+ All Categories
Home > Documents > Contributia Cronicarilor Moldoveni La Dezvoltarea Limbii Romane Literare (Autosaved)

Contributia Cronicarilor Moldoveni La Dezvoltarea Limbii Romane Literare (Autosaved)

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: candlle
View: 327 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
16
1 UNIVERSITATEA “PETRU MAIOR” Târgu Mureș FACULTATEA DE ȘTIINȚE ȘI LITERE Contribuția cronicarilor moldoveni la dezvoltarea limbii române literare Coordonator: Lector dr. BUDA Dumitru Student: FRANDEȘ Teodora Andreea OLARU Georgiana Florina RUNCAN Raluca
Transcript
  • 1

    UNIVERSITATEA PETRU MAIOR Trgu Mure

    FACULTATEA DE TIINE I LITERE

    Contribuia cronicarilor moldoveni la

    dezvoltarea limbii romne literare

    Coordonator: Lector dr. BUDA Dumitru

    Student: FRANDE Teodora Andreea

    OLARU Georgiana Florina

    RUNCAN Raluca

  • 2

    Cuprins

    Introducere....... 3

    I. Grigore Ureche.... 4

    II. Miron Costin....................................................................... 7

    III. Ion Neculce........................................................................ 11

    Concluzie ........ 15

    Bibliografie...................................................................................... 16

  • 3

    Contribuia cronicarilor moldoveni la dezvoltarea

    limbii romne literare

    Secolele XVII i XVIII se remarc, din punct de vedere cultural, prin scrierile

    cronicarilor, care reuesc s surprind prin limbaj i literatur, imaginile scrise a istoriei

    poporului nostru. n genere, cronicarii considerau istoria ca fiind purttoare de valori

    educative, patriotice, intenia lor fiind aceea de recuperare i revalorificare a trecutului: S

    nu uite lucrurile i cursul rii i s nu se rtceasc n negura vremii, dup cum spune

    Miron Costin.

    Cronicile moldoveneti sunt apreciate ca fiind cele mai valoroase, deoarece nu au

    fost scrise la iniiativa domnitorilor, ci exprim un punct de vedere, marcat de subiectivitatea

    autorilor, att ct este permis, dat fiind faptul c n aceste opere se valorific istoria, ca

    fenomen obiectiv. Aadar, istoria este oarecum trecut prin filtrul lor, i este descris din

    perspectiva lor, care vine dinluntru.

    Una dintre operele de cert valoare, care ia natere n spaiul cultural moldovenesc, este

    Letopiseul rii Moldovei, viznd diferite perioade, scris de ctre Grigore Ureche (1359-

    1594), Miron Costin (1594-1661) i Ion Neculce (1661-1743).

    Cronicile au rmas la statutul de manuscrise aproape dou secole i au fost tiprite de

    ctre Koglniceanu i Blcescu dup 1840. Acestea sunt considerate ca fiind primele scrieri

    originale n limba romn, de mari dimensiuni, scond n eviden caracteristicile limbii din

    epoca respectiv. Importana cronicilor este n primul rnd de ordin tiinific prin valoarea

    documentar a textelor, oferind informaii preioase despre istoria de epoc medieval. Ideile

    care predomin n aceste scrieri cu caracter tiinific i literar sunt urmtoarele: romanitatea

    poporului, latinitatea limbii noastre; continuitatea elementului roman n Dacia, unitatea

    tuturor romnilor. Toate acestea au contribuit la formarea contiinei naionale.

    Ca i lectori avizai putem observa dorina cronicarilor de a-i elabora textele ntr-o

    limb comun, pe nelesul tuturor. De aceea, cronicarii iau ca model limba popular,

    cultivnd o anumit oralitate a textului i impresia de zicere a textului scris. Astfel c, se

    observ alegerea cuvintelor la nivelul lexicului i ndeosebi a formelor gramaticale specifice

    ntregii arii lingvistice daco-romane. O alt marc specific ar fi existena fonetismelor

    regionale: dz pentru z, h pentru f, dj pentru j.

    Toate aceste scrieri aparin n mod normal stilului tiinific, dar ntlnim i elemente

    ale stilului beletristic, justificate prin doua motive. Primul este nivelul pe care-l atinsese

    tiina istoriei n epoc: stilul tiinific trebuie s fie total obiectiv, or istoricii din Evul Mediu

    i exprim i propriile opinii despre evenimentele i personalitile la care se refereau. Se

    produce astfel literaturizarea faptului istoric. n al doilea rnd, prezena subiectivismului se

    justific prin aceea c toi cronicarii presar nenumrate interjecii i fraze exclamative.

    Aceast atitudine are efecte asupra expresiei, care nu mai rmne o simpl i rece notare de

    date i fapte, ci trdeaz o puternic participare afectiv sub semntura lui Neculce:

    Oh!Oh!Oh! sraca ar a Moldovei... Ce sori de via i-au cdzut! Cum au mai rmas om

    tritor n tine, de mirare este, cu atta spurcciuni de obiceiuri ce se trag pn astzi n tine,

    Moldova!

