+ All Categories
Home > Documents > Interbelicii (Autosaved)

Interbelicii (Autosaved)

Date post: 04-Oct-2015
Category:
Upload: patricheclaudiu
View: 250 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 32

Transcript

ROMNISM I ORTODOXIE N PERIOADA INTERBELIC

1. Cadrul general

nti decembrie 1918 a nsemnat un act politic naional de importan major n istoria Romniei, dar semnific, totdat, i sfritul unei epoci, captul unui drum, finalizarea unor eluri pe care le-a avut o generaie. Nscut din ideologia paoptist i ntrupat n aciune prin pragmatismul junimist-conservator, idealul politic al generaiei de secol XIX a mobilizat energii, a justificat rostul fiinrii mundane nu doar n spaiul frmntat al politicii internaionale, dar a nsemnat i un anume profil psihologic prin care se definea identitatea naional. Romnii merg mpreun cu Europa spre desvrirea Statului naional, iar elita cultural rareori trece la un discurs prin care s se defineasc pe sine tocmai n raport cu Europa. La nceputul secolului XX, atunci cnd Nicolae Iorga mobiliza studenii n faa Teatrului Naional din Bucureti pentru a protesta mpotriva pieselor n limba francez din program, nimeni nu percepea gestul ca un divor de Occident, ci mai degrab ca pe o regsire a autenticitii. Realizarea statului naional a fost, n definitiv, un obiectiv politic, iar cucerirea Griviei interne de care vorbea Ion C. Brtianu pe la 1880 avea n vedere schimbarea moravurilor autohtone, eradicarea corupiei din administraie i o mai echitabil mprire a proprietii, obiective de natur social.Smntorismul, curentul cultural al mediilor tradiionaliste de la nceputul sec.XX, face apel la o tradiie pastoral ameninat de modernitatea care aduce drumul de fier, fr, ns, a sonda ntregul spectru a ceea ce nseamn romnism, a se impregna de trirea naional la nivel metafizic i a cuta s o proiecteze n nsi mntuirea omului. Abia noua generaie, tinerii care vor iei de pe bncile colii n anii 20, vor afirma n viaa public romneasc ceea ce pn atunci se evitase cu obstinaie, inclusiv de ctre naionaliti: identitatea romneasc nu se poate formula n afara ortodoxiei. Efervescena identitar ortodox i ntoarcerea la tradiie este un fenomen amplu i care cuprinde ntreaga societate interbelic. Originile sale trebuie cutate nc la nceputul secolului, dar abia generaia rscolit de Marele Rzboi va afirma tranant noile crezuri, n fapt att de vechi. Un observator atent al vieii culturale romneti ar fi decoperit fenomenele prezentate mai sus i n alte arii de manifestare ale spiritului naional. Dac secolul XIX a nsemnat n arhitectura caracteristic spaiului romnesc manifestarea unor curente occidentale, ndeosebi a neoclasicismului francez, alterat, bineneles de elemente eterogene, nceputul secolului XX marcheaz rspndirea n ntreg spaiul autohton a stilului neoromnesc, o adevrat marc a spiritului de renatere naional n peisajul arhitectural. Este absolut remarcabil profunda originalitate, dar i pecetea inconfundabil a tradiiilor din arta brncoveneasc pe care le mbrac stilul neoromnesc[footnoteRef:1]. n fapt, arhitecii urmau unui ndemn mai vechi al lui Alexandru Odobescu: lucrai n aa fel, ca din vechile monumente s ias, precum fluturele din crisalid, monumente mree, dar cu acelai caracter de originalitate local[footnoteRef:2]. [1: Exist o pleiad de mari arhiteci romni angajai n crearea unui stil propriu romnesc, precum Nicolae Ghica-Budeti, Ion Mincu, Petre Antonescu, Grigore Cerchez; pentru amnunte, a se vedea Vasile Florea, Istoria artei romneti, Bucureti-Chiinu, ed. Litera Internaional, 2007, pag. 361-370] [2: Ibidem, pag. 361]

Elemente eseniale neoromneti cum ar fi turnul de cul (inspirat din casele fortificate de sec. 17 -19 ale micii boierimi din Oltenia), ferestrele n arc i lemnria lor ca un triptic de biseric sunt o alt referin la tradiiile arhitecturale romneti exprimate n cele ale bisericilor brncoveneti de sec. 17 si 18.Aa cum n tradiia popular romneasc ranul i nsemna cu sfnta cruce fereastra, ca element despritor spre un exterior ce putea deveni uor malefic, tot aa registrele de triptic ale deschiderilor n zid ale verandei erau aluzii la trinitatea cretin, iar decoraia n stucatur n vrej de vi de vie este o referina la paradis n viziunea romneasc, asociat cu cminul familiei care locuiete acolo[footnoteRef:3], n timp ce ferestrele mici i nguste ale etajului "culei" sunt o referin la ocniele stilului moldovenesc al bisericilor construite n acel principat ntre sec. 16 i sec. 18. [3: Citeste mai mult:adev.ro/n2find]

Trimiteri bisericeti sunt i pilatrii scuri ai ferestrei principale, arcul trilobat al acesteia (trinitate) sau vitraliile[footnoteRef:4]. [4: Ibidem]

Arta romneasc a perioadei respir amplu spiritualitate tradiional, prelucrat i sublimat n formele moderne i postmoderne. Constantin Brncui aducea tot universul sufletului oltenesc, toat estetica neolitic, dar mai ales arta sacr cretin de expresie popular, n marea sculptur, ridicndu-le la rang de cultur universal[footnoteRef:5]. [5: A se vedea admirabila lucrare a lui Romulus Vulcnescu, De la Coloanele Cerului la Coloana Infinitului, unde autorul demonstreaz convingtor drumul parcurs de geniul lui Brncui de la troiele de lemn din Oltenia i de la stlpii prispelor, pn la acel irag de mtnii care este Coloana Infinitului, ce surprinde nsi nemurirea. Ansamblul construit de Brncui la Trgu-Jiu integra n mod firesc drumul iniiatic care ncepea cu Poarta Srutului i se termina cu Masa Tcerii, i integra biserica ortodox. ]

Redescoperirea de ctre elita cultural-politic a portului naional merge pn la curtea regal. Regina Maria i domnioarele din suit purtau cu mndrie splendide ii viu colorate i i ascundeau podoaba capului sub marame albe. Nu puini oameni politici las hainele nemeti i se mbrac n iari i suman rnesc.Interbelicul cunoate i revenirea n atenia intelectualilor romni a Bizanului. De la istorici precum Nicolae Iorga care se impun n lumea somitilor domeniului istoric, la teologi care nu-i mai citesc pe Sfinii Prini prin intermediul lucrrilor catolice franuzeti ci se duc direct la surs (de acum ncepe marea oper a traducerii n limba romn a Filocaliei, unde rolul decisiv l-a avut Printele Dumitru Stniloae), pn la filosofii ideilor care redescoper n Bizan temelia culturii noastre. Toat aceast ampl redeteptare a spiritualitii ortodoxe de expresie romneasc se cuvine situat att n cadrul unor fenomene culturale i politice care frmntau Europa interbelic, ct i raportat la mediul romnesc.Preluarea n spaiul public romnesc a modernitii dup model francez n sec.XIX a presupus nsuirea nefiltrat a unui bogat bagaj de referine iluminist-atee, a individualismului liberal i a materialismului specific modului de via occidental. Reaciile pasagere din sec.XIX de respingere a fenomenului de aculturaie sunt nlocuite n interbelic de afirmarea sistematic a concepiilor ntemeiate pe modul de via ortodox i/sau pe tradiia vieii romneti. Toat aceast lupt de idei este deseori definit ca reprezentnd Marea Dezbatere sau disputa dintre europeniti i tradiionaliti[footnoteRef:6]. [6: Un bun cunosctor al curentelor de idei din anii 1920-1940 este Keith Hitchins, n Romnia.1866-1947, pag.315-342. ]

Pentru europeniti[footnoteRef:7] modernitatea era una, att la Paris ct i la Bucureti, iar schimbarea societii romneti prin trecerea de la agrar la industrial, de la sat la ora i de la concepii naiv-primitive i superstiiose, precum religia, la raiune se nscria n legitatea istoric, a evoluiei i progresului uman[footnoteRef:8]. [7: Eugen Lovinescu, n Istoria civilizaiei moderne romneti vol.I-III, nfia, dup model hegelian, confruntarea ce s-a purtat n sec.XIX ntre generaia paoptist, cea care a afirmat teza modernizrii, i reacionarii conservatori de mare valoare cultural (M. Eminescu, I.L. Caragiale) care au formulat anti-teza. Pentru Eugen Lovinescu sau Mihail Ralea sinteza care s-a creat reprezenta societatea romneasc modern, de secol XX, care intrase pe fgaul inexorabil al modernitii.] [8: Lovinescu reproeaz ortodoxiei c ne-a impus o limb liturgic, un alfabet strin, care nu erau un sprijin n crearea culturii i a artei naionale. n opoziie cu el, C. Rdulescu-Motru subliniaz caracterul naional al popoarelor ortodoxe, ceea ce le face s fie mai transigente asupra drepturilor politice. Raportat la cultur, ortodoxia deine un rol insignifiant, n concepia lui Lovinescu. n timp ce n Occident, catolicismul a reprezentat un factor de cultur i a reuit s se pun n spiritul timpului (E. Lovinescu, op.cit., p. 8), n toate domeniile artei, n Orient, ortodoxia i-a limitat activitatea la copierea textelor vechi, slavone, la schematismul picturii bizantine, la arhitectura bisericeasc. Lovinescu e de prere c adaptarea fondului i a formei se realizeaz printr-un dublu proces: al coborrii formei la fond i al creterii fondului la form, proces contestat de tradiionaliti. Pentru ei, rasa constituie punctul de plecare al instituiilor i al civilizaiei, considernd ca fond raporturile de producie i de schimb (E. Lovinescu, Istoria civilizaiei romne moderne, p. 318). Chiar dac sub aspectul continuitii, rasa dobndete un interes primordial, aceast neclintire nu este semnul unei superioriti sufleteti. ]

