+ All Categories
Home > Documents > Disertatie 2012,Muzee mănăstirești păstrătoare de patrimoniu mondial din județul Suceava 2

Disertatie 2012,Muzee mănăstirești păstrătoare de patrimoniu mondial din județul Suceava 2

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: alecu-parasca
View: 232 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 55

Transcript
  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    1/55

    UNIVERSITATEA TEFAN CEL MARE SUCEAVA

    FACULTADEA DE ISTORIE-GEOGRAFIESPECIALIZAREA: PROTEJAREA,VALORIFICAREA

    I MANAGEMENTUL PATRIMONIULUI

    LUCRARE DE DISERTA IE

    Coordonator tiin ific:

    Lect.univ.dr.Vasile M. Demciuc

    Candidat

    Alexandru Constantin Parasca

    SUCEAVA

    2012

    1

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    2/55

    UNIVERSITATEA TEFAN CEL MARE SUCEAVA

    FACULTADEA DE ISTORIE-GEOGRAFIESPECIALIZAREA: PROTEJAREA,VALORIFICAREA

    I MANAGEMENTUL PATRIMONIULUI

    MUZEELE MNSTIRE TI PSTRTOARE DE PATRIMONIU

    MONDIAL DIN JUDE UL SUCEAVA

    Coordonator tiin ific:

    Lect.univ.dr. Vasile M. Demciuc

    Candidat

    Alexandru Constantin Parasca

    SUCEAVA

    2012

    2

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    3/55

    Cuprins

    Introducere............................................................................................................................ 2

    Capitolul 1: Mnstirea Putna............................................................................................. 7

    1.1Mnstirea Putna Scurt istoric.......................................................................................... 7

    1.2.Muzeul mnstirii:Tezaurul Bucovinean (descriere)....................................................10

    Capitoul 2 : Mnstirea Sucevi a..........................................................................................20

    2.1Mnstirea Sucevi a Scurt istoric.......................................................................................20

    2 2.Muzeul mnstirii odoarele Movile tilor (descriere).................................................... ..22

    Capitolul 3:Mnstirea Dragomirna.................................................................................. 26

    3.1.Mnstirea Dragomirna-scurt istoric...................................................................................26

    3.2.Muzeul mnstirii obiecte de patrimoniu(descriere)..........................................................28

    Capitolul 4: Mnstirea

    Moldovi a........................................................................................32

    4.1.Mnstirea Moldovi a-Scurt istoric.....................................................................................32

    4.2.Muzeul mnstirii purttor de patrimoniu mondial (descriere)...................................... 34

    Capitolul 5: Alte mnstiri din Jude ul Suceava pstrtoare de patrimoniu (descriere).................................................................................................................................36

    5.1.Mnstirea Slatina-muzeul mnstirii.............................................................................36

    5.2.Mnstirea Humor..............................................................................................................40

    5.3.Mnstirea Vorone .............................................................................................................41

    5.4.Mnnstirea Probota..........................................................................................................43

    Concluzii...................................................................................................................................45

    Anexe.........................................................................................................................................48

    Bibliografie...............................................................................................................................54

    3

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    4/55

    Introducere

    Suceava, strveche a ezare romneac din ara de sus a Moldovei se

    caracterizeaz prin varietatea vestigiilor istorice, monumentelor religioase,a mrturiei epocii

    mu atine i n special a vremii glorioase a lui Stefan cel Mare 1. Suceava i localit ile

    apropiate au fost locuite din cele mai vechi timpuri, nc din epoca neoliticului timpuriu i a

    celui dezvoltat, lucru dovedit de documentele arheologice.

    Transformarea a ezrii rurale n trg medieval a fost determinat de factorii

    economici, geografici, culturali, politici, etc. Zona Sucevei ofer condi ii de via extrem de

    favorabille astfel nct a ezrile din jurul Sucevei s-au dezvoltat din cele mai vechi timpuri 2

    ,iar n vremea lui Petru Mu at (1375-1391) Suceava devine ora . Mutarea re edin ei

    voievodale a adus la dezvoltarea Sucevei care pn la Petru Mu at ocup un spa iu restrns. 3

    Din Suceava au fost conduse destinele Moldovei de ctre Petru i tefan Mu at,

    A exandru cel Bun (1400-1432) i urma ii acestuia Bogdan al II-lea , tefan cel Mare (1457-

    1504) (cel mai stovit dintre Mu antii); tefni i Petru Rare . 4 Suceava a devenit centrupolitic economic i cultural al Modovei i a cunoscut o puternic dezvoltare att ca extindere a

    teritoriului, ct i economic i cultural. 5

    Din a doua jumtate a secolului al XVI-lea rolul Sucevei ca re edin domneasc

    ncepe s scad Ilia Vod urma ul lui Petru Rare stnd mai mult la Ia i. Alexandru

    Lpu neanul emite mai multe documente de la Ia i astfel nct n a doua sa domnie prime te

    porunca de la poart s mute re edin a la Ia i. 6 Pe lng rolul politic i economic administrativ

    i comercial Suceava a jucat un rol nsemnat cultural, mai ales religios fiind primul sediu mitropolitan al Moldovei.

    Moldova este nzestrat cu numeroase biserici i mnstiri din cele mai vechi

    timpuri, unele conservate i resbourate, altele numai ruina, dar care nu existau la sfr itul

    secolului al XIV-lea, dect n unele col uri a inutului i n special construc ii din lemn 7.1 Mic ndreptar turistic: Octav Monoranu,Mihai Iclescu Dragomir Paulescu :Ed Sport turism 1079 pg 72 Idem pg 15,16,173 Trguri i ora e i cet i Moldovene ti Constantin Giurcu Editura ARSR 1967 pag 277 4 Idem pag 2795

    Idem pag 2806 Dan Bdru,Ion Capro u Ia ii vechilor zidiri Editura Junimea Ia i 1974,pag 57-587 Nicolae Iorga Istoria Romnilor prin cltori Ed.Eminescu 1981 pag 78

    4

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    5/55

    Bisericiile din lemn nu s-au pstrat pn astzi, primele biserici din piatr fiind

    construite n secolul al XV lea. Cltori n Moldova amintesc c pe vremea lui Alexandru cel

    Bun, a ntlnit Moldovi a, o construc ie din piatr destul de modest. 8 Cltori n Moldova la

    jumtatea sec al XV-lea i nceputul sec al XVI lea men ioneaz arhitectura unor biserici ct

    i frescele acestora, din timpul lui tefan cel Mare, domnitor care a introdus piatra n zidire, iar

    picturile interioare au fost fcute dup modelul bizantin9.

    Dup cum am amintit, Alexandru cel Bun a pus s zideasc biserica de la

    Moldovi a i a nzestrat i alte mnstiri cu pmnturi, sate i vii cum este mnstirea din

    Poiana Siretului, numit mai trziu Probota10. nc din timpul lui Alexandru cel Bun,

    mnstiriile nu erau numai lca uri de rugciune ci i centre culturale i artistice. Moldova

    cunoa te ns o dezvoltare fr precedent n timpul domniei lui tefan cel Mare. Nici unul

    dintre domnii Moldovei nu au nl at attea lca uri de rugaciune ca tefan cel Mare. Se

    spune c dup fiecare victorie n lupt, domnul construia o biseric11.Mnstirile construite de

    tefan cel Mare se mpart trei categorii.:

    Mnstiri ctitorite exclusiv n timpul domniei sale;

    Mnstiri la care domnitorul a fcut mbunt iri i construit biserici;

    Mnstiri crora tefan cel Mare le-a fcut dona ii (sat, vii, precum cr i biserice ti,

    icoane, odoare, clopote etc.)12

    Cele mai importante dintre ctitorii, ridicate exclusiv de domnitorul tefan cel Mare

    sunt: mnstirea Putna, a crei construc ia a nceput n 1466 i a durat trei ani. Mnstirea

    Putna a fost sfin it n septembrie 1469, Vorone este o alt ctitorie a domnitorului tefan cel

    Mare ridicat n 1488, unde exist ca mnstire din lemn, iar mnstirea Moldovi a, Probota

    i Humor le-a fcut numeroase domnii. n perioada 1504-1606 de la Bogdan al III-lea la

    Ieremia Movil se succed 28 de domnii, luptele pentru domni afectnd dezvoltare economic

    i cultural a Moldovei. 13 Dintre aceste domnii este de remarcat domnia lui Petru Rare , cele

    dou domnii (1527-1538); (1541-1546) fiul nelegitim a lui tefan cel Mare. 14

    n timpul domniei lui Petru Rare a fost terminat Probata(1530) unde i este

    nmormntat ,a recldit mnstirea Moldovi a (ruinat n urma unu cataclism, iar n 1542 s-a

    terminat construc ia mnstiri R ca. O alt domnie care merit consemnat este a lui

    8 Idem pag 889Nicolae IorgaIstoria Romnilor prin cltori Ed Eminescu 1981 pag 101,10310 Constantin Giurscu,Dinu GiurscuIstoria Romnilorvol II ,Editura tiin ifica i enciclopedic Bucure ti 1976 pag 10711 Idempag 18112

    Idempag 26013 Idem pag 28214 Idem pag 282

    5

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    6/55

    Alexandru Lpu neanu (1552-1561;1564-1568) care a acordat o mare aten ie cultului ortodox.

    Astfel terminat n 1558, mnstirea Slatina sfin it n 1559, i care reprezint una din cele

    mai impuntoare din arhitectura Moldovei. n 1559 fcea mbunt irea la mnstirea Putna i

    rezide te alte dou mnstiri din Moldova (Bistri a i Pngra i) 15, n 1595 vine la domnie

    Ieremie Movil (1595-1600),(1600-1606), stpnirea avnd o importan deosebit sub

    raportul cultural-religios. Astfel din ini iativa lui Gheorghe Movil, episcop al Rdu ilor,

    frate cu voievodul, a fost nal at biserica actual a mnstirii Sucevi a, inaugurat n 1584 i

    pictat la nceputul domniei lui Ieremia Movil. Aceste picturi se nscriu printre valoriile

    artistice de nsemntate european16. Este men ionat o alt ctitorie de o mare nsemntate

    arhitectural, mnstirea Dragomirna (ridicat n 1608-1609) de Anastasie Crimca.

    Am prezentat cele mai de sus pentru a sublinia faptul c sunt cele mai importante

    monumente religioase ale Moldovei de Nord, care sunt unice prin picturile sale murale i

    arhitecturale care au fost construite la sfr itul secolului al XIV-lea pn la nceputul

    secolului al XVII lea. Odat cu mutarea capitalei de la Suceava la Ia i domnitorii care au

    urmat la tronul Moldovei au ctitorit biserici i mnstiri n Ia i i n mprejurimi. Mnstirile

    care le-am men ionat au fost conservate, sau sunt n curs de resbourare i fac parte din

    patrimoniu UNESCO. Sirajul de perle mnstire ti din Nordul Moldovei su nt Putna, Sucevi a.

    Moldovi a, Dragomirna, Slatina, Vorone , Putna

    Arhitectura religioas din Moldova trebuie considerat ca una dintre cele mai

    originale i expresive sinteze artistice, din ntreg spa iu european, cu mare influen a mi cri

    culturale i de civiliza ie din Occident i Orient. Influen a Bizantin i gse te locul de la

    cur ile domne ti din cele dou ri. Modelul impus de tradi ia bizantin prime te pecetea

    genului romnesc. Astfel de la tefan cel Mare,Petru Rare ,Vasile Lupu Bizan ul romnesc

    se dezvolt n ritm armonios.17 n directa legtur cu dezvoltarea arhitecturii, este de

    remarcat nflorirea artelor monumentale i n special a picturii ce decoreaz numeroasele

    ctitorii nl ate secole de-a rndul. 18

    Marele interes pentru pictura mural a existat n Moldova de pe timpul primilor

    mu atini continund n timpul domniei lui tefan cel Mare, Petru Rare , Vasile Lupu.

