+ All Categories
Home > Documents > Eperienta Calatoriei - Virgil Podoaba Prima Serie

Eperienta Calatoriei - Virgil Podoaba Prima Serie

Date post: 03-Oct-2015
Category:
Upload: carmenandreea
View: 89 times
Download: 13 times
Share this document with a friend
Description:
calatoria
41
Virgil Podoabă CURS DE LITERATURĂ COMPARAT, ANUL II Titlu: ALOTROPIILE SUBIECTULUI CĂLĂTOR ŞI CĂLĂTORIEI ÎN LITERATURA EURIOPEANĂ DE FICŢIUNE. Cele trei situaţii fundamentale sau cele trei paradigme ale experienţei subiectului călător şi călătoriei sale în literatura europeană de ficţiune (Plus Epopeea lui Ghilgameş). Descriere fenomenologică Despre cale în general. Scurt discurs asupra metodei Încercarea de faţă asupra literaturii de călătorie europene ar vrea să fie o abordare a acestui tip de literatură din două perspective combinate: o perspectivă fenomenologică şi una alotropică sau, mai bine, alotropologică, care nu exclude factorul istoric. Adică: descrierea fenoenologică a fenomenului literar discutat de-a lungul timpului, de fapt, istoriei literaturii europene şi nu numai, din antichitarea asiatică şi greco-latină pînă azi. Altfel spus, încercarea aceasta s-ar dori, pe de o parte, o fenomenologie a călătoriei sau a drumului, scrutând subiectul călător şi experienţa sa de-a lungul călătoriei, iar pe de altă parte o serie de alotropii istorice, sesizînd, prin exemple semnificative, evoluţia şi variaţiile tematice şi formale ale acestui tip
Transcript

REZERVE:

Virgil Podoab

CURS DE LITERATUR COMPARAT, ANUL IITitlu:ALOTROPIILE SUBIECTULUI CLTOR I CLTORIEI N LITERATURA EURIOPEAN DE FICIUNE. Cele trei situaii fundamentale sau cele trei paradigme ale experienei subiectului cltor i cltoriei sale n literatura european de ficiune (Plus Epopeea lui Ghilgame). Descriere fenomenologic Despre cale n general. Scurt discurs asupra metodeincercarea de fa asupra literaturii de cltorie europene ar vrea s fie o abordare a acestui tip de literatur din dou perspective combinate: o perspectiv fenomenologic i una alotropic sau, mai bine, alotropologic, care nu exclude factorul istoric. Adic: descrierea fenoenologic a fenomenului literar discutat de-a lungul timpului, de fapt, istoriei literaturii europene i nu numai, din antichitarea asiatic i greco-latin pn azi.

Altfel spus, ncercarea aceasta s-ar dori, pe de o parte, o fenomenologie a cltoriei sau a drumului, scrutnd subiectul cltor i experiena sa de-a lungul cltoriei, iar pe de alt parte o serie de alotropii istorice, sesiznd, prin exemple semnificative, evoluia i variaiile tematice i formale ale acestui tip literar n istoria literaturii europene, de la apariia sa n literatur i pn n modernitate. Cea dinti ar fi o privire eidetic (spre a folosi un termen husserlian) sau, mai simplu, o privire fenomenologic asupra experienei cltorului i cltoriei nsi, adic o privire transistoric, dincolo de istorie i chiar de forma literar, ficional sau nonficional, n care aceast experien a fost transcris. Iar a doua, adic privirea istoric i alotropologic, ar fi una care ine cont de ceea ce prima a ignorat n mod deliberat i ar nzui s obin pe aceast cale o imagine totodat dinamic i ordonat a schimbrilor de sensibilitate, mentalitate i problematic, i a metamorfozelor poeticii i modurilor scripturale, petrecute de-a lungul timpului, n interiorul cmpului particular al literaturii europene de cltorie. Firete, studiul alotropic (sau alotropologic) nu va abandona rezultatele privirii fenomenologice, ci i le va integra. Astfel nct am avea de-a face cu un fel de fenoalotropologie a experienei cltorului i cltoriei sale tematizate n literatura universal, mai ales cea de sorginte european (pentru a indica ct de ct universalitatea fenomenului lierar i existenial cercetat am folosi i trei exemple extra europene: Epopeea lui Ghilgame, Parabola Fiului Risipitor i romanul Moby Dick, al scriitorului american Herman Melville). Metoda inventat, propus i urmat aici e, cum se vede, o combinaie aparent stranie i contradictorie ntre o privire fenomenologic, deci anistoric sau, mai bine, transistoric, asupra fenomenului literaturii de cltorie i una atent la schimbare! S-ar zice c aceste dou moduri ale privirii critice s-ar bate cap n cap. Dar nu va fi vorba, n cazul de fa, dect de sesizarea intuitiv a ctorva de fapt, trei de toate situaii fundamentale i exemplare sau paradigme (modele) ale experienei cltorului i cltoriei care, firete, se ncarneaz diferit, n diferitele momente ale timpului istoric. Aadar, calea fenomenologic poart spre centru, spre realitatea eidetic i neschimbtoare a fenomenului cltoriei, n vreme ce aceea alotropologic istoric duce spre periferia lui, spre zona devenirii i determinaiilor socio-culturale, mentale, morale, psihologice etc.

Din partea criticului sau a cercettorului, una presupune o privire intuitiv, extras din contextele socio-istorice i culturale, o privire participativ, direct, i-mediat, n fine, ntr-att de apropiat nct ncearc s aboleasc orice distan i s se identifice cu subiectul cltoriei, iar cea de-a doua o privire mediat de istorie i cultur, imers n contextele istorice i socio-culturale, deci o privire contextualizatoare i, implicit, distanat tocmai graie lor. Prima suspend fenomenul cltoriei din contextele sale istorice i culturale, ncercnd s-l surprind n unicitatea i esena sa, n timp ce a doua, reintroducndu-l n istoria i cultura din care l-a smuls cea dinti, refcnd contactele cu acestea, se strduiete s-l surprind n cu un concept heideggerian esenialitatea sa neesenial, n contextele sale. Aceste dou atitudini corespund celor dou moduri fundamentale i radical diferite de lectur critic, definite, n critica francez a secolului nostru, de ctre George Poulet i Gatan Picon, n termeni la fel de concii i radicali, primul reprezentnd o lectur simpatetic i i-mediat iar cel de-al doilea una inter-mediat. Chiar n prima fraz a Introducerii la cartea sa Contiina critic, Poulet afirm decis i implacabil: "Actul lecturii (la care se reduce orice adevrat critic) implic coincidena a dou contiine: aceea a unui cititor i aceea a unui autor", iar n cazul nostru a unui subiect cltor. Dei se preface c ar admite i poziia contrar celei a lecturii intermediate de contexte, pe care o reprezint exemplar, nici Picon nu este mai puin ferm n definiia dat de el criticii n Scriitorul i umbra lui: "Ne credem singuri cu opera pe care o admirm. i, n momentul n care descopr acea oper care entuziasmeaz, simt c, parc, m-am mai nscut o dat. Dar acestea snt iluzii. ntre oper i mine exist ntotdeauna o prezen: celelalte opere i ideea mea despre art". Dar i istoria despre care criticul vorbete n alt loc. Propunerea de fa despre literatura european de cltorie va glisa, probabil, de la o privire de-contextualizatoare i... ingenu la o alta, re-contextualizatoare i culturalizat. De asemenea, mcar pe alocuri, nu vor fi evitate nici amintite aporturi ale criticii instrumentale, firete, n msura n care una sau alta dintre modalitile ei i snt la-ndemna autorului acestor pagini.