Spre deosebire de primii, tradiionalitii interbelici se raportau la modernitate ca la un fenomen care, cel puin n anumite laturi i manifestri ale sale, punea la ndoial sensul existenei i mntuirea, n sens cretin, att individual ct i colectiv.Curentul de idei din viaa public romneasc declanat prin refuzul acceptrii de ctre intelectuali i clerici a modernitii occidentale care primejduia comunitatea de neam i credin este definit, ndeobte, ca fiind romnism.Istorici precum Catherine Durandin[footnoteRef:9] trateaz micarea cultural de rennoire ortodox din mediile intelectuale ca o continuatoare a smntorismului dar cu influenele venite dinspre fascismul european interbelic, antiliberal, iar Armin Heinen[footnoteRef:10] ca fiind neonaionalism. [9: Catherine Durandin, Istoria romnilor, Iai, Institutul European, 1998, pg.207] [10: Desemneaz curentul nou din interbelic ca fiind neonaionalism, n continuarea naionalismului de sec. XIX, fr a ine cont c tocmai exponenii ntrziai ai primului, precum Constantin Rdulescu-Motru, polemizeaz acerb cu cei din mediul de la Gndirea, vezi Armin Heinen, Legiunea Arhanghelul Mihail, pg.163]

O pleiad de mari crturari, att laici ct i ecleziastici, n rndul crora un loc de frunte l ocup Printele Dumitru Stniloae, i-au pus ntreaga energie n re-afirmarea duhului ortodox n cultura romn. Departe de a se constitui ntr-o contra-ideologie, romnismul este, n primul rnd, o re-ntoarcere la firea omului dintotdeauna: viaa cretin n cadrul unei comuniti organice. Aa cum renaterea filocalic din lumea greac s-a fcut prin a se contrapune ideologiei iluministe de ctre Academia Athonit corpusul scrierilor Sfinilor Prini, tot astfel romnismul interbelic reprezint mai degrab un apel ctre redescoperirea modului de via autentic ortodox, i n nici un caz nu caut a promova doctrine originale. Chiar n politic, unde romnismul s-a impregnat de anumite influene ale ideologiei fasciste, nu a cptat un corpus doctrinar solid, aa cum beneficia marxismul sau liberalismul, bunoar, rmnnd n final mai mult o aspiraie ctre o solidaritate colectiv pierdut sub anarhia comopolit i spre o exercitare a puterii de tip ierarhic, mai potrivit firii i nclinaiilor romnilor, spre o legitimitate care sa vin de la Dumnezeu i s reprezinte elita neamului, care s depeasc vremile, att de schimbtoare, dar i s evite practica votului democratic, vzut ca imoral n msura n care promoveaz false elite, demagogi.n polemica pe care o poart cu Constantin Rdulescu-Motru, printele Dumitru Stniloae explic[footnoteRef:11] viziunea cu totul diferit de naionalismul romnesc de secol XIX, pe care o mprtea noul curent naional-cretin. Astfel, Constantin Rdulescu-Motru, n ton cu ceea ce se nelegea prin romnism de generaia trecut, afirma c romnismul i ortodoxia nu pot fi contopite, ele fiind de natur diferit. n vreme ce religia este static, nu se poate schimba i nu poate progresa, dar n acelai timp este i deasupra oricror dispute mundane, romnismul reprezint aciunea, progresul, n orinea economic i politic a Romniei, acolo unde religia nu ar trebui s aib niciun cuvnt de spus. Constantin Rdulescu-Motru nu fcea dect s reia postulatele pe care se construise modernitatea occidental: desprirea Bisericii de Stat, precedat de cartezianismul radical ce desprea sufletul de trup. Religiei i se rezerva sfera ngust a unui refugiu spiritual, dulcele aer cultural al tradiiei, sentimentalism i filantropie. [11: Dumitru Stniloae, Ortodoxie i romnism, Sibiu, 1939]

n replic, pentru printele Dumitru Stniloae ortodoxia l reprezenta pe Dumnezeu cel viu care inunda n suflete, iar lumina ei produce n mintea i inima credincioilor anumite efecte, care se rsfrng n manifestrile de cultur, de munc, de raporturi sociale. Mai departe, Printele i reproa filosofului c nu poate cugeta dect monist sau dualist, ntocmai ca ereticii de la nceputurile Bisericii, atunci cnd discutau natura divin sau uman a lui Iisus Hristos. n fapt, miza era i mai complex n planul vieii sociale. Pentru curentele de idei izvorte din iluminism, att liberale ct i socialiste, scopul oricrei guvernri, al politicii n general, se limita la un materialism grosier: romnismul nsemna prosperitate, securitate pentru fiecare individ, hedonism i satisfacerea nevoilor primare. Pentru gnditorii ortodoci ai epocii, romnismul era chemat s asigure prin cultur, dar i prin politic, mntuirea omului i aducerea sa n Biseric. Se observ uor c pe cei doi i desprea un ntreg univers mental circumscris credinei cretine. La noi, marile principii ale revoluiei franceze ca i toat utopia democrat nu a fost luat de nimeni n serios[footnoteRef:12], afirm printele Dumitru Stniloae. mpotriva rului nu se poate lupta eficace dect prin renunarea la sine, dect prin jertf, printr-o ascez susinut zi dup zi n persoana proprie; tocmai de aceea romnul numai pe clugri i ia n serios n efortul lor spre idealul moral[footnoteRef:13]. [12: Ortodoxie i naionalism, ] [13: Ibidem]

Pe urmele lui Nae Ionescu, Printele Dumitru Stniloae nu reduce identitatea romneasc la o definire administrativ dublat de cea lingvistic[footnoteRef:14]. Identitatea unui neam presupune o anume structur interioar, care, astfel, i nate o limb pe msura nclinaiilor i puterilor sale sufleteti, n strns legtur i cu factorii istorici, geografici. De aici, Printele trage concluzia c ortodoxia, n msura n care modeleaz chiar sufletul romnesc, nu e doar un element ce poate lipsi din identitatea romneasc, ci i pune pecetea i formeaz ceea ce numim romnism. Fr ortodoxie, probabil c am fi existat etnic, dar eram, totui, alii. Tot aa cum, dei dacii au trecut n poporul romn, totui, cele dou identiti nu se confund. Raportul dintre individ i naiune este explicat de Dumitru Stniloae potrivit nvturilor Sfinilor Prini (Dionisie Areopagitul i cretinarea neoplatonismului) potrivit creia ipostasul fiecrui om vine de la Dumnezeu, dar vine strbtnd prin mediul unui trecut acumulat n prinii pmnteti i acest drum se integreaz n actul constituirii sale dup imaginea ce o are n ceruri[footnoteRef:15]. [14: Intervenia Printelui vine ca urmare a unei polemici ntre Nae Ionescu i Iosif Frollo n ziarul Cuvntul. ntre romnism i catolicism, Telegraful romn LXXVIII nr. 86, 1930, pag. 1-2] [15: Tot n epoc Gustav Jung, dintr-o perspectiv positivist psihologic, ncerca s exprime apartenena individului la naiune fcnd apel la conceptual arhetipurilor colective. A se vedea Carl Gustav Jung, Puterea sufletului.Antologie; Editura Anima, Bucureti, 1994.]

2. Curente i personaliti

Gruparea din jurul revistei Gndirea a exercitat n epoc o influen remarcabil. Fondat n 1921, la Cluj, de Cezar Petrescu i D. I. Cucu, revista Gndirea s-a mutat n anul urmtor la Bucureti. ncepnd cu 1926 Nichifor Crainic se implic n conducerea revistei, care devine sufletul micrii ortodoxe din lumea intelectual romneasc interbelic. n jurul publicaiei i sub influena marii personaliti a lui Nichifor Crainic s-a format o grupare ce reunea o bun parte din intelectualitatea vremii: Ion Barbu, Vasile Bncil, Lucian Blaga, Dan Botta, Alexandru Busuioceanu, Mateiu I. Caragiale, Oscar Walter Cisek, Radu Gyr, N. I. Herescu, Gib Mihescu, Ovidiu Papadima, Victor Papilian, Ioan Petrovici, Ion Pillat, Adrian Maniu, V. I. Popa, Drago Protopopescu, Ion Marin Sadoveanu, Paul Sterian, Francisc irato, Al. O. Teodoreanu, Ionel Teodoreanu, Sandu Tudor (viitorul monah i deinut politic), Tudor Vianu, Pan M. Vizirescu, Vasile Voiculescu, G. M. Zamfirescu i alii.O vreme la Gndirea au colaborat i Tudor Arghezi, George Clinescu, erban Cioculescu, Petre Pandrea, Mircea Eliade i Emil Cioran.Printele Dumitru Stniloae a publicat, de asemenea, la Gndirea, iar romnismul promovat de revist a beneficiat i de contribuia marelui teolog, care apoi a devenit cunoscut ndeobte prin activitatea de la Telegraful romn din Sibiu, cunoscuta foaie nfiinat de Andrei aguna.Ca trsturi generale, dar fr a exclude i orientrile eretice, gndiritii[footnoteRef:16] identificau occidentul cu raionalismul i pozitivismul i reproau generaiei antebelice c a prsit identitatea cultural romnesc, cretin-ortodox n esena ei. Propuneau rentoarcerea la un mod de existen considerat n imperfeciunea i n situaia sa paradoxal de via ca parte a unei ordini integratoare de neptruns raional, aa cum remarca Keith Hitchins[footnoteRef:17]. [16: Gndirismul, curentul animat de Nichifor Crainic, nu e o spe de semntorism. Acela era un romantism facil, adeseori afectat, foarte puin realist i exagernd nota optimist i de mndrie naional. Gndirismul se distinge prin nota de intimitate i adncime spiritual, prin preocuparea, nu de anecdoticul vieii rneti, ci de coloritul fin, abia sesizabil al problematicii sufleteti, de elementele religioase i metafizice ale etnicului romnesc scria Dumitru Stniloae n art. Un atlet al naionalismului cretin, publicat n Telegraful romn, LXXXII, nr.14, 1934] [17: Keith Hitchins, Ortodoxismul: polemica dintre etnicitate i religie n Romnia interbelic n Mit i realitate n istoriografia romneasc, pg.261-285]

