Date post: | 04-Dec-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | claudia-stancu |
View: | 215 times |
Download: | 3 times |
Efectul moderator al religiozităţii asupra
stresului şi satisfacţiei în muncă
Disertaţie de master
Sara Ana-Maria Dumitrache
2013
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Efectul moderator al identităţii religioase asupra
stresului şi satisfacţiei în muncă
Disertaţie de master
Sara Ana-Maria Dumitrache
2013
1
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Profesor coordonator: Lect. Dr. Violeta Rotărescu
2
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Cuprins
Introducere………………………………………………………………………………………………………………………………3
Cadru teoretic 3
Religiozitatea 3
5
Satisfacţia în muncă………………………………………………………………………………………………………….8
4
5
6
Cuprins
Introducere …………………………………………………… 3
Religiozitatea ………………………………… 3
Stresul …………… ………………………… 5
Satisfacţia în muncă………………….……… 8
Obiective …………………………………………………….. 12
Ipoteze ...…………………………………………………… 12
Model de cercetare ………………………………………….. 14
Participanţi ………………………………………………….. 14
3
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Efectul moderator al religiozităţii asupra stresului şi
satisfacţiei în muncă
INTRODUCERE
Cercetarea de faţă îşi propune să evidenţieze influenţa identităţii religioase
asupra stresului şi satisfacţiei în muncă, atât în raport cu fiecare, cât şi ca factor
moderator al relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă.
Motivul principal pentru care am ales această temă se regăseşte în principal în
identitatea mea religioasă; datorită faptului că Dumnezeu ocupă cel mai important loc în
viaţa mea şi caut să dezvolt relaţia cu El, precum şi datorită faptului că sunt conştientă
de influenţa pe care o are o astfel de relaţie asupra fiecărui aspect, domeniu şi arie din
viaţa unei persoane, m-am gândit că aş vrea să investighez relaţia dintre religiozitate şi
domeniul muncii.
În acest sens am analizat literatura de specialitate, unde am întâlnit diferite studii
care introduceau religiozitatea, sub diferite forme şi aspecte, în cadrul organizaţional, în
raport cu alte elemente cum ar fi: satisfacţia în muncă, stresul la locul de muncă,
comportament organizaţional cetăţenesc, satisfacţia în viaţă, dezvoltarea carierei ş.a.
În ceea ce priveşte importanţa în domeniul psihologiei, lucrarea de faţă aduce un
plus cercetării în România pe acest domeniu, mai ales în contextul în care poporul
roman se consider şi se declară un neam creştin, care pune mare preţ pe tradiţia
religioasă în care s-a dezvoltat. De asemenea, aspectul religiozităţii este un element
important în psihologie, incepând din domeniul de consiliere şi terapie, în care poate fi
folosită ca un element ajutător pentru întâmpinarea şi depăşirea diferitelor problemecu
care se confruntă oamenii de-a lungul existenţei. De asemenea, după cum o arată şi
studiile menţionate, latura religioasă are impact şi în domeniul muncii, în mediul
4
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
organizaţional, ceea ce conferă un plus lucrării de faţă, în contextul programului de
studii urmat.
Obiectivul principal al lucrării este evidenţierea influenţei pe care o are
religiozitatea asupra relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă, asteptându-se un efect
de diminuare al efectului negative al stresului asupra satisfacţiei în muncă. Pentru a
atinge acest obiectiv principal s-a investigat în primul rând relaţia dintre stres şi
satisfacţia în muncă, sub forma unei corelaţii, apoi relaţia dintre religiozitate şi stres,
respectiv satisfacţie în muncă, sub forma unor diferenţe între cei care se declară religioşi
şi cei care se declara nereligioşi.
În realizarea lucrării am întâmpinat mai multe dificultăţi şi voi menţiona în
primul rând utilizarea unor instrumente demne de încredere, ale căror caracteristici
psihometrice să fie corespunzătoare şi potrivite cu o cercetare ştiinţifică. Chestionarul
pentru evaluarea satisfacţiei la locul de muncă pe care l-am folosit îndeplineşte aceste
condiţii, încă este destul de vechi. Instrumentrul pentru măsurarea stresului
organizaţioanl este un chestionar actual şi care de asemenea îndeplineşte condiţiile de
validitate şi fidelitate, însă nu am avut acces la acest informaţii, întrucât articolul în care
erau prezentate nu era gratuit şi deşi am contactat persoanele de contact pentru mai
multe informaţii legate de instrument, acestea nu mi-au fost furnizate.
De asemenea, tot în contextul metodei şi a instrumentelor folosite, a fost dificil
să aleg metoda de enunţare şi descriere a religiozităţii ca factor moderator. Am întâlnit
studii în care s-a folosit un instrument care măsura religiozitatea intrinsecă şi cea
extrinsecă, iar altele în care gruparea s-a făcut în funcţie de apartenenţa la o anumită
religie. Eu am ales să fac departajarea între participanţii la studiu în funcţie de locul pe
care îl acordă lui Dumnezeu în vieţile lor. Nu am vrut să aleg criteriul religiei ca
denominaţie întrucât nu aceasta este esenţa creştinismului, ci credinţa în Dumnezeu şi
trăirea unei vieţi care să reflecte o relaţie cu El. Problema care se ridică în această
abordare este că unii din cei care au răspuns cu DA la întrebarea de categorizare (“Este
Dumnezeu cea mai importantă persoană din viaţa ta?”) ar fi putut răspunde pozitiv,
5
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
chiar dacă nu trăiesc neapărat într-o relaţie personală cu Dumnezeu şi care nu sunt de
fapt creştini autentici.
Un alt aspect care ar trebui îmbunătăţit la această lucrare este numărul de
participanţi; pentru obţinerea unor rezultate seminifcative din punct de vedere statistic
este nevoie de un număr aproximativ egal de participanţi din ambele categorii.
Această lucrare aduce în discuţie importanţa religiozităţii într-un domeniu care
implică majoritatea oamenilor, urmărind să atragă atenţia în aces
6
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
I. CADRU TEORETIC
Angajaţii nu sunt maşinării – sunt entităţi complete cu dimensiuni rasiale, de gen
şi spiritual. Unul din lucrurile care au o influenşă foarte mare asupra satisfacţiei la locul
de muncă sau nemulţumirea faţă de acesta este tocmai permisiunea subtilă din partea
angajatorului ca angajatul să fie o persoană ca întreg la locul de muncă şi să nu se
verifice genul sau etnicitatea sau credinţa persoanei la intrare. Dorinţa de a integra
persoana ca întreg la locul de muncă este din ce în ce mai puternică pentru noua
generaţie de oameni care lucrează, numită generaţia milenială (Brooks, 2008; Stone,
Cross şi Purvis, 2003).
