+ All Categories
Home > Documents > FRANCOIS RABELAIS - Biblioteca pe mobil · PDF filecredeţi ce spune Plutarh în...

FRANCOIS RABELAIS - Biblioteca pe mobil · PDF filecredeţi ce spune Plutarh în...

Date post: 06-Feb-2018
Category:
Upload: dominh
View: 223 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
77
GARGANTUA şi PANTAGRUEL FRANCOIS RABELAIS CARTEA A TREIA Despre faptele şi pildele mari ale bunului PANTAGRUEL alcătuită de Domnul Francois Rabelais Doctor în medicină şi monah al ostroavelor Hiere CITITORII SÎNT RUGAŢI SĂ NU RÎDĂ ÎNAINTE DE-A AJUNGE LA CARTEA A LXXVIII-A FRANCOIS RABELAIS CĂTRE DUHUL REGINEI DIN NAVARA O, duh înalt, pătruns de marea taină, Ce-n cer, la tine acasă-ai revenit, Şi părăsindu-ţi pămînteasca haină, De trupul tău frumos te-ai despărţit, Lăsîndu-l să tînjească, surghiunit, Pe cel ce ţi-a fost slugă prea plecată; Din lumea ta de-apururi luminată Cobori o clipă printre noi, să-ţi spun Povestea cea de-a treia, închinată Vieţii lui Pantagruel-cel-Bun. CUVÎNT ÎNAINTE LA CARTEA A TREIA Oameni buni, băutori de mare faimă, şi voi iubiţii mei hodorogi, văzut-aţi vreodată pe Diogene, filozoful cinic? Dacă l-aţi văzut, vederea vi s-a luminat (sau eu sînt cu-adevărat lipsit de dreapta judecată). E un lucru între toate plăcut, să priveşti strălucirea (în vin şi în aur) a soarelui. Mă gîndesc la orbul din naştere, despre care spune Biblia, şi care, avînd voie, după porunca Atotputernicului, să ceară a i se îndeplini orice dorinţă, nimic altceva n-a vrut decît să vadă. Nu mai sînteţi nici dumneavoastră tineri, şi dobîndind cu vîrsta darul de a şti să preţuiţi paharul, aţi fost primiţi în sfatul beţivilor, ca să cugetaţi mai temeinic şi să chibzuiţi cu ulciorul alături, despre soiul, culoarea, buchetul, bunătatea, minunăţia, puterea, încîntarea, dărnicia şi celelalte însuşiri de mare cinste a preaslăvitului şi multdoritului Vin. Dacă pe Diogene nu l-aţi văzut (după cum înclin a crede) cel puţin aţi auzit vorbindu-se despre el; căci faima şi numele lui au rămas pîna azi pretutindeni cunoscute, în cer şi pe pămînt. Şi, dacă nu mă înşel, toţi sînteţi coborîtori din acelaşi neam al frigienilor. N-aveţi atît aur cît avea regele Midas, dar i-aţi moştenit măcar acea parte a trupului, pe care l-au cunoscut odinioară iscoadele perşilor; care împăratului Antoniu îi lipsea, dar pe care o puteţi vedea oricînd în drumul ce urcă şerpuind pe dealul Rohanului, numindu-se Urechea-Mare. Iar dacă despre Diogene nici cel puţin n-aţi auzit, am să vă povestesc o întîmplare, ca să aveţi prilej de băutură (hai, noroc!) şi puţină sămînţă de vorbă (ascultaţi!): Pentru a nu rămîne în neştiinţă ca nişte păgîni, ţin să vă arăt dintru început că acest Diogene a fost la vremea lui un filozof neîntrecut, şi vesel cum nu s-a mai pomenit un altul. Avea, nu zic, şi unele cusururi, dar acelea nici dumneavoastră nu vă lipsesc; toţi le avem pe ale noastre. Desăvîrşit
Transcript
  • GARGANTUA i PANTAGRUEL FRANCOIS RABELAIS

    CARTEA A TREIA Despre faptele i pildele mari ale bunului PANTAGRUEL alctuit de Domnul

