UNIVERSITATEADE ARHITECTURĂ ŞI URBANISM ‘‘ION MINCU’’BUCUREŞTI
DIALOGUL CONCRETULUI CU VIRTUALULÎN ARHITECTURA MODERNĂ;
METAFORA SPAŢIULUI ARHITECTURAL
TEZĂ DE DOCTORAT
- REZUMAT-
ÎNDRUMĂTOR : PROF. DR. ARH. RADU TĂNĂSOIUDOCTORAND: ARH. RALUCA MARIA MANOLIU
București 2011
UNIVERSITATEADE ARHITECTURĂ ŞI URBANISM ‘‘ION MINCU’’BUCUREŞTI
DIALOGUL CONCRETULUI CU VIRTUALULÎN ARHITECTURA MODERNĂ;
METAFORA SPAŢIULUI ARHITECTURAL
TEZĂ DE DOCTORAT
- REZUMAT-
ÎNDRUMĂTOR : PROF. DR. ARH. RADU TĂNĂSOIUDOCTORAND: ARH. RALUCA MARIA MANOLIU
București 2011
Cuprins
IntroducereIntroducere în arhitectura algoritmică
Capitolul IParcursul metaforei antropomorfe în arhitectură de la Vitruvius la morfo-geneză
Capitolul IIEvoluţia imaginii arhitecturale de la document static bidimensional la en-titate tridimensională
2.1 Formalism (digital) sau proces deschis? 2.2 Cercetarea în domeniul proiectării digitale 2.3. Capacitatea generativă a virtualului 2.4. Statutul actual al imaginii arhitecturale
Capitolul IIIFrontierele permeabile ale materialului şi imaterialului
III. 1. Impactul tehnologiilor asupra proiectării şi execuţiei de arhitectură III.2. Arhitectură asistată de computer şi arhitecturi digitale III.3. Proiectarea de arhitectură devine continuum digital III.4. Morfogeneza III.4.1. NURBS III.4.2. Proiectarea parametrică III.4.3. Modelare dinamică III.5. Metode de execuţie digitală a proiectelor de arhitectură III.6. Către o nouă materialitate a arhitecturii III.7. De la Fordism la particularizarea în masă III.8. „Forma urmează forţa” III.9. Concluzii
Capitolul IVLimite şi posibilităţi ale proiectării asistate de calculator.Algoritmul în arhitectură
IV.1. Computerul – instrument sau participant activ în procesul de creaţie?
IV.2. Moduri contemporane de utilizare a computerului în arhitectură. Introduc-ere în algoritmi. IV.3. Problema alterităţii digitale IV.4. Scurt istoric al arhitecturii algoritmice IV.5. Tipuri de algoritmi utilizaţi în proiectare
5.1. Operaţii booleene 5.2. Căutarea stocastică 5.3. Fractali 5.4. Automate celulare 5.5. Gramatica formelor 5.6. Sisteme Lindenmeyer 5.7. Algoritmii genetici 5.8. Hibridizare
IV. 6. Ordine, haos şi posibile aplicaţii arhitecturale 6.1. Amfibolia 6.2. Simbioza 6.3. Complexitate
6.3.1. Recursivitate 6.3.2. Rotaţii subtile
IV. 7. Exemple metodologice şi practice 7.1.Exemplu de protocol pentru producerea unei arhitecturi generate 7.2. Stadionul din Beijing 7.3.Biblioteca din Praga
IV.8. Concluzii
Addendum Capitolul IVCreativitate umană versus creativitate artificială
Capitolul VArhitectura digitală, o provocare pentru pedagogia proiectării
V.1. Teorie, cunoştinţe, modele şi mediu V.2. Obstacole în calea schimbării
2.1 Schimbări suferite de mediile de proiectare 2.2 Modificări survenite în baza de cunoştinţe arhitecturale
V.3. Generalităţi: apariţia şi dezvoltarea proiectării digitale 3.1 Modificări teoretice 3.2 Noi concepte: transcenderea paradigmelor sintactice lingvistice/for-
male V.4 Modele de proces de proiectare
4.1 Introducere 4.2 Modelele de formare
4.3 Modele generative 4.4 Modelul bazat pe performanţă
V.5 Provocarea reprezentată de un cadru pedagogic de definire a didac-ticii proiectării digitale
5.1 Impactul conţinutului conceptual 5.2 Dincolo de proiectarea formală reprezentaţională 5.3 Materie şi material 5.4 Implicaţii didactice 5.4.1 Transformarea definiţiei tipologice a problemelor legate de
proiectare 5.4.2 Transformarea proceselor de proiectare 5.4.3 Mediul digital şi procesul de proiectare
V.6. Explorarea modelelor digitale, a metodelor şi a conceptelor de proiectare V.7. Arhitectura digitală şi provocarea unei noi pedagogii
Capitolul VIConcluzii
Listă ilustraţii
Bibliografie
Introducere
Începutul anilor ’90 a fost martorul unei schisme petrecute
în arhitectură, declanşată de globalizarea înlesnită de criza gândirii
teoretice şi de aplecarea din ce în ce mai avidă a arhitecţilor către
formalism.
Preocuparea pentru formă din ultima decadă a secolului al
XX-lea a coincis cu o înflorire a economiei internaţionale, ceea ce a
condus la ascensiunea exponenţială a aşa-numitelor „staruri” arhi-
tecturale. Ridicaţi în panteonul aurit al mărcilor şi corporaţiilor glob-
ale, aceşti decani ai arhitecturii s-au detaşat automat de preocupările
spaţiale ale oraşului. Odată cu descreşterea economică şi cu acuta
conştientizare a problemelor planetare, precum iminentul deficit de
resurse naturale, hrană şi energie, a devenit necesară şi presantă
reconsiderarea arhitectului şi a arhitecturii, devenită între timp instru-
ment de marketing şi „marcă înregistrată”. Arhitectura trebuie să îşi
regăsească menirea, dar nu printr-o întoarcere la origini, ci
folosindu-se adecvat de noile tehnologii. În loc să cadă pradă formal-
ismelor superficiale, este de datoria arhitectului să redevină o figură
operativă în universul estetic, răspunzând, în acelaşi timp, consider-
entelor de ordin urban şi social.
În cadrul practicii contemporane de arhitectură se poate ob-
serva o deplasare semnificativă a accentului – de la o arhitectură
concentrată pe vizual, de forme şi aparenţe, la o arhitectură justificată
de performanţele sale. Parametrii – structurali, constructivi, eco-
nomici, etc. – consideraţi secundari la sfârşitul secolului al XX-lea,
redevin acum primari şi sunt consideraţi ca stimuli pozitivi în procesul
de proiectare. Se pare că arhitectura nu mai este preocupată cu
precădere de stil şi formă. Acesta este unul dintre semnalele apariţiei
unei noi paradigme.
Această nouă paradigmă poate fi înţeleasă ca o încercare
de a depăşi scenografia postmodernismului. Dorinţa sa este de a
plasa discursul arhitectural într-un cadru obiectiv, în care utilizarea
eficientă a resurselor înlocuieşte indulgenţele estetice ale operelor
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
7
construite sub umbrela postmodernismului şi a deconstructivismului,
care puneau pe primul loc forma, în detrimentul performanţei.
Această privilegiere a performanţei în cadrul procesului de proiectare
poate fi descrisă ca un interes pentru „morfogeneză”. Utilizat iniţial
în biologie, termenul se referea la logica generării formei şi a tiparelor
evolutive a organismelor vii în cadrul proceselor de creştere şi difer-
enţiere.
