+ All Categories
Home > Documents > CursID Devianta.07 Final

CursID Devianta.07 Final

Date post: 06-Apr-2018
Category:
Upload: lavynya
View: 268 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 57

Transcript
  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    1/57

    DEVIAN I CONTROL SOCIAL

    Cursul se adreseaz studenilor anului II. i are ca obiectiv s le permite acestora

    nelegerea comportamentelor, atitudinilor i interaciunilor care compun fenomenele sociale

    considerate manifestri ale devianei.

    Dup parcurgerea acestui curs, studenii vor putea cunoate principalele idei coninute de

    teoriile ce fac parte din domeniul sociologiei devianei. Totodat, ei vor tii s transfere aceste

    cunotine teoretice n practica asistenei sociale, n funcie de relevana lor.

    Evaluarea studenilor se va face prin examen scris i prin punctarea activitii de

    seminar i a lecturii bibliografiei:

    - Examen scris: 7 puncte

    - activitate de seminar i bibliografie: 3 puncte.(bibliografia obligatorie se prezinta

    pe baza fiselor de lectura)

    Bibliografie obligatorie:

    Cusson ,M., (1995):Deviana, n R. Boudon, Tratat de sociologie, Ed. Humanitas

    Durkheim,E., (2002): Regulile metodei sociologice, Iasi, Polirom

    Durkheim, E., ( 1993): Despre sinucidere, Iai, Institutul EuropeanOgien, A., (2002): Sociologia devianei , Iai, Polirom

    1

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    2/57

    Dicionar de concepte:

    ROL SOCIAL

    Definit n termeni de modele sau norme de comportament pretinse n cazul ocupanilor

    diverselor poziii n cadrul structurii sociale (ex.copil, bunic, mam). ( Burke,1999,p.61)

    STATUS

    ntr-o societate, membrii ei ocup un numr de poziii sociale, cunoscute prin noiunea

    sociologic de status.

    n mod obinuit, un individ din societatea nostr are un status familial (so, fiic. bunic,etc),

    un status ocupaional( este de ex.ofer sau, asistent social),dar i un gender status (barbat sau

    femeie)

    Ogien Albert (2002,p.70) ofer urmtoarea precizare referitoare la tipurile de statut social:

    - statut social atribuit: atunci cand el descrie o poziie n care un individ este fixat (de ex

    gender status) sau este numit(titlurile nobiliare/aristocratice); pentru schimbarea unui

    asemenea status un individ poate face foarte puin;

    - statut social dobndit: atunci cand statutul rezult dintr-o alegere, dintr-o aciune care are

    un scop, sau din micrile de mobilitate social.

    Statusurile sunt cultural definite, n ciuda faptului c au la baz factori biologici, ca de ex.

    sexul.

    NORM

    Fiecare cultur conine un numr mare de ghidaje (scrise sau nescrise) care direcioneaz

    comportamentul n situaii specifice; asemenea linii directoare sunt numite norme.

    Norma reprezint o regul social de conduit sau un standard de comportament, definit prinateptrile sau consensul (adeziunea) unui grup social fa de un anumit tip de comportament

    (S.M.,Rdulescu, D. Banciu,1990,p.18).

    Norma se refer deci, la cerina imperativ impus fiecrui membru al societii de a adopta

    un anumit tip de comportament, de a respecta anumite reguli de conduit, de a ndeplinii

    anumite aciuni, sau a nu ndeplinii alte aciuni, de a alege, n situaii sociale specifice, numai

    soluii compatibile cu standardele culturale (norme i valori) socialmente admise ca

    dezirabile.

    2

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    3/57

    n baza adoptrii normei ca reper fundamental al conduitei i aciunii sociale, indivizii se

    comport i acioneaz intr-un mod tipic, inteligibil i comprehensibil, adica normal. (S.

    M.Rdulescu, 2000,p. 39).

    Normele sunt aplicate prin intermediul sanciunilor: pozitive (recompensele) i negative

    (pedepsele) acestea pot fi formale sau informale. Sanciunile sunt o parte esenial a

    mecanismelor de control social care au n vedere meninerea ordinii sociale.

    VALORI

    Dac normele asigur direcionari specifice pentru comportament, valorile asigur

    direcionri mai generale ele fiind exprimate prin intermediul unor convingeri /credine,

    idealuri cu privire la faptul c ceva este bun, dezirabil (ex. bine, frumos, cinste,etc) .

