+ All Categories
Home > Documents > Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil...

Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil...

Date post: 25-Oct-2020
Category:
Upload: others
View: 3 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
7
SFANTUL NIL SORSKI Despre lucrarea duhovniceasci SCRIERI ASCETICE Traducere din limba rusd de Adrian Tdndsescu-Vlas
Transcript
Page 1: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

SFANTUL NIL SORSKI

Despre lucrareaduhovniceasci

SCRIERI ASCETICE

Traducere din limba rusd de

Adrian Tdndsescu-Vlas

Page 2: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

Cuprins

Predania Starelului Nil Pustniculcdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le estede folosin!5 a o €lv€d; i . . . .

Tipicul Cuviosului Nil Sorski ... .... 17

Inainte-cuofrntarel':t

, 1.. Despre felurimea rdzboiului ghndit care estepurtat ut noi, despre biruinlele giinfrfrngeriledin el gi dnpre cum trebuie sd nefurryotriuintcuosfrrdiepatimilor. ....24

2. Despre rdzboiul nostru cu cele zugrdaite mai susgi despre aceea id trebuie sdlebiruimpe toate

ryin aducerea-aminte de Dumnezeu gi.prinpaza inimii, adicd prin rugdciune gi linigtireaminlii, gi despre cum sd facem aceasta.Totaicigidespreharisme. .....30

3. Despre cum gi prin ce sd ne tntdrim chnd ainrdzboaiele nenoinlei celei gfrndite. . . . . . . . . . 46

4. Despre tntdrirea tntregii lucrdri 3n

oiala iaastrd. . . .

5. Despre felurile luptei gi biruinlei noastreasupra celor opt gfrnduri pdtimage decdpeteniegiacelorlalte... .....54

t25

Page 3: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

CUPRINS

6. Despre toate ghndurile?ndeobqte . . . . . . 81

7. Desprg pomenirea morlii gi despre

infricogdtoarea ludecatd: curu sd cugetdm

Ia ele pentru a dobhnQi?n inimile noastre

aceste g6nduri. .... 84

8. Despre lacrimi: ce se cuztine a face celor

care aor sd le dobkndeascd

9. Desprepdzirea de sine dupd aceea . . . 103

10. Despre tdierea grijilor gi despre negriia cea

adeadratd, care este omorilreafald de toate.. 106

1-L. Despre aceea cd se cade a sdahrgi aceste

Iucrdri nu inainte de,ztreme gitn mdiuracuaenitd

Diata duhovniceasci a Cuviosului Nil . . . . 121'

Comenzi:www.librariasophia.ro

Difuzare:suPuRcReru

Str. Ion Minulescu nr. 36, sector 3,43L21,6, Bucuregti

Tel.: 02'L-320.61.19; fax: 021-9L9.10.84e-mail: contact@super,graph.ro

www.librariasophia.rowww.sophia.ro

Viagteptim laLERARIASOPHIA

str. Bibescu Vodi nr. 19,040L51, Bucureqti" sector 4

(l6ngi Facultatea de Teologie)tel. 021-336. 10. 00 ; 0722.266.618

www. librariasophia.ro

Page 4: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

Despre felurimen rdzboiului ghndit care

este purtat cu noi, despre biruinlele qiinfrdngerile din el gi despre cum trebuiesd ne tmpotriaim cu osfrrdie patimilor

f,elurite, aLr zis Pdrinfii, sunt bAntuirile rdz-I'boiului gAndit cele asupra noastrd, biruin-

lele qi infrAngerile din el: mai intAi este momea-14 apoi insofirea, apoi invoirea, pe urmd robireagi apoi patima.

MOMEALA, au zis Sfin,tii Pdrinli (Ioan Scd-

rarul, qi Filotei Sinaitul gi al1ii) este un gAnd sauchip simplu a ceva ce s-a intAmplat, care tocmaia fost adus in inimd gi ardtat minfii. Iar GrigorieSinaitul spune cd momeala este o insuflare carevine de la vrdjmagul, cum ar h ,,fd cutare lucru",cum I-a zis gi lui Hristos, Dumnezeul nostru:zi ca pietrele acestea sd se facd p6ine (Mt. 4, 3). Pe

scurt, este oarecare gAnd adus in mintea omului.

