+ All Categories
Home > Documents > Deepak-Chopra-Secretul-vieţii

Deepak-Chopra-Secretul-vieţii

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: fotograf-cretu-stefan
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 71

Transcript
  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    1/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Capitolul 1 Misterul vieii este real

    Viaa este un strat subire de evenimente, care acoper o realitate mai adnc . nrealitatea mai adnc suntem o parte di din fiecare eveniment ce se petrece acum, s-a petrecutsau se va petrece. n realitatea mai profund, cu siguran tim cine suntem i care este scopulnostru. Nu exist nici o confuzie sau conflict, cu nici o alt persoan de pe Pmnt.

    Scopul nostru n via este de a ajuta Creaia s se extind i s se dezvolte, iar cnd neprivim, vedem doar dragoste.

    Totui misterul vieii nu include nici unul dintre aceste lucruri, el se refer la modul cums le aducem la suprafa. La ntrebarea: Cum dovedim c exist totui un mister al vieii?, se

    poate rspunde: c cea mai simpl dovad este separarea enorm dintre realitatea profund iexistena de zi de zi.

    Un mister ce nu vrea s fie cunoscut se retrage continuu, pe msur ce ne apropiem de el,dar misterul vieii nu se comport aa: secretele sale sunt relevate imediat, dac tim unde scutm. Dar ele nu trebuie cutate?

    nelepciunea corpului nostru este un punct bun de pornire n ce privete

    dimensiunile ascunse ale vieii, deoarece, chiar dac acestea sun invizibile, nelepciuneacorpului este extrem de real, deci, un fapt pe care cercettorii din medicin au nceput s-laccepte nc di anii 1980.

    Oamenii de tiin au descoperit porile spre dimensiunile ascunse, la care nu am gnditpn acum. Celule au gndit n locul nostru timp de mii de ani. De fapt nelepciunea lor este maiveche dect nelepciunea cortexului, deci, poate fi cel mai bun model pentru singurul lucru maivechi dect ele, cosmosul.

    Oriunde privim simim ceea ce dorete s nfptuiasc nelepciunea cosmic, esteacelai lucru pe care i noi dorim s-l mplinim, adic: s m dezvolt i s creez, dar

    principala diferen este c ntotdeauna corpul meu coopereaz cu universul, mai bine cum oputem face noi.

    Celulele particip pe deplin la misterul vieii, deci, este o nelepciune a pasiunii totale iangajamentului. S vedem dac putem uni calitile nelepciunii trupeti cu dimensiunileascunse pe care vrem s le dezvluim.

    nelepciunea pe care o trim acum, o identificare cu Inteligena Corpului, este:- Avem un scop mai nalt.- Suntem n comuniune cu viaa, n complexitatea sa.- Contienta noast este gata s se metamorfozeze n orice moment, rar, ea simte orice

    exist n spaiul nostru vital.- Acceptm pe ceilali ca pe egalul vostru, fr a-i judeca sau a avea prejudeci.- Trim fiecare moment ntr-o manier creativ, rennoit i nu ne agm de tot ceea

    ce este vechi sau depit.

    - Fiina noastr este legnat n ritmurile universului, deci, ne simim n siguran ingrijii.

    - Ideea noastr de eficien este de a lsa fluxul vieii s aduc ceea ce avem nevoie.Fora, controlul i lupta nu sunt modul nostru de aciona.

    - Simim o anumit conexiune cu sursa noastr.- Suntem programai s druim, ca surs a ntregii abundene.- Privim orice schimbare, inclusiv naterea i moartea ca perspectiv a nemuririi. Ce

    este neschimbtor este un lucru real pentru noi.La nivelul celulelor, nici unul din aceste subiecte nu sunt aspiraii spirituale, ci fapte ale

    existenei cotidiene.Scopul mai nalt. Fiecare celul din corpul nostru este de acord s lucreze pentru

    bunstarea ntregului, iar bunstarea sa individual ocup locul doi. Dac este necesar vamuri pentru a proteja corpul i de cele mai multe ori o face. Durata de via a celulei este o

    1

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    2/71

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    3/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Ca s dezlegm misterul vieii, este nevoie doar de o singur porunc: trii ca ocelul. Noi nu facem acest lucru, iar motivul nu este greu de ghicit, adic: avem propriu nostrustil de a aciona.

    Greelile noastre capricioase arat o structur mai vast, pentru a ne ntoarce lanelepciunea celulei, deci, fiecare din noi are nevoie s-i dea seama c tri de fapt efectelealegerilor vechi fcute de altcineva. Aceste credine sunt coninute una n cealalt, ca nite cutii,astfel:

    - exist o lume material;- lumea material este plin de lucruri, evenimente i oameni;- eu sunt unul dintre oameni i poziia mea nu e mai presus dect a altuia;- pentru a afla cine sunt trebuie s exploatez lumea real.Acest set de credine ne nlnuie i nu ofer loc pentru cutarea de sine, sau mcar pentru

    sufletul nsi, dar, orict de convingtoare ar pute fi lumea material, nimeni nu a putut sdovedeasc faptul c este real.

    Orice neurolog v va asigura c acest creier uman nu ofer nici o dovad c lumeaexterioar ar exista cu adevrat, dar mute sugestii sunt c nu exist.

    Cortexul nu ne informeaz despre aceast procesare nesfrit de date, care se petrece ninteriorul materiei cenuii, dar el ne d informaii despre lume. Deci, ne permitem s percepemimagini, sunete, gusturi, mirosuri i texturi, de toat gama. Creierul nea pclit complet, arealizat o prestidigitaie, fiind-c nu exist nici o legtur direct ntre informaiile neprelucrateale corpului i modul nostru subiectiv de a percepe lumea exterioar, deci, pentru oricinentreaga lumea exterioar este doar un vis.

    Cnd deschidem ochii dimineaa, tim c aceste evenimente vii au fost produse ntotalitate de capul nostru. Nu facem nici o greeal de a ne lsa pclii, deoarece admitem cvisele nu sunt reale. Prin urmare, creierul nostru are un sistem pentru construirea unei lumi aviselor i altul cnd suntem treji? El nu face aa ceva, deci, funcia cerebral, mecanismul viselornu se schimb cnd ne trezim. Acelai cortex vizual din spatele creierului mi permite s vd un

    obiect, fie c le vd n mintea mea, n vis sau ntr-o fotografie, sau altceva n faa ochilor. Existo activitate electro - chimic furtunoas. Deci al doilea secret spiritual este:Nu noi ne aflm nlume, ci lumea se gsete n noi. Nu exist nici un pic de lumin solar n creier, al crui interiorrmne la fel de ntunecat precum o peter de calcar, orict lumin ar fi afar.

    Afirmnd c ntreaga lume este creat de mine, realizez imediat c i voi putei afirmaacest lucru. Aceasta nu este o problem, ci reprezint chiar esena spiritual. Deci, fiecare dintreni este un creator. Misterul modului n care toate acestea puncte de vedere individuale sempletesc, astfel ca lumea ta i a mea s se poat armoniza, este exact lucrul pe care-i determin

    pe oameni s caute rspunsuri spirituale. Nu este nici o ndoial c realitatea este plin deconflicte, dar i de armonie. Ne simim eliberai cnd ne dm seama c fiind creatori, dmnatere fiecrui aspect din experiena noastr, bun sau ru, deci, fiecare din noi este centrul

    creaiei. Oamenii obinuiau s cread c aceste idei sunt foarte fireti.Religiile, popoarele i tradiiile s-au schimbat mereu, dar a existat un consens universal c

    lumea este o creaie coerent, insuflat de o singur inteligen i un singur model creator. Fiinauman nu a trebuit s devin cuttor spiritual, pentru a descoperi acea realitate unic, deci, viaafiecrei persoane aparine deja acestei realiti.

    Creatorul a impregnat fiecare particul a Creaiei n mod egal i aceeai scnteieDivin a animat viaa n toate formele ei. Astzi am numi aceast perspectiv ca misticdeoarece are legtura cu lucruri invizibile, este o utopie .

    Cum a disprut credina ntr-o realitate unic? A existat o alt alternativ, care i ea aplasat fiecare persoan n centru lumii sale, dar, n loc s fie inclus, omul se simte singur iizolat, condus mai de grab de o dorin personal, dect de fora vital mprit cu alii, sau deo comuniune prin suflet. Aceast alegere pe care o numim ego, cu toate c alii o numesc altfel,cum ar fi cutarea plceri, legtur karmic, sau mai religios, izgonirea din Paradis. Toi am fost

    3

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    4/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    instruii cu mare grij s fim ateni la: eu, mie, al meu i c dorinele noastre pot fi zdrnicitedac cineva ajunge primul.

    A anihila ego-ul nseamn a-l considera un ticlos care mpiedic pe oameni s-igseasc fericirea, deci, acesta fiind motivul principal pentru care oamenii sufer, pentru care nu-i gsesc niciodat Sinele adevrat, nu l gsesc pe Dumnezeu, sau mcar propriu suflet. Ni sespune c ego-ul ne orbete cu cereri constante, cu lcomia sa, cu egoismul i nesigurana sa. Noinu putem renuna la ego, tot aa cum nu putem renuna la o dorin.

    Alegerea de a tri n separare, o alegre pe care nici o celul nu o face, dect dac estecanceroas, a dat natere unei anumite teme mitologice . Aceast poveste a unei perfeciuni

    pierdute i njosete pe oameni n loc s-i ridice. Un mit are puterea de a lua decizie i de a o faces dispar.

    Separarea a prins via, dar posibilitatea unei singure realiti a disprut oare cuadevrat?

    Pentru a accepta din nou, ideea unei singure realiti, trebuie s acceptm c lumea este nnoi. Acesta este un secret spiritual, bazat pe natura creierului, care petrece fiecare secund,construind lumea.

    Acum, viaa bazat pe ego este extrem de convingtoare i de aceea nici o cantitate dedurere sau suferin nu-l determin pe om s o abandoneze. Durerea se simte, dar nu ne d osoluie de ieire din situaie.

    ntr-un corp sntos, fiecare celul se recunoate pe ea nsi n orice alt celul, cndaceast percepie este distorsionat i anumite celule devin cealalt, corpul se auto-atac.Aceast stare este cunoscut sub numele de dizarmonie autoimun.

    A lua n serios stoparea violenei nseamn s se renune la interesul personal n lume, odat pentru totdeauna, numai astfel se va elimina complet violena. Este o prere ocant, daradevrat.

    Din fericire, nu aceasta este situaia, lumea se afl n tine i nu invers. Asta a vrut sspun Iisus, atunci cnd a prezis c oamenii trebuie s ajung mai nti n mpria lui

    Dumnezeu i apoi s se preocupe de lucruri lumeti, dac este cazul. Dumnezeu este stpnultuturor, prin faptul c a creat totul.Percepia este lumea i lumea este percepia. n aceast idee cheie, drama noi mpotriva

    celorlali se prbuete, deci, suntem cu toii inclui n singurul proiect care conteaz, anume:construirea realitii.

    Realitatea unic a relevat deja un secret profund: A fi creator este maiimportant dect ntreaga lume. Merit s ne oprim din orice activitate i s negndim puin la acest aspect. Pentru a tri cu adevrat aceast idee, a fi un creatoradevrat, este nevoie s renuni la foarte multe nevoi ce ne condiioneaz. Amnvat s ne acceptm ca fiine limitate, deoarece lumea exterioar este mai

    puternic i dicteaz firul povetii i nu noi. Lumea este primul loc, iar noi neplasm pe locul doi la mare distan.

    Acest lucru poate prea ciudat la nceput i totui, putem vedea deja cum se instaureazun nou set de credine:

    Tot ce experimentez m reflect pe mine nsumi i de aceea nu trebuie s caut s fug.Viaa mea este o parte din orice alt via i legtura mea cu celelalte lucruri vii m

    mpiedic s am inamici.Nu simt nevoia s controlez nimic sau pe nimeni i pot afecta schimbarea,

    transformnd singurul lucru asupra cruia am avut control de la nceput, adic eu nsumi.Meditnd pot ajunge s stpnim acest secret i anume:Lsai-v contiina s nglobeze totul i ntrebai-v acum:- Vd ordine sau dezordine?- mi vd unicitatea?- mi dau seama ce simt cu adevrat?

