+ All Categories
Home > Documents > FotoClass 01 Web

FotoClass 01 Web

Date post: 15-Oct-2015
Category:
Upload: marius-cotutiu
View: 36 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 68

Transcript
  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    1/68

    Esenialul despre un trio din categoria Expert DSLR

    Excelent pentru profesionitii avansai:

    CanonG10

    Scopuldicteaz

    mijloacele:

    Alternativela obiectivul de kit

    DOSARUL EDIIEI

    Iluminare creativcu flash-uri de reportaj

    Fotografia nocturnCum alegem cadrul i momentul,secretele setrilor de expunere

    Service la domiciliuTehnicile i accesoriile pentru

    ntreinerea captorului digitalGHID

    D

    SLRCAMERA

    COMPACT

    CAMERA

    OBIECTIVE

    REVIST DE CULTUR FOTOGRAFIC / WWW.FOTOCLASS.RON

    R.01/2009

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    2/68

    Orange skin|Peach skin

    CalibratedUncalibrated

    Let your work reveal its true colors

    The perfect result can only be achieved with the best tools. Developed by photographers for photographers,

    Datacolors award-winning color management technology* is the most accurate and reliable in the world. Spyder3

    calibration tools let you make the best of your images at each step of the workflow, ensuring precise, consistent

    results. Visual perception of color relies on subjective criteria, but Spyder3s standard-setting color engine guaran-

    tees accurate, lifelike reproduction of tones from screen to printer. Focus on your passion for photography and let

    Spyder3 reveal your works true colors.

    For more information and to decide which Spyder3 is for you, go to: www.datacolor.eu/whichspyder

    2008 All rights reserved by Datacolor. Spyder3 is a registered trademark by Datacolor AG, Dietlikon (Switzerland).www.datacolor.eu. Image c. gamper

    *Spyder3 Colorimeter: Monitor calibration with ambient light control, high sensitivity, latest sensor technology, auto update,L-Star integration, wizard and expert mode, Win & Mac, single measurement, certification option*Spyder3Print:Spectro-colorimeter, professional measurement precision, single measurement, export function, grayscaleoptimization technology

    Spyder3Studio

    Monitor calibration and

    printer profiling

    Spyder3PRO

    Monitor calibration

    for enthusiasts

    Spyder3Elite

    Monitor calibration

    for professionals

    n Romnia prin:

    www.f64studio.ro

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    3/68

    Foto Class este o revist menit a rspunde intereselorpasionailor de fotografie de toate nivelurile, de lautilizatorii de aparate compact la cei care prefer truseleDSLR, att prin articole de prezentare a echipamentelorfoto, ct mai ales prin descrierea tehnicilor fotograficeaplicabile n situaiile cele mai des ntlnite.

    n primul numr al revistei vei gsi prezentri de aparateDSLR: Canon 50D, Nikon D300, Olympus E-30, aparatul dinclasa compact Canon G10, un material despre alegereaobiectivelor.

    Dosarul ediiei prezint posibilitile de iluminare nlocaie cu flash-uri de reportaj i o serie de accesoriidedicate acestora, iar n rubrica Ghid practic esteprezentat fotografia nocturn urmat de un amplumaterial dedicat metodelor de curare a senzorului laaparatele DSLR.

    Cuprinsul este completat de o prezentare a unei edinefoto cu Nikon D3x i de un set de fotografii realizate n

    Madagascar.

    Revista are i o prezen online prin situlwww.FotoClass.ro , unde vei gsi i o seciune n carevom rspunde ntrebrilor dumneavoastr privind oricetem legat de fotografie.

    Ateptm idei i sugestii despre subiectele care vintereseaz i v oferim posibilitatea de a devenicolaboratori ai revistei, prin trimiterea de informaii iarticole nsoite de fotografii.

    Lumina... Fr ea nu exist imagine.n fotografia profesional este esenial s msurm cu acuratee

    lumina pentru a calcula efectul acesteia asupra imaginii.

    Compania japonez Kenko vine n sprijinul acestui demersoferind fotografilor o gam de trei instrumente:dou cu funciuni de exponometru/flashmetru

    (KFM-1100, KFM-2100) i un colorimetru (KCM-3100).Toate ncorporeaz cele mai noi tehnologii, iar designul inspirat i

    structura logic a comenzilor asigur o ergonomie deosebit.Sunt instrumente de clas profesional, proiectate pentru a satisface

    ceriele de vrf privind precizia i fiabilitatea.

    n Romnia prin www.f64studio.ro

    Revista Foto Class esteun proiect media realizat de F64Studio.

    2009 - Toate drepturile rezervate.

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    4/68

    Lansri/ Evenimente7AGENDA

    Canon G10O excelent camer pentrufotografii profesioniti i avansai

    28

    COMPACT CAMERA

    Alternative la obiectivul de kitCum alegem obiectivele potrivitepentru diverse genuri de fotografie

    32OBIECTIVE

    NikonD300Da, este posibil:Calitate profesional la un pre rezonabil

    18

    Canon EOS 50D50D aduce rezoluia aproape de limita fizicpentru un captor de format redus

    12

    DSLR CAMERA

    Olympus E30Un studio creativ n format digital

    24

    REVIST DE CULTUR FOTOGRAFICWWW.FOTOCLASS.RO

    NR. 01/2009

    SUMAR

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    5/68

    DOSARUL EDIIEI

    Iluminare creativcu flash-uride reportaj

    O tendin adus devalul fotografiei digitale

    40

    Metode de sincronizare

    pentru flash-urile externe

    42

    David Honlsau arta iluminrii

    46

    Tema practic: Iluminarea cu flash-urilede reportaj n macrofotografie

    50

    Service la domiciliu:Tehnicile i accesoriile pentru

    ntreinerea captorului digital

    56

    Fotograf n Madagascar60

    Fotografia nocturn:Cum alegem cadrul i momentul,secretele setrilor de expunere

    52GHID

    PORTOFOLIU

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    6/68

    CanonNoua colecie 2009

    Marcnd mplinirea n 2009a 50 ani de cnd Canon a prezentat

    primul aparat SLR, Canon Europaa prezentat la Sinaia, ntr-un cadruorganizaional departe de capitala

    agitat i aglomerat,noua gam de produse Canon 2009,

    ocazie cu care am avut plcereas testm noile apariii.

    6 FOTOCLASS

    Cea mai interesant prezen a fost noul DSLR cu filmareCanon EOS 500D, cu o rezoluie de 15,1 MP (cea mai maredin clasa sa), 3,4 cadre pe secund, ISO 100-3200 (extinspn la 6400-12800), High ISO Noise Reduction n 4 trepte similar cu EOS 5D Mark I I, cu care are n comun i sistemul demeniuri. Cu o arhitectur a senzorului i un procesor DIGIC IVcomun cu EOS 50D, Canon 500D convinge prin simplitatea deutilizare combinat cu complexitatea posibilitilor oferite iprin calitatea excelent a imaginii, inclusiv la sensibilitai mari,situndu-se n clasa peste EOS 450D.

    Filmarea se poate realiza n format full HD (1920x1080) nformat .MOV iar ecranul LCD de 3 are 920.000 pixeli ceea ceofer o claritate mrit. O alt funcie interesant este LensPeripheral Illumination Correction pentru corectarea efectuluide vignetare (ntunecare a colurilor).

    n acest sens aparatul recunoate automat 26 obiective(deocamdat doar obiective Canon) ns cu siguran lista vacrete cu urmtoarele update-uri de firmware.

    n plus mai beneficiaz de parametri modificabili n modurilede lucru Creative (programe automate). n premier pentru

    DSLR-uri, Canon 500D are meniu n limba romn.

    Canon a prezentat i primul superangular extrem cu coreciede perspectiv destinat aparatelor DSLR. Cu o distan focal de17mm, beneficiind de posibilitatea de a se deplasa +/-12mm

    AGENDA

    Text & foto: Rafi Gheorghi

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    7/68

    paralel cu axa optic (shift) i de a o nclina cu 6,5 grade (tilt),acest obiectiv beneficiaz i de posibilitatea de orientareindependent a celor dou deplasri, o premier n cadrulobiectivelor pentru aparatele format 24x36mm.

    Obiectivul nglobeaz ultimele tehnologii Canon pentru

    asigurarea unei nalte caliti a imaginii: acoperire SWC pentruminimizarea voalului i a imaginilor parazite, lentile asfericepentru corectarea distorsiunii i utilizarea sticlelor UD pentrureducerea aberaiei cromatice. Cu o diafragm de o formaproape circular, acesta ofer un aspect plcut zonelor neclaredin imagine. Pentru pstrarea calitii imaginii indiferent dedistana de focalizare, obiectivul dispune de lentile flotante.Datorit lentilei frontale foarte proeminente, obiectivul nupoate accepta filtre. Canon 17/4 TS-E este compatibil cu toateaparatele Canon EOS, att pe film ct i digitale.

    Pe formatul 24x36mm acest obiectiv ofer un unghiexcepional de 93 grade pe orizontal, de departe cel mai maredintre obiectivele cu corecie de perspectiv disponibile pentruacest format. Utilizat pe aparatele Canon de format redus (1,6x)

    va oferi un unghi corespunztor unui obiectiv de 27mm peformatul 24x36mm, suficient de larg pentru a fi utilizat pentruimagini de arhitectur, inclusiv n interior.

    Odat cu TS-E 17mm f/4L, Canon a introdus i varianta II acunoscutului TS-E 24mm f/3,5L care dispune acum de acelaimecanism de rotaie independent a direciilor de tilt i shift ide tehnologiile optice recente prezente n obiectivul 17/4 TS-E.

    Foarte compact i uor de folosit, compatibil cu sistemulCanon E-TTL II si E-TTL, noul flash 270 EX se potrivete perfectpentru aparatele compact cu patin de flash (seriile G i SX)sau cu DSLR-urile mai mici. Dispune de acoperire pentru 28i 50mm, comunic aparatului date legate de temperaturade culoare, capul poate fi

    nclinat la 60-75-90 gradei este alimentat cu doubaterii format AA. Lampa deasisten pentru sistemul AFeste eficace pn la 4m n

    ntuneric complet.

    n noua gam deaparate compacte se distingPowerShot SX 200 IS, celmai mic aparat cu zoom 12x(28-336mm) cu nregistrarevideo HD i procesor DigicIV i PowerShot D10, primulcompact antioc i antiacvaticde la Canon cu 12,1 MPi zoom optic 3x. D10 rezist pn la 10m sub ap, pn la otemperatur de minus 10 grade Celsius, czturi de la 1,2 m ivine nsoit de o serie de accesorii extrem de utile practicanilorde sporturi extreme: curele ajustabile, carabine, modaliti deaccesare cu o singur mn.

    Multitudinea de culori a carcaselor noilor aparate a fcutpereche perfect cu noile culori ale imprimantelor de ultimageneraie, respectiv PIXMA Pro9500 Mark II i PIXMA Pro9000Mark II. Imprimante de calibru profesional, cu 10 respectiv 8culori individuale, pot imprima, pentru pretenii care depescpoate un laborator profesional n format A3+, pe noile

    hrtii fotografice Pro Premium sau Photo Art pentru detaliidesvrite. Demonstraiile ne-au cucerit.Camerele video au fost completate de generaia LEGRIA, cu

    uniti de stocare interne, capacitate de filmare de PRE-REC 3sec, toate detaliile n format Full-HD.

    AGENDA

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    8/68

    Unicitatea acestei edine foto const n faptul c a fostrealizat n faa unei asistene format din zeci defotografi profesioniti i muli ali invitai, dar printr-o

    organizare de mare profesionalism, totul a decurs fr nici un felde problem, de la dirijarea modelului, la fotografiere, pn laprezentarea layout-ului viitoarei coperi.

    n timpul edinei foto, aparatul a fost conectat la undispozitiv wireless Nikon WT-4B, care a facilitat afiarea n timpreal a imaginilor realizate pe un ecran de mari dimensiuni,utiliznd programul Nikon Camera Control Pro 2.

    Demonstraia a nceput cu realizarea unor imagini nlumin existent pentru a testa att comportarea aparatului lasensibiliti mari ct i capacitatea balansului de alb automatde a neutraliza un amestec complex de temperaturi de culoare.Cu toate c D3x nu a fost creat pentru utilizarea la sensibilitimari, unde campionul este n continuare modelul D3, calitateaimaginilor rezultate a fost remarcabil.

    Pentru edina foto propriu zis a fost folosit echipamentde iluminare Elinchrom ntr-un setup impresionant, potrivit

    cu dimensiunile subiectului. Fotografierea unui automobil nstudio este una dintre cele mai dificile situaii cu care se poateconfrunta un fotograf, dar domnul Nicolae Coniceru, sprijinit deo echip de patru asisteni, a reuit s ne ofere o excelent leciede iluminare, care a pus n valoare att modelul ct i maina.

