+ All Categories
Home > Documents > Dl Ministru Moşoiu şi Incze Pista - BCU...

Dl Ministru Moşoiu şi Incze Pista - BCU...

Date post: 26-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 0 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
2
ANUL H. Cluj 30 Decemvrie 1924. Nr. 52. Redacţia Administraţia Cluj Reg. Maria 14 :-: TELEFON 124 : Anunţurile se ţwi- nicsc dupfr tarif. Librăria Anca Cluj, Pia(a Uniri! 32. jglor: Alexandru Anca. O M Â N E S C ZIAR INDEPENDENT Abonament : Pe un an Lei 160 - Pe V« an „ 8 0 - Pe V. an 40 - Pentru Străinătate: Pe un an Lei 320- Pe V, an „ 1 6 0 - Pe V 4 an 80 Pentru America Pe un an 2 dolari Manuscrisele nu se înapoiază. Un exemplar 3 Lei. De anul nou Creştinătatea de pe cuprinsul în- tregului glob pământesc, sărbătoreşte acum anul nou şi îşi leagă multe şi întemeeate speranţe de el. II serbează cu o deosebită solemnitate, pentrucă toată creştinătatea nădăjdueşte o viaţă mai omenească, în zilele ce va depăna pe axa timpului noul an 1925. Toţi nădăjduim o vieaţă, liberată de grija prea acută a clipei următoare, o viaţă mai tihnită şi mai pacinică. După ani de încordare vin ani de destindere. Asemănător fenomenelor din lumea fizică, şi în viaţa socială, cu cât încordarea a fost mai puter- nică, cu atât destinderea va fi mai mare. Iar noi destinderea o aşteptăm şi o dorim. In ultimii ani toţi am parcurs mo- mente, care ne-au obosit trupurile. Căci, războiul care a sângerat ome- nirea timp de 4 ani, a adus după sine, în afar foloaselor reale şi răni grele, a căror dureri Ie trăim în ipostasul de post bellum. Viaţa economică a tuturor sta- telor civilizate şi culte este stăpâiiită de confuzie, debandadă şi chaos. Din acest ipostas, creiat de războiu, a ur- mat o stare materială precară, pentru marea mulţime a nevoiaşilor şi a tu- turor celor ce-şi duc traiul numai din puterea de muncă a braţului sau a creerului. Alături însă, de falimentul econo- mic s'a produs şi durerosul fa- liment al moralităţii, care a atins greü şi latinitea delà gurile Danubiului. Căci dacă este puţină cinste în viata privată, lipseşte aproape complect în cea publică ; iar ab.enţa unei mora- lităţi oneste este marcantă, în legile ce cârmuesc raporturile dintre oameni. Faţă de aspectul sumbru al zilelor ce am durat delà război încoace, ne rămâne speranţa viitorului. Şi toate sufletele cinstite au datoria creadă că anul 1925, va întrona o stare mai acceptabilă în viaţa economică şi va da cârma unei moralităţi mai filoso- fică, care lipseşte în special din ma- nifestările acţiunilor publice. * * * In faţa marilor sărbători, capetele gânditoare totdeauna au sperat. Vizio- narii totdeauna au cugetat adevărul, că răul nu este etern, ci că marchează numai o notă de tranziţie spre bine. Omul orientat în viaţă are necurmat nădejdea binelui, pentru care mun- ceşte şi întru realizarea căruia pune I în valoare practică toate calităţile sale S sufleteşti. Noi trebue nădăjduim pentrucă şi înaintaşii noştri au sperat. Şi între aceşti înaintaşi avem o pildă clasică de atitudinea în preajma marilor zile. Avem această pildă în atitudinea ma- relui nostru poet Qrigore Alexandrescu, [care copleşit de greutăţi, a ştiut, totuşi, |sa spere: Să stăpânim durerea care pe om supune, Să aşteptăm în pace al al soartei ajutor; Căci cine ştie oare, ţi cine îmi va spune Ce-o aducă ziua şi anul viitor? Temperament plămădit din mrejele îndoelii nădăjdueşte în realizarea unui viitor luminos. Dacă un suflet sceptic, neîncrezător şi având în faţă o per- spectivă accidentată a sperat, cu atât mai mult avem dreptul, sperăm noi, acum când războiul a luminat multe situaţii întunecate până eri. Căci, a nădăjdui, a vroi realizarea binelui şi alcătuirea frumosului în viaţă, în- seamnă a fi pe făgaşul atitudinei demne şi umane. In preajma anului 1925, noi trebue, sä sperăm, precum a sperat marele nostru înaintaş: Mâine poimâne, paate soarele fericirei Se va arăta vesel pe orizon senin : Binele ades vine pe urmele •âhnirei Si o zâmbi re dnice dup'un amar suspin. Aşa zice tot omul ce'n viitor trăeşte. Caşi pentru Grigore Alexandrescu, tot tezaurul binelui se leagă pentru actuala generaţie, de viitor. De anul 1925 se leagă toată nădejdea creşti- nătăţii, care îi va aduce un traiu mai bun decât cel parcurs delà 1914 până azi. Binele pământesc însă trebue ridice încet treptele binelui, aşa cum 1-a conceput sfântul mântuitor: Isus Christos. Anul nou să plămădească în su- fletele tuturor creştinilor mai multă dragoste. Trebue iubim. Căci iubirea mesianică înobilează. Edifică. Ea este aceea care toarnă peste rănile sufleteşti balsamul mân- gâierii. Iubirea creştină renaşte. Cre- iază. Face din om : supra-om. Ea în- tăreşte facultăţile sufleteşti şi dă în mâinile omului arma biruinţei în lupta cea grea din viaţă. muritorului pârghia înţelepciunei şi a speranţei. „De anul nou" toţi cari muncim cinstit, avem cu noi în suflete tăria ş\ speranţa. Astfel avem mântuirea. Şi numai aşa învingem. Marin Dragnea. Dl Ministru Moşoiu şi Incze Pista GL Moşoiu împrietenit cu Incze pdtt pxim^{ur.etorul Bărbos. Cu ocazia alegerei delà Dej Dl Gl. Moşoiu a fost găzduit în Reteag la un medic ungur Incze Pista. Noi ştim că în Corn. Reteag sunt foarte mulţi intelectuali ro- mâni cari bucuros ar fi găzduit pe ministrul lucrărilor publice. Totuşi pretorul Alexandru Băr- bosul n'a ales un cetătan român căruia să-i ofere bucuria de-a găzdui pe sfetnicul tronului, ci a găsit de bine, recurgă la un ungur. Nu înţelegem acest fapt de a da găzduire ministrului în casa unui ungur. Nu înţelegem ca toată intelectualitatea româ- nească din Reteag să fie jignită de gestul pripit al unui pretor. Şi mai întrebăm pe dl Prefect a judeţului Solnoc-Dobâca : avut-a oare cunoştinţă de faptul că Mi- nistru va fi găzduit la un ungur tocmai într'o comună românească? Noi dezaprobăm faptă dlui Bărbosu şi o calificăm de lese- patriotism. Şi îi dăm sfatul ca atunci când vin demnitari delà Bucureşti prin ţinutul Dejului să-i. introducă în societate românească iar nu să-i înfrăţească cu minoritari pro- tivnici nouă. M. Un preot model: Gh. Mânzat In Dej, păstoreşte un preot model : preotul gr.