+ All Categories
Home > Documents > Extrema dreaptă si fundamentalismul

Extrema dreaptă si fundamentalismul

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: george-chiriac
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 94

Transcript
  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    1/94

    Extrema dreapt

    George Surugiu

    1. nceputurile fascismuluiTotalitarismul de tip fascist apare n Europa dup Primul Rzboi Mondial, odat cu cristalizareaunui curent ideologic reacionar, ultranaionalist, ce respingea democraia liberal,conservatorismul, socialismul i comunismul, dar i individualismul, intelectualismul ipacifismul. Politicianul italian Benito Mussolini1, care a fondat n 1919, la Milano, Fascia decombattimento (Grupul de lupt), a ales fascia2 ca simbol pentru ideea de trie prin unitate pecare ncerca s o insufle aderenilor noii formaiuni (Blinkhorn, 2006, p. 24).

    Primul Rzboi Mondial i criza economic ce i-a urmat au produs un uria val de dezamgirefa de establishment, iar regimurile conservatoare din Europa s-au confruntat cu violentecontestri, att din partea extremei stngi, ct i din partea celei drepte. Naionalismul, agitat dejade propaganda de rzboi, a oferit o platform de aciune extremei drepte, n opoziie cuinternaionalismul declarat al stngii (Payne, 1995; Steger, 2008). Teama de bolevism, dejavictorios la Moscova, a orientat milioane de europeni ctre dreapta radical. Ultranaionalismul,dispreul fa de democraie, viziunea totalitar asupra societii i folosirea violenei ca armpolitic au fost vzute ca un ru necesar pentru eliminarea pericolului revoluiei socialiste(Passmore, 2002, pp. 53-54; Morgan, 2003, pp. 48-51, 62).

    n 1922, Benito Mussolini este adus la guvernare de regele Italiei, pentru a evita un posibilrzboi civil. Succesul lui Mussolini va fi replicat doar n Germania: n urma alegerilor din 1932,Partidul Naional-Socialist al Muncitorilor Germani ajunge prima formaiune ca mrime nReichstag. n 1933, liderul su, Adolf Hitler3, este numit cancelar, iar varianta sa de fascism,nazismulinspirat de obsesia purificrii rasei ncepe s devin o realitate.

    1.1.Ideile i promotorii lor

    Mussolini nu a avut, iniial, un program ideologic coerent, doctrina fascist fiind explicatde-abia n 1932, ntr-un articol dinEnciclopedia Italiana; textul este semnat de Mussolini, dar afost editat de filosoful Giovanni Gentile4, unul dintre cei mai importani intelectuali1. 29 iulie 1883-28 aprilie 1945.2. De lafascio, mnunchi sau snop n limba italian, folosit i cu sensul de grup; n Romaantic, fascia era securea prins ntr-un mnunchi de nuiele, purtat de grzile magistrailor;3. 20 aprilie 1889-30 aprilie 1945.4. 30 mai 1875-15 aprilie 1944; articolul din Enciclopedia Italiana s-a numit chiar Doctrina

    fascismului.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    2/94

    385EXTREMA DREAPT

    italieni pro-fasciti (De Grand, 2004, p. 16; Paxton, 2005, p. 17). Documentul argumenteaz nfavoarea unui stat totalitar, n care nu exist sfer privat sau organizaii independente. Fascismulrespinge doctrina liberal-democratic a drepturilor imprescriptibile ale omului, propunnd un

    stat-naiune organic, cruia individul i aparine necondiionat i ale crui interese pot fisacrificate pentru binele colectivitii (Pollard, 2005, p. 126). Autonomia personal dispare, iarindivizii, depersonalizai, sunt unii n masele care i pun ncrederea n liderul puternic,carismatic, excepional, unic Brbatul destinat s le conduc spre victorie (Falasca-Zamponi,1997, pp. 45-47).

    Astfel, fascitii doresc o revoluie care s duc la renaterea din cenu a naiunii, la creareaunei noi ordini n locul celei vechi, decadente (Griffin, 1995, p. 3). Un astfel de stat are nevoie deun individ total integrat n comunitate i gata s ofere credin, supunere i sacrificiu de sine5,ntr-un imperiu cu un singur popor i un singur conductor6; pentru acest individ, singuradoctrin politic este voina liderului (Paxton, 2005, p. 17).

    Dac Mussolini i-a asumat ca scop suprem renaterea Italiei, sub forma unui stat-naiune

    totalitar (Gentile, 2004, p. 86), Hitler a vzut n totalitarism un instrument pentru ndeplinireaviziunii mitice pe care a propus-o n cartea sa Mein Kampf nc din 1925: supremaiasuper-rasei ariene (germanii i popoarele nordice), prin exterminarea elementelor degenerate(precum homosexualii i persoanele cu dizabiliti fizice sau psihice) i distrugerea raselorinferioare (evreii, iganii, slavii).

    Mein Kampf (Lupta mea)7, care constituie i astzi cartea de cpti pentru neonaziti, aaprut n dou volume, n 1925 i respectiv 1926. ntr-un limbaj pretenios i exaltat, Hitlerrstlmcete teoria lui Darwin privind evoluionismul i pune semnul egal ntre specii i rase; elafirm c rasa ine de snge, fiind cu att mai puternic cu ct acesta este mai curat (Hitler,1941). Identificnd n evrei principala problem a societii germane, Hitler prezint nfrngereaGermaniei n Primul Rzboi Mondial drept rezultatul complotului iudeo-bolevic8.

    Hitler proclam identitatea dintre ras i naiune n poporul german, care trebuie s sesupun9 Fhrer-ului cu acelai devotament cu care conductorul nelege s se sacrifice pentrubinele naiunii (Steger, 2008, pp. 121-124). Acesta este aa-numitul principiu alconductorului (Fhrerprinzip) Fhrer fiind, dup caz, Il Duce (Mussolini), El Caudillo(Franco), Cpitanul(Zelea Codreanu) i alii. Cultul personalitii liderului implic manifestareafascismului ca o religie politic marcat de ritualuri publice sacre, respectiv procesiuniritualice cu tore, drapele, uniforme, saluturi i sloganuri, pe un fond sonor

    5. Unul dintre sloganurile fascitilor italieni era Credere, obediere, combattere!.6. Principalul slogan al Germaniei naziste: Ein Reich, ein Volk, ein Fuhrer!; a fost reluat de

    dictatorul spaniol Franco sub forma Una Patria, un Estado, un Caudillo!, apud R. Griffiths,Francoism, n C. Blamires (ed.), World Fascism. A Historical Encyclopedia, vol. I, p. 251.

    7. Trimiterile la Mein Kampfvizeaz traducerea n englez aprut n 1941 la New York, laReynal & Hitchcock; aceasta include ambele volume i este disponibil la http://www.archive.org/details/meinkampf035176mbp.

    8. Este vorba despre mitul cuitului nfipt n spate fundamental pentru propaganda nazist, potrivit cruia armatele germane erau pe punctul de a nvinge n 1918, ns combatanii au fosttrdai de ctre politicienii i birocraii socialiti din spatele frontului, dintre care muli ar fi fostde origine evreiasc (vezi i Jackson, 2006, p. 732).

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    3/94

    9. Hermann Gring, eful aviaiei militare germane i apropiat al lui Hitler, declara n 1933:Dorina Fhrer-ului este lege absolut! i Nu am contiin; contiina mea este Adolf Hitler(apud Fritz Hillenbrand, Underground Humour in Nazi Germany, 1933-1945, 1995, p. 21).

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    4/94

    386IDEOLOGII MONISTE

    compus din muzic de fanfar, clopote i scandri ritmate (Gentile, 2003, pp. 111-115). Lideruleste prezentat ca un om providenial, fascitii czui n lupt sunt venerai ca nite martiri (acror violen este sfnt i moral), nsemnele de partid se substituie celor religioase i laice:

    zvastica nlocuiete crucea, dar i drapelul oficial10, iar salutul roman11 devine omniprezentn interaciunile sociale (Falasca-Zamponi, 1997, pp. 35-36, 64-66, 110). Conotaiile simbolurilorreprezentative pentru nazism, precum zvastica (Quinn, 1994, p. 147), nu sunt ntmpltoare:

    Ne dorim s construim un Stat nou, nu s-l renviem pe cel vechi, care a pierit din cauzapropriilor greeli. [...] Ca naional-socialiti, programul ne este reflectat de drapel. n rouvedem idealul social al micrii, n alb ideea naional, iar zvastica red misiunea de a luptapentru victoria Arianului (Hitler, 1941, pp. 734, 737).Fascismul german a proclamat ca el suprem comunitatea poporului (Volksgemeinschaft) i

    obinerea de spaiu vital (Lebensraum) pentru aceasta; astfel, purificarea rasei de elementelestrine, neconforme stereotipului arianului din motive etnice, sociale sau medicale, a fostperceput ca o necesitate absolut (Lee, 2000, pp. 75-76). Tot acest cadru teoretic, care oscileaz

    ntre pseudo-tiin i mitologie, s-a bazat masiv pe antisemitism, evreii fiind desemnai, deHitler i ceilali lideri naziti, ca inamici ai Germaniei i, n general, ai speciei umane (Herf,2008, p. 6).

    Dup 1933, obsesiile rasiale, antisemite ale lui Hitler se vor regsi n politica de stat a celuide-al Treilea Reich politic descris eufemistic prin expresia soluia final la problemaevreiasc (Longerich, 2010, p. 64). Pn la sfritul celui de-al Doilea Rzboi Mondial, nazitiivor ucide, ntr-un efort deliberat i sistematic, aproximativ 6 milioane de evrei europeni, dintrecare 1,5 milioane de copii (Friedlnder, 2009, p. 422). La Holocaustul evreiesc se adaug altepeste 5 milioane de victime: persoane de etnie roma i sinti, homosexuali, persoane cudizabiliti psihice sau fizice, Martori ai lui Iehova, civili i prizonieri de rzboi polonezi i rui,precum i oponeni politici i religioi ai Reich-ului german (Rosenbaum, 2009, pp. 2, 27).

    n lagre de exterminare precum Auschwitz, Treblinka, Dachau, Mauthausen, Bergen-Belsen,Majdanek, Chelmno i Sobibr, dar i n alte zeci de lagre de tranzit pentru deportai saudestinate reeducrii deinuilor politici, milioane de fiine umane au fost asasinate prin gazare,mpucare i nfometare, precum i ca efect al torturii, muncii forate, frigului, mizeriei i bolilorcontagioase (Sofsky, 1997, pp. 12-13; Laqueur, 2001). Genocidul comis de naziti, la care aucontribuit colaboratori i simpatizani din ri aliate Reich-ului sau ocupate de trupele germane,dezvluie fascismul ca pe un sistem politic bazat n mod fundamental pe represiune, care a triti s-a dezvoltat prin lichidarea oponenilor si (Renton, 1999, p. 99).

    10. Drapelul rou cu zvastica neagr pe fondul unui cerc alb a intrat n uz dup 30 ianuarie1933, ca simbol al regimului naional-socialist, fiind declarat drapelul oficial al Germanieinaziste la 15 septembrie 1935.

    11. Versiunea nazist a salutului era nsoit, dup caz, de una dintre scandrile Heil Hitler!(Triasc Hitler!), Sieg Heil! (Triasc victoria!) sau Heil, mein Fhrer! (TriascFuhrer-ul!), ultima variant fiindu-i destinat direct lui Hitler; n scris, cel mai des era folositHeil Hitler! sau fraza Mit deutschem Gru... (Cu salutul german...) apud Allert Tilman,The Hitler Salute: On the Meaning of a Gesture, New York, Metropolitan Books, 2008, pp.6-7.387

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    5/94

    EXTREMA DREAPT

    1.2.Fascisme i parafascisme

    Roger Griffin, unul dintre cei mai importani cercettori ai ideologiei fasciste, definete

    fascismul ca fiind o micare revoluionar ultranaionalist care propune mobilizarea energiilorsociale i politice sntoase pentru a opri decadena societii i pentru a obine renatereanaiunii sau a comunitii etnice, prin regenerarea att aculturii politice, ct i a celei sociale ietice care o susin (Griffin, 2006, p. 2); doctrina rasial constituie o variant particular derenatere naional, promovat de nazismul german i micrile fasciste influenate de acesta.