Recent, cercurile arhitecturale şi-au însuşit termenul, pentru
a desemna o abordare a proiectării care să conteste hegemonia pro-
cesului de creare a formei de la exterior către interior, şi de a-l înlocui
cu o logică internă a generării formei. Accentul se deplasează de la
aparenţă la performanţa materială, şi de la reprezentare, la proces.
Cu toate că există asemănări formale între contururile nes-
tandardizate ale operelor unor arhitecţi precum Frank Gehry şi FOA,
care manifestă un interes crescând pentru procesele morfogenetice
de performanţă şi generare a formei, diferenţa este enormă în privinţa
metodologiei de proiectare. Gehry a devenit, în mod ironic, exponen-
tul unei abordări mai „tradiţionaliste” a proiectării de arhitectură, în
care arhitectul este perceput ca geniul creator care impune lumii
forma preferată, iar rolul de bază al inginerului structurist este acela
de a face posibilă execuţia proiectelor maestrului, păstrând pe cât
posibil expresia poetică iniţială.
Între timp, noile generaţii de arhitecţi care operează în cadrul
noii paradigme morfogenetice pot fi văzuţi mai degrabă ca fiind cei
care iniţiază, controlează şi uşurează emergenţa proceselor gene-
rative interne ce vor da naştere noilor structuri.
Însă logica morfogenezei în arhitectură nu se limitează la
chestiuni ce ţin de metodologia proiectării, ci se extinde către arena
eticii. Dacă am putea genera forme care să opereze mai eficient din
punct de vedere structural, atunci am putea reduce necesarul de ma-
teriale de construcţie. De asemenea, dacă noile obiecte de arhitec-
tură ar funcţiona mai eficient din punct de vedere energetic, atunci
s-ar realiza economii în privinţa încălzirii şi ventilării clădirilor. În am-
bele cazuri, proiectarea morfogenetică ar ajuta considerabil la pre-
Rezumatul tezei de doctorat
8
zervarea resurselor naturale existente, devenind un argument etic în
privinţa relaţiei cu mediul înconjurător.
Nu e de mirare că, într-o perioadă dominată de computer,
interesul faţă de computaţia materială a fost egalat de cel faţă de
computaţia digitală. Orientarea către performanţa materială şi ener-
getică este acum explorată cu ajutorul noilor tehnici digitale, de la
utilizarea şi manipularea programelor de generare formală, şi până
la sistemele Lindenmayer, automatele celulare, algoritmii genetici şi
sistemele multi-agent care sunt astăzi utilizate de către arhitecţii pro-
gresişti nu doar pentru crearea unei noi generaţii de forme, ci pentru
înţelegerea noilor posibilităţi ale instrumentelor şi pentru testarea şi
evaluarea structurilor proiectate.
Distincţia dintre această nouă paradigmă şi modul anterior
de utilizare a computerului în arhitectură constă în reinventarea aces-
tuia, de la instrument de proiectare, extensie a posibilităţilor paradig-
mei anterioare a rapidografului pe calc, la dispozitiv ce devine parte
integrantă a procesului creativ. Aceasta aduce după sine o evoluţie
a naturii arhitectului, de la demiurg creator de formă, la profesionist
conştient de realitatea mediului în care trăieşte, coordonator şi con-
trolor al proceselor generative, în care obiectul final nu este exclusiv
produsul imaginaţiei arhitectului, ci include capacităţile de generare
a programului digital. Aceasta nu conduce la o sărăcire a calităţilor
creative ale arhitectului, ci la deplasarea imaginaţiei într-un mediu
diferit, la utilizarea creativă a multitudinii de procese oferite de instru-
mentele digitale.
Noile programe digitale, împrumutate din alte industrii şi
folosite acum în arhitectură, demonstrează adevăratul potenţial al
universului digital de a influenţa procesul de proiectare, prin
deschiderea de vaste orizonturi posibile. Computerul nu mai este
doar un dispozitiv protetic care lărgeşte raza de acţiune a imaginaţiei
arhitectului, ci şi un instrument de optimizare capabil să ofere metode
riguroase de găsire a tuturor opţiunilor posibile, depăşind logica
pseudo-computaţională care a predominat în practica de arhitectură
a ultimilor ani.
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
9
Interesul faţă de producţia digitală a determinat, de aseme-
nea, o schimbare în cadrul preocupărilor teoretice. Dacă anii ’80 şi
’90 fuseseră caracterizaţi de interesul faţă de teoriile lingvistice şi
filosofice – de la teoria structuralistă care a influenţat investigaţiile
semiologice ale primilor postmodernişti, de la Charles Jencks şi
Robert Venturi, la cercetările post-structuraliste asupra semnificaţiei
ale lui Derrida, care si-au lăsat amprenta asupra arhitecturii unui
Peter Eisenman – prima decadă a secolului al XXI-lea poate fi ca-
racterizată de un interes crescut faţă de evoluţia ştiinţifică şi tehno-
logică.
Nu se poate vorbi de o „moarte a teoriei”, aşa cum susţinea Michael
Speaks, ci de ascendenţa unei noi ramuri teoretice, angajată în şti-
inţă şi tehnologie. Se observă o descreştere a interesului fată de
teoriile lingvistice, şi un interes crescând faţă de gândirea ştiinţifică
şi înţelegerea proceselor materiale. Putea spune că, pe măsură ce
era lui Derrida apune, cea a lui Deleuze, prin intermediul lui Manuel
de Landa, răsare în cercurile arhitecturale.
Imaginaţia teoreticienilor de arhitectură nu a fost cucerită
doar de filosofiile materialiste; gândirea ştiinţifică a început să îşi
găsească locul în curricula arhitecturală, de la observaţiile lui D’Arcy
Thompson asupra formei şi evoluţiei sale, şi până la teoriile mai re-
cente, precum „emergenţa” popularizată de Steven Johnson şi de
Stephen Wolfram, în A New Kind of Science, ambii tratând problema
complexităţii ce apare din seturi iniţiale de reguli extrem de simple.
Dacă adăugăm interesul crescut fată de metodologia com-
putaţională – scriptare, modelare parametrică şi tehnici generative
bazate pe performanţă, precum algoritmii genetici – putem începe
să definim semnificativa transformare anunţată de şcolile progresiste
de arhitectură.
Scopul principal al acestei lucrări este prezentarea şi
analizarea acestei noi paradigme arhitecturale contemporane, care
se afirmă prin utilizarea tehnologiilor informatice de ultimă oră pentru
capacităţile lor generative, nu de reprezentare, şi care promite să
Rezumatul tezei de doctorat
10
devină o mişcare arhitecturală, arhitectura digitală, cu accent pe o
nouă ramură, arhitectura algoritmică.
Chiar dacă această tendinţă pare să-şi tragă seva – după
unii, din arhitectura organică, după alţii, din suprarealism şi decon-
structivism, nu ne vom aventura aici în comparaţii teoretice între
diferitele stiluri. Bineînţeles, nimic nu se naşte din nimic, însă ceea
ce deosebeşte această nouă şi variată arhitectură constă în însăşi
esenţa sa, în limbajul care o produce. Schimbarea de limbaj deter-
mină o transformare paradigmatică, iar când această mutaţie se
manifestă la un nivel mai adânc decât cel al învelişului, al formei,
atunci se poate vorbi, pe drept cuvânt, de naşterea unei noi arhitec-
turi.