Aceasta întelegere a generat un interes crescând în ceea ce priveşte efectele
spiritualităţii şi religiei la locul de munca (Duffz, 2006; Pfefer, 2003). Cercetatorii au
descoperit corelaţii pozitive între spiritualitatea angajatului şi satisfacţia acestuia în
muncă şi angajamentul faţă de companie (Kolodinskz, Ciacalone şi Jurkiewicym, 2007;
Milliman, Czaplewski, & Ferguson, 2001).
Relaţia dintre religie şi muncă este de multe ori descrisă folosind analogia “ulei
şi apă”, pentru a descrie ceea ce mulţi au considerat două domenii distinct care nu pot fi
amestecate. Cu toate acestea, există dovezi crescânde că această linie de demarcaţie
între religie şi muncă se dizolvă. De exemplu, Morgan a realizat că “zidul tradiţional
care despărţea credinţa de muncă“ pare să cadă într-un ritm accelerat şi că religia nu mai
este “o pălărie care poate fi dată jos şi uitată de îndată ce engajatul intră pe uşa unui
birou sau a unei fabric.” Mai mult, Hill şi Smith au descoperit că între anii 1994 şi 2004
procentul de lucrători care afirmau că “simt nevoia să exxperimenteze o creştere
spirituală în munca lor” a crescut de la 30% la 78%.
Datorită acestor schimbări considerabile, cercetările organizaţionale au început
să examineze influenţa religiei şi spiritualităţii asupra rezultatelor muncii. Aceste
descoperiri, precum şi o motivaţie personală au condus la realizarea acestei cercetări,
urmărind descoperirea unor rezultate importante şi de folos.
7
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Religiozitatea
Religia se poate defini prin sistemul de credinţe faţă de forţele naturii care în ce
din urmă controlează destinul omului, conform lui Lenski (1998). Hill şi solegii au
definit religia după cum urmează: “sentimetele, gândurile, experienţele şi
comportamentele care reies din căutarea sacrului…şi toate metodele şi mijloacele
(exemplu: riutaluri sau comportamente prescrise) ale căutării cae primesc validare şi
suport din partea unui grup de oameni identificat.” (Hill, Pargament, Swzers, Gorsuch,
McCullough, Hood şi Baumeister, 1998). Pe larg, religiile încorporează spirtualitatea
individului într-un sistem comun de închinare, doctrine, valori, rugăciune şi practice
devoţionale (Frz, 2003; Yellers şi Perrewe, 2003).
Religia şi credinţa sunt adesea aspecte centrale ale conceptului de sine al
individului, şi totuşi sunt elemente evitate la locul de muncă. Rolul religiei a fost studiat
în context organizaţional în raport cu stresul, atitudinile faţă de muncă, comportament
cetăţenesc organizaţional, satisfaţia în muncă, satisfacţia vieţii, dezvoltarea carierei şi
alte concepte din această sferă. Studii au scos în evidenţă faptul că religia corelează cu
sănătatea mintală şi fizică (Taylor et al., 2004; Williams et al, 1991), cu atitudinile faţă
de muncă (Gibson, 2005; Sikorska-Simmons, 2005) şi cu luarea de decizii etice
(Fernando şi Jackson, 2006).
Ca rezultat al acestor descoperiri, unele organizaţii susţin şi încurajează
proactive eprimarea religiei şi a credinţei la locul de munca. Această poziţie depăşeşte
prevederile legale pentru ca angajaţii să aibe locuri amenajate unde să se poată angaja în
diverse practice religioase (de exemplu, timpul şi spaţiul pentru rugăciunea zilnică).
Poate include chiar încurajarea angajaţilor să discute deschis despre credinţa lor la locul
de muncă, angajarea de pastori pentru consiliere, rezervarea unui spaţiu pentru grupuri
de rugăciune, sau includerea unor articole religioase printre resursele de la lucru
(Gibson, 2005). Se ridică întrebarea dacă angajamentul membrilor ornganizaţiei faţă de
astfel de principii este eficient în a cultiva o forţă de muncă satisfăcută şi cu o
8
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
performanţă înaltă. În multe organizaţii şi pentru mulţi leaderi este valabilă credinţa
potrivit căreia o forţă de muncă cu o gândire spirituală poate manifesta atitudini mai
bune, poate da dovadă de practice mai bune de a face faţă stresului şi etică colectivă.
Anumite cercetări au investigat cum credinţele religioase, afilierile şi
comportamentele religioase pot demonstra corelaţii cu diferite atitudini importante la
locul de muncă. Un aspect important dar care nu a fost studiat este gradul în care
indivizii se simt liberi să-şi exprime credinţa şi religia la locul de muncă. Dacă religia
cuiva reprezintă o parte semnificativă din conceptul de sine al persoanei respective,
libertatea pe care o resimte în ceea ce priveşte angajarea în diferite comportamente
religioase (de exemplu purtarea de haine specifice, discuţii despre afilieri religioase şi
diverse practice) cu siguranţă va afecta satisfacţia ei sau a lui. Un studiu recent al lui
Kolodinskz si al (2008) argument faptul că percepţiile angajaţilor supra culturii
organizaţionale faţă de spiritualitate reprezintă o important sursă predictivă pentru
rezultate semnificative decât nivelul individual de religiozitate-spiritualitate. Percepţia
libertăţii de exprimare a identităţii religioase poate fi văzută ca o acceptare din partea
organizaţiei şi o apreciere a angajaţilor şi poate ajuta ca o persoană să facă faţă mai bine
factorilor stresori şi să menţină un nivel ridicat al satifacţiei vieţii şi satisfacţiei în
muncă.
Allport şi Ross au calificat efectele religiei si stresului si au propus o clasificare
potrivit căreia oamenii pot fi orientaţi intrinsic sau extrinsic faţă de religie. Indivizii
orientaţi intrinsic privesc religia ca pe o valoare dezinteresată, supremă, care trebuie
dobândită pentru ea însăşi; ei percep practivile şi credinţele religioase ca fiind scopuri în
sine, oferind pace şi o stare de bine. Oamenii orientaţi extrinsic folosesc religia ca pe un
mijloc pentru a obţine ceva; afilierea religioasă, comportamente şi credinţe sunt
mijloace de atingere a altor scopuri.
În cercetarea de faţă nu vom folosi această abordare, ci participanţii vor fi
clasificaţi în funcţie de răspunsul pozitiv sau negativ la întrebarea: “Este Dumnezeu cea
9
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
mai importantă persoană din viaţa ta?”, considerând că un răspuns pozitiv ar indica un
nivel profund al religiozităţii, şi respectiv un răspuns negativ ar indica o importanţă
scăzută acordată religiozităţii.