Se trece de la critica junimist a formelor fr fond la o critic asupra fondului culturii de extracie occidental preluat de cultura romn modern.Intrarea Romniei n Europa semnifica o renoire a Europei, decadent potrivit viziunii spengleriene, acceptate n cultura romn interbelic de dreapta.Nu infrastructuri i transporturi, nu iluminat public i imitarea Parisului constituiau esena devenirii naionale[footnoteRef:18], proclamau tinerii furioi care redactau Manifestul Crinului Alb n 1928. n acelai sens exprima i Nichifor Crainic care considera c dezvoltarea unui popor este tributar forelor spirituale, iar nu celor economice sau politice[footnoteRef:19]. Contestarea lui homo economicus era des ntlnit n perioada interbelic, pentru muli din gnditorii epocii reducia omului la determinismul materialist era sinonim cu decadena i reprezenta apanajul burgheziei capitaliste. Totodat era contestat i dimensiunea politic a omului ca fundamentnd rostul acestuia, vinovat, n viziunea promotorilor noii metafizici cretine, de pierderea n sterile dezbateri demagogice, n destructurarea elitei i nlocuirea sa prin politica democratic de ctre falsa elit imoral, i de obicei de origine strin, fapt ce prilejuia dese ieiri antisemite. [18: http://www.presalocala.com/2012/03/11/manifestul-crinului-alb/ Scris de Petre Pandrea, n 1928, mpreun cu Sorin Pavel i Ion Nistor, Manifestul, trecnd peste stilul btios, jignitor i nedrept, ca lorice generalizare, coninea i foarte multe obiecii de substan. Astfel, tinerii rebeli reproau generaiei trecute faptul c In acelai timp, printr-o nemaiauzit lips de spirit filozofic au adoptat din atmosfera mbcsita a vremii, convingerile iluminismului filozofic francez. Alturarea cu psihologismul filozofiei, care neag nu numai raionalismul, dar chiar transcendentalismul filozofic, au pus far sfial credina ntr-o raiune omeneasc, singur surs i criteriu de cunoatere teoretic i singur dttoare de norme i orientri morale, fr s-i deie seama c materialismul istoric neag tocmai spiritul i gndul, declarndu-le de prisos, neglijnd s mai afle c evoluionismul monist i darwinian poart germenii i duce la cel mai clar relativism. ] [19: Keith Hitchins, Mit i realitate n istoriografia romneasc, pag. 268]

Asupra intelectualitii interbelice mistica, n special cea cretin, va exercita o atracie evident (tradiionalismul ortodox al lui Nichifor Crainic era inspirat din teologia mistic i a frumosului a lui Dionisie Aeropagitul[footnoteRef:20]). n Gndirea, n timp ce Crainic milita pentru un tradiionalism ortodox inspirat din Bizan, coexista i tradiionalismul pgn, necretin al lui Lucian Blaga, care abia dup polemica cu Dumitru Stniloaie va prsi Gndirea. Pn la final, lui Nichifor Crainic i vor rmne fideli la Gndirea doar Vasile Voiculescu i Ion Pillat. [20: Stelian Gombo, Nichifor Crainic teologul misionar printre intelectuali, http//cretinortodox.ro]

ntoarcerea spre sine a romnismului, fenomen perceput n contextul revoluiei culturale europene antiiluminste i de negare a materialismului, care avea ca obiectiv salvarea Europei de o decaden anunat de filosofii culturii n frunte cu Osvald Spengler, autorul Declinului Occidentului, impune noii generaii un profetism i o un mesianism ce-i gsea att modelul ct i temeiul n cretinism. ntoarcerea intelectualilor la ortodoxie este Marea Idee care-i frmnt, pe care o anun i n numele creia doresc renaterea Romniei ca societate, ct i justificarea n faa lui Dumnezeu i a istoriei, a existenei Romnismului. Pentru tinerii intelectuali interbelici, romnismul era esena iar ortodoxia un dat. Aa cum explica Nae Ionescu, Profesorul Tinerei Generaii, i poate cel mai influent personaj al vieii publice romneti, ziarist la Cuvntul i profesor de filosofie la Universitate, ortodox te nati, nu devii[footnoteRef:21]. Dimpotriv, pentru tnrul Mircea Eliade, aa cum mrturisea acesta n 1965[footnoteRef:22], abia se desctua la douzeci de ani de consecinele scientismului i agnosticismului din adolescen cu care l impregnase cultura iluminist francez, iar ortodoxia era limanul care-l atepta. Era captul drumului, locul n care tindea s se ntoarc, era Calea pe care-o cutau tinerii generaiei interbelice[footnoteRef:23]. [21: Nae Ionescu, Roza vnturilor (1926-1933) culegere de articole ale lui Nae Ionescu ngrijit de Mircea Eliade, majoritatea aprute n ziarul Cuvntul, Bucureti, ed. Cultura Naional, pag. 194] [22: Cuvntul n exil, nr. 40-41, sept-oct 1965, pag. 1, 4, apud Mircea Eliade, Profetism romnesc, vol I, Bucureti, 1990, pag. 9-16] [23: Mircea Eliade, la fel ca ntreaga generaie, inclusiv Dumitru Stniloae, realiza o demarcaie net ntre ortodoxie i catolicism. n Itinerariu spiritual fremarca: apusenii se nasc in catolicism, rasaritenii ajung la ortodoxie, ibidem, pag. 58. Tot Eliade mrturisea: Noi, cei tineri vom ajunge, nu ne interseaz cnd, cretini ortodoci. Nu va lipsi nici unul dintre cei care au gustat sensul metafizic al vieii, M. Eliade, Itinerariu spiritual XI, Cuvntul, 12 noiembrie 1927]

Importana lui Nae Ionescu n ce privete ntoarcerea tineretului spre disciplina credinei i a practicii potrivit nvturii Sfinilor Prini, trebuie s fi fost destul de mare. Dac ne raportm la amintirile lui Mircea Vulcnescu[footnoteRef:24], fondatorul ASCR (Asociaia Studenilor Cretin Ortodoci), n prelegerile sale de la Universitate, Nae Ionescu atrgea atenia c tot acel cretinism social mbriat de tinerii studeni, toat acea comunitate liber i nsufleit de sentimente laice, era departe de cretinismul autentic, cu rosturile lui cereti i pmnteti. El nfia nc de pe atunci un cretinism aspru, asocial, orientat n ntregime spre viaa de dincolo, n care mpria lui Dumnezeu se realiza abia la sfritul lumii, printr-un fel de catastrof eshatologic a universului ntreg[footnoteRef:25]. [24: Mircea Vulcanescu, Nae Ionescu aa cum l-am cunoscut, Clui Napoca, 2009, ed. Eikon, pag. 34] [25: Ibidem]

Tot Nae Ionescu este cel care, potrivit mrturiei lui Mircea Vulcnescu, metodelor de liber alegere i interpretare a textelor le opunea metoda rigid a disciplinei bisericeti: spiritul tradiiei sfinte opus duhului evanghelizrii, sub libera inspiraie de origine protestant a unui pretins Duh Sfnt. Meditaiilor noastre laice le opunea viaa liturgic, participarea la viaa de har a Bisericii[footnoteRef:26]. [26: Ibidem]

Pentru ali tineri intelectuali, ortodoxia nu era captul drumului, ci era nceputul. Iar mntuirea nu venea din experien, fie ea i spiritual, nu era un rezultat al vitalismului supraomenesc n care erau antrenai tinerii nihiliti care mergeau pe urmele lui Nietzsche, era casa noastr cea dintotdeauna. Nu aveau complexe n a afirma rspicat faptul c originea noastr sufleteasc se gsea n Rsrit, cu att mai mult cu ct boevismul instaurat n Rusia i punea la adpost de acuzaiile, frecvente n sec.XIX de filorusism[footnoteRef:27]. Nichifor Crainic era categoric: Cine preconizeaz orientarea spre Occident rostete un non-sens. Viaa romnului este orientat spre rsrit: altarele se aeaz spre Orient, icoanele cminului se aeaz pe peretele dinspre Orient, ranul, cnd se nchin pe cmp, se ntoarce spre Orient[footnoteRef:28]. [27: Nae Ionescu scria n 1930: Cnd ne-am exprimat ndoielile n privina latinitii noastre i cnd am afirmat caracterul oriental al civilizaiei romneti am exprimat nu numai un fapt, ci mai ales necesitatea orientrii politicii noastre n funcie de realiti. . Nici mcar o clip, niciodat nu ne-am gndit c a nu fi occidental este o ruine (...). Europa nu exist. Nu exist unitate spiritual. Ceea ce numim astzi spirit european este o atitudine esenial anglo-saxon altfel spus, specific anglo-saxon care nu a reuit dect s ncadreze nord-vestul Europei, lsnd ntr-o mare msur n afara acestei structuri spirituale, sudul i ntreg sud-estul continentului; n art.De ce nu e bun ovinismul din Roza vnturilor, 1926-1933, culegere ngrijit de Mircea Eliade, Bucureti, Editura Cultura Naional, pag.82 Mircea Eliade, Itinerariu spiritual n Profetism romnesc, vol.1, pag. 59 ] [28: Nichifor Crainic, Sensul tradiiei, n Fiecare n rndul cetei sale. Pentru o teologie aneamului: Nichifor Crainic, Dumitru Stniloae, Rzvan Codrescu, Radu Preda, Editura Christiana, Bucureti, 2003, pag.30]

Renaterea ortodox din Romnia interbelic face ca ntre 1927-1928 Revista de studii teologice Logos, a lui Nae Ionescu s aib drept colaboratori pe Zankov, Florovski i Florenski. Se adaug nume mari i n ce privete istoria religiilor. Amintim n acest sens cursurile inute de marele savant francez Arnold van Gennep la Universitatea din Bucureti, devenit un mare centru al culturii europene cretine.

