+ All Categories
Home > Documents > Dinamica Grupului

Dinamica Grupului

Date post: 11-Jul-2015
Category:
Upload: cosmina-busoi
View: 832 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 65

Transcript

DINAMICA GRUPULUI SI ECHIPEI

SCOPUL UNITII DE CURS: s ofere cursanilor noiuni i explicaii pentru a nelege domeniul psihologiei sociale; s nfieze problematica larg a cmpului social din perspectiva disciplinei noastre. OBIECTIVE OPERAIONALE

n urma studierii acestei uniti de curs, studenii ar trebuie s: neleag i s explice cmpul social i fenomenele sociale din perspectiva psihologiei sociale; s cunoasc noiunile cu care se opereaz n acest domeniu; s explice modalitile i mecanismele articulrii personalitii la mediul social; s identifice rolul contextului social n formarea reprezentrilor sociale i atitudinilor sociale; s dobndeasc competena psihosocial, adic capacitatea de a analiza i aciona n cmpul social; s promoveze o atitudine activ fa de realitatea social. EVALUARE Evaluarea va consta dintr-un examen scris din coninutul cursului i un dosar cu aplicaiile / activitile prezentate pe parcursul acestui curs. Ele reprezint 50% din nota final. Fiecare activitate trebuie tratat pe 2-3 pagini scrise. Toate temele vor fi incluse ntr-un dosar ce trebuie prezentat la ntlnirea tutorial.

ADRIAN NECULAU

I. GRUPUL N PSIHOLOGIA SOCIAL

Cursul i propune s prezinte rolul grupului n viaa social, n procesul de dezvoltare a persoanei i n formarea personalului. Vor fi identificate cele mai importante tipuri de grupuri psihosociale: grup mic (restrns), grup primar - grup secundar (organizaie), grupare, comunitate, mulime. n definirea grupurilor vor fi reinute caracteristicile: talia, unitatea de timp i spaiu, interaciunea membrilor, percepia apartenenei, scop comun i interdependena membrilor n atingerea acestui scop. Vom descrie apoi dimensiunile grupului (instrumental, relaional i contextual) i funciile sale: de integrare social, de difereniere, de schimbare i de producie. Dou paragrafe sunt dedicate tehnicilor de antrenament grupal (T-group), funciei de animare a grupurilor, descrierii tipurilor de animatori. Un ultim paragraf prezint munca n grupuri.

I.1. CONCEPTUL DE GRUP N PSIHOLOGIA SOCIAL Realitatea social se prezint ca un sistem complex de grupuri (mai mari sau mai mici, formale sau informale) care construiesc norme i valori, distribuie poziii i exercit influene. Grupul: joac un rol crucial n evoluia persoanei, constituie cel mai important mijloc de socializare i integrare social, contribuie decisiv la transmiterea valorilor unei societi; ofer individului securitate, dar i mijloace de afirmare; rspunde nevoilor asociative i de apartenen ale fiinei umane. n fine, prin dimensiunea sa interactiv, grupul se prezint ca un mediu i mijloc de nvare a unor roluri sociale, formeaz competene de evaluare a altora i poate contribui la dezvoltarea contiinei de sine a membrilor si. Termenul grup a fost folosit, pentru prima dat, ca termen tehnic n bele-arte; el vine din italian (groppo sau gruppo) desemnnd mai muli indivizi, pictai sau sculptai, formnd un subiect. n francez groupe a ptruns mai trziu, adus de artitii care au studiat n Italia. Se pare c prima apariie scris a termenului, n limba francez, este coninut n traducerea din 1668 a lucrrii De arta graphica a lui Du Frasnay, de ctre R. de Piles. El era utilizat aici ca termen de atelier. n literatur, cuvntul a fost folosit, pentru prima oar, de ctre Molire, ntr-un text puin cunoscut, Pome du Val-de-Grce (1669). n secolul 2

DINAMICA GRUPULUI

XVIII acest termen desemna deja o reuniune de persoane. La acest sens el a ajuns dup ce, la nceput, a nsemnat nod, legtur, reuniune, ansamblu, semnificnd coeziune ntre membri, comunicare. Varianta rond, de care a fost apropiat iniial, a nsemnat, tot mai mult, cerc, adunare de egali (Anzieu, Martin, 1994; De Visscher, 2001). n aceeai perioad el se impune i n german i n englez (grupe, group). n limba romn cuvntul a ptruns trziu, din francez. Au circulat ns i ali termeni, desemnnd aproximativ aceeai realitate: ceat, trup, ortcie, echip. Ar mai trebui nregistrate sensurile arhaice (hoard, gint, sect) sau semnificaiile metaforice (Turnul Babel, Curtea Miracolelor, Piaa Meduzei). nc de la apariie, verbul a grupa a nsemnat aciunea de a pune n ansamblu un set de elemente distincte, de a le lega unele de altele, ntr-o solidaritate mai mult sau mai puin accentuat. Ca unitate social grupul poate fi ntlnit nc n preistoria umanitii. Constructorii turnului Babel, de exemplu, au fost lipsii de ceea ce astzi numim spirit de echip, iar eecul ce l-au suferit a artat importana comunicaiilor n grup. Referiri la fenomene colective, la structuri i transformri, gsim n Republica lui Platon i n Politica lui Aristotel. n operele utopitilor ntlnim interesante comunitile anarhist-sentimentale care propun schimbri i proiecteaz idealuri. Falansterul lui Fourier reprezint un asemenea model grupal de organizare. Quakerii americani au i ei un cult religios grupal. n societatea tradiional romneasc s-a dezvoltat o instituie a cooperrii, promovnd spiritul de ntrajutorare prin asociaii ca obtea rneasc, claca, ortcia, vecintatea sau ceata (Neculau, 1989). Cteva condiii istorice i sociale specifice au facilitat dezvoltarea accelerat a teoriei grupurilor n Statele Unite. ntre acestea, organizarea vieii sociale n Lumea Nou. n celebra sa lucrare Democraia n America (1864), istoricul francez Alexis de Tocqueville scria: Am ntlnit n America tipuri de asociaii despre care mrturisesc c nici nu aveam idee. Americanii de toate vrstele, de toate condiiile i de toate conceptele se asociaz (s.n.) fr ncetare. Ei nu au numai asociaii comerciale i industriale la care particip cu toii, ci nc mii de asociaii diferite: religioase, morale, importante, neserioase, foarte generale, foarte particulare, imense i foarte mici Condiiile istorice particulare au determinat, n Statele Unite, aceste orientri spre grup: nevoia de randament, n industrie, a trezit interesul pentru studierea echipelor de munc; viaa politic a promovat modelul aciunii colective; organizarea armatei a relevat importana factorilor de coeziune i eficien n grupurile mici. Teoria grupurilor a ptruns impetuos n tiinele sociale pe la mijlocul secolului trecut. Aceast perioad a cunoscut un proces rapid de restructurare n organizarea i stilul vieii cotidiene, precum i a sistemului de valori. Schimbrile tehnice, economice, demografice au afectat nu numai raporturile dintre oameni i obiecte (natura muncii i tipul de unitate socialeconomic), ci i relaiile dintre oameni, ca urmare a urbanizrii accelerate i a dezvoltrii mecanismelor tehnico-birocratice. Evoluia procesului de comunicare (masificarea mass3

ADRIAN NECULAU

media, dezvoltarea Internet-ului), precum i restructurarea formelor tradiionale de organizare i de autoritate familial i profesional, au suscitat gsirea unor noi forme de integrare social, de amenajare a relaiilor dintre oameni. Dezvoltarea unor noi modele de solidaritate i ajutor social au condus la explozia formelor de organizare izvorte din iniiative nonguvernamentale, care-i caut identitatea. Munca n grupuri, ca mijloc de echilibru i suport psihosocial, a devenit o modalitate de afirmare social. Primul palier de analiz pe care ar trebui s-l lum n consideraie atunci cnd studiem grupul este cel de categorie social, noiunea cu sfera cea mai larg ntre cele ce ne intereseaz aici. Categoriile sociale, crede sociologul american R. Merton (1965) sunt simple agregate, reunind poziii sociale i de status, ele presupun interaciune ntre membri i de aceea nu se pot confunda cu grupurile sau colectivitile. Categoriile, dup De Visscher (2001) sunt construcii mentale, regrupri logice, mecanisme de organizare i nu au coresponden n realitate. Nici masa, publicul sau chiar mulimea nu pot fi incluse n specia grupurilor datorit lipsei liantului comun. Aceste ansambluri presupun o regrupare datorit comunitii de gndire i aciune, manifestrii unei atitudini similare, dar sunt organizri efemere, adesea pentru a manifesta sau demonstra aderena la o idee, polarizare pentru o opiune, fr a implica i o interaciune ntre membri. n sociologie, grupul social are un sens mai larg, dei nu se confund cu cel de categorie social, semnificnd o relaie social sau interindividual, o unitate social, o legtur, o clas de indivizi care au caracteristici comparabile i ntrein unele relaii. Sociologul francez G. Gurvitch (1963) distinge ntre ansambluri sociale largi, grupri pariale (familie, clas social, asociaii, comuniti) i diferite alte forme de sociabilitate n care legtura social determin o reciprocitate de perspectiv. Pornind de la modelul lui Gurvitch, psihosociologul Pierre de Visscher propune denumirile de formaiune social sau colectivitate: ansamblul de indivizi unii printr-o legtur social, avnd n comun modele culturale sau subculturale, contribuind la dezvoltarea proceselor de normalizare i uniformizare, dar i la redistribuirea puterii, statutelor, poziiilor i rolurilor. Specificitatea grupului social este aceea c el ne apare ca: 1) un subsistem indus ntr-o tipologie de formaie social n care se pot regsi colectiviti, asociaii, organizaii; 2) dezvolt interaciuni, raporturi sociale n limitele unor reguli prestabilite; 3) se constituie ntro entitate particular i 4) regrupeaz membrii dup criterii funcionale i/sau complementare. Interaciunea relaiilor n cadrul grupurilor sociale presupune aderarea la valori identice (sau similare), participarea la activiti comune sau momente comemorative i existena unui spaiu interacional, a unui mod de comunicare i de interinfluenare. Psihologia social este preocupat ndeosebi de grupul de dimensiuni reduse, numit adesea grup mic sau grup restrns. Aceste grupuri au fost descrise pentru prima dat de Charles Cooley, n lucrarea Social Organization (1909) care le-a numit grupuri primare. Caracteristica lor scria sociologul american este asociaia intim a membrilor, cooperarea i interaciunea direct, fa n fa. Ele contribuie decisiv la formarea naturii sociale i a 4

