+ All Categories
Home > Documents > Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Date post: 31-Jan-2017
Category:
Upload: hoangdang
View: 267 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
23
Electroacustica si sisteme audio Curs 6 1 6. Indicatii pentru alegerea componentelor Acest capitol urmareste prezentarea unor idei care pot ajuta utilizatorul in alegerea tipului de difuzoare, a tipului de incinta, si a altor particularitati constructive, pentru obtinerea unor traductoare sonore de inalta calitate. 6.1. Probleme intâlnite in proiectarea incintelor si difuzoarelor Câteva din problemele cu care se confrunta realizatorii incintelor in prezent sunt: a) Incintele stereofonice realizate cu doua difuzoare au ajuns la limita posibilitatilor lor in legatura cu producerea fronturilor acustice, producând imagini instabile ale surselor de sunet de mici dimensiuni ceea ce produce probleme in ascultare pentru multi oameni. Imaginea virtuala este instabila in legatura cu pozitia ascultatorului, distributia spectrala de energie si caracteristicile camerei. Chiar si o simpla imagine mono centrala sufera de anulari adânci intre 1kHz si 4kHz, acesta fiind motivul pentru care un solist vocal suna diferit daca provine de la un singur difuzor mono si doua difuzoare stereo conventionale. Se pare ca un sistem stereo cu doua canale necesita cel putin trei difuzoare in fiecare incinta pentru a reprezenta calitatea tonala a surselor centrale de sunet. b) Distorsiunile armonice, datorate intermodulatiei si transmodulatiei se combina cu rezonantele mecanice ale difuzorului si duc la concentrarea enegiei spectrale la anumite frecvente. Tehnicile de atenuare a difuzorului (prin reducerea excursiei conului) imbunatatesc caracteristicile spectrale (raspunsul in frecventa arata mai bine) dar nu se obtine o imbunatatire sensibila in ceea ce priveste modurile de taiere. Ca urmare distorsiunile inguste se intind pe un domeniu mult mai larg de frecvente, masurarea continutului de armonici al unui sistem fiind o problema mai complicata decât simpla determinare a THD. Un test complet care ar prezenta importanta practica ar fi cel care ar permite reprezentarea unei caracteristici THD(f), cu nivelul semnalului ca parametru. Eliminarea distorsiunilor rezonante ar presupune ca diafragma difuzorului sa aiba o densitate egala cu a aerului si o acceleratie uniforma pe intreaga suprafata la toate frecventele, ceea ce este imposibil de realizat tehnologic. Ca urmare orice difuzor va fi afectat de coloratii tonale, unele in permanenta, altele prezente doar la nivele joase, respectiv inalte ale semnalului electric. c) Energia rezonanta a undelor stationare este stocata in difuzoare, incinte si camera in care are loc ascultarea. Energia mecanica nedorita trebuie rapid eliminata pe doua cai: legaturi mecanice rigide, fara pierderi cu pamântul (o cale rigida difuzor-incinta-suport-podea-pamânt) si de asemenea prin absorbtie in materiale amorfe cu pierderi puternice (absorbante) ca nisip, plumb,
Transcript
Page 1: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

1

6. Indicatii pentru alegerea componentelor

Acest capitol urmareste prezentarea unor idei care pot ajuta utilizatorul in alegerea tipului

de difuzoare, a tipului de incinta, si a altor particularitati constructive, pentru obtinerea unor

traductoare sonore de inalta calitate.

6.1. Probleme intâlnite in proiectarea incintelor si difuzoarelor

Câteva din problemele cu care se confrunta realizatorii incintelor in prezent sunt:

a) Incintele stereofonice realizate cu doua difuzoare au ajuns la limita posibilitatilor lor in

legatura cu producerea fronturilor acustice, producând imagini instabile ale surselor de sunet de

mici dimensiuni ceea ce produce probleme in ascultare pentru multi oameni. Imaginea virtuala este

instabila in legatura cu pozitia ascultatorului, distributia spectrala de energie si caracteristicile

camerei.

Chiar si o simpla imagine mono centrala sufera de anulari adânci intre 1kHz si 4kHz,

acesta fiind motivul pentru care un solist vocal suna diferit daca provine de la un singur difuzor

mono si doua difuzoare stereo conventionale. Se pare ca un sistem stereo cu doua canale

necesita cel putin trei difuzoare in fiecare incinta pentru a reprezenta calitatea tonala a surselor

centrale de sunet.

b) Distorsiunile armonice, datorate intermodulatiei si transmodulatiei se combina cu

rezonantele mecanice ale difuzorului si duc la concentrarea enegiei spectrale la anumite frecvente.

Tehnicile de atenuare a difuzorului (prin reducerea excursiei conului) imbunatatesc caracteristicile

spectrale (raspunsul in frecventa arata mai bine) dar nu se obtine o imbunatatire sensibila in ceea

ce priveste modurile de taiere. Ca urmare distorsiunile inguste se intind pe un domeniu mult mai

larg de frecvente, masurarea continutului de armonici al unui sistem fiind o problema mai

complicata decât simpla determinare a THD. Un test complet care ar prezenta importanta practica

ar fi cel care ar permite reprezentarea unei caracteristici THD(f), cu nivelul semnalului ca

parametru. Eliminarea distorsiunilor rezonante ar presupune ca diafragma difuzorului sa aiba o

densitate egala cu a aerului si o acceleratie uniforma pe intreaga suprafata la toate frecventele,

ceea ce este imposibil de realizat tehnologic. Ca urmare orice difuzor va fi afectat de coloratii

tonale, unele in permanenta, altele prezente doar la nivele joase, respectiv inalte ale semnalului

electric.

c) Energia rezonanta a undelor stationare este stocata in difuzoare, incinte si camera in care

are loc ascultarea. Energia mecanica nedorita trebuie rapid eliminata pe doua cai: legaturi

mecanice rigide, fara pierderi cu pamântul (o cale rigida difuzor-incinta-suport-podea-pamânt) si de

asemenea prin absorbtie in materiale amorfe cu pierderi puternice (absorbante) ca nisip, plumb,

Page 2: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

2

sorbotan. Energia care nu este absorbita este emisa incet prin fiecare parte mecanica a

difuzorului, fiecare aducându-si aportul la coloratura raspunsului final. In orice sistem real cu

difuzoare, indiferent de principiul de operare, exista sute de astfel de unde stationare, fiecare din

ele este emisa in exterior in dupa intârzieri cuprinse intre milisecunde si secunde. Aceste

rezonante inrautatesc structura muzicii si altereaza tonalitatea coloristica, distorsioneaza sau

ascund reverberatiile din inregistrarea originala, deformeaza si incetoseaza imaginea stereo.

d) Caracteristicile de directivitate se schimba puternic cu frecventa, schimbându-se prin salt la

punctele de separare intre cai la sistemele cu cai multiple. In plus caracteristica de directivitate

este deformata si difractia intâlnita la fiecare muchie ascutita a incintei (indiferent de tipul si

dimensiunea acesteia). Difractia creaza surse fantoma de sunet, intârziate si in antifaza, care se

combina cu sunetul direct. Aceste imagini secundare creaza un riplu semnificativ, de pâna la 6dB

in raspunsul la frecvente medii si creaza sunete intârziate care interfera cu defazarile temporale

necesare pentru perceperea imaginilor stereo.