3. Naiune i ortodoxie

Raportul dintre cultur i religie la Nichifor Crainic se regsete n primul capitol din Nostalgia Paradisului. Teandria[footnoteRef:29] este ideea de baz a lui Nichifor Crainic. Printele Stniloae observ c Nichifor Crainic manifest o mare credin n revelaia natural aflat n legtur cu cea supranatural. Cultul i gsete mplinirea n sfnt ca persoan ndumnezeit, prin lucrarea teandric, iar cultura n geniu. Sfntul i Geniul sunt cele dou realiti. Nichifor Crainic extinde ideea de teandrie de la persoana cretin care conlucreaz cu Dumnezeu, la popor n ansamblu. Cuvntul lege n graiul romnesc nseamn etnicitate i cretinism contopite n aceeai concepie i disciplin de via. Geniul i Sfntul de deosebesc funciar prin faptul c primul n inspiraie primete o revelaie natural, iar cel de-al doilea se angajeaz existenial n viaa haric, ce este motivat, ndrumat i susinut prin revelaia supranatural. Ca atare, cultura cuprinde n sine un sens profetic ce nu intr n contradicie cu doctrina cretin[footnoteRef:30]. n fapt, idealul lui Crainic, ca al tuturor celor ce scriau la Gndirea, era o lume n care Hristos s poat lua chip vdit nu numai n sfini ci i n geniile etnice[footnoteRef:31]. [29: Acordul dintre librtate i har duce la expresii culturale conforme cu valorile cretine. A gndi lumea precum Dumnezeu o iubete, a iubi lumea precum EL o iubete i a lucra n ea precum El lucreaz, iat n ce st modul teandric al credinei i nelepciunii cretine, modul Iisus Hristos. Nichifor Crainic, Nostalgia Paradisului, pag. 279] [30: Nichifor Crainic, ibidem, pag, 13] [31: Teofan Popescu, Modul teandric n gndirea lui Nichifor Crainic, apud http://www.tabor revista.ro]

n Sensul teologic al frumosului Nichifor Crainic priveste problema artei si a artistului ca fiind subordonat valorilor estetice: ,,Frumusetea exist obiectiv si transcendent. Ea e nsusi numele lui Dumnezeu ntiprit cu tipare de lumin n creatiune; de aceea el concepe ,,un frumos suprasensibil si inteligibil, datorat unei simtiri interioare n asa fel nct, mpreun cu un frumos ,,de ordin ideal s se constituie ntr-un tot armonios al ,,materiei estetice teologice. Frumosul n sine ajunge s fie pentru poet si implicit pentru noi ,,frumosul n Dumnezeu sau, cum ar spune Blaga, ,,transcendentul care coboar.[footnoteRef:32] Arta devine n acest caz ,,recunoasterea de sine n Dumnezeu, iar poetul ,,un mrturisitor al neamului ntr-un Dumnezeu, un mijlocitor ntre pmntul si Cerul nostru, ntre noi si arhetipul de frumusete, de perfectiune[footnoteRef:33]. [32: Maria Crciun, Limbajul metaforic - un mod de a comunica n poezia religioas a lui Nichifor Crainic, ww.uab.ro/reviste_recunoscute/philologica/.../12_m_craciun.doc] [33: Dumitru Stniloae, Opera teologic a lui Nichifor Crainic, n Gndirea, XIX (1940), nr. 4, pp. 264-275, apud http://www.tabor-revista.ro/in_ro.php?module=content_full&id=10588 ]

Comunitatea iniial pierdut (Paradisul) e actualizat n mod real prin credin n Biseric de sfini, iar n mod simbolic de cultur i creaia uman, mai ales de cea artistic. Fr a fi religie, arta poate pregti sufletele pentru religie prin creaiile geniilor artistice (gen Dante, Milton, Eminescu, Dostoievski), ale cror opere dobndesc un statut profetic[footnoteRef:34]. [34: Arhid. Prof.IoanI. ICjr. n Revista teologica, nr.1/2010, http://www.revistateologica.ro/articol.php?r=31&a=3460]

La rndul lui, Printele Dumitru Stniloae descoperea n creaiile romneti temeiul cretin. De pild, n legenda mnstirii de la Curtea de Arge regsim tema sacrificiului, prezent creaia folcloric din toat aria balcanic. Totui, doar la romni sacrificiul e pus n legtur cu o biseric, cu o mnstire. Simbolistica pe care o conine legenda este cretin i dac avem n vedere c numele Manole este forma prescurtat a lui Emanuel, un alt nume al lui Hristos, iar trupul n grecete e de genul feminin (sarx), astfel nct legenda s-ar putea citi ca fiind jertfa lui Hristos pe care i ntemeiaz Biserica Sa[footnoteRef:35]. [35: Dumitru Stniloae, Spiritualitatea i cultura romn n lumina credinei ortodoxe, n Almanahul Capelei Ortodoxe Romne Mihail Sturza, 1980, pp.81-85]

Doina romneasc este cntec bisericesc, trecut prin sufletul duios, intim i nostalgic al poporului romn[footnoteRef:36], iar portul romnesc nu imit natura ci o schematizeaz, fiind o transpunere a icoanei bizantine care nu red natura, ci numai trsturile eseniale, ascetice, spre a sugera realitatea eschatologic. [36: Dumitru Stniloae, Biserica romneasc, n Telegraful romn, XC, nr.10, 1942, p.I ]

Mai mult, Printele Dumitru Stniloae gsea nzuina cretin spre nlimea i spre nnobilarea vieii (ndumnezeirea omului dup har) n ntreaga creaie a poporului romn, n coloana lui Brncui, n ornamentul porilor rneti, n turnurile bisericilor, mai ales a celor rsucite, astfel remarca: ... nlarea aceasta de jur mprejurul unei axe, este forma urcuului ngerilor n viziunea lui Dionisie Areopagitul. nlarea aceasta reia mereu strile depite la alt nivel. Tot drumul strbtut este mereu vzut i folosit ca o experien ce e adncit continuu[footnoteRef:37]. [37: Ibidem, pag.293]

Influena mediului mnstiresc moldovean, ambiana gndirii filocalice care tranfigureaz Cosmosul prin lumina nvierii se resimt n creaiile culte romneti, ndeosebi la Mihai Eminescu i Mihail Sadoveanu, dar i n miturile romneti carerespir duh ortodox, mrturie stnd n primul rnd balada Mioria, arhetip amplu analizat de promotorii romnismului (Mircea Eliade, Lucian Blaga, Traian Brileanu i muli alii)[footnoteRef:38]. [38: Marin Sorescu remarca faptul c miturile sunt cetile noastre din ceruri care ne in pe noi, cei de pe pmnt. Deloc ntmpltor, dup 1990, n contextul unei posibile reveniri a romnilor la spiritualitatea ortodox i la romnismul de factur interbelic, asupra Mioriei s-a abtut un adevrat val de contestaii c ar promova fatalismul, aruncare n derizoriu, batjocur dinspre mediile subculturii globalizate. Nu a lipsit nici participarea intelectualilor indrumtori la spectacole regretabile, adevrate demitizri ale baladei, precum a fost cea de la Casa de cultur din Rinari la care au participat Andrei Pleu, Gabriel Liiceanu i Cristian Tudor Popescu.]

1. Etnicitate i ortodoxie

Diversitatea lumii exist prin neamuri (La ai Mei am venit i ai Mei nu M-au primit; chema-voi neamurile i acelea M vor preamri) iar unitatea ei prin Biseric (Cci, ci n Hristos v-ai botezat, n Hristos v-ai mbrcat.Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte brbteasc i parte femeiasc, pentru c voi toi una suntei n Hristos Iisus), lumea este bun prin unitatea ei i frumoas prin diversitatea ei, mrturisind prin fpturi kalokagathia Creaiei divine[footnoteRef:39], neamurile sunt creaii ale lui Dumnezeu, aprate de ngerii lui Dumnezeu, iar oamenii vor merge la judecata final pe neamuri, cum afirma Petre uea, citind Apocalipsa. [39: Rzvan Codrescu n Fiecare n rndul cetei sale..., pag.14]