    Amnunte referitoare la arhitectura religioas, fresce i picturi murale, le vom prezenta n

    capitolele lucrrii, unde vom prezenta fiecaere monument religios i tezaurul care l con ine.

    15Constantin Giurscu ,Dinu G. Giurscu.Istoria Romnilorvol II, Ed. tiin ific i Enciclopedic Bucure ti, 1976 pag 28916

    Idem pag 31717Mnstiri i Biserici din Romnia, Media Point, 2005, pag 3-418Monumente istorice biserice ti ,Mitropolia Moldovei i Sucevei, Editura MMS, Ia i 1974, pag 16

    6

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    7/55

    Tezaurele de art moldoveneasc, icoane, broderii, argintrie, mobilierul i ceramica,

    transmise de la o genera ie la alta de clugri i preo i n mnstirile din Moldova sunt

    mrturie a trecutului artistic al poporului romn. Cele mai numeroase obiecte de tezaur de o

    mare valoare artistic se afl la mnstirile din Putna, Sucevi a, Moldovi a, Dragomirna, unde

    au fost organizate muzee moderne pentru pstrarea acestor colec ii. Aceste colec ii reprezint

    zestrea a mai multor ctitorii, substan ial srcit prin desfiin area lor n seolul al XVIII-lea de

    ctre Imperiul Habsburgic. Mobilierul din lemn, constituie unul din importantele obiecte de

    tezaur din aceste mnstiri. De i lemnul este cel mai pieritor material,s-au mai pstrat obiecte

    de mobilier, de o valoare inestimabil. Analiznd aceste obiecte, se observ, c tradi iile artei

    populare de concep ie geometric s-ua impus n lucru n lemn. 19

    Sunt de remarcat motive florale sau fructe care mpodobesc aceste piese de mobilier,

    care mai pot fi admirate n muzeele din Putna,Moldovi a i Dragomirna. Un loc de seam n

    tezaurele mnstiriilor din Moldova, l constituie icoanele, obiecte de cult, opere de art,

    icoane mprte ti donate n momentul sfin irii monumentului. Multe motive gsite la

    realizarea tmplriei, le regsim i la icoane, n special n ramele acestora, cum gsim la

    mnstirile Moldovi a i Sucevi a. n trecutul artistic al moldovei primul loc l constituie

    broderia, arta acului. Printre operele create n atelierele vremii lui tefan cel Mare se nscriu

    n ansamblul artei universale20

    Lucrrile pstrate n muzeele mnstirilor Putna, Sucevi a, Dragomirna, constau n

    ve minte biserice ti i broderii liturgice. Broderiile n mare parte de mo tenire bizantin sunt

    adevrate documente istorice, iar majoritatea sunt potrete brodate. Potretele reprezint figurile

    domnitorilor i a so iilor acestora sau a intregii famili. Tradi ia, broderiilor se pstreaz i n

    prezent,crendu-se ateliere n unele mnstiri(Moldovi a). Toate aceste lucrri icoane,

    mobilier, broderii argintrii ,ceramic,manuscrise s-au pstrat n tezaurul marilor mnstiri din

    Moldova. Dup cum am mai amintit, o bun parte s-a pierdut n secolul al XVIII-lea n timpul

    ocupa iei habsburgice.La ocuparea Bucovinei de ctre trupele austriece se gseau n ar doisprezece mnstiri i treisprezece schituri. Fiecare din aceste a ezminte monahale, dar

    mai ales cele care erau ctitorii domne ti (Putna, Sucevi a, Vorone , Moldovi a) aveau n

    stpnirea lor numeroase mo ii,pduri care cuprindeau mai mult de jumate din arealul

    Bucovinei21. Astfel c n februarie 1784 s-au prezentat n edin a Consor ului episcopal trei

    propuneri referitoare la averile mnstirilor, printre care numrul mnstirilor se reduce la trei

    (Putna, Sucevi a i Dragomirna). 19

    Conf Univ dr Corina Niculescu MMS,Editura MMS 1974 pag 2420 Idem pag 2521Ion NistorIstoria Bucovinei, Editura Humanitas, 1991 pag 36-37

    7

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    8/55

    Odat cu desfin area celorlalte mnstiri tezaurul s-a transferat la celelalte mnstiri

    existent , doar cu aceast ocazie s-au pierdut numeroase obiecte de tezaur. Mutarea a

    numeroase odoare biserice ti, a nsemnat o ireparabi pierdere a comorii de art adunate de

    veacuri n ctitoriile domne ti din Bucovina. Unii dintre egumeni au ridicat o parte din

    comoriile mobile mnstire ti i au fugit n Moldova. n perioada 1786-1843 ducatul

    Bucovinei a parcurs, mai multe stadii de dezvoltare, caracterizat printr-o bun gospodrie.

    Prin tratatul de pace, semnat la 10 septemrbie22 1919 la Saint Germain, Austria renun la

    fostul ducat al Bucovinei n favoare Romniei. Dup integrarea Bucovinei n via a politic

    administrativ a regatului Romn, Biserica Bucovinei i-a pstrat Mitropolia de la Cernu i

    Muzeele mnstire ti au fost organizate n secolul XX, la mnstirile care aveau pstrate

    cele mai multe obiecte de tezaur-mobilier, broderii, icoane, argintrie etc, din nevoia de a

    proba trecutul istoric bogat, din fapte din vremea lui tefan cel Mare i a urma ilor si. Aceste

    muzee au fost organizate n incinta mnstirilor, n trapizrie sau n cldrile care erau

    destinate chiliilor fr a se construi cldiri separate. Astfel de muzee mnstire ti vom gsi la

    Putna, Sucevi a, Dragomirna i Moldovi a unde au fost create condi ii pentru conservarea

    obiectelor de patrimoniu. n capitolele ce vor urma voi prezenta muzeele mnstire ti mai sus

    men ionate, obiectele de patrimoniu pe care le con in la prezentarea acestora

    Obiectele din aceste muzee sunt o dovad a rafinamentului i miestriei, a marilor

    mnstiri din secolele XV i XVII, care sunt o dovad a faptelor de arme a marilor voievozi

    ct i realizarea lor n domeniul culturii i artei.

    Capitolul 1

    Mnstirea Putna

    1.2 Mnstirea Putna, scurt istoric-descriere

    22 Idem 4058

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    9/55

    Mnsitrea Putna este ctitorie a marelui voievod tefan cel Mare care a nceput

    zidirea mnstirii n iulie 1466. n regiunea unde a zidit domnitorul aceast mnstire,se aflau

    n secolul XV cteva schituri i mnstiri, a cror origine este necunoscut. Domnitorul a

    ntemeiat prima mnstire a sa ntr-o regiune n care via a clugreasc avea rdcini adnci.

    Zidind aceast mnstire s fie i lca de ve nic odihn pentru el i familia sa 23.

    Pentru supravegherea lucrrior de cnstruc ie este adus stare ul mnstiri Neam ,

    mpreun cu o serie de clugri care n pararel duceau o via de crturari. Biserica a fost

    sfin it pe 1 septembrie 1469, ulterior domnitorul va mai aduga Casa Domneasc,la 1473

    chiliile, turnul i anturile de ap. n martie 1484 mnstirea a ars, iar domnitorul a resbourat-o

    nzestrnd-o cu mari propiet i 24.

    n decursul timpului , Biserica mnstirii Putna a suferit unele refaceri, pe vremea

    domnitoruluui Gheorghe tefan, n 1654 pe vremea mitropolitului Iacov Putneanul, n 1757 i

    la nceputul secolului XX ,care au schimbat nf i area dar aspectul de cetate caracteristic

    mnstirilor din Bucovina a rmas. Singura cldire care a ramas de pe vremea lui tefan cel

    Mare este Turnul Tezaurului , nl at n 1481. n toate mnstirile ctitorite de tefan i

    urma ii si s-au dezvolatat adevrate centre de cultur, sedii, ateliere, unde se pictau icoane i

    se executatu broderii, se scriau cr i, coli de muzic n limba greac i slavon. ntre zidurile

    Putnei, clugrii a eza i acolo, veni i n mare parte de la Neam au caligrafiat i decorat texte

    biserice ti. De mare importan a este Tetraevanghelul scris la porunca domnitorului ctre

    ierodiaconul Nicodim, manuscris de foarte mare importan pentru istoria i cultura veche a

    poporului romn , care are pe o pagin pictat chipul lui tefan cel Mare fiind unul din primele

    portrete laice din Moldova25.

    Biserica Mnstirii Putna adposte te ntre zidurile sale mormntul marelui

    voievod al Moldovei. Lng mormntul marelui voievod se afl mormntul ultimei so ii

    Maria Voichi a.Tot aici sunt nmormnta i i celelalte dou neveste, ct i copii si. Dup

    cum am artat, Bucovina a intrat sub ocupa ia austriac timp de 144 de ani. n aceast perioad singurele mnstiri care s-au pstrat au fost Putna, Sucevi a i Dragomirna. n

    primii ani ai secolului al XIX-lea, s-au executat repara ii capitale, la mnstirea Putna, printre

    care zidul turlei i refacerea acoperi ului acesteia. n anii 1901-1902, sub conducerea unui

    arhitect austriac a fost resbourat biserica mnstirii, se prelunge te turla i se nclocuie te

    acoperi ul din tabl ro ie, cu igl ro ie sml uit .De asemenea este resbourat interiorul

    mnstirii pregtindu-se pentru organizarea aniversrii a 400 de ani de la moartea lui tefan 23

    Monumente istorice biserice ti din Mitropolia Moldovei i Sucevei ED MMS 1974 pag 38-3924Mnstiri ortodoxe, revista sptmnal, Mnstire Putna,Editura De Agostini, 201, pag 325Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS 1974

    9

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    10/55

    cel Mare. La 15 noiembrie 1918 se destram monarhia austro-ungar, se proclam

    rentregirea Bucovinei n componen a Romniei iar mnstirea Putna reintr n grani ele

    Moldovei ntregite. Eveniment major pentru poporul romn, la nceputul secolului al XX-lea

    la sfr itul Primului Rzboi Mondial. Basarabia, Bucovina i Transilvania se unesc cu

    Romnia. Dup aceast dat mormntul lui tefan cel Mare devine loc de pelerinaj. Dup

    dezvluirea Bucovinei, au p it pragul mnstiri mari personalit i, mini tri(Ion Nistor,

    Al.Constantinescu), generali (Anastastiu, Dumitrescu), profesori (Constantin Racovi ) i al i

    membri ai societ ii culturale. 26

    Un moment deosebit la constituit i venirea familiei regale n mai 1920, regele Ferdinand

    I, regina Maria i principesa Elisabeta. Pentru obiectele de patrimoniu pe care le de inea,

    Putna a participat la diferite expozi ii na ionale i interna ionale, dintre acestea amintim pe

    cea de la Paris din anul 1925 i cea de la Bruxelles din 1935. Mnstirea Putna a fost

    promovat n afara rii, prin fotografii i film fiind n aten ia occidentulu, alturi de

    mnstire Sucevi a. Din punct de vede arhitectural mnstirea se nscrie n trsturile epocii.