DINAMICA GRUPULUI

idealurilor individului. Rezultatul asociaiei intime, psihologice, const ntr-o anumit fuziune a individualitilor ntr-un ntreg, ntr-o unitate comun, astfel nct elul fiecrui membru se convertete n viaa comun a grupului, n construirea unui scop colectiv. Grupul primar promoveaz spiritul lui Noi i implic acel fel de simpatie i de identificare mutual pentru care noi este expresia natural. Unitatea grupului primar nu este ns una de pur armonie i dragoste, se grbete Cooley s adauge, ci este o unitate care ncurajeaz diferenierea i competiia. Supunerea la standardele comune ndeamn membrii s se angajeze n eforturi de a ocupa un loc n contiina celorlali, de a se situa prin raport cu valorile comune. Cooley a descris patru tipuri de grupuri primare pe care le-a numit universale pentru c au aparinut tuturor timpurilor i stadiilor de dezvoltare ale omenirii: 1) familia primul grup primar pe care-l cunoate civilizaia uman; 2) grupul de joc al copiilor, caracterizat prin spontaneitate i cooperare, prin promovarea ambiiei i onoarei; 3) grupul de vecintate, exprimnd viaa social i afectiv a ruralului (caracteristicile sale sunt autoguvernarea, generozitatea, veneraia eroilor i un acut sentiment de dreptate); 4) comunitatea de btrni, format de indivizi care se cunosc din copilrie i adolescen, lund adesea forma cluburilor sau societilor n care liantul este afeciunea reciproc. Caracteristicile principale ale grupului primar, aa cum au fost descrise n psihologia social, sunt: scop comun, urmrit ntr-un mod activ, relaii afective ntre membri; interdependen, solidaritate, uniune moral; constituirea de norme, credine, coduri, ritualuri; echilibru intern i un sistem constant de relaii cu exteriorul. Principalul obiectiv al grupului primar este conservarea realitii sale fizice i a imaginii ideale. Iar mijlocul prin care se poate obine acest rezultat este pstrarea dimensiunii sale restrnse. Care sunt cele mai cunoscute grupuri restrnse, nregistrate de cercettorii domeniului? Chantal Leclerc (1999) de la Universitatea Laval (Canada) a inventariat urmtoarele: a) grupul de sarcin, reunit pentru o ndatorire comun (echipa de munc, un comitet de aciune, un consiliu de administraie, o asociaie); b) grupul de formare psihosocial are ca obiectiv creterea sau formarea personal, (dinamica grupului), consolidarea unei echipe, susinerea psihosocial a unei aciuni, dezvoltarea unor abiliti psihosociale, dobndirea unor experiene; c) grupul de aciune comunitar poate avea ca obiectiv dezvoltarea local, aciunea politic pentru aprarea drepturilor sociale a unor categorii de populaie, organizarea serviciilor comunitare; d) grupul format la sfritul unei cercetri au o baz voluntar i reunesc indivizi care au participat la realizarea unor observaii, care au discutat mpreun rezultatele unei investigaii empirice, ajungnd la reprezentarea comun a unei realiti, care i-au confruntat reaciile i credinele. Acest tip de grup mai este cunoscut i ca grupul de cercetare-aciune; e) grupul de nvare (clasa de elevi, grupa de studeni, grupul de formare n ntreprindere sau cele de educaie popular; f) grupul de loisir este organizat pentru diferite aciuni sportive, culturale, artistice; g) grupul de persoane dintr-o reziden reunete indivizi ntr-o unitate de via, n interiorul unei 5

ADRIAN NECULAU

instituii de educaie, sntate, loisir (cmin de elevi, orfelinat, cas de odihn); h) familia este considerat primul grup de apartenen, facilitnd dobndirea celor dinti experiene sociale. ntr-o lucrare intitulat Dinamica grupurilor restrnse, D. Anzieu i J.Y. Martin (1994) aeaz grupul restrns la interferena gruprilor mari, nestructurate, reunite adesea dup criterii afective i organizaiile nalt structurate, funcionnd dup norme instituionale. Clasificarea grupurilor umane (dup D. Anzieu, J.Y. Martin, 1994)Denumirea Structura Durata Nr. grupului (gradul de orindivizi ganizare intern i diferenierea rolurilor) Mulimea Foarte slab Cteva mi- Mare nute pn la cteva zile Banda Slab Cteva ore Mic pn la cteva luni Gruparea Mijlocie Relaii ntre indivizi Efectul Contiinasupra a scopucredinelor i rilor normelor Slab Aciuni comune

Contagiune Iruperea a credinelor emoional latente Cercetri ntrire asemntoa re

Apatie sau aciune paroxistic

Mijlocie

Grupul Ridicat primar sau restrns Grupul Foarte ridicat secundar sau organizaia

Mai multe Mic, Relaii Meninere sptmni mijlociu umane pn la mai sau superficiale multe luni mare Trei zile Mic Relaii Schimbare pn la umane zece ani bogate Mai multe Mijlo- Relaii Introduce luni pn ciu sau funcionale presiuni la mai mare multe decenii

Spontaneitate, dar puin important pentru grup Slab sau Rezisten mijlocie pasiv sau aciuni limitate Ridicat Importana spontaneitii i vederilor nnoitoare Slab sau Importana ridicat obinuinei i planificrii

Chantal Leclerc, la rndul su, ne prezint un tablou al regruprilor care nu pot fi confundate cu acest tip de grup clasic. Alte tipuri de regrupare dect grupul restrnsTipuri de regrupare Agregat Agregat fizic Agregat statistic Caracteristici distinctive i legturi ntre persoane Juxtapunere a membrilor foarte puin legai unii de alii Persoane legate prin singurul fapt de a fi n acelai loc n acelai moment Categorie de persoane regrupate n funcie de criterii de clasificare exterioare voinei lor. Exemple

Coada ateptnd n faa unui ghieu de casierie Persoane regrupate n cadrul unei anchete, dup nivelul de colaritate, vrst, salariu etc.

6

DINAMICA GRUPULUI Mulime Reasamblarea punctual i efemer a unui - Persoanele asistnd la un mare numr de persoane. spectacol de muzic popular - O manifestaie contra rasismului Reeaua - Configurarea unor legturi sau a unor canale - Reeaua familial de comunicare observabile sau rituale n - Reeaua de prieteni grupuri restrnse sau n alte tipuri de regrupri. - Reeaua de munc - Reeaua poate reuni persoane care nu se cunosc. Comunitatea de Numr relativ important de persoane nevoind - Ecologitii neconstituii n gndire i de aciune n mod necesar relaii directe, dar care partide sau organizaii. mprtesc unele norme i care, fa de - Amatori de exerciii sau aceleai mize, recurg la cadre de referin plimbri n aer liber. comune. Categoria social Ansamblu de persoane care au n comun - Femeile i oamenii caracteristici sociale sau condiii de via. - Hispanofonii, francofonii, anglofonii etc. - Persoanele din clasele populare, mijlocii sau superioare. - Populaiile dintr-o zon calamitat. Organizaiile Sisteme sau subsisteme sociale care funcioneaz dup norme instituionale (juridice, economice, politice) n interiorul unui segment particular al realitii sociale (comer, administraie, sport i loisir, servicii publice, servicii comunitare etc.) Organizaii mari - O mare uzin - Un mare sindicat Organizaii mici - Membrii serviciului de contabilitate dintr-o uzin - Consilierul de administraie al unui organism fr scop lucrativ.

(Sursa: Chantal Leclerc, 1999)

I.2. Definiie Majoritatea definiiilor i restrng aria la grupul mic sau restrns, punnd accentul pe scopul comun al membrilor i interaciunea acestora. Examinnd literatura extrem de bogat de pn la aceast dat, noi am identificat (Neculau, 1977) urmtoarele elemente care au putut contribui la o definiie a grupului mic: un ansamblu de persoane; aflate n interaciune; n vederea atingerii unui scop; difereniindu-se dup funcii sau sarcini. Capitolul despre grup dintr-un manual de psihologie social aprut n Frana mai trziu (Fischer, 1990) reia aceleai trsturi: un numr restrns de indivizi; animai de un scop comun; avnd sentimentul de 7

ADRIAN NECULAU

interdependen i ntreinnd relaii afective. Alte dou definiii, de peste ocean, nu lrgesc mult sfera trsturilor. Landry (1995) a identificat urmtoarele caracteristici ale grupului: numr restrns de membri (3-20); interaciune direct, fa n fa; scopuri valorizate prin membri; dezvoltarea unor legturi afective; interdependen; difereniere de roluri; apariia normelor; dezvoltarea unei culturi grupale, marcat prin credine, rituri, limbaj propriu; interaciuni constante, simbolice sau reale, ntre grup i mediul su. Johnson i Johnson (1998) nu ajung nici ei mai departe: interaciunea interpersonal; interdependen; scopuri comune; percepia apartenenei; motivaie de asociere; influen mutual interpersonal. Dou definiii mai extinse ne pot servi ca repere pentru un model de abordare operaional. Pierre de Visscher (1991) de la Universitatea din Lige, unul dintre cei mai avizai specialiti europeni n domeniu, coordonator al antologiei romneti dedicate dinamicii grupului, aprut la Editura Polirom, definete grupul restrns ca: - o unitate de timp i spaiu, un aici i acum, comportnd o anumit proximitate, dar i o distan interindividual minimal; - o semnificaie: o raiune de a fi i de a rmne n ansamblu, fr a se impune obiective identice sau experiene comune; - mod de a fi comun, mprtirea n comun a evenimentelor sau a experienelor; - posibilitatea percepiei sau reprezentrii fiecrui membru de ctre toi ceilali; - un aer de entativitate (agregat, entitate unificatoare) i de grupalitate a membrilor fa de exterior; - o durat suficient de funcionare, permind un proces de instituionalizare (structura, relaii stabile, apariia unor funcii, roluri, norme, procese) i identificarea membrilor; Pentru Chantal Leclerc (1999), de la Universitatea Laval din Qubec, grupul este un cmp psihosocial dinamic, constituit dintr-un ansamblu reperabil de persoane, a cror unitate rezult dintr-o comunitate de tip colectiv i din interdependena stilurilor individuale. Aceste persoane, legate voluntar sau nu, sunt contiente unele de altele, interacioneaz i se interinflueneaz direct. Aceast definiie pe care o propunem ca definiie de lucru, propune raportarea la trei caracteristici fundamentale: 1. grupul implic o cunoatere a apartenenei la o entitate colectiv, uor de reperat. Indivizii sunt percepui fr dificultate, n interior i exterior, ca membri ai unitii; 2. grupul se fondeaz pe o oarecare comunitate de tip colectiv i pe interdependena membrilor. Aceasta se caracterizeaz prin obiective similare, mprtite de ctre ceilali; 3. grupul permite o interaciune direct ntre membrii si.

8

DINAMICA GRUPULUI

I.3. Teorii despre grupuri1 Tradiia gndirii grupale s-a dezvoltat n Europa raionalist i s-a emancipat n epoca luminilor. Apariia statelor naionale a stimulat acest tip de entitate social i cultural, inducnd popoarelor sentimentul de apartenen la o arie spiritual circumscris prin art, religie, filozofie sau cutume. Cercetrile lui W. Wundt asupra psihologiei poporului (Vlkerpsychologie) sau cele ale lui G. le Bon asupra psihologiei mulimii au ntrit interesul pentru comportamentele colective. Teoria grupului rmne ndatorat observaiilor lui H. Taine asupra forei iraionale i violente ce o exprim mulimile, contribuiilor lui G. Tarde asupra imitaiei, lui Ch. Fourier pentru inventarea mitului falansterului (o societate utopic a grupului ideal) sau lui Durkheim, promotorul ideii de solidaritate i a ipotezei contiinei colective. Cercetrile sistematice asupra grupului s-au dezvoltat ns peste ocean. Prima contribuie major, care a impulsionat dezvoltarea domeniului, aparine lui Elton Mayo i grupului su care, dintr-o cercetare clasic de psihologie industrial, a extras ideea importanei climatului de grup ca mod de obine sentimentul apartenenei i ca mijloc de schimbare a atitudinilor Kurt Lewin i colaboratorii si au impus conceptul de cercetareaciune, adic ideea de intervenie asupra unui mediu natural cu mijloacele pe care le ofer grupul nsui, prin aciunile i procesele ce le dezvolt. Grupul are o dinamicitate a sa, el poate dezvolta un spirit de cutare a celei mai bune formule pentru a atinge un scop propus, el devine un spaiu al confruntrilor i nvrii reciproce. Lui Lewin i colaboratorilor si, Lippit i White, se datoreaz noiunea de climat social (autocratic, democratic, laisser-faire) i propunerea expresiei dinamica grupului, ca sistem de interaciune a membrilor ntr-un cmp social (dezvoltnd scopuri, norme, percepii reciproce, roluri) i mijloc de schimbare social. J.L. Moreno poate fi considerat i el un precursor al cercetrilor asupra dinamicii grupului. Moreno, nscut n Romnia, a inventat o metod de radiografiere a relaiilor socioafective dintr-un grup. Constatnd c n orice grup se dezvolt relaii de simpatie i antipatie i c aceste relaii spontane exprim stereotipurile culturale ale membrilor, el constat c grupul se constituie din reele (lanuri) de simpatie/antipatie care se organizeaz n subgrupuri, fenomen ce poate fi redat prin scheme grafice pe care Moreno le numete sociograme. C. Rogers a propus ideea considerrii grupului ca mijloc de dezvoltare. Participarea la un grup de formare, dup Rogers, apare participanilor ca o ntlnire n care i pot exprima sentimentele i pot nva (prin interaciune, prin experien), care sunt comportamentele dezirabile.