Tiparul a ucis arhitectura, ne reamintesc Victor Hugo şi
Umberto Eco. Textul a preluat o parte din atributele formei. După un
secol de joacă combinatorie cu textul şi forma, ne aflăm în pragul
unei revoluţii – atât a textului, cât şi a formei. Bucla istorică pare a
se închide, însă nu pentru a ne conduce înapoi la semnificaţia me-
dievală a obiectului de arhitectură. Textul este din nou inclus în formă,
însă acum este vorba de un text abstract, un cod scris într-un limbaj
complet străin şi care face parte integrantă din structura şi forma
obiectului: de fapt, tocmai acest text codificat este generatorul volu-
mului.
Tentaţia noului şi a explorărilor unui necunoscut plin de
promisiuni poate fi irezistibilă. Depinde de noi, ca arhitecţi, să nu
cădeam în pasiunea formelor fără fond.
Încă de la jumătatea secolului al XX-lea, unii arhitecţi au cău-
tat în filosofie şi lingvistică explicaţii şi motivaţii pentru noua arhitec-
tură a cărei apariţie o presimţeau. Vom prezenta câteva astfel de
nume şi de idei, precizând însă că scopul nu este de a teoretiza
forma, ci de a-i înţelege mecanismele. De fapt, prin parcursul argu-
mentativ ales, teza de faţă nu doreşte să atragă atenţia asupra noilor
forme, ci asupra unei noi mentalităţi şi specializări a arhitectului. Arhi-
tectul are acum posibilitatea de a recâştiga terenul pierdut în profe-
sie, redevenind creatorul şi coordonatorul tuturor proceselor.
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
11
Algoritmii sunt procese simple ce pot produce rezultate com-
plicate; în acelaşi mod, de la simplu la complex, ei oferă posibilitatea
arhitectului de a-i forma, a-i controla, a-i programa şi, în final, a-i
transforma în arhitectură. Programarea este aici cuvântul de ordine:
pentru a redeveni precum meşterul catedralei (virtuale sau nu), arhi-
tectul trebuie să redobândească controlul instrumentelor folosite, în
acest caz fiind vorba despre programul digital. Arhitectul ar trebui,
aşadar, să depăşească graniţa alterităţii digitalului şi să devină pro-
gramator, să-şi modeleze ustensilele de creaţie.
Invocarea lui Bachelard serveşte drept avertisment în ceea
ce priveşte hipertrofia digitală. Bachelard a înţeles că doar raţional-
ismul ştiinţific nu oferă un potenţial legitim pentru înnoirea culturală,
ci poate chiar limita imaginaţia. Se pare că scena arhitecturală con-
temporană s-a divizat în tehnoraţionalişti şi tehno-lunatici, care ex-
perimentează cu speculaţii formale nedeterminate. Aceştia din urmă,
flirtând cu noile moduri de praxis, par a fi mai capabili să producă
„imagini” ale reînnoirii culturale, însă pentru a atinge dezideratele lui
Bachelard cu privire la locuire, este nevoie de o imagine conştientă
a potenţialului spaţial şi social al sistemelor digitale. O arhitectură
digitală cu adevărat transgresivă, impregnată cu calităţi formale,
spaţiale sau materiale se poate naşte întocmai din „reveriile” asupra
unui spaţiu cognitiv, „nelocuit” până în prezent.
Evoluţia rapidă a tehnologiilor digitale în secolul al XXI-lea
promite orizonturi deosebit de interesante pentru arhitectură. E posi-
bil, însă, ca tocmai această viteză evolutivă să nu permită arhitecturii
să-şi stabilească principiile necesare, aliniate schimbărilor tehnolo-
gice. Cert este că tranziţia de la sistemele mecanice la cele electron-
ice marchează o transformare extrem de importantă, astfel încât este
necesară regândirea principiilor de operare fundamentale în acest
nou teritoriu, pentru a evita pericolele limitării tehnologiilor digitale la
aşteptările actuale ale formei arhitecturale şi la modurile de praxis
existente. În realitate, foarte puţini arhitecţi şi firme de arhitectură de-
păşesc în prezent mandatul tehnologic al creionului – cel al formelor
determinate şi al strategiilor de „proiectare” aferente acestora. Pre-
Rezumatul tezei de doctorat
12
tenţiile arhitecţilor de a fi „digitali” şi optimismul aparent al acestor
pretenţii implică ca acest nou teritoriu să fie considerat ca atare, ceea
ce înseamnă că arhitecţii trebuie să înveţe de la cei care locuiesc
deja efectiv în acest spaţiu (programatori, matematicieni etc.).
Dobândirea competenţei digitale devine, aşadar, o chestiune vitală,
dacă dorim să creăm un nou tip de arhitectură, în loc să ne limităm
la a pretinde că am păşit într-o nouă paradigmă arhitecturală.
Motivația studiului
Încă din anul 1992, Peter Eisenman se referea la ideea in-
staurării unei paradigme electronice în arhitectură. În ”Visions unfold-
ing: architecture in the age of electronic media” (Ars Electronica,
1992), el scria: ”În cei cincizeci de ani de la cel de-al doilea război
mondial, s-a produs o schimbare de paradigmă care ar fi trebuit să
afecteze profund arhitectura: aceasta a fost trecerea de la de la pa-
radigma mecanică la cea electronică.”
Schimbarea de paradigmă a întârziat, însă, arhitectura fiind
printre ultimele domenii care au îmbrățișat adevăratul potențial al
noilor tehnologii și descoperiri ale științei, preferând să adopte un
discurs declarativ și formalist, în locul unuia explorativ. În ultimii ani,
asistăm însă la tentative – timide, la început- de a restabili locul arhi-
tecturii și arhitectului în noua eră, era digitală. Procesul nu este lipsit
de pericole și se preconizează a fi unul complex și care, mai mult ca
sigur, va suscita dezbateri furtunoase asupra relevanței, importanței,
validității noilor arhitecturi emergente și rolului arhitectului în mijlocul
tuturor acestor transfomări, considerate de unii critici ca fiind radi-
cale.
Lucrarea ”Dialogul concretului cu virtualul; metafora spațiului
arhitectural” își are rădăcinile într-un parcurs personal de interogări
și studii referitoare la rolul arhitectului și al arhitecturii de-a lungul is-
toriei, cu accent pe perioada începând cu Renașterea, și continuând
până în contemporaneitate. În timpul unui masterat la o facultate de
arhitectură clasică din Statele Unite ale Americii, am avut ocazia să
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
13
intru în contact direct atât cu scrierile teoreticienilor renascentiști și
clasiciști, cât și, prin intermediul prelegerilor libere din cadrul univer-
sității, cu noile teorii din fizică și matematică, unii dintre profesorii de
matematică din universitate fiind, de altfel, implicați în studiul nu-
merelor în arhitectură și în așa-numitele ”geometrii sacre”.
Rezultatul acestui torent informațional a fost o interogare:
care este, de fapt, stadiul actual al arhitecturii? Între cei ce îm-
brațișează complet necritic trecutul și formele sale și cei care sunt
considerați starurile ”noii” arhitecturi, că este numită ”deconstruc-
tivistă”, neo-high-tech”, ”neo-modernă”, ”rizomatică”, ”deleuziană”,
”blobificatoare” sau ”digitală”, unde se află, în realitate, arhitectura?
