+ All Categories
Home > Documents > Elemente de iconografie

Elemente de iconografie

Date post: 13-Jul-2015
Category:
Upload: ovex74
View: 1,177 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 138

Transcript

Fiindc n-ai vzut nici un chip (Deut. 4, 15): Oh! Ce nelepciune la legiuitor! Cum s faci un chip Celui Nevzut? Cum s reprezini trsturile Aceluia care nu are cu nimeni asemnare? Cum s-L nfiezi pe Cel care nu are nici cantitate, nici mrime, nici margini? Ce form s se atribuie Celui fr de form? Cum s zugrveti taina? Dac ai neles c Cel Netrupesc s-a fcut om pentru tine, atunci este evident c poi zugrvi chipul su omenesc. Pentru c Nevzutul a devenit vizibil lund trup, este firesc s redai chipul Celui care a fost vzut. ntruct Cel care nu are nici trup, nici form, nici mrime, care depete toat mreia prin desvrirea naturii Sale, ntruct El care, de natur dumnezeiasc fiind, a luat asuptr-i condiia de rob i S-a micorat pe Sine, lund chip omenesc, poi s-L zugrveti i tu pe lemn i s-L nfiezi spre contemplare ca pe Cel care a binevoit s se fac vzut. Sfntul Ioan Damaschin (P.G. 94, col. 1239)

1

Tu, Doamne Dumnezeule, Stpne a toate, lumineaz i ndrepteaz sufletul, inima i mintea robului Tu; cluzete-mi minile ca s pot nfia cum se cuvine i n mod desvrit chipul Tu, al Sfintei Tale Maici i cele ale tuturor sfinilor pentru slava, bucuria i nfrumusearea Sfintei Tale Biserici. (Rug ciune pe ca o rostete iconarul nainte de a ncepe lucrul)

2

Elemente de iconografie

Biserica ortodox ne nva s cinstim sfintele icoane, care sunt reprezentri sensibile fie ale lui Dumnezeu n Treime, ale Mntuitorului, fie ale Maicii Domnului, ale sinilor sau ngerilor. O icoan este asemeni unei ferestre deschise spre lumina spiritual, invizibil. Contemplnd o icoan , cei credincioi i nal rugciunea spre Maica Domnului, spre Tatl ceresc, spre sfini. Icoana ne invit s participm la slujba divin, la sfnta liturghie, esenialmente liturghic. Icoana nu poate fi neleas dect n lumina nvturii Sfintei Treimi i a ntruprii. Dumnezeu, n iubirea Lui pentru om, l-a trimis pe Fiul su, care s-a ntrupat i s-a fcut om, devenind trup, astfel Dumnezeu a sfinit materia. Pentru a evita idolatria, n cinstea icoanelor Sfntul Ioan Damaschinul scria: eu nu m-nchin materiei, ci Creatorului materiei, Cel care a devenit materie pentru mine, care a dorit sa locuiasc n materie i prin care materia mi-a adus mntuirea.

3

De accea o icoan a lui Hristos este o materie sinit, astfel ea, devine martor al misterului intruchiprii i o amintire a misterului divin a lui Hristos. Biserica a explicat c cinstirea icoanelor nu contravine poruncii a II-a a Decalogului: S nui faci chip cioplit, nici alt asemnare... i s te inchini lor. (ieire 20,4), deoarece icoana nu este chip cioplit, nu idol care nu are existen real, ci e reprezentarea unei persoane sfinte care exist n realitate, iar noi nu ne inchinm materiei din care e fcut icoana, ci persoanei reprezentate n icoan. Recunoscnd i acordnd icoanelor cinstirea ce li se cuvinte, Biserica Ortodox n-a admis n cultul su icoanele sculptate, nici statuile, aa cum a fcut Biserica RomanoCatolic, ci numai icoanele pictate, i aceasta nu numai pentru c statuile reamintesc practicile idolatre din pgnism, ci i pentru faptul c icoana pictat fiind o reprezentare mai spiritual, l apropie pe credincios cu mintea de persoana zugrvit i nu unete, cum face sculptura, persoana reprezentat cu cele mrginite n loc i timp, prin materie. Icoana este att de vie i-l cucerete pe cretin, pentru c ea are ceva de spus omului, artndu-i c, n Duhul Sfnt, el este tentat s4

devin asemenea frumuseii nsi a lui Dumnezeu fcut om, pentru c spune ceva despre Dumnezeu astzi, instaurnd o distan care deschide ctre adncul lui Dumnezeu. Biserica, de-a lungul multor lupte, nu a ncetat s afirme c n icoan este nfiat Persoana Cuvntului ntrupat cunoscut n cele dou firi, omeneasc i dumnezeiasc. Pentru cretin, icoana devine o mntuire permanent a Treimii ntrupri i a ndumnezeirii omului. De ce reprezint icoana o comoar a Rsritului? Pentru c, pe de o parte, teologia icoanei Celui care S-a fcut vzut n trup a fost elaborat acolo cu pre de snge, pe de alt parte pentru c Sfinii Prini sunt cei crora li se datoreaz precizarea limbajului privitor la Chipul chipurilor. Prinii au tiut, ntr-adevr, s se fac vzute cele dumnezeieti. Rsritul este cel care, de-a lungul veacurilor ne-a druit icoana, cu temeiurile sale dogmatice. Acolo a aprut icoana ca fiind nedesprit de taina ntruprii. n toiul luptei pentru credin, s-a vdit triumful ortodoxiei, restabilirea solemn a cultului icoanelor. Icoana se vrea a fi o imagine a nevzutului i totodat prezena Nevzutului. O astfel de afirmaie are de ce s surprind. Ea l surprinde

5

pe omul de azi poate nc mai mult dect pe cel din trecut. Cum s nelegi icoana n profunzime? n primul rnd, imaginea poate fi definit ca o simpl purttoare de informaie, chiar dac imaginea sacr mbrac, prin caracterul ei simbolic, o dimensiune transcendent. Imaginea ne red un personaj sau un eveniment; ea aduce la lumin amintirea celui pe care-l infieaz i devine prin acesta o legtur ntre cel reprezentat i privitor. Toate acestea rmn ns de domeniul inteligibilului. n ceea ce privete icoana, acest ordin este depit. Icoana se distinge de celelalte imagini, prin locul ei n tradiie i rolul su n viaa liturgic, aa cum au fost ele stabilite de-a lungul istoriei. Iconografia nu este doar o art, ci este o art bisericeasc, ea descoper nvtura dogmatic, moral i liturgic a Bisericii, numai prin inscripia ei. Icoana este o rugciune exprimat prin imagini i ea este neleas, nti de toate, prin rugciune, fiind destinat numai omului credincios. n icoan putem vedea exprimat adevrul unic i nestmutat, bisericesc i de aceea este nevoie ca acest adevr s-l pstrm nentinat. Biserica este de prere c icoana nu poate fi zugrvit dect de nite mini curate.6

Se tie c icoana este un obiect de cult i oper de art care aparine religiei cretine, i mai presus, Bisericii Ortodoxe, ea fiind dar de la Dumnezeu, dar al chipului Dumnezeiesc, dar al chipurilor ndumnezeite n Biseric, este ziditoare de credin, iar arta icoanei este o teolofie a Frumuseii. Iconografia este o art a tradiiei, iar aceste tradiii se transmit iconarilor din neam n neam, din generaie n generaie, pn n zilele noastre. Prin icoan, divinul inund lumea, prin care face s curg harul ndumnezeit asemenea unor ruri minunate, ce potolesc setea celor cuprini de dorul dup nlimi duhovniceti i aduc din nou dorul dup noi orizonturi, ale contemplaiei divine i astfel iconografia este metafizica existenei concrete.1 Icoana este reflecoara Prototipului i fiecare icoan reflect cele dou naturi, divin i uman, unite n chip neasemnat n persoana lui Hristos. Acest principiu al unirii dumnezeiescului cu omenescul dirijeaz toate domeniile ce alctuiesc viaa bisericii: dogma Sa, tainele Sale, creaiile Sale cu lumea, liturghia i arta Sa. Orice icoan, fie ea ct de modest nu se limiteaz s prezinte o scen sau un personaj, ea presupune i un substrat teologic, cu mijloacele7

sale proprii, prin formele i culorile sale imaginea nfoeaz ceea ce Sfmta Scriptur nva prin cuvinte. Sfntul Teodor Suditul afirm c asemeni icoanei Mntuitorului, Evanghelia este o icoan verbal, pentru c icoana lui Hristos nu este altceva dect cuvntul dumnezeiesc vzut, care ne conduce la credina n Domnul i Dumnezeul nostru Iisus Hristos.2 Personalitatea artistului nu este n centru n iconografia ortodox, artistul caut mai degrab semnificaia evenimentului pictat din revelaia divin. Prin icoan se exprim crezul sfintei noastre Biserici. Ea este un izvor nesecat i un tezaur duhovnicesc nempuinat, prin ea fii credincioi ai bisericii sunt chemai la desvrire. Chip al Cuvntului, icoana este cuvnt, tcut, despre Cuvnt, via i faptele Lui mntuitoare.

8

Arta bizantin n secolul al XIV-lea

Pentru imperiul bizantin, secolul al XIV-lea a fost epoca unei accentuate i vertiginoase decderi. Dup ce a fost devastat de cruciai n 1204, Constantinopolul n-a putut s-i mai revin. Palatele i bisericile metropolei erau devastate. Bizanul nu mai era n stare s duc o politic ofensiv. Dac n sfera politic Bizanul i sfrise ctre secolul al XIV-lea rolul jucat odinioar, n schimb ca for cultural, el continu s-i pstreze importana internaional din trecut.3 Studiind cultura bizantin a veacului al XIV-lea, este necesar s se delimiteze prima perioad a dezvoltrii sale, care mbrieaz prima treime a secolului, de etapele ulterioare. nflorirea neoelenismului coincide tocmai cu primele trei decenii ale secolului al XIV-lea; cum deceniul urmtor ncepe cu acea aprig lupt de

9

idei care s-a ncheiat cu triumful isihatrilor, i totodat cu izbnda zeloilor, ostili libertii de cugetare.4 Izbnda definitiv a zeloilor asupra politicilor n chestiunea ocuprii posturilor nalte n ierarhia ecleziastic a coincis cu epoca controverselor isihaste. Micarea cruia i-au dat natere aceste certuri a fost ncununat de triumful deplin al clugrilor athonii condui de ctre Grigorie Palamas, asupra patriarhului Nichephoros Greyoras. n urma acestei victorii naltele posturi au fost ocupate n mod exclusiv de ctre monarhi, iar scaunul patriarhal din Constantinopol a devenit pentru mult vreme un bun al ucenicilor mnstirilor athonite.5 n isihasm a nvins n cele din urm latura dogmatic. Ostil tiinei i cunoaterii, isihasmul propovduia contemplaia pasiv i ascentismul care-l ndeprtau pe om de lume. elul principal al vieii isihaste este, dup Grigore Palomas, unirea mistic cu Dumnezeu, deificarea cu ajutorul rugciunii i al graiei divine. n aceast privin Palamas, vorbete despre rugciunea artistic sau inteligent. Triumful lui Palamas asupra lui Barlaam a nsemnat victoria tipului de gndire dogmatic asupra criticismului raionalist. Pentru Bizan un asemenea rezultat al luptei de idei s-a dovedit10

ns fatal. Lumea bizantin, i-a lansat astfel calea spre cugetarea liber. Triumful isihatrilor a construit victoria partidei intolerante a clugrilor care avea s fac tot ce i-a stat n putin pentru a frnge vlstarele firave ale umanismului bizantin ,isihasmul a adus cu sine afirmarea celei mai egoiste forme de ascentism. Devenind nvtur bisericeasc oficial, el s-a transformat imediat ntr-o dogm profund ostil oricrei interpretri individuale. n acest plan, isihasmul, dei este un curent mistic, nu poate fi comparat cu mistica apusean, n unele manifestri ale crora Engles a vzut pe bun dreptate o poziie revoluionar contra feudalismului. 6 Studiind pictura bizantin de la mijlocul i de la adoua jumtate a secolului al XV-lea, putem s descoperim, fr efort, n ea, fenomene care ar fi imposibil de exprimat n afara influenei exercitate de ideile isihaste. ncepnd aproximativ cu a doua jumtate a secolului al XIV-lea, pictura paleologic intr ntr-o nou faz. De dezvoltare. Influena ideilor isihaste asupra artei devine din ce n ce mai prezent i aceasta are drept rezultat o serie de schimbri substaniale n cadrul stilului. nainte de orice se schimb aspectul general al