    Mormntul domnului tefan cel Mare este acoperit cu un baldachin de marmur alb iar cripta

    cu o piatr pe care frunza dltuit a stejarului aduce aminte de copilria Voievodului.27

    Puternice ziduri de piatr nconjoar biserica,accesul fcndu-se prin gangul turnului cu

    metereze(sec al XVIII-lea). n vecintatea mnstirii se afl o biseric de lemn, cel mai vechi

    monument a arhitecturii religioase din Moldova care a fost dus din Volov la Putna de

    tefan cel Mare. Chilia i o bisericu a sculptate n piatr sunt atribuite sihastrului Daniil. La

    mnstirea Putna au avut numeroase manifestri culturale i aniversri la care au participat,

    conductori ai statului i personaliti de peste hotare. Astfel la 12 aprilie 1957 s-au serbat 500

    de ani de la urcarea pe tronul Moldovei a domnului tefan cel Mare. Cu acest prilej a fost

    expus n muzeul mnstirii, harta Moldovei ntregite, cu grani a pe Nistru, fiind singurul loc

    public din Romnia unde a fost expusa aceast hart. De asemenea la 10 iunie 1966 s-au

    aniversat 500 de ani de la puerea pietrei de temelie a bisericii mnstirii Putna, srbtoareafiind nscris n calendarul UNESCO. Trebuie s amintim i srbtoarea canonizri

    domnitorului din 1992 ct i cea a mplinirii a 500 de ani de la trecerii lui n neefiin a. Cu

    prilejul ultimei aniversri, s-au reorganizat muzeul mnstirii, recuperndu-se obiecte de

    patrimoniu, a fost resbourat iconostasul i s-a renceput pictarea bisericii. Pentru cunoa terea

    mnstirii i a ctitorului a fost organizat un grup de profesori de istorie de la Universitatea din

    Ia i, Centru de cercetare i Documentare, tefan cel Mare care pe lng alte activit i,

    26Mnstiri Ortodoxe revist sptmnal Mnstirea Putna pag 827Idem pag. 8-9

    10

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    11/55

    organizeaz anual simpozioane anuale de istorie i editeaz o revist bianual de istorie.

    Dup cum am prezentat, mnstirea a suferit foarte multe modificri, forma actual a incintei

    fiind configurat ntre anii 1852-1856. Dup anii 80 ai secolului al XX s-a reconstituit Casa

    Domneasc lui tefan cel Mare, inaugurat n mai 1988. O alt cldire fr etaj lung de

    aproximativ 43 m, care a fost ulterior renovat i apoi mansardat, va deveni dup renovri

    succesive actuala cldire a Muzeului Odoarele Putnei mo tenite de la ctitorii ei 28. Primul

    muzeu a fost organizat n anul 1911 a fost reorganizat n anul 1920, iar a treia reorganizare a

    acestui muzeu i se datoreaz regelui Carol al II-lea i a egumenului Atanasiei Prelipcean. 29

    Dup al doilea rzboi mondial numrul exponatelor a ajuns la 253,care au fost expuse cu

    ocazia reorganizarii acestui muzeu n 1957.

    n urmtorul subcapitol voi prezenta muzeul mnstiri, dar mai ales cele mai valoroase

    exponate a muzeului. Toate exponatele acestui muzeu au o valoare de patrimoniu mondial dar

    le vom descrie pe cele mai reprezentative.

    1.2 Muzeul Mnstiri Putna-Tezaurul lui Bucovinean

    Dup cum tim rolul muzeelor este de conservare i punere n valoare a colec iilor de

    interes artistic,etnic i tiin ific. Pe lng mnstiriile bogate i vechi, nc din secolul XVII n

    Europa central i Italia au fost organizate muzee care con in colec ii mnstire ti, biblioteci,

    i chiar un observator astronomic. Astfel de muzee s-au organizat n ara noastr, cel mai

    vechi fiind cel de la Alba Iulia, ntemeiat pe lng Episcopia romano-catolic, care avea o

    mare bibliotec, de statui romane i de obiecte arheologice 30.

    n Bucovina au fost organizate muzee mnstire ti mult mai trziu deoarece prin ocupa ia

    habsburgic timp de 144 de ani , obiecte de mare valoare au fost mpr tiate i chiar pierdute

    prin desfiin area celor nou mnstiri. Dup primul rzboi mondial i formarea Romniei

    Mari au fost organizate muzee moderne n cele mai mari mnstiri din Bucovina, care mai

    aveau obiecte de patrimoniu (Putna, Sucevi a, Moldovi a). Acestea au fost reorganizate mai

    ales din anul 1990 cnd au fost nzestrate i cu alte obiecte de patrimoniu, care se aflau n alte

    muzee din ar i care apar ineau acestor mnstiri.

    Cel mai important muzeu de acest fel datorit obiectelor de mare valoare pe care le

    con ine este muzeul mnstirii Putna. Muzeul Mnstirii Putna este poate cel mai bogat si

    28

    Mnstiri ortodoxe, revist sptmnal Mnstirea Putna, Editura De Agostini Hellas 2010 pag 2529 Idem pag 2630Corina Nicolescu,Muzeologie general, Editura Didactic i pedagogic, 1979, pag 28

    11

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    12/55

    valoros din ar, pstrnd multe obiecte de la tefan cel Mare, mnstirea fiind renumit prin

    tezaurul sau de broderii, esaturi, manuscrise, argintrie, obiecte de cult. Muzeul Mnstirii

    Putna, reamenajat in anii 1976 si 2004, se afl in partea de vest a incintei, alturi de Paraclis.

    Acest muzeu este considerat cel mai important centru de cultur i crea ie artistic medieval

    din Moldova i con ine, broderii,acopermnt de mormnt , manuscrise ,tretraevanghelier,

    potire i piese sculpate din lemn precum i unu din cele trei clopote, care provin din vremea lui

    tefan Voievod.

    Colec ia de obiecte de patrimoniu aflat la mnstirea Putna, pstreaz cele mai multe i

    mai valoroase capodobere de pe vremea domniei lui tefan cel Mare cnd arta moldoveneasc

    i-a atins apogeul, astfel amintim Tetraenvaghelierul din 1473 cu potretul domnitorului,

    acopermntul de mormnnt al Mariei de Mangop (1477), epitaful din 1490, cele patru dvere

    din 1484-1500. De asemenea este de men ionat bogata bibliotec de manuscrise i

    documente a mnstirii. Obiecte de uz zilnic, podoabe din secolul al XVIII lea legturi de

    piele,potrete n ulei care vestesc zorile picturiimoderne,toate acestea stau mrturie a culturii

    medievale, a nivelului de trai, a gustului timpului, a felului n care s.a desf urat cultura

    medieval romneasc, p ind de la epoca feudal ctre epoca modern. 31

    Broderia

    n arta Evului Mediu romnesc, broderia ocup un loc de frunte , a doua jumtate a

    secolului al XV-lea reprezint apogeul broderiei moldovene ti. Me terii moldoveni au creat,

    pe temeiul strvechiului me te ug, popular dup modele bizantine sau de coal bizantin,

    opere originale i de o desvr ire artistic. Mnstirea Putna devine, n ultimele decenii ale

    secolului al XV-lea, centru de crea ie a celor mai multe capodopere din aceste domenii. La

    Putna n aceast perioad au func ionat ateliere organizate n care s-a dezvoltat acest gen de

    art din Moldova Medieval. Colec ia acestei mnstirii este considerat de ctre to i speciali ti, cea mai bogat n capodopere i cea mai valoroas din Orientul cre tin 32.

    Specific acestor broderii este tensiunea dramatic a episodului prezentat intensitatea

    expresiei figurilor, care sunt rezultatul strnsei colaborri dintre pictorii care desenau

    cartoanele model pentru arti tii care executau broderiile cu acul. Aceste broderii erau

    executate pe mtase sau pe catifea, dublate cu o pnz de in sau de cnep, cu fire sub iri de

    argint cu aur, argint i mtase colorat. Cele mai importante broderii sunt epitafurile i 31

    Cristian Moisescu,Maria Ana,Muzicescu Adriana, Comori de Art din Romnia, Putna, Editura MeridianBucure ti ,1982 pag 3932 Idem pag 29

    12

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    13/55

    potcoavele n care artistul a dat personajelor expresii i gesturi adnc omene ti. Epitaful este

    obiectul liturgic pe care se brodeaz sau se picteaz episodul Coborrii lui Iisus de pe cruce i

    plngerea lui.33 Cea mai veche pies de broderie de la Putna ctre epitaful srbesc din secolul

    al XIV lea, denumit Epitaf al reginelor Eutinia i Euproxia, epitaful l reprezint pe Iisus

    ntins pe un cmp presrat cu stele de aur, sus i jos cte patru ngeri n zbor. Broderia este

    nconjurat de un chenar lat ornamental.34

    Epitaful din 1490 este cel mai vechi epitaf care s-a pstrat de pe vremea lui tefan cel

    Mare. Epitaful reprezint pe Iisus, pe Fecioara Maria la captul Lui, n spatele Lui pe Maria

    Magdalena, iar la picioarele Mntuitoru lui sunt Sfin ii Iosif i Nicodim. 35 Inscrip ia votiv

    este brodat cu fire de aur sub iri pe mtase violet . O alt pies de broderie este epitaful

    1469, terminat din porunca lui tefan cel Mare. Acesta reprezint trei medalioane cu chipul

    lui Iisus i ale arhanghelilor Mihail i Gavril.

    Acesta reprezint trei medalioane cu chipul lui Iisus i ale arhanghelilor Mihail i Gavril,

    alte 12 figuri (Maica Domnului Sf.Ioan Boteztorul, Apostolii Mihail i Pavel) reprezentate n

    picioare. n col uri sunt brodate vrejuri mpletite n inim, amintit motivul de pe epitrahilul de

    la Alexandru cel Bun, numele sfin ilor sunt n limba greac. Broderiile din fir de aur, argint,

    mtase ro ie albastr i verde. Fondul n ntregime este brodat cu fir de aur. 36 Din colec ia de

    broderie fac parte i procove ele(aer) 37 sau acopermnt. Se folosesc trei pocove e, cu unul se

    acoper Sfntul Disc, cu unu Sfntul Potir, iar cu cel de-al treilea, aer se acoper totate trei.

    Procove ele pentru sfntul Disc i pentru Sfntul Potir reprezint scena mprt irii

    Apostolilor cu sngele Mntuitorului, iar procov ul mare , aerul reprezint scena punerii n

    mormnt, ca pe epitaf, dar difera de acesta prin mrime i scopul utilizrii lui. Procov ul

    (1535-1536) este druit de doamna Elena, lui Petru Rare . Pe un fond brodat cu fir de aur, este

    emblema Bizan ului vulturi bicefali stiliza i, originalitatea decora iei fiind strin de art

    romneasc.

    Alt procov dateaz din anul 1738. Acesta reprezint n mijlocul broderiei pe Iisus pe un pat de aur la cpti n picioare cte un nger innd n mn o fclie ntins, respectiv o

    cdelni , n col uri soarele i luna, n stnga Maica Domnului, Marta i Maria n dreapta

    Ion, Nicodim i Iosif i trei scene reprezentnd prinderea, flagela ia i rstignirea lui Iisus.

    33 Vasile M.Demciuc, Dic onar de art i civiliza ie medieval ,Editura doxologia, Ia i 201134 Idem 31 pag 4135Mnstiri Ortodoxe,Mnstirea Putna, revist sptmnal, pag 1936

    Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano irli, Comori de art din Romnia Putna Editura Meridiane pag4137 Vasile M.DemciucDic onar de art i civiliza ie medieval Editura doxologia Ia i 2011 pag 179

    13

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    14/55

    Aceast pies pstreaz tehnica i iconografia tradi ional. Broderia este din fir de aur,argint i

    mtase colorat mbinat cu fir de aur i argint, pe un fond de mtase vi inie 38.

    Dverele sunt perdelele care acoper intrarea central n altar.39 Astzi nu difer dverele

    ntre ele. Deobicei este una neagr pentru Postul Mare i una pentru restul anului. Domnitorul

    tefan cel Mare a nzestrat mnstirea Putna cu dvere pentru mai multe srbtori. Dvera,

    Bunei Vestiri a fost druit de voievod mnstirii Putna n 1483. n spatele Arhanghelului

    Gavril, cel cruia Dumnezeu i-a vestit c fiul su va nl a Templul de la Ierusalim, iar n

    spatele Maicii Domnului este Solomon.40 Aceast pies este una dintre cele mai frumoase i

    mai caracteristice broderii de pe vremea lui tefan cel Mare. Inscrip ia este n limba slavon,

    pe chenarul interior, iar broderiile sunt executate din fir de aur, argint i mtase colorat pe

    fond de matase albastr.