$i acest lucrq zic Pdrinfii, nu este pdcat, nu este

vrednic nici de laudd, nici de mustrare, intrucAt

24 25

SCRIERI ASCETICE

nu e supus noud. Cdci e cu neputinld sd nu ni se

faci nici o momeald a gAndului vrdjmdgesc. Cum

zice Simeon Noul Teolog, ,,de atunci cAnd diavo-

lul, pentru neascultare,I-a fdcut pe om surghiu-nit din Rai gi de la Dumnezeu, a primit intraresd clatine gAndit pe oricine, impreund cu draciisdi". Cdci numai cei sporifi gi desdvArqili pot sd

r6mAnd neclintili, dar gi acestora li se intAmpld

cldtindri cAteodatd, precum zice SfAntul Isaac.

iNSOlmE este numitX impreund-vorbirea,din patimd sau fdrd patimd, cu momeala care se

aratd minfii, altfel spus primirea gAndului insu-

flat de vrijmagul. Asta inseamnd deja cugetarea

la gAndul cel adus minfii. $i acest lucru, zicPd-rinlii, nu este cu totul nepdcdtos; insd afunci c6nd

omul dd lucrului dezlegare pldcutd lui Dumne-

zeu, poate fi gi vrednic de laudd. Iar noi dezle-

gdm aEa: dacd cineva nu va tdia momeala gAn-

dului viclear; ci va intra intrucAtva in impreu-nd-vorbire cu el Ei vrdjmagul va Pune deja in el

gAnduri pdtimage, sd se strlduie sd le schimbe ingAnduri bune. Iar cum sd le schimbe in gAnduri

bune vom arita pe urmd, cAnd Dumnezeu ne va

da cuvAnt.

iNVOInEA, au zis Pdrinfii, este inclinarea

cea cu pldcere a sufletului cdtre gAndul sau chi-

pul care s-a ardtat. Asta se intAmpli cAnd cine-

va, primind gAndurile sau chipurile pe care i leinfdliEeazd vrdjmagul, se invoiegte intrucAtva in

Page 5: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

SFANTUL NIL SORSKI

gAndul sdu sd fie aqa cum ii insufld gAndul celvrdjmdgesc. Aceasta se judecd dupd mhsura age-zdrii nevoitorului, iar stdrile nevoitorilor suntasa: dacd cineva se afld in sporire qi a primit dela Dumnezeu ajutor sd goneascd gAndurile, darse va lenevi gi, din nepdsare, nu se va strddui sd

alunge gAndurile viclene, nu va h fdrd de pdcat;dar dacd cineva, fiind incepdtor gi incd neputin-cios a goni momelile vicleanului, se va gi invoiintrucAtva cu gAndul viclean" dar se va mdrturi-si Domnului fdrd sd intArzie, cdindu-se gi osAn-dindu-se pe sinesi, gi-L va chemaintr-ajutor, pre-cum este scris: Mdrturisili-ad Domnului gi chemalinumele Lui (Ps. 104, I), atunci Dumnezeu il vaierta, dupd mila Sa, pentru neputinla lui. Astaau zis Pdrinlii despre invoirea cea gAnditd, cAndcineva, nevoindu-se, este biruit fdrd voie de ci-tre gAnd, dar rddicina minlii lui este intdritd in a

nu pdcitui qi a nu sdvArgi fdrddelege cu lucrul. Siaceasta este cea dintAi invoire. Iar cea de-a doua,zice Grigorie Sinaitul, este cAnd cineva primeg-te de bund voia sa gAndurile vrijmagului gi, im-preund-vorbind gi insofindu-se fll ele, e biruit deele qi nu se mai luptd impotriva patimilor, ci iacu tdrie hotdrArea de a face pbcatul sau chiar in-cearcd sd-l sdvArgeascd, dorind a implini ce qi-apus in gAnd, dar intAmpind piedicd fie din prici-na vremii, fie din pricina locului, fie din alte pri-cini - gi lucrul acesta este deosebit de pdcdtos gisupus pedepsei.