  • 4

    Grigore Ureche

    Baza oricrei literaturi naionale este viaa spiritual a poporului iar organul ei de

    exprimare este limba lui. Limba primelor noastre texte, orict ar fi de apropiat de acea pe

    care o vorbeau strmoii notri, este o limb crturreasc. Factorii principali care determin

    naterea i dezvoltarea unei literaturi sunt natura i mprejurrile istorice.1 Acest fragment

    dezvluie un adevar pur, care ne deschide orizonturi noi i n acela timp vechi de cnd e

    lumea, spre a nelege naterea i dezvoltarea limbii, a literaturii i a umanitaii n condiiile n

    care poporul avea nevoie de un pas nainte. Primul cronicar care ndrznete s dea form

    operei sale ntr-o limb romneasc este Grigore Ureche (1590-1647), prin Letopiseul rii

    Moldovei (1642-1647) care scoate la lumin evenimente petrecute ntre 1359-1594.

    Adevrata istoriografie moldoveneasc ncepe cu Grigore Ureche, fiul lui Nestor Ureche,

    boier refugiat pentru o vreme n Polonia. Grigore Ureche studiaz la coala din Lvoy, unde

    nva latina, retorica i poetica. Cunoate, de asemenea, limba polon i greac. n ar ocup

    funciile de logoft al treilea, de sptar, iar apoi de mare sptar (1634-1642) i mare vornic al

    rii de Jos (1642-1647).

    Cronica lui Grigore Ureche nseamn n primul rnd naraiune pur. Claritatea,

    intuiia, sigurana i maniera n care se relateaz evenimentele ne duc cu gndul la proza

    latin. Cel care i-a remarcat pe cronicari n-a fost un critic i nici un istoric, ci tocmai Mihai

    Eminescu, care ine s precizeze faptul c: importana scrierilor acestora nu se poate

    stabilii teoretic i de dinainte, ea se vede abia n curgerea vremei i se schimb dup

    punctele de vedere care predomineaz la studiul lor. Netgduit este ns valoarea stilistic

    i lexical.2

    1 tefan, Ciobanu, Istoria literaturii romne vechi, Editura Eminescu, Bucureti, 1989, p.5. 2 Mihai, Eminescu, Despre cultura i art, Editura Junimea, Iai, 1970, p. 72.

  • 5

    Pompiliu Constantinescu explica ntr-un mod concis rolul i importana cronicarilor n

    ceea ce privete scrisul afirmnd: Cei care s-au ocupat mai mult de cronicari au fost

    istoricii; pe ei i-au interesat adevrul i critica izvoarelor folosite de istoriografii moldoveni;

    lmurii pe acest plan, cronicarii au czut apoi prad filologilor, care le-au explicat lexicul

    i sintaxa, urmrind fizionomia limbii la cei dinti scriitori naionali. Studiul cronicarilor nu

    trebuie limitat aici. Dac fr o bun orientare istoric i filologic nu pot fi just apreciai,

    fr un comentariu estetic, cronicarii nu-i vor justifica valoarea scriitoriceasc.3 n opinia

    lui Constantinescu: ei au nvat de la istoricii latini s utilizeze o relativ erudiie, o

    argumentare logic i arta naraiunii sobre4 astfel Moldova din paginile lui Grigore

    Ureche ofer imaginea unei ri mictoare i neaezate. Atitudinea surprinztoare a

    oamenilor era lupta, modelul eroic absolut era ntruchipat de tefan cel Mare cel care

    reuea s bulverseze existena cotidian a moldovenilor. Viaa nsemna rzboaiele lui

    glorioase, ncheiate de falnice ntoarceri cu mare pohval i laud la scaunul su la

    Suceava i de pioase zidiri de mnstire.

    ntr-un capitol intitulat Pentru limba noastr moldoveneasc, remarc influena altor

    limbi (aijderea i limba noastr din multe limbi este adunat i ne iaste amestecat graiul

    nostru cu al vecinilor de prin prejur), afirm descendena roman (de la Rm ne tragem) i

    face unele apropieri etimologice ntre cuvintele romneti i cele latineti (de la rmleni,

    ce le zicem latini: pne, ei zic panis; carne, ei zic caro; gina, ei zic galina; muiarea, mulier;

    fmeia, femina; printe, pater; al nostru, noster i alte multe din limba ltineasc, c de ne-am

    socoti pre amnuntu, toate cuvintele le-m nlege. Ureche greete originea doar a dou

    cuvinte: femeie familia, printe parentem).

