+ All Categories
Home > Documents > George Vasii - In Cautarea Sensului

George Vasii - In Cautarea Sensului

Date post: 15-Sep-2015
Category:
Upload: nicksavas
View: 418 times
Download: 41 times
Share this document with a friend
Description:
Religie
316
George Văsii - IN CĂUTAREA SENSULUI - 1
Transcript

George V`sii

George Vsii

- IN CUTAREA SENSULUI -

Prefa

Dac nu devenim CANDELE APRINSE , degeaba trim ! I CANDELA din ce este format ? Dintr-un vas care este nveliul trupesc , din untdelemn -care traduc Prinii a fi citirea i meditaia ; iar flacra este cea pe care nsi Duhul Sfnt o aprinde !- spunea Printele George Vsii .

Deasemenea, tot el- marele Isihast necunoscut- repeta obsesiv cuvintele Lui Hristos de la prima venire :Eu sunt Focul ce s-a pogort pe Pmnt i ct de mult doresc ca i voi s ardei ! S ardem pentru a lumina ! Cci scopul celei de-a doua veniri a Lui Iisus pe Pmnt este de a ne aduce LUMIN: Eu sunt Lumina lumii ! i Eu sunt Steaua cea luminoas a dimineii ! Aceast stea este Venus, nu Iisus. Lumina , ca rsplat pentru cei care au parcurs treptele gndirii ( ale CUNOATERII ) :

Raiunea - informare, studiu , cercetare ;

Meditaia procesul de analiz a celor culese anterior ;

Contemplaia sintetizarea i sistematizarea datelor rezultate din procesul analitic .

Acestea duc la Extazul vederii LUMINII Taborice la IUBIRE , conform celebrei de acum afirmaii : Iubirea de Dumnezeu , pe msura cunoaterii Lui este !(George Vsii , Motto la Nunile necesare , Ed. Solteris 2002).

Aadar este necesar mai nti aprinderea flacrei cunoaterii , care s lumineze minile noastre ntunecate , alungnd negura netiinei . Se lmurete astfel I simbolul ultimului element din componena candelei : Flacra cu cldura i lumina sa care semnific - IUBIREA respectiv CUNOATEREA de Dumnezeu.

n acest scop a fost alcatuit aceast lucrare : pentru a veni n ajutorul celor angajai n parcurgerea treptelor mai sus amintite . Deoarece faza isihast precede vederea Luminii Taborice , vom avea ocazia s aflm din prima parte a crii -n cutarea sensului povestea vieii unui mare tritor isihast: Printele George Vsii , membru activ al renumitei Organizaii cretin-ortodox Rugul Aprins al Maicii Domnului de la Mnstirea Antim din Bucureti , cel mai iubit ucenic al Duhovnicului martir-Daniil de la Raru, dar i protectorul cunoscutei i iubitei staree - Micua Veronica de la Mnstirea Vladimireti, cu care a fost cstorit formal, vreme de 16 ani, pentru a putea scrie mpreun, n cea mai crunt perioad ateist, o serie de cri , de un nalt nivel spiritual , druindu-ne astfel o adevrat FILOSOFIE CHRISTIANIC, transmis direct de Divinitate .

n partea a doua a crii s-au prezentat cteva aspecte legate de Organizaia Isihast Rugul Aprins al Maicii Domnului, i rolul pe care domnul George Vsii l-a avut in cadrul acesteia. S-au prezentat o serie de memorii reluate de domnul George Vsii dupa 1989, adresate forurilor superioare din conducerea BOR

Partea a treia, intitulat sugestiv : Poet i indrumtor spiritual cuprinde o prezentare sumar a vastei opere a domnului George Vsii, mare parte i cea mai important, nepublicat . S-a incercat a se prezenta, ce-i drept intr-o mic masur, imensul rol ce domnia sa l-a avut in indrumarea spiritual a celor pe care i-a ntlnit in aceasta viat. Pentru foarte muli din cei ce l-au ntlnit, contientizarea mreiei acestui OM, a avut loc mult prea trziu, cnd deja nu mai era printre noi, iar regretele sunt incomensurabile.

Ultima parte cuprinde numai scrieri n variant original , nu am intervenit n nici un fel , spernd n inspiraia cititorului de a descoperi mesajele pe care domnul George Vsii a dorit s le transmit . Altfel , ar fi fost multe lucruri de explicat i lmurit , unele depind puterea noastr de a o face . Am ncheiat totui cartea cu cteva mrturii ale unora dintre cei care l-au ntlnit pe drumul evoluiei spirituale . Este de amintit aici i gestul omagial pe care l-a ntreprins o persoan ce l-a cunoscut pe domnul George Vsii, i care a editat o carte Cele patru evanghelii - autor Marco Cepito.

Dorim ns a mai prezenta aici, un paradox care doar pe pmnt se mai poate ntmpla . George Vsii a fost prietenul celor mai mari personaliti religioase i culturale ale vremii noastre . Iat cteva dintre ele : Printele Cleopa , Andrei Scrima , Printele Arsenie Papacioc, Prof.Virgil Cndea , Printele Sofian i Andrei Pleu , Printele Stniloae ,Alexandru Paleologu , etc,etc.

Toi ns , l-au pstrat doar n inima lor i nu au vorbit public despre el . i invitm pe aceast cale s-i abordeze opera i cu toii s-l readucem n prim planul spiritualitii romneti . Noi suntem aceia care avem nevoie de aceast recunoatere , pentru c Sfinia sa , acolo Sus , oricum i-a rectigat locul pe care l-a meritat din mpria Cerurilor . I

N CUTAREA

SENSULUI

-autobiografic-

POVESTIRILE

M-am nscut ntr-un orel lng malul mrii. Prinii mei au dorit s aibe un copil N-a fost o ntmplare. Au dorit s aibe un copil, pentru c s-au luat din dragoste. A fost o dragoste adevrat ntre ei, dragoste care a pornit chiar din prima clip cnd s-au vzut. Poate a fost o ntmplare, dar m gndesc mai ales la mama, care, pe lng c era frumoas, avea i un deosebit sim de a deosebi oamenii, iar tata era un om deosebit, sincer, senin i mai ales foarte prietenos. Iubea copii i avea darul de a le ctiga atenia i simpatia. tia s le fac jucrii, le desena tot felul de bazaconii, se fcea c nghite foarfece i cuite, c le scoate apoi ntregi i neatinse, scornea tot felul de poveti i ntmplri de rmneau copiii pironii locului ascultnd. Ateptam cu nerbdare seara, cnd venea tata de la lucru, pentru c dup ce mnca, se aeza ostenit pe pat i continua povestea nceput cu multe, multe seri nainte. Povetile pe care mi le spunea tata nu aveau niciodat un sfrit. Cnd ncepea s povesteasc m ntreba: Unde am rmas seara trecut? eu i aduceam aminte iar el relua povestea i o ducea mai departe i eu ascultam, ascultam,ateptnd mereu deznodmntul

Povestirile au fost pentru mine o adevrat hran a copiliriei, pentru c m purtau ntr-o lume cu totul deosebit.. O lume care era pe placul meu, pe care o nelegeam parc Tata, scornea tot felul de eroi care aveau tot felul de arme, care mai de care mai nstrunice i cu cele mai miraculoase nsuiri. Eroii se nfreau n luptele lor cu apele, cu munii i cu stelele, animalele deveneau cuvnttore, iar dobitoacele de care se foloseau cptau nsuiri de fiine vii.

M culcam seara mereu cu gndul la cele ce ascultam i adormeam ntr-un trziu cu convingerea c lumea de care tata mi vorbea, era cea adevrat.

CANDELA

i mama mi spunea poveti dar nu erau aa de interesante ca ale lui tata.

Mama mi povestea despre un copil sfnt pe nume Iisus, care se nscuse cndva ntr-o iesle srccioas, care avea Tat, dar care era n cer i se numea Dumnezeu. Dumnezeu era un btrn cu barb alb care pedepsea pe copii ri i mi mai povestea de un sfnt pe nume Nicolaie- care mai avea i chip de b sau nuia.Sfntul Nicolaie era bun c-mi aducea jucrii, dar i mai bun era Mo Crciun care mi aducea tot ce-mi doream.

Cnd privesc spre cele mai deprtate amintiri ale copilriei, chipul mamei este legat de nite ndeletniciri pe care nu le puteam nelege. nelegeam rostul gtitului, al splatului, al scuturatului prin cas, nelegeam spartul lemnelor i al aprinderii focului, nelegeam oarecum de ce sap grdina i ud florile, de ce chema sraci n cas i le punea s mnnce fr tirea tatei nu nelegeam ns deloc de ce avea atta grij de acel obiect din dreapta icoanelor, cruia i zice candel i de ce inea att de mult ca acea candel s fie mereu aprins.

Nu nelegeam de ce m oprea duminica de la joac i m ducea la Biseric unde trebuia s stau toat slujba i pe deasupra s mai spun i crezul n genunchi i apoi s m duc acolo unde era tata popa i s-i srut mna. Slujba m plictisea i tot timpul m frmntam cu gndul la ceilali copii care n timpul acesta se jucau n voie. Nu nelegeam de ce se duceau la biseric i mai ales de ce trebuia s merg i eu. Din toate cele ce auzeam i vedeam acolo, nu era nimic, absolut nimic care s-mi strneasc interesul. Ba nu, era totui ceva: erau clopotele!

CLOPOTELE

Ascultam cum bat; mi impuneau doar ele un respect inexplicabil. Sunau att de frumos, m impresionau att de mult, nct oriunde m aflam, orice fceam, lsam totul ca s le ascult Mai nti se auzea un singur clopot cu sunet grav i trist; apoi rsuna altul i mai senin, mai cald, dup care izbucnea un noian de sunete, o adevrat muzic ce se ridica din vzduhuri sau venea din vzduhuri s vesteasc ceva ce venea din naltul turlelor i se ridica spre albastrul Cerului.

JUCRIILE

mi plcea teribil s m joc. Tata mi aducea tot felul de jucrii care mai de care mai nstrunice i-mi amintesc cum toate aceste jucrii strneau n mine o extraordinar curiozitate de a ti cum sunt pe dinuntru, s vd ce le face s se mite. M jucam o zi dou, apoi ncepeam s le desfac. Le scoteam capul i apoi nenelegnd rostul acelor mecanisme, cutam s le desfac pies cu pies, spernd c voi gsi secretul micrii lor.Tata se amuza grozav vznd ce mai rmne din jucrii, dar mama m certa. Cei drept, eu le desfceam cu gndul de a le reface, dar majoritatea erau cu neputin de refcut. Am demontat n continuare, ncurajat de indulgena lui tata, zeci i poate chiar sute de jucrii. Nu pot spune c am fost rsfat de prinii mei. Nu! Fceam multe nzbtii i fr s vreau, i supram. Faptul c i vedeam suprai pe mine, era cel mai grav lucru i asta m fcea s evit acele lucruri care i fcea s ridice tonul. Poate dac ar fi tiut ct de mult sufeream cnd vedeam c ceva i supr, poate c tata ar fi renunat s mai ridice tonul, care pur i simplu m fcea s tremur. Nu am fost rsfat. Dimpotriv! Primii ani ai copilriei au fost umbrii de teama de ei. Nu le-am spus-o niciodat, pentru c mai trziu, cnd eram prin liceu, au renunat la ridicarea tonului.

Ce a fost ns important, a fost c am avut poveti i jucrii. Mai ales jucriile. Pentru c nimic nu este mai important - acum cnd m gndesc la acei ani -dect faptul c m-au lsat s-mi desfac jucriile, c pn la urm i mama se obinuise i venea de strngea cu foraul n urma mea uruburile, rotiele i celelalte piese care mai rmneau din bietele motociclete, maini i tancuri i cte altele.

Desigur, secretul era faptul c tata avea un magazin n care avea i un raion de jucrii, astfel nct tentaia pentru mine era mare, iar tata, n marea lui dragoste cu care m nconjura, nu m oprea niciodat s iau jucria care m atrgea.

Dar, pe msur ce desfceam, am constatat c mai toate au aceleai piese: uruburi cu piulie, arcuri i cteva rotie zimate. Am fcut aceast constatare i am renunat s le mai desfac pn la ultima pies. M mulumeam s le scot doar carapacea; nvrteam cheia observnd cum arcul se strnge, apoi i ddeam drumul, i vedeam c acelai arc ncepe s se desfac odat cu nvrtirea roilor. Era simplu i mai ales cnd am vzut c toate sunt la fel, am ncetat s le mai desfac.