    Aceast perspectiv ridic semne de ntrebare referitoare la presupusa natur fascist aunora dintre regimurile autoritare din perioada interbelic. n astfel de cazuri, micrile fascistelocale au fost fie asimilate n sistemul politic, fie anihilate brutal, atunci cnd au ameninatdeschis hegemonia elitelor conservatoare aflate la putere12 (Griffin, 2006, p. 21). Un exemplu cese impune a fi menionat este cel spaniol. Dup victoria naionalitilor n rzboiul civil spaniol(1936-1939), generalul Francisco Franco devine dictator cu sprijinul armatei, al Falangelor

    republicane (de inspiraie fascist) i al Bisericii Catolice (Preston, 2005). Franco nu a urmritns o ideologie coerent, orientndu-se mai degrab n funcie de evoluiile politicecontemporane, cu unicul scop de a se menine la putere. Ca dovad, micarea falangist va fiabsorbit, treptat, n regimul franchist, iar Franco nsui va rmne apropiat de catolicism faptcare i-a atras dispreul lui Hitler (Griffiths, 2006, pp. 250-252).

    n Japonia, idei asociate cu extremismul de dreapta erau prezente nc din anii 20 ai secoluluitrecut. Elita politic nipon mprtea deja dispreul pentru democraie, nutrea convingerea cjaponezii sunt o ras superioar i asimilase idei antisemite legate mai ales de influenainternaional a cercurilor financiare evreieti (Reynolds, 2004; Szpilman, 2004). Impresionai deascensiunea lui Hitler i de proiectul su totalitar, liderii de la Tokyo vor prelua modelul nazist,n sperana c un astfel de regim va putea nvinge SUA i Europa n lupta pentru controlul estului

    Asiei (Kasza, 2006, pp. 351-352).

    1.3.Extrema dreapt interbelic n Romnia

    n anii 20 ai secolului trecut, radicalismul de dreapta nregistra un parcurs ascendent n EuropaCentral i de Est, pe fondul dificultilor economice i al agitaiilor naionaliste, anticomunistei antisemite manifestate n special n mediile intelectuale i studeneti (Scurtu, 1996, 2000).Dup ce n 1923, la Iai, apare Liga Aprrii Naional -Cretine (LANC)13, Corneliu ZeleaCodreanu14 nfiineaz, n 1927, Legiunea Arhanghelului Mihail15.12. n 1934, guvernele Estoniei i Letoniei interzic gruprile fasciste locale; n Portugalia anului1935, premierul-dictator Antnio de Oliveira Salazar a zdrobit revolta Cmilor Albastre;

    acelai lucru se va ntmpla n Brazilia, n 1937, precum i n Chile i Ungaria, n 1938.13. Partid politic naionalist i antisemit, fondat de profesorul Alexandru C. Cuza; LANC luptapentru retragerea ceteniei acordate evreilori altor minoriti de Constituia din 1923, precumi pentru instituirea unei limite de acces n toate domeniile pentru populaia evreieasc (numerusclausus).14. 13 septembrie 1899-30 noiembrie 1938.15. n 1930, Codreanu va nfiina Partidul Garda de Fier, ca reprezentare politic aLegiunii.388

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    6/94

    IDEOLOGII MONISTELegiunea a debutat ca o micare politic de mas, orientat ctre atragerea ranilor i a

    tinerilor intelectuali; ea a devenit organizaia fascist cu cea mai puternic orientare religioasdin epoc (Veiga, 1996; Paxton, 2005). Unii analiti o descriu ca pe o form profund religioasde naionalism, n care individul este supus naiunii, iar naiunea se subordoneaz doar lui

    Dumnezeu (Mann, 2004, p. 267). Codreanu s-a folosit de concepia autohton a ntoarcerii laortodoxie, legat direct de identitatea naional teorie susinut de o serie de intelectuali ipubliciti naionaliti interbelici, precum Nichifor Crainic16 i Nae Ionescu17. Ultimul va firecunoscut ca un director de contiin18pentru generaia cultural a anilor 20-30, exercitndo evident fascinaie asupra unor contemporani mai tineri precum Mircea Eliade, Emil Cioran19,Constantin Noica, Mircea Vulcnescu i chiar Mihail Sebastian. Nae Ionescu a argumentatmpotriva democraiei20 i a parlamentarismului i a promovat conceptul omului providenial(Omul pe care i l-au gsit massele iat, deci, noua form politic pe care o creeaz astziistoria21), cu trimitere direct la dictaturile lui Mussolini i Hitler.

    n viziunea lui Codreanu, Legiunea era o coal de pregtire prin munc i jertf a unei noigeneraii, care avea s readuc poporul romn pe calea moralei cretine i a purificrii naionale

    (Codreanu, 1936). n lupta cu evreii (vinovai de corupia societii) i cu politicieniitrdtori, legionarii vd moartea ca pe o virtute: Legionarul iubete moartea, cci sngele luiva servi pentru plmdirea cimentului Romniei legionare (Codreanu, [1933] 1940, p. 50).Misticismul legionar era evident i n cultul personalitii lui Codreanu, care, la festivitipublice, aprea mbrcat n port popular i clare pe un cal alb, fiind descris de presa legionar caun trimis al Arhanghelului Mihail (Heinen, 2006, p. 179; Paxton, 2005, p. 97). n contrast cuaceast imagine, ideologie legionar a fcut din asasinat o arm politic, prin chiar exemplulpersonal al Cpitanului22 (Ornea, 1996, p. 297).

    16. 22 decembrie 1889-20 august 1972; filosof, teolog, director i mentor al revistei Gndirea(1926-1944), ideolog al Micrii legionare, ministru al Propagandei n guvernul marealului IonAntonescu; este considerat, alturi de Radu Dragnea i Pamfil eicaru, unul dintre fondatoriigndirismului, curent ideologic ce-i propunea revalorizarea tradiionalismului i anaionalismului prin prisma cretinismului ortodox.

    17. 16 iunie 1890-15 martie 1940; profesor de filosofie la Universitatea din Bucureti,publicist, director (din 1928) al ziarului Cuvntul; pentru o analiz a ideilor lui Nae Ionescudespre democraie i naionalism, vezi i Romina Surugiu, Nae Ionescu on Democracy,Individuality, Leadership and Nation. Philosophical (Re)sources for a Right-Wing Ideology,Journal for the Study of Religions and Ideologies, vol. 8, nr. 23, 2009, pp. 68-81.

    18. Cf. Mihail Sebastian, De dou mii de ani. Cum am devenit huligan, Bucureti, Hasefer,2000, p. 281.

    19. A se vedea i volumul Martei Petreu Cioran sau un trecut deocheat, Iai, Polirom, 2011.20. O formul politic i are vremea ei i ea poate deci muri. Cum moare democraia

    astzi (N. Ionescu, Dictatur i democraie. Pe marginea unei conferine a domnului Iorga, nCuvntul, nr. 3126, 27 ian. 1938.

    21. N. Ionescu, n Cuvntul, ed. cit.22. n 1924, Codreanu l-a ucis prin mpucare, n plin strad, pe prefectul de Iai, Constantin

    Manciu; ulterior, printre cei asasinai de legionari se vor numra trei prim-minitri ai Romniei:I.G. Duca (1933), Armand Clinescu (1939) i Nicolae Iorga (1940); a se vedea i P. tefnescu,Asasinatele politice n istoria Romniei, Ed. Vestala, Bucureti, 2002.389

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    7/94

    EXTREMA DREAPT

    1.4.Evoluia postbelic a extremei drepte (1945-1989)

    ncepnd cu 1945, ideile dreptei radicale au fost permanent asociate cu Mussolini i Hitler, fiindcondamnate fr drept de apel. n rile din lagrul comunist, apologia extremei drepte devine,practic, una din cele mai grave crime mpotriva regimului. n Occident, ideologia dreptei radicalea fost silit s lupte pentru supravieuire ntr-un climat politic refractar la extremism, fiindignorat de electorat i ocolit de ctre ceilali actori politici. Fascismul va deveni astfel cel maidiscreditat fenomen politic al secolului XX (Chioveanu, 2000, p. 6).

    n aceste condiii, ideologii neofasciti vor pune tragedia ultimei conflagraii mondiale peseama naionalismului excesiv al lui Hitler i Mussolini, care ar fi mpiedicat fascismul ssalveze civilizaia european att de americanizare, ct i de bolevism (Griffin, 2000, p. 166).Acest aa-numit curent al eurofascismului va debuta n anii 1950-1960 n Europa de Vest, nscrierile lui Julius Evola (1961), Maurice Bardche (1970) i Alain de Benoist (1979). Prin

    reinterpretarea discursului stngii ndeosebi cel al marxistului italian Antonio Gramsci ,publicul-int nu mai sunt masele (refractare la ideea de fascism), ci elitele societii, crora li sepropune o viziune alternativ asupra lumii, mai spiritualizat i antihegemonic, ca revoltmpotriva materialismului i uniformizrii aduse de egalitarismul liberal i socialist (Bar-On,2006, p. 211). Misiunea istoric a Europei este s devin o for unit, suveran i independentpolitic att fa de Washington, ct i fa de Moscova, animat de un fascism renscut(Bardche, 1970), capabil s edifice o cultur european elitist i eliberat de principiileegalitariste ale iluminismului (De Benoist, 1979, 1982).

    n 1968, un grup de intelectuali francezi anticomuniti i ultranaionaliti23 fondeaz Grupulde Cercetare i Studii pentru Civilizaia European (GRECE); acest think-thank va da fiinmicrii filosofico-intelectuale Noua Dreapt24 (Nouvelle Droite, ND), vzut ca o reacie

    metapolitic la protestele antiestablishmentale stngii occidentale.Noua Dreapt european (numit uneori i francez) mascheaz ideile rasiste iextremiste ale neofascismului sub forma criticii la adresa liberalismului i egalitarismului, vzutca principala problem a lumii moderne (De Benoist, 1979). Egalitarismul specific unei societiliberale, pluraliste, multiculturale este respins pentru c ar submina diversitatea i ar ncurajaideologii materialiste i decadente, de la iudeo-cretinism la derivatele seculare ale acestuialiberalism, socialism, social-democraie i comunism (De Benoist, 1979, p. 16). Cheia de boltdevine principiul diferenierii, potrivit cruia fiecare cultur este ndreptit s-i stabileascnormele interne pe baza propriei specificiti. Noua Dreapt i-a propus s apere drepturilepopoarelor mpotriva drepturilor omului abstract, uniformizat cultural, potrivit sloganuluiculturi omogene ntr-o lume eterogen (De Benoist, 1986).

    Aceste idei exprimate n spaiul metapolitic au fost preluate i operaionalizate n anii 1970 i1980 de grupri de inspiraie neofascist, ultranaionalist din ri precum Italia, Marea Britanie,Belgia sau Germania de Vest. Ele vor invoca dreptul la diferen n ideea aprrii specificuluinaional, limitnd drepturile imigranilor pentru a evita contaminarea corpului

    23. Liderul grupului a fost Alain de Benoist; i s-au alturat Jacques Bruyas, Jean-JacquesMourreau, Claude Valla, Dominique Venner, Guillaume Faye, Pierre Vial.