Inafara de problemele aparute la realizarea incintelor, difuzoarele contribuie de asemenea

cu unele neliniaritati, care se incearca a se elimina prin utilizarea unor materiale noi sau prin

proiectare. Constructorii de difuzoare trebuie sa realizeze un compromis intre uniformitatea

miscarii (rigiditate) si lipsa rezonantelor mecanice la frecvente medii si inalte (autoatenuare). La

acest compromis major cu care se confrunta constructorii, se mai adauga problemele generate de

rezonanta cavitatilor si neliniaritatile magnetice.

e) Miscarea uniforma

Rigiditatea inseamna ca acceleratiile bobinei mobile sunt transmise precis membranei pe

intreaga suprafata. Aceasta se va traduce prin raspuns plat in frecventa din punctul de vedere al

utilizatorului, timp de crestere mic, distorsiuni de intermodulatie mici si o buna calitate a

semnalului.

Acest lucru ar induce ideea realizarii membranei dintr-un material cât mai rigid, de exemplu

din metal, bronz de exemplu. Problemele ridicate de o astfel de realizare sunt evidente. Un clopot

de bronz vibreaza foarte mult timp dupa ce este lovit, deoarece singura posibilitate de eliberare a

energiei mecanice este inspre aer, iar cum densitatile bronzului si aerului sunt foarte diferite rezulta

un cuplaj redus ceea ce duce la o atenuare foarte redusa prin radiatia in aer. Acest lucru va duce

la o alta caracteristica ce trebuie urmarita in realizarea unui difuzor.

f) Auto-atenuarea

Este de dorit si ca bobina mobila sa opreasca membrana in absenta semnalului audio. Din

nefericire, materialele cele mai rigide (de obicei metale) au atenuare proprie redusa ceea ce duce

la vibratii de lunga durata (factor de calitate crescut). O modalitate de a depasi aceasta problema

este de a extinde o portiune de cauciuc dur peste o portiune de membrana si prin imbunatatirea

atenuarii la nivelul suspensiilor (interna si externa).

Page 3: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

3

In prezent chiar si cele mai bune realizari cu Kevlar, fibra de carbon sau aluminiu au cel

putin o supracrestere cu factor de calitate mare in mijlocul domeniului de lucru, necesitând retele

separatoare cu panta cât mai abrupta sau un filtru de rejectie sau ambele pentru a controla

aceasta crestere. Din nefericire aceasta supracrestere apare de obicei in regiunea 3 5kHz, adica

exact unde urechea este cea mai sensibila la coloratura rezonanta.

Aceasta problema apare pregnant in cazul sistemelor cu doua difuzoare (vezi punctul a).

Daca se micsoreaza frecventa de separare a filtrelor, distorsiunile de intermodulatie ale difuzorului

de inalte cresc puternic rezultând in frecvente inalte distorsionate la nivele de semnal medii-inalte.

Daca se mareste frecventa de separare apare caderea datorata difuzorului de joase (Kevlar),

rezultând un sunet agresiv la nivele medii ale semnalului si cadere totala la nivele inalte. Spre

deosebire de difuzoarele cu membrana de hârtie cele cu membrana de Kevlar, metal si fibra de

carbon nu au o cadere graduala la frecvente inalte.

O rezolvare a acestei probleme este realizarea membranei din materiale cu pierderi mari,

cum ar fi hârtia intarita cu plastic, material inlocuit insa in majoritatea difuzoarelor moderne de

polipropilena. Membrana se auto-atenueaza, pierzând progresiv energie pe masura ce impulsul se

deplaseaza de la bobina mobila spre marginile membranei. Proiectarea suspensiilor este mai

putin importanta si un astfel de sistem duce la obtinerea unui raspuns in general plat in banda si

permite utilizarea unui filtru de separare cu o panta de 6dB/octava. Acest tip de membrana nu

duce insa la obtinerea unor auditii bune (chiar daca instrumentele arata in general caracteristici

foarte bune) si de aceea producatorii adauga siliciu, talc sau pilitura metalica in materialul plastic,

astfel imbunatatindu-se semnificativ rigiditatea fara a pierde din capacitatile de atenuare ale

polipropilenei.

g) Rezonanta cavitatilor

Desi nu pare periculoasa, bolta cu rol de protectie impotriva prafului (vezi fig. 1.1)

realizeaza impreuna cu piesa polara a magnetului o mica cavitate rezonanta care din pacate

rezoneaza pe frecvente cuprinse in benzile de trecere ale difuzoarelor de medii si inalte.

Producatorii difuzoarelor moderne incearca sa rezolve aceasta problema in doua moduri:

realizarea unor piese polare cu o deschidere pentru magnet (Dynaudio, Scan-Speak, Vifa, Seas)

sau realizarea unei extensii in forma de calota sferica pentru piesa polara a magnetului, inlocuind

total bolta de protectie.

h) Neliniaritati magnetice

Aceasta problema este generata de faptul ca bobina mobila reprezinta o inductanta cu

miez feromagnetic ceea ce face ca valoarea inductantei sa depinda de frecventa. In plus

inductanta depinde de pozitia bobinei mobile in raport cu piesa polara, ceea ce va determina

excursia maxima permisa pentru o comportare liniara.

Page 4: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

4

Variatia inductantei are o importanta deosebita deoarece inductanta este un factor ce

determina frecventa superioara a difuzorului. La nivele mari de frecvente joase apare deplasarea

bobinei inafara regiunii liniare a excursiei, ceea ce va produce distorsiuni de intermodulatie si

modulatie in frecventa a semnalului sonor in tot spectrul audio. Aceasta este o problema obisnuita

a incintelor cu 2 difuzoare sau cu 3 difuzoare care au o frecventa de separare joasa-medie de

valoare scazuta. Practic, de fiecare data când se poate vedea miscarea difuzoarelor se poate

astepta o valoare crescuta a distorsiunilor amintite, cu efect sonor de scadere a rezolutiei,

problema ce poate fi mascata de probleme in amplificatorul de putere (ca saturarea

transformatorului de iesire sau surse de alimentare inadecvate).

Solutia pentru aceasta problema o reprezinta metalizarea cu cupru a piesei polare a

magnetului pentru scurtcircuitarea curentilor turbionari indusi in structura magnetica de bobina

mobila. Aplicarea acestei metode poate fi detectata prin analizarea valorii de catalog a inductantei

bobinei mobile. Difuzoarele de joase cu inductanta mica a bobinei mobile (tipic 0,1mH) vor avea

sunet mai transparent decât cele caracterizate de inductanta crescuta (0,9mH) in conditiile in

care trebuie sa redea simultan frecvente joase si medii.

Valoarea inductantei bobinei mobile este importanta si dintr-un al doilea motiv. Frecventa

de taiere acustica la inalte a unui difuzor este data de combinatia intre caderea mecanica si

caderea datorata inductantei bobinei. Se poate calcula frecventa de taiere electrica cunoscând

inductanta bobinei si rezistenta de curent continuu a difuzorului:

e

eH L

R

Se compara apoi aceasta frecventa cu frecventa de taiere acustica la inalte masurata sau

declarata de fabricant in specificatiile tehnice ale difuzorului. Difuzoarele de calitate vor avea

frecventa de taiere electrica deasupra celei acustice ceea ce arata ca cele doua mecanisme de

taiere, mecanic si electric nu interactioneaza prea puternic.