    Francois Rabelais Doctor n medicin i monah al ostroavelor Hiere

    CITITORII SNT RUGAI S NU RD NAINTE DE-A AJUNGE LA CARTEA A

    LXXVIII-A

    FRANCOIS RABELAIS CTRE DUHUL REGINEI DIN NAVARA

    O, duh nalt, ptruns de marea tain,

    Ce-n cer, la tine acas-ai revenit,

    i prsindu-i pmnteasca hain,

    De trupul tu frumos te-ai desprit,

    Lsndu-l s tnjeasc, surghiunit,

    Pe cel ce i-a fost slug prea plecat;

    Din lumea ta de-apururi luminat

    Cobori o clip printre noi, s-i spun

    Povestea cea de-a treia, nchinat

    Vieii lui Pantagruel-cel-Bun.

    CUVNT NAINTE LA CARTEA A TREIA

    Oameni buni, butori de mare faim, i voi iubiii mei hodorogi, vzut-ai vreodat pe

    Diogene, filozoful cinic? Dac l-ai vzut, vederea vi s-a luminat (sau eu snt cu-adevrat

    lipsit de dreapta judecat).

    E un lucru ntre toate plcut, s priveti strlucirea (n vin i n aur) a soarelui. M

    gndesc la orbul din natere, despre care spune Biblia, i care, avnd voie, dup porunca

    Atotputernicului, s cear a i se ndeplini orice dorin, nimic altceva n-a vrut dect s vad.

    Nu mai sntei nici dumneavoastr tineri, i dobndind cu vrsta darul de a ti s preuii

    paharul, ai fost primii n sfatul beivilor, ca s cugetai mai temeinic i s chibzuii cu

    ulciorul alturi, despre soiul, culoarea, buchetul, buntatea, minunia, puterea, ncntarea,

    drnicia i celelalte nsuiri de mare cinste a preaslvitului i multdoritului Vin.

    Dac pe Diogene nu l-ai vzut (dup cum nclin a crede) cel puin ai auzit vorbindu-se

    despre el; cci faima i numele lui au rmas pna azi pretutindeni cunoscute, n cer i pe

    pmnt. i, dac nu m nel, toi sntei cobortori din acelai neam al frigienilor. N-avei att

    aur ct avea regele Midas, dar i-ai motenit mcar acea parte a trupului, pe care l-au cunoscut

    odinioar iscoadele perilor; care mpratului Antoniu i lipsea, dar pe care o putei vedea

    oricnd n drumul ce urc erpuind pe dealul Rohanului, numindu-se Urechea-Mare.

    Iar dac despre Diogene nici cel puin n-ai auzit, am s v povestesc o ntmplare, ca s

    avei prilej de butur (hai, noroc!) i puin smn de vorb (ascultai!): Pentru a nu rmne

    n netiin ca nite pgni, in s v art dintru nceput c acest Diogene a fost la vremea lui

    un filozof nentrecut, i vesel cum nu s-a mai pomenit un altul. Avea, nu zic, i unele

    cusururi, dar acelea nici dumneavoastr nu v lipsesc; toi le avem pe ale noastre. Desvrit

  • nu-i nimeni, afar de Dumnezeu. Alexandru cel Mare preuia att de mult pe acest nelept,

    nct, dei avusese dascl i sftuitor pe Aristotel, obinuia s spun, c de n-ar fi fost

    Alexandru, ar fi vrut s fie Diogene din Sinopa.