Schimbarea noii paradigme în arhitectură a fost anunțată
încă din perioada de început a erei informaționale, însă arhitecții
s-au împărțit în tabere – fragmentând, o dată în plus, arhitectura. Unii
au refuzat inițial asocierea cu computerul în atelierele lor de arhitec-
tură, iar atunci când le-au acceptat, a fost exclusiv pentru rapiditatea
desenului și pentru prezentare – randări și, mai nou, animații tridi-
mensionale. Cea de-a doua tabară este cea a entuziaștilor, a
arhitecților care își declamă arhitectura ca fiind digitală, urmați de o
pleiadă de critici fermecați de formele exotice, neînțelese, mistice și
fabuloase produse cu ajutorul computerului.
Ca arhitect utilizator al computerului și prgramelor CAD și de
de modelare 3D, m-am confruntat de la începuturi cu o nemulțumire
surdă față de ceea ce consideram ca sunt posibilitățile acestor pro-
grame digitale. Înțelegând mai târziu ca unica limitare venea din
partea mea. Eu, arhitectul, eram cel care nu înțelegea cum funcționa
programul, eu eram cea care știa ce ar fi dorit din partea unui program
destinat arhitecturii, dar care nu știa cum să își modeleze acest nou
instrument, atât de abstract și de străin.
Această ”nemulțumire” mi-a canalizat cautările în direcția
cercetării legate de programele de design și animație digitală, și am
avut plăcerea să constat că dorința de a depăși limitele uni instrument
pe care, probabil cu naivitate, îl consideram potențial nelimitat, nu era
un fapt singular. În lume, în marile universități recunoscute pentru
Rezumatul tezei de doctorat
14
cercetarea în domeniul digitalului, în câteva firme mari de arhitectură
și în și mai multe firme de construcții, precum Dassault Systems, se
pregătea o revoluție în arhitectură, care urma să pună sub semnul
întrebării inclusiv rolul pe care urma să-l joace arhitectul în viitor:
urma acesta să rămână un spectator, un utilizator, sau un creator im-
plicat direct în toate procesele de compunere ale operei sale, de la
alcătuirea instrumentelor, și până la materializarea proiectului?
Scopul cercetării
Scopul cercetării este atăt de a găsi răspunsuri întrebărilor
enunțate mai sus, cât și de a descoperi în ce constă reala schimbare
de paradigmă în arhitectura contemporană.
Schimbarea de paradigmă atât de așteptată, pe care unii o
anunțaseră în anii ’80, după publicarea de către Deleuze și Guattari
a lucrării ”Mille plateaux”, sau la sfârșitul secolului, odată cu ridicarea
muzeului Guggenheim în Bilbao, își anunță acum sosirea, profețind
modificări mult mai radicale ale profesiei decât cele deja indicate de
Greg Lynn, arhitectul anti-ideal.
O schimbare de paradigmă este definită ca o schimbare pro-
gresivă a modului colectiv de gândire. Este schimbarea ipotezelor
de bază, a valorilor, obiectivelor, convingerilor, așteptărilor, teoriilor
și cunoștințelor. O nouă paradigmă implică transformare, transcen-
dență, progres, evoluție și tranziție.
În timp ce schimbarea de paradigmă este strâns legată de progresele
științifice, adevăratul efect al acesteia constă în înțelegerea la nivel
colectiv a faptului că o nouă teorie sau un nou model implică
înțelegeea conceptelor tradiționale într-un mod diferit, respingând
vechile ipoteze și înlocuindu-le cu altele noi. După cum spunea T.S.
Kuhn, revoluțiile științifice se produc în acele perioade în care în care
coexistă cel puțin două paradigme, una tradițională și cel puțin una
nouă.
De-a lungul anilor, paradigma dominantă pentru analiza și
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
15
creația arhitecturală a fost cea a intuiției și ingeniozității umane.
Poate pentru prima dată, este formulată o schimbare de paradigmă
care le depășește pe cele anterioare.
Deși ne influențează direct, îndelung așteptata schimbare
paradigmatică nu s-a produs în mintea arhitectului, ci în mintea pro-
gramatorului. Programatorul a fost cel care a inventat instrumentul
și a stabilit spațiul de lucru, abilitățile și limitele care îngrădesc acti-
vitatea arhitectului. Creatorii de software sunt meta-designeri, de-
signerii sistemelor de proiectare. În schimb, proiectanții tradiționali
care au apelat la tehnologia digitală sunt doar spectatori într-o lume
care se extinde dincolo de cunoștințele lor.
În prezent, cele două tabere antitetice de gândire, separate
de ideologii dialectic opuse, au evoluat, transformându-se în utiliza-tori de instrumente și creatori de instrumente. Prima ideologie
încearcă să stabilească o asociere între filosofiile umaniste și
fenomenele digitale, cautând idei sau principii în cadrul științelor
umaniste pentru a explica fenomenele digitale. Cea de-a doua își
are sursele în principiile tehnicii computaționale, și are drept scop
găsirea de noi mijloace de explorare creativă prin intermediul utilizării
computerului. Principalii protagoniști ai acestei tabere ideologice sunt
creatorii de software, specialiștii IT și matematcienii.
În ultimele două decenii, începând cu viziunile lui Eisenman,
curbele compuse ale lui Lynn și continuând cu multitudinea copleși-
toare a așa-numitelor studii de design digital, arhitecții au fost pre-
ocupați în primul rând de manifestarea formală a teoriilor științifice,
folosind computerul ca mediu de expresie. În loc să utilizeze teoriile
informatice ca bază structurală pentru experimentele arhitecturale,
s-a recurs la teorii filosofice din anii ’60 și ’70 pentru a a explica com-
plexitatea formelor create cu ajutorul metodelor umaniste clasice.
Când comparăm arhitecți practicieni contemporani de marcă, ob-
servăm cel puțin o temă comună: utilizarea computerului ca instru-
ment formal de explorare și dependența crescândă a activității lor de
metodele digitale. Cele mai ”paradigmatice” exemple din ultimii zece
ani prezintă partiuri și diagrame generate digital. Prin computație,
Rezumatul tezei de doctorat
16
arhitectura se transcende pe sine dincolo de comun și de previzibil.
În schimb, prin utilizarea programelor comerciale și dependența de
posibilitățile lor de proiectare, activitatea arhitectului este în pericol
de a fi dictată de caracteristicile programului. Acceptând în mod in-
conștient constrângerile stilului unei anumite aplicații digitale, arhi-
tectura riscă să fie asociată nu cu cercetarea de ultimă generație, ci
cu un manierism în stil ”high-tech”.
A sosit momentul ca arhitectul să preia controlul asupra
acestor procese de explorare și să redevină creatorul instrumentelor
folosite în procesul de proiectare. În felul acesta, răspunsurile la în-
trebările legate de rolul arhitectului în arhitectura digitală vor fi, cel
puțin la nivel superficial, evidente.
Metodologie
1. Cercetarea teoretică în domeniul teoriei arhitecturii,
filosofiei şi psihologiei cognitive (capitolele I, II, IV şi addendum la
cap. IV).
2. Studiul de caz privind instrumentele, metodele şi procesul
de proiectare cu ajutorul tehnologiilor digitale, de la bine-cunoscutul
CAD, la programe mai complexe de modelare 3D, de tipul Maya,
FormZ sau Rhinoceros, care permit intervenţii la nivel de limbaj, de
script, presupunând aşadar o cunoaştere a limbajului de programare
de către arhitect (cap. III, IV).