    Eugen Negrici constata tranant faptul c n cazul lui Ureche se manifest un fel de

    constrngere, n aparen el nu tie s descrie, s caute, fiind incapabil de a drui textului

    nuane, dnd natere astfel la un soi de austeritate narativ, consecina lipsei de finee a

    universului lingvistic. Reproducerea unor fapte urmate de consecinele acestora, o specie de

    capcan concentric (rzboaie, comploturi, decapitri), dau natere renumitelor fraze exclusiv

    verbale: i au trimis soli la tefan vod de i-au dat de tire s se gteasc s mearg cu

    dnsul s bat Chiliia i Cetatea Alb, i s-i gteze steiia i hran de oaste. Urmnd

    modelul popular, cu fraze scurte, dominnd coordonarea, respectarea topicii subiect-predicat,

    uneori recurgnd la epitete i comparaii de factur popular, ns observndu-se o srcie

    stilistic, tonul rece, sobru, cronicarul fiind pe alocuri subiectiv. Letopiseul este mprit pe

    capitole, fiecare cu cte un titlu analitic: Rzboiul lui Bogdan-vod cu leii, Cnd au

    prdatu tefan-vod ara Secuiasc, Cnd au trimis Despot-vod la mprie pentru steag

    etc. Cu toate acestea i exprim n cronica sa punctul de vedere al boierimii, apreciind

    domnitorii n funcie de relaiile acestora cu boierii, dar importana lucrrii lui rezid n

    bogia informaiei i n naraiunea iscusit, scris ntr-o limb romn curat,

    apropiat de vorbirea popular, cu metafore i comparaii sugestive, fr s fac abuz de

    slavonisme i turcisme. Naraiunea autorului se ntemeiaz pe fapte istorice obinuite, dar i

    pe unele situaii extraordinare, ca apariia pe cer a unei comete, i este nviorat permanent de

    reflecii proprii, de sentine i proverbe.

    3 Pompiliu, Constantinescu, Scrieri alese, E.S.P.L.A., Bucuresti, 1957, p. 90-91. 4 Ibidem, p.110

  • 6

    Ion Rotaru evideniaz i el n mare msur aceleai trsturi ale textului afirmnd

    urmtoarele: Dac stm bine s ne gndim, tonul literaturii romne e dat de pe acum.

    Cronicarul Grigore Ureche e sftos i ine s fac nvtur ctre cititor, spre luare-aminte,

    vorbete n pilde i proverbe, are un limbaj pitoresc i bnuim c numai mprejurarea c a

    fost nevoit - fcnd nceptura s scrie despre fapte la care nu a fost martor ocular l

    determin s nu vorbeasc i despre sine. Patima vremii a contribuit la rndu-i, ntrind

    valoarea artistic a povestirii, scond-o n acelai timp din cmpul utilitii imediate.

    Cuvintele i turnura frazei au evoluat ntr-un chip subiectiv, putem zice, cptnd

    corporabilitate metaforic. El, cronicarul, nu este scriitor de cuvinte dearte, ci de

    dreptate, anii trecui nu trebuie lsai s se nece, pe tefan nimeni dintre naintai i nici

    dintre urmai nu l-au ajuns n vrednicie, cnd l biruiau alii nu pierdea ndejdea, cci

    tiindu-se czut jos, s ridica deasupra biruitorilor; turcii cutau prin toate mijloacele s

    stropeasc volnicia tuturor, zdrnd pe unii i pe alii.

    Un fragment reprezentativ n letopise este cel prin care se realizeaz portretul lui tefan vod, i prin care sunt exemplificate att limbajul, stilul operei ct i elemente de morfologie i sintax: Fost-au acestu tefan vod om nu mare la statu, mnios i de grabu vrstoriu de snge nevinovat. Amintrilea era om ntreg la fire, neleneu, i lucrul su l tia a-l acoperi i unde nu gndiiai, acolo l aflai. La lucruri de rzboaie meter, unde era nevoie nsui se viriea, ca vzndu-l al si, s nu s ndrptieze i pentru aceia raru rzboiu de nu biruia. i unde biruia alii, nu perdea ndejdea, ca tiindu-s czut jos, s rdica deasupra biruitorilor. Mai apoi, dup moartea lui, i feciorul su, Bogdan vod, urm lui... Iar pre tefan vod l-au ngropat ara cu mult jale i plngere n mnstire la Putna, care era zidit de dnsul. Atta jale era, de plngea toi ca dup un printe al su... c el nc au fostu om cu pcate ci pentru lucrurile lui cele vitejeti, care niminea din domni, nici mai nainte, nici dup aceia l-au agiunsu.

    Informaiile pe care le ia Ureche din cronica moldoveneasc sunt asemntoare cu

    cele din cronica n limba slav de la Bistria, ceea ce ne confirm existena unei cronici

    moldoveneti cuprinztoare de care s-a folosit cronicarul. Profesorul N. Iorga credea cu trie

    c Ureche a utilizat o cronic oficial, din cele ce se scriau pe lng curile domnitorilor

    notri n limba slav, iar profesorul G. Pascu socoate c letopiseul moldovenesc a fost o

    cronic scris n limba slav, pe care Grigore Ureche trebuia s-o tie. Cercetrile fcute de

    ctre profesorul P.P. Panaitescu au confirmat ipoteza c unul dintre izvoarele de care s-ar fi

    folosit cronicarul a fost opera polonezului Joachim Bielski; cronica acestuia fiind singura

    scriere istoric aprut n Polonia, care cuprindea bogate amnunte privitoare la Moldova. Cu

    toate acestea, Panaitescu ajunge la concluzia c Grigore Ureche poate fi socotit cu adevrat

    autor al scrierii ntregi.