    Lansarea aparatului Nikon D3x nRomnia a fost marcat de SKIN Media

    prin organizarea unei sedine foto ncadrul showroom-ului Porsche Bucureti

    Vest 2. n cadrul acesteia, fotografulNicolae Coniceru a prezentat aparatul

    Nikon D3X i a realizat o edin foto

    cu noul Audi Q5, nsufleit de modelulPlayboy Georgiana Drgan.Imaginea final a aprut pecoperta revistei Autoexpert.

    8 FOTOCLASS

    Making-of:

    cu Nikon D3X

    Cover shoot

    AGENDA Demo-Shooting

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    9/68

    Obiectivul folosit a fost Nikon 24-70/2,8, iar aparatul a fostmontat pe un trepied Manfrotto 475B cu cap micrometricManfrotto 405. Sincronizarea flash-urilor Elinchrom a fostrealizat cu un flash Nikon SB 900 n modul de lucru manual,montat n patina aparatului.

    Domnul Nicolae Coniceru a avut amabilitatea s ne

    rspund la cteva ntrebri:

    - n activitatea dumneavoastr de fotograf de advertisingfolosii DSLR-uri ? tiu c ai fost primul fotograf de pe la noicare a avut Kodak DCS 760. Folosii aparatur Nikon, obiective,accesorii ?

    ntr-adevr, am achiziionat n anul 2001 un Kodak DCS 760pe body de Nikon F5 i obiective Nikkor. Am folosit acest DSLRpentru o anumit gam de lucrri, alturi de aparatul de formatmediu pe film, ct i pentru setarea cadrului i a luminilor. Maiexist n dotarea studioului un Nikon D200 i un set de obiectiveNikkor, care sunt folosite pentru lucrri care nu necesitrezoluie foarte mare.

    Dup achiziionarea primului back digital Phase One, amlucrat o vreme cu el pe aparatul Mamiya de format 6x7 cm.ns n scurt timp am achiziionat o camer Mamiya 645 AFD IIi obiective, camer care este similar unui DSLR. n concluzie,putem spune c folosesc, n prezent, un DSLR.

    - Care a fost brief-ul dat de Art director?Brief-ul solicita o fotografie la care aveam pe de o parte o

    constrngere dat de paginaia care includea nite elementefixe, dar se dorea o imagine ieit din tiparele curente, adicgenul maina i fata sexi.

    Se dorea o imagine cu fata ntr-un plan foarte apropiat, cuo atitudine impozant i maina ntr-un plan secund, undeva la

    5-7 metri n spate.Condiiile de spaiu din showroom, ct i timpul scurt

    pentru setarea luminilor i mai ales lipsa unui timp disponibilpentru post procesare, ne-au determinat s schimbm unpic solicitrile iniiale i s ncercm o atitudine degajat i

    ncreztoare a fetei next to the car.

    - Care a fost problema pricipal... i rezolvarea gsit, cttimp ai avut la dispoziie, cum ai gndit schema de iluminare ?

    Principala problem a fost acordarea dorinelor din brief-uliniial la condiiile reale de la faa locului. n ciuda unor discuiii acorduri ntre mine i cei de la Skin, cei de la revist insistaupentru respectarea schiei i a brief-ului lor. Lucrurile au fost

    n final rezolvate. Timpul pe care l-am avut la dispoziie pentrupregtiri, a fost de aproximativ dou ore.Schema de iluminare mi era foarte clar dinainte de

    shooting. Am fotografiat de multe ori maini i tiam exact cevreau i cum s rezolv problema.

    9FOTOCLASS

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    10/68

    Aveam doar de stabilit poziia mainii i unghiul defotografiere, astfel nct s poziionez luminile i accesoriile lalocul lor. Maina fiind de culoare nchis, trebuia s-i oferim ctmai multe suprafee luminoase, care prin reflexie s-i pun neviden formele, i cteva accente de lumin care s puncteze

    pe alocuri.- Cum v-ai mpcat cu aparatul, la ce ar fi recomandat ?Cu aparatul m-am mpcat foarte bine. Venind din zona

    fotografiei de format mediu, unde am rezoluie mai mare darvitez de shooting ceva mai mic, ISO de valori mai mici, focuspoint nu chiar att de multe, dintr-odat am avut revelaia unuiaparat mai rapid la o rezolutie superb.

    Cred c este potrivit pentru o gam deosebit de larg delucrri. Nu tiu s spun crui domeniu nu ar fi potrivit. i oricnd,i oriunde, dispui de o rezoluie deosebit.

    Cum i pn acum, cu rezoluii mai mici, muli clieni sencumetau s-i fac publicitate outdoor, cu D3X nu se mai puneproblema de rezoluie.

    Nicolae Coniceru, ca iubitor al fotografiei, dup o lungperioad de experimentri, practic asidu i studiu individual,s-a angajat ca fotograf profesionist n anul 1990.

    n anul 1993 a devenit free-lancer i a nceput s lucrezefotografie publicitar. Din 1995 are studio profesional propriui grija pentru dezvoltarea potenialului acestuia a fost opreocupare permanent.

    n toat aceast perioad, Nicolae Coniceru a realizatfotografie profesional pentru agenii de renume internaional,avnd clieni de prestigiu.

    A avut posibilitatea s lucreze cu fotografi n studiouriprofesionale din Munchen i a participat la workshop-uri

    internaionale n Germania, Marea Britanie i Austria. Aparticipat la trguri internaionale de profil, a stabilit contactecu ageni de fotografie i case de producie i n decursultimpului a cunoscut i pstrat contactul cu fotografi de renume.n prezent este reprezentat de Getty Global Assignment.

    De civa ani, lucreaz i fotografie de stock. Multe dinfotografiile sale le putei vedea pe siturile www.cosniceru.com,www.stock-photo.ro i www.fineartphotography.ro

    AGENDA Demo-Shooting

    10 FOTOCLASS

    Modelul Nikon D3x se adreseaz fotografilor careau nevoie de rezoluii mari ntr-un aparat extrem de

    performant, capabil s suporte rigorile utilizrii profesionalen cele mai diverse i dificile situaii.

    Cu o rezoluie de 24,5 Mp, genernd fiiere de 6048 x4032 pixeli i cu o redare impecabil a tonurilor i culorilor nspecial la sensibiliti mici, Nikon D3x poate fi folosit pentru

    imagini care se vor tipri n formate mari: calendare, postere,afie. Bazat pe corpul modelului D3, Nikon D3x este aparatul

    ideal pentru edintele foto desfurate n teren, underezistena la praf, intemperii i ocuri, mobilitatea, viteza

    i flexibilitatea caracteristice aparatelor format 24x36mm,mpreun cu posibilitatea de a folosi obiective de cele mai

    diverse luminoziti i distane focale, l fac net superioraparatelor digitale de format mediu.

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    11/68

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    12/68

    L ansat la finele lui august 2008, la exact un an dup apariiapredecesorului su Canon 40D (despre care se spune c arfi cel mai utilizat aparat n redaciile ziarelor din Romnia),Canon EOS 50D aduce cteva mbuntiri tehnice de substan

    n clasa de vrf a camerelor Canon dotate cu senzor APS(coeficient de multiplicare 1,6x sau half-frame, cum li se mai

    spune). i face impresie printre cunosctori.

    Corpul aparatului este identic cu cel al lui 40D, din aliaj demagneziu, la fel de greu i rezistent la intemperii. Foarte binefinisat i cu o priz la mn perfect, care anuleaz nevoia unuigrip. O mic modificare exist ns pe partea de conectic, undeapare o muf HDMI pentru conectarea la televizoarele HD.

    Dac la design nu s-a intervenit deloc, principalele diferenetehnice sunt ns importante. 50D are ultima generaie deprocesor de imagine de la Canon - Digic IV, i o rezoluieimpresionant de 15 megapixeli (fa de Digic III, i doar 10megapixeli la 40D).

    Sensibilitatea face un salt uria de la ISO maxim de 3.200(la 40D), la ISO 12.800 - valoare aproape de neconceput de atins

    n urm cu civa ani i care permite fotografiatul fr blitz ncondiii de iluminare foarte slab.

    DSLR CAMERA Canon EOS 50D

    Canon

    EOS 50D

    Cei 15 megapixeli aisenzorului de imagine cu

    care este echipat Canon 50Dau urcat rezoluia aproape de

    limita maxim, fizic posibil,pentru un senzor de

    format redus (x1.6)

    12 FOTOCLASS

    Text & foto: Rzvan Savaliuc

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    13/68

    Monitorul LCD de 3 are o rezoluie excelent de 920.000pixeli (fa de 230.000 la 40D si 450D) care permite aprecierea cuprecizie n teren a gradului de claritate a imaginilor realizate.

    Cei 15 megapixeli ai senzorului de imagine cu care este

    echipat Canon 50D au urcat rezoluia aproape de limita maxim,fizic posibil, pentru un senzor de format redus (x1.6). De aceea,imaginile obinute cu aceast camer nu-i vor arta adevrataperforman dect dac se folosesc obiective de calitate, caresunt, evident, mai scumpe. Cu obiective banale, pozele ies lafel cu cele fcute cu 40D i chiar mai slabe dect cele fcute cu450D - cotat drept cel mai vndut DSLR la ora actual.

    Calitatea imaginii este excelent. Pozele sunt extrem declare, culori naturale, contrast. Camera exceleaz la capitolulpozelor trase pe cer noros, unde surprinde tonurile nchisede culoare i reflexiile la o naturalee care pur i simplu tefrapeaz. Cred c nu are rival n clasa ei la acest capitol. Din cei15 megapixeli se poate cropa la greu, fr pierderi de calitate

    vizibile. Un JPEG la calitate maxim ocupa n medie cam 4,5 5,5 MB, ceea ce vorbete de la sine despre cantitatea mare deinformaie stocat ntr-un singur cadru.

    Unele review-uri de pe site-uri consacrate au notat calitateaimaginii lui 50D sub cea a lui 450D (aparat din clasa inferioar).Nu sunt ntrutotul de acord. Cu obiective de calitate, aa cumam menionat mai sus, exist indubitabil un plus, mai ales laclaritate, n favoarea lui 50D.

    Referitor la sensibilitate, cu setri de ISO 1.600 i 3.200, ncondiii de slab iluminare, se obin imagini perfect utilizabile.La ISO 6.400 (H1) se schimb socoteala, apar ceva pixeli aberani,iar la ISO 12.800 (H2) numrul pixelilor de culori anormaledevine deranjant. Rareori ajungi ns n situaia s foloseti

    sensibilitatea maxim. Pentru exemplificare v prezint n casetaalturat un mic test comparativ, cu obiectivul de kit, pe unsubiect iluminat la un bec incandescent i cu opiunea dereducere a zgomotului de imagine, direct din camer, pe nivelulmaxim (strong):

    - Foto 1 - ISO 1.600 (imagine perfect utilizabil)- Foto 2 - ISO 3.200 (imagine perfect utilizabil)- Foto 3 - ISO 6.400 (pixelii aberani devin vizibili)- Foto 4 - ISO 12.800 (pixelii aberani devin suprtori)Cred c exemplificrile vorbesc de la sine! De remarcat faptul

    c la lumin de zi, zgomotul de imagine este ceva mai redusdect la lumin artificial.

    O funcie bine venit este opiunea de reducere automat azgomotului de imagine la ISO ridicat, prin prelucrarea imaginilordirect din camer, cu trei nivele de aciune (low, standard istrong). Activat pe strong nu mi-a lsat impresia c reduce dinviteza de rafal, ceea ce denot c bufferul este capabil.

    Spre comparaie, la 450D activarea funciei de reducerea zgomotului de imagine la ISO ridicat (High ISO speed noisereduction) avea ca efect reducerea rafalei de la maximul de 3,5cadre/secund, la doar 2 i chiar la 1 cadru pe secund.

    Atenie la setrile de calitate a imaginii! Activareafunciei Highlight tone priority (util la subiectele aflate ncontralumin sau n lumini mult diferite ca intensitate) va reduceautomat plaja de sensibilitate ntre 200 3.200 ISO.

    Canon 50D te cucerete de la prima declanare. Oglindabatant din interior este foarte silenioas i induce o vibraieatt de uoar, nct la declanarea din mn chiar o persoancu puin experien poate folosi timpi de expunere mai lungi,de 1/30s i chiar 1/15s fr s-i ias poza micat.

    Canon EOS 50D pe scara ISO

    ISO 1600

    ISO 3200

    ISO 6400

    ISO 12800

    DSLR CAMERA

    13FOTOCLASS

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    14/68

    Aparatul fiind suficient de greu,estompeaz aproape n totalitate recululslab al oglinzii batante - acest lucru e imediatsesizabil. Declanarea nu sun att de fin cala ultra-performantul Canon EOS 1D Mark III,

    dar v asigur c e foarte pe aproape. Vitezade peste 6 cadre/secund este impresionantdac punem la socoteal i sileniozitateadeclanrii. Plaja timpilor de expunere estefoarte mare, de la 30 de secunde pn la1/8000s, cu timpul de sincron la flash de1/250s. Priza la mn este bine gndit idoar pretenioii vor simi nevoia s-i adaugeun grip, caz n care o vor transforma ntr-ocamer prea voluminoas.