    4

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    5/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    - Vd ce vreau s vd cu adevrat?Acum s intrm n lumea noastr social i ne ntrebm:- Aud fericire?- Faptul c sunt cu aceti oameni m face s fiu vioi?- Se simte cumva oboseala?- Este aceasta doar o rutin obinuit sau aceti oameni chiar se simt bine unul cu altul?Ori cum a-i rspunde la aceste ntrebri, trebuie evaluat lumea noastr i ceea ce se

    petrece n noi. Ceilali oameni sunt oglinda noastr, la fel ca i obiectele din jurul nostru. Dacdorii, apoi deschidei televizorul i privii tirile, intrai n voi i ntrebai-v:

    - Aceast lume pe care o vd, este sigur sau nesigur?- Simt fric i sunt ngrozit de un dezastru sau doar m amuzez?- Dac tirea este proast, o urmresc doar s m amuzez?- Ce parte din mine reprezint acest program? Partea ce se ocup de fiecare problem

    n parte sau cea care dorete s gseasc rspunsuri?Acest exerciiu dezvolt un nou tip de contien. Astfel ncepem s distrugem schema

    conform creia v vedei ca o persoan izolat, deci, ca entitate separat. Acum ne dm seama c

    de fapt toat lumea nu este n alt parte dect n noi.A afirma c eu sunt creatorul, nu este acelai lucru cu afirma c ego-ul meu este creator.S ncercm s ne apropiem de creatorul real din noi ncercnd s medit asupra unui trandafirsau orice floare, Cum arat? Ce miros are? Ce culoare? etc. Apoi ne gndim la ADN-ul ce segsete n fiecare celul a ei. ncercai s vizualizai cum grania dintre energia noastr i asupraceea ce am ales s medit plete i un grup de valuri se topete unul n altul. Apoi spunem:Orice energie provine dintr-o surs i se ntoarce la ea. Cnd privesc floarea aleas, o scnteie deinfinitate se ridic dintr-o surs, pentru a se experimenta pe sine. Urmrind acest traseu am ajunsla ceea ce este adevrat real i singurul motiv a fost acela de a crea un moment de bucurie. Aavut loc o singur atingere creatoare care v-a contopit.

    Capitolul 3. Patru ci ce duc spre unitate

    Dac nc mai considerm c acest aspect este o idee ciudat a altcuiva, experienanoastr de via nu se schimb. O realitate unic nu este o idee, este o poart spre onou modalitate de a tri viaa.

    Contiina este potenialul ntregii Creaii, cnd vom nelege faa se va lumina. Cu ctdeinem mai mult contiin, cu att avem mai mult potenial ca s creezi. Necesit o ntrebare:

    Dorim s fim victima celor cinci simuri sau co-creator? Unele din opiuni sunt:

    n funcie de cele cinci simuri, adic: separare, dualitate, ego-ul, a fi supus fricii, a fidetaat de Surs, a fi limitat n timp i spaiu.

    5

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    6/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    n funcie de legile naturale, adic: a deine controlul, a fi mai puin supus frici, a ficonectat la resursele naturale, a fi inventiv, a fi nelegtor, a exploata bogiile timpului ispaiului.

    n funcie de contien, adic: apropiat de legile naturii, aproape de Surs, granieledispar, inteniile se transform n rezultate, dincolo de timp i spaiu.

    Contiena este tot ce schimb n cltoria de la separare la realitateaunic. Atunci cnd depinzi de cele cinci simuri, eti contient c lumea fizic este realitatea

    primar. Singurul rol pe care-l are Contiena ta este s priveasc lumea care este acolo afar.Cele cinci simuri sunt foarte neltoare, cci ne spun c soarele rsare n est i apune n vest,etc.

    Urmtorul stadiu al contienei depinde de legile naturi a care se ajunge prin gndire iexperimentare. Observatorul nu mai este o victim a amgeli, poate descifra legea gravitaiei,utiliznd matematica i experimentele gndului. Cnd creierul uman are n vedere legile naturii,lumea material se afl tot acolo afar i atept s fie explorat.

    n cele din urm cineva trebuie s ntrebe: Cine sunt eu, cel care gndete toate acestelucruri? Aceasta este ntrebarea ce duce la contiena pur, asta deoarece dac goleti creierul de

    orice gnd (ca la meditaie) contiena se dovedete a nu fi goal, vid i pasiv. Dincolo delimitele timpului i spaiului, are loc un sigur proces i doar unul, adic: creaia se creeaz pesine, folosind contiena ca pe plastilin.

    n lumea obiectiv, contiina se transform n lucruri, iar n lumea subiectiv nexperiene. Nu exist nici o diferen i printr-o atingere magic, creierul uman nu trebuie s stean afara procesului creator. Doar fiind ateni i avnd o dorin activ butonul creaiei. Se poateactiva doar dac i s o facem, doar cei ce cred n limitri nu o pot face.

    Splendoarea cltoriei spirituale este aceeai ca i ciudenia ei, adic: primim o puteredeplin, doar prin nelegerea faptului c am folosit acea putere tot timpul, pentru a v conecta lavoi niv. Suntem la nivel potenial, prizonierul, temnicerul, eroul care deschide carcera sautoate la un loc.

    Aceast dilem a frustrat pe toat lumea care a ncercat s accepte aceast realitate, chiari atunci cnd nelepciunea este dobndit i-i dai seama c propriu creier d natere tuturorlucrurilor din jurul nostru, iar gsirea butonului creaiei ne scap. Exist o cale, n spatele fiecreiexperiene se afl un experimentator care tie ce se petrece. Cnd vom gsi acel punct n carese gsete acesta ne aflm n punctul zero, n jurul creia se nvrte lumea. Ajungerea n acel

    punct este un proces care ncepe acum.Orice experien ne vine ntr-una din cele patru modaliti: ca sentiment, ca

    gnd, ca aciune sau simplu ca un sentiment de a fi. n momente neateptateexperimentatorul este mult mai prezent n aceste patru aspecte dect de obicei.

    Toate lucrurile sunt ca i coninutul unei valize mentale, oamenii ngrmdesc n valizele

    lor mii de lucruri. Dar, contiena nu este o valiz i acelai lucrul l putem spune despre lucruriledin interior.Contiena se definete pe sine nsui, ca: pur, vie, vioaie, tcut i

    plin de potenial creator. Uneori, aproape c experimentai acea stare pur i n acelemomente, unul din lucrurile pe care le-am menionat anterior sau ceva similar iese la suprafa,n loc s stea ascuns.

    Anumite semne sunt palpabile i se nasc ca nite senzaii de netgduit n corp, iar altelela nivel subtil fiind greu de exprimat, ca: un tremur de la ceva care ne atrage pe neateptateatenia. La observarea unui astfel de semn, avem deja la ndemn o pist care poate ducedincolo de gnd, sentiment sau aciune i n acest moment putem s facem o alegere.

    Exist doar o diferen foarte fin ntre a simic sunt n siguran, ca de exemplu i a tic sunt n siguran. Din acest punct de vedere se trece mai departe la a aciona ca i cum sunt nsiguran i pn cnd mi dau seama n sfrit c, ndoiala, ntreaga mea existen a fost nsiguran, nc de cnd ma-am nscut, deciSuntn siguran.

    6

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    7/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Pentru a stpni contiena pur, trebuie s nvm cum s o trim,Textele fascinante din India, numite Sutrele Shiva, ce dateaz de mai multe secole, se

    pot gsi revelaii n acest domeniu. Aici cuvntulShiva nseamnDumnezeu, iar cuvntulSutranseamn fir sau cale, astfel ca n mod deliberat, cititorului i se arat firele invizibile care ducnapoi la sursa etern.

    Ele au i un context mai larg, care necesit s urmm calea deschis de revelaie. Deci, ntradiia acestora, fiecare persoan poate alege patru ci ce provin din: a simi, a gndi, a acionai a fi.

    Fiecare dintre ci se numete Yoga, cuvnt sanskrit care nseamn uniune, pentru cscopul este unitatea, contopirea cu realitatea unic. Avem patru tipuri de Yoga:

    Bhakti Yoga, care duce la gsirea unitii, iubindu-l pe dumnezeu.Karma Yoga care duce la gsirea unitii prin aciunea altruist.Gyana Yoga care duce la gsirea unitii prin cunoatere.

    Raja Yoga ce duce la gsirea unitii prin meditaie i renunare.Artm n continuare cum este trit efectiv fiecare din aceste ci.Simirea ne arat calea, ori de cte ori trim experiena iubirii i exprimm. Aici,

    emoiile noastre personale se lrgesc pentru a deveni atotcuprinztoare. Iubirea de sine i defamilie se contopete cu iubirea pentru omenire. n forma superioar de expresie, iubirea noastreste att de puternic, nct L cheam pe DUMNEZEU s ni se arate. Inima care tnjete igsete pacea suprem prin unirea cu inima CREAIEI.

    Gndirea ne arat calea, ori de cte ori mintea noastr nceteaz s fie nelinitit ispeculativ. Pe aceast cale, ne oprim dialogul interior, pentru a gsi claritatea i nemicarea.Este nevoie de claritate, pentru ca mintea s vad c nu trebuie s fie att de unidirecional. A

    gndi se poate transforma n a ti, adic n nelepciune. Cu o claritate mai mare, intelectulnostru analizeaz orice problem i vede soluia. Misterul existenei este cel pe care minteadorete cu adevrat s-l cunoasc. ntrebrile bat la ua eternitii, moment n careCREATORUL este singurul care le poate da rspuns. mplinirea acestei ci apare atunci cndmintea noastr se contopete cu mintea lui DUMNEZEU.

    Aciunea ne arat calea, ori de cte ori ne predm. Pe aceast cale controlul ego-uluiasupra aciunii slbete.. Aciune nceteaz s mai fie motivat de dorine egoiste. Cu timpulaciunea se va detaa de ego i a face devie motivat de o for din afara noastr. Deci,ataamentul nostru personal fa de propriile noastre aciuni este transformat n non-ataament,

    prin faptul c ndeplinim aciunile lui DUMNEZEU. Calea i atinge mplinirea, atunci cndabandonarea noastr este att de complet, nct DUMNEZEU conduce tot ceea ce facem.

    A fine arat calea, ori de cte ori cultivm un SINE care trece dincolo de ego. Acest egose dovedete a fi o iluzie, o masc ce ascunde un EU cu mult mai mre care exist n fiecare dinnoi. Identitatea noastr real este un sim al existenei pure, pe care-l numim EU

    SUNT. Toate fiinele mprtesc acelai EU SUNT, iar mplinirea apare atunci cnd fiinanoastr mbrieaz att de multe, nct n sentimentul nostru de a fi vii este inclus iDUMNEZEU. Unitatea este o stare n care nimic nu este lsat n afara luiEU SUNT.

    n aceste situaii noi lum o decizie crucial, adic: O iau de la capt, deci, renunm lavechile percepii i nu la bunurile noastre. Universul, ca orice oglind, este neutru, dar elreflect ceea ce se afl n faa sa, fr a judeca i fr a distorsiona . Acest pas duce larenunare, dac-l crezi. Deci, ai renunat la credina c lumea exterioar are vreo putere asupra ta.Acest adevr va deveni adevrat, atunci cnd va fi trit.

    Pentru atingerea acestei stri propunem urmtorul exerciiu.El ncepe ca s observm cnd atingem n contiena noastr niveluri subtile, in

    comparaie cu cele grosiere, deci un exerciiu:- A iubi pe cineva este mai subtil dect a avea resentimente sau respingere de aceapersoan.

    - A accepta pe cineva este ceva mai subtil dect a critica persoana respectiv.

    7

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    8/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    - A promova pacea este ceva mai subtil dect a promova violena.- A vedea pe cineva, fr a-l judeca este ceva mai subtil dect a-l critica.Experiena subtil este linitit i armonioas, deci, v simii stabil i nu suntei n

    conflict cu nimeni. Odat ce ai identificat aceast parte ncepei s favorizai latura subtil avieii noastre. Trebuie s facem singuri alegerea, la nivelul contienei, deoarece, ndiversitatea infinit a CREAIEI, fiecare percepie d natere la o lume care o oglindete .

