+ All Categories
Home > Documents > Introducere in Istoria Dreptului

Introducere in Istoria Dreptului

Date post: 08-Sep-2015
Category:
Upload: biancamihalache
View: 255 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
xvdsv
35
INTRODUCERE ÎN ISTORIA STATULUI ŞI DREPTULUI 1 Prof. univ. dr. CEZAR AVRAM Obiective Disciplina îşi propune: să contribuie la cunoaşterea şi însuşirea de către studenţi a evoluţiei dreptului autohton şi a interdependenţei acestuia cu dreptul contemporan în plan european; la cunoaşterea specificului normelor, instituţiilor şi concepţiilor juridice ale poporului român din cele mai vechi timpuri şi până astăzi; disciplina are în vedere faptul că vechiul drept reprezintă o periodizare a luptei românilor pentru formarea, organizarea şi conservarea fiinţei statale, implicit a instituţiilor juridice româneşti. Interdependenţa dintre istorie, stat şi drept, precum şi influenţa reciprocă a legislaţiei şi a instituţiilor statale constituie de asemenea o motivaţie a prezentării cursului „Introducere în istoria statului şi dreptului”. Evoluţia dreptului este necesară să fie cunoscută deoarece, în dezvoltarea istorică a societăţii, totdeauna o instituţie are rădăcini adânci în formele instituţionale trecute; viitorul jurist trebuie să studieze atât istoria dreptului, cât şi istoria în general, pentru a avea o cultură solidă care să-i permită a emite deliberări adecvate în cauze diverse. A cunoaşte o instituţie juridică fără a cunoaşte împrejurările istorice din care a ieşit este un non sens. „Fără istoria dreptului ... nu poţi înţelege instituţiile ... A studia o instituţie fără a o stidia istoriceşte în trecut, ... este a ne reduce la un studiu care poate să aibă o oarecare însemnătate practică, care nu formează mintea adevăratului jurist.” (M. Djuvara, Teoria generală a dreptului. Drept raţional, izvoare şi drept pozitiv , Editura ALL, 1995, p. 101). I. OBIECTUL CURSULUI „INTRODUCERE ÎN ISTORIA STATULUI ŞI DREPTULUI” Studiul istoriei dreptului românesc în cadrul disciplinei Introducere în istoria statului şi dreptului reprezintă o prioritate. Mai întâi, pentru că este vorba de istoria noastră, de problema fundamentală reprezentată de etnogeneza poporului român şi, în acest cadru, a dreptului, ca fenomen de suprastructură (viaţa social economică în strînsă interdependenţă cu cea politică). În al doilea rând, fără a cunoaşte evoluţia istorică a instituţiilor de drept nu pot fi înţelese în toată plenitudinea şi temeinicia lor aceste instituţii. În al treilea rând, studiul istoriei dreptului românesc relevă în mare măsură specificul naţional al acestui drept, acea „notă cu precădere”, cum spunea Călinescu în eseul Specificul naţional. Cercetarea istoriei presupune folosirea atât a metodei istorice, cât şi a metodei comparate. În ştiinţa juridică, cuvântul DREPT cunoaşte mai multe înţelesuri. 1. În primul rând, el exprimă facultatea unei persoane (subiect) de a săvârşi un act care să fie recunoscut sau să nu fie interzis de lege. De aceea, cu acest sens, el se numeşte Drept subiectiv. În acest caz, legea ocroteşte actul împotriva acelora care se opun exercitării lui prin sancţiuni externe şi reale. 2. Al doilea sens exprimă totalitatea regulilor juridice care asigură exerciţiul drepturilor subiective. În acest înţeles, Dreptul este definit ca ansamblul legislaţiei şi se numeşte Drept obiectiv (general), structurat pe categorii şi diviziuni: civil, penal, comercial etc. 1 Cursul este realizat pe baza următoarelor surse: Programe analitice, anul I, Facultatea de Drept, Universitatea „Spiru Haret”, Ed. „România de mâine”, Bucureşti, 2004; Florin Negoiţă, Istoria statului şi dreptului românesc, Ed. „România de mâine”, Bucureşti, 2005; Emil Cernea, Emil Molcuţ, Istoria statului şi dreptului românesc, Casa de editură şi presă „Şansa” S.R.L., Bucureşti, 1994; P. Gogeanu, Istoria statului şi dreptului, vol. I, Centrul de Multiplicare al Universităţii din Bucureşti, 1970; Marcela Nica, Istoria românilor, sinteze, Ed. Mondan, Bucureşti, 1997; Istoria românilor, vol. I-VII, Ed. Enciclopedică, Bucureşti, 2003.
Transcript

Introducere in Istoria DreptuluiINTRODUCERE N ISTORIA STATULUI I DREPTULUI

Prof. univ. dr. CEZAR AVRAM

Obiective

Disciplina i propune: s contribuie la cunoaterea i nsuirea de ctre studeni a evoluiei dreptului autohton i a interdependenei acestuia cu dreptul contemporan n plan european; la cunoaterea specificului normelor, instituiilor i concepiilor juridice ale poporului romn din cele mai vechi timpuri i pn astzi; disciplina are n vedere faptul c vechiul drept reprezint o periodizare a luptei romnilor pentru formarea, organizarea i conservarea fiinei statale, implicit a instituiilor juridice romneti. Interdependena dintre istorie, stat i drept, precum i influena reciproc a legislaiei i a instituiilor statale constituie de asemenea o motivaie a prezentrii cursului Introducere n istoria statului i dreptului.

Evoluia dreptului este necesar s fie cunoscut deoarece, n dezvoltarea istoric a societii, totdeauna o instituie are rdcini adnci n formele instituionale trecute; viitorul jurist trebuie s studieze att istoria dreptului, ct i istoria n general, pentru a avea o cultur solid care s-i permit a emite deliberri adecvate n cauze diverse. A cunoate o instituie juridic fr a cunoate mprejurrile istorice din care a ieit este un non sens. Fr istoria dreptului ... nu poi nelege instituiile ... A studia o instituie fr a o stidia istoricete n trecut, ... este a ne reduce la un studiu care poate s aib o oarecare nsemntate practic, care nu formeaz mintea adevratului jurist. (M. Djuvara, Teoria general a dreptului. Drept raional, izvoare i drept pozitiv, Editura ALL, 1995, p. 101).

I. OBIECTUL CURSULUI INTRODUCERE N ISTORIA STATULUI I DREPTULUI

Studiul istoriei dreptului romnesc n cadrul disciplinei Introducere n istoria statului i dreptului reprezint o prioritate. Mai nti, pentru c este vorba de istoria noastr, de problema fundamental reprezentat de etnogeneza poporului romn i, n acest cadru, a dreptului, ca fenomen de suprastructur (viaa social economic n strns interdependen cu cea politic). n al doilea rnd, fr a cunoate evoluia istoric a instituiilor de drept nu pot fi nelese n toat plenitudinea i temeinicia lor aceste instituii. n al treilea rnd, studiul istoriei dreptului romnesc relev n mare msur specificul naional al acestui drept, acea not cu precdere, cum spunea Clinescu n eseul Specificul naional.

Cercetarea istoriei presupune folosirea att a metodei istorice, ct i a metodei comparate.

n tiina juridic, cuvntul DREPT cunoate mai multe nelesuri.

1. n primul rnd, el exprim facultatea unei persoane (subiect) de a svri un act care s fie recunoscut sau s nu fie interzis de lege. De aceea, cu acest sens, el se numete Drept subiectiv. n acest caz, legea ocrotete actul mpotriva acelora care se opun exercitrii lui prin sanciuni externe i reale.

2. Al doilea sens exprim totalitatea regulilor juridice care asigur exerciiul drepturilor subiective. n acest neles, Dreptul este definit ca ansamblul legislaiei i se numete Drept obiectiv (general), structurat pe categorii i diviziuni: civil, penal, comercial etc.

3. Cel de-al treilea sens privete tiina Dreptului. Din vechime ns, aceasta a fost socotit o art, o adevrat vocaie; celebrii jurisconsuli romani Celsius i Ulpian au numit-o sugestiv ars aequi et boni (arta echitii i binelui).

Plecnd de la faptul c ambele au ca obiect raporturile dintre oameni, pentru a armoniza interesele individuale cu interesul general, Morala i Dreptul sunt nrudite. Cea dinti este ns abstract i idealist, innd de contiina uman un factor luntric deci, implicnd sanciuni emoionale , n timp ce Dreptul este practic i realist, deci pozitiv, stabilind norme juridice obligatorii impuse prin sanciuni externe i reale. nelepii timpurilor vechi, ca i cei din epoca modern au comentat i acceptat existena unui drept natural.

Fiecare domeniu, tiin, societate i are istoria sa. De aceea, studierea i cunoaterea sunt pentru practicani o obligaie, o necesitate. Pentru argumentarea unei soluii sau aprarea unei cauze, juristul este tributar incursiunii n istorie pentru a-i culege i mai ales a-i fundamenta explicaiile logice; practica anterioar generaiilor de juriti constituie un izvor important al deciziilor actuale. n consecin, nsuirea de cunotine din istoria dreptului nu constituie doar o problem de cultur general, cu care trebuie s fie dotat orice intelectual, ci una de competen profesional.

Izvoarele Dreptului. Teoreticienii acestei tiine au identificat ca izvoare principale ale Dreptului: obiceiul, legea, doctrina i jurisprudena.

1. Obiceiul (datinile juridice). Acesta constituie dreptul consuetudinar sau cutumiar, constnd ntr-o sum de reguli de conduit nescrise, formate prin repetarea ndelungat a unor practici generale, regionale sau locale. Obiceiul a jucat un mare rol la toate popoarele aflate n primele faze ale dezvoltrii lor juridice (n Frana, pn la redactarea oficial a obiceiurilor, n secolul al XVI-lea, la coutume a reprezentat principalul izvor de drept, ca i la romni de altfel, pn n secol al XVII-lea).

2. Legea. Evolund, societatea a simit nevoia, ntr-o prim etap, a unificrii, armonizrii i codificrii obiceiurilor, transformarea lor n legi, prin adunarea i sancionarea lor n form scris, n colecii generale numite Coduri.

Conceptul de lege prezint dou accepiuni: n sens larg, ea desemneaz orice act normativ emis de un organ de stat mputernicit s emit astfel de acte, conform unei proceduri prestabilite; n sens strict, trebuie inelese numai actele normative emise de Parlament.

3. Doctrina i jurisprudena sunt considerate izvoare secundare. Doctrina rezult din lucrrile unor juriti ilutri, care explic i comenteaz regulile juridice, expun teoriile de Drept, concepiile lor n problemele juridice controversate. Jurisprudena se definete ca totalitatea soluiilor date de instanele de judecat de toate gradele n speele judecate. ncepnd din antichitate i pn n epoca modern, istoria dreptului ofer exemple celebre de jurispruden.

Periodizarea istoriei dreptului romnesc

Dreptul monarhiei dacice: perioada delimitat de formarea statului geto-dac centralizat i cucerirea Daciei de ctre romani (106).

1. Dualismul juridic n Dacia roman (106-271/274).

2. Dreptul feudal: a) etapa frmirii feudale, delimitat de retragetrea aurelian i formarea statelor romneti centralizate, n care procesul de formare a Legii rii (Jus Valachicum vechiul drept cutumiar agrar), s-a derulat; b) etapa monarhiei centralizate, delimitat de formarea statelor romneti i Revoluia din anul 1821, n care se finalizeaz dreptul cutumiar romn (Jus Valachicum) i apar primele legi scrise.

3. Dreptul capitalist, care cuprinde perioada revoluiilor burgheze din anii 1821 i 1848, formarea statului modern romn, statului naional unitar romn, perioada interbelic i cea postbelic pn n anul 1947.

4. Dreptul socialist (dictatura comunist), care cuprinde perioada 30 decembrie 1947 22 decembrie 1989.

6. Dreptul de tranziie, dup 22 decembrie 1989 octombrie 2003 (revizuirea Constituiei adoptate n 8 decembrie 1991).

Trecutul, prezentul poporului romn, contiina sa moral, politic i juridic, instituiile aferente acestora, din cele mai vechi timpuri i pn astzi, ca baz a prefigurrii viitorului constituie esena cursului Introducere n istoria statului i dreptului.

