+ All Categories
Home > Documents > Elemente de Gramatica a limbajului vizual

Elemente de Gramatica a limbajului vizual

Date post: 08-Aug-2018
Category:
Upload: madyjoeys
View: 355 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 267

Transcript
  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    1/267

    colecia UNIVERSITATEAMEDIA

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    2/267

    Editura Fundaiei PROBucureti, Romnia, 2004

    ISBN: 973-8434-35-1

    Toate drepturile rezervate Editurii Fundaiei PRO. Nici o parte din acest volum nu poatefi copiat n scopul comercializrii fr permisiunea scris a Editurii Fundaiei PRO.

    Dreptur ile de distribuie n strintate aparin n exclusivitateEditurii Fundaiei PRO.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    3/267

    Ovidiu DRUGdr. Horea MURGU

    Elemente de gramatica limbajului audiovizual

    Termeni de film i televiziuneVocabular profesional morfologic i sintactic

    Ediia a II-a, revzut i adugit

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    4/267

    Descrierea CIP a Bibliotecii NaionaleDRUG, OVIDIU

    Elemente de gramatic a limbajului audiovizual/ Ovidiu

    Drug, Horea Murgu Bucureti: Editura Fundaiei PRO, 2004p.272 : 1,2cm. (Universitatea Media)ISBN 973-8434-35-1

    I. Murgu, Horea811.135.1276.6:654.197

    Redactor:

    Lucia CRCIUN

    Tehnoredactor:

    Dan C. RDULESCU

    Corector:Ovidiu VITAN

    Copert realizat de CRISTIAN CRISBAN

    Desene: GOPO PRODUCTION

    Ce este un scenariu?: Valeriu CIUBOTARU

    Editura Fundaiei PRO

    Str. Jean Louis Calderon nr. 33

    Sector 2, Bucureti

    Tel.: 310.37.94 / 310.37.95

    Fax: 310.37.20

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    5/267

    ...la ediia a doua . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

    Elemente de Gramatic a Filmului i Televiziunii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

    Denumirea ncadraturilor: Unghiurile de vedere i perspectiva . . . . . . . . . . . . . . 12

    Angle of Shot Unghiulaia cinematografic Punctele de vedere cinematografice . . . . 18Micrile de aparat Camera (Techniques) Movement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

    Micarea de travling. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    5

    Cuprins

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    6/267

    Micarea de panoramare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

    Tehnicile de montaj Editing Techniques . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

    Tietura potrivit Matched cut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

    Sunetul Sound for pictures . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

    Muzica de film Music Ilustraia muzical i componentele dramaturgice ale mesajului sonor . . . . . . . . . 76

    Elementele comunicrii sonore . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 0

    Tipuri constructive i caracteristici de sensibilitate ale microfoanelor . . . . . . . . . . 82

    Iluminarea Lighting design . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 6Graphics Grafica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 4

    Narrative style Stiluri de povestire n filmul artistic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    6

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    7/267

    Culoarea n film i TV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 28

    Compendiu de bune practici (plane pentru Msur, Acustic, Glosar, Laborator,propuneri de linii de Postprocesare) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 31

    Ce este un SCENARIU (cteva noiuni de scenaristic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183

    Idei, observaii, experiene...repere cronologice n dezvoltarea tehnologiilor de comunicare audiovizual . . . 197

    Cteva momente din cronica evoluiei comunicrii audiovizuale n Romnia . . . 255

    EUROPA. Convergena: media, telecomunicaii i tehnologiile informaiei . . . . . 259

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    7

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    8/267

    Un manual este retiprit cnd s-a epuizat i continu s se solicite

    vnzarea sa.Un manual este reeditat cnd exist suficiente motive legate dembogirea coninutului su i/sau legate de o nou formul deexpunere a sa, pentru ca efortul editorial s fie profitabil.

    Un manual care ns i propune s fac o introducere n terminologiai procedurile de baz, elementare, ale unui mod de comunicare celprin intermediul ecranului, mai mic sau mai mare merit s fie reeditati mbogit cel puin la circa doi ani pentru cel puin dou motive:

    E un manual (un fel de abecedar), care trebuie pus la ndemna noilorgeneraii care se succed fr ncetare urmnd fiecare s fac mai nti

    bastonae, pagini personale de web, filmulee de cas, compuneri,pentru a se emancipa spre eseuri i produse profesionale complexe, iarpe de alt parte,

    O dat cu evoluia unor mijloace de scris n imagini i sunete peecran, pedagogia nvrii trebuie s se schimbe i ea, n respectultradiiei verificate, desigur, pentru c adresae una cultural iar culturfr conservator, respect al tradiiei, nu se poate face.

    Din fericire, Editura Fundaiei Pro i asum prin aceast ediie a

    doua obligaiile morale fa de o ni de consumatori, acceptnd efor tul,puin profitabi l, al reeditrii unui manual.Ca autori, subsemnaii, dr. Horea Murgu i Ovidiu Drug, sperm s

    motivm chiar i pe cei care posed prima ediie s o achiziioneze i peaceasta, fiindc n cteva locuri este substanial revizuit avnd adausurisemnificative, ca s nu spunem c de fapt peste tot au fost operatembuntiri notabile, sperm noi.

    Firete mulumim n primul rnd studenilor notri, care au fost cei maiconvingtori critici ai primei versiuni, dar n aceeai msur colegilor, cadredidactice, care folosind-o la curs sau pur i simplu recomandnd-o ca reperscrispentru cursurile lor au avut amabilitatea i colegialitatea s ne indice

    locuri i formulri din manual care cereau precizri sau o alt abordare.Lista celor crora ar trebui s le mulumim este mult prea lung, deci nu-ivom pomeni cu numele, dar ncheiem mulumindu-i principalului sponsormoral i material al acestei producii, domnul Adrian Srbu, fr de careastfel de manuale, cu mic profit, nu ar ajunge la publicul care le caut.

    dr. Horea MURGU i Ovidiu DRUG

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    9

    ...la ediia a doua

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    9/267

    Filmul i televiziunea folosesc conveniicomune nprivina limbajului audiovizual ( ecran), au deci ncomun o gramatic.

    n cele ce urmeaz ne vom referi la unele dintre celemai importante asemenea convenii ale comunicriifilmice; la nelesul specific al noiunilor privind relaiasubiectului de filmat cu camera de luat vederi sau

    aparatul de filmat, precum i la tehnicile de editare amaterialelor filmate (sau nregistrate) pentru a alctui (aasambla, a povesti din cadre) un discurs: expresiv,coerent i consistent.

    Putem numi i altfel materialul ce urmeaz:

    Vocabularul tehnic i profesional specific alproduciei de film i televiziune.Conveniile gramaticii comunicrii audiovizuale (ecran)

    nu sunt reguli imuabile; profesionitii, practicienii, lencalc uneori n mod deliberatpentru a obine un anumitefect. Acest succint material ar trebui (mpreun cuexplicaiile unui profesor sau ale unui trainer) s vpermit s contientizai la ce se refer i/sau care suntconveniile gramaticale n audiovizual, precum i:cum?, cnd?, unde? i de ce? se aplic ele n cadrulpovestirii.

    Avei n fa un manual (handbook, aide-memoire), nuun curs propriu-zis.

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    10

    Elementede Gramatic a Filmului i Televiziunii

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    10/267

    Prjin sau giraf pentru microfon platou Surse audio Studioul cu public

    Microfonul pentrureacia publicului

    1. Difuzoare de ambian2. Monitoare teleficiare

    Camera 1

    DATDA88

    CDMD

    Audio AudioVideo

    IeirefinalVideo

    Difuzordecontrolplatou

    PupitruMixer sunet

    Monitorde linie

    1 2 F VTV A

    1

    C

    B

    12 2

    V A

    Grafic, titluri

    Cam 1

    Pupitru de comutri imagineMixer video

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    11/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    12

    Plan al ansamblului (PAns) Extreme Long Shot (ELS)Plan foarte general (PfG)La aceast ncadratur, camera se gsete la cel mai

    ndeprtat punct posibil fa de subiect, evideniind ntregfundalul, ntreg decorul, ntreg peisajul, pe care filmul lofer spre vizionare spectatorului.

    Plan al ansamblului Establishing shot este deobicei cadrul de nceput al naraiunii, corespunzndcomplementului, ca sintax, sau adverbului, ca morfologie.

    Ne rspunde la ntrebri de tipul: Unde?, Cum?, Cnd?

    Ce anotimp, dac este zi sau noapte, furtun sau timpfrumos, cu alte cuvinte ne introduce n atmosfera urm-toarei scene (secvene).

    Plan general (PG) Long shot (LS)ncadratura care cuprinde ntreg spaiul de desfurare

    al unei aciuni i n care personajul (sau reporterul, n TV)face parte din compoziia decorului n care este amplasat.

    Planul ntreg (P) Medium Long Shot (MLS)n acest plan personajul (...reporterul) stnd n picioare

    este cuprins n cadru ntreg de la cap pn la picioareinclusiv (uneori, mai rar, doar pn sub genunchi).Aceast ultim ncadratur poart n ara noastrdenumirea de:

    Plan American (PA)n acest plan personajul stnd n picioare este cuprins

    n cadru de la cap pn ntre glezn i genunchi.Denumirea PA provine din cadrele cu pistolari dinfilmele western. Tietura cadrului permitea o mai bunpercepere a pistolarului dect n P, unde ar fi fost prealarg i nu s-ar fi evideniat pistolul, iar n PM, ar fi fost uncadru prea strns iar pistolul nu ar fi fost cuprins n cadru.

    Denumirea ncadraturilor:Unghiurile de vedere i perspectiva

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    12/267

    Extreme Long Shot ELSPlan ansamblu PAns

    Medium Close Shot MCSPlan Mediu Strns PMS

    Prim-Plan PPPD

    PM PA P PG PAns

    GP PP Strns PP PM Strns

    Gros Plan GPPD Plan Detaliu, obligatoriu de explicat ex.: PD de ochi, PD de can, PD de...GP Gros Plan se taie din frunte i din brbie.PPS Prim-Plan Strns cu ct mai puin din umeri, fr a tia din cap.PP Prim-Plan clasic capul ntreg i tietura la umeri.PMS Plan Mediu Strns capul ntreg i tietura mai larg dect la PP;

    pentru scris burtiera n TV.PM Plan Mediu capul ntreg i tietura la mij loc.PA Plan American capul ntreg i tietura sub genunchi, ct mai aproape de glezn.P Plan ntreg corpul uman ntreg; nu se taie nici din cap, nici din picioare.PG Plan General omul face parte din decor, peisaj.PAns Plan al Ansamblului cel mai ndeprtat punct de staie al aparatului, de obicei

    cadrul de nceput al naraiunii.

    Plan detaliu de ochi PD

    Long Shot LSPlan General PG

    Medium Long Shot MLSPlan ntreg P

    Medium Long Shot MLSPlan American PA

    Medium Shot MSPlan Mediu PM

    ncadraturile se refer la felul n careeste decupat omul n cadru

    P.P. G.P.P.P. P.M.S. P.M. P.A. P..