Exista insa difuzoare care au frecventa de taiere electrica sub cea de taiere acustica. Acest

lucru va arata ca sistemul mecanic al difuzorului are o crestere care este mascata de caderea

datorata inductantei electrice a bobinei. In cazul in care apare o modificare fie in sistemul electric,

fie in cel mecanic, rezultatul se va observa puternic prin modularea frecventelor si a raspunsului

tranzitoriu.

Page 5: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

5

6.2. Materiale utilizate la realizarea membranei

a) Membrana de hârtie

Este primul material utilizat pentru realizarea membranelor, dar este inca folosit datorita

proprietatilor sale bune. Acest material este de fapt o structura compozita si isi schimba

semnificativ proprietatile când este impregnata cu diferite materiale plastice (mateialul utilizat

pentru impregnare este invariabil un secret de fabricatie a fiecarui producator). Impregnarea este

importanta deoarece hârtia este afectata de modificari importante in timp sau la modificarea

umiditatii, si de asemenea, prin acest procedeu se stabilizeaza materialul si se imbunatateste auto-

atenuarea.

Avantajele sunt: auto-atenuare intre buna si excelenta, rezolutie si detaliu excelente,

raspuns in frecventa foarte plat, taiere la frecvente inalte graduala deci se poate utiliza fara prea

mari probleme cu filtre de separare de panta joasa, egalizarea intre game putând fi facuta cu mai

mica precizie. In general hârtia este un material care suna mai bine decât se obtine la

masuratori, ceea ce este un avantaj major.

Dezavantaje: nu este la fel de rigid ca Kevlar-ul, fibra de carbon sau metalele deci nu va

avea precizia detaliului a acestora din urma. Eficacitatea sa va fi mai redusa. in general. Hârtia nu

este la fel de consistenta ca materialele sintetice ceea ce va duce la dificultati de imperechere a

doua difuzoare, ceea ce poate afecta imagina spatiala a surselor de sunet insa acest lucru va

depinde de precizia si calitatea procesului tehnologic. De asemenea, chiar in prezenta impregnarii

proprietatile se pot modifica in timp.

b) Membrana de bextene

Este un material din plastic acetat obtinut din celuloza, intotdeauna fiind impregnat cu un

material atenuator pentru a controla prima rezonanta puternica ce apare la aproximativ 1,5kHz.

Avantajele sunt: Consistent (parametrii sunt reproductibili), imagine spatiala buna, rezolutie

mai mare decât a altor difuzoare.

Dezavantaje: Eficienta foarte mica (85 dB/1W/1m) necesita un filtru de rejectie puternic

pentru aplatizarea benzii, numeroase rezonante la limita superioara a benzii de lucru, taiere la

nivele de semnal nu foarte mari cu efect neplacut, coloratie deranjanta.

Producatorii moderni de incinte considera aceste difuzoare depasite nefiind pregatiti sa

investeasca in fitrarea si egalizarea complexe necesare pentru a face difuzoare acceptabile.

c) Difuzoare de inalte cu calota elastica

Aceste difuzoare la care membrana are forma unei calote sferice au intrat in productie in

anii 70 dar au fostinlocuite la aparitia difuzoarelor de inalte cu calota de aluminiu si titan. In ultimul

timp aceste difuzoare si-au facut o intorcere spectaculoasa, concurând la egalitate cu difuzoarele

de inalte cu calota metalica. Noile produse combina o incarcare sofisticata prin linie de transmisie

Page 6: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

6

in partea din spate cu noi forme ale calotelor si noi materiale. Ca rezultat, aceste difuzoare au

rezolutia si detaliul celor mai bune calote metalice, fara a prezenta insa rezonantele caracteristice

ale acestora intre 22kHz si 27kHz.

Avantaje: Auto-atenuare intrinseca, potential de obtinere a unui raspuns extrem de plat in

frecventa, si un raspuns excelent la impuls. Au posibilitatea obtinerii unui sunet natural, deschis

fara rezonantele obositoare.

Dezavantaje: Vechea clasa de difuzoare cu calota elastica aveau o calitate slaba a

sunetului. Multe aveau o putere limita relativ scazuta si aveau nevoie de filtre de separare de ordin

mare (18dB/octava) pentru a minimiza distorsiunile de intermodulatie. Calota cu profil inalt,

necesara pentru obtinerea unei rigiditati suficiente, avea o dispersie de inalta frecventa mai mica

decât calotele metalice, care au profile mai plate. Noile difuzoare cu calota elastica nu au aceste

probleme, exceptând dispersia de inalta frecventa.

d) Difuzoare de medii cu calota elastica

Fostele difuzoare din aceasta clasa nu au reusit sa se impuna. Desi raspunsul masurat era

plat, dar toate emiteau un sunet opac, obositor, colorat ciudat si bidimensional. In plus banda era

restrânsa la 800Hz-3200Hz datorita exursiei maxime liniare de numai 1-2mm. In plus calotra era

prea moale pentru a putea vehicula puterile necesare in banda frecventelor medii.

Avantaje: nu au.

Dezavantaje: Distorsiuni mari, sunet obositor. Necesita filtre de separare cu panta abrupta

la ambele capete ale benzii si un filtru de rejectie ascutit pentru a anula primul (si cel mai puternic)

mod de taiere de inalta frecventa.

Noua clasa de difuzoare de medii este realizata din difuzoare cu membrana conica de

mare precizie, având insa o bolta de dimensiuni mai mari care joaca rolul unei calote la frecvente

inalte. Aceste difuzoare au excursia liniara mult mai mare, distorsiunile mult mai mici si raspuns in

frecventa mult mai larg decât vechile difuzoare cu calota elastica. Ele sunt descrise mai pe larg in

alte puncte fiind caracterizate de membrana conica ce poate fi Kevlar, hârtie sau polipropilena.

e) Membrana de polipropilena

Acest material a fost introdus pentru a inlocui Bextene-ul. Deoarece este in mod intrinsec

auto-atenuator un difuzor cu membrana de polipropilena poate avea un raaspuns constant in

frecventa in intreaga banda de lucru fara a necesita egalizare. Acest material a devenit aproape

universal deoarece necesita un minim de tratare manuala pentru a realiza o incinta. Singura

problema tehnologica a fost gasirea unui adeziv care sa lucreze in contact cu polipropilena.

Avantaje: Raspuns foarte plat la o proiectare atenta, coloratie foarte joasa, raspuns bun la

impuls, filtrele de separatie pot fi foarte simple (de exemplu un singur condensator pentru

protejarea difuzorului de inalte), eficienta buna si cadere lenta datorata membranei. Cele mai bune

Page 7: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

7

exemple din aceasta clasa pot fi la fel de transparente ca cele mai bune difuzoare cu membrana

de hârtie, ceea ce este un standard excelent.

Dezavantaje: Nu este transparent la nivelul difuzoarelor cu membrana rigida sau a celor

electrostatice. Unele difuzoare de medii din aceasta clasa nu se imperecheaza prea bine cu

difuzoarele de inalte cu calota metalica, diferentele de rezolutie ce apar putând fi audibile pentru

un ascultatoratent. Difuzoarele de joase mai mari de 10 se obtin mai greu in aceasta clasa daca

polipropilena nu este suficient de groasa si intarita cu un alt material mai rigid. Difuzoarele de joase

de dimensiuni mari se realizeaza mai bine din hârtie intarita sau fibra de carbon.

f) Difuzoare de inalte cu calota metalica

Utilizarea acestui material a fost facuta posibila de descoperirile din metalurgia germana,

ce au permis obtinerea unor profile subtiri din titan sau aluminiu.