    FRANDE Teodora Andreea

  • 7

    Miron Costin

    Mare reprezentant al culturii romneti din secolul XVII, Miron Costin a fost fiul

    hatmanului Iancu Costin i al Saftei din cunoscuta familie de boieri a Moviletilor din

    Moldova, s-a nscut n 1633. Deja n 1634 Iancu Costin cu ntreaga sa familie a fost nevoit

    s se refugieze n Polonia, salvndu-i viaa de mnia turcilor. Aici ei au obinut cetenia

    (indigenatul) polonez i includerea n leahta polonez. n timpul aflrii n Polonia, viitorul

    cronicar, i face studiile la colegiul iezuit din oraul Bar. Ajuns la maturitate, Miron Costin

    devine un om de o aleas cultur, un adevrat politolog, posednd n aceeai msur limbile

    romn, polon, ucrainean, slav veche i latin. Se ntoarce n patrie abia la nceputul anilor

    '50, unde n scurt vreme urc virtiginos pe scara unor nalte dregtorii boiereti pn la cea

    de logoft, pe care a ocupat-o din 1675 pn la sfritul anului 1683, cnd se retrage din

    activitatea de stat.5

    Miron Costin este un cronicar de seam, mare patriot si umanist, nalt dregtor i

    iscusit diplomat, filozof i poet, primul nostru scriitor de autentic valoare, reprezentant de

    frunte al culturii medievale din Moldova. Toate aceste titluri de erudiie i noblee, atribuite

    marelui nainta sunt pe deplin ndreptite de viaa i faptele sale, de harul i locul ce i

    revine n istoria literaturii romne.

    Autor al mai multor scrieri n proz i n versuri ca Letopiseul arii Moldovei

    de la Aron Vod ncoace, poemul filozofic Viaa lumii (primul din literatura naional),

    Istoria n versuri polone despre ara Moldovei i Munteniei cronic de proporii, nefinisat.

    5 Wikipedia-Miron Costin

  • 8

    De neamul moldovenilor, din ce ar au ieit strmoii lor, n care considera c A lsa

    iari nescris, cu mare ocar nfundat neamul acesta de o seam de scriitori este inimii

    durere. Biruit-am gndul s m apuc de aceast trud, s scot lumii la vedere felul neamului,

    din ce izvor i seminie snt locuitorii rii noastre. Ca mai apoi s susin cu nflcrare

    dar i cu argumente bine ntemeiate c: Cea mai strlucit dovad a acestui popor,de unde

    se trage ,este limba lui care este adevarata latin Numele cel mai adevrat, autentic este

    ruman sau rumanus, care nume acest popor l-a pstrat ntotdeauna.... Miron Costin face

    aceast afirmaie n rezultatul studiilor i a cunotiinelor istorice i lingvistice, acumulate cu

    o deosebit osirdie n strintate, demonstrnd astfel originea roman a poporului nostru i

    latinitatea limbii romne. Ocup funciile de mare dregtor i diplomat, iar mai trziu i mare

    logoft nfluiennd substanial viaa politic a Moldovei.

    Rechemat n ar de ctre Constantin Cantemir, un adept al polonilor, nc de pe

    vremea cnd i fcuse studiile n aceast ar, intr n conflict cu noul domn, care ncheiase

    un tratat secret de alian cu Habsburgii. n rezultatul agravrii acestui conflict urmeaz

    deznodmntul tragic - decapitarea marelui crturar al acestei epoci zbuciumate, pline, de

    ntorsturi neateptate.

    De sub pana iscusitului i distinsului cronicar al neamului ne-a rmas sfatul nelept

    precum c nu ieste alta mai frumoas i mai de folos n toat viaa omului zbava, dect

    cetitul crilor. n zilele noastre mai ales a acelora, din care aflm de cte au fost s se

    ntmple din vremuri strveci i pn acum n aceast frumoas dar mult, mult ptimit ar

    a Moldovei.

    n a doua jumtate a secolului al XVII-lea, dezvoltarea schimbului de mrfuri aduce n

    rile romne intermediari greci ai comerului cu Poarta otoman i dregtori greci. n

    msur mai mare dect pn acum, domnii romni devin protectori ai ortodoxei; la Bucureti

    i la Iai se nfiineaz coli greceti. n Moldova n aceast perioad, se ntrete curentul

    polon. Miron Costin (1633-1691) apare ca exponent al timpurilor noi. Elev al iezuiilor

    poloni n 1647 se afl la nvtur n colegiul iezuit din Bar, n Podolia el devine un

    sprijinitor al curentului polon din Moldova, opus curentului grecesc susinut de Vasile Lupu.

    Reprezentant al marii boierimi moldovene, ca i Grigore Ureche, Costin susine partida

    boierilor, al cror amestec la crma rii trebuia sporit.

    Dintre scrierile lui Miron Costin, cele mai importante sunt: Letopiseul rii Moldovei

    i De neamul moldovenilor. Textul cronicii sale, ca i al cronicii lui Grigore Ureche, nu ni s-a

    transmis n original.

    Dintre numeroasele copii ale cronicii i ale lucrrii De neamul moldovenilor, cea mai

    fidel este copia efectuat de un copist muntean, Axinte Uricariul, n 1710 i 1712-1713. Prin

    urmare trebuie s ateptm ca limba versiunii originale a acestor scrieri s fi suferit

    modificri ulterioare.