Privirile mi s-au oprit atunci la aparatul de radio. Aparatul acesta, cutia aceea din care vorbeau atia oameni, din care porneau attea cntece, era un mare semn de ntrebare i timp ndelungat am fcut eforturi de stpnire de sine ca s nu umblu la el s vd ce ascunde nuntru, pentru c ceea ce era la vedere nu spunea nimic. mi ddeam seama n acelai timp, c aparatul acesta nu era chiar o jucrie ca toate celelalte, pentru c tata i mama l aveau ca ceva de pre. i totui nu am rezistat curiozitii i m-am hotrt s ncerc s vd ce ascunde dar fr s fiu vzut de tata sau de mama. A fost pentru prima data cnd am vrut s fac ceva n ascuns fr tirea nimnui.

Nu mi-am pus ntrebarea dac e bine sau ru ce fac. Nu tiam nc ce e aia bine i ce e aia ru .

1. Eu eram curios.

2. Trebuia s-mi potolesc curiozitatea i

3. Trebuia s-o fac fr s m vad ai mei, c m-ar fi oprit.

i ntr-o zi cnd nu era nimeni acas, am sucit aparatul cu spatele, i-am desfcut cu uurin capacul cu o urubelni i naintea ochilor mi apru o puzderie de becuri, globuri i globulee de tot felul i cte alte ciudnii pe care nu le mai vzusem niciodat. N-am neles nimic i mi-am fcut eu socoteala c nu are nici un rost s le desfac c sunt prea multe i era limpede: era fcut de oameni, mari nu era fcut de mine

Aa m-am ntors la jocurile mele. Trebuie s spun o treab clar: Mama nu m lsa s m joc cu bieii, mai bine zis, prefera s m joc cu fetele, pentru c bieii -spunea ea -m nvau prostii i rele, ns fetele sunt mai cumini. ntmpltor chiar vis-a-vis de noi locuiau dou familii care aveau fiecare cte o fat: Mioara i Lula.

Copilul GIGEL mpreun cu prinii

GIGEL mpreun cu una dintre verioare

MIOARA I LULA

Erau amndou cam de aceiai vrst dar mai mari ca mine cu civa ani. Eu le vzusem adesea cum se plimbau cu cruciorul cu ppui, dar nu le cunoteam i nu le salutam. ntr-o zi ns, pentru c eu tot o pisam pe mama s m lase i pe mine s m joc pe strad cu ceilali copii, mama s-a dus la vecinele ei i a aranjat s m duc la ele n curte s ne jucm.

Zis i fcut. A doua zi mi-am luat cele mai de soi jucrii, un tanc ce scotea scntei pe care-l primisem de la nemii care aveau un comandament n colul strzii i o motociclet cu ata de la tata, n care cel din ata rpia cu o mitralier. M-am dus cu mama de mn la Lula i Mioara. Ne-am prezentat, mamele s-au retras, iar noi trei am rmas. Au fost ns indiferente cu mine. Parc nici nu eram lng ele. i tot ntorceau ppuele pe-o parte i pe alta, le tot mbrcau i dezbrcau, preparaser un biberon cu lapte ca s le hrneasc, ntr-un cuvnt: nite fleacuri. Cnd am vzut eu c ele nu au dect ppui, ursulei i alte ppui i ppuele, m-am gndit s le fac o demonstraie cu tancul, de adevrate jucrii.

Era un tanc impresionant de aproape 40 cm lungime, cu enile groase de cauciuc, care scotea scntei prin eava tunului n timp ce mergea i putea s urce i peste o pern dac i-o puneai n cale. L-am nvrtit cu cheia i i-am dat drumul. La zgomotele i scnteiele tancului, eu o fceam pe avionul care venea n picaj spre tanc, bombardndu-l cu pietre n timp ce tancul, fr s se sinchiseasc, trecea peste pietrele pe care le lansam, scond sunete care imitau avioanele. Dar spre surprinderea mea, att Mioara ct i Lula au privit o clip tancul meu vijelios, au pufnit n rs i i-au continuat trebluiala cu ppuile. Nu am mai tiut ce s cred, vznd atta dezinteres pentru formidabilele mele jucrii. Nu nelegeam.

Am plecat repede acas.

LUPTA CU BALAURULA doua zi urma s vin ele la mine, dar ntrziau s soseasc. Am pus-o pe mama s le cheme i n sfrit au aprut. Eu le pregtisem o surpriz, ca s le art ct de matur sunt. M inusem scai de tata ca s-mi cumpere i mie o diagonal cu pistol i cmu verde, ca s fiu ca ia pe care-i vedeam n fiecare duminic ncolonai ca soldaii i umblau pe strzi cntnd, dar tata nici n-a vrut s aud. Pn la urm a cedat, aa c n cmaa verde i cu diagonal i toc de pistol la cingtoare, am nceput s pesc militrete spre ele, am rspicat salutul celor maturi pentru Legiune i Cpitan ridicnd mna n sus, apoi, ct ai clipi din ochi am scos pistolul cu ap din toc i fioros am apsat pe trgaci, convins c voi produce o impresie tare. Cnd colo, madonele mele mi-au pufnit n rs dispreuitor, iar Lula ntorcndu-mi spatele, a nceput s miroas florile din grdin. Contrariat, innd cu orice pre s fiu admirat, am trecut la punctul doi al reprezentaiei. M-am repezit la sabia ce o aveam pregtit, am prins-o de curea, am tras-o din teac i artndu-le un butoi vechi, le-am strigat: Vedei balaurul acela? Are apte capete. Privii cum l distrug! i scot un chiot, m-am repezit la butoi i cu o nverunare de care nici eu nu m credeam n stare, am nceput s-l lovesc din toate prile, mi schimbam locul, cnd ntr-o parte cnd n alta, scoteam strigte de lupt i pe msur ce loveam cu sabia, cretea n mine sigurana c de data asta voi fi admirat. Gndul acesta m-a nfierbntat mai tare i nu tiu ce s-a ntmplat cu mine, doar c n clipa aceea m-am simit realmente eroul dintr-o poveste de-a lui tata, erou ce venise s nfrunte un balaur cu apte capete pentru a elibera din captivitate fiicele mpratului. Spun, nici acum nu pot s mi explic fenomenul ce s-a petrecut. Mi-aduc perfect aminte de gturile lungi ale balaurului, de nrile deschise din care ieeau flcri, de salturile pe care le fceam spre a m feri de mucturile lui a fost o lupt real. Cel puin eu am trit-o ca pe o lupt adevrat, pentru c nu mai loveam butoiul sabia mea se nvrtea prin aer reteznd pe rnd cte un cap al balaurului. Uitasem i de mncare, uitasem de mine, uitasem c joc teatru, eram n culmea furiei nici nu mai tiu dac am strigat sau nu abia dup ce am retezat cel de-al aptelea cap, am strigat: i-acum ultimul cap! i am renceput salturile i odat cu ultimul cap tiat m-am prbuit epuizat, sfrit de efortul pe care-l fcusem. Vzndu-m Mioara i Lula, au alergat spre mine i s-au aplecat s m ridice. Se tot vicreau de ce am fcut asta. Dar eu eram fericit; fericit c biruisem balaurul, fericit c eliberasem pe cele dou fiice de mprat. Eram asudat i gfiam, stnd ntins pe pmnt cu ochii nchii, le simeam pe amndou: erau lng mine i eram fericit. Eram eroul lor care le scpasem din captivitatea balaurului. Desigur c acum mi vor mulumi, nu vor ti s gseasc cuvinte de mulumire i aa cum eroul lua de soie pe Zna Florilor, aadar, una din cele dou va fi soia mea.Da, o voi lua de soie o voi lua de soie pe Mioara fiindc Lula mi-a ntors spatele i dac stau s m gndesc Lula nici nu mi-a zmbit cnd am bombardat cu tancul ziua trecut, pe cnd Mioara mi-a i zmbit, a i privit mai cu atenie cum trecea tancul peste pietre. Mioara, deci e frumoas ntocmai ca Zna Florilor sau ca Zna Apelor sau ca Zna Zorilor Cine-o fi n realitate Mioara?

ntre timp m linitisem. Mioara! Viitoarea mea soie! S-o vd!S deschid ochii ncet ncet zrii crengile de cais nflorite n dreapta era Mioara. Frumoasa Mioara! Deci basmele sunt adevrate! Iat c sunt adevrate c tot ce a fost pn acum nu a fost dect o pregtire pentru a intra n adevrata via .Tata spunea adevrul cnd povestea numai eu credeam c sunt scorniri de-ale lui tata

M-am ridicat n fund. Mioara sttea ngenuncheat de-a dreapta,Lula sttea n picioare, n stnga. Mioara zmbea, Lula privea dispreuitoare. Cine-o fi i Lula asta? A da! Ea este de fapt Baba Cloana prefcut n fat! De ce? Oare de ce? ! Aha!Ca s-o otrveasc pe Mioara Lula e poate muma balaurului

-Doamn, doamn, i e ru biatului! Venii! o auzii pe Mioara strignd.

i mama veni repede din cas, iar fetele i povestir lupta mea imaginar. A doua zi m-am dus eu la ele. Trebluiau mereu cu ppuile. De data asta n-am mai luat jucriile mele. M-au luat n joaca lor, tratndu-m ca pe o ppu de-a lor. Aveu o sobi minuscul metalic, m puneau s aprind focul, iar ele n nite crticioare de 5-6 cm pregteau mncarea i m puneau s-o mnnc. Mi-aduc i acum aminte de frmele de zarzavaturi pe care trebuia s le mestec cnd aezau masa i-mi puneau s mnnc. Eu nghieam supus, fr s zic c nu-i bun. Nu voiam s le supr i mai ales pe Mioara de la care nu-mi venea s-mi mai iau ochii.

Faptul c-mi plcea de Mioara , nu ar fi cine tie ce. Ceea ce este ns foarte ciudat, este faptul c din fraged copilrie am simit o irezistibil atracie pentru sexul feminin. O adevrat patim s-a aprins n mine fa de fetia unui cpitan de main. O chema Carmen i cutam s fac tot posibilul s stau n preajma ei, s pndesc momentul cnd nu era nimeni acas s o dezbrac i s-i vd goliciunea. Nu o singur dat i nu numai fa de Carmen ci i de alte fete cu care ncercam tot felul de figuri , care mai de care mai ptimae. Nu aveam noiunea rului, a pcatului s-au a greelii, dar pe undeva tiam c trebuie s m ascund de privirile altora. E adevrat c mama cu timpul m nvase c ru nseamn a nu asculta de prini, a nu-i face rugciunea seara i crucea nainte de mas. A grei nseamn i a nu te duce la biseric duminica sau a mnca de dulce n posturi, precum i a spune cuvinte ruinoase.

PRIMUL EXPERIMENT MISTIC

ntr-un timp, verii m nvau tot felul de cuvinte vulgare pe care eu le spuneam adesea, fr nici o reinere. Prinii m-au chelfnit de cteva ori i ntr-o diminea , de Sfntul Nicolaie, am vzut c Sfntul mi adusese o nuia i un ardei rou pe care mama l ag de perete, spunndu-mi c dac mai pronun cuvintele acelea urte, ardeiul, vine singur din cui i-mi freac buzele ca s m usture.

Umblam mereu cu team pe lng ardei. Aveam aceast team dar i o ndoial c ardeiul va cobor realmente din cui ca s-mi frece buzele. Obsedat de aceast prezen a ardeiului, ntr-una din zile m-am hotrt s fac o prob. Stnd n dreptul uii deschise, gata s fug la nevoie, am nceput s spun din cuvintele acelea ruinoase cu glas tare, cu ochii pironii la ardei, s vd dac pleac din cui. Dup ce am pronunat de cteva ori acele cuvinte, mai nti ncet, apoi din ce n ce mai tare i vznd c ardeiul nu se mic din cuiul lui , m-am uurat definitiv, a pierit din inima mea teama i de atunci nu am mai crezut n povestirile mamei pn pe la 7 ani cnd ne-am mutat n Bucureti i am fost dus la Biserica Patriarhiei unde n pridvor, pe peretele de apus era pictat o fresc ce arta raiul i iadul.

n acel pridvor am luat eu cunotin prima dat de existena dup moarte a celor dou locauri diametral opuse: Raiul i Iadul. Da, diavolii aceia cu coad i coarne m-au fcut s m-nfior, m-au fcut s ncep s disting ceea ce trebuie i ceea ce nu trebuie s fac ca s nu nimeresc n Iad.Trebuia s nu fur, s nu spun minciuni , s postesc i s m mprtesc, s srut mna lui taica popa i mai ales cel mai important lucru era s merg duminica la Biseric ,nemncat i s iau anafor i dac cumva fac vreo greeal s o spun preotului la spovad.