1

n acest paragraf sunt numai enumerate cele mai cunoscute teorii despre grupuri. Pentru aprofundare, cititorii sunt invitai s consulte P. De Visscher, A. Neculau, Dinamica grupurilor, Polirom, 2001, pp. 29-58.

9

ADRIAN NECULAU

ncheiem acest paragraf cu enunarea contribuiei lui Serge Moscovici la dezvoltarea teoriei grupurilor. ntr-o lucrare, astzi celebr, Psihologia minoritilor active (1970), Moscovici a propus noiunea de minoritate pe care o consider surs de inovaie i de schimbare social. El construiete un nou model de influen social, dup care aceasta se repartizeaz, ntr-un grup, n mod inegal i de o manier unilateral. Pentru a se menine influena, se inventeaz mecanisme de control social, pe care promotorii le ruleaz, n vederea fondrii unor norme afective, generatoare de conformism. Pentru a se reduce starea de incertitudine a membrilor, se ncurajeaz apariia conflictului factor de evoluie social, de inovaie i recunoatere social. Cercetrile lui Moscovici au condus la dezvoltarea cercetrilor influenei sociale i a schimbrii sociale prin norme de conformitate i inovaie grupal.

I.4. CELE TREI DIMENSIUNI ALE GRUPULUI La nceput, grupul a fost cercetat ca fora productiv superioar individului (rezolvarea de probleme, tratarea superioar a informaiei, luarea unor decizii eficiente, elaborarea unor proiecte). Apoi ca mediu socio-afectiv care prin comunicare, interaciune, schimburi d grupului personalitate relaional. n fine, fiecare grup se prezint ca o ntlnire specific, plasat ntr-un context personalizat. Din aceast articulare concret a membrilor i a acestora cu contextul social mai larg rezult specificul muncii n grupuri, producia fiecrui grup. Analiznd evoluia dinamic a grupurilor, Chantal Leclerc (1999) a identificat trei dimensiuni specifice ale fiecrui grup: instrumental, relaional i contextual. Primele sunt dimensiuni clasice, puse n eviden de toi analitii grupurilor care au studiat productivitatea acestora n funcie de talie (sau mrime), sarcin, structur sau tipurile de relaii ce apar ca urmare a interaciunilor. Dimensiunea instrumental raporteaz despre coordonarea membrilor ctre un scop comun i organizarea comunicrii n vederea fluidizrii informaiilor. Dimensiunea relaional relateaz despre gestionarea obiectivelor i modul n care se articuleaz acestea cu ateptrile i disponibilitile membrilor, contribuind la dezvoltarea unor relaii sociale care s convin actorilor sociali implicai. Dac dimensiunea instrumental se refer la producia grupului i coninutul acesteia, cea relaional relateaz despre interaciunile socio-afective. Aceste prime dimensiuni realizarea unei sarcini sau interaciunea n vederea relaionrii socio-afective au fost cercetate, nc din deceniul al aselea, de mai muli exegei, care au degajat principalele lor caracteristici. Astfel R.F. Bales (1950) a delimitat o arie a sarcinii sau socio-operatorie (oferirea de opinii i informaii, evaluare, control) i alta socio-afectiv (manifestat prin solidaritate sau agresivitate), Benne i Sheats (1948) au identificat roluri centrate pe sarcin (lansarea unei idei, solicitarea de informaii, oferirea de opinii, coordonare) i roluri de meninere a coeziunii (ncurajare, armonizare, facilitarea 10

DINAMICA GRUPULUI

participrii), iar Bennis i Shepard (1956) au descris funcii ale sarcinii (propunerea unor proceduri, elaborare, rezumare) i funcii de meninere (ncurajare, propunerea unor norme, gestiunea conflictelor, reducerea tensiunii). Ceva mai trziu Blake i Mouton (1978) au descris proceduri pentru producie (tipul centrat pe sarcin, autoritar) i preocupri pentru persoane (tipul club social sau regulator). Un grupist trziu, Saint-Arnaud (1989), care a dezvoltat o teorie a grupului optimal, a delimitat o energie de producie, de energia de solidaritate (relaional, comunicaional). Toate cercetrile dovedesc c n cazul primei dimensiuni se pune accentul pe sarcin (clasificarea obiectelor, organizare i eficacitate, cercetarea celor mai bune mijloace de a atinge elul comun). Saint-Armand a gsit o bun formul pentru a sintetiza aceast orientare funcional a grupului: producia n funcie de obiective i utilizarea resurselor umane: Comunicrii ntre membri, n aceast perspectiv, i se acord doar un rol instrumental. Dimensiunea relaional este pus n eviden de atracia ctre apartenena la grup. ntr-o lucrare acare a cunoscut mai multe ediii, La dynamique des groupes (1995) J. Maisonneuve a enumerat mai multe modaliti prin care membrii i exprim interesul pentru alii: prietenie, nevoie de securitate, plcerea de a face parte etc. Dimensiunea contextual nfieaz grupul ntr-un cadru socio-istoric, ntr-un context dat. Se refer la condiiile materiale, economice, juridice, instituionale, ideologice i politice n care grupul evolueaz. Grupul nu este o unitate izolat, rupt de comunitatea sau organizaia n care este plasat, ci ntreine multiple legturi cu acesta (Neculau, 1977). Un grup colar, de exemplu, (Neculau (1983) nu poate fi analizat dect prin raportare la calitatea vieii colare, la caracteristicile colii ca organizaie social (structura organizatoric, consultarea membrilor n luarea deciziilor, comunicaia, controlul, motivarea membrilor, evaluarea acestora). Grupul, cu scopurile i mijloacele sale, nu va putea fi rupt niciodat de un mediu concret; el evolueaz, prin capitalul i resursele sale umane, materiale, financiare ntrun context social-ideologic mai larg, al comunitii sau societii (Leclerc, 1999). Orice grup se plaseaz ntr-o comunitate care-i imprim ideile, credinele, reprezentrile sale, el se identific prin statutul su, prin apartenen, prin raporturile reale sale simbolice cu o direcie de gndire i anumite practici sociale. Normele vieii de grup, talia grupului, caracteristicile spaio-temporale sunt impuse grupului de ctre cadrul social n care acesta evolueaz. Aceasta merge de la cadrul social mai larg, pn la detalii ca buget, termene, putere formal, mijloace, competene. Noi am analizat recent (Neculau, 2000) modul n care contextul social-ideologic poate fi construit (=dirijat) n scopul obinerii unor reacii controlate din partea grupurilor i actorilor. Din cele expuse mai sus rezult c producia grupului (orientarea instrumental), ca i desfurarea socio-afectiv (relaional) a vieii de grup nu sunt neutre, rupte de sistemul social n care acesta este plasat. Dimpotriv, orientarea grupului este determinat de context i imprim membrilor anumite constrngeri pe care acetia le ncorporeaz i le transform n proprieti individuale: opinii i atitudini, stiluri comportamentale, raportare la ceilali i la 11

ADRIAN NECULAU

cadrul social-ideologic. mprtirea ndelungat a unei aceleiai culturi de grup, a unor condiii concrete i destine comune, ancoreaz puternic pe individ la valorile sociale transmise prin intermediul grupului. Se nelege, nsuirea acestora de ctre actorii sociali va marca viaa grupului, de la organizarea produciei i orientarea spre sarcin, pn la viaa social i afectiv a grupului. Elementele ce fac parte din cele trei dimensiuni ale grupuluiDimensiunea instrumental (care / ce?) Sarcina Rezult dintr-o activitate raional prin rapor-tare la coninuturile tratate i din obiective formale concise, pe termen mediu sau lung. Roluri instrumentale Procedee de producere a unui final printr-o repartiie eficace a responsabilitilor i a sarcinilor Comunicarea informaiilor i coninutu-rilor Marcat de reguli explicite de transmitere a informaiilor Cere competene de codificare i decodificare Criterii de evaluare a grupului Productivitate, eficacitate, contribuie a mem-brelor la sarcin, coordonarea activitilor, etc. Necesiti instrumentale - a realiza cteva lucruri - a rezolva o problem extern Dimensiunea relaional (cum?) Relaii Rezult din interaciunile sociale i din procesul de construire a identitii Roluri psihosociale Procedee de comunicare, de a se defini reciproc, mutual. Se nscrie n dezvoltarea vieii afective

Comunicare de poziii relaionale Marcate de intersubiectivitatea i de tentativele de influenare mutual Cere interpretarea mesajelor Criterii de evaluare a grupului Solidaritate, franchee, bogia relaiilor, fluidi-tatea comunicrii, bunstare, etc. Trebuine afective i identitare - a forma o imagine de sine pozitiv - a crea legturi - a obine respectul celorlali, recunoaterea identitii sale, valorilor sale, a modalitilor de acionare (chiar dac acestea nu sunt agreate de unii membri) Reguli care orienteaz conduita Reguli care orienteaz conduitele - norme sociale, frecvent implicite - reguli tehnice - acorduri referitoare la valori i preferine - proceduri de conduit a reuniunilor reguli stabilite n funcie de realitatea social - reguli stabilite n funcie de realitatea material Ateptarea unor comportamente Ateptarea unor comportamente - a stabili relaii pentru sarcina de realizat - a produce compatibilitate, reciprocitate, solidaritate Dimensiunea contextual (Cu cine, cu ce i ctre ce?) Condiiile concrete de ntlnire i lucru - Caracteristicile grupului - Spaiul: Dispunerea scaunelor Condiii de ventilare, claritate, temperatur, zgomote din ambian... Posibilitile de interaciune cu membri din exterior, interaciuni cu persoane oficiale (participarea persoanelor din birouri similare, a avea legturi cu servicii similare, cu viaa din cartiere similare) - Timp: Frecvena interaciunilor Durata interaciunilor Timpul de care se dispune pentru a realiza o sarcin - Resurse umane, materiale i bugetare - Cadrul juridic i regulamentar

12

DINAMICA GRUPULUI - Structuri formale de funcionare (diviziunea muncii, mijloacele ierarhice a deciziei, cile de circulaie a informaiei...) Orientarea grupului (sisteme de preferine i tendinele ideologice pe care le exprim) - Orientare implicit i explicit - Presiuni interne i presiuni externe (mandat oficial, curent de opinii.) - Stabilirea unei legturi instituionale - Participarea voluntar sau constrngerea membrilor grupului Compoziia i poziia grupului - Compoziia grupului (statut, apartenen categorial i ideologic...) i relaiile intragrupale (aliane, articulri, rivaliti...) Poziia real i simbolic ocupat de grup n mediul su i relaiile intergrupale.

(Surs: Chantal Leclerc, 1999).

