+ All Categories
Home > Documents > Demonstratia propovaduirii apostolice propovaduirii... · trupul Siu si vinl la noi, pentru ca omul...

Demonstratia propovaduirii apostolice propovaduirii... · trupul Siu si vinl la noi, pentru ca omul...

Date post: 03-Dec-2019
Category:
Upload: others
View: 9 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
7
Redactare: Rodica Chiriacescuqi Dan Ciste Coperta: arh. Daniel Munteanu Traducere @ Remus Rus pentru Edilia a II-a revizuit[. Traducerea s-a efectuat dupl texttrl publicat in Patrologia Orientalis, vol. XII 9i a fost revizuitl dupl versiunea armeanll, din acelagi volum, de cltre P.C. Arhim. Conf. Dr. Zareh Baronian. La edilia a doua s-au avut in vedere gi alte traduceri, consemnate ln note gi comentarii. O 2016 Toate drepturile azupra acestei edifi sunt rezeryate editurii METEOR PUBLISHING Contact: Tel./Iax 021.222.83.80 E-mail: [email protected] Distribu$e la: Tel./Fax 021.222.83.80 E-mail [email protected] www.meteorPress.ro Descd€ree GIP e Bihliotecii Nalionale a Romlniei IRINEU DE LUGDI Nt M, s6nt Demoutreliaproeo*auUi aposblicc / Sf. Irineu de Lugdunum ; trad.: Remus Rus. - Bucuregti : Meteor Publishing,2016 rsBN 978-606-8653-98-3 I. Rus, Remus (uad.) 2 Sfdntul Irineu de Lugdunum DEMONSTRATIA PROPOVADUIRII APOSTOTICE Traducere de Remus Rus Ediqia a doua revizuitH TETTOR l:Fl PUBlISHIilGI-[.7
Transcript

Redactare: Rodica Chiriacescuqi Dan CisteCoperta: arh. Daniel Munteanu

Traducere @ Remus Rus pentru Edilia a II-a revizuit[.

Traducerea s-a efectuat dupl texttrl publicat in Patrologia Orientalis,vol. XII 9i a fost revizuitl dupl versiunea armeanll, din acelagi volum,de cltre P.C. Arhim. Conf. Dr. Zareh Baronian. La edilia a doua s-au avutin vedere gi alte traduceri, consemnate ln note gi comentarii.

O 2016 Toate drepturile azupra acestei edifi sunt rezeryateediturii METEOR PUBLISHING

Contact:Tel./Iax 021.222.83.80E-mail: [email protected]

Distribu$e la:Tel./Fax 021.222.83.80E-mail [email protected]

Descd€ree GIP e Bihliotecii Nalionale a RomlnieiIRINEU DE LUGDI Nt M, s6nt

Demoutreliaproeo*auUi aposblicc / Sf. Irineu de Lugdunum ;

trad.: Remus Rus. - Bucuregti : Meteor Publishing,2016rsBN 978-606-8653-98-3

I. Rus, Remus (uad.)

2

Sfdntul Irineu de Lugdunum

DEMONSTRATIAPROPOVADUIRII

APOSTOTICE

Traducere de Remus Rus

Ediqia a doua revizuitH

TETTOR l:FlPUBlISHIilGI-[.7

188 Sf. Irineu de Lugdunum - Drnaomrna'Fa pnopovlornm eposroucg

Q3rasten, 1., Patrology, I, 1998, p. 287 -331.

Tixeront, 1., Prdcis de Patrologie, treizilme 6dition, Paris, 1941,p.97-102.

Voicu, C., Dumitragcu, N., Patrologie, Editura Institutului Biblic aide Misiune al Bisericii Ortodoxe RomAne, Brrcuregti,2006.

V. Diclionare gi encidopedii

Cross, F.L., The Oxford Dictionary of the Christian Church,ed..a II-a, Odord University Press, Londra,1974.