    Orice experien care v aduce n contact cu nivelul tcut de contien, poate fi numitmeditaie. Poate cea mai simpl vi se pare meditaia pe respiraie. Urmrindu-v respiraia, valiniai cu conexiunea minte-corp, cu coordonarea subtil a gndului i cuPrana, energia subtilconinut n respiraie. Se pot adopta i mantrele tradiionale sau sunetele rituale, aa cum estedescris n orice text despre nvturile spirituale orientale. Facem aceast meditaie timp de 10 la20 minute, dac se poate de dou ori pe zi i vei deveni contieni de relaxarea corpului.Bazai-v pe tendina natural a corpului de a se elibera de stres, deoarece aceasta este o meditaieblnd, care nu are efecte secundare negative i nu prezint pericole ct suntem sntoi.

    Efectul de relaxare va continua, ns vom ncepe se ne dm seama i c suntem contienide noi nsui, ar putea apare o revelaie sau inspiraie subtil, etc. Efectele difer de la persoan

    la persoan, astfel vom fi deschii la orice se ntmpl. Scopul meditaiei este acelaipentru toi, anume: s nvm s intrm n relaie cu contiena nsui, lanivelul cel mai pur al experienei.

    Capitolul 4. Ceea ce caui, eti deja

    Secretul spiritual care se aplic aici este: ceea ce caui eti deja. Contienata i are sursa n unitate, iar n loc s caui n afara ta, mergi la SURS i nelege

    cine eti.A cuta este un cuvnt ce se aplic adesea cii spirituale i muli oameni se numesc cu

    mndrie cuttori. Problema este c actul cutrii, n sine, pornete de la o presupunere fals.Actul de cutare este blestemat, deoarece reprezint o vntoare care te duce n afara ta, nuconteaz c este DUMNEZEU sau bani. Cutarea productiv este atunci cnd lai la o parte

    presupunerea de a ctiga un premiu. ncepi de la tine nsui, deoarece SINELE tu este cel careconine toate rspunsurile.

    Pentru materialismul spiritual, avem urmtoarele capcane:- S tii ncotro mergi.- S te lupi ca s ajungi acolo.- S foloseti harta altcuiva.- S lucrezi pentru a deveni mai bun.- S-i stabileti un orar.- S nu atepi o minune.

    8

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    9/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Un cuttor adevrat evit aceste capcane i le aplic pe urmtoarele:S nu tii ncotro mergi. Evoluia spiritual este spontan, iar ntmplrile

    importante au loc pe neateptat, la fel ca i cele mrunte. Un singur cuvnt i poate deschideinima, iar o singur privire i poate spune cine eti cu adevrat. Trezirea nu se ntmpl dup un

    plan. Tot ce poi s-i imaginezi dinainte sunt doar imagini, iar imaginile nu sunt niciodataceleai, deci, lucru cu obiectivul.

    Nu te lupta s ajungi acolo. Dac la captul drumului ar exista vreo rsplatspiritual, cum ar fi un vas cu aur sau cheia raiului, cu toii am munci din greu pentru aceastrecompens. Nu primeti un CEC, ci devii alt persoan, acelai lucru este adevrat i pentrudezvoltarea spiritual, lucru ce se ntmpl n planul contienei, mai degrab dect pe trmulfizic.

    Nu urma harta altcuiva. Au fost timpuri cnd eram sigur c meditaia profund cu omantr special practicat continuu este cheia de a ajunge iluminare. Este nevoie de precauie,cci dac urmezi harta altcuiva s-ar putea s intri ntr-un mod fix de gndire, dar ele nu suntacelai lucru cu libertatea. Trebuie adunate nvturi din toate direciile i s le consideriadevrate, doar pe acelea ce duc la progresul propriu, dar s rmi deschis la schimbrile care se

    petrec n tine.Nu face din asta un proiect de autoperfecionare. Autoperfecionarea este

    ceva real, dar oamenii rmn blocai n locuri din care pot s nvee s ias. Unii oameni simt cse mbuntesc extraordinar atunci cnd li se lrgete contiena, ns este nevoie s fii foarte

    puternic, pentru c a te confrunta cu multe obstacole i provocri ce te ateapt pe CALE.Contiena lrgit vine ca un pre, acela de a-i abandona limitrile i pentru oricine ce se simte ovictim, aceste limitri sunt adeseori att de rezistente nct evoluia este foarte lent. Este deneles caui ajutor la nivelul la care a aprut problema.

    Nu-i stabili termene. Sunt muli oameni care au renunat la spiritualitate, pentru cnu-i atingeau obiectivele suficient de repede. Cel mai bun mod de a evita o dezamgire este s

    nu-i stabileti de la nceput nici un termen, dei multora li se pare c acest lucru e greu de fcut,fr s-i piard motivaia. Fr ndoial disciplina are de-a face cu a-i aminti s mediteziregulat, s te ii de cursuri, s citeti cri care te inspir i s-i pstrezi scopul viu. Pentru aajunge la o via spiritual este nevoie s te dedici, n acest mod e mai puin probabil s cazi

    prad dezamgirii.Nu atepta o minune. Nu conteaz cum defineti miracolul, extazul permanent i

    venic. Miracolul nseamn s-l lai pe DUMNEZEU s fac tot, el separ lumea supranaturalde aceast lume, aducnd sperana c ntr-o zi aceast lume supranatural i va face prezena.

    Dac poi s evii capcanele materialismului spiritual, eti mai puin tentat s alergi dupun obiectiv anume i imposibil. Cele mai spiritualizate personaliti din istorie nu au

    fost nici ele totalmente bune, dar au fost totalmente fiine umane, deci, au acceptai au iertat nu au judecat.Oamenii trebuie s accepte pentru totdeauna c avem o viacreia fiecare dintre noi este liber s-i dea o form, prin alegerile ce le face.Singurul lucru careva fi ntotdeauna pur i neprihnit este propria conien dup ce o nelegi.

    Contiena ofer o alternativ dincolo de conflict. Trebuie s existealtcineva care privete, deci, exist un observator care este contient, fr s selase prins n fi treaz, adormit sau n stare de vis.

    Acest observator tcut este cea mai simpl versiune a noastr, adic aceea care pur isimplu este.

    Ca s te rectigi pe tine nsui, trebuie s ajungi ct mai aproape e zero cu putin(observatorul tcut). n esena sa, realitatea este existena pur, deci, ntlnete-te pe tine nsuiacolo i atunci vei fi capabil s creezi orice s existe.

    Contiina EU SUNT conine tot ce este necesar pentru a face o lume, dei, n sine esteformat din nimic altceva, dect dintr-un martor tcut.

    9

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    10/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Acest lucru este motiv de incredibil bucurie, dac adevratul TU nu se afl n capul tu,atunci nseamn c ai fost eliberat la fel ca i contiena nsi, libertate ce nu are limite. Poicrea orice, deoarece te afli n atomul creaiei, oriunde vrea s mearg contiena ta, materiatrebuie s o urmeze. La urma urmei, mai nti eti TU i apoi universul.

    Toate experienele au loc n cazanul clocotitor al CREAIEI. ntr-un moment de trezirecreierul este fel de derutat, de bucuros, de nesigur, de stnjenit i uluit ca i un bebelu ceidescoper picioarele, dar la nivelul martorului acest amestec confuz este limpede ca lumina zilei:TOATE SUNT UNA.

    Un punct de stabilitate mai solid este martorul tcut. ntlnirea cu martorul tcut se faceprin a cuta n interiorul tu, astfel:

    - Urmeaz curentul contienei.- Nu te mpotrivi la ceea ce se ntmpl n interior.- Deschide-te ctre necunoscut.- Nu cenzura i nu nega ceea ce simi.- Caut s te depeti.- Fii sincer i spune adevrul

    - Las centrul fiinei s-i fie cas.Urmeaz cursul contienei. Expresia urmeaz-i fericirea, a devenit o maximpentru mult lume.. Uneori, contiena nu e acelai lucru cu bucuria sau fericirea. Cei mai mulioameni nu urmeaz aceste indicii. ns, dac i urmezi contiena, i dai seama c ea taie o cale

    prin timp i spaiu. Contiena nu se poate desfura, fr desfurarea unor evenimenteexterioare, care s o oglindeasc. Astfel, dorina i scopul sun legate, dac i urmezi dorina,scopul se dezvluie singur. Exist un flux care leag evenimentele separate, iaracest flux eti tu.ns, dac eti dispus s te duci unde te duce curentul, calea ta va duce, cu siguran, mai aproapede martorul tcut, care se afl la originea tuturor dorinelor tale.

    Nu te mpotrivi la ceea ce se ntmpl n interior. Ca s caui cine eti, trebuies dai drumul imaginilor vechi pe care le ai despre tine. Faptul c i place sau nu de tine, nu are

    nici o relevan. Partea din noi care a gsit pacea n toate btliile este martorul tcut, ir dacceri s te ntlneti cu el, fii pregtit. Nu te mpotrivi acestei schimbri, pentru c scapi decapcanele ego-ului i treci la o nou abordare a SINELUI.

    Deschide-te ctre necunoscut. Cine crezi c eti nu e real, ci un amestec deevenimente trecute, dorine i amintiri. O nou experien nu este nou cu adevrat, ci doar ovariaiune uoar a unor senzaii familiare. A te deschide ctre necunoscut nseamn s taicreanga pe care stau relaiile i rutinele noastre obinuite . Toat aceast structur familiareste o carapace, necunoscutul se afl n afara carapacei, iar pentru a-l ntlni trebuie s fimdispui s-l ntmpinm n interiorul nostru.

    Nu cenzura i nu nea ceea ce simi. La suprafa viaa zilnic a devenit mai

    confortabil dect a fost vreodat. Un creator n-ar trebui s fie nici odat blocat n felul acesta.Nu este nici o persoan cu autoritate, care s impun aceast reprimare, ea este n totalitateautoimpus. Scopul nostru nu este s experimentm numai emoii pozitive, cci drumul sprelibertate nu este prin a te simi bine, ci prin a te simi sincer i adevrat fa de tine nsui.Trecutul nu este trecut, atta vreme ct datoriile acestea rmn nepltite, deci, nu trebuie s reviila persoana care te-a suprat sau te-a nfuriat cu intenia s revizuieti modul n care s-adesfurat trecutul. Scopul n a scpa de datoriile emoionale este acela de a-i gsi locul n

    prezent. ns fiecare sentiment ascuns i blocat este o bucat mare de contiin ngheat. Pnnu se dezghea, spui doar c SUNT RNIT, chiar dac refuzi s o vezi, te ine n ghearele ei,deci, este un obstacol n plus ntre mine i martorul tcut, ce trebuie eliminat. Trebuie s acordtimp i atenie, s fim contieni de sentimentele noastre, lsndu-le s spun ce au de spus.

    Caut s te depeti. Cnd SINELE meu este fix i stabil, se poate ti c s-a realizatceva pozitiv. Trebuie s cutm s mergem dincolo de aceast identitate auto-creat, pentru agsi sursa ei de energie. Martorul tcutnu e un al doilea SINE, nu este ca un costum nou ceatrn n dulap i pe care poi s-l mbraci, astfel, nlocuind costumul ponosit cu cel nou.

    10

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    11/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Martorul tcuteste o accepie despre SINE, care se afl dincolo de granie, este ochiul cel tcutce privete n jos. A cuta s te depeti, nseamn s-i dai seama, extrem de hotrt, cidentitatea ta fix este fals, atunci cnd ego-ul i cere s vezi lumea din perspectiva sa i miece-mi iese din asta, poi s te eliberezi spunnd acel eu nu mai deine conducerea.

    Fii sincer i spune adevrul.Adevrul v face liberi(Ioan VIII, 32), care nu a fostmenit s fie un sfat practic. Dei n spatele acestor cuvinte exist o intenie spiritual, care nesen spun: Tu nu te poi elibera, dar adevrul poate s o fac. Altfel spus, adevrulare puterea s dea la o parte ceea ce este fals i fcnd acest lucru ne va elibera. Dac vrei s teeliberezi trebuie s onorezi acest impuls. Cteva idei de eliberare:

    - tii c nu poi s fii ceea ce vrea altcineva s fii, indiferent ct de mult iubeti aceapersoan.