    Balansul de alb (WB) - cea mai importantfuncie a unui aparat digital n reproducereanatural a culorilor - este foarte bun pe

    lumin de zi, pe lumin de blitz i pe luminalb fluorescent (cea dat de becurilefluorescente speciale pentru foto, cutemperatura de culoare de 5.200K). Setareamanual a balansului de alb pe alt tip delumin dect cea de zi este vizibil mai bundect cea automat (Auto WB), de aceeao recomand. Din pcate, balansul de albautomat continu s fie deficitar pe luminadat de becurile incandescente (cu filament)unde vireaz toate culorile n nuaneportocalii pronunate. Nu ajut nici setareamanual aici. Dac nu ai blitz sau luminispeciale, pozele n interioarele luminate cu

    becuri clasice ies virate n portocaliu.

    Autofocusul n 9 puncte este simitormbuntit fiind mult mai rapid i maiprecis fa de modelele anterioare. Rar mi-adat erori de claritate. Aproape c nu ai ce-ireproa, n special cu obiective USM sau dinclasa L. Merge bine n AI Servo (focalizarecontinu), dei nu se poate spune c este unaparat conceput pentru subiecte n micarefoarte rapid (gen fotografia sportiv). Credc cea mai potrivit utilizare a lui Canon 50Deste n fotografia de reportaj.

    Pentru c am amintit de claritatea imaginii este momentulsa v spun cte ceva despre obiectivul de kit folosit la testareacamerei: Canon EF-S 18-200/ 3,5-5,6 IS, primul super-zoom deacest gen al productorului. A fost lansat n 2008, ca o replic laapetitul concurenei de a invada piaa cu obiective all-round, ica rspuns la zoom-ul 18-200/3,5-5,6 VR lansat n 2005 de Nikon.Poate fi folosit doar pe camere cu senzor de format redus: Canon350D, 400D, 450D sau 30D, 40D, 50D.

    Obiectivul este uor, cu optic bun, mbrcat n plastic decalitate, frumos finisat. Face impresie la vedere. Inele de zoom ifocus, mbrcate n cauciuc aderent la mn, sunt logic dispuse.Obiectivul are o mrime redus prin comparaie cu altele din

    gama sa i asta e bine. Are o plaj impresionant de lucru, esharp, i asta e i mai bine. Nu e USM (nu are motor ultrasonic),dar nici nu face zgomot suprtor. E incomparabil mai sileniosdect un superzoom marca Tamron, spre exemplu, care bzieca un tractora.

    Canon EOS 50D cu super-zoomEF-S 18-200/ 3,5-5,6 IS:

    La 18mm (echivalent cu 28mmn format 24x36mm) unghiul dedeschidere e suficient de larg pentrufotografii de interioare sau peisaje, iarla captul de 200 mm (echivalent cu320 mm n format 24x36mm) devine unteleobiectiv destul de puternic, ajutatdin plin de stabilizatorul de imagine.

    5

    6

    DSLR CAMERA Canon EOS 50D

    14 FOTOCLASS

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    15/68

    Stabilizatorul de imagine de ultim generaie i facenemaipomenit treaba pe zona tele a zoom-ului. Graiestabilizatorului de calitate, la viteze de 1/500s am surprinspsri n zbor foarte clar. ns, dei nu este lent deloc,obiectivul d senzaia ca e cumva puin mpiedicat la

    focalizare. i este, desigur, cam ntunecat. Acest ultim neajunsaproape c nu conteaz, mai ales n tandem cu un aparat ca50D, care are un ISO att de ridicat nct compenseaz dinplin luminozitatea redus. Obiectivul accept filtre de 72 mmi are un dispozitiv de blocare a zoom-ului atunci cnd nueste folosit, ceea ce ajut la protecia pe timpul transportului.

    Dei permite obinerea unor imagini de o calitateonorabil, EF-S 18-200/ 3,5-5,6 IS nu este totui obiectivulcare s pun n valoare performanele maxime de caree capabil senzorul de 15 Mp al camerei Canon 50D. Unprofesionist va avea alte opiuni, desigur la cu totul altepreuri. 18-200 este un obiectiv foarte bun pentru un amator,chiar i pentru unul cu pretenii, pentru c scoate poze super.

    i nu mai e nevoie s cari cu tine dou-trei obiective de peplaja sa, pentru c le nlocuiete cu succes.

    La 18mm (echivalent cu 28mm n format 24x36mm) unghiulde deschidere e suficient de larg pentru fotografii de interioaresau peisaje iar la capatul de 200 mm (echivalent cu 320 mm nformat 24x36mm) devine un teleobiectiv destul de puternic,ajutat din plin de stabilizatorul de imagine vezi foto 5-6realizate la 18 i respectiv 200 mm.

    Claritatea este la cote ridicate. Dac l dublm cu un tele-converter 2x, poate fi transformat ntr-un teleobiectiv redutabil,echivalent cu peste 600mm, iar stabilizatorul de imagine este deun real ajutor, ceea ce-l face s-i merite toi banii.

    M-a uimit puterea obiectivului de a detaa subiectul

    principal de fundal, ceea ce-l face foarte potrivit pentru portrete.Sincer, nu m ateptam. Nu m pot abine s nu exemplificprintr-o imagine: foto 7-ISO 1600; 1/125; f 5.6; 150 mm

    Aberaiile cromatice sunt foarte reduse. Distorsiunile deimagine sunt pronunate la 18 mm, persist pn pe la 22 mm,dup care se mai estompeaz, iar mai departe sunt acceptabilcontrolate. Greu de observat pentru un ochi obinuit, acestedistorsiuni sunt ceva firesc pentru un zoom cu o plaj extins.Vignetarea nu reprezint o problem pentru acest obiectiv.

    7

    Remarcabil este puterea obiectivului de adetaa subiectul principal de fundal:

    EF-S 18-200; ISO 1600; 1/125; f 5.6; 150 mm

    DSLR CAMERA

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    16/68

    Canon EF-S 18-200/ 3,5-5,6 IS este un obiectiv ideal pentrucei care nu vor s transporte o geant de obiective i nu suntpreocupai de perfeciunea optic. Mie mi-a plcut mult acestobiectiv. Chiar dac nu poate fi inclus n categoria obiectivelorprofesionale, i face treaba mai mult dect onorabil , avnd un

    foarte bun raport pre/performan.Revenind la camer, trebuie s amintesc c dei bateria are

    o durata de via rezonabil, trebuie s ai una de rezerv dacintenionezi s tragi mai mult de 300 de cadre la o edin foto.Fiind un aparat de mare vitez, care proceseaz foarte multinformaie datorit rezoluiei de top, cardurile Compact Flash pecare le utilizai trebuie s fie din cele mai rapide, de 40 45 MB/s,mai ales pentru fotografierea n rafal n format RAW.

    Canon 50D este un aparat complet, bine structurat, n cares-a integrat suficient tehnologie de ultim generaie. Dupcteva mii de cadre trase cu acest aparat, n opinia mea balanaplus/minus arat astfel:

    Puncte forte:- Calitatea imaginilor este excelent - n special dac sefolosesc obiective de calitate;

    - Rezoluia foarte mare de 15 megapixeli permite decupajemasive, fr pierderi notabile de calitate;

    - Sensibilitatea ISO foarte ridicat, indispensabil n condiiide slab iluminare;

    - Declanarea este foarte lin i silenioas, permitefotografiatul din mn la timpi mai lungi de expunere;

    - Rezoluia ridicat a monitorului LCD de 3;- Autofocus performant, vizibil mbuntit;- Viteza n modul rafal, de peste 6 cadre/secund;- Funcia de reducere automat a zgomotului de imagine;

    - Funcia de curare automat a senzorului;- Meniul extrem de logic si intuitiv;- Ergonomia comenzilor;- Durat rezonabil de via a bateriei;Puncte perfectibile:

    - Balansul de alb Auto este deficitar cu precdere n luminartificial (problem a majoritii DSLR-urilor);

    - Zgomotul de imagine ridicat la ISO 6.400 i foarte ridicatla ISO 12.800, n pofida funciei de reducere automat aacestuia;

    - Rezoluia de 15 megapixeli cere obiective de mare calitate,care sunt costisitoare;

    - Tendine de uoar supraexpunere pe lumina de zi(corectabile manual din factorul de expunere);

    - Autofocusul nu este suficient de rapid n modul AI Servopentru subiecte n micare foarte rapid;

    Concluzie: Canon EOS 50D este o camer excelent dinaproape toate punctele de vedere, care o surclaseaz fr dreptde apel pe predecesoarea 40D. Fr ndoial este cel mai bunDSLR Canon de format redus de pn acum. Micile neajunsuripot fi lesne suplinite n practic, printr-o bun cunoatere ifolosire adecvat a funciilor camerei.

    Chiar dac preul este deocamdat cam ridicat - deiaparatul i merit toi banii - e de anticipat c foarte probabil

    va scdea simitor n 2009, mai ales datorit apariiei luiCanon 500D, care sunt convins c va ti s fac lucrurile la fel debine, dar mai ieftin.

    S nu uitm c 450D, aprut n ianuarie 2008, este printrecele mai bine vndute DSLR-uri n America i Europa.

    Tandem forte pentru Canon50D:Captorul CMOS 22,3x14,9 mm (1,6X) 15mpx.i ultima generaie de procesor de imagine de

    la Canon - Digic 4

    DSLR CAMERA Canon EOS 50D

    16 FOTOCLASS

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    17/68

    1 - Declanator, cadena maxim 6,3 cadre pe secund; 2 - Selector frontal de comand;3 - Lampa anti ochi roii / ntrzietor; 4 - AF, balans de alb, sensibilitate, mod de msurare,corecii de expunere; 5 - Patina de flash; 6 - Selector de moduri de expunere; 7 - Butonul decomand pentru flash; 8 - Butonul de eliberare a monturii obiectivului; 9 - Conectorii video, USB,alimentare extern, telecomand; 10 - Meniu; 11 - Live View; 12 - Reglaj dioptrii pentru vizoruloptic; 13 - Joystick; 14 - Buton AF-on; 15 - AE-L, FE lock; 16 - Selecie punct autofocus;17 - Selectorul pentru navigare n meniuri i imagini; 18 - LED acces card; 19 - Buton pentrusetri; 20 - Comutatorul de pornire; 21 - Play, tergere imagini, Afiare informaii, Picture styles,buton Function; 22 - Ecran LCD 3, 920.000 pixeli

    17FOTOCLASS

    12 1413

    7

    9

    8

    6

    8

    9

    7

    42 5

    1

    Canon EOS 50D

    1920

    17

    18

    14 15 16

    10

    11

    22

    12 13

    3

    21

    FORMAT:Captor CMOS 22,3 x 14,9 mm (1,6X)Sistem de eliminare a prafului

    REZOLUIE:15,1 milioane pixeli - 4752 x 3168Procesor de imagine DIGIC 4

    BODY:aliaj de magneziu

    FORMATE FIIERE:RAW (.CR2; 14-bit), jpeg, RAW + jpeg,sRAW1 (7.1 Mp), sRAW2 (3.8 Mp)

    AUTOFOCUS:9 puncte cu detectori n cruce,opiune de ajustare manualpentru 20 obiective

    OBTURATOR:Timpi: 30 - 1/8000s (+/- 1/3, 1/2trepte)bulb, Sinc. flash 1/250s,Setare mirror upLive view

    SENSIBILITATE:Auto ISO (100-1600)Calibrat ntre 100 - 3200 ISO

    (+/- 1/3, sau 1.0 trepte),Extins: H1 (6400) i H2 (12800)

    VIZOR / MONITOR:Vizor reflex cu acoperire de 95%Geam de vizare interschimbabilMonitor LCD 3 cu 920.000 pixeliAcoperire 100% cu reglaj strlucire

    CADEN MAXIM:6,3 cadre/s

    FLASH INTEGRAT:NG = 13 / 100 ISO,Compensare expunere +/- 2 trepte

    CONECTIVITATE:Stocare CF, compatibil UDMAConector USB 2.0 (Hi-Speed)Video out + HDMI, Muf comand N3Muf de sincron flash standard PCcompatibil cu sistemul wirelessWFT-E3/E3A

    ALIMENTARE:Baterie Litiu-Ion BP-511ABaterie CR2016 back-up memorie,Opional grip i alimentator la priz

    DIMENSIUNI / GREUTATE:146 x 108 x 74 mm730 g (fr baterie)

    DATE TEHNICE6

    DSLR CAMERA

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    18/68

    DSLR CAMERA Nikon D300

    Nikon

    D300

    18 FOTOCLASS

    Am s ncep aceast prezentare cu o impresie pursubiectiv, dar mai important poate dect multe dinaspectele de ordin tehnic care vor urma:D300 m-a cucerit de la primul contact prin impresia desoliditate, ergonomia i viteza de reacie la tot ce-i ceri s fac i,nu n ultimul rnd, prin superbul monitor LCD.