    De la Miron Costin au rmas urmtoarele lucrri:

    -istorice: Letopiseul rii Moldovei (n care descrie evenimentele de la 1595-1661 ) , De

    neamul moldovenilor (despre originea poporului romn i despre stpnirea Daciei de ctre

    romni) , Cronica rilor Moldovei i Munteniei.

    -de literatur artistic: Istorie n versuri polone despre Moldova i ara Romneasc

    (poem istoric adresat regelui polon Ioan Sobieski); Viaa lumii (poem filozofic pe tema

    fortuna labilis) Stihuri mpotriva zavistiei (versificaia psalmului 5 din Psaltire).

  • 9

    -retorice: trei discursuri ocazionale (adresate domnului Moldovei i fiului acestuia).

    n vocabular, gsim urme netgduite ale culturii cptate de Miron Costin n

    colegiile iezuite din Polonia. Cronicarul vorbea curent latinete; el a ncercat ca i Dimitrie

    Cantemir, mai trziu s aplice limbii romne regulile frazei latine i a introdus n vocabularul

    scrierilor sale cuvinte latine. Unele elemente latine ale limbii scrierilor sale se explic, de

    altfel, chiar prin izvoarele n limba latin folosite pentru documentarea cronicii i a lucrrii

    De neamul moldovenilor, i anume cronica lui Piasecki i istoria Transilvaniei de Laureniu

    Toppeltin.

    Ca i Cantemir, Miron Costin este contient de rolul su n furirea limbii literare, pe

    care o apropie de modelele clasice.

    Ca si la ali cronicari, si la Miron Costin se poate observa caracterul oral i popular

    al limbii si impresia de zicere a textului scris. Drept dovada voi cita urmatorul fragment:

    Fost-au gndiul meu, iubite cititoriule, sa fac letopiseul ri noastre Moldoveni din

    desclecatul ei cel dinti, carele au fostu de Traian-mpratul i urdzism i nceptura

    letopiseului.Ce sosir asupra noastr cumplite acestea vreme de acmu, de nu stm de

    scrisori, ce de griji i suspinuri. i la acestu fel de scrisoare gndu slobod i fr valuri

    trebuiete. Iar noi prvim cumplite vremi i cumpn mare pmntului nostru i nou. Deci

    priimete, n ceast dat, atta din truda noastr, ct s nu s uite lucrurile i cursul ri, de

    unde au prsit a scrie rposatul Ureche vornicul.6

    n scrierile sale se gsesc numeroase construcii morfologice i sintactice

    mprumutate din latin, care dau limbii scrise o structur diferit de a limbii vorbite.

    Limba lui Miron Costin ca i a lui Varlaam, Ureche, Dosoftei, - are la baz limba

    crilor bisericeti i elemente din limba vorbit. Ea conine, pe de o parte, ntreaga motenire

    a trecutului i deci elemente care se regsesc n scrierile din secolul al XVI-lea, dar, pe de alt

    parte, apar ntr-nsa o serie de inovaii lexicale i sintactice. Influena modelelor latine este

    vdit n sintax i n vocabular. Cunoaterea i folosirea limbii vorbite l salveaz pe Costin

    de la manier i ermetism.

    Miron Costin este aa cum s-a artat: cel dinti scriitor romn care a ncercat s

    creeze o modalitate de expresie literar limbii romneti. El reuete s-i creeze un stil

    propriu. Comparaiile, dialogurile, portretele, ntreg stilul lui Miron Costin este prelucrat n

    vederea unui efect literar.

    n felul acesta, dei lucrrile sale au circulat mult vreme n copii manuscrise, Miron

    Costin aduce o contribuie pozitiv la progresele limbii romne literare i, prin unele

    particulariti ale prozei sale, anun pe Dimitrie Cantemir.

    Miron Costin, crturar de formaie serioas, considera c limba popular difer de cea

    literar, cum era la romani. El ia ca model la nivelul frazei latina cult, adeseori lsnd

    predicatul regentei la sfritul frazei.

    S-a spus i s-a demonstat c Miron Costin i supravegheaz stilul, n sensul c e atent

    la sintaxa latin i ncearc, pe ct posibil, a mladia limba roman pe tipare mai crturreti.

    Adesea ns scriitorul scrie foarte popular, ca omul cu griji multe, interesat a nu las nimic

    nensemnat din ceea ce crede el c trebuie s se tie de ctre urmai. Vremurile erau dintre

    cele mai tulburi, dar, pe de alt parte, incearc a filozofa n sens cretin.

    6 Letopiseul rii Moldovei, Miron Costin

  • 10

    mprumutnd din latin punerea verbului n principal la sfrit, Costin i atinge

    obiectivul n proporie de 100%. Unde trebuia s fie Deus, avem Dumnezeu sau

    Dumnedzeu, al mieu n loc de meus, aa s-a stricat limba. Unde era coelum, avem cerul;

    homo omul; angelus ndzerul. Unele cuvinte au rmas chiar ntregi: barba barba, aa i

    luna, iar altele foarte mici deosebiri. n plus, s-au mai adugat mai trziu i puine cuvinte

    ungureti. n sfrit, lundu-se cele sfinte de la srbi, s-au adugat i puine cuvinte

    slavoneti. El gsete o modalitate de expresie literar a limbii.