    O alt dver exectutat n 1484 din porunca domnitorului, reprezint nl area Domnului.

    n centru Maica Domnului ntre arhanghelii Mihail i Gavril, artnd pe Iisus n slav.

    Ca i celelalte broderii, i aceasta este executat cu fir de aur,argint i mtase colorat, pe fond

    ce mtase ro ie. 41 Mai amintim i alte dou dvere din epoca marelui domnitor i anume cea

    care reprezint Adormirea Maicii Domnului realizat n 1485 i cea care reprezint pe Iisus

    rstignit realzat n anul 1500. Acopermntul de mormnt al Mariei Mangop 1477,

    capodoper a broderiei medievale romne ti, cel mai vechi potret brodat, n mrime natural n

    arta moldoveneasc. ntr-o somptuoas mantie de brocart albastru deschis i argint, purtnd

    coroan de care coboar pn la iruri de pendative cu pietre scumpe, a doua so ie a lui tefan

    cel Mare, este reprezentat cu ochii nchi i, cu minile ncruci ate pe piept, culcat sub o lat

    arcad, trilobat de stil oriental, sus inut pe dou fascicole de cte trei colonete. n

    interiorul arcadei, mpletituri cu semipalmete alterneaz cu cercuri incluznd i o monogram

    cu litere grece ti. 42 ntre arcad i inscip ie, un fir motiv vegetal, din vrejuri i frunze alungite,

    asemntoare celor de pe ferecturi. n col uri la chenarul iscrip iei, monograma Mariei de

    Mangop. Inscri ia este n chenar n limba slavon iar broderiile sunt din fir de aur, argint, mtase ro ie, veerde i albastr pe fond de mtase ro ie. 43

    Manuscrisele

    38 Idem 36 pag 4439 Vasile M.Demciuc,Dic onar de art i civiliza ie medieval, Editura Doxologia, Ia i, 201140 Mnstiri Ortodoxe, revist sptmnal Mnstirea Putna, pag 2041 Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano irli, Comori de art din Romnia Putna, Editura Meridiane, pag

    4242 Idem pag 4143 Ibidem

    14

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    15/55

    Cu ajutorul ctitorului ei, mnstirea Putna a devenit dup Moldovi a, o adevrat coal

    unul din cele mai importante medii de cultur bisericeasc. Pentru supravegherea lucrrilor la

    mnstire, au venit clugri de la Mnstirea Neam , care s-au statornicit aici , i s-au ocupat

    la caligrafierea i decorarea cr ilor biserice ti. Decorrile manuscriselor slavo-romne din

    secolele XIII i XIV sunt specifice unor coli locale distincte, a cror nflorire asistm n

    urmtorii ani mai ales n Moldova, unde se cristalizeaz un stil autohton, o dezvoltare general

    fr precedent a culturii i artei n aceast provincie istoric, i mai ales n timpul domniei lui

    Alexandru cel Bun, tefan cel Mare i Petru Rare . Bazele acestui stil autohton, au fost

    a ezate n prima jumtate a secolului al XV-lea de ctre marele caligraf i miniaturist Gavril

    Uric.44

    Operele marelui caligraf devin modele pentru urma i, pregtit astfel strlucita nflorire a

    manuscriselor miniate i ferecate din epoca lui tefan cel Mare i din secolul urmtor,

    reprezentate de me teri ca Nicodim, Spiridon, Palade i aflate n muzeele mnstirilor Putna,

    pe vremea ctitorului mnstirii Dragomirna, mitropolitul Anastasie Crimca,se vor remarca cea

    mai de seam miniaturi ti, caligrafi ai evului mediu romnesc. 45

    Dup cum am mai artat scriptorul mnstirii Putna, a luat fiin nc din timpul

    construciei cnd au fost transfera i clugri de la Neam . Marele Voievod organizeaz

    activit i menite s nzestreze ctitoriile sale cu cr ile de cult necesare, nainte de sfin irea

    loca ului. Pn n prezent sunt indentificate zeci de nume i caligrafi care au lucrat n timpul

    domniei lui tefan cel Mare.Datorit cestora scriptorul mnstirii ajunge curnd n fruntea

    scriptorilor din Moldova, dobndind alturi de broderiile executate n atelierele aceleia i

    ctitorii, o reputa ie european. 46 n patrimoniul mnstirii se pstreaz pn n prezent circa

    aizeci de manuscrise din secolul al XV-lea pn n secolul al XVIII lea, caligrafiate pe foi de

    pergament sau de hrtie, cu decora iuni ample i scoar a din lemn, acoperite cu piele, sau

    catifea i ferecturi de argint aurit. Dintre accestea unsprezece apar in epocii lui tefan cel

    Mare, un evangheliar, dou minee, un ceaslov, un triod, trei sbornice.Restul manuscriselor existente n muzeu sunt cinci tetraevangheliere, cinci sbornice, dou

    psaltiri, dou tlcuiri de evanghelie, un minei, un triod, un ceaslov, o carte de rugciune.

    Dintre toate manuscrisele Mnstirii Putna, numai evnghelierele din 1473, 1489, sunt

    caligrafiate pe foi de pergament i au legturi ferecate n plci de argint, celelalte sunt legate n

    scoar de lemn, acoperite cu piele sau catifea. De o mare importan sunt mrcile faligranate

    n hrtia manuscriselor putnene, singurul mijloc de datare. Mrcile filigranate reprezint o44

    Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS Ia i 1974 pag 4345 Idem46 Idem pg 44

    15

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    16/55

    mare diversitate de imagini, vulturi bicefali, siluete de mistre i, busturi de lei,cai alergnd,

    ciocane ncruci ate, steme i scuturi, amfore, clopote, foarfece, inimi, etc. 47 Capul de bour

    este stilizat n peste 10 variante, la fel i silueta de mistre , o parte din motivele zoomorfe,

    aflndu-se pe coper iile din piele care mbrac aceste manuscrise. Motivele zoomorfe,

    mpletituriile geometrice sunt prezente i n Bizan , n lumea bizantino-slav, ct i n toat

    lumea Orientului cre tin.Spre deosebire de broderie i de operele de argintrie, a cror autori

    au rmas necunoscu i, numele arti tilor care au scris i ornamentat manuscrisele, s-au pstrat:

    Casian, Nicodim, Chiriac, Vasile, Iacov, Paladie , Spiridon etc. Ace ti monahi i clerici

    alturi de mul i al i sunt creatorii colii de miniaturistic din Moldova i a cror faim va

    trece hotarele rii nc din secolul XV-XVI. 48

    Marele numr al manuscriselor din aceast epoc i varietatea con inutului,

    demonstreaz un remarcabil gust artistic i nalt nivel tehnic al miniaturi tilor care reflect

    bog ia spiritual a societ ii moldovene ti din timpul domniei lui tefan cel Mare. Secolul

    XVI urmeaz tradi ia stilistic a veacului precedent, introducnd unele inova ii iconografice,

    arta miniaturisticii fiind mai pu in desvr ite, pictura mural trecnd pe primul plan al

    crea iei artistice din Moldova. 49 n secolul al XVII , se remarc opera miniaturistic a

    mitropolitului Anastasie Crimca, dar se observ o abatere de la tradi ie, introducnd tehnici

    noi, cu ornamenta ii flora-vegetale. n secolul al XVIII-lea tiparul nlocuie te definitiv arta

    miniaturisticii, art a crui apogeu a fost atins n Moldova n jumtatea veaculului al XV-lea.

    Vom prezenta mai jos cteva dintre aceste manuscrise Minei pe luna noiembrie 1467, scris de

    Casian pentru tefan cel Mare. Pe fila unu, mic frontispiciu din cinci cercuri nln uite. n

    centrul fiecrui cerc cte un romb legat de celelalte printr-o mpletitur dubl. Ini ialele

    ro ii, nflorare, culori galben, albastru, verde nchis, contururi ro ii, inscrip ie de danie n

    limba slavon. Legtura n piele i lemn din secolul al XVI, nsemnare din 1568 a egumenului

    Eustafie al Putnei ncare a legat din nou manuscrisul.50

    Pe prima foaie mic frontispiciu dreptunghiular din patru cercuri nl uite. n centrul cercurilor, o mpletitur formnd cruci, ale cror bra e laterale leag cercurile ntre ele. n

    col urile superioare, cte un scris vegetal pe aceea i foaie, ini iala N din mpletitur i

    elemente florale, Culori folosite, verde, albastru, cafeniu i puncte albe. Inscrip ie de domnie

    47 Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano irli, Comori de art din Romnia Putna ,Editura Meridiane, pag4448 Idem pag 4549

    Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano irli, Comori de art din Romnia ,Putna, Editura Meridiane,pag. 4650 Ibidem

    16

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    17/55

    n limba slavon. Legtura este n lemn i piele presat 51. Tetraevanghel 1473 scris din

    porunca lui tefan cel Mare, de ctre ieromonahul Nicodim de la Putna, pentru mnstirea

    Humor. A fost luat cu sine de Petru Rare , n pelegrinrile sale la Ciceu n 1538, apoi

    Constantinopol i restituie mnstirii la 1541. Trece n 1635 din minile cazacilor lui Timus,

    la o tenii lui Kemeny este rscumprat de domnitorul Gheorghe tefan i restituit mnstirii

    n 1656. Patru miniaturi n prima pagin reprezenta ional evangheli ti scriind. ndrtul lor pe

    firul de aur, sunt elemente de arhitectur, chenare late florale, geometric. Patru frontispicii

    mari n aur, ro u, brun, verde, albastru, din cercuri nln uite i mpletituri formnd zigzaguri

    i cruci. Pe fila o sut nouzeci i unu, miniaturi reprezentnd pe tefan cel Mare

    ngenunchiat n fa a Maicii Domnului oferindu-i manuscrisul ferecat. Acest tetraevanghel este

    unu dintre cele mai somptuoase manuscrise din vremea lui tefan cel Mare. Inscrip ia de danie

    este n limba slavon i este ferecat n aur i argint. 52

    Tot din vremea lui tefan cel Mare amintim Leastvi a lui Ion Scrarul, 1472 scris din

    porunca lui tefan cel Mare, de monahul Vasile, pentru mnstire, sbornice 1474, scris din

    porunca domnitorului de ieromonahul Iacob, la i pentru mnstirea Putna;Tetraevanghel

    1488-1489, scris e mpnahul Paladie, Tetraevanghel 1504-1507, nceput din porunca lui tefan

    i terminat prin ingrijirea lui Bogdan al III-lea. Printre manuscrisele aprute dup domnia lui

    tefan mai amintim, tetraevanghelul 1569 lucrat din porunca lui Petre Abot, evangheliar,

    psaltire din secolul XVI, etc

    Argintria i icoanele.