La biserica unde mergeam regulat, tata se mprietenise cu un preot foarte cuvios, Printele Pavelescu m ndrgise, astfel nct m-a ntrebat dac vreau s stau n Altar i s-i ajut la slujb.

Am fost ncntat s fac ceva, oricum era mult mai interesant dect plictiseala de a sta n biseric nemicat ca s aud aceleai i aceleai lucruri , fr s vorbesc de glasul dasclului care mi displcea la maxim.

n Altar , astfel am stat ani i ani de zile , aprinznd cdelnia, tind prescurile pentru anafor, fcnd candelele, avnd grij de lumnrile de pe Sfnta Mas i mergnd prin mijlocul Bisericii cu lumnarea naintea preotului care ieea cu Evanghelia sau cu Sfintele Daruri.

Chipul Printelui Pavelescu mi-a rmas legat de acele momente cnd, n timpul Prefacerii sttea n genunchi i adesea i curgeau lacrimile n rugciune, dup cum chipul Printelui Mihalcea mi-a rmas legat de numrarea banilor i certurile lui cu dasclul i cellalt preot.

Primii ani de coal i-am fcut la Liceul German Sfntul Andrei .Nu prea-mi plcea nvtura. Preferam s m joc dect s-mi fac leciile, iar prinii mei erau foarte ngrijorai de dezinteresul meu fa de carte. Nu-mi plcea coala, n schimb, ncepusem s caut cu asiduitate cri de poveti i mai ales de aventuri. Numrul crilor citite se nmuleau. Dinuia pe vremea aceea Aventurile submarinului Dox, cutam crile lui Jules Verne , dar mai ales mi plceau crile lui Karl May pe care le aveam toate, att Aventurile n Orient ct i n Vest.

Urmtorii ani mi-au rmas n amintire legai de Irinel, frumoasa Irinel i delicata Gina, pe care ori de cte ori le prindeam , le srutam cu nesa.n timp ce eram n mare dragoste cu Gina , am cunoscut un clugr din Mnstirea Antim din Bucureti, pe nume Arsenie. Prinii mei -de fapt - cutau un alt Arsenie, despre care se auzeau lucruri miraculoase: c ar avea vedenii, c ar cunoate pcatele oamenilor dintr-o singur privire i era un orator care electriza auditoriul. Dar nu pe Arsenie Boca l-au ntlnit prinii mei, ci pe Arsenie Papacioc, un clugr cu barb stufoas i lung pn la bru, avea nite ochi vioi i nite priviri ptrunztoare. El a fost acela care m-a cluzit cu sfaturile sale ctre o via de abineri i de lupt cu faptele trupului, el a fost primul care mi-a vorbit de Pateric, o carte cu culegeri din vieile vechilor pustnici din: Egipt, Iordania, Siria i Grecia.

Pe atunci o iubeam tare pe Gina i toate ameninrile de care mi vorbea Printele Arsenie, nu erau capabile s m despart de fata aceea.

Tot pe atunci, prinii mei au ajutat pe o maic de la o mnstire din Moldova, care era bolnav de plmni. Prinii mei i asigurau att cheltuielile de ntreinere ct i medicamentaia timp de luni de zile. De la acea maic , am auzit prima poveste care m-a pus pe gnduri i mi-a strnit interesul.

VLADIMIRETI

Era vorba de Mnstirea Tudor Vladimirescu -pe scurt Vladimireti, care, povestea maica Marionila, fusese ridicat ncepnd de prin anii 1939-1940, totul pornind de la o copil -miracol, ce vzuse cu ochii pe Dumnezeu i pe ali Sfini care-i ddur sarcina de a ridica o Mnstire nou,, din temelii , pentru i numai pentru fecioare. Ne-a dat atunci i o crticic ce cuprindea Vedeniile Maicii Veronica, cci aa o chema pe copila aceea care, n urma vedeniilor ridicase o Mnstire cu dou Biserici i nu tiu cte zeci de chilii i alte acareturi.

Curiozitatea mi fu att de mare, nct am inut neaprat s merg i eu cu prinii mei la aceast Mnstire, care devenise o adevrat obsesie. Am plecat plin de daruri, ntre care mi-aduc aminte un covor persan, o icoana mare de aproape 2 m. nlime, din argint ce reprezenta pe Sfntul Mina i-n plus, o Cruce mare de aur, pe care voiau s le doneze chiar Maicii Veronica.

Era n primvara anului 1949 i eu nu mplinisem nc 14 ani, cnd ntr-o sear ntunecoas i ploioas, am pit n incinta Mnstirii Vladimireti. Ardeam de nerbdare ca s-o vd pe aceea care cu ochii ei vzuse pe Dumnezeu n mijlocul unui lan de porumb; pe aceea care printr-un nemaipomenit spirit de iniiativ reuise ca din nimic , s ridice o Mnstire cu peste 200 de maici i surori, toate tinere n jurul vrstei de 20-25 ani.

n seara aceea am auzit-o pentru prima oar pe Micua -cum i se zice de toi - i nu pot uita puternica impresie ce mi-au provocat-o acel chip ngeresc plin de zmbet, acei ochi calzi, parc mereu scldai n lacrimi. Toat lumea care venea acolo , avea un respect nermurit pentru dnsa, iar maicile i surorile, pur i simplu o venerau. Dac pn la acea dat aveam numeroase ndoieli asupra existenei lui Dumnezeu, venirea mea la Vladimireti a avut o mare nsemntate , pentru c vzusem cu ochii minunea ndeplinit, adic att realizarea Mnstirii ntr-u rstimp foarte scurt, ct i cunotina ce-am fcut-o cu aceast Maic Stare plin de duh i mister, n ochii creia se reflectaser Dumnezeu i atia Sfini, printre care cel mai des se artase Ioan Evanghelistul.

Nu pot uita dimineaa aceea de smbt, chiar n ajunul nvierii, cnd Maica Veronica ne-a primit la dnsa n streie. tia deja de darurile aduse de prinii mei, dar nu tia de crucea de aur pe care ai mei voiau s i-o nmneze personal. Ne-a primit plin de graie i bucurie. Avea un fel molipsitor de a rde, de a zmbi, era un chip plin de farmec. Am dat cu toii mna, prezentndu-ne, iar tata a scos crucea de aur i i-a nmnat-o. Ei bine, a fost att de impresionat, nct rdea i plngeaa ca un copil. A ngenuncheat n faa icoanelor, mulumind, apoi a urmat ceva care a fost de-a dreptul extraordinar pentru mine. S-a ridicat din genunchi i repezindu-se spre mine, m-a srutat pe amndoi obrajii, de parc eu i-ai fi dat Crucea i mi-a spus:

- Tu eti copilul nostru, COPILUL MAICII DOMNULUI. TU AL NOSTRU VEI FI!

Am fost att de micat, att de impresionat de cuvintele acestea, de gestul acesta, att de mgulit, nct, din ochii mei au nceput s curg uvoiaie de lacrimi. Mi-am ascuns faa ntre mini i-n sinea mea, n clipa aceea m-am hotrt s rup prietenia cu Gina, s urmez Teologia i s m clugresc. Toate cele ce vzusem acolo i mai presus de toate , chipul acela angelic al Micuii Veronica, deveniser probe suficient de mari ca s m conving asupra existenei unui Dumnezeu adevrat, precum i a necesitii de a te jertfi total pentru Hristos. Un exemplu n acest sens mai era i preotul Mnstirii, Printele Ioan, despre care se spunea c este ALESUL LUI DUMNEZEU chemat alturi de ALEASA CERULUI : MAICA VERONICA.

Maicile aveau un respect deosebit i o iubeau ntr-att pe starea lor , nct o rsfau ca pe o adevrat regin. Mi-a rmas ntiprit n minte un cnt liturgic ctre Maica Domnului, pe care-l cntau maicile, un axion de praznic mprtesc care fcea s rsune ntreg vzduhul:

ngerul a strigat Celei Pline de dar,

Bucur-Te i iari zic: Bucur-Te

Cci Fiul Tu a nviat din mormnt .

Lumineaz-te,lumineaz-te

NOULE IERUSALIME,

C slava Domnului peste Tine a rsrit,

Salt acum i te bucur SIOANE,

Iar Tu MIREAS Nsctoare de Dumnezeu,

Veselete-te ntru nvierea Celui nscut al Tu.

i acum, cnd m gndesc la Vladimireti, locul acesta este legat n mintea mea de cuvintele Lumineaz-te,lumineaz-Te NOULE IERUSALIME , cuvinte pe care nu le puteam nelege. Cum s se lumineze Ierusalimul? Cum s se bucure i s salte Sionul? Nu nelegeam.

Ceea ce nelegeam eu - era ns jertfa attor fete care se mbrcaser n haine negre, care renunaser la via i la satisfaciile ei, care renunaser la totul, spre a veni la acest loc al jertfelor.

M-am ntors la Bucureti - radical schimbat. Am rupt relaiile cu Gina, fr s-i mai dau alte explicaii; am cumprat Patericul i am nceput s citesc cu ardoare Biblia, Noul i Vechiul Testament, precum i alte cri pe care le procurasem de la Mnstirea Antim din Bucureti. Aici la Antim , avea s devin locul meu cel mai preferat , n care aveam s progresez din punct de vedere spiritual. Regulat, smbta i duminica, veneam la Antim, cntnd n corul clugrilor mnstirii. Printele Damian m spovedea regulat i-mi ncuraja intenia mea de a urma Teologia i de a m clugri. ncepnd cu vrsta aceea de la 14 ani, urmtorii 4 ani au fost anii fazei de ascez cumplit. Zic , c triam ntr-o ascez cumplit pentru c aproape nu-mi permiteam s zmbesc, att eram de hotrt s urmez i exemplele cu care luam cunotin prin intermediul Patericului. Astfel, dormeam pe o planet de lemn i nu n pat, ineam posturile cu sfinenie, aveam zilnic program de rugciune, nchinciuni i metanii, pe care l fceam mereu chiar cnd eram obosit.

Pe msur ce treceau lunile, deveneam tot mai contiincios, tot mai scrupulos cu propriile mele acte. Vacanele le petreceam numai n mnstiri; veneam nti la Vladimireti unde stteam 3-4 sptmni, dup care m duceam la Mnstirea Slatina din apropierea Flticeniului.

Micua Stare VERONICA

GIGEL copilul Maicii Domnului

MNSTIREA SLATINA La Slatina era stare arhimandritul Cleopa, o figur unic n felul ei, deoarece era de o cultur ecleziastic rar. Dispunea de o memorie extraordinar i avea incontestabilul dar de a povesti, de a tlmci scrierile Sfinilor Prini ,cum nimeni nu ar fi putut-o face. Era foarte modest i smerit. Locuia ntr-o chilie mic, avea un pat de scnduri, cojoc i o mas cu un scaun. Asta era tot ce avea el n chilie.

Acolo la Slatina, am mai cunoscut i ali clugri care realmente fceau din cele trei voturi clugreti: srcia, ascultarea i fecioria- idealul vieii lor. La Slatina, lunea, miercurea i vinerea se mnca o dat pe zi, iar n celelalte zile de dou ori. Slujbele erau conform celui mai riguros tipic, nelsnd ca s se scape o iot din cele ce trebuia s cuprind slujba. La mijlocul nopii, dup ora 24 , se fcea utrenia- care dura cam dou ceasuri i jumtate, iar dimineaa de la ora ase la ora opt se oficia Sfnta Liturghie.

Mergnd regulat la Mnstirea Antim , ntr-o zi ,pe data de 8 noiembrie- de ziua Sfinilor Arangheli Mihail i Gavriil, anul 1950,episcopul Antim care locuia acolo, m-a mbrcat n anagnost i astfel n fiecare duminic devenisem un pilon n slujba arhiereasc. La scurt timp, Prea sfinitul Teoctist m-a luat la biserica patriarhiei ca anagnost i astfel am ajuns ca n fiecare duminic s mi se dea stiharul i orarul pe care-l cruciam pe spate , dup cum era rnduiala. Treceau anii, dar pe msur ce treceau, n mintea mea apreau din ce n ce mai multe ntrebri, din ce n ce mai multe ndoieli pentru c , cu timpul mi ddeam din ce n ce mai bine seama de superficialitatea i lipsa de adncime a attor preoi i clugri.

Toate poate ar fi mers ntructva, dar eu care ajunsesem s citesc foarte mult literatur, poezia i literatura francez mi ntreineau i chiar mi dezvoltau setea de via i cultur. Triam ntr-o atmosfer eminamente religioas dar nu putem s nu constat c , nsi cei din mnstiri triau pe dinafara nelesurilor adnci i ale semnificaiilor textelor din Noul Testament i din celelalte scrieri ecleziastice.