Studiile de caz alese au avut drept scop accentuarea difer-
enţelor între arhitectura asistată de computer şi arhitectura digitală,
în care computerul devine partener în procesul creator, depăşind sta-
diul de simplu instrument, şi au pornit de la modul de utilizare al pro-
ceselor digitale de către arhitecţi precum Frank Gehry, Greg Lynn,
Nicholas Grimshaw, Bernhard Franken, Norman Foster şi atelierul
de arhitectură Future Systems. Exemplele au fost alese datorită
potenţialului de ilustrare a evoluţiei modalităţilor de utilizare a
tehnologiilor digitale: în timp ce Frank Gehry preferă scanarea digi-
tală a machetelor realizate manual, Greg Lynn foloseşte pro-
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
17
totipizarea rapidă pentru a-şi produce machetele fizice, în timp ce
Franken, Foster şi Future Systems se axează pe performanţă, pe re-
laţia dintre sit şi mediul înconjurător, pe forţele dinamice cu potenţial
modelator.
Trecerea către noua paradigmă necesită însă un pas în plus,
ilustrat în capitolul IV. Arhitectura morfogenetică se află la început de
drum, drept pentru care nu se poate vorbi de analizarea unor obiecte
arhitecturale propriu-zise, ci de prezentarea posibilităţilor pe care le
oferă aceste sisteme arhitectului şi arhitecturii.
Scurt rezumat pe capitole
Capitolul I , Parcursul metaforei antropomorfe în arhitec-tură de la Vitruvius la morfogeneză, realizează un rezumat al par-
cursului metaforei antropomorfe în arhitectură. Discursul arhitectural
abundă de o varietate nespusă de metafore, de aceea ar putea părea
extrem de restrictiv faptul că am limitat atenția asupra uneia singure.
Motivul este simplu: modelul uman ideal se află la originea tradiției
arhitecturii occidentale, care își revendică existența din cultura antică
greacă și romană, o tradiție destabilizată de mo-dernism, ridiculizată
de postmodernism și descompusă de către deconstructivism. Între-
barea firească este: ce se va întâmpla cu metafora antropomorfă în
era arhitecturii digitale? Care va fi locul său și – în ultimă instanță,
chiar a celui care creează – in cazul nostru, arhitectul?
După cum o afirmă Jameson și Deleuze, noua percepție a
universului în care trăim ne transformă în corpuri lipsite de coordonate
spațiale. Matematica riemanniană și teoria relativității a lui Einstein
au distrus cadrul conceptelor absolute și ”universale”. Modelul
antropomorf a fost înlocuit, la mijlocul secolului al XX-lea, de o vari-
etate de alte modele - cel genetic, cel cibernetic, cel informațional –
apărând, consecutiv, noi ”mituri” asupra relației între corpul uman,
mediul înconjurător și tehnologie. În a doua jumatate a secolului al
XX-lea, urmând calea deschisă de Moderniști, se prevestea disoluția
Rezumatul tezei de doctorat
18
ființei umane în noile tehnologii, până la a deveni, în final, o interfață
ce se putea cupla cu ansambluri automatizate și inteligențe străine.
În momentul în care nu finalitatea, ci procesul a devenit ele-
mentul semnificativ în creația de arhitectură, metafora antropomorfă
a fost detronată, nemaifiind punctul de referință și măsura tuturor lu-
crurilor. Iar dacă modernitatea se definea drept ceva diferit de o sim-
plă ruptură cu modelul clasic, iar dacă arhitecții se întorc periodic
către modelul antropomorf, motivul nu este revenirea la un adevăr
etern, nici perimarea vreunui alt model, ci pentru că acesta reprezintă
un loc hibrid de mediere. Acest lucru, la rândul lui, oferă o falsă imag-
ine a arhitecturii ca structură eternă și stabilă a cunoașterii.
Capitolul II, Evoluția imaginii arhitecturale de la docu-ment static bidimensional la entitate tridimensională, tratează
evoluția imaginii arhitecturale și are un parcurs similar celui prece-
dent.
Modul în care percepem și ne reprezentăm arhitectura vor-
bește nu doar despre sfera culturală, ci și despre nivelul tehnologic
atins. Evoluțiile tehnologice au modelat disciplina arhitecturală și au
transformat-o într-o profesie distributivă, multidisciplinară și colabo-
rativă, care reacționează mult mai repede la evoluția industriei tele-
comunicațiilor decât în trecutul apropiat. În arhitectură, imaginea nu
operează doar metaforic, ca un set de instrucțiuni, ci literal, deoarece
imaginea se află încriptată în cod. Expresia arhitecturală devine, in-
trinsec, abstractă.
Adoptarea unor programe din industria de divertisment a
oferit proiectelor de arhitectură un potențial nemaiîntâlnit pentru
transformare și mișcare animată, exprimat mai întâi prin introducerea
dimensiunii temporale în proiectare, apoi a topologiilor complexe.
La origine, imaginea arhitecturală era alcătuită din linii definite prin
puncte în spațiul unui plan, pe când acum, metodele de modelare
generată de computer operează asupra unei entităţi virtuale tridimen-
sionale căreia i se atribuie potenţial de mişcare. Aşadar, imaginea
arhitecturală a evoluat de la reprezentare statică, bidimensională, la
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
19
o construcţie fluidă, mobilă şi tridimensională. Astfel, imaginea arhi-
tecturală, deşi rămâne parte inerentă şi integrantă a procesului de
proiectare, îşi schimbă baza ontologică de la reprezentare la organ-
ism, de la document static bidimensional la entitate tridimensională
cu potenţial animat. Imaginea idealizată este înlocuită de o sumă de
morfologii potenţiale.
Dacă expresia arhitecturală este prezentă în calitate de cod, respectiv
în limbajul de programare ca un set de instrucţiuni, atunci noua ex-
presie media a arhitecturii este întâi codul, imaginea vizuală de pe
ecran, apoi artefactul tridimensional care rezultă. Ceea ce trebuie
subliniat nu este numai o destrămare a definiţiilor formale con-
venţionale, ci şi o viziune lărgită a producţiei arhitecturale ca parte a
continuumului pe bază de proces. Mai mult, artefactele digitale îşi
asumă un loc în cadrul continuumului care nu este doar teoretic, ci şi
literal, în măsura în care artefactele sunt reprezentate prin cod.
Software-ul generator de forme evolutive a transformat ima-
ginea arhitecturală în eveniment şi performanţă, fie prin înţelegerea
arhitecturii ca epigeneză a condiţiilor spaţiale, fie prin înţelegerea
obiectului ca materializare a potenţialităţilor acumulate. În orice caz,
imaginea arhitecturală este încorporată în mod inextricabil într-un pro-
ces continuu de creare a formei, niciodată încheiat. Imaginea arhi-
tecturală generată prin metode computaţionale este diferită din punct
de vedere ontologic nu numai în ceea ce priveşte materialul, structura
şi construcţia, ci şi în ceea ce priveşte comportamentul, deoarece
acum încorporează o teorie a schimbării.
Analiza imaginii arhitecturale indică că aceasta s-a transfor-
mat nu numai în ceea ce priveşte specificitatea mediilor sale, respec-
tiv la nivel constituţional, dar şi la nivel operaţional. Procesul face
acum parte din imagine. Se poate chiar afirma că imaginea arhitec-
turală de astăzi este codul.