I.5. FUNCIILE GRUPULUI n timp, s-a nregistrat, o oarecare confuzie n ncercrile de a caracteriza grupurile, de a identifica funciile, procesele, trsturile lor. Funciile pe care le ndeplinete grupul sunt determinate de structura acestuia (formal sau informal), de sarcin i de tipul de organizare. Printre primele ncercri de a identifica funciile grupului, cea a lui D. Krech i R.S. Crutchfield (1952) pune accentul pe satisfacerea nevoilor membrilor: a) satisfacerea difereniat a nevoilor membrilor, n funcie organizarea ierarhic a grupului i autoritatea recunoscut a fiecruia dintre acetia; b) satisfacerea nevoii de ncorporare social i de dominare (participare, ncorporare, securitate, respectarea tradiiilor i ritualurilor); c) fiecare grup ndeplinete o funcie specific (determinat de sarcin) i funcii accesorii, determinate de apariia unor noi nevoi; d) crearea unor noi nevoi, pe msur ce grupul evolueaz spre noi scopuri. Dup Anne Ancelin Schtzenberger (1971) funciile grupului sunt: de integrare, de reglementare a relaiilor inter-individuale i a celor intra-individuale, de securitate. Structura grupului i funciile pe care le ndeplinete determin punerea n funciune a unor procese specifice de actualizare a acestora. Procesele ne apar ca modaliti de interaciune, punnd n valoare funciile corespunztoare (Bales). Noi am identificat (1977) urmtoarele tipuri de procese de grup, derivnd din funciile ndeplinite: de realizare a sarcinii, de comunicare, afectiv-apreciativ, de influen. Recent, profesoarele Verena Aebischer i Dominique Oberl, de la Universitatea Paris X (1990) reiau problema, descriind cteva funcii pe care orice grup le ndeplinete: de integrare, de difereniere, de schimbare i de producere a ideilor. Prima funcie este cea de integrare social a individului, a nevoilor i aspiraiilor sale. Orice membru al grupului nzuiete s se ncadreze n viaa de grup i s se articuleze normelor pe care acesta le propune. El parcurge un proces adaptativ, realiznd un dublu efort: de nvare a semnificaiilor i regulilor grupului i de transformare a acestui mediu, pentru a-l apropia de scala sa de valori. Procesul este dificil, el implic adesea divergene, conflicte, rupturi, evoluii normale pe traseul adaptrii dintre dinamica individual i cea social. 13

ADRIAN NECULAU

Individul este supus unui proces de socializare pn la dobndirea statutului de sociabil. El suport nti influenele normative i refereniale ale sistemului grup, ncepnd cu grupul familial, apoi cu cel educativ. n aceste medii el nva valori, i se dezvolt potenele intelectuale, afective, morale, aici exerseaz roluri i deprinderi de a interaciona. nvarea social are regimul oricrei nvri cognitive: copilul i dezvolt dimensiunea interindividual prin participarea la diferite tipuri de grupuri. nvarea de roluri i dezvolt capacitatea de a interioriza i nelege imaginea altora i l ajut n formarea contiinei de sine, prin raportarea la judecile altora, la normele i valorile pe care grupul i le propune. Doise i Mugny (1987, 1991) au elaborat o teorie dup care dezvoltarea cognitiv a individului este condiionat i stimulat de interaciuni ntr-un grup (clas colar), denumit acest proces de dezvoltare social a inteligenei conflict socio-cognitiv. Orice demers cognitiv se desfoar ntr-un cmp relaional, prin confruntare cu alii, incluznd cmpul aciunii, situaia format, contextul social. Socializarea prin grup nseamn ncorporarea unor habitusuri, noiune ce semnific o dispoziie general a spiritului i a voinei, construirea unei stri interioare profunde care orienteaz individul pentru tot restul vieii (E. Durkheim). Dup P. Bourdieu (1970, 1974) habitusul nu nseamn doar condiia social de origine, ci mai ales traiectoria social a individului, determinat de structuri obiective care-i pot limita poziia. n acelai timp socializarea nseamn i construirea social a realitii prin ncorporarea manierei de a fi (simi, gndi, aciona) a unui grup, a viziunii acestuia asupra lumii i a raporturilor sale cu viitorul, a credinelor sale intime. Pentru individ grupul de origine apare ca o surs de obiectivitate i el raporteaz toate achiziiile ulterioare la aceast experien de baz (C. Dubar, 1991). Se parcurge un traseu de recunoatere reciproc individ-grup, o apropiere subiectiv a obiectului strin (grup) de ctre membri. Prin ataament i identificare (noiuni de inspiraie psihanalitic), candidatul la sociabilitate se identific cu valori i purttori de valori, individul ajunge s mprteasc aceleai valori sociale cu grupul sau comunitatea pe care le frecventeaz. Alt modalitate prin care individul ncorporeaz valorile unui grup este raportarea la un grup de referin sau exerciiul conformismului, supunerii i normalizrii2. Funcia de difereniere se manifest prin oportunitatea ce-o ofer grupul membrilor de a beneficia de imaginea sa de marc, dar i de a se afirma personal. Fiecare membru al grupului are tendina de a se compara cu ceilali, de a pretinde recunoatere. Diferenierea social este modalitatea de a cuta identitatea, ocazia de a se valoriza, de a dezvolta strategii inovatoare. Strategia creerii unei stri de confruntare (chiar a conflictului) ofer posibilitatea unor minoritari din grup s propun noi norme i s se afirme prin comparaie cu majoritarii. Grupul se prezint i ca un mijloc i loc al schimbrii. Lewin prezint grupul ca un cmp dinamic n care persoana, prin interaciune, dobndete experiene, intervine asupra evenimentelor, i reprezint anticipat efectele aciunilor sale, i proiecteaz viitorul. El i2

Aceste procese vor fi tratate ntr-un alt capitol.

14

DINAMICA GRUPULUI

construiete un spaiu de via n interiorul cruia i organizeaz aciunile, n funcie de normele, valorile, ideologia mprtit mpreun cu ceilali. Cmpul dinamic lewinian este n realitate cmpul grupului n care funcioneaz diferii factori economici, sociali, culturali i ideologici care determin relaiile cu exteriorul, care creeaz diferite canale de comunicare, norme i valori, scopuri i aciuni, n care se interpreteaz roluri i se asum funcii de conducere. Toate aceste elemente sunt interdependente, modificarea uneia antreneaz schimbarea celorlalte elemente. Dac stilul de comportament gliseaz de la stilul democratic ctre cel autoritar, de pild, consecina este modificarea climatului de grup, apariia unui grad de agresivitate, manifestat prin explozii frecvente. Consecina e pierderea echilibrului grupului i cutarea unui nou echilibru. Lewin a propus modaliti strategice de introducere a schimbrii n grup, prin modificarea atitudinilor membrilor de ctre experi n schimbare. n grup, schimbarea poate fi opera unor actori sociali minoritari. S. Moscovici (1979) a descris un alt tip de schimbare dect cea determinat printr-un responsabil sau expert. Un grup minoritar, adesea lipsit de resurse, putere, legitimitate etc. poate angaja o micare (istoric, cultural, ideologic) impunnd un nou mod de a gndi i aciona, antrennd o spargere a vechilor stereotipuri i o schimbare ctre propriile convingeri. Exist o bogat literatur care prezint grupul ca productor de idei, ca mediu creativ privilegiat. Interaciunile dintre membri, conversaiile interioare stimuleaz emergena ideilor noi, elaborarea unei anumite gndiri sociale (social thinking, M. Billing, 1987). Discuiile colective permit confruntarea cadrelor de referin, uneori radicalizeaz punctele de vedere (Moscovici, Doise, 1970), dezvolt cunoaterea social, adesea se soldeaz cu un plus de productivitate. Grupul este contextul care stimuleaz cutarea soluiilor, produce conflict socio-cognitiv, faciliteaz cunoaterea unor cadre de referin alternative. Perceperea n urma discuiilor, a ecartului dintre cadrele de referin ideale (privind normele i rolurile sociale) i practicile efective ale fiecrui subiect, se prezint ca o funcie de reglare (C. Charbol, 1989), corecteaz aciunile de comunicare, elucideaz ambiguitile. Propune, ntr-un cuvnt, noi practici cognitive.

15

ADRIAN NECULAU

II. DINAMICA GRUPURILOR

II.1. Dinamica grupului Termenul dinamic vine de la un cuvnt grecesc care nseamn for. Dinamica grupului ar nsemna, ntr-o transpunere exact, forele care acioneaz n interiorul unui grup. Iar cercetarea dinamicii grupului s-ar apleca asupra acestor fore: naterea lor, modificrile ulterioare, consecine etc. Tehnologia dinamicii grupului (adic aplicarea practic a acestor fore) const, atunci, n utilizarea cunotinelor despre acest fenomen pentru atingerea unui scop oarecare. (D. Cartwright, 1969). Dei inventarea expresiei se datorete lui Kurt Lewin, sensul acesteia poate fi gsit n concepiile unor naintai cum sunt Comte, Simmel, Freud, Cooley. coala lui Lewin, ns, face din dinamica grupului studiul sistematic i experimental al structurii i proceselor ce se petrec n grup i determin relaiile grupului cu exteriorul. ntr-o prim etap, termenul desemna o tiin experimental, practicat n laborator, asupra unor grupuri reunite artificial. Utiliznd, ca metodologie, aparataj experimental de cuantificare a observaiilor, cercetrile asupra dinamicii grupului urmreau: funcionarea grupului, coeziunea i comunicaiile, creativitatea grupului, conducerea. ntr-o etap secund, acelai termen desemneaz organizarea grupului i eforturile de schimbare ale indivizilor. nseamn mai puin grupul de laborator i mai mult grupurile reale, grupurile constituite n snul organizaiilor. Astzi, dinamica grupurilor se constituie din dou mari pri: 1) n primul rnd, ansamblul fenomenelor psiho-sociale ce se produc n grupurile primare i legile ce le reglementeaz. Aceste fenomene sunt: a) relaiile ce se stabilesc ntre grupul primar i mediul su, b) influena exercitat de un grup primar asupra membrilor si, pentru care constituie o realitate i o valoare, influen generatoare a unui anumit climat psihologic, c) viaa afectiv a grupului i evoluia sa n diverse circumstane, d) factorii coeziunii i disociaiei. 2) n al doilea rnd, dinamica grupului este ansamblul metodelor de aciune asupra personalitii prin grup i a metodelor de aciune a acestor grupuri asupra grupurilor mai largi. Aici se cuprind: a) studiul proceselor de schimbare (atitudini, sentimente, percepii de sine i de altul) prin grup, adic a tehnicilor de manipulare a grupurilor, b) utilizarea metodelor de grup pentru tratarea tulburrilor de personalitate (metodele de psihoterapie prin grup), c) studiul schimbrilor sociale prin grupurile mici. Ideea utilizrii grupului ca un cmp dinamic al schimbrii sociale i individuale aparine lui Kurt Lewin. El este considerat ntemeietorul acestei direcii spectaculoase de 16