    Corpul aparatului este construit din aliaj de magneziuacoperit cu cauciuc n zonele de contact cu mna utilizatorului,iar toate butoanele i comenzile sunt suficient de mari pentrua permite utilizarea comod chiar i cu mnui. Toate nielepentru comenzi din carcasa aparatului sunt etanate la prafi ploaie, ceea ce, combinat cu garnitura de pe monturaobiectivelor Nikon moderne, confer o excelent protecie lacondiiile de mediu. Priza aparatului n mn este perfect, attpentru minile mai robuste ale unui brbat ct i pentru celemai delicate ale unei femei. .

    Fiind un aparat de categorie semipro, selectorul de scenea disprut, locul lui fiind luat de butoane ce permit accesulrapid la setrile de sensibilitate, balans de alb i mod de stocarea imaginilor i de un inel ce permite selecia modului dedeclanare: cadru cu cadru, rafal la vitez programabil, rafalla viteza maxim, cu vizare pe monitor (Live View),

    Cu un design reuit,o manevrabilitate excelent i

    o construcie solid,fiind protejat la intemperii,

    Nikon D300 ofer calitateprofesional la un pre rezonabil

    Text: Dan Pop

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    19/68

    cu ntrziere i cu ridicarea oglinzii la prima apsare pe butonuldeclanator i declanarea propriu-zis la a doua apsare. Dealtfel, accesul la toate setrile principale ale aparatului se faceprin simple apsri pe butoane dedicate i rotiri ale unuia dincei doi selectori simpli, nefiind necesar s se recurg la meniurile

    aparatului n cursul utilizrii normale. Funciile asociate unoradin aceste butoane pot fi selectate de utilizator.

    Monitorul de 3 al aparatului are rezoluie standard VGA(640 x 480 pixeli) i permite o evaluare foarte precis a calitiiimaginilor. Butonul central al selectorului multiplu ( joystick)poate fi setat s mreasc mult imaginea de pe monitor, astfel

    nct examinarea unor detalii orict de fine se poate face cu unminim de apsri pe butoane.

    Meniurile sunt perfect lizibile pe acest monitor, iar excelentalor structurare accelereaz accesul la orice opiune de meniu, nciuda numrului impresionant de opiuni. Mai mult, utilizatorulare posibilitatea s-i grupeze opiunile favorite n propriul sumeniu, ceea ce simplific i mai mult acest aspect al utilizrii

    aparatului. Fiecare opiune are i explicaiile aferente disponibileprintr-o simpl apsare pe buton, aa c prezena stufosuluimanual nu este necesar nici atunci cnd ne aventurm n zonemai puin familiare ale sistemului de meniuri.

    Aparatul este prevzut i cu un afiaj monocrom cu cristalelichide amplasat n partea superioar iar toate setrile curentese pot face apasnd un buton de pe aparat i manevrnd unuldin selectori n timp ce efectul se urmrete pe acest afiaj decontrol. Nefiind nevoie de activarea monitorului principal, seeconomisete astfel energia bateriei. Toate setrile principaleale aparatului sunt afiate permanent, iar n condiii delumin insuficient acest afiaj poate fi iluminat temporar prinacionarea comutatorului principal al aparatului.

    Desigur, informaiile critice sunt prezente i n vizorulaparatului, atunci cnd declanatorul este apsat pe jumtate ieventualele modificri de expunere sunt vizibile i aici. Aparatulfiind dotat cu o pentaprism din sticl optic, imaginea dinvizor este relativ mare i luminoas, acoperind tot cadrul. Pentrua face cadrarea mai uoar, peste imaginea din vizor se poatesuprapune o gril.

    Senzorul CMOS de format APS-C, sau DX n terminologiaNikon (aprox. 16 x 24 mm, crop factor 1,5) cu 12 megapixelipermite fotografierea la o sensibilitate de 1600 ISO fr cazgomotul s se manifeste neplcut pe imagine (vezi caseta).Se pot face astfel fotografii n lumin existent i nocturne cuaparatul inut n mn, fr ca imaginile s apar micate sauzgomotoase. Sensibilitatea mare vine i n sprijinul posesorilorde teleobiective lungi, permind utilizarea acestora din mn,fr a mai fi nevoie de un trepied sau monopied.

    19FOTOCLASS

    Imagine original nlumina existent i croppentru ase trepte de

    sensibilitate.

    ISO 200

    ISO 400

    ISO 800

    ISO 1600

    ISO 3200

    ISO 6400

    Nikon D300 pe scara ISO

    D300, 80mm,F5, 1/10sISO 1600

    Foto:AdrianIonescu

    DSLR CAMERA

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    20/68

    Fotografii avansai, care prefer stocarea imaginilor nformat RAW, pot alege ntre formatul pe 12 bii i cel pe 14 bii.Modul de procesare al informaiei produse de senzor n vedereaobinerii unui JPEG este controlabil de ctre utilizator n cele maiintime detalii, astfel nct imaginea final s reflecte ct mai fidel

    inteniile fotografului.Senzorul este prevzut i cu un sistem performant de

    ndeprtare a prafului bazat pe generarea unor vibraii de naltfrecven. Utilizatorii care schimb des obiectivul n teren s-auconvins de eficacitatea acestui sistem, intervalul ntre doucurri succesive crescnd simitor.

    Sistemul de focalizare automat are 51 de senzori i permiteurmrirea unui subiect mobil (3D tracking) care se mic printreei. Lucru extrem de util la fotografia de sport sau de animaleaflate n plin aciune. De remarcat i viteza motorului defocalizare, care, n combinaie cu viteza de rspuns a senzorilor,permite focalizri extrem de rapide, uneori depind viteza de

    focalizare a obiectivelor din seria AF-S cu motor de focalizareinclus. Focalizarea se comport suficient de bine n condiiide iluminare insuficient nct muli utilizatori au preferat sdezactiveze complet lumina care asist focalizarea automat.

    Pe lng 3D tracking, fotografia de aciune mai beneficiazi de o vitez ridicat de declanare n rafal, de pn la 6 cadrepe secund. Vestea bun este ca aceast vitez poate fi mritpn la 8 cadre pe secund, intrnd pe teritoriul aparatelorprofesionale, prin utilizarea grip-ului MB-D10 i a acumulatorilorformat AA n tehnologie Ni-MH sau a acumulatorului EN-EL4a,folosit n aparatele Nikon de serie profesional.

    Evaluarea expunerii este fcut de un senzor dedicat cu1005 segmente care permite, pe lng clasicele moduri spot

    i integral ponderat i modul matricial tridimensional, ncare distana pn la subiect este luat n calcul la evaluareaexpunerii optime. Mai mult, aparatul ncearc s identificenatura scenei fotografiate, folosind o baz de date ncorporat,astfel nct valoarea expunerii s fie ct mai apropiat deintenia fotografului. Fr a fi nevoie de nici o setare din parteautilizatorului, atunci cnd aparatul genereaz imaginea nformat JPEG face i o corecie a aberaiilor cromatice, eliminndastfel nevoia unei eventuale post-procesari pe calculator.

    20 FOTOCLASS

    DSLR CAMERA Nikon D300

    D300, 300mm, F6.3, 1/680s, ISO 1600

    D300, 200mm, F5.6, 1/100s, ISO 250

    D300, 60mm, F6.3, 1/640s, ISO 400

    Foto:AdrianIonescu

    Foto:DanPop

    Foto:Dan

    Pop

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    21/68

    n Romnia prin www.f64studio.ro

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    22/68

    20 FOTOCLASS

    DSLR CAMERA Nikon D300

    Amatorii de fotografii cu flash-uri multiple pot folosi flash-ulde pe aparat n mod commander pentru a comanda fr firpn la 2 grupe de flash-uri compatibile cu sistemul Nikon CLS.

    O alt posibilitate interesant este ajustarea focalizrii

    automate la obiectivele care focalizeaza mai n fa sau mai nspate n raport cu poziia subiectului. Aparatul poate memoracoreciile necesare pentru pn la 12 obiective.

    Cei care nu vor s se despart de obiectivele Nikon manuale,care nu au posibilitatea de a comunica cu aparatul, pot definiparametrii a pn la 9 asemenea obiective n aparat. Odatmontat unul din ele, este suficient s fie selectat obiectivulcorespunztor din tabelul cu definiii pentru ca aparatul spoat face evaluri matriciale ale expunerii inclusiv folosindmodul de prioritate de diafragm (aceeai diafragm trebuiesetat pe aparat i pe obiectiv).

    Pentru cei sensibili la problema protejrii drepturilor deautor, aparatul poate insera n zona de comentarii asociatfiecrei imagini (aa-numitul EXIF) un mesaj de Copyright creat

    de ctre utilizator.

    Ce nu mi-a plcut la D300? La acest capitol sunt remarcabilde puine lucruri de spus:

    Apsarea pe butonul central al selectorului multiplu esteprea uor de ratat, rezultnd o apsare pe unul din butoanelelaterale. O soluie recomandat de un utilizator este lipirea unuibumb pe mijlocul selectorului, alta este utilizarea selectoruluimultiplu de pe grip-ul opional, care nu sufer de aceastproblem.

    Balansul automat de alb nu d rezultate cu adevrat bunedect pe lumin natural i de flash. Desigur, nu este o problemspecific lui D300, majoritatea DSLR-urilor fiind n aceeaisituaie. Din fericire, este perfect corectabil folosind un balans

    de alb custom, extrem de uor de realizat la D300.A fi preferat s pot seta viteza minim de expunere la

    modul Auto ISO nu doar n valoare absolut ci i relativ la focalaobiectivului.

    i, n ultimul rnd, un monitor articulat ar fi fcut modul LiveView extrem de util la fotografiile cu aparatul la firul ierbii saudeasupra capului.

    La vremea respectiv, un recenzent cu mai mult experiendect mine a concluzionat c nu exist un aparat semipro maibun pe pia. Dei a trecut un an de atunci, se poate spune ncontinuare c nu exist un aparat semipro pe format DX mai bunpe pia.

    D300, 12mm, F6.3, 1/320s, ISO 200

    D300, 125mm, F8, 1/320s, ISO 200

    22 FOTOCLASS

    Foto:AdrianIonescu

    Foto:AdrianIonescu

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    23/68

    10

    12 1413

    7

    9

    8

    6

    32 4 5

    1

    11

    1 - Butonul de pornire; 2 - Corecia de expunere; 3 - Mod de expunere; 4 - Ilum. autofocus;5 - Flash integrat, funcioneaz i ca element de comand pentru sistemul Nikon CLS; 6 - Prizasincron pentru flash-uri de studio; 7 - Conector 10 pini, compatibil inclusiv cu module GPS;8 - Conectorii HDMI, USB, video out, alimentare extern; 9 - Selector moduri AF; 10 - Slotul CF;11 - Buton comand flash integrat; 12 - Butonul de test al profunzimii - reprogramabil; 13 -Butonul Function - programabil; 14 - D300 este compatibil cu majoritatea obiectivelor Nikonproduse din 1959; 15 - Acces rapid la sensibilitate, calitatea imaginii, balans de alb; 16 - Patina

    flash; 17 - Vizor 100%; 18 - Corecia dioptrii; 19 - Memorarea expunerii i/sau a focalizarii, butonreprogramabil; 20 - Buton de activare AF; 21 - Centrul multi selectorului este programabil;22 - Modurile de lucru AF Multi CAM 3500DX; 23 - Ecran LCD de 920.000 pixeli; 24 - tergereaimaginilor; 25 - Buton pentru vizualizarea imaginilor.