    Prezena mprumuturilor neologice din alte limbi se explic, n cazul lui Miron

    Costin, prin influena modelelor latine.

    Miron Costin a continuat cronologic nu numai letopiseul lui Grigore Ureche, ci i

    unele dintre ideile de baz ale precursorului su. Dintre acestea face parte i ideea originii

    romano-latine a comunitii i unitii de neam a poporului su. Miron Costin a dezvoltat

    aceast concepie n primul rnd n cunoscuta sa oper De neamul moldovenilor, din ce ar

    au ieit strmoii lor, scris prin anii 70-80 ai secolului XVII, precum i dou lucrri mai

    mici de limb polonez: Cronica rii Moldovei i a Munteniei i Istoria n versuri polone

    despre Moldova i ara Romneasc.

    Miron Costin prin ntreaga sa oper a adus o mare contribuie la dezvoltarea culturii,

    istoriografiei, limbii, i literaturii romneti.

    RUNCAN Raluca

  • 11

    Ion Neculce

    Ion Neculce (n. 1672 - d. 1745) a fost un cronicar moldovean, mare boier care a ocupat

    diferite demniti importante n perioada domniei lui Dimitrie Cantemir. Dup cum afirmau

    cei care i-au cercetat activitatea literar, considerau c Neculce nu era prea nvat, dar era

    om cu bun sim, cu pricepere de a judeca lucrurile, ctigat prin amestecul direct n afacerile

    statului i cu un deosebit talent de a povesti. Se poate zice c el e cel mai literat din toi

    cronicarii Moldovei. El tie foarte adesea s gseasc cuvntul just pentru a zugrvi o situaie

    sau pe un om. Stilul lui nu e bombastic, ca al analitilor ce scriau slavonete, ci dimpotriv

    simplu i, prin aceasta, foarte atrgtor. Epitetul bine gsit are cteodat valoare artistic.

    Cine vrea s afle modele de stil din cronicarii moldoveni, trebuie s caute n primul rnd n

    Neculce, apoi n Miron Costin i Grigore Ureche.7

    O sam de cuvinte este o oper a lui Ion Neculce, care cuprinde 42 de legende cu un

    coninut educativ i o naraiune simpl dup cum spune i Alexandru Piru n Istoria

    literaturii romne de la origini pn la 1830: Ceea ce face farmecul legendelor lui Neculce

    este coninutul lor educativ fr ostentaie sau cumpnit anectodic, epicul cuminte, btrnesc,

    naraiunea simpl, popular. Este lesne de neles de ce legendele din O sam de cuvinte au

    fost att de citite i prelucrate de scriitorii din secolul urmtor. Acetia au gsit fr mult

    zbav subiecte de-a gata, necesitnd doar versificaia pentru a fi transformate n cntece,

    balade sau peome. De cele mai multe ori ns, observaie care nu s-a fcut legendele lui

    7 http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Neculce

  • 12

    Neculce pierde din autenticitate n prelucrrile poeilor, pstrndu-i mai departe adevratul

    parfum numai n original.8

    Cercettorii din domeniul istoriei limbii romne literare considerau c, n comparaie cu

    Grigore Ureche i Miron Costin, Ion Neculce ne apare mai puin preocupat de problemele

    teoretice ale scrisului. Lucrul nu surprinde la o fire de artist spontan i la un om care, cum

    nsui declara, nu studiase n mod sistematic n coli anume.

    Indiferent dac aceste istorii descrise de cronicari au fost sau nu adevrate, un lucru rmne

    stabilit, caracterul lor de ntmplri semnificative, anecdotic, i deci, literar.

    Manifestnd nclinaia de a le pune n cronic, Neculce dezvluie firea sa de artist, la un pas

    de a accepta legendele i miturile ca documente care vorbesc de trecutul unui popor.

    Acesta este lucrul nou i interesant din punctul de vedere al concepiei despre scris la

    Neculce, spre deosebire de ceilali cronicari moldoveni. Mai exact spus, Neculce presimte

    valoarea ficiunii literare n genere i caut a o motiva ca document istoric, ntr-un fel

    oarecare, lsnd, cu mare larghee, la aprecierea cititorului dac asemenea poveti merit s

    fie crezute sau nu.

    Iat, prin urmare, motivarea plin de nelepciune a inserrii ciclului celor 42 de legende n

    corpul Letopiseului, nite scurte povestiri att de fericit intitulate O sam de cuvinte.

    Fr ndoial, Neculce le a crezut utile pentru urmai de vreme ce, n alt loc, se adreseaz

    cititorilor, asemeni lui Ureche i Costin, n chipul acesta practic i moralizator: ,,Deci,

    frailor, cetitorilor, cu ct vei ndemna a ceti pre acest letopisu mai mult, cu atta vei ti a

    v feri de primejdii i vei fi mai nvai a dare rspunsuri la sfaturi de tain, ori de otire,

    ori de voroave, la domni i la noroade de cinste.