11

compoziiilor, care dobndesc o deosebit rigoare i un caracter reinut. Dac artitii din epoca paleolog timpurie se orientau spre vechile manuscrise de redactare alexandrin ce pstrau ecouri ale elenismului, maietrii bizantini din a doua jumtate a secolului al XIV-lea, czui deja sub influena ideilor isihastre, primeau principalele impulsuri creatoare din operele aparinnd sferei orientale, cu precdere celei siriene.7 Transfornarea stilului paleolog timpuriu, liber, pictural ntr-un stil mai uscat i rupt de realitate cum este cel din epoca paleolog trzie, a fost un fenomen genial. ntr-o msur mai mare s-au mai mic, toate colile s-au vzut prtae la acest proces care nainte de toate s-a fcut simit n ambiana Constantinopolului. Desigur, coala cretan care n secolul al XIV-lea avea o importan pur local n-a jucat n aceast privin nici un rol. Ea se tra n plin secol XIV n coada colii constantinopolitane mprumutnd de la aceasta absolut toate mijloacele de expresie artistic. Nscut n deceniul patru al secolului al XIV-lea, Teofan i-a nceput viaa n toiul disputelor isihaste. El va fi ascultat, discuiile despre ascensibilitatea lui Dumnezeu pentru om despre rugciunea minii.12

Mntuirea lui Epifanie potrivit creia Teofan era un nelept cu faim, un filozof foarte iscusit griete despre erudiia artistului i despre dimensiunile necesitilor sale spirituale. Dar n ce raporturi a fost Teofan cu isihasmul rmne pentru noi o tain. Venind n contact cu lumea apusean, Teofan a avut de ales, ntre dou ci: fie s rmn n Bizan, fie s emigreze n Italia, cum procedau muli dintre contemporanii si. Teofan n-a mers ns pe nici una din aceste ci. Nemulumit de situaia din Bizan a plecat spre rsrit, la nceput spre Caffa, iar dup aceea spre Rusia. Aici creaia sa a ajuns ntr-o faz nou de dezvoltare care ar fi fost de nenchipit n Bizanul fanatic, unde arta sa, depind cadrul ngust confesional, ar fi fost, fr ndoial, mai curnd sau mai trziu ostracizat. A mai existat un motiv pentru care Teofan a prins calea pribegiei. Dei activitatea sa s-a desfurat n a doua jumtate a secolului al XIVlea, cnd la Bizan ieise nvingtor noul curent ostil neoelenismului din epoca paelog timpurie, Teofan a continuat s rmn bigot ntru totul de tradiiile picturale libere din prima jumtate a secolului. ntr-o oarecare msur, el a fost ultimul reprezentant al marilor tradiii ale artei13

paleologe timpurii. De aceea el trebuie s fi resimir foarte acut criza acestei arte. 8 Spre marele noroc a lui Teofan, arta sa a fost o floare ntrziat pe ogorul uscat al culturii artistice bizantine. El a fugit de iminenta reaciune bisericeasc i artistic, de ceea ce era profund ostil concepiilor i convingerilor sale. Plecnd n Rusia, Teofan a dobndit un cmp larg de activitate i s-a bucurat de o asemenea atitudine nelegtoare fa de ndrzneele sale inovaii, cum niciodat n-ar fi putut gsi n Bizanul srcit din punct de vedere material i spiritual. Epifanie arat c, nainte de a veni la Navgorod, Teofan a lucrat n Constantinopol, n Calcedonia, la Galuta i la Caffa. Dei maniera de a picta a lui Teofan este foarte originar, ea trdeaz totui existena unor modele directe identificabile n monumentele colii constantinopolitane. Exemple pot fi frescele din trapeza de la Kahri Djami realizate n secolul al XIV-lea. Aici capetele diferiilor sfini par ieite de sub penelul lui Teofan. Ele sunt zugrvite ntr-o manier energic, liber, bazat pe folosirea larg a tuelor ndrznee i a aa-ziselor blicuri cu ajutorul crora sunt modelate chipurile.

14

Ceea ce nrudete picturile de la Kahri Djami cu cele aparinnd lui Teofan este remarcabila lui precizie demonstrat n plasarea blicurilor care nimeresc totdeauna n locul cel mai potrivit, fapt datorit cruia forma capt for i constructivitate. Pentru apartena la coala constantinopolitan pledeaz principalele nsuiri ale artei lui Teofan: psihologismul ncrcat de tensiune al imaginilor, acurateea caracterelor individuale, dinamica dezinvolt i picturalitatea construciilor compoziionale, coloritul rafinat i simul decorativ ce se remarc, de la cele mai bune tradiii ale picturii arigrdene. Prin toate aceste forme ale artei sale, Teofan se afirm ca un artist din capital, nutrind idealurile societii constantinopolitane, iar venirea sa n Rusia a nsemnat pentru cultura artistic rus o mare achiziie. Pentru Teofan ncepe o nou perioad, poate cea mai important din viaa sa, odat cu venirea lui n Rusia. A asistat la ascensiunea rapid a culturii ruse n ultima parte a secolului al XIV-lea i s-a vzut antrenat n puternicul curent de idei proaspete care prindeau rdcini adnci n tradiiile naionale locale. Nimerind ntr-un mediu social nou. Teofan a suferit nfluena acestuia. Arta sa a trebuit s15

capete consonane noi, pe gusturile localnicilor, cci n caz contrar, ea n-ar fi putut fi neleas pn la capt. Acest proces de asimilare a fost ns lent, fiind pe durata ctorva decenii i a avut ca rezultat integrarea sa n istoria artei ruseti.9 Dac inspiraia plin de asprime ar fi fost singura trstur distinctiv a imaginilor pictate de Teofan este puin probabil ca acesta s fi ocupat un loc de frunte n istoria artei bizantine i ruseti. Dar le sunt proprii nc dou trsturi marcate de pecetea talentului lui Teofan. Acestea sunt: acurateea caracteristicilor individuale i autenticul patos tragic. Ca toi marii artiti, Teofan a elaborat un limbaj artistic pe deplin original, distingndu-se pe fundalul artei secolului al XIV-lea, prin particularitatea sa acut expresiv. Lui i plac contururile libere, asimetrice, liniile energice, largi, formele pline de dinamism. Teofan i modeleaz personajele cu ajutorul unor tue energice punnd peste carnaie blicuri suculente, care imprim chipurilor de sfini o neobijnuit vioiciune i fac posibil obinerea acelei tensiuni a expresiei ce mic de obicei att de mult pe privitor. Lui Teofan nu-i plac culorile luminoase i pestrie. Gama lui

16

cromatic este reinut i uneori aproape monicrom.

Arta rus a secolelor XIV-XV

Perioada secolelor XIV-XV, numit i epoca Sfntului Serghei (1314-1392) i a celor care i-au continuat n mod deosebit lucrarea, este epoca nfloririi sfineniei ruse, a renaterii monohismului i ascentismului, a nfloririi artei i culturii n jurul mnstirilor din Rusia. Rusia acestei epoci tria o via artistic intens, pictura ocupa poziia principal, ca expresie a vieii spirituale i culturale a poporului rus. Tot acum limbajul artei eclesiale atinge culmea caracterului su expresiv.

17

n aceast perioad Rusia era bine informat cu cele ce se ntmplau n Bizan. Renaterea cretinismului ortodox, care n cursul disputelor bizantine a fost numit isihasm, premisele lui teologice i lmuririle referitoare la experiena ascetic, au avut aici un ecou larg. Legturile dintre monarhii rui i mnstirile din Bizan ne determin s credem c praxis-ul duhovnicesc a avut un rol decisiv n nsuirea artei creltine i n formarea contiinei artistice eclesiale. Arta rus din secolele XIV-XV se afl sub influena direct a isihasmului. Micarea isihast a ajuns n Rusia pe dou ci diferite: una care venea nemijlocit din Bizan, cu care legturile erau strnse, i alta prin muntele Athos i prin slavii din Sud. Multe icoane sunt aduse din Bizan, iar n Rusia activeaz o serie de picturi bizantine. Arta din aceast perioad a fost cluzit de oameni care i triau ei nii viaa isihast, fie erau legai de ea ntr-un fel sau altul. Ca i n Bizan, n Rusia are loc acea diversificare i mbogire a tehnicii iconografice; acum se manifest n special interesul deosebit fa de starea emoional a omului, fa de suflet, interes caracteristic epocii.

18

Att n Bizan ct i n Rusia arta bisericeasc a atins cel mai nalt nivel al expresiei. Arta bizantin ascetic i riguroas, solemn i rafinat nu atinge ntotdeauna nlimea spiritual i puritatea caracteristic nivelului general a iconografiei ruseti. Rusia, care nu a fost dependent de motenirea complex a anichitii i a crei rdcini culturale nu erau att de adnci, a atins un nivel i o puritate a imaginii extraordinar de nalte care a fcut ca pictura rus s se remarce n chip deosebit ntre toate ramurile picturii ortodoxe. Rusiei i-a fost dat s produc acea desvrire a limbajului pictural, al icoanei care a relevat cu o aa mare for adncimea sensului imaginii liturgice, duhovnicia ei. Se poate spune c Bizanul a excelat dnd lumii o teologie exprimat prin cuvinte, teologia exprimat prin imagini i-a fost dat Rusiei prin excelen. Icoana ruseasc nu este mai puin ascetic dect cea bizantin. De aceea n ciuda nelesului ei extrem de adnc, are o delicatee i o voioie copilreasc i este plin de cldur. Odat cu cretinismul, Rusia a primit de la Bizan la sfritul secolului al X-lea, o imagine liturgica deja configurat i o tehnic matur exersat de-a lungul secolelor. Primii ei nvtori au fost grecii care o vizitau, marii19

artiti ai artei bizantine din perioada clasic, are la nceput artiti rui pentru frescele primelor biserici, cum este Sfnta Sofia din Kiev. Activitatea discipolilor lor, primii sfini iconari cunoscui s-a desfurat n secolul al XI-lea. Acetia erau clugri de la mnstirea PecerskaKiev: Sfntul Alipie i colaboratorul su Sfntul Grigorie. Sfntul Alipie este considerat printele picturii de icoane ruseti. Prin sfinii Alipie i Grigorie, arta bisericeasc ruseasc a fost cluzit chiar de la nceput, prin revelaie direct, de oameni iluminai care au fost att de numeroi n iconografia ruseasc de mai trziu. Invazia ttar de la mijlocul secolului al XIII-lea, care a cuprins cea mai mare parte a Rusiei, nu numai c a distrus multe icoane, dar a npiedicat i producerea de noi icoane. Icoanele perioadei paleologe au caracterul monumental, specific picturii murale, sub influena creia a rmas pictura ruseasc de icoane chiar i n secolul al XIV-lea i un caracter laconic al expresiei artistice. Culorile dominante sunt nchise, sobre i reci. ns n secolul al XIII-lea acest colorit mohort era deja nlocuit de o diversitate de culori luminoase, caracteristice artei ruseti. Primele icoane, dei au trsturi ruseti, sunt nc20

dependente ntr-o msur mai mare sau mai mic, de modelele greceti. Se presupune c secolul al XIII-lea a fost o perioad de asimilare i formare a principiilor de art bisericeasc din Bizan; n secolul al XIII-lea, acestea au nceput s dobndeasc aspectul raional rusesc, care i-a gsit expresia final n secolul al XIV-lea. Icoanele acestei perioade se disting prin prospeimea i calitatea expresiei, prin culori vii sim al ritmului i simplitatea compoziiei. 10 Particularitile locale influeneaz i determin caracterul particular al artei artistice. De exemplu, preferina oamenilor din Novgorod pentru simplitate, for i expresivitate s-a reflectat i n arta bisericeasc din Novgorod. Secolele al XIV-lea i al XV-lea i prima jumtate a secolului al XVI-lea reprezint cea mai frumoas nflorire a sfineniei ruse i anume cea de tip ascetic, care trece printr-un declin brusc n a doua jumtate a secolului al XVIlea. Aceast perioad a dat cel mai mare numr de sfini canonizai, n secolul al XV-lea. Putem spune c dac Bizanul a teologisit mai ales prin cuvnt, Rusia a teologisit mai ales prin icoan. n domeniul limbajului artistic, Bisericii Ruse i-a fost dat s releveze

21

profunzimea coninutului icoanei, cea mai nalt treapt a spiritualitii ei.