Satisfacţia în muncă
Satisfacţia în muncă este un alt factor mult studiat care afectează atitudinile la
locul de muncă şi comportamentul de muncă (Agho, Price, & Mueller, 1992;
Gerhart,1987; Heller, Judge, & Watson, 2002; Iaffaldano & Muchinsky, 1985; Katz &
Kahn,1978; Locke, 1976; Ostroff, 1992; Spector, 1997; Vroom, 1964; Weiss, 2002;
Wright, & Bonett, 1992). S-a descoperit faptul că satisfacţia în muncă afectează
comportamente ca: atitudini/comportamente organizaţionale cetăţeneşti, absenteism si
rata de abandon (Feather şi Rauter, 2004; Fisher, 2003) şi, potrivit lui Ostroff, afectează
chiar şi performanţa (1992).
Satisfacţia în muncă este definită de obicei ca reacţia emoţională a unui angajat
faţă de slujba sa, în comparaţie cu rezultatele ideale şi cu rezultatele reale (Kinicki,
McKee-Ryan, Schriesheim şi Carson, 2002). Nivelurile sau gradele satisfacţiei în
muncă variază de la satisfacţie extremă la lipsa satisfacţiei şi se bazează pe un număr de
factori cum arfi interacţiunea şi colaborarea cu colegii şi supervizorii; atingerea
performanţei cerute; urmarea şi aderarea la politice organizaţionale şi la proceduri;
acceptarea condiţiilor de muncă (Hitt, Miller şi Colella, 2011).Per ansamblu, satisfacţia
în muncă este gradul sau măsura în care indivizilor le place slujba lor. Sunt multe
motive pentru care satisfacţia în muncă trebuie să fie luată în considerare. Unul dintre
acestea este faptul că satisfacţia în muncă poate duce la apariţia anumitor
comportamente din partea angajaţilor, care să afecteze perfomanţa şi eficienţa
organizaţiei. Dormann şi Zapf (2001) au afirmat că satisfacţia în muncă a devenit unul
din conceptele critice şi cel mai studiate din psihologia organizaţională.
Religiozitatea şi satisfacţia în muncă
10
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Unele cercetări au invetigat maniera în care credinţele religioase, afilierile şi
comportamentele pot relaţiona cu diferite atitudini importante de la locul de muncă.
Sikorska-Simmons (2005) a studiat membrii unei organizaţii şi a descoperit o relaţie
pozitivă între religiozitate şi angajamentul organizaţional. Un alt studiu a relevat faptul
că identitatea religioasă afectează angajamentul organizaţional mai mult decât vârsta sau
remuneraţia. Jamal şi Bawadi (1993) au arătat că religiozitatea moderează relaţia dintre
factorii stresori de la locul de muncă şi motivaţia în muncă, satisfacţia în muncă şi
angajamentul organizaţional; factorii stresori erau mai puternici în cazul persoanelor cu
nivel scăzut al religiozităţii. În plus, indivizii religioşi au avut socruri mai mari la
centralitatea pe muncă, ceea ce indică faptul că munca deţinea în măsură mai mare un
rol central la indivizii religioşi.
Deşi aceste studii sugerează faptul că religia are în general efecte pozitive asupra
slujbei, alte studii au fost mai puţin persuasive. S-a descoperit că indivizii orientaţi
religios-intrinsec erau mai puţin satisfăcuţi de slujbele lor, iar persoanele orientate
religios-extrinsec au manifestat o implicare în muncp mai mare (Knottsm 2003). Aceste
descoperiri se pot datora faptului ca anumiţi indivizi lucrează în organizaţii în care
valorile lor nu sunt congruente cu cele ale organizaţiei. Majoritatea organizaţiilor sunt
orientate pe obţinerea de profit şi multe dintre ele fac din aceasta cel mai important scop
al lor. Person Organization Fit Literature (de exemplu Verquer et al, 2003) a descoperit
o relaţie consistentă între cogruenţa percepută a valorilor şi atitudini pozitive faţă de
muncă. Indivizii orientaţi religios-intrinsec care lucrează în medii pe care le percep ca
ofensatoare în raport cu sistemul lor de valori pot atinge o satisfacţie şă o implicare în
organizaţie scăzute.
Ghayawi şi Smith (2009) au afirmat că relaţia dintre religie şi angajare este una
pozitivă, întrucât au presupus că angajaţii profund religioşi pot fi mai de încredere, pot
da dovadă de un anajament mai puternic şi pot fi dispuşi să lucreze mai mult în
circumstanţe mai grele decât cei care nu sunt în mod particular preocupaţi de
religiozitate.
11
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Într-un studiu comparând cele două ramuri al creştinismului, Catolicismul şi
Prtestantismul, Skjorshamer (1979) a concluzionat că religia este un factor care
modifică semnificativ satisfacţia în muncă. Potrivit acestui studiu, cei care fecventează
locuri religioase au avut tendinţa să fie mai satisfăcuţi în raport cu locurile lor de muncă
decât cei care nu frecventau astfel de locuri. Indivizii care nu frecventau astfel de locuri
aproape deloc au fost cei mai putin mulţumiţi de slujba lor.
În literatură au fost identificaţi patru factori de bază care afectează nivelul de
satisfacţie în muncă al unui individ: natura muncii în sine (Herzberg, 1987; Kim, 2005);
personalitatea şi valorile individului (Locke şi Latham, 1990; Judge şi Larson, 2001);
influenţa socială (Van den Berg şi Feji, 2003); şi satisfacţia generală a individului
(Ghayyawi, 2008) Ghayyawi şi Smith (209) sugerează că o credinţă religioasă puternică
poate influenţa considerabil cel puţin trei din aceşti determinanţo: valorile individuale,
influenţa socială şi satisfacţia vieţii.
Deşi se postulează că în general un angajament religios va corela pozitiv cu o
satisfacţie în muncă mai mare, unul din factorii care subscriu modelelor satisfaciei în
muncă sunt variabilele intrinsece sau extrinsece ale slujbei – cum ar fi promovările,
dezvoltarea personala, recunoaşterea, plata, supervizarea şi altele. O persoană cu valori
intrinseci puternice legate de muncă se va aştepta ca munca să fie satisfăcătoare,
indiferent de nivelul de recompensare, şi este probabil să fie mai mulţumită decât o
persoană cu valori intrisece scăzute. Pe de altă parte, o persoană cu valori ale muncii
extrinseci este mai probabil să fie satisfăcută de un salariu mai mare decât o persoană la
care aceste valori sunt scăzute (George şi Jones, 2012).
Stresul la locul de muncă
Natura muncii se schimbă cu o viteză uimitoare. Astăzi mai mult ca oricând,
stresul la locul de muncă reprezintă o ameninţare pentru sănătatea angajaţilor, şi,
12
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
ulterior, organizaţiilor. Stresul la locul de muncă poate fi definit prin răspunsuri fizice şi
emoţionale dăunătoare, care apar atunci când cerinţele activităţii nu corespund
capacităţilor, resurselor sau nevoilor angajatului. Stresul la locul de muncă poate duce la
o sănătate precară şi chiar şi la accidente.