Despre calea sau metoda fenomenologic

n cele ce urmeaz nu va fi abordat dect prima "cale de acces" (cum ar spune Lucian Raicu) spre obiectul investigaiei: calea fenomenologic. Se tie c fenomenologia a debutat, prin Husserl, cu faimoasa exigen de ntoarcere a spiritului la lucrurile nsei, cu, spre a o numi n limba latin, o conversio ad phenomena sau n formula german Zu den Sache selbst afirmat deopotriv de Husserl i de Heidegger (n Fiin i timp), ns i de alii. Aruncnd peste bord ntreaga tradiie a cunotinelor filosofice i tiinifice, nu mai puin dect pe cele empirice, fenomenologia hisserlian voia s ajung, curindu-le de aceste depuneri culturale prin metoda reducerii fenomenologice i intuiie eidetic, la esena lucrurilor, la eidos-urile lor imanente, extrase din contextele i cunoaterile anterioare. ndat ns dup aceast absolutizare a lucrului nsui, neles ca fenomen, Husserl, iar dup el ntreaga fenomenologie, i-a schimbat orientarea dinspre exterior spre interior, punnd n prim planul cercetrilor contiina subiectului cunosctor i caracterul ei intenional, ntr-un cuvnt, subiectul gnoseologic, fr ns a abandona, ba chiar fr a-i contrazice exigena iniial: "ntoarcerea la lucrurile nsei, n realitate, nu contrazice deloc afirm, ntr-o carte scurt i clar, un profesor francez de filosofie, Xavier Tilliette conversiunea la subiect, dup cum nici intenionalitatea nu se opune realismului esenelor. De fapt, esena, Wessen, nu e nici realitate ideal, nici realitate psihologic, ci intenie ideal, obiect intenional i produs imanent al contiinei i n contiin. Intuiia e intenionalitate. Ceea ce trebuie ns subliniat n acest punct e c intenionalitatea husserlian se caut i se enun n analiza eidetic (cea aparinnd primei orientri). Lsnd la o parte alte concepte fundamentale ale ei precum contiina, cogito-ul, ego-ul transcendental, transcendentalul nsui, "constituirea" sau problema celuilalt , n contextul de fa, e suficient s reamintim c fenomenologia repune subiectul n drepturi i este, esenialmente, o filosofie a subiectului gnoseologic, afirmndu-i prioritatea, ba chiar socotindu-l alfa i omega oricrei gndiri, a oricrui proces autentic de cunoatere a lumii i de sine. De la el ncepe i n el sfrete orice relaie autentic de cunoatere. Sub acest aspect, fenomenologol francez Maurice Merleau Ponty i-a fcut, n Phenomenologie de la preception, una din cele mai relevante descrieri la persoana nti, considerndu-l centrul existenei i "sursa absolut" a acesteia. Surs ns, trebuie subliniat, vie, proaspt i mai ales degrevat de antecedentele culturale i tiinifice: "Cci eu nu snt rezultatul sau intersecia (l'entrecoisement) multiplelor cauzaliti care-mi determin corpul sau psihismul; eu nu pot s m gndesc ca o parte a lumii, ca un simplu obiect al biologiei, al psihologiei i al sociologiei. Nici s m nchid n universul fiinei. Tot ceea ce tiu despre lume, chiar prin tiin, eu o tiu pornind de la o vedere a mea sau de la o experien a lumii fr de care simbolurile tiinei n-ar fi n stare s spun nimic. ntreg universul tiinei e construit pe lumea trit, iar dac vrem s gndim cu rigoare tiina nsi, apreciindu-i exact sensul i portana, trebuie mai nti s (re)trezim n noi aceast experien a lumii experien creia tiina i este expresie secund. tiina nu are i nu va avea niciodat acelai sens al fiinei ca i lumea perceput, pentru simplul motiv c ea este o simpl determinaie sau explicaie a acesteia. Eu nu snt numai o fiin vie sau chiar un om sau chiar o contiin, cu toate caracterele pe care zoologia, anatomia social sau psihologia inductiv le recunosc acestor produse ale naturii sau istoriei ci eu snt sursa absolut (s.n.); existena mea nu vine din antecedentele mele, din anturajul meu fizic i social; din contr, ea merge ctre ele i le susine. Cci eu snt cel care face s existe pentru mine (i, deci, s existe n singurul sens pe care cuvntul ar putea s-l aib pentru mine) aceast tradiie (s.n.) pe care eu o aleg s o reiau, sau acest orizont a crui distan fa de mine s-ar prbui (fiindc nu-i aparine ca o proprietate) dac n-a fi eu aici pentru a o parcurge cu privirea. Vederile tiinifice dup care eu a fi un moment al lumii snt ntotdeauna ipocrite, pentru c i ele subneleg, dar fr s-o menioneze, aceast alt vedere, cea a contiinei, prin care lumea se dispune, mai nti, n jurul meu i ncepe s existe pentru mine. A reveni la lucrurile nsei nseamn a reveni la aceast lume naintea contiinei i despre care contiina vorbete mereu, dar fa de care orice determinare tiinific e abstract, signitiv i dependent, precum geografia fa de peisajul unde am nvat pentru prima oar ce este o pdure, o preerie sau un ru". Aadar, subiectul fenomenologilor nu e unul abstract, ci un subiect concret, viu, dinaintea contiinei culturale, pe care, de altfel, trebuie s i-o suspende, un subiect deci n carne i oase, iar n plus aruncat n vrtejul curentului tritului: n Erlebnisstronn-ul experienei existeniale.

Cltoria ca experien direct i ca loc comun al metaforelor experienei tranziiilor, a trecerilor i nu numaiOr, cltoria nsi este o experien, nainte de toate. Cel care cltorete, mai cu seam pentru prima oar, se afl prins mereu, prin nsi condiia sa cltoare, n miezul unei experiene existeniale de care nu poate scpa. Nimeni nu poate cltori n locul altuia i fiecare i triete propria cltorie. Nu se poate cltori prin delegat., indirect sau mediat. Cltoria, ca i dragostea sau moartea, dar mai ales ca aceasta din urm, e o experien n care fiecare subiect este singur i pe care, volens-nolens, fiecare i-o apropriaz. Cu cltoria nu se poate sau nu se putea pn la turismul modern tria. Apoi, fie c se face n jurul lumii ori de-a lungul i de-a latul unei camere, cltoria este o experien familiar omului de cnd exist, ca i din copilrie pn la btrnee. E asemenea experienei corpului, aerului, pmntului sau apei i are, deci, o nrdcinare antropologic. Din copilrie i pn la moarte, cltoria este, pentru fiecare om ca i pentru umanitate, o experien familiar i poate constitui unul din instrumentele sale fundamentale de cunoatere a ceea ce nu e nc familiar, ci straniu. De altminteri, cltoria i n genere, mobilitatea, micarea, schimbarea de loc, mutarea dintr-un loc ntr-altul, schimbarea teritorial etc. reprezint un spaiu comun, chiar un loc comun, al metaforelor experienei, de regul, indicnd tranziii sau treceri de la ceva la altceva. Muli cercettori, printre care i Mircea Eliade ori Arnold Van Gennep, au vorbit despre cltorie ca despre un teren de metafore generalizate, globale, ca despre o grdin de simboluri prin intermediul crora imaginarul uman exprim tranziii i transformri de orice fel. Aproape orice experien de acest gen se poate servei i s-a chiar servit mereu de metafora cltoriei. De una sau alta din puzderia variantelor ei. Astfel, de pild, s-a apelat mereu, de la culturile mitice pn la cele moderne, la experiena mobilitii umane spre a exprima fie semnificaia i sensul morii, fie structura global a vieii, fie pentru a codifica schimbrile de la o condiie social ori existenial (de vrst) la alta n rituri iniiatice de trecere. Pn i micarea privirii de-a lungul unei pri a textului a fost desemnat printr-un termen sugernd micarea: "pasaj". De exemplu, moartea ar fi o "cltorie dincolo", o "trecere" de pe trmul nostru dincolo, viaa un "drum" ori un "pelerinaj" spre moarte; schimbarea condiiei sociale sau de vrst ar fi o "trecere peste un prag", iar lectura s-ar face pe "pasaje", fiind i ea un fel de drum, un fel de cltorie cu privirea n lumea semnelor paginii. Etc.