Acest tip de difuzor poate oferi un sunet foarte transparent, rivalizând cu cele mai bune

difuzoare electrostatice. Pretul platit este o lipsa a auto-atenuarii, aluminiul comportându-se mai

bine decât titanul in regiunea ultrasonica. In prezent toate difuzoarele cu calota metalica au cresteri

ultrasonore semnificative intre 3dB si 12dB.

Avantaje: Actiune uniforma a pistonului pâna in domeniul rezonantei de inalta frecventa,

ducând la sunet de foarte buna rezolutie, transparenta si raspuns bun la impuls daca este bine

proiectat. Dispersia este excelenta deoarece calotele metalice au profil mai plat decât calotele

elastice.

Dezavantaje: Potentiale coloraturi metalice ale sunetului, cauzate de intermodulatia dintre

rezonanta de la inalta frecventa si sunetele din banda. Unele modele mai vechi au putere

vehiculata redusa, iar daca sunt supra-solicitate semnificativ, distorsiunile de taiere apar in

intreaga banda de frecventa.

g) Difuzoare cu membrana rigida

Cele mai raspândite materiale utlizate sunt:

g1) Aluminiul

A fost primul material utilizat pentru membrane conice rigide. Datorita pretului mare si a

eficientei relativ reduse nu s-au impus pe piata fiind detronate de celelalte difuzoare cu membrana

rigida.

g2) Spuma expandata

Al doilea material rigid utilizat era caracterizat de eficienta foarte mica, putere vehiculata

limitata si rezonante cu factor de calitate ridicat in mijlocul benzii.

g3) Fibra de carbon

Aceste difuzoare au fost introduse de producatorii japonezi in anii 80 insa in prezent se

produc si in Europa fiind astfel accesibile si pe pietele europeana si americana.

Page 8: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

8

Aceste difuzoare au o adevarata actiune de tip piston, raspunsuri la joase si inalte

remarcabile, dar si moduri de taiere haotice la limita superioara a benzii lor de frecventa a caror

anulare necesita un filtru de separare cu panta abrupta impreuna cu unul sau doua filtre de

rejectie. Astfel desi necesita separare foarte complicata, aceste difuzoare au o calitate deosebita,

fiind cele mai apropiate de conceptul de radiator direct.

g4) Kevlar

Difuzoarele cu membrana de Kevlar si au facut aparitia la mijlocul anilor 80, atenuare

superioara putând fi obtinuta prin introducerea unei structuri de tip fagure intre doua straturi de

Kevlar. Difuzoarele de Kevlar au fost analizate la punctul 6.1., amintim prezenta unui

comportament haotic in regiunea de taiere.

In ultimul timp producatorii au reusit rezolvarea acestei probleme, ceea ce produce o

imbunatatire esentiala in netezimea benzii si transparenta.

g5) Materiale compozite

De curând a aparut o noua tehnologie bazata pe un material numit HD-A, un gel acrilic

continând un amestec controlat si ordonat de fibra de carbon si fibra de Kevlar. Primele masuratori

la producator arata o remarcabila comportare tip piston combinata cu rezonante minime la inalta

frecventa si taiere cu panta lina dupa acel punct.

De asemenea se poate aminti o noua tehnologie ruseasca de placare cu diamant evaporat.

Costul este scazut (atât de scazut incât se placheaza dischetele de calculator). Aceasta tehnologie

ar putea in curând sa-si faca aparitie si pe piata producatorilor de difuzoare.

Avantajele difuzoarelor cu membrana rigida: Cea mai buna transparenta, adâncime si

reprezentare a imaginilor sonore, egalând sau depasind-o pe a difuzoarelor electrostatice la

proiectare corecta. Cele mai bune difuzoare de acest tip au eficienta mare, nivele de semnal

primite mari, distorsiuni de intermodulatie foarte reduse. Aceste difuzoare sunt asteptate sa

evolueze in continuare prin avansari in tehnologia materialelor.

Dezavantaje: Modelele mai vechi au rezonante suparatoare la limita superioara a benzii de

lucru, si absolut toate au o regiune de taiere haotica dupa rezonantele de la inalta frecventa. Orice

incinta care nu combina difuzoarele de Kevlar sau fibra de carbon cu filtre de rejectie corect

proiectate nu poate fi considerata de calitate deoarece vârful inalt de la inalta frecventa nu se

poate corecta cu un filtru trece jos, rezultatul unei astfel de abordari fiind evident pentru un

ascultator atent. Desi aceste difuzoare pot reproduce nivele mari de semnal, apare o cadere

brusca la depasirea gamei dinamice, rezultând un efect neasteptat si neplacut.

Unele difuzoare cu Kevlar si fibra de carbon necesita o perioada destul de lunga (>100 ore)

de pre-auditie pentru a inmuia fibrele din membrana si suspensia interna ceea ce nu este

caracteristic pentru o calitate prea buna deoarece indica o instabilitate mecanica la folosire

indelungata.

Page 9: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

9

6.3. Strategii moderne de realizare a incintelor

Proiectarea unei incinte este de fapt o problema de optimizare prin realizarea unor

compromisuri intre diferitele caracteristici dorite. Deoarece toate difuzoarele prezinta probleme intr-

o directie sau alta, ramâne la latitudinea proiectantului alegerea caracteristilor care prezinta

importanta. De asemenea, tinând cont de faptul ca utilizatorul final are toate particularitatile

ascultatorului uman (orice om este departe de ascultatorul mediu pe care il intâlnim in diferitele

standarde sau curbe) nu exista metode corecte sau gresite de proiectare a unei incinte.

Proiectantul trebuie sa cunoasca cât mai multe metode, urmând ca prin experimente (auditii) sa

determine structura optima din punctul sau de vedere sau al utilizatorului pentru care se realizeaza

proiectarea.

In prezent exista câteva directii in care proiectantii urmaresc un anumit optim, principalele

caracteristici avute in vedere fiind: raspuns plat in frecventa, acumulare de energie minima,

minimizarea distorsiunilor de intermodulatie sau modulatie in frecventa, minimizarea difractiei sau

calitati subiective ale sunetului obtinut.

a) Difuzoare electrodinamice si coerenta pulsurilor (imagine tridimensionala)

Proiectarea urmareste controlarea difractia, imperecherii difuzoarelor pentru obtinerea

intârzierilor coerente, in scopul obtinerii unei calitati deosebite a imaginii spatiale a surselor de

sunet. Aceste proiecte sunt singurele bazate pe difuzoarele electronimaice care ofera o

reproductie exacta a impulsurilor, uneori mai buna decât a difuzoarelor electrostatice.

Filtrele de separatie sunt de obicei de ordinul 1 (6dB/octava), mai rar de ordinul 3

(18dB/octava) sau 4 (24dB/octava).

Intr-o proiectare tipica ce urmareste coerenta pulsurilor, difuzoarele trebuie controlate cu

precizie 2 sau mai multe octave inafara benzii de lucru normale, ca urmare sunt sacrificate

capacitatea de a lucra la puteri mari si continutul redus de distorsiuni de intermodulatie.