    P.D.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    13/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    14

    Plan Mediu (PM) Medium Shot (MS) or Mid-Shot

    n acest plan subiectul (actorul, reporterul) st npicioare sau pe scaun i ocup aproape ntreaga supra-fa a cadrului, fiind ncadratde la cap (capul ntreg) ipn la mijloc, la talie. n acest fel personajul poate gesti-cula, fr ca minile s ias n afara cadrului sau s fietiate. n aceast ncadratur plasnd dou personaje,apropiate ntre ele, se realizeaz ncadratura

    the two shot (cadru cu doi/de doi).Fornd cadrul

    unei astfel de compoziii, cu spaiu puin mai maredeasupra capului i linia de tietur a cadrului puin sublinia taliilor personajelor din cadru, se poate realizacompoziia:

    the three shot cadru de trei, compus cu trei.

    Plan Mediu Strns (PMS) Medium Close Shot (MCS)

    Linia de sus a cadrului nu taie din cap, iar rama de josa cadrului taie corpul la nivelul pieptului, pstrnd ncadru umerii subiectului (personajului/reporterului). Mi-nile ies din cadru. Este un cadru Prim-Plan, mai larg,folosit mai ales n televiziune. n partea de jos a cadruluise poate introduce burtiera, grafic avnd nsemnulgrafic al emisiunii i/sau numele i calitatea invitatului.

    Unghiul de vedere poate fi: de la nlimea ochilor(Unghi Normal) sau poate fi privit cu camera de sus n jos(Unghi Plonjat) sau poate fi filmat cu camera de jos n sus(Unghi racursi). n cazul unghiurilor plonjate i racursiprivirea trebuie s fie n camer i n acest fel serealizeaz dialogul cu camera.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    14/267

    Medium Shot MS

    PMPlan MediuUnghi normalTratare subiectiv

    PMPlan MediuPlonjatUnghiul ClreuluiTratare subiectiv

    PMPlan MediuUnghi racursi, contraplonjeuUnghi de josUnghiul stomacului

    PMSPlan Mediu StrnsPrivirea direct n camerpentru dialog cu camera

    PMSPlan Mediu StrnsUnghiul ClreuluiDialog cu camera

    PMSPlan Mediu StrnsDialog cu cameraPrivirea n obiectiv

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    15/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    16

    Prim-Plan (PP) Close-up (CU)

    Este una dintre cele mai atrgtoare ncadraturi(eye-catching), ncadratura care aduce aproape despectator i faa personajului, cu expresia tuturorsentimentelor pe care le exprim faa uman. Scoatepersonajul din context concentrnd atenia spectatoruluidoar asupra a ceea ce ne transmite subiectul (personajul)

    n acel moment.

    Grosplan (GP) Big Close Up (BCU)Singura ncadraturn care se taie din capul perso-

    najului. Rama de sus a cadrului taie din frunte i ps-treaz brbia ntreag. Dac personajul ascult, nuvorbete, se poate tia i din frunte i din brbie, devenindcel mai apropiat cadru al personajului, nainte de a deveniPlan Detaliu (PD). Grosplanulconcentreaz ateniaasupra personajului, asupra reaciilor, a sentimentelor cele transmite, sentimente de suprare, de bucurie, de dra-

    goste, de fric sau ur.

    Este momentul de tensiune maxim cnd, ntr-uninterviu, ne putem da seama dac expresia intervie-

    vatului este una de vinovie sau nu, indiferent uneori deceea ce ne rspunde intervievatul. Se folosete atuncicnd ne ateptm la o reacie ce nu trebuie ratat, nurma unei ntrebri cheie, pus prin surprindere i a creireacie pe fa, uneori greu de controlat, din parteainterlocutorului, o subliniem la maximum posibil, oferindspectatorului rspunsul la ntrebarea pus nainteaemiterii rspunsului. Uneori o simpl grimas a feei ne

    ofer cheia rspunsului, indiferent care ar fi el, prinvorbele care vor ncerca s acopere adevratul rspuns.n cultura vestic spaiul de 24 inch (cca 60 cm) esteconsiderat spaiu privat, iar Grosplanul se consider cinvadeaz acest spaiu. Grosplanul, pe cale de conse-cin, rareori se folosete la filmarea figurilor publiceimportante n mod normal, deoarece induce un sentimentde intimitate cu personajul filmat.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    16/267

    PPPrim-PlanUnghi normal

    CUClose-UpDirect to camera

    PPPrim-Plan

    CUClose-Up, high angleUnghi plonje

    BCUBig Close-UpDirect to camera

    GPGros Plan

    Exist dou opinii asupra tieturii brbiei:Grosplan de ascultare se poate tia din brbie.Dac vorbete nu se taie din brbie, ca s nu mute din rama de jos acadrului.

    CUClose-Up, low angleDirect to camera

    PPPrim-PlanUnghi racursi, contra plonje

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    17/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    18

    Loculi nlimeade la care camera privetescena.La programele tip factual*, convenia de filmare este caaceasta s se fac de la nlimea normal a ochiului.

    Unghiul Normal: de la nlimea ochilor privitorului(unghi: neutru, comun)Personajul din cadru este egalul nostru, sugereaz

    atitudini i relaii: obinuite, normale, neimplicate,echidistante...

    Punctele de Vedere PlonjateAplatizeaz perspectiva, turtind-o. Creeaz senzaia

    de: distanare, privire de sus, de micorare, de

    apsare, de opresiune, stri tensionate, stri anormale,uneori depresive.De mici copii, suntem obinuii ca nvtorul s fie

    urcat pe un podium mai nalt; n acest fel ne privete de

    sus i ne domin. Judectorul este ridicat mai sus ca noi;preedinii de parlament sunt ridicai pe estrade nalte idau aceeai senzaie dominatoare. Prin similitudine iunghiurile de sus induc aceeai senzaie de dominare.

    Unghiul Clreului este un unghi dominant similarcu privirea de la nlimea unui om urcat pe cal. Prindepirea nlimii interlocutorului ne impunem naintealui, l dominm.

    Unghiul Psrii Unghiul privirii este mult mai sussimilar cu unghiul de privire al unei psri sus n aer,privire apropiat de verticala locului. Dominarea, precum

    i minimalizarea sunt accentuate. Se folosete i cadescriere, privire de ansamblu, ca pe o tabl de ah adesfurrii aciunii. Poate fi interpretat n funcie decontext ca o detaare, prin micorarea elementelorcuprinse n ncadratur.

    Angle of Shot Unghiulaia cinematografic Punctele de vedere cinematografice

    * Fapte cotidiene, talk show-uri, de la care camera privete, nregistreaz sau trans-mite n direct.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    18/267

    Puncte de vedere cinematografice

    2

    3

    4

    Punctul de staie al aparatului

    nlimea de la care camera privete scena

    1-2 Puncte de vedere plonjate.3 Unghiul normal, de la nlimea ochiului.

    4-5 Puncte de vedere racursi, contra plonjate.

    1 Unghiul de vedere al psrii.2 Unghiul de vedere al clreului.3 Unghiul de vedere al ochiului.4 Unghiul de vedere al stomacului.5 Unghiul de vedere al broatei.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    19/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    20

    Punctele de vedere Contra PlonjeFilmarea cadrelor de jos n sus:

    Exagereaz perspectiva normal pune subiectul npostura de: uria, gigantic, statuar sau poate imprimadinamism, senzaie de eliberare, de zbor. Poate fi, ncontext i unghi de vedere parodic, caricatural, prin defor-marea obiectelor prin exagerarea perspectivei lineare, cuajutorul obiectivelor cu unghi mare de cuprindere cedeseneaz mai mari obiectele mai apropiate i mico-reaz obiectele mai ndeprtate de aparat.

    Unghiul Stomacului: interlocutorul este privit de lanlimea stomacului. Personajul astfel filmat ne domin,se impune n faa noastr, crete n importan.

    Unghiul Broatei: este unghiul cel mai apropiat desol i filmarea de jos n sus exagereaz dominarea reali-zat din unghiul stomacului. De asemenea poate i cari-caturiza, atunci cnd se filmeaz cu obiective cu unghi

    mare de cuprindere (focal scurt) obiective ce defor-meaz perspectiva printr-o puternic deformare.

    Punctul de staie al aparatului ViewpointEste poziia fix a aparatului n decor de unde se

    filmeaz, transmite sau nregistreaz scena. A nu seconfunda cu unghiul de vedere subiectiv (substituireacamerei unghiului de privire sau micare al unui anumitpersonaj), dup cum vom vedea n capitolele urmtoare.

    Poziia camerei fa de personajul din faa ei

    Point-of-view shot (POV) realizeaz un unghi alprivirii, o direcie a privirii personajului (de la stngaspre dreapta, dreapta spre stnga sau privire drept nfa).

    De asemenea direcia privirii poate fi de sus n jos sau dejos n sus. Cadrele succesive cu priviri opuse (stnga-dreapta, dreapta-stnga sau sus-jos) dau senzaia c unpersonaj privete la cellalt, personajele se privesc ntre ele.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    20/267

    Unghi plonjatDeformeaz perspectiva Fruntea este mult mai mare dect brbia;este un unghi dominant (unghi subiectiv).

    Poziia camerei fa de personajul filmattrebuie legat la contraplan

    de direcia de privire a subiectului.

    Unghiul clreului Unghiul broatei

    Unghiuri normalede la nlimea ochiului

    Unghiul psriiSe folosete mai ales pentru a vedeadesenul perechilor i ansamblul dansului

    sau o perspectiv descriptiv a scenei pecare o filmm.

    Unghiul broateiSe folosete pentru a scoate n evidenmicarea pe poante sau micarea picioarelor

    n dansul popular; de asemenea, mretenlimea unei eventuale srituri.

    Unghi plonjatSe vede bine micarea degetelor pe clape;atenie la planul doi, ce va conine detaliineclare (de ex. pantofii rndului doi).

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    21/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    22

    OBIECTIVELE camerelor de filmare

    camerelor de luat vederi aparatelor de fotografiatn funcie de unghiul de cuprindere obiectivele se

    mpart n trei categorii:Obiective normale (normal angle), care au aproximativ

    acelai unghi de cuprindere ca i ochiul omenesc. Acesteobiective redau perspectiva n mod normal, asemntoarecu cea redat de ochiul uman. Zona pe care acesteobiective o deseneaz clar, de la primul obiect din

    apropierea camerei i pn la cel mai ndeprtat obiectdesenat clar, este n limitele profunzimii de cmp normale.Zona de profunzime (Profunzimea de cmp) se

    definete prin spaiul pe care un obiectiv cu o anumitdiafragm l deseneaz clar, de la primul obiect i pn lacel mai ndeprtat obiect desenat clar, fa de obiectiv.Zona de claritate, cnd obiectivul este pus la punct pe unanumit obiect, se repartizeaz n proporie de o treime (dinspaiul de profunzime desenat clar) n faa obiectului idou treimi n spatele obiectului pe care este realizatpunerea la punct a obiectivului.

    Obiective largi (wide angle) sau superangulare,exagereaz redarea perspectivei lineare, mresc artificialperspectiva.

    Obiectele apropiate sunt desenate exagerat de marifa de obiecte mai ndeprtate fa de obiectiv pe care le

    deseneaz exagerat de mici. Zona de claritate de laprimul obiect din apropierea camerei i pn la cel maindeprtat obiect desenat clar este extrem de mare.

    De aceea el este supranumit pinea operatorilor,deoarece nu trebuie depus nici un efort pentru a ficuprinse toate obiectele din cadru n limita de claritate.