-cat. Gh. Mânzat. Acest prelat este o faţă bisericească la înăl- ţimea chemării sale. Delà amvon propovădueşte drept- credincioşilor săi cinstea, corectitudi- nea şi buna omenie. Arată enoriaşilor din Dej toată curăţenia sufletească a celui ce vieţueşte potrivit adevărului etern, c e 1-a împrăştiat ca pe o să- mânţă roditoare crucificatul depe Gol- gotha. Căci acest preot înţelege toată sem- nificaţia vitală, a operei de regene- rare morală, în practica vieţii noastre, din care în parte lipseşte'tocmai acest simţ al moralităţii. Dar acest preot este şi un harnic purtător al condeiului. El este redac- torul responsabil al foii „Someşul u , ce apare la Dej şi care publicaţie ţine trează conştiinţa cărţii româneşti în ţi- nuturile Dejului. Tot dl preot Gh. Mânzat a dat la iveală mai multe cărţi de rugăciuni la îndemâna creştinilor din tara noastră. Iar în ultimul timp, publică în ziarul «Someşul" ca foileton o dramă isto- rică „Domniţa Ciceiului" pe care dl Victor Eftimiu într'o scrisoare adre- sată preotului Mânzat o găseşte „mi- nunata". Tot aici dl Victor Eftimiu, autori- zează pe dl Gh. Mânzat să-i traducă piesa „Inşir'te Mărgărite" în limba maghiară, care apoi se va juca la Cluj în Teatrul Maghiar. Din această schiţă sumară a acti- vităţii preotului Mânzat, se desprinde un mare adevăr : activitatea bisericea- scă este spornică când se îmbină cu cea purtată pe tărâmul scrisului. Şi preotul model Gh. Mânzat toc- mai aşa lucrează : învaţă prin viu graiu şi prin puterea condeiului Inminează marile mase populare. A apărut în editura librăriei Alex. Anca Cluj, o foarte interesantă broşură care va fi de un interes vital pentru toată lumea dornică de a salva poporul nostru delà cea mai periculoasă boală beţia. Cărticica este intitulată „Vezi ce face beutura dracului" ? De vânzare la librăria A. Anca Cluj. Anul 1840. de Gr. Alexandrescu. Să stăpânim durerea, care pe »m supune, S'aşteptăm în pace al sorţii ajutor ; Căci cine ştie oare, şi çine-mi va spune Ce-o s'aducă ziua şi anul viitor? Mâne, poimâne, poate, soarele fericirii Se va arăta vesel pe orizon senin : Binele ades vine pe urmele mâhnirii Şi-o zimbire dulce dup'un amar suspin. Dar pe tine, an tânăr, te văd cu mulţumire Pe tine te doreşte tot neamul omenesc! Şi eu sunt mică parte din trista omenire, Şi eu a ta sosire cu lumea o slăvesc. Când se născu copilul ce s'aştepta să vie, Ca ridice iarăş pe omul cel căzut, Un bătrân îl luă 'n braţe strigând cu bucurie ; „Sloboade-mă, stăpâne, fiindcă l-am văzut." Astfel drepţii ar zice, de ar vedea 'mplinite Câte într'al tău nume ne sunt făgăduite, 0 an, prezis atâta, măreţ reformator ! începi, prefă, răstoarnă şi îmbunătăţează Arată semn acelor ce nu voiesc creazi; Adă fară zăbavă o turmă ş'un păstor. An nou ! Aştept minunea-ţi ca o cerească lege : Dacă însă păstorul ce tu ni-l'ai alege, Va fi tot ca păstorii de cari avem destui, Atunci. . . . lasă in starea-i bătrâna tiranie, La darurile tale eu nu simt bucurie De'mbmătăţiri rele cât vrei suntem silui. Eu nu îţi cer în parte nimica pentru mine: Soartea-mi cu a mulţimii vrea să o unesc : Dacă numai asupra-mi nu poţi s'aduci vre-un [bine. Eu râd de-a mea durere şi o despreţuesc. Dar aşi vrea să văd ziua pământului vestită Şi respir un aer mai liber mai curat; Să pierd idea tristă de veacuri întărită Că lumea moştenire despoţilor s'a dat! Atunci dac'a mea frunte palidă obosită, Dac'a mea privire s'o 'ntoarce spre mormânt, Dac'a vieţi-mi tristă îăclie osândită S'o 'ntuneca, s'ar stânge de-a patimilor vânt. Pe aripile morţii celei mântuitoare, Voia părăsi locaşul unde-am nădăjduit; Voiu lăsa fericirea aceluia ce-o are, Şi-a mea suvenire acelor ce-am iubit. Episcopul jidovilor din Reteag Cu prilejul alegerii delà Dej. La Dej, cu ocazia alegerii, s'au întâmplat lucruri nostime. Episcopul jidanilor din Reteag, a convocat pe enoriaşii săi, pentru a le da instrucţiuni în ce priveşte modul, cum au să procedeze la alegere. Din discuţiile ce au urmat în cadrele havrei jidoveşti din Re- teag, a rezultat clar, fruntaşii jidovilor din Solnoc-Dobâca erau pentru susţinerea candidatului li- beral, dl Victor Mihali. Totuşi, dorinţele conducători- lor jidovilor din jud. Solnoc-Do- bâca recte a episcopului din Reteag —, nu s'a înfăptuit. Căci jidovii din Reteag s'au abţinut delà vot. Şi n'au dat curs dorinţei arzătoare a episcopului, de a vedea proclamându-se ales candi- tul liberal dr. Victor Mihali. * Femei! „Cartea Moaşelor" cu 140 fotografii feminine Lei 120 ia librăria Anca. ItMitite un exemplar 4 Lei. ©BCU Cluj
Transcript
Page 1: Dl Ministru Moşoiu şi Incze Pista - BCU Clujdspace.bcucluj.ro/.../1/BCUCLUJ_FP_PII664_1924_002_052.pdf · 2016-03-15 · Atunci dac' mea frunta e palidă obosită, Dac'a mea privire