Dar cum se explic faptul c metafora cltoriei, n genere figurile retorice ale mobilitii, topoi-i ei exprim attea tranziii non-spaiale ce vizeaz experiena att de diverse i, de regul, capitale? Poate tocmai prin faptul c, graie nrdcinrii ei pn la nivelul antropologic antropogenetic al fiinei umane, cltoria reprezint o experien a schimbrii de loc, familiar tuturor oamenilor nc din clipa n care, la vrsta primei copilrii, dobndesc locomoia. Dup antropologul american Frederik Barth, nsi "esena metaforei st n utilizarea a ceea ce e familiar spre a sesiza ceea ce scap i nu putem recunoate" ca familiar (apud Eric J. Leed, La mente del viaggiatore, il Mulino, Bologna, 1992). Altfel spus, tocmai prin caracterul ei universal i familiar, cltoria devine un instrument de explorare a necunoscutului prin cunoscut (cunoscutul experienei cltoriei, micrii, mobilitii n general) i ofer un spaiu att de propriu naterii metaforelor diferitelor experiene umane. ns acest lucru nu este cel mai important.

Clroria ca paradigm a experienei autentice i directe. Etimologia cuvntului experienDincolo de toate acestea i deoarece cu cltoria nu se poate tria, pentru c nimeni individ sau chiar grup nu o poate face prin delegaie i toat lumea, cel puin pn n epoca noastr, o ncearc pe propria-i piele, avnd un efect imediat asupra subiectului cltor, cltoria reprezint, la fel ca n alte cteva experiene umane fundamentale, nu prea multe, o, cum afirm acelai Eric J. Leed, "paradigm a experienei autentice i directe". La origine, nsui cuvntul experien nseamn a cltori, cltorie. i nc n sensul cel mai tare cu putin: acela de punere la ncercare, la prob, de mai mult prob primejdioas, deci implicnd riscul morii. n unele dintre limbile vechi occidentale, a face experien, a experimenta ceva nseamn, pur i simplu, a cltori i a fi, cltorind, n primejdie de moarte. Pentru vechii occidentali, experiena era deci, n imediateea ei, (ca) o cltorie periculoas, aflat sub sanciunea morii.

Aceast echivalen, experien-cltorie primejdioas, e foarte bine pus n eviden de etimologia cuvntului experien (pe care o vom reda rezumativ urmndu-l, n esen, pe acelai Leed). Rdcina indo-european a acestui cuvnt ar fi, dup etimologi, *PER (asteriscul indic o retro-construcie filologic din limbi vii i moarte). *Per a fost interpretat de ctre acetia ca nsemnnd "a tenta, a ispiti", "a pune la prob, la ncercare" i "a risca". Toate aceste conotaii se regsesc n "pericol". Cele mai vechi conotaii prezente n rdcina *Per compar i n termenii latini ntrebuinai pentru a exprima experiena, actul de a experimenta sau (cu un "barbarism" romnesc, dar mai aproape de rdcina cuvntului, de a experienia): ex/per/ior i ex/per/imentum. Iar de aici: "experiment". Aceast accepie, de fapt, cuprinznd o concepie sau chiar o viziune existenial, a cuvntului "experien", anume de ncercare sau prob primejdioas la care se supune sau este supus cel care trece prin ea, sugereaz i concepia mai larg, quasigeneralizat, a celor vechi despre efectele cltoriei asupra subiectului cltor. Pe de alt parte, destule semnificaii secundare ale rdcinii *Per trimit explicit la micare: "a traversa un spaiu", "a ajunge la o int, a atinge o int sau un scop, a merge ctre o int", "a iei afar din".

Dar revenind la conotaia ei principal, s vedem (urmnd aceeai surs) cum stau lucrurile, din acest punct de vedere, n aria lingvistic germanic. Anticipnd, se poate spune nu numai c, esenial, aici nu stau altfel dect n limba latin, dar c i adaug ceva important cam pe aceeai linie. Astfel, implicaia riscului existent n "pericol" e ct se poate de limpede i n afinii gotici ai radicalului *Per, n care, ns, "P" se transform n "F": fern (far), fare (a face), fear, ferry. Unul dintre cuvintele germane care numete "experiena" anume: Erfahrung provine dintr-altul din vechea german de Nord irfaran i semnific "a cltori", a iei, a traversa sau a vaga. De fapt, n germana filosofic, de pild, n cea lui Hegel sau Heidegger, Erfahrung va desemna doar acea experien, de regul, periculoas i riscant, care las urme indelebile i care transform radical subiectul ce o triete, cum a fost, spre exemplu, experiena Sfntului Pavel pe drumul Damascului, n urma creia evreul colaboraionist Saul (cu puterea roman cuceritoare) devine apostolul Pavel, autorul celebrelor Epistole ctre din Noul Testament. Acest sens de Erfahrung este unul din cele dou-trei sensueri bazale pe care le are experiena cltriei n leciile care urmeaz.

Un alt cuvnt german, adjectivul bewandert (nsemnnd azi "sagace", "expert" sau "versat") califica la origine (n texte din secolul XV) pe acela care a "cltorit mult". n timp, cel care a cltorit mult a devenit bewandert. Dar iniial adjectivul indica mai cu seam aciunea experienei cltoriei asupra cltorului: cel care cltorea mult era (su)pus la-ncercare, iar ncercarea, proba cltoriei, i lefuia caracterul sau chiar l schimba. Cltoria era proba de rezisten a caracterului su cea pe parcursul creia fie c se prbuea, fie c devenea altul, ca Ghilgame sau Lucius din romanul Mgarul de aur al lui Apuleius, fie c doar i confirma structura esenial, ireductibil a fiinei, ca Ulise sau Eneas.

Cltoria ca reductio la esenn sfrit, din toat aceast reea de cuvinte i semnificaii ce se ntretaie ntre ele, se poate desprinde o concluzie clar: pentru oamenii lumii vechi, a cltori nsemna a "suporta o ncercare, o prob" ce implic o primejdie i un risc eseniale. Dar aceste semnificaii, conturnd o viziune asupra cltoriei, snt cuprinse, n sintez, i n vechiul termen englez travail (cltorie). Aici e inclus i un alt aspect al concepiei despre cltorie, aspect foarte important i derivnd din cel de dinainte: cltoria nu numai c l pune pe subiectul cltor la ncercare i ntr-o primejdie de moarte, dar n acelai timp i prin aceeai micare ea l i despoaie de determinaiile anterioare (loc, cas, mas, familie, dragoste, proprietate, demniti etc.) i-l istovesc, consum sau chiar distruge, reducndu-i fiina la minimum.