Teofan Grecul i coala din Novgorod

Teofan Grecul a ajuns la Novgorod n deceniul opt al secolului al XIV-lea, aici a putut s se conving c coala de pictur din acest

22

centru avea rdcini adnci n trecutul ndeprtat. El a gsit aici picturi murale excepionale aparinnd secolului al XI-lea, ele nefiind producii ale artei bizantine. tim foarte puine despre arta monumental novgorodean de la nceputul secilului al XIVlea ntruct din aceast perioad a ajuns la noi numai frescele de la Skovorodka i rmiele picturii mai timpurii din altarul bisericii de la Valotova, realizate n anul 1352 sau n 1363. Apariia la Novgorod a unui artist mare ca Teofan trebuie s fi produs, un ecou viu printre meterii locali. Acetia cunoteau arta bizantin i nainte de venirea lui Teofan, dar este puin probabil ca ei s fi intrat n contact strns cu un asemenea ilustru maestru i cu asemenea procedee individuale de a picta, neobinuite i pentru Bizan. Nu tim cu exactitate cnd a sosit Teofan la Novgorod, de aici i dilemele legate de autorul frescelor de la Sf. Teodor Stratilat. La un examen atent al frescelor ne creaz un fel de dubl impresie. Pe deoparte aceste fresce sunt surprinztor de apropiate de stilul lui Teofan, iar pe de alt parte se deosebesc aa de mult de operele sale certe, nct concluzia despre apartenena al altui meter decurge de la sine.

23

Lsnd la o parte, prezena unor inscripii n frescele de la Sf. Teodor, alternd cu altele ruseti, personajele nu au fizionomii greceti. n multe din ele ies clar n eviden particularitile locale, novgoriene, expresia feelor care la Teofan este plin de tensiune psihologic i de o deosebit severitate a devenit aici mult mai blnd. Toate acestea luate mpreun ne determin s atribuim picturile de la Sfntul Teodor unui meter novgorian. Acest alter ego a lui Teofan a fost desigur elevul lui direct. Nu este exclus posibilitatea ca el s-l fi ajutat pe marele artist grec la realizarea ansamblului de la Spas Preobrajenie. Iar cnd a lucrat n biserica Sfntul Teodor Stratilat, el putea s se afle sub directa supraveghere a dasclului su. Dup venirea lui Teofan la Novgorod trebuie s fi trecut destul vreme att pentru rusificarea sa ct i pentru nsuirea artei sale de ctre meterii locali i regndirea ei n spirit rusesc.11 Picturile bisericii Teodor Stratilat ne nscriu ns fr dificultate n cadrul a ceea ce s-ar putea numi coala lui Teofan, n accepiunea ngust a templului.

24

La fel de discutat este i chestiunea referitoare la autorul picturilor de la Valatov. Unii le atribuie lui Teofan Grecul alii nu. ns nici Teofan, cel abia sosit n Rusia, nici Teofan din perioada maturitii nu putea s picteze n acea manier pur novgorodian, att de caracteristic pentru pictura de la Valatov. Aceasta este creaia unui meter din Novgorod fr nici o ndoial. Autorul lucrrilor de la Valatov a ncercat s-l imite pe Teofan, el nu se teme s foloseasc unele motive ale acestuia i s preia de la el o serie de procedee individuale. Pictura de la Valatov ntrunete laolalt vechile tipuri iconografice i pe cele noi care au cptat rspndire abia n secolele XIII-XIV. n picturile de la Valatov sunt redate ntr-o micare nvalnic nu numai personajele, ci tot ce le nconjoar. Capetele sfinilor flutur n vnt, cutele formeaz zigzaguri aidoma unor fulgere i despicturi fine. Puternic stilizate, scncile se aseamn unor limbi de foc ce tind ctre cer. Meterul de la Valatov lucreaz neobinuit de uor i de repede. n aceast privin el este un rival demn a lui Teofan Grecul. Dac studiezi cu atenie ansamblul pictural, ajungi la concluzia c el a fost realizat de un singur artist. Aici fiecare25

trstur de penel, a meterului, este ncrcat de o deosebit expresivitate i prospeime. Personajele legendei evanghelice se comport aici neobinuit de simplu i de firesc. Aciunile lor sunt guvernate de sentimente omeneti i nu de acele evenimente elaborate de artitii bizantini spre a fi folosite pentru redarea fiecrei micri sufleteti.12 Analiza frescelor de la Valatov a demonstrat limpede raportul pe care ele l-au avut cu Teofan Grecul. Acesta n-a putut fi autorul lor, trsturile ruseti, mai precis novgorodiene, fiind covritoare. Autorul a fost deci un novgorodian cu mare talent. n timp ct a rmas la Novgorod, Teofan a trebuit s zugrveasc nu numai biserici, ci i icoane. Din pcate nu ne-a parvenit nici o lucrare de evalet din perioada sa novgorodian. S-a pstrat, n schimb, o icoan care trdeaz influena direct a artei sale i care vdete odat n plus urma adnc lsat de Teofan n pictura Novgorodului. Aceasta este renumita icoan Maica Domnului de la Don, zugrvit pe ambele fee. Pe partea din fa a icoanei este zugrvit tema numit Umilenie, n grecete Elusa = ndurtoarea. Maica Domnului ine Pruncul n brae i-L strnge duioas, atingndu-L cu26

obrazul. Aceast tem liturgic, adus n Rusia din Bizan, a devenit unui din subiectele cele mai favorite ale zugravilor rui. n icoan chipul Mariei este cuprins de tristee. Ea are parc presimirea soartei tragice a fiului. Dar faa ei nu exprim numai tristee, ci i imensitate luntric, ceea ce-i confer o nuan de blndee cu totul strin icoanelor bizantine pe aceeai tem.13 Rmne de discutat dac meterul care a executat Umilenie a realizat tot el i compoziia cu mai multe figuri de pe cealalt fa a icoanei. Pe partea cealalt este nfiat scena Adormirea Maicii Domnului. Apostolii au mpreunat trupul Mariei, n centru se afl Hristos, care ine n brae un prunc nfurat simboliznd sufletul Maicii domnului, n primul plan se nal un sfenic cu o lumnare ce arde, aprins de Maria nainte de a afla de la nger despre moartea ei iminent.14 Miestria lui Teofan, care plcea att de mult novgorodienilor, i-a gsit reflectarea i n manuscrise. Este pe deplin firesc s se presupun c arta lui Teofan, care a gsit o att de larg recunoatere la Novgorod, a atras i atenia pskovitenilor.

27

Pictura Novgorodului nu s-a angajat pe drumul schiat de Teofan. Foarte curnd dup plecarea sa de aici tradiia picturii murale a nceput s fie nlocuit de cea a icoanelor i accentul pus pe linie a nceput s dobndeasc treptat preponderen. Ctre sfritul secolului al XIV-lea, la Novgorod au triumfat vechile tradiii locale i la nceputul secolului al XV-lea, lecia lui Teofan era uitat. Chiar dac n-a determinat cile de dezvoltare ale picturii novgorodiene din secolul al XV-lea, totui o ntreag epoc ce cuprinde afritul deceniului opt i deceniul nou i secolul al XIV-lea se afl sub semnul artei lui remarcabile. El a adus la Novgorod cele mai bune tradiii ale artei din arigrad i-a pus la curent pe meterii de aici cu cele mai noi tipuri iconografice, le-a lrgit orizontul artistic, i-a ajutat s dobndeasc modaliti de exprimare mai realiste. Artitii din Novgorod au reinut din arta lui Teofan Grecul smburele ei realist, prelund n mod creator limbajul artistic, astfel au fost create remarcabile monumente ale picturii novgorodiene cu ansamblul de la Teodor Stratilat, frescele bisericii Valatov i icoana Maicii Domnului de la Don.28

Andrei Rubliov

La cumpna secolelor al XIV-lea i al XVlea, apare numele celui mai mare iconar, Andrei Rubliov, care a lucrat mpreun cu prietenul i nvtorul lui Daniel cel Negru. n ultimii zece ani a ieit la lumin o ntreag serie de fresce i icoane pictate de el, pe primul loc fiind inegalabila icoana a Sfintei Treimi. Arta creatoare a lui Rubliov este n arta veche rus, cea mai vie manifestare a vechii moteniri. Arta

29

lui se deosebete prin prospeime tinereasc sim al msurii i o armonie suprem a culorilor, un ritm ncnttor i muzica liniilor. Influena lui Andrei Rubliov n Biserica Rus a fost imens. Arta sa i-a lsat amprenta asupra ntregii arte ruse bisericeti a secolului al XV-lea, care, n acea perioad, a atins aspectul expresiei ei artistice. Este perioada clasic a artei vechi ruseti. Un excepional sim al ritmului care ptrunde peste tot, o puritate i o adncime a tonului, puterea i voioia culorilor exprim pe deplin bucuria, senintatea unei arte care a ajuns la maturitate i se ntreptrunde cu o neobinuit adncime de discernmnt duhovnicesc.15 n arta iconografic a secolelor XIV-XV se contureaz dou direcii reprezentative prin operele lui Teofan Grecul i Andrei Rubliov. Se presupune c dac Rubliov n-a fost ucenic direct a lui Teofan, atunci n orice caz operele lui s-au format sub influena acestuia. Mai mult dect att Rubliov ar fi reinut de la Teofan acea profunzime isihast a sensului formelor i capacitatea de a nfia cele duhovniceti prin intermediul imaginilor. Despre Andrei Rubliov putem spune c este cel mai mare artist al Ortodoxiei, el a trit i a murit ca un sfnt, dei n mod oficial a fost30

canonizat abia n anul 1988; locul i data naterii nu ne sunt cunoscute, la fel i vrsta la care a murit, se presupune c s-ar fi nscut ntre 13601370. nc din copilrie intr la mnstire, se presupune c la Lavra Sfintei Treimi de lng Moscova. Din lipsa documentelor scrise, specialitii n pictura rus stabilesc cronologia operelor lui Rubliov pe baza analizei. Prima lucrare a sa se presupune a fi frescele Catedralei Ortodoxe Adormirea Maicii Domnului din Gorode, n Zverigorod datate n jurul anului 1400 i pstrate pn n prezent. n anul 1405 Rubliov apare pentru prima dat menionat n cronici cnd mpreun cu Teofan Grecul picteaz frescele din Catedrala Buna Vestire din Kremlirul Moscovei. Pentru a doua oar auzim de Rubliov n anul 1408 la realizarea frescelor Catedralei Ortodoxe Adormirea Maicii Domnului din Vladimir. Se mai pstreaz aici fragmente pe pereii de vest ai bisericii, precum i dou icoane din iconostas. n jurul anilor douzeci ai secolului XV, Daniel i Rubliov au fost invitai mpreun cu ucenicii lor s picteze frescele din biserica de piatr a Lavrei Sfintei Treimi, reconstruit din temelii. Picturile murale nu ai rezistat n timp dar31

iconostasul exist i n ziua de azi. Dup terminarea lucrrilor de aici Rubliov pleac la mnstirea Ardroni Kovaki din Moscova unde va picta ultima sa oper, frescele din capela Mntuitorului. Referitor la datele biografice, acestea sunt foarte puine, nu avem nici mcar o descriere sau un portret al artistului. Nu avem parte nici de semntura lui pe nici o oper. Singura urm autentic rmn dou ilustraii miniaturale din secolul XVII din Viaa lui Serghei din Radonej, care-i nfoeaz pe Rubliov i Daniel lucrnd la icoane. Ele prezint un brbat matur n rob monahal, cu barb mare. n una din miniaturi Rubliov apare cu capul descoperit, crat pe nite schele n vrful unei scri uriae picteaz frescele de pe peretele exterior al bisericii Mntuitorului, aparinnd de mnstirea Spasso Androni Kovaki. n aceast mnstire va muri Andrei Rubliov, pe 29 ianuarie 1430 i tot aici va fi si nmormntat. Stilul lui Rubliov va fi mult vreme o surs de inspiraie pentru creaiile aa-numitei coli moscovite, pe care o va ridica la nivel foarte nalt. La dezvoltarea legendei lui Rubliov contribuie mrturiile referitoare la caracterul su. Cronicile l descriau ca pe un om de o mare32

nelepciune, plin de smerenie i blndee Pictorul de icoane Andrei i atrgea pe toi cu cinstea i sfinia sa. Mihail Alpatov scria Arta lui poate fi comparat cu un cntec inspirat, cu o viziune care te mic profund, cu o prorocie. Ce-i drept, soarta omului, binele, frumosul, au stat descrise n faa lui. Valoarea lui Rubliov nu const n faptul c a reuit s oglindeasc n pictura sa prezicerile Sfinilor Prini ai Bisericii, ci n faptul c a exprimat lucruri care nu fuseser abordate de nimeni pn la el i care de fapt, fuseser de necunoscut pn n acel moment. Fiecare din icoanele lui sunt un adevrat imn, o laud, o rugciune. i nu putem spune c opera lui Rubliov prisosete n cuvinte, text sau muzicalitate.16 Una din primele icoane atribuite lui Rubliov sunt ornamentaiile Evanghelierului Chitravo. El trebuia s mpodobeasc acest preios manuscris cu vignete, iniiale i un ciclu de opt miniaturi care s nfieze sfinii evangheliti i simbolurile lor. Una din cele mai frumoase miniaturi din ntreaga ilustraie de arte a Rusiei este imaginea ngerului simbol al Sfntului Matei. Frumuseea i graia mesagerului celest sunt mrturie a originalitoo talentului artistului.33