Istoria omenirii are o vrst matusalemic. Chinezii din Antichitate considerau apariia cerului, pmntului, a fiinelor cu 594000 de ani n urm. Babilonienii evaluau la 1680000 de ani durata formrii primelor grupri sociale, iar egiptenii i menionau o via nomad nainte e stabilirea lor n valea Nilului. n mileniul al IV-lea a.Chr. au aprut primele formaiuni statale; cele mai vechi state s-au dezvoltat pe vile marilor fluvii, Nilul, Tigrul, Eufratul, Indus, Gange, Huan-Ho etc., sub forma despoiilor orientale, apoi sub forma statelor sclavagiste clasice (Atena, Roma etc.). Proprietatea de comunitate asupra pmntului de ctre obtile steti, apoi proprietatea privat au determinat o suprastructur social i politic mereu n transformare care a necesitat reguli i moralitate ce s-au materializat n legi, instituii, forme de stat i de egimuri politice.

a) Egiptul Antic

n mileniul al IV-lea, n regiunea vii Nilului prin contopirea nomelor (formaiuni prestatale) au luat fiin statul egiptean de nord (de jos) i statul egiptean de sud (de sus). n statul egiptean de nord regalitatea a nfrnt rezistena aristocraiei gentilico-tribale i a nomelor n timp ce n statul egiptean de sus regalitatea a vut nevoie s se impun de sprijinul dinastiei din nord. Convulsiunile interne i invaziile din rsrit au dus la prbuirea statului egiptean de nord n timp ce Egiptul de Sus a reuit s-i nving pe invadatori, iar regele Menes (3000 a. Chr.) s unifice cele dou regate. Cele patru secole care au urmat au transformat statul egiptean centralizat ntr-o despoie oriental n care conducerea statului era asigurat de faraon, care era ajutat de un consiliu de guvernare; administraia statului era organizat pe mari diviziuni administrative corespunznd celor 24 de provincii, fiecare conduse de reprezentani ai regelui, de funcionari, supui unei severe discipline de o justiie care era prezidat de guvernator (cel mai nalt dregtor), asistat de notabiliti. Puterea central a adus la ascultare aristocraia funciar i cea oreneasc i cu multe eforturi puterea sacerdotal, faraonul fiind recunoscut ca fiu al zeului Ra. Avnd la baz cultul, regalitatea a transformat clerul ntr-o oligarhie puternic, ea devenind un adevrat stat n stat. Templele au primit de la faraon ntinse latifundii, scutiri de dri i impozite, donaii, vase de navigat, funcii n stat etc. Funcionarii superior ocup cu timpul slujbele n mod ereditar, devin proprietari de pmnt, n timp ce justiia regal este nlpcuit cu cea a proprietarilor de pmnt. Puterea Egiptului a alternat ntre strlucire i decdere datorit att frmntrilor interne (casta preoilor, cadrele superioare ale armatei, micrile sociale), ct i a presiunilor externe (perii l cuceresc n 225 a. Chr.).

Clasele sociale n statul egiptean clasic: stpnii de sclavi (faraon, cler, funcionrimea, nobilimea militar), ranii (fie n comuniti, fie pe fondurile statului, fie pe pmnturile templelor), orenii, sclavii.

Statul avea n fruntea lui un rege (faraonul) ale crui puteri erau nelimitate; ceea ce dorea el era lege, legea emannd numai de la el; ntregul aparat de stat (administraia cetilor, conducerea militar, puterea judectoreasc, funcia de mare preot) era n mna faraonului. n stat nu exista demarcaie ntre veniturile faraonului i ale statului. Lipsa monedei a fcut ca impozitele i drile s fie pltite n natur: grne, vite, fructe, buci de metal toate intrnd n patrimoniul statului.

Cel mai important izvor de drept l-a constituit obiceiul (cutuma) care era diferit de la o nom la alta; unificarea statului, ca i dezvoltarea economic au determinat codificarea unor reguli cutumiare. Cea mai important oper legislativ aprine regelui Bokgoris, fiind alctuit din 8 cri (40 suluri). Ea cuprinde cele mai importante ramuri ale dreptului egiptean.

Dreptul de proprietate era regelmentat printr-un regim juridic judicios elaborat. Contractul de mprumut (al crui obiect n formau diferitele produse, iar mai trziu banii), nelegerea ntre vnztor i cumprtor, punerea cumprtorului n posesia bunului etc. reprezentau doar o parte al acestei pri al regimului juridic.

Dreptul familiei, cstoria, divorul, pedeapsa cu moartea (doar la nclcarea cultului religios la nceput), mutilrile (pentru cei ce divulgau secretele de stat, pentru furt i falsificarea sigiliilor etc.) constituiau alte domenii reglementate prin lege.

n statul egiptean organizarea justiiei a constituit o preocupare important atnt a faraonului ct i a altor segmente ale societii, n principal preoimea. Cel mai nalt judector era faraonul care putea s delege atunci cnd nu putea judeca pe unul dintre sfetnicii si. Instana Suprem de judecat era Curtea Suprem alctuit din 31 judectori (cele 3 colegii sacerdotale de la Memfis, Theba i Heliopolis trimiteau cte 10 judectori) care i alegeau preedintele (oraul din care se alegea preedintele mai trimitea un reprezentant pentru a-l nlocui).

Curtea Suprem judeca cele mai grave cazuri: crime, atentate mpotriva regelui sau preoilor, cauzele n apel provenite de la tribunalul de nom.

n organizarea poitic a Egipului nu au existat drepturi poitice, astfel c judectorii erau numii i nu alei de ctre populaie.

Existau de asemenea tribunalele de nom, iar n oraele mai importante tribunalele de poliie (fiecare ora i avea corpul su de magistrai).

Existau alturi de tribunalele ordinare i instane de jurisdicie special, cum erau cele ce se ocupau cu infraciunile militare sau tribunalele de jurisdicia familiei.

b) Babilonul

n regiunea marilor fluvii Tigru i Eufrat a luat fiin un stat ce s-a dezvoltat n etape distincte. La sfritul mileniului al III-lea a. Chr. A avut loc unificarea Mesopotamiei (Sumerul i Akadul) de ctre Sargon, care a fost urmat de o politic de cuceriri i expansiuni dar i de consecine economice i organizatorice importante (utilizarea pe scar larg a sistemului de irigaie, intensificarea schimbului dintre ora i stat etc.). Imperiului lui Sargon a czut sub loviturile unor invadatori dar oraele state din Mesopotamia vor cunoate o continua dezvoltare. n Lagas regalitatea a introdus sistemul dodecimal, calendarul cuprinznt 12 luni a 30 de zile fiecare. A treia dinastie din Urul a unificat Sumerul i a organizat o monarhie centralizat cu o conducere unitar n domeniile financiar i lucrri publice. Rgele s-a intitulat monah al celor 4 ri, proclamndu-se zeu n via; s-a generalizat munca cu sclavi.

Ctre anul 1800 a. Chr. Hamurabi a refcut unitatea Mesopotamiei i a pus la punct o ampl legislaie. Dup nfrngerea Asiriei de ctre armatele coalizate ale mezilor i babilonieinilor va lua fiin Imperiul neobabilonian. Babilonul va deveni un important centru comercial, dreptul babilonian aplicndu-se n ntregul imperiu. Acest imperiu va dura pn n anul 538 a. Chr. Cnd va fi cucerit de peri.

Conducerea statului babilonian a aparinut lui Patesi-Lugal, despot asemntor faraonului egiptean. i el era considerat zeu, conductor al celo patru ri i al suveranilor lumii. Avea un sfetnic principal numit nubanda, administratori speciali desemnai pentru teritoriile cucerite, un aparat de stat alctuit din oameni din diferite profesiuni (preoi, scribi, judectori etc.), funcionari speciali desemnai numii radianum pentru orae i unuti teritoriale mai mici.

Dreptul babilonian prezint particularitatea c el beneficiaz de documente privind legislaia cu o vechime nc nentrecut de nimeni. Legislaia babilonian a beneficiat de un cumul de norme ce au aparinut comunitilor sumero-acadiene. Codul Hamurabi, care a fost editat n ultmii ani ai domniei regelui cu acelai nume (descoperit n 1902 la Susa), a fost scris pentru eternitate pe o stel de bazalt (care prezint i multe tersturi). El reprezint un sistem de legislaie unitarp care a contribuit la uniformizarea i consolidarea regatului lui Hamurabi.

Dreptul de proprietate avea la nceput n Babilon doi proprietari: regele despot i comunitatea steasc. Cu timpul regimul bunurilor atribuit militarilor, dar i meteugarilor i negustorilor i altor categorii de locuitori a primit o legislaie n amnunime.

Dreptul familiei este precizat n Codul Hamurabi; astfel cstoria se considera valabil numai n baza unui contract ncheiat expres ntre pri. Codul admitea cstoria unui brbat liber cu o sclav sau a unei femei libere i un sclav, dar n aceste cazuri intervenea o discriminare ntre liberi i scalvi (la moartea sckavului jumtate din bunuriloe agonisite reveneau celui liber i jumtatea stpnului de sclavi).

Codul reglementa i adopiunea (act liber al tatalui), eliberarea (pltind pentru eliberare), succesiunea (dreptul copiilor de a motenii pe mam i pe tat), contractul de mprumut (cmata), dreptul penal (pedepsele, infraciunile, violul).

Justiia n Babilon era administrat la nceput de preoi ca i n India i Egipt, dar i de ctre judectori civili recrutai din rndurle funcionarilor. Guvernatorul care era investit de ctre rege putea s judece fiind asistat de un consiliu format din 6 persoane printre care i un judector (un Satamu, un rabinu); primarul judeca i n cauze penale i n cauze civile.

c) Statul roman

nceputurile Romei aparin legendei. Organizarea poitic a etruscilor are n frunte un rege (leucomo) care domente peste o cetate. Mai multe ceti au alctuit o lig. n secolele VI-V a. Chr. Regalitatea a fost treptat nlocuit printr-o republic oligarhic. Conducerea politic a trecut la magistrai care erau alei anual, din cadrul familiilor aristocraiei gentilico-tribal. Prin secolul al VIII-lea a. Chr. Peste ei au venit latinii ce se ocupau n principal cu pstoritul. Cu timpul au aprut federaiile care au inclus i alte seminii grupate n gini condui de ctre un rege. n interiorul acestora a luat fiin Roma, a nceput stratificarea social, dar i o form de organizare prestatal: 10 gini alctuiau o curie, iar 10 curii formau un trib. Au aprut adunrile care erau convocate de rege i care luau hotrri importante (declaraie de rzboi, primirea de noi gini). O alt form de organizare a fost Senatul care la nceput cuprindea 300 de efi de gini i care l desemna pe rege. Conductorul suprem era Rex (rege), care ndeplinea o seam de acte i care avea dreptul de a convoca Adunarea poporului. Senatul atunci cnd alegea regele ddea o lege (lex curiata de Imperio), care sancioneaz alegerea lui Rex i-l investete cu puterea. Regele avea n competena sa i unele probleme de cult dar puterea lui era limitat fiind socotit c deinea aceast funcie prin bunvoina zeilor.

Reformele lui Servius Tullius (rolul plebei, rolul patriciatului, tribunul plebei) au pregtit Republica. Ultimul rege (Tarquinus Superbus) a fost nlocuit cu doi consuli i astfel a nceput pn la Augustus epoca republicii. n aceast perioad plebea a primit dreptul s-i organizeze organele politice proprii, persoana tribunului a devenit inviolabil, questura ca magistratur secundar a fost deschis plebeilor etc. Republica roman a fost un stat al proprietarilor de sclavi, termenul de republic sublinia organizarea democratic pentru proprietarii de sclavi i pentru oamenii liberi din interiorul statului i nu pentru populaiile supuse. Organizarea de stat a Republicii romane, dup reforma lui Serviul Tullius a avut la baz comitiile centuriate cu atribuii electorale, legislative i judiciare. Organizarea magistraturii avea la baz principiul eligibilitii pe termen scurt (de un an), colegialitatea i responsabilitatea.