    FORMAT DX:Captor CMOS de 23,6 x 15,8mmSistem de eliminare a prafului

    REZOLUIE:12,3 mil. pixeli - 4288 x 2848

    BODY:aliaj de magneziuprotejat la praf i umezeal

    FORMATE FIIERE:NEF - 12 bit sau 14 bit,NEF+JPEG, JPEG ,TIFF

    AUTOFOCUS:51 puncte, Multi-CAM 3500DX,cu posibilitate de ajustare

    OBTURATOR:Timpi: 30s -1/8000s , bulb(+/- 1/3, 1/2 sau 1.0 trepte),Sincron flash 1/250 sec

    SENSIBILITATE:calibrat ntre 200 - 3200 ISO(+/- 1/3, 1/2 sau 1.0 trepte),extins ntre 100 - 6400 ISO

    (+/- 1/3, 1/2 sau 1.0 trepte),HI2 = ISO 25.600

    VIZOR / MONITOR:Vizor cu acoperire de 100%Monitor LCD 920.000 pixeli640x480x3culori,acop.100%, reglaj strlucire

    CADEN MAXIM:6 c/s, 8 c/s cu grip MB-D10

    FLASH INTEGRAT:NG 17/200 ISO, + cmd. Nikon CLS

    CONECTIVITATE:Conector USB 2.0 (Hi-Speed)Ieire video HDMIMuf comand cu 10 pinicompatibil i cu modul GPSMuf sincron flashstandard PC

    ALIMENTARE:baterie Litiu-Ion EN-EL3e,opional grip MB-D10

    DIMENSIUNI / GREUTATE:147 x 114 x 74 mm825 g (fr baterie)

    DATE TEHNICE

    23FOTOCLASS

    15

    24 23 22

    21

    16 17 18

    25

    8

    NikonD-30019 20

    DSLR CAMERA

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    24/68

    DSLR CAMERA Olympus E-30

    Olympus

    E-30E-30 este un studio creativ n

    format DSLR. Argumentul forte:setul de filtre artistice digitale

    disponibile direct la fotografiere

    cu afiare n modul Live View

    24 FOTOCLASS

    R ecent am avut ocazia de a proba un Olympus E-30 timpde trei zile. Desigur, este nevoie de ceva mai mult timppentru a putea cunoate mai pe ndelete o camer fotocomplex, drept pentru care n cele ce urmeaz ncerc s vprezint o evaluare general.

    Prima surpriz a fost atunci cnd am deschis pachetul i am

    vzut manualul n limba romn. Jos plria pentru OlympusRomania i MGT. De ce? Pentru c se ofer un manual n limbaromn pentru o camer foto foarte nou. i bine structurat,

    ntr-un limbaj uor de neles. Avnd experien de lucru cu unE-500, E-30 mi se pare un mare salt nainte (chiar i fa de unE-520), noul model apropiindu-se mult de E-3, vrful de gam.

    Corpul aparatului este bine echilibrat, masiv, mai uor totuidect cele din aliaj de magneziu, finisaj excelent, comenzi logicamplasate, priz bun. Olympus E-30 dispune de 11 punctede focalizare complet bi-axial, cu mod AF toate intele, undecamera focalizeaz asupra subiectului din fa folosind toatecele 11 puncte AF, un mod AF punct unic, un mod AF dinamiccu int unic (dac aparatul foto nu poate focaliza asuprasubiectului cu inta AF selectat, va focaliza utiliznd inta/punctul AF adiacent); 12.3 megapixeli, al doilea ecran LCDmonocrom pe partea superioar a corpului, corp din plasticarmat cu fibr de sticl, procesor TruePic III, filtre artistice.

    Text & foto: Sorin Voicu

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    25/68

    23FOTOCLASS

    Nikon D700 pe scara ISO

    Ecranul complet rabatabil ajut foarte mult la modul defotografiere cu Live View, permind obinerea unor unghiuride fotografiere inedite, multe aproape imposibil de realizat prinfolosirea unui vizor clasic.

    Meniul este intuitiv, bine structurat, specific Olympus. De

    altfel explicat pe ndelete n manualul aparatului. Un nceptor,chiar i un avansat, va avea totui puin de furc pn cnd sepoate considera pe deplin familiarizat cu structura complexa meniului. Ce mi-a plcut n mod deosebit este nivelaelectronic (level gauge) afiat pe vizorul aparatului dac seine declanatorul pe jumtate apsat puin mai mult timp (suntafiate mai nti datele eseniale , dup care acestea dispar ise afieaz nivela electronic pentru planul vertical). n plus, cuecranul activat, la apsarea tastei info, se pot afia dou nivele,una pe orizontal i alta pe vertical.

    Alte faciliti oferite: posibilitatea de a modifica formatulimaginii (4:3, 3:2, 16:9, etc), blitz wireless, sistem de stabilizare

    ncorporat cu o mbuntire de pn la 5 trepte, obturatorde mare vitez cu un timp de expunere de pn la 1/8000,

    sincronizare blitz la 1/250, fotografiere n serie cu pn la 5 cadrepe secund, binecunoscutele scene, iar ca noutate apar cele asefiltre artistice: Pop Art, Soft Focus, Pale & Light Color, Light Tone,Grainy Film, Pin Hole.

    Olympus afirm c E-30 este un studio creativ n formatDSLR. Afirmaie care st n picioare mai ales datorit posibilitiifolosirii unor astfel de filtre direct la fotografiere (efectul filtrelorse poate observa direct nainte de fotografiere, cu ajutorulLive View). n plus, se poate fotografia n RAW, apoi converti

    n jpeg (se pstreaz ambele formate), dup care se pot folosimici editri ale imaginilor jpeg, cum ar fi: ajustarea umbrelor,eliminarea efectului de ochi roii, crop n formate predefinite,alb-negru, sepia, saturaie, dimensiunea imaginii, aspect (3:2,

    16:9, 5:4, 7:6, etc). Vizorul are o rat de acoperire de cca. 98% i omrire de aproximativ 1,02x.

    Noul senzor de 12,3 megapixeli de tip Live MOS oferdetalii fine, un zgomot de imagine mai sczut fa de modeleleE-XXX anterioare (totui nu atinge nivelul competitorilor), iardatorit tehnologiei de amplificare a semnalului MOS consumulde energie este mic, deci se poate folosi Live View n modpermanent fr un consum exagerat al bateriei.

    AF-ul n modul Live View este destul de rapid, dar s nuv ateptai la minuni. Se poate folosi la peisaje, arhitectur,fotografie de grup sau n studio. Pentru fotografii n micare serecomand folosirea exclusiv a vizorului. Focusul este rapid, iarfolosind sistemul de stabilizare n modul IS2 se poate face unpanning destul de decent (vezi foto).

    Pop Art

    Pale & Light Color

    Grainy Film

    Soft Focus

    Light Tone

    Pin Hole

    Olympus E-30

    Filtre artistice

    on camera

    Olympus E-3050mm, F 6,31/100s, ISO 160

    Olympus E-3025mm, F 2,81/2s, ISO 100

    25FOTOCLASS

    DSLR CAMERA

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    26/68

    26 FOTOCLASS

    DSLR CAMERA Olympus E-30

    1

    3 4

    5

    7

    8

    6

    2

    9

    Am testat sensibilitatea ncepnd cu valoarea maximal. ncaseta alturat avem dou cadre (crop) la ISO 3200: foto 1- frfiltrul de zgomot activat; foto 2 - filtrul activat n treapta high.

    n ambele cazuri am folosit Olympus Studio 2 pentru a reducezgomotul de imagine.

    Dac se folosete un alt program de nlturare a zgomotuluide imagine, rezultatul poate fi diferit, n funcie de setri.Pentru foto 3-4 am utilizat Noiseware Professional Edition,unul standard i altul mai puternic. De menionat c fotografiaoriginal a fost fcut cu un obiectiv macro, de unde i cmpulde profunzime redus. Dup cum se poate vedea, folosindu-seRAW i softuri adecvate i fotografiile trase cu ISO 3200 suntutilizabile (s nu uitm c exemplele de mai sus reprezint uncrop de cel puin 100%).

    La ISO 800, lucrurile stau cu mult mai bine: n foto 5 avem35mm macro, 1/10s, IS1, f/5, ISO 800, focalizare manual peOLYMPUS, fr nlturarea zgomotului de imagine. Am folositPSE 4.0 pentru micorarea imaginii i crop n foto 6. Uoaraneclaritate provine de la focalizarea manual i de la timpul de

    expunere mare. Dup cum se poate observa, fotografia prezintun zgomot de imagine mult mai redus dect n foto 7 undeam folosit acelai 35mm macro, 1/10s, IS1, f/5, dar la ISO 3200,focalizare manual pe OLYMPUS, zgomot de imagine tratat cuNoiseware Professional Edition.

    Sistemul de stabilizare a imaginii prin deplasarea senzoruluiare o eficien de pn la 5 stopuri. n modul Live View, folosireastabilizatorului de imagine necesit un minim antrenament.Cele mai bune rezultate le-am obinut folosindu-m defocalizarea manual, cu lupa activat i innd butonul IS apsatpn la focalizarea manual corect (inndu-se IS apsat,sistemul de stabilizare intr n funciune nainte de declanareapropriu-zis, ajutnd considerabil la focalizarea manual). Foto

    8-9 (35mm macro, 1/6s, IS1, f/3.5, ISO 100, cadru restrns i crop)demonstreaz c rezoluia este excelent, iar Olympus E-30dispune i de cel mai performant sistem de curare a senzoruluidisponibil la ora actual, Supersonic Wave Filter.

    Numrul de ghid al bliului ncorporat este 13, valoaresimilar cu cea a competitorilor direci, Canon EOS 50D i NikonD90, iar sistemul de control wireless poate comanda pn la 3grupuri de bliuri.

    Olympus E-30 este o camer extrem de versatil: ofer 27de moduri de fotografiere (5 moduri de expunere, 5 moduricreative, 11 moduri de tip scene, 6 filtre artistice), slot dualde memorie (xD i carduri CF, inclusiv UDMA High-Speed iMicrodrive), nivel vertical i orizontal, ecran complet rotativ.

    n concluzie, Olympus E-30 este un aparat solid, fr a fi preagreu, st bine n mn, materialele sunt de cea mai bun calitate,modul de operare este intuitiv, butoanele amplasate ergonomic,singurul lucru care poate deranja pe unii fiind ecranul mai nchis.Cele 11 puncte de focalizare sunt arhisuficiente, iar posibilitateade a seta sensibilitatea este un plus binevenit.

    Ecranul rabatabil este extraordinar pentru fotografia dearhitectur, macro i pentru obinerea unor unghiuri inedite,dar datorit focalizrii mai lente n modul Live View se preteaznumai pentru subiecte statice. Posibilitatea de a edita RAWdirect n aparat constituie nc un plus important.

    Punctele minus pe care le-am putut identifica sunt: vizorulcare ar fi fost bine s fie mai luminos, zgomotul de imagine maiaccentuat ncepnd cu ISO 800 i AF n modul Live View pe carel-a dori mai rapid.

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    27/68

    27FOTOCLASS

    FORMAT 4/3:Captor LiveMOS de 18x13,5mmRaport de multiplicare 1:2

    REZOLUIE/SENZOR:12,3 milioane pixeli - 4032 x 3024Raportul ntre laturile imaginii,selectabil: 4:3 ,3:2 ,16:9 ,6:6 , 5:4,7:6, 6:5, 7:5, 3:4Convertor analog/digital 12 bitProcesor de imagine TruePic III+Sistem antipraf pentru senzorStabilizare imagine prin deplasareasenzorului

    FORMATE FIIERE:RAW - 12 bit,RAW+jpeg, jpeg

    AUTOFOCUS:11 puncte TTL prin diferen de fazsau prin detecia contrastului cuanumite obiective;Opiune de ajustare individualpentru 20 obiective

    OBTURATOR:Timpi ntre 60s i 1/8000s, BulbSincron flash 1/250 secCaden maxim 5 c/s

    Timer reglabil 2 i 12 secundeLive View

    SENSIBILITATE:Auto, manual 100-3200 ISO

    VIZOR / MONITOR:Vizor reflex cu acoperire de 98%Monitor LCD 2,7 cu 230.000 pixeliAcoperire 100% cu reglaje strlucire ibalans de culoare, rabatabil pe 2 axe

    FLASH INTEGRAT:NG = 18 / 200 ISO,

    Moduri de lucru: TTL, Auto, manualSincronizare pe prima i a douaperdea, Sincronizare lent, Fill-in.Posibilitate de comand pn la3 grupuri de flash-uri externe

    CONECTIVITATE:Conector USB 2.0 (Hi-Speed)Ieire video pe multi-conector dedicat

    ALIMENTARE:Baterie Litiu-Ion BLM-1Opional grip HLD-4

    DIMENSIUNI / GREUTATE:141,5 x 107,5 x 75 mm655 g (fr baterie)

    1 - Selector rotativ de comand; 2 - Declanator; 3 - Senzor exterior pentru balansul de alb;4 - Flash integrat, numr ghid 18 la 200 ISO, cu opiune de comand pentru flash-uri externe;5 - Selector Moduri de expunere; 6 - Priz de sincronizare flash-uri externe; 7 - Buton blocaremontur; 8 - Test profunzime de cmp; 9 - LED de semnalizare ntrzietor i receptor pentrutelecomand; 10 - Butoane AF i mod msurare; 11 - Reglaj dioptrii ; 12 - Patina flash,compatibil cu sistemul Olympus; 13 - Vizorul reflex, acoperire 98%; 14 - Selector rotativ decomand; 15 - AE-L, AF-L; 16 - Butoane Function i alegere punct de focalizare; 17 - Butonul devizionare a imaginilor; 18 - Compartimentul cardurilor, sloturi pentru CF i xD; 19 - Multiselectorcu buton central; 20 - Conector cu funcie multipl: computer, ieire video, imprimant;21 - Comand stabilizare; 22 - Live View; 23 - Meniu; 24 - Afiare informaii; 25 - tergereimagini; 26 - Ecranul LCD de 2,7 cu 230.000 pixeli, rabatabil pe dou axe.