    Cnd Filip, regele Macedoniei, a pornit s bat cetatea Corintului i s-o nimiceasc,

    aflnd corintienii prin iscoade, c o oaste puternic se ndreapt asupra lor cu arme grele ca

    s-i loveasc, s-au nfricoat i s-au pregtit, fiecare la locul lui, s apere oraul. Unii aduceau

    n cetate, de pe pmnturile lor, vite, grne, fructe i alte merinde, lucruri de-ale casei i toate

    cele de trebuin la vreme de rzboi. Alii ntreau zidurile, nlau metereze, spau anuri,

    potriveau capcane, crau saci cu pmnt, ridicau redute, curau adposturile de sub pmnt,

    astupau locurile de trecere, ntregeau mprejmuirile, croiau drumuri de legtur ntre turnuri,

    adnceau marginea parapetelor, potriveau barbacanele pe spinarea ferestrelor, deschideau

    ochiuri n zid pentru aruncarea ghiulelelor, legau ntre ele gardurile de aprare, aezau strji i

    trimiteau cercetai s pndeasc drumurile pn departe. Toi stteau de paz, fiecare cu rostul

    lui.

    Unii frecau de zor platoele i lustruiau zalele; alii puneau coarde arcurilor, curau

    arbaletele, ghioagele, scuturile, lncile, cazanele vrstoare de ap fiart i cercurile

    arunctoare de flcri; toate mainriile i celelalte helepolide, cum se numeau uneltele de

    prpd i de aprare ale rzboiului. Alii ascueau suliele, halebardele, securile, ruii de

    lemn, paloele, spadele, baltagurile, pumnalele, jungherele, cuitele. Toi nvau mnuirea

    armelor i fiecare i tergea spada lui de rugin. Nu era femeie, orict de plpnd sau de

    btrn, care s nu-i frece pavza; cci dup cum gndesc c tii, corintienele de altdat

    erau lupttoare vajnice i nenfricate.

    Vznd Diogene acea forfot din toat cetatea, i ateptnd zadarnic s i se dea i lui o

    ntrebuinare, a stat i a privit cteva zile frmntarea celorlali, fr s sufle un cuvnt; apoi,

    ca i cum ar fi fost cuprins dintr-o dat de-o mrea pornire vitejeasc, i-a azvrlit mantia pe

    umeri, i-a suflecat braele pn n cot (ca la culesul viilor), a ncredinat unuia din prietenii

    lui traista, crile i nsemnrile opistografe, i s-a apucat s mping de-a berbeleacul, pn

    dincolo de cetate, pe rmul ngust al mrii nspre mgura Craniei (coline i promontoriu n

    Corint), butoiul care [...], l-a mbrncit, l-a ridicat din vale la deal, l-a rostogolit din deal la

    vale, crndu-l pn n vrful Craniei i dndu-i drumul s se duc de-a dura, cam aa cum se

    trudise Sisif, oarecnd, cu bolovanul lui. Puin a lipsit s nu ias butoiul din cercuri i s nu-i

    sar fundul!

    Unul din prietenii lui zrindu-l, l-a ntrebat de ce i frmnt astfel mintea; pentru ce se

    ostenete degeaba i nu las butoiul n pace? Filozoful a rspuns, c ntruct Republica nu-l

    gsise bun de nimic, i fcea de lucru cu butoiul, ca s nu rmn, n tot oraul, singurul

    cetean fr nici o treab.

    Dup pilda lui Diogene, dei nu snt stpnit de aceeai spaim care i cuprinsese pe

    corintieni, nu pot s rmn nesimitor, vznd c lumea m socotete nevrednic de vreo

    isprav, n vreme ce pe toat ntinderea mreului regat al Franei, de-o parte i de alta a

    munilor, fiecare se silete pentru binele i aprarea patriei, mpotrivindu-se dumanului i

    nfruntndu-l ntr-o rnduial att de desvrit, dup o ndrumire att de priceput i pentru

    un folos att de vdit al zilei de mine (cci hotarele Franciei vor fi temeinic aezate, iar

    francezii se vor bucura de linite deplin), nct m simt ndemnat s m altur gndirii lui

    Heraclit, care spunea c rzboiul e tatl tuturor buntilor. Socotesc c rzboiul se cheam pe

    latinete bellum, (ceea ce n limba franuzeasc nseamn frumos), nu pentru a arta cu

    acelai cuvnt dou nelesuri potrivnice - cum biguiesc unii crpaci ai vechilor ciubote

    latineti - ci fiindc n adevr rzboiul scoate la lumin tot ce-i mai bun i mai frumos,

    ascunznd ce-i ru i ce-i urt. De aceea Solomon, regele panic i nelept, voind s nfieze

    desvrirea neasemuit a cugetrii dumnezeieti, a asemuit-o cu rnduial unei tabere de

    ostai.