Senatul, din punct de vedere juridic, era organul cel mai competent, el fiin impilcat n toate domeniile. Pe plan legislativ, Srnatul confirma legile semante n comitii, iar din secolul al III-lea a. Chr. Ddea i avizul proiectelor de lege ce urmau a fi dezbtute n Comitii. Trecerea de la Republic la Principat i Imperiu a avut loc la sfritul secolului I a. Chr., perioada principatului ncepnd cu Octavian, succesoorul lui Caesar. De la principat s-a trecut la imperiu (dominatul). ncepnd cu secolul I d. Chr. mpratul a devenit atotputernic. Birocraia imperial era autocuprinztoare i se afla n serviciul mpratului; tezaurul imperial (fiscus) servea elurilor mpratului, n timp ce tezaurul Romei ( aerarium ul) era la dispoziia Senatului. mpratul era ajutat de un Consiliu Imperial, alctuit iniial din apropiai, iar apoi din juriti i administratori numii. Principalii funcionari imperiali: cei doi prefeci ai pretoriului care judecau n numele mpratului i aveau o competen dincolo de o sut de mile de Roma, asupra Italiei i provinciilor. Ali funcionari cu titlul de prefeci recrutai din rndul cavalerilor erau nsrcinai cu supravegherea ordinii de noapte, cu problemele aprovizionrii, strinilor etc. Ei dispuneau de 7 cohorte pentru paza de noapte. Provinciile supuse unui regim uniform de conducere, dar care prezentau i particulariti locale aveau n frunte pe guvernatori, numii din rndul senatorilor. Guvernatorii aveau la dispoziie un officium, alctuit din civili i miltari, dispunnd de legai i chestori dac conduceau provincie senatorial.

Forma de organizare statal, dar i normele juridice au constituit un exemplu pentru o mare aprte a statelor europene.

II. STATUL I DREPTUL GETO-DAC

Saltul calitativ de la democraia militar la stat a fost determinat de profunde transformri economice i sociale.

Democraia militar coninea cteva elemente fundamentale care se gsesc i n societatea geto-dac: existena unor organe speciale ale conducerii tribului: regii, sfatul tribului i adunarea general a tribului; stratificarea social, ca urmare a mbogirii i consolidrii prin rzboaiele de prad a averilor a vrfurilor sociale; diminuarea democratismului gentilic i transformarea lui ntr-un democratism militar, n care rolul decizional l avea poporul narmat n privina treburile publice.

Geto-dacii triau organizai n triburi ntre care existau legturi strnse, ce au mers, uneori, pn la realizarea unor uniuni politice. Aceste uniuni de triburi reprezentau organizaii cu caracter militar, n fruntea crora se gsea o cpetenie, un ef militar care, de obicei, mprea puterea politic cu o cpetenie religioas.

Geneza statului dac s-a datorat att factorilo interni ct i externi. Dezvoltarea economiei de schimb a dus la transformri adnci, determind accentuarea diferenei dintre sraci i bogai. n fruntea piramidei sociale se gsea nobilimea (tarabostes), urmnd comatti i compillatii. Aceast structur social a fost rezultatul dezvoltrii economice care a determinat structura politic a statului cu instituiile sale caracteristice.

n afar de evoluia intern, presiunile extrne datorate expansiunii Imperiului Roman i apropierii acestuia de graniele Daciei au avut un rol nsemnat n procesul de unificare a uniunilor de triburi geto-dace ctre stat.

Statul dac s-a format i s-a consolidat sub lunga domnie a lui Burebista. Pn la Burebista, regalitatea a avut mai mult o funcie militar i religioas. n schimb, n timpul domniei lui Burebista i a regilor care i-au urmat, regele nu mai era doar un ef militar, ci primete funcii de ordin executiv, legislativ i juridic. n Dacia, regalitatea nu era de tip despotic ntruct regele guverna mpreun cu un consiliu. Regalitatea a devenit ereditar, dovad fiind c Burebista i Decebal erau fii de regi.

Existena statului presupune un aparat menit s-i asigure ndeplinirea funciilor sale interne i externe. La curtea regelui, organizat probabil dup unele influene elenistice, se afla viceregele, consilieri regali, consilieri regali, comandani militari, efi de fortificaii, soli pentru diverse misiuni. Puterea judectoreasc era ncredinat, se pare, preoilor geto-daci. Burebista a dispus de o armat puternic care a slujit politicii externe a statului dac.

Continund statul lui Burebista i al regilor care i-au urmat, daco-geii s-au unificat n structura statal condus de Decebal, stat mai mic ca ntindere dect cel al lui Burebista, dar mai unitar i mai centralizat. n urma rzboaielor din anii 101-102 i 105-106, statul dac a fost cucerit de armatele romane, o parte a teritoriului su devenind la 11 august 106 provincie roman.

Etnogeneza poporului romn poate fi neleas mai uor prin analiza elementelor fundamentale ale organizrii politice i ale instituiilor juridice n mod cronologic. Studierea lor este absolut necesar pentru nelegerea unor particulariti i caracteristici speciale ale acestora.

Instituii juridice la geto-daci. Datele oferite de arhelogie, de scriitorii antici, latini i greci ne permit cunoaterea evoluiei societii omeneti pe teritoriul de astzi al Romniei. Existena paleoliticului, mezoliticului i neoliticului, a procesului trecerii de la matriarhat la patriarhat, a parcurgerii etapei gint-trib-uniune de triburi sunt atestate arheologic i amplu comentate de istoriografia romneasc i strin; geto-dacii sunt parte component a grupului etnic al tracilio care au trit i au creat o strlucit civilizaie pe un spaiu cuprins ntre Marea Egee, zona Pripetului, Dunrea Panonic i Bug (Herodot, Srtabon). n cadrul etniei trace, geto-dacii constituie ramura cea mai important deoarece au avut o cultur material i spiritual, o organizare politic remarcabil. Originea etnic a constituit principalul factor de unire a triburilor geto-dace (Ephoros, Zosimos, Caesar, Sallusttius, Strabon, Trogus Pompeius, Cassius Dio, Consolatio ad Liviam, Ptolemeu din Alexandria, Vergilius, Ovidius). n epoca prestatal relaiile sociale ale geto-dacilor au fost reglementate prin norme de conduit fr caracter juridic, respectate de bunvoie de membrii societii (practicarea jurmntului pe zeiti).

Normele de drept ale tribului aveau o dubl sarcin: a)prevenirea oricrei nclcri prin mijloace pasive, prin simpla prezen; b)intervenia activ, cnd normele erau nclcate, cnd un individ sau mai muli primejduiau sigurana tuturor.

Procesul trecerii de la societatea gentilic la organizarea politic ncheiat n vremea lui Burebista a reprezentat un salt calitativ ce a determinat profunde transformri economice, sociale, organizatorice, politice.

Vladimir Hanga, n Istoria dreptului romnesc. Dreptul cutumiar, subliniaz c paralel cu apariia i consolidarea statului are loc procesul de formare i dezvoltare cutumiar a instituiilor juridice, deoarece cutuma a constituit prima i cea mai important form de manifestare a regulilor de drept.

Burebista, cel mai mare dintre regii din Tracia a fost organizatorul unei monarhii cu caracter militar. Dup moartea lui a existat o continuitate statal n zona Munilor ureanu (Deceneu, Comosicus, Coryllos, Duras, Decebal). Puterea suprem n statul geto-dac era deinut de ctre rege; instituia regalitii a devenit ereditar; monarhia sclavagist dacic a avut o identitate proprie, ea neputnd fi ncadrat n cadrul monarhiilor sclavagiste clasice. Statul geto-dac a avut legislaie (n locul obiceiurilor din perioada democraiei militare apar normr juridice; sistem de legi menionat de Strabon i Iordanes; teama de zei asigura respectarea legilor; legile erau ntrite de autoritatea de stat propriu-zis i de ctre autoritatea religiei), instituii juridice (inegalitatea de avere, proprietatea privat au generat stratificarea social care, la rndul ei a determinat apariia i competena instituiilor), organizare administrativ i juridic (prioritate a organelor centrale ale statului).

III. DUALISMUL JURIDIC N DACIA PROVINCIE ROMAN

Cucerirea roman a Daciei, realizat n urma celor dou rzboaie daco-romane (101-102 i 105-106), a ntrerupt evoluia fireasc a civilizaiei i instituiilor politico-juridice geto-dace, schimbnd tot ceea ce nu era potrivit aezmintelor i spiritului Romei.

Provincie imperial Dacia Roman cuprindea n hotarele sale Transilvania, Banatul, Oltenia, vestul Munteniei i o parte din Moldova. Influena civilizaiei romane s-a resimit i asupra inuturilor limitrofe (locuite de dacii liberi Criana, partea nordic a Transilvaniei pn la apa Tisei i cea mai mare parte a Moldovei) hotarelor oficiale.

Structura organizatoric a Daciei a suferit mai multe modificri n timpul stpnirii romane. Astfel, n timpul mpratului Traian, provincia Dacia era condus de un guvernator Legatus Augustus propraetore.

n anul 119, n timpul domniei lui Hadrian a fost mprit n Dacia Superior i Dacia Inferior. Dacia Superior cuprindea partea dinspre miaznoapte condus de un Legatus Augusti propraetore din ordinul senatorial, iar Dacia Inferior cuprindea partea dinspre miazzi, fiind guvernat, la nceput, de un praefectus, apoi de un procurator prezidial. nainte de data de 2 iulie 133 (potrivit unei diplome militare descoperit la Gherla), mpratul Hadrian mparte provincia n trei pri: Dacia Superior, Dacia Inferior i Dacia Porolisensis.

n anul 167/168, n timpul lui Marcus Aurelius, s-a produs o nou modificare n conducerea i organizarea administrativ a Daciei, aceasta fiind mprit n trei provincii: Dacia Porolisensis, Dacia Apulensis i Dacia Malvensis. Cea mai important era Dacia Apulensis cu reedina la Apullum i condus de un legatus. A fost numit un guvernator suprem peste cele trei Dacii Legatus Augustus propraetore trium Daciarum. Dacia a constituit o singur provincie cu grad impeial, dar pentru eficiena administrrii a fost mprit n trei subdiviziuni.

Sisteme de drept n Dacia Roman;

A.Dreptul roman pe teritoriul Daciei i izvoarele sale

Aplicarea dreptului roman n Dacia privete acele norme de drept aplicabile cetenilor romani rezideni aici, peregrinilor din aceast provincie, precum i aa numitul Jus gentium, ce reglementa raporturile dintre ceteni i peregrini.

Ca izvoare de drept, prioritate aveau pentru cetenii romani rezideni normele dreptului aplicabile pe ntreg teritoriul imperiului, iar pentru celelalte categorii de locuitori ai Daciei cele mai importante categorii de izvoare de drept erau constituiile imperiale i edictele guvernatorilor.

Edictele guvernatorilor constituiau o modalitate de aplicare a normelor juridice romane n condiiile adaptrii lor la necesitile locale i imediate. Edictul avea dou pri: a)dispoziiile referitoare la dreptul roman, aplicabile cetenilor romani rezideni n provincie; b)edictul provincial (norme de drept local).

Dreptul roman s-a aplicat n raporturile dintre ceteni; n acest domeniu s-au elaborat norme juridice noi prin edictele guvernatorilor din provincie, care statuau condiiile n care va fi guvernat provincia; evident se inea seama de constituiile imperiale, valabile pentru ntreg imperiul, i de mandatele imperiale, n care se precizau instruciuni pentru guvernatorii provinciali.

n raporturile dintre btinai, s-a aplicat dreptul autohton (cutuma local), ntruct romanii tratau difereniat populaia, n funcie de cetenie i statul juridic.

B.Capacitatea juridic a persoanelor

nainte de edictul mpratului Caraclla, locuitorii liberi din Dacia erau mprii n trei categorii: a) ceteni romani; b) latini; c) peregrini.

a) Cetenii romani locuiau n majorizazea lor la orae. Ei se bucurau de aceleai drepturi ca i cetenii rezideni din Roma, avnd drepturi civile i politice (ius civile, ius comercii, ius connubii, ius militiae, ius suffragii);

b) Latinii reprezentau majoritatea populaiei colonizate n Dacia. Ei beneficiau de dreptul latin, aveau aceleai drepturi patrimoniale ca i romanii (jus comercii), dar nu se bucurau de dreptul de a se cstori dup legile romane (ius conubi) i nici de drepturi politice. Statutul lor de latini reprezenta un fel de cetenie roman inferioar, situndu-se pe o poziie intermediar ntre cetenii romani i peregrini.

c) Peregrinii formau marea mas a populaiei libere, situaia lor fiind reglementat prin lex Provinciae legea de organizare a provinciei i prin edictele guvernatorilor. Erau dou categorii de peregrini: obinuii (strinii ale cror ceti nu au fost desfiinate din punct de vedere juridic, iar capacitatea lor juridic era supus dreptului lor naional) i deditici (peregrinii ale cror ceti au fost dup cucerire desfiinate din punct de vedere juridic i administrativ).C.Obligaii i contracte (tripticele din Transilvania)

Tbliele cerate sau tripticele descoperite ntre anii 1786 i 1855 la Roia Montana (Alburnus Maior) n Transilvania i publicate de Theodor Mommsen n Corpus Inscriptionum Latinarum, reprezint documente care ilustreaz aplicarea dreptului roman n Dacia. Din cele 25 de tblie descoperite doar 14 au fost descifrate, restul rmnnd indescifrabile datorit deteriorrii.