Pe de alt parte, n mine descifram permanena setei de femintate i chipul drag al lui Gina, m vizita adesea n visurile mele. Am parcurs, realiznd perceptele ascezei , timp de patru ani, timp n care nu-mi permiteam nici s privesc la vreo persoan de sex feminin. Dar setea de femintate birui i ntr-o bun zi m-am dus la vechea mea iubire, la Gina declarndu-i din nou dragostea mea, cerndu-i iertare pentru ndelungata pauz n care am stat separai. Gina, care inea mult la mine, a preferat s uite tot amarul prsirii i veni alturi de mine.

Aceast rentlnire cu Gina a avut o serioas implicaie n ceea ce privete studiile superioare pe care voiam s le urmez. Nu m atrgea teologia. Nu tiu de ce aveam repulsia acumulrii de date teologice reci i apoi din cauza pasiunii mele pentru sexul feminin m fcea s m consider inapt pentru a sluji n viitor altarului. Astfel, m-am hotrt s urmez arhitectura.

Prsirea ideii de a urma teologia s-a petrecut i din cauza numeroaselor conflicte la care asistam ntre oamenii bisericii, dar cele mai neplcute erau cele intervenite ntre Vladimireti i mnstirea Slatina.

La Vladimireti, Printele Ioan adusese o inovaie fa de tradiia bisericii ortodoxe i anume, el propovduia necesitatea desei mprtiri ca un mijloc unic i eficace de iertare a pcatelor i de mpcare cu Dumnezeu ,precum i faptul c practica spovedania colectiv. Cei de la Slatina, n frunte cu arhimandritul Cleopa ,susineau c ceea ce face Printele Ioan, contravine indicaiilor sfinilor prini ai bisericii, care vedeau n mprtanie un stimul n mntuire i nicidecum iertarea automat a pcatului. Prea cuviosul Cleopa , a semnat la un moment dat un articol n revista teologic , n care combtea minunismul de la Vladimireti ,precum i faptul c era o mnstire numai de fecioare.

Asistnd la acest duel, desigur am optat pentru cei de la Slatina , care prin conservatorismul lor , aveau garania Pidalionului - adic acea culegere de norme i ndreptare care se refer la penalizarea pcatelor cu metanii i cu reinerea de la Sfintele Taine.

Odat hotrt s urmez arhitectura i nu teologia, aa cum promisesem Maicii Veronica, m-am dus cu trenul la Vladimireti , ca s-i spun despre schimbarea ce intervenise. Mi-aduc aminte cum am intrat n biroul Maicii Veronica i cum i-am spus de hotrrea de a urma arhitectura. Cum a auzit, s-a ridicat de pe scaun zicnd: Foarte bine, vei fi arhitectul catedralei pe care vrem s-o construim mai trziu .Dar tii ce? Eu nu pot s te vd cstorit i cu copii lng tine! Aa c tu tot al nostru rmi. Era ntruchiparea bucuriei i cureniei acest chip al Maicii Veronica, i datoram ntoarcerea mea ctre biseric, dar faptul c vedeam n mine atta sete de femintate i mult sexualitate, aceast realitate care caracteriza viaa mea , nu m mai vedeam vrednic de a urma teologia i dect s m fac preot cstorit, mai bine alt facultate.

GINA I PUICA

Astfel am intrat la arhitectur n anul 1953.Iubeam pe Gina , cu aceiai ardoare n aceti ani ai adolescenei, tot att de intens ca n copilrie. Dar pe msur ce trecea timpul, dragostea ctre Gina se mpuina. Nu-mi plcea superficialitatea ei. Nu avea nici un interes ,dect pentru mod i podoabe. Era departe de a m putea nelege i cu prilejul unui ceai dansant ,am observat ntr-o oglind, cum un alt tnr o srutase i cnd a venit la mine dup acel dans, nu mi-a spus nimic.

Aceast lips de sinceritate,acest stil de cochetrie monden i lipsit de seriozitate , m-a fcut s m ridic i s plec cnd dansul era n toi. M-am desprit de Gina i n curnd aveam s m ndrgostesc de Puica, o fat foarte deteapt , care zmbea tot timpul. Eu eram n anul I de facultate , iar ea era n penultimul an de liceu. Venea la audiiile mele din facultate unde eu organizam sptmnal audiii de muzic simfonic. Eu alergam dup discuri, eu fceam afiul pentru anunarea programului i tot eu fceam prezentrile. mi plcea s vorbesc liber , avnd doar o foaie de hrtie n mn , unde-mi schiam ideile i unde treceam datele. Puica venea mereu la audiii; avea un loc al ei n amfiteatru i prezena ei mi ddea aripi i m inspira. Puica era o fptur ciudat. M preuia ,dar vedeam cu tristee c nu m iubea. Era mereu absent, ngndurat A fost pentru mine un adevrat mister.

STUDENT LA ARHITECTUR

n facultate, am beneficiat de o atmosfer favorabil, prielnic, o adevrat eliberare de atmosfera ncrcat, viciat , din liceu , unde trisem atmosfera stalinist de lozinci peste lozinci, gazete de perete cu articole ce trebuiau schimbate sptmnal, cu edine peste edine i cu nesfrite convocri la tot felul de manifestaii stupide ,crora nu le gseam nici rostul, nici sensul. Poate din cauza aceasta la limba rus aveam cele mai mici note.

n facultatea de arhitectur ns, am respirat uurat. Am scpat de lozinci, am scpat de gazete de perete, de manifestaii, am scpat i de edinele sptmnale din liceu Ca utemist, participam o singur dat pe an la adunarea general de alegeri ,pe cnd alegeam secretarul i comitetul U.T.M.

Am fost un student srguincios i contiincios , dar fr rezultate prea strlucite. Eram cei drept , printre studenii cotai ca dotai. Eu ns, nu m consideram prea dotat i m decepionau mereu propriile mele lucrri. Dac aveam un oarecare talent, apoi acesta era pentru aquarel care mi ddea mari satisfacii, lucrrile mele fiind adesea afiate la panorurile cu cele mai reuite schie. Dar pasiunea mea rsrit nc din timpul liceului pentru fizic , aveam s o continui i n timpul facultii. Am ocolit facultatea de fizic din cauza prea multor cifre i calcule care m mpiedicau s fac din fizic ceea ce eu voiam s fac , adic fizica pentru mine era un mijloc prin care cutam s-mi explic fenomenele vii, fenomenele vieii, fenomenele psihice. m plcea ndeosebi fizica molecular i fizica atomic , iar tabloul lui Mendeleev era pentru mine oglinda, cheia care explica diferenele i asemnrile dintre oameni.

PRIMUL PRIETEN

n acel timp mi-am gsit primul prieten. Este vorba de un clugr de la Mnstirea Antim, pe nume: Andrei Scrima. Era mai mare ca mine cu 7 ani, dar de o cultur deosebit de vast. Omul acesta era ntr-adevr o enciclopedie. Dar nu era tipul oarecelui de bibliotec Era omul care cuta esenele, semnificaiile; era omul care scormonea simbolurile i metaforele. Marea mea surpriz a fost felul n care el nelegea pe Hristos. Fratele Andrei vedea n Hristos izvorul cel dttor de via , apa cea vie , buciumul viei de vie . Pentru fratele Andrei, Hristos avusese trei momente de o deosebit semnificaie n timpul vieii Sale:

Primul, era cel petrecut la NUNTA din Cana Galileii - unde preschimbase APA n VIN;

Al doilea, era cel de la Cina cea de Tain- unde preschimbase VINUL n SNGE;

i cel de-al treilea era TRANSFIGURAREA -momentul Schimbrii la Fa pe MUNTELE Taborului - unde Iisus se urcase numai cu trei dintre ucenicii si: cu Ioan, cu Petru i cu Iacob.

n acest al treilea moment vedea fratele Andrei simbolul evoluiei spirituale umane, deoarece, Hristos alesese MUNTELE- ceea ce implica URCUUL, adic efortul personal de cretere duhovniceasc ; se deducea atingerea unei NLIMI la care se petrecea TRANSFIGURAREA, ceea ce nsemna unirea spiritului MIREAS - cu MIRELE adic HRISTOS- ceea ce nsemna vrednicia de a intra n comuniune cu Hristosul MISTIC, n fond: identificarea omului cu filosofia christianic, care nsemna stadiul n care harul se pogora peste fptura uman, transfigurnd-o.

Transfigurarea omului nsemna de fapt pentru fratele Andrei, depirea formelor, ptrunderea sensului simbolurilor, descifrarea tainelor metaforelor.

Prietenia cu fratele Andrei, a nsemnat pentru mine o adevrat revelaie a multitudinei de hieroglife cu care opera biserica , cu tradiiile ei. El m-a nvat s transced de la forma metaforei, de la conturul exterior al simbolului, la miezul lui, la nelesul lui, la ceea ce el n fond se refer. Pentru fratele Andrei ,ntunericul nsemna slujirea exterioar a carapacei, a crustei. nchinarea la formele exterioare, fr acces la coninut, se aseamn orbului care nu poate dect s pipie i nu poate s vad . Pentru fratele Andrei ,orbirea nsemna stadiul primar al omului ,care, nfundat n materie, copleit de griji, dorini i patimi era incapabil s se joace ,adic s ptrund n mirifica lume a ideilor. De la el am prins i eu acest joc pasionant cu metaforele i m-a fcut s neleg valoarea efortului de a trece de la viaa exterioar - fizic- la cea luntric,interioar, la cea meta-fizic!

i datorez mult fratelui Andrei , acestui prieten cruia nimic din ceea ce este omenesc nu-i era strin.

i datorez mai nti ncrederea pe care o avea n mine, fiindc, n timp ce erau de fa ali clugri sau ieromonahi pstra convenienele i respecta rigorile seriozitii. Era sobru, serios, reinut, tcut. Cnd era ns singur cu mine, devenea un copil ugub, zmbea, rdea cu hohote, glumea, spunea cte n lun i stele, dar tot ce spunea era cu un neles pe care mie niciodat nu mi-l ascundea.

Nu l-am vzut niciodat rugndu-se. Intuiam c era totui un om de rugciune interioar, dar se ascundea. n schimb, nu-i pot uita faa senin, baia de lumin n care se sclda, cnd aproape de fiecare dat cnd l vizitam se oprea la un moment dat, se oprea i ncepea s recite poezia: Joc secund a lui Ion Barbu (profesorul de matematic ) pe care-l venera pur i simplu.

Fcea la un moment dat o pauz, tcea plecndu-i capul n jos, apoi i ridica privirile n sus i ncepea s recite:

Din ceas, dedus , adncul acestei calme creste,

Intrat prin oglind n mntuit azur,

Tind pe necarea cirezilor agreste,

n ropotele apei un JOC secund MAI PUR!

Nadir latent! Poetul ridic nsumarea

De harfe rsfirate, ce-n JOC invers le pierzi

i CNTEC istovete: ascuns, cum numai marea

Meduzele cnd plimb sub clopotele-i verzi.

Nu auzisem de Ion Barbu. El mi-a vorbit prima oar despre acest matematician (profesor universitar ), filozof i poet. El mi-a vorbit de Saint Exupery i Reiner Maria Rilke. Tot de la el am aflat i de valoarea lucrrilor lui Dostoievski i de anvergura dramelor lui Shakespeare. De la el am neles semnificaia lui Dimitri, Ivan i Alioa, prin el am neles drama lui Othello i a Regelui Lear.

Avea o singur camer de 3/ 4 cu o lumin difuz, venind de la o simpl lustr din tavan. Pe un perete avea ua i un ifoner simplu, pe peretele opus- fereastra, pe peretele de la rsrit avea icoana Schimbrii la Fa i o icoan a Maicii Domnului, iar pe peretele de apus o copie dup o pictur de Rubleev , care reprezenta un nger nvemntat n alb , ce odihnindu-se pe o sfer, contempla mormntul gol al Domnului Iisus Hristos dup nviere. Avea o bibliotec nu prea mare, dar cu tot felul de cri , din cele mai variate domenii. Nu lipseau de acolo filosofii antici ai Greciei, metafizica lui Aristotel, Ospul lui Platon, metafizica lui Kant i fenomenologia spiritului a lui Haegel, alturi de Filocalia, scrierile lui Damaschin, Ierarhia Cereasc a lui Dionsie Areopagitul i cte altele.

Ce era mai surprinztor era faptul c studia cu asiduitate matematicile superioare , avnd un valoros partener de discuii n Anton Dumitriu.