26

SCRIERI ASCETICE

Iar ROBIREA este fie inrobirea cea silnicd gi

fird voie a inimii, fie invoirea prelungitd cu g6n-dul cel ardtat, care e pierzdtoare pentru bunanoastrd stare. Cea dintAi este afunci c6nd minteae robiti de cdtre gAnduri cu silnicie, chiar dacd tunu vrei, fiind furatd de gAndurile viclene - insdcu ajutorul lui Dumnezeu o vei intoarce iardgi latine, in scurtd vreme. Pe cAnd a doua este pierzd-toare pentru buna stare a sufletului, atunci cAndmintea, ca de o furtund cu valuri ndprasnice fi-ind purtatd gi din starea cea bund scoasd la gAn-

durile cele viclene, nu poate sd mai vind in starebuni qi impdcatd; lucrul acesta se intAmpld, in cea

mai mare parte, de la degertdciune gi de la impre-und-vorbirile cele multe gi de folos neaducdtoare.

Lucrul acesta intr-un fel se judeci dacd se in-tAmpld in vremea rugdciunii gi altfel daci se in-tAmpld in altd vreme, intr-un fel -in privinla ce-

lor de mijloc (nici bune, nici rele) gi altfel in pri-vinla gAndurilor viclene. Dacd mintea este robitdde gAndurile viclene in vremea rugdciunii, este

mai mare pdcatul, fiindcd in vremea rugdciuniimintea trebuie adunati la Dumnezeu, trebuiesd ia aminte la rugdciune gi si intoarcd spatelegAndurilor de tot felul. Iar dacd se intAmpld ro-birea in altd vreme, de la gAnduri privitoare latrebuinlele acestei vieli, nu este lucru pdcdtos, fi-indci gi Sfinfii implineau, fdrd, vin5, trebuinfeleomenegti. Fiindcd in orice gAnd, au zis Pdrinfii,dacd mintea va fi gdsitd in cugetare evlavioasd,

27

Page 6: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

j

::)*lt

SFANTUL NIL SORSKI

cu Dumnezeu petrece - iar gAndurilor viclene se

cuvine a le intoarce spatele totdeauna.

Iar PATIMA" adevdr spun Pirinfii, este ceea

ce, cuibdrindu-se in suflet vreme indelungatS, se

preschimbd in ndrav prin obignuinfd; pe urm5,pe om il furd patima de buni voia lul gi-l invi-foreazd mereu prin gAnduri pdtimage insuflatede vrdjmag, prinzAnd tdrie de la insolire qi de ladeasa impreund-vorbire, gi prefdcAndu-se in obi-cei prin multa dedare gAndurilor gi inchipuirilor.Aceasta se intAmpld cAnd vrdjmagul ii infSligeaziadesea omului vreun lucru care alAfd patima qi

aprinde in el impdtimirea de aceasta mai mult ca

de altceva, qi acela, vrAnd-nevrAnd, este biruit ingAndul sdu de acea impdtimire. Are loc aceasta

mai ales cAnd cineva, din nepdsare, mai inaintevreme se insotea gi impreund-vorbea cu gAnduladeseori, adicd se gAndea de bund voia sa la lu-crul acela in chip necuvenit.Lato!i, aceasta ducela una din dou6: ori la pocdinld pe mdsurd, orila chinuri in viitor. Trebuie, adicd, ori sd ne po-cdim qi sd ne rugdm a h izbdvifi de acea patim5,fiindcd omul va merge in munci pentru nepocd-in!d, nu pentru cd e luptat. Cdci dacd ar sta altfellucrurile, fdrd desdvArgiti nepdtimire n-ar puteasd primeasci nimeni iertarea picatelor, cum zicePetru Damaschinul.