    De-a lungul anilor, a fost druit mnstirii Putna, un adevrat tezaur, constituit din

    obiecte de podoab, sau de uz liturgic din argint sau argint aurit, un ele lucrate n atelierele

    mnstirii. Cele mai vechi documente atest faptul c n 1476 vistiernicul Iuga, nzestreaz

    mnstirii Putna cu dou chivote, numeroasee candele i n vremea voievodului tefan cel Mare se numr i prelucrarea metalelor pre ioase. Me te ugarii moldoveni, au avut legturi

    cu argintarii sa i care lucrau n maniera i tehnica marilor centre din Apus. 53 Astfel, c cea mai

    veche ferectur a tetraevanghelului scris n 1436 de Gavril Uric, i cdelni a din 1470

    dovedesc influen a bizantin. Treptat se va forma un stil specific moldovenesc, folosind

    acelea i elemente iconografice i acela i repertoriu ornamental att la piesele liturgice i la

    cele de podoab.51

    Ibidem52 Ibidem53 Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano Sirli Comori de art din Romnia Putna Editura Meridiane

    17

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    18/55

    Repertoriul ornamental este alctuit n special din elemente vegetal-florale, aminitind de

    esturile importante din apus sau Orient, folosite pentru mbrcmintea domneasc i petru

    ve minte liturgice. Ferecturile de la Putna, apar in secolului al XV-lea i secolul al XVI-lea,

    n secolul al XVII-lea asemenea ferecturi fiind tot mai rare, fiind nclocuite cu legturi de

    piele sau catifea. Ferecturile de icoane din secolul XVI, au decora ia predominant florat

    caracer ce se va accetua la icoanele ferecate n secolul XVIII din ini iativa lui Iacob

    Putneanul.54 Pe ct de bogate sunt ornamentele ferecturilor manuscriselor icoanelor pe att de

    simple sunt obiectele de argint. Astfel sunt colivanul i cristelni a druit de Alexandru

    Lpu neanul i doamna Ruxandra. Obiecte de cult, chivote, potire , linguri e de mprt anie,

    datnd din secolul XVIII, pstrate n numr destul de mare n tezaurul de la Putna, sunt simple

    gravate cu mna sau turnate, decorate cu motive n stil baroc. 55 n ceea ce prive te icoanele,

    mnstirea Putna are mai pu ine icoane vechi dect ale mnstiri. Dou dintre acestea Triptie

    i nl area nu au fost repictate ntnr-o epoc trzie. Piesele care se gsesc acum n colec ie au

    cele mai multe ferecturi din argint din arta moldoveneasc. De asemenea gsim n mnstire

    i icoane druite de Iacob Putneanul. Voi prezenta mai jos cteva dintre aceste obiecte de

    argint i icoane vechi.

    Cdelni a 1470 , lucrat din porunca lui tefan este compus din dou pr i cea inferioar

    de forma unui potir gotic cea superioar de forma unei capele gotice, trei etaje i acoperi

    piramidal ncununat de cruce. Asemntoare ca form i decor este i cdelni a druit de

    boierii Craiove ti (1500) mnstiri Bistri a aflat n pstrarea muzeului de aart Bucure ti.

    Cdelni a este lucrat n argint aurit, inscrip ia de danie n limba slavon. 56

    Ferectura tetraevanghelului de la Humor (1487) lucrat din porunca lui tedan cel Mare,

    n Mnstirea Humor, pe placa din fa , Coborrea la Iad, chenar decorat cu frunze trilobate

    pe vrej meandric. n col uri patru cabo oane mari de ametist. Pe placa din spate Adormirea

    Maicii Domnului, pe un fundal decorat cu frunze trilobate pe vrej meandric. Sus i jos chenar

    lat din cercuri secante, incluznd cte o frunz trilobat, chenar cu acela i motiv decorativ. Patru butoni stila i n col uri, lucrate n relief puternic din argint-aurit ciocnit. 57

    Colivar-Druit druit de Alexandru Lpu neanul i familia sa Mnstirii Putna. Pe

    margine se afl stema Moldovei, capul de bour cu steaua ntre coarne, soarele n stnga i luna

    n dreapta. Stema este ncadrat ntr-un medalion rotund. Un alt medalion cuprinde o cruce

    54 D. tefnescu Averea de art religioas a moldovei, Tezaurul de la Putna n MMS XXXIII 1957 pag 8 955 D. tefnescu Averea de art religioas a Moldovei, Tezaurul de la Putna n M.M.S, XXXIII ,195756

    Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano Sirli Comori de art din Romnia, Putna, Editura Meridiane1982, pag 4957 Ibidem

    18

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    19/55

    dubl, ncadrat de cte dou floricele. Un chenar ngust cu foarte fine motive vegetale lucrat

    din argint aurit gravat.58 Din aceast categorie mai amintim ferectura Tetraevanghelierului

    nceput de tefan cel Mare n 1504 i terminat n 1507 . Cristelni a din 1567 fcut din

    porunca lui Alexandru Lpu neanul i doamna Ruxandra, dintr-o cristelni druit Putnei de

    tefan cel Mare. Ferectura din 1569 tot din porunca domnitorului Alexandru Lpu neanul,

    ferectura din 1598 din timpul domniei lui Ieremia Movil, policandru din 1765 refcut de

    Iacob Putneanul din policandre mai vechi i druit mnstri Putna; Potir din secolul al XVIII

    lea. De remarcat este Tripticul care a par inut lui tefan cel Mare. Panourile reprezint, pictate

    pe lemn pe Iisus n centru , pe Maica Domnului, la stnga pe Sfntul Ioan la dreapta formnd

    grupul Deisis. Pictur pe tonuri de brun, cu foarte fine motive de aur. Chipurile sunt

    modelate cu mare fine e, ferectura decorat cu motive vegetal-florale, albastru nchis i

    deschis. Pe miniaturile n relief, cabo oane mari cu pietre scumpe. Chenarul este din argint cu

    motive vegetale, Tripticul nu este o pies de art romneasc. 59Din colec ia de icoane mai

    amintim, icoana din 1566 care a apar iut arhimandritului Spiridon al Putnei, Icoan 1568,

    ferecat din porunca lu Anastasie , episcop de Roman i druit Putnei, i care reprezint

    nl area Domnului, Icoan din 1570 ferecat din porunca aceluia i episcop i care reprezint

    Na terea lui Iisus, Icoan 1583 lucrat i ferecat de Sositei, arhimandrit de Putna i

    reprezint Botezul Domnului , Icoan din 1764 druita de Iacob Putneanul, mitropolitul

    Moldovei, mnstirii Putna.

    Sculptura n piatr . Cele mai interesante i mai ales cele mai originale opere de sculptur

    n piatr de la mnstirea Putna sunt lespezile de mormnt, apar innd n cea mai mare parte,

    familiei lui tefan cel Mare i a urma ilor acestuia. Lespezile de mormnt moldovene ti din a

    doua jumtate a secolului al XVI lea, sunt aproape totdeauna de form trapezoidal, din gresie

    sau calcar, mai rar din marmur. Motivul decorativ de baz a sculpturii funerare

    moldovene ti l contituie palmet i semipalmet, a ezate de o parte i de alta a unui vrej

    meandric. Lespeda de mormnt a lui tefan cel Mare se afl ntr-o ni n ncperea mormintelor, acoperit de un baldachin de marmur sprijinit pe dou coloane. ntre

    elementele decorative ale lespedei funerare i ale mormntului predomin frizele de stejar,

    tulpine ndoite alctuind patru medalioane n form de inim cu vrful n sus i capul de

    bour.60

    La Putna, pe schema vrejului meandric, ntre elegantele palmete i semipalmete, me teri

    pietrari din secolul XV i XVI au sculptat steme, flori psri. Sculptura n marmur de pe 58

    Idem pag 5059 Maria Magdalena Szekely Tripticul lui tefan cel mare de la Mnstirea Putna , n Analele Putnei II 2006 1-260 Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS 1974 pag 42

    19

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    20/55

    mormntul lui tefan cel Mare, n care pe vrejuri vegetale, artistul a grupat simetric, steme,

    ciorchine de struguri, frunze de stejar, rmne cea mai desvr it crea ie a genului. 61

    Sculptura n lemn Una dintre cele mai interesante i mai complexe ramuri ale artelor

    apilcate, este sculptura medieval din lemn. Sculptura n lemn reprezint cea mai mare

    varietate a motivelor decorative din genul de arta veche romneasc. n secolul al XVI-lea pe

    jil uri, straine, tetrapoade, u i, manuscrise , cele vegetal-florale din broderii palmeta i

    derivatele ei din pictur i din sculptura funerar. n secolele XVII XVIII decora ia n stil

    baroc a tmplariilor este i ea comun artelor aplicatre ale epocii. Strvechi motive populare,

    soarele, elemente simbolice, mpletituri felurite, alctuiesc un numitor comun al raportului

    decorativ specific sculpturii n lemn.62 Dintre obiectele sculptate din lemn amintim crucile,

    dar colec ia de la Putna nu posed un numr prea mare de cruci, ns ele sunt valoroase prin

    calitatea lor artistic i prin varietatea ferecturilor. Pe crucile mari sunt sculptate srbtorile,

    patimile i minunile lui Iisus i diferi i Sfin i, iconografia i schema compozi ional sunt

    comune orientului cre tin. Un ele piese sunt lucrate n trafor, altele n relief. Dintre acestea

    amintim: Crucea din 1503, Cruce tripl pe braele creia au fost sculptate, n casete,

    urmtoarele scene: pe una din fee - Tetralogia vechiului testamenta, Fuga n Egipt, flancat de

    Sfinii Petru i Pavel, Buna Vestire, Scena judecii lui Iisus, Rstignirea, nvierea, Maria

    ntre Apostoli, Adormirea Maicii Domnului, Sfinii mprai Constantin i Elena ntre doi

    Apostoli, pe cealalt fa Acatistul Maicii Domnului: Buna Vestire, Naterea ntre doi

    Apostoli, Prezentarea la Templu, Botezul, Judecata lui Pilat, nlarea, Duminica Tomii,

    Sfnta Treime flancat de Nicodim i Iosif din Arimateea. Lemnul crucii a fost fixat ntr-o

    caset de metal pe care a fost gravat o inscripie slavon. Marginile casetei acoperite cu o

    tres din filigran n care au fost btute intele. Mnerul crucii, tubular, este din metal.63 n

    aceea i categorie amintim Crucea din 1639,lucrat din porunca hatmanului Gavril, fratele lui

    Vasile Lupu, Crucea din 1690, care a apar inut episcopului de Hu i, Dorotei, Cruce 1695,

    lucrat din ini iativa mitropolitului Sava Balaci al Sucevei pentru mnstirea Putna. Mnstirea Putna simbolul unei epoci de progres economic social i politic din istoria

    poporului romn. n anul 1870 , cnd s-au mplinit patru sute de ani de la ntemeierea Putnei,

    studen imea romn din universit ile i centrele academice de la Bucure ti, Ia i, Viena,

    Berlin, Pesta, Pisa i cluj au hotrt s srbtoreac n mod deosebit aceast aniversare.

    Serbarea a fost organizat de Mihai Eminescu, Ioan Slavici i Pamfil Dan, membrii ai

    61

    Cristian,Moisescu,Maria Muzicescu,Ardiano Sirli Comori de art din Romnia Putna Editura Meridiane62 Idem63 Idem pag 55

    20

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    21/55

    societ ii studen e ti Romnia Jun din Viena, participnd i personalit i precum Mihai

    Koglniceanu,Vasile Alexandri, Ciprian Porumbescu, Grigorie Tocilescu Ad. Xenopol.

    Muzeul Mnstirii Putna reflect statutul avut de aezmntul monahal nc de la

    ntemeiere cel mai important centru de cultur i creaie artistic medieval din Moldova.

    Astzi mnstirea Putna care are este cinci veacuri de existen reprezinta, un simbol al

    existen ei ntregului popor romn i o mrturie a domniei peste aceste meleaguri de legend.