DINAMICA GRUPULUI

cercetare. Prin cteva articole scrise ntre 1944-1947 el propune conceptele fondatoare (cmp social i cmp de fore, canale sociale, spaiu de baz, schimbare) i metodele prin care grupul artificial (experimental), reunit ntr-un laborator, poate aciona printr-o dinamic proprie, asupra fiecrui membru al su. Lewin nelegea prin cuvntul dinamic un ansamblu de schimbri adaptative, care se produc n structura grupului, prin aciunile ntreprinse de ctre o parte din grup, avnd ca efect redistribuirea forelor n interiorul acestuia i reinstalarea ntrun nou echilibru. Pentru Lewin, grupul nu reprezint o sum de fore n interaciune, ci un ansamblu complex, avnd trsturi distincte. Grupul este un tot dinamic, un cmp de for n snul cruia se produc fenomene diferite de cele individuale, promovnd interdependena membrilor; se prezint ca un mijloc de intervenie asupra participanilor, n vederea schimbrii acestora prin dezvoltarea capacitilor lor de participare la decizii, de asumare a responsabilitilor, de aderare la idealuri democratice. Grupul experimental devine un mijloc de antrenament, un mediu de formare, un for tiinific de manifestare a savantului-cetean. Trei sintagme marcheaz nceputurile: a) Action Research (cercetare-aciune) derivnd din concepia lui Lewin dup care tiinele sociale sunt chemate s rezolve conflictele sociale, s lupte contra opresiunii, discriminrii i prejudecilor. Expresia poate desemna fie studiul raional, controlul efectului aciunii, fie gsirea celui mai bun comportament sau mod de aciune n vederea atingerii unui obiectiv, fie o intervenie la nivel global viznd organizarea unei strategii de aciune pentru a atinge scopurile propuse; b) Plannend Change (schimbarea planificat, voluntar) pune accentul pe relaia de consultan, aportul este deci de orientare clinic. K.D. Benne (1956), un psihosociolog din coala Lewin, lanseaz o teorie dup care intervenia trebuie s dezvolte sistemului-client capacitatea de a-i rezolva problemele (relaionale) de adaptare, ct i pe cele de ajustare la sistemul-grup. Accentul, prin aceast tehnic de sensibilizare a grupurilor i organizaiilor, cade pe cooperarea actorilor sociali n identificarea problemelor, pe centrarea asupra sarcinii i a realitii din interiorul sistemului, pe funciile educative i/sau terapeutice ale grupului pentru participanii la procesul de schimbare i pe rezolvarea efectiv a problemelor comune; c) Training-group-ul s-a nscut din observaiile psihosociologilor i din datele experimentale privind nevoile membrilor grupului: de recunoatere, de status social, de integrare i de afirmare. Reunii n mod artificial, membrii grupului sunt invitai s realizeze ce se ntmpl, ce se poate face, urmrindu-se ca, prin discuii, s se ajute reciproc, s se vad aa cum i vd alii, se neleag ce se ateapt din partea lor. Grupul e orientat deci spre formare reciproc, antrenament, nvare prin cooperare. T-group-ul s-a nscut n 1946, n cursul unui seminar de formare iniiat de K. Lewin. Doi dintre colaboratorii si, K. Benne i L. Bradford au continuat ideea, ntemeind la Bthel (Maine) un Laborator Naional de Formare avnd ca obiectiv dezvoltarea unor metode de formare pentru angajarea unor rapoarte interpersonale adecvate, nvarea unor comportamente sociale satisfctoare n exercitarea rolurilor sociale. ntr-o evaluare trzie, unii dintre colaboratorii lui Lewin (L. Bradford, Y. Gibb i K. Benne, 1964) au evideniat caracteristicile: participarea pentru a nva, nvarea tranzaciei cu ceilali, 17

ADRIAN NECULAU

dorina de a crea o societate miniatural mai bun, acordarea ajutorului i stimularea muncii eficiente. Rolul T-group-ului este acela de a construi un model colectiv n care fiecare membru s-i regseasc propriile exigene i s nvee s se articuleze la exigenele celorlali, inclusiv ale sistemului social. n 1976 K. Benne sublinia faptul c Lewin avea ca obiectiv i reeducarea celor defavorizai de practicile discriminatorii. elurile pe care le urmrete metoda T-group-ului se grupeaz n jurul ideii de nvare reciproc, de achiziie prin apelul la experiena celorlali: ncurajarea unui spirit de cercetare i de experimentare n relaiile sociale, promovnd nevoia de autoinformare privind articularea la contextul social; sporirea sensibilitii fa de ateptrile altora (contiina interpersonal lrgit); autenticitate sporit n relaiile interpersonale; dezvoltarea capacitii de a diagnostica situaiile sociale (interpersonale, intergrupale), de a angaja comportamente de colaborare i de a rezolva situaiile conflictuale prin angajarea n rezolvarea problemelor. Metoda se prezint ca o nvare situaional, iar participanii sunt invitai s nvee noi comportamente cognitive, relaionale, atitudinile. Un laborator n care se descopereau situaii noi, se efectuau cercetri intelectuale i se difuzau imediat rezultatele, aici i acum (De Visscher, 2001). Scopul acestei metode este s-l nvee pe fiecare participant s descopere ce se ateapt din partea sa i s realizeze relaii sociale mai eficiente. Schimbarea propus de Lewin se prezint ca un proces n trei etape: a) dezrdcinarea, invalidarea unui model comportamental inadecvat. Pentru a se elibera din capcana mulumirii de sine individul are nevoie de o tulburare emoional; b) transferul i c) instaurarea unor noi standarde de grup, fixarea vieii de grup la un nou nivel. Tehnica iniiat de Lewin, aplicat n medii ct mai diferite (ntreprinderi, coli, spitale) a evoluat spre forme noi, interferndu-se cu tehnici de formare sau de psihoterapie. Uneori accentul este pus pe eliberarea expresiei i afectivitii, pe dezvoltarea competenei verbale i corporale sau pe combaterea comportamentului depersonalizat i dezangajat. Aa au aprut grupul de sensibilizare, grupul de contientizare senzorial (corporal), atelierul de creativitate sau grupurile centrate pe dezvoltarea organizaional sau pe formarea echipelor. De Visscher, (1996) atrage atenia asupra faptului c, n timp, s-a produs o distanare ntre grupurile orientate ctre sarcin, roluri i funcii i cele orientate ctre grupul n sine, care se concentreaz asupra descoperirii grupului nsui, apelnd la schimburile verbale de informaii. Grupul de evoluie, de exemplu, pune accentul pe situaia unic, neobinuit, pe o mprejurare privilegiat care favorizeaz schimbul ntre participani. Grupul ajunge, prin schimb de informaii, la un model cultural i ncurajeaz transferul celor achiziionate n acest laborator. Experiena, achiziia dobndit aici este apoi aplicat n grupurile naturale. Grupul de evoluie se prezint deci ca o practic de derulare i dezvoltare n direcia nevoilor participanilor i nu ctre un model prestabilit. Spre deosebire de modelul clasic lewinian, care preconiza izolarea cultural, grupul de evoluie propune contactul cu realitatea concret, identificarea unor situaii de analizat, plecnd de la experiena trit de participani n grupuri i organizaii. Teoria i tehnica grupului de ntlnire, fondat de Carl Rogers (1971) propune participanilor s-i schimbe atitudinile i 18

DINAMICA GRUPULUI

comportamentele, s nvee s se accepte prin schimbul prilejuit de o ntlnire autentic cu alii. ntlnirea permite participanilor s descopere, la ceilali, atitudini sociale necunoscute, s-i dezvluie propria imagine n ochii altora, s gseasc sensuri noi cuvintelor utilizate. S realizeze o priz de contiin, crete astfel ncrederea n valoarea aciunii prin grup, n puterea grupului de a favoriza schimbarea personal. Un experiment realizat la Universitatea din Iai n 1977 (Neculau et al.), utiliznd metoda propus de Rogers, a dovedit c ntlnirea unor necunoscui poate evolua prin cteva fraze semnificative: explorarea i manifestarea unor aspecte personale semnificative, exprimarea sentimentelor interpersonale imediate n grup, acceptarea de sine i nceputul schimbrii. Achiziiile participanilor se dispun pe trei planuri: al sinelui (creterea contiinei propriilor sentimente i reacii i a efectului produs asupra altora, prin nelegerea sentimentelor i reaciilor celorlali; modificarea atitudinii fa de sine i fa de grup prin descoperirea toleranei, respectului i ncrederii); al rolului social (amplificarea contiinei rolului social, creterea responsabilitii individuale, schimbarea atitudinii fa de rolurile celorlali); al organizaiilor sociale (creterea ncrederii n valoarea aciunii prin grup i puterea grupului, contientizarea problemelor organizaiei i ale comunitii). Specificul grupului de ntlnire const n lipsa structurrii grupului, axarea discuiilor pe o tem fierbinte i distribuirea funciei de facilitator animatorului de grup.

II.2. Animarea grupurilor Cum se organizeaz o reuniune de grup, cum se conduce o asemenea reuniune, cum se anima un grup iat ntrebri ce preocupa pe cei ce vor s foloseasc metodele de grup ca mijloc de dezvoltare social i personal. Pentru cei ce anim munca n grupuri se folosesc mai muli termeni: animatori, lideri, monitori. Se pare c animatorul are mai curnd rolul de a incita, de a insufla via, n timp ce monitorul interpreteaz, ncearc s neleag, mpreun cu grupul, experiena comun (De Visscher, 2001). G. Palmade (1959) crede c n grupurile cu sarcin rolurile s-ar distribui spre producie (executarea sarcinii impuse), facilitare (reformularea obiectivelor, planificare, incitarea la munc, deblocarea situaiilor dificile) i organizare (amenajarea relaiilor dintre participani). Saint-Arnand (1972, 1978) ajunge la concluzia c cei ce anim grupurile i asum funciile: de clarificare (definete, reformuleaz, rezum, sintetizeaz), organizare (suscit, menine ordinea, planific) i facilitate (asigur atingerea obiectivelor, creeaz climatul favorabil, evit confruntrile). De Visscher crede c n orice grup puterea ar trebui mprit ntre expert (cel ce dispune de competen i i ofer serviciile), autoritate (deintorul puterii legitime, cel ndreptit s distribuie recompense i pedepse) i animator (organizator, nlesnitor). 19

ADRIAN NECULAU

Animatorul pare s fie membrul grupului care apare n procesul de evoluie a grupului. El se impune prin calitile sale i este acceptat. El nelege c trebuie s mpart responsabilitile, i asum sarcini dar i ncurajeaz i pe ceilali s se implice, exercit o influen mutual, devine motorul angajamentului i al schimbrii. Dac anim un grup de sarcin, atunci i asum funciile de regularizare a proceselor socio-afective, de producie, orientndu-se asupra sarcinii i favoriznd circulaia i comprehensiunea ideilor i opiniilor membrilor sau de facilitare a schimburilor, de funcionare eficient. Dac animatorul i asum rolul de psihoterapeut sau consultant de grup, atunci funciile sale pot fi grupate astfel: executiv (structureaz, planific, organizeaz, favorizeaz dezvoltarea personal a membrilor prin nvare interpersonal); de susinere afectiv (inspir cldur i ncredere, favorizeaz apariia unui climat de deschidere i acceptare); elucidarea proceselor de grup (propune interpretri, d un sens experienelor sau situaiilor confuze, propune modele conceptuale); stimulare emoional a interaciunilor, prin favorizarea expresiilor emotive intense i personale. El se axeaz pe trirea aici i acum, evit raionalizarea comportamentelor. FUNCIILE ANIMATORULUI Din cele spuse pn aici s-ar putea nelege c animatorul ar trebui s se rezume doar la aspectele umane ale interaciunii n grup, c el are ca principal rol pe acela de a facilita comunicarea, de a oferi cuvntul. Aceasta este valabil pentru grupurile de ntlnire, de evoluie, de dezvoltare personal. n grupurile cu sarcina, care-i propun s rezolve o problem, s produc ceva, animatorul este ales sau numit n funcie de competena i experiena sa. El poate fi un profesor, un adult cu experien n grupurile de elevi, un profesionist al muncii n grupuri. Rolul sau n acest caz este mult mai complex, el i asum i responsabilitatea de a armoniza relaiile, de a impune o atitudine general de respect fa de fiecare membru i intervenie, dar i de a stabili mpreun cu grupul reguli i norme precise, de verificare i evaluare a produciei grupului i a fiecrui participant n parte. El insufl via grupului, dar inspir i orientarea spre sarcin, stimuleaz eficacitatea. Dup o trecere n revist a mai multor modele, C. Leclerc (1999) definete funcia de animaie a grupului ca un ansamblu de roluri i abiliti de intervenie ce permit responsabililor desemnai, dar i altor membri ai grupului, s canalizeze energia lor ctre: comunicare, observare i elucidare, structurare, realizarea sarcinii colective i favorizarea climatului pozitiv.