Cltoria opereaz asupra cltorului o, spre a folosi un cuvnt latin, reductio la esen, la structura simpl, fundamental i esenial. Poate chiar la esena ultim a fiinei sale. nc de la plecare, el i pierde legturile la toate nivelele fiinei, adic determinaiile care-i ddeau identitatea de acas, i din ceea ce fusese nu va mai rmne dect structura simpl, fundamental, despuiat de toate zorzoanele atributelor sau determinaiilor sale de-acas cea care nu se relev cu adevrat dect n cele cinci situaii-limit jaspersiene (pentru conceptul de situaie-limit, Karl Jaspers, Texte filosofice, trad. de George Purdea, Bucureti, Ed. Politic, pp. 5-55), ntre care poate fi nscris cu brio (dei Jaspers nsui nu a fcut-o), ca o a asea situaie-limit, i cltoria periculoas i riscant antic i medieval (dar i diferite forme moderne de cltorie, cu excepia sigur a turismului modern i postmodern). n virtutea acestei reductio operate de cltorie asupra sa, n exterior, ca i n interior, subiectul cltor nu mai este o fiin bogat, plin, saturat de atribute i funcii, de determinaii externe i interne, ci o fiin srcit, redus la structura simpl ns de o srcie i de o reducie ontice.

Topos-ul privaiunii. O metabol ontic. Revelaia lui GhilgameAcestui sens reductiv, chiar negativ, al experienei cltoriei i corespunde, n literatura ficional i nonficional a genului, ceea ce s-ar putea numi topos-ul privaiunii, exprimat, de regul, prin cuvinte ce indic realiti psihologice, fiziologice sau morale: suferin, trud, ptimire, oboseal, sfreal, moarte etc. Prezent sporadic i n cea modern, acest topos e rspndit pretutindeni n literatura antic de cltorie i apare chiar odat cu prima naraiune de acest fel, nc n Epopeea lui Ghilgame: "Ursanabi zise ctre ei, ctre Ghilgame:/ De ce obrajii ti snt scoflcii i faa ta e tras,/ De ce e aa de ndurerat inima ta, chipul tu e trist?/ (De ce) snt attea ofuri n pntecele tu,/ Faa ta-i ca a unui drume ce vine de departe,/ De frig i de cldur e ars faa ta,/ Ca n cutarea de comoar tu rtceti peste step./ Ghilgame i spune lui, lui Ursanabi:/ Ursanabi, cum s nu fie obrajii mei aa scoflcii,/ aa de supt faa mea, / Aa de trist inima mea, aa de tulburat fptura mea?/ Cum s nu fie ofuri n pntecele meu,/ Chipul meu s nu fie ca cel al unui drume de departe,/ Faa mea s nu fie prjolit de frig i de cldur/ i ca-n cutare de comoar s nu rtceasc pe cmpii?/ Pe prietenul meu mai tnr, care vna asinul slbatic peste dealuri, pantera stepei (...)/ Prietenul meu, pe care l-am iubit aa de mult, care a suferit/ cu mine toate greutile,/ Enkidu, prietenul meu, pe care l-am iubit aa de mult, care a/ ndurat cu mine toate greutile,/ Pe el l-a prins soarta omenirii!".

Asupra eroului babilonean, patimile, osteneala, greutile, primejdiile au sens esenialmente privativ, i nsi motivaia cltoriei sale, pus la cale de cetenii Urukului i aprobat de zeu, ine de privaie.

Nscut sub semnul excesului, al forei fizice ieite din comun i al unei trufii fr egal, manifestnd mereu o apeten excepional pentru bogii, munc, sexualitate i rzboi, tnrul rege al Urukului, avnd atribute supraumane, aproape zeieti, este ntr-un fel condamnat la cltorie spre a scdea pn la dimensiunea umanului, a normei cetii: "Seme ca un taur slbatic...;/ Izbirea armelor sale, cu adevrat, n-are egal./ Cu toba snt sculai concetenii lui./ Nobilii din Uruk snt tulburai n locuinele lor:/ Ghilgame nu las pe fiu tatlui su,/ Zi i noapte, trufia lui e fr margini./ Acesta-i Ghilgames, pstorul mprejmuitului Uruk?/ Acesta-i pstorul nostru viteaz, mndru i nelept?/ Ghilgame nu las pe fecioar mamei sale,/ Pe fiica ostaului, pe soia starostelui./ Zeii au dat ascultare la plngerile lor,/ Zeii Stpnului, cerescului Uruk ei au...:/ A nu Aruru a fcut acest puternic taur slbatic?". De-a lungul cltoriei sale spre Extremul Occident, marcat de greutile i probele simbolice cunoscute, el va fi privat de toate aceste nsemne ale excepionalitii. De toate aceste atribute sau determinaii ieite din comun: de suita sa regal, de energiile sale, de tovria lui Enkidu, de demniti, ranguri, ambiii, de trufie de tot. La captul tuturor probelor cltoriei sale, avnd ca scop faima i nemurirea, dar obinnd-o numai pe prima, graie transformrii cltoriilor sale n mit, iar pe a doua ratnd-o pentru c a adormit atunci cnd trebuia s vegheze, Ghilgame, pierzndu-i rnd pe rnd determinaiile excesive, apare redus la nivelul condiiei celorlali. Ros de suferine, trud, dificulti, piedici i nevoi, eroul, iniial aproape un zeu, sufer un process de diminuie, micorndu-se pn la dimensiunea omului normal, ns nelepit. Acest proces diminutive va duce finalmente, cu un termen din greaca veche, la o adevrat metabol ontic, rsturnare existenial: una, ns, n sens regresiv, de la superior la inferior. La aceast rsturnare a condiiei sale ori degradare n sens tehnic (nu moral sau axiologic) contribuie toate probele prin care a trecut, dar momentul ei decisiv proba probelor este acela al contemplrii cadavrului putrefact al lui Enkidu, din a crui nar iese faimosul vierme. Moment al metamorfozei radicale i regresive tot n sens tehnic care ar putea fi numit revelaia putrefactului sau revelaia lui Ghilgame!

Un fel de reducie fenomenologic involuntar la solus ipsePn la un punct, nici pentru Ulise lucrurile nu stau altfel dect pentru fostul erou asiro-babilonean. i pentru el cltoria este trud, foame, suferin, primejdie, srcie, pe scurt, reductio ontic la esen, cum i mrturisete porcarului Eumeos la ntoarcerea n Ithaca: "Fii drag Celui-de-Sus cum mi-eti mie/ De drag, Eumeos! Doar tu-mi pusei capt/ Nemernicirii i rstritii grele./ Nimic mai ru dect s fii un lainic/ i fr cpti. Afurisitul/ De pntec e de vin c necazuri/ ndur bietul om ce-ajunge-n lume/ Hoinar, lovit de soart i durere". Sau cum le declara feacilor ceva mai nainte, atunci cnd, euat pe insula lor, junele Evrialos l sfideaz, provocndu-l la lupte n cadrul unor jocuri: "M-ai suprat vorbind cum nu se cade./ Eu nu-s defel nepriceput la jocuri/ Cum m defimai, ci printre cpetenii/ Socot c-am stat de-a pururi ct vreme/ M bizuiam n vlaga tinereii/ i-n vrtoia celor dou brae./ Dar azi m-au ros nevoile i-amarul,/ Am ptimit doar mult, am dus rzboaie/ i-am rzbtut amarnicele valuri./ Dar i aa cum snt, btut de soart,/ M pun cu voi, cci m-ai rnit la suflet/ i m-ai urnit cu vorba ta deart". Ros la propriu de nevoi i de-amar, de trud, de oboseal, de rzboaie i de mare, Odiseu sufer, n anii rtcirilor sale, aceeai reducie la minimum a fiinei sale ca i Ghilgame. De fapt, amndoi sufer de-a lungul probelor cltoriei, ndrznesc s afirm, un fel de reducie fenomenologic involuntar, adic nedeliberat dinainte, ci simultan experienei n care snt angrenai, iar nu voluntar, deliberat i prealabil experienei (lumii i a propriului eu), cum se ntmpl la fenomenologi. Cltoria nsi e cea care le suspend, n mod spontan, datele prealabile ale fiinei, iar nu voina sau contiina metodei reduciei fenomenologice sau a punerii ntre paranteze a datelor i cunotinelor prealabile ale subiectului cunosctor fenomenologic. Cltoria nsi, nu voina metodologic, i reduce la solus ipse, la sinele simplu i bazal, la structura esenial a fiinei lor. Atta doar c n urma acestei reducii a fiecruia la esen, la stratul ultim, ireductibil i inalterabil al fiinei, pe scurt, la solus ipse unul dintre ei se transform radical, n timp ce altul nu. La captul periplului i al tuturor probelor prin care a trecut de-a lungul lui, Ulise rmne n esen cel ce a fost la plecarea spre Troia: aceeai fiin politropic, istea, practic, iscusit, ireat i purtat mereu de mn, n clipele de cumpn, de zeia nelepciunii.

i cu aceast afirmaie ajungem la ntrebarea fenomenologic simpl care ar putea purta, dac e formulat corect i include i rspunsul, la intuiia situaiilor fundamentale ale cltorului i cltoriei.