Iar cel luptat de o patimd, oricare ar fi aceasta,

trebuie sd se impotriveascd ei cu osArdie, au zis

28

SCRIERI ASCETICE

Pdrinfii. Sd ludm, de pild5, patima curviei: dacdvreun om este luptat de patima cdtre cineva, tre-buie sd se fereascd de acela in tot chipul: gi de im-preuna-vorbire, gi de impreuna-petrecere, gi deatingerea de hainele lui, gi de mirosul lui. Cdcidacd nu se va feri de toate acestea, va sdvArgi pa-tima 9i va curvi cu gAndurile in inima sa, au zisPdrinfii, singur aprinzAnd in sinegi cuptorul pa-timilor, ca pe niqte fiare aducAnd in casa suflefu-lui gAndurile viclene.

Page 7: Despre lucrarea duhovniceasci lucrarea... · 2019. 10. 1. · Cuprins Predania Starelului Nil Pustnicul cdtre ucenicii sdi, pe care tuturor le este de folosin!5 a o €lv€d; i .

2

Despre rdzboiul nostru cu cele zugrdaite maisus gi despre nceea cd trebuie sd le biruim pe

toate prin aducerea-aminte de Dumnezeu gi

prin paza inimii, adicdprin rugdciune gi

liniqtirea minlii, gi despre cum sd facemaceasta. Tot aici gi despre harisme.

f)drinfii hotdrdsc ca lupta impotriva celorI zugrdvite mai sus sd se poarte cu o putere

deopotrivd puterii potrivnicului, atunci cAnd, inatArnare de propria sa voie, cel luptat fie cd bi-ruiegte, fie cd suferd infrAngere in mintea sa; maipe scurf trebuie si ne impotrivim gAndurilor vi-clene pe cAt ne std in putere. Aceasta este pricinacununilor sau a chinurilor - a cununilor pentrubiruitori, a chinurilor penfru cei ce au pdcdtuit gi

nu s-au pocdit in aceastX viafd. Greqeala supusdchinurilor, zice Petru Damaschinul, este atuncicAnd ajunge pAnd la faptir; iar celor ce luptd cutdrie gi nu sldbesc in rdzboiul cel aprig cu vrdj-magul li se impletesc prealuminate cununi.

30

SCRIERI ASCETICE

Rizboiul cel inlelegdtor gi iscusit, zic Pdrin-

!ii, sti in a tdia inceputul gAndului care a venitcare se numegte momeal5, qi a ne ruga neincetat

- pentru cd, spun ei, cel care se impotrivegte ce-

lei dintAi, adici momelii gAndului, dintr-o datdle taie pe toate cAte urmeazil.Drept aceea, cel ce

se luptd intru inlelegere o alungd pe insdgi mai-ca rdutdfilor, adicd momeala cea vicleand ce se

apropie de minte. $i se cuvine ca in vremea ru-gdciunii sd ne nevoim a ne pdstra mintea surddgi mutd, precum a zis Nil Sinaitul, gi a avea ini-m6, zice Isihie Ierusalimiteanul, care tace de ori-ce gAnd, oricAt de bun ar pdrea acesta - pentruc5, spune acelagi, gAndurilor nepdtimaqe le ur-meazdunele pdtimaqe, precum s-a cunoscut dincercarel, gi intrarea celor dintAi se face pricind de

intrare gi celorlalte. $i intrucAt s-a zis cd gAndu-rilor bune le urmeazX cele viclene, se cuvine sd

ne silim a t6cea cu cugetul gi in privinfa gAndu-rilor care par drepte, gi a cduta mereu spre adAn-

cul inimii Ei a spune: ,,Doamne, Iisuse Hristoa-se, Fiul lui Dumnezeu, miluiegte-md!" - toate cu-vintele; cAteodatd pe jumitate: ,,Doamne, IisuseHristoase, miluiegte-m5!" sau, iariqi schimbAnd:

,,Fiullui Dumnezeu, miluiegte-m6!" - precum gi

este mai lesne incepdtorilor, dupd cuvAntul luiGrigorie Sinaitul: ,,Se cuvine a face schimbarenu deseori, ci cAteodatd." Mai fac acum pdrinfii

1 S-a stabilit din experienla practicd (n, tr.).

3l


Recommended