20

DINAMICA GRUPULUI

Funciile de animatorCinci funcii generice Comunicare Favorizeaz nelegerea mutual i a interaciunilor Metacomunicarea Favorizeaz observarea i elucidarea proceselor de grup Producia Producia Privind realizarea Favorizeaz producia gru- sarcinii i a conipului i realizarea sarcinii nuturilor tratate de grup Facilitare Privind mijloacelor Structurare pentru a atinge Favorizeaz un demers obiectivelor grupucoerent i structurat lui respectnd procedurile Clasificarea Favorizeaz circulaia ideilor i nelegerea mesajelor Animarea grupului de sarcin (dup Palmade) Discuia n grupul optimal (Saint Armand) Psihoterapie i consultare (Liberman, Yalom i Miles)

Elucidarea proceselor grup

de

Organizarea Privind planificarea ntlnirilor, echilibrului participrii, gestiunea dreptul al cuvnt, sensibilizarea la timp. Facilitarea Susinere afectiv Regularizare Favorizeaz stabilirea reFavorizeaz un climat Privind relaiile ntre laiilor interpersonale i ine pozitiv i dezvoltarea unor membrii i priza cont de bogia emoiilor i relaii satisfctoare socio-afectiv a sentimentelor care anim membrii

Funciile executrii

Stimularea emoiilor Susinere afectiv

Aceste funcii includ ansamblul rolurilor pe care ar trebui s le joace animatorul de grup. Ele permit o viziune unificatoare n animarea grupurilor, oferind un cod de conduit pentru animatori. ntr-o lucrare recent, pentru uzul animatorilor de grup, M. Quaranta (2003) sintetizeaz astfel funciile practice pe care ar trebui s i le asume un animator de grup: a) nelegerea coninutului: - animatorul este vocea oficiala, purttorul de cuvnt al unei idei (orientri, model), el trebuie s asigure buna nelegere a coninuturilor vehiculate n timpul discuiilor, el explic n termeni clari i concii obiectivele reuniunii i verific dac acestea au fost bine nelese; - dac constat, la unii participani, dificulti de nelegere, el reformuleaz cu alte cuvinte ideile principale, clarific ideile emise i favorizeaz schimbul de preri ntre participani; - animatorul poate atinge acest scop i prin metoda reconcilierii, apropierii diferitelor opinii emise; - din cnd n cnd el trebuie s sintetizeze producia de idei, s trag unele concluzii i s reorienteze apoi discuiile spre piste noi. 21

ADRIAN NECULAU

b) stpnirea procedurii: - animatorul are puterea i datoria de a exercita un oarecare control asupra derulrii reuniunii. El acorda cuvntul participanilor, dar i modereaz interveniile, ncurajnd pe unii, barnd bravajul altora, administrnd timpul tuturor; pentru a evita frustraiile i insatisfaciile, el stabilete mpreun cu grupul reguli, proceduri de desfurare i vegheaz ca acestea s fie respectate; - el ocupa deci o poziie privilegiat pentru a observa dinamica grupului i a influena. Cnd crede c e oportun el poate interveni pentru a invita la cuvnt pe cei rezervai sau pentru a limita comentariile mult prea personale i iritante. n acest fel el introduce noi actori n joc, dezvolt schimburile, mbogete discuiile grupului. c) facilitarea relaiilor: - nc nainte de a ncepe reuniunea, animatorul instaureaz un climat de ncredere i stabilete reguli de baza pentru desfurarea aciunii. Conteaz mult primele contacte, de aceea i va controla mimica, privirea, sursul, jocul minilor, va avansa numai atitudini care ncurajeaz participarea; - n timpul reuniunii poate apela uneori la o glum sau las pe participani s se lanseze n discuii lejere. Se creeaz astfel un climat de complicitate, un curent de acceptan ntre participani; - acord pauze pentru a permite tuturor s se relaxeze; - dac se ajunge la o situaie de tensiune, pentru a evita degenerarea reuniunii, acorda cu atenie participanilor posibilitatea de a goli sacul i de a se sparge abcesul. REGULI DE BAZA PENTRU A ANIMA O REUNIUNE Pregtirea animatorului pentru a organiza i conduce un grup presupune nu doar o pregtire tehnic, ci i una psihosocial. El va ine seama, n primul rnd, de contextul n care se reunete grupul. Va porni de la ideea c toi cei prezeni se reunesc pentru a realiza ceva mpreuna, pentru a concretiza un proiect. El va transmite deci convingerea c se ateapt o implicare activ, pentru a atinge obiectivele vizate. Dac grupul se reunete i acord ncredere unui animator, nseamn c acesta i recunoate competena, se ateapt s organizeze interveniile i circulaia ideilor, i pune la dispoziie ncrederea sa. Iar el trebuie s rspund acestor ateptri. Cum i organizeaz animatorul prestaia pentru a rspunde ateptrilor? a) se pregtete bine pentru a face s avanseze munca comun, pentru a favoriza coerena i productivitatea grupului. Bunele intenii nu sunt suficiente. De aceea nu poate lsa pe ultimul minut pregtirea pentru reuniune. Iar buna pregtire nseamn a poseda maximum de informaii despre subiectul abordat, n scopul de a alimenta discuiile i a recunotea competentele celorlali. Buna pregtire mai nseamn c el este proaspt i disponibil psihologic i fizic pentru ntlnire, c las n culise eventualele sale probleme personale, ca poate s-i mobilizeze energia i s intervin prompt i colorat. Mai 22

DINAMICA GRUPULUI

b)

c)

d)

e)

semnific disponibilitatea de a se prezenta aa cum este de obicei, autentic, renunnd la tentaia de a juca un rol strin sau de a purta o masca. El rmne deci simplu, aproape de participani, incitndu-i sa-si foloseasc gndirea libera. Buna pregtire mai nseamn capacitate de a anticipa situaiile dificile, de a face fa tensiunilor i conflictelor, de a stimula pe cei apatici etc. Adic de a pregti un scenariu de aciune, predeterminnd rolurile ce presupune c le vor juca diferii participani. ntr-un cuvnt el se prepar precum un actor, face un orar al etapelor i posibilelor intervenii, nu las nimic la voia ntmplrii; fixeaz un obiectiv clar i precis pentru a prezerva unitatea grupului. Numai astfel se obine un sentiment de apartenena i motivaia necesar scrierii unui spirit de grup. Fr obiective, o reuniune este o simpl ntlnire nonproductiv. De aceea animatorul va preciza obiectivele urmrite, pentru dezvoltarea grupului, obiective pe care le va repeta de cteva ori n timpul edinei, pentru a fi contientizate. Interveniile sale ulterioare vor fi bine calibrate, fie intervenind ferm, fie nuannd n funcie de desfurarea discuiei. Scopul este s ating obiectivele propuse i s se ndeplineasc sarcina fixat. La sfritul reuniunii va sublinia rezultatele obinute, oferind un feed-back pozitiv; organizeaz bine timpul de lucru. Face pe participani s neleag c timpul are o valoare, inclusiv financiara, ca buna gestionare a timpului face s creasc calitatea vieii, ca eficacitatea este o exigen a contextului social actual. n acest scop se prezint n faa grupului cu un bun plan de munc, n care se subliniaz ordinea prioritarilor, menioneaz timpul care se va acorda fiecrei secvene. Nu mai puin important este punctualitatea: reuniunea trebuie s nceap la ora prevzut, timpul fiecruia s fie tratat cu respect, eventualele deviaii de la program s fie tratate cu inflexibilitate. Comportamentul care se cere adoptat este acela al minii de fier ntr-o mnu de catifea: stabilete mpreun cu grupul regulile reuniunii, modul n care trebuie s se deruleze interveniile, cere renunarea la divagaii i glume inutile, se comport ntr-un mod discret, observ i decodeaz, se pune n serviciul echipei. n concluzie ajut grupul s intre ntr-o atitudine de lucru, s evolueze spre o nou dinamic; d prioritate obiectivelor, manifestnd flexibilitate n schimbarea strategiei dac acest lucru se dovedete necesar. n acelai timp menine stabilitatea, linia directoare fixat de la nceput. Rezistena presiunilor i eventualelor ncercri de deturnare, fr s-i impun ns ideile sale; uniunea face fora iat ideea care-l conduce n aciunile sale. n acest scop impulsioneaz participanii s se implice n aciune i s adere la obiectivele grupului, mobilizeaz energiile, stimuleaz producia de idei i inovaia, galvanizeaz energiile membrilor echipei, ine cont de dorina acestora de a evolua i a se dezvolta personal. Stimuleaz deci pe fiecare s-i descopere i afirme autenticitatea (expresia spontan, adevratele emoii) i transparent. Le transmite n acelai timp un sentiment de securitate, le sugereaz c se gsesc n mini bune, c el i poate valoriza, c le poate fi 23

ADRIAN NECULAU

f)

util, c-i poate ajuta s-i dobndeasc o nou stim de sine i au ansa de a evolua personal; creeaz o bun atmosfer, o bun dispoziie reconfortant, o atitudine pozitiv. Aceasta prin solicitarea respectului pentru fiecare membru, prin facilitarea contactelor, prin ncurajarea unei atitudini empatice. Calitatea expresiei sale va juca un rol important n creterea tonicitii grupului, n alegerea unui ritm de lucru convenabil. Va evita, n consecin, tonul iritant, interveniile care descurajeaz. Dimpotriv se va dovedi imparial, va recunoate obiectiv bunele intervenii, va fi interpretul fiecruia i garania bunei nelegeri.

ESTE ANIMATORUL UN LIDER? Animatorul are o funcie oficial, cu care a fost investit sau pe care a dobndit-o etalnd competena sa n sarcin. El pornete la drum cu un status recunoscut de ef, de lider, autoritatea s i confer anumite drepturi i datorii. Pentru a gestiona cu succes sarcina ce i-a fost distribuit, el trebuie s posede un oarecare talent de a conduce, competena care se gsete departe de dirijarea paternalist a grupului-clasa, practicat de ctre unii dintre profesori. El este sau ar trebui s fie un lider modern, acceptat, recunoscut pentru capacitatea sa, urmat n aciunile sale, apreciat pentru stilul su suplu. Ce nseamn a fi un bun lider? Exist o literatur bogat n acest domeniu (vezi i lucrarea noastr: Adrian Neculau, Liderii n dinamica grupurilor, Editura tiinific, Bucureti,1977), fie relativ la liderii formali, specialiti ntr-o anumit sarcin (cum ar fi profesorul, eful unei echipe, directorul unei organizaii), fie orientat spre descrierea calitilor unor lideri nonformali, care apar i se afirm n cursul unei aciuni sau al unei activiti nonformale. Calitile prin care se impune un bun lider in att de competena sa n sarcina, de ct i de capacitatea de a interaciona, de a comunica, de a orienta munca i aciunile celorlali, de a ntreine o atmosfera pozitiv n grup sau de a organiza munca astfel nct s fie atinse obiectele propuse. Puterea sa rezult din felul n care i valorific urmtoarele competene: a) Puterea de a influena se refer la capacitatea de a articula, unifica, ralia inteniile i aciunile membrilor grupului i nu la dorina de a impune propriile opinii sau idei. Aceast putere se afirm prin entuziasm i atitudine pozitiv, prin capacitatea de a atinge eficacitatea n condiii de presiune, prin puterea de a transforma o viziune n realitate i de a obine ncrederea colaboratorilor. A influena nu nseamn a manipula sau a declana conflicte, ci a descoperi energiile grupului i a le canaliza spre scop, stimulnd participarea. Sunt total nerecomandate atitudinile de nchidere, rigide, ca i practica de a msura i evalua fiecare intervenie a celorlali, emanaie a unui ego prea dezvoltat. A conduce un grup presupune totala eliminare a dorinei de afirmare cu orice pre din partea animatorului. Acest tip de atitudine este imediat detectat i respins de ctre grup. Este apreciat, n schimb, atitudinea de respect, capacitatea de a asculta, dorina de a face 24