Lumea aceasta ntreag e, dup coninutul ei, etern. Toate lucrurile din ea sunt cugetate etern de Dumnezeu, ideile lucrurilor din lume constituie materialul cugetrii fiiniale a lui Dumnezeu, sunt nedesprite de fiina Lui scria Printele Dumitru Stniloae[footnoteRef:40]. Tot Printele explica mai departe: Cosmosul este tot lumea dumnezeiasc, dar pus n stare de devenire n afar de Dumnezeu, a crei lume nu este un model static, ci un complex de fore dinamice care activeaz de la grania metafizic a lucrurilor, dirijnd dezvoltarea acestora din urm spre forma care se afl realizat n ele din eternitate[footnoteRef:41]. Printele exprima aici concepia ortodox asupra originii i evoluiei lumii, inclusiv a celei vii: Lumea este creaia lui Dumnezeu, ca matrice, model-for, dinainte de naterea timpului i devenirii. n timp doar se dezvolt ceea ce a fost creat n cele 6 zile, cnd a fost scos la eviden creat i ipostatic un lucru, care e chipul su[footnoteRef:42]. [40: Dumitru Stniloae, Ortodoxie i romnism, Sibiu 1939, apud Dumitru Stniloae, Ortodoxie i naionalism, 2011, pag.8] [41: Ibidem] [42: Ibidem, pag.9. Astfel, ortodoxia nu mbrieaz teza protestant a unei creaii statice care excude devenirea sub aciunea Duhului Sfnt, i nici teza evoluionismului ateu, potrivit creia natura creeaz prin evoluie n timp. ]

n ceea ce privete omul, Adam i Eva cuprindeau potenial toate naiunile, potrivit concepiei Printelui Dumitru Stniloae[footnoteRef:43], astfel nct la baza fiecrui tip naional acioneaz un model dumnezeiesc etern pe care acea naiune are s-l realizeze i n sine ct mai deplin. [43: ibidem]

Umanitatea exist i i mplinete rnduiala concret prin matca ontologic i care este neamul. Indivizii determinai nu pot exist dect prin aceast matc, iar rdcinile neamului aparin oridinii metafizice a existenei.Totodat, Printele sublinia c nu poate exista contradicie ntre uman i naional, ct vreme primul exist numai n form naional, neexistnd uman pur[footnoteRef:44]. Umanul exist numai printr-o calitate naional i care face parte destinul su, cuprinznd modelul ceresc precizat istoricete. Aceast calitate naional distinge grupurile etnice printr-o anumit vibraie, o anumit dispoziie, o anumit gndire, un anumit fel de a aciona i de a tri bucuria, un anumit iz comun unei comuniti de oameni i nemaintlnit la ceilali oameni. [44: Ibidem]

Chiar dac la formarea unui popor i au ca i contribuie elementele geografice, evenimentele istorice, imixtiunea altor popoare, realizarea noului tip naional are ca linie vectorial modele for care tind s se realizeze, chiar dac ar fi numai o sum de oameni care ns i au n Dumnezeu, etern, eul naional.Aa cum la baza oricrei fiine omeneti regsim un eu, un ipostas aprioric oricrei idei primite, oricrei viei intelectuale i trupeti i care nu se formeaz pe parcursul vieii omeneti persoan uman la fel regsim i la naiuni. Exista deosebiri foarte mari intre un popor si altul. Exist un eu naional, chiar dac n-ar fi altceva dect totalitatea eurilor individuale care compun acel popor, euri de o anumit natur scria Printele Stniloae.[footnoteRef:45] [45: Dumitru Stniloae, Ortodoxie i romnism, pag.51]

Natura unei fiine este format dint-un complex de elemente att de strns sudate nct formeaz un tot unitar perfect. Chiar dac elementele constitutive au o substanialiate diferit, doar mpreun exprim i realizeaz sensul i destinul ei. Totodat, calitatea naional nu este un element de suprafa, adugat ulterior umanului, ci este nsui umanul ntr-o anumit form a lui.Structura contiina naionale este format din trei componente: 1. contiina de sine a unui ins real; 2. contiina apartenenei la un neam i a dispunerii unor determinante naionale; 3. sentimentul responsabilitii i al jertfei fa de conaionali.Care este ns raportul dintre neam i ortodoxie? Aa cum sufletul, dei de substan deosebit n raport cu trupul, formeaz cu trupul un ntreg, exprim mpreun un sens i realizeaz mpreun orice act, la fel n viaa spiritual a omului se ntlnesc ntr-o unitate misterioas harul dumnezeiesc cu actele sufleteti i trupeti, exprimnd i realiznd mpreun viaa deplin a naturii omeneti[footnoteRef:46]. [46: Dumitru Stniloae, Ortodoxie i naiune n op.cit., pag.35; Totodat, Printele critica catolicismul pentru concepia vieii spirituale ca fiind supranatural. De aici decurg importante consecine: calitatea naional, fiind natural i particular, nu poate deveni o calitate supranatural n catolicism. Ca atare, catolicismul o privete cu suspiciune; Ibidem pag.37]

In Ortodoxie, harul lui Dumnezeu nu este desfcut de fiina Lui ci izvorte din ea iar omul, ca obiect al harului este mpreun-subiect cu Dumnezeu. Puterile sufleteti asupra crora acioneaz harul dumnezeiesc nu sunt anulate prin aceast lucrare, ci sunt modelate dup aptitudinile i facultilor omului. Calitatea nationala, care nu e altceva decat o forma generala a sufletului, nu se dizolva in har, ci harul se lasa turnat in tiparul sufletului national, sublimand aceasta calitate a sufletului[footnoteRef:47]. [47: Dumitru Stniloae, Ortodoxie i romnism, pg 31]

Harul comun al cretinismului acioneaz asupra spiritului popoarelor, nlndu-le spre acelai ideal, ajungnd s se nfreasc n drumul spre acelai Dumnezeu. Cu toate c se exercit i o influen asupra spiritului etnic, trecutul naiilor nu poate fi anulat, continund s direcioneze i s condiioneze viaa unei naiuni. Idealul cretin comun nu subestimeaz idealul unei naiuni, acesta din urm putndu-se integra deplin n cel dinti prin dezvoltarea spiritual, cretin a puterilor sale.Ortodoxia nu e facuta sa straluceasca in vidul absolut sau sa odihneasca vesnic in sine, ci, cu toata neschimbarea dogmelor sale, ea inunda in suflete si lumina ei produce in mintea si in inima credinciosilor anumite efecte, care se rasfrang in manifestarile de cultura, de munca, de raporturi sociale, ale grupului etnic care-i adera scria Printele Dumitru Stniloae[footnoteRef:48].Chemarea ortodoxiei este nu poate lsa sufletul omului n nelucrare ci face ca nvturile lui Hristos sa modeleze sufletele credincioilor spre un urcu spiritual nencetat. Dar pentru ca nu se prezint dect ca un ndrumar pentru via, lsnd libertate neamurilor de a-i alege propriul mod de vieuire, nu creaz pericolul unei lipse de originaliti i al unei uniformizri a acestora. [48: Ortodoxie si romanism, pag 56]

Ortodoxia conduce spre o tmduire a rului din oameni i la nfptuirea unui progres real spre atingerea celei mai autentice vieuiri. Realitatea cea mai autentic din noi, nu cea accidental, este imaginea dumnezeiasc. S urmm regimul prescris de Ortodoxie, ca s ajungem la adevrata noastr realitate, care acum e pentru noi un ideal: s devenim noi nine, ceea ce-i totuna cu imaginea dumnezeiasc, aa cum afirm Printele Stniloae[footnoteRef:49]. [49: Ortodoxie i romnism, pag]

Prin faptul c Ortodoxia cuprinde plintatea adevrului de credin, se poate vorbi i de o universaliate a chemrii sale pentru toate neamurile de sub cer. Este vorba de ecumenicitatea sau catolicitatea Ortodoxiei i care nu renun la universalitatea ei n detrimentul diversitii neamurilor.n concluzie, Printele Dumitru Stniloae ntemeia teologic fuziunea dintre ortodoxie i naiune (ceea ce n fapt erau patriarhiile ortodoxe), dar explica i de ce n catolicism nu se putea realiza un cretinism naional, ultimul fiind neles de catolici ca fiind funciarmente pctos, iar ecumenicitatea n catolicism este uniformitate, fr a permite spiritualiti specifice[footnoteRef:50]. n ortodoxie, calitatea naional a eului omenesc nu este ceva accidental, de suprafa, ci face parte din destinul esenial al lui, se cuprinde printre determinantele imaginii lui eterne. Modelul ceresc al fiecrui om e modelul omului concret, precizat istoricete[footnoteRef:51], completa Printele. [50: Ibidem pag.44] [51: Ibidem, pag.30]

2. Naiune i naionalismPrecizm c felul cum definea Printele Dumitru Stniloae naiunea, care se confunda cu noiunea de neam sau de etnie, nu venea n contradicie cu coala istoriografic romneasc pentru care neamul (poporul) romn se nate n decurs de cteva veacuri, n anumite circumstane istorice[footnoteRef:52]. Teologul face diferena ntre sensul etnic si cel de cetenie al termenului de naiune. [52: Dar vine n contradicie cu teoriile actuiale care neag chiar existena actualelor popoare (neamuri), considerndu-le o creaie a politicii de secol XIX! n fapt, naiunea este adus n arena politic odat cu eliminarea monarhilor care se legitimau prin Dumnezeu i Biseric, n sec. XVII-XVIII n Occident. Noile regimuri politice, lipsite de legitimitate, fac apel la vox populi, vox Dei, nlocuind ungerea de ctre monarh a Bisericii cu ritualul votului cetenilor. Astzi, n vederea implementrii proiectului european, se neag chiar existena i realitatea naiunilor (neamurilor), spre a se lipsi de legitimitate naiunea politic.]