Dictionary of Gnosis and Western Esotericisnt edited by WouterJ. Hanegraaff in collaboration with Antoine Faiwe, Roelof vanden Broek, |ean-Pierre Brach, Brill, Leiden gi Boston, 2006.

Lacoste, |ean-Yves, Dictionnaire critique de thflologie, PUF,Qgadrige, Paris,2002.

Lexikon der antiken christlichen Literatur, Herausgegeben vonSiegmar Dopp und Wilhelm Geerlings unter Mitarbeit vonPeter Bruns, Georg Rowekamp und Matthias Skeb OSB,2.Auflage, Herder, Freiburg-Basel-Wien, 1999.

New Catholic Encyclopedia, Second Edition, 15 vol., Thompson,Gale in Association with The Catholic University of America,Washington, D.C., 2003.

Ofrord. DicSionar al sfingilor,de Hugh Farmer. Traducere de MihaiC. Udma qi Elena Burlacu. Argumentul gi articolele consacratesfingilor romani, de prof. univ. dr. Remus Rus, UniversEnciclopedic, Bucuregti, 1999.

Rus, R., Dicsionar enciclopedic de literarurd cregtind in primulmileniu, Editura Lidia, 2003.

CUPRINS

PrefaSd la edigia a doua doua .................... 5

INTRODUCERE ........... .........91. Contexnrl istoric i........................... 92. Viaga gi activitatea Sf. Irineu ......17

i:ff"T,?;;il;;. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::115. Viaqa cregtin[ ..............................:.................. 506. GAndirea teologicl a Sf. Irineu ...................... 58

DEMONSTRATIA PROPOVADUIRII APOSTOLICE .............. 9 1

A. DUMNEZEU fr CREATTA. CAOmne OMULU ........ 91f . indemn la credinfi .................. 91

3. Calea spre indumnezeire: observarea normelorde credinq[ gi a poruncilor dumnezeiegti sauRegu1a fidei ........... .................... 94

4. Dumnezeu, cauz[ suprem[ a lumii create ....................975. CuvAntul gi Duhul ....................976. Sfrnta Treime: Tat61, Fiul gi Duhul SfAnt .....................997. Botezul sau na$terea cea nou[ in Hristos .................... 1008. Persoana TatSlui ...r.................................... 1009. Alcituirea cerurilor ............... 102

10. Dumnezeu qi crealia Sa ....,......... ............... 103

12. Omul in Rai ......... 10513. Lucrarea lui Adam tn Rai. Crearea Evei ..................... 10614. Cur[gia protopirinqilor ................ ............. 10715. Legea paradisiaci a vielii vegnice ............. 10816. ingel[ciunea diavolului. Alungarea din Rai ............... 1@

17. Trud[, durere gi p[cat ............ 11018. MspAndirea rlului prin insolirea nefireascfl .............. 111

190 Sf. Irineu de Lugdunum - DnuoxsrneTn pnopovAounn epostoucn

19. Izb[virea celor drepp gi refacerea lumii. Potopul ......11220. Iarigi blestem. Blestemul lui Ham ........... 11221. BinecuvAntare gi alegere. Binecuv6ntlrile lui

Sem gi Iafet .......... ....."............. 11422. LeglmAntul cu Noe ........... ..... 11523. Turnul Babel. tnmulgirea limbilor ........... 116

24. Leg[mtntul cu Awaam ......... tl725. Agezarea in Egipt gi ieqirea .... 11826. $ederea ln pustie. Legea ......... 11927. Urmarea necredingei ............... .........:........ 121

28. Ultimele povlguiri ale lui Moise ..............12229. Intrarea in fara Flglduingei .................... 123

30. Profelii gi Domnul nostru Iisus Hristos ......................12431. finta intrup[rii CuvAntului lui Dumnezeu ................ 12432. Adam cel vechi gi Adam cel Nou.