    24. Iniial, conceptul de Noua Dreapt a denumit un fenomen anglo -saxon, asociat cuconservatorismul i ideologia economiei de pia, inspirat de tradiiile liberale i conservatoare

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    8/94

    ale dreptei democratice i ilustrat de politicile preedintelui republican Ronald Reagan n SUA iale premierului conservator Margaret Thatcher n Marea Britanie.390

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    9/94

    IDEOLOGII MONISTEnaional (Mammone, 2009). Spre deosebire de fascismul clasic (care vedea n distrugereademocraiei o precondiie pentru propriul succes), neofascismul se limiteaz la a susineomogenizarea etnic a democraiei n favoarea naiunii majoritare (Passmore, 2002, p. 90).

    n perioada Rzboiului Rece, temele predilecte ale ideologiei extremei drepte au fost

    anticomunismul i antiliberalismul, mpreun cu opoziia fa de imigrani, dar i fa deminoriti sexuale, feminism, multiculturalism i cosmopolitism. La toate acestea se adaugrasismul i antisemitismul relativ temperat n Europa (ca urmare a restriciilorlegale) i parialnlocuit cu negarea Holocaustului (negaionism) (Bar-On, 2008, p. 332). n Statele Unite,antisemitismul a continuat ns s fie un element de baz n discursul gruprilor neonaziste i alcelor cretin-fundamentaliste (Kaplan i Weinberg, 1998, pp. 38-39). Neofascismul nu a cptatun sprijin semnificativ din partea publicului, partidele politice asociate cu acesta fiind cantonate,peste tot n lume, la periferia scenei politice. Similar, curentul neonazismului, activ n spaiulsocietii necivile25, a atras doar un numr restrns de nostalgici ai celui de-al Treilea Reich ifanatici ai supremaiei rasei ariene.

    n afara continentelor european i nord-american, extremismul de dreapta s-a manifestat att

    n Australia, ct i n Africa. n Australia a activat, ncepnd cu 1946, aa-numita Lig aDrepturilor, orientat ctre supremaia culturii albe cretine, antisemitism, negaionism i rasismndreptat mpotriva aborigenilor i a imigranilor africani i asiatici (James, 2005, p. 1005). Ctdespre Africa de Sud, un regim de segregare rasial (apartheid) a fost instituit n aceast ar n1948, de ctre Partidul Naional, cu scopul de a menine barierele istorice, culturale, economicei rasiale dintre majoritatea de culoare i minoritatea alb; procesul a fost ncurajat inclusiv deavntul naionalismului pe continentul african (Cottrell, 2005, p. 83). Regimul de apartheid adurat pn n 1989, cnd ncepe procesul de demolare a sistemului legislativ pe care s -a bazatsegregarea rasial, iar societatea sud-african intr pe drumul reconcilierii.

    1.5. Consecine i concluzii

    Extremismul de dreapta este una dintre ideologiile cu cel mai mare dispre fa de valorilegeneral umane. Fascismul i nazismul au generat o list ocant de abuzuri mpotriva drepturiloromului: rasismul i antisemitismul, totalitarismul, discriminarea minoritilor sexuale, religioasei a femeilor26 (despre care Mussolini afirma c nu sunt potrivite pentru creaii spirituale devaloare27, n timp ce Hitler considera feminismul ca nenatural i un produs al gndiriievreieti28). La toate acestea se adaug cultul rzboiului i cel al violenei politice, la scarlarg, mpotriva tuturor celor identificai drept dumani ai naiunii.25. Concept prin care se nelege acea zon a societii civile n absena creia nu ar putea luaform organizat curentele protestatare extraparlamentare, ideologiile antiliberale imanifestrile politice mpotriva sistemului democratic (apud Griffin, 2003, p. 33.

    26. Pentru o critic a fascismului n epoc, din perspectiva modului n care anuleaz drepturilefemeilor, vezi i Zoe Olteanu, Ctre femei, apel publicat n ziarul Cuvntul liber, anul III, nr.18, 7 martie 1936, reprodus n volumul Din istoria feminismului romnesc. Antologie de textesemnat de tefania Mihilescu (Polirom, Iai, 2006, pp. 244-248).27. Apud Falasca-Zamponi,Fascist spectacle, p. 23.28. M. Durham, Feminism, n C. Blamires (ed.), World Fascism. A Historical Encyclopedia,vol. I, p. 232.391

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    10/94

    EXTREMA DREAPTAnularea autonomiei personale i cultul liderului suprem fac din statul fascist nu doar un

    regim extrem-paternalist, ci i unul abuziv, care i terorizeaz cetenii identificai prinapartenena la sngele arian29 , ntru obedien i conformism fa de persoanaConductorului. ntre ameninarea violenei i propaganda oficial, drepturile persoanei dispar,

    autonomia de gndire este vzut ca un act de subversiune, exprimarea liber, ca un sabotaj, iarindividualismul, ca o crim. Extrema dreapt a demonstrat astfel c este complet incompatibilcu fundamentele democraiei i statului de drept, cu drepturile omului n general i, nu poate fiacceptat ca fundament ideologic pentru un partid democratic (vezi i Andreescu, 2003).

    2. Dreapta radical pe mapamond, postRzboi Rece. Experiena american

    Pentru simpatizanii extremei drepte, anii 1990-1991 aduc o victorie ndelung ateptat:prbuirea comunismului n Europa de Est i colapsul URSS. Spaiul ideologic eliberat prindispariia totalitarismului de stnga va fi rapid distribuit ntre dumanii interni ai dreptei

    radicale, prin amplificarea unor teme clasice precum rasismul, antisemitismul i xenofobia.n Statele Unite, extremitii au profitat de Primul Amendament la Constituie30 pentru asusine supremaia albilor arieni i a amenina cu un rzboi rasial destinat s purificeAmerica prin exterminarea persoanelor de culoare, a evreilor, homosexualilor i a partenerilorarieni ai tuturor acestora (trdtori de ras) (Pierce, 1996). Recunoatem o ideologie de tipneofascist i neonazist, ancorat n xenofobie, antisemitism, rasism, homofobie. La acestea seadaug influena unui cretinism rasial, de snge: pentru numeroi extremiti de dreapta dinSUA31, acestea reprezint ara promis n Biblie, americanii sunt poporul ales deDumnezeu, afro-americanii nu au suflet i au fost creai pentru munc, hispanicii sunt un poporinferior, iar evreii sunt smna Satanei (Hoskins, 1990; Barkun, 2003, p. 167; Landes, 2006 ,p. 144).

    La mijlocul anilor 1990, nu mai puin de 5 milioane de americani (aproximativ 1,6% din cele311 milioane de ceteni) credeau c guvernul SUA este manipulat de o elit conspirativ i sendreapt spre abuzuri grave mpotriva drepturilor constituionale ale cetenilor (Landes, 2006,pp. 441-443). Teoria conspiraiei a cptat greutate n 1991, cnd preedintele George Bush Sr. avorbit despre nevoia de a construi un sistem internaional de securitate ca despre o nou ordinemondial (Barkun, 2003, p. 40). Afirmaia a validat paranoia conspiraionist din mediileextremiste, militanii fiind ncurajai s treac la aciune

    29. Conform Programului Partidului Nazist German adoptat n 1920, doar o persoan desnge german, indiferent de religie, putea fi cetean al Germaniei; toi ceilali urmau s devinapatrizi i, la nevoie, puteau fi expulzai. (apud. Stackleberg,Hitlers Gemany, p. 89).

    30. Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting thefree exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of thepeople peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances(sursa: www. archives.gov/exhibits/charters/bill_of_rights_ transcript.html, consultat la 20decembrie 2010);

    31. Numrul acestora era aproximat, la nceputul anilor 90, la mai puin de 50.000 depersoane (apud. Barkun, Michael. Religion and the Racist Right: The Origins of the ChristianIdentity Movement. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1994, p. x).392

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    11/94

    IDEOLOGII MONISTEde ctre ideologi neonaziti precum David Lane32 (Michael, 2009). Percepia unui pericoliminent a fost accentuat i de incidentele violente care au opus poliia federal (FBI) unorextremiti de dreapta (la Ruby Ridge33, Idaho, n 1992) sau unor secte cretin-fundamentaliste(la Waco34, Texas, 1993). n acest context are loc cea mai important evoluie a extremei drepte

    americane post1990: apariia autoproclamatelor miliii patriotice, n rndul crora i-au gsitloc inclusiv membri ai Ku Klux Klan35 i ai gruprilor neonaziste.Prima miliie apare n Montana, n ianuarie 1994; va urma statul Michigan, n aprilie acelai

    an; n total, aproape opt sute de grupri separate i autonome vor fi nregistrate pn n 1996,numrnd aproximativ cincizeci de mii de membri i o sut de mii de simpatizani (SPLCenter.org 2001). Americanii care s-au nscris n miliii par s fi fost frustrai de evoluia unor problemeprecum dreptul la avort, drepturile homosexualilor i lesbienelor, msurile de control al accesuluila arme36, politicile afirmative, standardele de educaie, atenia ctre protejarea mediuluinconjurtor, creterea numrului de imigrani i, nu n ultimul rnd, efectul unor acorduricomerciale internaionale asupra economiei americane (Mulloy, 2008, p. 120).

    Iraionalismul ingredient specific fascismuluii prejudecile bazate pe teoria conspiraiei

    i vor ncuraja pe extremitii americani s-i argumenteze discursul ideologic n moduri maipuin obinuite: un exemplu este The Turner Diaries, roman publicat n 1978 de fondatorulAlianei Naionale37, William Pierce (semnat cu pseudonimul Andrew MacDonald). Descrisdrept Biblia rasitilor de dreapta de ctre FBI (SPLCenter.org 2004), cartea prezint unimaginar rzboi rasial declanat, n SUA, de ctre cretini albi care se opun amestecului derase i guvernului federal aflat sub ocupaie sionist38. Volumul a cptat o trist celebritatedup ce s-a aflat c a fost cartea de cpti a lui Timothy McVeigh, un neonazist de 27 de ani,autorul atentatului comis la 19 aprilie 1995 la Oklahoma City39.

    32. Lane (1938-2007) este autorul expresiei Trebuie s asigurm existena poporului nostrui un viitor pentru copiii albi (We must secure the existence of our people and a future forWhite children); fraza a devenit un slogan al rasitilor de pretutindeni, sub numele de cele 14cuvinte; Lane a murit n detenie, condamnat la 190 de ani de nchisoare pentru complicitatea lajafuri i crime comise de neonaziti americani, n anii 1980.

    33. Fiul de 14 ani i soia unui extremist local, Randy Weaver, au fost mpucai mortal deageni federali care ncercau s l aduc pe brbat n faa justiiei; o anchet ulterioar va arta cforele guvernamentale au fcut uz de arme n mod disproporionat i au exagerat pericolulreprezentat de familia Weaver.

    34. La 28 februarie 1993, agenii federali au ncercat s-l aresteze pe liderul secteiDavidienilor, David Koresh, sub acuzaia de deinere ilegal de arme, chiar n tabra cultuluiaflat la Waco, Texas; ntr-un schimb de focuri, patru ageni i ase sectani au murit. La captulunui asediu care a durat 50 de zile, agenii au luat cu asalt tabra; n incendiul declanat n timpuloperaiunii, 76 de membri ai cultului au murit, inclusiv 20 de copii.

    35. Organizaie rasist aprut imediat dup Rzboiul Civil American (1861-1865); potrivitAntiDefamation League, n SUA ar fi active, n prezent, peste o sut de grupuri ce se revendicdrept continuatoare ale Ku Klux Klan, nsumnd aproximativ 5.000 de membri activi(www.adl.org, consultat la 23 decembrie 2010).

    36. Aa-numita Lege Brady a impus, din 1994, verificarea cazierului fiecrui american cedorete s cumpere o arm de foc, nainte ca persoana n cauz s intre n posesia armeirespective.

    37. Organizaie naionalist-rasist nfiinat n 1974, n Virginia de Vest.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    12/94

    38. n englez, ZOG Zionist Occupied Government; expresia a fost preluat i este curentfolosit de neonaziti i rasiti din alte ri la adresa propriilor guverne.