    - tii c iubeti, chiar i atunci cnd este nfricotor s o spui.- tii c lupta altcuiva nu este lupta ta.- tii c eti mai bun dect pari.- tii c s supravieuieti.- tii c trebuie s mergi pe drumul tu, indiferent de ce nseamn.

    Fiecare fraz ncepe cu tii, deoarece martorul tcuteste la acel nivel la care te cunotipe tine, indiferent de ce anume cred alii c tiu. Genul de adevr care vine de la cel care tie estecalm i nu se refer la cum se comport alii, ci clarific cine eti cu adevrat, deci, preuieteaceste strfulgerri i care au fost creat ca s te fac s te simi n siguran i acceptat.

    Las centrul fiinei tale s-i fie cas. n mod paradoxal, centru este peste tot,deci este spaiu deschis ce nu are limite. n loc s te gndeti la centrul tu, ca un punct definit,n felul n care oameni arat spre inim, ca fiind lcaul sufletului, mai bine fii n centrulexperiene. Experiena nu este un loc ci o concentrare a ateniei, deci, poi s trieti acolo n

    punctul nemicat n jurul cruia se nvrte totul. Nu poi s citezi martorul tcut, dar poi s teplasezi aproape de el prin faptul c refuzi s te pierzi n propria ta creaie. Cnd te copleeteceva, sunt civa pai simpli pe care te poi sprijini i anume:

    - Este posibil ca aceast situaie s m zguduie, dar eu sunt mai mult dect oricesituaie.

    - Respirm profund i ne concentrm pe ceea ce simte corpul nostru.- Facem un pas n spate i ne vedem aa cum ne-ar vedea o alt persoan, de preferin

    persoana cu care am conflictul.- Ne dm seama c emoiile noastre sunt nite indicii de ncredere, care s-ne arate ceea

    ce este permanent real. Ele sunt reacii de moment i cel mai probabil nscute dinrutin.

    - Dac suntem pe punctul de a exploda n reacii necontrolate plecm de acolo.Cu toii suntem nchii n personaliti i condui de ego-uri. Personalitile ego sunt

    antrenate de rutin i de trecut i ele merg ca nite motoare cu autopropulsare.Dac poi vedea o a doua perspectiv, care ntotdeauna este calm, alert, detaat,acordat dar nu copleit, acest loc este centrul tu. Nu eti ctui de puin un loc ci o ntlnirendeaproape cu martorul tcut.

    Propunem un exerciiu pentru a gsi martorul tcut.Sinele nostru adevrat are caliti pe care noi le experimentm deja, n fiecare zi, deci,

    inteligena, starea de veghe,, de adaptare, de cunoatere, ori de cte ori intr n joc una dintreaceste caliti, trim aproape de SINELE nostru real. Atunci cnd ne simim distrai, pierdui,derutai, nfricoai, mprtiai sau suntem prini ntre limitele ego-ului, deci se ntmpl contrarSIELUI real.

    ncercai s v surprindei ntr-un asemenea moment i s ne ndeprtm de el, aici,

    alegei o experien puternic negativ, de genul celor enumerate n continuare:- Ne nfuriem din cauza traficului.- Ne-am certat cu partenerul sau partenera.- Am avut o atitudine de mpotrivire fa de ef la serviciu.

    11

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    12/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    - Am pierdut controlul asupra copiilor.- Am fost nelai ntr-o tranzacie sau afacere.- Am simit c ne-a trdat un prieten apropiat.Atunci cnd simim neptura furiei, jignirii, nencrederii, suspiciunii sau

    trdrii, s ne spunem:Aceasta este ce simte ego-ul meu i-mi dau seama de ce,

    fiind foarte obinuit cu aa ceva. Deci, o accept, att ct va dura. Dup care lsmsentimentul s curg, cu toate implicaiile sale, imaginai-v ca va umplut sentimentul nostru, cse revars din noi, ca unda de oc a unei explozii. Nu cronometrai, sentimentul poate fi suficientde puternic, nct s dureze o vreme pn s vrea s se extind.

    Dup care uitndu-ne la unda sentimentului ce dispare n infinit i ncerc s vedem dacavem vre-o senzaie din cele de mai jos:

    - O chicoteal, dorina de a rde de toate.- O ridicare din umeri, ca i cm toat treaba n-a fi cine tie ce.- Un sentiment de calm sau pace.- Un oftat profund de uurare sau de epuizare.- Un sentiment de eliberare sau c ai dat drumul la ceva.

    - Ne dm brusc seama c cealalt persoan ar putea avea dreptate.Acestea sunt sentimente de avertizare, care apar n noi, atunci cnd

    traversm grania invizibil dintre ego i SINELE real. Scopul este s ajungem lafrontier, la linia de unde nevoile ego-ului ncep s-i piard puterea. Apar dupcum sunt artate n continuare.

    - Atunci cnd rdei, dispare nevoia de a v lua n serios.- Cnd ridicm din umeri, dispare nevoia de a le da lucrurilor proporii exagerate.- Cnd ne simim calmi, dispare nevoia de a ne simi agitai sau de a tri o dram.- Cnd putem s ne uitm la noi nsui ca i cum am fi o alt persoan i dispare

    nevoia de a fi singurul care conteaz.

    - Cnd simim uurare sau oboseal , dispare nevoia de a menine stresul (semn c ne-am reconectat cu corpul, n loc s trim n minte).- Cnd avem sentimentul c am dat drumul la ceva, dispare nevoia de rzbunare i

    apare posibilitatea iertrii.- Cnd ne dm dintr-odat seama c cealalt persoan ar putea s aib dreptate,

    dispare nevoia de a judeca.Acest exerciiu nu va risipi, n mod miraculos, orice sentiment negativ, dar scopul

    lui este s ne duc la ntlnirea ndeaproape cu SINELE nostru real. ncercndu-l cuaceast intenie, pe viitor vom fi surprini ct de uor v va scpa de ghearele emoiilorcare v controleaz de ani de zile.

    Capitolul 5. Cauza suferinei este irealitatea.

    Motivul cel mai obinuit pentru care oamenii se ntorc ctre spiritualitate este pentru aface fa suferinei. Cu toate acestea, cnd se ntorc ctre DUMNEZEU, ctre credin sau ctresuflet, muli oameni nu gsesc uurarea sau gsesc numai acea uurare care ar putea veni, de fapti di discuia cu terapeutul.

    12

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    13/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Exist oare vreo putere special care se gsete doar n spiritualitate?Pentru a rspunde la ntrebare, noi trebuie s nelege c durerea nu este acelai lucru cu

    suferina. n voia lui corpul emite durere n mod spontan i-i d drumul n clipa n care cauzasubiacent este vindecat este vindecat. Suferina nseamn durere de care ne inemagai.Ea vine din instinctul misterios al minii de a crede c durerea este bun sau c nu poate

    fi evitat sau c persoana o merit. Dac nici una din acestea n ar fi prezente, suferina n arexista. Deci, este nevoie de fora minii pentru a crea suferin. ns orict de inevitabil ar

    putea prea suferina, ceea ce aduce scparea nu este atacarea suferinei n sine,ci nelegerea naturii ireale ce ne face s ne agm de durere.

    Cauza secret a suferinei este irealitatea e nsui. Prezent toate etapele ceduc la suferin, ele sunt:

    - A nu vedea ceea ce este evident.- A adopta o percepie negativ.- A ntri percepia anterioar printr-o gndire obsesiv.- A te abandona n durere fr a cuta o cale de ieire.

    - A te compara cu alii.- A cimenta suferina prin relaii.Continum cu o mic explicaie a acestor etape.A nu mai vedea ceea ce este evident. Suferina ncepe adesea ca un refuz de a

    vedea cum arat situaia cu adevrat. nlocuirea durerii cu plcerea ar putea s funcioneze, dar petermen scurt. Ambele sunt senzaii, iar dac una este suficient de puternic o poate anula pecealalt. BUDHA nu spune c viaa este un chin din cauza durerii, ci pentru c nu a fost cercetatcauza suferinei.Singura cale durabil de ieire este s fac paii necesari pentru a ajunge lasursa suferinei, iar primul pas fiind dorina de analiz a ce se ntmpl de fapt.

    A adopta o percepie negativ. Realitatea este o percepie, iar persoana care sufercade n capcana percepiilor negative, pe care le creeaz singur. Percepia ine durerea subcontrol i nu o reduce, ci blocnd-o ca o durere mai nare, aceasta este o nuan pe care ceimai muli nu o pot nelege. Corul lanseaz durerea n mod automat, cu toate acestea mintea

    poate terge acest instinct transformndu-l n ceva bun, n sensul c e mai bun dect alteposibiliti, nc i mai rele. Deruta i conflictul interior sunt cauzele pentru care minii i esteatt de greu s vindece, n ciuda tuturor puterilor pe care le are. Puterea s-a ntors mpotriva einsui i astfel , percepia, cea care ar putea s pun capt suferinei ntr-o clip n loc s o facnchide ua.

    A ntri aceast percepie prin gndirea obsesiv. Percepiile suntschimbtoare, n afar de cazul n care le fix ntr-un loc. SINELE este un sistem n continuschimbare, care incorporeaz noul n vechi n fiecare clip. ns, dac eti obsedat n mod

    continuu de percepii vechi, ele sunt ntrite odat cu fiecare repetare. Distorsiune apare la nivelmai profund, unde ego-ul decide ce este real despre el nsui. Odat ce ego-ul decide cevadespre el, totul n lumea exterioar trebuie s se conformeze acestei decizii. Lucru ce duce laregula general: Realitatea este orice cu care te identifici. Orice situaie din via care dsuferin, nseamn c ne-am blocat ntr-un fel de identificare fals, n care ne spunem poveti

    personale i necontestate, despre cine suntem cu adevrat.Remediule este s faci o demarcaientre ego i aceast identificare puternic secret. Chiar dac reueti s te nconjori de

    plcere n fiecare clip din zi, povestea inexact despre cine eti va sfri prin a-i aducesuferin profund.

    Abandonarea n durere fr a cuta o cale de ieire . Oamenii au praguridestul de diferite de durere. Durerea are o component subiectiv i modul ei de evaluare este n

    ntregime individual.Nu este o cale universal ntre stimul i reacie, deci, o persoan poate sse simt profund traumatizat de o experien pe care la alt persoan este abia simit. Celmai ciudat este c nici unul dintre subieci nu consider c el creeaz reacia. Deci, este ca icum durerea ar intra ntr-o cutie neagr nainte de a o simi, iar n acea cutie durerea este

    13

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    14/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    msurat cu tot ce suntem noi i cu ntreaga noastr istorie de emoii, amintiri, credine iateptri. Dac eti contient de SINE, cutia neagr nu este aa de sigilat i de ascuns tiind c

    poi influena ce se petrece n ea. Atunci cnd suferim, ne victimizm, pentru c aa este pur isimplu.De fapt suferina persist, doar n msura n care ne permitem s rmnem pierdui n

    propria noastr creai.A te compara cu alii. Ego-ul vrea s fie numrul unu, astfel, nu are de ales dect s

    se lase prins ntr-un joc fr sfrit, n care se compar cu alii, deci cu toate obiceiurile nnscutei aceasta este greu de dezvat. Pentru a iei din aceast situaie putem folosi fraza:Asta nu esteviaa mea i eu nu sunt acea suferin. Deci nu este bine s ai compasiune pentru tine nsuferin. nvm de la alii cum s suferim, dac eti puternic i stpn pe tine, te vei simiciudat sau chiar i se pare amenintor s deviezi de la modelul lor.Atta timp ct te compari cualii, suferina ta va persista, ca un mod al tu de a te ncadra n starea altora .

    A cimenta suferina prin relaii cu alii. Durerea este o experien universal iprin urmare ea ptrunde n orice relaie. Nimeni nu sufer singur cu adevrat i dac faci totul cas suferi n tcere, tot ai un efect asupra celor din jur.Motivul pentru care oamenilor le este greu

    s intre ntr-o relaie de vindecare, este c viaa n familia din care provenim, ne cere adesea s

    avem u mare grad de incontien. Orice durere negat este doar un alt termen pentrua suferi. O relaie de vindecare se bazeaz pe contien, adic, ntr-o astfel de relaie ambii

    parteneri lucreaz pentru a depi vechile rutine care duc la suferin. Trebuie s lucreze cugrij, deoarece compasiunea nseamn c apreciezi suferina pe care o triete altcineva, dari pe a ta. Atitudinile ce duc la o relaie de vindecare devin pri dintr-o viziune pe care o susiiatt pentru tine ct i pentru cealalt persoan.