De ce na$terea feciorebric[? ................ ..... 125

33. Reinnoirea Evei in Fecioara Maria .......... 126

34. Reinnoirea firii prin Cruce ................... ....12635. Plinirea legimAntului awaamic .................................. 1 2836. S[mAnlI din slmAnqa lui David ................12937. De ce S-a intrupat Cuvflntul lui Dumnezeu? ............12938. Necesitatea Intrupirii ............ ................... 130

39. Cel dintfli niscut din mo4i ... 131

40. Comuniunea cu Dumnezeu gi viaga intrunestriclciune prin Hristos .....132Chemarea neamurilor gi intemeierea Bisericii ........... 132Lucrarea Duhului ................... 133

c. HRISTOS $r LEGEA WCHE .................... 134PROFETTTLE ............... ............ 134

43. CuvAntul cel dintru inceput ..................... 13444. Ar[tarea Dumnezeirii Ia stejarul din Mamvri ............ 136

45. Fiul lui Dumnezeu este Cel ce S-a ar[tat lui Iacov .... t3746. Lucrarea tainic[ a Cuvflntului lui Dumnezeu

47. Fiul, Domn a toate gi Mijlocitor la Tatil ..................... 138

Domnul igi prevestegte preamirirea ........................... I 39Hristos, Fiul lui Dumnezeu ..................... 140Hristos vorbegte despre Sine prin profeqi ................... 141

Fiul lui Dumnezeu din veci, MflntuitoruI tuturor .....142Hristos in Scripturi ................ 143Isaia despre Hristos:,,IatI, Fecioara va lua in pAntece..." .......... 143Emanuel - Dumnezeu cu noi ...................1,44Sfetnicul minunat al Tatilui ..................... 145Credin$ qi impdriqie .............146Hristos, Domn gi MAntuitor:,,Sceptrul nu va lipsi din Iuda" ........ .........147

58. Ar[tarea stelei: ,,O stea r[sare din Iacov" ................... 14859. Mlldip din trunchiul lui Iesei ................. 14960. Dreapta judecati gi lndurarea lui Dumnezeu ............. 1506L. Restaurarea prin Hristos a firii clzute ........................ 151

62. Ingelesuri hristologice .............. ................. 15363. Profelia lui Miheia despre locul nagterii lui Mesia .... 15364. Vl[star din seminlia lui David ................. 15465. Isaia despre Intrarea in Ierusalim ............ 15466. Ce au profelit profegii? ........... 15567. Vindecitorul trupurilor gi al sufletelor noastre ......... 15568. Pltimirile lui Hristos ................ ................ 15669. ,,intru smerenia Lui, judecata Lui s-a ridicat" ............15770. ,,Neamul Lui cine il va spune?" ................................... 15871. inumbra lui Hristos ......;............ .............. 15972. Pira suferinl[,la inviere intru nestric[ciune ............. 16073. Moarte gi inviere .................... 161

74. Hristos dat mo4ii de conducltorii poporului ............ 16175. Suferinla prin voia Tatllui ................ ....... 16376. Impr[gtierea turmei ................ .................. 16377. Hristos intre PonEiu Pilat gi Irod ........... ...16478. CoborArea la iad ..................... 16,1

79. Rlstignirea, in profelii ........... 16580. Aruncarea so4ilor .................. 165

Cuprins 191

48.49.50.51.52.53.

54.55.56.57.

47.42.

192 Sf. Irineu de Lugdunum - DnuolsrntFl pnopoviounn aposroucr

81. Prequl tr[dIrii: ,$i au luat treizeci de argingi" ............ 16682. Fiere gi olet ..........16783. inilprea la cer ....167

85. ,,$ezi de-a dreapta Mea!" ........ 158

D. HRTSTOS it't mCAe NOUA ... 16986. Vestirea adevHrului in tot pimAntul ........ 169

87. Porunca iubirii ....17088. Pream{rirea lui Hristos gi binecuvAntarea

slujitorilor lui Dumnezeu .............. ........... 170

Legea lui Moise lmpliniti de Hristos .......l7LLeg[mAntul cel nou ...............172Lep[darea de idoli ..................172Hristos printre noi ............ ..... 173