    39. Este vorba despre cel mai grav atac comis pe teritoriul SUA nainte de 11 septembrie2001: explozia camionetei lui McVeigh, ncrcat cu motorin i ngrminte chimice, a ucis 168de persoane i a rnit alte 680.393

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    13/94

    EXTREMA DREAPTTragedia de la Oklahoma City a silit autoritile americane s ia msuri mpotriva miliiilor40.

    n 2001, fa de cele peste 800 de grupri recenzate n 1996, mai puin de 160 erau nc activedup cinci ani (SPLCenter.org 2001). Ideologia extremist din spatele miliiilor nu a disprutns; mai mult, ea s-a dezvoltat prin includerea islamofobiei fenomen legat direct de atacurile

    antiamericane de la 11 septembrie 2001, comise de un grup de islamiti extremiti, ceteni aiArabiei Saudite.Islamofobia se bazeaz pe prejudeci personale i generalizri abuzive, susinnd c

    terorismul islamist de tip Al Qaeda este rezultatul inevitabil al preceptelor religiei islamice,animat de ideea rzboiului sfnt pentru supunerea i convertirea prin for a tuturornecredincioilor (Schwartz, 2010, p. 19). Pentru unii intelectuali americani de confesiunemusulman, islamofobia pare s fi devenit deja o form acceptabil de rasism n SUA 41, precumi o trstur de baz a ideologiei extremei drepte americane (Paxton, 2004, p. 174). Fenomenula fost accentuat i de stereotipurile promovate de media i numeroase producii cinematografice,care i prezint pe musulmani drept bieii ri (Kaplan, 2006).

    n ciuda pericolului pe care l reprezint unii dintre cei mai radicali membri ai si, extrema

    dreapt rmne un fenomen marginal al societii americane. Din pcate, rasismul continu sconstituie o provocare pentru democraia de peste Atlantic (Feagin, 2010). n 2009, BarackHussein Obama a devenit primul american de culoare ales la Casa Alb. Aceast premier a fostvzut ca o victorie mpotriva rasismului n SUA, ns optimismul trebuie temperat: n zileleimediat urmtoare alegerilor, site-ul Stormfront.org42 a fost vizitat de att de muli internaui,nct serverele sale s-au prbuit, neputnd face fa traficului (Daniels, 2009, p. xiii).

    3. Extrema dreapt n Rusia post-comunist: neonazism i migrantofobia

    n Federaia Rus statul nscut din dizolvarea URSS n 1991 prbuirea economiei

    centralizate s-a suprapus pierderii prestigiului de putere mondial i rearanjrii hrilor EuropeiCentral-Estice i Asiei Centrale prin ignorarea intereselor Moscovei i chiar n pofida acestora.Sentimentele de umilire i frustrare la adresa Occidentului au fost att de puternice nct i-aucoalizat, iniial, att pe nostalgicii comunismului, ct i pe naionalitii extremei drepte (Davies iLynch, 2005, p. 163). Trauma istoric a fost explicat, n zone largi ale societii ruse, nu ca ourmare a unor procese istorice obiective, ci mai degrab prin existena unui complot vestic, carear fi ncurajat ulterior att federalizarea Rusiei (vzut ca un prim pas ctre dezintegrarea statuluirus), ct i reformele economice dure ale anilor 1990 (descrise adesea, de ctre ruii de rnd,drept criminale) (Pain, 2007, p. 904).40. Miliiile din mai multe state au fost desfiinate dup ce justiia le -a gsit vinovate pentruintimidarea unor oficiali federali (Montana i Georgia), deinere ilegal de arme i explozibili(statele Washington i Georgia), tentativ de a arunca n aer cldiri federale (Virginia de Vest),comploturi viznd baruri ale comunitii gay i clinici pentru avorturi (Oklahoma) sau otrvireaunor oficiali locali i federali cu ricin (Minnesota).41. Mosque Controversy: Does America Have a Muslim Problem?, n Time, 19 august 2010.42. Unul dintre cele mai cunoscute website-uri neonaziste din SUA, Stormfront.org a fost fondatn 1995 de un fost lider al Ku Klux Klan, Don Black.394

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    14/94

    IDEOLOGII MONISTEncepnd cu 1990, dreapta radical din Rusia a fost dominat, ca ideologie i activism, de

    Unitatea Naional Rus43 (UNR). Pe lng antisemitismul visceral, UNR a mbriatnumeroase elemente de recuzit fascist: organizarea paramilitar, salutul fascist i o zvasticmodificat (de culoare roie pe fond alb), purtat la uniforme negre sau de camuflaj (Astashin,

    2009, p. 55). Cu toate acestea, liderii si au respins orice afiliere ideologic lanaional-socialismul german, mergnd pn la a elabora o ntreag teorie conform creia zvasticaar fi, de fapt, un simbol naional-religios rusesc (Bowden, 2008, pp. 324-325). Mai mult,formaiunea s-a prezentat ca o urma a tradiiei SutelorNegre44, organizaie extremist dinRusia arist a nceputului de secol XX. UNR ajunsese, n 1996, la aproape 200.000 de suporteri,organizai n reele teritoriale, dintre care cele mai puternice au fost cele din regiunile sudice aleFederaiei Ruse; periodicul gruprii, intitulat Ordinea rus (Russkii poriadok), aprea n maimulte zeci de mii de exemplare i domina scena mass -media naionaliste, promovnd un cocteilideologic etno-rasial condimentat cu ultranaionalism, misticism antisemit, xenofobie i bigotismcretin-ortodox45.

    Succesul UNR a fost direct legat de valul de xenofobie care a cuprins Rusia ncepnd cu

    prima parte a anilor 1990. Motivat iniial de resentimentele ruilor fa de ceceni, acest curent s-atransformat ntr-o adevrat caucazofobie, care s-a extins la toate grupurile etnice din sudulCaucazului i Asia Central i n special la musulmanii provenii din Uzbekistan, Tadjikistan iKrgzstan (Astashin, 2009, p. 53; Khachaturian, 2009, p. 20).

    n cadrul larg al xenofobiei, ideologia gruprilor de skinheads i neonaziste a cptatamploare n Rusia. De la mai puin de 10 membri n 1990, grupurile de skinheads au ajuns snumere, fiecare, sute de aa-zii lupttori; purtnd nume precum Grupul Naional Socialist88, Pumnul Rus sau Kolovrat (Zvastica), aceste organizaii sunt deosebit de active nMoscova, St. Petersburg i alte orae mari din Rusia (Pain, 2007, p. 890). Violena atacurilor inumrul de victime46 provocate de bandele de neonaziti au determinat autoritile ruse s iamsuri din ce n ce mai mai drastice. Dei neimplicate direct n politic,

    43. Gruparea a fost nfiinat de activistul naionalist slavofil Aleksandr Barkaov i a rezistattimp de zece ani, respectiv pn la interzicerea sa de ctre autoritile moscovite, n 1999.

    44. Aprut n 1905, Ciornaia Sotnia a fost cea mai important grupare naionalist-extremistrus din perioada nceputului de secol XX; susintoare a Casei Romanov i opus oricreirestrngeri a puterilor monarhului, a promovat ortodoxia, autocraia i naionalismul slavofil,xenofob i antisemit, a instigat i declanat numeroase pogromuri mpotriva evreilor rui careacie la aa-numitele Protocoale ale nelepilor Sionului (dovedite ulterior ca falsuri), fiindncurajat depoliia secret arist; ncepnd cu 1907, a pierdut numeroi susintori i a fostdesfiinat oficial n 1917.

    45. Printre subiectele predilecte pentru redactorii Ordinii ruse s-au numrat juguliudeo-comunist instaurat n [urma Revoluiei Bolevice din] 1917 i genocidul comismpotriva ruilor i popoarelor indigene; se milita pentru controlul cstoriilor mixte dintre ruii reprezentani ai altor etnii, precum i limitarea numrului de copii n aceste familii; evreii erauexclui din societate,definit ca aparinnd ruilor i popoarelor non-slave indigene care nu aualt ar n afar de Rusia; sursa:Russkii poriadok, nr. 9-1, dec. 1993-ian. 1994, pp. 24-27, citatn Victor Shnirelman, Russian Neopagan Myths and Antisemitism, n Analysis of currenttrends in antisemitism (ACTA), 1998, nr. 13, disponibil la http://sicsa.huji.ac.il/13shnir.html,consultat la 12 februarie 2011.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    15/94

    46. n primele opt luni ale lui 2010, un centru neguvernamental moscovit care monitorizeazactivitatea gruprilorextremiste ruse a recenzat 234 de persoane atacate de skinheads, dintre care22 au fost ucise; comparativ, n 2008 s-au produs 515 atacuri, soldate cu un total de 96 de mori;apud M. Laruelle, The Ideological Shift on the Russian Radical Right, n Problems ofPost-Communism, vol. 57, nr. 6, 2010, p. 23.395

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    16/94

    EXTREMA DREAPTgruprile neonaziste sunt apropiate de unele partide extremiste, dintre care cel mai important esteMicarea mpotriva Imigraiei Ilegale (DPNI, acronimul n limba rus), nfiinat oficial n 2002.Susinut de capetele rase, DPNI organizeaz maruri de protest mpotriva imigranilor, n carecheam la aprarea albilor mpotriva colorailor. Aceste manifestri au reuit s impun

    neologismul migrantofobie n limbajul presei, al politicienilor i al publicului din Rusia(Laruelle, 2010, p. 23).

    4. Repoziionarea dreptei radicale vest-europene post-1990

    n Europa Occidental, prbuirea regimurilor socialiste din Est a adus perspectiva uneiamplificri a fenomenului imigraiei economice. nc din anii 1980, creterea vizibil anumrului de strini, mai ales a numrului celor provenind din ri musulmane i africane, s-asuprapus emergenei unor probleme sociale i economice mai vechi sau mai noi: globalizareaeconomic, multiculturalismul, dificultile de adaptare ale emigranilor, legislaia de protejare a

    mediului, creterea taxelor, corupia i incompetena multora dintre politicienii aflai la putere(Paxton, 2004, p. 181).Dup 1990, neofascitii europeni au beneficiat direct de pe urma compromiterii stngii; la

    rndul lor, partidele socialiste au migrat ctre centru, renunnd la radicalismul specific lupteide clas. Partidele conservatoare, de centru sau centru-dreapta, s-au vzut silite s apese pedalapopulismului naionalist pentru a pstra distana; discursul dreptei conservatoare a cptat astfelaccente naionaliste, xenofobe i chiar rasiste, care, n schimb, au legitimat poziiile drepteiradicale (Passmore, 2002, p. 95).

    n aceste condiii, scena politic a Europei de Vest nregistreaz, ncepnd cu 1990, o creteresensibil a influenei extremei drepte asupra electoratului, prin partide cu origini i/sau programepolitice extremiste47. Emergena acestor formaiuni se explic prin cel puin doi factori. Unul

    ine de capacitatea formaiunilor radicale de a exploata oportuniti politice i nie electoralecreate, de exemplu, de fluctuaia nivelului de ncredere al alegtorilor n partidele consacrate alemainstream-ului politic fie ele liberale sau conservatoare (Arzheimer i Carter, 2006). Aldoilea element ar fi apariia i disponibilitatea spre folosire a unui nou cadru ideologic, care apermis partidelor extremiste s se elibereze de imaginea negativ i s atrag noi votani, nspecial pe aceia dezamgii de partidele de centru i dreapta (Rydgren, 2005, p. 416).

    Cel mai bine poziionat pentru a da form acestui cadru ideologic a fost grupul de intelectualifrancezi reunii n jurul lui Alain de Benoist, implicai n curentul metapolitic al aa-numiteiNouvelle Droite (Noua Dreapt european, dar cu certe aspiraii universaliste).

    Dup prbuirea marxism-leninismului sovietic n 1991, Noua Dreapt (ND) se va apropiaideologic de discursul stngii, respingnd victoria capitalismului liberal i mai ales tezastatului universal omogen (Fukuyama, 1992). Mondialismul bazat pe uniformizarea cultural lamricaine este acuzat ca principala plag a civilizaiei moderne, alturi de

    47. Ne vom referi, n continuare, la formaiuni precum Micarea Social Italian (MSI),Blocul/ Interesul Flamand din Belgia (Vlaams Blok/Belang), Partidul Danez al Poporului (DanskFolkeparti, DF), Partidul Naional Britanic (British National Party, BNP) i Partidul NaionalDemocrat al Germaniei (Nationaldemokratische Partei Deutschland, NPD).396

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    17/94

    IDEOLOGII MONISTEimigraie i de ideea societii multirasiale; capitalismul liberal este nvinuit pentru ptrundereamuncitorilor neeuropeni n economiile naionale de pe Vechiul Continent un proces care, nopinia grupului condus de De Benoist, corupe i distruge att cultura statului-gazd, ct i pe celeale imigranilor. ND propune, ca antidot, un capitalism comunitar i o democraie exprimat

    direct, n cadrele unei societi nchise din punct de vedere etnic (Spektorowski, 2003, p. 116).Cnd se refer la europeni, ND se distaneaz de discursul rasist explicit i de ideea superioritiirasiale, avansnd ideea diferenierii culturale de fapt, un nou tip de exclusivism, ndreptatmpotriva imigranilor provenii din statele Africii sau Orientului Mijlociu.