Avea i cri de biochimie i medicin , pentru c am uitat s spun c, iniial, el fusese student la medicin i nu am putut s aflu de la el prea multe, dar cert e c la un moment dat, prin anul 3 sau 4, a trit un moment revelator att de intens nct a renunat la facultate i a venit n chip de simplu frate la mnstirea Antim. ntre timp ,luase licena -parc - n teologie i acum funciona ca bibliotecar al bibliotecii patriarhale. Era unul din oamenii de ncredere ai patriarhului Justinian, dar a rmas un mister pn i acum pentru mine, de ce amna clugrirea, de ce refuza hirotonisirea!?

Toi preoii i clugrii de la Antim aveau o cantin unde mncau. Fratele Andrei ns, nu era abonat. Mnca te mir ce! Mi-aduc aminte cum ntr- o sear, fiind n Postul Patelui ,i se fcuse foame. A cutat n dulap; n-a gsit nimic. Atunci i-a luat rasa i s-a dus la blndul printe Damian- prescurarul i i-a cerut dou prescuri i puin oet. Parc-l vd i acum cum rupea din prescur, ntingea n oet i mnca extaziat , de parc cine tie ce bunturi ar fi mncat.

i plceau enorm ediiile bibliofile i avea o colecie ntreag de reproduceri de art. i plcea muzica simfonic i culmea m punea s-i cnt lagrele la mod! Dintre toate cel mai mult i plceau: Constantinopole , Giambolaia i Mambo baion .l amuza teribil felul cum imitam eu maracasurile i castagnetele, tobele i tamburinele i m ruga mereu s caut discul cu cteva lagre de genul sta, ca s le asculte i el, dar erau de negsit.Eu le ascultam doar la radio , la posturile strine.

ntr-o smbt seara, cnd la Antim se oficia slujba privegherii i eu veneam la biseric ,vd c la fereastra fratelui Andrei era lumin. Am urcat scrile i am intrat. Imediat s-a ridicat de pe scaun i mi-a optit conspirativ c pusese mna pe o band de magnetofon care avea i Constantinopole i Giambolaia i cte altele. Banda ca i magnetofonul erau la palat i mi-a propus s mergem s-o ascultm dup terminarea slujbei. Am mers aadar la biseric,am cntat n corul de clugri ca de obicei, dup care mpreun am luat-o spre dealul patriarhiei ,care era foarte aproape. Biblioteca fiind n palat, fratele Andrei avea o mulime de chei care deschideau drum liber spre bibliotec. Umblam n vrful pantofilor ca s nu fim auzii i ntradevr ,ajuni n bibliotec , ddu imediat drumul la magnetofon. Am ascultat entuziasmai cteva piese de muzic uoar de bun calitate, dup care temndu-se totui s nu fim descoperii de careva , am ieit i ne-am dus fiecare acas.

Trebuie s mrturisesc faptul c, la ora aceea nu am putut nelege aceast libertate, astfel nct unui clugr care optase pentru renunarea la viaa pmnteasc, s-i fie permis s fac attea eschibiii, ca s asculte muzic uoar, lagrele care erau la mod! Asta era culmea!

Nu am neles de ce i permirtea attea liberti. Odat m-a rugat s-i cumpr o periu de dini. I-am cumprat-o i i-am adus-o. Era o peru de plexiglass albastru, marca Gibs i ambalat cochet ntr-o cutiu de plastic transparent. Cnd a vzut-o, a srit n sus de bucurie. A luat-o n mn a nvrtit-o pe toate prile, aducndu-i cele mai superlative laude, de parc inea n mn cel puin un diamant.

Acesta era fratele Andrei, dar eu nu-i puteam nelege chiar toate ale lui. Eram obinuit cu srcia de la Slatina, cu perceptele rigide ale arhimandritului Cleopa , care o critica pe Maica Veronica pentru c purta ciorapi de naylon i pantofi cu tocul nalt. Eram de fapt n spiritul tuturor prinilor Patericului care excelau n renunarea la toate satisfaciile lumii acesteia, la renunarea chiar a ceea ce era frumos i aparinea omului.

De la fratele Andrei , am nvat ns c toate cuceririle tiinei i artei pot fi asimilate, pot fi cunoscute i iubite, deoarece ele fac parte din acea categorie de valori pe care o reprezint tot ceea ce se numete descoperire i oper de creaie. De la fratele Andrei am nvat nu numai poezia lui Ion Barbu ci i lumea valoric a creaiei lui Brncui.

Exista nc de pe atunci un cerc de oameni deosebii, printre care profesorul Mironescu, doctorul V.Voiculescu, doctorul Dabija, arhitectul Joja, printele Benedict i . cnd i cnd aprea n mijlocul nostru un printe pe nume Daniil.

Printele Daniil la Raru

Doctorul Vasile Voiculescu i Fratele Andrei Scrima

PRIMUL PRINTE

Printele Daniil avea cel mai interesant mod de a ntreine relaiile cu prietenii si. Avea cea mai deosebit i cea mai puternic personalitate. Dispunea de o structur psihic de o for nemaintlnit, narmat cu o cultur vast, beneficiind de un nalt spirit selectiv. Avea un stil aparte de a nelege menirea cretinului.Dup el, cretinul trebuie s tie s fie n via i leu i vultur i bou i nger. Omul trebuia s nsumeze n fiina lui: sfinenia i curenia ngerului, supunerea i rbdarea boului, nlimea de gndire a vulturului i puterea de combativitate a leului. ntr-adevr, dac era ceva care s-l caracterizeze pe Printele Daniil, atunci acest ceva era combativitatea.

i plceau discuiile n contradictoriu,i plcea s apere principiile de fond ale cretinismului i nu se putea stpni n predici s nu combat marxismul. Mai direct, mai pe ocolite, cu ironii mai fine sau mai caustice , acuza ideologia conducerii de stat n predicile sale.

Ne-am mprietenit cu ocazia unei petreceri , cnd mi-a aruncat n fa cele mai dispreuitoare cuvinte pe care le auzisem pn atunci.

Avea un cerc restrns de prieteni, cu care realiza un fructuos schimb de date i idei. Printele Daniil ne-a propus o retragere spiritual de 10 zile , la schitul Raru , unde era stare. Eram n anul II de facultate, terminasem examenele i dup ce s-a consumat luna de armat, eu cu Nae i cu Miluc prietenii i colegii mei cei mai apropiai, ne-am ntlnit la mnstirea Slatina, care avea hramul Schimbrii la fa .mpreun , am pornit-o pe jos, peste munte, spre schitul Raru. A fost un drum pe care nu-l voi uita niciodat, n mijlocului unei naturi de un pitoresc specific zonelor noastre de munte. Am avut o mulime de peripeii, ndeosebi n ultima parte a drumului ,cnd se ntunecase dea binelea i a trebuit s parcurgem o pdure cu copacii dobori de furtun.

Era n septembrie 1955: 3 septembrie 1955. Cteva luni mai nainte, avusese loc arestarea Maicii Veronica, a Printelui Ioan i a unui grup de maici, n urma unui conflict intervenit ntre teoriile inovatoare ale Printelui Ioan i dogmele aprate de forurile suspuse ale bisericii.

Nimeni nu tia precis cauzele acestei arestri, dar evenimentul acesta m-a afectat profund. Nu-mi puteam explica aceast dram a unei comuniti ce strlucise n curie i dragoste, comunitate legat de nite revelaii cu totul excepionale. Printele Daniil ns avea s-mi dea o explicaie asupra acestei probleme.

Ajuni la schitul Raru, ncepnd chiar n ziua urmtoare , am intrat n programul de retragere spiritual organizat i condus de Printele Daniil. Eram eu, Nae, Miluc i erban- fiul profesorului Mironescu- student la litere , la care s-a adugat dup cteva zile i Tanu Ghindoc un student la medicin.

Ne sculam dimineaa la ora 5,00 i asistam la acatist i Liturghie, dup care urma predica la care participau i ceilali vieuitori ai schitului,urma masa pe la ora 1000, dup care intram n streie unde Printele Daniil ne vorbea dup un program de-al dnsului bine stabilit. Pe la ora 1500 aveam o or de destindere, urma vecernia la ora 16,00 ntre 1600-1900 din nou ntlnire, n sufrageria de la streie, care continua ideile ntrerupte mai nainte; la ora 1900 -masa de sear i la ora 2000-2100 culcarea. Noaptea, la ora 2400sunau clopotele de utrenie- care inea pn la ora 200, dup care predica i apoi din nou somn att ct mai rmnea pn la 500 dimineaa- cnd toca din nou pentru acatist i slujb. Timp de 10 zile Printele Daniil i-a dezvoltat ideile. Cele spuse de dnsul , s-ar putea comprima n simbolul ce-l oferea evoluia viermelui de mtase ,care se nchide n goacea lui i acolo, ferit de lume, ntr-o stare de introspecie i reculegere total i furete aripi i este apt de zbor.

Ideia era de fapt susinut de urcuul pe Tabor , unde are loc transfigurarea , schimbarea care face ca omul s beneficieze de lumina haric ,prin care vede lumea cu ali ochi, cu alt nelegere. Printele Daniil concepea zborul, ca stadiul final ctre care este chemat omul spre a putea beneficia de harul divin, sursa zborului spiritual. Dar pentru a ajunge acolo, trebuia atins VREDNICIA adic, era necesar ca zborul s fie precedat de o intrare ntr-o lume nchis, de reculegere, de studiu, de experiment spiritual i cunoatere, faz ce trebuia s se desfoare sub conducerea unui printe duhovnicesc care s cunoasc treptele acestui urcu.

Ideea VREDNICIEI avea o foarte mare nsemntate pentru Printele Daniil. Este ideia pe care o ilustreaz condacul al VII-lea din Acatistul la Rugul Aprins scris de Printele Daniil, care, n legtur cu NUNTA Marelui MIRE , clarifica noiunea de VREDNCIE:

Fiindc la nunta marelui Mire

e cerut o grij de ntreag neprihnire !

Nu este ngduit necuria ochilor i a hainelor.

Nimeni dar dintre cei ce sunt nenvaii

tainelor de unele ca acestea s nu se ating!

Cine va lsa porcii cu mrgritare s se hrneasc

i din vasele sfinte cinii s ling?

Mrgritarele de care pomenete Printele Daniil n acatist , nu sunt altceva, dect nvtura de tain a rugciunii. Calea spre zbor este rezolvat printr-o tiin de tain a Rugciunii inimii n care Printele Daniil vedea singura cale de atingere a acelei VREDNICII de unire cu Hristosul -Mire. Maica Domnului, simbolizat de Rugul Aprins , pe care Printele Daniil l-a ales ca simbol al rugciunii necontenite, este chipul mistic al celui ce , asemeni Maicii Domnului, devine vrednic de a-L primi pe Hristos n inim i gnd. Maica Domnului care a avut n pntece pe pruncul Iisus, a fost asemeni rugului aprins, cci foc arztor avnd ntrnsa, ardea, dar nu se mistuia.

Maica Domnului era simbolul eternului feminin, al cheii care singur poate s deschid drumul ctre comuniunea cu Hristos. Aceasta nu se putea realiza dect printr-o singur rugciune, care repetat necontenit, avea darul s nnobileze ntreaga fiin.

Timp de 10 zile , predicile i sfaturile erau orientate i pledau pentru nsuirea tehnicii de a te ruga. Era vorba n primul rnd de existena unei atmosfere linitite (isihia - din grecete, nseamn linite ), era vorba de o anumit poziie odihnitoare, pe un scunel, care s-l aduc pe om n poziia de fetus (cea de-a doua natere- n duh ), era vorba de un anumit loc deasupra inimii unde trebuia adus gndul i n sfrit, rostirea rugciunii inimii, acea chemare tradiional a Sfinilor Prini isihati Isuse Fiul Lui Dumnezeu, miluiete-m!

Repetarea necontenit a acestei rugciuni , avea darul s sparg mpietrirea inimii i s o aduc s se poat mprti de lumina taboric dup cum att de perfect o ilustreaz icosul al -IV- lea din acelai Acatist al Rugului Aprins:

Da,firea apei e moale; a pietrei nespus de vrtoas.

Dar ulciorul de deasupra de piatr,

cu prelingerea lui din atrnare,

din picurul boabei de ap,

gurete piatra cea tare!

dup care ncepea apelul ctre Sfnta Fecioar i MIREAS:

Fecioar i Tu aadar,

struiete cu a Ta milostivire

peste aspra noastr mpietrire

i biruindu-ne cu picul de har,

s-i cntm un imn de slvire

De fapt ideia de baz a acestul Acatist, care este dedicat MIRESEI i FECIOAREI MARIA , consfinete faptul c drumul ctre har, ctre lumin, ctre putere, trece prin eternul feminin ,ntruchipat de persoana Maicii Domnului.