Un nou popor sfrnt .......... ......173Biserica lui Hristos .................774Dtlrnnezeu d[ruiegte mogtenirea Sa

popoarelor nepricepute ......... 175Nu existl alt Oomn decAt Hristos ............176indurarea divinH gi responsabilitatea omului ............. 177

CoNCLUZIE .............. ...................179e8. pranur -a"*iii"';;;;; :::::::::.....,........................... 17e

99. P{zigi-v[ de eretici gi de necredinciogi .....179100. $ stlruim ln adev{r ................ 180

DEMONSTRAREA PROPOVADUIR]I APOSTOLICEA LUI IRINEU ............ 180

Bibliografie selectivd ......... 181

89.90.91.92.93.

94.95.

96.97.

trupul Siu si vinl la noi, pentru ca omul sd poat[ ajunge lanestric[ciune, invegmAntat fiind in lumina Tatilui,,.2st

sfantul Irineu apa4ine perioadei de inceput a teologiei cregrine.El nu a avut la indemanr normele dogmatice ale invi$turii cregtineformulate in sinoadele locale sau cele ecumenice gi, cu toateacestea, ata cum spunea un mare patrolog apusean, ,,are meritul dea fi fost primul care sr formuleze in termeni dogmatici intreagadoctrin[ cregtini".282,,Refleqiile sale teologice,,, coichidea minunatP.S. Episcop Vicar Irineu Pop Bistrigeanul, ,,care nu sunt niciodatlabstracte sau reci, evidengiaz[ o acqiune gi sensibilitate harici, cevivific[ viala creqtin{ gi o fertilizeazl. ctttoate darurile Logosului.Campania sa izbutit[ impotriva gnosticilor gi lui Marcior-"r" rr,impact formidabil asupra direcgiei viitoare a speculagiei teologice.Enorma semnificafe a teologiei sale ne indreptigegte sr-r ingirimpe episcopul de Lyon printre gAnditorii cregtini remarcabili."283chiar dac[ reglsim anumite ezitlri in formularea pe care o dlinv[$turii cregtine, sf. Irineu rimane un punct rreindoielnic d"referingi, atat pentru istoria gflndirii cregtine, cflt gi pentru istoriarispaadirii Bisericii cregtine, deoarece in er descoperim un teolog9r9!nd, dar gi un st[ruitor gi dedicat misionar; iai in teologia luiindelungati in zile, aroma unei tineregi perene gi contempoiane.

Sf. Irineu de Lugdunum - DruolwrnalrR pRopovADrltRrr AposroucE

281 lbidem, 4. 20. 2,col. 1033. problematica,,lnvegmdntlrii ln luminaTat[lui" va deveni, in gandirea teologicr de mai tarziu, un elementesenlial. vezi sebastian Brock, Efrem sirul. I. ochiur ruminos. viziuneaspirituald a lumii la sfantul Efrem sr'ru/ (trad. de Mircea Ielciu, studiuintroductiv de diac. Ioan Icr jr.). il. Imnele despre paradis (aaducere diac.IoanIcI jr.), Editura Deisis, Sibiu, 1998, p. 101 9i urm.

42 Quasten, op. cit., p.294.

28'Ioan Gh. Coman, op. cit.,p. 4-5.

DEMONSTRATIA PROPOVADTIIRIIAPOSTOLICE2s4

A. DUMNEZEIJ $I CREATIA.CADEREA OMULUI

IIndemn Ia credingd

CunoscAnd, dragul meu Marcian,Bs dorinqa ta de a umbla intrucele dumnezeiegti, singura cale care il duce pe om la viaqa vegnic[,sunt pirtag al bucuriei tale gi md rog ca, pdstrAndu-gi credinganeintinati, si fii binepl[cut lui Dumnezeu, Creatorul tlu. Ag fidorit, dac[ ar fi fost posibil, s[ fim mereu tmpreuni gi si ne ajutdmunul pe celdialt, gi sH ugur[m truda vielii noastre din aceast[ lume,umplflndu-ne zitnic timpul cu discuqii ziditoare. ins[, intrucAt, inmomentul de fall, ne afl[m la distanl[ unul de cel[lalt286, nu voizEbovi si-gi vorbesc c6t pot mai bine prin scris gi sl-1i dezv[lui,