    Multe norme pot fi considerate ca reflectri ale valorilor ; unele norme reprezint expresii ale

    unei singure valori (ex. viaa uman ).

    Valorile variaz- la fel ca normele- de la o societate la alta, de la o cultur la alta.

    Fr norme i valori mprtite, membrii societii sunt incapabili s coopereze i s-i

    neleag unii altora comportamentul, se produc conflicte, dezordine chiar dezorganizare

    social.

    CONFORMITATE

    Compatibilitatea comportamentului cu ateptrile i cerinele normative ale unui grup

    social.

    CONSENS SOCIAL:

    Acordul membrilor societii asupra necesitii funcionrii unor reguli de via comune, se

    bazeaz pe un context normativ, concretizat n reguli i n norme.Acordul colectiv cu privire

    la necesitatea existenei i respectrii regulilor/obligaiilor n viaa social creeaz consensulnecesar pentru asigurarea unei existene sociale organizate.

    ORDINE SOCIAL:

    Ordinea social este elementul constitutiv al vieii sociale cu rol reglator/coordonator , ea

    presupunnd existena a) a unui corp de legi si norme care solicit indivizilor cum s se

    comporte n anumite situaii sociale; b) a unor instituii sociale ce permit funcionarea

    adecvat a raporturilor i structurilor sociale ntr-un sens dezirabil social,asigurndcoordonarea activitii sociale; c) caracterizeaz totalitatea poziiilor sociale ierarhice

    3

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    4/57

    (statusurilor) ce face posibil coordonarea unor activiti, formularea i aplicarea unor decizii,

    stimularea actiunilor dezirabile, obstrucionarea celor indezirabile, adic face predictibile

    aciunile oamenilor n cadrul societii .

    Ordinea sociala nu este absolut, nici perfect; ea cunoate, n anumite condiii istoric i

    cultural specifice, tensiuni, abateri, deviai, chiar i prioade de dezorganizare social.(S, M.

    Rdulescu, 1994, p. 39-41) .

    n cadrul ordini sociale, o parte component este ordinea normativ aceasta impune

    membrilor societii s exercite numai acele aciuni i conduite care sunt n acord cu codurile

    culturale, morale i legale.

    IDENTITATE

    Definit ca internalizare a valorilor, normelor i rolurilor sociale n contiin, prin modelarea

    eu-lui individual de ctre supra-eu.

    SOCIALIZARE

    Definit ca un proces format din socializarea primar i cea continu- care se deruleaz de

    a lungul ntregii viei a individului, pe masur ce acesta, el sau ea, dobnde i de noi statusuri

    i roluri succesive. Coninutul socializrii are att o semnificaie psihologic (maturizarea

    individului), una culturologic (internalizarea normelor i valorilor sociale) dar si una

    sociologic (deprinderea cu rolurile sociale i elaborarea unor comportamente

    corespunztoarea).

    Astfel neleas, socializarea nu se confund nici cu adaptarea social(ajustarea trsturilor

    pesonalitii i conduitei ntr-o anumit situaie de interaciune social), dar nici cu integrarea

    social (apartenena i participarea neimpus a individului la un set de norme, valori i

    atitudini comune grupului) (S. Rdulescu, D. Banciu,1990).

    INTEGRAREA SOCIAL :

    Este definit de M. Cusson,(1997.p.460) prin calitatea i frecvena relaiilor ce se leag n

    cadrul unui grup, precum i prin gradul de angajare a membrilor n activiti comune.

    CONTROL SOCIAL:

    Este definit in diferite moduri:

    Coninutul su nglobeaz toate formele de reglare formal sau informal aconduitelor i aciunilor indivizilor;

    4

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    5/57

    Coninutul su cuprinde doar formele instituionalizate ( utilizarea sa actual);

    Interpretrile normative care considera controlul social n globalitatea aspectelor

    sale,ca ansamblul aciunilor umane orientate ctre definirea devianei i stimularea

    reaciilor sociale n prevenirea i respingerea ei. Ansamblul proceselor prin care membrii unui grup se ncurajeaz unii pe alii

    pentru a ine seama de ateptrile lor reciproce i pentru a respecta normele pe

    care i le fixeaz (M. Cusson, 19997, p.46)

    Ansamblul de mijloace, mecanisme, sau instituii de natur psihologic, social,

    cultural, juridic, ori politic, prin intermediul crora orice societate impune

    membrilor si exigenele respectrii ordinii sociale i morale.