Controlarea caracteristicii de directivitate si a neimperecherii difuzoarelor este dificila, necesitând

difuzoare de calitate, din aceasta cauza pretul rezultat al unui astfel de proiect este in general

mare.

b) Difuzoare electrodinamice si raspuns plat in frecventa (proiectare obiectiva)

Incintele proiectate in acest mod au un raspuns foarte plat in frecventa, accentul punându-

se fie pe aplatizarea raspunsului pe axa difuzorului (la 1-2m) fie pe o medie a raspunsului pe o

emisfera in fata difuzorului. De asemenea o importanta deosebita se acorda identificarii si eliminarii

rezonantelor proprii ale cutiei incintei, deoarece acestea sunt audibile chiar daca au un nivel cu

20dB mai mic decât raspunsul la semnal.

Page 10: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

10

De obicei filtrele de separare sunt Butterworth de ordinul 3 si Linkwitz-Riley de ordinul 4

ceea ce ofera cea mai plata si precisa curba de raspuns in frecventa, pretul platit fiind

distorsionarea pulsurilor si supracresteri mai mari.

Adeptii acestei metode de proiectare pun un accent destul de puternic pe o mare calitate

mecanica a legaturii mecanice cu pamântul rezultând suporturi de forma exotica pentru incinte. La

proiectare in centrul atentiei se afla aplatizarea raspunsului, imbunatatirea calitatii difuzoarelor,

controlul rezonantei cutiei, imperechere intre difuzoare, ignorându-se in schimb raspunsul la

impuls, controlul difractiei si parametri subiectivi cum ar fi calitatea bobinelor, condensatoarelor si a

cablurilor de legatura.

c) Difuzoare electrodinamice cu control minimal (proiectare subiectiva)

In cadrul acestei metode filtrele de separare sunt cât mai simple, uneori sunt reduse la un

singur condensator pentru protectia difuzorului de inalte.

Componentele (difuzoare si filtre) sunt de cea mai mare calitate si sunt combinate cu

cabluri si materiale pentru realizarea cutiei deosebite. Deoarece rezonantele difuzzoarelor sunt

lasate necorectate si se accepta aberatiile raspunsului in frecventa si la raspuns introduse de

filtrarea minimala, performantele pot depinde destul de puternic de celelalte componente ale

lantului audio.

Astfel de incinte rezulta cu un sunet colorat intr-o oarecare masura, dar cu un sunet

dinamic si interesant.

d) Difuzoare electrodinamice de mare eficienta sau cu pâlnie

Aceste sisteme se intâlnesc de obicei la producatorii japonezi. Pâlniile au de obicei

distorsiuni armonice totale (THD), distorsiuni de intermodulatie si modulatie in frecventa foarte

mici, raspuns in frecventa relativ plat, pante de cadere abrupte la ambele capete ale benzii de

frecventa, care este relativ ingusta. Aproape toate sistemele cu difuzoare cu pâlnie duc la rezultate

optime la utilizarea impreuna cu amplificatoare cu tuburi de putere redusa.

Problemele legate de raspunsul la impuls, difractie si dispersie lina au facut ca majoritatea

proiectantilor vestici sa evite difuzoarele cu pâlnie. Noile cercetari in domeniul pâlniilor au facut sa

renasca interesul pentru aceste difuzoare, aparând o noua generatie de pâlnii, dupa unele pareri

superioare celor electrostatice.

e) Difuzoare electrostatice planare

Cele mai bune difuzoare electrostatice ofera cea mai liniara si uniforma miscare a

diafragmei dintre toate tipurile de difuzoare. De asemenea au distorsiuni de intermodulatie reduse

si potential pentru un raspuns foarte bun la impuls.

Dezavantajele acestor difuzoare ar fi o eficienta foarte scazuta (data de curbarea câmpului

electric determinat de inalta tensiune), impedanta foarte reactiva vazuta de amplificator, gama

dinamica redusa, fragilitate, bas limitat si caracteristica de directivitate dependenta de incapere si

Page 11: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

11

care devine directiva la inalta frecventa. Majoritatea difuzoarelor electrostatice au rezonante

moderate sub 200Hz si rezonante multiple, ascutite peste 8kHz (datorita undelor stationare dintre

armaturile de inalta tensiune).

Difuzoarele electrostatice au o reprezentare a mediilor si o adâncime a perspectivei

minunate, raspuns in frecventa bun fara a fi excelent, imagine spatiala rezonabil buna, si gama

dinamica limitata.

f) Benzi si plane electromagnetice

Benzile electromagnetice contin o bobina mobila din aluminiu foarte ingusta aflata in

câmp magnetic. Planele magnetice sunt placi dintr-o pelicula intinda de Mylar sau Kapton pe care

bobina mobila este lipita sau depusa.

Difuzoarele electrodinamice au un cuplaj magnetic crescut (BL mare) ceea ce le induce un

cuplaj puternic amplificator-difuzor din aceasta cauza fiind sensibile la pierderile in amplificator si

pe cablurile de legatura.

Planele magnetice au un cuplaj magnetic relativ scazut (BL scazut) atenuarea fiind datorata

in primul rând peliculei si impedantei de radiatie, si mai putin amplificatorului. Neexistând arcuirea

câmpului electric de inalta tensiune, gama dinamica este mai mare decât a difuzoarelor

electrostatice dar eficienta si impedanta sunt mai mici decât la difuzoarele electrodinamice.

Incercarea cresterii lor prin cresterea lungimii firului de aluminiu depus pe pelicula duce la

degradarea raspunsului la impuls.

Benzile electromagnetice sunt lipsite de rezonantele peliculei intinse si ofera raspuns la

impuls remarcabil, miscare liniara si o buna aproximare a sursei de sunet, insa si eficienta si

impedanta sunt extrem de scazute si nu sunt utilizabile ca difuzoare de joase datorita ariei reduse.

Majoritatea realizarilor practice de benzi electromagnetice utilizeaza un transformator coborâtor

sau au nevoie de amplificatoare capabile de a controla sarcini de 0,5 .

Difuzoarele bazate pe aceste principii de functionare se situeaza ca performante intre cele

ale difuzoarelor electrodinamice si electrostatice. In plus benzile electromagnetice ofera

posibilitatea obtinerii unora din cele mai bune frecvente inalte, fiind din acest punct de vedere

superioare difuzoarelor electrodinamice si electrostatice si depasite doar de difuzoarele fara masa.

g) Difuzoare fara masa

Astfel de difuzoare nu prezinta rezonante de nici un fel, au distorsiuni reduse, de ordinul de

marime al amplificatoarelor, raspuns foarte precis la impuls si foerte bun in frecventa (pâna la

100kHz sau mai mult).

Principiul de functionare este diferit ceea ce le face sa fie numite difuzoare exotice.

Amplificatorul de putere alimenteaza niste tuburi cu tensiune inalta ceoduleaza direct un gaz

conductor. Ca urmare diafragma are masa dar este aceeasi ca si aerul cuplajul fiind deci de 1:1.

Page 12: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

12

In practica apare o problema legata de ionizrea aerului este obtinerea ozonului ceea ce

este interzis din motive medicale. O rezolvare este data de ionizarea unui alt gaz, ceea ce implica

complicatii practice (o astfel de realizare se baza pe ionizarea heliului, necesitând in schimb

periodic improspatarea rezervei de gaz stocata intr-un rezervor).

In concluzie, acest tip de difuzoare este lipsit de aplicatii practice in acest moment insa

sunetul exceptional la frecvente inalte l-ar putea face un concurent serios pe piata difuzoarelor de

inalte la rezolvarea problemelor tehnologice pe care le are.

6.4. Tipuri de incinte

Vom mentiona in continuare principalele tipuri de incinte utilizate pentru montarea

difuzoarelor.