Tbliele cerate erau scrise cu litere romane cursive, destul de greu de descifrat i redactate ntr-o limb latin cu multe elemente vulgare. Coninutul juridic al acestora dovedete c dreptul roman clasic nu a fost aplicat n Dacia, asemenea altor provincii, ci ntr-o form uneori simplificat pentru nevoile precticii cotidiene. Coexistena elementelor mixte n textele acestor tblie, atest tendina spre unificarea celor dou sisteme juridice att pe plan etnic, ct i pe plan instituional.

Aadar, dreptul roman a constituit, printr-un proces de aculturaie juridic, un factor de unificare a provinciei nou cucerite, de ncadrare a acesteia organic n sistemul Imperiului Roman sub raportul vieii sociale i culturale, avnd ca rezultat final sinteza daco-roman. El s-a aplicat ntr-o form adaptat nevoilor provinciei Dacia, att n raporturile dintre cetenii romani, ct i n raporturile dintre acetia din urm i peregrini. Dreptul roman a fost factor determinant al procesului de romanizare. Dreptul roman clasic consacr principiile bunei credine (bona fides) i echitii (aequitas). Normele juridice adoptate se regsesc n dreptul romnesc de mai trziu.

IV. APARIIA I FORMAREA DREPTULUI ROMNESC

Romanizarea Daciei a fost un fenomen ireversibil, constiuind un proces desfurat n contextul continuitii dacice i daco-romane. Ea a continuat mai accentuat n perioada migraiilor, cnd, datorit riscurilor la care a fost supus, populaia daco-roman de la orae, mai puternic romanizat, s-a deplasat n inuturile rurale.

Pentru teritoriul locuit astzi de romni, n epoca post-roman, au existat dou tipuri de obti: a)teritorial, a populaiei daco-romane; b)obtea gentilic a populaiilor migratoare care au intrat n contact cu acest spaiu.

Obtea steasc din mileniul I era o comunitate de oameni, avnd o organizare social-economic proprie i un teritoriu bine determinat. Producia acestor comuniti steti carpato-dunrene era bazat pe proprietatea privat, liber, precum i pe proprietatea comun. Fiecare membru al obtii era un om liber, posednd o proprietate funciar privat, care era ereditar. n cadrul acestor obti numai o parte a pmnturilor comunitii (ager publicus) era lucrat n comun de toi membrii satului. Produsele rezultate din aceast munc constituiau rezervele obtii.

n cursul mileniul I, obtea steasc a dobndit un caracter teritorial, ndeplinind nu numai funcia social-economic, ci i politic, cultural i religioas. n virtutea criteriului teritorial, membri ai obtii sunt numai cei care stpnesc, prin voina ntregului grup, o parte din teritoriul comun al obtii. Principiul fundamental al obtii steti era egalitatea dintre membrii si determinat de caracterul stpnirii devlmae asupra pmntului i de participarea tuturor la munca de ptoducere a bunurilor.

Att obtea teritorial, ct i satul se constituie pe baza unor grupri teritoriale i nu de rudenie. Dar numai satul are o for public instituionalizat cu organe de constrngere care se situeaz deasupra societii, n timp ce obtea este lipsit de un asemenea aparat i pstreaz o form de conducere arhaic realizat prin participarea tuturor membrilor si.

A. Influenele Cretinismului asupra dreptului cutumiar romnesc

n esena dreptului cutumiar romnesc trebuiesc cutate i evideniate preceptele cretine. Dreptul cutumiar romnesc, care este o evanghelie a adevrului, aaz preceptele cretine la temelia principalelor instituii de drept. Menionm, n acest sens, urmtoarele aspecte:

1. Dispariia oricrei urme de poligamie n cadrul familiei daco-romane i romneti; statornicirea acesteia potrivit canoanelor bisericii constituie o dovad cert a prezenei elementului cretin n fundamentarea cstoriei i a familiei.

2. Spiritul de consolidare la nivelul obtii i pstrarea ndelungat a primatului dreptului de proprietate devlma sunt strms legate de preceptele cretine, chiar dac proprietatea devlma a existat i anterior Cretinismului.

3. Procedura de judecat, sistemul probator n mod deosebit de strict sunt strns nrurite de preceptele i credina cretin.

4. De la nscunarea domnitorului i legimitatea de necontestat a acestuia, ca provenind de la divinitate, pn la exercitarea prerogativelor sale absolute i respectarea contient a poruncilor sale n rndul maselor, preceptele cretine au fundamentat ntreaga instituie fundamental i central a dreptului romnesc.

5. n existena statelor romneti, biserica a fost reazem de ndejede al statelor, iar acestea au organizat biserica pentru a le servi interesele. A existat o mbinare fundamental ntre aceste dou instituii, fapt de importan vital pentru poporul romn.

V. STATUL I DREPTUL ETAPEI MONARHIEI FRMIRII FEUDALE

Statul i dreptul feudal: n secolele V-IX, n europa de apus au avut loc mutaii n raportuirile economice i sociale. n privina dreptului un rol i-a revenit cutumei (obiceiului), dreptului roman, dreptului cavalerilor, dreptului orenesc i canonic. Recepia dreptului roman se datoreaz i faptului c dreptul obligaional corespundea intereselor claselor conductoare. ncepnd cu secolele XV-XVI nobilimea feudal i pierde independena devenind dependent de curtea regelui, iar la orae apare o nou clas burghezia. n domeniul dreptului activitatea de legiferare i codificare trece, n exclusivitate, pe seama puterii regale (ordonanele, bilurile, edictele, sudebnicele).

n Frana, influena cutumelor i pravilelor germanice s-a concretizat asupra faptului c exist o zon a dreptului nescris i o zon a dreptului scris. Extinderea puterii regale la sfritul secolului al XIII-lea i nceputul secolului al XIV-lea au dus la mrirea preteniilor regalitii asupra strilor regatului. Statele generale erau dublate, n unele provincii, cu cele provinciale. n perioada absolutismului n Frana, Consiliul Regal a luat forma definitiv, iar Consiliul Superior, Consiliul de Stat, Consiliul Scrisorilor, Consiliul Finanelor, Consiliul Prilor (Consiliul Privat) ca de altfel i Parlamentul au primit atribuii, fapt ce le-a individualizat.

n Germania avem de-a face n secolele X-XIV cu o varietate de drept datorit, n primul rnd, frmirii teritoriale. n secolul al XII-lea apar primele culegeri de drept: Oglinda Saxon (cuprinde normr de drept feudal sancionnd sistemul ierarhiei), Oglinda Suab (se manifest net n favoarea supremaiei papalitii). n dreptul german, spre deosebire de dreptul roman, simplul deintor al bunului era socotit proprietar al acestuia. Proprietar era considerat i creditorul gajist. n dreptul familial, normele erau de inspiraie canonic, femeia aflndu-se sub tutela brbatului iar bunurile erau administrate de so. n secolele XIV-XVII dreptul german era nc tributar recepionrii dreptului roman. n recepia dreptului roman, un rol important l-au avut universitile. n domeniul dreptului de proprietate, treptat se nltur normele de drept feudal, iar n dreptul penal se nspresc normele cu caracter represiv. n perioada absolutismului se extinde dreptul roman, adaptat n interesele societii germane. n anul 1794, n Prusia, apare o codificare intitulat Regulamentul funciar prusian sau Regulamentul civil prusian, influenat de vechiul cod al lui Justinian.

Perioada care a urmat prsirii Daciei de ctre romani s-a caracterizat prin descompunerea vechiului sistem economic i prin formarea i dezvoltarea noilor relaii de producie feudale.

Dup retragerea aurelian, obtile teritoriale romneti s-au unit pe vi s-au depresiuni i s-au organizat n comuniti numite de Nicolae Iorga romanii populare. Avnd o puternic contiin a aparteneei lor romanice au fost capabile s influeneze i s transforme grupurile migratoare cu care au intrat n contact. Treptat, acestea au trecut de la etapa uniunii de obti la cea de ri, voievodate i cnezate.

Feudalismul s-a nscut pe teritoriul romnesc din nsi dezvoltarea intern a societii, pe cale economic i a cunoscut, ca n toat Europa, cele trei etape de dezvoltare: feudalismul timpuriu, feudalismul dezvoltat, destrmarea ornduirii feudale (avnd ca rezultat apariia elementelor capitaliste).

Procesul de constituire a statelor medievale romneti a avut loc prin reuniunea formaiunilor politice autohtone cu caracter regional, ntr-un context extern i intern favorabil.

A.Formarea statelor romneti independete. Sistemul vicinal

Organizat n obti teritoriale vicinale sau steti, populaia autohton, romanizat, m plin proces de formare a poporului i a limbii romne, i-a fundamentat existena pe un sistem normativ elementar. La baza lui, n lipsa unei autoriti statale care s editeze norme juridice i s asigure aplicarea lor, a stat obiceiul juridic (cutuma), format din vechile norme geto-dacice i din normele dreptului roman provincial (dreptul roman vulgar).

n privina genezei suprastructurii juridice a comunitilor vicinale romneti au existat multe controverse n literatura de specialitate, conturndu-se diferene cu privire la aceast problem:

teoria originii trace a dreptului cutumiar romnesc;

teoria originii latine;

teoria originii daco-romane a dreptului cutumiar romnesc.

B.Legea rii (Jus Valachicum);

Conceptul de lege i dreptate.

Existena obtilor n cadrul rilor Romneti a determinat meninerea normelor tradiionale dup care ele funcionau, ntrite prin autoritatea aparatului politic, acestea devenind n timp norme juridice. Ele au fost completate cu norme juridice noi. Constantin Noica, preciza c aceste norme au fost denumumite de romni lege, cu nelesul de norme nescrise. Provenind din latinescul re-ligio, adic a lega pe dinuntru, prin credin i contiin, ceea ce la romani era mos (obicei). Aceast caracteristic a legii romneti s-a format n perioade ndelungate n care normele constitutive n cadrul obtei steti au fost respectate datorit consensului din cadrul colectivitii.

La romani, lex nsemna numai lege scris, ntruct deriva de la latinescul legere (a citi). Ea era impus printr-o constrngere exterioar colectivitii, aceea a aparatului politic.

Legea scris a nceput s fie numit lege, o dat cu apariia pravilelor coduri de lege scris ncepnd cu secolul al XVII-lea, cnd a fost necesar s se deosebeasc dreptul nescris de cel scris, denumirea primului fiind aceea de obicei. Un alt sens pe care l are legea la romni este acela de credin religioas, cretin, ortodox. Legea cretin a influenat coninutul moral al contiinei romnilor nc din perioada etnogenezei. Astfel, cnd au aprut legile bisericeti-nomocanoanele, romnii le-au denumit legea dumnezeiasc sau legea lui Dumenzeu.

Instituia oamenilor buni i btrni a fost pstrat i cultivat la romni. Oamenii buni i btrni erau aceia care, prin comportamentul lor, dvedeau caliti corespunztoare i de aceea erau chemai s judece conduita i faptele semenilor. n concepia romneasc dreptatea nsemna i echitate. Contiina juridic a timpului cuprindea, pe lng motenirea daco-roman, i unele principii rezultate din influena bizantin i moral cretin.