    Obiective cu unghiul de cuprindere mic,obiective de distan, focal lungi teleobiective. Aceste

    obiective micoreaz distana dintre obiecte, aplatizeazperspectiva comprimnd spaiile, aducnd fundalul foarteaproape de prim-plan. Profunzimea de cmp, zona de clari-tate este extrem de mic i deseneaz neclar obiectele aflate

    n spatele personajului pe care este realizat claritatea.Aa cum am vzut, din punct de vedere al redrii

    perspectivei, obiectivele se mpart tot n trei categorii:Obiective care redau normal perspectiva: distana

    dintre obiecte, n proiecie, va arta la fel ca i n realitate.

    Obiective care accentueaz perspectiva: n felulacesta spaiile filmate dau impresia c sunt mai vaste.

    Obiective care aplatizeaz perspectiva: spaiile suntcomprimate, iar personajele par lipite de fundalul careeste desenat neclar.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    22/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    23

    PERSPECTIVAEste un ansamblu de metode folosite pentru a realiza

    senzaia de adncimen proiecia bidimensional a fil-mului sau televiziunii. Perspectiva ajut la creareaveridicitii.

    Tipurile de perspectiv:Perspectiva linear: este perspectiva volumelor i a

    formelor.Obiectele mai apropiate par mai mari, iar cele mai

    deprtate par mai mici.Obiectele mari par mai apropiate, iar cele mici par mai

    deprtate.Perspectiva tonal: este perspectiva strlucirilor, a

    luminii i a umbrelor.Tonurile deschise sunt mai uoare i dau senzaia de

    apropiere.Tonurile nchise sunt mai grele i dau senzaia de

    deprtare.

    Perspectiva cromatic: este perspectiva culorilor.Culorile calde sunt uoare i par mai apropiate.Culorile reci sunt mai grele i par mai ndeprtate.Aici e un loc foarte bun pentru a deschide, mpreun

    cu trainerul, mari perspective culturale, de analiz iinterpretare a marelui patrimoniu al artei fotografice.

    Cu siguran numai cultura vizual i experimentul con-cret, practic pot clarifica multele subtiliti ale compoziiei n

    cadru i pe cele ale culorilor, luminii i umbrelor.Two-shot. Dou personaje n cadru la (PM) Plan

    Mediu sau Cadru de doi.Sunt dou personaje apropiate ntre ele i ncadrate

    mpreun ntr-un (PM) Plan Mediu ceva mai larg dectcel clasic.

    Three-shot. Trei personaje n cadru la (PM) PlanMediu sau

    Cadru de trei.nseamn cuprinderea n cadru a trei personajeapropiate ntre ele, cam n aceeai ncadratur de planmediu, evident ceva mai larg, care se apropie de PlanulAmerican.

    Selective focus. Cnd n adncimea cadrului avemmai multe elemente sau personaje, cu obiectivele dedistan focal normal, dar mai ales cu obiectivele cudistan focal lung, aceste personaje sau elemente nu

    pot fi desenate clar deodat (mpreun).Profunzimea de cmp este restrns, bine definitpentru fiecare obiectiv i diafragm n parte. Atunci, nfuncie de importana mesajului ce trebuie transmis, pot fidesenate clar, la alegerea noastr, personajul sauobiectul important din cadru:

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    23/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    24

    (Selective focus) Realizarea claritiipe obiectul saupersonajul ales, rezultnd c n spatele personajului va fi

    neclar. n acest fel putem dirija atenia spectatorilornumai asupra personajului, izolndu-l de elementeleneimportante n acel moment n cadru.

    Rack focus. Schimbarea de arf n timpul filmrii,n locul unei micri de aparat se realizeaz schimbareaclaritii de la un personaj la altul. De obicei de lapersonajul din primul plan n adncimea cadrului lapersonajul din planul doi i posibila revenire cu arful

    napoi pe personajul din primul plan. n afara realizrii pur

    tehnice, schimbarea claritii are i o important funcieartistic, realizeaz continuitatea cadrului evitnd

    tieturile prea dese i nenecesare dramaturgic.Soft focus. Este efectul cinematografic care pe ntreg

    cadrul cinematografic sau doar pe o parte din el sedeseneaz neclar (unarf). Acest efect se realizeaz cuajutorul unor elemente tehnice, optice sau digitale ipoate s se realizeze n mod progresiv.

    Wide-angle shot. Astfel se denumete filmarea unuispaiu vast, cu obiective cu focal scurt, cu deschidere

    mare grand-angularewide-angle lens.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    24/267

    Metode de amplasare i nregistrare Rack focus schimbarea de arf

    Cadre statice:camerele fixe, fr micare de aparat

    Claritatea pe PP Schimbarea claritii pe fundal.Aduce cu ea i mutarea ateniei peobiectele clare din cadru.Ochiul prsete obiectele neclare,concentrndu-i atenia doar pe

    obiectele desenate clar.Fundal ndeprtat

    Fundal mediu-apropiat

    Planul cel mai apropiat

    nlimea real normal

    Limea real normal

    Secreeaziluziadeprtrii

    Amplasarea camerelor i varietatea de cadre pe care le pot oferi camereledin aceste poziii fixe, doar prin schimbarea unghiului de cuprindere alobiectivului.

    Filmare cu obiective cu distan focal scurt, cu unghi mare de cuprindere (wide-angle shot) cu obiective grand-angulare care mresc perspectiva real, adncind-o.

    Camerele n micare i poziiile descrise de sgei i cadrele ce le potrealiza din aceste poziii.

    Cadrude doi Cadrude trei

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    25/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    26

    Tilted shot. Cnd camera panorameaz doar pe ver-tical, atunci personajele vor aprea nclinndu-se sprespate. Acest micare se folosete n cazul n care vrems inducem un efect de mister, de suspans, un sentimentde nelinite spectatorului. (Vezi i unghiurile de vederecinematografice, unghiul broatei.)

    Zoom TransfocareaMicarea de transfocare este micarea optic

    obinut prin micarea n interiorul unui obiectiv special,obiectivul transfocator, a unui grup de lentile care mre-sc sau micoreaz distana focal a obiectivului i caremresc sau micoreaz unghiul de cuprindere al obiecti-vului. Aceast micare se mai numete i travling optic,

    dar nu recomandm acest termen, pentru confuziile pecare le poate nate. Transfocatorul nu d o senzaie dedeplasare n spaiu. El modific cmpul de vedere,subiectul se apropie sau se ndeprteaz, n sensul dorit.

    Zooming in Transfocator naintese realizeazprin micorarea unghiului de cuprindere al obiectivului

    transfocator. Subiectul filmat se mrete n cadru, con-centrnd atenia spectatorului spre personajul filmat. nacelai timp dispar lateral elementele de decor din cadrui fundalul devine din ce n ce mai neclar n spatele per-

    sonajului care este adus din ce n ce mai aproape.Micarea nainte apropie un subiect deprtat, satisfacecuriozitatea spectatorului.

    Zooming out Transfocator napoi se realizeaz prinmrirea unghiului de cuprindere al obiectivului transfocator.Transfocnd napoi, cadrul se lrgete, ptrund n cadrupersonaje nevzute n cadrul iniial, de plecare, altransfocatorului, iar fundalul devine din ce n ce mai clar pe

    msura mpingerii napoi a personajului de la care am pornit.Atenia spectatorului este distras de aceste noi apariii. Deasemenea, ca i la travling, micarea napoi poate fiasociat cu lipsa de interes a spectatorului fa de subiectultratat, introducnd elemente noi n jurul personajului, deexemplu un final de cadru, de secven sau de film.

    Micrile de aparat

    Camera (Techniques) Movement

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    26/267

    Micrile posibile de camer n ce condiii ne poate ajuta transfocatorul

    Panoramic

    pe vertical

    Panora

    mic

    stnga

    dreap

    ta

    Travlin

    g

    lateral

    dreap

    ta

    Travli

    nglater

    al

    stn

    ga

    Travlingnainte

    Travlingnapoi

    n sus

    50o

    25o

    10o

    5o

    Liftn jos

    Travlingcircular

    n sus

    Transfocator napoi

    Transfocator nainte

    n jos

    Camerele n studio, pe trepiede prevzute cu comand de direcie i ridicare sau coborrepe vertical sunt foarte mobile i pot realiza o mulime de micri de camer.

    Transfocator napoiCnd unghiul de cuprindere scade, avem transfocator nainte, imaginea personajului se mreteiar spaiul cuprins n spatele personajului se micoreaz proporional. n acelai timp semicoreaz i zona de profunzime, desenat clar. Fundalul, ct mai rmne n spatele personaju-lui, devine din ce n ce mai neclar.

    Subiecte inaccesibileCnd camera nu se poate apropia de subiect, atunci transfocatorul cu varietateaunghiurilor de cuprindere ne ajut s facem aproape orice fel de ncadratur.

    Atunci cnd subiectul este n micare rapid nu putem realiza transfocator nainte, nu tot-deauna nimerim i claritatea, dar cu trans napoi putem realiza ncadraturi sau micri deaparat de mare spectaculozitate.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    27/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    28

    Micarea de travling Tracking (dollying)Micarea de travling const n deplasarea punctului de

    staie al aparatului. Micarea de travling se realizeazclasic prin instalarea trepiedului aparatului de filmat pe

    platforma unui crucior cu roi de cauciuc ce se depla-seaz pe ine de metal, care pot fi drepte, curbe saucombinate ntre ele.

    Micrile de travling pot fi, dup direcia deplasrii:nainte sau de apropiere; napoi, de deprtare; Lateral,

    de nsoire; Circular, sau infinite alte combinaii. De ase-menea micarea de travling poate fi combinat cu mic-ri de panoramare sau transfocare.

    Micarea de travling mrete senzaia de dinamism ascenei filmate.Travlingul nainte este micarea care ne introduce n

    aciune, implicndu-ne ca participant al aciunii, crendrelaii mai apropiate cu subiectul.

    Din punct de vedere dramaturgic travlingul nainte face

    s creasc tensiunea spectatorului pe msur ce apara-tul se apropie de un anumit subiect.

    Travlingul nainte poate cpta urmtoarele sensuri: Ptrunderea n mediul n care se petrece aciunea,

    plecnd de la un PG (Plan General) i ajungnd la unplan apropiat (PA). Descrierea lumii nconjurtoare n care se filmeaz. Scoaterea n eviden a unui anumit element

    important pentru nelegerea aciunii filmului. Exprimarea obiectiv a unor procedee narative se-

    cundare ca: alunecarea n vis, lein sau halucinaie.Accentuarea tensiunii mentale a unui erou prin

    evidenierea unor dorine sau a unor sentimente.Travlingul napoi se realizeaz prin plecarea apara-tului de la un plan apropiat la un plan general.

    Travlingul napoi ne ndeprteaz de aciune, ne scoa-te din tensiunea scenei, ne relaxeaz, i poate fi un finalde scen.

    Micarea de travling

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    28/267

    Travling de urmrirese realizeaz de obicei o dat cu personajele filmate.

    La compunerea cadrului se las puin luft (spaiu)n faa micrii, ca i la micrile de panoramare.

    Track in

    Track out

    Crab left

    Travling napoi

    Travlingnainte

    Travling lateral stngaCrab right

    Travling lateral dreapta

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    29/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    30

    Travlingul napoi are urmtoarele semnificaii: finalul unei aciuni, secvene sau film.

    un travling napoi plecnd de la personajul principalpoate ajunge ntr-un plan general. Personajul se pierde

    n ambiana n care s-a desfurat aciunea. nsoirea unui personaj care vine spre noi i cruia

    trebuie tot timpul s-i vedem expresia feei. degajarea unui sentiment de descurajare, de singu-

    rtate, de neputin (de exemplu eroii principali sunt ar-tai, printr-o micare de travling napoi, pierdui n mijlocul

    unui deert n care nu ntrevedem nici o speran deajutor).Travlingul lateral Travling de nsoire CrabCamera se mic paralel cu micarea subiectului,

    pstreaz subiectul n atenia spectatorului indiferent deviteza de deplasare a acestuia, pe ntreaga durat amicrii. De asemenea este folosit pentru a urmri dialo-gul dintre personaje aflate n micare.