    Controlul social nu este doar cel formal : de aceea , legea reprezint numai unul dintre

    mecanismele de control social prin care se asigura conformarea indivizilor la reguli i norme

    instituionalizate, dar i evitarea sau sancionarea manifestrilor deviante. Se poate vorbii de

    aceea de un control social stimulativ, pozitiv (recompense, stimulente materiale /morale),

    ct i de unul coercitiv i negativ( tabuuri, interducii, sanciuni/pedepse).

    Controlul social are intotdeauna un caracter relativ, De pild , trecerea de la societatea

    tradiional la cea modern a reprezentat i o evoluie a controlului social, prin: a) trecerea de

    la o form difuz , nespecializat, la una specializat caracterizat prin reguli,sanciuni i

    ageni specifici b) apariia legii ca principal form de control social legitim caracterizat prin

    voina general, impersonal a colectivitii care se situeaz deasupra intereselor particulare

    ale prilor n litigiu; c) autonomizarea dreptului; d) crearea unor mecanisme specializate i a

    unor ageni specializai cu aplicarea deciziilor legale (S.,M.,Rdulescu,1994, p.259).

    Principala caracteristic a controlului social este constngerea. Aceasta se manifest prin

    presiuni exterioare impuse de normele sociale explicite, ct i prin presiuni interiorizate de

    individ n cursul procesului de socializare. Cu toate acestea, controlul social are i o funcie

    stimulativ, ncurajnd conformitatea membrilor cu modelele de conduit i aciune

    socialmente dezirabile. Controlul social apare ca o influen permanent, resimit la nivelul

    incontientului, exercitat de presiunile normative ale tradiiilor i obiceiurilor.

    G. H. Mead, ntemeietorul interacionismului simbolic, a propus ca dimensiune fundamental

    a controlului social interiorizat, noiunea de cellalt generalizat ; nelegnd prin aceasta

    controlul social exerccitat de catre comunitate asupra conduitelor i aciunilor membrilor si

    (Rdulescu, 1994, 269).

    5

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    6/57

    E. Goffman, reprezentant de seam al etnometodologiei, constata c regulile de conduit i

    afecteaz e indivizi n doua feluri: a) n mod direct sub forma obligaiilor i /sau

    constrngerilor morale,b) n mod indirect, ca ateptri ale indivizilor fa de obligaiile

    celorlali indivizi cu care interacioneaz.

    6

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    7/57

    Teoria anomiei

    Naterea sociologiei devianei:

    Att actul de natere, pe care l gsim in teoria social formulat de ctre Emile

    Durkheim (1850-1917), ct i afirmarea ca domeniu distinct al sociologiei, ce se produce la

    sfritul anilor 30, in spaiul sociologiei americane, evideniaz faptul c deviana este o

    trstur a modernitii.modernizarea referindu-se la ntreaga colecie de procese sociale

    implicate n apariia capitalismului industrial i n formarea statului bunstrii.

    n acest sens, procesul care conteaz n nelegerea devianei i n clarificarea contextului

    istoric al naterii sale, este deseori descris in sociologie prin sintagma prbuirea controlului

    social tradiional, iar in criminologie, prin creterea criminalitii (Sumner,C.,1994,p.viii)

    De numele sociologului francez Emile Durkheim (1850-1917) se leag naterea

    sociologiei devianei. El a fost primul gnditor care a conceput i construit un cadru de

    referin sistematic n care sociologia poate exista i opera ca o tiin de sine stttoare i

    viabil. Faptele pe care ea le studiaz sunt tot att de obiective precum sunt fenomenele pe

    care le studiaz tiinele naturii.Totodat, el a insistat asupra ideii c fenomenele sociale sunt

    fapte sociale i c tocmai acestea constituie obiectul sociologiei. (Mihu,A., 1992 p.82). S tratm faptele sociale ca lucruri ne ndemna E. Durkheim, acesta devenind un postulat

    al sociologiei, care ne conduce spre ideea c , pe de o parte, dac faptele sociale sunt lucruri

    atunci ele trebuie observate empiric, iar pe de alt parte, pentru individul care acioneaz,

    faptul social este exterior, i se impune acestuia ntr-un mod consrngtor, fiind parte a

    mediului nconjurtor obiectiv.