    DATE TEHNICE

    12 1413

    7

    9

    8

    6

    8

    7

    6

    32 4 5

    1

    9

    Olympus E-30

    2021222324

    18

    19

    17

    16

    12

    10

    11

    26

    13 14 15

    25

    DSLR CAMERA

    27FOTOCLASS

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    28/68

    COMPACT Canon G10

    Canon

    G10

    G10 poate fi o excelentcamer de back-up,

    o camer pentru fotografii de

    vacan i pentru orice situaien care nu dorii stransportai trusa DSLR

    28 FOTOCLASS

    C anon G10 este un aparat compact de top care dispune,practic, de toate reglajele prezente pe DSLR-uri, inclusivcompatibilitatea cu sistemul de flash-uri dedicate Canon.Calitatea construciei i finisrii este fr egal n clasa sa, iarutilizarea este mult uurat de multitudinea de reglaje externeinstalate pe camer.

    Calitatea imaginii este de nivel profesional la sensibilitimici, astfel nct poate fi folosit n cele mai diverse scopuri, de lafotografia de vacan pn la back-up pentru un sistem DSLR.Datorit formei sale de aparat compact, factorul de intimidareeste foarte redus, deci poate fi folosit pentru obinerea deimagini profesionale n situaii n care nu este indicat sau doritfolosirea unui DSLR.

    Design-ul este o rafinare a celui folosit la camerele anterioareCanon G7 i G9, realizat n stil retro, cu butoane i rotiepentru funciile cel mai des accesate, care elimin necesitateaincursiunilor repetate n meniul aparatului.

    Calitatea construciei este impecabil, cu o folosire liberala metalului att la carcas i butoane, ct i la elementele decomand. Finisarea amintete de perioada de glorie a aparatelorpe film, iar impresia general este de aparat rangefinderdin anii 70, amplificat de vizorul mai mare fa de modeleleanterioare din aceast serie.

    Text & foto: Radu Grozescu

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    29/68

    23FOTOCLASS

    Nikon D700 pe scara ISO

    COMPACT

    29FOTOCLASS

    Datorit construciei de cea mai bun calitate, aparatul estedestul de greu (350g), iar dimensiunile sale l fac mai dificil depurtat n buzunar.

    Obiectivul are o plaj echivalent cu 28-140mm, acoperindfocalele cel mai des folosite, iar luminozitatea de 2,8-4,5 estefoarte bun pentru un aparat compact, mai bun i dect lamajoritatea obiectivelor de kit ale DSLR-urilor.

    Calitatea optic este superlativ, diafragma optim fiind laaproximativ o treapt fa de deschiderea maxim, ceea ce ducela posibilitatea de a obine imagini excepionale la diafragmedeschise, facilitnd utilizarea din plin a luminii existente.Sistemul de stabilizare a imaginii este bazat pe obiectiv i estecel mai performant realizat de Canon n clasa compact, ducndla meninerea calitilor obiectivului chiar la fotografierea dinmn cu timpi de expunere mai lungi.

    Captorul este cel mai mare folosit de Canon la aparate dinclasa compact, un CCD de 1/1.7 cu 14,7 milioane de pixeli iar

    combinaia obiectiv - captor - procesarea semnalului oferperformane incredibile n cazul fotografierii n lumin suficientla sensibiliti mici, unde redarea detaliilor este cel puin egalcu a multor DSLR-uri. Algoritmii de reducere a zgomotului

    ncorporai n procesorul Digic IV sunt foarte performani, darla sensibiliti mai mari de 200 ISO zgomotul i face apariia, iardetaliile ncep s aib de suferit. Activnd funcia i-Contrast seobine o cretere aparent a gamei dinamice, prin protejareazonelor luminoase i deschiderea zonelor medii i ntunecate.

    Canon G10 este un aparat menit pentru o utilizare rapid iinstinctiv odat ce v-ai obinuit cu el.

    Majoritatea reglajelor frecvente sunt pe butoane externe,deci accesul n meniuri este necesar doar pentru setrile mai

    obscure care nu trebuie fcute n timpul fotografierii. Existreglaj extern inclusiv pentru corecia de expunere, ceea cefaciliteaz enorm obinerea de imagini de cea mai bun calitate,mai ales c n cazul folosirii ecranului LCD pentru vizare se poatesuprapune o histogram care ne arat, n timp real, efectuldiverselor moduri de expunere i al coreciilor aplicate.

    Priza aparatului este mult mbuntit fa de modeleleanterioare, prin utilizarea unui grip mai mare, care face caaparatul s se potriveasc mai bine n mn.

    Canon G10 dispune de majoritatea reglajelor i setrilorprezente pe aparatele DSLR, incluznd expunere manual, AFcu diverse rafinamente, dar i focalizare manual, balans dealb manual pe lng setarile obinuite, posibilitatea de a ajustacontrastul, saturaia, sharpness-ul.

    Mai mult, G10 este una din puinele camere din categoriacompact cu care se poate folosi ntr-adevar formatul RAWdeoarece exist un buffer dedicat, iar aparatul este suficient derapid la scrierea pe card.

    Opiunea formatului RAW deschide posibiliti interesantepentru utilizatorii serioi care doresc s obin calitatea maximpe care o poate furniza aparatul.

    Ecranul LCD de 3 i o rezoluie de 461.000 pixeli contribuieatt la confortul vizrii, ct i la posibilitatea de a aprecia maibine claritatea imaginilor.

    Vizorul optic are dimensiuni mari, cu toate c acoperirea

    este relativ modest, de doar 77% i se dovedete foarte utiln situaiile cnd dorim s ncadrm foarte rapid un subiect,precum n cazul fotografiei de strad, unde nu avem nevoie deo precizie deosebit a ncadrrii, n cazul n care fotografiem nplin soare sau cnd dorim s economisim bateria.

    D300, 125mm, F8, 1/320s, ISO 200

    Canon G10 ,1/200s, f/5.6, ISO 80, 105mm

    Canon G10 ,1/100s, f/5.6, ISO 200, 140mm

    Canon G10, 1/100s, f/5.0, ISO 80, 90mm

    Canon G10, 1/60s, f/2.8, ISO 200, 28mm

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    30/68

    28 FOTOCLASS

    Pe lng flash-ul intern, care dispune inclusiv de modmanual cu reglaj n trepte de putere i de corecie de expunereseparat de cea general, Canon G10 are i o patin pentruflash-uri externe, compatibil cu flash-urile Canon, care potfi folosite inclusiv n E-TTL II pentru iluminarea creativ a

    subiectului. Mai mult, G10 este compatibil cu sistemul wirelessdedicat Canon, iar prin folosirea transmiterului Canon ST-E2 saua unui flash dedicat ca Master se pot crea scheme de iluminarecomplexe.

    Exist i posibilitatea de nregistrare video n format MOVla rezoluia de 640x480, iar calitatea clipurilor este foarte bun,mai ales ca exist acces la balansul de alb i compensarea deexpunere. Din pcate zoom-ul optic nu poate fi folosit n timpulfilmrii iar clipurile sunt limitate la durata de maxim o or, saumaximum 4 GB ocupai pe card. G10 permite i folosirea careportofon, nregistrnd fiiere de sunet n format mono pecardul de memorie.

    Concluzie

    Canon G10 reprezint o excelent alegere ca a doua camerpentru profesioniti i avansai pentru c permite obinereade imagini de calitate profesional n multe situaii fotografice,

    ntr-un aparat de dimensiuni reduse. G10 poate fi o excelentcamera de back-up care ocup foarte puin loc n geant, ocamer pentru fotografii de vacan i pentru orice situaie ncare fie nu dorii s transportai trusa DSLR sau nu ar fi de dorits scoatei un asemenea aparat la vedere.

    Pe de alt parte, Canon G10 este un aparat complex carenecesit cunostine serioase de fotografie pentru a-l exploatacu adevrat. Pentru fotografii mai puin pasionai de tehnic,

    care nu intenioneaz s foloseasc toate facilitile disponibilepe G10 este mult mai logic alegerea unui aparat compact maimic i mai uor la un pre corespunztor. Preul, dei n deplinconcordan cu calitile sale i cu avantajele pe care le poateoferi n minile unui fotograf avansat, poate acoperi totui cuuurin costul unui kit abordabil DSLR.

    Concurena

    Nikon P6000Cu o rezolutie de 13,5 megapixeli, zoom 4x (28-112mm) cu

    stabilizare de imagine, patin de flash, GPS integrat, format RAW,ecran TFT de 2,7, sensibilitate ntre 64 i 1600 ISO, corp metalic,vizor optic i procesor Nikon Expeed, P6000 este modelul devrf al aparatelor compact de la Nikon. Aparatul dispune deposibiliti extinse de personalizare i de o serie de reglajemanuale pentru utilizatorii pretenioi.

    COMPACT Canon G10

    30 FOTOCLASS

    Foto:Radu

    Grozescu

    Panasonic DMC-LX3Obiectivul DC Vario Summicron

    echivalent 24-60/2,0-2,8 cu stabilizarempreun cu senzorul CCD de doar 10megapixeli ofer posibiliti interesantepentru fotografierea n lumin existent. Laacestea se adaug formatele selectabile deimagine 4:3, 3:2, 16:9, filmare HD, ecranulLCD de 460.000 pixeli, procesorul Venus

    Engine IV, posibilitatea de reglaje manualei cadena de 2,5 cadre pe secund.

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    31/68

    1 - Control zoom echivalent 28-140mm; 2 - Declanator, cadena maxim 0,7 c/s;3 - Modurile de expunere: Auto, Program, Prioritate timp, Prioritate diafragm, Manual, Panorame,Filmare, Moduri presetate; 4 - Sensibilitatea: Auto, High, 80-1600 ISO; 5 - Patina de flashcompatibil cu sistemul Canon EOS; 6 - Vizor optic cu zoom; 7 - Flash-ul ncorporat;8 - Obiectivul 6,1-30,5/2,8-4,5, echivalent 28-140mm; 9 - Buton eliberare baionet accesorii;10 - Inel de mascare a baionetei de fixare a accesoriilor; 11 - Compartiment baterie i card;12 - Grip ergonomic; 13 - Lamp de asisten pentru autofocus; 14 - Buton personalizabil;15 - Reglaj dioptrii pentru vizorul optic; 16 - Corecia de expunere +/- 2 trepte, n 1/3 EV;

    17 - LED-uri confirmare AF i flash; 18 - Buton vizualizare imagini; 19 - Blocare expunere;20 - Selector pentru navigarea n meniuri; 21 - Multiselector; 22 - Slot card i baterie;23 - Alegere punct AF, Msurare, Mod afiare, Meniu; 24 - Ecranul LCD de 3, 461.000 pixeli;

    FORMAT / REZOLUIE:Captor: 1/1.7 CCD14,7 milioane pixeli - 4416 x 3312video pn la 640 x 480 la 30 c/s

    FORMATE FIIERE:JPEG (Exif v2.2), RAW,AVI (Motion JPEG + WAVE)

    AUTOFOCUS:multiple moduri, inclusiv deteciafeei, lamp de asistare AF

    OBIECTIV:6,1-30,5mm / 2,8-4,5, echivalent

    cu 28-140mm n format 24x36mmZoom optic 5x, zoom digital 4xAccept teleconverter TC-DC58D 1,4xFocalizeaz la 1cm n mod macroStabilizare de imagine n obiectiv

    EXPUNERE:Determinarea expunerii: 3 moduri,evaluativ, integral ponderat i spotPermite memorarea valorii msurateCompensare +/- 2EV n 1/3 treaptTimpii de expunere 15-1/4000 sSensibilitate: Auto (80-200 ISO),High Auto (80-800 ISO),manual ntre 80 si 1600

    Fotografiere continu la 0,7c/spn la umplerea cardului

    MODURI DE LUCRU:Auto, Program, Prioritate de timp,Prioritate de diafragm, Manual,Custom (2 moduri), Panorame, FilmareModuri presetate: Portret, Peisaj,Portret noaptea, Copii i animale,Nocturn, Interior, Frunzi, Zapad,Plaj, Artificii, AcvariuBalans de alb: 6 presetri + manual

    FLASH INTEGRAT:

    Auto, Flash On, Flash Off, Sinc. lent,Reducere ochi roiiCorecii +/- 2EV n 1/3 trepteOpiune de memorare a expuneriiReglaj manual al puterii flash-uluiRaza de actiune (Auto ISO): 30cm -4,6m (wide) / 2,8m (tele)

    CONECTIVITATE:USB 2.0 Hi-Speed, AV out (PAL/NTSC),PictBridge, Carduri compatibile: SD,SDHC, MMC, MMC+ , HC MMC+Baterie rencrcabil Li-ion NB-7L

    DIMENSIUNI / GREUTATE:

    109 x 78 x 46 mm350 g (fr baterie)

    DATE TEHNICE

    31FOTOCLASS

    COMPACT

    10

    7

    9

    8

    6

    4

    1

    1011

    7

    9

    8

    32 4 5

    1

    12

    13

    6

    CanonG10

    17

    24

    19

    20

    21

    16 18

    14

    15

    2223

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    32/68

    28 FOTOCLASS

    Dup o perioad de familiarizare cu aparatul i obiectivulde kit apare dorina de a mbunti calitatea imaginilori versatilitatea aparaturii, deci urmeaz vntoarea dupobiective noi. O prim tentaie poate fi ctre un super-zoom, nideea de a avea un singur obiectiv potrivit pentru toate tipurile

    de subiecte, dorin alimentat deseori i de teama de a expunesenzorul aparatului la praf n timpul schimbrii obiectivelor.

