+ All Categories
Home > Documents > $i LiTERNTURN ROrutAttI - cdn4.libris.rocdn4.libris.ro/userdocspdf/716/Limba si literatura romana -...

$i LiTERNTURN ROrutAttI - cdn4.libris.rocdn4.libris.ro/userdocspdf/716/Limba si literatura romana -...

Date post: 09-Oct-2019
Category:
Upload: others
View: 19 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
7
Anca Davidoiu-Roman, Mihaela Dobop, Luminila Paraipan, Dumitrila Stoica LirutBn $i LiTERNTURN ROrutAttI sta nda rd Clasa a Vlll-a Edilia a treia, revizuit5
Transcript

Anca Davidoiu-Roman, Mihaela Dobop,

Luminila Paraipan, Dumitrila Stoica

LirutBn $iLiTERNTURN

ROrutAttIsta nda rd

Clasa a Vlll-a

Edilia a treia, revizuit5

Cuvdnt-inainte

UNITATEA ICartea - obiect cultural (actralizar e) .............Tipuri de texte (introducere)

Enunpl. Fraza. Rellii sinractice !. ..in propozigie gi in fraz{ (actlualizare)

Cuvinte gi construclii incidente

Evaluare

UMTATEA IITextul liric (I)

Textul liric @Situalia de comunicare monologatl ..............Vocabularul fundamental qi masa

vocabularului. Dinamica vocabularului .....

Sintaxa propoziliei qi afrazei @. Predicatulgi propozilia subordonati predicativtr ........

Propozigia subordonatl predicativtr (PR) ...Evaluare

UNITATEA IIITextul epic in prozd. .........

Textul epic tn versuri

Textul narativ

Rezumatul oral (actuali zare) ...........

Mijloace interne de imbogilire a vocabularului.Derivarea. Compunerea. Conversiunea .....

Sintaxa propoziliei 9i a frazei (I!.Subiectul gi propozijiasubordonattr subiectivl (SB) ............

Evaluare

UNITATEA TV

Balada popularl 81

Textul argumentativ

(susjinerea preferinplor Ei a opiniilo.) ....... g9

CuvAntul. qi contextul. Sensrrt propriu(debazlgi secundar)..Sensul figurat 92

Sintaxa propoziliei gi a frazei fiD.

Propozilia subordonatl arributivl ............. lO 1

Evaluare.:.................. ............. 104

UNITATEA VRomanul ............... 109

Textul descriptiv ... l2OCategorii semanrice. Sinonime,

antonime, omonime, paronime,cuvinte polisemanti ce (actualizare) ............ t24

Sintaxa propoziliei 9i a frazei (IS.Complementul direct gi propoziliasubordonati 66mpletivl directi (CD) ........ 128

Complemennrl indirect gi propoziliasubordonatl 66mpletivl indirea: (CD ...... 13 1

Evduarc .............. 134

I.'MTATEA VIOpera drameticl ..... L3g

Situalia & comunicare

dialogatit ............. 151

tmprumuturile lexicale.

Neologismele. Evitarea gregelilorin utilizarea neologismelor ......................... 155

Sintaxa propozijiei Ei a frazei (V).

Complementul circumstanlial de timpgi propozilia subordonatlcircumstanliala de timp (CT) .................. 158

Cuprlns

6

9

t3

17

20

22

27

31

35

37

40

45

+7

7l76

52

56

6o

62

Complementul circumstan{ial de loc

9i propoziiia subordonattr

circumstanliale de loc (CL)

Complementul circumstangial de mod

gi propozipia subordonatl

circumstanliale de mod (CM)

Complementul circumstanlial de cauzd

gi propozilia subordonattr

circumstangiala de cavi' (CZ)

Complementul circumstangial de scop

gi propozilia subordonati

Evaluare

IJNTTATBA VIITextul publicitar

Textul informativ ...................... 182

Erori semantice. Pleonasmul ......................... 1 84

Sintaxa frazei (V!.Propozilia subordonatl

circumstanliah condilionala (CJ) .......... 186

P r o p o zigia sub o rdon at Icircumstanlialtr concesiva (CV) ............... 1 8 8

Propozilia subordonatl

circumstanliah consecutive (CNS) ......... 191

Evaluare ............. 194

Recapitulare pentru tezd - semestrul I .............. 198

Recapitukre pentra tezd - sernestrul al IIJea.... 200

Recomanddri dc lecturdpentru clasa a IX-a...

Si nu numai ......... 202

Bibliografi.e seleaiod ..................... 203

162

165

168

L7t

t75

180

UilITATEA IMotto:

,,Abia cI4ile ne dezviluie cu adevlrat inlelesullucrurilor pe care le traim..."