Termenul de neam exprim mai exact nluntrul limbii romne statutul ontologic i dimensiunea mistic a entitii etnice sau naionale, avnd i avantajul de a fi (nca) un termen de circulaie curent (spre deosebire de naie, receptat tot mai mult ca un termen nvechit i oarecum livresc, eliminat in mare masura din uzul curent de ctre sinonimul parial natiune, ce are nsa un puternic caracter sociologizant, impus mai ales pe filiera marxist. In limbajul politologic i sociologic, conceptul de naiune nu mai acoper atat o realitate ontologic sau organic, ct una de ordin juridic sau contractual, legat de ideea moderna de statalitate.Printele Profesor Dumitru Stniloae concepe fundamentare naiunii dup aceleai norme ca i persoana. De aceea, se vorbete despre o legtura indisolubil ntre existena naiunii i idealul spiritual etern al individului. Naiunea este o realitate natural, o unitate biologic-spiritual, o adevrat comunitate de destin. Pentru c mntuirea nu se dobndete de om ca un eu izolat, ci doar n cadrul unei comuniti, cretinismul desvrete relaiile omeneti i rzbate n mod necesar spre naionalism.Porunca Iubete-i aproapele presupune comuniunea ca o condiie fundamental a mntuirii. Printele Stniloae atrage atenia asupra faptului c termenul de aproape include n primul rnd pe cei apropiai lingvistic, geografic i etnic. Nu poti implini voia lui Dumnezeu, nu poti exercita faptele crestinesti, nu poti afla si experia pe Dumnezeu chiar, decat in cadrul comuniunii. Iar comuniunea cea mai fireasca, cea mai de temelie, este intre membrii aceleiasi natiuni. Aceasta se coloreaza si se umple totdeauna de alt continut, dupa cum credintele celor ce o intretin sunt altele. Dar in afara de ea nu se poate trai religia. In mod necesar ea trebuie folosita pentru trairea in cadrul ei a continutului religios[footnoteRef:53]. [53: Natiune si crestinism crestinism si nationalism]

In cartea Proorocului Daniil se menioneaz c Dumnezeu pune n cumpn mpria, nu pe fiecare ins n parte (Daniil, 5, 25-28). Totodat, n Apocalips se spune clar c va exista mntuirea prin neam i nu n mod individual.Viziunea c naiunea reprezint comunitatea cretin de destin este n strns legtur cu faptul c principalul factor de coeziune a membrilor ei este credina. Naionalistul devine n mod necesar un credincios i propag credina cretin ntre conaionalii si.Mecanismul prin care funcioneaz naiunea este cel al tradiiei naionale i care nu se confund cu transmisiunea biologic. Asupra transmisiunii biologice acionez legile implcabile ale naturii, n schimb la nivelul tradiiei regsim un complex de elemente stabile, de entiti permanente i care-i confer perenitatea ct i factorul de voin. Legtura generaiilor trecute i viitoare se face cu ajutorul tradiiei i care implic pe lng factorii naturali i factori de voin i care in de domeniul spiritului.Printele Stniloae face o paralel ntre tradiia Bisericii care se transmite prin Duhul Sfnt dar i cu ajutorul voinei umane i tradiia naional: Biserica si, implicit, identitatea ei exista numai ca virtualitate voita de Dumnezeu, pana nu consimt vointele omenesti la realizarea ei concreta. Poate intr-un anumit inteles si neamurile sunt virtualitati voite de Dumnezeu, devenind actualitati si mentinandu-se ca atare numai prin factorul omenesc voluntar, cand ia atitudine pozitiva fata de traditie[footnoteRef:54]. [54: Nat si cre, - Natiune si crestinism in viata nationala]

Prin tradiie nelegem un cumul de permanene, de esenialiti de ordin spiritual, trecute prin toat istoria comunitatii nationale. Prin tradiie se transmit de la o generie la alta esenialiti permanente, luminate din nou n mprejurri diferite. Permanena i istoricitatea se mpletesc n chip admirabil.Printe Stniloae formuleaz un frumos silogism cu privire la necesitatea meninerii tradiiei pentru dinuirea unui neam: 1. Unde se prsete tradiia e n primejdie existena neamului. Acesta se ine prin tradiie. 2. Tradiia pe planul vietii cotidiene i pe cel al celei politice, este strans mpletit cu elementul religios, mitic. Eliminarea acestuia e mpreunat cu prsirea tradiiei. Consisten d tivitura de aur a luminii de dincolo, altfel se destram ntreag.3. Cine vrea ca neamul su s continue a exista, trebuie s in la tradiia lui i implicit s cread tare n grija ce-o porta lumea suprafireasc acestei tradiii si neamului[footnoteRef:55]. [55: Nat si cres - Crestinism si traditie in viata nationala]

Cu privire la faptul c naionalismul a fost considerat un pcat deoarece iubindu-i neamul mai mult dect pe celelalte grupuri etnice, Printele Stniloae arat c: Naionalismul reprezint contiina c aparii unui grup etnic, iubirea grupului respectiv i activarea aceste iubiri n slujba binelui[footnoteRef:56]. Chiar dac ar fi i numai un instinct biologic de conservare aa cum afirma marele savant cretin Nicolae Paulescu[footnoteRef:57], afirmarea vieii nu poate fi un pcat mpotriva ordinii divine. Chiar se poate vorbi de o datorie de a afirma i a apra viaa grupului de care aparii, adic a celor de acelai neam cu tine. [56: Nat si cres Nationlaismul in cadrul spiritualitatii crestine] [57: Fiecare in randul cetei sale N.Paulescu Pentru Nicolae Paulescu, netionalismul e adevarul natural, iar crestinismul e adevarul supranatural. Cum e si firesc din punct de vedere ortodox, pentru el aceste doua adevaruri nu constituie o antinomie. Naturalul si supranaturalul nu se exclud, ci se completeaza: Hristos n-a venit sa strice natuta, ci s-o desavarseasca. Caci natura e creatia lui Dumnezeu, iar crestinismul e revelatia aceluiasi Dumnezeu.]

Printele Dumitru Stniloae nelegea prin nsuirea de a fi naionalist o adevrat condiie a iubirii pe care Dumnezeu o cere n cadrul iubirii universale pe care o impune datoria de cretin. Nu poi iubi ntr-un mod abstract pe toat lumea i s nu i iubeti propriul neam. Cu mult mai ndatorai ar trebui s fim n afirmarea unei iubiri concrete fa de apropele nostru dect fa de omul universal i afirmat n mod abstract.Exist prin urmare naionalism i naionalism. Exist un naionalism care poate fi o grea cdere n pcat i de multe ori aa este -, dar antinaionalismul e prin sine, ca fuga nu numai de forma cretina a vieuirii, ci i de coninutul ei firesc, o i mai grea cdere n pcat afirma Printele Stniloae[footnoteRef:58] [58: Nat si cres Nationalismul sub aspect moral]

Afirmarea vieii propriului neam nu implic n mod automat negarea altor popoare i nici mcar dezinteresul pentru alte neamuri. Varietatea i frumuseea fiecrui neam este un dar pe care fiecare grup etnic l realizeaz spre preamrirea creaiei lui Dumnezeu.

3. O enigm i un miracol istoric: poporul romn

Meninerea neamului nostru, nconjurai din trei laturi de o mare de slavi, iar din alta i prin mijloc de alte primejdii, e o minune a istoriei, un semn al Providenei divine, afirma Printele Dumitru Stniloae[footnoteRef:59]. [59: Credem in providenta Divina.]

In planul de mntuire al omului, Dumnezeu a avut ca pedagogie divin alegerea poporului evreu prin care s mplineasc fgduina venirii Mntuitorului la toate neamurile omeneti. In cuprinsul Vechiului Legmnt este descris istoria dumnezeiasc-uman a neamurilor n ateptarea lui Mesia. Proorocul Isaia profeete renaterea tuturor popoarelor odat cu venirea lui Hristos. La vremea aceea, faptul c neamurile se vor ndrepta spre Ierusalim, nu prea un lucru de acceptat dar s-a dovedit c odat cu apariia cretinismului apar noile popoare cretine ale Europei.Chiar dac din Cartea Faptele Apostolilor nu reiese n mod clar, Evanghelia se vestete la neamuri pe un teren pregtit. Totodat sintagma la plinirea vremii poate fi neleas i prin faptul c oamenii erau pregtii s primesc Evangheliei. Neamurile aduceau jertfe i tiau c nimic nu poate fi fcut fr jertf. Pgnii erau mult mai aproape de Evanghelie dect poporul iudeu, care nu accept c Dumnezeu se ofer n dar omului.De aceea, nu au existat dificulti n a suprapune peste vechile srbtori pgne pe cele cretine, n a nlocui diferitele zeiti cu Sfinii cretini, la fel cum au fost pstrate i anumite datini i obiceiuri pgne alturi de cele cretine.In cazul poporului dac, ncretinarea lor s-a produs odat cu ptrunderea pe teritoriul vechii Dacii i a elementului latin. Dacii avusesera contact cu romanii nc de dinainte de cucerirea lor final. In urma rzboielor de cucerire, prin decapitarea elitelor politice i religioase, cretinismul a fost propovduit n primul rnd celor care cunoteau limba latin, urmnd ca mai apoi s fie cunoscut i de pturile mai largi ale populaiei.Printele vorbete de vechimea cretinismului romnesc, venit pe filiera tracilor din sudul Dunrii, unde Sf. Ap. Pavel propovduiete Evanghelia n Macedonia nainte s ajung la Roma (Faptele Apostolilor 16, 9-12). Se afirm teoria c noi suntem protolatinitatea, avnd cele mai substaniale cuvinte, cele mai pline de sev.[footnoteRef:60] [60: Convorbire cu Printele Dumitru Stniloae http:/spiritromanec.go.ro/Parintele%20Staniloae.html]

Poporul nostru nfieaz o sintez ntre latinitate i Ortodoxia, care d sufletului romneasc o originalitate i un farmec unic. Aceast providenial urzeal a romnismului, ca not difereniat n melodia spiritualitii umane. Ortodoxia noastra este astazi cel mai sigur criteriu de difereniere, cci noi suntem n lume singurul popor latin de credin ortodox[footnoteRef:61]. [61: Ortodoxie si latinitate]