ANUL H. Cluj 30 Decemvrie 1924. Nr. 52.

Redacţia

Administraţia Cluj R e g . Maria 14 :-: TELEFON 124 :

Anunţurile se ţwi-nicsc dupfr tarif.

Librăria Anca Cluj, Pia(a Uniri! 32.

jglor: Alexandru Anca.

O M Â N E S C ZIAR INDEPENDENT

Abonament : Pe un an Lei 160 -Pe V« an „ 8 0 -Pe V. an „ 40 -Pentru Străinătate: Pe un an Lei 3 2 0 -Pe V, an „ 1 6 0 -Pe V4 an 80 —

Pentru America Pe un an 2 dolari

Manuscrisele nu se înapoiază.

Un exemplar 3 Lei.

De anul nou Creşt inătatea de pe cuprinsul în­

tregului g lob pămân te sc , sărbătoreş te acum anul nou şi îşi l e a g ă multe şi în temeeate speranţe d e el. II serbează cu o deosebită solemnitate, pentrucă toată creş t inăta tea nădăjdueş te o viaţă mai omenească , în zilele ce va depăna pe axa timpului noul an 1925. Toţi nădăjduim o vieaţă, l iberată de grija prea acută a clipei u rmătoa re , o viaţă mai tihnită şi mai pacinică.

După ani de înco rda re vin ani de destindere. Asemănă to r fenomenelor din lumea fizică, şi în viaţa socială, cu cât încordarea a fost mai puter­nică, cu atât de s t i nde rea va fi mai mare.

Iar noi des t inderea o aşteptăm şi o dorim.

In ultimii ani toţi am parcurs mo­mente , care ne-au obosi t trupurile. Căci, războiul care a sânge ra t o m e ­nirea t imp de 4 ani , a a d u s după sine, în afar foloaselor reale şi r ăn i g re le , a căror dureri Ie trăim în ipostasul de post bellum.

Viaţa economică a tuturor s ta­telor civilizate şi cul te este stăpâii i tă de confuzie, d e b a n d a d ă şi chaos . Din acest ipostas, creiat de războiu, a ur­mat o s ta re mater ială precară, pentru marea mulţime a nevoiaşilor şi a tu­turor celor ce-şi duc traiul numai din puterea de muncă a braţului sau a creerului .

Alături însă, de falimentul econo­mic s'a p rodus şi durerosul fa­liment al moralităţi i , ca re a at ins greü şi lat ini tea delà gurile Danubiului . Căci dacă e s t e puţ ină c ins te în viata privată, l ipseşte a p r o a p e complect în c e a publică ; iar a b . e n ţ a unei mora­lităţi ones te e s t e marcantă , în legile ce câ rmuesc rapor tur i le dintre oameni.