Prea blnd, bun, Prea Sfnt Fecioar

CHEIA Domnului Iisus ,

Dezleag-ne blestemul ce ne-nconjoar

deschide-ne calea de sus ! (din Icosul I)

sau chiar n prima cntare - Condacul I:

Spre Tine Mireas , noi alergm,

ari, mistuii de dor .

Ia-ne i pe noi prtai

ai sfntului munte Tabor

i f-Te i nou ,

Umbr i rou ,

Tu, adumbrirea de dar ,

S-i afle i firea noastr nnoirea,

din zmislirea de har

Acatistul - pot spune este o CAPODOPER a concepiei mistice despre puterea miraculoas a rugciunii.

Acatistul este n acelai timp un impresionant Imn adus att de necesarului etern, sublim feminin .

Acatistul este compus pe 8 icoase , cu tematic de filosofie mistic, completat alternativ de 8 condace , fiecare coninnd cte o idee dat ca baz de meditaie i gndire.

Acatistul se termina cu cntarea a noua ceea ce constituia o excepie fa de celelalte acatiste ale bisericii, care aveau 12 cntri. Printele Daniil lsase de-oparte cifra 12 i se oprise la cifra 9 care avea pentru dnsul semnificaia venicei nlri spre cer. Pn la cifra 6 era efortul i munca (6 zile de creaie ), 7 era ziua odihnei i 8 ziua nvierii.

Fiecare icos conine o cavalcad extatic de laude care constituie tot ce a putut crea biserica mai frumos , n scopul preaslvirii aportului feminin, pe drumul transfigurrii:

Bucur-te Vsl uria ntru suiul cel ales .

Bucur-te a Cerului sorbire cu subiatic neles.

Bucur-te Susur de tcere cu lunecri de ap vie.

Bucur-te Road crescut din Filocalie.

Bucur-te miestrit aflare a tlcului de-nchinciune .

Bucur-te MIREAS, urzitoare de nesfrit rugciune

Pasajul de mai sus nu este unic! ntregul acatist abund ntr-o mulime de asemnri, comparaii i metafore, care toate la un loc ,, converg ctre aceast zei Venus ,plin de miracol al misticei isihaste.

Destinderea pe care o aduce aceast veneraie a chipului feminin, aceast sublim contemplaie a tot ceea ce poate fi mai frumos pe pmnt: Eternul feminin , l ilustreaz cu prisosin suita de Bucur-Te... din icosul al V-lea:

Bucur-te dulce nflcrare i agerimea alesului!

Bucur-te Osia cerului i luceafrul nelesului!

Bucur-te spargerea gndurilor i a zadarnicului stup!

Bucur-te Oglinda cea nevzut de dincolo de trup!

Bucur-te Cmara cea din luntru a sufletului meu!

Bucur-te Palat minunat al pomenirii Lui Dumnezeu!

Bucur-te Alut a inimii sub arcuul de gnd!

Bucur-te Cntec de cinci strune ntr-una cntnd!

Bucur-te Muzic negrit a celei de-a doua nateri!

Bucur-te Srbtoare tcut a desvritei cunoateri!

Bucur-te Logodna cu numele cel de nelepciune!

Bucur-te Mireas, urzitoare de nesfrit rugciune!

Au fost aceste zece zile , adevrate ospee de limpezire i descifrare a multor nelesuri. Ne mira aceast atenie, aceast druire a Printelui Daniil pentru noi. Am aflat ns i pentru ce. Pentru un vis de-al lui. Visa un schit, o incint de chilii, cu o arhitectur unitar din lemn, acolo pe vrf de munte, pe Muntele Rarului

Visa un schit cu oameni deosebii, pregtii din toate punctele de vedere, cunosctori de cultur, art, tiin i teologie. Vedea n noi cei ce venisem la el, viitori componeni ai soborului pe care ar fi vrut s-l conduc. Ne spunea: Nu trebuie s fim muli. Puini dar de calitate. Doisprezece dac am fi unii n cuget i fapt am rsturna o ar ntreag, chiar toat lumea!

Penultima zi a ederii noastre acolo , a fost un post negru, total. Ne-a spovedit pe fiecare n parte, iar a doua zi pe 14 Septembrie de ziua Sfintei Cruci- a fcut sfnta Liturghie i ne-a mprtit. Fcusem pn atunci o foame cumplit. mi chioriau maele i abia ateptam sfritul slujbei ca s mergem la mas la trapez, cci, se mnca ntr-o sal comun.

Am mncat atunci att de mult, nct nu mai puteam sta drept n picioare- ci trebuia s stau aplecat de ndopat ce eram. Mncasem mai nti o ciorb de opintici cu zer i smntn; salat de cartofi fieri cu feliue de ceap; ciulama de hribi cu mmlig; urd de oaie amestecat cu smeur i ca desert fagure de miere, pe care l-am mncat cu cear cu tot, de flmnd ce eram.

Pn la acea vreme l studiasem pe Sfntul Maxim Mrturisitorul -Filocalia nr. 2 - cel mai profund gnditor al misticii ortodoxe. Am continuat cu volumul IV din Filocalie n care cel mai mult m-am putut identifica cu scrierile Sfntului Isihie Sinaitul. Am fcut rost ntre timp de Sbornicul primul volum, cu scrierile Sfntului Teofan Zvortul. Cea mai mare ncntare ns pentru mine era Sfntul Nichita Stitah - ucenicul Sfntului Simeon Noul Teolog.

Sfatul Printelui Daniil era de a fi n mijlocul lumii ,asemeni melcului care-i poart casa n spinare, adic i noi s fim asemeni lui, nvnd s ne furim casa propriului nostru suflet o cochilie n care s ne retragem i s urzim cu insisten i rbdare chemarea Numelui de lumin al Domnului Nostru Iisus Hristos.

MOARTE I TRANSFIGURARE

Aa am i fcut.

M-am ntors n Bucureti cu o optic schimbat total. Aveam acum a m feri de oameni, de a evada din preocuprile minore zilnice i de a rosti nencetat, n orice rgaz, chemarea Numelui de Lumin: Rugciunea Isihast.

Treaba cu facultatea mergea strun. Rugciunea nu numai c era un reconfortant miracol, dar mi-aducea garania unui mare randament , la elaborarea proiectelor de arhitectur, dar i sperana apropierii de evenimentul transfigurrii care s-a i produs pe 2 februarie 1956. (Intrarea n Biseric a lui Iisus )

Eram n timpul slujbei i rosteam Rugciunea Inimii, pentru ca la un moment dat s triesc un fel de iluminare, o stare de om de pe care cad nite lanuri, o eliberare de grija de pcat. Aveam certitudinea primirii harului dttor de putere. Am avut atuncea certitudinea intrrii n rndurile celor primii s fie copiii Lui Iisus, certitudinea unei desvrite mpliniri n care ce era mai important se realizase, scpasem de teama c voi mai pctui ntr-un fel oarecare.

A fost acea perioad, rstimpul celei mai fericite perioade din viaa mea de pn atunci, perioad n care tot ce fceam reueam.

Atracia ctre sexul feminin , care mi dduse cel mai mult de furc ,dispruse. Eram n anul IV de facultate i toate lucrile pe care le fceam erau cotate cu cele mai bune aprecieri.Anul IV, de fapt a fost i singurul an n care am fost ntre cei trei premiani ai anului meu.

Dar, nu am pomenit pn acum de nemulumirile mele. Eram nemulumit totui de faptul c n aceast stare de zis transfigurare n care eram, starea aceasta o ctigasem prin renunarea la fizic, la chimie, la muzic, la iubire

Mi se prea c pe undeva e o greeal aceast retragere din toate i ascunderea n propria mea cochilie, nseamn un fel de negare a valorilor tiinifice i ale culturii pe de o parte; pe de alt parte m ntrebam ce fceam eu n fond pentru semenii mei? Nimic! M extaziam n propria mea rugciune , fr s m mai intereseze rezultatele creatoare ale efortului umanitii spre cunoatere i activitate creatoare. M simeam n fond ca un copac care avea menirea s rodeasc , dar de fapt nu rodeam nimic. Pn cnd i lipsa mea de participare la bucuriile i durerile celor din jurul meu, m conducea lent dar sigur ctre un tragic deznodmnt: REVOLTA! REVOLTA

Da! M-am revoltat!

Revolta s-a declanat ntr-o zi pe care nu o voi uita niciodat. Era ntr-o duminic, dup ce plecasem de la Antim, ctre cas. Eram tulburat de attea nedrepti pe care le vedeam n jur. Mergeam pe strada Justiiei , ctre staia de unde aveam s iau tramvaiul. Mi-am amintit la un moment dat , c undeva ntr-una din nchisori, zace azvrlit Micua Veronica, Starea Vladimiretiului. Chipul acela ngeresc, zcea undeva dup gratii , n disperare i fric i m-am revoltat mpotriva acestui Dumnezeu ocrotitor care nu simte i nu vede! M-am revoltat mpotriva lui Dumnezeu care las oamenii buni prad fiarelor! M-am revoltat mpotriva filocaliilor, mpotriva tuturor practicilor mistice care nu aveau deloc puterea s-i schimbe pe cei din jur. Care sunt n fond criteriile de selecie a celor alei? Criteriul trierii numai a celor ce se roag, nu putea fi real. Trebuie s existe un alt Dumnezeu care s-i aprecieze pe cei ce fac ceva pentru semenii lor i nu pe acei ce doar se roag i altceva nu fac nimic! Revolta, a nsemnat pentru mine o cdere cumplit, pentru c, nu mai aveam n ce i n cine s mai cred.

ntre timp prinii mei, vnduser casa din Bucureti i mobila i se retrseser fiecare n cte o mnstire: tata la Mnstirea Slatina, iar mama la Vratec. Eu m mutasem ntr-o cmru, la o armeanc. Era primvara anului 1958, cnd am cunoscut pe o nepoat a gazdei mele, cu numele de Ema. De la prima vedere ne-am simpatizat reciproc. n scurt timp dragostea lui Ema s-a transformat ntr-o adevrat pasiune pentru mine. Era mritat i avea i un copil. Era mai mic cu 2 ani ca mine i n faa acestei intense iubiri, m-am simit fericit, salvat.

Faptul ns c era mritat, mi provoca mereu reineri. ntlnirile noastre secrete n cmrua n care stteam eu, deveniser oaze de lungi srutri I calde mbriri. De pat ns m feream.

PETRE VSII devenit clugrul MINA

(tatl arhitectului George Vsii)

COBORREA N INFERN

Terminasem tocmai anul V de studii i am plecat ntr-o grup de 5 studeni la mnstirea Moldovia- unde trebuia s facem releveul picturii exterioare a bisericii. Era i prietenul meu Nae, n grupa aceasta. Eu cu el, ne-am apucat de detalii de pictur, iar ceilali trei cu desenul scenelor. Mi-am ales s detaliez n aquarel , o fresc ce nfia pe Iisus Hristos cobornd n infern. Pictam de dou zile la aceast scen. Era ziua de 13 iunie 1958.ncepea s apun soarele i eu lucram de zor pe o schel de lemn ca s fiu mai aproape de fresc. La un moment dat , eful antierului m strig s vin n biroul lui. Acolo,, trei ceteni ,mi-au cerut actele i mi-au spus s-i urmez. M-au bgat ntr-o dub i m-au dus la Miliia din Cmpul Lung. De acolo m-au dus la Securitatea din Suceava, unde am pus prima oar pe ochi ,ochelarii prin care nu se vedea. M-au adus apoi n Bucureti, la Securitatea din strada Uranus.

Aceasta a nsemnat arestarea.Nu-mi nchipuiam pentru ce a fi putut fi arestat. Credeam c-i o confuzie dar n celul fiind am auzit tuitul Printelui Benedict Ghiu.

Au nceput anchetele, nterogatoriul: ce prieteni am, de cnd i cunosc, unde am fost cu ei, ce discuii dumnoase am purtat, ce activitate contrarevoluionar am desfurat. Ancheta a durat 4 luni , timp n care s-a constatat prin fora pumnilor i a njurrurilor c ,comisesem crim de uneltire mpotriva ordinei sociale .Am fost judecat i condamnat la data de 8 noiembrie 1958, la opt ani munc silnic, ase ani interdicie civic i confiscarea averii personale. Am fost n acelai lot 16 persoane, n frunte cu Printele Daniil, singurul care nu a vrut s declare nimic, care nu a vrut s vorbeasc nici n anchet, nici la proces. Alturi de mine, mai erau cei cu care fusesem n cteva rnduri la Raru: Nae Rdulescu, erban Mironescu, Emil Mihilescu i Pistol Dan, care l vzuse o singur dat pe Printele Daniil i i se spovedise. n lot mai erau: Printele Stniloaie, Dr.Vasile Voiculescu (poetul ), Dr.G.Dabija, Prof.Codin Mironescu i prinii de la Antim: Sofian, Felix, precum i Arsenie de la Slatina, Roman Braga de la Mitopolia Iaului i Ieromonahul Adrian Fgeeanu de la Raru.