Multe cercetări pe organizaţii consideră stresul la locul de muncă un factor
important legat de muncă (Dewe, 1992, 2003; Dormann & Zapf, 2002; Fox
& Spector, 2006; Ganster & Schaubroeck, 1991; Glazer & Beehr,
2005; Jamal & Baba, 1992; Judge &Colquitt, 2004; Karasek, 1979;
Lazarus, 1991; Scheck, Kinicki, & Davy, 1995;
Viswesvaran, Sanchez & Fisher, 1999). Cercetătorii au descoperit
legături importante între stresul la locul de muncă şi atitudini
personale şi comportamente la locul de muncă. Jex, Beehr şi Roberts
(1992) au scos în evidenţă faptul că nemulţumirea la locul de muncă,
anxietatea, frustrarea, depresia şi intenţiile de abandon sunt efecte
directe ale stresului. În mod similar, anxietatea a fost identificată ca şi
un efect major al stresului la locul de muncă de către mulţi cercetători
(Dewe, 2003; Ganster & Schaubroeck, 1991; Glazer & Beehr, 2005;
Jamal & Baba, 1992; Karasek, 1979; Liu, Spector, & Jex,2005).
Nemulţumirea la locul de muncă a fost indentificată ca fiind un alt
efect ajor al stresului la locul de muncă (Barsky,Thoreson, Warren &
Kaplan, 2004; Fox & Spector, 2006; Liu, Spector & Jex, 2005). Fox şi
Spector (2006) au identificat comportaent ontra productiv la locul de
muncă ca răspuns al stresului.
Conceptul stres la locul de muncă este de multe ori confundat cu provocarea, dar
aceste concepte sunt diferite. Provocarea ne energizează psihologic si fizic şi ne
motivează ca să ne formăm abilităţi noi şi să ne stăpânim bine activitatea. Când ne
întâlnim cu provocarea, suntem relaxaţi şi resimţim satisfacţie. Însă atunci când
provocarea ia forma unor sarcini care nu pot fi duse la bun sfârşit, când relaxarea devine
13
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
epuizare, iar satisfacţia devine stres, se pun bazele pentru boală, accidente şi eşec la
locul de muncă.
Stresul la locul de muncă devine tot mai mult o epidemie în mediul ocupaţional.
Behr şi Newman definesc stresul la locul de muncă astfel: “o situaţie care apare din
reacţia oamenilor faţă de sarcinile lor şi care rezultă în schimbări care obligă indivizii la
o adaptare şi ajustare şi care tulbură performanţa lor normală (Pfeffer, 1992). Cand o
persoană se confruntă cu o situaţie care reprezintă o ameninţare şi se percepe pe sine ca
nefiind în stare să gestioneze situaţia, apare un dezechilibru care este descris prin
termenul de stres.
Stresul este răspunsul psihologic şi emoţional la stimuli care pun presiune
psihologică şi emoţională pe individ şi creează nesiguranţă şi o lipsă de control
personal, atunci cand sunt aşteptate anumite rezultate importante (Samson, Richard,
2003). Stresul este sentimental de anxietate sau tensiune fizică care se instalează atunci
cand cererile pentru individ sunt percepute a depăşi capacităţile de adaptare (Hellriegel,
John, 2004). “Stresul este o reacţie negativă faţă de evenimente care sunt percepute ca
taxand sau depăşind abilitatea individual de coping.” (Hockenbury, 2003).
Stresul este un motiv de plangere comun intre oamenii care lucrează pe tot
globul. (Taylor et al. 2004). Experienţa stresului a fost documentată prima oară cu
aproape 40 de ani în urmă de către dr Hans Seyle, un pioneer al cercetării stresului. El a
considerat stresul ca fiind un răspuns non-specific al organismului la orice cerinţă
manifestată asupra lui. (Seyle, 1974). În Marea Britanie s-a descoperit că stresul este a
doua cea mai prevalentă condiţie care cauzează sau înrăutăţeşte afecţiunile cauzate de
locul de muncă. Rapoartele legate de stresul autoreportat de la locul de muncă a crescut
aproape de trei ori. Executivul sănătăţii şi siguranţei a raportat că peste jumătate de
million de indivizi în Marea Britanie consideră că experimentează stres la locul de
muncă. Un studiu al personalului astăzi a scos în evidenţă faptul ca mai mult de 40%
din angajaţi au raportat o creştere a stresului în ultimul an. (Hilpern, 2003).
14
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Institutul Naţional de Sănătate şi Securitate estimează că 47% din forţa de
muncă este afectată de stress, ceea ce plasează stresul pe locul întai în ceea ce priveşte
cauzele dizabilităţii în muncă. Un studiu efectuat asupra a mai mult de 400.000 de
angajaţi, realizat în Chicago a raportat că 40% din aceţti oameni spun că volumul de
muncă este excesiv şi că resimt multă presiune la locul de muncă. (Shellenbarger,
1999). Surse ale stresului la locul de muncă sunt volumul de muncă, condiţiile de
muncă, conflictul de rol şi ambiguitatea, dezvoltarea carierei şi cerinţe care intră în
conflict (Hellriegel, 2004). Principalele surse de stress pentru mulţi oameni sunt în mod
clar conflictele şi nevoile familial (Shellenbarger, 1999). Suprasolicitarea poate duce la
moarte. Au fost raportate decese datorate suprasolicitării la locul de muncă în Japonia.
Mortalitatea datorată suprasolicitării a crescut la 317 în 2003, dubland valoarea de 147
din 2002. Doctorii, asistenţii medicali şi şoferii de taxi sunt cei mai afectaţi (Fiona,
2004).
În toate regiunile stresul cronic la locul de muncă este la fel de dăunător.
Aproape o treime din angajaţii americani se simt adesea suprasolicitaţi sau copleşiţi de
muncă şi mai bine de jumătate din ei spun că au experimentat niveluri ridicate de stress
cel puţin o dată în fiecare săptămană. În UK, 83% din managerii de resurse umane
afirmă că stresul reprezintă o problem în organizaţie. Un studiu internaţional a raportat
că persoanele născute dupa 1955 sunt de trei ori mai predispuşi sp experimenteze stress
şi afecţiuni correlate decat au fost bunicii lor (Jama 1993). Aproape două treimi din
angajaţii australieni spun că se află sub stress extrem la locul de muncă. Institutul de
viaţă al Japoniei raportează că 68% din oameni afirmă că adesea se simt ingrijoraţi şi
anxioşi, faţă de procentul de 37% din urmă cu 10 ani.