    Capitolul 2 Mnstirea Sucevi a

    2.1 Mnstirea Sucevi a-Scurt Istoric-descriere

    De la tefan cel Mare, pn la fiul Lpu neanui mai bine de o sut de ani, n Moldova s-au

    perindat la domnie, fii i nepo ii marelui voievod. Aceast continuitate a durat aproape 200 de

    ani, tefan fiind el nsu i cobortor din ntemeietorul rii. n ultimul deceniu al secolului al

    XVI lea aceast continuitate s-a ntrerupt, astfel c timp de treizieci de ani, pe scaunul

    Moldovei s-au urcat strini de ar i de credin 64

    Printre ambi io ii acelor vremuri s-a ivit la sfr itul secolului al XVI-lea familia

    boierului Movil, Ion i Maria Movil au avut trei fii: Eremia, ajuns domn al Moldovei,

    Simion ajuns domn pentru scurt vreme pe scaunul ambelor ri i Ghoerghe Movil

    mitropolitul Moldovei.65 Cel din urm i anume Gheorghe Movil cnd era episcop de

    Rdu i a zidit i sfin it n anul 1584, biserica de mari propor ii cu hramul nvierea

    Domnului la Sucevi a. nainte de construirea lca ului sfnt, aici exista un schit de lemn cu

    64 C. Gane Trecute vie i de doamne i domni ie, Editura Junimea, 1971, pag. 13965 Idem pag 140

    21

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    22/55

    hramul Schimbarea la fa a Domnului, cu acest nume. Fratele episcopului ctitor, Ieremia

    Movil Domnul Moldovei (1595-1606) a adugat bisericii cte un pridvor deschis, la nord de

    sud. Aceast biserica se pstreaz pn astzi n toat mre ia ei fiind valoroas prin picturile

    ei interioare i exterioare, ct i prin comoara de lucrri biserice ti de mare valoare istoric

    artistic. La intrare n mnstre se afl un turn patrulater, aten ia fiind atras de o sculptur de

    piatr reprezentnd stema Moldovei, prins n portalul gangului boltit. La primul etaj al

    turnului se afl un paraclis cu hramul Schimbarea la fa , n plan dreptunghiular cu absinta

    atlarului spat n grosimea zidului.66

    n partea de nord-vest al incintei se nal turnul clopotni , tot patrulater sprijinit de

    contraforturi. ncperile de la parter i primul etaj al acestui turn sunt boltite, iar n ultimul

    etaj se afl clopotele, dou de pe vremea movile tilor. 67Biserica Movile tilor este nconjurat

    de ziduri cu metereze i drumuri de straj pe toate laturile. De-a lungul laturii de est a zidului

    de incint case nl ate de pe vremea Movile tilor. 68

    De-a lungul veacurilor, cutremurile i rzboaiele au dus la degradarea construc iilor,

    mnstirii. n urma cercetrilor arheologice s-au constatat mai multe etape de lucrri de

    construc ie la mnstirea Sucevi a, cele mai multe lucrri au fost executate n timpul

    ocupa iei austriece , cnd au fost drmate mai multe cldiri i construite alte mai moderne.

    Lucrri ample de consolidare i resbourare a mnstirii s-au efectuat n anii 1961-1967. n

    ultimii douzeci de ani s-a lucrat i la resbourarea picturii interioare i exterioare, care este un

    adevrat testament al artei medievale romne ti. 69 n anul 2008 s-a ncheiat i refacerea

    acoperi ului cldiri, realizat din tabl de cupru, mult mai rezistent. Ceea ce nu s-a schimbat la

    mnstirea Sucevi a este biserica care a rezistat pn astzi cu pictura interioar i exterioar

    n fresc.70 n interior biserica este la fel ca toate ctitoriile domne ti. Biserica se mparte n

    naos, gropni a (camera mormintelor) 71pronaos i pridvor. Odat cu resbourarea mnstirii

    ntre anii 1960-1970 (resbourare care continu i n prezent), a fost amenajat i muzeul

    mnstirii, ntr-un corp de chilii la o sal de la etaj. n acest muzeu sunt expuse odoarelemovile tilor i o serie de manuscrise n slavon, de care ne vom ocupa n urmtorul subcapitol.

    Ceea ce mre te importan a a acestui monument de art bisericeasc este pictura care

    acoper exteriorul mnstirii. Fresca de la Sucevi a este tot att de valoroas ca cele de la

    Vorone , Humor, Arbore i Moldovi a. Pictura bisericii din Mnstirea Sucevi a a fost

    66Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS 1974 pag 239-24067 Muzicescu Ana Maria,Mnstirea Sucevi a, Editura Meridiane, Bucuresti, 196568Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS 197469

    Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Nr 5 Sucevi a pag 2270 Idem pag 2371 Vasile M.Demciuc,Dic onar de art i civiliza ie medieval ,Editura Doxologia, Ia i, 2011

    22

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    23/55

    executat de doi molvodeni Ion Zugravul i fratele su Sofronie (1595-1596) n timpul

    domniei lui Ieremie Movil. Temele tablourilor sunt luate din istoria Sfnt a Vechiului i

    Noului Testament, din istoria Bisericii cre tine i din via a culturii greco-romane. Este

    evident preocuparea zugravilor de a introduce elemente din natur i mediul nconjurtor,

    arbori, iarb atmosfera folcoric. Au fost redate: Arborele lui Iesei, unde se afl scene ca:

    Na terea Domnului, ntmpinarea, Rstiginirea etc, scene inspirate din GENEZA sau scene

    din Vechiul Testament precum Via a Cuviosului Parfenie. 72 De asemenea pe peretii celor trei

    abside, n apte registre, este redat Rugaciunea tuturor sfin ilor, tema unica in arta crestin-

    ortodox, crea ie a colii de pictura din Moldova. Biserica mnstirii Sucevi a cu arhitectura

    i valoroasele ei picturi este ca o carte deschis care cuprinde capitole n legtur cu credin a i

    istoria ortodox, iar pe de alt parte un document istoric de mare imortan n care sunt redate

    aspecte din via a Movile tilor de la sfr itul secolului al XVI-lea.

    2.2 Muzeul Mnstiri Sucevi a - Odoarele Movile tilor

    n capitolul anterior am prezentat modul i mai ales motivul pentru care au fost

    organizate muzee n incinta mnstirilor. Aceste muzee dup cum am mai men ionat, nu au

    fost organizate n cldiri noi ci n cldiri vechi, care au fost resbourate. n acest fel ns i loca ia muzeului constituie un monument de patrimoniu, pstrndu-se arhitectura secolelor

    XVI-XVII, cnd au fost ctitorite aceste mnstiri. Muzeul mnstirii este n posesia uneia

    dintre cele mai bogate i mai preioase, colecii de art medieval din Moldova:

    acopermintele de morminte ale domnitorilor Ieremia(1606) i Simion Movil (1609),

    capodopere ale broderiei, totodat printre cele mai reuite portrete laice din epoc: epitaful cu

    10000 de mrgritare (1597), caseta de argint cu prul doamnei Elisabeta, soia lui Ieremia

    Movil.73

    Actualul muzeu mnstiresc Sucevi a a fost amenajat n anul 1918 cnd a fost resbourat

    ntregul corp al chiliei, de pe latura de est, ntre sal i etaj. Muzeul de la Sucevi a este

    considerat al doilea muzeu i mnstire din ar, ca importan dup cel de la Putna, con innd

    obiecte de patrimoniu de mare valoare. Tezaurul actual a trecut prin grele ncercri n

    perioada primului Rzboi Mondial fiind salvat de arhimandritul Ortisie Popescu.74

    72

    Monumente Istorice Biserice ti, din MMS, Editura MMS, 197473 C. Gane - Trecute viei de Doamne i Domnie, Editura Junimea, 1971,74Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Nr. 5, Sucevi a, pag 20-21

    23

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    24/55

    Pn la inaugurarea muzeului, o parte din obiecte au fost expuse n biserica mnstiri, n

    vitrina iar altele n ve mntorie, astfel nct au ncntat pelerinii de-a lungul timpurilor.

    Muzeul mnstirii, adpose te broderii, tetraevanghele alte manuscrise i miniaturi, piese de

    argintrie foarte valoroase, obiecte din lemn sculptat. Voi prezenta n continuare o parte din

    cele mai importane podoabe mnstire ti, n mare parte din vremea Movile tilor.

    Broderia

    Dup cum am artat, n capitolul anterior, broderia a ocupat un locde frunte n arta evului

    mediu romnesc,n secolul XV i nceputul secolului al XVI-lea fiind apogeul acestei arte.

    Astfel la muzeul mnstirii Sucevi a se pstreaz multe obiecte de cult cu mare valoare

    istoric i artistic. Epitaf din anul 1497 druit de domnitorul tefan cel mare Mnstirii

    Moldovi a i epitaf druit de doamna Elisabeta Movil, n anul 1592, dou din cele mai

    importante obiecte de acest gen.

    Epitaf din 1592, la mijlocul inscrip iei votive, pe marginea de sus, se afl stema

    Moldovei capul de bour. Lng capul Mntuitorului este Maica Domnului, iar n spatele ei

    Sfnta Maria Magdalena, la picioare sunt drep ii Iosif i Nicodim Crturarul i Maria lui Iosif.

    n partea de sus este Sfntul Ioan Evanghelistul iar deasupra lui, patru ngeri care sus in

    crucea lui Iisus. Deasupra Crucii, doi ngeri mari, al cror mini in ripidele. Al i patru ngeri

    sunt n partea de jos a Epitafului, cele patru col uri sunt simbolurile Sfin ilor Evangheli ti,

    leul pentru Sfntul Marcu, bourul pentru Sfntul Luca , ngerul pentru Sfntul Matei, vulturul

    pentru Sfntul Ioan. Chipurile i ve mintele personajelor sunt ornate cu 1591 de mrgritare

    cele mai multe fiind la coroana i capul Mntuitorului i la coroana Maicii Domnului. 75Acest

    epitaf este lucrat cu fire de mtase, cu aur i argint pe un fond grena. La mnstrea Sucevi a

    mai sunt expuse acopermintele de mormnt ale celor doi fra i i domni cu potrete n mrime

    natural. Acopermntul lui Ieremia Movil, l prezint pe domn n via , ntr-o pozi ie

    inspirat din potretele poloneze ale vremii. Acopermntul de mormnt a lui Simion l

    nf i eaz culcat, cu mnile pe piept. n dreapta capului lui Simion Movil se afl Sfnta Treime i stema Moldovei dedesubt, iar n stnga, nvierea Domnului cu stema rii

    Romne ti sub ea. Aceste acoperminte sunt lucrate cu fir de aur, argint i mtase pe fond de

    catifea grena.76 Pe lng epitafuri i acoperminte de morminte i ve minte din perioada

    medieval se mai pstreaz procove e, dvere, ve minte din epoca medieval. Ca i broderiile

    create pe vremea lui tefan cel Mare existente la mnstirea Putna, i acestea sunt lucrate dup

    modelele colii bizantine i de o mare desvr ire artistic.

    75Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Nr 5 Sucevi a76 Idem

    24

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    25/55

    Manuscrise

    La fel ca i la Putna, la Sucevi a a existat o important coal de copi ti de pe vremea

    crora ne-au rmas manuscrise de o mare valoare. Un triod, un mineu slavon i o Evanghelie

    toate din 1606 se afl la Muzeu. Cel mai pre ios manuscris existent n mnstirea Sucevi a

    este Tetraevanghelul Sucevi a 24. 77 Acest manuscris este executat pe pergament, el este

    mpodobit cu 346 miniaturi care impresioneaz prin bog ia ornamenta iei. Cinci din aceste

    miniaturi acoper ntreaga pagin este vorba de cele patru pagini prin ce sunt reprezenta i:

    Sfin ii Evangheli ti Matei, Marcu, Luca i Ioan, i o pagin n care apare tabloul votiv. n

    tabloul votiv sunt reprezenta i Ieremia Voievod, Constantin, Alexandru i Bogdan.