    Un pas important ctre clarificarea conceptelor de mai sus va fi fcut n 1999, cnd DeBenoist i Charles Champetier public un manifest ideologic intitulat Noua Dreapt a anului2000. Textul vorbete despre o Europ federal n care au loc doar culturile albe (originare nLumea Veche) i n care diversitatea etnic este permis doar europenilor, nu i celor din afaracontinentului. Soluia sugerat pentru imigrani (mai ales pentru cei provenii din rilemusulmane) este disocierea ceteniei de naionalitate: apartenena la demos se va baza pecriteriul etnic lucru care aduce aminte de legile rasiale din Italia lui Mussolini sau regimul

    francez de la Vichy48. Combinaia dintre etno-naionalism i rasismulcultural, potenat de ovirulent retoric antiestablishment, a oferit partidelor radicale de dreapta argumente pentru asusine c o democraie autentic este doar cea reprezentativ pentru corpul etnic majoritar.

    4.1. Spre guvernare, prin abandonarea neofascismului: modelul italian

    Deriva stngii internaionale, la nceputul anilor 1990, a oferit o oportunitate strategic partidelorde extrem dreapt cu origini ideologice fasciste: aceea de a clama nceputul unei noi epoci i,printr-o cosmetizare ideologic mai mult sau mai puin de suprafa, de a iei din izolareapolitic impus de gruprile democrate consacrate. Exemplul Micrii Sociale Italiane(Movimiento Sociale Italiano, MSI), fondat n 1946 de ctre foti militani fasciti, este cel ma i

    bun pentru a ilustra tranziia neofascismului de la izolare la guvernare.n 1993, gruparea se va proclama postfascist (Griffin, 2000, p. 163), cu intenia explicitde a construi un partid conservator de dreapta, pro-catolic. Liderii MSI au profitat de condiiilepolitice din societatea italian a anilor 1990. Este vorba despre scindarea Partidului ComunistItalian, n 1991, dar mai ales despre scandalul de corupie cunoscut n Italia sub numele deTangentopoli (oraul mitei), care aproape c a distrus partidele socialist i cretin-democrat49.

    48. Este vorba despre aa-numitul Stat Francez (n opoziie cu Republica Francez), condusde marealul Philippe Ptain, cu acceptul lui Hitler, dup ocuparea Franei de ctre armatagerman; autoritatea acestui regim colaboraionist s-a exercitat cu precdere n zona de sud aFranei, neocupat direct de Wehrmacht; numele este legat de staiunea balnear Vichy, unde s-aaflat sediul guvernului Ptain (ntre iulie 1940 i august 1944).

    49. Investigaiile demarate de justiia italian n 1992 au vizat zeci de politicieni, fotipremieri i minitri, precum i oameni de afaceri, implicai ntr-o adevrat reea de mit icorupie; numeroase personaliti ale scenei politice, compromise de relaiile oneroase cu mediulde afaceri, s-au retras din viaa public (Waters, 1994; Hopkin, 2003).397

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    18/94

    EXTREMA DREAPTn aceste condiii, MSI obine 14% din voturile italienilor la alegerile legislative din 1994 i

    intr n guvernul format de Silvio Berlusconi i Forza Italia. La Congresul naional din 1995,impulsionai de succes, liderul MSI Gianfranco Fini i echipa sa au prezentat noul programpolitic al partidului50. Acesta recunotea valoarea libertii individuale i a democraiei i

    condamna totalitarismul, rasismul i antisemitismul. Este schimbat inclusiv numele formaiunii,n Aliana Naional (Alleanza Nationale, AN). Valorile de baz ale partidului rmn cele aledreptei: ideologic, formaiunea nclina puternic ctre o perspectiv conservatoare, apropiat deromano-catolicism, n care elementele de baz ale societii sunt familia, proprietatea privat,religia i naiunea, articulate de solidaritatea social i libertatea economic51.

    Cltoria de la periferia sistemului politic spre centrul acestuia a fost una de succes pentruMSI-AN; ea confirm faptul c integrarea formaiunilor de extrem dreapt n sistemul politicdemocratic i mai ales participarea acestora la guvernare sunt eluri imposibile, practic, frabandonarea explicit a proiectului neofascist. Este adevrat c distanarea de fascism a MSI -ANa nregistrat i sincope: o serie de reprezentani ai partidului au continuat s participe la diversemanifestri aniversare fasciste, organizate inclusiv la mormntul lui Mussolini din Predappio, n

    nordul Italiei (Mammone, 2009, p. 173). Toate acestea plesc ns pe lng declaraiilevitriolante ale liderului Ligii Nordului, Umberto Bossi, care susine separarea regiunii de nord aItaliei. Bossi crede c Uniunea Europeaneste condus de pedofili (Passmore, 2002, p. 99) i cBiserica Catolic va ajunge n closetul istoriei52; tot el a sugerat ca vasele cu imigrani ilegalice ncearc s ajung la rmul italian s fie atacate cu lovituri de tun53.

    Dup aderarea Romniei i Bulgariei la Uniunea European, n 2007, neofascitii italieni auatras atenia prin virulena cu care au denunat numrul mare de romni de etnie rom prezeni nItalia, precum i infraciunile comise de acetia. Vorbind n numele partidului AlternativaSocial, Alessandra Mussolini54 a stigmatizat ntreaga comunitate romneasc din Peninsul,declarnd c nclcarea legii a devenit un mod de via pentru romni, [...] care comit crimeoribile55. n februarie 2011, prejudecile la adresa romilor au fost exprimate chiar de o fostdeputat comunist, convertit la centru-dreapta n 1994; ea i-a comparat pe romi cu cinii ii-a acuzat c i ursc pe italieni i nu vor dect s profite de pe urma acestora56.

    50. Programul s-a intitulat Pensiamo lItalia. Il domani ce gia. Valori, idee e progetti perlAN (S ne gndim la Italia. Mine este deja aici. Valori, idei i proiecte pentru AN).

    51. AN va obine 12% din voturi n alegerile din 2001, iar Fini va participa la toate cele treicoaliii guvernamentale conduse de premierul Berlusconi, ca vicepremier i ministru de Externe.Istoria MSI-AN se ncheie n 2009, cnd partidul a fuzionat cu noua formaiune decentru-dreapta nfiinat de Berlusconi sub numele de Poporul Libertii.

    52. An Italian Fringe Firebrand Gains Votes, Power in Crisis, The Wall Street JournalEurope on-line, 13 decembrie 2010, consultat la http://online.wsj.com, la 11 februarie 2010.

    53. Ottanta milioni di immigrati, n La Padania, 19 septembrie 1997, citat n DwayneWoods, Pockets of resistance to globalization: the case of the Lega Nord, Patterns ofPrejudice, 2009, vol. 43, nr. 2, p 172.

    54. Fost membr a MSI-AN, a prsit formaiunea n 2003 pentru a crea propriul partid,Alternativa Social.

    55. MEPs welcome fall of far-right group, Euobserver, 14 noiembrie 2007, disponibil lahttp:// euobserver.com, consultat la 13 februarie 2011.

    56. Politician italian: Este mai uor s educi un cine dect un rom, Antena 1 (online),disponibil la www.a1.ro, consultat la 20 februarie 2011.398

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    19/94

    IDEOLOGII MONISTE

    4.2.Partidul Naional Britanic: dificila coabitare a neofascismului cu democraia

    Cazul Partidului Naional Britanic (British National Party, BNP) ilustreaz un traseu politic

    complet opus celui parcurs de Micarea Social Italian: n ciuda eforturilor de mbuntire aimaginii sale publice, BNP nu a reuit s abandoneze extremismul de dreapta.

    BNP a fost fondat n 1982 de John Tyndall, personaj recunoscut pentru implicarea sa, nc dinanii 1950, n diverse organizaii continuatoare ale fascismului britanic lipsit de succes politicdin perioada interbelic57. Pe tot parcursul anilor 1980 i 1990, BNP s-a confruntat cu o situaiedificil, iar victoria guvernului condus de Margaret Thatcher n Rzboiul Insulelor Falkland58 antrit poziia conservatorilor i a blocat posibila scurgere a voturilor ctre extrema dreapt.Problemele de imagine ale BNP s-au datorat nu doar antisemitismului explicit promovat, ci ilegturilor strnse dintre formaiune i diverse grupuri deskinheads i neonaziti59 implicate nconfruntri de strad cu simpatizani ai stngii radicale (Copsey, 2007, p. 66).

    n 1999, Nick Griffin preia conducerea partidului i demareaz un proces de modernizare

    limitat; cea mai important schimbare ideologic a vizat preluarea conceptului de diferenierecultural elaborat de Noua Dreapt european. Antisemitismul va scdea cu cteva octave, iarGriffin va recomanda membrilor BNP s evite, n principiu, discuiile asupra ideologiei i s serezume la patru concepte simple: libertate, democraie, securitate i identitate naional (Copsey,2007, p. 69). Dup ratarea alegerilor europarlamentare din 2004, Nick Griffin va propune o nouplatform doctrinar, ce va fi lansat n aprilie 2005, sub titlul Recldirea DemocraieiBritanice. Programul va fi dezvoltat n 2010, n manifestul lansat cu prilejul alegerilor generalei intitulat Democraie, Libertate, Cultur, Identitate.

    Orientarea ideologic a BNP acoper dou direcii principale. Mai nti, pentru a marcaruperea irevocabil de totalitarismul fascist, este subliniat opoziia fa de un stat mult preaputernic; BNP respinge crile de identitate naionale i promite s apere libertatea de expresie

    prin anularea legislaiei mpotriva incitrii la ur rasial sau religioas; n acelai timp, suntpropuse retragerea Marii Britanii din Uniunea European, renegocierea Tratatului AlianeiAtlanticului de Nord (NATO) i renvierea democraiei directe prin ncurajarea iniiativelorceteneti supuse referendumului (BNP, 2005, 2010).

    A doua direcie de gndire este orientat ctre critica multiculturalismului i a egalitarismului,mprumutnd masiv din tezele curentului intelectual al Noii Drepte europene. n spatelemulticulturalismului, anun manifestele BNP, nu se afl o conspiraie evreiasc, ci foraeconomic oarb a capitalismului global (2005). Aceasta distruge culturile i identitile

    57. Este vorba despre Uniunea Britanic a Fascitilor, nfiinat n 1936 de Sir Oswald Erna ldMosley (1896-1980), politician britanic de dreapta; UBF nu s-a bucurat de succes i fost interzisn 1940.

    58. Conflictul asupra Insulelor Falkland din Atlanticul de Sud a fost purtat ntre Argentina iMarea Britanie, ntre 2 aprilie 1982 (cnd Argentina a invadat insulele) i 14 iunie 1982, cndtrupele argentiniene au capitulat n faa corpului expediionar britanic.

    59. Este vorba n special de gruparea Combat 18, care iniial asigura paza la reuniunile BNP;relaiile vor fi rupte ca urmare a comportamentului violent al membrilor Combat 18, care i-auales numele pentru a marca iniialele lui Adolf Hitler, respectiv prima i a opta liter din alfabet(Combat 18: Memoirs of a street-fighting man, The Independent, 1 februarie 1998, disponibilon-line la http://www.independent.co.uk, consultat la 15 ianuarie 2010).399

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    20/94

    EXTREMA DREAPTlocale prin omogenizare, provocnd un genocid cultural. De aceea, partidul dorete stopareaimediat a imigraiei, deportarea solicitanilor de azil i a imigranilor ilegali i impunerea depolitici sociale prefereniale n favoarea populaiei locale (BNP, 2005, 2010). Egalitarismulseafirm nu are ce cuta n societatea britanic:

    Nu acceptm absurda superstiie propagat din motive diferite de ctre capitaliti, liberali,marxiti i teologi a egalitii ntre oameni. ncepnd cu discreditatul argument feminist cbrbaii i femeile sunt la fel, pn la parial probata idee c orice membru al populaiei senate cu acelai potenial ca toi ceilali, inclusiv negarea corect politic a faptului c existdiferene ntre membrii diferitelorraserespingem cu trie toate aceste mituri (BNP, 2005,p. 17).Reorientarea ideologic nu a adus partidului succes electoral: la alegerile generale din 2005 i

    2010, BNP nu a reuit s obin nici mcar un loc n legislativul Marii Britanii, iar n 2009 atrimis doar doi reprezentani n Parlamentul European60. Naionalitii britanici rmn ncontinuare izolai pe scena politic i expui criticilor mass-media i societii civile,dovedindu-se incapabili s renune la neofascism.