2e Nu gtim cu certitudine care va fi fost tidul dat acestei prezentlriconcise a invXflturii cregtine. Ceea ce putem afirma lnsl este cI Sf. Irineua avut o normil, un canon de credinql de la care nu s-a abltut gi pe carel-a primit la botez, dupd cum a mirturisit el lnsugi (Adv. haer.,l. 1. 20),prezenta lucrare fiind exemplul unei gAndiri clare 9i cAt se poate deprecise.

85 ln ceea ce-l privegte pe Marcian sau Marcianus, Plrintele fosephSmith crede cI ar fi fost episcop. Vezi Sr. Irenaeus, Proof of the ApostolicPreaching, translated and annotated by foseph P, Smith, S.f., AncientChristian W'riters, 16, The Newman Press, Westminster, Maryland,Longmans, Green and Co, Londra, 1952,p.132, nota 6. Vom cita,;Smith".Lucrarea conline un bagaj erudit de note gi comentarii bibliografice, ceeace o recomandl cititorului interesat sI aprofundeze intregul areal alDemonstraliei propovdduirii apostolice.

e Lit.: ,,suntem despdrgigi unul de celdlalt in trup".

92 Sf. Irineu de Lugdunum - DruoNsrnepa pRoPovADtlRII APosroLIcE

in puline cuvinte, propov[duirea adev[ruIui, pentru a te intlriin credinp.

Ceea ce-1i trimit este o subliniere a punctelor ei funda-mentale2sT pentru ca, din pupn, s[ poqi inqelege mult gi si cuprinzipe scuft tntregul corp al adevlrului, gi sI primegti in pugine cuvintedemonstrarea28s lucrurilor lui Dumnezeu, ca s[ rodeascl spremAntuirea ta, ruginAndu-i pe liud5rogii cu p[reri false, iar celor care

doresc sd cunoasc[ cuvintele noastre sdnitoase gi d[t[toare de via;[s[ le poqi propov[dui cu indrizneald. C[ci calea care este luminatlcu lumini cereascl este unic[ gi ii conduce mai presus de toate pe

cei care vId, lnsi ciile celor care nu vid sunt foarte intunecoase gi

opuse una alteia; iar calea cea una duce spre Imp[r[qia Cerurilor,unindu-l pe om cu Dumnezeu2se, dar celelalte duc la moarce,separAndu-lpe om de Dumnezeu.

Prin urmare, este necesar ca tu gi toli cei care se ingrijesc de

mAntuirea sufletelor lor s[-gi continue drumul cu ajutorulcredinlei ftir[ abatere, cu curaj gi t5rie, ca nu cumva, slflbind sau

neizbAndind, s[ fiqi supugi patimilor lumegti, s[ v[ deplrtali de

cale sau s[ pierdef cele drepte.

2

Ascultare*Si curdgie

Agadar, intrucAt omul este o fiing[ vie, compusl din trup gi

suflet2s, se cuvine gi este necesar sH 1in[ seamfl de acestea dou[, dar

287 Lit.: ,,1n forma unor note asupra punctelor principale"; o aducereaminte a punctelor esengiale, ceea ce ar lnsemna de fapt ttra ,memento",adicl o carte de dimensiuni reduse, ce conline esengialul.