Efectele pozitive şi negative ale stresului sunt aparente în relaţia dintre stress şi
satisfacţia în muncă. La niveluri scăzute de stress, angajaţii pot să nu fie sufficient de
alerţi, provocaţi sau implicaţi ca să-şi desfăşoare activitatea la cel mai bun nivel posibil.
Creşterea unei valori mici a stresului poate îmbunătăţi performanţa, dar numai pană la
un punct. Un nivel de stress optim există probabil pentru majoritatea sarcinilor. Dincolo
de acest punct, performanşa începe să scadă. La niveluri excessive de stress, angajaţii
15
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
sunt prea agitaţi, sau ameninţaţi să performeze bine (Defrank et al 1998). Cel mai
studiat model în relaţia dintre performanţă şi stress este relaţia U inversă (Robins,
2007). Este bine cunoscut faptul că satisfacţia angajatului este legată de nivelul de stress
(Kahn et al, 1964). Impactul stresului asupra satisfacţiei este mult mai direct de atat.
Stresul la locul de muncă tinde să scadă satisfacţia în muncă. Nemulţumirea la locul de
muncă este cel mai simplu şi cel mai evident effect psihologic al stresului (Robin,
2004). Stresul si nemulţumirea sunt direct legate unul de cealaltă (Cooper, 1976).
Printre factorii care generează stresul se numără: tipul sarcinilor (volum de
muncă încărcat, pauze rare, ture lungi, sarcini rutiniere care nu pun în mişcare abilităţile
angajaţilor şi care dau un sentiment de control scăzut); stilul managerial (lipsa
participării angajaţilor în luarea deciziilor, comunciare deficitară); relaţii interpersonale
(mediu social sărac şi lipsa suportului din partea colegilor şi supervizorilor); roluri de
muncă (aşteptări care intră în conflict sau care sunt neclare, prea multe responsabilităţi);
preocupări legate de carieră (nesiguranţa locului de muncă şi lipsa oportunităţii de a
creşte, de a avansa sau de a promova, schimbări rapide pentru care angajaţii nu sunt
pregătiţi); condiţii de mediu (condiţii fizice neplăcute sau periculoase cum ar fi
aglomeraţia, zgomotul, poluarea sau probleme ergonomice).
Stresul porneşte o alarmă la nivelul creierului, care răspunde prin pregătirea
corpului pentru acţiuni defensive. Sistemul nervos este excitat şi sunte liberaţi hormoni
care să acutizeze simţurile, care accelerează pulsul şi care tensionează muşchii. Atunci
când corpul este menţinut într-un stadiu continuu de activare se ajunge la oboseală şi
epuizare, iar abilitatea organismului de a se apăra este compromis semnificativ. În ceea
ce priveşte efectele factorilor stresori, plaja este largă şi cuprinde: boli cardiovasculare,
tulburări scheleto-musculare, tulburări psihologice, accidente la locul de muncă şi chiar
suicid, cancer, ulcer (unele studii sugerează o relaţie între condiţii stresante de lucru şi
astfel de afecţiuni, dar este nevoie de mai multe cercetări care să confirme această
legătură).
Unii angajaţi consideră că aceste condiţii stresante sunt un rău necesar astfel
încât companiile să crească presiunea asupra angajaţilor ca să rămână productivi şi
16
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
profitabili în economia din prezent. Dar cercetările arată că astfel de condiţii stresante
sunt asociate cu absenteism crescut, întârzieri frecvente şi tendinţe de renunţare, care
toate au un efect negativ în cele din urmă şi pentru organizaţie. Cercetări efectuare de
Institutul Naţional pentru Siguranţa şi Sănătatea Ocupaţională (NIOSH) a identificat
câteva caracteristici asociate cu muncă cu nivel scăzut de stres şi nivel înalt de
productivitate, printre care: recunoaşterea angajaţilor pentru perfomaţele lor,
oportunităţi de dezvoltare a carierei, o cultura organizaţională care valorifică individul.
Studiile au relevat faptul că stresul are un impact negativ asupra productivităţii
organizaţiei, la fel ca şi asupra stării de bine fizice şi mentale. De asemenea, percepţia
climatului pishologic a locul de muncă oferă o legătură importantă între caracteristicile
organizaţiei şi rezultatele asupra angajaţilor, cum ar fi starea de bine psihologic,
motivaţia, atitudinile la locul de muncă şi performanţa. S-a descoperit în acest sens că
percepţiile angajaţilor asupra climatului se află în relaţii semnificative cu satisfacţia în
muncă, motivaţia, starea de bine psihologic şi performanţa.
Religiozitatea şi stresul
Stresul poate fi definit ca “un statut ipotetic Indus de o forţă din mediu (factori
stresori) şi se manifestă prin reacţii la variate niveluri fiziologice, psihologice şi sociale
(Tolman şi Rose, 1985)”. Câteva efecte fiziologice commune ale expunerii la stress sunt
hipertensiunea, schimbări în obiceiurile alimentare, tulburări ale somnului, boli
pulmonare şi abuz de substanţe (Harrell, 2000; Thompson, 2002; Utsey et al., 2002).
Consecinţe psihologice pot include depresia, anxietatea, senzaţia de neputinţă,
frustrarea, frica şi disperarea (Thompson, 2002; Utsey şi Ponterotto, 1996; Utsez et al.,
2002). Persoanele cu nivel crescut de stres pot manifesta de
asemenea efecte cum ar fi stimă de sine scăzută şi satisfacţie a vieţii redusă (Thompson,
2002; Utsez et al., 2002).
O expunere prelungită la stres şi o inabilitate de a face faţă surselor sau efectelor
stresului duce la o epuizare a resurselor proprii şi la experimentarea unei încordări
17
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
fizice, emoţionale şi psihologice (Friedman, 2002). În cazurile severe, se ajunge la
experimentarea burnout-ului (Thompson şi Page, 1992) sau la experimentarea unui “
sinfrom psihologic ca răspuns la stresorii interpersonali de la locul de muncă” (Maslach
et al., 2001). Burnout-ul poate fi conceptualizat mai specific prin trei dimensiuni
interrelaţionate: epuizare emoţională, depersonalizare şi o reducere a împlinirii
personale. Epuizarea emoţională este o scădere a resurselor personale (Hallberg şi
Sverke, 2004); oamenii care experimentează epuizare emoţională se simt goliţi de
contactul cu ceilalţi (Leiter şi Maslach, 1988). Depersonalizarea se refera la distanţarea
de cei pentru care lucrează prin atitudini negative sau impersonale (Maslach et al.,
2001). Cea de-a treia dimensiune, împlinirea personală redusă reprezintă eficacitatea sau
credinţa scăzută în raport cu faptul că o persoana îşi poate îndeplini sarcinile bine.
Epuizarea emoţională duce la depersonalizare, care duce în final la ineficienţă.