    La realizarea miniaturilor din Manuscrise Sucevi a 24 , autorul s-a folosit de modelul

    din ara Romneasc i motive din pictura mnstirilor existente. Astfel scena Judec ii de

    Apoi care acelea i elemente ca cea pictat pe peretele de vest de la Vorone . O alt scen care

    este reprezentat n pictura exterioar a mnstirilor din Bucovina este Asediul

    Constantinopolului. Modul bogat n care este prezent, n manuscrisul Sucevi a 24 , arat

    inspira ia din picturile exterioare care numai apare n alte manuscrise cu miniaturi avnd

    attea detalii.78 Autorul moral al acestui manuscris deosebit este domnitorul Ieremia Movil i

    Doamna lui Elisabeta. Aceste Evangheliere ilustrate au o importan deosebit pentru

    mnstirile Sucevi a i Dragomirna i pentru bisericile pictate dup nceputul secolului al

    XVIII-lea, fiind folosite ca model de pictori. Astfel la Dragomirna, n pictura naosului pare

    un bru format din patru registre, n care sunt prezente 100 de secven e din via a i minuniile

    Mntuitorului, Iisus Hristos, dintre care majoritatea se regsesc la Sucevi a 24 fiind unicat. 79

    Unele manuscrise au ajuns la Sucevi a fr ferectur, iar Ieremia Movil a dispus

    confec ionarea de ferecturi executate din argint aurit. Astfel sunt: Tetraevanghelul de la

    Sucevi a 23, Tetraevanghelul de la Biserca de Piatr din Bacu, Evanghelia Patriarhului Ioachim al Antohiei druit de Gheorghe Movil, pe vremea cnd acesta era episcop de

    Rdu i. De la domnitorul Ieremia Movil, s-au mai pstrat o serie de manuscrise care au fost

    druite unor mnstiri ca Sistovac din Serbia, Cuthunus din Athos, mnstire Sfnta Ecaterina

    din Sinai. La Sucevi a alturi de manuscrise din limba slavon se afl manuscrise n limba

    greac, ceea ce dovede te nivelul ridicat de cultur a crturarilor de aici. La Sucevi a s-au

    pstrat i dou manuscrise muntene ti, o Evanghelie de la Sfntul Neagoe Basarab domn al 77

    Idem pag 18-1978Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Nr 5 Sucevi a79 Ibidem

    25

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    26/55

    rii Romne ti (1512-1521) i Tretraevanghelul de la voievodul Alexandru al II-lea numit n

    literatura de specialitate Sucevi a 23. 80 Pe coperta tetraevanghelului lui Neagoe Basarab este

    prezentat Adormirea Maicii Domnului (ferectur de argint).

    Argintria i icoanele

    La mnstirea Sucevi a ca i la cea de la Putna, au fost druite mnstirii o serie de

    obiecte de argint, obiecte biserice ti i icoane care constituie un adevrat tezaur. Aceste

    obiecte sunt create n secolul al XVI-lea, unele sunt din vremea domnitorului tefan cel Mare,

    prezentd aceea i tehnic din vremea marelui domnitor, influen a bizantin dar i un stil

    specific moldovenesc. n tezaurul de la Sucevi a se pstreaz dou chivoturi, cel mai valoros

    fiind cel din 1591. Chivotul este o cutie n form de bisericu fcut din metal pre ios i

    pstrat pe Sfnta Mas, n care ntr- alt cutie mic, se pstreaz Sfnta mprt anie.

    81

    Chivotul din 1591 este o pies lucrat din argint aurit, n forma unei biserici cu trei turnuri

    fiecare cu cte o cruce deasupra. Inscrip ia votiv arat c acest chivot l-a fcut Gheorghe

    arhiepiscopul i mitropolitul Sucevei druit mnstiri Sucevi a. 82 Pe lng aceste chivoturi,

    muzeul mai are cdelni a de argint aurit, vase liturgice i panaghiare. Panaghiarul este un

    obiect liturgic, caracteristic cultului ortodox, alctuit din discuri unite printr-o balama. 83Este

    purtat de arhierei n cadrul unei anumite slujbe, de asemenea ne atrage aten ia o tipsie pentru

    anafur druit de Simion Mobil, pe care sunt gravate stemele moldovei i rii Romne ti .

    Este de amintit ca obiect de argintrii, capsula de argint aurit n form de mr n care se

    pstreaz uvi a de pr a doamnei Elisabeta Movil i care a fost inut n bisericu pe

    policandrudin camera mormintelor. n muzeu mai sunt expuse cruci , unele din secolul al

    XVI-lea, altele sculptate de clugri mnstiri din secolul XVIII i din secoul al XIX-ea,

    precum i icoane ce dateaz din secolul al XVI-lea pn n secolul al XIX-lea. Deoarece

    Mnstirea Sucevia posed o colecie de obiecte de inestimabil valoare artistic i cultural,

    expuse n actualul muzeu, situat pe latura de est a incintei printr-un program de dezvoltare

    regional muzeul mnstiri a trecut prin reorganizarea sa, s-a urmrit personalizarea coleciei

    muzeale, i pentru o mai buna conservare a obiectelor de patrimoniu .

    80 Idem pag 2181

    Vasile M.Demciuc,Dic onar de art i civiliza ie medieval, Editura Doxologia, Ia i, 201182Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Nr 5 Sucevi a83 Idem 81

    26

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    27/55

    Capitolul 3

    Mnstirea Dragomirna

    3.1.Mnstirea Dragomirna Scurt istoric-descriere

    Mnstirea Dragomirna se afl la 12 km de ora ul Suceava n partea de nord-est, dincolo

    de satul Mitocul Dragomirnei, a ezat n vecintatea codrilor ntr-un peisaj mioritic. Ctitorul

    acestui monument mre este Mitropolitul Anastasie Crimca, din neamul Stroici. n vara anului 1600 Anastasie Crimca, jur credin ca episcop de Rdu i lui Mihai Viteazul,

    domnitor al celor trei ri unite. 84 Dup ce Mihai Viteazul a prsit Moldova, Anastasie

    Crimca s-a retras la mo ia s-a din Dragomire ti, unde mpreun cu Lupu i Simion Stroici, au

    cldit o bisericu , lng o mnstire mai veche din lemn. Aceast biseric se mai afl i

    astzi n cimitirul mnstirii Dragomirna . Ulterior ridic biserica mare care este terminat n

    anul 1609. n anul 1627 domnitorul Miron Barnovskchi, porunce te s se ridice ziduri

    nconjurtoare cu turnuri i contraforturi, dnd ntregului complex nf i area unei cet i medievale. Biserica mare este ridicat de Anastasie Crimca n timp ce era episcop de Roman

    (1607), i are hramul Pogorrea Sfntului Duh. Dimensiunile, valoare materialelor, bog ia

    podoabelor, unicitatea formelor face ca aceast ctitorie s fie mai valoroas dect Moldovi a

    lui Petru Rare . Mnstirea putea gzdui oameni, tezaur, visterie i oferea spa iu sigur pentru

    organizarea sfaturilor de tain i a sfintelor slujbe. Conduita i trirea clugrilor de aici era un

    exemplu pentru modul de via a clugrilor de pretutindeni. 85

    84Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS Ia i 1974 pag 25885 Idem pag 258

    27

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    28/55

    De-a lungul vremii, mnstirea Dragomirna prime te grele lovituri. Prima lovitur o n

    august 1653,cnd mnstirea este ars de cazaciii lui Timus Hmieltni ki, ginerele lui Vasile

    Lupu, care venise s-l sus in pe socrul su n conflictul cu Gheorghe tefan. n aceea vreme

    cele mai scumpe odoare au fost prdate, cr ile au fost arse. Acest fapt este confirmat n mai

    multe adnotri de manuscrise a mnstirii de Mitropolitul Anastasie Crimca.86 Asediul

    cazacilor lui Timus a pgubit Dragomirna de mai multe bunuri druite de citorii ei i chiar

    zidurile au fost afectate. n perioada 1679-1680, egumenii i clugrii cu ajutorul hatmanului

    Groli a Costachi, ncepe un proces de refacere fr a duce mnstirea la ceea ce a fost ini ial.

    Nvlirea ttarilor din 1758 au stricat lca ul de cult cu totul. n anii 1761-1762, datorit

    vistiernicului Filip Catargiu, mnstirea a fost refcut, astfel nct n 1763 clugrii s-au

    ntors mpreun cu stare ul lor Paisie Valieicovscki. 87 Intrarea Moldovei de nord-vest sub

    stpnire austriac a provocat o situa ie grav pentru via a Bisericii Ortodoxe. n aceea

    perioad mnstirea era ntr-o stare jalnic, dar nu a fost nchis fiind printre pu inele

    mnstiri rmase deschise alturi de Sucevi a i Putna. De aceea n anul 1842 prin decret s-a

    hotrt resbourarea mnstirii, astfel c n 1843 s-a resbourat turnul clopotni ei, vechea

    egumenie, s-a adoptat paraclisul Sfntul Nicola, s-a reparat zidul mprejmuitor cu patru

    turnuri.88nceputul secolului al XX-lea gse te mnstirea n ruin, dar este supus unui amplu

    proces de resbourare dup Marea Unire din 1918. Ultimii ani au adus la Mnstirea

    Dragomirna noi resbourri, care continu i n prezet, fiind inclus n monumente UNESCO.

    Arhitectura bisericii mnstirii se deosebe te de arhitectura bisericilor Moldovene ti

    zidite n secolul al XVI-lea, att prin noi propor ii, ct i prin unele elemente decorative

    necunoscute anterior, n harta rii. Biserica, este n form de nav i de i interiorul se

    aseamn cu unele biserici din secolul al XVI-lea, exteriorul prin motivele sculptate n piatr

    se deosebe te de celelalte biserici. Arhitectura i pictura fac din biserica mnstiri un

    monument de o real frumuse e. 89

    Motivele i elementele de sculptur n piatr se afl i n interiorul mnstirii dndu-i acestui lca o valoare artistic deosebit. Cu toate acestea ctitorul a nve mntat zidurile i

    bol ile naosului i altarului cu pictura n fresc. Printre scenele pictate care atrag aten a sunt:

    Iisus n grdina Ghetsimani, Prinderea lu Iisus, Judecata, Rstignirea, Coborrea de pe

    Cruce etc. Ca i la alte biserici din Moldova, la pictura de la Dragomirna sunt vizibile

    elemente de folcor romnesc. Pictura din acest monument are nu numai o valoare artistic ci i

    86 Costin Miron, Letopise ul Moldovei de la Aaron Vod ncoace, Bucure ti 194487

    Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Dragomirna nr 36 5-688 Idem pag 789Monumente istorice biserice ti din MMS Editura MMS Ia i 1974 pag 256

    28

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    29/55

    una documentar.90 Mitropolitul Anastasie cnd a ridicat aceast biseric a ales-o i ca loc de

    ve nic odihn. Astfel n anul 1629, el a fost nmormntat n pronaosul Bisericii. Deasupra

    mormntului su au fost a ezate o piatr fr inscrip ie.

    Mnstirea Dragomirna, ctitorie a mitropolitului Anastasie Crimca, cu linile ei artistice cu

    mre ia ei cu operele de art bisericeasc adpose te n muzeul acestui lca , cu zidurile

    ocrotitoare din jurul ei o pagin din cartea scris a poporului romn.

    3.2 Muzeul Mnstiri Dragomirna-obiecte de patrimoniu

    La fel ca la mnstirea Putna, la Dragomirna a existat n epoca medieval unul dintre

    marele centre culturale romne ti, vestit nu numai n Moldova dar i n rile vecine. S-au

    format aici timp de cteva decenii mari caligrafi, miniaturi ti, ntre care a fost i ctitorul

    principal al Dragomirnei, Anastasie Crimca. Aici a func ionat i o coal de zugravi, de i din

    cum am aratat, monumentul a fost prdat n nenumrate rnduri, de i rzboiaiele au distrus o

    mare parte din comorile ce s-au furit aici, muzeul de aici mai pstreaz mrturii de pre ale

    civili a iei medievale romne ti. 91

    Printre valorile muzeale ntlnim, acoperminte de vase liturgice din secolul al XVI-lea, un

    evanghelier din 1577, o cruce de lemn din abanos cu motive sculptate de mare valoare i

    ferecate n 1542, numeroase manuscrise de o mare valoare artistic. Pe lng manuscrise, n

    muzeul mnstiri se mai afl broderii, ferecturi de aur i argint ve minte cusute cu fir de aur,

    sculpturi n lemn.92 Aceste obiecte de patrimoniu de mare valoare sunt mrturii a faptului ca

    de i supus ac iunilor a trei for e expansioniste, otomane, habsburgice i arist acest popor

    viteaz i-a aprat cu trie valorile ce dovedesc un nalt grad de civiliza ie.