Cele trei situaii fundamentale sau cele trei paradigme ale experienei cltorului i cltoriei

Ce se-ntmpl cu cltorul n timpul cltoriei? iat ntrebarea fenomenologic simpl ("fenomenologic" ntruct vizeaz subiectul cltor) ce st la originea propunerii de fa. Rspunsul simplu i, iniial, comic, ar fi: cu cltorul se-ntmpl multe, iar n primul rnd, el sufer transformri. De-abia acum, odat cu acest rspuns simplu, se pune problema problemelor: pn unde merg aceste transformri? Merg ele pn la rdcina fiinei subiectului cltor sau rmn doar la periferia ei? Atinge vreuna dintre ele nivelul infrasturcturii eseniale a subiectului cltor sau avem de-a face cu anumite transformri doar la celelalte nivele ale ei, perferice? Se schimb oare cltorul radical, transformndu-i nsi identitatea ultim, sau se modific numai doar la nivelele de suprafa ale acesteia?

[Intermezzo istoric, genetic i explicativ: O intuiie nc obscur a rspunsului

O intuiie nc obscur a rspunsului la aceast ntrebare autorul acestei propuneri a avut-o citind relaiile de cltorie ale unor scriitori contemporani ca Mircea Zaciu, Romulus Rusan, Eugen Simion, pe de o parte, i Adrian Marino, Radu Enescu ori interbelicul Mihai Ralea, pe de alta. Pe-atunci, urmnd o tez a eseistului Radu Enescu, conform creia cltorul modern ar purcede la drum n virtutea unui "apriorism livresc", el fcea o prim distincie ntre cltorii livreti i artiti i cltorii existeniali i artiti, adic ntre cei la care prioritar era bagajul livresc, care nu-i modificau identitatea dect superficial, i cei la care prioritar era experiena existenial, subiectiv i se modificau profund. Pe-atunci din prima categorie fceau parte Mihai Ralea, Adrian Marino sau Radu Eneascu nsui, n timp ce din cea de-a doua Romulus Rusa, Mircea Zaciu i Eugen Simion.

Dar s urmrim mai pe-ndelete aceast prim faz a intuiiei rspunsului la-ntrebarea de mai sus, pus-n form cu ocazia unui comentariu despre al doilea volum al memorialului de cltorie al lui Romulus Rusan, Cltorie spre marea interioar, din care citez un pasaj sintetizator:Pe scurt, problema care desparte apele de uscat este dac experiena cltoriei are sau n-are un sens revelator, dac-l transform sau nu n profunzime pe subiectul cltor, n fine: dac are sau nu un sens iniiatic. Acceptnd aceste posibiliti i lund "apriorismul livresc", cum numete Radu Enescu punctul de plecare al oricrei cltorii moderne, ca termen definitoriu pentru ntreaga familie a cltorilor livreti i artiti, n funcie de acest criteriu subiectiv al sensului existenial al cltoriei sau (mai bine) al efectului cltoriei asupra subiectului cltor s-ar putea distinge, n principiu, pe canavaua livrescului lor funciar, dou tipuri fundamentale de cltorie. Doi poli ntre care se interpun i spre care graviteaz variantele epicii de cltorie, indiferent dac ar fi vorba de consemnarea unor cltorii n jurul inimii sau n jurul lumii: cltoria care iniiaz i cltoria care nu iniiaz, cltoria iniiatic i cea neiniiatic, cea care transform i cea care nu transform cltorul. Exemplele se gsesc n literatura contemporan: de-o parte, crile de cltorie ale unor Mircea Zaciu i Eugen Simion, de cealalt acelea ale unor Radu Enescu, Adrian Marino sau, dintre interbelici, Mihai Ralea. Dei toi cinci purced la drum cu rania memoriei culturale doldora de cri i tiu dinainte ce vor vedea, primii doi de-abia ajuni la faa locului, n Germania i Frana, ncep s vad i s se vad cu adevrat, n timp ce ultimii trei au i vzut deja totul i nu fac dect s se edifice a doua oar, mai adnc, despre ceea ce erau deja edificai din cri, de la bun nceput. n timp ce, confruntndu-se cu spaiile culturale strine, unii triesc decepia infirmrii imaginii livreti de-acas, ceilali vor tri jubilaia tuturor confirmrilor ei. Dac pentru ultimii cltoria constituie, n primul rnd, o experien livresc, n spe o hermeneutic cultural, care nu le afecteaz esenial, dei o exhib i ei ntr-un fel sau altul, structura intim, lsndu-i, la sfritul ei, aa cum i-a gsit nainte de a o ntreprinde, pentru cei dinti cltoria va fi, n primul rnd, o experien intim, o arheologie psihic, ns una care-i schimb radical n interior: dup experiena francez, Eugen Simion a devenit alt critic, iar Mircea Zaciu, dup cea german, alt om. Astfel c, n timp ce pentru aceia apriorismul livresc este o barier insurmontabil, ns amendabil pe ici-pe colo, pentru acetia, n schimb, ea nu numai c este surmontabil, dar livrescul nu constituie, n cele din urm, dect un catalizator al revelaiei de sine. De-o parte, aadar primatul obiectului, al imainii culturale a locurilor vzute i obiectivelor culturale, de alta primatul subiectului, al imaginii de sine. Primatul, iar nu prezena exclusiv].

Pstrnd ceea ce era de pstrat din prima, dea de-a doua faz a rspunsului la-ntrebarea fenomenologic se schimb la rdcin, la nivelul ultim de profunzime subiectul cltor prins n experiena drumului sau numai la nivele mai superficiale? nzuiete s integreze ntregul fenomen al experienei cltoriei, de pretutindeni, exprimat deopotriv n cuprinsul literaturii ficionale i nonficionale, diacronic i sincronic, de la origini pn n present, de la Epopeea lui Ghilgame i Odiseea, la Moby Dyck i Ulise-le lui Joyce, sau Modificarea lui Micel Butor, ori de la Pytheas i Pausanias pn la Rusan sau Mircea Zaciu.