Fa ţă de aspectul sumbru al zilelor ce am durat delà război încoace, ne r ă m â n e speran ţa viitorului. Şi toa te sufletele cinstite au datoria să creadă că anul 1925, va întrona o stare mai acceptabi lă în viaţa economică şi va da cârma unei moralităţi mai filoso­fică, care l ipseşte în special din ma­nifestările acţiunilor publice.

* * *

In faţa marilor sărbător i , capetele gândi toare to tdeauna au sperat . Vizio­narii totdeauna au cugetat adevărul , că răul nu este etern, ci că marchează numai o notă de t ranz i ţ ie spre bine. O m u l or ien ta t în viaţă are necurmat n ă d e j d e a binelui, pentru care mun­ceş te şi întru realizarea căruia p u n e

I în valoare practică toa te calităţile sale S sufleteşti .

Noi t rebue să nădăjduim pentrucă şi înaintaşii noştri au spera t . Şi între aceşti înaintaşi a v e m o pildă clasică d e at i tudinea în preajma marilor zile. A v e m această pildă în at i tudinea ma­relui nostru poet Qrigore Alexandrescu,

[care copleşit de greutăţi, a ştiut, totuşi, |sa s p e r e :

Să stăpânim durerea care pe om supune, Să aşteptăm în pace al al soartei ajutor; Căci cine ştie oare, ţi cine îmi va spune Ce-o să aducă ziua şi anul viitor?

Temperamen t plămădi t din mrejele îndoelii nădăjdueş te în real izarea unui viitor luminos. Dacă un suflet sceptic, neîncrezător şi având în faţă o pe r ­spectivă accidentată a sperat , cu atât mai mult avem dreptul , să spe răm noi, acum când războiul a luminat multe situaţii î n tuneca te până eri. Căci, a nădăjdui, a vroi realizarea binelui şi alcătuirea frumosului în viaţă, în­s e a m n ă a fi p e făgaşul ati tudinei d e m n e şi u m a n e .

In preajma anului 1925, noi t rebue, sä spe răm, precum a sperat ma re l e nost ru î na in t a ş :

Mâine poimâne, paate soarele fericirei Se va arăta vesel pe orizon senin : Binele ades vine pe urmele •âhnirei Si o zâmbi re dnice dup'un amar suspin.

Aşa zice tot omul ce 'n viitor trăeşte. Caşi pentru Gr igore Alexandrescu,

tot tezaurul binelui s e leagă pent ru actuala generaţ ie , d e viitor. De anul 1925 se leagă toa tă năde jdea creşti­nătăţii , care îi va aduce un traiu mai

bun decât cel parcurs delà 1914 p â n ă azi.

Binele pămân tesc însă t r ebue să ridice încet t repte le binelui, aşa cum 1-a conceput sfântul mân tu i to r : Isus Christos.

Anul nou să p lămădească în su­fletele tuturor creştinilor mai multă d ragos te .

T rebue să iubim. Căci iubirea mesianică înobilează.

Edifică. Ea es te a c e e a care toarnă pes te rănile sufleteşti ba l samul m â n ­gâierii . Iubirea creş t ină r enaş te . Cre-iază. Face din om : supra-om. E a în­tăreşte facultăţile sufleteşti şi dă în mâinile omului a rma biruinţei în lupta cea g r e a din viaţă. D ă muritorului pârghia înţelepciunei şi a speran ţe i .

„De anul nou" toţi cari muncim cinstit, să avem cu noi în suflete tăria ş\ speran ţa .

Astfel a v e m mântuirea. Şi numai aşa învingem.

Marin Dragnea.

Dl Ministru Moşoiu şi Incze Pista GL Moşoiu împrietenit cu Incze pdtt pxim^{ur.etorul Bărbos.

Cu ocazia alegerei delà Dej Dl Gl. Moşoiu a fost găzduit în Reteag la un medic ungur Incze Pista.

Noi ştim că în Corn. Reteag sunt foarte mulţi intelectuali ro­mâni cari bucuros ar fi găzduit pe ministrul lucrărilor publice.

Totuşi pretorul Alexandru Băr­bosul n'a ales un cetătan român căruia să-i ofere bucuria de-a găzdui pe sfetnicul tronului, ci a găsit de bine, să recurgă la un ungur. Nu înţelegem acest fapt de a da găzduire ministrului în casa unui ungur. Nu înţelegem ca toată intelectualitatea româ­

nească din Reteag să fie jignită de gestul pripit al unui pretor.

Şi mai întrebăm pe dl Prefect a judeţului Solnoc-Dobâca : avut-a oare cunoştinţă de faptul că Mi­nistru va fi găzduit la un ungur tocmai într'o comună românească?

Noi dezaprobăm faptă dlui Bărbosu şi o calificăm de lese-patriotism.

Şi îi dăm sfatul ca atunci când vin demnitari delà Bucureşti prin ţinutul Dejului să-i. introducă în societate românească iar nu să-i înfrăţească cu minoritari pro-tivnici nouă. M.

Un preot model: Gh. Mânzat In Dej, păs toreş te un preot model :

preotul gr.-cat. Gh. Mânzat. Acest prelat este o faţă b iser icească la înăl­ţimea chemării sa le .

Delà amvon p r o p o v ă d u e ş t e drept -credincioşilor săi cinstea, corecti tudi­nea şi b u n a omenie . Arată enoriaşilor din Dej toată curăţenia sufletească a celui ce vieţueşte potrivit adevărului e tern, ce 1-a împrăştiat ca p e o s ă ­mânţă roditoare crucificatul d e p e G o l -gotha.