Metodele digitale au amplificat experienţa reală cu ajutorul
lumilor conceptuale. Imaginea arhitecturală operează acum într-un
spaţiu dinamic; este continuă, nicicând încheiată. Imaginea arhitec-
turală poate fi oricând alterată, transpusă, exportată în alte forme ale
Rezumatul tezei de doctorat
20
mediilor digitale. Această metodă este mai degrabă activă şi dina-
mică, decât statică. Mai mult, luând în calcul timpul/mişcarea şi ani-
maţia, cercetarea digitală nu se bazează exclusiv pe generarea
formei, ci include generarea relaţională şi anti-forma sau conceptul
de informe, pentru a împrumuta termenul folosit de Bataille.
Adoptarea metodelor de proiectare digitală a dus la o trans-
formare verificabilă a imaginii arhitecturale, pe lângă potenţialele
transformări sociale şi teoretice care continuă să influenţeze practica
şi pedagogia în materie de creaţie arhitecturală contemporană.
Capitolul III, ”Frontierele permeabile ale materialului șiimaterialului”, are rolul de a prezenta impactul noilor tehnologii
asupra proiectării și execuției de arhitectură, cât și de a trece în re-
vistă modurile de utilizare a programelor digitale de către firmele de
arhitectură de marcă, servind astfel drept platformă pentru capitolul
IV, a cărui problematică este noua paradigmă în arhitectură.
În acest capitol sunt detaliate morfogeneza în arhitectură, relevanța
curbelor NURBS și a proiectării parametrice, trecându-se apoi la con-
ceptual de modelare dinamică, utilizat diferit de arhitecți precum Greg
Lynn, Bernhard Franken sau Norman Foster. În timp ce atenția lui
Lynn cade asupra formei, Franken și Foster sunt interesați de per-
formanță, programe digitale folosite permițând integrarea unui vast
număr de variabile pentru a obține forma optimă care să răspundă
cerințelor programului. Frank Gehry se folosește de tehnologie pen-
tru a pune în operă forme fantastice, imposibil de realizat fără ajutorul
computerului și a instrumentelor de fabricație digitală, dovedind odată
în plus, dacă mai era cazul, că rămâne, mai presus de toate, un
sculptor.
Abordările contemporane ale proiectării de arhitectură au
abandonat determinismul practicilor tradiţionale şi au îmbrăţişat
nedeterminarea precisă, direcţionată, a noilor procese digitale de
creaţie. În loc să lucreze pe un partiu, proiectantul construieşte un
sistem generativ de producţie formală, îi controlează comportamentul
în timp şi selectează formele care apar ca urmare a funcţionării aces-
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
21
tuia. În acest sistem, se defineşte în primul rând un sistem de influ-
enţe, relaţii, constrângeri sau reguli prin procesele de in-formare,
după care i se precizează comportamentul temporal; structurii de in-
terdependenţe rezultate i se conferă adesea o formă generică oare-
care (formare), care este apoi supusă procesului de de-formare sau
transformare, pe baza aceloraşi relaţii, influenţe sau reguli încorpo-
rate în sistem.
Aceste moduri de abordare ale arhitecturii deschid un univers formal
în care formele în esenţă non-lineare nu sunt stabile, ci pot fi supuse
variaţiilor, dând naştere unor noi posibilităţi, şi anume formei emer-
gente. Complexitatea formală este adesea căutată în mod in-
tenţionat, iar această intenţionalitate morfologică este cea care
motivează procesele de construcţie, operare şi selecţie. Arhitectul
devine în principiu un „editor” al potenţialului morfogenetic al sistemu-
lui proiectat, în care alegerea formelor emergente este în mare mă-
sură condiţionată de sensibilităţile estetice şi plastice ale acestuia.
Prin urmare, capacitatea arhitecturilor digitale de a genera „noi”
forme depinde foarte mult de capacităţile perceptive şi cognitive ale
proiectantului, deoarece forma emergentă apare prin procese con-
tinue, dinamice, care contribuie la descoperirea şi cunoaşterea sa
calitativă. Deşi contextul tehnologic al proiectării este puternic exter-
nalizat, remarcabila sa capacitate rămâne una de ordin interior. Rolul
generativ al noilor tehnici digitale este îndeplinit prin interpretarea şi
manipularea simultană de către proiectant a unei construcţii afişate
pe ecranul unui computer (suprafaţă topologică, câmp izomorf,
schelet kinetic, câmp de forţe, model parametric, algoritm genetic
etc.) într-un discurs complex, ce se reconstituie în permanenţă – un
discurs „auto-reflexiv”, în care grafica modelează activ gândirea arhi-
tectului.
Îmbrăţişând făţiş non-linearitatea, nedeterminarea şi emer-
genţa, noile tehnici de proiectare digitală contestă convenţiile
tradiţionale în proiectare, care erau (şi continuă să fie) fundamentale
în concepţia instrumentelor digitale destinate creaţiei arhitecturale.
În abordările proiectării computaţionale contemporane este recunos-
Rezumatul tezei de doctorat
22
cut explicit faptul că recunoaşterea imprevizibilului şi a neaşteptatului
deschide adesea calea pentru invenţie poetică şi transformare cre-
ativă. Non-linearitatea, nedeterminarea şi emergenţa sunt căutate în
mod voit.
Capitolul IV, „Limite și posibilități ale proiectării asis-tate de calculator. Algoritmul în arhitectură”, introduce noțiunea
de arhitectură algoritmică (digitală) și prezintă tipurile de algoritmi uti-
lizați în proiectare până în momentul de față. Menirea acestui nou
tip de explorare arhitecturală este investigarea virtualului înțeles în
sens deleuzian și asistarea reală a arhitectului în procesul său cre-
ativ, dezvăluind soluții și plaje de posibilități poate nebănuite de către
proiectant, știut fiind faptul că, în interiorul universului informatic, lim-
itele imposibilului nu au fost încă definite. Capacitatea computaţio-
nală, care implică vaste volume de calcule, analiză combinatorie,
caracter aleatoriu şi recursivitate, pentru a numi doar câteva, ilus-
trează noi procese de „gândire” poate neîntâlnite în mintea umană.
Aceste „generatoare de idei” bazate pe scheme digitale au nu doar
o abilitate profundă de a lărgi orizontul imaginaţiei umană, ci şi de a
indica posibilele limite ale minţii umane. Faptul că unele lucruri erau
cândva de neconceput se poate datora în principal faptului că s-au
sustras, până atunci, posibilităţii de a exista.
Prin implicațiile pe care un astfel de tip de explorare le poate
avea asupra practicii, pedagogiei și practicianului de arhitectură, con-
sider că acest tip de arhitectură conține în sine sâmburele unei noi
paradigme arhitecturale. Nu se va modifica doar modul în care per-
cepem și creăm arhitectură; arhitectura algoritmică oferă un potențial
de evoluție însuși arhitectului: de la simplu utilizator de instrumente
digitale predefinite, la creator și modelator.
Făcând apel la psihologia cognitivă, addendum-ul la capi-tolul IV încearcă să răspundă unor întrebări ridicate în acesta din
urmă, privitoare la locul și rolul arhitectului
într-o arhitectură algoritmică, la creativitatea mașinii și la dreptul de
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
23
proprietate intelectuală, comparând, analizând și trăgând concluzii
uneori aparent contradictorii.