Obiectivul ar putea prea mai mult dect trufa, chiar nebunesc, dar din punctul de vedere al intuiiei fenomenologice, eidele elementare ale fenomenului, acesta devine ct se poate de simplu. Firete, intuitiv, noul rspuns la vechea ntrebare exista, ca de obicei, nainte de formularea ei i doar verificarea i modul de argumentaie snt ulterioare acestuia. Conform noii intuiii, exist nu dou, ci se putea altfel? trei situaii fundamentale ale cltorului i cltoriei: situaia Ghilgame (sau Ahab) la o extremitate, situaia Ulise (sau Castorp) la cealalt, iar ntre ele situaia Pytheas (sau...). Ele au fost botezate amestecat, cu nume din literatura ficional i nonficional, nu numai din lips de ceva mai bun, dar i, mai ales, pentru a sugera c ar trebui, ntruct se pretind situaii fenomenologice fundamentale, s se regseasc n imanena fenomenului experienei cltoriei, indiferent de formele literare de apariie ale acestuia, de modurile literaturii care-l ntruchipeaz. Dup criteriul propunerii de fa, acela al transformrii radicale, la rdcin, ba chiar a rdcinii fiinei cltorului sau al non-transformrii radicale, deci doar la nivelele de superificie ale fiinei sale prima situaie e reprezentat de cltoria iniiatic i transformatoare, n care cltorul trece ca Ghilgame, ca personajul dantesc al marelui poem teologic, ca Ahab, ca Marcel, ca G. M. Cantacuzino, ca Mircea Zaciu etc. printr-o metamorfoz radical; cea de-a doua, de cltoria neiniiatic i nontransfomatoare, n care subiectul cltor nu trece aa cum nu trec nici Ulise, nici Eneas, nici Iason, nici Castorp, nici Golescu, nici Marino dect prin metamorfoze de suprafa.

n fine, cea de-a treia situaie e reprezentat de cltoria exploratoare, cea n care, mai mult dect subiectul cltor, conteaz obiectul cltoriei, i n care intr toate formele de cltorie ce nu fac parte din primele dou: cea de explorare geografic, cea filosofic, de cercetare tiinific, de afaceri, de agrement etc. Toate cltoriile afirmnd prioritatea obiectului i secundaritatea subiectului de vars n situaia Pytheas.

Forete, toate aceste trei paradigme au alotropiile lor de-a lungul timpului, dar cele principale apar n zona de tranziie dintre anticipatea arhaic, elenism i Evul Mediu. Iat-le, mai jos, pe cele mai sesizante n cteva opera literare inconturnabileFormele alotropice sau alotropiile principale ale paradigmelor sau modelelor cltoriei tematizate n literatura ficional

Cum obiectul discursului de fa e constituit doar de cltoriile tematizate n literatura ficional i cum cltoria exploratoare (ilustrat perfect, n secolul al III-lea a.Chr., de grecul Pytheas din cetatea Marasala, n simili-jurnalul nsemnri de cltorie) nu a dat ntruct e tematizat, de regul, n opere neficionale, precum memorialele i juralele de cltorie mari opera ficionale, voi meniona doar alotropiile principale i anume: cele marcnd prima mare tranziie de la o epoc istoric, cultural i literar la alta, anume cea de la antichitatea arhaic la cea elenistic i la Evul Mediu ale primelor dou paradigme (sau modele) ale literaturii de cltorie sesizate i instituite n discursul de fa pe baza unor opere de ficiune inconturnabile. Aceste alotropii (alotropie = concept compus din termenii, din greaca veche, allos i tropos, allos nsemnnd altul, alt mod, de o alt maniere, iar tropos indicnd orientarea, direcia sau turnura pe care o ia sau modul, modalitatea sau maniera n care apare sau se prezint ceva, precum un fenomen, un proces sau o anume evoluie) in cont de ceea ce cred c constituie dintodeauna arheagentul (n greaca veche, arh nseamn nceput, fundament, baz, principiu) primordial al oricrei deveniri i schimbri, instana suprem, sine qua non a acestora, factorul lor decisiv anume, timpul (epoca istoric, cultural i literar) i au la baz, n esen, dou principii de instituire, oarecum, topite unul n cellalt: unul e formal i vizeaz, s-i zicem, geometria cltoriei, forma ei spaial, relaia dintre centru i periferie, dintre punctual de plecare i cel de sosire, iar altul e coninutistic i vizeaz elementele structurale ale cltoriei, plecarea i sosirea ( nu i tranzitarea dintre ele, parcursul cltor propriu-zis, spaiul rtcirilor i probelor iniiatice ori ba, pentru antici), ducerea i ntoarcerea, de fapt, ponderea lor sau (im)portana lor n structura global a acesteia. n antichitatea arhaic, toate cltoriile au form circular, chiar de cerc cci punctual de plecare i cel de sosire coincid, iar parcursul lor realizeaz, dac-l geometrizm, cele 360 de grade ale acestei figure i snt cltorii de dus-ntors, cu pondere pe al doilea termen. Fiindc, n cazul lor, de regul, accentul cade, cum am spus, pe ntoarcere, pe nostos, i, implicit, pe punctul al de sosire, coincident cu cel de plecare, ca n Odiseea lui Homer sau n Epopeea lui Ghilgame, toate cltoriile epocii arhaice ( sau mitice) pot fi numite cltorii nostalgice (de la termenul vechi grecesc nostos, ntoarcere) i odiseice (dup numele personajului principal din Odiseea lui Homer, care manifest exemplar aceast adevrat characteristica universalis a ficiunilor de cltorie din antichitatea arhaic). n antichitatea strveche, cele dou modele ale cltoriei, pe care le discutm (ba nici cltoria exploratoare nu face excepie!), sunt nostalgic-odiseice: exist, aadar, o cltorie nostalgic-odiseic iniiatic, de pild, cea a lui Ghilgame sau a Fiului Risipitor si o cltorie nostalgic-odiseic neiniiatic, precum cea a lui Ulise, cea a argonauilor sau cea, dar numai pe plan simbolic (cum se va vedea la timpul potrivit), a lui Eneas. n plus, n toate, punctual de sosire, ca i cel de plecare, firete, reprezint centrul lumii i locul prin care trece axis mundi, axa lumii, n jurul creia se articulez ordinea lumii sau, mai bine, lumea ca ordine coerent, opus haosului, incoerenei i dezordinii generate de plecarea n cltorie. E vorba de un cosmos (n gr. kosmos, lume) ordonat, geometric, armonic i nchis, care conferea securitate deplin omului arhaic. Prsirea lui, prin cltorie, constituia o suferin violent, o traum sever (vdit n secvena doliului de dinaintea plecrii, n topos-ul angoasei de desprire marcat n toate operele antice pe care le vom analiza), surmontabil doar prin ntoarcerea acas, nostos, la axis mundi. De aici, din aceast viziune specific arhaic asupra lumii deriv caracterul nostalgic al cltoriei, precum i circularitatea ei formal, care nu pare s fie fr legtur cu viziunea asupra timpului circular, specific acelei epoci culturale (opus concepiei asupra timpului liniar, care ncepe s se instituie n perioda elenistic i se impune definitiv o dat cu cretinismul): o viziune i ea nostalgic, a unui timp care se ntoarce iari i iari, periodic, la izvoare, adic la punctual de plecare, pentru a se regenera. Cltoria nostalgic este izomorf viziunii asupra timpului circular, ambele bazate pe coincidena punctului de plecare cu cel de sosire. Centralitatea concentric din OdiseeaNu ntmpltor coincidena dintre punctual de plecare i cel de sosire, ns cu accent pe ultimul, este att de puternic tematizat i att de abundent marcat simbolic n Odiseea lui Homer. Cci puntul de sosire, fost i de plecare, nu e unul oarecare, un loc geografic arbritar, ci e chiar centrul i axis mundi totodat. Or, centrul prin care trece axa lumii reprezint ceva esenial, chiar absolut, adic sacru, pentru omul arhaic homeric i prehomeric. Acestea organizeaz, cum demonstreaz Mircea Eliade n numeroase pagini ale operei sale dedicate religiilor ahaice, lumea ntr-o ordine geometric nchis, care-i asigur protecia i securitatea n faa haosului i necunoscutului generate de cltorie, care era resimit ca o rtcire periculoas, chiar letal, ca o eroare inexpugnabil (cuvntul eroare provine din verbul latin erro, a rtci, a merge ncoace i ncolo), ca o aberaie, ca o abatere de la axis mundi i de la centrul sacru al lumii. De aceea, centrul ca punct de sosire, Ithaca, e att de important, aproape supralicitat, n Odiseea, nct nu avem aici de-a face cu un centru simplu, ci cu mai multe centre suprapuse, de fapt, incluse unele n altele, ca-n matrioca. n termeni de geometrie, n Odiseea putem vorbi de o veritabil centralitate concentric, marcat printr-o puzderie de simboluri ale centrului i centralitii, n fond, printr-o simbolistic plurietajat a acestora: Ithaca este o insul nconjurat de ape, adic un simbol al ombilicului mrilor; apoi, n Ithaca, Ulise e, pe plan religios i politic, figura central, regele; la fel, pe plan economic, moia sa este central, iar casa sa, palatal su reprezint centrul comunitii dominate i pstorite de el; n fine, n centrul palatului se afl faimosul iatac al Penelopei, iar n centrul acestuia se afl patul conjugal (simbol al stabilitii i fidelitii), cioplit de Ulise nsui ntr-un arbore viu de mslin, cu rdcinile nfipte n pmnt i cu trunchiul i ramurile ndreptate spre cer, alt simbol puternic (al ctelea?) al centrului sacru i axis mundi.O problem de numire i argumentele n contra tezei, conform creia cltoria odiseeic este iniiaticO problem pune ns numele de botez al cltoriei neiniiatice. De ce ar avea ea numele lui odiseic cnd toat lumea tie c Ulise parcurge un scenariu iniiatic? Totui, nu tiu chiar toi, iar printre acetia se prenumr cel puin un francez i un romni: Maurice Blanchot i Anton Dumitriu. Nici pentru acetia Odiseu nu se iniiaz, cci la sfritul tuturor probelor el rmne ca la nceputul acestora. l vom cita doar pe Maurice Blanchot care, analiznd experiena odiseic cu sirenele n comparaie cu experiena lui Ahab, afirm implicit aceast eviden: "ntre Abab i balen se joac o dram pe care o putem numi metafizic, dac e s ne servim de acest cuvnt n mod vag. E aceeai lupt care se d ntre Sirene i Ulise. Fiecare dintre aceste pri vrea s fie totul, se vrea lumea absolut, iar fiecare nu are totui o mai mare dorin dect aceast coexisten i aceast ntlnire. A reuni n acelai spaiu pe Ahab i balen, pe Sirene i pe Ulise iat legmntul secret care face din Ulise Homer, din Ahab Melville i din lumea care rezult din aceast reunire cea mai mare, cea mai teribil i cea mai frumoas dintre lumile posibile: vai, doar o carte, nimic mai mult dect o carte.