Împreună, stresul şi burnout-ul pot genera consecinţe negative la locul de
muncă, motiv pentru care cercetătorii şi practicienii sunt interesaţi să reducă stresul şi să
promoveze starea de bine generala, well-being-ul. Unele dintre cele mai comune
recomandări pentru reducerea stresului include: menţinerea unei reţele puternice de
suport social, concentrarea pe scopul din viaţa şi activitatea individului şi angajarea în
activităţi care să menţină un echilibru. Pentru multe persoane, religia oferă acest gen de
soluţii. Intr-adevăr, mulţi susţin faptul că practicile şi
credinţele lor reprezintă o sursă de suport social şi spiritual, speranţă, sentiment de sens
şi călăuzire în comportamentul lor (Taylor et al., 2004).
În ultimii 15 ani, relaţia dintre sănătate şi religie a fost examinată extensiv.
Studiile au arătat faptul că practicile, credinţele si afilierile religioase ajută la
ameliorarea manifestprilor fizice ale stresului (Koenig et al., 2001) si la ameliorarea
sănătăţii mentale şi stării de bine psihologic (Ellison et al., 2001, Zi et al., 2006).
Efectele benefice s-au înregistrat în cazul bolilor
de inimă, hipertensiunii, afecţiuni ale creierului, funcţionarea sistemului imunitar,
cancer şi alte efecte ale expunerii îndelungate la stress (Koenig et al., 2001).
18
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Ellison şi Levin au propus câteva mecanisme prin care religiozitatea ajută la a
face faşă stresului. În primul rând, religia poate acţiona prin reglarea stilurilor de viaţă şi
comportamentelor sănătoase (de exemplu descurajarea consumului de alcool şi tutun şi
încurajarea unei diete sănătoase), ceea ce limitează factorii stresori în ceea ce priveşte
influenţa lor. Un al doilea mecanism propus este integrarea social şi suportul. Reţelele
sociale sunt formate din indivizi din aceeaşi comunitate religioasă şi pun la dipoziţie
resurse cum ar fi programe congregaţionale şi
suport informal. O a treia modalitate prin care religia poate influenţa consecinţele în
planul sănătăţii este faptul că influenţează în sens pozitiv percepţiile de sine ale
persoanelor, cum ar fi stima de sine şi eficienţa de sine. Acest lucru se poate întâmpla
prin activităţi devoţionale (de exemplu rugăciunea) şi “cedarea cârmei“, lăsând
controlul în mâinile unei Fiinţe Supreme, în mâinile lui Dumnezeu. Al patrulea
mecanism ia în considerare resursele de coping care pot fi oferite prin participarea
religioasă (de exemplu consiliere şi discuţii de grup, învăţături, credinţe).
19
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
II. OBIECTIVE ŞI METODOLOGIE
1. Obiectivele cercetării
În această cercetare am pornit de la întrebări legate de posibilitatea ca
religiozitatea să aibe o influenţă asupra stresului şi satisfacţiei în muncă şi dacă
manifestă o acţiune moderatoare asupra relaţiei dintre stres şi satifacţia în muncă. De
asemenea este important să se identifice relaţia dintre stres şi satisfacţia în muncă
Ca urmare a consultării literaturii de specialitate, am descoperit faptul că
religiozitatea (ca măsură a practicării active) este intr-o anumită măsura predictor al
satisfacţiei în muncă, ceea ce constituie o constatare importantă în contextul direcţiei de
dezvoltare a societăţii.
Cercetarea de faţă îşi propune să studieze diferenţa dintre persoanele care Îi
acordă lui Dumnezeu primul loc în viaţa lor si cele ce nu Îi acordă acest loc în ceea ce
priveşte stresul si satisfacţia în muncă, precum şi rolul moderator al religiozităţii astfel
descrise asupra relaţiei stres – satifacţie în muncă.
2. Ipoteze
Cercetarea de faţă îşi propune să găsească răspunsuri la următoarele întrebări:
Există o corelaţie negativă seminificativă statistic între stres şi satisfacţia în muncă?
Există o diferenţă semnificativă între persoanele care Îi acordă lui Dumnezeu primul loc
în viaţa lor si cele ce nu Îi acordă acest loc în ceea ce priveşte stresul? Există o diferenţă
semnificativă între persoanele care Îi acordă lui Dumnezeu primul loc în viaţa lor si cele
ce nu Îi acordă acest loc în ceea ce priveşte satisfacţia în muncă? Religiozitatea are un
efect moderator asupra relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă.
20
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Prima parte a cercetării va urmări identificarea relaţiei dintre stres si satisfacţia
în muncă; ne aşteptăm ca stresul să coreleze negativ cu satisfacţia în muncă. Atât stresul
cât şi satisfacţia în muncă vor constitui termenii corelaţiei.
Ipoteza 1: Stresul corelează negativ semnificativ statistic cu satisfacţia în
muncă.
A doua parte a cercetării va urmări să identifice în ce măsură identificarea cu
statutul de creştin practicant are efecte asupra nivelului de stres. Identitatea religioasă
(practicant/ non-practicant) reprezintă variabila independentă iar stresul reprezintă
variabila dependentă.
Ipoteza 2: Există o diferenţă seminificativă statistic a nivelului stresului în
funcţie de religiozitate.
A treia parte a cercetării va urmări să identifice în ce măsură identificarea cu
statutul de creştin practicant are efecte asupra nivelului satisfacţiei în muncă. Identitatea
religioasă (practicant/ non-practicant) reprezintă variabila independentă iar satisfacţia în
muncă reprezintă variabila dependentă.
Ipoteza 3: Există o diferenţă seminificativă statistic a nivelului satisfacţiei în
muncă în funcţie de religiozitate.
Ultima parte a cercetării va urmări să scoată în evidenţă efectul moderator al
identităţii religioase asupra relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă.
Ipoteza 4: Religioitatea are un efect moderator asupra relaţiei stres-satisfacţie în
muncă, în sensul diminuării efectului stresului asupra satisfacţiei în muncă.
3. Modelul de cercetare
Modelul de cercetare ales este un model non-experimental, de tip moderator. De
asemenea, pentru punerea în evidenţă a relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă se va
21
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
folosi un model corelaţional-explicativ, iar pentru reliefarea influenţei religiozităţii
asupra stresului şi, respectiv, asupra performanţei în muncă se va utiliza ANOVA
factorială. În acest caz variabila dependentă este satsfacţia în muncă, variabila
independentă este nivelul de stres iar religiozitatea este variabila moderatoare.