    Travlingul lateral are mai mult un rol descriptiv,aparatul deplasndu-se paralel cu locul n care sepetrece aciunea, urmrind personajele n plimbrileacestora.

    Cu ajutorul travlingului lateral se poate obine pe ecrano senzaie extraordinar prin faptul c aparatul nu pierde

    din vedere nici un moment personajele, nsoindu-le princele mai interesante locuri pe unde trec.

    Travlingul circular este micarea obinut cndinele curbe sunt montate circular.El este realizat de obicei n jurul unor personaje imo-

    bile. Aparatul sesizeaz astfel comportamentul unoradintre personaje substituindu-se deplasrii unuia dintreei. Poate nsoi micarea sau din contr poate fi realizat

    n contra sensului micrii unui personaj.Travling putem numi i micarea de nsoire a perso-

    najului, cu aparatul din mn; de obicei se substituie unpersonaj (unghi subiectiv) sau nsoete personajele.Acest gen de micare mrete senzaia de dinamism

    a scenelor filmate.Micarea combinat ntre travling i transfocatorpoate

    mri att senzaia de vitez ct i posibil itatea de a lungiefectul de apropiere sau de ndeprtare de subiectulfilmat.

    Dac transfocm nainte i concomitent naintm peina de travling mrim efectul de apropiere de subiectulfilmat i apropierea este mai rapid.

    n timp ce transfocm napoi ne i retragem cucruciorul pe ina de travling mrim viteza de retragerede la subiect scurtnd de asemenea timpul n care

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    30/267

    Poziiile pentru filmareacu camera din mn

    Pistevideo

    (i audiola

    formateleHiFi)

    Pist de sincronizare(tracking) a vitezei

    benzii fa de rotaiatamburului cu capete

    Piste longitudinalepentru sunet

    Tamburcu capete rotative

    Tamburcu capete rotative

    Piste elicoidale(transversale),

    de regul doar video

    Benzi i casete video

    1 A Camera echipat cu lumin.B Camera camrecorder (cu

    nregistrare) pe casete.Att lumina, ct i camera,alimentate din centura deacumulatori.1

    A

    B

    5

    Cu camera peumr

    Sprijinit cu spatele de zid

    Realizarea

    urmririi prinrotirea din trunchifr micareapicioarelor.

    HID M-II

    U-Matic

    Beta-SP

    VHS

    2

    2 Ca me ra de studiomontat pe trepied.

    3 Camera uoar(de reportaj) montat pe stativce se ridic sau coboarpneumatic.

    3

    4

    6

    6 Camera cucameramaninstalai n eli-copter cu uadeschis iasigurai ncentur.

    4 Camere montate pemaina operatoruluisau pe macara, peplatforma din spate,pe acoperi i platfor-ma din fa.

    5 Camera pe platformhidraulic.

    Stnd pe jos cucamera ntre genunchiCamera la old,sub bra

    Direcia de deplasare a benzii

    Direcia de deplasare a benzii

    Vedere de sus

    Pista de control

    Capete video

    Pista de sunet nr. 1Pista de sunet nr. 2

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    31/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    32

    ajungem la planul larg. Travlingul n povestireacinematografic denot o atitudine obiectiv, diferit de

    cea subiectiv a transfocrii.Micarea de macaraMacaraua este un bramobil n echilibru pe un ax cen-

    tral (ca i talerele unei balane) i ofer posibil itateamontrii la unul din capete, pe o platform, a unei came-re cu sau fr operator. Macaraua poate executa mic-ri de ridicare sau coborre a camerei, precum i micricirculare n jurul axului n care este prins braul macara-lei. Datorit acestui sistem de micare, macaraua reali-zeaz cele mai complexe i cele mai line micri de apa-rat cu putin. Micrile pe orizontal dau senzaia unuitravling circular, care poate fi realizat pe 360 de gradesau rotirea chiar de mai multe ori n jurul axului dac dra-maturgia o impune. Micarea pe vertical este ns dedeparte cea mai important realizare a macaralei, dato-rit schimbrii punctelor de vedere cinematografice de laracursi la plonje sau invers, cu toate caracteristicile ce le

    confer cadrelor filmate.Micarea de ridicare a macaralei modific punctul devedere al camerei de la unghiurile din racursi trecnd prinunghiul normal la unghiurile plonjate. De la unghiulbroatei trecnd prin unghiul normal (al ochiului) se ridicla unghiul de vedere al clreului sau chiar la unghiul de

    vedere al psrii. n timp ce se modific punctele devedere cinematografice, imaginea ce rezult se ncarc

    cu semnificaiile unghiurilor de vedere prin care trece iinduce senzaia: de dominare, de minimalizare, prinmicorarea personajului n cadru prin strivirea lui, privitdin cap din unghiul de vedere al psrii.

    Micarea de coborre a macaralei, din contr,trecnd de la punctul de vedere al psrii, apoi alclreului, trecnd prin unghiul de vedere normal,ajungnd la unghiul de vedere al stomacului i n final al

    broatei, induce impresia de personaj dominator prinmrirea personajului, se subliniaz caracterul demajestuos, impresionant.

    Macaraua are un efect deosebit de spectaculos cndeste combinat i cu micarea de transfocare, caremrete amplitudinea micrii, mrete de asemeneaviteza relativ de deplasare, precum i, dac se folosesc

    n sens invers, poate ajunge la efectul de transtravling.

    TRANSFOCAREA Travlingul opticMicarea n interiorul obiectivului a unui grup de lentile

    fr modificarea punctului de staie care transform dis-tana focal a obiectivului de la grand angular la obiectivnormal i mai departe n obiectiv de distan focal lung.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    32/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    33

    Trecnd prin caracteristicile fiecrei categorii de obiectiven parte din punctul de vedere al tratrii perspectivei. Asta

    nseamn c de la plan general se ajunge la plan ntreg in continuare pn la prim-plan.Transfocarea spre deosebire de travling aduce

    aciunea la noi sau o ndeprteaz de noi, nu ne intro-duce n aciune, ne aduce aciunea mai aproape de noisau ne-o ndeprteaz.

    STEADYCAM-UL

    Este un ansamblu de prghii, arcuri, prins pe un hamcare se monteaz pe bustul cameramanului. Ansamblul afost creat pentru a mbuntai micarea fluid a camereifr trepied i a elimina inconvenientele stilistice alemicrii camerei din mn. Se realizeaz astfel o micareextrem de lin i, dup cum spune reclama: Un chiopcobornd pe trepte realizeaz o micare perfect, ca demacara.

    Steadycam-ul a fost folosit n televiziune la concertede muzic uoar, la care camera fr cablu, cu un micemitor montat pe ea, avea o mobilitate extrem de mare,putnd intra o dat cu interpretul n scen sau s-l

    nconjoare n timp ce cnta i s se plimbe liber printremembrii formaiei care-l acompaniaz. n sport a ptruns

    pe terenul de fotbal, la nceputul meciurilor, unde ntimpul intonrii imnurilor ne arta la plan mediu ambele

    echipe i arbitrii ntlnirii. Apoi, retras la linia de tu,urmrete ca un adevrat arbitru asistent desfurareameciului, dndu-ne posibilitatea de a vedea dac un

    juctor a fost sau nu n ofsaid la fluierul arbitrului. A intrati pe marginea bazinului de not, mergnd paralel cu

    nottorii din bazin, avnd tot timpul controlul real aldistanelor i al locurilor pe care le ocup n timpuldesfurrii cursei n bazin.

    SKYLAB-ULEste, dac vrei, o l inie de travling prins de tavan.

    Camera este nchis ntr-o sfer i este telecomandat.De asemenea, micarea de panoramare, de transfocarea camerei ct i micarea travlingului suspendat sunt pro-gramabile pe computer. Efectul realizat este de zbor alcamerei pe deasupra spectatorilor. Se realizeaz de obi-

    cei n vitez foarte mare i are un impact extrem de spec-taculos n cadrul transmisiei de televiziune.Un alt sistem este acela al travlingului pe cablu, ase-

    mntor cu cabinele de la teleferic. Acesta, cu un sistemde traversare de pe un cablu pe altul, poate realiza oricemicare deasupra unui stadion, urmrind spre exemplu o

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    33/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    34

    curs de alergri la 200 metri cu toate curbele respectiveale pistelor din stadion. Unghiul psrii pe care-l

    realizeaz i viteza egal cu a competitorilor ne fac svedem tot timpul situaia de pe culoarele pistei deatletism, cine este primul sau cine se pregtete s treac

    n fruntea cursei. Aceste unghiuri se combin cu cele dejos i mresc spectaculozitatea transmisiilor TV.

    Motion Control Camera pentru realizarea unorefecte speciale camera se mic acionat cu servome-

    canisme printr-un sistem comandat de computer cepoate filma i repeta cu precizie acelai traseu, de multeori complicat i inaccesibil operatorului uman direct. Sefolosete mai ales n cazul filmrilor de machete, datoritdimensiunilor mici sau foarte mici ale decorului. Dareste folosit i n cazul filmrilor cu ajutorul skylab-ului travlingului suspendat.

    Filmrile din mn Hand-held cameraFilmarea din mn presupune o ndemnare deose-bit. Fr un echipament special, numit steadycam(dispozitiv de stabilizare a micrii camerei), filmarea dinmn produce o senzaie de opial a imaginii (mai alesla ncadraturi strnse), cu ridicri i coborri mai mult sau

    mai puin brute, care creeaz senzaia de nengrijit, darpoate crea i senzaia de participare direct, subiectiv

    ca n cin-verit.De asemenea este stilul celor mai multe filmri de latiri, al evenimentelor care se desfoar fr a avea posi-bilitatea de pregtire, nefolosind stativul pentru camer.

    Micarea de transtravling este o micare combinatntre micarea de travling i micarea de transfocatorfolosite n sens contrar, dnd natere la o micare noucare nu exist n natur, denumit Transtravling. (Proce-deul a fost inventat i patentat de directorul de imagineSergiu Huzum mpreun cu dr. ing. Toma Rdulei teh-nicienii din Studiourile de film din Buftea.)

    Micarea corelat ntre travling i transfocator sepoate realiza doar pe axul longitudinal al travlingului:

    nainte sau napoi.Transtravlingul se realizeaz de obicei la ncadratura

    de Plan Mediu.

    Dac filmm un personaj la Plan Mediu cu transfo-catorul strns (cu distana focal lung) i suntem petravling cu aparatul de filmat la captul cel mai deprtatal liniei de travling fa de acelai personaj, putem ncepefilmarea. n timp ce travlingul se apropie de personaj con-comitent deschidem transfocatorul pentru ca personajul

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    34/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    35

    s rmn absolut n aceeai ncadratur de Plan Mediu.Continund filmarea pn ce travlingul a ajuns la

    captul cel mai apropiat al inei fa de personajul pecare-l filmm, iar transfocatorul a ajuns la cellalt capt alsu la unghiul cel mai larg de cuprindere dar cu aceeai

    ncadratur de Plan Mediu a personajului nostru,nseamn c am realizat micarea de Transtravling.