Carateristicile lui Jus Valachicum (legea rii): a) este unitar din punct de vedere geografic, fiind comun tuturor romnilor; b) este unitar din punct de vedere social: nu au existat n trecutul nostru un drept rnesc, cu caracter colectivist, i un drept nou, cu caracter individualist; c) este, n principal, un drept cu caracte rural, un drept agrar al oamenilor legai de pmnt, de hotar, de moie. Termenul de hotrre provine de la cuvntul hotar, ceea ce dovedete c majoritatea proceselor se rezumau la fixarea hotarelor. De aici, prin extensiune, deciziunile se numesc hotrri (judectoreti, politice etc.), iar moia, etimologic, provine de la proprietatea motenit de la mo; d) este complet i complet, reuind s reglementeze principalele relaii sociale statornicite la nivelul societii. Dreptul obinuielnic era formart dintr-un sistem de norme de conduit i convieuire social, cuprinznd att norme de drept public, privind organizarea societii i conducerea acesteia n general, ct i norme de drept privat, privind proprietatea, motenirea, familia etc. (problemele particulare ale oamenilor); e) este elastic i receptiv la cerinele realitii, ale condiiilor economico-sociale, chiar dac obtea continu s-i pstreze dreptul ei superior de proprietate (proprietate devlma); se nasc instituii noi care se refer la posibilitatea de ieire din indiviziune prin respectarea dreptului de protimisis (preferina de cumprare-rscumprare). Statutul juridic al persoanelor se difereniaz n funcie de avere; justiia se oficializeaz ca urmare a dezvoltrii statelor feudale romneti. Dar arhaismele juridice romneti se regsesc i n noile reglementri nscute dup apariia statului; f) originalitatea vechiului drept romnesc rezult din modul de via al strmoilor notri, organizai n obti teritoriale, n formaiuni politive cu caracter prestatal. Originalitatea obtii, a cnezatului, a voievodatului, a rilor constituie nceputul dreptului public al rilor Romne. Cu privire la acest aspect, Nicolae Iorga arta: ... S-ar putea spune c, din trunchi, s-a scurs seva juridic, astfel cum se scurge rina dintr-un brad, care puin cte puin a ajuns s capete forme stabile, tocmai de aceea acest drept popular n-a rmas niciodat fr perspective de noi dezvoltri;g) rezistena i trinicia obiceiului pmntului sunt asemenea rezistenei i triniciei instituiilor politico-juridice romneti (cnezate, voievodate, scaune).

VI. STATUL I DREPTUL ROMNESC N ETAPA MONARHIEI CENTRALIZATE (FEUDALISM N ASCENSIUNE)

Formarea statelor feudale romneti centralizate, independente, a reprezentat efectul pe plan politico-instituional al progesului nregistrat n baza economico-social a societii romneti, n perioada cuprins ntre secolele al XIII-lea i al XIV-lea. n perioada medieval, n rile romne au existat dou forme de guvernmnt ale monarhiei reprezentative pe stri: a)regimul domnesc (voievodal), n ara Romneasc i Moldova; b) regimul nobiliar, n Transilvania.

ntemeierea statelor romneti independente ara Romneasc i Moldova a impus formarea instituiilor politice i juridice care s le asigure funcionarea normal, bazat pe normele i regulile dreptului i dreptii. A fost constituit o instituie central domnia care dispunea de mijloacele necesare organizrii i dirijrii activitii social-politice i administrative a noului stat, precum i unlele organe ajuttoare i executive, care s concureze la realizarea noilor sarcini ce reveneau autoritii centrale.

A. Instituia domniei

1.Domnia instituie central a dreptului cutumiar

Gruparea formaiunilor prestatale n diferite ri feudale, unitare sub aspect politic i juridic, s-a realizat n jurul voievodului ntemeitor, care a devenit domnitor i a luat titlul de domn. n limba slav, voievod nseamn conductor de oaste, dar pentru c funcia implic mult mai multe aspecte dect cele reliefate de sintagma de mare voievod, s-a impus conceptul de domn, provenit din limba latin, care nsemna stpn al rii, n detrimentul celui de voievod, dei acesta din urm era puternic mpmntneit n spiritualitatea romneasc. Dovad este c n Transilvania el s-a pstrat nc mult vreme, deii regii maghiari au ncercat s-l impun pe cel de principe, iar domnii au continuat s-i spun mult vreme tot voievozi, chiar i dup constituirea rilor Romne. Prin complexitatea sa, prin importana sa, domnia este instituia central a dreptului cutumiar.

Domnia este o instituie central i autohton, atributele ei derivnd din procesul natural i unic de formare a statelor feudale romneti. Instituionalizarea puterii politice n rile Romne, adic formarea statelor feudale romneti, a fost legat, mai nti de unele personaliti de circumstan, care aveau, la nceput, doar legitimitate obteasc i nicidecum un aparat care s le supravieuiasc. Aadar, putera politic instituionalizat nucleul politic statal nu s-a disociat din persoana guvernanilor. Statul n sine se confund la nceput cu persoana domnitorului. La nscunare domnul se ncorona. Spre finele secolului al XVI-lea, coroana a fost nlocuit cu cuca (termen din limba turc cciula nalt mpodobit cu pene de stru).

B.Caracteristicile domniei

a) n rile Romne domnia a fost absolutist. Domnul era stpnitor, lipsit de un organ de control; ns, aa cum afirma A. D. Xenopol, domnia nu a fost despotic, obiceiul pmntului relativizndu-i atributele, mrginindu-i potenele prin sfatul domensc i adunarea strilor.

b) Puterea domnului a fost personal, indivizibil i netransmisibil n plenitudinea sa.

c) Chiar i n situaia n care rile Romne au devenit vasale prin omagiile i fidelitile fa de puterile mai mari, ele nu au devenit ri vasale de drept; aadar, vasalitatea era nominal. Vasalitatea purta asupra persoanei domnului i nu a domniei, n general. Acte oficiale privind vreun tratat n acest sens nu au existat. Unii istorici consider data stabilirii regimului de vasalitate anul 1462, cnd Vlad epe a fost nlocuit cu Radu cel Frumos, iar pentru Moldova anul 1456, cnd Petru Aron i Adunarea rii au acceptat condiiile impuse de Mahomed al II-lea Cuceritorul.

n realitate i strict juridic, pcile negociate s-au concretizat n aliane inegale, rile Romne primind, potrivit dreptului musulman, regimul juridic ahd (acest regim se referea la teritoriile dumane ce urmau s fie atacate n vederea instaurrii regimului musulman, adic urmau a fi conduse de emiri musulmani). Aadar, regimul juridic ahd era un regim intermediar, turcii mulumindu-se cu plata haraciului ca semn de supunere a locuitorilor respectivi. Se meninea instituia principilor locali din familile domnitoare, care conduceau forele armate locale, dar acetia erau obligai s colaboreze militar cu turcii. Ei rmneau ns subiecte de drept internaional n sensul cel mai exact al sintagmei. Acest regim a fost valabil, pn la instaurarea regimului turco-fanariot (1711 n Moldova i 1716 n rile Romne).

C.Statul i principalele sale instituii

1. Domnia:instituie central; deontorul puterii este domnul care reunete calitatea de voievod (conductorul suprem al oastei) cu cea de domn i singur stpnitor (ef al unui stat independent i suveran);

2. Domnul: emite hrisoave privind proprietatea, dirijeaz administraia statului, reprezint supreme instan judectoreasc, bate moned, instituie sistemul de impozite, iniiaz politica extern a statului, semneaz tratate.Puterea domnului era ngrdit de marea boierime cu toate c el i-o altur la conducere i primete asentimentul ei la urcarea pe tron. n Transilvania, voievodul va deveni tot mai autonom fa de coroana maghiar (Roland Bora, Ladislau Kan);

3. Sfatul domnesc: alctuit numai din marii boieri care vor deveni boieri cu dregtorii (vornic, stolnic, vistier, logoft, paharnic, sptar, Ban de Severin, apoi de Oltenia, portar de Suceava); elaboreaz, alturi de domni, politica extern.

4.Adunrile strilor privilegiate: nobilimea, clerul, orenii, uneori, ranii liberi.

5. Adunarea rii (ara Romneasc, Moldova): convocat periodic n secolele XV-XVI; alege domni, aprob politica fiscal, aprob tratatele.

6. Adunarea general a nobililio (Transilvania): avea atribuii judectoreti; la nceput cuprindea i reprezentani ai romnilor; calitatea de nobil era condiionat de apartenena la catolicism; dup Boblna (1437) apar congregaiile generale ale nobilimi i congregeiile scaunelor sseti i secuieti;

7. Organizarea judiciar: se nlocuiete obiceiul pmntului cu legislaie scris (n ara Romneasc i Moldova dup Bizan, n Transilvania dup Tripartitul lui t. Verboczi);

8. Instanele judectoreti: instamne supreme (domnul i sfatul domnesc, scaunul de judecat al voievodului), instane locale (steasc, seniorial, judeene, inutului, comitatului).

D. Ideile politico-juridice n feudalism;

1. nceputurile tiinei dreptului: ntre cele trei faculti ale Universitii din Cluj, nfiinate n anul 1581, se numra, la sfritul secolului al XVI-lea, i o Facultate de drept; alte instituii de nvmnt superior n care se predau cursuri cu profil juridic s-au nfiinat ulterior la Oradea, Sibiu i Braov. n bibliotecile particulare se aflau, de asemenea, numeroase cri de drept, ntre care predominau cele de drept roman.

Identitatea obiceiurilor juridice, circulaia larg a principalelor monumente scrise ale dreptului romnesc n toate provinciile locuite de romni i existena unei puternice contiine a unitii naionale, promovat de strnsele legturi economice i culturale ntre cele dou versante ale Carpailor i fundamentate teoretic de marii crturari ai vremii, au fcut ca ideologia politico-juridic s fie unitar pe tot cuprinsul pmntului romnesc i s constituie un factor activ n aciunile comune care vor duce, o dat cu redeptarea naional, la construirea unui edificiu politico-instituional unic.

2.Codificri ale unor norme de drept. Dezvoltarea economiei, a produciei de mrfuri i a schimbului, precum i prefacerile din domeniul relaiilor sociale au impus schimbri n domeniul suprastructurii, printre care i n domeniul instituiilor juridice. Vechile reglementri nu mai corespundeau, iar obiceiurile juridice, diversificate, neprecise i deseori necunoscute de cei chemai s le aplice, mai ales cnd acetia erau strini, reclamau i ele noi reglementri pe plan juriic. Dup formare astatelor romneti de sine stttoare , domnii s-au preocupat de organizarea bisericii, de propagarea ideologiei religioase, de introducerea unor regulamente juridice care s le asigure stabilitate. Pravilele bisericeti au un caracter oficial deoarece au fost ntocmite din ordinul domnului sau al mitropolitului. Potrivit concepiei autirolor de pravile bisericeti, reglementrile de drept civil, penal sau procesual ineau de domeniul religios, dispoziiile din pravile fiind impuse att clerului, ct i laicilor i n domeniul juridic. Enumerm, n acest sens: Pravilele scrise n limba slavon (Pravila de la Trgovite 1452, Pravila de la Putna 1581, Pravila de la Mnstirea Bistria 1618, Pravila de la Galai nceputul secolului al XVII-lea, Pravila de la Mnstirea Bistrie, Oltenia - 1636), pravilele scrise n limba romn (Pravila Sf. Apostoli tiprit de Coresi la Braov n anii 1560-1562, Pravila Sfinilor dup nvtura marelui Vasile, tiprit de Coresi, Pravila aleas, scris de logoftul Eustratie n 1632, Pravila de la Govora tiprit din porunca lui Matei Basarab n 1640), Capetele de porunci (1714 Muntenia), Codul lui Mihai Fotino (1765 Muntenia), Manualul de legi (Pravilniceasca condic), Sobornicesul hrisov (1785 Moldova), Pandectele lui Toma Carra (1806 Moldova), Codul civil al lui Scarlat Calimach (1717 Moldova), Manualul juridic al lui Andronache Donici (1814 Moldova) , Legiuirea lui Caragea (1818 Muntenia).

E.Procesul (procedura de judecat)

Termenul de proces din limba romn provine din latinescul processus, ce desemmna activitatea de naintare, progres , activitate progresiv. Dei, la nceput, n dreptul roman a fost folosit termenul de judicium, prin intermediul glosatorilor din secolul al XII-lea, termenul de processus s-a generaliazt, desemnnd ceea ce nelegem astzi prin proces, adic o activitate desfurat de organe judiciare, anume desemnate, cu participarea prilor, n conformitate cu legea, n scopul rezolvrii pricinilor de natur civil, al identificrii, tragerii la rspundere penal i pedepsirii celor care se fac vinovai de comiterea unor infraciuni.

Probele erau scrise i orale: 1) probele scrise erau cele oficiale (hrisoavele, crile domneti i zapisele particulare), cercetate cu atenie n procesele privitoare la proprietate; ele puteau fi reconstituite de ctre sfatul domnesc, pe baza martorilor, n caz de deteriorare sau pierdere; 2) probele orale erau, pe lng mrturia simpl, jurtorii i jurmntul cu brazda. Biserica a cutat s nlocuiasc aceast credin pgn cu jurmntul cretinesc (pe Biblie, carte de blestem); 3) probe preconstituite (aldmarii din contractele de vnzare).