  • Aadar, dei unii dintre ai mei m-au socotit prea nerod i prea netrebnic pentru a m lua

    cu ei n iureul luptei, ba nici nu mi-au ngduit mcar s fiu de folos n aprarea cetii: s

    car cu spinarea, s duc blegarul i s greblez pmntul (n-a mai sta s aleg) - totui, mai

    mult ruine a simi dac a privi cu nepsare pe ali cavaleri viteji sau vorbitori pricepui,

    care svresc attea fapte nsemnate i triesc n vzul lumii o tragic poveste, fr a-mi da

    eu nsumi vreo silin i fr a jertfi din parte-mi acel puin - totul pentru mine! - ce mi-a mai

    rmas. Cci prea slab cinste se cuvine celor care nu se ostenesc dect cu ochii, i cru

    puterile, dosesec banii, se scarpin cu degetul dup ceaf ca trndavii, casc gura la mute ca

    vieii i ciulesc urechile ca mgarii din Arcadia, care ascultau cntecele prosopopee, artnd

    prin tcerea lor c n-au nimic de spus mpotriva cntreilor.

    Astfel cumpnind lucrurile, m-am gndit c nu ntreprind o lucrare fr de folos,

    rostogolind n pierdere de vreme butoiul lui Diogene (singurul bun ce mi-a mai rmas dup

    ce mi s-au necat corbiile lng farul Nenorocului). mpingnd butoiul la deal i privindu-l

    cum se duce de-a dura la vale, ce credei c voi folosi? Jur pe poala fecioarei Maria din Egipt,

    c nu tiu s v rspund. Ateptai o clip, s sorb o nghiitur! Vinul e singurul i adevratul

    meu Helicon, fntna mea minunat i bucuria zilelor mele. Beau, i cu paharul n mn

    gndesc, m dumiresc, vorbesc i m hotrsc. Enius bea scriind i scria bnd. Eschil (dac

    credei ce spune Plutarh n Symposiacis) declama bnd i bea declamnd. Homer nu se apuca

    niciodat s scrie pe inima goal. Caton nu lua stiletul n mn, nainte de a trage o duc.

    Cum a putea s nesocotesc aceste pilde frumoase i vrednice de laud? Vinul e bun i de-

    ajuns de rece.Bunul Dumnezeu, domnul Sabaot (al vitejilor) s fie pomenit n veci! Bei i

    dumneavoastr o nghiitur zdravn, sau dou mai mici: n-am nimic mpotriv, dac

    ridicnd paharul i-l nchinai Celui-de-sus.

    Aadar, fiindc aceasta pare s-mi fie ursita, soarta i destinul (c nu-i dat oricui s intre

    n cetatea Corintului), m-am hotrt s slujesc deopotriv pe toi cum se cuvine, i s nu stau

    cu minile n sn. Ajutnd pe cosai, pe sptori i pe zidari, voi face ca Neptun i Apolo n

    Troia, pe vremea regelui Laomedon, sau ca Regnaud de Montauban n zilele noastre. Voi

    avea grij de lucrtori i le voi fierbe mncarea; iar dup ce se vor ospta, voi lua luta s-i

    nviorez, zicndu-le cte n lun i n stele. Aa a ntemeiat, a zidit i a nlat Amfion cetatea

    cea mare i frumoas a Tebei: cntnd din lir.

    n cinstea rzboinicilor am s dau cep butoiului, i din acelai teasc, al crui must l-ai

    gustat n celelalte dou cri ale mele (dac nu cumva s-o fi apucat s-l prefac tipograful),

    voi turna vinul plcerilor uoare ntr-a treia carte, tot att de vesel, apoi n a patra, plin pn

    la buza paharului cu acea nelepciune pantagruelic, pe care v pofte


Recommended