    Alii se ndreapt ctre un teleobiectiv cu care s poatfotografia subiecte aflate la o distan mai mare sau ctre unzoom standard luminos pentru a putea exploata mai binecalitatea imaginii la sensibiliti mari proprie DSLR-urilor i aobine o profunzime de cmp redus.

    Pentru unghiuri mari de cuprindere exist superangulareleiar pentru fotografia de aproape, obiectivele macro.

    Obiectivele fixe mbin luminoziti mari i calitatea opticridicat la diafragme deschise pentru fotografierea n lumin

    existent cu dimensiuni i greutate acceptabile, iar cele fish-eyeofer o viziune complet diferit asupra lumii.

    n afar de obiectivele produse de fabricantul aparatului,posesorii de DSLR-uri au posibilitatea de a opta pentru cele alefabricanilor independeni. Cele mai cunoscute mrci sunt (nordine alfabetic) Tamron, Tokina, Sigma, care ofer obiectivede bun calitate la preuri foarte favorabile, iar uneori propunobiective interesante, care nu se afl n ofertele productorilorde aparate.

    Aceste mrci ofer o gam larg de obiective pentru celemai rspndite DSLR-uri: Canon, Nikon, Pentax, Sony-Minolta,

    n general n dou linii de obiective, unele dedicate aparatelor

    format 24x36mm, care sunt compatibile i cu DSLR-urile deformat redus i altele dedicate aparatelor digitale cu senzoriAPS-C, cu factor de crop 1,5 - 1,6. Sigma ofer i obiective pentrustandardul 4/3.

    Tamron realizeaz micorarea dimensiunilor i greutiiobiectivelor, prin utilizarea sticlelor speciale i prin folosireasistematic a policarbonatului n toate cazurile posibile, cuexcepia monturii. Construcia obiectivelor Tamron este foarte

    ngrijit i suficient de solid pentru utilizare normal. Recent,Tamron a nceput s ofere obiectivele compatibile Nikon nvarianta cu motor de focalizare ncorporat.

    Obiectivele Tokina se disting printr-o construcie de foartebun calitate, ele reuind s suporte cu uurin utilizareaintensiv specific profesionitilor. Tokina ofer, n prezent, doaropt obiective, iar dintre acestea doar dou sunt compatibile cuaparatele format 24x36mm, anume 100/2,8 macro i 80-400/4,5-5,6. Din oferta lor se desprind zoom-urile ultra-wide de buncalitate i singurul zoom fish-eye existent, 10-17/3,5-4,5.

    Sigma are de departe oferta cea mai bogat dintre firmeleindependente, incluznd i obiective care nu i au echivalentulnici chiar n ofertele fabricanilor de aparate: 4,5mm/2,8 fish-eye,50-500/4-6,3, 120-300/2,8, 300-800/5,6. Sigma ofer n multeobiective motorizarea HSM, rapid, silenioas i cu posibilitatede ajustare manual. Linia EX cuprinde obiectivele cu pretenii

    profesionale i se distinge prin soluii optice interesante iprintr-o bun calitate a construciei.

    n continuare, vom face o trecere n revist a principalelorcategorii de obiective i a domeniilor n care sunt folosite.

    Alternativela obiectivul de kit

    Posibilitatea de a schimba

    obiectivele este una dintreatraciile principale ale

    utilizrii unui DSLR.

    Foto:RaduGrozescu

    OBIECTIVE

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    33/68

    OBIECTIVE

    ZOOM STANDARD

    33FOTOCLASS

    Nikon 18-70mmf/3,5-4,5

    Sigma 24-70mmf/2,8

    Sony 18-70mmf/3,5-5,6

    Tamron 17-50mmf/2,8

    Tokina 16-50mmf/2,8

    Zoom-urile standard acoper plaja superangular moderat- teleobiectiv moderat, ceea ce le face utilizabile pentrufotografierea majoritii subiectelor.

    Ca distan focal, cele pentru formatul redus ncep n jur de18mm, iar pentru formatul 24x36mm la 24 sau 28mm. Datoritversatilitii, acestea sunt obiectivul principal pentru mulifotografi, ceea ce se reflect i n oferta extrem de larg dinpartea tuturor fabricanilor.

    n general, primul DSLR este achiziionat n kit cu unzoom standard, tipic 18-55/3,5-5,6, unele avnd i stabilizarede imagine. Cu ele se pot realiza o gam larg de imagini, dela peisaje la interioare i portrete. Limitrile lor sunt date deluminozitatea modest i de plaja de focale relativ restrns,deci sunt mai puin potrivite pentru fotografii realizate n luminaexistent sau cnd dorii o profunzime de cmp mai reduspentru detaarea subiectului de fundal.

    Pentru obinerea celor mai bune rezultate este recomandatfolosirea permanent a parasolarului i evitarea filtrelorabordabile UV pentru protecie. Obiectivul de kit poate fi

    nlocuit cu un zoom standard cu o plaj de focale mai mare,

    o construcie mai solid i o calitate optic mai bun, cum ar fi:Canon 17-85/4-5,6 IS, Nikon 18-70/3,5-4,5, 18-105/3,5-5,6 VR,16-85/3,5-5,6 VR, Pentax 16-45/4, 17-70/4, Sony 18-70/3,5-5,6,16-80/3,5-4,5, 16-105/3,5-5,6 pentru formatul redus i Canon24-85/3,5-4,5, 24-105/4 L IS, Nikon 24-120/3,5-5,6 VR, 24-85/2,8-4, Sony 24-105/3,5-4,5 pentru formatul 24x36mm.

    O alt alternativ sunt zoom-urile luminoase care permitatt fotografierea n lumin existent, ct i obinerea unei

    profunzimi mai mici, permind separarea subiectului de fundal,foarte apreciat la portrete.Fotografierea la diafragme deschise este util i pentru a

    avea o contribuie mai mare a luminii ambiante n fotografiilerealizate cu flash, ceea ce duce la imagini cu un aspect mainatural i mpiedic apariia fundalurilor negre.

    n plus, un zoom luminos va ajuta sistemul de AF alaparatului, obinndu-se un spor de vitez i precizie. Exemple:Canon 17-55/2,8 IS, Nikon 17-55/2,8, Pentax 16-50/2,8, pentruformatul redus i Canon 24-70/2,8 L, Nikon 24-70/2,8,Sony-Zeiss 24-70/2,8 pentru 24x36mm. Pe lng acestea,fabricanii independeni propun: Tamron 17-50/2,8, 28-75/2,8,Tokina 16-50/2,8, Sigma 24-60/2,8, 24-70/2,8.

    Foto: Radu Grozescu

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    34/68

    SUPERZOOM

    Canon 18-200mmf/3,5-5,6 IS

    Nikon 18-200mmf/3,5-5,6 VR

    Sigma 18-200mmf/3,5-6,3

    Tamron 18-270mmf/3,5-6,3

    Tamron 28-300mmf/3,5-6,3

    Agreate de muli fotografi ca o soluie comod, care permitefotografierea unei largi game de subiecte cu un singur obiectiv,superzoom-urile permit trecerea rapid de la unghiuri mari defotografiere la ncadrri specifice teleobiectivelor, eliminndtimpul necesar schimbrii obiectivelor i diminund riscul deptrundere a prafului n aparat.

    Sunt excelente pentru fotografia general, n special nvacane i cltorii, deoarece ofer posibiliti largi fr a finecesar transportul mai multor obiective.

    Dezavantajul superzoom-urilor este luminozitatea redus,comparabil cu a obiectivelor de kit, dar necesar pentru apstra dimensiunile, greutatea i preul acestor obiective lanivele optime.

    Unele superzoom-uri recente includ i un dispozitiv destabilizare a imaginii care permite obinerea de imagini clarecnd se fotografiaz din mn la timpi relativ lungi de expunere.Efectul este foarte vizibil, n special la fotografierea cu focale maimari, de peste 70mm.

    Calitatea imaginilor obinute cu superzoom-uri estecorespunztoare cel puin pentru fotografii n format 20x30cm,absolut suficient pentru majoritatea utilizatorilor. La focalele

    mari se pot obine, cu oarecare uurin, portrete cu fundalulneclar, chiar dac luminozitatea este relativ redus, iar la focalelemici unghiul de cuprindere i profunzimea sunt suficiente attpentru peisaje ct i pentru fotografii n interior.

    Dintre aberaiile optice care pot influena calitatea imaginiiputem aminti distorsiunea de tip butoi n jurul focalei minime,cea de tip pernia la focalele mari iar uneori pot aprea i urmede aberaie cromatic, n special n zonele de contrast maxim.

    n caz c sunt suprtoare, ele pot fi corectate la prelucrareaimaginii. Exist superzoom-uri att pentru formatul 24x36mmct i dedicate formatului redus, diferena fiind c primele ncep

    n general de la 28mm, iar celelalte din jurul valorii de 18mm.

    Exemple de superzoom-uri, format redus:Canon 18-200/3,5-5,6 IS, Nikon 18-200/3,5-5,6 VR, 18-135/3,5-5,6, Pentax, Tamron 18-200/3,5-6,3, 18-250/3,5-6,3, 18-270/3,5-6,3 (cu stabilizare), Sigma 18-200/3,5-6,3, 18-250/3,5-6,3 ambelecu stabilizare.

    Exemple de superzoom-uri, format 24x36mm:Canon 28-200/3,5-5,6, 28-300/3,5-5,6 L IS, Tamron 28-200/3.8-5,6, 28-300/3,5-6,3 (cu i fr stabilizare), Sigma 28-300/3,5-6,3.

    34 FOTOCLASS

    Foto: www.AdrianIonescu.biz

    OBIECTIVE Alternative la obiectivul de kit

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    35/68

    35FOTOCLASS

    Canon 70-300mmf/4-5,6 IS

    Canon 100-400mmf/4,5-5,6-L-IS

    Nikon 70-300mmf/4,5-5,6 VR

    Sony 55-200mmf/4-5,6

    Tamron 70-200mmf/2,8

    Teleobiectivele ne permit s fotografiem de la distanmare, s obinem separaia subiectului de fundal, comprimperspectiva i ofer suprapuneri interesante de planuri.

    Zoom-urile tele ncep de la 70mm n cazul celor destinateformatului 24x36mm, iar cele pentru format redus de la 50mmi pot fi: luminoase, cu luminozitatea 2,8 pe toat plaja de focale,medii, cu luminozitatea fix 4,0, i cu luminozitate variabil, ngeneral 4,5-5,6.

    Cele destinate exclusiv formatului redus sunt puine, celemai cunoscute fiind 55-200/4-5,6 care sunt mici, uoare iabordabile ca pre, potrivite pentru completarea obiectivelorde kit din seria 18-55/3,5-5,6. Calitatea lor optic este similarcu a obiectivelor de kit i mpreun ofer o acoperire suficientpentru majoritatea subiectelor. Multe dintre ele ofer o scarmaxim de reproducere de 1:3,5. Zoom-urile 55-200/4-5,6 suntpropuse de Canon, Nikon, Tamron, Sigma, Sony.

    Exist i dou zoom-uri luminoase, Tokina 50-135/2,8 iSigma 50-150/2,8 care ofer o calitate foarte bun a imaginii isunt construite la standarde profesionale.

    Pentru formatul 24x36mm, cel mai cunoscut este 70-300 dincare variantele Canon i Nikon beneficiaz de sisteme pentru

    stabilizarea imaginii. Exist i n ofertele Tamron, Sigma, Sony.Popularitatea acestora se bazeaz pe o plaj de focale binealeas i o luminozitate suficient ntr-un obiectiv cu dimensiunii greutate rezonabil, la un pre avantajos. Cu o calitate opticsuperioar variantelor de 55-200/4-5,6, ele reprezint o buncompletare pentru zoom-urile standard mai pretenioase.