    Limba romn, parial format la epoca redactrii letopiseului, era n acelai timp capabil

    de a primi elemente neologice n cantitatea trebuitoare, fr a-i modifica ntru nimic

    structura fundamental.

    Nu-i lipsit de interes, spre a vedea pn unde merge puterea limbii romne n a asimila

    strinismele , s lum ca exemplu cuvntul pa i s observm c Neculce deriv de aici pe

    poaie, nevasta paei, ntr-un chip cu totul firesc: ,, i au luat ruii pre toi turcii robi i pre

    proaica lui Colceag Paa. 9

    O alt dovad a limbajului popular folosit de Neculce sunt urmtoarele rnduri: ,,Cnd i-au

    tiat capul lui Barnovischii-Vod , calul lui au i nceput a sri, ct n-au putut s-l ie comisul

    n mn. i scpndu-l din mn, pe loc au czdut de au murit. i vdznd turcii, mult s-au

    mirat i au dzis: Nevinovat au fost acest om. i au cunoscut pre Barnovschii-vod turcii, c

    au fost drept i s-au cit c l-au tiat. i s-au giurat ca s nu mai taie de acum domnu de

    8 http://ro.wikipedia.org/wiki/O_sam%C4%83_de_cuvinte 9 Letopiseul Trii Moldovei, ed. Iorgu Iordan, pg. 389

  • 13

    Moldova. Numai letopiseul de acesta nu scrie nimic. Iar oamenii aa vorbescu, c au

    apucat unii dintru alii.10

    Dupa cum afirma tefan Ciobanu, in Istoria literaturii romne vechi, Letopiseul lui Ion

    Neculce ilustreaz, n cele douzeci i cinci de capitole, tot attea domnii, ns numai

    paisprezece domnitori, ntruct unii au crmuit ara de cte dou sau trei ori, ceea ce

    demonstreaz nc o dat instabilitatea politic a epocii. Stilul Letopiseului este presrat cu

    proverbe, asemnndu-se totodat cu stilul lui Creang, pe care Neculce l precede n ceea ce

    privete stilul umoristic i oralitatea. Diferii critici literari au considerat cronica lui Neculce

    ca fiind una fermectoare: Limba lui nu este alterat de construcii i reguli influenate de

    limbi strine. Limba cronicii lui Neculce este un amestec din limba crilor noastre bisericeti

    cu cea pe care o vorbea poporul.11.

    Oralitatea stilului lui Ion Neculce este dat i de termenii populari extrem de expresivi, de

    particularitile de vorbire care confer veridicitate textului: Acela care, relund tradiia

    secolului anterior, a izbutit s ridice istoriografia la cel mai nalt nivel artistic este Neculce,

    adevratul continuator al lui Miron Costin. Fr s-i ncerce puterile n literatura propriu-

    zis, ca Dimitrie Cantemir, Neculce a fcut pentru literatur mai mult dect pentru istorie, i

    el este ntiul scriitor care a servit urmailor nu numai ca izvor, dar ca model, pn n zilele

    noastre.12

    Letopiseul lui Ion Neculce este structurat n douzeci i cinci de capitole, ilustrnd cele

    douzeci i cinci de domnii, dar numai paisprezece domnitori , deoarece unii au ocupat tronul

    de cte dou-trei ori ceea ce demonstreaz o instabilitate politic n epoc.

    n faa cronicii, Ion Neculce aaz 42 de legende istorice, sub titlul O sam de cuvinte

    despre care spune c sunt audzite din om n om, de oameni vechi i btrni, i n letopiseu

    nu sunt scrise i care ilustreaz evenimente ce au cutremurat sraca ar Moldav .

    Neculce pune n introducera Letopiseului aceste legende , crora autorul le acord o anumit

    valoare documentar, dar las pe cititor veridicitatea ntmplrilor povestite, cine va ceti i

    le va crede, bine va fi, iar cine nu le va crede, iar bine va fi; cine precum i va fi voia aa va

    face.

    Povestitor talentat, Ion Neculce a creat o oper durabil printr-o for artistic surprinztoare,

    prin arta naraiunii i prin arta portretului, avnd, ntre cronicari miestria pe care Ion

    Creang o va desvri. Proverbele sunt numeroase n letopise : calul rios gsete copaciul

    scoros; dup cum este vorba c nu fac toate mutele mere; pasrea viclean da

    singura-n la etc...

    Limba lui Ion Neculce reprezint, n genere, graiul provinciei lui natale, cu particulariti

    care, n mare parte, sunt proprii i graiului moldovenesc actual. n epoca n care scrie

    Neculce, exist o difereniere lingvistic ntre diversele provincii istorice romneti, care

    10 Letopiseul rii Moldovei, Ediie ngrijit, cu glosar, 1955, p.113 11 tefan Ciobanu, Istoria literaturii romne vechi, 1989, p. 431 12 Al. Piru, Literatura romn veche, ed. a II-a, 1962. p. 390

  • 14

    constituiau sau erau ncadrate de mult n organizaii politice separate. Se manifestau ns i

    pronunate tendine de unificare lingvistic. Relaiile economice, sociale, culturale, circulaia

    crilor i, mai ales, necesitatea rspndirilor au creat posibilitatea unor influene lingvistice

    reciproce. Fie c sunt o consecin a tendinei de unificare a limbii, fie c se datoresc unor

    copiti de origine muntean care ne-au transmis textul cronicii, particularitile (mai ales

    fonetice) munteneti sunt foarte numeroase n letopiseul lui Neculce concurnd adesea cu

    particularitile specific moldoveneti.