    4.3.Neonazismul n Germania: de la anticomunism la anticapitalism

    Dup 1990 i prbuirea stngii, neonazitii germani au mbriat lupta mpotriva capitalismuluiliberal i a globalizrii economice, integrnd aceste teme n discursul clasic fascist, alturi deultranaionalism, antisemitism, rasism i xenofobie. Reorientarea ideologic a fost ncurajat,indirect, prin reunificarea statului german: discursul anticapitalist a nregistrat o audiencrescut n fosta Germanie de Est, unde reformele sociale au produs numeroase dificultieconomice.

    Peisajul ideologic al extremei drepte germane contemporane comport dou zone. Prima estecea vizibil, reprezentat de formaiuni legal constituite precum Partidul Naional Democrat al

    Germaniei (Nationaldemokratische Partei Deutschlands, NPD), care particip la sistemul politic(dei de pe poziii care l fac indezirabil pentru orice coaliie de guvernare). A doua zon este ceaobscur, n care se manifest numeroase grupuscule neonaziste (freie Kameradschaften,camaraderii libere), independente, active la nivel local sau regional i lipsite de o ierarhieformal61.

    NPD este, n acest moment, cea mai important grupare de extrem dreapt legal constituitdin Germania Federal62. n primii ani de la fondarea n 1964, NPD a fost preocupat exclusiv derevizionismul istoric i combaterea comunismului, prezentndu-se drept singura formaiune derezisten naional a poporului german (Svulescu, 2000, p. 39). Dup 1990 i

    60. Unul dintre ei este chiar preedintele partidului, Nick Griffin.61. Numrul membrilor partidelor politice de extrem dreapta din Germania a sczut constant

    n ultimii ani, ajungnd n 2008 la mai puin de 30.000 de persoane, fa de 31.000 n 2007;gruprile ilegale neonaziste ar avea aproximativ 5.000 de membri; sursa: BfV, Raportul Anual2008, disponibil la www.verfassungsschutz.de, consultat la 20 ianuarie 2011.

    62. NPD a fuzionat, la 1 ianuarie 2011, cu gruparea Deutsche Volksunion (Uniunea PoporuluiGerman), noul nume fiind NPD Die Volksunion; noul partid ar avea un total de aproximativ13.000 de membri.400

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    21/94

    IDEOLOGII MONISTEreunificarea statului german, NPD s-a reorientat ctre anticapitalism, abordnd teme precumomajul, problemele sistemului de asigurri sociale i efectele globalizrii.

    NPD nu respinge economia de pia per se, ns afirm c toate companiile ce opereaz nGermania ar trebui s serveasc interesele economiei naionale germane; firmele mici i medii ar

    urma s beneficieze de politici protecioniste i ajutoare de stat, mai a les n domeniul agriculturii,iar locurile de munc (precum i celelalte servicii sociale) ar urma s fie oferite mai ntigermanilor (identificai n sens etnic) i abia mai apoi strinilor, conform sloganului Doarnaionalul poate fi social! (NPD, 2010). Extrema dreapt german vede n globalizare imulticulturalism o ameninare la adresa societii etnice omogene, aa-numitulVolksgemeinschaftcomunitatea poporului german, conceptualizat n termeni rasiali.

    Pentru un observator atent, originile naziste ale NPD sunt vizibile de exemplu, n straniaidentitate dintre sloganul oficial Arbeit. Familie. Vaterland63 (Munc. Familie. Patrie) ideviza regimului colaboraionist, pro-nazist i antisemit de la Vichy, condus de marealul Ptain:Travail.Famille. Patrie... Totui, NPD este silit s-i cenzureze manifestrile, pentru a nu intrasub incidena Codului Penal german, care pedepsete utilizarea public a simbolurilor

    organizaiilor extremiste interzise (drapele, embleme, uniforme, sloganuri i formule de salutetc.). La aceasta se adaug atitudinea de toleran zero fa de neonazism existent la nivelulpartidelor politice democratice i al societii civile din Germania i exprimat prin sloganuriprecum Niciodat! (Me wieder!) i Sugrumare n fa [a neonazismului]! (Wehret denAnfngen!) (Haupt, 2008, p. 171).

    Grupurile de neonaziti, active n spaiul societii necivile, sunt indiferente la acesteconstrngeri; simbolistica lor face uz masiv de zvastic, vultur (simbolul PartiduluiNaional-Socialist German, adoptat n anii 1930), drapelele Germaniei naziste64, emblemeleunor uniti militare ale celui de-Al Treilea Reich65, nsemnele batalioanelor de asalt(Sturmabteilung, SA)66 i ale trupelor de protecie (Schutzstaffel, SS)67, precum i diversetipuri de cruci (celtic, solar68, a Ku Klux Klan-ului .a.). Multe dintre aceste simboluri seregsesc pe coperile CD-urilor audio editate de formaii punk-rock de orientare extremist(numit i nazi rock); curentul i are originea n micarea skinhead din Marea Britanie, de lasfritul anilor 60 ai secolului XX (Brown, 2004, p. 164).

    Att NPD, ct i gruprile neonaziste mprtesc aceleai preocupri xenofobe, rasiste iantisemite n probleme de actualitate precum imigraia, pericolul islamic i imperialismulStatelor Unite; aceast apropiere ideologic a fost recunoscut nc din 1996, cnd leadership-ulNPD a decis s exploateze activismul grupurilor de neonaziti i skinheads, oferindu-leoportunitatea de a se altura partidului (Sommer, 2008, p. 307).

    63. Observat pe site-ul oficial al partidului, http://www.npd.de, consultat la 20 ianuarie 2011.64. Este vorba de cele trei variante ale drapelului de lupt al Germaniei naziste

    (Reichskriegsflagge), folosite n perioada 1933-1945 (ncepnd cu 1935, pe drapel s-a aflatzvastica).

    65. Un exemplu este aa-numitul Wolfsangel, (capcana lupilor), prezent n emblema maimultor uniti militare germane, inclusiv Divizia a 2-a de tancuri Das Reich a Waffen-SS; unalt simbol este zvastica cu trei brae (triskelion) folosit ca nsemn al Diviziei a 27-a SSLangemarck, compus din voluntari belgieni.

    66. Runa Tyr (o sgeat dreapt cu vrful n sus), simbol din mitologia nordic, a fost folositde batalioanele SA.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    22/94

    67. Runa Sig (dou fulgere stilizate) i capul de mort (Totenkopf, n german) au fostsimboluri ale SS.

    68. Simbol preluat de neonaziti de la Ku Klux Klan, mpreun cu practica nlrii de cruci nflcri.401

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    23/94

    EXTREMA DREAPTStrategia a avut un succes limitat, n 2004, cnd partidul a obinut 9% din voturi n landulSaxonia, respectiv 12 locuri n Parlamentul acestuiao premier n istoria NPD.

    Preocuparea pentru problemele social-economice este direct legat, n doctrina partidului, deuna dintre cele mai importante linii de for ale discursului extremist-revizionist al NPD:

    raportarea la trecutul nazist al Germaniei. Respingerea nazismului de ctre societatea german,acceptarea rspunderii naiunii pentru crimele comise de cel de-al Treilea Reich i intoleranafa de ideologia fascist sunt vzute ca parte a unui complot extern, menit s perpetueze cultulvinoviei n rndul germanilor. n retorica extremitilor NPD, Statele Unite i evreii ncearcnegroizarea intelectual a tinerilor germani prin muzic hip-hop i McDonalds-uri, cu scopulmutilrii spirituale a noilor generaii (BvF, 2008, pp. 71-73). Tot astfel, n 2008, un lider NPD69declara c victoria lui Barack Obama n alegerile pentru Casa Alb este rezultatul alianei dintreevrei i negrotei, acuzndu-l pe liderul american c intenioneaz s distrug identitatea alb aStatelor Unite70.

    Combinaia dintre rasism i antisemitism, pe de o parte, i antiglobalism i anticapitalism, pede alt parte, reprezint o evoluie major a ideologiei gruprilor de extrem dreapt din

    Germania. Modelul exploatrii frustrrilor social-economice pe coordonateleultranaionalismului xenofob i antisemit a fost preluat, n mod evident, de la naional -socialitiicondui de Adolf Hitler. Slabele rezultate electorale ale NPD71, precum i opoziia partidelordemocratice din Germania par s confirme lipsa de viitor a ideologiei neofasciste la nivelulpoliticii federale.

    4.4.Extrema dreapt european i islamofobia

    Conceptul de islamofobie a nceput s capete consisten n 1997, odat cu raportulIslamofobia: o provocare pentru noi toi al Comisiei privind Musulmanii Britanici iIslamofobia (CBMI). Raportul definea islamofobia drept ostilitate nefondat fa de Islam,

    respectiv team sau dispre fa de toi musulmanii sau de majoritatea acestora72.Stigmatizarea islamului de ctre discursul dreptei radicale vest-europene a nceput cu multnainte de 11 septembrie 2001. n anii 1970, formaiuni precum Partidul Naional Britanic i -auasumat combaterea imigraiei originare din nordul Africii, Turcia sau ri musulmane precumPakistanul, pentru a scoate n eviden incompatibilitatea cultural dintre comunitile deimigrani i majoritate (Passmore, 2002, p. 162).Pe de alt parte, o serie de evenimente i crizeinternaionale, printre care revoluia islamic din Iran (1979), invadarea Kuweitului de ctre Irak(1990) i numeroasele atentate teroriste (unele sinuciae) comise de grupri islamiste radicale dinOrientul Mijlociu (precum Hezbollah73 i Hamas74), au construit, la nivelul opiniei publice, oimagine negativ a musulmanului, aceea de inamic al Occidentului (Bleich, 2009).

    69. Jrgen Gansel, deputat NPD n Parlamentul landului Saxonia.

    70. Calls for prosecution after German politician says Obama win a declaration of war,The Telegraph, 11 noiembrie 2008. disponibil la www.telegraph.co.uk, consultat la 21 ianuarie2011.

    71. La alegerile desfurate pn n prezent, NPD nu a reuit s ajung la reprezentarea nParlamentul federal, ba chiar a pierdut patru dintre cele dousprezece fotolii din legislativullandului Saxonia, la alegerile din 2005.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    24/94

    72. Raportul CBMI este disponibil lahttp://www.runnymedetrust.org/publications/pdfs/islamophobia. pdf, consultat la 15 ianuarie2011.

    73. Grupare islamist libanez, fondat cu sprijinul Iranului n 1982.74. Micarea Integrist Palestinian Hamas a fost nfiinat n 1988.402

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    25/94

    IDEOLOGII MONISTEIslamofobia se manifest, adesea, sub pretextul protejrii valorilor cretine, ca parte a

    identitii culturale naionale i europene. Moscheile i mai ales minaretele sunt prezentate deextremiti de exemplu, n Danemarca sau Elveia ca arme de lupt pentru impunerea uneiputeri politico-religioase75 n dauna valorilor cretinismului; se impune deci completa

    ndeprtare a musulmanilor din Europa, deoarece nicieri pe glob nu a fost posibil integrareamusulmanilor ntr-o alt cultur76. n viziunea Partidului Naional Britanic, Coranul nu estealtceva dect un manual plin de ur despre cum se cuceresc rile i popoarele77, iar moscheilei minaretele nu reprezint nimic mai mult dect dovezi ale cuceririi teritoriale (BNP, 2010, p.34). O poziie similar au i extremitii germani, pentru care Islamul este o religie strin,incompatibil cu tradiiile intelectuale europene78. n 2001, Pia Kjrsgaard, principala figur aPartidului Poporului Danez, a respins teza conflictului ntre civilizaii de o manier jignitoarepentru musulmani, declarnd c exist doar o singur civilizaie, cea european (Betz i Meret,2009, p. 321).