Neamul romnesc este o sintez biologic-spirutual a mai multor pri ce au intrat n compoziia lui i care sunt: elementul dac, elementul latin i cretinismul ortodox. Dar sinteza aceasta devine o individualitate proprie i care funcioneaz dup o lege nou de via. Legea cea mai inalta de viata a neamului nostru, legea care il exprima ca ceea ce este el in chip propriu, este aceea pe care o traieste ca intreg, nu care e proprie vreuneia din partile lui, i este romanitatea afirm Printele Dumitru Stniloae[footnoteRef:62]. [62: Idealul national permanent]

Tinereea fr btrnee a neamului romnesc era pentru Nichifor Crainic mitul sngelui, sngele acesta care se ramific n noi toi i prin a crui tain vie ne simim solidari ntre noi, motenind pe cei care au trit nainte i trind n cei ce se vor nate[footnoteRef:63] .n consecin, conchide Nichifor Crainic, fizionomia culturii romneti o va da acest snge misterios care transmite viaa. Pmntul, leit-motivul smntoritilor este doar temelia, iar duhul, tradiia etern a spiritului, este ortodoxia, cea care ptrunde n experiena pmntean i i d sens[footnoteRef:64]. Modelul triadic snge-pmnt-duh ortodox ntemeia neamul. Iar limba era mijlocul de transmitere a ideilor. Dar nu doar un mijloc, ci i un semn, dup Printele Dumitru Stniloae[footnoteRef:65]. Prin semnul limbii romnismul lucreaz asupra fiecrui individ, exprimnd o structur sufleteasc comun. Mircea Vulcnescu pornea n exploatarea n adncime a sufletului romnesc, cluzit de metoda fenomenologic, prin studierea limbajului[footnoteRef:66], descoperind ca trstur fundamental sentimentul solidaritii cu Cosmosul, ceea ce ntrea statutul Mioriei de mit arhetipal. Mai trziu, Constantin Noica va publica cele dou monumente de analiz fenomenologic asupra limbii romne, respectiv Rostirea filozofic romneasc (1970) i Creaie i frumos n rostirea romneasc (1973), prin care demonstra c limba nu este doar un vehicul de exprimare a ideilor, limba are un caracter formator asupra contiinei i identitii individului, vorbirea este fiina lui. [63: Nichifor Crainic, Sensul tradiiei, n Fiecare n rndul cetei sale. Pentru o teologie aneamului: Nichifor Crainic, Dumitru Stniloae, Rzvan Codrescu, Radu Preda, Editura Christiana, Bucureti, 2003, pag.31] [64: Trupurile strmoilor sunt n pmntul patriei, iar sufletele lor n cerul Bisericii; atingnd acest pmnt, i atingem, rugndu-ne, lum prin Taina Bisericii contact cu ei, Ibidem, pag.33. Printele Gheorghe Holbea explica ct de important este s ne rugm prin cuvintele, rugciunile, fcute de sfinii notri prini.] [65: Dumitru Stniloae, ntre romnism i catolicism, n op.cit, pag.16] [66: Mircea Vulcnescu, Dimensiunea romneasc a existenei, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 1991]

Spiritualitatea noastr poart o componenta esenial a Ortodoxie, pe care am primit-o odat cu nceputurile existenei neamului romnesc. Nu exist un timp n care romnii s nu fi fost i cretini. Nota fundamental a acestui cretinism genuin este nelegerea pe care a avut-o neamu romnesc cu privire la unitatea sufletului i a creaiei n general, cu Dumnezeu, fr ca eceast unitate s cad ntr-o concepie panteist. Poporul romn afirm importana credinei sale, numind-o lege romneasc sau lege stramoeasc. Ea reprezint pentru el fundamentul tuturor legilor de viata ntr-o convieuire de reciproc preuire i conlucrare care-i asigur unitatea i identitatea. Spunndu-i lege romneasc i strmoeasc, poporul nostru afirm trirea n ea de la nceputurile existenei sale, care coincide cu timpul apariiei cretinismului i rspndirea lui prin apostolii lui Iisus Hristos.Spre deosebire de Nichifor Crainic, Nae Ionescu[footnoteRef:67] i Dumitru Stniloae, Grupul de la Criterion[footnoteRef:68] nelegea ortodoxia n sensul unei spiritualiti pe care dorea s o experimenteze. Mircea Eliade nu asociaz n Itinerariu spiritual ortodoxia i identitatea naional[footnoteRef:69].Ortodoxia nu este o motenire cultural pe care romnii sunt chemai s o preia de la naintaii lor. Ortodoxia este o experien pe care tinerii de valoare sunt chemai s o parcurg pentru a se desvri spiritual i a se mntui, a deveni oameni ai lui Dumnezeu.Mircea Eliade i scria Itinerariul spiritual ncepnd cu Linii de orientare, n care afirma voina noii generaii, adept a spiritului mpotriva ateismului, scriind c voim s biruiasc valorile care nu sunt izvorte nici din economia politic, nici din tehnic, nici din parlamentarism (...) este vorba de valorile cretinismului[footnoteRef:70]. [67: Nae Ionescu a publicat n Cuvntul, 30 octombrie 1930 un articol ce a suscitat vii polemici n epoc: A fi bun romn. n stilul binecunoscut al celebrului logician, acesta afirma c a fi bun romn este, sub raport etnic i spiritual mai puin dect a fi romn pur i simplu. n fapt, distincia se fcea ntre esen (iar romnismul era o esen, un dat) i constructul social (asumarea unei identiti).] [68: Florin urcanu, Mircea Eliade. Prizonierul istoriei, pg.227 pt. amnunte legate de Criterion.] [69: Mircea Eliade, Itinerariu spiritual n Profetism romnesc, vol.1, pg. 59 ] [70: Ibidem]

Sensul naionalismului pentru Mircea Eliade era mai degrab unul cultural. Astfel, ntr-o prim etap era necesar ca prin naionalism s se ntreasc, purifice i organizeze forele naionale (prin purificare nelegea ndeprtarea din cultur a formelor mprumutate i neasimilate). Dar scopul final al naionalismului era crearea de valori spirituale ecumenice[footnoteRef:71] (adic universale), iar nu cantonarea n autohtonism limitat. [71: Ibidem, vol.2, art. Naionalismul, pag. 195]

n ce privete definirea romnismului ca fiind neamul infuzat de duhul ortodoxiei, filosoful Lucian Blaga era i mai deprtat chiar dect grupul de la Criterion de concepiile Printelui Dumitru Stniloae i Nichifor Crainic. Lucian Blaga nelegea romnismul mai degrab n sens etnico-geografic[footnoteRef:72]. Cretinismul universal a suferit influene locale, venite n principal din pgnism, ceea ce a dat o form proprie spaiilor culturale din est, fa de cele din vest. n consecin, pgnismul n fapt era esena romnismului, culoarea local. Referitor la ortodoxie, Lucian Blaga considera c aceasta este o religie care a fost asimilat de spiritualitatea romneasc, originea ei fiind greco-bizantin, ceea ce va provoca replica Printelui Dumitru Stniloae, care nu putea accepta c ortodoxia nu a fcut parte din matricea stilistic a romnilor, n limbajul lui Lucian Blaga, prin publicarea n 1942 a unei cri, Poziia domnului Lucian Blaga fa de cretinism i ortodoxie. Pentru Printe, poporul romn s-a nscut ortodox, contiina romneasc confundndu-se cu cea ortodox i fiind de neconceput un romn pgn. Avnd n vedere c romnii au asimilat ortodoxia la un moment dat, potrivit lui Lucian Blaga, Printele Dumitru Stniloae ncearc, din interiorul filosofiei blagiene, s neleag cum ar putea matricea stilistic romneasc s accepte un corp strin, adic ortodoxia[footnoteRef:73]. [72: Keith Hitchins, op.cit., pag.277] [73: Pentru amnunte n ce privete polemica Lucian Blaga-Dumitru Stniloae, a se consulta Ionu Untea, Un aspect al polemicii Stniloae-Blaga: Critica matricei stilistice, n Studii teologice, nr.2/2008, pag.245-269. ntr-o convorbire purtat, mult mai trziu, cu Gheorghe Grigurcu, Lucian Blaga era mult mai tolerant cu vechile conflicte n cadrul crora se manifesta i ca un aspru pamfletar, recunoscnd c cea mai important revist a perioadei a fost Gndirea, iar nu Revista Fundaiilor Regale, prea eclectic, http://www.romlit.ro/blaga_n_evocri]

Politic i romnism

Apologeii romnismului interbelic nu mprteau concepia liberal-iluminist potrivit creia statul era rezultatul unui contract social prin care cetenii renunau la o parte din libertatea lor n favoarea asigurrii securitii i aprrii proprietii. O considerau artificial, anorganic i nu o susineau fiindc avea ca rezultat crearea unei false legitimiti a puterii. Profund cretini, Printele Dumitru Stniloae, Nichifor Crainic sau Mircea Vulcnescu ncercau s repun n aplicare coordonatele unui stat cretin: puterea este necesar n ordinea lumii czute i vine de la Dumnezeu, aa cum nva Sfntul Apostol Pavel. Cretinul se supune ornduirii dar, totodat, pentru a fi de la Dumnezeu, este necesar ca stpnirea s fie legitimat prin Biseric[footnoteRef:74]. n consecin, gnditorii cretini susineau monarhia de drept divin[footnoteRef:75], temperat de Biseric, de tradiie dar i de participarea la conducerea statului a unei elite responsabile, reprezentative i cretine. [74: La crma statului romn trebuie s se fac simit asistena lui Hristos, scria Printele Dumitru Stniloae n Spre statul romn cretin, Telegraful romn, LXXXIV, nr.18, 1936, pag.1-2] [75: Nae Ionescu, susintor al Grzii de Fier, decepionat de corupia camarilei regale, ncerca s justifice ndeprtarea Regelui legitim de la conducerea statului prin argumente biblice, fcnd trimitere la Samuel Cnd Regele este nevolnic, Dumnezeu scoal din mijlocul norodului un Cpitan. Criteriile prin care-i asigur Cpitanul legitimitatea sunt ns ambigue, filosoful apropiindu-se mai mult de teoria Fuhrer-ului german, produs al colectivitii i identificndu-se cu aceasta, dect de concepia tradiional cretin a regalitii sacre. A se vedea Mircea Vulcnescu, Nae Ionescu. Aa cum l-am cunoscut, pag.100 ]