Nrcorer MaNorescu

E connpETENTE sPECrFrcE:1.1. in(elegerea semnifica{iei generale a mesajului oral,

sesiz6nd progresia gi coerenfa ideilor exprimatel

1.4. sesizarea particulariti{ilor lexico-gramaticale

ale unui mesaj ascultatl

3.1. dovedirea infelegerii unui text Hterar sau nonli-

terar, pornind de la cerinfe date;

3.2. sesizarea valorii expresive a categoriilor morfo

sintactice, a mijloacelor de imbogifire a vocabu-

larului gi a categoriilor semantice studiate;

3.3. identilicarea valorilor etice qi culturale intr-un

text, exprimindu-gi impresiile pi preferinfele;

4.1. redactarea diverselor texte, adaptAndu-le la situ-

afia de comunicare concretil

4.2. utilizarea in redactarea unui text propriu a

cunoqtinfelor de morfosintaxi, folosind adecvat

semnele ortografice gi de punctuafie.

Bibliotecarwl, Giuseppe Arcimboldo

df..Y.-]nilt t llt-p-rr LE vEt TNVATA:

. si utilizezi noi tehnici de lucru cu carteal

. sI reflectezi asupra valorii culturale a clrfii;

. sii recuno$ti trlslturile diverselor tipuri de

texte ficfionale qi nonfic{ionale;

, si redactezi diverse tipuri de texte;

. sI identifici gi si comentezi valorile stilistice

ale nivelului fonetic intr-un text literar;. sI utilizezi cunogtinfele de sintaxi in redac-

tarea unui text propriu, folosind adecvet

semnele ortografice qi de punctua$e-

Literoturd

CARTEA - OBI ECT CU tTU RAL (ACTUALTZARE)

3. Alege una dintre cirlile aliturate gimenlioneazd, dor|motive pentru care ai doris-o citegti.

1. Privegte imaginile urmiroare gi identifictoral elementele de pe fiecare coperrtr care indi-vidualizeazii cI4ile.

M mnmx \Di*S*xkftitewa

iteWerys,rw*ni*fmPavertcn

va*ului fant<rml

2. Identificl in coloana din dreapta defini-liile corespunzdtoare nopiunilor din stAnga gicompleteazd tabelul:

a. pref.aSd/postfafi

b. bibliotecic. coperti

d. autore. cuprins/sumar

f. titlu

g. bibliotecn publicn

h. editurii. cole4ie

f . inveligul protecror al unei cd4i ce conline informalii importantedespre o carte

2. persoana care acreat opera3. listr aqezatd.fie la inceputul ci4ii, fie la sfArgitul ei, care anunli sau

reia titlurile de capitole gi numrrul paginilor unde le putem grsi4. locul unde sunt pistrate cn4ile dupi ce sunr cumpirate gi ciiite5. serie de opere literare, gtiinlifice etc., grupare dupi anumite cri-

terii gi apirute in cadrul unei edituri6. institulie care oferi in mod organizat cititorilor diverse cr4i gi

publicalii, penrru a se documenta7. cuvint sau grup de cuvinte a$ezatin fruntea textului, avand rolul

de_a da informajii asupra conginutului cn4ii qi de a capta intere-sul cititorilor

8. institulie care se ocupl cu publicarea unei ci4i9. text ce congine argumenre in legituri cu valoarea cn4ii qi o in-

troducere generah in problematica acesteia

4. Lucru pe grupe!Grupa1i-vitn,roiuri dealbine" Qa elai) 9i discutagi timp de L0 minutepe tema: Ce schimbare a adus internetul tndeprinderile z)odstre de lecturd?, apoi expune-1i-vi concluziile printr-un reprezentant al gru-pei. Ve puteli referi gi la urmitorul fragmentdintr-un articol al lui Andrei Plegu:

,[...] calculatorul qi facilitnqile lui mi-auschimbat viala tn bine 9i asta la o vArsti cAndnu e u$or si asumi deprinderi noi. Scriu numaipe calculator gi apelez, de cAte ori am nevoie, la

a. b. c. d. e. f. ob. h.

pagina 6

refeaua electronictr, pentru informagie, verifi-care, detaliu. E la indemdnd, e rapid gi e, cu oa-recari exceplii, o sursl de incredere. Am tnsinorocul de a nu mI fi format in vecinitatea gi

prin intermediul calculatorului. [...] E motivulpentru care sunt foarte rezervatcAnd e sI iudecperformanla culturall a calculatorului gi a in-ternetului. Ele au introdus in metabolismulculturii un coeficient de facilitate, care presu-pune, e drept, acces prompt, dar gi lene men-tali, pasivitate, imposturtr.

Internetul e pe misura acelora care cred cd

a fi cultivat inseamnl, pur gi simplu, a Eti. [...]Dar a fi cultivat nu inseamntr a gti, inseamntra qti si caufi. Cultura e facultatea de a decidece e de ficut cind nu gtii ceva: cum si puitntrebarea, la ce uqtr sI ba1i, in care orizontsi te migti."