    Pe lng trsturile regionale, limba lui Neculce are i un pronunat caracter arhaic i popular.

    Caracterul popular al limbii lui Neculce apare mai ales n sintax.

    Sintaxa propoziiei:

    1. Apoziii i atribute adjectivale (cu articol adjectival) acordate n caz cu

    substantive n genitiv sau n dativ

    2. Negaia simpl

    3. Frecvena gerunziului, care nlocuiete uneori propoziii temporale, cauzale

    i atributive

    4. Numeroase cazuri de acord gramatical dup neles

    5. n construcii locale sau temporale:

    prepoziia la se folosete adesea cu valoarea lui n

    prepoziia n apare cteodat cu valoarea lui la

    prepoziia a este folosit cu valoarea lui n

    prepoziia de are uneori valoarea lui de la, dinspre

    Sintaxa frazei:

    1. Coordonarea predomin fa de subordonare. Prepoziiile i frazele se

    unesc rareori prin juxtapunere

    2. Propoziiile temporale sunt introduse prin conjunciile ct i cum

    3. Propoziia cauzal se construiete cu locuiunile conjuncionale cci c,

    pentru cci i pentru cci c

    4. Prepoziia final este introdus prin conjuncia de

    5. Prepoziia condiional este construit de conjuncia s , i cu conjuncia

    de

    6. Propoziia concesiv este introdus prin mcar c , dei , cu toate c,

    n coleraie cu dar , totui.

    OLARU Georgiana Florina

  • 15

    Concluzii

    n lumina acestor idei enunate mai sus, putem afirma c att Grigore Ureche, ct i

    Miron Costin i Ion Neculce contribuie la dezvoltarea limbii romne literare prin crearea

    unor opere literare, dar i prin ntemeierea unor modele culturale, care le asigur statutul de

    scriitori intemeietori, aflai chiar la nsi originea scrisului.

    Discursul cronicarilor este unul nclinat nspre proverbe i maxime. Stilul lui

    Costin nu e lipsit de influena popular, dovad fiind proverbele i expresiile pe care le

    folosete adesea: Ce dzilele lui cele sfarite, cum s dzice cuvantul, Lupul prul schimb,

    iar nu hirea. De asemenea, la Neculce ntlnim numeroase proverbe i zictori: Pasrea n

    cuibul sau nu piere, Nu fac toate mutele mere. Astfel, literatura produs de aceti trei

    mari cronicari i oameni de cultur, neleas ca art a cuvntului influeneaz dezvoltarea

    limbii romne literare.

  • 16

    Bibliografie

    Costin, Miron, Letopiseul rii Moldovei de la Aron-Vod ncoace, ediie ngrijit de

    P. P. Panaitescu, Editura pentru Literatur, Bucureti, 1965.

    Neculce, Ion, Letopiseul rii Moldovei, Ediie ngrijit de Iorgu Iordan, E.S.P.L.A.,

    Bucureti, 1955.

    Ureche, Grigore, Letopiseul rii Moldovei, Ediie ngrijit de P.P. Panaitescu,

    E.S.P.L.A., 1955.

    Bibliografie critic:

    Cantemir, Dimitrie, Hronicul vechimei a Romano-Moldo-Vlahilor, Editura pentru

    literatur, Bucureti, 1901.

    Ciobanu, tefan, Istoria literaturii romne vechi, Editura Eminescu, Bucureti, 1989.

    Constantinescu, Pompiliu, Scrieri alese, E.S.P.L.A., Bucuresti, 1957.

    Curticpeanu, Doina, Orizonturile vieii n literatura veche romneasc, Editura

    Minerva, Bucureti, 1975.

    Eminescu, Mihai, Despre cultura i art, Editura Junimea, Iai, 1970.

    Iorga, N., Istoria literaturii romneti, vol.I, Bucureti, 1925.

    Negrici, Eugen, Naraiunea n cronicile lui Grigore Ureche i Miron Costin, Editura

    Minerva, Bucureti, 1972.

    Panaitescu, P.P., Influena polon n opera i personalitatea cronicarilor Grigore

    Ureche i Miron Costin, n Analele Academiei Romne, Mem. Sec. Ist., seria III,

    tomul IV, mem.4, Bucureti, 1925.

    Piru, Al., Literatura romn veche, ed. a II-a, Editura Minerva, Bucureti, 1962.

    Rotaru, Ion, Valori expresive n literatura romn veche, Editura Minerva, Bucureti,

    1976.

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Miron_Costin

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Neculce

    http://ro.wikipedia.org/wiki/O_sam%C4%83_de_cuvinte


Recommended