    Dup cum am mai artat, aceste valori au fost pstrate n biseric, n vitrine securizate

    pn la organizarea muzeului (dup anii 1960), dup resbourarea cldirilor mnstirii. Muzeuleste organizat n sala gotic a mnstirii care a fost folosit ini ial cu trapeza i sal a

    salonului. innd cont de frumuse ea arhitectural a acestei sli merit s ne oprim pu in

    pentru descrierea ei. Locul egumenului este marcat de arcada oarb din perete, unde era

    pictat icoana de hram, a coborrii Sfntului Duh. Coloana ortogonal i capitelul cu profile

    simple apar in Rena terii trzii, ca i consolele pe care cad nervurile bol ilor care sunt n

    cruce de ogiv cu nervuri compuse din mai multe segmente apar in goticului trziu. Adaosul 90

    Idem pag 26191 Octav Maruinasu, Mihai Iacobescu , Dragomir Pauleancu,Mic ndreptar turistic ,Editura Meridiane, pag 8792Idem pag 90

    29

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    30/55

    decorativ al plcilor cu decor n relief, de la mijlocul segmentului de nervur este, un aport al

    Rena terii. 93 Dup cum am amintit mai sus, printre marile valori muzeale sunt manuscrise de

    care m voi ocupa n mod deosebit.

    Manuscrisele. Cr ile necesare Bisericii au devenit n mna copistului, adevrate opere de

    art, manuscrise miniate. Produsele coli de copi ti, manuscrisele au fost scrise pe pergament,

    cu liter unicial, cu pan de gsc n tu negru, al mitropolitului-ctitor ct i domnilor

    Moldovei mai ales pe ferecturile coper ilor. 94 Mitropolitul Atanasie Crimca a nzestrat

    mnstirea sa cu cri de cult scrise cu mna i mpodobite cu ornamente i miniaturi, cu toate

    c arta tipografic ajunsese a fi destul de cunoscut n acel timp. Obiceiul crilor manuscrise

    i mpodobite este foarte vechi i cunoscut de toate popoarele civilizate, el formnd pe

    vremea lui Constantin cel Mare coala bizantin, cu iradiere apoi n Orient i Occident.95

    O trstur caracteristic a acestor manuscrise o constituie bog ia miniaturilor ce

    ilustreaz textul. Arti tii miniaturi ti, introduc n operele lor , elemente n pictura mural i

    anume scene de lupt. Scene cu muzican i, scene n care apar turlele bisericilor moldovene ti.

    n cadrul colii de caligrafi i miniaturi ti de la Dragomirna au fost realizate douzeci i nou

    de manuscrise din care se cunosc nou manuscrise cu miniaturi, dou psaltire trei

    tetraevangheliere, trei liturghiere i dou manuscrise. 96 Tetraevangheliarul druit la 1609 este

    scris pe pergament cu litere uniciale, cu tu negru, ro u i auriu. Ini ialele sunt realizate din

    mpletituri colorate i aurite, iar majusculele sunt aurite. 97

    Ilustrat cu multe miniaturi n prim pagin, manuscrisul prezint scene din Vechiul

    Testament i scena din Via a Mntuitorului de la Na terea lui Iisus pn la nl are. La aceste

    scene se adaug icoana hramului bisericii din cimitir i autopoptretul mitropolitului Anastasie

    Crimca. Un alt Tetraevanghel, singurul realizat pe hrtie vrgat de Vene ia, filigranat cu

    ancor ncinsa ntr-un cerc, deasupra cruia se nal o stea cu cinci col uri. Este scris cu litere

    unciale, mpletituri, capitolele scrise cu aur, unele nflorite i pu in colorate. Manuscrisul

    este ilustrat cu pu ine miniaturi i anume trei pe prima pagin reprezentnd evangheli tii Marcu, Ioan i Luca. 98

    Apostolul de la Viena conine trei nsemnri: prima, n limba slavon, e socotit ca un

    testament al mitropolitului Crimca, a doua, n slavon, menioneaz c acest sfnt praxiu a

    93 Ion Miclea,Radu Florescu, Comori de art din Romnia,Dragomirna,Editura Meridiane, Bucure ti1976 pag 32-3394Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Dragomirna nr 36 pag 1895 Vlcea-Popescu, G., coala miniaturist de la Dragomirna, n: BORom LXXXVI (1968), 3-5, p. 455-468.96

    Idem pag 1897Idem pag 1998Ibidem

    30

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    31/55

    fost fcut, legat i aurit de mitropolitul Anastasie i druit Dragomirnei spre pomenirea sa i a

    prinilor si, Ioan i Cristina, iar a treia nsemnare, n slavon, informeaz c manuscrisul a

    fost rscumprat de vornicul Toma Cantacuzino i doamna lui Ana, de la cazacii lui Timus

    Hmelniki care au jefuit mnstirea la 10 august 1653 i a fost redat Mnstirii Dragomirna

    spre pomenirea familiei lor.99

    Un alt manuscris pe pergament este un Liturghier ilustrat cu dou miniaturi n plin

    pagin Sfntul Ioan Gur de Aur i potretul mitropolitului Anastasie Crimca, Sfntul Vasile

    cel Mare i potretul mitropolitului. Un alt tetraevanghel realizat n 1615, este un manuscris pe

    pergament, scris cu litere uniciale cu tu nergu, ro u i aur, ini ialele sunt din mpletituri.

    Manuscrisul este bogat ilustrat cu miniaturi n plin pagin i miniaturi n text. 100 La toate

    aceste manuscrise n josul pagini este o inscrip ie n limba slavon, care face referire la faptul

    c au fost scrise de mitropolitul Anastasie Crimca i nu pot fi nstrinate.

    Tetraevangheliarul de la Lwow conine dou nsemnri: prima, n limba slavon, arat c a

    fost scris de clugrul Teofil de la Mnstirea Vorone n 1614, la porunca mitropolitului

    Crimca i pictat de tefan din Suceava n 1617. A doua nsemnare precizeaz c Evanghelia

    a fost dat Mnstirii Dragomirna n timpul voievodului Grigorie Ghica i a fiului su,

    Grigorie, la 8 august 1658.101 n anul 1606 a fost druit mnstiri un liturghier ilustrat cu

    treisprezece miniaturi n plin pagin, i cu o nsemnare n limba slavon n josul paginii.

    Copertele sunt ferecturi din argint aurit ce au pe fa scena Coborrrea Sfntului Duh,

    ncadadrat de simbolurile evangheli tilor, pe una este Cina de la Manuvri, cu simbolurile

    evangheli tilor n col uri. 102

    De remarcat este i Psaltirea din 1616 regeleDavid n fa a mul imi . n peisaj cetatea

    cu traseul n linie frnt cu turnuri moldovene ti i cu frontonul cldirilor mai importante cu

    ha uri, dublnd linia de contur, regele David cu coroana pe cap, cu aureola de sfnt i draperia

    redat prin ha uri aurite sau de culoare mai nchis sunt prezente i elemente vegetale stilizate.

    Chenarul poart elemente de flor local stilizat dup modelul vechi al vrejului cupalmete.103 De reamintit este i Psaltirea, care are trei nsemnri, dou din ele indic ca

    autor pe mitropolitul Crimca cu informaiile cunoscute din celelalte manuscrise, druit la 6

    iunie 1616, n vremea frailor Alexandru i Bogdan Movil i a mamei lor, Elisabeta, iar o

    nsemnare amintete de rscumprarea Psaltirei de la un osta cazac de ctre doamna lui

    99Vlcea-Popescu, G., coala miniaturistic de la Dragomirna, n: BORom LXXXV, (1968), 7-8, p. 759-772.100 Mnstiri ortodoxe-revista sptmnal Dragomirna nr 36101 Vlcea-Popescu, G., coala miniaturistic de la Dragomirna, n: BORom LXXXV, (1968), 7-8, p. 759-

    772.102Mnstiri ortodoxe revista sptmnal nr 36 Dragomirna103 Ion Miclea i Radu Florescu, din Colec ia Comori de art din Romnia Dragomirna pag 33

    31

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    32/55

    Vasile Voievod, Ecaterina, legat n argint, aurit i redat, la 28 septembrie 1653, Mnstirii

    Dragomirna.104

    Muzeul Mnstirii Dragomirna rmne un loca plin de maiestate astfel nlat i a

    fost s fie nzestrat cu odoare i podoabe demne de frumuseea i mreia cldirii.

    Capitolul 4

    104Vlcea-Popescu, G., coala miniaturistic de la Dragomirna, n: BORom LXXXV, (1968), 7-8, p. 759-772.

    32

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    33/55

    Mnstirea Moldovi a

    4.1. Mnstirea Moldovi a Scurt istoric-descriere

    Nu putem vorbi despre mnstirea de la Moldovi a fr s amintim de domnitorul

    Moldovei Alexandru cel Bun (1399-1432). Alexandru cel Bun a depus mult efort pentru

    nflorirea bisericii moldovene. La nceputul domniei lui, Moldova dispunea de foarte pu ine

    monumente cu caracter religios, mo tenite din epoca anterioar. Prin grija domnului au fost

    construite mnstirile Bistri a i Moldovi a. Deasemnea e pomenit n calitate de ctitor n

    pomelnicile mnstirilor Pngra i, i Probota. 105

    Din cele ctitorite de Alexandru cel Bun s-au pstrat numai bisericile din Rdu i i Siret.

    Este de remarcat faptul c pn la nceputul secolului al XV-lea, bisericile erau construite din

    lemn. Domnitorul Alexandru cel Bun a ridicat construc ia din piatr, de i cu arhitectur

    modest, aceste monumente religioase au fost printre primele de acest fel. Biserica lui

    Alexandru cel Bun, cu hramul Bunei Vestiri a rezistat pn la nceputul secolului al XVI-lea

    cnd s-au ruinat din cauza unor alunecri de teren. n timpul domniei lui Petru Rare din anul

    1532 a nceput construirea unei noi mnstiri. Mnstirea a fost construit cu piatr din apa

    rului Moldovi a, n jurul biserici a fost nl at apoi zidul de incint, dnd aspectul unei mici

    fortre e. Acest zid se mai pstreaz azi doar pe trei laturi, spre sud fiind n parte drmat i

    nglobat n construc iile ulterioare. n col ul de nord-vest se afl clisarni a nl at la

    nceputul secolului al XVII-lea.106 Stre ia de pe latura apus a suferit modificri importante,

    att n interior ct i n exterior, fapt ce a determinat pe resbouratorii actuali s o lese n forma

    din secolele XVIII-lea si XIX. n partea de nord, n vecintatea clisarni iei, se pstreaz

    temeliile vechilor chilii. Primele refaceri i adaousuri au fost fcute la Moldovi a n timpul

    egumenului Efren (1609-1614). n anul 1650 Moldovi a a fost prdat de tlhari, astfel nct

    n 1775, ntr-un inventar al stare ului Benedict mai erau numai 79 de cr i vechi slavone ti,

    scrise cu mna i vreo trei evanghelii srbe ti.

    Egumenul Benedict a pstorit Moldovi a ntr-una din cele mai grele timpuri, rzboiul

    austro-ruso-turc dintre aii 1768-1774. n mai 1775 Bucovina este luat de austrieci i

    transformat ntr-un ducat al Austro-Ungariei. Habsburgii au nchis mnstirile nu pentru a

    105 C. CiuhodaruAlexandru cel Bun, Editura Junimea, Ia i, 1989 ,pag 212106 Corina Niculescu,Mnstirea Moldovi a Editura Meridiane, Bucure t, 1955 pag 9

    33

  • 7/30/2019 Disertatie 2012,Muzee mnstireti pstrtoare de patrimoniu mondial din judeul Suceava 2

    34/55

    mpiedica exercitarea cultului ortodox, ci pentru a pune mne pe posesiunile lor.107 La data

    anexrii acestei bogate provincii, func onau aici treisprezece mnstiri i treisprezece schituri,

    care de ineau mai bine de jumtate din ntreg arealul bucovinei. 108

    Cu aceast ocazie este nch


Recommended