2880 altl posibill traducere: ,,adeveirea".2Ee Unirea cu Dumnezeu este vIzutl de Sf. Irineu ca participare a

omului la natura divin[, ca dct de indumnezeire. Vezi cap. 3.HSf. Irineu afirm[ fdr[ echivoc dihotomismul naturii umane. El va

promova aceast[ doctrin[ ln lntreaga sa operI. Pentru o analiz[ concis{a structurii f;ipturii umane in glndirea Sf. Irineu, vezi Smith, op. cit.,Introducere, par. 33, p.27-28,

A. Damnezeu gi creaSia. Ciderea omului

gi pentru c[ amAndou{ pot fi surse de poticnire. Prin unnare,sfinqenia trupeasc[ este aperarea lnfrAn[rii lmpotriva tuturorlucrurilor ruginoase gi oriclror fapte nedrepte, .iar sfinleniasufletului reprezint[ plstrarea credinqei fa$ de Dumnezeu, fllrfl a

adiuga ceva gi ftr[ a lnlfltura ceva din ea. Cici evlavia fa$ deDumnezeu se intuneci gi se lncegogeaz[ atunci cAnd trupul esteintinat cu necurilie. In acelagi fel, sufletul este rlnit gi pitat gi

nesflnitos atunci cAnd ingel[ciunea p[trunde in el. Frumusefeagi echilibrul evlaviei existi atunci cAnd adev[rulse silXgluiegtein suflet2el, iar sfin1enia, in trup. Clci ce folos vom avea dacdcunoaqtem cuvintele adevirului, in timp ce ne pAng[rim trupul gi

ne umplem de faptele r[ului sau ce folos vom dobAndi de lasfinlenia trupului, atunci cAnd adevirul nu este in suflet? Deoareceacestea doul se desfati atunci cAnd sunt unite gi impreunX se

striduiesc s[*I intoarc[ pe om spre fa;a lui Dumnezeu.Prin urmare, Duhul SfAnt zice prin gura lui David: ,,Fericit

bdrbatul care n-a umblat in sfatul necredinciogiloi"ze2, adic[ insfatul popoarelor care nu-L cunosc pe Dirmnezeu, deoarece eisunt necredinciogi care nu se inchinE lui Dumnezeu Cel careexist[ cu adevlrat. Din aceastd pricini, Cuvtntul ii zice luiMoise: ,,Eu sunt cel ce esss."?e3 Agadar cei care nu se inchin[Dumnezeului Celui-ce-este2ea sunt necredinciogi.,,in caleapdcdtogilor nu a staf'zes - plcitogi sunt cei care au cunoagterea lui"Dumnezeu, insd nu p[zesc poruncile Lui, adic[ lep[da1ii gi

disprequitorii. ,,Nici nu std pe tronul celor hulitori"2e6 - hulitorii

2e1 In arm.: ,,ogi - spirit", cuvAntul flind folosit gi pentru suflet(pneuma).

2e2Psalmu1 1, 1.2slegirea 3, 14. in traducerea Bibliei Sf. Sinod: ,,Eu sunt cel ce sunt";

in IJO( ,ego eimi o on"; Vulgata: ,,ego sum qui sum".aa Dumnezeul cel Viu.25Psalmul 1, 1.i'oPsalmul 1,1.

93

94 Sf. Irineu de Lugdunum - Dzuoxsrreln pRopoviDurRrr AposrorJco

sunt cei ce nu se pervertesc doar pe ei ingigi, ci gi pe a1Eii, prininvHl[turile lor denaturate gi izvorAte dintr-un izvor rdu. C[ci,,tron" lnseamnd inv5lituri2e7. Toqi ereticii sunt ata. Ei stau petronul ciumei, iar cei care primesc otrava invildturilor lor se

pervertesc (sunt sau devin pervertifi - n.tr.).2e8

3

Calea spre indumnezeire: observarea normelor decredingd gi a poruncilor dumnezeiegti

sau

Regula fidei$Prin urmare, pentru ca sH nu suferim un asdel de lucru, zuntem

obligali sI p[strlmm regula credinpi gi si p[zim poruncile luiDumnezeu, crezAnd tn Dumnezeu gi av6nd team[ de EI, clci El esteDomnul, gi s[-L iubim deoarece El este Tatil. C[ci dreapta trdire vinedin credinqH, pentru ci Isaia zice,DadnucredeSi, nuveEiingelegd'n\:

2e7 Adelin Rousseau traduce ln latinI: ,,cathedra enim symbolum,scholae (didaskaleion) esr". ln Irdnde de Lyon, Ddmonstration de 14

prddicatian apostolique. Introduction, traduction et notes par AdelinRousseau, Sources Chrdtiennes, nr. 406, Paris, 1995, p. 86.