Căci acest preot în ţe lege toată sem­nificaţia vitală, a operei de r egene ­rare morală, în pract ica vieţii noastre , din care în par te l ipseşte ' tocmai acest simţ al moralităţii.

Dar acest preot este şi un harnic purtător al condeiului . El este redac­torul responsabi l al foii „ S o m e ş u l u , ce apare la Dej şi care publicaţie ţine t rează conştiinţa cărţii româneşt i în ţi­nuturi le Dejului.

Tot dl preot Gh . Mânza t a dat la iveală mai multe cărţi de rugăciuni la î ndemâna creştinilor din tara noas t ră .

Iar în ultimul t imp, publică în ziarul « S o meşu l " ca foileton o d ramă isto­rică „Domni ţa Ciceiului" pe ca re dl Victor Eftimiu într 'o scrisoare adre­sa tă preotului Mânzat o găseş te „mi­nunata".

Tot aici dl Victor Eftimiu, autori­zează p e dl Gh . M â n z a t să-i t raducă piesa „Inşir ' te M ă r g ă r i t e " în limba maghiară , care apoi s e va juca la Cluj în Tea t ru l Maghiar .

Din această schiţă sumară a acti­vităţii preotului Mânza t , se despr inde un mare adevăr : activitatea bisericea­scă este spornică când se îmbină cu cea purtată pe tărâmul scrisului.

Şi preotul model Gh . Mânzat toc­mai aşa lucrează : învaţă prin viu graiu şi prin puterea condeiului Inminează mari le mase populare .

— A apărut în editura librăriei Alex. Anca Cluj, o foarte interesantă broşură care va fi de un interes vital pentru toată lumea dornică de a salva poporul nostru delà cea mai periculoasă boală beţia. Cărticica este intitulată „Vezi ce face beutura dracului" ? De vânzare la librăria A. Anca Cluj.

Anul 1840. de Gr. A l e x a n d r e s c u .

Să stăpânim durerea, care pe »m supune, S'aşteptăm în pace al sorţii ajutor ; Căci cine ştie oare, şi çine-mi va spune Ce-o s'aducă ziua şi anul viitor?

Mâne, poimâne, poate, soarele fericirii Se va arăta vesel pe orizon senin : Binele ades vine pe urmele mâhnirii Şi-o zimbire dulce dup'un amar suspin.

Dar pe tine, an tânăr, te văd cu mulţumire Pe tine te doreşte tot neamul omenesc! Şi eu sunt mică parte din trista omenire, Şi eu a ta sosire cu lumea o slăvesc.

Când se născu copilul ce s'aştepta să vie, Ca să ridice iarăş pe omul cel căzut, Un bătrân îl luă 'n braţe strigând cu bucurie ; „Sloboade-mă, stăpâne, fiindcă l-am văzut."

Astfel drepţii ar zice, de ar vedea 'mplinite Câte într'al tău nume ne sunt făgăduite, 0 an, prezis atâta, măreţ reformator ! începi, prefă, răstoarnă şi îmbunătăţează Arată semn acelor ce nu voiesc să creazi ; Adă fară zăbavă o turmă ş'un păstor.

An nou ! Aştept minunea-ţi ca o cerească lege : Dacă însă păstorul ce tu ni-l'ai alege, Va fi tot ca păstorii de cari avem destui, Atunci. . . . lasă in starea-i bătrâna tiranie, La darurile tale eu nu simt bucurie De'mbmătăţiri rele cât vrei suntem silui.

Eu nu îţi cer în parte nimica pentru mine: Soartea-mi cu a mulţimii aş vrea să o unesc : Dacă numai asupra-mi nu poţi s'aduci vre-un

[bine. Eu râd de-a mea durere şi o despreţuesc.

Dar aşi vrea să văd ziua pământului vestită Şi să respir un aer mai liber mai curat; Să pierd idea tristă de veacuri întărită Că lumea moştenire despoţilor s'a dat!

Atunci dac'a mea frunte palidă obosită, Dac'a mea privire s'o 'ntoarce spre mormânt, Dac'a vieţi-mi tristă îăclie osândită S'o 'ntuneca, s'ar stânge de-a patimilor vânt.

Pe aripile morţii celei mântuitoare, Voia părăsi locaşul unde-am nădăjduit; Voiu lăsa fericirea aceluia ce-o are, Şi-a mea suvenire acelor ce-am iubit.

Episcopul jidovilor din Reteag

Cu prilejul a l e g e r i i de là D e j .

La Dej, cu ocazia alegerii, s'au întâmplat lucruri nostime.

Episcopul jidanilor din Reteag, a convocat pe enoriaşii săi, pentru a le da instrucţiuni în ce priveşte modul, cum au să procedeze la alegere.

Din discuţiile ce au urmat în cadrele havrei jidoveşti din Re­teag, a rezultat clar, că fruntaşii jidovilor din Solnoc-Dobâca erau pentru susţinerea candidatului li­beral, dl Victor Mihali.

Totuşi, dorinţele conducători­lor jidovilor din jud. Solnoc-Do­bâca — recte a episcopului din Reteag —, nu s'a înfăptuit. Căci jidovii din Reteag s'au abţinut delà vot. Şi n'au dat curs dorinţei arzătoare a episcopului, de a vedea proclamându-se ales candi-tul liberal dr. Victor Mihali.