    Cum trebuie s trim ntr-o relaie fr suferin?O relaie de vindecare este cea care menine echilibrul corect. Ambii trebuie s fie

    vigileni i ateni ca s ne susinem viziunea spiritual care se aterne nainte, s fim dispui savem alte reacii n fiecare zi, deci mprtind o cale care ne va scoate, pas cu pas, afar din

    irealitate.Dac vrei cu adevrat s fii real, scopul suprem este s experimenteziesena nsi, anume EU SUNT, care este o astfel experien.EU SUNT se pierdeatunci cnd ncepi s te identifici cu cineva anume, adic: eu fac asta, eu amasta, mi place de A dar nu i de B, etc., aceste identific devin mai importantedect realitatea fiinei tale pure. Modul n care uitm pacea i claritatea lui EU SUNT se

    poate mpri n cinci aspecte, n sanscrit ele se numesc cele cinci klesha i cauzele de baz aleoricrei forme de suferin. Ele sunt:

    - A nu ti ce este real.- A nfca i te aga de ce nu este real.

    - A-i fi fric de ce nu este real i a te feri de el.- A te identifica cu un Sine imaginar.- A-i fi fric de moarte.Ele sunt aranjate ntr-o cascad, de ndat ce nu tii ce este real celelalte urmeaz

    automat. Frica de moarte este o surs de ngrijorare ce se ntinde n multe domenii. Omului ieste fric de moarte nu pentru el, ci dintr-u motiv mai profund, nevoia de aapra un Sine imaginar. Identificarea cu un Sine imaginar este cea de a

    patrulea aspect (klesha) i este ceva ce facem cu toii. Chiar i la nivel superficial,oamenii i construiesc o imagine bazat pe venituri i statut. Cnd Francisc de Assisi, fiul unui

    bogta, a lepdat vemintele bogate i a renunat la bogia tatlui su, el se leapd nu numai

    bogiile sale lumeti ci i de identitatea sa i de modul cum l cunoteau oamenii. Deoarece nmintea sa era cu neputin s te apropii de DUMNEZEU prin intermediul unei imagini false deSine.

    14

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    15/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Imaginea de Sineeste n strns legtur cu preuirea de Sine i tim ce pre marepltete persoana, atunci cnd i pierde preuirea de Sine. Identificarea cu o imagine fals decine eti, provoac n multe feluri o mare parte din suferin, deoarece, viaa cere mereu maimult.

    Cel de al treilea aspect (klesha) ne spune c, chiar i atunci cnd avem o imagine de Sinesntoas, tot ne ferim de lucrurile care ne amenin

    ego-ul, deoarece aceste ameninrii sunt

    peste tot. Odat ce m-am identificat cu o imaginea mea de Sine, m tem instinctiv c aceasta arputea fi distrus i nevoia de a m proteja de ce m sperie face parte din cine sunt.

    Cel de al doilea aspect (klesha) spune c o persoan sufer din cauza faptului c areataament i care nseamn a te aga de orice. S te ataezi de ceva este un mod de a arta c i-efric s nu i se ia acel lucru. Totui, sentimentul jignirii personale persist adesea, vreme de lunisau ani de zile. Exist multe nuane i aspecte ale suferinei, cu ar fi: frica de moarte, un fals simal Sinelui i nevoia de a te ataa de lucruri. Dac irealitatea nu ar fi dureroas ea ar rmne real

    pentru totdeauna.Cele cinci aspecte (kleshe) pot fi rezolvate toate dintr-o dat, dac mbrim o

    realitate, anume: diferena dintre eu sunt rana mea i eu sunt, este mic dar este

    esenial. Aceast singur percepie greit a generat o cantitate uria de suferin. Toatepercepiile create de om, dar nu sunt fapte adevrate. Odat creat percepia i triete propria eivia, pn cnd ne ntoarcem la ea i o schimbm.

    Singurul obiectiv ce merit s fie atins este libertatea complet de a fi tunsui, adic, fr iluzii i fr credine.

    Propunem un exerciiu de modificarea realitii.Exist n noi o stare de non-suferin i ea este contiena simpl i deschis.Complicaiile (suferina) apar sub forma gndurilor, sentimentelor, credinelor i energiei

    subtile, care nseamn datorii emoional ascunse i mpotrivire. Pentru acest exerciiu lum dinviaa noastr un sentiment ce ne provoac disconfort profund de neplcere sau suferin. Dup

    care stai singur cel puin cinci minute pe zi n luna ce vine cu intenia de a clarifica urmtoarelecomplicaii:

    Dezordinea. Haosul este complicat, iar ordinea este simpl. Casa este n dezordine,biroul, etc.? Deci, a-i nghesuit att de multe lucruri nefolositoare, nct totul n jur arat ca oarhiv a trecutului nostru?

    Stresul. Toat lume este stresat, dar dac, peste noapte nu v putem elimina completstresul zilnic, astfel ca s revenim la o stare interioar calm, centrat i plcut, nseamn csuntem prea stresai. Dac enumerm stresurile majore din viaa noastr i facem ceva ca s lereducem, pn ce vom ti c nu suntem stresai peste msur.

    Suferina empatic. Este a te molipsi cu suferina altora ca s suferi tu. Dac nu

    putem n mod sincer s fim n prezena unor situaii negative fr s prelum durerea ce nu este anoastr, atunci trebuie s ne ndeprtm de acele situaii. Faptul c-i depeti limitele nu te faceun om bun.

    Negativitatea. Starea de bine este simpl, aici corpul i mintea revin la normal.Negativitate mpiedic aceast revenire fcndu-ne s zbovim n starea de a nu ne simi bine.Nu trebuie s ne implic emoional n aceste surse negative (brfe, critic, dezastre, etc.),ndeprtai-le i s ne plasm atenia doar pe ceva pozitiv.

    Ineria. Ea nseamn c cedezi obiceiurilor vechi i condiionrii. S devenim contienide faptul c nu face nimic, este modul prin care am nvat s meninem lucrurile neschimbate.Deci, ne oprim i rmnem blocai n suferina noastr? S ne examinm suferina i s ieim dinea.

    Relaiile toxice. n viaa noastr sunt trei feluri de oameni: cei care ne ignor, cei carene ajut i cei care ne rvesc. S numrm sincer oamenii din jurul nostru i ci sunt din fiecare

    15

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    16/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    categorie. S i evalum numai n funcie de cum se raporteaz la dificultile noastre, dup careluai una din atitudinile:

    - Nu mai merg la ce care m ignor.- mi spun problemele la ci care vor s m ajute.- Fac o distan ntre mine i cei ce vor s m rneasc.Credine i convingeri. S ne examinm posibilele motive pentru care dorim s

    suferim i s neg tot ce nu este n regul. Sistemele de credine sunt complexe i ele fac partedin ceea ce alctuiete Sinele pe care vrem s-l prezent lumii. Deci, este mult mai simplu s nuai credine, ceea ce nseamn s fii deschis fa de via, aa cu este ea, s urmm inteligenainterioar n locul judecilor pe care le-am stocat.Putem scpa de capcane numai dac punemcapt nevoii de a ne aga de ele.

    Energie i senzaii. Ne bazm pe corpul nostru ca s ne spun cnd ne doare, iarcorpul, ca i mintea, urmeaz nite modele familiare, deci folosim senzaiile familiare pentru a neconfirma suferina.Modul de a le abandona pe aceste senzaii este de a nltura interpretarealor. n loc s fii triti, eliminm energia tristeii i scpm de ea. Toate energiile se elimin nacelai fel:

    - Respirm profund, stm linitii i simim senzaia din corp.- Apoi simim aceast senzaie fr a o judeca, pur i simplu doar o simim.- Lsm s apar orice sentimente, gnduri sau energii, aceasta nseamn adesea s

    ascultm vocile anxietii, ale suprrii, fricii sau suferinei. Le lsm s spun cevor, ascultm i nelegem ce se ntmpl.

    - Privim cum energia se disperseaz, ct de mult posibil i nu cerem o eliminarecomplet. S fim convini c trupul nostru elimin ct energie stocat poate.

    - Dup cteva ore sau a doua zi s repetm ntregul proces.Paii mici aduc rezultate mari. Deci lucrnd n fiecare zi pentru a

    ajunge la o stare mai simpl, facem tot ce putem ca s punem capt suferinei,

    stpnind rdcinile irealitii.

    Capitolul 6. Libertatea mblnzete mintea.

    Ne iubim mintea? Nu tiu pe nimeni s o fac. Mintea este partea din noi pe care neeste cel mai greu s o iubim, deoarece ne simim prini n interiorul ei ca ntr-o capcan, nutot timpul, dar sigur n acele momente n care apare necazul . Frica are modul ei de bntui

    prin minte, dup bunul ei plac. Depresiunea ntunec mintea, furia o face s izbucneasc ntr-oharababur incontrolabil.n India, metafora cea mai obinuit compar mintea cu un elefant slbatic, iar

    calmarea minii ar fi ca i legarea elefantului de un ru.n budism, mintea este asemuit unei maimue, care cerceteaz lumea prin cele cinci

    simuri.Metaforele nu v vor arta cum s v iubii mintea, trebuie s gsim singuri experiena

    efectiv de pace i calm a minii. Cnd este liber mintea se linitete, renunnd lanelinitea ei i devine un canal al pcii. Se spune c un animal eliberat din cuc, ardeveni mai slbatic, ns secretul se bazeaz pe experiena efectiv, mintea este slbatic,deoarece ncercm s o restricionm i s o controlm. Mintea este propriu ei lact, cum spuneaWilliam Blake cnd contempla oamenii pe strzile Londrei, astfel:

    n fiecare lacrim a fiecrui om,n iptul de fric al fiecrui copila,

    16

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    17/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    n fiecare voce, n fiecare blestem,Aud sunetul ctuelor furite de fric.Cnd au ncercat s neleag cum mintea se nlnuiete pe ea nsui, vechi nelepi

    indieni au creat noiune de samskara, sunt dou cuvinte sanscrite care nseamn mpreun acurge mpreun. Deci, este un curent din minte , care face ca gndurile s curg n aceeaidirecie.

    Aceast anatomie a samskaraei, n toate variantele ei, nlocuind furia cu alte experiene,ca: anxietatea, depresia, dependena sexual, constrngerea obsesiv, toate sunt varianta alemodului n care samskara priveaz oamenii de libertatea de a alege. Amintirile stocate sunt canite microcipuri programate s trimit mereu acelai mesaj, nu are rost s schimbai mesajul, cnu facei nimic. La primirea unui mesaj ce nu ne place, reacionm n unul din cele trei moduri:

    - Manipulare.- Control.- Negare.Manipularea, nseamn s obii ceea ce vrei ignornd sau prejudiciind dorinele

    altora.. Ea folosete farmecul, persuasiunea, linguirea, viclenia i ndrumarea greit. Ideea de

    baz aici este: Trebuie s-i prostesc pe oameni, ca s-i fac s-mi dea ceea ce vreau .Manipularea ia sfrit, atunci cnd ncetm s mai presupunem c dorinele noastre suntcele mai importante. Atunci ne putem reconecta cu alii i putem ncepe s crede c dorineleacestora pot sta alturi de ale noastre.

    Controlul. nseamn s forezi evenimente i oameni s le analizeze la modul tu de aaciona. El este cea mai mare masc a nesiguranei.Cei care-l folosesc, se tem teribil

    s-i lase pe alii s fie cine vor i cel ce controleaz pretinde mereu ceva care-i ine pe ceilali ndezechilibru. El ncepe s ia sfrit atunci cnd admitem c modul nostru de a face lucrurile nueste automat, modul cel mai potrivit. Odat ce am ncetat s-i controlm, oamenii din jurulnostru ncep s rsufle uurai, se vor relaxa i rde. Deci, se simt liberi s fie cine sunt, fr o

    bine aprobarea noastr.Negarea. nseamn s te uii dincolo de problem n loc s te confruni cu ea. Frica este

    legat de negare i la fel este nevoia copilreasc de a primi iubire, atunci cnd eti confruntat cunesiguran. Ideea de baz este:De la nceput nu trebuie s observ ceea ce nu pot sschimb. Negarea ncepe s ia sfrit, atunci cnd v simii concentrai,aleri i gata s faceiceea ce este nevoie, n ciuda oricror temeri.