Participarea Bisericii la politica statului este acceptat prin argumentul co-existrii celor dou mprii n ortodoxie, care, chiar dac nu se confund, se mbin straniu, cum se exprima Mircea Vulcnescu, n duhul nomocanoanelor bizantine. Hotar tios ntre cele dou mprii st numai glasul trmbiei apocalipsului[footnoteRef:76], istoria cretinismului rsritean fiind plin de exemple ale conlucrrii puterii politice cu cea spiritual, de la Constantin cel Mare i Ioan Damaschinul, prepus la vistierie[footnoteRef:77], pn la participarea n Sfatul Domnesc i exercitarea puterii n caz de tron vacant de ctre mitropolit, n rile romne. [76: Mircea Vulcnescu, op.cit., pag.97] [77: Ibidem]

Pentru Printele Dumitru Stniloae, romnul concepe societatea dup asemnarea Bisericii[footnoteRef:78], adic ierarhic, dar cel mai mare slujind celui mic, solidar n Hristos. Personalismul cretin ar trebui s pun la adpost organizarea social i politic a statului de primejdia totalitarismului, a despotismului n limbajul Printelui. [78: Ortodoxie i romnism n op.cit., pag.71]

Precizm c, dei politologii actuali ncadreaz, gndirea naional-cretin interbelic n curentele totalitare, o analiz eliberat de preconcepiile ideologice la mod azi dezvluie nu doar nuane i viziuni uneori opuse ale curentelor romnismului interbelic, dar i refuzul direct al oricrui tip de totalitarism n cazul celor ncretinai i care se raporteaz la dogm.Doctrina politic a lui Nichifor Crainic, n slujba creia a pus ntreg talentul su de scriitor, e n ritmul concepiei care-i ntinde extrem de repede stpnirea asupra ntregii Europe, n urma falimentului democraiei cu derivatul ei, marxismul, i cu sprijinitorul ei ocult, francmasoneria, scria Printele Dumitru Stniloae, referindu-se la fascism.Pentru Printele Dumitru Stniloaie, caracteristic democraiei era individualismul, internaionalismul i ateismul. ntr-un cuvnt, materialism teoretic i practic, Printele fiind tranant: egoism feroce, pus n slujba banului, care destram naiunea, familia i breasla. Apariia organizaiilor interneionale, precum Societatea Naiunilor n epoc, era vzut de Printe ca o masc la adpostul creia popoarele mai dezvoltate economic exploateaz pn la exterminare pe cele colonizate, aa cum era i cazul nostru. n faa acestor fenomene grave, pe care Printele le constata cu ngrijorare, Nichifor Crainic dorete a se crea o solidaritate naional mpotriva individualismului materialist care s-i aib temeiurile morale n credina religioas. Printele saluta n Crainic acel naionalism jertfelnic care se ntoarce spre sine i nu predic ura fa de alte naiuni ci anun solidaritatea naional-cretin. Iar aici Statul era chemat s apere comunitatea cretin[footnoteRef:79]. [79: Un atlet al naionalismului cretin n Telegraful romn, LXXXII, nr. 14 1934, pag. 1. Entuziamai de modelul fascismului italian, gnditorii de dreapta din Romnia erau pui n acelai timp ntr-o situaie dificil: revoluia moral din Italia se rspndea n Europa dinspre mari puteri revizioniste, a cror ascensiune va conduce n final la prbuirea statului romn naional aa cum a fost constituit la sfritul primului rzboi mondial. n art. Dictatura i Personalitatea, scris n 28 martie 1937, Mircea Eliade susinea fascismul italian, inclusiv n ce privete liberatea de exprimare de care beneficiau personaliti nenregimentate, precum Benedetto Croce sau Petazzoni. A se consulta Mircea Eliade, Profetism romnesc. Romnia n eternitate, vol.2, pag.192]

Nichifor Crainic este gnditorul cretin care va articula cel mai coerent un program politic asemntor fascismului italian, prin publicarea lucrrii Ortodoxie i etnocraie cu anexa Programul statului etnocratic. La baza funcionrii unui stat cretin Nichifor Crainic punea munca organizat, conducerea se exercita de elitele profesionale, iar minoritile vor fi reprezentate n proporia cuvenit[footnoteRef:80]. Se observ puternicele influene venite dinspre Italia n gndirea lui Nichifor Crainic, altfel un gnditor care repudia categoric totalitarismul nazist i concepiile rasiste[footnoteRef:81]. [80: Pentru teoria elitelor ca demers sociologic al lui Nichifor Crainic, a se consulta Ilie Bdescu (coord.), Dan Dungaciu, Radu Baltaiu, Istoria sociologiei. Teorii contemporane, Editura Eminescu, Bucureti, 1996, pag.632-643] [81: A se vedea art. Lui Nichifor Crainic, Ras i religiune, n Fiecare n rndul cetei sale, pag.48 i urmtoarele]

Corporatismul era o teorie mbriat de muli economiti ai epocii, n special de Mihail Manoilescu, economist remarcabil, ale crei idei au fost i implementate n state din America de Sud. Soluiile oferite de Nichifor Crainic au la origine i dorina acestuia de a stvili corupia generalizat, prbuirea sistemului democratic sub demagogie, politicianism, exploatare de tip neocolonialist de ctre marile puteri occidentale, o dat cu Marea Criz i ptrunderea masiv a capitalului strin n Romnia, preluarea unor sectoare economice - cheie i a deinerii unor poziii de monopol. Coporatismul se voia o soluie prin care statul s fie controlat de organizaiile de munc autohtone.Ceea ce caracterizeaz concepiile teoreticienilor cretini ai romnismului este, pe de o parte, scopul existenei statului, iar pe de alt parte componenta moral. Pentru teoreticienii liberalismului, statul nu ar trebui s fie dect un cadru, fr o misiune, destin, fr s pun la baza sa un adevr de credin. Abia individul va da consisten, prin alegerile sale, unui sens. Statul este dator s-i permit acestuia libera alegere, a rului sau a binelui, noiuni de altfel relative pentru stat, n lipsa unor criterii. Scopul statului devine, astfel, promovarea individualismului ntr-un cadru profund materialist, ghidat de asigurarea prosperitii i a hedonismului. Romnismul interbelic, n msura n care pleac de la premisa unei misiuni a naiei, asigur statului un scop: s fie cadru pentru mntuirea individului, neles ca Persoan. Cum individul nu se poate mntui dect prin Biseric, este de la sine neles c statul cretin nu poate fi neutru n raport cu religia i nici n ce privete rolul jucat de Biseric n viaa public. Mai mult dect att, aa cum n Biseric suntem una n Hristos, tot aa n statul cretin oamenii sunt chemai s fie solidari ca aparinnd de o naiune. Scopul funcionrii statului este securitatea i prosperitatea doar n msura n care acestea ajut scopului final, ele nu sunt scopuri n sine, doar mediate. Elita statului naional nu se ntemeiaz pe avere (cens), nu se ntemeiaz pe caliti progresist-intelectuale i nici mcar pe cele ale naterii, precum n evul mediu. Este o elit moral, ntemeiat pe ncretinare, i are ca misiune slujirea celorlai. Printele Dumitru Stniloae nu-i face iluzii n ce privete atingerea perfeciunii n lumea creat, dar tie, n acelai timp, odat cu Sfinii Prinii, c lumea este frumoas, creaie a lui Dumnezeu fiind, i mai tie c orice cretin e tritor n dou ceti, concomitent, iar din tensiunea rezultat omul urc la Dumnezeu precum turlele rsucite ale bisericilor. Nu prin politic se mntuiete omul, dar, pe de alt parte, nu trebuie s-i fie permis politicii s devin cale de pierzanie a acestuia.Romnismul promovat de gnditori cretini precum Nichifor Crainic sau Printele Dumitru Stniloae se deosebete radical de concepiile totalitariste necretine, precum cele promovate de Emil Cioran. n Schimbarea la fa a Romniei, lucrare publicat la Editura Vremea n 1936, Emil Cioran ncerca ntemeierea unui naionalism ndatorat expresionismului german necretin i conceptului nietzschean de voin de putere. Pentru autor, istoria Romniei este un imens hiatus, o vegetare n mediocritate. Spre deosebire de demitologizanii din timpurile noastre, sterili i intelectuali-anexe, dup expresia lui Nichifor Crainic, pentru Emil Cioran tocmai aceast lung absen este un impuls de a rupe zgazurile, pragurile, obinuinele, srcia de idei i atitudini pe care ne-a transmis-o cretinismul bizantin[footnoteRef:82]. Filosoful voia o Romnie cu destinul Franei i populaia Chinei, ceea ce se nscria n atitudinea eroic i extremist a noului pgnism care domina Germania la sfritul anilor 1940. [82: Emil Cioran, Schimbarea la fa a Romniei, Editura Humanitas, Bucureti, 1993, pag.80. Spre deosebire de Emil Cioran, pentru Mircea Eliade retragerea din faa terorii istoriei a romnilor le-a permis supravieuirea i nu este, precum la Cioran, o culp moral derivat din tare de natur psihologic, este o atitudine de natur metafizic derivat dintr-o nostalgie a Paradisului i o Cosmogonie a motii i nvierii succesive. Ideea lui Eliade merit reinut chiar i prin prisma imnului naional al romnilor.]

27


Recommended