* Femei! „Cartea Moaşelor" cu 140 fotografii feminine Lei 120 ia librăria Anca.

ItMitite un exemplar 4 Lei. ©BCU Cluj

Page 2: Dl Ministru Moşoiu şi Incze Pista - BCU Clujdspace.bcucluj.ro/.../1/BCUCLUJ_FP_PII664_1924_002_052.pdf · 2016-03-15 · Atunci dac' mea frunta e palidă obosită, Dac'a mea privire

Pagina 2 CLUJUL ROMANESC « 1 . Ţăranii nu respecíá

noul calendar Sunt în deobşte cunoscute împre­

jurările, în cari s'a in t rodus noul ca­lendar. Totuşi , aces t caiendar a în­tâmpinat o dârză opoziţie din psr tea ţărănimii noas t re . Şi «nume : tiranii n 'au vroit, sà accepte dispoziţiile nou­lui calendar , în ce nriveş 'e distribui­rea sărbători lor .

Cu ocazia sfintelor sărbătoi i , ţă­ranii şi-au manifes ta t ' fă ţ iş ind ignarea fată de introducerea nouiui calendar. Şi pur şi simplu, nu au respectat Cră­ciunul — în multe părţi — în ziua de 25 Decemvrie st. n. Multe sa te din cuprinsul întregii Transilvanii , nu au vroit să serbeze Naş terea Domnului potrivit noului ca lendar . O par te din ţă răn ime a ieşit la muncă în ziua de 25 Decemvrie st. n., ca în orice altă zi de lucru.

Vinovaji de această s ta re cl iao-tică. sun t acei, ce nu au avut pute­rea să convingă pe ţărani despre jus­teţea calendarului nou. Căci ţăranii noştri nu au înţeles, să prăznuiască sfintele sărbător i , oda tă cu romano-catolicii.

Pent ru o restabil ire a ordinei, fre-b u e , ca a tâ t preotul cât şi învăţătorul dintr 'un sat învrăjbit cu noul calen­dar să demonst reze sătenilor utilitatea ştiinţifică a noului regim. Să arate să­tenilor că numai adoptând noul ca­lendar suntem de acord ru restul lumii civilizate şi culte.

Lipsa de spectatori la Ope ra română din Cluj

Cu prilejui ce la i de -a doua reprezentaţ ie a Opere i „Seara Mare".

Acum când trăim tradiţionalele să r ­bătorii, zilele sfinte zile ne a adus pe scena Operei române din Cluj şi o operă cu caracter pur româ ne sc : . S e a r a Mare" datori tă diui Brediceanu harnicul compozitor pe tărâmul m u -zicei româneşt i .

Totuş i deşi această operă es te menită să evoace frumoasele noastre tradiţiuni poporane , am asistat la unul dintre cele mai triste. împrejurări . Şi a n u m e : publicul a primit cu multă in­diferenţă aceas tă manifestare de ar tă românească . Căci la a doua reprezen­taţ ie sala a fost a p r o a p e goală.

Dacă cercetăm cauzele acestei mi­norităţi d e spectatori la opera română din Cluj constatăm multe lucruri triste.

Mai întâi este faptul că pe scena Operei locale cântă mereu aceeaşi ar­tişti cu cari pubiicul s'a obişnuit până la sa tu ra ţ i e . Apoi se a d a u g ă slaba rec lamă a Direcţiunei şi Administraţiei Opere i care în ocazia amintită cu Opera datorită dlui Brediceanu avea dator ia să facă cât mai intens cunos­cută nuanţa naţională a lucrării „Seara M a r e " . A. •MBanBBiBnnwiHnaBnnan

T e a t r u l Na ţ iona l . Programul săp tămânal :

Marţi 30 Decemvrie „Năzdrăvăni i le Divorţului" .

Joi 1 Ianuarie „Năzdrăvăni i le Di­vor ţu lui" .

Duminecă 4 Ianuarie „Avarul şi d-rül fără voie" .

Marti 6 Ianuarie premieră , „Când vine Viforul".

Niercuri 7 Ianuarie (sf. Ioan) ma­tineu „Cinematograful" .

Joi 8 Ianuar ie „ C â n d vine Viforul". nWlfilMIIHBWiWB

— In ziua de 2 Ianuarie d. N. Iorga soseş te !a Cluj pent ru a asista l a^ reprezen ta rea piesei D-saie „Fata-

liuminatul la Cluj Lămuriri le d-lui Ing . Roată directorul

uzinei e l ec tr ice din Cluj.

I In atenţia Primăriei 1 In coloanele ziarului nostru, am scris 1 în două rându i i , despre scandalul ce • se petrece cu iluminatul Ia Cluj . Şi

am arătat că în aceas tă chest iune, dăinueşte o s tare d e lucruri in to lera­bila, prin lipsa de curen t electric n e ­cesar populaţiei, comerţului şi industriei.

Intr'o explicare publicată în . A d e ­vărul" , d. Ing. Roată, arată adevăra­tele cauze , ale răului ce dă inueş te cu iluminatul ia Cluj .

„In zadar învinuiţi uzina şi condu­cerea ei", spune directorul uzinei. Şi adaugă că uzina trebue amplificată, deoarece în starea existentă nu poate satisface nevoile c rescânde ale Clujului.