    Fiecare din aceste comportamente ncearc s dovedeasc ceva ce este imposibil.Manipularea ncearc s arate c oricine poate fi fcut s fac ce vreaaltcineva. Controlul ncearc s arate c nimeni nu poate respinge, dect dacnoi spunem c este aa. Negarea ncearc s arate c lucrurile rele vor

    disprea, dac le ignorm.Adevrul este c, indiferent dac noi acceptm saunu, este posibil ca ali oameni s refuze s fac orice vrem noi, s ne prseascfr nici un motiv valabil i s produc necazuri.

    Urmtorul lucru pe care trebuie s-l tim despre samskare este c ele nu sunt tcute,aceste impresii profund ntiprite n minte au o voce, deci, noi le auzim n cap ca mesaje, ca nitecuvinte repetate permanent. Se pune ntrebarea c aceste voci, care sunt adevrate i care false?

    O persoan profund religioas poate spune c fiecare voce interioar este o versiune avocii lui DUMNEZE. Dar un lucru este sigur: toi auzim vocile interioare ale unui cor devociferri, voci ce ciclesc, laud, amgesc, judec, avertizeaz, suspecteaz, nu cred, auncredere, se plng, sper, iubesc i se tem, fr o ordine anume. Este simplist s spunem cavem fiecare o parte bun i o parte rea, deci, avem mii de aspecte, formate din experienelenoastre trecute.

    Oare se pot mblnzi aceste vociferri? Cum pot s recuperez un sim deSINE, Care s se potriveasc unei singure realiti? Rspunsul este libertatea,

    17

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    18/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    dei ntr-un mod absolut ciudat Trebuie s te eliberezi de decizii. Doar atuncivocea din capul nostru se stinge, cnd nu mai fac nici o alegere. S nu uitm,fiecare alegere ne-a schimbat cte puin.

    ntr-o stare de contien simpl, alegerile cele mai progresiste par s vin spontan. ntimp ce ego-ul se chinuiete cumplit cu fiecare detaliu al unei situaii, o parte mai profund a

    contienei noastre tie ce s fac, iar alegerile ei apar cu o finee surprinztoare i ntr-osincronizare perfect. Deci, contiena fr alegeri este o alt denumire a contieneilibere. Elibernd alegtorul dinluntru, ne recptm dreptul de a tri frlimite, acionnd cu deplin ncredere i dup voia lui DUMNEZEU.

    Alternativa este s ne concentrm pe rezultate i s analizm cauza, adic: cine estealegtorul dinuntru nostru? n acest moment trim sub povoara SINELUI nostru trecut, carenceteaz s mai triasc i deci, trebuie s protejm alegerile care compun acest SINE ce moaredefinitiv.

    Alegerea trebuie s se fac din mers, iar corpul ne sugereaz deja c acesta este modulnatural de a exista, deci, ncerc s trim ca i celulele. Celulele nu stocheaz energie deoarece

    nu tiu niciodat ce va urma.Toat lumea tie cum s aleag, dar puini tiu cum s se detaeze. Doar prin detaare defiecare experien, putem s facem loc pentru urmtoarea alegere.

    Detaarea este o aptitudine care se poate nva, iar odat nvat vomtri ntr-un mod mult mai spontan.

    Cum putem alege fr s cdem n capcan?- S folosim la maxim fiecare experien.- S nu fim obsedai de corectitudinea sau incorectitudinea deciziei.- S ncetm a ne apra imaginea de SINE.- S trecem dincolo de riscuri.- S u lum nici o decizie cnd avem ndoieli.

    - S vedem posibilitile n tot ce se poate ntmpla.- S gsim ce anume ne aduce bucurie.Folosirea la maxim a experienei. Cultura popular preaslvete peste tot

    principiul care spune s-i trieti viaa din plin. Adic: o fantezie a plcerilor senzuale totale, unstatut social, atracie sexual i imaginea de Sine a unui nvingtor. ns, realitatea este ceea censeamn s experimentezi efectiv ceva din plin, n loc s caui o suprancrcare senzorial, caredureaz pentru totdeauna, vom descoperi c experienele trebuie s fie percepute la nivel densemntate i emoie. nsemntatea este esenial, dac momentul acesta conteaz pentru noi,atunci l vom experimenta la maxim.

    A experimenta pe deplin acest moment sau orice moment, nseamn s fim angajai pe

    deplin. A te acorda la alii, nseamn un flux circular, anume: noi ne trimitem pe noi n afar,ctre oameni i primim n funcie de modul n care reacioneaz ei fa de noi.Dac dorim s experimentm viaa din pe deplin, trebuie s nchidem

    cercul.Decizii corecte i greite. Dac ne simim stresai c am luat sau nu o decizie

    corect, practic, presupunei c universul ne va rsplti pentru un lucru i ne va pedepsi pentrualtul. Asta nu e o presupunere corect, deoarece universul este flexibil adaptndu-se la oricedecizie am luat. Corect i greit sunt construcii mentale ale ego-ului.

    Universul nu are un plan ascuns fix, odat luat o decizie, el va lucra cu deciziarespectiv. Nu exist corect sau greit, ci doar o serie de posibiliti, care se schimb cu fiecaregnd, sentiment i aciune pe care o experimentm.

    Deciziile sunt semnale care-i spun corpului, minii i mediului nostru s se deplaseze ntr-o anumit direcie, dup care v rzgndii, deci, s nu uitm noi suntem alegtorul direcie alese,corpul face ce i-am spus.

    18

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    19/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Aprarea imaginii de Sine.Noi ne-am construit o imagine despre Sinele idealizat ipe care o aprm ca fiind ego-ul nostru. n aceast imagine sunt mpachetate toate lucrurile pecare vrem s le vedem ca fiind adevrate despre noi i sunt alungate din minte toate aspectele ce

    presupun ruine, vinovie i fric, care ne-ar amenina ncrederea n Sine. Aceste aspecte pe carele ndeprtm revin ca cele mai insistente i mai revendicative voci n capul nostru. Actul dealungare creeaz haosul dialogului nostru interior, astfel c idealul nostru se erodeaz, chiar ntimp ce facem totul ca s artm bine i s ne plcem pe noi nsui.

    Ca s ne plac de noi nsui trebuie s renunm la imaginea de Sine iimediat vom vedea c suntem mai deschii, mai relaxai i nu dorim s fimaprai.

    Petrecem foarte mult timp acordndu-ne nou nine ajutor, n ncercarea de a transformao imagine de Sine proast n una bun. Dac ne eliber de imaginea de Sine, atuncivom fi liberi s alegem ca i cum am alege pentru prima oar.

    Imaginea de Sine ine realitatea la distan, mai ales la nivel emoional, cum ar fi: ea nedicteaz c nu e permis s fim furioi sau nelinitii. Noi nu suntem condui de imaginea de Sine

    atunci avem urmtoarele ideii:- Simim ceea ce simim i gata.- Nu mai avem lucruri ce ne jignesc.- Nu mai evalum cum vrem s artm ntr-o situaie anume.- Nu-i alungm pe cei din fa de care ne simim superiori sau inferiori.- Nu mai avem grij de ce cred alii despre noi.- Nu mai suntem obsedai de bani, de statut i posesiuni.- Nu mai simim nevoia de a ne apra opiunea.Trecem dincolo de riscuri. Att timp ct viitorul rmne imprevizibil, fiecare

    decizie implic un anumit risc, este o poveste ce pare n general acceptat. Riscul este cevamecanic i implic ideea c nu exist o inteligen n spatele scenei, ci doar o serie de factori ce

    duc la un rezultat dat. Se poate trece dincolo de riscuri, dac tim c n dimensiunile ascunse alevieii noastre lucreaz o inteligen infinit. La nivelul acestei inteligene, alegerilenoastre sunt sprijinite ntotdeauna. Cnd analizm riscurile, ideea este c vedem dacaciunile noastre urmeaz un curs rezonabil i nu ne baz pe o analiz a riscurilor n defavoareaunor factori mai importani, ai conienei noastre. Alegerile nu ies cum trebuie atunci cndlucrurile dau gre, dar riscurile pot fi relevante ns nu decisive.

    Atunci cnd avem ndoieli. Este greu s te detaezi cnd nu tii de la bun nceputdac ai fcut alegerea potrivit. ndoiala ne face s zbovim i ne leag de trecut, deci, esteimportant s nu lum decizii decisive atunci cnd avem ndoieli. Universul sprijin aciunile,odat ce ele sunt ncepute, ceea ce este acelai lucru cu spune c odat pornit ntr-o direcie, se

    pune n micare un mecanism ce e foarte greu de dat napoi. Dar, cnd avem ndoieli punemuniversul pentru o vreme pe stare de ateptare, deci, Universul nu favorizeaz o direcieanume.

    ndoiala este distructiv pentru singura calitate pe care contiena ncearc s ne-o aduc,adic: starea de cunoatere. La nivel profund noi cunoatem realitatea, iarndoiala este unsimptom care spune c nu suntem conectai cu acest conductor luntric. Sdescoperim cine suntem cu adevrat i s lsm ncadrarea n societate s fie ultima grij pe careo avem n minte. Nu exist nici o formul pentru a nltura ndoiala, iar gsirea cunosctoruluiluntric este o aciune personal i s nu v ndoii de asta. ntorcndu-ne spre interior iurmm calea ce duce la inteligena interioar, cunosctorul, cel ce tie, va fi

    acolo ateptndu-ne.A vedea posibilitile. Este mult mai uor s ne detam de rezultate, atunci cnd

    fiecare alegere are un rezultat bun i ce ar fi dac nu este aa?n realitatea unic nu exist

    19

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    20/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    ceva ce nu iese bine, doar ceva ce este nou, dar personalitatea ego-ului vrea calucrurile s fie interconectate.Genul de gndire linear reflect o concepie imatur despre

    progres, iar adevrata cretere se petrece n mai multe dimensiuni. Pentru ca noi s evolumtrebuie s evolueze toate aceste dimensiuni. Evoluia este o situaie n care ctig toat lumeai asta o putem spune nu dintr-un optimism orb, ci analiznd nc odat funcionarea corpului i a

    celulelor. Deci, energia nu este cheltuit la ntmplare sau dintr-un capriciu pentru a vedea cummerg lucrurile i viaa se autocorecteaz, tocmai n acest fel.Mecanismul care susin contiena nu se modific i urmeaz mereu urmtoarele

    principii:- S se adapteze la cerinele noastre.- S menin totul n echilibru.- S armonizeze viaa noastr individual cu viaa cosmosului.- S ne fac s fim contieni de ce facem.- S ne arate consecinele aciunilor noastre.- S ne fac viaa ct mai real cu putin.Dat fiind-c avem liberul arbitru, putem s ignorm total aceste principii i facem cu toii

    la un moment sau altul al vieii noastre. El nu pot fi modificate de noi i sunt baza existenei,chiar dac dorinele noastre vin i pleac, baza existenei rmne neschimbat.Gsii ce anume v produce bucurie. n viaa noastr exist un uvoi de bucurie,

    care este la fel de elementar i de nezdruncinat. Noi ne putem dispersa contiena n orice direciei astfel s ne distragem de la flux.N-o s ne detam cu adevrat de imaginea noastrde Sine i de mintea noastr nelinitit, pn cnd nu vom simi n mod clar icategoric o bucurie palpabil n noi nine. Oamenii nu-i dau seama ct este deimportant s se trezeasc n fiecare diminea cu un cntec n inim. Cntecul nseamn ssimi bucuria existenei,deci, o bucurie care este eliberat de orice alegeri, bunesau rele. Pstrai n faa ochilor viziunea eliberrii minii i ateptai cnd aireuit s facei acest lucru, s v ntmpine un uvoi de bucuri.