2e8 Acest capitol este deosebit de interesant pentru modul inSf. Irineu vede destrvArgirea omului. AtAt trupul, cAt gi sufletul trebuies[ se afle intr-o stare de vlditI curlgie pentru a putea primi adevitrul;ciici, numai prin conlucrarea trupului cu sufletul ln curlqie, flptuumanl poate sI deginl adevlrul gi sd se intoarc[ la Dumnezeu.

2ee Sf. Irineu a avut intotdeauna ln vedere o regull, un canoncredinlei. Pentru el, crezul baptismal, pe care l-am prezentat lnintroducere, a fost lntotdeauna norma dupl care s-a condus.

3m A. Rousseau introduce aici: ,,indeclinatam (aHines)" -abatere".

mr Isaia 7, 9. Texnrl se lntemeiazl pe Septuaginta: ,,Ean meoude me sunete." - ,Dacd nu vei crede, nici nu vei lngelegei In

A. Dumnezeu Si creagia. Cdderea omului

Adevdrul di nagtere credingei, deoarece credinp este lntemeiatlpe lucrurile ce sunt reale, pentru a putea crede ln fiing[, aga cumeste ea, gi si credem in lucruri, a$a cum exist[ ele intotdeauna, casI ne flnem tari in convingerea noastr[ fa;i de ele.m2 IntrucAtprstrdtorul permanent al mantuirii noastre este chiar credinganoastrl, este necesar si avem mare grijl fali de ea, ca s[ putemdobAndi cu adevirat fiinga cea real[.m3

Agadar credin;a este temeiul acesteia30a, a$a cum prezbiterii,ucenicii apostolilor, ne-au transmis-o noui. Mai presus de toate,ea ne indeamn[ si ne amintim c[ am primit botezul spre iertareaplcatelor, in numele lui Dumnezeu-TatIl qi in numele lui IisusHristos, Fiul lui Dumnezeu, care S-a frcut trup, a murit gi a inviat,gi in Duhul Sftint al lui Dumnezeu.ms

romAneascX: ,,Dacd nu credegi, veSi fi zdrobigi." Vulgata: ,Si noncredideritis non permanebitis." - ,,Dacd nu veSi crede. nu veSi ddinui.'

302 Smith traduce astfel ultimele dou[ propozigii: _Action, then, isby faith, because unless you befieve, says Isaias, you shall not

continue; and faith is given by truth, since faith rests upon reality: for weshall believe what really is, as it is for ever, keep a firm hord on our assentto it." (Op. cit., p. 49) ,"LCadar lucrarea este pdstratd prin credinSd,deoarece, dacd nu ve;i crede, spune Isaia, nu vegi continua; iar credinlaeste datd de adevdr, deoarece credinga se bazeazd pe realitate: cdci noi vomcrede ceea ce este lntr-adevdr, dupd cum este intotdeauna, sd ginem cutdrie conuingerea noastrd fagd de e/ (fa$ de adevlr - n. tr.).,,

38 ln redarea lui Smith: ,,Since, then, it is faith that maintains ournlvation, one must take great care of this sustenance, tb have a trueperception of reality" b. 9). ,,Aydar, Intrucilt credinga este cea caremenSine mdnruirea noastrd, trebuie sd se aibd mare gr$d de acest suport,,l avem o ingelegere adevdratd. a realitdgii."

ru ln ffaducerea lui Smith: ,,Now, this is what faith does for us...',uPrin urmare, acest lucnt il face credinsa pentru noi.,,

305 lntAlnim aici o formull trinitarl aparte, in sensul c[ primimbotezul in numele Tatilui 9i al Fiului in Duhul sftint. Duhul sfant esterici cel ce des[vArgegte lucrarea baptismal{.

95


Recommended