F.Infraciuni i pedepse n feudalism

n dreptul penal medieval, infraciunea era considerat fapta apreciat ca periculoas de ctre reprezentanii puterii politice; de aceea ea era sancionat de ctre organele publice cu pedeaps. ntre infraciune i pedeaps legtura era indisolubil, dreptul penal medieval fiind de origine social.

n general pedepsele se caracterizau prin urmtoarele trsturi: 1)urmreau intimidarea;2) nu erau limitate prin lege, cci domnul aplica sanciuni i peste pravil;3) cumulul pedepselor era ngduit; 4) erau inegale, deoarece pentru aceeai fapt ele puteau diferi n raport cu poziia social a celuil vinovat; 5) cele mai multe pedepse erau lsate de lege la voia judectorului; 6) aduceau venituri domnului i dregtorilor care judecau; 7) rzbunarea sngelui nu a existat ca pedeaps legal, dar urme ale vendetei se ntlnesc n cteva regiuni, ngduindu-se ns i rscumprarea (compoziia voluntar).

Evoluia reglementrilor poate fi evideniat, n general, prin trei mari aspecte:

1. Identificarea unor anumite categorii de fapte, care, prin esena lor, sunt ndreptate mpotriva unor valori umane fundamentale i au un pericol social sporit prin urmrile lor.

2. Problema tragerii la rspundere penal pentru comiterea unor astfel de fapte i procedura acestei activiti judiciare.

3. Pedepsele aplicate pentru comiterea unor astfel de fapte ce sunt grupate n urmtoarele categorii de infraciuni:

I. Infraciuni ndreptate mpotriva statului i efului statului: nalta trdare, denumit hiclenie, viclenie, vicleug i hainie; lesmajestate adus onoarei efului statului prin insult sau calomniere; osluhul (neascultare fa de poruncile domnului); clpuzenia (falsificare de moned).

II. Infraciuni contra vieii: omorul (moartea de om sau ucidere); patricidul (suprimarea vieii copiilor sau a prinilor).

III. Infraciuni contra proprietii: furtul (furtiag); tlhria (furt prin violen); nclcarea hotarelor (distrugerea sau mutarea semnelor de hotar); incendierea caselor i holdelor, prin punerea de foc.

IV. Infraciuni contra integritii corporale: n aceast categorie intrau rnile simple cu palma sau cu toiagul, precum i sluirile de orice fel.

V. Infraciuni mpotriva normelor de convieuire social (mpotriva moralei): rpirea de fat sau de femeie; seducia; sodomia; curvia sau desfrnarea; incestul; defimarea.

VI. Infraciuni care mpiedicau nfptuirea justiiei: vicleugul sau nelciuniea; neascultarea; jurmnt mincinos (mrturia strmb sau limba strmb); vrjitoria.

VII. Infraciuni ndreptate mpotriva religiei: erezia; apostazia; ierosilia.

n istoria medieval a poporului romn se cunosc dou forme de rspundere penal colectiv: a) rspunderea solidar a obtii; b) rspunderea familial.

VIII. Pedepse corporale: a) pedeapsa cu moartea (prin spnzurare, decapitare, arderea de viu, innecare, sugrumare, ngroparea de viu); b) mutilarea (scoaterea ochilor, tierea limbii, tierea minilio, tierea picioarlor, tierea nasului, tierea organului sexual); c) nfierarea cu fierul rou pe frunte, pe mini sau crestarea nasului; d) btaia (cu toiagul, cu buzduganul, la tlpi, pe ulia satului).

IX. Pedepse privative de libertate: a) ocna (munca silnic n saline) pe timp limitat sau pe via; b) temnia; c) gnosul (nchisoare pentru arestati nainte de a fi judecai); d) surghiunul (izgonirea fptuitorului din localitate).

X. Pedepse pecuniare: a) duegubina (infraciune de aprob la nceput, apoi amend care se aplica i unei colectiviti n cadrul rspunderii colective); b) gloaba (amend care se pltea domniei n bani sau n natur; certare cu bani sau cu dobitoc); c) confiscarea (bunuri ale vinovatului trecute n patrimoniul domniei sau victimei).

XI. Procedura civil: n epoca medieval nu se diferenia n justiie civil i penal. Chemarea n judecat se fcea oral sau printr-o petiie scris. Rezultatul procesului consta ntr-o hotrre (carte de judecat) sau ntr-o ncheiere a Divanului (anafora). n Transilvania, partea nemulumit avea drept de apel. n ara Romneasc, Moldova i Transilvania nu au existat, n perioada medieval autoritatea de lucru judecat.

XII.Procedura penal: o prim reglementare nc nainte de constituirea statelor medievale (n perioada obtilor steti). Rezoluiile judecii organelor obtilor steti vor fi supuse apelului la domnie pn n secolul al XVIII.lea.

Procedura medieval a prezentat o serie de caracteristici:

normele juridice erau nescrise fiind stabilite prin obiceiuri;

cu ocazia instrumentrii procesului penal nu se redactau acte scrise;

neexistnd instane penale speciale, dregtorii judecau pricinile penale i pricinile civile; armaii aduceau la ndeplinire hotrrile penale, iar aprozii hotrrile civile;

cercetarea se fcea de ctre judector;

acuzaia era pornit de ctre partea vtmat sau din oficiu de ctre dregtori;

martorii i jurtorii constituiau mijloacele de prob, de regul;

procedura de judecat se desfura , de obicei, n public;

graierea a fost folosit, dreptul de graiere individual aparinnd cu predilecie efului statului.

VII. STATUL I DREPTUL N ETAPA MONARHIEI CENTRALIZATE I ABSOLUTE

Opera de reformare a lui Constantin Mavrocordat i ncercrile de formulare a unei legi fundamentale (Cererile norodului romnesc, Constituia crvunarilor) i-au gsit mplinirea n adoptarea Regulamentelor Organice, prima lege fundamental a Principatelor. Regulamentele au fost redactate de dou comisii speciale care au funcionat la Bucureti i Iai, au fost aprobate de puterea protectoare i puterea suzeran i au servit drept constituie a rilor Romne pn n anul 1858 (cu ntrerupere n ara Romneasc n perioada iunie-septembrie 1848).

Prevederile acestei legi fundamentale pot fi nominalizate succint:

1. separarea puterilor n stat (puterea executiv deinut de domn ales pe via de Adunarea Obteasc Extraordinar; avea iniiativa legislativ i guverna prin decrete-legi; puterea legislativ deinut de Adunarea obteasc care elabora legi i prezenta rapoarte domnului; sistemul judectoresc reprezentat prin tribunale judeene, instanele de apel i instana suprem naltul divan domnesc; s-a nfiinat corpul de avocai i procuratura); regulamentele au prevzut organizarea administraiei (crearea departamentelor), modernizarea sistemului fiscal i instituirea bugetului, reorganizarea armatei, reorganizarea colilor, crearea arhivelor.

Regulamentele Organice. Organizarea central, n conformitate cu principiul separrii puterilor n stat

Adunarea Obteasc Ordinar. Compunere i activitate

n Valahia (Muntenia) Obinuita Obteasc Adunare se compune din 42 de membri, iar aceea a Moldovei din 35 de membri. n adunri erau membri de drept, datorit funciunii pe care o deineau, mitropolii i episcopi. Ceilali deputai erau alei dintre boieri, iar corpul electoral era alctuit numai din boieri, dup cum arat art. 45 i art. 46 din Regulamentul Organic al Valahiei, ca i art. 48 i 49 din Regulamentul Organic al Moldovei. Alegtorii deputai de judee erau boierii i feciorii de boieri, n vrst de cel pui 25 de ani, proprietari de moie i domiciliai n judeul respectiv. Preedintele Adunrii era Mitropolitul rii. Membrii erau: 1) episcopii; 2) 20 de boieri de treapta I n Muntenia i 6 de treapta I i a II-a n Moldova, n vrst de 30 de ani, pmnteni sau mpmntenii, dup vechiul obicei i alei numai n capital de semenii lor; 3) 19 deputai ai judeelor n Muntenia (cte unul de jude i unul al Craiovei), 16 n Moldova, boieri proprietari, feciori de boieri, n vrst de cel puin 30 de ani. Adunarea i constiutia biroul alegnd dintre membri si doi secretari i doi secretari supleani. Minitri nu puteau fi membri ai adunrii. Deputaii puteau fi numii n orice alte slujbe ale statului, fr s-i piard mandatul.

Domunul avea iniiativa legilor, el trimite Adunrii proiectele de legi prin pitac domnesc (art. 48 lit. e Regulamentul Organic al Valahiei) sau idula domneasc n Moldova (art. 51 lit. a).

Proiectele de lege se votau n ntregime sau cu modificri, Adunarea putnd s resping proiectul. Hotrrile Obinuitei Obteti Adunri nu aveau ns putere de lege dect prin ntrirea domnului (sancionare), care rmnea liber de a le ntri, fr artarea de motive (art. 49 Regulamentul Organic al Valahiei i art. 51 lit. a Regulamentul Organic al Moldovei). Amendamentele la diverse articole trebuiau s fie sprijine de cel puin 6 membri ai Adunrii (art. 48 lit. b Regulamentul Organic al Valahiei i art. 51 lit. b Regulamentul Organic al Moldovei).

Adunarea avea dreptul s atrag ateniunea domnului prin anaforale asupra chestiunilor de interes obtesc, asupra nedreptilor i plngerilor locuitorilor, putea s le fac cunoscutte doar celor dou Curi. Sintetiznd atribuiile Adunrii obteti, am putea reliefa cea dinti atribuie, i anume aceea de a aviza proiectele de legi care se trimiteau spre dezbatere la Domn, prin mesaj contrasemnat de secretarul statului. Legile se votau cu majoritate absolut. Rezultatul votului era comunicat Domnului prin adres semnat de toi deputaii care participaser la edin. Nici o lege nu putea intra n vigoare fr sanciune domneasc. Adunarea nu avea iniiativa legilor. Ea putea numai s exprime domnului deziderate. Adunarea era aleas pe 5 ani. Domnul putea s o dizolve, raportnd celor dou Curi motivele dizolvrii i cerndu-le autorizaia de a realege o nou adunare, ceea ce era, evident, o nclcare a autonomiei rii, pe care tratatele o consacraser.

Domnul era obligat s convoace Adunarea n fiecare an la 1 decembrie. Sesiunea ordinar era de dou luni, iar domnul o putea prelungi. La nceputul fiecrei sesiuni se cita ofisul domnesc de deschidere; se numea apoi comisia pentru cercetarea titlurilor deputailor alei, se fixa numrul edinelor pe sptmn, se alegeau comisiunile: financiar, administrativ, bisericeasc, judectoreasc. n fine, Adunarea rspundea ofisului domnesc de deschidere.

Pentru validarea dezbaterilor, prezena a 2/3 din numrul membrilor Adunrii era necesar. Dreptul recunoscut adunrilor de a se tngui celor dou Curi era ns o u deschis, mai ales Rusiei, pentru a interveni n afacerile noastre, ntreinea intrigile n interiorul clasei conductoare i slbea autoritatea domneasc.

Alegerea domnului era ncredinat Adunrii Extraordinare compus din mitropolit (preedinte), episcopi (3 n Muntenia, 2 n Moldova); 50 de boieri de rangul I n Muntenia i 45 n Moldova, luai din arhondologie n ordine ierarhic, de la vel ban la vel cmra, de la vel logoft la vel ag, nscui romni i locuitori n ar; 73 de boieri de treapta a II-a, de la clucer la comis n Muntenia, 30 de la ag la ban, n Moldova, feciori de boieri i proprietari de moii; 36 de deputai ai judeelor boieri proprietari n Muntenia; 32 de boieri proprietari, feciori de boieri n Moldova, 27 de deputai ai isnafurilor oreneti n Muntenia, 21 n Moldova.

Domnia

Prin Regulamentel Organice, alegerea domnilor se fcea n fiecare principat de ctre Obteasca Adunare Extraordinar, avnd n Muntenia 190 de membri (art. 2), iar n Moldova 132 de membri (art. 2 i 3). Prezena a 3/4 din membrii Adunrii era necesar pentru a se putea proceda la alegerea domnului. nainte de a pi la alegere, deputaii depuneau urmtorul jurmnt: Jur c la alegerea ce voi face nu voi fi amgit de vreun interes n parte, sau de vreo mbulzire strin, nici de vreo alt cugetare, ci de binele i fericirea obtii mi va fi cel dinti scop. Domnul se alegea la primul tur de scrutin dac ntrunea 2/3 din voturi sau cu majoritate simpl din cei zece candidai mai favorizai, n caz de balotaj. Dup alegere se fceau n aceeai edin un arz ctre Poart, certndu-se confirmarea domniei, ct i o not oficial de informaiune ctre Curtea proteguitoare. Ambele adrese se iscleau de toi membrii Adunrii (art. 42 Regulamentul Organic al Valahiei), care se dizolva imediat.