În capitolul V, ”Arhitectura digitală, o provocare pentrupedagogia proiectării”, intenția a fost de a scoate în evidență
atenția suscitată în ultimii ani de explorările digitale ale universului
arhitecturii. Nu se poate vorbi deocamdată despre un plan pedagogic
cuprinzător și unitar sau despre o dorință generală a școlilor de arhi-
tectură din lume de a adopta un astfel de plan. Progresele edu-
caționale apărute în universități precum Columbia, MIT, Harvard,
Penn, UCLA, AA sau Universitatea de arte din Viena au demonstrat
că acestea au fost puternic motivate de individualități, de câțiva im-
portanți specialiști individuali în domeniul proiectării digitale.
Există încă o profundă inerție în instituții de educație arhitec-
turală, chiar și a celor care aplică de mulți ani explorările formale di-
gitale. Cu toate acestea, declinul și transformarea unor concepte
esențiale, precum reprezentare, proiectare bazată pe precedente,
tipologii, precum și alte principii ale generației anterioare sunt pe
punctul de a fi înlocuite cu explorări bazate pe generare și animație
și cu proiectare bazată pe performanță.
În ciuda unor reticențe, proiectarea digitală este un fenomen
în expansiune, iar teoria proiectării digitale pare a fi unul dintre cele
mai active şi semnificative subiecte ale discursului teoretic actual.
Eforturile de armonizare a aspectelor digital şi teoretic se leagă de
problema întâmpinată de orice nouă pedagogie: stabilirea unei noi
taxonomii aplicabile teoriei arhitecturale digitale. Şi aceasta pentru a
pune bazele teoretice ale noilor procese de proiectare care trans-
formă, la rândul lor, modelele tradiţionale acceptate şi logica proiec-
tării. La fel ca şi progresele tehnologice şi ale mediilor ce le însoţesc,
bazele educaţiei arhitecturale par a avea şi ele nevoie de o transfor-
mare completă.
Rezumatul tezei de doctorat
24
Concluzii
Începând cu mijlocul anilor ’90, impactul tehnologiei virtuale
a modificat în ritm alert profesia arhitecturală. Această schimbare a
alterat până şi cele mai mundane activităţi normative, transformând
drastic natura avangardei. Atenţia s-a deplasat de la nihilismul afectat
al erei deconstructiviste a anilor ’80, la paradigmele reactive. Premisa
de bază a acestei noi atitudini constă în determinarea obiectelor şi
proceselor de a reacţiona şi de a oferi răspunsuri cerinţelor specifice
ale siturilor, imperativului evoluţionar emergent, utilizatorilor şi spec-
tatorilor, cât şi proceselor de fabricaţie şi tectonicii virtuale.
Această noţiune dă naştere unui număr de şase paradigme
fundamentale:
1. Arhitecţii trebuie să proiecteze în cadrul esteticii secunde
a algoritmului. Este vorba de o estetică a tuturor soluţiilor formale
posibile rezultate din procesul de programare, care presupune intro-
ducerea unor date (input), care urmează să fie manipulate pentru
producerea de rezultate variabile (output).
2. Arhitecţii trebuie să coreografieze spaţiul prin manipularea
progresiei şi regresiei obiectelor potrivit continuum-ului virtualităţii.
Aria de cuprindere a acestui continuum începe cu realitatea spaţiului
exterior şi se extinde până la completa inversiune în spaţiul ciber-
netic, de la „out there” (interior) la „in there” (exterior), incluzând toată
gama realităţilor amestecate, hibride şi augmentate aflate între cele
două extreme.
3. Ecologiile naturale şi maşiniste formează palimpsete de
posibilităţi. Noua arhitectură trebuie să răspundă unui genius loci al
siturilor specifice. Fiecare loc reprezintă o întreţesere adâncă de vec-
tori spaţio-temporali.
4. Spaţiul şi timpul nu sunt inviolabile, ci sunt reversibile şi
încărcate de memorie.
5. Biotehnologia, nanotehnologia şi spaţiul cibernetic au
provocat prăbuşirea vechilor adagii ale arhitecturii. Forma nu mai
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
25
urmează funcţiei.
6. Educaţia arhitecturală nu va mai putea fi niciodată
aceeaşi. Educaţia viitorilor arhitecţi trebuie să conţină conştientizarea
miriadelor de spaţii între şi printre care poate exista arhitectura, spaţii
a căror dimensiuni se dezvăluie prin apăsarea unei taste.
Impactul virtualităţii şi al sistemelor digitale avansate ar tre-
bui să conducă arhitecţii la reevaluarea conceptelor suprarealiste şi
organice despre spaţiu. Există nenumărate asemănări între aceste
modele creative şi felul în care un arhitect ar putea percepe, inter-
acţiona şi realiza legături între arhitectură şi multitudinea de ecologii
naturale şi mecaniciste contemporane.
Analizarea mişcării contemporane a arhitecturii digitale
poate conduce la întrebări critice în legătură cu această practică şi
la câteva concluzii generale. În primul rând, ce schimbări fundamen-
tale s-au produs sau se vor produce în concepţia arhitecturală prin
utilizarea sistemelor digitale, faţă de concepţia tradiţională? Este
adevărat că arhitectura digitală, în special cea algoritmică nu este
decât o imitaţie a naturii, ca în cazul arhitecturii organice? Putem
vorbi de analogii biologice în arhitectură? Se poate afirma că această
practică nu ar fi decât o nouă evadare a arhitecturii într-un univers
virtual mai sigur?
Înainte de a răspunde la aceste întrebări este necesară evo-
carea altui aspect, cel al schimbărilor produse, sau care se vor pro-
duce în viitor, în modurile de concepţie ale formei ca un dat esenţial
al arhitecturii. Chiar dacă aceasta trebuie raportată la problema
funcţiunii, forma rămâne, fără îndoială, unul dintre fundamntele es-
tetice majore ale culturii spaţiului architectural: experienţa senzitivă
a arhitecturii nu este provocată efectiv de către funcţiune, ci de un
spaţiu care a căpătat formă prin creaţia arhitecturală. Citându-l pe
unul dintre membrii Emergent Design Group, Pierre Pelegrino, ar ex-
ista o dimensiune matematică ireductibilă în studiul formelor, care
nu poate fi accesibilă cu ajutorul intuiţiei sau prin experienţă imedi-
ată, ci presupune o cunoaştere profundă a fundamentelor sale mor-
Rezumatul tezei de doctorat
26
fogenetice, astfel încât să poată pune în operă modele ale formei la
cel mai înalt nivel de complexitate, pe care Pellegrino îl numeşte
metanivel. Actul de a conferi formă arhitecturii s-ar justifica, deci,
într-o concepţie cvasi-ştiinţifică, punând în mişcare procese de studiu
elaborate: concepţia modelului, experimentarea și validarea.
Într-o astfel de abordare, modul prin care actul architectural
conferă formă reprezintă o procedură comparabilă cu procesul şti-
inţific de tip morfogenetic. Intenţiile arhitecţilor sunt astfel integrate
într-un proces informatizat prin alegerea unei anumite gramatici in-
formaţionale şi prin determinarea constrângerilor tehnice şi
funcţionale. Un proces de morfogeneză apelează la proprietăţile
emergente ale sistemelor fizice şi biologice, iar simularea acestuia
permite generarea de forme noi, imprevizibile. Forma este astfel
rezultată dintr-un proces de mare complexitate, cu caracteristicile în-
scrise intrinsec în patrimonial său genetic. Forma se dezvoltă au-
tonom, arhitectul nu mai este depozitarul absolut al actului creator.