    Ce rezult pe ecran? Dac personajul nostru nu-imodific de-a lungul ntregii filmri ncadratura, atunci cese modific de fapt? Transfocatorul fiind la nceput cuobiectivul de distan focal lung nseamn c n spate-le personajului nostru ncadrat la Plan Mediu vom avea obucat mic din peisaj i n acelai timp neclar.

    Pe msur ce travlingul ne apropie de personajulnostru n aceeai msur obiectivul ajunge la distanafocal normal i deci n spatele personajului nostru sevede mai mult peisaj i mai clar, ca apoi transfocatorul streac la o distan focal scurt, n final vom avea celmai mare spaiu cuprins din peisajul nostru, foarte clar

    avnd n acelai timp aceeai ncadratur de PM a per-sonajului nostru. Asta nseamn c vom avea tot timpulpe ecran personajul nostru ncadrat la Plan Mediu i nspatele lui un spaiu nti neclar i foarte puin peisaj iarapoi vom avea din ce n ce mai mult peisaj, din ce n cemai clar pn cnd n final vom avea cel mai mult peisaj

    (pentru o anume ncadratur a personajului) cu o clarita-te maxim. Transtravlingul permite modificarea perspec-

    tivei, cu pstrarea dimensiunilor personajului, iar n cazulobiectelor din adncimea cadrului, creeaz senzaia dedilatare sau comprimare a spaiului. Este deci ca i cum

    n spatele unui Plan Mediu am proiecta un spaiu care sedilat i devine din ce n ce mai clar.

    Aceast micare nu are echivalent n micrilenaturale ale experienei senzoriale umane i nconsecin introduce un efect subiectiv, un comentariu.

    n concluzie, micrile de aparat au modificatconsiderabil estetica povetilor cu imagini, n primul rndn ceea ce privete decupajul regizoral i nu n ultiminstan prin montaj n modul n care filmul povestetealtfel dect literatura.

    Process shot Imagini pentru procesare ulterioar(CGI computer graphics images)

    Filmarea imaginilor necesare pentru front sau retro-

    proiecie n cazul fi lmului.Aceste imagini se constituie n imagini de fundal aleunor scene ce vor fi ulterior folosite. De exemplu: filmareadin maina n mers a unor strzi care vor fi folosite cafundal al unor imagini filmate n interiorul unei maini nplin mers, realizate de fapt n platou. Maina este

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    35/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    36

    amplasat n faa unui ecran pe care se proiecteazimaginile filmate anterior. n timp ce proiectm imaginile,

    actorii joac ca i cum ar fi n main n timpul mersului,iar aparatul de filmat filmeaz att actorii ct i proieciadin spatele lor. Trebuie ns ndeplinit condiia ca, nmomentul n care este deschis obturatorul aparatului deproiecie, n acelai moment s fie deschis i obturatorulaparatului de filmat. Cu alte cuvinte, ambele aparate, celde proiecie i cel de filmare, s se gseasc n situaiade sincron-sinfazic. Adic fiecrei fotograme nregistratede aparatul de filmat, din cele 24 pe secund, s-icorespund cte o fotogram proiectat de aparatul deproiecie, amplasat n spatele ecranului (retro-proiecie).

    Sunt imaginile ce se vd prin geamurile mainii n spatelepersonajelor care dialogheaz i care dau senzaia c au

    fost filmate n mod real n main n plin mers pe strad,fr ca spectatorul s sesizeze trucajul.Imagini pentru Chroma sau Luma key pentru captarea

    video. Sunt imaginile care se realizeaz cu mijloace elec-tronice, pentru a fi utilizate ulterior la nregistrrile n post-procesare de studio cu echipamente capabile de Chromakey sau Luma key (tind deci, i inserndu-le n com-ponentele de culoare sau n cea de luminan).

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    36/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    37

    Este micarea de aparat care se realizeaz fr modi-

    ficarea punctului de staie al aparatului. Aparatul se rote-te n jurul axului orizontal sau vertical sau combinaii ntreaceste dou axe.

    Following pan Panoramicul de urmrireCamera se rotete pe orizontal urmrind subiectul

    fr modificarea punctului de staie i creeaz senzaia densoire cu privirea a subiectului de ctre spectator. ntimpul panoramrii se pstreaz n compoziia cadrului unluft un spaiu, n faa direciei de micare a subiectului.Viteza de deplasare a subiectului genereaz aceeai vitezde panoramare a camerei.

    Dup viteza de execuie, micrile de panoramare potfi mprite asfel:

    Panoramic lent Panoramic descriptiv Surveying panCamera panorameaz lent descriind scena, neintroduce n atmosfera subiectului sau a locurilor ce le

    descrie.Panoramicul lent poate pregti un punct culminant al

    naraiunii sau din contr continu lin povestirea.Panoramic rapid leag dou locuri sau dou aciuni

    paralele i induce un ritm rapid al derulrii subiectului,povestirii.

    Raf panoramicul face o trecere extrem de rapid deloc sau de timp.Panoramarea ncepe de obicei cu uncadru fixi se

    termin cu uncadru fixde cteva secunde, care-i conferun impact mai mare asupra spectatorului. Cadrele fixe dela nceputul i sfritul panoramicului pot fi folosite la

    Micarea de panoramare

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    37/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    38

    montaj ca i cadre fixe, separat renunndu-se npovestirea cinematografic la micarea de panoramare,

    prea lent, prea lung, nereuit sau devenit inutil nprocesul de montaj.Ca o modalitate modern de montaj se obinuiete

    legarea micrilor de panoramare (n general toatemicrile) ntre ele, fr a mai folosi cadrele fixe, de la

    nceputul i sfritul panoramicelor. Aceast modalitatede legtur mrete ritmul i amplific sentimentul demicare indus scenei.

    Nu panorama de la un personaj la altul frmotivaiedramaturgic!

    Lift Tilt Ridicarea sau coborrea camerei, cumodificarea pe vertical a punctului de staie al aparatu-lui. Este ca i micarea unui ascensor, de unde-i i vinenumele de micare de lift. Se folosete ca micare de

    nsoire a unei ridicri de pe scaun, camera se ridic odat cu personajul sau coboar o dat cu el n momentul

    aezrii lui pe fotoliu. De asemenea se folosete nmomentul cnd un personaj se aaz n main; atuncicamera coboar o dat cu el n micare de lift. Ca o mi-care de minimacara, care ne confer posibilitatea de avedea n interiorul mainii. Dac de la personajul npicioare lng main n loc de lift am fi panoramat pevertical n jos, capul personajului ar fi disprut n mainsau n cel mai bun caz ar fi fost tiat de plafonul mainiii ar fi rezultat un cadraj necorespunztor, urt.

    Sfaturi:Pentru a realiza o micare perfect de panoramare,

    poziia trepiedului i a cameramanului sunt de oimportan covritoare (vezi ilustraia).

    NU panorama separat nti pe orizontal i apoi pevertical. COMBIN-LE!

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    38/267

    Amplaseaz trepiedul i aaz-ten poziia comod pentru a realiza

    cadrul final al panoramicului

    Fr s modifici poziiapicioarelor, rotete-te

    mpreun cu camera pentru arealiza cadrul de nceput alpanoramiculuiAcum panoramarea poate

    ncepe

    ncepe micarea de rotirea corpului i a camereiconcomitent

    Panoramarea o dat cu personajul descri-ind imaginile din fundal este o filmare

    natural, normal.

    Panoramarea de la scena A la scena Bnu este o micare natural.

    Nu panorama niciodat cnd sunt diferene decompoziie ntre cadre; este de preferat realizarea adou sau mai multe cadre fixe.

    Ca i urmrirea psrii n zbor,care ne conduce

    micarea de panoramare.

    cu o micare lin,nentrerupt

    pn la cadrul final al panoramicului care estede fapt poziia comod de la nceput. Ori de cteori este timp pentru a repeta un panoramic

    nainte de a-l nregistra, facei-o !

    Cadrul fix denceput alpanoramicului

    Cadrul fix definal al

    panoramicului

    Micarea de panoramare

    Panoramare...Motor... ...Stop

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    39/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    40

    Cut Tietura directSchimbarea brusc a ncadraturilor, printr-un noucadru, att n film ct i n TV.

    n televiziune tieturile se succed n medie la fiecare78 secunde, dar desigur sunt i ele dictate de muli fac-tori. Iat mai jos civa.

    Motivarea stilistic a tieturii directe poate fi: schimbarea decorului, a scenei de desfurare a

    povestirii; comprimarea timpului n povestire (scurtm

    lungimea cadrului); schimbarea punctului de observaie, de staie (n

    TV tiem de pe o camer pe alta); schimbarea ritmului povestirii (prin tietur);

    motive legate de micare, de indicii de detaliu; de mesajul verbal: tietura la sfrit de fraz, la oidee nou sau pentru a da un plan de ascultare expri-mnd o reacie.

    Nu uitai c mesajul verbal trece la spectator chiar idac nu-l vede tot timpul pe cel ce vorbete. Altfel spus:merit s artm vorbitorii numai dac, n afar devorbele pe care oricum le auzim, figura sau gesturile lor

    mai spun ceva, sau pur i simplu pentru c, iat, asta emrturia lor. Cinematograful i chiar televiziunea sedeosebesc de literatur pentru c ne pot arta simultanmai multe lucruri, nu n ultima instan pe cei ce ascult

    mpreun cu reaciile lor mute.

    Tehnicile de montaj Editing Techniques

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    40/267

    Montajul prin tietur direct Trecerea de la o imagine la alta

    Planul A (plan mediu, descriptiv)

    Planul B (plan detaliu)

    Acest cadru ne mbogeteinformaia, cu ce carte citetepersonajul nostru

    Planul C (prim-plan)

    P.P. Aduce informaii desprevrsta i aspectul personajului

    Planul D (implicnd i o elips temporal)De asemenea in formaia despreambiana exterioar ne estecompletat cu acest cadru,adus n succesiunea de montaj

    Firee, presupunem tot timpul cla filmarea cadrelor A, B, C, D, au fostnute racordurile de costum,machiaj, decor, recuzit miare a personajului.

    Tietura direct Schimbarea brusc a unui cadru cu altul

    Fondu trecerea gradat, topirea lent a imaginii n negruDin fondu apariia din negru a une i imagini

    MixajulTopirea unei imagini n acelai timp cu apariia alteia; pe ntreaga durat a mixaju-lui, imaginile sunt supraimpresionate.Totdeauna trebuie indicat cte fotograme din sfritul lui A intr n procesare i de lacare fotogram ncepe efectul. De asemenea cte fotograme din B i la carefotogram se termin.

    Spetz efectCortina Micarea unei bare sau a unei figuri geometrice, care nlocuiete oimagine cu alta. Spre deosebire de mixaj, imaginile se nlocuiesc prin linia, formageometric selectat i nu prin supraimpresiune; linia poate fi clar sau estom-pat. nlocuirea lui A cu B las fiecare element al cadrului pe loc.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    41/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    42

    Acestea sunt cteva motive pentru a tia, dar rmneca cel care i asum rolul de povestitor s decid cnd,

    dac i pe ce taie.O trecere ntre dou cadre, cu alte semnificaii, sepoate realiza att n TV ct i n film prin:

    Fade n fondu de obicei ntunecarea imaginiipn la necarea ei complet n negru;

    Din fondu, din negru imaginea ncepe s aparpn la valoarea necesar, vzut la fel ca i celelalteimagini ce se proiecteaz.