DINAMICA GRUPULUI

b)

c)

d)

e)

grupul s evolueze. Din acest motiv animatorul trebuie s fie atent la modul n care este perceput i s-i organizeze oferta comportamental n funcie de interveniile celorlali i de personalitatea fiecrui membru. Totul conteaz: poziionarea ntre ceilali i nu n fa sau n opoziie, organizarea grupului n aa fel nct s nu favorizeze pe unii dintre participani, conferindu-le un avantaj spaial. Se recomand, de aceea, organizarea de tip mas rotund, fa n fa i cot la cot. S nu neglijm faptul c astfel putem favoriza jocul reciprocitii, care presupune buna emisie i recepie de informaii, mprirea ideilor i a emoiilor cu ceilali, ncurajarea fiecruia de a participa. Cultura comunicrii. Animatorul nu se rezuma doar la a transmite informaii i consemne, ci va fi preocupat de ascultarea mesajelor membrilor, de ncurajarea exprimrii, de impunerea respectului pentru ideile fiecrui participant. El va folosi n acest scop toate posibilitile pe care i le pune la dispoziie cadrul organizat al grupului. Va ncepe, se nelege, prin a-i arta disponibilitatea, element cheie al comunicrii deoarece determin nivelul de ncredere. Aceasta se exprim printr-o atitudine receptiv i cordial, prin manifestarea respectului pentru fiecare idee emis i care poate contribui la dezvoltarea proiectului comun. Tonul franc, autentic, un comportament non-verbal n acord cu mesajul ajut la transmiterea unei asemenea atitudini de ncurajare. A ncuraja motivaia. Pentru a motiva participanii este necesar s descoperi i s deschizi dorina lor de a participa atingnd coardele lor sensibile, cerndu-le adeziunea. Motivaia nu se impune, nici nu se prescrie. Ci se dezvolt ncurajnd linii de solidaritate i spiritul de echip, fcnd s vibreze ncrederea n scopul comun, procurnd fiecruia sentimentul c particip la o misiune important. Orice mic gest (un comentariu gentil, o privire sincer, o aprobare clduroas) poate declana aceasta atitudine de implicare afectiv. Nu mai puin important e atitudinea empatic, capacitatea de a te situa n pielea altuia, de a-i nelege preocuprile, prioritile, opiunile. A ncuraja ierarhia pe orizontal nseamn a renuna la ordinea clasic, piramidal, la autoritatea pe care i-o confer organigrama inflexibil, n schimbul privilegierii muncii n echip. Relaiile superior-subaltern convenionale tind s dispar n lumea modern i s fie nlocuite de cele dintre un antrenor i echipa cu care coopereaz. Se utilizeaz astzi, tot mai mult, termenul de coach, adic de specialist care mprtete mpreun cu ceilali membri responsabilitile comune i procesul decizional. Se pune accent tot mai mult pe consultaie, pe concentrarea asupra performanei, pe munca n comun concretizat n proiecte de echip. Trateaz-i pe ceilali aa cum ai vrea s fii tu tratat. Chiar dac unii sunt diferii, uneori mai puin competeni n sarcin sau mai fragili psihic, ei au dreptul la acelai tratament. A recunoate diferena nu nseamn a o ignora sau reprima, ci a da aceeai ansa de expresie fiecrei existene, fiecrei persoane care are nevoi fundamentale i are dreptul la satisfacii ca toi ceilali. Cine nu accept diferena poate provoca resentimente care se pot solda cu dereglarea ambianei grupului. Se cere oricrui lider s-i neutralizeze sentimentele de 25

ADRIAN NECULAU

superioritate, numai astfel poate cere tuturor s accepte pe toi, s recunoasc cu sinceritate diferena, s nu ofenseze. f) A admite erorile fr a blama, reprima sau a te spla pe mini, aruncnd nereuitele n capul altora, pare a fi cea mai buna atitudine. A accepta criticile, a recunoate erorile semnific maturitate i competen profesional i psihosocial. Animatorul unui grup trebuie s admit c nimeni nu este perfect, nici mcar el nsui. El poate lua decizii greite, poate avea gesturi neconvenabile, poate ncerca s-i impun ideile sale. Provocat de gesturi i atitudini din grup, animatorul este dator s-i examineze critic comportamentul i s-i reformuleze oferta. El trebuie s fie animat de gndul c trebuie s fac s se deruleze bine lucrurile, s insufle responsabilitate grupului. Aceasta poate ncepe prin recunoaterea public a propriilor erori, printr-un mea culpa sincer care poate atrage simpatie. Unui lider care-i asum eecurile cu curaj nu-i va fi refuzat ncrederea. Fa de ceilali ns trebuie s-i controleze limbajul, s nu culpabilizeze, s nu se lase furat de reacii impulsive i s nu se lase antrenat n jocul acuzaiilor. O eroare este doar un act ratat, o etap menit s amelioreze munca comun aceasta ar trebui s fie filosofia dup care se conduce. g) A menine echilibrul iat principala preocupare a liderului. Adic a ajuta grupul s-i defineasc scopurile i s gseasc cea mai buna strategie, s identifice obiective mai mici, de etap, realizabile i msurabile, s insufle tuturor o mentalitate de ctigtor. Asupra lor nii i asupra modului comun de a lucra. Ctigtorul este un lider natural, cinstit i preocupat de munca sa, concentrat asupra scopurilor comune, promovnd un climat de armonie, inspirnd ncredere, influennd nu prin fora, ci prin competen. h) A utiliza puterea spiritului iat o atitudine pozitiv, pragmatic i raional, care se impune prin planificare i aciuni bine conduse, prin gesturi concrete i eficiente, care pot fi observate i msurate. Noi suntem ceea ce gndim; atitudinile noastre mentale, orientarea gndirii noastre pot favoriza sau defavoriza aciunile noastre concrete, pot conduce la realizri sau nu. Umorul, ca i ncrederea n sine, de pild, pot dezvolta atitudini mentale pozitive. II.3. MUNCA N ECHIP coala sociologic de la Bucureti, prin D. Gusti i colaboratorii si, a dezvoltat o form original de cercetare-intervenie n viaa satelor: echipa. La fiecare campanie monografic au participat echipe interdisciplinare formate din sociologi, folcloriti, geografi, medici, muzicologi etc., pentru a surprinde, conform concepiei colii, toate cele patru cadre de manifestare a satului: biologic, istoric, psihic, cosmic. nfiinarea Serviciului Social obligatoriu al studenilor la sate (1938) a constituit un nou prilej de manifestare a acestui spirit de cooperare n munca tiinific. Facem apel, scria D. Gusti, la colaborarea studenilor de la toate facultile i de la toate universitile pentru ca, umr la umr, s se poat cunoate mai bine realitatea social. Satul, ca unitate social, credea sociologul romn, trebuie cunoscut i transformat printr-o cultur total, mbrind sntatea, munca, 26

DINAMICA GRUPULUI

sufletul, mintea. Aceast intervenie nu este posibil dect printr-o abordare n echip. ntrun articol-program intitulat Gnduri de temelie pentru munca echipelor studeneti, D. Gusti ndemna la nfrirea cu satul, pentru transformarea lui sufleteasc, la manifestarea echipei n totalitatea ei, dobndirea unei contiine de echipier i formarea unei personaliti de echipier. Dou condiii punea D. Gusti studenilor-echipieri: o desvrit prietenie ntre cei ce formeaz echipa i o sincer nfrire a echipei cu satul. Iar H.H. Sthal, vorbind despre etica muncii n echip, considera c aceast tehnic a muncii colective este cel mai de seam lucru: sdete sentimentul de a te ti prta la toate, prietenia pn la jertf, exerciiul spiritual, cel adnc omenesc. Volumul Cartea echipelor (1939) reunete texte scrise de ndrumtorii colii de sociologie de la Bucureti i de ctre participanii la diferite echipe de cercetare-intervenie. Iat cteva titluri care ilustreaz preocuprile echipierilor: Metoda Echipelor Studeneti; Echipa i fii satului; Despre noi, cei din Echipe; edinele de sear ale Echipei; Ce este un ef de Echip?; O nou coal de Echipieri; Echipieri rani. Conceptul modern de echip i tehnica muncii n echip putem constata premerge evoluiilor recente. Echipa este un grup primar n care relaiile sunt directe (fiecare cunoate pe fiecare) i se reflect n unitatea de spirit i aciune a participanilor. n urm cu dou decenii, Roger Mucchielli, n lucrarea Le travail en equipe (1984) definea echipa prin cuvinte ca: solidaritate, bune legturi, unitate, comunitate de spirit, relaii socio-afective bogate etc. El a identificat apte caracteristici ale echipei ca grup primar: a) Un numr redus de membri. b) Calitatea relaiilor interpersonale, exprimat printr-o reea de legturi vii, ce se formeaz n timpul aciunilor echipei. n echip, relaiile inter-umane joaca un rol esenial, membrii au contiina apartenenei la o form de cultur comun. Aceasta se exprima nu doar prin adeziune ca acceptare, ci i prin voina de adeziune, de implicare personal. c) Angajamentul personal are o semnificaie aparte. Echipa nu e doar o colecie, o adunare de indivizi, ci o totalitate, un grup psiho-social vivant i evolutiv, o interdependenta contient unde fiecare vine cu competena sa, o unitate de aciune. Angajamentul personal joac aici un rol important i d seama despre calitatea participrii. d) Echipa este o unitate particular n desfurare, care-i refasoneaz continuu profilul. Nu e numai o unitate de spirit, ci i una social, n continu desfurare, care-i modifica configuraia; un organism n evoluie. e) Echipa se prezint i ca o intenionalitate ctre un scop comun, acceptat i dorit de ctre toi membrii. Cooperarea ia aici forma co-responsabilitii. f) Constrngerile n interiorul echipei sunt rezultatul orientrii spre obiectivul comun. Echipierii convin s renune la unele scopuri i liberti personale, n vederea atingerii obiectivului comun. Ei aleg o tactic comun care presupune o coordonare colectiv i o disciplin de organizare.

27

ADRIAN NECULAU

g) Structura organizatoric a echipei variaz n funcie de tipul de aciune, de obiective i de contextul specific. Organizarea intern a echipei are rolul de a distribui sarcinile n funcie de competentele membrilor. Dar aceasta trebuie s fie simpl i supl. DEFINIIA I CARACTERIZAREA ECHIPEI Literatura despre munca n echipa este deosebit de bogat. Dac s-a diminuat, n ultimii ani, numrul de titluri referitoare la grup, a crescut interesul pentru echip ca loc privilegiat de realizare i dezvoltare personal. Munca n echip este considerat calea cea mai fecund i mai eficient n nvare, n luarea deciziilor i n conducere, n industria modern. Cum orice echip se formeaz n vederea atingerii unui obiectiv i cum orice echip organizeaz munca n ansamblu, accentul n lucrrile recente se pune pe optimizarea interaciunilor, normalizarea conduitelor, luarea deciziilor comune, stilul de conducere sau gestionarea conflictelor. Un cercettor al muncii n echip n situaii de nvare, Jean Proulx, ne ofer, prin definiia pe care o propune, o bun introducere n aceast problematic: Munca n echip este o activitate de nvare, limitat n timp, prin care dou sau mai multe persoane nva s execute, n ansamblu i ntr-un mod interactiv una sau mai multe sarcini mai mult sau mai puin structurate, n vederea atingerii unor obiective determinate (Jean Proulx, 1999, p.37). Dintr-o perspectiv apropiat, ntr-o lucrare recent, Olivier Devillard (2003) distinge, la rndul su, cteva caracteristici care fac din echip un organism vivant i o organizaie magic, datorit forei sale de a impune un nou mod de organizare, cu reguli, rituri i caracteristici specifice, capabile s reasambleze persoane diferite ctre un obiectiv comun, ntr-o manier perfect stabilit. El definete, la rndul su , echipa ca un grup de indivizi, organizai ntr-un ansamblu, condui de un lider i orientai spre acelai obiectiv. Aceast formulare pune n eviden patru componente: a) un grup de echipieri; b) un ef (pilot, manager, responsabil); c) un obiectiv; d) practici care vizeaz concentrarea spre aciune. Absena oricruia dintre aceste patru elemente poate pune n discuie caracterizarea unui grup ca echip. S analizm mai ndeaproape caracterizarea echipei din aceast perspectiv. n concepia lui Devillard echipa este un organism vivant, care se compune, prin comparaie cu corpul uman, din membre, un sistem nervos i un creier care dirijeaz organismul. Fiecare organ are rolul su i contribuie la funcionarea ntregului. Mai mult, organismul acesta i-a format sisteme specializate pentru protecie, transmitere de informaii, un sistem digestiv pentru digerarea informaiilor i un sistem imunitar pentru protecia contra atacurilor din afara. Echipa este o unitate constituit din sub-ansamble autonome, ceea ce-i confer complexitate i for. Echipa, mai crede Devillard, are o dubl orientare: spre sarcin i spre echipieri. O echip nu e un grup psihologic, format n funcie de afiniti, ci i propune atingerea unui obiectiv i se impune prin aciunea comun. Echipa funcioneaz i n registrul afinitate, dar principala sa partitur este sarcina; ntreaga organizare este subordonat atingerii scopului 28