Acest aspect reprezintă, poate, una dintre problemele es-
enţiale ale arhitecturii digitale, în special cea algoritmică: arhitectul
nu mai deţine exclusivitatea actului creativ.
Acest sentiment de ameninţare în ce are mai profund profesia de
arhitect - actul creator - explică şi reacţia de rezervă sau chiar de
res-pingere totală întâlnită în rândul arhitecilor, în ceea ce priveşte
utilizarea tehnicilor generative. În loc de a vedea în practicile com-
putaţionale complexe un instrument util, un ajutor, în loc de a analiza
conţinutul acestora şi a se raporta într-un mod mult mai parcimonios
la esenţa algoritmului, sentimentul concurenţei cu acestea mai per-
sistă; e mai uşor să ignori sau să negi, decât să îţi asumi, critic, o re-
alitate a arhitecturii contemporane.
Strategiile morfogenetice pe bază de algoritmi în arhitectură
sunt încă destul de larg percepute ca simple analogii biologice; la fel
s-a întâmplat cu arhitecturile organice din secolul al XIX-lea şi al XX-
lea, amplificând sentimentul de respingere faţă de o mişcare care,
se consideră, nu aduce nimic nou. Însă este oare vorba doar despre
o simplă analogie biologică? Sigur, raţionamentul analogic este unul
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
27
dintre instrumentele majore ale oricărei analize serioase, şi a celei
sistemice în mod special. Înţelegerea fenomenelor face apel la analo-
gie pentru a întreţine o anume formă de interdisciplinaritate necesară
emergenţei ideilor noi, numeroase descoperiri ştiinţifice găsindu-şi
astfel originea în teorii sau experimente realizate în alte domenii.
În acelaşi timp, dacă într-un raţionament analogic de tip sis-
temic se foloseşte încă adesea metafora pentru a evidenţia raporturi
care nu depăşesc domeniul ideilor, ea va utiliza mai ales forma cea
mai elaborată a analogiei, adică modelul. Modelul cibernetic, iniţiator
al creaţiei informaticii, este un model analogic, şi, în general, toată
arhitectura informatică, ca şi cercetarea în domeniul inteligenţei arti-
ficiale constituie o abstracţie, un creier artificial, dar nu o copie a
creierului uman.
Prin folosirea metodelor ştiinţifice din categoria concepţie de
modele / experiment / validare, arhitectura algoritmică ar putea aspira
la un demers de tip sistemic, elaborat, justificat şi justificabil, la o difer-
enţiere de mişcările organice mai tradiţionaliste care îşi bazau de-
mersurile pe o apropiere biomimetică, pe concepte globale, fără ca
aceste demersuri să fie neapărat ştiinţifice.
Dacă metodele s-au schimbat, şi vorbim în acest caz de al-
goritmică, ideile au rămas prezente încă de la începutul secolului (
mişcarea organică), iar aceste idei au evoluat progresiv, în paralel cu
evoluţia ştiinţifică şi folosindu-se adesea ca argument de descoperi-
rile ştiinţifice contemporane lor. În cazul lui Sullivan, de exemplu, o
abordare de tipul forma urmează funcţia revine în ideea de aplicare
a principiului generator al formelor naturale în procesul de creaţie,
iar dacă el considera de asemenea că forma rezultantă, conform
acestui principiu, trebuia să constituie un întreg superior, ale cărui
elemente constitutive erau indisolubil legate prin rapoarte organice,
rezultatul teoriilor sale, de altfel evident sistemice din punct de vedere
filozofic, nu au decât foarte puţine lucruri în comun cu generaţia de
forme rezultate din procese naturale.
Algoritmica nu va veni obligatoriu în întâmpinarea practicilor
uzuale din arhitectură, ci va sprijini un demers bine gândit al disci-
Rezumatul tezei de doctorat
28
plinei noastre, într-un context contemporan în care auto-suficienţa
gestului architectural este depăşită. Algoritmica îşi va găsi locul
într-un sistem ştiinţific de idei, nu într-o concretizare artificială. În
acest sens, arhitectura algoritmică se va înscrie simultan într-o pa-
radigmă de cunoştinţe, paradigmă universală, dominată de sis-
temism şi de un fel de fugă către virtualitate, care, să sperăm, nu va
fi distrugătoare, ci creatoare. Este, de fapt, şi dilema în faţa căreia
se află iarăşi arhitecţii, având de dezvoltat în continuare o conştiinţă
ecologică: să construiască - şi atunci se înscriu iremediabil în logica
consumului, sau, pur şi simplu, să nu construiască. Pentru că, în de-
finitiv, într-o logică ecologică ne putem pune întrebări şi asupra per-
tinenţei utilizării intensive şi excesive a informaticii, şi atunci, care
este pertinenţa actului de a construi?
Totuşi, utilizarea algoritmilor are deja locul său în arhitectura
contemporană, trecând dincolo de poziţia ecologică, filozofică sau
conceptuală, un loc fundamental de experimentare a noilor tehnici şi
tehnologii care să poată oferi, la rândul lor, noi instrumente, noi teorii,
pentru ca acestea, mai apoi, să determine evoluţia spre o practică
mai respectuoasă fată de mediu şi în concordanţă cu dezvoltarea
tehnologică contemporană. Şi, nu în ultimul rând, pe măsură ce al-
goritmica va dezvolta concepte noi, hiper-contemporane, arhitecţii
vor avea în continuare de luptat pentru a păstra legimitatea actului
creator, la care aspiră fundamental şi care le este, într-o oarecare
măsură, ameninţată. Dar este cert, cu toate aceste probleme, uneori
conflictuale, că arhitectura contemporană nu se poate închide în faţa
realităţii şi în dogmatismul altor timpuri, să se cantoneze în glorifi-
carea ego-ului său, motivată de o realizare sau de alta, ci trebuie să
se repună permanent în discuţie, ca toate fiinţele umane, fie că sunt
arhitecţi sau nu.
Şi totuşi, chiar dacă digitalul, în general, este în plin marş
de cucerire a tuturor frontierelor realului, spre o domnie probabilă
dar nu imposibilă a virtualului, nu putem opri un gând nostalgic, legat
de minunea de a desena, ”pentru că, în fond nu este chiar aşa de
nebunesc să gândeşti că tocmai acest moment de adevăr este cel
Dialogul concretului cu virtualul în arhitectura modernă ;metafora spațiului arhitectural
29
pe care îl căutăm mereu, fără a putea să-l întâlnim, în misterul evi-
dent al desenelor, partiturilor, manuscriselor...”
Contribuții originale
Identificarea paradigmei arhitecturale emergente și argu-
mentarea motivelor care plasează arhitectura algoritmică în această
poziție.
Viziune sintetică asupra arhitecturii și imaginii arhitecturale
din ultimele decenii, din dubla perspectivă a filosofilor și fenome-
nologilor umaniști, și din perspectiva noului materialism, reprezentat
aici de Deleuze.
Analiza relevanței metaforei antropomorfe în arhitectura oc-
cidentală a secolului al XXI-lea.
Demistificarea modului de utilizare a computerului în mari
firme de arhitectură, de către arhitecți considerați a fi deschizători de
drum în practica digitală de arhitectură.
Enunțarea considerațiilor etice privind rolul arhitectului în era
digitală și demersul găsirii unor răspunsuri, folosind psihologia cog-
nitivă.
Rezumatul tezei de doctorat
30