    Propunem un exerciiu sprijinitor n aceast direcie.Lum o bucat de hrtie i facem dou coloane, una pentru alegeri BUNE i alta pentru

    alegeri PROASTE. n fiecare coloan enumerm cel puin cinci astfel de alegeri, ce au legturcu momente memorabile ale vieii noastre de pn acum. Se vor include doar alegerile personalece nu le tie nimeni dect noi.Dup ce s-a fcut lista i ne gndim la cel puin un lucrubun care a ieit din alegerile proaste i un lucru ru ce a ieit din alegerile bune.Acesta este un exerciiu de a tergere a etichetelor, o cale de a nelege mai bine ct de flexibileste de fapt realitate.

    Nici o decizie pe care am luat-o vreodat nu ne-a dus n linie dreapt acolo unde

    suntem acum. Aa c, renunm la mentalitatea c viaa noastr const din alegeri bune iproaste, care ne stabilesc destinul pe un curs neabtut. Viaa noastr este produsulcontienei noastre i toate alegerile rezult din asta, la fel ca i fiecare pas alevoluiei.

    Capitolul 7. Orice via este spiritual

    20

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    21/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Una din ciudeniile vieii moderne este aceea c oamenii se ceart violent nprivina credinelor religioase, dup care merg i continu s triasc la fel.Faimoas este remarca: cDUMNEZEU a murit, ar trebui s se transform nDUMNEZEU esteopional. Este ca i cum universul ar avea un deosebit sim al umorului, cci, la un nivel profund,este imposibil s nu duci o via spiritual. Noi suntem la fel de profund implicai n a

    crea lumea, la fel ca i un sfnt. Nu putem fi concediai din postul de creatoral lumii, care este esena spiritual i n-i poi da demisia din acest post, chiardac refuzi s te prezini.Deoarece n clipa asta Universul triete prin noi, cusau fr credin n DUMNEZEU, lanul evenimentelor care duce de lacontienatcut la realitatea fizic rmne intact.

    Sistemul de operare al vieii se alic la toi la fel i funcioneaz pe principiicare nu au nevoie de cooperarea noastr. Dar, dac decidei s ducei o viaspiritual, n mod contient, atunci va apare schimbarea. Principiile sistemului deoperare, care nseamn regulile creaiei, devin personale.

    n continuare ncercm s artm cum putem s aliniem universul cu persoana.

    UNIVERSUL1. Universul este o oglind a contienei.PERSONAL1. Evenimentele din viaa noastr reflect cine suntem.Nimic din aceste afirmaii nu sun a religie i nu e implicat nici un vocabular spiritual,

    dar acest prim principiu este baza pe care s spunem c religia unete CREATORUL cu creaiasa. Deci, lumea fizic oglindete o minte, care poart intenie i inteligen n fiecare atom.

    UNIVERSUL2. Contiena este colectiv, deci, cu toii o avem dintr-o surs comun.PERSONAL2. Oamenii din viaa noastr reflect aspectele noastre.Cnd vezi n alii aspectele tale, de fapt vezi feele unor tipuri mitice., deci, suntem cu

    toii o singur fiin uman, care poart nenumrate mti. Cnd sunt date jos aceste mti, ceeace rmne este esena, sufletul, scnteia DIVIN.

    UNIVERSUL3. Contiena se extinde n ea nsi.PERSONAL3. Orice lucru cruia i dai atenie va crete.n realitatea unic, contiena se creeaz pe sine, ceea ce este acelai lucru cu a spune c

    DUMNEZEU este nuntrul creaiei SALE. Nu exist nici un loc n afara Creaiei, n care s seafle DUMNEZEU, deci, omniprezena nseamn c, dac exist vreun loc, atunci DUMNEZEU

    este acolo.Pe cnd DUMNEZU poate s fie atent la o infinitate de lumi, fiinele omeneti ifolosesc atenia n mod selectiv. Acordnd atenie, noi adugm scnteia creatoare, iar parteaaceea din experiena noastr, pozitiv sau negativ, va crete, deci, violena nate violen, dari iubirea nate iubire.

    UNIVERUL4. Contiina creeaz dup un proiect sau dup un plan.PERSONAL4. Nimic nu este la ntmplare, viaa noastr este plin e semne i simboluri.Rzboiul ntre tiin i religie este vechi i aproape epuizat. Religia vede un

    model n natur ca dovada existenei unui Creator, iar tiina vede c, n natur, totul estentmpltor, ca dovad a faptului c nu exist nici un model. Dar, nu a existat niciodat o

    cultur bazat pe haos, nici mcar sub-cultura tiinei. Contiena privete Universul i vedemodelul peste tot, chiar dac spaiile existente arat dezorganizare i la ntmplare. Creierulnostru este programat s perceap modele, deoarece, pentru a face creierul, a fost nevoie de

    21

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    22/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    modele de celule. La urma urmei, mintea este o mainrie pentru a da senslucrurilor, chiar i atunci cnd filtreaz cu non-sensul, aa cum au fcut-o, att debine secolele douzeci i urmeaz douzeci i unu.

    UNVERSUL5. Legile fizice funcioneaz eficient i cu cel mai mic efort.

    PERSONAL5. n orice moment dat, Universul i d cele mai bune rezultate cu putin.Natura iubete eficient, lucru care este foarte ciudat, pentru ceva care se presupune c

    funcioneaz la ntmplare. Cheltuiala minim de energie, este numit legea efortului minim,este aplicabil i la om. Cu siguran, corpurile noastre nu pot evita eficiena proceselor chimicece au loc n fiecare celul, astfel c este posibil ca toate fiina noastr s se ncadreze n acelai

    principiu. Cauza i efectul nu sunt legate, dar ele sunt legate n cel mai eficient mod posibil.UNIVESUL6. Formele simple se dezvolt n forme mai complexe.PERSONAL6. Contiena noastr luntric evolueaz mereu.

    Acest principiu este tulburtor, att pentru comunitatea religioas, ct i pentru ceatiinific. Multe popoare religioase cred c DUMNEZEU a creat lumea dup chipul iasemnarea SA, ceea ce nseamn c, dup aceea CREAIA nu a mai avut ncotro s o ia.Oamenii de tiin accept c entropia este inexorabil, deoarece, entropia este tendina energieis se disipeze. Impulsul evoluiei este la fel de inexorabil, iar natura a decis s evoluezeindiferent ce prere am avea noi despre asta (religioas sau tiinific).

    UNIVERSUL7. Cunoatere cuprinde din ce n ce mai mult din lume.PERSONAL7. Direcia vieii este dinspre dualitate ctre unitate.Conform unor idei general acceptate, culturile strvechi vedeau o CREAIE

    unificat, pe cnd oamenii moderni, privim o lume fragmentat i divizat. Eminentulfizician John Wheeler a punctat o idee esenial, cnd a spus c: fiinele umane credeau c se uitla Natur de afar, ca i cum s-ar uita printr-un geam, ncercnd s-i dea seama ce facerealitatea exterioar.

    Graie lui Einsten, nelegem c suntem incorporai n Natur, iar observatorulmodific realitatea prin nsui actul observaiei. Ca urmare, n ciuda unui sentimentlarg rspndit de aliniere psihologic, dualitatea omului i a Naturii se ngusteaz odatcu fiecare generaie.

    UNIVERSUL8. Evoluia dezvolt trsturi de supravieuire ce se ncadreaz perfect n mediu.

    PERSONAL8. Dac te deschizi fa de fora evoluiei, ea te va purta oriunde vrei s mergi.Adaptarea este un lucru miraculos, deoarece ea se desfoar n salturi

    cuantice. tiina i religia sunt ngrijorate de acest lucru. tiinei i displace noiunea cevoluia tie ncotro merge, iar mutaiile darwiniene trebuiau s fie aleatoare. Religiei nu-i

    place noiune c CREAIA perfect a lui DUMNEZEU se modific atunci cnd este nevoie deceva nou. Fr ndoial, lumea fizic se adapteaz prin salturi creatoare, care au loc la un nivelmai profund, pe care-l putem numi nivelul genetic sau al contiinei.

    UNIVERSUL9. Haosul servete evoluia.

    PERSONAL9. Mintea fragmentat nu poate s te duc la unitate, ns trebuie s o foloseti ca sajungi acolo.

    22

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    23/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Vrtejul haosului este o realitate, dar la fel este i ordinea i evoluia . Se punentrebarea: Care este dominant? tiina nc nu a ajuns la o concluzie, dar religia se situeazferm de parte ordinii, din simplu motiv c DUMNEZEU a fcut lumea din haos. Conformtiinei, exist un echilibru delicat ntre CREAIE i distrugere, iar acest echilibru este meninutde miliarde de ani. La nivel personal, nu putem atinge unitatea, atta vreme ct suntem conduide vrtejul gndurilor i al impulsurilor din capul nostru, dar ne putem folosi mintea ca s-igseasc propria surs. Unitatea este scopul ascuns pentru care lucreaz evoluia, folosind minteafragmentat ca instrument. Precum Cosmosul, suprafaa minii pare haotic, ns dedesubtacioneaz o mare cantitate de evoluie.

    UNIVERSUL10. n lumea fizic sunt cuprinse multe niveluri invizibile.PERSONAL10. Trim n mai multe dimensiuni n acelai timp, iar aparena c suntem prini n

    capcana timpului i spaiului este o iluzie.De bun credin, primii pioneri ai fizicii cuantice, inclusiv Einsten, nu a vrut s

    creeze noi dimensiuni dincolo de timp i spaiu, ei au vrut s explice Universul aa cum

    aprea el. Religia a susinut ntotdeauna c DUMNEZEU locuiete ntr-o lumedincolo de cele cinci simuri, iar tiina are nevoie de acelai trm transcendent,pentru a explica cum a putea nite particule separate de miliarde de ani lumin, sacioneze ca i gemeni n oglind, cum poate lumina s se comporte att ca o particulct i ca o und i cum pot gurile negres transfere materia dincolo de strnsoarea

    gravitaiei i a timpului. Existena mai multor dimensiuni nu poate fi respins, iar la nivelulcel mai simplu, trebuie s fi existat un loc de unde a venit timpul i spaiu, n timpul Big Bangu-ului i prin definiie acest loc nu poate s fie n timp i spaiu.

    Aceste zece principii reprezint cile de nelegere a sistemului deoperare care ine n funcie realitatea unic. Toat treaba asta este de

    neconceput , iar creierele noastre nu sunt programate s funcioneze pe linii deneconceput, dar se pot adapta i tri incontient.

    Marea glum cosmic este c aceleai legi o s continue s-i sprijineviaa, chiar dac tu nu doreti s le recunoti.

    Alegerea este s fim contieni sau nu, ceea ce ne aduce la posibilitatea de transformare,deci, nimeni nu contest faptul c viaa const din schimbare.

    Transformarea i schimbarea sunt dou lucruri diferite, adic transformarea se facerepede pe cnd schimbarea se face treptat i mai lent.

    Cheia adevratei transformri este c natura nu nainteaz pas cu pas, eaface tot timpul salturi cuantice i cnd le face, ne recombin, pur i simplu,

    vechile ingrediente. Deci n creaie apare pentru prima oar ceva nou, o nsuirenou.

    Corpul nostru, care face legturi ntre miliarde de molecule, n fiecare secund, depindede transformare. Respiraia i digestia, ca s menionm doar dou procese care lucreaz pentrutransformare.

    Dac transformarea este normalul, atunci transformarea spiritual se aeaz lalocul ei, ca o extensie a direciei n care a mers viaa ntotdeauna. Rmne totui cineeti, poi s faci un salt cuantic n contiena ta, iar semnul c acel salt este real va fi ocaracteristic ce va aprea i pe care nu ai mai experimentat o niciodat n trecut.

    CARACTERISTICILE SPIRITUALE EMERGENTEAcestea sunt:- Claritatea contienei.

    23

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    24/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    - Starea de cunoatere.- Respectul fa de via.- Nonviolena.- Absena fricii.- Nonataamentul.- A fi ntregAcestea sun transformri spirituale, deoarece nici una din ele nu se poate obinem prin

    simpla recombinare a vechilor ingrediente ale SINELUI. Fiecare din aceste caliti apareca i cum ar rezulta dintr-o alchimie, deci zgura vieii de zi cu zi se transform naur.

    Claritatea, nseamn a fi treaz tot timpul, atunci cnd mergi, dormi i visezi, deci,contiena noastr trebuie s fie deschis ctre sine nsui. Aceasta este o stare de alert ilipsit de griji.