Dintre Ahab i Ulise, cel care are cea mai mare voin de putere nu este i cel mai dezlnuit. Exist n Ulise acea ndrtnicie premeditat care conduce la imperiul universal: iretenia sa este de a prea c-i limiteaz puterea, de a cuta cu rceal i calcul ceea ce nc mai poate, n faa celeilalte puteri. El va fi totul dac va menine o limit i, totodat, intervalul ntre realul i imaginarul pe care, n mod sigur, Cntecul Sirenelor l cheam s-l parcurg. Rezultatul este un fel de victorie pentru el, un fel de sumbru dezastru pentru Ahab. Nu putem nega c Ulise ar fi ascultat ceva din ceea ce Ahab a vzut, ns el a rezistat acestei ascultri, n timp ce Ahab s-a pierdut n ntregime. Cu alte cuvinte, unul s-a refuzat metamorfozei n care cellalt a ptruns i a disprut. Dup ncercare, Ulise se regsete aa cum era, iar lumea se regsete poate mai srac, dar mai ferm i mai sigur. Ahab nu se regsete i pentru c Melville nsui, lumea amenin nencetat s se scufunde n acest spaiu fr lume ctre care l atrage fascinaia unei singure imagini".n experiena sa cu sirenele, Ulise are ansa unei metamorfoze radicale, dar o rateaz, ntruct se refuz fascinaiei cntecului lor letal, legndu-se de catarg. Dac, n schimb, s-ar fi lsat ademenit de cntecul lor periculos i ar fi acceptat ca oasele sale s se adauge celor ale corbierilor care au fcut-o, ar fi trit i el, firete, cea mai radical cu putin metamorfoz: odat cu cel de pe Trmul Nostru pe Trmul Cellalt, el ar fi realizat saltul de la condiia ontic la condiia neontic, de la fiin la nefiin.O alt argumentaie, confirmnd-o pe cea blanchotian este aceea desfurat de Anton Dumitriu n eseul su Ulysse sau Cercul destinului. Dup el, la captul probelor cltoriei sale nostalgice, Ulise rmne la fel cum a fost la plecarea sa din Ithaca spre Troia:

Dup peregrinri de zece ani de zile pe mrile necunoscutului, trecnd prin experiene neverosimile, fiindc ele nu pot fi traduse n lumea noastr obinuit dect simbolic, Ulysse se ntoarce la Ithaca. Cercul s-a nchis, Penelopa nu va mai ese ziua i nu va mai desese noaptea; Circe a rmas n lumea magic a iluziilor, unde oamenii nu pot rmne; Calypso a rmas n lumea nemicat a ombilicului mrilor; totul s-a spulberat ca un fum, i experiena supermental a lui Ulysse polytropos nu-i d o stare superioar existenial. El rmne n starea uman mai departe, starea pe care o avea cnd a plecat din Ithaca, i pe care i-o reia cnd se rentoarce. El nu a depit aceast stare, cu toate experienele pe care le-a fcut ieind din condiia lui. De ce? Fiindc uitarea nu i-a fost hrzit de zei i, att timp ct amintirea l leag de starea sa, destinul lui este un cerc, care l aduce mereu la punctul de plecare. Este teoria ntoarcerii eterne, pe care au susinut-o o serie de filosofi greci i a fost reluat chiar n timpuri mai noi de diferii gnditori, dintre care Nietzsche:

Eterna clepsidr a existenei va fi ntoars din nou mereu i tu cu ea...n ali termeni, el susine teza dup care, n urma probelor cltoriei, Ulise nu realizeaz un salt de nivel nici pe plan gnoseologic, nici pe plan ontic. El nu poate trece peste pragul strii umane, spre o stare existenial superioar, divin. De ce? Pentru c nu-i poate uita trecutul, apartenena la lumea noastr. Spre a-i depi condiia uman i pentru a accede la o stare superioar, divin, la atoatetiin i la o condiie suprauman, el trebuia s uite aceast apartenen, simbolizat mai ales de Penelopa i Telemah. Un alt argument al eseistului i mai puternic n sprijinul aceleiai teze este acela al esutului i al estoarelor. Exist trei femei care doresc i vor s influeneze destinul lui Ulise. Dou dintre ele, cele divine, Calypso i Circe, se strduiesc s-i modifice, esndu-l, destinul dup voina lor. Cea de-a treia ns, cea uman, Penelopa, paradoxal i cea mai puternic, nu doar ese, ci i desese, operaie prin care vrea i reuete, dup eseist, s in pe loc destinul lui Ulise, anihilnd astfel efectul muncii celorlalte dou estoare i meninndu-l pe acesta n condiia uman. Iat de ce Ulise nu realizeaz saltul de nivel ontic, rmnnd mereu acelai, ca la plecarea spre Troia. Aceast stabilitate fundamental a structurii sale este simbolizat (i subliniat n plus) de actul prin care zeia Atena l rentinerete pe Ulise, redndu-i, spre a putea fi recunoscut de Penelopa, nfiarea de la plecarea de acas. Iat, n esen, dou argumente prin care Anton Dumitriu demonstreaz caracterul neiniiatic al cltoriei nostalgice odiseice. Pentru celelalte argumente prin care Anton Dumitriu susine teza stabilitii structurale a lui Ulise i a caracterului noniniiatic al cltoriei sale (v. eseul Ulysse sau Cercul destinului din Cartea ntlnirilor admirabile, Bucureti, Ed. Eminescu, 1981, pp.130-166).n fine, ultimul argument, ns nu cel mai puin important, ci din contr, este de factur textual i se refer la aa-zisa coborre n Hades ( n gr. veche katabasis eis Hadou) a lui Ulise, care, dup majoritatea interpreilor indic o experien iniiatic sigur, cu modificare radical de nivel ontic: unde exist catabaz n infern, n mod automat, ar exista i iniiere cu salt de la un nivel ontic la altul. Am spus aa-zisa coborre n infern, deoarece n Odiseea nici nu exist un Infern cu arhitectur catabazic. Aa-zisul Infern este, de fapt, doar un inut nocturn, nvluit n cea i-ntuneric, cotropit de bezn urgisit, aflat n ara cimerienilor, populat de oameni muritori ( n gr. thanatoi), nu de sufletele morilor, de umbre, cum i considerau grecii homerici pe cei mori:Ajunserm la captul de ape