Ca i n alte opere a lui Rubliov, o importan major n comparaia tabloului i este atribuit cercului. Trupul ngerului surprins ntr-o micare dinamic, umple n mod egal spaiul medalionului de aer. ncadrarea ngerului n cerc creeaz impresia de limite i echilibru, dei micarea este sugerat n mod clar. Reprezentrile ngerilos n arta bizantin sunt strns legate de motenirea artei greceti. Rubliov a preluat aceste modele, mprumutnd din ele pacea i armonia, tendina spre msura clasic i spre sobrietate. Prima oper atestatp a lui Rubliov, frescele pictate mpreun cu Teofan i Prohos n catedrala ortodox Buna Vestire, nu s-au pstrat pn n ziua de azi, ea fiind reconstruit de cteva ori. Totui n biseric s-au pstrat dou rnduri de icoane schiluite acestor autori. Privind chipurile lui Rublio, avem uneori impresia c artistul a pictat dup un model i pentru redarea caracterului personajului, s-a inspirat nu din tipare, ci din lumea nconjurtoare. Acest lucru este evideniat i n mestria desenului draperiei i a foldurilor vemintelor mai apropiate de realitate dect n operele altor pictori bizantini i rui. n anul 1918 au fost descoperite la Zvenigorod unele opere atribuite lui Rubliov:34

fragmente de fresc n biserica Adormirii Maicii Domnului, trei icoane din ciclul Deisis, reprezentnd pe Hristos Pantocrator, Arhanghelul Mihail i Apostolul Pavel. Icoanele erau ntr-o stare deplorabil: foarte murdare, cu pelicula de culoare exfoliat, cu lemnul crpat. Cel mai deteriorat a fost chipul lui Hristos, chiar i aa fragmentul a fost salvat reprezentnd doar 1/5 din suprafaa picturii, produce o copleitoare impresie. Desenul feei este bine proporionat, accentele dispuse n mod egal. n Hristos din Zvenigorod, Rubliov face ca ntotdeauna aluzie la modelele bizantine, crend, o oper deosebit de special din punct de vedere spiritual. Renunnd la spiritualitate unui anumit ablon, pictorul obine un Hristos mai real, mai aproape de sufletul omului. Chipul Mntuitorului reflect att buntate, ct i o maiestuozitate imperturbabil. Mntuitorul lui Rubliov marcheazp nceputul unei noi epoci, a unei noi legi murale, mult mai umane. Icoanele de la Zvenigorod se numr printre cele mai frumoase portrete de sfini din acea perioad. Influena lui Rubliov n Biserica Rus a fost imend. S-au pstrat referine despre el n manualele de iconografie: Sinodul convocat n35

anul 1561 la Moscova, pentru a fi descrise problemele legate de iconografie, de ctre Mitropolitul Macovie, a adoptat urmtoarea hotrre: s se picteze icoane dup modelele vechi, aa cum au fcut iconarii greci i aa cum a fcut Sfntul Andrei i ali mari artiti. 17 Arta lui Andrei Rubliov i-a lsat amprenta asupra ntregii arte ruse bisericeti a secolului al XV-lea, care n acea perioad, a atins apogeul expresiei ei artistice. Icoana reprezentndu-l pe Ioan Boteztorul de la Dimitriov a fost descoperit la o mnstire construit inc din secolul al XIV-lea de unul dintre discipolii lui Serghei. Icoana face parte din ciclul Deisis, fapt indicat de modul de abordare a personajului, orientat spre Hristos Pantocrator, care odinioar se afla aezat n partea stng. Considerat a fi printre cele mai bune icoane a colii de la Moscova, lucrarea este ieit cu siguran din cercul lui Rubliov. Severitatea i ascetismul feei, atmosfera meditativ a tabloului transmit n mare parte acea tcere sfnt, care este principiul fundamental a vieii monofale ortodoxe. Icoana Sfntului Ioan Boteztorul de la Dimitrov este important i ca etap de dezvoltare a colii de la Moscova.

36

Impactul artei lui Rubliov nu provoac o revoluie, nu tulbur ordinea stabil a lumii, ci doar o preschimb. Acest artist-clugr a ascociat credina aprins cu afirmarea lumii, asemenea clugrului cu ncrederea n Providena Divin i n curajul unui creator inovator.

Rubliov i icoana Sfintei Treimi

Dogma Sfintei Treimi a constituit dintoteauna centrul vital a teologiei ortodoxe. Sfnta Treime, este suprema tain, care explic ns toate, sau fr de care nu se poate explica nimic. Ortodoxia nu cunoate numai un Hristos al discursurilor, ci pe Hristos care iubind pe Tatl prin Duhul Sfnt comunic i credincioilor aceast iubire a Sfintei Treimi.18

37

Fiina dumnezeiasc subzist din eternitate, deci fr de nceput, n trei Persoane: n Tatl nenscut, n Fiul nscut din Tatl i n Duhul Sfnt purces din Tatl spre Fiul. Una nu e deci nainte de alta. Treimea este existena supremei asigurri a iubirii, asigurare pornind de la Tatl i rpunznd prin Fiul. S reflectm acum asupra icoanei lui Rubliov cu tema Sfintei Treimi, ea a fost pictat n 1425. pentru realizarea ei pictorul s-a inspirat din teteofania lui Avraam, reluat de Sfnta Scriptur: Dumnezeu S-a artat lui Avraam la stejarul Mamvrei, ntr-o zi pe la amiaz, cnd edea el la ua cortului su. Atunci ridicndu-i ochii si, a privit i iat tri Oameni stteau naintea lui; i cum i-a vzut alergat din pragul cortului su n ntmpinarea lor i s-a nchinat pn la pmnt. Apoi a zis: Doamne de ce om aflat har naintea Ta, nu ocoli pe robul Tau! Se va aduce ap s V splai picioarele i s V odihnii sub acest copac. i voi aduce pine i vei mnca, apoi V vei duce n drumul Vostru, ntruct trecei pe la robul Vostru! Zis-au Aceia: F precum ai zis! (Facere 18, 1-5). Avraam a numrat trei, dar s-a nchinat Unuia. Vznd trei a neles misterul Treimii,

38

creia s-a inchinat ca Unuia. L-a mrturisit astfel pe Dumnezeu Unul n Trei Persoane.19 Reprezentarea Sfintei Treimi n scena Ospitalitatea lui Avraam nfieaz trei tineri aflai lng cortul lui Avraam i lng stejarul Mamvrei, primii fiind de Avraam i de soia sa Sarra. Tinerii sunt nfiai cu aureole, aezai la mas. n mod tipic, unul dintre ei st la mijlocul laturii din spate a mesei, cu faa la privitor, unul st n partea drapt, iar al treilea n partea stng a mesei. n spate stau n picioare Avraam i Sarra: Avraam n stnga, iar Sarra n dreapta, amndoi cu aureole, slujind la mas. n spatele lui Avraam i a Sarrei se afl cortul lor, sub form de zidire cu ui i ferestre. Lng acesta se afl Stejarul din Mamvrei, reprezentat simplu, schematic.20 Rubliov a simplificat scena, eliminnd unele elemente, a renunat la contextul istoric i a conferit ntregii reprezentri un caracter atemporal. Cel mai important a devenit coninutul filozofic, spiritual al icoanei. Pentru a exprima ideea unui singur Dumnezeu n Treime, Rubliov a ales mijloace artistice ideale. Felul n care sunt concepui ngerii lui Rubliov ne degaj unitatea i egalitatea un nger poate fi luat drept altul, diferena venind39

din atitudinea personal a fiecruia fa de ceilali, i totui nu este vorba nici de repetiie, nici de confuzie. Rscrucile lor, gesturile nesemnificative felul n care-i in capetele aplecate creeaz forma nchis a unui cerc, a crui centru este marcat de un pocal cu capul Mielului, simbol al euharistiei. Viziunea acestei uniti, care cuprinde toat lumea, este att de dugestiv, inct mai puin esenial devine identificarea ingerilor cu Persoanele Sfintei Treimi, despre care specialitii nc mai disct aprins. Dup unii ngerul central, aflat n mijloc este DumnezeuTatl; alii vd n el mai degrab pe Hristos care arat cu mna pocalul euharistic. n favoarea acestei interpretri este culoarea vemintelor, constnd dintr-un chitar viiniu cu bru auriu li cu himation albastru, tipice pentru reprezentrole medievale ale lui Hristos. Grupul de ngeri lateral, conturul genunchilorlor ndoii, umerii czui, simetria capetelor creaz n plan forma compoziional a pocalului, n care este oarecum scufundat ngerul cendral: Mielul-Mnuitor.21 Aurul din icoan desemneaz dumnezeirea, preplinul ei, aripile ngerilor acoper totul cu ntinderea lor; contututile interioare ale aripilor,

40

de un albastru solid, pun n reloef unitatea i caracterul ceresc al unicii firi. Un singur Dumnezeu n trei Persoane cu desvrire egale, iat ce exprim cele trei scepte, semne ale puterii imprteti cu care este nzestrat fiecare nger.22 Dei coloristica icoanei a pierdut mult din profunzimea original, ea continu s ne ncnte prin subtilitatea tonurilor etalate, prin bogia culorilor desprinse din observarea naturii. nvtura despre Sfnta Treime, care enun egalitatea i unitatea celor trei ipostsuri divine, nu este uoar; tocmai de aceea aceast icoan plin de semnificaii nu a fost accesibil tuturor. Rubliov nu a pictat o expunere teoretic a dogmei, ci o icoan care permite, prin contemplare, s cuprinzi cu inima esena acestei nvturi. Treimea lui Rubliov, fiind imaginea lui Dumnezeu n trei ipostaze, rmne totodat o chemare terestr la frie i nelegere, o viziune a unei armonii venice i a speranei de reconciliere. De aceeatrezete n permanen attea emoii nu numai teologilor, ci i oamenilor obinuii.23 Timp de multe secole, reprezentarea celor trei Persoane biblice sub form de imagini a fost singura reprezentare admis a Sfintei Treimi, ea

41

se pstreaz nc n Biserica Ortodox, cu cea care se potrivete cel mai bine nvturii ei. Chipurile i siluetele aproape identice ale ngerilor subliniaz natura unic a celor trei Persoane dumnezeieti i mai arat c aceast icoan nu avea nicidecum sa individualizeze fiecare persoan a Sfintei Treimi. Prin coninutul ei inepuizabil, prin echilibrul armonios al compoziiei, prin figurile maiestuoase, calme ale ngerilor, precum i prin culorile ei deschise, vesele, icoana aceasta nu poate fi dect creaia unui om care a stins n sufletul su toat tulburarea lui Dumnezeu. Icoana lui Andrei Rubliov rmne pn astzi un exemplu clasic al iconografiei Sfintei Treimi. Tradiia i pstreaz culorile de baz i detaliile individuale de desen i compoziie.24 Comentnd aceast icoan, Pr. Drobot spune: Scopul su nu este s-l fac pe credincios s se ntoarc spre una sau alta din persoanele Preasfintei Treimi, nindu-i imaginea adevrat fiecareia dintre ele, adunate pe aceeai suprafa, ci de a-i ngdui s devin contient, pe ct este omenete posibil, de taina Dumnezeului treimic. Printr-o soluie desvrit din punct de vedere grafic, fericitul iconograf ne nfieaz cu o unitate alctuit din ipostasuri ceea ce Biserica ne nva necontenit n42

decalupiile sale: - ie-i mulumim, Dumnezeule, Tatl, Fiul i Duhul Sfnt . Icoana lui Rbliov exprim n culori ceea ce Sfntul Grigorie de Nazionz a exprimat n cuvinte: Acest cuvnt (trias) unete relitile unite prin fiin i nu las s se risipeasc prin numr cele de nedesprit.25

Iconostasul

Una dintre cele mai semnificative roade ale nfloririi isihaste n Rusia, perioad de nflorire nu numai a sfineniei i a artei bisericeti, ci i a creaiei liturgice, este iconostasul aa cum l avem astzi.