    Este posibil ca din punct de vedere dramaturgic s fienecesar s se fac aceste fonduuri i n alb sau n oriceculoare din spectrul vizibil, potrivit cu decorul saualtceva.

    Dissolve Fondu anscene dizolvarea, topireaimaginii a dou cadre unul n altul. n timp ce un cadru sedizolv, dispare, n acelai timp un al doilea cadru apare,

    n aa fel nct pe ecran apare nlocuirea unui cadru cualtul prin mixarea lor.

    Wipe Spetz Efect Fie o linie n micare schimbo imagine cu alta, sau o cortin electronic, ce se micstnga-dreapta, sau sus-jos, sau ca tergtoarele de laparbrizul mainii, fie trecerea se realizeaz dintr-o figurgeometric: ptrat, cerc, inim etc.

    Matched cut Tietura potrivitPentru a realiza impresia de fluen a povestirii, a

    continuitii prin montaj n film sau TV astfel ca tietura snu deranjeze, s nu ias n eviden i s dea senzaiade trecere lin, fluent, fireasc, tietura n TV, lipireacadrelor n film, trebuie s in cont de:

    continuitatea direciei de micare. continuitatea ritmului micrii n cadrele ce se

    vor tia sau lipi. personajul s ocupe aceeai poziien compoziia

    noului cadru. schimbarea ncadraturii (de ex. de la P. ntreg la P.

    Mediu etc.) nu se taie cadru pe cadru adic Plan Generalpeste Plan General al aceluiai loc, sau Prim-Plan urmatde Prim-Plan al aceluiai personaj.

    schimbarea unghiului din care se povestete sause filmeaz scena. Se filmeaz un plan din stnga axuluide privire, urmtorul cadru, racord(decor, recuzit, stare,

    machiaj etc.) se va filma i monta din partea dreapt aaxului de privire al personajului. Se recomand ca schim-barea pe orizontal a unghiului de filmare s aib celpuin 30 de grade fa de unghiul precedent. Altfel perce-pem schimbarea de cadru ca pe cadru pe cadru, n caretietura devine sesizabil, deranjant.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    42/267

    Tiai n PM

    Aciunea din PG

    Personajulse apropie de u

    Cadrul ncepe cu uanchis

    Personajul deschideua

    Personajul (din interior)deschide ua

    iese pe u Trece prin canatul uii

    i nchide ua nchide ua i iese nafara cadrului

    Filmarea PD-ului ncepedoar cu paharul i sticla

    Montat cu PMSPlan Mediu Strns

    tietura la jumtateamicrii de ridicare a

    receptorului

    Ridic paharul i bea

    Mna prinde paharul

    Mna ridic paharul ila jumtatea micriide ridicare a minii setaie pe PM paharulajuns la gur.

    PD paharul i mna care

    ridic paharul

    Cel mai bine pentru a terminasecvena folosim un al treileacadru

    sau n PM

    sau n PG

    Dar nu tiai tot n PI.Perechea care danseazar fi cadru pe cadrui ar constitui o sriturde montaj ntre cadre.

    sau n PIsaxofonistul

    Cadrul 1din interiorul camerei

    Cadrul 2 din coridor,din afara camerei

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    43/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    44

    completarea aciunii: spaial, contextual, simbolic-sugestiv

    Tietura are ntotdeauna rostul meninerii uneicontinuiti prin adugarea a ceva nou. De exemplu, opersoan ncepe s deschid o u din interiorul uneicamere, n cadrul urmtor, filmat de partea cealalt auii, continu s deschid ua. Sau, cu elips, darpivotnd tot pe continuitatea logic, deschide o u iar nurmtorul cadru nchide alt u n alt locaie. O mainiese din cadru de noapte i intr n cadrul urmtor ziua.

    Din cauz c spectatorul este absorbit de urmrireamicrii n sine, dar i a sugestiei logice sau simboliceasociate, nu percepe tietura ca pe o discontinuitate, ci

    i completeaz viziunea asupra povestirii cinemato-grafice.

    Jump cut Sritur Trecere brusc de la oscen la alta

    Trecerea brusc de la o scen la alta, de la o aciunela alta, se poate face n mod deliberat pentru a crea un

    suspans dramatic.Uneori aceast sritur n povestire (montaj) este

    folosit ca nceput sau final de nou aciune, pentru a nesurprinde i menine atenia. Alternativa obinuit,neincitant a acestei srituri de la o scen la alta esterealizarea cursivitii pur pictoriale a succesiunii cadrelor.O persoan ncepe s deschid o u din interiorul uneicamere, n cadrul urmtor, filmat de partea cealalt auii, continu s deschid ua, o nchide, apoi merge peculoar, coboar scrile, deschide ua care d n exterior,

    nchide ua din exterior i se ndreapt ctre main,deschide ua mainii i intr n ea. Sau, cu elipse, darpivotnd tot pe continuitatea logic, deschide o u, iar nurmtorul cadru nchide alt u n alt locaie (nchideua mainii), cum am vzut anterior.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    44/267

    Efectele tieturilor:

    Sritura peste ax

    Camerele depe aceastparte a axuluiintroduc efec-tul de sriturpeste ax fade camerele 1i 2

    Camerele depe aceastparte a liniei

    pot fi folositefr s existesritura pesteax

    Linia imaginarcare realizeaz axul 1 2

    43

    Tieturile de pe o camer pe alta sunt posibile ntre camerele situate pe aceeaiparte a liniei imaginare care se realizeaz ntre

    Dac un personaj iese din cadru i n cadrul urmtor l regsim, fr informaii semnifica-tive suplimentare, avem de a face cu o modalitate deranjant, deconcertant de povestire.Personajul prsete camera 1 i este regsit n cadrul de la camera 2.

    Personaj 2

    Personaj 1

    Personaj 3

    Personaj 3

    Cadru de la camera B

    Cadru de la camera A

    n faa camerelor A i B se gs escpersonajele 1, 2 i 3

    Compunerea cadrului de la camera B cupersonajul de la camera A n dreapta icompunerea cadrului de la camera A cupersonajul n stnga cadrului dnatere la o sritur peste ax.

    Curiozitatea spectatorului trebuie satisfcut.Dac personajul mbrcat n negru arat ocarte, camera trebuie s arate ce imagine vedepersonajul n alb.

    Necesitatea de a motiva tieturile pe care le realizm.

    De exemplu, planul i contraplanul.

    personaje. Sunt posibiletieturile ntre camerele 1 i 2sau camerele 3 i 4. Sriturapeste ax se realizeaz dactiem ntre camerele 1 i 3sau 2 i 4.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    45/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    46

    Motivated cut Tietura justificat ca discursverbal sau: semantic, simbolic, sugernd semnificaii,pe care le dorim sau urmrim a fi transmise.

    Exist necesitatea de a justifica tietura pe care orealizm. Exemple uzuale: planul i contra-planul ntr-odiscuie televizat. ntre cel care ntreab i cel care

    rspunde. De obicei aceast tietur coincide cu schim-barea cadrului pe cel care vorbete. Dar se poate punentrebarea i din off, din afara cadrului, sau o parte din ea,dac ateptm o reacie, pe care s nu o ratm.

    Spectatorul de film (sau telespectatorul) este curios deasemenea s vad la ce privesc personajele pe care leurmrete. Trebuie s tiem pe un cadru i s-i artm lace privesc personajele. Ex.: un personaj arat ofotografie unui alt personaj, curiozitatea spectatoruluitrebuie satisfcut i-i vom arta fotografia, eventual nPD. Dar de asemenea putem s nu-i artm fotografia,pstrnd-o ca un secret fa de spectator, ca un suspanspentru a mri curiozitatea i a-l pune n situaia de a facesupoziii cu privire la cine sau ce se afl n fotografie.

    Mai poate fi realizat o tietur i fr ca ceea ce ioferim spectatorului s fie din cadrul real al aceluimoment, ca de ex. tietura de trecere de timp. Se reali-zeaz aa-numitele srituri deliberate care comprimtimpulnecesar n mod real pentru realizarea unei operaiioarecare. De exemplu, realizarea unei brri cu mijloa-

    cele pe care le gsim n orice cas. Pe coloana sonorspunem: Tiem un carton pe care-l lipim sub forma unuiinel. De la bun nceput avem deja cartonul tiat sub formaunei fii i, n cadrul filmat, executm numai momentulscurtrii fiei la dimensiunea dorit i a lipirii sale. Apoibobinm una-dou spire de sfoar pe inel, n timp ce pecoloana sonor descriem ntreaga operaie pe careurmeaz s o facem. Cu sfoar, bobinm strns spir

    lng spir, pn ce acoperim complet ntreg inelul. ncadrul urmtor, tot inelul este bobinat i executm doarlipirea ultimului capt de sfoar pe inel. Urmtorul cadrueste pensula care vopsete sfoara de pe inel. Vopsimcu... spirele de pe inel i lsm vopseaua s se usuce.Cadrul final: brara este introdus pe mn. n acest fel

    Tietura potrivit Matched cut

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    46/267

    Cteva modaliti de montaj

    Metoda cadrului master i introducerea n el a celorlalte cadre din decupaj

    Lipsa de racord

    Cadru Master; de obicei Plan General (fix sau n micare)

    Montajul final pe aceeai lungime a scenei din master

    Cadru insertat

    Montajul secvenei

    Montajul video dup banda de sunet

    Banda de sunet sau comentariul nregistrate n prealabil

    P.P.

    Cadrul1

    Cadrul2

    Cadrul3

    Cadrul5

    Cadrul4

    Cadrul6

    Cadrul1

    Cadrul2

    Cadrul3

    Cadrul5

    Cadrul4

    Cadrul6

    Fiecare cadru montat unul dup altul la lungimea i ordinea din decupaj cu sunetulsincron aferent fiecrui cadru. Rmn de sincronizat muzica, zgomotele i ambianele.

    Imaginile montate dup sunet, la lungimea cerut de comentariu

    La reluarea filmrilor, dup o pauz ori continuarea scenei n alte zile, elementele consumabilesau poziia unor obiecte nu sunt racord. ntre cadrul din stnga i continuarea filmrii cu o noudubl, cadrul din dreapta, vedem: tnrul are n plus igara i ochelarii; lumnarea a ars pestemsur; farfur iile sunt schimbate ntre ele; paharele sunt n al t poziie Doar ora i poziiainterp reilor sunt racord.

    Srituri deliberatePot fi de loc, sau de timp (n cazul nostru)

    Nenumrate faze de execuie a unei brri: tieri, lipiri etc. sunt realizate n cadre separate, frracord ntre ele, dar care montate n succesiunea lor logic dau ntreaga continuitate a realizrii obiec-tului.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    47/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    48

    obinem o brar frumoas pentru costumul nostru de...Este evident c au fost eludate o serie ntreag de detalii,

    comprimnd timpul expunerii. Cum ar fi tierea fiei decarton din coala de carton. Apoi ntreaga bobinare cusfoar a inelului. ntreaga operaie de vopsire a inelului.Timpul de uscare a vopselei. Pentru ca n final, dei avemsrituri de timp, montate, cadrele unele dup altele(filmate ns cu gndul la succesiunea lor din montaj) sne dea sugestia continuitii procesului de realizare abrrii, n doar cteva secunde dei este evident c

    ntreaga operaie este de durat mult mai mare.

    n realizarea montajului apar unele principii/repereformale, care ne orienteaz:

    Tietura trebuie sfie ntotdeauna justificat.