DINAMICA GRUPULUI

comun, chiar dac cultiv dimensiunile colective. Orientarea spre sarcina poate nate spiritul de echip, psihologia de echipaj angajat ntr-o aventur comun.Grupa de Serviciu Comitet lucru Atinge un re- S conduc un S realizeze o S afieze o S reuneasc i zultat punctual ansamblu sarcin comun funcie specific s reprezinte Misiune cu o miz im- mbarcat. instituiei. entiti dis-tincte portant. pentru decizie. mprit con- Asigurat de un Exersat de un Exersat de un Arbitraj ntre form statutului, cpitan (singur animator. responsabil cu reprezentani de Putere expertizelor i decide). delegaie. un preedinte. funciilor. Co-responsabi- Responsabil de Co-responsabi- Responsabil Interfa ntre litate uman i obiectivul su litate pentru pentru sarcinile entitatea sa de Responsabilita tehnic a obiec- individual. obiectivele sale. apartenen. tea membrilor tivelor indivicolective. duale i colective. Reunete o mi- Ajunge ntr-un Calitatea reali- Proiect lateral Legat de pereProiect z pentru antu- post bun. zrii. funciei. nitatea instituraj. iei. Trebuie s fie Solidaritate n Trebuie s fie Poate fi Accept optimal din afara tuturor suficient de bun variabil. interese Coeziune punct de vedere legturilor de contradictorii. uman i tehnic. afeciune. Caliti legate Capacitate de a Legat de coo- Caliti de Negociere, de interdepen- administra perare. execuie. ndeplinirea Calitatea den. promiscuitatea riguroas a unui necesar i conflictele mandat. psihologice. Uneori teritori- Teritorial Foarte organi- Teritorial i Cot la cot, cu al, cooperativ numai roluri zat. solidar. priz n contul i sinergic. clar definite. diferitelor Funcionare Multe iniiative Respect strict al obligaii. legate de regulilor. aciune. Co-aciune Recurent Inovatoare i Recurent. Reflect i mpreun. potrivit proce- riguroas. decide durilor stricte. mpreun. Aciune Transmite instruciuni entitilor. Echipa Echipaj

Dinamica echipei se sprijin pe fundamente variate: motivaiile echipierilor, miza aciunii, dozajul unitarii i diversitii, puterea. Toate acestea se conjug i se orienteaz pentru a atinge un efect dinamic. Trei factori stimuleaz oamenii s lucreze mpreun: a) coaciunea, atracia fiecrui individ pentru ceilali i ctre echipa ca model de identificare. Prezenta altora stimuleaz, mobilizeaz, augmenteaz aciunea de nvare; b) influena 29

ADRIAN NECULAU

reciproc a proceselor umane i operaionale. Primul nivel este un proces obiectiv, constatabil, msurabil: aciunea n sine i produsul acesteia. Al doilea nivel este acela care vizeaz grupul i persoanele ce-l compun, el este un proces subiectiv, implicnd aspectele afective ale interaciunii. Contextul exterior, mobilizarea participanilor, stilul managerial, tipul de participare, relaiile dintre persoane sunt cteva elemente care releva logica subiectiva a echipei. Cele dou logici, obiectiv i subiectiv, au un efect dinamic. De aceea se cere fiecrui echipier s se centreze att asupra sarcinii, ct i asupra grupului c) conjugarea a trei logici de funcionare colectiva presupune ca echipa s funcioneze riguros i flexibil, n acelai timp, mprind sarcinile i rolurile, acoperind ntreaga problematica, definind reguli i respectndu-le. Cele trei logici sunt logica teritorial, logica cooperrii i logica sinergiei. Prima se refer la definirea sarcinilor n teritoriu pentru fiecare membru; a doua presupune ca fiecare sarcin s fie abordat ca o operaie colectiv, ceea ce va responsabiliza pe toi s se implice n funcie de sarcina i situaie; iar a treia semnific dependena fiecrui echipier de ceilali, interaciunea, competena de articulare reciproc, capacitatea de a face mpreuna ceva, dezvoltnd inteligena colectiv.

Logica teritorial

Logica cooperrii

Logica sinergiei

Jean Proulx, pe care l-am invocat mai sus, ne propune, la rndul sau, un inventar a problemelor cu care se poate confrunta orice echip: a) Normalizarea n echip se refer la un numr de reguli de conduit care sunt mprtite de ctre toi membrii echipei. Ele acioneaz n primul rnd ca norme explicite (formale, oficiale, sub forma de consemne de punctualitate sau reguli de comunicare) preciznd comportamentele ateptate, precum i pe cele interzise. Dar i ca norme implicite, norme care nu sunt formulate oficial, dar sunt mprtite de toi, de exemplu norma nonagresiunii fizice. Normele regleaz relaiile dintre membri i au un caracter funcional. b) Coeziunea n munca de echip favorizeaz randamentul, dar i dezvoltarea reciproc sau creterea interdependent. Diminuarea antipatiilor sau tensiunilor rezult din angajamentul echipierilor, orientai ctre scopul comun i preocupai de creterea performanei colective. c) Luarea deciziei n munca de echipa este problema tuturor membrilor. Deciziile de tip autocratic sunt nefaste pentru coeziunea echipei. Chiar i cele de tip expert, care nu apeleaz la competena tuturor, risc s produc o brea ntre membri, ncurajnd rivaliti inutile i dnd sentimentul marginalizrii unora. Deciziile luate prin apelul la puterea 30

DINAMICA GRUPULUI

majoritii pot transa chestiunile litigioase, dar aceasta procedura poate favoriza apariia unor jocuri sociale periculoase ca formarea de coaliii, evitarea discuiilor sau dezbaterilor de fond etc. S nu uitm c adesea se recurge la votul majoritii n absena criteriilor clare sau a argumentelor decisive. Deciziile prin consens sunt n principiu cele ce convin mai bine muncii n echip. Ele apeleaz la contribuia i la resursele fiecrui membru, responsabilizeaz pe toi, pare a fi cel mai bun mijloc de tratare a problemelor delicate ale grupului. Pentru a obine consensul se cere ns timp, consum de energie, capacitate de a ajunge la compromis i mult diplomaie. d) Conducerea echipei de munc poate influena pozitiv sau negativ productivitatea i moralul. Liderul autocratic, exercitnd o putere coercitiv prin faptul c impune deciziile sale, risc s fac s se diminueze producia, dar s i declaneze ostilitate i tensiuni pe orizontal i pe vertical, contra sa. Acest tip de conducere pare s fie eficient ns n grupele imature, n care membrii nu sunt capabili de discuii relative la munca comun. Conducerea democratic pune accentul pe consultarea echipierilor, pe obinerea asentimentului general pentru o decizie comun, pe participarea optimal i perspectiva contextual. Liderul situaional este acela care poate influena cel mai bine eficacitatea i funcionarea echipei. El intervine punctual n situaii date, acioneaz cu pertinen, i adapteaz conduita la dinamismul echipei. e) Conflictele fac parte integrant din relaiile umane i sunt inerente muncii n echip. Tradiional ele sunt considerate fenomene nefaste, destructive. Dar cercetrile i observaiile specialitilor ne releva faptul c ele pot avea o influen structurant a relaiilor dintre indivizi, pentru ca-i obliga s-i reevalueze ideile i conduitele. Conflictul nu are numaidect o conotaie negativ, ele pot fi considerate i benefice pentru c pot scoate n relief opoziiile sau incompatibilitile. A gestiona conflictele nu nseamn a le evita, aceasta nu elimina contradiciile, nu permite examinarea complexitii situaiei. A le dezamorsa prin amnare sau escamotare nu duce de asemeni la rezultate. A rezolva un conflict nseamn a intra n materie, a nelege sursele conflictului, a-l trata deschis. Soluia forei comporta departajarea unui ctigtor i a unui perdant, presupune o victorie a cuiva contra altcuiva care pierde. Iar pentru a ctiga e nevoie de strategii ca cererea imperativ, intimidarea, insistena sau manipularea aciuni care pot duce la disoluia echipei. De preferat e soluia compromisului, cnd fiecare pierde cte ceva, dar nimeni nu pierde lucruri eseniale. Dar aceasta soluie de rezolvare poate fi uneori scump, participanii nu mai pot reveni la starea i statutul lor anterior, fiecare pierde totui ceva, nimeni nu-i mai poate legitima poziia de dinainte de conflict. Soluia integrrii ofer posibilitatea ca nimeni s nu piard, ca toi s ctige. Acest tip de abordare opune pe Noi contra lui Eu vs. Tu, ofer ntietate rezolvrii problemei i nu tranrii diferendului ntre indivizi, face apel la inteligena indivizilor, punnd intre paranteze emoiile. Relaiile n cazul acestui model este dintre un ctigtor i altul, dintre doi parteneri diligeni. 31

ADRIAN NECULAU

f) Competiia i colaborarea par s fie dou soluii care se completeaz reciproc. Competiia poate fi inter-echipe sau intra-echip. Primul tip poate fi eficace n unele condiii, al doilea este o soluie periculoas pentru c demobilizeaz i induce ostilitate ntre membri. Cooperarea, fcnd apel la efortul colectiv, poate augmenta producia i face s creasc sentimentul participativ, dar nu e singura soluie. mbinarea celor dou strategii poate fi o bun soluie. Cu condiia s se respecte unele reguli. n cazul unor competiii ntre echipe se cere ca sarcinile s fie echivalente. Rezultatul ar fi creterea coeziunii n interiorul echipei. E bine s se insiste asupra caracterului ludic al competiiei, s se dedramatizeze ntrecerea. Apoi, pe ct posibil, s se analizeze i evalueze munca n echip. n fine, e bine s fie subliniat efortul comun i nu faptul c unii au pierdut i alii au ctigat. ECHIPA I ECHIPIERII Echipa funcioneaz ca un sistem, fiecare subsitem antrennd funcionarea ntregului. ntr-o viziune analitic, sistemul echip se prezint ca un complex de angrenaje care interacioneaz, transmit, exercit presiuni, filtreaz, compartimenteaz, structureaz. Viziunea sistemic ne propune abordarea echipei ca un tot integrat, cu un sens propriu, care funcioneaz ca un corp autonom, care articuleaz toate componentele. Echipa mobilizeaz pe membrii si utiliznd trei mecanisme (Devillard, 2003) ce concur la dinamica echipei, fiecare contribuind ntr-o manier proprie la acest efort comun i la performana colectiv: a) satisfacia personal e echipierilor, de la nevoile de apartenen i recunoatere pn la lrgirea spaiului sau de influen. Echipa ofer fiecruia posibilitatea de a iei din izolare, de a exercita influena, de a se exprima, de a juca roluri noi, de a-i depi limitele individuale, de a se identifica, de a funciona colectiv; b) stimularea reciproc rezult din capacitatea echipei de a impune interdependen ca un stil cognitiv i social, ca un model de via. Efectul e creterea ncrederii n sine, stimularea sentimentului de ncredere, apariia nevoii de apartenen toate acestea ca mijloc de dezvoltare personal; c) atracia pentru echip funcioneaz ca o sursa de motivaie, creeaz o dorin de participare, induce un sentiment stenic i o dorin de identificare cu ethosul comun. Trei principii, crede Devillard,


Recommended