43

Att n Bizan ct i n Rusia, putem observa c n aceast perioad au existat ncercri de a explica sensul Tainei euharistice prin ilustrarea unor momente n Sfnta Litughie. ns, odat cu aceste ncercri, are loc dezvoltarea barierei care separ altarul de naosul bisericii. Aceast barier se transform ntr-un iconostas multi etajat i devine una din comorile Bisericii Ortodoxe. Prin el altarul este ascuns de privirea credincioilor. Oroginea iconostasului poate fi identificat n perioada Vechiului Testament, din cartea Ieirea tim c se folosea o perdea sau un vl numit Septuaginta Kataptasma, pentru a separa Sfnta de Sfnta Sfintelor. Perdeaua avea pe ea chipuri de heruvimi i era agat n patru stlpi de lemn acoperii de aur. Existena ei se ntemeia pe porunca dat de Dumnezeu lui Moise: S faci o perdea de in rsucit i de mtase ciolet, stocujie i viinie rsucit, iar n estura ei s aib chipuri de heruvimi alese cu iscusin. i s-o atrni cu verigi d aur pe patru stlpi de lemn de salcm, mbrcai cu aur [...] i perdeaua v va despri astfel Sfnta de Sfnta Sfintelor (Ies. 26, 31-33). Istoricul David Talbot Rice susine c iconostasul s-a dezvoltat n lumea bizantin. El spune c ntr-adevr, nu poi s-i imaginezi un44

interior bizantin fr pictura mural i iconostas, pentru c pictura a fost un element esenial n Liturghie, oar iconostasul a fost, de fapt, cadrul pe care i alte icoane puteau fi ataate. Rice mai adaug c n vremurile mai vechi, iconostasul era mai modest ca dimensiuni, dar pn n secolul al XII-lea lemnul a nlocuit piatra, iar iconostasul a crescut considerabil n nlime. Cu timpul au mai aprut registre n iconostas, formnd mai multe referine. Cnd spune arta, se gndete la ceea ce s-a ntmplat n Rusia, deoarece n Bizan numrul referinelor nu a crescut pn la trei sau mai multe aa cum s-a ntmplat la rui. 26 n forma sa actual, finalizat n secolul XV iconostasul este alctuit din cinci registre de icoane, deasupra crora este aezat Sfnta Cruce. Primul rnd de sus este rezervat protoprinilor, ea reprezint Biserica Vechiului Testament de la Adam pn la Moise, precum i perioada dinainte de primirea Legii, n persoana protoprinilor care poart culori deschise, cu textele corespunztoare fiecruia. n mijlocul acestui rnd este aezat icoana Sfintei Treimi. Mai jos se afl registrul proorocilor, care reprezint aceeai Biseric veterotestamentar,45

aici ns de la Moise pn la Hristos, adic perioada Legii. El este constituit din icoanele proorocilor, care in i ei culori deschise n mn. n centru este aezat chipul Maicii Domnului Orant (Rugtoare), care este de fapt o prorocie a lui Isaia. Aceste dou rnduri prezint preanchipuirea Bisericii Noului Legmnt, o pregtire mplinit prin strmoii lui Hristos dup trup i totodat venirea ei prin cuvintele proorocilor. Urmtorul rnd al iconostasului este al iconostasului este al srbtorilor; el reprezint perioada Noului Testament, perioada harului. El exprim mplinirea celor ce au fost vestite n registrele de sus. Sunt reprezentate evenimentele din Noul Testament care alctuiesc anul liturgic. Urmeaz rndul Deisis-ului. ngerii, Sfinii, Apostolii se altur ntr-o ordine bine stabilit, temei centrale, icoane reprezentndu-l pe Hristos, Care i are de-a dreapta Sa pe Maica Domnului iar n stnga pe Ioan Boteztorul, n stare de rugciune. ntregul registru nu este altceva dect un Deinis lrgit. Acest rnd reprezint partea central, cea mai important. Tema fundamental fiind rugciunea Bisericii pentru lume.

46

Rndul cel mai de jos cuprinde dou icoane mari, a Mntuitorului i n dreapta Sa a Maicii Domnului cu Pruncul. Pe uile dinspre miazzi i miaznoapte, adica pe cele diaconeti, sunt reprezentai arhangheli sau sfini diacpni. Uile din mijloc, uile mprteti, au aprut deaodat cu bariera de dinaintea altarului. De obicei aici apare icoana Bunei Vestiri i sub ea cei patru Evangheliti. Simbolic uile mprteti reprezint intrarea n mpria lui Dumnezeu. Tematica iconostasului este strict definit, att pentru ansamblu ct i pentru fiecare parte a lui. Prin el este nfiat devenirea Bisericii n timp i viaa ei pn la ncununarea prin Parusie, fcnd o prezentare a mplinirii sale progresive de la Adam pn la nfricotoarea Judecat; iconostasul descoper astfel sensul procesului temporal pe care timpul l primete prin antenarea lui ntr-un col extratemporal, care este Euharistia.27 Ceea ce isihasmul rus a adus nou n alctuirea icnostasului a fost interpretarea vie a Tainei uharistice i a coninutului icoanei lui Hristos. n iconostas toate sunt concentrate asupra persoanei lui Iisus Hristos, Unul din Sfnta

47

Treime. Imaginea central a lui Hristos este cheia ntregii catapetesme. S privim un pic asupra iconostasului catedralei Blagovescenski. Printre lucrrile moscovite ale lui Teofan menionate de cronici s-a pstrat doar una cinul Deinis din catedrala Blagovescenski. Potrivit relatrii aprinse n letopise: ... iar meterii au fost Teofan, iconar grec, clugr din Gorode i fratele de ascultare Andrei Rubliov i n acelai leat au isprvit-o de zugrvit. Vechea catedral Blagovescenski zidit n 1397 a fost demolat n anul 1484, iar n locul ei a fost ridicat un nou edificiu. Iconostasul vechii catedrale a rmas ntreg i a fost aezat n noua catedral unde se pstreaz pn n ziua de azi. Com cronicile de la sfritul secolului al XIV-lea i nceputul celui utmtor griesc despre zugrvirea lcaului respectiv, ele subneleg, de obicei nu numai descrierea pereilor, ci i pictura icoanelor pentru iconostas. Astefl se presupune c Teofan nu a lucrat numai la executarea frescelor, el trebuie s fi participat i la realizarea iconostasului. n letopise numele pictorilor, acestei catedrale sunt sunt aezai ntr-o ordine, i nu ntmpltor este acest lucru. Teofan este pe primul loc, el fiind cel mai n vrst i cel mai48

calificat din punct de vedere meteugresc, urmeaz apoi Prohor din Gorodet i abia apoi Andrei Rubliov. De aici se poate deduce c Rubliov era cel mai tnr, iar numele su nu se bucura nc, n acei ani de faim rsuntoare. Datorit faptulu c a venit din Bizan, Teofan a fost pus n situaia de a rezolva unele probleme monumentale la iconostasul acestei catedrale. Balustradele ce desfurau altarul bizantin aveau dimensiuni reduse i cuprindeau un numr restrns de icoane n comparaoe cu iconostasele ruseti. n rndul de jos, erau amplasate icoanele de hram, mai jos erau amplasate icoanele de nchinciune (praznicele), iar deasupra acestora figura cinului Deisis, iconostasul era ncununat rus fie cu o cruce, fie cu o icoan cu reprezentarea Rstignirii. Un asemenea ansamblu de icoane reprezenta pentru Bizan maximum, o rspndire mult mai mare avnd-o temploanele n care figura numai dou sau trei rnduri de icoane. Numai n ambiana ruseasc iconostasul a cptat dimensiuni mai mari, transformndu-se treptat ntr-un perete care desprea complet altarul de nava central (naos) a bisericii. n iconostasele primelor timpuri, registrele cu49

Deisis erau alctuite cel mai adesea din imagini redate pn la bru, ntruct dimensiunile edificiilor erau reduse, acestea determinau i dimensiunile mici ale iconostaselor. i tocmai n acest stadiu a gsit Teofan compoziia iconostasului, n momentul venirii sale n Rusia. Cu timpul n Moscova bisericile se construiau din ce in ce mai mari, astfel i iconostasele au devenit mai mari, care treptat au fost ncrcate cu cele mai diferite teme iconografice. Astfel s-a nchegat forma clasic a iconostasului rus, unde un rol important i-a revenit lui Teofan. Cu ce a contribuit Teofan la istoria iconostasului? A zugrvit figurile cinului pe panouri de lemn nalte de peste dou metrii i late de peste un metru. Introducerea n alctuirea iconostasului cu aceste icoane mari, acesta a dobndit un aspect monumental necunoscut pn atunci. Astfel iconostasul a crescut mult n nlime, iar figurile erau att de mrite nct au dobndit o expresivitate plastic cu totul nou. Urmtorul pas pe calea creterii iconostasului ca dimensiune a fost fcut de Andrei Rubliov. n 1408, el a introdus n iconostasul catedralei Uspenski din Vladimir, pe care l-a realizat impreun cu Daniil Cionri, un50

registru al profeilor. Aa compoziia iconostasului s-a amplificat i mai mult ca dimensiuni, iar spaiul altarului a fost ascuns definitiv de privirile credincioilor. Din iconostasul de la Blagovescenski icoanele Spas, Maica Domnului, Ioan Boteztorul, arhanghelul Gavril, apostolul Pavel, Ioan Gur de Aur i Vasile cel Mare i aparin lui Teofan Gracul. Cu toate c n executarea cinului Deisis au participat trei meteri, el nu apare cu un tot unitar. El poart pecetea unui stil monumental unic. n centrul ateniei n form de friz l reprezint Hristos stnd pe tron n veminte albe. Din amndou prile se apropie de El sfinii, ce se roag pentru muritorii de rnd. Aceste personaje sunt: Maica Domnului i Ioan Boteztorul, arhanghelii Mihail i Gavril, apostolii Petru i Pavel, prinii bisericii Vasile cel Mare i Ioan Gur de Aur, tinerii sfini militari Dimitrie i Ghiorghe. Acetia sunt realizai cu minile puin ntinse i cu capetele uor plecate n fa. Toi sfinii sunt ndreptai spre Montuitorul care troneaz blnd i linitit. Toate figurile sunt zugrvite ntr-o manier liber, neobinuit de ndrznea i cu temperamentul propriu lui Teofan.

51

Construcia cromatic a cinului zugrvit de Teofan este realizat din combinaii ale unor tonuri de roz spre rou cu albastru intense, alburi, galbenuri, verzuri, verde-smarald i violeturi rozalii. n icoana central, reprezentndu-L pe Mntuitor, majoritatea acestor culori se ntlnesc n justapuneri nemaivzut de ndrznee. Vemntul alb ca neaua a lui Hristos este brzdat de hamuri aurii, care n prezent abia se mai disting.28 Zugrvind cinul Deisis, Teofan a rezolvat o problem pur ruseasc. Dar el a rezolvat-o n multe privine cu mijloace greceti. Icoanele catedralei Blagovescenski sunt foarte apropiate de picturile murale din biserica Spas Preobrajenie. Teofan n icoanele Deisis vrea s sublinieze rugciunea sfinilor pentru pcatele omenirii. i dac Teofan Grecul a rezolvat problema iconostasului cu mijloace bizantine, abia lui Andrei Rubliov i-a fost dat s-i gseasc aceste probleme soluii ruseti, ntruct el a introdus primul o concepie cu totul nou n vechile forme tradiionae. Teofan Grecul i Andrei Rubliov au pus bazele iconostasului rus cu perete compact ce desparte altarul de restul bisericii. Dup ce au fost introduse dou registre: unul cu Deisis,52

format din figuri ntrgi i unul cu proorocii, dezvoltarea ulterioar n-a mai putut aduga nimic important nou.29 Iconostasul nalt este o invenie pur ruseasc. El trebuie s fi cunoscut cea mai timpurie dezvoltare n bisericile de lemn n care n-au existat picturi murale, el urmnd s le suplineasc lipsa. Transferat n lcaurile de zid ale Moscovei, el a nceput s se amplifice rapid cu proporii i a dobndit o monumentalitate necunoscut pn atunci. n prezent poate fi considerat ca un lucru demonstrat c aceast amplificare a iconostasului a avut loc la nceputul secolului al XV-lea i c ea a fost legat n mod nemijlocit de activitatea lui Teofan i a lui Andrei Rubliov. Din Moscova iconostasele au fost extinse la Athos i de aici sau rspndit, n perioada ocupaiei turceti, pe teritoriul Greciei i al Peninsulei Balcanice unde au nlocuit picturile murale ce devin foarte rare n bisericile trzii. 30 Funcia iconostasului sau a catapetemei nu se limiteaz s recapituleze n ochii privitorilor toat istoria mntuirii, ceea ce este foarte important; ea sugereaz i trecerea ntr-o alt lume revzut pentru ochii trupeti. Simbolizeaz hotarul dintre lumea simurilor i lumea duhurilor. Dincolo de semnificaia didactoc,53