4. Participanţi
Baza de eşantionare este constituită din tineri cu varste cuprinse între 20 si 39 de
ani, persoane care lucrează în următoarele domenii: Resurse Umane, Medicină,
Psihologie, Educaţie, Vânzări, Financiar. Respondenţii la chestionar au fost în număr de
104, dintre care 37 au răspuns negativ la întrebarea legată de religiozitate, iar 67 au
răspuns pozitiv; volumul de femei care au participat a fost de 63, iar cel de bărbaţi de
41. Majoritatea respondenţilor au menţionat o vechime în muncă cuprinsă între 1 şi 5
ani (aproximativ 50%).
5. Metoda
Participanţii la cercetare au fost informaţi cu privire la anonimitatea participării;
în formular s-au consemnat varsta şi sexul, iar la sfarşit participanţii au avut
posibilitatea să-şi noteze adresa de email, pentru a primi rezultatele cercetării ulterior
analizei datelor.
Formularul a fost aplicat online şi a conţinut cele două instrumente: chestionarul
pentru satisfacţia în muncă şi chestionarul pentru stresul la locul de muncă.
22
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Participanţii au fost rugaţi să acorde atenţie completării itemilor chestionarelor,
şi să răspundă sincer, punându-se accent pe confidenţialitatea datelor.
6. Instrumente
Chestionar de evaluare a satisfacţiei în muncă - Job Satisfaction Survey (Paul
E. Spector)
Pentru evidenţierea satisfacţiei în muncă s-a aplicat Chestionarul de Satisfacţie
în Muncă a lui Paul E. Spector (Job Satisfaction Survey). JSS este un instrument cu 36
de itemi, 9 faţete care să evalueze atitudinile angajaţilor faţă de muncă şi aspecte ale
muncii. Fiecare scală este evaluată prin cate 4 itemi, iar scorul total se calculează din
toţi itemii. Scala de răspuns este o scală cu 6 itemi, de la “Dezacord puternic” la “Acord
puternic”. Itemii sunt construiţi atat pozitiv cat şi negativ, motiv pentru care aproape
jumătate din ei trebuiesc inversaţi ca şi scor. Cele nouă faţete sunt: salariul, promovarea,
supervizarea, beneficii suplimentare, recompense pe bază de perfomanţă, proceduri de
operare, colegi, natura acitivtăţii şi comunicarea. Deşi JSS a fost conceput iniţial pentru
a fi utilizat în organizaţii cu profil de servicii umane, el este aplicabil pentru toate
organizaţiile.
Pe baza unui eşantion de 2.870 de participanţi, valorile indicelui alpha pentru
cele nouă scale este: salariu – 0,75; promovare – 0,73; supervizare – 0,82; beneficii
suplimentare – 0,73; recompensă pe baza performanţei – 0,76; proceduri de operare –
0,62; colegi – 0,60; comunicare – 0,71; totalul faţetelor – 0,91.
Itemii negativi al căror scor va fi inversat sau scăzut din 7 sunt: 2, 4, 6, 8, 10, 12,
14, 16, 18, 19, 21, 23, 24, 26, 29, 31, 32, 34, 36.
Unealta indicator al Standardelor de Management – HSE Management
Standards Indicator Tool
23
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Pentru a evalua nivelul de stres al participanţilor la studiu am utilizat HSE
Management Standards Indicator Tool, un instrument elaborat de HSE (Health and
Safety Executive), organizaţie a cărei misiune este “să prevină decesul, accidentarea şi
sănătatea precară în locurile de muncă din Marea Britanie.” Instrumentul a fost tradus in
18 limbi, depăşind graniţele continentului European.
Instrumentul constă în 35 de itemi care pun problema condiţiilor de la locul de
muncă, cunoscute a fi potenţiale cauze ale stresului la locul de muncă. Aceste condiţii
corespund celor şase stresori ai Standardelor de Management. Standardele de
Management pentru stresul la locul de muncă definesc caracteristicile sau cultura unei
organizaţii în care riscurile de apariţie a stresului sunt controlate şi gestionate eficient.
Standardele de Management acoperă şase arii de design de lucru, care, dacă nu sunt
gestionate corespunzător, au ca efecte sănătatea precară, o productivitate scăzută şi o
creştere a absenţei din motive medicale.
Cu alte cuvinte, cele şase Standarde de Management acoperă principalele surse de
stress la locul de muncă. Acestea sunt:
- Cerinţele – aici sunt incluse suprasolicitarea, patternurile de lucru si mediul de
lucru;
- Controlul – cat de mult are de spus angajatul în ceea ce priveşte felul în care
lucrează;
- Suportul – include încurajarea, sponsorizarea şi resursele oferite de organizaţie,
manager şi colegi;
- Relaţiile – se referă la promovarea unei activităţi positive care să evite conflictul
şi gestionarea comportamentului inacceptabil;
- Rolul – evidenţiază dacă oamenii înţeleg rolul lor în cadrul organizaţiei şi dacă
organizaţia se asigură să nu fie conflicte de rol;
- Schimbarea – indică modul în care schimbarea organizaţională este gestionată şi
comunicată în organizaţie.
24
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Pentru a demonstra validitatea acestui instrument în cadrul Hse s-a realizat o
analiză a factorilor în 2004; pentru a putea confirma această validitate în cazul utilizării
instrumentului la nivel de organizaţii, s-a efectuat o Analiză de Confirmare a Factorilor
(CFA – Confirmatory Factor Analysis), pe baza răspunsurilor din 39 de organizaţii
(N=26.382) care a evidenţiat calităţi psihometrice de încredere.
Scala de răspuns are 5 opţiuni cu următoarele valori: Niciodată (scor - 5), Uneori
(scor – 4), Cateodată (scor – 3), Adesea (scor – 2), Întotdeauna (scor – 1).
Itemii negativi al căror scor va fi inversat sau scăzut din 6 sunt: 3, 5, 6, 9, 12, 14,
16, 18, 20, 21, 22, 34.
25
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
III. REZULTATE
O analiză de corelaţie între stres şi satisfacţia în muncă a relevat o puternică
corelaţie între aceste două variabile. Este vorba de o corelaţie negativă (r= -0.767) la un
prag p<0.001.
Tabel 1.
Corelaţie stres-satisfacţie în muncă
Correlations
stres satisfactie
stres
Pearson Correlation 1 .767**
Sig. (2-tailed) .000
N 104 104
satisfactie
Pearson Correlation .767** 1
Sig. (2-tailed) .000
N 104 104
**. Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).
1 7 13 19 25 31 37 43 49 55 61 67 73 79 85 91 97 1030
50100150200250
Satisfacţie vs Stres
satisfactiestres
Axis Title
26
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Aceste date conduc la admiterea primei ipoteze, şi anume aceea conform căreia
stresul corelează negativ semnificativ statistic cu satisfacţia în muncă.