    Pentru doritorii de focale mai mari, exist Canon 100-400/4,5-5,6L IS, Nikon 80-400/4,5-5,6 VR, Tamron 200-500/5-6,3,

    Tokina 80-400/4,5-5,6, Sigma 120-400/4,5-5,6, 150-500/5-6,3(ambele cu stabilizare), Sony 70-400/4-5,6.

    Profesionitii prefer zoom-urile 70-200/2,8 pentruposibilitatea de a fotografia n condiii precare de lumin.Canon ofer dou modele de 70-200/2,8 cu i fr stabilizare,Nikon 70-200/2,8 VR, Tamron 70-200/2,8, Sigma 70-200/2,8 (custabilizare), Sony 70-200/2,8G.

    Aceste zoom-uri sunt excelente din punct de vedere optic,dar luminozitatea se pltete prin dimensiuni i greutateconsiderabile i prin preul destul de ridicat.

    Pentru a reduce dezavantajele legate de dimensiuni,greutate i pre fr a afecta calitatea imaginii, Canon ofer70-200/4, cu i fr stabilizare.

    ZOOM TELEFoto: Radu Grozescu

    OBIECTIVE

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    36/68

    ZOOM SUPERANGULAR

    Canon 17-40mmf/4-L

    Nikon 14-24mmf/2,8

    Sigma 10-20mmf/4-5,6

    Tamron 10-24mmf/3,5-4,5

    Tokina 12-24mmf/4

    36 FOTOCLASS

    Aici se ncadreaz obiectivele cu focala mai scurt de 24mmpe formatul 24x36mm, respectiv 17mm pe format redus.

    Ele pot fi utile att n cazurile cnd este nevoie de un unghicu adevrat mare de cuprindere, ct i cnd se dorete realizareaunor compoziii mai ndrznee.

    Zoom-urile superangulare pentru formatul redus suntproduse n plaja de focale 10-24mm, cele mai cunoscute fiind:Canon 10-22/3,5-4,5, Nikon 12-24/4, Pentax 12-24/4, Tamron

    10-24/3,5-4,5 , Tokina 12-24/4 i 11-16/2,8, Sigma 10-20/4-5,6,Sony 11-18/4,5-5,6.Ele ofer la focalele minime un unghi de cuprindere n jur de

    90 grade pe orizontal, similar cu obiectivele n jurul focalei de18mm pe format 24x36mm. Flexibilitatea oferit de zoom estebinevenit n special cnd se doresc ncadrri foarte precise saucnd se fotografiaz sub constrngerea timpului.

    Pentru formatul 24x36 se produc: Canon 16-35/2,8, 17-40/4,Nikon 14-24/2,8, 17-35/2,8, 18-35/3,5-4,5, Tamron 17-35/2,8-4,Sigma 12-24/4,5-5,6, Zeiss 16-35/2,8 pentru Sony.

    Calitatea optic a acestor zoom-uri este foarte bun,n special la diafragmele medii, dar majoritatea sufer dedistorsiune la focalele mici. La unele este posibil s apar i

    aberaii cromatice, n special n zonele de contrast mare aflaten marginile sau la colurile cadrului, dar care de obicei scad cunchiderea diafragmei.

    Datorit focalelor mici, profunzimea de cmp este mare iarn cazul acestor zoom-uri viteza de focalizare este mai puinimportant. Utilizarea cu succes a obiectivelor superangularenecesit mai mult atenie acordat compoziiei deoarece, nabsena unui prim plan corespunztor, imaginea va cuprinde

    un unghi larg cu multe obiecte mici aflate la distan, dar vafi lipsit de un punct de interes. Acesta este mai cu seamimportant n cazul fotografierii de peisaje unde putem uorcdea n capcana dorinei de a ncadra spaii vaste dar la oanaliz mai atent imaginile nu vor avea prea multe de spus.

    Superangularele accentueaz perspectiva, obiectele aflaten prim plan aprnd mult mai mari dect cele din fundal, faptce ofer posibilitatea unor compoziii puternice, dar acesteobiective sunt destul de nepotrivite pentru portrete.

    Datorit acestui efect apare i convergena liniilor paraleledac aparatul este nclinat fa de subiect, precum n cazulcldirilor fotografiate prin nclinarea aparatului n sus.

    Foto: Radu Grozescu

    OBIECTIVE Alternative la obiectivul de kit

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    37/68

    Obiectivele macro sunt optimizate pentru fotografiereala distane mici, dar pot fi folosite cu succes i n fotografiageneral. Majoritatea beneficiaz de o bun planeitate acmpului i de distorsiune redus, ceea ce le face foarte potrivitepentru reproduceri.

    Practic, toate obiectivele macro disponibile ofer o calitateexcelent a imaginii, n special la diafragmele medii i nchisecare se folosesc n fotografia de aproape i macrofotografie, decialegerea obiectivului se va face, n primul rnd, n funcie de

    distana focal, apoi de preferinele de marc.

    Tradiional, obiectivele macro se produc n trei plaje defocale: 50-60 mm, 90-105 mm i 150-200 mm.

    Majoritatea acestor obiective sunt dedicate formatului24x36mm, cu excepia modelelor Tokina/Pentax 35/2,8 macro iCanon 60/2,8 EF-S, dedicate formatului redus.

    Obiectivele de 50-60mm sunt recomandate pentrureproduceri, dar la creterea raportului de mrire distana delucru devine prea mic, fcnd dificil iluminarea cadrului sauabordarea unor subiecte, cum ar fi fotografierea insectelor. naceast categorie: Canon 50/2,5, 60/2,8 EF-S, Nikon 60/2,8 AF-S,Pentax 50/2,8, Sigma 50/2,8, 70/2,8, Sony 50/2,8, Zeiss 50/2.

    Obiectivele macro cu focale ntre 90-105mm ofer o distande lucru suficient pentru iluminarea subiectului, care permitei redarea mai corect a proporiilor subiectului, iar n cazulfotografierii de insecte acestea se simt mai puin ameninate.

    Datorit dimensiunilor permit fotografierea din mn nmulte situaii. Ele pot fi folosite i ca teleobiective scurte, inclusivpentru portrete, chiar dac uneori claritatea extrem poate fimai puin de dorit. Cele mai cunoscute sunt: Canon 100/2,8,

    Nikon 105/2,8 VR, Pentax 100/2,8, Tamron 90/2,8, Tokina 100/2,8,Sigma 105/2,8, Sony 100/2,8, Zeiss 100/2.

    Obiectivele ntre 150-200mm ofer distane de lucrumult mai mari dar, datorit att dimensiunilor i greutii cti unghiului mic de cuprindere, fotografierea din mn esteextrem de dificil, iar pentru obinerea de rezultate repetabileutilizarea unui trepied sau a unui alt suport solid este strictnecesar. Exemple: Canon 180/3,5, Nikon 200/4, Tamron 180/3,5,Sigma 150/2,8, 180/3,5.

    MACRO

    37FOTOCLASS

    Canon 60mmf/2,8-EF-S

    Nikon 60mmf/2,8

    Nikon 105mmf/2,8 VR

    Tamron 180mmf/3,5

    Tokina 100mmf/2,8

    Foto: Radu Grozescu

    OBIECTIVE

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    38/68

    OBIECTIVE FIXE

    Canon 50mmf/1,8

    Nikon 85mmf/1,8

    Nikon 300mmf/2,8 VR

    Sigma 20mmf/1,8

    Sony 50mmf/1,4

    OBIECTIVE Alternative la obiectivul de kit

    38 FOTOCLASS

    Tentaia principal ctre obiectivele cu focal fix esteluminozitatea, nsoit de o calitate optic bun la diafragmedeschise. Dimensiunile i greutatea sunt mult reduse ncomparaie cu majoritatea zoom-urilor iar numrul de lentileeste n general mai mic ceea ce duce la o mai bun rezistenla voal i reflexii interne la fotografierea cu surse de lumin ncadru sau n apropierea acestuia.

    Obiectivele fixe cu luminozitatea 2,0 i mai mare ofer

    att posibilitatea folosirii unor timpi de expunere suficient descuri ntr-o lumin ambiant n mod normal insuficient ct io profunzime mic pentru o bun separaie de planuri chiar ladistane focale relativ reduse.

    Obiectivele fixe se produc n toata gama de focale, de lasuperangulare extreme la super-teleobiective. Pentru utilizatoriide zoom-uri, cele mai interesante sunt ns obiectivele normalei teleobiectivele scurte care vor completa prin luminozitateversatilitatea trusei fotografice. Cele mai cunoscute i abordabileobiective fixe sunt diversele variante de 50mm, prezentepractic la toi fabricanii de aparate: Canon i Nikon ofer 50/1,4i 50/1,8, Pentax i Sony 50/1,4, Sigma 50/1,4. Acestea potfi folosite ca obiective normale pe aparatele 24x36mm i ca

    obiective de portret pe aparatele cu format redus. n cazul ncare avei un zoom standard mai puin luminos de 2,8, cea maiabordabil soluie pentru luminozitate este un 50/1,8.

    Dedicate formatului redus exist Nikon 35/1,8 i Sigma30/1,4 care ofer unghiuri similare cu obiectivele de 50mm peformat 24x36mm, iar Pentax are o gam interesant de obiectiveDA Limited ntre 15/4 i 70/2,4.

    O alt opiune interesant este focala de 85mm, foartepotrivita pentru portrete, att pe format redus ct i pe24x36mm. Variantele de 85/1,8 oferite de Canon i Nikon suntsuficient de mici i abordabile, iar pentru luminoziti mai mariexist Canon 85/1,2, Nikon 85/1,4, Sony-Zeiss 85/1,4. Acesteobiective sunt excelente i pentru fotografia de sport n sal.Pentru cei care doresc focale mai mari la luminoziti superioarechiar zoom-urilor profesionale exist Canon i Nikon 135/2, Sony- Zeiss 135/1,8.

    Tot n categoria obiectivelor fixe se nscriu i teleobiectiveleexotice: 200/2, 300/2,8, 400/2,8, 500/4, 600/4 pe care le puteivedea pe marginea terenurilor n special la evenimentelesportive internaionale.

    Foto: Radu Grozescu

  • 5/25/2018 FotoClass 01 Web

    39/68

    OBIECTIVE SPECIALE

    39FOTOCLASS

    Canon TS-E-24mmf/3,5L

    Lensbaby 3g Nikon 16mmf/2,8 fish-eye

    Nikon 85mmf/2,8 PC

    Tokina 10-17mmf/3,5-4,5 fish-eye

    n aceast grup se ncadreaz obiectivele fish-eye,obiectivele cu corecie de perspectiv i Lensbaby.

    Obiectivele fish-eye acoper unghiuri foarte mari redndo perspectiv semisferic prin curbarea accentuat a liniilordrepte aflate spre marginile cadrului. Ele pot fi circulare, la careimaginea proiectat are forma unui cerc, i diagonale careacoper 180 grade pe diagonal, imaginea acoperind tot cadrul.Ofer o perspectiv spectaculoas i pot fi folosite n multe

    genuri fotografice, de la peisaj la reportaj i arhitectur.

    Popularitatea acestora este subliniat i de faptul c suntoferite obiective fish-eye dedicate att aparatelor digitale deformat redus: Nikon 10,5/2,8, Pentax / Tokina 10-17/3,5-4,5,Sigma 4,5/2,8 (circular), 10/2,8, ct i pentru 24x36mm: Canon15/2,8, Nikon 16/2,8, Sigma 8/3,5 (circular), 15/2,8, Sony 16/2,8.

    Obiectivele cu corecie de perspectiv sunt folosite fie nfotografia de arhitectur i peisaj (cele cu focale scurte), fie lafotografie de produs i macrofotografie.

    Acestea permit deplasri ale grupului optic att paralelcu axa optic (shift), ct i prin nclinare (tilt). Reglajul de shift

    se folosete pentru a elimina nclinarea aparatului n vedereacuprinderii subiectului n cadru, iar axa de fotografiere rmneorizontal, evitndu-se complet convergena verticalelor.

    Reglajul de tilt ofer posibilitatea de nclinare a planuluide profunzime fa de axa optic n funcie de caracteristicilesubiectului, ceea ce permite obinerea unei profunzimi aparentemult mai mari dect n cazul folosirii unui obiectiv obinuit.

    Tilt-ul poate fi folosit i pentru a orienta zona de claritate pe

    direcia dorit, de exemplu la portrete se pot obine ambii ochiclari iar restul cadrului neclar.Obiective disponibile: Canon TS-E 17/4L , 24/3,5L, 45/2,8,

    90/2,8, Nikon PC-E 24/3,5, 45/2,8, 85/2,8 macro.

    Obiectivele Lensbaby permit obinerea de efecte specialeatt prin design-ul care intenionat pstreaz o parte din aberaiict i prin ncli


Recommended