iconostasul invit la comunicarea cu Biserica cea cereasc. Ea subliniaz legtura esenoal, existent ntre taina psezenei Trupului proslvit al lui Hristos, Euharistia i icoan reprezentare chiar a acestui Trup. Din punct de vedere teologic se arat devenirea Bisericii n timp, existena acesteia pn la ncununarea adus la Parusie, adic dreapt desvrire a lui Adam n perspectiva Judecii de Apoi. El dezvluie ca atare sensul curgerii temporale, sensul primit n timp prin mprtirea cu actul extratemporal care este Euharistia. Iconostasul arat ceea ce se ceeaz prin colaborarea, prin sinergie dintre Dumnezeu i om: el dezvluie aceast sinergie, prin intermediul acelor oameni i avenimente care sanctific ntia, configurndu-i un sens. Ne arat sensul dimensiunii dintre altar i naos, dintre venicie i timp, cele dou se ntreptrund rmnnd unitare. Credinciosul ptrunde n Sfnta Sfintelor a Noului Testament, n mpria lui Dumnezeu, prin cutapeteorm, adic prin trupul Su (Evrei 10, 20) acel trup care a nlocuit cutapeterma sfiat a templului. Aadar iconostasul nu are doar o semnificaie didactic. El traduce legtura centologic dintre sacrament i imagine,54

manifestarea acestui Trup preasclvit a lui Hristos la fel de real n Tain i n icoan.31

coala de pictur de la Moscova

Viaa artistic a Moscovei a fost nfloritoare la sfritul secolului al XIV-lea i nceputul secolului urmtor n aceast perioad desfurndu-i i aici activitatea o serie de artiti rui dar i meteri greci i srbi. Datorit condiiilor precare pe care le avea Constantinopolul i statele slavilor de sud, ce-i pierduser independena naional, nu mai puteau s-i asigure pe meterii lor cu comenzi. n aceste condiii muli meteri artiti bizantini, n special n Moscova, reedina materiei *, care a devenit foarte rapid unul dintre marile orae ale Rusiei. Autoritatea politic din ce n ce mai mare a determinat pe muli artiti cu experien s-i ndrepte paii spre Moscova s ia parte activ la reconstruirea Kremlinului i a trgului propiuzis. Este bine s amintim c, nc din anul a344, aici lucrau o mulime de meteri greci, prin

55

urmare Teofan Grecul nu a fost singurlui astist bizantin care a activat la Moscova. n Moscova au fost aduse n mod sistematic icoane bizantine de calitate i nu este exclus ca unele dintre acestea s fi fost realizate pe loc de artitii bizantini emigrai. Legturile culturale dintre Moscova i Constantinopol erau strnse, legate prin artitii care emigrau ntre cele dou centre. La sfritul secolului al XIV-lea, Moscova manifesta un interes deosebit de viu fa de produciile picturii bizantine. Deloc ntmpltor n catedrala Uspenski a fost instalat vestita icoan Maica Domnului din Vladimir, privit ca un fel de palladium al statului rus. Afluxul lucrrilor greceti spre Moscova nu a contenit nici n secolul al XV-lea, aa cum dovedete icoana Rstignirea din catedrala Uspenski, reprezentnd o mostr caracteristic pentru pictura bizantin trzie. Arta bizantin se bucur la Moscova de o tot mai mare for de atracie. La nceputul secolului al XV-lea, artitii moscovii se interesau nu numai de arta bizantin. Atenia lor era atras i de operele artitilor Balcani.32 n general, coala din Moscova manifest o afinitate pentru concepia colorismului.

56

Se poate remarca faptul c pentru Imperiul Bizantin, ct i pentru rile slavilor de sud, Moscova reprezenta unul dintre cele mai puternice centre artistice. Ea era la curent cu cele mai avansate procedee; i erau cunoscute att lucrrile constantinopolitene, ct i cele ale meterilor srbi; n ea i-a desfurat activitatea i marele pictor bizantin Teofan Grecul. Aceast nflorire este legat i de marele nume a lui Andrei Rubliov. Lui i-a fost dat s exprime primul n art ideile sale care pluteau atunci n aer. Rubliov a respins att rafinamentul exagerat al formei practicat de bizantini ct i tradiiile arhaice locale. A elaborat un limbaj artistic desvrit nct stilul su a devenit valabil pentru toi ruii, iar personalitatea sa a fost nconjurat de aureola unei asemenea glorii nct el a nceput s fie privit ca tipul ideal de artist. O ntrebare este mereu pus. n ce raport sa aflat Andrei Rubliov cu Teofan Grecul? I.E. Grabar a susinut cu trie c Rubliov descinde, ca coal, din Teofan. Acelai punct de vedere era mprtit i de Ch. Diehl. A.I. Nekrasov neag orice legtur ntre Teofan i Rubliov. Mai prudent abordeaz problema P.P. Muratov, D.V. Ainulov, B.I. Puriev i M.V. Alpatov.57

Ei admit faptul c Teofan a exercitat o puternic influen asupra zugravului rus. Alpatov susine c Munca dus n colaborare de ctre Andrei Rubliov i Teofan Grecul pentru executarea unei comenzo de rspundere la Moscova dovedete c Andrei Rubliov i facuse deja ucenicia la Moscova, dar nu pe lng Teofan Grecul, de la acesta putnd s desprind numai cunoaterea mai temeinic a manierei artistice constantinopolitane creia i se conforma Teofan.33 Andrei Rubliov s-a nscut cel mai probabil n 1370. el trebuie s se fi format ca meter de sine stttor de-a lungul ultimului deceniu, cnd Teofan a aprut la Moscova. n 1405 cei doi au lucrat mpreun la catedrala Blagovescenski. Se tie c Teofan a avut la Moscova n decursul ultimului deceniu al secolului al XIV-lea atelierul su, care a devenit principalul centru de realizare a miniaturilor. n cutarea rspunsului la ntrebarea cine a fost mentorul direct a lui Andrei Rubliov, este neaprat nevoie s nu uitm c Moscova i avea propria sa tradiie, pictur i proprii ei meteri. Astfel el avea deplina posibilitate s-i fac ucenicia la unul dintre iconarii moscovii. Este posibil ca dasclul su s fie Prohor din Gorode cu care a lucrat mpreun la catedrala58

Blagovescenski. Maniera de lucru a acestui meter se revede i n lucrrile aparinnd lui Rubliov. De-a lungul ultimului deceniu al secolului al XIV-lea i n 1405, Andrei Rubliov a avut deplin posibilitate s studieze lucrrile lui Teofan. Personalitatea luminoas a lui Teofan a lsat urme adnci n evoluia creaiei lui Rubliov. El l-a familiarizat pe Rubliov cu cele mai bune tradiii monumentale ale picturii bizantine, i-a sensibilizat darul coloritic, l-a nvat cele mai diverse procedee compoziionale, l-a ajutat s-i cizeeze arta. Deoarece de la Teofan avem doar cteva lucrri este foarte greu de demonstrat legtura sa asupra lui Rubliov. Schiele fcute de Teofan pentru figurile din Cinul iconostasului de la catedrala Blagovescenski au fost folosite, fr ndoial de ctre Rubliov. Arta lui Teofan a produs o impresie puternic nu numai asupra lui Rubliov ci i asupra iconarilor moscovii contemporani cu el aa cum o dovedesc icoanele ca Maica Domnului, Maica Rugtoare din mnstirea Ipatievski n Kostroma, Maica Domnului de la Don din Gabria Tretiakov. Curentul puternic bizantinizant care era att de caracteristic pentru pictura moscovit, de la59

sfritul secolului al XIV-lea i de la nceputul secolului urmtor i care era legat n bun msur de activitatea lui Teofan Grecul n-a avut un mare viitor n limatul rusesc. Teofan a fost ultimul maestru bizantin care a fcut urme adnci n pictura rus. Dup Rubliov, limbajul naional al picturii ruse s-a definit att de clar nct nici un fel de influene din afar n-au fost n stare s-l mai schimbe, rubliov a aezat temeliile prainice pentru toat arta de mai trziu. Dac de la Teofan ni s-ar fi pstrat toate operele menionate de Epifanie i de cronici, el ar fi aprut fr ndoial n faa noastr n toat mareia sa ca unu dintre figurile centrale ale artei secolului al XIV-lea. Dar i aa creaia lui Teofan ne uimete prin anvergura i faa ei de emoionare. El a reacionat att la umanismul din prima perioad paleolog ct i la teoriile psihologice ale isihatrilor. Venind n Rusia, el a trit aici aproape treizeci de ani, adic pn la sfritul vieii, Teofan s-a integrat n mod activ n viaa artistic a trii gazde. El a asimilat n mod organic ideile naintate ale Vovgorodului i Moscovei, care iau mbogit substanial creaia i l-au ajutat n multe privine s se desprind de domatismul gndirii bizantine.60

La Moscova, Teofan s-a bucurat de succes deopotriv ca freschist, ca iconar i ca miniaturist. Eficiena att de mare a lui Teofan a fost posibil numai datorit faptului c renumitul artist a reacionat cu sensibilitate la cerinele oamenilor tiind s se ptrund de simurile i gndirile acestora. Cu sprijinul lui Teofan Grecul, Rubliov i dezvolt foarte repede propriul su limbaj iconografic. Clugr dotat cu o inteligen i o spiritualitate ieit din comun, Andrei Rubliov, canonizat de Biserica Ortodox Rus, n 1988, i care poate fi considerat cel mai mare pictor rus, deschide calea picturii independente. Andrei Rubliov, care L-a odihnit n sufletul su pe Mntuitorul, a zugrvit multe icoane din care lumina dumnezeiasc se revars cu o strlucire copleitoare. Am putea spune c icoana Sfintei Treimi, este cea mai tcut i cea mai gritoare propovduire a dogmei Sfintei Treimi. Aceast icoan s-a pstrat ntreag pn n zilele noastre, spre folosul i minunarea tuturor. Creaia lui Rubliov devine una dintre cele mai strlucitoare manifestri artistice a Moscovei.

61

n opera sa, Rubliov a nmuiat paleta cromatic sever a artitilor greci, optnd pentru un desen mai sumar i mai fin al siluetelor. A reuit s nving rceala i caracterul hieratic al icoanelor bizantine. Arta lui Rubliov exprim lumea creatorului care mediteaz asupra posibilitii de a-i comunica privitorului ce aduc nou timpul i oamenii. Rubliov a reuit s depeasc originalitatea oficial a modelelor bizantine, inspirndu-se din tradiia Antichitii i din observarea lumii; a eliberat arta de agonie i rigiditate, inspirndu-i speran i simul msurii.

Legturile culturale romno-ruse n secolele al XIV-lea i al XV-lea

ntr-o variant a lucrrii Geografia universal a lui Annania Sirakoti, din secolulal VII-lea, ne menioneaz existena romnilor sub denumirea de balac (valah) n regiunea Carpailor i a Dunrii. Existena unei ri a romnilor n secolul al IX-lea, mai concret n jurul datei de 839 este62

comentat n una din cele mai vechi cronici turceti numit Ogzame. n viziunea cronicii, romnii aveau aceeai pondere din punct de vedere militar ca i ruii. Ruii menionai n Ogzame se aflau n secolul al IX-lea frmiai n crezate uor de dominat. La nceputul secolului al X-lea aceste grezate se unesc sub autoritatea crezatului Obz (879 912), formnd statul Kieveon, care a creat multe dificulti Imperiului Bizantin. Existena romnilor, n spaiul carpatodanubiano-pontic figureaz i n lucrarea ntiului turc Egulagozi Bahadr Atan, cuprinznd istoria turcilor din Asia Centreal, de la origini pn n secolul al XVII-lea. n secolul al XI-lea cronicarul Kekaumenos scria despre poporul blachilor (vlahilor), despre continuitatea lor n Dacia. Paralel cu dezvoltarea societii romneti, cretinismul a progresat repede n aceste pri, constituind un bilan puternic, un constituent organic i un factor de progres al acestuia. Att documentele ct i descoperirile arheologice dovedesc oragnizarea cretinismului n toate cele trei ri romne, n tot cursul istoriei. Att izvoarele ruseti, ct i cele bizantine, dar mai ales descoperirile arheologice evideniaz existena unor relaii bisericeti63

romno-ruse. Amintim doar crucile relicvate de provenien rus, descoperite pe teritoriul rii noastre i sigiliul mitropolitului Mihail al Kievului (1130 1145) descoperit la Dinogeia n apropiere de Galai. ncepnd din secolul al XIV-lea legturile romnilor cu ruii se vor dezvolta foarte mult, n urma consolidrii statelor feudale romneti: ara Romneasc, Moldova i Transilvania. Moldova este cea care deschide irul acestor legturi. Dup Bogdan desclectorul (1359 1365), Moldova a fost nevoit s in seama de statele vecine. Domnitorii romni vor cuta s ncheie aliane cu Moldova, pentru a prentmpina eventualele atacuri ale acestora. Pn prin secolele XIII-XIV exista n prile Haliciului o populaie romneasc cu o organizare bisericeasc independent. Aici ntlnim n anul 1353, un episcop cunoscut sub numele de Chiril Romnul din Prijemyol. Este cunoscut faptul c Petru Muat i capitalele de la Rdui la Suceava n 1371 a pus n scaunul de mitropolit al Moldovei pe romnul Iosif, ceea ce a nemulumit pe patriarhul ecumenic, declanndu-se o tensiune ntre cele dou Biserici. Pentru aplanarea conflictului a intervenit mitropolitul Ciprial al Kievului.