    Justificarea fiind, ns, strns asociat cu punctul devedere subiectiv, cu stilul povestitorului (vezi maideparte: narrative style: objectivity vs. subjectivity).

    Desimea/numrul de tieturi, fragmentarea pe

    cadre Cutting rateDesimea tieturilor, frecvena tieturilor poate fi nmod intenionat modificat, ntrerupt, pentru a sublinia,a scoate n eviden ceva.

    Cutting rhythm Ritmul montajuluiRitmul tieturilor poate crete n mod progresiv pentru

    a crea tensiune, dramatismul scenei. A tia ntr-unanume ritm egal poate induce o stare de echilibru sau de

    agitaie n cazul tieturilor rapide sau din ce n ce mairapide.Cross cut Montajul paralelA tia de la o aciune care nc nu s-a terminat la alt

    aciune n derulare.Sistem de tietur folosit de asemenea ca legnd

    diverse secvene ale filmului.Vezi n capitolul Parallel development Montajul

    parallel (pag. 104).Cutaway/cutaway shot, CA Insert Cadru insertA intercala, a realiza o legtur ntre dou cadre ale

    aceluiai subiect sau secven. Inserarea unui cadru careexplic, care lmurete aciunea principal prin aducereaelementelor de clarificare a secvenei n care esteinserat. Acest cadru aduce n prim-plan o activitatesecundar care se petrece n acelai timp cu aciuneaprincipal. Este un cadru despre ceva vzut deja

    nainte, care definete un detaliu anume, o persoansau o aciune vzut deja ntr-un cadru precedent ipoate fi neles dintr-o privire. (Vezi narrative style:parallel development.)

    De asemenea poate fi folosit ca disonan controlat,ca efect de jump cut sau chiar printr-o sritur peste ax.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    48/267

    Cadru insert

    Insertul permite folosireacadrului detaliucare s completeze simultan aciunea.

    Adresndu-ne camerei

    Este la latitudinea prezentatorului de aarta oricnd camerei anumite detalii.

    Punctul de vedere al camerei

    Nu ntotdeauna prezentatorul poate artacamerei. Atunci cutm cel mai bun unghide vedere pentru a arta aciunea n detaliu.

    Comparaii

    Se pot compara dou situaii deodat pe ecranulmprit n dou (split screen) nainte i dup tre-cerea unui anumit timp.

    Cam. 1

    Cam. 2

    Cam. 3

    Realizarea unei ntreruperi

    n acest plan de filmare (decupaj) vedem realizarea unei ntreruperi, a uneipauze voite ntr-o conversaie prin introducerea unui invitat surpriz.

    Planul de filmare cu trei camere lucrnd simultan;cu dou camere(una n poziia Cam.1 din desen);

    cu o singur camerrealiznd toate cadrele pe rnd.

    Cadrul 1. Cam. 3 Plan Mediu de doi Brbatul i femeia stnd de vorb pe sofa;

    Brbatul se ridic s deschid uaCamera panorameaz cu el

    Cadrul 2. Tietur Plan ntreg pe deschiderea uiiCam. 1 pentru a vedea copilul

    (cadrul cu mult luft deasupra pentru anelege c-i mic)Cadrul 3. Tietur Plan Mediu Reacia femeii (surpriza)

    pe Cam. 2Cadrul 4 Tietura Cadru peste umrul brbatului,

    pe Cam. 1 vzut copilulCadrul 5. Tietur Plan General ntregul grup.

    pe Cam. 3 Copilul merge spre femeie cadrul sestrnge pe cei doi n cadrul doi.

    Cadrul 6 Tietur Plan Mediu pe brbat (zmbind)pe Cam. 1

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    49/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    50

    Insertul funcioneaz ca o elips n povestire, fiind osritur semnificativ: ca loc sau timp.

    n televiziune cadrul insert mai poate fi neles i ca uncadru care se introduce ntre cadrele gata montate ale uneibenzi finale, gata mixate, sau n cazul n care dintr-unmotiv tehnic oarecare trebuie nlocuit o defeciunetehnic, lipsa unui numr de linii din imagine sau alteleasemenea. n acest caz cadrul insert se introduce exact pelungimea montajului deja existent fr a modifica n acestfel montajul final. Cadrul insert poate fi realizat doar nimagine, fr intervenie n pista de sunet, sau pot fi inse-

    rate imagine i sunet concomitent. Desigur, interveniapoate fi realizat i doar n pista sonor.

    Reaction shot Cadru de reacieNumim cadru de reacieorice cadru, n orice fel de

    ncadratur (PP, PM etc.), a oricrui participant la scen,ca reacie la aciunea care tocmai a fost vzut.

    n Plan American, Stan i trage o palm lui Bran.Cadrul de reacie este Bran n PP nedumerit, perplex o

    fraciune de secund, dup care ncepe s plng sau,dup o fraciune de secund, i d i el o palm lui Stani sarabanda palmelor ncepe s curg.

    Aranjarea persoanelor n cadru, n compoziie este opreocupare esenial. Nu ne este indiferent i mai ales nu

    ntmpltor un personaj este aezat mai aproape de apa-

    rat sau cu faa la camer ori, dimpotriv, este cu spatele,adic amorsat. Importana aezrii n cadru este dictat

    de importana dramaturgic pe care o acordm peso-najelor sau pe care o au ele ntr-un moment oarecare aldesfurrii filmului, n raport cu celelalte personaje dincadru sau secven.

    Realizarea senzaiei de volum cu ajutorulcompoziiei lineare.

    Amplasarea personajelor n adncimea cadrului, ctreinfinit, este metoda cea mai simpl i fireasc pentru rea-lizarea senzaiei de volum, de adncime a cadrului.

    Amplasarea personajelor paralel cu rama cadrului nacelai plan devine o imagine plat lipsit de relief, spredeosebire de amplasarea n adncimea cadrului, care dsenzaia de spaialitate.

    Insert shot Cadru insertIntroducerea unui cadru apropiat ntre alte cadre largi,

    oferind un detaliu esenial pentru nelegerea scenei carese deruleaz. ntr-un Plan General n scena duelului ntre

    dou personaje, unuia dintre ei i s-a rupt spada. Cadrulinsert poate fi un Plan Detaliu de spad rupt i n conse-cin tim n ce dificultate se afl personajul pentrucadrele care urmeaz. De asemenea acest cadru insertmrete tensiunea fiind clar tratat ruperea spadei prinaducerea ei n PD, pentru ca toi spectatorii s neleag

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    50/267

    Varietatea aranjrii n compoziie

    Locul tieturii(fotograma unde se taie cadrul)

    Cadrul 1

    Cadrul 1

    Fotograma undese sfrete cadrul 1

    Fotograma undencepe cadrul 2

    Locul tieturii/lipiturii

    Cadrul n care avem aceeai aciune

    din ambele unghiuri i care se elimin prin montaj

    Cadrul 1 filmatcu grand angular

    Cadrul 2filmat n P.P.

    Micarea (personajului) din cadrul 1 se repet i n cadrul 2.Se taie la jumtatea micrii din cadrul 1 ce continu cu cealalt jumtate a micrii dincadrul 2 realizndu-se continuitatea micrii.

    Cnd avem de aranjat persoane n cadru trebuie s ne preocupm s asigurm o compoziiect mai variat, concentrnd atenia i sugernd starea sufleteasc prioritar ce trebuie s sedegaje din cadrul astfel realizat.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    51/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    52

    dificultile ulterioare ale personajului n finalizareaduelului. (Sau: inserm viziunea aciuni i din alte

    unghiuri i/sau alte ncadraturi.)Cadru tampon (cadru neutru) Buffer shot(neutral shot)

    Este un cadru intermediar care permite legarea unorcadre care sunt filmate din unghiuri care altfel ar aveainconsistena formal a sriturii peste ax. Cadreletampon pot fi in extremis chiar cadre filmate cu ocamer de pe partea cealalt a axului de filmare alaciunii curente, dac i numai dac n povestire a existat

    pn la acel punct un cadru general, care l orienteaz pespectator. Se mai poate ntmpla ca la montaj s constaic dou cadre nu pot fi legate ntre ele, ca racordscenografic, ca racord de stare, de trire a personajului.Sau ca lips de racord de lumin, de atmosfer sau desunet etc. Sunt cadre de care din diverse motive avemnevoie, dar care sar, sunt filmate fr s se fi inut contde racord, sunt filmate de doi sau mai muli cameramani

    care nu au inut sau nu au putut ine cont de sriturapeste ax din cauza poziiei din care au reuit s filmezeun anumit eveniment. Au realizat aceeai ncadratur cuaxe de privire divergente. n asemenea situaii seimpune ca modalitate de montaj introducerea unui cadruneutru a unui cadru tampon. Cadrul neutru, cadrul

    tampon, este filmat n aceeai locaie i ntrerupe pentruo fraciune de timp continuitatea scenei prin prezena lui

    i n acest fel memoria vizual a spectatorului este pentruun moment distras i putem continua povestirea cine-matografic fr ca spectatorul s observe inadvertenasriturii peste ax sau lipsa racordului de atmosfer ori delumin. Situaiile des ntlnite sunt la filmrile deactualiti; din cauza vitezei de lucru, din cauza imposi-bilitii de a acoperi toate unghiurile din toate punctele devedere cinematografice i deci a lipsei acestor racorduritrebuie introdus un cadru tampon, un cadru neutru.

    Uneori nici de acest cadru nu dispunem n momentulmontajului i atunci se folosete aa-numita musc,adic o fotogram alb sau neagr, care despartecadrele. Acestea apar ca un blideclanat de ctre unaparat de fotografiat nevzut n cadru, dac musca estealb, sau o ntrerupere dac musca este neagr. norce caz este un subterfugiu de ultim moment care ntr-un film artistic nu este practicat.

    Video efecteFade, dissolve, mix video efecte Fade in, Black in n fondu reprezint

    ntunecareapn la negru complet a imaginii n finalulunui cadru care se realizeaz la montaj sau se filmeazprin nchiderea obturatorului la aparatul de filmat n timpul

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    52/267

    Fonduntunecarea imaginii, final decadru sau secven

    Din fonduApariia imaginii din negru, nceput decadru sau secven

    Cross fade MixFondu anscene

    nlnuire ntre cadrul 1 i cadrul 3

    Cadrul 1 ncepe nlnuireaMixajulFondu-ul anscene

    Imaginea 1 s-a dizolvat 100%, iar imag-inea notat cu 3 a ajuns la valoarea max-im de 100% pe ecran, mixajul s-a realizatcomplet.Pe toat durata mixajului cele douimagini au fost supraimpresionate unapeste cealalt n valori de la 1% la 99%i invers. Oprirea mixajului n oricarepunct ar fi constituit o supraimpresiunea celor dou imagini.

    Mijlocul mixajuluiImaginea 1 a ajuns la 50% din intensitate istrlucire, iar imaginea final 3 a aprut dinnegru tot 50%.