(,,Cultura de internet",la Dilema aeche,

anul V, nr.244,76-22 octombrie 2008)

Le va deschide cineva pentru a le face, astfel,sd tnceapd sd fi.e?

Ticerea clrlilor gi ruglmintea lor nerostiti.Ele nu-gi pot cere "dreptul de a fi deschise".Ci4ile nu fac grevtr, pentru a fi citite. Tot ce

pot face este si ceari tndurare din partea citi-torului care nu este tnctr.

CAnd privesc peretele unei biblioteci, imivine in minte scena balului din Rdzboi gi pare.

Doamnele aliniate, a$teptand, de-a lungul peretelui. Spaima Natagei ci nimeni nu o va invitala dans. Expresia incremenitl a chipului ei, "gatadeopotrivi gi de deznidejde, gi de extaz". Iarapoi, prinlul Andrei care se apropie gi ii pro-pune un .rrond de valsr. "De cAnd rc a$teptam>,

pare cL spune Nataga, iat zdmbetrl i se ivegte

pe fall "in locul lacrimilor ce stituseri sI opodideasci,,. $i, ..speriatn gi fericitl", tgi spri-jini mAna pe umdrul prinlului Andrei.

Splendid in scena aceasta este ci prinpl An-drei o descoperl pe Nataga din intAmplare,pentru cI disculia la care participi il plictisegtegi pentru cI, in fond, Bezuhov e cel care-l roagd.

si o invite pe Nataqa. Ochii prinplui trecusertrinainte peste ea, fard, ca el str o vada. 1...1 DaralegAnd-o gi dansAnd cu ea, Bolkonski desco-peri ci, din toate femeile care luau parte la celmai strllucitor bal al anului, Nataga, o fetig-cani inci, cu "brarele ei slabe gi urAte", eraceamai frumoasl. Ascunsd,pdnd' atunci in mul1i-mea indistitTcta. a doamnelor din sala de bal,frumuselea ei devine dintr-odatd, prin alegerea

Citegte fragmentul urmltor, extras dintr-uneseu al lui Gabriel Liiceanu, intitulat Dans cuo ca.rtei

,,Privite, cn4ile par nespus de sfioase. Elenu vin niciodati spre tine. Ca intr-o medievaliiubire, tu trebuie, intotdeauna, si le cauli $i sa

te duci citre ele. Fiinla lor este agteptare purI.

pa(ila 7

lui Bolkonski, oizibild. Prin1ul, care era,spuneTolstoi, ..unul din cei mai buni dansatori ai tim-pului stru", o ridicl, prin alegerea lui, pe soclulpropriei ei splendori. Abia aleasd qi abia dan-sind,Nataqa devine aparefltd"tn frumuselea ei.

Ca4ile aliniate, agteptand, de-a lungul pe-retelui. Privirea distrati care trece peste ele,fIrA se se hotirasci asupra uneia anume. ApoimAna care se tntinde, care scoate o carte dinrak,care o deschide. Dansul poate incepe. Danscu o carte.

ti . ,otrrrra unei ci4i in ce imprejurlri va fideschisi: intr-o biblioteci, intr-o chilie, pe masa

de studiu de acasl, tn pat, in tramvai, sub un fe-

linar, tn tren. Important este ca ea sd fi.e cititd -gi, astfel, si fie mAntuitd, de aparenga de simpluobiect rdtdcit printre alte obiecte. Pentru cioricAt de arltoasi ar fi, cafi,eanu existi tnci insimpla ei materialitate. Ea nu este un obiect, ciun obiect de citit gi, astfel, singurul cor? spiri-tual existent pe lume. [...]

Si vorbegti despre carte ca despre o fiinllvie. Altminteri cum ai putea-o iubil"

(Garnmr LucreNU, Dans cu o carte)

Literoturd

4. Explicl definiqia pe care autorul o dece4ii in finalul fragmentului: ,,Ea nu este unobiect, ci un obiect de citit gi, astfel, singurulcorp spiritual existent pe lume."

5. Menlioneazd, trei motive pentru careiubegti (sau nu) cl4ile.

1. Noteazi cAte un sinonim pentnr fiecare E f , Comenteazi mottoul de latnceputul uni-dintre cuvintele gi expresiile : sfi.oase......................,

tndurare ..., indistinctdsplendoare ................, sd se hotdrascd

......., sd tnceapd s,ifie .... ......................,

t&ii in 5-6 rAnduri.

ti e totuna

2. Explicn oral de ce sunt subliniate anu-mite cuvinte in fragmentul citat.

3. Comenteazil comparatia pe care o faceautorul intre lecturd gi dans. Activiteqi qi proiecte

l. Deseneazd pe un carton o copertl pentrucartea favoriti sau pentru o carte imaginatide tine.

It. Lucru in echipi! impn4ili-vl pe grupegi alcdtuili o scurti culegere de citate desprecarte. Prczentali dosarul la ora de evaluare a

proiectelor.

pagina 8


Recommended