Am fost socotii organizaie contrarevoluionar sub denumirea de: Rugul Aprins . Printele Daniil a fost condamnat sub acuzaia de intens activitate mpotriva clasei muncitoare i a primit cea mai grea condamnare : 25 de ani munc silnic.

A N C H E T A

Perioada de anchet a nsemnat pentru mine , primul contact cu oamenii -fiare. Anchetatorii, m forau cu btaia ,s semnez declaraii scrise i ticluite de ei, astfel nct s reias s sunt vinovat. Singura acuzaie care mi se putea aduce era aceea c ascultam posturile de radio strine, c erban venind la mine acas , obinuia s prind Europa Liber . De discutat i comentat cele spuse la radio , nici nu putea fi vorba. Nu m interesa politica. Anchetatorii ns, m-au forat s semnez. Mi-am zis: Aa vrea Dumnezeu , ca s fac pucrie!

Aici a fost greeala mea. Fiind sub influiena unei concepii deformate, nu m-am mai luptat cu fiarele. M-am supus lor i am acceptat s semnez lucruri care nu erau adevrate.M-am trezit la realitate, adic la ideea necesitii luptei , deabea dup ce se terminase ancheta. M-am hotrt ns s dau la iveal , la proces , procedeele slbatice ale anchetatorilor -fiare. Ateptam aadar procesul, cu dorina de a dezvlui plenului de judecat , modul cum s-a desfurat ancheta.

Mai nainte ns de a ncepe procesul, am fost chemat n biroul de anchet. M atepta locotenent major Cenu. Lund loc pe scaunul din colul camerei, Cenu a nceput s m ancheteze n legtur cu ali ase colegi de-ai mei din facultate , cerndu-mi pur i simpul s spun despre ei lucruri neadevrate. Am avut prima oar satisfacia de a refuza pe anchetator cu fermitate, s fac pur i simplu o mrvie. Vznd c nu se poate nelege cu mine, Cenu s-a apucat s scrie o declaraie pe aproape cinci pagini. Dup ce a scris , mi-a dat declaraia ,forndu-m s o semnez. I-am cerut s m lase s-o citesc, fiindc altfel nu o semnez. A cedat i m-a lsat s-o citesc. Cnd am citit declaraia, m-am ngrozit! Nu nelegeam ce fel de om este acesta, dac s-ar mai putea numi om acest Cenu, care mai amesteca nc ase colegi i colege n treburile Rugului aprins . Citind-o, m hotrsem ca s nu semnez-orice mi s-ar fi ntmplat. I-am dat anchetatorului declaraia ,zicndu-i c semnez prima pagin n care nu era nimic acuzator; restul nu pot semna pentru c nu este adevrat. Vznd c nu semnez, l-a apucat turbarea. A nceput s m njure birjrete, s m fac fanatic, bandit, tlhar, lepdtur, scursur a societii i-a nfipt minile n prul meu i a nceput s m izbeasc cu capul de perete i s m loveasc cu picioarele. Eram ns cu contiina mpcat , c m trezisem mcar n al unsprezecelea ceas , s nu le mai semnez declaraiile lor false i tendenioase. Dup ce a obosit btndu-m, mi-a dat asigurri c o s nfunde cu mine pucria aa nct s mi se scurg creerii , c societatea nu are nevoie de oameni a morali cum eram eu.

A urmat apoi dup cteva zile procesul. In proces ,am dezvluit completului de judecat, toate procedeele anchetatorului i forarea de a semna declaraii false. La ultimul cuvnt ,am attat c eu nu am desfurat nici-un fel de activitate politic, am artat faptul c apropierea de Printele Daniil s-a datorat unui respect pe care l aveam fa de dnsul, am replicat faptul c eu am cutat altceva dect nelegerea concepiei despre lume, c eu sunt un cretin, un credincios care cred n Dumnezeu i altceva nimic, c practic nu exist probe c a fi avut o activitate contra revoluionar .

Totui ,am fost condamnat pentru crim de uneltire mpotriva ordinei sociale conform articolului 209 punctul 2 Cod Penal alineatul b cu agravant.

Printele Daniil a fost singurul care a refuzat s vorbeasc, n rest fiecare din cei aisprezece care eram n box, am spus cte ceva. Mi se pare c nici doctorul V. Voiculescu nu a vorbit; nu prea mi-aduc bine aminte. in ns bine minte , c a avut cea mai bun aprare. L-au aprat trei avocai. Zadarnic ns: a fost condamnat i el la 5 ani.

Dup proces, la cteva zile ne-au transferat la nchisoarea Jilava.

JILAVA

Am nimerit n celul cu printele Stniloaie Dumitru i cu prietenul meu Pistol Dan student la medicin. Din punct de vedere spiritual, dup revolta aceea, revenisem la soluia rugciunii.Reluasem rugciunea Isihast i prezena Printelui Stniloaie avea oarecum s m reconforteze , deoarece dnsul tradusese Filocalia, care, ieise de sub tipar chiar sub grija dnsului. Cu printele Stniloaie , petreceam ore n ir de discuii pe marginea ideilor Sfntului Maxim Mrturisitorul i alte probleme patristice , n care printele Stniloaie era poate cel mai competent. Suferea ns gndindu-se la familia dnsului , rmas fr sprijin :nu tiu, nu neleg de ce Dumnezeu a adus aceast nenorocire peste familia mea. neleg c eu sunt pctos, dar, ce vin are soia mea, fiica mea? se ntreba printele Stniloaie fr s poat gsi un rspuns.

nchisoarea Jilava n care eram, era un fort comunist sub pmnt ,din secolul trecut, cu ziduri groase de 2 m , cu camere de 5/5 metri boltite; cu o u metalic i o fereastr mare cu gratii groase din fier. nchisoarea avea dou aripi: n dreapta erau inui legionarii , iar n stnga ceritii adic C.R. (contra-revoluionarii );eram dou categorii distincte deoarece, legionarii aveu condamnri peste 15 ani, pe cnd C.R-itii aveau condamnri pn n 15 ani. n celul nu aveam canalizare. Pentru necesiti, foloseam un butoi denumit tun ,iar apa o cram din curtea nchisorii ntr-un butoi de tabl. n Jilava am ajuns pe 8 noiembrie 1958 i am stat n celul cu printele Stniloaie cu care m-am mai relaxat n discuii despre sfinii prini i ndeosebi despre Maxim Mrturisitorul. Era ntr-o stare sufleteasc tragic pn i el; marele mistic Stniloaie nu nelegea de ce Dumnezeu ngduise arestarea lui, de ce s fac familia lui s sufere. n 24 Decembrie , eu i cu Pistol am fost mutai n alt celul unde era i Nae Rdulescu , bunul meu prieten din copilrie.

n celul, nu aveam voie s stm ntini n pat. Trebuia ori s ne plimbm, ori s stm la marginea patului. Nu aveam voie s coasem, nu aveam dreptul la creioane i hrtie i nu ni se ddea nimic de citit. Nu aveam dreptul nici s scriem acas, aa c ai mei nu tiau nimic despre mine, mai ales c procesul s-a inut n secret , fr public. Dup ce am sosit noi n Jilava, la dou sptmni dup aceea, mncarea ncepu s fie din ce n ce mai slab.

Insuficiena hranei fcea s se profileze un spectru nou necunoscut de mine: foamea. Cnd am ajuns n celul cu Nae Rdulescu , raia de mmlig ajunsese ct un pachet de igri (nici igri nu se ddeau ) iar pinea de 100 gr ajunsese de 75 gr i numai de trei ori pe sptmn. Dimineaa primeam un fel de ceai de culoare neagr , la prinz i seara mncarea devenise: cte o ciorb, zemuri de fasole, cartofi, arpaca sau o varz.

ntr-o celul ncpeau n jur de 20-21 persoane , fiecare n cte un pat metalic. Paturile erau suprapuse pe trei niveluri astfel nct nu mai rmnea din celul dect un spaiu ngust de circulaie la mijloc; lateral: stnga i dreapta, fiind paturile.

n celul stteam cu oameni de diverse profesii i cu diverse pregtiri. Era un amestec de rani care refuzaser colectivizarea, muncitori simpli cu diverse condamnri i intelectuali. Existau mai multe categorii de deinui ceriti.

Prima categorie i cea mai numeroas era a vorbreilor , cei ce vorbiser prea mult mpotriva regimului. A doua era a banchitilor adic cei ce spuseser bancuri politice; a treia categorie erau epistolarii adic cei ce trimeteau scrisori lui Dej sau comitetului central , n care criticau politica de stat i n sfrit a patra categorie era a radiofonitilor cei ce ascultau posturile strine de radio. Mai erau i diverse organizaii politice care aveau condamnri n general peste 15 ani. Conceptul juridic despre organizaie contra revoluionar implica nu numai existena unei organizaii care s aibe o denumire i un program. Era suficient s fie implicate trei persoane n proces pentru a se considera organizaie. Dac erau numai doi se considera agitaie iar dac aprea al treilea se considera organizaie i primeau condamnri de la 15 ani n sus.

Toi care veneau acolo erau fiecare n parte victimele unui denun. Fiecare avea o laud ,un turntor - cum se numeau acetia - care depusese mrturie scris ctre securitate. i-n grupul nostru denumit Rugul Aprins au fost dou lepre care ne-au turnat. Unul era Iliescu Dan , un fost coleg al meu de facultate , care fusese exmatriculat din cauza a dou repetenii la matematic i un avocat pe nume Raul Rdulescu. Amndoi ptrunseser printr-o fals prietenie n grupul nostru i mai ales Dan Iliescu , care mersese ntr-una din veri cu noi la Schitul Raru.

E momentul s deschid o parantez i s spun c pentru mine rul nu existase pn la arestare. Nu avusesem de-a face cu oameni ri i nici nu credeam n existena lor.Nu credeam c exist oameni care n mod premeditat fac ru altora, nu credeam c exist turntori i lepre n stare s fac orice pentru a ctiga nite bani; o stea n plus pe umr sau tiu eu ce alte favoruri. Nu nelegeam cum de este cu putin aa ceva i-n consecin nici nu credeam c exist.

Arestarea ns a nsemnat contactul meu cu astfel de oameni -fiare. Primul contact a fost cu anchetatorul Cenu, care era de o rutate feroce. M njura, m umilea, m lovea, cuta ca din orice spuneam s gseasc un capt de acuzare , dnd oricrei fraze de-ale mele o interpretare care s conduc spre profilarea unui delict. Poziia mea fa de Cenu era de rbdare, ngduin, de iertare, gndindu-m c Cel rstignit se rugase pentru vrmaii si pentru c nu erau contieni c fac rul i ziceam i eu: Iart-le lor Doamne c nu tiu ce fac! Totui dup cum am spus mai nainte de-a lungul anchetei am ajuns la concluzia c realitatea este alta, c Cenu nu urmrea stabilirea adevrului, ci, cuta ca s interpreteze totul spre a dovedi efilor si c a descoperit un duman al poporului - cum spunea Cenu despre mine. Descoperind c ntre mine i el era un conflict pe plan moral i filosofic, am ajuns ntr-un trziu la concluzia c: cu rul trebuie s te lupi; c trebuie s te angajezi ntr-o lupt spre a-l mpiedica s fac rul pe care voia s-l fac cu orice chip.

Al doilea contact cu oamenii ri s-a deschis odat cu aducerea mea n Jilava. n fiecare celul aproape, existau turntori - lepre , viermi care cereau s fie scoi la raport , adic s spun conducerii nchisorii c n celul se discut diverse probleme, c exist hrtie i creion, c se scrie pe spun sau pe tocul de cauciuc scos de la borcane, etc. Orice turntorie avea ca rezultat scoaterea din celul i nchiderea la neagra sau la izolator unde regimul era i mai sever: nu aveau pat, se dormea pe scnduri, se mnca odat la dou zile i nu mai aveai dreptul la aer -adic plimbarea de o or de care beneficiam conform regulamenului. Astfel de oameni nu puteam s-i iubesc aa cum spunea undeva n Scriptur c trebuie s iubim pe vrjmaii notrii i s facem bine celor ce ne ursc pe noi. Era un percept pur i simplu absurd i n contradicie cu comportarea lui Hristos fa de fariseii i falii crturari. Hristos nu a discutat cu acetia prietenete i nu a dovedit cu nimic prin comportarea sa c fariseii ar fi de iertat. Dimpotriv, Hristos le spunea : Vai vou , c suntei ca nite morminte vruite pe dinafar i nuntru pline de stricciune .Hristos i-a numit pe fariseii pui de nprci i fii ai diavolului subliniind c nu are nimic comun cu ei. n felul acesta iart-le lor Doamne c nu tiu ce fac apare ca ceva strin de spiritul polemic i combativ de care a dat dovad Iisus Hristos n scurtul rstimp ct a stat ntre oameni.