Pentru testarea celei de-a doua ipoteze am folosit Testul t pentru eşantioane
independente. Tabelul 2 prezintă rezultatele acestui test, în urma căruia nu s-a putut
identifica o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte satisfacţia în muncă între
persoanele care au declarat că Dumnezeu este cea mai importantă persoană din viaţa lor
şi cele ce au răspuns negativ la această întrebare.
Tabel 2
Testul t pentru eşantioane independente
Variabila dependentă: satisfacţia în muncă
Variabila independentă: religiozitatea
Independent Samples Test
Levene's Test
for Equality of
Variances
t-test for Equality of Means
F Sig. t df Sig.
(2-
tailed)
Mean
Difference
Std. Error
Difference
95%
Confidence
Interval of the
Difference
Lower Upper
satisfactie Equal
variances
assumed
.066 .798 .252 102 .802 1.527 6.065 -
10.503
13.558
27
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Equal
variances
not assumed
.251 73.356 .803 1.527 6.094-
10.61713.671
Conform acestei analize, ipoteza a doua va fi infirmată, întrucât p>0.05.
Pentru testarea celei de-a treia ipoteze am folosit Testul t pentru eşantioane
independente. Tabelul 3 prezintă rezultatele acestui test, în urma căruia nu s-a putut
identifica o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte satisfacţia în muncă între
persoanele care au declarat că Dumnezeu este cea mai importantă persoană din viaţa lor
şi cele ce au răspuns negativ la această întrebare.
Conform acestor date şi ce-a de-a treia ipoteză va fi infirmată, întrucât p>0.05.
Tabel 3
Testul t pentru eşantioane independente
Variabila dependentă: stresul
Variabila independentă: religiozitatea
Independent Samples Test
Levene's Test
for Equality of
Variances
t-test for Equality of Means
F Sig. t df Sig.
(2-
tailed)
Mean
Difference
Std. Error
Difference
95% Confidence
Interval of the
Difference
Lower Upper
28
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
stres
Equal
variances
assumed
.000 .999-.26
0102 .796 -.998 3.840 -8.614 6.619
Equal
variances not
assumed
-.26
679.526 .791 -.998 3.752 -8.465 6.470
Ultima ipoteză a fost testată folosind regresia liniară, urmărindu-se efectul
moderator al religiozităţii asupra relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă.
Tabelul 4 prezintă rezultatele principale cu privire la modelul de regresie.
Tabel 4
Model Summary
Model R R
Square
Adjusted R
Square
Std. Error
of the
Estimate
Change Statistics
R Square
Change
F
Change
df1 df2 Sig. F
Change
1 .768a .590 .582 19.059 .590 72.699 2 101 .000
a. Predictors: (Constant), stres, religiozitate
29
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Valoarea lui R este de 0.768, ceea ce indică o putere de predicţie apropiată. Pe
ultima coloană se observă testul de semnificaţie – Sig. F Change ‚ 0.000.
Tabelul 5 se găsesc valorile coeficienţilor B şi Beta ai ecuaţiilor de regresie.
Tabelul 5
Coefficientsa
Model Unstandardized Coefficients Standardized
Coefficients
t Sig.
B Std. Error Beta
1
(Constant) -6.332 13.924 -.455 .650
religiozitate -2.737 3.905 -.045 -.701 .485
stres 1.213 .101 .768 12.052 .000
a. Dependent Variable: satisfactie
Conform acestor date, ultima ipoteză...
30
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
IV. DISCUŢII
În studiul de faţă s-a urmărit identificarea efectului moderator al religiozităţii
asupra relaţiei dintre stres şi satisfacţia în muncă; pentru atingerea acestor obiective s-a
analizat mai întâi relaţia dintre stres şi satisfacţia în muncă, descoperindu-se o corelaţie
negativă semnificativă statistic, ceea ce confirma rezultatele altor cercetări similare
(Dewe, 2003; Ganster & Schaubroeck, 1991; Glazer & Beehr, 2005;
Jamal & Baba, 1992; Karasek, 1979; Liu, Spector, & Jex,2005).
Legat de influenţa religiozităţii asupra stresului şi, respectiv,
asupra satisfacţiei nu s-au identificat diferenţe semnificative din punct
de vedere statistic. Aceasta se poate datora în primul rând
dezechilibrului în ceea ce priveşte numărul de participanţi din cele
două categorii (67 faţă de 37); de asemenea un număr mai mare de
participanţi ar fi adus o îimbunătăţire analizei. Un alt aspect foarte
important este conceptualizarea religiozităţii. S-au întâmpinat
dificultăţi în a alege o modalitate de a categoriza participanţii în
funcţie de importanţa religiozităţii în viaţa lor. S-a ales categorizarea
pe baza întrebării: “Este Dumnezeu cea mai importantă persoană din
viaţa ta?”; riscul a fost ca unii oameni să răspundă cu DA, chiar dacă
nu sunt creştini practicanţi, mtiv pentru care se recomandă o
analizare mai aprofundată a acestui aspect, cu instrumente care să
facă o diferenţiere mult mai clară a participanţilor.
De asemenea ar fi interesant să se studieze diferenţele între
mai multe denominaţiuni religioase, asa cum s-a întalnit în unele
studii (Matthew Jaramillo, 2011), care a evaluat religiozitatea pe două
dimensiuni: extrinsecă şi intrinsecă.
31
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
32
Universitatea Bucuresti
Facultatea de Psihologie si Stiintele EducatieiMaster Sanatate Ocupationala si Performanta in Organizatii
Referinţe bibliografice
Eugene J. Kutcher, Jennifer D. Bragger, Ofelia Rodriguez-Srednicki, Jamie L. Masco (2010). The Role pf Religiositz in Stress, Job Atitudes, and Organiyational Citizenship Behavior. Journal of Business Ethics, 95:319–337.
Alan G. Walker (2012). The relationship between the Integration of Faith and Work with Life and Job Outcomes. Journal of Business Ethics.
Dr. Issam Ghazzawi, Dr. Yvonne S. Smith, and Dr. Yingxia Cao (2012). Job satisfaction and Faith: Testing the Effects of Religious Intensitz on Job Satisfaction. The Business Review, Cambridge, Vol. 20, Num. 2
Mark Walker (2005). A Comparison Study of Protestants in the Workplace;What Effect does a Church Workplace Ministry have on Protestant Workers’Job Satisfaction, Organizational Citizenship Behavior, and Organizational Commitment within Certain Faith Integration Types? Regent University, School of Leadership Studies
Thomas J.East. A ground study on how spirituality in the workplace impacts a person’s job satisfaction. Capella University
Jeffery D. Houghton, Darryl L. Jinkerson. Christianity and Job Satisfaction: The Moderationg Effects of a Christian Belief System. Abilene Christian University
Matthew Jaramillo (2001). Calling, Life Satisfaction and Job Satisfaction: Religion as a Moderator. Colorado State University
33