Alegerea tipului de incinta depinde de nivelul dorit pentru factorul de calitate total al

sistemului. Acest factor de calitate nu poate fi mai mic decât cel al difuzorului introdus in incinta.

Vom prezenta in continuare efectul pe care factorul de calitate al sistemului il are asupra

calitatii sunetului obtinut de la aceasta incinta (vezi figura 2.4.):

Qt Supracrestere Caracteristicile sunetului si ale incintelor

0.5 0 dB Atenuare critica, putere acustica mica, frecvente foarte joase puternice, frecvente joase-medii oarecum reduse, incinta imensa

0.577 0 dB Atenuare optima, putere acustica mica, cel mai bun raspuns la impuls, incinta imensa

0.707 0 dB Considerat de obicei compromisul optim, raspuns la impul excelent, raspuns la frecvente joase si putere mai mici, cel mai plat raspuns sub f(-3dB), incinte relativ mari

0.85 0.69 dB Compromis bun daca optimul ofera o incinta prea mare, performanta in general foarte buna, raspuns tranzitoriu

rezonabil, basi foarte putin accentuat, raspuns bun la frecvente foarte joase, incinta de dimensiuni medii

1.0 1.25 dB Incinta mult mai mica, raspuns la impuls si frecvente foarte joase suficient, supracrestere mai mare, incinte medii mai mici

1.1 1.83 dB Putere acustica maxima, supracrestere la joase-medii crescuta, sunet bubuitor , incinte mici.

1.3 3 dB Putere acustica maxima, sunet bubuitor (mai ales la difuzoare cu fs si Qts

mari), raspuns la impuls si la frecvente foarte joase compromis, incinte foarte mici

2.0 6 dB Putere acustica maxima, raspuns slab la impuls si la frecvente foarte joase, sunet bubuitor si murdar , cea mai mica incinta

Este bine in general sa se tina seama de indicatiile producatorului difuzorului in ceea ce

priveste alegerea incintei potrivite.

Page 13: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

13

6.4.1. Ecran

Este cea mai simpla forma de incinta. Ecranele trebuie sa fie suficient de largi pentru a

preveni anularea undei directe si a celei indirecte. Deoarece o unda cu frecventa de 100Hz are

lungimea de unda mai mare de 3m, se poate vedea ca o buna redare a frecventelor joase necesita

dimensiuni mari. Uneori se foloseste egalizare activa sau pasiva pentru a ridica nivelul basilor.

Avantaje:

Lipsa rezonantelor incintei.

Relativ usor de construit

Dezavantaje

Dimensiuni mari

Filtrare pasiva sau activa pentru extensia frecventelor joase

Eficacitate redusa datorita anularii survenite intre unda directa si cea

inversa

Plasamentul in camera este extrem de important

6.4.2. Ecran infinit

Eliminarea completa a anularii intre unda directa si ce indirecta se poate

facein cazul in care dimnsiunile ecranului sun foarte mari. Toate proiectarile de incinte urmaresc sa

se obtina o comportare de tip ecran infinit, deoarece un difuzor astfel plasat isi va pastra

proprietatile (fs si Qts) si dupa montarea in incinta. Acest lucru se poate obtine doar daca volumul

incintei este mai mare decât volumul de aer echivalent Vas. Un bun difuzor de joase cu Vas=300 l va

necesita o incinta foarte mare pentru a obtine o comportare de tip ecran infinit. Proiectarile de tip

ecran infinit sunt practice doar in masura in care exista in incaperi spatii largi care pot fi utilizate

(pod, camara).

Avantaje:

Pot reproduce foarte precis frecventele joase si foarte joase

Proiectare simpla

Pot utiliza spatiile neutilizate

Dezavantaje:

Trebuie sa fie foarte solid

Pot aparea scurgeri sonore de frecvente joase in alte incaperi sau in exterior

Nu poate fi mutata

Necesita difuzoare cu aria membranei (Sd) mare si excursie maxima (Xmax) mare pentru putere

de iesire mare.

Figura 6.1.

Page 14: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

14

6.4.3. Incinta inchisa

Aceasta incinta este cunoscuta si ca sistem de suspensie acustica. Masa de aer din incinta

se comporta ca un sprijin pentru difuzor. Cu cât incinta este mai mica, cu atât creste factorul de

calitate al sistemului.

Avantaje:

usor de proiectat si construit

Sunet foarte precis posibil

Factorul de calitate al sistemului poate fi ales in functie de scop

Toleranta buna la dimensiuni, mici erori neafectând

performantele

Dezavantaje:

Nivel de putere mai mic decat la incintele cu deschidere

Limita inferioara a benzii mai ridicata

Destul de dificil de gasit difuzoare potrivite pentru acest tip de incinta (incinta inchisa necesita

difuzoare cu Xmax mare)

6.4.4. Incinta aperiodica

Incinta aperiodica este o incinta inchisa care incearca sa elibereze presiunea generata in

interior.

La primirea unui impul de semnal, difuzorul de joase isi

deplaseaza membrana, producând presiune crescuta si turbulente

in incinta. Acest lucru poate crea o incetosare a raspunsului la

impuls, mai ales la incintele mici cu factor de calitate mare.

Incintele aperiodice utilizeaza de obicei gauri in spatele

incintei umplute cu materiale absorbante prmitând eliminarea unei

parti din presiunea interioara. Este o metoda de a face acceptabile

incintele de dimensiuni mici.

6.4.5. Incinta cu deschidere

Incintele cu deschidere utilizeaza un tub acustic acordat pentru a inversa unda de spate a

difuzorului astfel incât la frecvente joase acestea sa se adune cu unda directa in loc sa se anuleze

reciproc. Sistemul este acordat in asa fel incât sub o anumita frecventa majoritatea energiei sa

provina de la deschidere.

Figura 6.2.

Figura 6.3.

Page 15: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

15

Avantaje:

Limita inferioara a benzii mai mica

Eficienta mai mare decât a cutiei inchise la acelasi volum

Se poate proiecta pentru obtinerea distorsiunilor mai mici pâna

in zona limitei inferioare a benzii

Presiuni acustice mai mari sunt posibile

Dezavantaje:

Sunt sensibile la zgomotul infrasonor ca cel de la partile

mecanice ale componentelor audio. Rezultatul determina

distorsiuni de modulatie si poate duce la defectarea difuzorului de joase

Cadere brusca sub limita inferioara a benzii, cu efect al cresterii intârzierii de grup si deci

afectarea raspunsului la impuls

Proiectare complicata, necesitând calcule complexe

Toleranta scazuta la variatia dimensiunilor, o incinta cu deschidere neacordata corect putând

ajunge la performante extrem de slabe

O mica imbunatatire a performantelor se obtine inlocuind tubul acustic cu un radiator pasiv.

Un radiator pasiv este o componenta care arata ca un difuzor fara sa posede magnet si bobina

mobila. Materialul utilizat la realizarea membranei trebuie sa fie in general identic cu cel din

difuzorul activ, iar diametrul sau cel putin la fel de mare ca al difuzorului. Avantajul principal ar fi

absenta zgomotelor tubului acustic (datorate turbulentelor) iar ca dezavantaje vor fi dificultatea

deosebita de acordare si aria suplimentara necesara pe incinta.