    1

    2

    3

    Prima imagine devine neclar Trecnd n imaginea a doua clar

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    53/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    54

    filmrii scenei, sau prin acionarea butonului carerealizeaz automat acest efect de ntunecare pn la

    negru la camera de luat vederi. Nu uitai: n cazul n carecadrul a fost filmat pe pelicul i nu a avut fondu dinfilmare, fonduul dorit ca soluie de povestire, la montaj, serealizeaz de ctre laboratorul de prelucrare a peliculei.Lungimea fonduului este i ea important pentru a se

    ncadra n ritmul de desfurare a montajului secvenei.Din acest punct de vedere el poate avea lungimi de la o

    jumtate de secund 12 fotograme (pentru film), la 24fotograme o secund, sau 48 fotograme 2 secunde,

    72 fotograme 3 secunde sau 96 fotograme, ceea cereprezint 4 secunde.n procesul de montaj electronic fonduul se poate rea-

    liza fr nici un fel de dificultate prin pupitrul de montajcare este dotat cu aceast funcie, dar dac lucrm nmontaj electronic macheta de editare pentru film, s nuuitm c obiectul fizic fondu nu exist i trebuie creat npelicula negativ. Fonduul poate fi realizat n funcie dedramaturgia urmrit att spre alb ct i spre oricare

    culoare i nuan a spectrului vizibil.n fondu, Fade in, Black in este neles ca final desecven, de subiect i evident final de film.

    Fade out, Black out Din fondu reprezintapariia imaginiidin negru. Este reversul Fonduului ieste neles ca nceput de secven, subiect sau film.

    Cross fade, Mix Fonduul anscene, nlnuirea,reprezint apariia imaginii noi concomitent cu dispariia

    celei vechi i reprezint o trecere: de loc, de timp sauleag dou locuri separate, leag dou aciuni ce sedesfoar concomitent sau pur i simplu sugereaz olegtur.

    Defocus, Ripple dissolves Dearfarea progresivDearfarea lent a imaginii sau executat sub form de

    unduire, procedeu care este de obicei indicat s se utili-zeze pentru ntoarceri n timp flashback-uri, intrarea nvis sau alunecarea n ireal etc. Rearfarea progresiv

    dintr-un cadru neclar, realizarea treptat a clar itiireprezint posibila ntoarcere din flashback.Superimpositions SupraimpresiuneaDou sau mai multe imagini suprapuse deodat pe

    ecran. Peste o imagine deja existent pe ecran treptatapare o alt imagine care persist un timp oarecare,dup care dispare. Perioada de timp ct se realizeazFonduul anscene, Cross fade-Mix, este o supraimpre-siune. Dac fonduul anscene, mixajul, nu este dus pn

    la final, adic cea de a doua imagine nu dispare n ntre-gime, rmne pe ecran ca o supraimpresiune.Perioada n care pe ecran au existat cele dou imagi-

    ni definete situaia de supraimpresiune. De exemplu, unochi uman care apare, din fondu, fade in, peste obiecti-vul unei camere de luat vederi, deja existent pe ecran i

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    54/267

    Cadrul 1

    Cadrul 2

    Supraimpresionarea cadrului 2 (PP) peste cadrul 2 (Plan American)(persoana aezat pe scaun)

    Cadrul 2 mai este puternic impresionat i domin un pic supraimpresiunea; n plus poate fi chiar un cadru cu sritur peste ax fade cadrul 1.

    Supraimpresiunea, astfel efectuat, poate fi considerat ca o aducere aminte a chipului unui amic, a unui anume personaj etc.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    55/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    56

    apoi dispare,n fondu, fade out. De altfel i visele suntreprezentate n film tot cu o serie de supraimpresiuni care

    se succed unele dup/peste altele.Cele dou imagini care se supraimpresioneaz nu esteobligatoriu s se supun rigorilor impuse cadrelor la mon-taj. S nu folosim cadru pe cadru, adic PG peste PG. Nueste obligatoriu s se in seama de sritura peste ax nalegerea imaginilor care se vor supraimpresiona, dei cusiguran e mai bine pentru motive de firesc iconsecven formal. Pe de alt parte alegerea lor cugrij, gndirea lor n prealabil, nainte de a le filma, suntpremisele unei metafore cinematografice reuite.

    Wipe Spetz efect Efecte electronice speciale.O cortin marcnd trecerea ntre dou imagini. Arat

    ca o nlocuire a imaginii prin tergerea ei cu o linievertical care vine, de exemplu, de la dreapta la stngai o dat cu micarea liniei se nlocuiete prima imaginecu a doua, care rmne pe ecran. Exist posibilitatea caaceste nlocuiri s fie realizate i cu forme mai complexe,ca de exemplu o pagin care se rsfoiete i n spateleei apare imaginea urmtoare. Spetz efectul este efectultehnic care atrage atenia asupra lui nsui i marcheazclar schimbarea ce se realizeaz ntre cadre. De aceeatrebuie s-l folosim cu parcimonie.

    Spetz efectul este des folosit n muzica uoar i nprogramele de divertisment, mbogind vizual specta-

    colul realizat, dar filmat fr prea mult fantezie.Stilistic vorbind, nu trebuie abuzat de asemeneaefecte, pe de o parte, iar pe de alta, alegerea tipului deefect nu trebuie s fie o simpl gselni. S nu fie osimpl ntmplare de apsare pe un buton oarecare.Aceast alegere poate fi subsumat nevoii de mbogirea formei de exprimare stilistic. Att forma Spetz efectuluidar i culoarea, viteza de apariie, de derulare a lui facastzi parte din apanajul spectacolelor televizate deanvergur.

    Croma keyn TV personajul evolueaz n faa unui fundal i a unei

    pardosele albastre, deoarece faa uman nu are ncompunere culoarea albastr. Croma key-ul se poaterealiza ns pe oricare din culorile care fac posibilimaginea color TV: R,G,B, Rou, Verde sau Albastru icombinaiile dintre ele. Din pupitrul de comutare aimaginilor, se alege culoarea pe care vom realiza cheie-rea. Dac din motivul lipsei de albastru de pe pielea i

    mbrcmintea personajului am ales albastrul, sau pur isimplu fiindc aa este dotarea studioului, parcurgem ncontinuare urmtorii pai: culorii albastre i se blocheaz

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    56/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    57

    semnalul. n locul albastrului blocat, mascat, se introduceo nou surs, cu toate componentele de culoare com-

    plete, adic o nou camer sau o nregistrare a unuisemnal video ori grafic de pe calculator, pe care vrem sevolueze personajul din faa fundalului i a pardoseliialbastre, devenit invizibil (blocat electronic). n acestfel imaginea a doua intr exact n locul ecranului albastrudeci n spatelei pe sub picioarele pesonajuluinostrucare va evolua pe o imaginerezultat din combinareadintre cele dou imagini.

    Croma key-ul are i n lumea computerelor unprocedeu asemntor.Canalul Alpha (atribut legat de transparena unor

    culori, obiecte), coninnd imagini de sintez, poate fiamestecat cu un alt semnal video.

    Imaginile de sintez conin pe lng componentelevideo (Y,U,V) i acest canal Alpha, canal de masc sautransparen. n toate softurile pentru PAL tot ce este alb

    pe canalul Alpha este opac. Griul este semitransparent.n imaginea propriu-zis toi pixelii care au RGB 0,0,0reprezint negru absolut i este considerat transparent.n aceast transparen se introduce imaginea carecompleteaz ca i la croma key imaginea.

    Din practica croma key-uluiCroma key-ul presupune ntrunirea unor condiii opti-

    me pentru ca rezultatul s fie perfect. suprafaa albastr pe care se realizeaz croma key-ultrebuie s fie mat i de aceeai nuan att pe ntregfundalul ct i pe podea.

    croma key-ul s fie iluminat ct mai uniform pentreaga suprafa i pe ntreg spaiul n care se depla-seaz personajul care urmeaz s fie nregistrat.

    eventualele umbre ale personajului datorate luminiiprincipale trebuie modelate foarte bine. Aceste umbre

    realizate printr-un contrast de iluminare prea mare potmodifica culoarea aparent a fundalului i da n albastrunchis iar discriminatorul de croma key din pupitrul deimagine poate confunda cheia de transparen iintroduce i n aceste umbre imaginea pe care realizmcroma key-ul, adic poate spargecheierea.

    personajul trebuie s fie la distan de cel puin 2,5 mfa de fundal, pentru ca pupitrul s poat realiza cheierea

    personajului ct mai bine, tocmai pentru c nu este afectatspaiul de lumin dintre personaj i decor. Altfel existriscul de a rmne permanent cu un contur albastrualturi de personaj n imaginea final cheiat.

    trebuie evitat albastrul din vestimentaia persona-jelor care evolueaz pe croma key, altfel firete pe

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    57/267

    ELEMENTE DE GRAMATIC ALIMBAJULUI AUDIOVIZUAL

    58

    poriunile albastre ale personajului se cheiaz imagineafinal. De altfel chiar i n nuanele apropiate culorii

    albastre (n sens electronic, deci ca nivel electric) secheiaz i rezultatul poate fi ru.Violetul de exemplu este compus din rou i albastru

    i trebuie evitat.Obiectele transparente trebuie iluminate n contra-

    lumin (lumin de contur sau lumin lateral) cu culoa-re complementar culorii pe care se realizeaz cromakey-ul. Lumin galben deschis, n cazul realizrii cromakey-ului pe culoarea albastr. Iluminarea cu lumin gal-

    ben deschis se realizeaz pentru a nu penetra albastrulprin transparena obiectului i n acest fel s disparporiunea transparent a obiectului. Lumina galbendeschis sau culoarea complementar n cazul altorculori alese pentru croma key blocheaz semnalul i numai poate fi confundat transparena cu fundalul saupodeaua pe care se suprapune, aceast transparen aobiectului.

    Realizarea prului pe croma key este de asemenea oproblem.

    Fineea firului de pr este desenat prima oar prinliniile impare ale formrii imaginii i apoi n liniile pare. nacest caz dac prul nu este strns coafat printre imagi-nea par i impar se poate vedea fundalul albastru i

    cheierea nu este perfect, dnd senzaia unei decupriimperfecte, rmnnd ceva din culoarea fundalului, deci

    un contur albastu. i n acest caz salvarea vine tot de laculoarea complementar culorii fundalului, adic galbendeschis pentru croma key-ul pe fundal albastru. Este depreferat un uor contur mai glbui mai cald dect contu-rarea artificial cu reziduuri albastre din fundal.

    se poate realiza i dublul croma key, dac pupitruldispune de dou plci de croma key. Realizm primacheiere pe albastru i imaginea obinut sau o parte din

    ea poate intra n procesarea a doua pe o alt culoare,rou sau verde, innd cont de toate problemele icanoanele artate mai sus.

    nu uitai c o cheiere se poate face pe orice culoare,firete mai uor pe cele fundamentale, firete n primulrnd innd cont de alte elemente: scenografice n primulrnd. Cheieri se fac relativ mai uor cu echipamenteanalogice i fr compresii n semnal. Dar, ca un reper

    doar, fr a intra n prea multe amnunte, n cazulechipamentelor digitale cu semnale compresate 4:2:0sau chiar 4:2:2 firete e mai uor i mai bine s cheiempe verde, care e mai fin semplerizat dect componentelede rou i/sau albastru.

  • 8/22/2019 Elemente de Gramatica a limbajului vizual

    58/267

    Croma key

    Croma keyul realizat:

    ieirea semnaluluictre emitor saunregistrare pe band.

    Pupitrul decomutri video

    Grafic computerizat

    Imaginea de la camera 1al crei fundal albastru va fi blocat,rmnnd lips de semnal, negru.

    Imaginea de la camera 2va nlocui lipsa de semnal de lacamera 1, peste carese cheiaz personajul.

    Imaginea rezultat suprapunerea princheiere , a camerei 1, peste imagineacamerei 2.

    Cam. 1 Cam. 2

  • 8/


Recommended