Pe-afundul Ocean, unde-i cetatea

Poporului cimerian, de-a pururi

nvluit n cea i-ntuneric,

C-n veci nu-l vede luminosul soare,

Cnd el spre cerul nstelat se suie

i spre pmnt la vale coboar,

Ci bezn urgisit cotropete

Pe bieii muritori. De asemenea, n episodul din cntul al XI-lea, unde, cic, o tematizeaz, nu exist neexistnd Infern propriu-zis, arhitecturat catabazic nici o catabaz n infern, fiindc, acolo, nu Ulise coboar n Infern, ci, invers, umbrele din Hades, sufletele morilor, vin s se adape cu sngele sacrificial i substanele magice din groapa scobit de Ulise la suprafaa pmntului. Aadar, nu e vorba aici de o catabaz n infern, ci de un act de magie evocatoare de la latinescul e(x)+vocare, a chema ...la suprafa prin care Ulise cheam sufletele morilor din Infern, la suprafaa solului cimerian. Care, evident, i sosesc roiuri-roiuri, printr-o micare, firete, anabazic:Sosind acolo

Cu vasul, poposirm. Ne luarmNmaiele cu noi i-o apucarm

Pe lng Ocean pn ce furm

La locul unde ne spusese Circe.

Acolo Evriloh i Perimede

inur cele dou jertfe-aduse.

Eu sabia-mi trsei atunci din teac,

Spai o groap de un cot n cruce

i morilor turnai ntr-nsa paos:

Nainte fuse mied, apoi vin dulce

i dup-aceea ap. Peste ele

Fin alb presrai. Pe urm

M tot rugai de estele deerte

A morilor, le juruii c-n ar

Sosind, le voi jertfi la mine-acas

O vac stearp, vita cea mai bun,

i pe altar le voi ticsi tot felul

De bunti i c lui Tiresias

Deosebit jerfi-voi un berbece

Cu totul negru, fala turmei noastre.

Iar cnd urai i m rugai acolo

Noroadelor de umbre, pusei mna

Pe oi i le-njunghiai n groap-aceea,

i ciuruia ntr-nsa snge negru.Atunci din bezn s-adun mulime

De suflete de mori, feciori, neveste,

Monegi srmani i fragede copile

Cu pieptul de curnd cuprins de jale

i muli strpuni de sulii ferecate,

Brbai rpui n lupt, toi cu arme

nsngerate. Se-mbulzeau spre groap

Roind de pretutindeni cu un vuiet.

Asurzitor. nglbenii de spaim.

Pe scurt, neexistnd nici infern propriu-zis, nici catabaz propriu-zis n infern, teza caracterului iniiatic a experienei lui Ulise cu umbrele morilor cade, iar odat cu ea i aceea, mai general, a caracterului iniiatic al cltoriei sale nostalgice.Dar Infern arhitecturat catabazic i coborre veritabil n infern exist n Eneida lui Virgiliu. Asta, ns, e tema altui discurs...Note bibliografice Apud Cotru, Ovidiu Opera lui Mateiu I. Caragiale, Ed. Minerva, Bucureti, 1977, p. 14

Poulet, Georges Contiina critic. Trad. i pref. de Ion Pop, Ed. Univers, Bucureti, 1979, p. 23

Picon, Gaetan Introducere la o estetic a literaturii. Scriitorul i umbra lui. n romnete de Viorel Grecu, prefa de Mircea Martin. Ed. Univers, Bucuereti, 1973, p. 58

Pentru conceptul de critic instrumental v. Virgil Podoab, Cele trei graii. ncercare fenomenologic asupra criticii literare n Crciun, Gheorghe, Competiia continu. Generaia '80 n texte teoretice, Ed. Vlasie, Piteti, 1994, p. 47-58

Heidegger, Martin L'Etre et le Temps. Traduit de l'allemand et annot par Rudolf Boehm et Alfons de Waelhens. Gallimard, Paris, 1964, p. 47-57; v. i trad. rom. Fiin i timp, ed. Jurnalului Literar, Bucureti, 1994

Tilliette, Xavier Breve introduzione alla fenomenologia husserliana. Editrice Itinerari, Lanciano, 1983, p. 50

Merleau-Ponty, Maurice Phnomnologie de la perception. Gallimaed, Paris, 1945, p. II-III

Eliade, Mircea Ocultismo, stregoneria e mode culturali. Saggi di religioni comparate. Sansom, Firenze, 1982, p. 48-60

Gennep, Arnold van I riti di passaggio. Bollati-Boringhieri, Torino, 1985, p. 12-190

Leed, Eric J. La mente del viaggiatore. Dall'Odissea al turismo globale. Il Mulino, Bologna, 1992

cf. Leed, op. cit., p. 14

Epopeea lui Ghilgame n Gndirea asiro-babilonean n texte. Studiu introductiv: Constantin Daniel, traducere, notie introductive i note: Athanase Negoi. Ed. tiinific, Bucureti, 1975, p. 161-162

cf. op. cit, p. 109

Homer Odiseea. Trad. de George Murnu, studiu introductiv i note de D. M. Pippidi, ediie definitiv, Ed. Univers, Bucureti, 1971, p. 324

cf. op. cit., p. 176-177

Rusan, Romulus O cltorie spre marea interioar. Imperiul fr frontiere, vol. II, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 1987

Enescu, Radu Ab urbe condita. Eseuri despre valoarea omului i umanismul valorilor, Ed. Facla, Timioara, 1985, p. 13-23

Jaspers, Karl, Texte filosofice, Trad. de George Purdea, Bucureti, Ed. Politic, pp. 5-55.Pytheas nsemnri de cltorie, prezentate i comentate de Ferdinand Lallemand, Ed. tiinific, Bucureti, 1965

Melville, Herman Moby Dyck sau Balena alb, n rom. de erban Andronescu, Ed. Tineretului, Bucureti, 1962

Joyce, James Ulise, trad. de Mircea Ivnescu, Ed. Univers, Bucureti, 1982

Dumitriu, Anton Cartea ntlnirilor admirabile. Ed. Eminescu, Bucureti, 1981, p. 130-167

Liiceanu, Gabriel Tragicul o fenomenologie a limitei i depirii. Ed. Univers, Bucureti, 1975, p. 162-169

Blanchot, Maurice Le livre a venir. Gallimard, 1971, p. 9-20

Mann, Thomas Muntele vrjit, 3 vol., roman, trad. de Petru Manoliu, pref. de Ion Ianoi, Ed. pentru Literatur, Bucureti, 1969.


Recommended