6.4.6. Incinta cu linie de transmisie

Cel mai uzual tip de linie de transmisie utilizeaza o linie lunga, frânta in spatele difuzorului

(in general de o lungime de 1-3m). Linia este in general realizata sau placata cu lemn cu fibra

lunga. Linia este proiectata sa aiba 4

1 din lungimea de unda la frecventa de rezonanta a

sistemului. Astfel linia realizeaza inversarea undei de spate a difuzorului, furnizând nivele mari si la

frecvente foarte joase. Proiectata corect conduce la raspuns la impuls excelent si raspuns bun la

joasa frecventa.

Figura 6.4.

Page 16: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

16

O varianta ale acestui tip de

incinta este supraumplerea liniei pentru a

absorbi virtual toata unda de spate.

Aceasta abordare este utilizata pentru

unele sisteme cu banda medie-joasa si

medie deoarece conduce la claritate si

raspuns la impuls deosebite, in schimb nu

este recomandata pentru sisteme ce

urmaresc reproducerea frecventelor foarte

joase.

Avantaje:

Posibilitatea reproducerii cu acuratete

a frecventelor joase

Performante tranzitorii foarte bune

Dezavantaje:

Dimensiuni fizice mari

Dificultate in proiectare si constructie

Nivele de putere mai mici decât la incintele cu deschidere

6.4.7. Incinte trece-banda

Incintele trece banda utilizeaza cavitati multiple si tuburi acustice pentru a creste nivelul de

iesire, a reduce dimensiunile sau pentru a micsora frecventa de taiere. Deoarece tot sunetul este

radiat de un tub acustic, pe lânga taierea frecventelor joase apare si o taiere la frecvente inalte

(sisteme trece banda cu banda ingusta) ceea ce face ca aceste incinte sa fie utlizabile in primul

rând pentru redarea frecventelor foarte joase.

Avantaje:

Dimensiunile vor fi relativ mici in raport cu performantele

atinse

Eficienta, taierea de la frecvente joase si inalte pot fi

schimbate prin proiectare

Frecventele inalte sunt taiate necesitând filtre de separare

diferite

Dezavantaje:

Filtrare suplimentara necesara pentru a eliminainterventia tubului acustic

Figura 6.5.

Figura 6.6.

Page 17: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

17

Proiectare si acordare extrem de dificila, necesitând instrumente software

Tipurile mai des intâlnite sunt cele din figura 6.7:

Incintele trece-banda de tip simplu reflex ofera cel mai bun raspuns la impuls si cele mai

mici dimensiuni pentru incinta, având in acelasi timp cea mai mare toleranta la mici erori de

proiectare. Incintele de tip dual reflex si acordate in serie au avantajul unei eficiente mai mari, in

schimb raspunsul la impuls este destul de slab, dimensiunile rezulta mai mari si sunt extrem de

sensibile la mici erori de proiectare. Acest lucru conduce la utilizarea incintei simplu reflex in

aplicatii de inalta fidelitate (mai ales in interiorul autovehicolelor unde dimensiunile prezinta

importanta mai mare) iar a celor dublu reflex si acordate in serie la aplicatii in care puterea

acustica este mai importanta.

6.4.8. Incinte cu sarcina izobara

Incintele cu sarcina izobara utilizeaza doua difuzoare, unul montat in incinta, celalalt radiind

unda sonora in exterior. Intre cele doua difuzoare exista un mic volum de aer care de obicei va fi

inchis ermetic. Sistemul se comporta ca fiind prevazut cu un singur difuzor cu masa dubla, Vas la

jumatate, ceilalti parametri fiind practic neschimbati. Diferitele configuratii posibile sunt prezentate

in figura 6.8:

Toate incintele cu sarcina izobarica au acelasi dezavantaj major si anume necesitatea

utilizarii a doua difuzoare identice, ceea ce va creste destul de mult pretul sistemului. In plus, masa

mai mare si volumul mai mic al incintei fac aceste sisteme mai putin eficiente decât cele cu un

singur difuzor. Aceste sisteme sunt totusi utilizate deoarece ofera totusi unele avantaje. Astfel,

incinta rezultata poate avea un volum mai mic iar puterea electrica ce poate fi vehiculata va fi de

doua ori mai mare. Deasemenea, conectând electric antiparalel cele doua difuzoare la amplificator

a) simplu reflex b) dual reflex c) acordate in serie

Figura 6.7.

a) fata in fata b) cascada c) antiparalel d) planara

Figura 6.8.

Page 18: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

18

vom forta cele doua membrane sa deplaseze in acelasi sens, ceea ce va face ca una dintre

membrane sa se miste spre fata difuzorului, cealalta spre spate (vezi sagetile). Acest fenomen va

avea ca efect anularea neliniaritatilor mecanice ale difuzorului, inerente deoarece membrana nu

este perfect rigida si deci se deformeaza când se deplaseaza.

Prima configuratie aparuta a fost cea fata in fata (figura 6.8.a) care ofera toate avantajele

descrise mai sus, singurul dezavantaj fiind de ordin estetic: unul dintre difuzoare apare plasat

invers in fata incintei. Pentru imbunatatirea aspectului se pot folosi si celelalte configuratii,

renuntându-se insa la unele din avantale sarcinii izobare.

Astfel configuratia in cascada (figura 6.8.b) are dezavantajul unei mase mai mari de aer

intre cele doua difuzoare, ceea ce reduce cuplajul dintre difuzoare si mareste volumul total al

incintei. Difuzoarele isi vor misca membranele in aceeasi directie astfel incât neliniaritatile

mecanice nu mai sunt anulate. In plus unul dintre difuzoare are magnetul si bobina mobila in

interiorul unei cavitati de volum mic, disiparea puterii electrice ducând la incalzirea mai accentuata

a acestuia din urma, provocând abaterea si mai accentuata de la functionarea complementara

dorita.

Configuratia antiparalel (figura 6.8.c) are acelasi dezavantaj al volumului crescut de aer

dintre cele doua difuzoare, in plus ambele difuzoare disipa puterea electrica in acelasi volum mic,

puterea maxima fiind astfel redusa in doua moduri: datorita ineficientei evacuarii caldurii si datorita

micsorarii excursiei maxime din cauza dilatarii aerului din interior.

Configuratia planara (figura 6.8.d) are acelasi dezavantaj al volumului suplimentar de aer

dintre difuzoare, prezentând in schimb toate celelalte avantaje.

Este important

sa se realizeze conexiunea electrica antiparalel la sursa de semnal electric

pentru toate configuratiile exceptând-o pe cea in cascada, pentru obtinerea functionarii corecte.

6.5. Conexiuni intre difuzoare

La proiectarea unui sistem audio trebuie sa se tina seama de toate componentele lantului

electroacustic. Din punctul de vedere al proiectantului de incinte o deosebita importanta o prezinta

caracteristicile amplificatorului final de putere, deoarece acesta constituie aparatura electronica cu

care difuzoarele din incinta intra direct in contact.

Din acest punct de vedere, o importanta deosebita o prezinta impedanta nominala a

difuzorului. La realizarea unei incinte, proiectantul ar trebui sa cunoasca ce tip de amplificator va

alimenta cu semnal difuzoarele, alegerea acestora facându-se si in functie de impedanta totala ce

va fi vazuta de amplificator. O atentie deosebita trebuie acordata acestui fapt mai ales in conditiile

in care puterea acustica necesara se obtine de la mai multe difuzoare.