- Instalaţia ac tuală a Uzinei Elec­trice p roduce 3200 kilovaţi iar consu­maţia oraşului es te de 5864 kilovaţi. Diferenţa aceas ta aduce cu sine sta­rea deplorabila a iluminatului Ia Cluj , care se complu. : prin împrejurarea , că producerea caüiw/dii de electricitate es te în legătură : i cu cursul apelor Someşulu i .

Actualmente , cantitatea insuficientă de curent electric, s e repart izează pe cartiere, aşa că une le sunt cufundate în întuneric, în t imp ce altele s u n f i luminate.

Soluţia pract ică a iluminatului nu poa te veni decâ t din partea Primăriei , care a re dator ia , să amplifice uzina electrică din Cluj.*

Nu prin şedinţe interminabile s e poa t e soluţiona prob lema, ci prin mă­suri practice se poate afanja aeeastŞ chest iune.

Şi aces t e - măşvii_( prastiee- ţi* toc-numai la amplificarea uzinei electrice din Clu j .

Cum se vindeca podagra altă dată

de : P a v e ! Roman farmacist.

Regele Frederic Vilheln* I. al Pru­siei suferea de podagră , fără ca me­dicii sâ-i poa te veni în ajutor.

Intr 'o zi se prezentă la palatul r e ­gal farmacistul Neuman , care îşi luă sarcina de a linişti durer i le ilustrului bolnav, cu un spirt preparat în labo­ratorul farmaciei sa le .

Intr 'adevăr spirtul farmacistului N e u m a n , avnelioră podagra regelui . In documentele curţii Prusiene se găseş t e transcrisă reeeta de care s e * s e r v e a farmacistul.

Aşa, în o comandă a intendenţii regale, datată 22 Aprilie 1728, se cere a s e trimite la adresa farmacistului Neuman , următoarele :

300 măsuri r âme albe (aces tea cad odată cu ploaia de t o a m n ă ^ ; 12 saci furn ic i - cu larvele lor, t ă m â e ; 4 saci cu muguri d e brad şi cinci saci ramuri uscate de pini.

Aces te ingrediente p r e p a r a t e în spirt au redat regelui Vilhelm 1. al Prusiei sănătatea ; căci într 'un alt do ­cument al curţii, datat 14 Mai 1729, vase-zică numai în interval de un an, găsim copia unui decret prin care se mulţumeşte farmacistului Neuman p e n ­tru medicamentul său salvator .

litatea" litate.

la Teatrul Maghiar din. loca

Procedura Civilă. In curând va apare „Proce­

dura Civilă Ardeleană" de Dr. Tudor Moisil în editura Anca. Această carte constitue un eve­niment marcant pentru toată lumea juriştilor din ţară.

* Imprimate Advocaţiale la librăria Anca.

Către Domnii

Judecători, ildvou., şi studenţi în drept La Librăria A. ANCA Cluj se află de vânzare următoarele cărţi juridice: Compendiu de drept Civil

de Dr. Anca 135-— Compendiu de Carte fun-

duară de Dr. Anca 60 — Procedura de concordat

forţai de Dr. Anca 80'— Legea falimentului de Dr.

Anca 80 — Legea de execuţie de Dr.

Bartha ' 75-— Vademecum rom. mag. de

Dr. Köves 60 — Criza Valutară de Dr:

Şerb an 35 — Journal de termene Advo­

caţiale 100 — IN LUCRARE :

Codul de Comerţ cu adnotari şi jurisprudenţă.

Dicţionar juridic Procedura Civilă de Dr. Moisil

advocat în Cluj.

Informaţiuni De anul nou urăm tuturor

cititorilor ziarului „Clujul Ro­mânesc* zile fericite şi pline de prosperitate.

— Până in prezent numărul abonaţilor ai ziarului „Clujul* se ridică la 4000. Sperăm ca pe anul 192 5 să atingem cifra de 5000 abonaţi, deoarece „Clu­jul* este singurul ziar românesc care susţine în mod independent interesele naţionale ' şi obşteşti.

— Duminecă 28 Decembrie a avut Ioc la Braşov inaugurarea cercului militar. M. S. Regina şi Principele Carol au luat par te la aceas tă so lemni ta te .

— Duminecă 14 Decembrie dl pro­fesor Alex. Lapeda tu a ţinut o confe­rinţă la Ateneul din Giurgiu cu su­biectul „Ardealul" sau „Trans i lvan ia" .

du 30 d t

Guvernul intenţionea; Mitrcpolia din Buc '•'l de Patriarchat.

1 moşiei Dăr i r să fie îtn

va fi înlocuită

— Trotzki s'a . litică.

— Reuniunea femeile Arad a organizat un ma de 26 Ianuarie.

tur ara

— Consiliul de n a 15 1. c. a hotărât rechiz' râului cu 80.000 lei vagoni

— In curând va editura Anca „Maistorul Că j comedie într 'un act de Nicolae . Autorul are vre-o 20 lucrări tei _J cari s e joacă la sate.

— Vinerea trecută, seara, a avut loc în sala Redutei concertul corului „Sf. Tre ime" sub conducerea d-Iui Octavian Pop , învăţător la şcoala pri­mară Nr. 7.

In seara de 3 Ianuarie Corul O p e ­rei va da la Teatrul Naţ ional un con­cert de binefacere .