    Starea de cunoatere, nseamn a fi n contact cu nivelul minii la care oricentrebare are un rspuns. Domeniul cunoaterii este viaa nsi deplasarea deplasarea contiineila fiecare nivel.Aceasta ne face s ne simim nelepi, convingtori, de nezdruncinat i totuismerii.

    Respectul fa de via, nseamn a fi n contact cu fora vital, adic, simi aceeaiputere ce curge prin noi i prin orice alt lucru.Acesta ne d o stare de cldur, de conectare ide bucurie.

    Nonviolena, nseamn a fi n armonie cu fiecare aciune, deci, nu exist opoziie ntrece fac eu i ceea ce face oricine altcineva. Emani pace, ca un cmp de for care atenueazconflictul dimprejurul nostru. Ea ne face s ne simim panici, linitii i complet lipsii dempotrivire.

    Absena fricii, nseamn siguran total, deoarece, frica devine trecut. Bhagavad Gitaspune c:frica se nate din separare, sugernd c pierderea unitii a fost cauza iniial

    a fricii, deci, separarea nu e o cdere din graia DIVIN, ci o pierdere a cine suntem noicu adevrat. n absena ei, ne simim cu adevrat noi nine.

    A fi ntreg, nseamn s incluzi totul i s nu lai nimic pe dinafar. Acum, fiecare dinnoi experiment viaa ca fiind fcut din felii de timp, de experien i de activitate. Integrareaeste o stare ce trece dincolo de personalitate i apare atunci cnd EU SUNT care mi se aplicmie, este acelai EU SUNT peste tot. Integritatea este o stare solid, etern, fr denceput i fr sfrit.

    n viziunea noastr, adevrata transformare depinde de apariia acestor caracteristici, ca oexperien personal.Acestea sunt caliti primordiale, ncorporate n contien, nuau fost inventate de oameni sau proiectate din nevoie, lips ori foame.

    Subliniem, c orict de intangibile ar prea aceste lucruri, ele sunt complet naturale isunt prelungiri al unui proces de transformare ce ne-a nsoit toat viaa. Suntem o creaie noudin genele prinilor i cu toate acestea, aici acioneaz o magie mai profund.

    Cei mai muli oameni sunt prini foarte ferm ntr-un alt sistem de operare, cel aldualitii. Triesc conform presupunerii c sunt indivizi separai, izolai, ntr-un cosmosaleatoriu, unde ceea ce se ntmpl AICI NUNTRU nu este reflectat ACOLO AFAR.

    Cum poate o persoana s treac de la un sistem de operare la altul?Unitatea este total diferit de dualitate, dar nu trebuie s ateptm sfritul acestei

    cltorii, pentru a tri ca i cum te-ai afla n urmtoarea cltorie. Acum trim ca i cumsepararea i limitarea ar fi adevrate i nu lai nici o posibilitate ca ele s nu fie adevrate. i n

    aceste condiii, o inteligen ascuns pstreaz ordinea incredibil a vieii, lsnd timp caschimbarea s acioneze vijelios, ntr-un haos aparent.

    24

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    25/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Pentru a vedea c propria noastr existena este protejat de aceeai inteligen, trebuieprima dat s ne aliniem la ea, dup care se dezvluie o lege universal: ntregul rmneacelai, indiferent ct de mult se schimb.

    Sarcina noastr este s facem ca integritatea s fie i mai real n viaa noastr.Atta timp ct rmnem la care schimbarea este dominant, nu avem nici o posibilitate

    s devenim cu adevrat ali noi.Sistemul de operare al dualitiiare urmtoarele implicaii:- S-ar pute s pierd unicul lucru de care am nevoie s m ntrein.- Altcineva mi controleaz destinul.- M aflu n faa a ceva imprevizibil i necunoscut.- Nu merit s fiu dat la o parte n acest fel.- S-ar pute s fiu lezat, dac lucrurile nu ies bine pentru mine.- Etc..Acum s reformulm situaia n termenii unui alt sistem de operare, programat

    din integritate, din ntregul care suntem sau din realitatea unic, acum avem implicaiile:- SINELE meu profund a creat aceast situaie.- Indiferent ce s-ar ntmpla, exist un motiv.- Sunt surprins, dar aceast schimbare nu afecteaz ceea ce sunt eu cu adevrat.- Viaa mea se desfoar conform cu ce este cel mai bine pentru mine i cu ceea ce

    m ajut n evoluie.- Nu pot s pierd ceea ce este real, lucrurile exterioare se vor aeza la locul lor, aa

    cum trebuie.- Indiferent ce se ntmpl eu nu pot fi lezat.- Etc..Al doilea sistem de operare e unul cu sentiment de siguran puternic. Deci, integrarea

    nu prezint pericole, pe cnd dualitate da. Permanent eti protejat fa de ameninrile din

    afar, atunci cnd n exterior nu exist nimic, ci doar noi care ne desfurm n dou lumi,cea interioar i cea exterioar, care se ntrees complet.Realitatea se modific dup cum ne modificm noi, iar cnd ne schimbm

    percepia c suntem separai, realitate unic rspunde prin faptul c se modific odatcu noi.

    Motivul pentru care nu toi observ acest lucru, este lumea bazat pe ego, cu toatecerinele, presiunile, dramele i excesele ei, lucru ce creeaz foarte mare dependen ica orice dependen are nevoie de o doz zilnic, dar i de negarea c ar exista vreocale de ieire.

    n loc de a face asta, ncepem s ne acordm la realitatea unic, nu putem scpa imediatde dependen, dar ncepem s o nfometm. Ego-ul v fi nfometat c trebuie s nceteze s seagae de aceste lucruri amintite anterior. Suntem siguri c percepia este suficient de flexibil cas se elibereze de dependena dualitii. Apoi, orice ntmplare poate fi vzut ca venind dincentrul nostru creativ.

    A fi ntreg aduce la lumin o lume dintr-o singur bucat, unificat, ns nu vom ti cumeste lumea aceasta pn ce nu ne vom acorda la ea, deci, la noul sistem de operare. Trecereade la un sistem de operare la cellalt, este un proces pe care fiecare din noitrebuie s i se dedice zilnic. Dependena noastr comun de dualitate este totali nu las nimic pe dinafar, dar vestea cea bun este c nici un aspect al vieiinu este imun la transformare.

    Propunem un exerciiu n sprijinul modificrii proprii realiti.Este o lecie de alchimie i din orice unghi am privi-o, aceasta este magic. Eafuncioneaz conform principiilor care compun sistemul de operare al universului. Deci, cndne aliniem contient la ele, ne ofer o deschidere spre transformare.

    25

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    26/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Prezentm modul de aplicare zilnic a celor zece principii universale:ntmplrile din viaa mea reflect cine sunt. Azi voi face o excepie cu mine

    nsumi, deci tot ce-mi atrage atenia ncearc s-mi spun ceva. Dac sunt furios pe cineva, vdce-mi displace la acea persoan, nu exist, de fapt n mine. Vreau s gsesc lumea care se afl nnuntrul meu.

    Oamenii din viaa mea reflect aspectele mele. Eu sunt alctuit din fiecarepersoan care este important pentru mine, pe viitor, mi voi vedea prietenii i familia ca pe opoz de grup a fiinei mele. Fiecare din ei reprezint o calitate pe care vreau s o vd la minesau pe care o resping, dar n realitate, sunt doar eu nsumi n poz. Voi cpta cea mai marecunoatere de la oamenii pe care-i iubesc cu intensitate sau pe care-i resping puternic deci, primireflect aspiraiile mele cele mai nalte, iar ceilali, reflect frica mea cea mai profund, fa deceea ce se afl nluntrul meu.

    Lucrurile crora le dau atenie vor crete. Trebuie s fac un inventar almodului cum mi folosesc atenia, deci, voi ine un jurnal zilnic cu modul cum mi petrec timpulmeu. n acest mod voi afla ce aspecte din viaa mea vor evolua. Dup care, m ntreb: Ce anumevreau s dezvolt n via? Lucru ce-mi va impune ncotro trebuie s ndrept atenia.

    Nimic nu este ntmpltor, iar viaa mea este plin de semne isimboluri. Acum voi cuta modelele din viaa mea, ele pot s fie oriunde, ca: ce-mi spun alii,cum se comport cu mine, felul n care reacionez la unele situaii, etc.. Eu mi es zilnictapiseria lumii mele i trebuie s tiu ce model voi face i voi cuta semnele care-mi aratcredinele ascunse. ntlnesc oportuniti ce-mi ofer succes sau eec? Acestea fiind simboluricare-mi spun dac eu cred c am putere personal sau nu. Voi cuta semne care s-mi spundespre credina mea cu privire la faptul c sunt iubit sau dac merit s primesc iubirea.

    n orice moment Universul mi d cele mai bune rezultate posibile. Azincerc s m concentrez pe darurile din viaa mea i m voi concentra pe ceea ce funcioneaz,nu pe ceea ce nu funcioneaz. O s ncerc s apreciez aceast lume de Lumin i Umbr,

    primind cu graie darul remarcabil al contienei. ncerc s observ cum propriul meu nivel decontien m face s percep lumea pe care o co-creez.Contiena mea luntric evolueaz ntotdeauna. Dec: Unde m aflu acum?

    Ct de departe am ajuns pe calea pe care mi-am ales-o? Chiar dac nu vd rezultatele imediaten afara mea, simt c evoluez n interior? Azi voi ncerca s rspund ntrebrilor anterioare i-mivoi rspunde sincer unde m aflu. Voi experimenta contiena nu ca pe un uvoi de gnduri, ci ca

    pe un potenial de a deveni cineva ce vreau s fiu. mi voi privi limitele i graniele, cu inteniade a m extinde dincolo de ele.

    ntotdeauna direcia noastr de via este dinspre dualitate nspreunitate. Eu azi vreau s m simt c sunt nglobat n tot ceea ce exist. Deci, vreau s m simt n

    siguran i s m simt acas.Acum vreau s fiu contient de cum este s fii pur i simplu, frnici o aprare i fr nici o dorin. Deci, voi aprecia cursul vieii pentru ceea ce este ipropriu meu SINE adevrat. Voi observa momentele de intimitate cu mine nsumi, cnd simt cEU SUNT este suficient s m susin pentru totdeauna. Dac pot m voi ntinde pe iarb ca sm uit la cer i s m simt una cu Natura, apoi s m extind pn cnd fiina mea se pierde ninfinit.

    Dac m deschind ctre fora evoluiei, ea m va purta acolo unde vreaus merg. Eu azi vreau s m gndesc la mine pe termen lung i anume: Care este viziuneamea despre via? Cum aplica aceast viziune mie nsumi? Vreau ca viziune mea s se aplice

    fr lupt, se va ntmpla aa? n caz contrar unde opun rezisten? mi voi analiza credinelece m trag n urm cel mai mult, deci, depind de alii, n loc s fiu responsabil de propria mea

    evoluie? Eu mi-am dat voie s m concentra pe recompense exterioare, ca un substituit pentrucreterea interioar? Eu azi m voi dedica din nou contienei luntrice, tiind c Universuleste condus de impulsul ce duce la evoluie.

    26

  • 7/29/2019 Deepak-Chopra-Secretul-vieii

    27/71

    Idei din cartea lui Dr. DEEPAK CHOPRACARTEA SECRETELOR, Ed. For You, 2009

    Mintea fragmentat nu poate s m duc la unitate, dar trebuie s ofolosesc pe cale. Aici: Ce reprezint pentru mine unitatea cu adevrat? Ce experiene ale

    principiului de unime pot s-mi stabilesc ca referin?Azi mi voi aminti diferena dintre a fiuna cu mine nsumi i a fi mprtiat i-mi voi gsi centrul, pacea, abilitatea de a m lsa nvoia curentului. Gndurile i dorinele care m conduc nu sunt realitatea suprem, ele sunt

    doar un mod de m readuce la unime. mi voi aminti c gndurile vin i pleac, la fel ca ifrunzele n vnt, ns nucleul contienei este venic. Obiectivul meu s triesc centrat n acelnucleu.

    Triesc n mai multe dimensiuni, n acelai timp i aparena c suntprins n timp i spaiu este o iluzie.Azi m voi experimenta pe mine nsumi, dincolo delimitri i voi aloca timp pen


Recommended