    Discuiile n jurul relaiei dintre islam i cultura european capt substan concret ncontextul proiectului extinderii Uniunii Europene ctre Turcia idee respins vehement de

    extremitii europeni. Opinia general a acestora este exprimat succint de programul PartiduluiNaional Britanic, n care se afirm c Uniunea European se va sinucide demografic prinintegrarea Turciei i a celor 75 de milioane de musulmani turci (BNP, 2010, p. 34).

    5. Extremismul n Europa Central i de Est problema mixajului ideologic

    rile Europei Centrale i de Est (ECE79) au traversat, ncepnd cu 1990, un proces complex itraumatizant: restructurarea economiilor socialiste pe principiile economiei de pia. Acesta ainclus privatizarea marilor ntreprinderi de stat, liberalizarea preurilor, eliminarea barierelorcomerciale i racordarea monedelor naionale la mecanismele pieelor financiare (avnd ca

    principal efect devalorizarea acestora i scderea puterii de cumprare a cetenilor). Rezultateleimediate ale reformei economice au produs frustrare n rndurile populaiei, afectat de omaj,scdere a nivelului de trai i pierdere de statut social; pentru toate acestea, alegtorii nu auntrziat s acuze corupia i clientelismul noilor elite politice postcomuniste, nvemntate acumn hainele liberalismului democratic. n contextul traumei provocate de efectele destabilizatoareale tranziiei ctre economia de pia, o serie de opiuni naionalist-xenofobe au fost asumate de oparte a electoratului (Tismneanu, 2007, p. 37), n baza vechilor rivaliti interetnice i asentimentelor antisemite motenite din perioada interbelic (Taras, 2009, p. 93). n dimensiuneanaionalist a politicii, istoria,75. Extras din textul Iniiativei populare federale mpotriva construciei de minarete, demaratn mai 2007 i aprobat prin referendumul din noiembrie 2009 de ctre 57,5% dintre alegtoriieleveieni prezeni la urne; textul este disponibil on-line la http://www.minarets.ch/02.html(consultat la 15 ianuarie 2011).76. Extras din programul Partidului Poporului Danez, apud Jens Rydgren, 2004, p. 484.77. Interviu cu Nick Griffin, disponibil la http://www.bnp.org.uk, consultat la 15 ianuarie 2011.78. Jrgen Gansel, deputat n parlamentul landului Saxonia, n Deutsche Stimme (Voceagerman), nr. 9/2008, p. 22.79. Vom folosi, n continuare, acest acronim pentru a asigura lizibilitatea textului.403

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    26/94

    EXTREMA DREAPTetnicitatea i complexa lor reea de simboluri contextualizate au o att de mare importan nctevenimente petrecute n perioada interbelic, precum i n timpul celui de-al Doilea RzboiMondial invadeaz dezbaterea politic de secol XXI (Bustikova, 2009, p. 226).

    Ideologia partidelor extremiste din ECE este rezultatul unei hibridizri, n care elemente de

    politic social de stnga sunt susinute cu argumente de dreapta, etno-naionaliste, astfel nctdistincia ntre cele dou extreme ale spectrului politic devine aproape imposibil. Un exemplueste oferit de programul partidului ultranaionalist Ataka din Bulgaria, n care propuneri precumatacarea simbolurilor naionale bulgare i defimarea Bulgariei vor fi pedepsite cu sanciunisevere sau producia de bunuri, comerul i sistemul bancar ar trebui s fie deinute de bulgaricoexist cu angajamente de genul statul bulgar se oblig s creeze condiiile potrivite pentrusntatea, sigurana social i prosperitatea spiritual i material a tuturor bulgarilor, prin toa temijloacele puterii de stat (Ataka, 2008). La rndul su, Partidul Naional Slovac susineeconomia de pia, ns militeaz pentru reducerea taxei pe valoarea adugat (TVA) la alimentei construirea de locuine sociale pentru tineri80.

    n acest context, ideologia radicalismului de dreapta a cptat, n Europa de Est, o orientare

    naionalist-populist, ce urmrete legitimarea electoral pe dou fronturi: la interior, asigurareaovinismului distribuiei sociale (Mudde, 2000), iar la exterior, specularea unor frustrri iidiosincrazii etno-naionale motenite din perioada interbelic (legate ndeosebi de vechiconflicte teritoriale) i potenate de presiunea multiculturalismului (opoziia fa de minoritileetnice, religioase, sexuale etc.).

    Trebuie spus c, din tot acest acest cocteil ideologic, lipsesc elementele definitorii alefascismului, respectiv apelul la revoluie palingenetic i nlocuirea sistemului politicdegenerat al democraiei liberale cu un sistem totalitar (Griffin, 2008); dup modelul partidelornaionalist-populiste occidentale, roadele democraiei sunt revendicate n favoarea comunitiimajoritare, conform unor sloganuri de tipul Ungaria aparine maghiarilor!81 sau Bulgariadeasupra tuturor!82. Altfel spus, extremismul politic din rile ECE exhib fenotipulneofascismului (motiv pentru care este i numit, adesea, de dreapta), ns posed doar o micparte din genotipul acestuia83.

    Formaiunile din ECE care i-au asumat ideologia hibrid a extremismului au mbriat, nprincipal, trei direcii de aciune: ultranaionalismul, rasismul i antisemitismul. Cel maiimportant este naionalismul xenofob motivat istoric (Kopeec, 2007, 7), care a rezistat, latent, ntimpul totalitarismului comunist i care, dup 1990, a fost potenat sau temperat de condiiilenaionale. Discursul naionalitilor din ECE combin axioma excelenei propriei naiuni (careantreneaz, n oglind, o percepie mai mult sau mai puin negativ asupra altor identitinaionale) cu acuzaii la adresa unora dintre statele vecine, descrise ca neprietene iamenintoare. Ameninarea este cuantificat, n general, prin pretenii teritoriale, iar factorul debaz n aceast ecuaie este existena, pe teritoriul statului X, a unei minoriti din statul Y,vecin-i-inamic. Minoritatea respectiv este nvinuit de naionalitii majoritari de lips deloialitate i aciuni n slujba naiunii-mam (mitul coloanei a cincea).

    80. Interviu cu Jan Slota: My problem: Hungarians and gypsies, The Slovak Spectator(online), 22 mai 2006, http://spectator.sme.sk, consultat la 25 ianuarie 2011.

    81. Sloganul folosit de Micarea pentru o Ungarie Mai Bun Jobbik, partid extremistmaghiar, la alegerile pentru Parlamentul European din 2009.

    82. Slogan folosit de Partidul Ataka din Bulgaria ncepnd cu alegerile legislative din 2005.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    27/94

    83. Desigur, excepie fac organizaiile (ilegale) care se revendic explicit drept continuatoareale unor formaiuni fasciste din perioada interbelic (Garda de Fier n Romnia, Crucile cuSgei n Ungaria .a.);404

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    28/94

    IDEOLOGII MONISTERasismul i antisemitismul sunt alte dou elemente des ntlnite n ideologia gruprilor

    extremist-populiste din ECE, dar i aici avem de-a face cu elemente specifice. Este vorba despreabsena imigraiei avnd ca origine Africa sau Asia; spre deosebire de SUA, Europa de Vest ichiar Rusia, naionalismul xenofob i/sau rasist inspirat de prezena imigranilor strini constituie

    un fenomen cu totul izolat. Astfel, intele discursului rasist-xenofob rmn evreii i romii(Mudde, 2007).Afirmaia potrivit creia cele mai multe ri europene se confrunt, dup 1945, cu un

    antisemitism fr evrei este valabil i pentru statele Europei Centrale i de Est, n carenumrul evreilor nu depete un procent din totalul populaiei; de exemplu, n Ungaria triescntre 60.000 i 140.000 de evrei, n Republica Ceh, 5.000, la fel i n Polonia, iar n Slovacia3.000 (Bergmann, 2008, p. 351). n acelai timp, rile ECE nu par a nregistra o cretere aantisemitismului n baza sentimentelor antiamericane i antiisraeliene generate de conflictulisraelo-palestinian aa cum se ntmpl n Europa de Vest (Kohut i Wike, 2008). Astfel,antisemitismul predominant n ECE este mai degrab bazat pe teoriile conspiraiei i clieereferitoare la comploturi internaionale evreieti viznd dominarea mondial; aceste cliee sunt

    prezente nu doar n mentalul extremitilor, ci i n rndul populaiei generale84.n ceea ce i privete pe romi, acetia au ajuns apul ispitor perfect pentru defulareaobsesiilor rasiste n centrul i estul Europei. Declaraii de tipul romii sunt genetic nclinai scomit crime, nu poi avea ncredere ntr-un igan sau iganii sunt lenei i iresponsabilisunt din ce n ce mai des ntlnite n Europa Central i de Est (Csepeli i Simon, 2004, p. 133),n timp ce extremitii i prezint pe romi drept hoi, criminali i/sau violatori, lenei, murdari i,n general, inadaptabili social 85. Spre deosebire de discursul antisemit, cel antiroma estedublat de aciuni directe mpotriva etniei, comise de grupuri extremiste ilegale ndeosebi nUngaria, Slovacia i Cehia, dup modelul neonazitilor i gruprilor de skinheads din rilevest-europene86.

    Voi analiza, n continuare, dou formaiuni extremiste emblematice pentru hibridizareaideologic stnga/dreapta ntlnit n spaiul ECE: Partidul Naional Slovac i Partidul Ataka dinBulgaria.

    5.1.Dou studii de caz: Slovacia i Bulgaria

    Partidul Naional Slovac (Slovensk Nrodn Strana, SNS) a fost (re)nfiinat n 1989,revendicndu-se ca urma al formaiunii cu acelai nume din perioada 1871-193887. Dupsepararea panic a Cehoslovaciei n dou state (1993), SNS i-a construit o agend politic84. Un studiu efectuat n 2009 arta c 67% dintre maghiari sunt de prere c evreii au preamult putere n lumea afacerilor, 46% cred c evreii din industria financiar sunt responsabilipentru criza economic actual i 33% consider c evreii sunt responsabili pentru moartea lui

    Iisus Hristos; pentru polonezi, procentele erau de 55%, 36% i respectiv 48% (apud ADL2009).85. Expresia i aparine fostului premier slovac Vladimir Meciar, citat n A. Bancroft, ClosedSpaces, Restricted Places: Marginalisation of Roma in Europe, 2001, p. 147, Space and Polity,vol. 5, nr. 2, pp. 145-157.86. Pentru detalii, vezi i raportul European Roma Rights Centre Attacks against Roma inHungary, the Czech Republic and the Slovak Republic, 20 aprilie 2010, lahttp://www.errc.org/cikk. php?cikk=3042.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    29/94

    87. PNS a fost, pn n 1913, unicul partid politic al slovacilor din Imperiul Austro-Ungar; ntre1918 i 1938, PNS s-a opus statului cehoslovac, susinnd identitatea naional i etnic aslovacilor.405

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    30/94

    EXTREMA DREAPTaxat pe combaterea pericolului iredentist maghiar. Jn Slota, liderul i fondatorul SNS, ldescrie ca pe un partid conservator, naional-patriotic, anticomunist, bazat pe valorilecretinismului: Suntem patrioi adevrai, nu naionaliti, suntem precum Partidul Republicandin Statele Unite88.

    SNS a participat la dou coaliii de guvernare, ntre 1994 i 1998, respectiv ntre 2006 i 2010.La alegerile legislative din 2010, SNS a obinut doar 5,07% din voturi (fa de 11,6% n 2006) ia rmas n opoziie. Eecul pare s fi fost motivat de prestaia public a liderului su, Jn Slota,ale crui declaraii naionaliste i rasiste au lsat n umbr orice alte derapaje similare comise depoliticieni precum Jean, Marie Le Pen sau Jrg Haider. Astfel, n 1998, Slota amenina c, lanevoie, slovacii vor rade Budapesta cu ajutorul tancurilor 89, pentru ca n 2005 s declare cungurii sunt cancerul naiunii slovace, aa c trebuie s-i scoatem din trupul naiunii90.