Domnul era uns la Curtea Veche din Bucureti, la Sf. Nicolae din iai i jura pe Evanghelie n numele Prea Sfintei i nedespritei Treimi, de a pzi cu sfinenie att legile, ct i aezmintele Principatului dup Regulamentul statornicit. Domnul era ales pe via, el putea fi destituit de Curile suzeran i protectoare, n urma unei anchete. Putea abdica, dar abdicarea trebuia primit de cele dou curi. La orice vacan de domnie, puterea domneasc era imediat exercitat de Vremelnica Ocrmuire a caimacamilor. Candidaii la domnie trebuiau s aib vrsta de cel puin 40 de ani mplinii, s fie dintr-o familie boiereasc a crei notabilitate s suie cel puin la moul su. Caimacamii prezidau alegerile; votarea candidailor se fcea cu bile. Dup numirea n scaun a Domnului, caimacamii trebuiau s dea socoteal domnului i Obinuitei Obteti Adunri. Dup confirmare, domnul depunea jurmntul cerut de art. 44 al Regulamentului Organic al Valahiei i art. 48 Regulamentul Organic al Moldovei. Domnul ava dreptul de iniiativ legislativ. Trimitea prevederile de legi cu pitacuri domneti (art. 39 Regulamentul Organic al Valahiei), n terminologia modern, mesaje. Adunarea avea dreptul de a aproba proiectul, a-l modifica sau a-l respinge. Dup ce era votat, proiectul se supunea Domnului spre intrare (art. 40 Regulamentul Organic al Valahiei), care echivala sancionarea. Dac refuzantrirea, domnul putea s trimit proiectul Adunrii spre o nou chibzuin. Dac l sanciona, ddea ordin de executare, ceea ce echivala cu promulgarea. Sub noua aezare, Domnul nu mai avea drept dect la lista civil, care era fixat la 1,2 milioane pe an (art. 65 Regulamentul Organic al Moldovei).

Organele puterii executive

Minitrii. Prin noua organizare, ntlnim pentru prima dat numele de minitri (art. 46, art. 147-150 Regulamentul Organic al Valahiei). n sistemul regulamentar, domul numea i revoca pe colaboratorii si, fr s in seama de alte considerente dect acelea care-l interesau pe el. Minitrii nu puteau urmri o alt politic dect aceea a domnitorului, care ddea directivele i impulsurile necesare.

Minitrii fcnd parte din Adunare, aceasta nu le putea da vot de blam, putea ns prin anaforale adresate ctre domn s arate reaua administraie, marile nedrepti nfptuite de anumii minitri; Adunarea avea posibilitatea legal de a comunica aceste artri i celor dou Curi, care puteau ordona o anchet, al crei rezultat putea fi destituirea domnului, cum s-a ntmplat n 1841 cu domnitorul Alexandru Ghica. Dup Regulamentul Organic al Valahiei, minitrii erau: Ministrul Trebilor din Luntru sau Marele Vornic, Ministrul Finanelor sau Vistierul, Marele Postelnic sau Secretarul de Stat, Logoftul sau Ministrul dreptii, Logoftul (ministrul) trebilor bisericeti, Sptarul sau Ministrul otirii (art. 149 Regulamentul Organic al Valahiei).

Literatura istorico juridic i aprecierile asupra Regulamentelor Organice

Juriti, istorici i cercettori tiinifici au comentat Regulamentele Organice i contextul internaional din prima jumtate a secolului al XIX-lea n care au aprut. Opiniile lor au fost diferite n privina rolului i a nsemntii Regulamentelor Organice, a cauzelor i consecinelor adoptrii acestor acte de importan major pentru viaa politic, economic i juridic a Principatelor Romne. Unii le-au tratat drept constituie, alii drept lege fundamental, iar o a treia categorie le-a etichetat drept cod de legi. n fine, a mai fost i o a patra categorie, care n-a tras o linie clar i ferm ntre constituie, lege fundamental i cod de legi, mbinnd elemente fie din prima i a doua categorie, fie din a doua i a treia.

Astfel, ideea de constituie a Regulamentelor Organice o ntlnim la istoricii Nicolae Iorga, Constantin C. Giurescu, Dinu Giurescu, N. Blcescu i juritii Andrei Rdulescu, Paul Negulescu, C. Dissescu, A. Iorgovan.

Regulamentul Organic nmnunchiaz atribute de lege juridic fundamental atunci cnd se ocup de problema organizrii de stat ... subliniaz Dumitru D. Firoiu. Acest atribut este susinut de juritii Ion Deleanu, Tudor Drganu, Liviu P. Marcu, Cristian Ionescu etc. i de istoricii Vlad Georgescu, Emil Cioran, Emil Molcu.

Atributul de Cod de legi este susinut de istoricii A. D. Xenopol, Gh. I. brtianu, I. C. Filitti, V. otropa, de K. Marx, Septimiu Albani etc.

n fine, o serie de personaliti care cumuleaz pregtirea juridic cu cea de istoric gsesc trsturi comune fie de constituie i lege fundamental, fie de lege fundamental i cod de legi. Remarcm, n acest cadru, pe Dumitru Firoiu, Antonie Iorgovan, C. Dissescu, Ion Deleanu, Emil Cernea i Emil Molcu.

Regulamentle Organice prefaeaz organizarea viitoarelor structuri ale statului romn modern. Ele reprezint o verig n tranziia de la feudalism la capitalism, un proces n care aportul elementului autofton la elaborarea Regulamentelor Organice este evident i preganant. n linii generale Regulamentele Organice au oferit un cmp larg de afirmare a relaiilor capitaliste, au stimulat dezvoltarea acestora, au pus bazele unor noi relaii ce au determinat schimbri de mentalitate, au reuit s creeze cadrul ideologic i instituional necesar formrii statului naional modern. Cu toate acestea, Regulamentele organice au avut un caracter contradictoriu deoarece, pe de o parte au permis modernizarea societii romneti, iar pe de alt parte au consolidat puterea economic i politic a marii boierimi i a protectoratului apstor al Rusiei. n anul 1834, Rusia a introdus un articol adiional prin care orice modificare a regulamentului nu se putea face dect cu aprobarea ei i a Turciei.

VIII. STATUL I DREPTUL RILOR ROMNE NTRE 1848-1859; ROMNIEI: 1859-1866; TRANSILVANIEI: 1860-1866

nceputul epocii moderne n rile Romne este marcat de Revoluia de la 1821 condus de Tudor Vladimirescu, moment istoric n care idealurile naionale s-au ntreptruns cu idealurile sociale. Cererile norodului romnesc reprezint un proiect de constituie unde s-au formulat propuneri i s-au fcut proiecii de organizare modern a societii romneti.

Revoluia de la 1848, desfurat concomitent n cele trei tri romne a avut un caracter unitar exprimat, n primul rnd, prin programul ei. Rezultat al acumulrilor succesive pe plan economic, social, politic i ideologic i ncadrat n procesul revoluionar european, a oferit romnilor un amplu program naional i social de modernizare a structurilor politico-statale. Programele revoluiei au cuprins principii corespunztoare concepiilor constituionale burgheze (monarhia constituional, principiul separaiei puterilor n stat, principiul responsabilitii ministeriale, principiul inamovibilitii judectorilor, egalitatea tuturor n faa jegii i n faa sarcinilor fiscale).

Prin Convenia de la Paris, regulamentele organice au fost nlocuite cu o nou constituie care a rmas n vigoare pn n anul 1864, cnd a fost nlocuit de Statutul dezvolttor al lui Cuza. Convenia de la Paris a statutat censul (votul cenzitar) n plan intern, iar n plan extern a fixat statutul internaional al Principatelor.

Dreptul romn n etapa 1859-1866. Legislaia cu caracter reformator a lui Alexandru Ioan Cuza

Statutul dezvolttor al Conveniei de la ParisA.I. Cuza neputnd exercita o domnie efectiv n condiiile fixate prin Convenia de la Paris a fost nevoit s impun o nou lege fundamental, prezentat drept un act constituional al Conveniei de la Paris. Cu toate c, n realitate, convenia a fost nclcat, puterile garante au acceptat politica faptului mplinit. Potrivit Statului, domnul cumul aatribuii executive i legislative, putnd emite decrete fr consultarea Parlamentului. Parlamentul unicameral a fost nlocui cu un parlament bicameral, format din Adunarea Electiv (Camera Deputailor) i Adunarea Ponderatrice sau Corpul Ponderator (Senatul). Puterea legislativ era exercitat de ctre domn mpreun cu Parlamentul, n timp ce puterea public era ncredinat domnului, Adunrii Elective i Corpului Ponderator. Iniiativa legislativ o avea numai domnul care pregtea proiectele de legi cu concursul Consiliului de Stat. Corpul Ponderator era compus din senatori de drept, senatori numii de domn, n timp ce Adunarea Electiv era aleas conform dispoziiilor noi legi electorale.

Reforma agrar

Prin art. 1 al Legii se dispunea c ranii sunt i rmn proprietari pe loturile pe care le foloseau. n baza acestei legi, stenii clcai sunt i rmn deplin proprietari pe locurile supuse posesiunii lor, n ntinderea ce se hotrte prin legea n fiin. Suprafaa pmntului asupra cruia se recunotea dreptul de proprietate al ranilor era fixat n funcie de numrul de vite pe care acetia le stpneau. n acelai timp, s-a desfiinat i regimul clciei (dijma, podvezile, zilele de meremet), n schimbul unei despgubiri pe care ranii urmau s o plteasc n termen de 15 ani, prin sume repartizate anual.

Dup adoptarea i aplicarea acestei legi, o mare parte din pmnturile moierilor (aproximativ 2/3) au trecut n proprietatea ranilor, ceea ce a constituit o puternic lovitur dat poziiilor economice ale boierimii i, n acelai timp, o msur prin care s-au deschis largi perspective dezvoltrii capitaliste n ara noastr.

Reforma electoral

Noul Aezmnt electoral, pe care Adunarea de la vremea respectiv nu a vrut s-l dezbat, a fost aprobat prin plebiscit. Legea electoral din 1864 a meninut censul pe avere, condiia de 25 de ani mplinii i prevedea ca alegtorii s fie primari, fie direci. Erau inclui n categoria alegtorilor primari cei care plteau un impozit de 48 de lei n comunele rurale, cei ce plteau un impozit de 80 sau 100 de lei n comunele urbane (n funcie de numrul acestora), precum i patentarii, pn la clasa a V-a inclusiv. Cincizeci de alegtori primari numeau un alegtor direct. Erau alegtori direci cei ce aveau un venit de 100 de galbeni, indiferent de provenien, venit ce se putea dovedi prin biletele de plata impozitului sau n alt chip. Puteau fi alegtori direci, fr a justifica venitul de 100 de galbeni, preoii, profesorii academiilor i colegiilor, doctori i liceniaii facultilor, avocai, ingineri, arhiteci, cei care aveau diplome recunoscute de guvern sau erau conductorii unor instituii.

Alegtorii de ambele grade trebuiau s aib vrsta de 25 de ani.

S-a desfiinat mprirea alegtorilor pe colegii, cu precizarea c unii alegtori i exercitau drepturile n comunele tribale, iar alii n comunele rurale (colegii de orae i colegii de judee).

n vremea lui Alexandru Ioan Cuza i din dispoziia sa au fost elaborate Codul civil, Codul penal, Codul de procedura civil i Codul de procedur penal.

Prin adoptarea acestor coduri s-a constituit, n linii generale, sistemul de drept burghez, s-a creat cadrul juridic necesar pentru dezvoltaea celei mai moderne legislaii n materie, introducndu-se norme i instituii juridice dintre cele mai evoluate. Opera legislativ a lui Cuza a plasat Romnia n rndul rilor cu cea mai naintat legislaie. n acelai timp, ea a dus la crearea unui sistem judiciar modern, a determinat o evoluie a practicii instanelor n direcia celor mai nalte exigene ale epocii, a stimulat nflorirea nvmntului juridic, a tiinei dreptului, a dus la formarea unor cadre de incontestabil valoare, la afirmarea gndirii juridice romneti n ar i peste hotare, la nsuirea tehnicii juridice n toate nuanele sale, ceea ce s-a rsfrnt pozitiv asupra activitii teoretice i practicii juridice.