Stnd astfel lucrurile, pot spune c intrarea mea n pucrie n-a fost s fie cu picioarele pe pmnt ,s neleg c furul nu vine s ocroteasc turma- ci s-o piard; nu vine pe ua din fa - ci vine pe ua din spate, ca s sape i s fure!

Reflectnd deci lucid asupra prototipului nostru ideal: Hristos, am ajuns s descopr necesitatea categorisirii oamenilor, n scopul de a m feri de lepre i de pui de viper, adic de a fi nelept ca arpele care n faa unui pericol i ascunde capul spre a-l feri de loviturile de moarte.

Cu aceste gnduri, reflectnd n sinea mea mai adnc asupra realitii, a nceput pentru mine procesul de nelegere al conflictului dintre bine i ru , dintre lumin i ntuneric. Cu aceste gnduri a nceput pentru mine cunoaterea unei realiti cu profunde semnificaii, realitate de care nu aveam habar pn n clipa n care am fost arestat. Cu aceste gnduri am nceput s m consider realist sau mai bine zis nceputul drumului spre o nou cunoatere a realitii metafizice, a lumii fizice, reale i nu nchipuite.

Gardienii -caralii cum li se spuneau- erau i ei de mai multe categorii. Fiecare schimb era altfel; unii ngduitori, alii ri la culmea pn la ferocitate , fiindc urlau la noi, ne aplicau diverse pedepse, ne ameninau cu neagra (izolaia n carcer cu regim sever ).

Unii gardieni ne zmbeau, alii aveau figuri schimonosite , cu priviri pline de ur. Acetia din urm foloseau o comparaie n care hoii erau mai puin vinovai, fiindc au furat doar merele, n schimb noi politicii eram tlhari i bandii pentru c pasmi-te noi am vrut s smulgem copacul din rdcin Teoria aceasta a gardienilor m-a ajutat i m-a condus realmente la necesitatea smulgerii acestui copac al rului cu rdcinile adnc nfipte n pmnt.

Fr s vreau, nchisoarea a fcut din mine un politician i m-a ajutat s neleg ntru trziu de ce printele Daniil vorbind despre existena nprcilor spunea c aceste nprci trebuiesc strivite, c aceast plag social trebuie combtut, izolat, extirpat.

Rul n societate l vedeam ca pe un cancer cronic cu rdcinile ajunse pn n cele mai neateptate zone ale organismului social. Astfel, Jilava cu zidurile ei goase i reci, cu tinetele i turntorii ei, m-a fcut s-mi schimb optica s privesc adic i n jurul meu i s neleg drama, tragedia destinului acestei lumi, adevratul ei CHIP care era n fond n conflict cu adevratul CHIP al lui Dumnezeu.

A fost perioada mea de tragic revelaie, de trist constatare c: tragedia mea nu era n fond dect o reflectare a marii tragedii a umanitii

M-am vzut mai mic ca oricnd, dar n acest tipar al existenei mele puteam citi acum marea dram a istoriei: lupta dintre asupritori i asuprii, clasele suprapuse ajunse s dicteze asupra claselor inferioare n scopul ctigrii din putere spre a acumula ct mai multe bunuri materiale.

D I L E M A:Visul sau realitatea?Am privit napoi la cutrile mele de nnobilare sufleteasc i m-am vzut asemeni unei gze nepricepute , care era interesat numai de probelemele ei i nu era n stare s vad realitatea, cruda realitate a lumii.

M-am gndit la fratele Andrei Scrima i l-am vzut ca pe un copil vistor , care habar nu avea de realitatea aspr i dureroas a conflictului

M-am gndit la arhimandritul Cleopa i l-am vzut ca pe un prunc nepriceput, care nu avea habar de existena viperelor

M-am gndit apoi la printele Daniil- la cel ce vedea necesitatea extirprii nprcilor i l-am gsit singurul realist dintre toi vistorii din biserici i altare.

M-am gndit la printele Daniil i am neles spiritul lui polemic i combativ de care dduse dovad, mi-am amintit de fora lui spiritual, de puternica lui personalitate rezultat din tainica nelegere a Apocalisului lui Ioan Evanghelistul.

Pentru mine nvtura lui Hristos ncepea acum nu cu fericirile, ci cu:

Vai vou fariseilor farnici care legai sarcini grele pe spatele oamenilor iar voi nici cu degetul nu le clintii!

Vai vou fariseilor farnici care iubii locul de frunte la ntruniri i ospee, scaunele cele mai de sus din sinagogi!

Vai vou fariseilor farnici c iubii nchinarea de la oameni i s vi se zic nvtorule!, vou propovduitori orbi!

Vai vou fariseilor farnici , c luai banul vduvei i pinea de la masa sracului!

(Matei,cap.23)

M-am ntors apoi cu gndul la Vladimireti , la acel stup de albine vistoare, care cntau Lumineaz-te, lumineaz-te Noule Ierusalime , c slava Domnului peste tine a rsrit ; ,m-am ntors cu gndul la arestarea i desfiinarea lor, provocat desigur de lepre i turntori care au interpretat n ru splendida joac a unor fete care visau un Nou Ierusalim , o lume a pcii i nelegerii.

Am neles atunci scara lui Ioan Climax ,fresca de pe peretele de nord al bisericii Sucevia, scena judecii de apoi din capela Sixtin i de pe peretele de vest de la Vorone i am vzut conturndu-se un nou conflict ntre vistori i realiti.

M-am ntrebat atunci: ce e mai bine? S visezi ca Beethoven i Dvorak o lume nou , sau s fii realist ca Wagner? A fost o dilem tulburtoare!

Am ales Visul. Realitatea era prea dureroas ca s-o pot tri fr serioase repercursiuni filosofice, implicaii care m ncurcau mai mult dect s m lmureasc i de aceea am optat din nou pentru simbolica melcului.

Mi-am readus n inim ruga necontenit- isihast, m-am retras n mine i am nceput s cnt: Lumineaz-te, lumineaz-te noule Ierusalime .

Am readus Noul Testament la nfiarea lui de vis i am nceput cu nceputul:

Fericii cei sraci cu duhul, c acelora este mpria cerurilor!

Fericii cei blnzi , c aceia vor moteni pmntul!

Fericii cei curai, cu inima c aceea vor vedea pe Dumnezeu!

Fericii fctorii de pace, ca aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema!

Fericii cei ce flmnzesc i nsetoeaz de dreptate, c aceia se vor stura!

Fericii vei fi cnd v vor izgoni i v vor prigoni pentru dreptate i vor zice tot cuvntul ru mpotriva voastr!

Eram consolat cu privire la asigurarea fericirii mele, dar nu prea mi convenea c plata va fi n ceruri i nu pe pmnt. Oare Dumnezeu nu ar avea ambiia s instaureze i pe pmnt o nou ordine social? De ce oare aceast prsire divin a propriei creaii? De ce atta zbucium, de ce atta ur ntre oameni, de ce fric, de ce pocin, de ce biserici, de ce euharistia e o tain , de ce soteriologia se ntinde pe milenii, de ce un Ierusalim vechi ce trebuie drmat i nu de la nceput un Ierusalim preferat aa dup cum este i Creatorul?

A fi vrut s visez , dar nu puteam din cauza foamei care devenise o obsesie!

A fi vrut, dar nu puteam din cauza conflictelor din celul ntre deinui!

A fi vrut s visez , dar nu puteam din cauza ameninrilor i urletelor gardienilor, urlete care m fceau s tremur

Am ncercat s visez , s readuc n inima i gndurile mele convingerile de mai nainte, dar foamea, frigul, frica m mpiedicau. Ceea ce am trit n Reduitul din Jilava era ca un vnt sinistru prevestitor al unui nfiortor viscol devastator.

V I F O R U LDup zece luni de stat n Jilava, pe data de 14 august 1959 am fost strigat de pe o list, alturi de alte sute de deinui i transportai cu trenul, apoi cu bacul i debarcai undeva ntr-un ostrov n Balta Brilei, n colonia de munc cu numele de Stoieneti. Ne-am instalat circa 1.200 deinui n dou barci lungi de aproape 70 m cu paturi pe trei rnduri, fr tavan, de se vedeau lanurile de pe arpant i cartonul desfcut din care era fcut nvelitoarea. Era cald, era mizerie, ncepuse munca la digul de pmnt ce trebuia ridicat spre a apra terenul agricol de revrsrile Dunrii. Ne sculam la 5 dimineaa, primeam 35 gr. de pine i o cafea cu puin marmelad i o porneam cu toi cei 1.200 deinui spre locul de munc, un drum de strigte i hituieli: ia-o pe cinci i ine aproape bandit! . Spam n gropi la 50 m de dig, ncrcam pmntul n roabe cu lopata, apoi duceam roaba cu pmnt pe dig i ne-ntorceam cu roaba la groap spre a o ncrca, mereu n strigtele gardienilor. Foamea era prima mare pacoste ,iar brigadierii (efii deinui care aveau sarcina de a ndemna la lucru ) beneficiau de porii duble de mncare , lucru care strnise concuren n rndul deinuilor i pentru c erau muli pretendeni la postul de brigadier, acetia au nceput i ei s urle i s strige la noi ceilali spre a dovedi gardienilor ataamentul pentru cauza digului i competena pentru a fi brigadier. La prnz veneau butoaiele de mncare , n crue trase de cai o bucat de mmlig i dou zemuri ,iar seara cnd ne ntorceam la colonie , mai pimeam o bucat de mmlig , cu nc o zeam. Ne culcam majoritatea doi ini ntr-un pat. nainte de culcare , ni se bgau n barac dou butoaie mari pentru necesitile din timpul nopii. Aceste butoaie aveau un miros ngrozitor pe care l suportam cu toii , deoarece regulamentul prevedea ncuierea barcilor n timpul nopii i deci imposibilitatea de a folosi closetul din curte, cci nu exista canalizare..

Toi credeam c suntem n pragul eliberrii , c va veni un decret de amnistie ct de curnd. Lunile ns treceau implacabil fr ca s apar nimic la orizont. Btile celor care nu-i fceau norma , nu conteneau. Fricii i foamei i s-a adugat i frigul iernii ce se apropia cu pai repezi. La nceputul lui Octombrie, eu i cu Nae am fot categorisii inapi i trimii ntr-un saivan la circa 300 m de colonia de munc. Eram sfrit, slbit, ca i pietenul meu. La saivane ns mizeria era i mai mare, astfel nct neputnd suporta, am cerut s intrm n nite brigzi noi care se formau pentru sparea de canale de desecare. i-acolo acelai spectru al foamei i frigului. Beneficiam ns de un locotenet major care conducea lucrrile i care era mai omenos. Nu l-am auzit niciodat strignd la noi, nici njurndu-ne cum o fceau cei de la Stoieneti.

Cnd mi-aduc aminte de perioada de dou luni i ceva de la saivane, mi-a rmas ntiprit n minte o scen greu de a putea fi sugerat. Dup ce ni se ddea masa, n butoaie mai rmnea ceva mncare i-atunci fr s mai in seama de nimeni i nimic deinuii se aruncau cu gamele unii peste alii ca s ia ce mai rmnea n butoaie. n faa acestei scene, gardienii se adunau rznd, amuzndu-se

Terminndu-se descierrile , a venit o nou triere a deinuilor. Toi treceau prin faa a doi medici care fr nici un consult, dintr-o singur privire treceau pe unii n tabra inapilor iar pe cei ce li se preau mai vnjoi, mai sntoi i reinea mai departe pentru digurile de la Stoieneti. Am trecut i eu prin faa lor i m-au considerat apt de munc , cu toate c eu abia puteam merge.

Aa am rmas pentru iarn la Stoieneti i am trit durerea despririi de Nae care fusese triat ca inapt.

A urmat cea mai cumplit perioad de nfometare, spaim i frig. Dormeam n ultimul pat de sus , cu un ran. Ploaia curgea n pat n patru locur


Recommended