— Dl Dr. N. St inghe a demisionat din şefia partidului naţional-l iberal delà Braşov . In locul d sa l e a fost a les dl dr. 1. Bordea, directorul gene ra l al serviciului sanitar din ţară.

— Pe ziua d e 1 Ianuarie va începe să funcţioneze Tr ibunalul din F ă g ă r a ş ,

— In eparhia Cetatea-Albă a föst ales ca episcop P . S . S . Episcopul Iust inian Teculescu, fost ep i scop militar.

- r Parohia Someşfalău a dona t o -dăjdii preoţeşti pen t ru parohii le nou înfiinţate şi cari n ' au stare b u n ă .

Fostul director al seminarului „Melch i sedec" din Ismail, preotul Qheo rghe Leu a fost ridicat la gradul de vicar al Mitropoliei Moldovei .

De «I «ta * «MA o maşină d e sfredelit, f fUfwftlt A se a d r e s a la ziar.

A apărut în editura Librăriei

Alexandru Anca Cluj şi se află de vânzare următoarele

Piese teatrale şi Poezii ce le mai buné pentru sărbări şco lare

şi poporale.

Teatre : * „A fost odată" (poporală 3 acte) de

Nie. .Ţinţariu — — — — — 20 — * „Doamna mea" (poporală 1 act) de

Nie. Ţinţariu — — — — — 15-— * „Gara Lumii11 (poporală în 3 acte)

de Nie. Ţinţariu — — — — 2 0 -* „Duşmanii" (poporală 3 acte) de Nie.

Ţinţariu — — — — — — 1 5 - -„Pentru patrie" (poporală 4 acte de

Nie. Ţinţariu — — — — — ]5 — * „Petitorii? comedie într'un act de Nie.

Ţinţariu — — — — — — 15-— * „Paiu Codrului" piesă haiducească

3 acte de Nie. Ţinţariu — — — 20 — „Nevasta mea fie îngeri ca eau (po­

porală 3 acte) de Nie. Ţinţariu — 15 -— * „înfumuratele" comedie în 3 acte de

C. Duniitrescu-Üelavarona 20 -— * „Fiecare cu a lui" (comedie 3 acte)

de A. Şerbănescu-Buzău — — 20'— "Oglinda fermecată11 (lirică 4 acte)

1. Jasinsky — — — — — 15 — * „Doine şi Chiuituri" adunate din gura po-

poporului de „Siminic" — — — 15 -—

Căr{i şcolare: * A. B. C-dar fonomimic (pt. Şc. mag).

de Dr. Szentpéteriné — — — 20 — * Aritmetică pt. cl. I. şc. de ucenici de

Cr. Epure — — — — — — 30 — * Geografia judeţului Alba de Jos în

limba maghiară de Dr. Szentpé­teriné — — — — — — — 15-—

* Geografia jud. Cojocna în limba ma­ghiară de Dr. Szentpéteriné — 15 —

* „luliu Caesar de bello Gallico" ma­nual pt. cl. V—Vi. de Traian Popa prof, de liceu — — — — — 35-—

"'„Lecţii de limba română" de prof. Murăşan — — — — — — 2!V-

Diferite : „Inima mea" (cântece poporale — — 15-— „Imnuri Româneşti" (cântece nationale) 10'— * „Ecouri" de Traian Dumbrava — 5 — „ Umoristice11 (Glume) de Costi — — 15 — „ Versuri din Răsboi" (poezii poporale) 10 — * „Iubirea" (notă muzicală) pentru Pian

şi voce — — — — — — 15'— * „Imnul Studenţesc Creştin" pentru

Pian şi voce — — — — — 15 — „Călindare" cârti cu târgurile — 1 0 - 4 0 Lei „Dicţionar" român-maghiar — — 5 — „Carte de visuri" — — — — — 2 0 - -Observări critice delà adunările învă-

tătoreşti de I. Pavelea — — — 5 — * Istorie şi Fantazie nouă evoluţii în

istoria românilor de I. Pavelea — 20*— * „La isvotrete vieţii" de M. Velea — 10-— * „Pentru Macedonia" imperativul nos­

tru naţional de M. Dragnea — 10'— Scrisori de iubire de după mai mul{i

autori — — — — — — 10'— * „Aventurile fantastice" ale lui Wi-

ilyams Gotthard roman — — IU-— * „Nenorociţii" (roman) de A. Şerbâ-

nescu-Buzău — — — — — 8 — „TrepetnicuV (expl. semnelor — — 3 — Numirea nouă şi veche a străzilor ora­

şului Cluj — — — — — — 6 — Vezi ce face beutura dracului 8-—

Carfi preoţeşti: Carte de rugăciuni, Mângăerea Sufle­

tului de I. Gent — — — — 2 5 -Carte de rugăciuni, Mângăerea Sufle­

tului de I. Genţ ediţie de lux — 100 — * „Predici la Mort" de prot. 1. Marga 45- -* „Predici oeniru postul mare" (ciclu

duolu) de protopop I. Marga — 20-— * „Păstorul sufletesc" (1—VI. voi.) — 120.— Icoane sfinte diferite mărimi 45—200 —

Medicale. .1 * „Cartea Moaşelor" de Dr. Grigoriu I

pentru *oate femeile cu 140 ilus- 1 traţiuni femenine — — — 150—f

Cele cu semnul (*) sunt nou apărute.

Tiparul Instit. de Arte ©rafice Alexandru Anca, « u j . ©BCU Cluj


Recommended