    Dei leadership-ul SNS nu este cunoscut pentru declaraii antisemite91, preedintelepartidului nu i-a ascuns niciodat simpatia fa de Josef Tiso, prelatul romano -catolic care acondus guvernul pro-nazist al Slovaciei n perioada 1939-1945. Pe de alt parte, lipsa unuidiscurs critic la adresa evreilor este compensat din plin de jignirile aduse populaiei roma.

    Romii formeaz formeaz 10% din populaia Slovaciei; n privina lor, crede Slota, cea mai bunpolitic este s fie tratai cu un bici lung ntr-o curte mic92. n februarie 2003, politicianulslovac anuna c, pentru a stvili creterea populaiei roma, partidul su va propune o lege care sofere pn la 480 de euro fiecrui brbat rom care se las sterilizat93.

    O trstur a ideologiei partidelor extremiste din Europa de Est care le distaneaz deformaiunile similare din vestul continentului este orientarea pro-european; naionalismul obligns la precizri de tipul celor fcute de liderul SNS: Credem c Europa ar trebui s fie o uniunede state puternice care s coopereze i respingem complet o Europ bazat pe un sistem federal;eu i partidul meu suntem mpotriv. [...] Credem c membrii individuali ai UE ar trebui s ipstreze cultura, identitatea i limba94. n acelai timp, SNS consider afluxul de musulmani(oameni care nu i au rdcinile aici) n Europa drept o primejdie pentru Slovacia, prin prismapericolului terorist95.

    Cele de mai sus construiesc portretul militantului extremist din Europa Central i de Est:ultranaionalist, extremist, populist, lupttor pentru drepturile rii sale n organizaiileinternaionale i respectuos, n cazul n spe, cu marii fii ai naiunii slovace (printre care Slotal plaseaz pe Tiso, liderul pro-nazist condamnat i spnzurat n 1946).

    88. Interviu cu Jn Slota: My problem: Hungarians and gypsies, The Slovak Spectator(online), 22 mai 2006, http://spectator.sme.sk, consultat la 25 ianuarie 2011.

    89. Why is Slovakia not in NATO? Jn Slota explains, The Slovak Spectator (online), 15martie 1999, disponibil la http://spectator.sme.sk, consultat la 25 ianuarie 2011.

    90. Forgetting old lessons in search of enemies, The Slovak Spectator (online), 17 iulie2006, http://spectator.sme.sk, consultat la 25 ianuarie 2011.

    91. Apud The Stephen Roth Institute for the Study of Contemporary Antisemitism andRacism, Slovakia Country Report 2008,http://www.tau.ac.il/AntiSemitism/asw2008/slovakia.html, consultat la 25 ianuarie 2011.

    92. High hopes and hard truths for Slovak Romanies, n The Slovak Spectator (online), 9aprilie 1998, http://spectator.sme.sk, consultat la 25 ianuarie 2011.

    93. Slota: State should pay Roma to be sterilised, The Slovak Spectator(online), 3 martie2003, http://spectator.sme.sk, consultat la 25 ianuarie 2011.

    94. Interviu cu Jn Slota, op. cit.

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    31/94

    95. Interviu cu Jn Slota, op. cit.406

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    32/94

    IDEOLOGII MONISTEUn astfel de militant este i bulgarul Volen Siderov, fost jurnalist de televiziune, autor de

    volume antisemite, fondator al partidului Ataka (Atac, n limba bulgar). Pentru Siderov,inamicul este Turcia, iar comunitatea de etnici turci din Bulgaria reprezint calul troian.Partidul Ataka a fost fondat cu doar cteva luni nainte de alegerile din 2005, n care formaiunea

    a primit peste 8% din voturi, respectiv 21 dintre cele 240 de fotolii ale Parlamentului unicameralde la Sofia; doi ani mai trziu, n 2007, a ctigat trei mandate de parlamentar european96.Potrivit programului electoral intitulat Cele 20 de principii, Ataka dorete introducerea n

    Codul Penal a crimei de trdare naional i i propune s obin judecarea trdtorilor pecare i-a identificat n ultimii ani (i printre care se afl numeroi politicieni, activiti pentrudrepurile omului i reprezentani ai minoritilor naionale), precum i pedepsirea jignirilor laadresa Bulgariei (Ataka, 2008). Alte puncte din platforma politic anun revizuirea tuturorcontractelor de privatizare, interdicia de a vinde teren agricol strinilor i discriminarea pozitiva antreprenorilor bulgari n defavoarea investitorilor strini (Ataka, 2008). Toate acestepropuneri au fost catalogate, att de politicieni, ct i de observatori din mediul academic, dreptdovada lipsei de realism a formaiunii, respectiv o mostr de populism din partea liderului su,

    Volen Siderov (Genov, 2010, p. 41).Pe lng programul politic populist i naionalist, strategia politic a partidului Ataka sebazeaz pe un discurs intolerant, xenofob i rasist la adresa turcilor i romilor, pornind de lapremisa-slogan Trebuie s ne lum Bulgaria napoi! (Ghodsee, 2008, p. 30). Retorica luiSiderov include accente antisemite (a pus la ndoial existena Holocaustului i, ntr-o cartepublicat n 200497, vorbete despre un complot al evreilor mpotriva cretinismului ortodox),dar i islamofobe, n sensul c acuz Turcia i partidulminoritii turce din Bulgaria, Micareapentru Drepturi i Liberti, c doresc islamizarea Bulgariei.

    Pentru politicieni precum Slota i Siderov, principala trambulin electoral a fost i va rmnenaionalismul extremist, potenat de retorica nflcrat ndreptat mpotriva minoritilor etnice.Bagajul ideologic al acestor politicieni confirm observaia potrivit creia extrema dreaptradical din Europa de Vest genereaz un climat xenofob i rasist avnd ca intmulticulturalismul i imigranii, n timp ce extremitii din estul i centrul continentului susin unclimat de intoleran etnic; n fostele state socialiste, naionalismul pe baze etnice a ajuns sofere justificarea ideologic pentru o atitudine de respingere violent a altor naionaliti igrupuri etnice (Anastasakis, 2000, p. 29).

    5.2.Extremismul romnesc contemporan

    n Romnia de dup 1989, procesul de reform i tranziie la economia de pia a fost sensibilmai slab, ca vitez i consisten, dect n state precum Cehia, Polonia sau Ungaria. Din punctulde vedere al dezvoltrii, societatea romneasc a reuit, practic, s cad n viitor, ncercnd s

    se adapteze la postcomunism prin copierea unor forme, cadre i reglementri occidentale (Pasti,1995, p. 23). Reforma democratic a avansat cu greu, confruntat permanent cu manifestrispecifice unui conservatorism de stnga care a refuzat schimbarea n numele siguranei istabilitii (Miroiu, 1999, p. 16). Frustrrile sociale i economice s-au suprapus celor identitare,nscute din contestarea valorilor etnico-naionale n numele96. Apud. ELECTIONS 2009, http://www.novinite.com, consultat la 25 ianuarie 2011.97. Volen Siderov, Vlastta na Mamona (Puterea lui Mamona), Sofia, Bumerang, 2004.407

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    33/94

    EXTREMA DREAPTnoului discurs privind drepturile minoritilor preluat i radicalizat (adesea cu accenteextremiste, naionalist-ovine) de ctre unii dintre liderii comunitii maghiare din Transilvania,reunii n cadrul Uniunii Democrate Maghiare din Romnia (UDMR)98. Din perspectivaoperaionalizrii naionalismului cu derapaje extremiste, Partidul Romnia Mare (PRM) i

    Partidul Unitii Naionale Romne (PUNR) reprezint principalul rezultat al acestei evoluii.Vladimir Pasti observ c PRM a mbriat ideologia agresiv a romnismului, n timp cePUNR a promovat o ideologie de rezisten la ofensiva maghiarismului (1995, pp. 224-225).Ideologic, extremitii romni confirm modelul general din Europa Central i de Est, bazat pecombinarea politicilor sociale de stnga cu opiniile etno-naionaliste specifice dreptei radicale.Acest mixaj doctrinar face dificil o distincie clar ntre extremele spectrului politic (desigur, cuexcepia nostalgicilor legionarismului, care se regsesc n cadrele underground aleneofascismului i neonazismului). Voi ncerca, n continuare, s analizez discursulextremismului romnesc post1989, ncercnd s identific n cadrul acestuia elementele specificedreptei radicale.

    Pentru PRM, ideile expuse n paginile revisteiRomnia Mare (sptmnal nfiinat n 1991 de

    scriitorii Eugen Barbu i Corneliu Vadim Tudor) au constituit o platform ideologic descris caun hibrid rezultat din combinaia naionalismului99 cu comunismul (Marino, 2001, p. 127). nnota mixajului ideologic specific Europei de Est de dup prbuirea comunismului (vezi supra),discursul naionalist cu accente populiste al PRM a accentuat tema frontierelor naturale aleRomniei (cu referire la teritoriile romneti pierdute n urma celui de-al Doilea Rzboi Mondial,n special Basarabia i Bucovina), precum i figurile unor eroi naionali care s -au distins npromovarea romnismului (Nicolae Blcescu, Avram Iancu) sau care, precum Vlad epe, pot fiasociai cu ideea de regim autoritar, de mn forte, care s fac ordine n ar100.

    Figurile istorice, precum i simbolurile i miturile legate de acestea sunt deosebit deimportante pentru ideologia PRM; multe dintre ideile politice ale formaiunii sunt exprimate subforma unor citate vechi de secole, cum ar fi motto-ul revistei Romnia Mare Vom fi iarice-am fost i mai mult dect att! atribuit voievodului Petru Rare, sau declaraia lui TudorVladimirescu, Patria se cheam norodul, nu tagma jefuitorilor101. Simbolurile istorice sunt iele prezente, cel mai vizibil fiind vulturul cruciat reprodus pe frontispiciulRomniei Mari i petampila partidului.

    nc de la fondare, n 1991, PRM s-a prezentat ca un partid care lupt sacrificial, darexemplar i eficient, pentru integritatea teritorial a rii (Voicu, 2000, p. 148). LegitimitateaPRM este prezentat ca izvornd din tradiia istoric a rezistenei fa de dumanii naiunii

    98. Acronimul n limba maghiar este RMDSZ, de la Romniai Magyar DemokrataSzvetsg.

    99. O opinie interesant privind modul n care naionalismul a fost neles n mediile PRMeste oferit de jurnalistul i comentatorul politic Traian Ungureanu: n anii 80, ideologia claseiconductoare nu mai era o chestiune de doctrin marxist. Ea era mai degrab un amestec trziu,dubios, dar real, de naionalism sentimental i resentiment plebeu. Naionalismul avea o calitateimpur datorat operaiei care i dduse natere: din vechea tradiie istoric naional fuseserscoase viziunea i discernmntul maetrilor (de la Iorga la Brtianu) i reinute doar tonulpatriotic i un parfum n care se amestecau sngele btliilor i tmia din bisericile cumvaafiliate i statului socialist, i credinei strmoeti (Ca orice paria, Revista 22, 25 noiembrie2004, disponibil on-line la http://www.revista22.ro/ca-orice-paria-1317.html, consultat la 13februarie 2011).

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    34/94

    100. Vlad Hogea,Naionalistul, Iai, Crater, 2001, p. 82.101. Proclamaia de la Pade, 23 ianuarie 1821, citat n articolul Tudor Vladmirescu i

    Revoluia de la 1821,Romnia Mare, 4 februarie 2011.408

  • 7/30/2019 Extrema dreapt si fundamentalismul

    35/94

    IDEOLOGII MONISTEromne. Nu ntmpltor, programul ideologic al partidului, numit Doctrina naional, estedescris ca expresia sintetic a existenei multimilenare a romnilor, avndu-i izvoarele att nreligia cretin-ortodox n care s-a format poporul romn, ct i n ideile de libertate, dreptate ineatrnare ale marilor figuri ale neamului. Doctrina Naional nmnuncheaz credina,

    sentimentu


Recommended