Codul civil

Codul civil romnesc a fost adoptat n anul 1864 i a intrat n vigoare la 1 decembrie 1865. n momentul publicrii el s-a numit Codul civil Alexandru Ioan, dar dup abdicarea lui Cuza a fost repudiat sub titlul de Codul civil romn. Nu este o copie fidel, ci o adaptare a celui francez, inndu-se seama de condiiile i tradiiile juridice ale rii noastre. Codul a nlocuit legiuirile lui Caragea i Calimach, pstrnd unele reglementri din acestea cu privire la relaile personale i de familie.

La elaborarea Codului civil romn s-a avut n vedere i doctrina juridic a vremii, deoarece n lucrrile elaborate dup adoptarea Codului civil francez s-au constat unele deficiene innd de tehnica redactrii sau de unele contradicii ntre articolele sale.

Codul civil din anul 965 are urmtoarea structur:

Un titlu preliminar cu privire la legi i aplicarea lor n timp i spaiu;

Cartea I despre persoane;

Cartea a II-a despre lucruri;

Cartea a III-a despre diferite moduri de dobndire a properietii;

Dispoziiile finale n legtur cu intrarea n vigoare a codului i abrogarea altor legiuiri mai vechi.

Potrivit structurii sale, Codul civil este format dintr-un preambul, din trei cri i din dispoziii finale.

Codul penal

Codul penal a fost publicat n anul 1865 i a rmas n vigoare pn n anul 1937. Principalele sale izvoare sunt: Codul penal prusian din 1851 i, n mai mic msur, Codul penal francez din 1810.

Structura Codului penal din 1865 este urmtoarea:

Dispoziii preliminarii;

Cartea I Despre pedepse i efectele lor;

Cartea a II-a Depre crime i delicte n special i despre pedepsele lor;

Cartea a III-a Contraveniuni poliieneti i pedepsele lor.

Crimele i delictele au fost grupate n mai multe categorii, dup gravitatea faptei sau dup pericolul social pe care l reprezentau. Codul de procedur civil

Codul de procedur civil a fost elaborat i a intrat n vigoare odat cu Codul civil romn, la 1 decembrie 1865. Procedura civil s-a bucurat de o atenie special, atenie manifestat att pe planul propriu-zis al reglementrii juridice, ct i pe cel al doctrinei. Teoreticienii, ca i practicienii dreptului porneau de la concepia c normele de procedur civil sunt acelea care dau via ntregului adrept privat.

Principalele izvoare ale Codului de procedur civil sunt: dreptul procesual al Cantonului de la Geneva, Codul de procedur civil francez, unele ipoziii din legea belgian cu privire la executarea silit i unele norme de drept procesual din legiuirile noastre mai vechi.

Materia Codului este mprit n apte cri:

I. Procedura naintea judectoriilor de plas;

II. Tribunalele judeene;

III. Curile de apel;

IV. Arbitrii;

V. Executarea silit;

VI. Forme de procedur;

VII. Dispoziii generale.

Codul de procedur penal

Codul de procedur penal a fost adoptat i aplicat concomitent cu Codul penal i a avut ca model Codul de instrucie criminal francez (adoptat la 1808).

Codul este compus din dou mari pri:

Dispoziii preliminare;

Cartea I Despre politiia judiciar reglementa descoperirea, urmrirea i instrucia infraciunilor;

Cartea a II-a Despre judecat i judecarea proceselor n faa instanelor penale: judectorii, tribunale, Curile cu jurai, Curtea de casaie.

Aadar, procesul penal cuprindea dou faze: cea premergoare judecii (descoperirea, urmrirea i instrucia) i cea a judecii.

Codul prevedea ca instane de judecat: judectoriile de plas, tribunalele de jude, curile cu juri i nalta Curte de Casaie i Justiie. Ca i n materia procedurii civile, judectoriile de plas nu au funcionat, atribuiile lor fiind ncredinate subprefecilor care administrau plile respective.

Prin adoptarea unei legislaii moderne s-a constituit sistemul de drept burghez, s-a creat cadrul juridic necesar pentru dezvoltarea Romniei. Crearea sistemului judicisr modern n perioada domniei lui Cuza a determinat evoluia practicii instanelor n direcia exigenelor epocii, dezvoltarea nvmntului juridic i a tiinei dreptului.

IX. STATUL I DREPTUL ROMNIEI NTRE 1866-1918

Dreptul romn din perioada monarhiei constituional-parlamentare a fost un drept burghez. El a consacrat proprietatea particular, pe care a decretat-o sacr i inviolabil, dndu-i toate garaniile. Principalele izvoare ale dreptului au fost Constituia din 1866 i Codurile adoptaqte n epoca lui Cuza, care constituiau temelia sistemului de drept modern. Alturi de acestea s-au aflat o serie de legi speciale care au fost adoptate n scopul promovrii principiilor progresiste din epoc.

n istoriografia de specialitate din Romnia din aceast etap, se evideniaz faptul c zvoarele dreptului au fost: legea, cutuma, contractul, doctrina i jurisprudena.

Sistemul de drept a evoluat n aceast etap n strns legtur cu transformrile sociale i economice, viznd modernizarea vieii sociale i de stat.

Dreptul constituional

ntre anii 1859 i 1918, n Romnia au avut aplicabilitate trei acte constituionale: Convenia de la Paris din 7 august 1858, Statutul dezvolttor al Conveniei de la Paris din 1864 i Constituia din 1866, modificat de mai multe ori. Pn la primul rzboi mondial, dou modificri au fost mai importante: n anul 1879 s-a modificat art. 7, prevzndu-se posibilitatea naturalizrii tuturor strinilor, indiferent de religie, cu precizarea c numai romnii i cei naturalizai romni puteau dobndi imobile n Romnia, iar n anul 1884 modificarea fcut a avut loc dup proclamarea rii ca regat, aici interesnd, n principal, schimbrile aduse regimului electoral.

Prevederile constituionale au fost concretizate n detaliu pe calea legilor ordinare.

Organele centrale ale statului romn (structura i formarea lor)

Parlamentul a fost organizat, prin dispoziiile Conveniei de la Paris, ca organ unicameral, prevzndu-se cte o Adunare Electiv pentru fiecare principat, aleas pe apte ani prin vot bazat pe un cens de avere foarte ridicat, care a fcut ca Adunrile Elective s fie organele marilor proprietari, ale negustorilor i industriailor bogai.

Conflictul care s-a nscut ntre domn i asemenea adunri elective, conflict care reflecta, de fapt, o realitate obiectiv lupta dintre elementele adepte ale progresului i cele retrograde nu s-a putut rezolva dect prin lovitura de stat din mai 1864.

Inovaiile Statutului dezvolttor al Conveniei de la Paris au constat n organizarea bicameral a parlamentului i ntr-o oarecare lrgire a corpului electoral, fr a se fi introdus votul universal, egal, direct i secret.

Cele dou camere ale Parlamentului au fost:

Adunarea Electiv, compus din deputai alei prin scrutin de dou grade, corpul electoral fiind mprit, dup avere, n alegtori primari ce alegeau indirect i alegtori direci, fiind cunoscui i alegtori direci cu dispens de cens, mai ales dintre intelectuali.

Adunarea Ponderatoare, compus din: membrii de drept i membrii numii (art. 7 i 8 din Statutul dezvolttor); din cei 64 de membrii numii, 31 erau numii de domn, rstul fiind numii din rndul consiliilor judeene, cte unul din fiecare jude, din cele trei propuneri fcute de fiecare jude.

Corpul ponderator a fost conceput de Cuza ca un organ permanent, care-i renoia componena la anumite intervale de timp (Statutul dezvolttor a stabilit c la fiecare doi ani se rennoia 1/3 din numrul membrilor acestui organ, iar n art. XVIII din Modificaiunile ndeplintoare Statutului, n preambulul Statutului s-a stabilit c rennoirea se fcea din trei n trei ani pentru o doime a lui).

Dispoziiunile Statutului dezvolttor au rmas n vigoare pn la Constituia din 1866, care a prevzut n art. 31 c: Toate puterile statului eman de la naiune care nu le poate exercita dect numai prin delegaiune...

Legiuitorul constituional din anul 1866 a optat tot pentru organizarea bicameral a parlamentului (art. 32). Conform Constituiei din 1866 i dispoziiilor Legii electorale din 30 iulie 1866, sistemul electoral se baza pe votul cenzitar, al censului de avere, n principal.

eful statului. Regimul parlamentar se caracteriza i prin existena unui ef de stat organ unipersonal, ales sau ereditar ale crui atribuii erau limitativ consacrate n textele constituionale i care se bucura de anumite privilegii.

ntre 1859 i 1918 au fost conscute, n Romnia, i alegerea i realegerea n funcia de ef al statului, ultima fiind cea mai lung ca durat.

Convenia de la Paris a stabilit (art. 3), ntre organele nvestite cu puterile publice i Domnitorul (Hospodarul), ales pe via de ctre Adunarea Electiv (art. 10), moldovean sau muntean, n vrst de cel puin 35 de ani, cu un venit funciar public timp de 10 ani, sau s fi fost membru al Adunrii, dispoziii pe care Statutul dezvolttor nu le-a schimbat.

Constituia din 1866 (adoptat la 1 iulie) s-a aplicat cu unele modificri pn n anul 1923. Ea a consacrat furirea statului naional modern romn, a proclamat monarhia constituional (ereditar, irevocabil i inviolabil) pe temeiul separaiei puterilor, precum i drepturile i libertile ceteneti. Constituia a reglementat locotenena domneasc, pentru caz de vacan a tronului, i regena, instituit atunci cnd succesorul la tron era minor, sau monarhul se afla n imposibilitatea de a domni din motive mai ales de boal.

Minitrii i guvernul. Toate actele constituionale ale Romniei din etapa aceasta l-au declarat pe eful statului iresponsabil i au stabilit c acesta i exercit atribuiile sale de ordin administrativ- executiv cu ajutorul minitrilor, declarai rspunztori pentru actele monarhului, pe care le-au contrasemnat (Convenia de la Paris n art. 14-15; Constituia din 1866 n art. 92 i 93).

Minitrii erau titulari ai departamentelor ministerelor, care nu se nfiineaz dect prin lege.

Puterea legislativ se exercita de ctre domn i reprezentana naional. Puterea executiv era ncredinat domnului care o exercita prin organele administrative. Puterea judectoreasc revenea curilor i tribunalelor. Reprezentana naional era format din Adunarea deputailor i din Senat. Domnul, Adunarea deputailor, Senatul se bucurau de iniiativ legislativ. Dispoziiile privind compunerea i alegerea membrilor parlamentului erau nserate n Constituie i n legea electoral (modificat n 1864). Potrivit Constituiei , Guvernul era format din minitri aparinnd partidului care deinea majoritatea parlamentar (regul deseori nclcat). Teritoriul rii era mprit n judee, pli i comune, cu orgasne administrative proprii.

Dreptul administrativ

Organele centrale ale administraiei de stat erau regele i guvernul.

Atribuiile mai importante ale regelui, conform art. 93 al Constituiei din 1866, erau: numirea i revocarea minitrilor, numirea i confirmarea n funcii publice; dreptul de a face regulamente necesare executrii legilor. Regele era eful armatei i conferea gradele militare, avnd dreptul de a declara dreptul de asediu, de a declara rzboi i de a ncheia pace; avea i atribuii diplomatice.

Totalitatea ministerelor formau guvernul, pus sub preedinia primului-ministru. Rolul primului ministru a fost n continu cretere, unele atribuii speciale revenindu-i n mod direct. Numrul ministerelor a sporit treptat n timp ce au fost create noi organe de stat. Unrol important n cadrul administraiei centrale l avea Ministerul de Interne care exercita conducerea general asupra administraiei, controlul i supravegherea administraiei locale, asigurarea ordinii i siguranei statului.

Ministerul de finane administra finanele statului supraveghind politica monetar n timp ce Ministerul Afacerilor Externe asigura aplicarea tratatelor i conveniilor intrnaionale, stabilirea relaiilor cu alte state etc. Ministerul de Justiie era organ administrativ al activitii de nfptuire a justiiei, Ministerul Aprrii Naionale, organ administrativ al armatei, Ministerul Educaiei Naionale, organ administrativ al nvmntului public i confessional.

Organizarea judeelor i a comunelor a rmas, n mare, cea fixat n


Recommended