Page 19: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

19

In aceste cazuri trebuie avut in vedere faptul ca nu este recomandata legarea in serie

a

doua sau mai multe difuzoare, chiar daca sunt de acelasi tip. Sa presupunem ca avem doua

difuzoare legate in serie. Datorita micilor diferente intre parametrii celor, doua difuzoare,

inevitabile, vor fi mici diferente intre comportarile mecanice ale celor doua difuzoare. Acest lucru va

duce la aparitia unei tensiuni electromotoare induse prin intermediul legaturii serie care va duce la

aparitia unor distorsiuni datorate modularii intre cele difuzoare.

Acest fenomen se poate pune in evidenta cu ajutorul urmatorului experiment. Se

conecteaza patru difuzoare in serie si se scurtcircuiteaza capetele conexiunii serie. Daca se apasa

membrana unuia din difuzoare, bobina sa mobila miscându-se in câmpul magnetic produs de

miez, in ea se va induce o tensiune electromotoare care se va transmite celorlalte difuzoare,

determinând membranele acestora sa se deplaseze in sensul opus directiei in care apasata prima

membrana.

Acest lucru arata importanta deosebita pe care o prezinta impedanta nominala a

difuzoarelor, mai ales in cazul in care puterea electrica este mai mare decât cea la care rezista un

sigur difuzor si se folosesc mai multe difuzoare conectate in paralel.

6.5.1. Conectarea difuzoarelor in paralel

In figura 6.9. se prezinta modul de conectare pentru la bornele amplificatorului a cel mult 4

difuzoare.

In tabelul urmator se prezinta impedantele vazute de fiecare canal al amplificatorului in

fiecare din cele 4 cazuri.

Stereo Mono prin punte

Zn ( ) Nr. 4 6 8 4 6 8

1 4 6 8 2 3 4

Zcanal ( ) 2 2 3 4 1 1.5 2

3 1.33 2 2.66 0.66 1 1.33

4 1 1.5 2 0.5 0.75 1

Figura 6.9.

Page 20: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

20

Partea a doua a tabelului se refera la conectarea difuzoarelor de frecvente joase si sub-

joase la amplificatoarele stereo care ofera posibilitatea obtinerii unui semnal mono printr-o punte

intre cele doua iesiri stereo.

Fazarea corecta a celor doua canale (terminalele + si - ale difuzoarelor) este importanta in

cazul redarilor stereo când, pentru obtinerea unei imagini spatiale corecte este necesar ca

membrana celor doua difuzoare sa se miste in acelasi sens la aplicarea unei tensiuni care are

aceasi polaritate pe ambele intrari. In cazul utilizarii unor difuzoare separate pentru frecvente joase

si foarte joase, deseori se prefera realizarea monofonica a acestora din urma (chiar daca restul

sistemului este stereofonic) deoarece in acest caz lungimea de unda este mare ceea ce face

dificila si neimportanta localizarea sursei de sunet. In acest fel se realizeaza o importanta

economie de cost si de volum fata de un sistem cu doua difuzoare. Acest lucru presupune insa

existenta unui amplificator care sa permita obtinerea prin mediere cu o punte a semnalului

monofonic din cele doua semnale stereofonice.

6.5.2. Difuzoare cu bobina mobila duala

Difuzoarele cu bobina mobila duala reprezinta acele difuzoare care au bobina mobila

realizata cu doua infasurari separate de aceeasi lungime si acelasi numar de spire (figura 6.10.a).

Acest lucru determina caracteristici electrice identice pentru cele doua bobine.

Aceste difuzoare au aparut datorita faptului ca majoritatea amplificatoarelor audio nu permit

obtinerea semnalului mono printr-o punte. O inlocuire a acestei functionari se poate face cuplând

la fiecare din bobinele difuzorului cu bobina duala mobila câte unul din semnalele stereo

realizându-se astfel medierea mecanica a celor doua semnale. Acest lucru nu este recomandat,

deoarece doua semnale independente aplicate bobinelor cuplate fizic rigid va duce la aparitia

neliniaritatilor, distorsiunilor si chiar a unor modificari ai parametrilor difuzorului. In cazul

frecventelor joase si foarte joase acest lucru este mai putin suparator datorita lungimii de unda

mari care face ca cele doua semnale sa fie foarte apropiate dar totusi, de câte ori este posibil este

bine sa se realizeze sumarea printr-o punte a semnalelor.

Page 21: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

21

Difuzoarele cu bobina duala ofera un alt avantaj important si anume al flexibilitatii

conexiunilor (figura 6.10.b). Astfel, cele doua bobine pot fi cuplate fie in serie fie in paralel, singurul

lucru care se modifica fiind impedanta vazuta de amplificator. Ceilalti parametri ramân constanti

deci o incinta va avea aceleasi dimensiuni si performante indiferent cum sunt conectate bobinele.

Difuzoarele cu bobina mobila duala nu trebuie lasate cu o singura bobina alimentata cu

semnal deoarece inafara de dezavantajul evident al pierderii a jumatate din puterea acustica, se

produce si o modificare a parametrilor difuzoarelor.

6.5.3. Conectarea difuzoarelor cu bobina mobila dubla

Difuzoarele cu bobina mobila duala ofera avantajul unei flexibilitati in conectare, in acest fel

putându-se realiza o adaptare a incintei la amplificator dupa incheierea proiectarii, fara o pierdere

a calitatii. Acest lucru este util in primul rând pentru firmele care nu realizeaza o proiectare a

intregului lant electroacustic si numai incintele. In acest mod o anumita incinta va putea fi utilizata

cu o varietate mult mai mare de amplificatoare, adaptarea fiind facuta relativ simplu de utilizator.

In figura 6.11. se prezinta modalitatile de conectare a pâna la 4 difuzoare cu bobina mobila

duala.

Figura 6.10.

Page 22: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

22

In figura 6.11. termenii serie sau paralel specifica faptul ca cele doua bobine ale aceluiasi

difuzor sunt cuplate in serie sau in paralel. Din motivele expuse anterior doua difuzoare separate

nu pot fi conectate in serie, insa cele doua bobine ale aceluiasi difuzor fiind cuplate rigid fizic,

tensiunea electromotoare indusa nu poate produce intermodulatie deoarece cele doua bobine nu

se pot misca separat.

1 paralel 1 serie

2 paralel 2 serie

3 paralel 3 serie

4 paralel

4 serie Figura 6.11

Page 23: Electroacustica si sisteme audio Curs 6

Electroacustica si sisteme audio Curs 6

23

In tabelul urmator se prezinta impedantele vazute de fiecare canal al amplificatorului stereo

in fiecare din cele 8 cazuri.

Stereo Mono prin punte

Zn ( ) Nr. 4 6 8 4 6 8

1 paralel 2 3 4 1 1.5 2

2 paralel 1 1.5 2 0.5 0.75 1

3 paralel 0.66 1 1.33 0.33 0.5 0.66

Zcanal ( ) 4 paralel 0.5 0.75 1 0.25 0.37 0.5

1 serie 8 12 16 4 6 8

2 serie 4 6 8 2 3 4

3 serie 2.66 4 5.33 1.33 2 2.66

4 serie 2 3 4 1 1.5 2

Observatie importanta.

Valorile mici ale impedantei au fost trecute in tabel numai pentru

consistenta. Numai amplificatoarele de curent mare si de foarte buna calitate suporta sarcini de

0.75 , iar in lume exista probabil numai unul sau doua amplificatoare ce rezista la sarcini de 0.5 ,

deci conexiunile de impedanta scazuta nu trebuie considerate ca practice.


Recommended