64

Nenelegerile s-au aplanat odat cu ercarea pe scaunul patriarhal de Constantinopol a lui Matie I (1397 1410), iar pe scaunul Moldovei a lui Alexandru cel Bun (1400 1432). Ieromonarhul Gigrie Tamlac va constata validare o isotonie mitropolitului Iosif. n primvara anului 1418, Tamblac a participat la nsiliul de la Constana (Elveia), unde l-au nsoit i trimiii domnului rii Romneti i al Moldovei. Dup cronicile ruseti, el ar fi murit la Kiev, n jurul anilor 1419 1420. n aceast perioad avem i primele tiri despre cltoriile negustorilor rui prin ara noastr. Putem aminti aici pe Vasile, fiul marelui cnez Dimitrie Donakoj, pelerinul rus, ieromonarhul Zorima amintea la 1419 pe cei care trecuser naintea lui prin Moldova: arhimondritul Grethenios din Moscova, clugrul Ephiphanie din Novgorod. Cel care a dezvoltat relaiile cu Moscova a fost domnitorul tefan cel Mare al Moldovei (1457 1504). El a ncercat s cultive relaiile cu arul rus. De aceea n iunie 1463, el s-a cstorit cu Eudochia care era rud cu Ivan al III-lea al Moscovei. Nu tim dac dup orima cstorie tefan a intrat n legatur cu Ivan al III-lea, vrul Eudochiei. Cea de-a doua cstorie n 1473 cu Matia de Mangop, l-a nrudit din nou pe Ivan al65

III-lea, care s-a cstorit cu Sofia Pabalag, verioara Mariei. O nou nrudire cu familia moscovit se fcea la 16 ianuarie 1483, cnd Ivan cel Tnr, fiul cnezului se cstorete cu Elena, fiica lui tefan. Moscova acorda o mare importan legturilor cu Moldova, corespondena diplomatic a lui tefan cel Mare era pstrat n arhiva Ministrului Afacerilor Strine din Moscova. Biserica Moldovei va juca un rol important de ndrumtor al Bisericii Ruse. Acest lucru reiese din scrisoarea episcopului moldovean Vasile al Romanului, adresata la 2 februarie 1484 mitropolitului Gherontie al Moscovei. Acesta l ntreab pe Vasile unele lucruri privitoare la ritualul ortodox. Episcopul Vasile al Romanului este pomenit i n alte documente importante. Astfel el se afl alturi de mitropolitul Gheorghe, de episcopul Ioanichie al Rduilor i de marii dregturi ai Moldovei n tratatul ncheiat la 12 iulie 1499 la Hrlu, de ctre tefan cel Mare i Ivan I Obracht, regele Poloniei, punndu-i pecetea pe actul cu sigiliile Cr. n perioada domniei lui tefan cel Mare muli monarhi de la Athos au trecut prin ara noastr n drumul lor ctre Rusia. tefan,66

adevratul deschiztor de drumuri pentru legturile noastre cu Moscova. Legtura rimnilor cu ruii a nceput de timpuriu, ea se va intensifica n secolul al XIVlea i va fi nlesnit i de faptul c att ruii ct i romnoo aveau aceeai credin ortodox. Adeseori episcopii rui i consultau pe cei romni n unele probleme privind dreapta credina sau le cereau cri care le erau necesare. n vremuri de restriste ortodocii ucrainieni primeau ajutoare din partea domnilor romni i a ierarhilor romni, pentru a-i putea menine credina n faa propagandei catolice. Sunt relevante mai ales legaturile lui tefan cel Mare care a fost preuit de ctre rui i de toi cei care doreau eliberarea cretinilor de sub jugul turcesc. De asemenea, fiul su Petru Rare va ajunge s fie dat ca exemplu de guvernatorul luminat, pe care arii s-l ia de model. Aceleai relaii se continu i n secolele urmtoare, contribuind la ntrirea Ortodoxiei ntregi.34

Arta veche romneasc din secolele XIV-XV

67

n evoluia artei vechi se pot deosebi trei perioade principale, corespunznd desfurrii istorice a ornduirii deudale n rile romne. Prima pornete n veacul al X-lea i se continu pn la nceputul secolului al XV-lea. Viaa social economic a rii noastre se dezvolt n secolul al X-lea cnd asistm la nchegarea relaiilor de tip feudal i odat cu ele, la apariia formelor de art proprii. Secolele X-XIV sunt hotrtoare n procesul de formare a artei vechi romneti. Acum se ridic primele monumente de arhitectur, se adopt programele iconografice n pictur, se dezvolt arta caligrafiei i artele decorative. Producia meterilor locali, este nsuit de unele forme ale arteo bozantine i balcanice sau unele elemente romanice. Arta veche romneasc este o sintez ntre fondul autohton i influenele exercitate de marile arii de cultur, n primul rnd cea bizantin, cu care poporul nostru a intrat n contact n epoca feudal. Acum ncep s se contureze trsturile artistice caracteristice fiecrei provincii istorice n parte. Astfel n secolul al XIV-lea, putem vorbi de o art propie Transilvaniei, rii68

Romneti i Moldovei. Totui ntre cele trei provincii au exisat permanent relaii reciproce de ordin economic, politic i cultural, circulaia operelor de art i a meterilor. ntemeierea celor dou state feudale, ara Romneasc i Moldova, in secolul al XIV-lea, stimuleaz creaia artistic. Putem aminti aici cteva opere de o deosebit valoare ca: podoabele gsite n mormintele de la Arge, epitaful de la Cozia (1396) i Evangheliarul lui Nicodim. A doua etap din istoria artei vechi corespunde consolidrii statelor feudale romneti centralizate dezvoltrii lor economice i avntului luptei mpotriva contopirii otomane. Cea de-a doua jumtate a secolului al XV-lea i prima jumtate a secolului urmtor reprezint i momentul de maxim nflorire a artei. n ara Romneasc, olria atinge maximum de dezvoltare n a doua jumtate a secolului al XIV-lea i nceputul celui urmtor, iar n Moldova n secolul al XV-lea. Tot de timpuriu, n paralel cu ceramica, s-a dezvoltat pe teritoriul rii noastre mai ales sub forma podoabelor, arta metalelor preioase. Diferitele obiecte de argint aurit, vdesc legtura acestei arte cu cea a atelierelor bizantine i kieviene. Podoabele de factur bizantin sunt69

produse n atelierele dobrogee, dar circul i n nordul Dunrii, chiar dincolo de Carpai, n Transilvania. Sculptura n piatr s-a dezvoltat n ara Romneasc i n Moldova n legtur cu arhitectura, pstrndu-i aceast dependen n tot cursul epocii feudale. Dup formarea i cristalizarea celor dou state independente, creaia artistic ia avnt, mai ales n vremea lui Mircea cel Btrn, Petru Muat i Alexandru cel Bun. n ara Romneasc meterii, nal din temelii numeroase monumente de arhitectur, mnstirile Vadia, Tismana, Cozia, Snagov, etc. n aceast vreme se construiesc aezri mnstireti, sub forma cldirii de lemn, sau a unor modeste lcauri de piatr: Neam, Prahova, Moldovia. Trlucita tradiie a broderiei bizantine rspndit n tot sud-estul Europei, a contribuit din plin la formarea n secolul al XIV-lea a stilului i tehnicii brodiene medievale romneti. Astfel n urmtoarele doua secole s-au creat opere originale de o mare frumusee. n epoca de strlucire a broderiei romneti, compoziiile sunt perfect echilibrate n raport cu fondul pe care abia sunt schiate arhitecturile. Cele mai vechi i preioase opere de broderie

70

sunt: epitaful de la Cozia, datnd din anul 1396 i epitaful de la Neam, din anul 1437. Preocupai de exprimarea unor sentimente general umane, artitii din Moldova, au realizat opere decreluite cu o mare valoare artistic. Putem da spre exemplu epitaful druit de Silvan mnstirii Neam. Miniatura i ornamentele n manuscrisele redactate n slav, greac sau romn, constituie un domeniu bogat al artei noastre. Cele mai vechi manuscrise dateaz din secolele XIII-XIV i provin din Transilvania. Tetaevangheled ferecat, caligrafiat de nicodim, este cea mai valoroas oper de miniatur din ara Romneasc. Manuscrisele cu miniaturi din Moldova dateaz din epoca lui Alexandru cel Bun.35 Cea mai veche realizare a arhitecturii medievale din ara Romneasc este biserica domneasc din Curtea de Arge, cu hramul Sfntului Nicolae, a crei construcii a nceput de prin anii 1351 1352. A venit un timp drept catedral a Mitropoliei Ungrovalahiei. Este construit dup modelul elonic al bisericii n from de cruce greac nscris creaie a arhitecturii bizantine din epoca Comnenilor. Fr ndoial c n cadrul antierelor de la Vodia, Tismara i Cozia s-au format i numeroi71

maetrii locali romni. Prin munca i capacitatea creatoare a acestora, s-au nlat tot n ultimul sfert al secolului al XIV-lea i n primele decenii a celui urmtor, numeroase alte biserici azi disprute, dar atestate documentelor: Viina, Glavocioc, Bolintin, Snagov, Dealu, etc. Din puinele biserici ridicate n secolul al XV-lea nu s-a pstrat nici una ntreag, ca s permit stabilirea unor trsturi caracteristice sau legturi cu monumentele arhitecturale din perioada precedent. n Moldova, biserica Sfntul Nicolae din Rdui, acoperit de un adevrat act de natere al arhitecturii culte moldoveneti. Al doilea prototip al arhitecturii moldoveneti l constituie Biserica Sfnta Treime din Siret, atribuit de tradiie la Sas Vod, iar din cercetrile mai noi lui Petru Muat. Celelalte biserici ridicate n Moldova, n prima parte a secolului al XIV-lea i nceputul celui urmtor, n-au ajuns pn la noi n forma lor iniial, nct nu ne cunoate nici stilul la arhitectur. Putem aminti aici mnstirile Neam, Humor, Sfntul Nicolae din Poian, Bistria, Mirui-Suceava.36 Marea epoc constructiv n domeniul arhitecturii bisericeti a nceput dup anul 1487,72

epoc n care s-a cristalozat pe deplin stilul moldovenesc. n Transilvania, bisericile romneti din judeul Hunedoara, dar i din alte pri, sunt de dimensiuni reduse i au un plan de biseric sal: o nav longitudinal n continuarea creia se afl absida altarului. Exemplu n acest sens putem da biserica Adormirea Maicii Domnului din Criscior judeul Hunedoara. Biserica este un monument de excepional nsemntate pentru istoria i cultura romneasc. Este o ctitorie n piatr a crezilor din familia Blea de la nceputul secolului al XV-lea. Pictura mural originar se pstreaz n ntregime n partea vestic a bisericii, decornd pereii de sud, vest i nord, fiind unul din ansamblele murale ce are un program iconografic unitar i complet din secolul al XV-lea. 37 Din secolul al XIV-lea mai avem biserica Sfntul Nicolae din Halmagiu judeul Arad, edificiul este ridicat n a doua jumtate a acestui secol de ctre voievodul Maga.

Pictura bisericeasc din rile romne n secolele XIV-XV

73

Cel mai nsemnat i mai amplu ansamblu iconografic din epoca timpurie, a artei medievale romneti l constituie frescele din biserica domneasc din Curtea de Arge. Dup prerile mai noi, picturile au fost realozate ntre anii 1352 1377. Stilul se ncadreaz, n cel al picturii bizantine din epoca Peleologilor, format i dezvoltat n Bizan, larg rspndit n Balcani, cu influene pn n nordul Rusiei, la Novgorod. La nceputul secolului al XIV-lea, att n crezatele transilvnene, ct mai ales n ara Romneasc, al crui principat se afla n pragul independenei, condiiile erau cooptate pentru a asigura picturii o autentic nflorire. Prima reprezentare, care deschide larg intrarea picturii rom-neti medievale este ansamblul de pictur mural care decoreaz biserica din Snt Mrie Orlea, judeul Hunedoara. Executate n anul 1311, dat cuprins de inscripia votiv pstrat fragmentar, aceste picturi mbrac pereii naousului ntr-un vemnt dolemn, cu srluciri calde i domoale, culoarea dominant fiind rou depnant. Biserica cu hramul Sfinta Fecioar, a fost nlat n a doua jumtate a secolului al XIII-lea,74

ctitorii fiind, dup ipoteza lui Virgil Vtanu, crezi cromari din familia Cnde, iar dup opinia lui Radu Popa, monumentul se datoreaz unei comuniti catolice ptrunse ctre sfritul secolului al XII-lea n ara Haegului. Pereii naosului convoac n partea de nord, est i sud, un ansamblu mural considerat printre cele mai valoroase picturi din Romnia. Scenele fac parte din trei teme mai importante: Ciclul Hristologic, Acatistul Maicii Domnului i Judecata de Apoi, la acre se mai adaug cteva scene, dintre care menionm Descoperirea Sfintei Cruci. Deasupra arcului de triumf sunt trei scene, legate de Patimi-Fixarea pe cruce, Iisus pe cruce, Coborrea de pe cruce, iar n partea de jos Buna Vestire i Naterea lui Iisus. n colul estic, al peretelui de sud apar scenele Adormirea Maicii Domnului i Cei trei magi. Sub fereastra de rsrit a aceluia perete se afl imaginea Sfntului Nicolae, alturi de care se afl inscripia din 1311, conservat doar fragmentar scris cu majuscule n stil gotic timpuriu, n latin.38 Scenele de mari dimensiuni, scun compuse cu slaritate n prim plan, fundalurile fiind reduse la oralul unor scene pe care se proiecteaz imaginile sacre. Desenul este suplu, cu rotunjiri75

medievale, armoniile cromatice au sonoriti reinute n surdin prin nvluirile liniei i degradeurilor de culoare, personajele au siluete zvelte. Tipologia elenistic a figurilor feminine, elegana lor rafinat, limbajul artistic situeaz aceste picturi n cadrul artei largi a renaterii bizantine din epoca Paleologilor.39 Aceste picturi de la Snt Mrie Orlea, vor fi eclipsate de marele ansamblu ce decoreaz biserica Sfntul Nicolae din Curtea de Arge. Construirea la Curtea de Arge, reedina domneasc, a unui monument religios, biserica Sfntului Nicolae, reprezenta n concepia liturgic a timpului att un act de credin ct i un act de autoritate reculeas, care venea s ntreasc ideea de independen. Pe msura mreiei edificiului, picturile murale interioare constituie, cel mai amplu i cel mai preios ansamblu iconografic din epoca timpurie a artei medievale romneti. Datarea acestor picturi este inc de domeniul controverselor, dei n ultimul timp, cadrul cronologic a fost ngustat ntre anii 1352 1377. Din punct de vedere iconografic, ansamblul de la Arge urmrete ndeaproape, canoanele din arta bizantin a epocii. Picturile turlei au disprut n cea mai mare parte, dar cu76

siguran n cupol se afla figura impuntoare i sever a Pantocratorului. n icoana principal a altarului se desfoar o ampl compoziie n centru creia se afl Maica Domnului cu Pruncul pe tron, ncadrat de Sfnul Nicolae, patronul bisericii, de Sfntul Ioan Gur de Aur i de sfinii arhangheli Mihail i Gavril, sub aceast imagine, pereii altarului sunt mprii n mai multe registre cuprinznd scene din ciclul cristologic nainte i dup nviere, imagini cu un pronunat caracter simbolic: Cortul mnstirii i Imprtania apostolilor. n pronaos s-au mai pstrat fragmente din Judecata de Apoi, cteva scene din viaa Sfntului Nicolae, o reprezentare a temei Deinis: Iisus pe tron ncadrat de Fecioara Maria i Sfntul Nicolae. Vorbind despre aceste picturi, numeroi savani au remarcat nu numai nailtele lor caliti artistice , dar i legturile iconografice i srtistice cu pictura bizantin-paleolog din deceniile timpurii i de mijloc al secolului al XIV-lea, n sprecial cu anumite monumente constantinopolitane i srbeti, au fost remarcate i diferenele de maier care fac evident conluclarea mai multor meteri, inscripiile srbeti i greceti fiind n acest sens un indiciu suplimentar.77

Picturile bisericii Sfntul Nicolae se individualizeaz prin virtui artistice de necondundat, care presupun un original proces de prelucrare local, pe fundalul tradiiilor autohtone. Linia graioas i sprinten caligrafiaz siluete de o nobil distincie, care se compun din ritmuri dansante, ntru totul caracteristice picturilor de la Arge. Coloritul cu o gam bogat, dar reinut este transfigurat de lumina cald care l strbate pretutindeni, imprimnd ntregului ansamblu gravitatea unui ritual. Picturile de la Curtea de Arge vor exercita o rodnic autoritate asupra zugravilor din ara Romnesc, pn trziu n secolul al XVIII-lea fiind permanent izvor de inspiraie li de diversificare a mijloacelor de exprimare. Frescele de la Curtea de Arge prezint analogii ca cele de la biserica Kahrie Djami din Constantinopol. n aceast perioad se presupune c activitatea pictorilor a fost destul de vie n ara Romneasc, fie pentru a decora i alte ctituri domneti, fie pentru a nfrumusea aezrile monastice. Frumoasa ctitorie de pe valea Oltului, mnstirea Cozia, pstreaz un singur ansamblu de pictur din aceast epoc, care decoreaz78

pronaosul bisericii mnstirii Cozia. Ctitoria ridicat de marele Voievod Mircea cel Btrn. Picturile au fost executate la o dat nc incerct (139/?), tema central o constituie Acatistul Maicii Domnului. Reprezentarea celor apte sinoade ecumenice, ntrite de viziunea lui Petru din Alexandria, i de scene din vieile sfinilor nregesc compoziia iconografic a pronaosului Coziei. Gama cromatic destul de bogat i nu lipsit de acorduri vibrante, nu reuete s schimbe inuta monarhic a acestor pictori, rolul hotrtor revenind desnului cu linii rigide, tioase. Din Moldova, a crei independen de stat Bogdan I reuete s o dobndeasc n 1359, nu s-au pstrat picturi i secolul al XIV-lea, dar fragmente de fresc provenind de la un vechi paraclis al cetii de scaun din Suceava, ntresc prerea c cel puin n reedinele domneti exista un interes real pentru acest gen de decoraie. n timpul lui tefan cel Mare prictura bizantin a cunoscut o dezvoltare fr precedent. Se pstreaz pn azi frescele bisericilor din Lujeni, Vorone, Coltor naos, Sfntul Ilie de lng Suceava, biserica din Blineti, ctitoria logoftului Ion Tuu a fost mpodobit cu79

pictur de ieromonarhul Gavril, primul zugrav cunoscut cu numele n epoca lui tefan cel Mare, autorul uneia dintre cele mai remarcabile realizri artistice din tot Rsritul ortodox. Unitatea stilului i a planului iconografic dovedesc c zugravii lui tefan cel Mare nu proveneau din afara Moldovei. Putem aduga aici i pe marii miniateriti moldoveni din epoca lui Alexandru cel Bun i tefan cel Mare: Gavril Uric, Teodor Mriescu i alii. Incomparabil mai bogat pentru acea vreme este ns tezaurul de pictur pstrat n Transilvania. Biserica de la Snt Mrie Orlea cu ansambul su pictural nu reuete s fac coal, condiiile schiate nefiind prielnice nc unor sinteze locale autonome. Erau necesare folosirea unor meteri strini, iar neii transilvneni nu aveau prea multe posibiliti de a alege. Pe atunci Transilvania era invadat de meteri pelegrini, pictori chemai s decoreze bisericile catolice n stil gotic.40 Asemenea meteri sunt i autorii picturilor care decoreaz mica bisericp din cimitirul saului tei. Construit n stil gotic timpuriu acest edificiu pstreaz att n interior ct i n exterior importante fragmente dintr-un ansamblu de

80

pictur mural, executat ctre sfritul celui de-al treilea sfert de secol al XIV-lea. Biserica este unul dintre cele mai vechi monumente ale arhitecturii romneti medievale, datnd de la sfritul secolului al XIII-lea. Partea cea mai bine conservat se afl n altar: n zona superioar a pereilor, pe un fond ultramarin, ntr-un decor de arcade sunt nfiai cei doisprezece apostoli, n atitudini variate, innd n mini propriile atribute sau evanghelii. Deasupra lor pe bolt apare Iisus Hristos, n glorie, idea central a acestui ansamblu fiin Judecata de Apoi. Grozie, pictorul principal, care i-a zuhrvit portretul, a pictat absida altarului iar n naos peretele rsritean, registrul superior al peretelui sudic i peretele apusean. Pictorul avnd un stil linear cu remarcabile caliti coloristice i un profund sim al decorativului. Pictorul absidei a lucrat i n naos, deasupra arcului de triumf, unde apare o ampl scen Buna Vestire, unde a fost inclus i un laic, considerat de Ecaterina Cinchesa-Bucului ca pictorul principal. Ciclul Hristologic continu n partea superioar a peretelui sudic cu Naterea lui Iisus, iar pe peretele apusean, n acelai registru Cina cea de Tain.81

Cel de-al doilea pictor este autorul runelor din registrul inferios al peretelui sudic, Martiriul celor 40 de ucenici, Sfntul Nicolae, Maica Domnului. Stilul acesta de picturi poart amprenta protorenaterii, pstrnd numeroase elemente de iconografie de tradiie bizantinCel de-al treilea pictor se deosebete stilistic de ceilali doi reprezentnd mediul artistic romnesc de tradiie bizantin din Transilvania celei de-a doua jumti a secolului al XIV-lea. Pictura bisericii a fost datat pe baza elementelor stilistice i tehnice n secolul al XIVea, pentru prima dat de ctre Vasile Drgu. Ansamblul mural de la tei este deosebit de valoros, el ilustreaz osmoza proprie ambianei artistice romneti din provincia intracarpatic, aflat ntr-o zon de interferen a sferelor culturale.41 Biserica din Strei a avut i picturi exterioare din care se pstreaz doar fragmente. Pictura exterioar de biseric a aprut naintea celor din Moldova, n a doua jumtate a secolului al XIV-lea, n Transilvania. Din ntlnirea elementelor occidentale vzute la Srtei, cu canoanele i frescele stilistice bizantine, trecute prin filiera rii Romneti, avea s se nasc n Transilvania o pictur cu totul original cu viziune i program, creaie82

reprezentativ pentru genul artistic romnesc. Un prim moment care ilcustreaz aceast faz este biserica din satul Cricior, judeul Hunedoara. Biserica poart hramul Adormirea Maicii Domnului, o ctitorie din piatr a cnezilor din familia Blea de la nceputul secolului al XV-lea. Pictura mural originar se pstreaz n ntreaga parte vestic a bisericii, decornd pereii de sud, vest i nord, fiind unul din ansamblele murale, ce are un program iconografic unitar i complet din secolul al XV-lea. Ansamblul mural se compune din dou registre, cel inferior cuprinznd sfinii mucenici Gheorghe, Dimitrie, Teodor, Ladislau i sfnta mprteas Elena n scena Descoperirea Sfintei Cruci. Cel de-al doilea registru este rezervat unor cicluri iconografice ortodoxe, pe peretele sudic fiind prezentate cteva scene din viaa lui Iisus: Intrarea n Ierusalim, Botezul i ntmpinarea Domnului, urmate de scene din Cinul Patimilor iar scena cu Ducerea Crucii, este situat n registrul inferior. Cea mai reprezentativ realizare a picturilor de la Cricior este tabloul votiv, amplasat n primul registru pe peretele vestic i cel sudic, este cel mai vechi tablou cu identitate precis din arta romneasc. Admirabil ilustraie de epoc, acest tablou atest calitatea de ctitor a83

voievodului Blea, amintit documentar n 1404 i a soiei sale Vie.tabloul votiv este remarcabil pentru ncercarea pictorului de a prezenta portretele reale de ctitori i este de o deosebit importan pentru istoria castumului romesc de la nceputul secolului al XV-lea. Ansamblul mural din ctitoria cnezilor criscioreni aparine stilistic artei bizantine, avnd o not specific ambianei romneti din Transilvania, utiliznd modelele iconografice bizantine din epocile anterioare. Aproape monocrom, domina


Recommended