    Pentru a-i concretiza ideile, Durkheim a studiat sinuciderea. Colectnd i analiznd date

    despre statistica sinuciderii in diferite ri europene, ntr-o anumit perioad de timp,Durkheim a prezentat sinuciderea ntr-o nou perspectiv, descoperindu-i cauzele la nivelul

    mediului social. El a demonstrat existena unei relaii indubitabile ntre gradul n care

    indivizii sunt integrai n grupurile sociale din care fac parte i nclinaia lor ctre anumite

    tipuri de sinucidere . Astfel, au fost identificate urmtoarele tipuri de sinucidere :

    Sinuciderea egoist, produs al unei relativ slabe integrri n grup ,de ex. persoanele

    singure,

    Sinuciderea anomic, datorat nerespectrii normelor sociale,este ncurajat de

    schimbrile brute, caracteristice timpurilor moderne;

    7

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    8/57

    Sinuciderea altruist, se leag de ideea de solidaritate, de ex. cazul militarilor;

    Sinuciderea fatalist, de leag de cvasi-absena oricrei schimbri in

    grupurile/societatea din care individul face parte.

    Ideea fundamental a teoriei anomiei este aceea c conduitele deviante sunt produsuldisoluiei contiinei colective i a solidaritii morale, fenomene ce se produc n condiiile

    schimbrilor sociale profunde i rapide. Analiza lui Durkheim asupra procesualit ii

    schimbrilor sociale implicate n industrializare, este realizat n prima sa lucrare major

    publicat n 1893 Diviziunea muncii sociale.

    Contextul istoric n care a trit Durkheim i a elaborat teoria a fost unul marcat de profunde

    transformri economice i sociale i de procesul de tranziie de la societatea tradiional la

    cea modern. Revoluia industrial i procesul de expansiune al capitalismului ca sistem

    politic i economic, au generat o serie de probleme sociale noi cum ar fi omajul, perturbarea

    ordinii sociale, crizele economice, inegalitatea social, alienarea etc. ncercrile de descriere

    i analiz a acestor fenomene sociale au introdus n cadrul tiinelor sociale din aceea

    perioad, o serie de noiuni noi cum sunt: dezordine social, criz social, conflict social,

    patologie social etc. n acelai timp, apariia acestor noi fenomene sociale a condus la ideea

    c noul sistem social este caracterizat de iraionalitate i are o problem n asigurarea ordinii

    sociale. Durkheim aprecia c,n comparaie cu societatea tradiional, caracterizat prin

    stabilitate, conformism, slab mobilitate social i o ierarhie clar a autorit, societatea

    modern se caracterizat prin instabilitate, nonconformtate, o mobilitate social accentuat i

    o disoluie aautoritii.

    Tranziia de la societatea tradiional la societatea modern face s se piard ataamentul fa

    de valorile comune,prin urmare, se pierde sentimentul apartenenei la comunitate iar normele

    sociale i pierd astfel, capacitatea de influenare a comportamentelor nemaiputnd s

    defineasc raporturi echitabile ntre membrii societii.

    Pentru a descrie i explica aceast ruptur a solidaritii morale a indivizilor datorat

    proceselor de schimbare social, Durkheim a elaborat conceptul de anomie.

    Eetimologic, termenul provine din limba greac (a nomos fr norme) i semnific o stare

    de dezordine, nedreptate i abuz. Semnificaia conferit de Durkheim acestui termen este

    aceea de stare a societii caracterizat printr-o dereglare normativ,o incapacitate a normelor

    sociale de a coordona adecvat conduitele i o dislocare a contiinei colective i a moralitii.

    n opinia sociologului francez, moralitatea este o surs a solidaritii sociale i are un rol

    important n limitarea reciproc a intereselor egoiste ale indivizilor. Potrivit lui S. M.Rdulescu, Este moral sublinia Durkheim tot ce leag indivizii ntre ei, tot ce i limiteaz

    8

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    9/57

    n libertatea lor absolut, pentru a-i face dependeni unul de cellalt, n cadrul aceleiai

    forme de asociere uman. Este moral tot ceea ce contribuie la asigurarea solidaritii umane,

    aa cum este cazul religiei sau dreptului. Pentru acest motiv, principala regul de conduit

    moral care acioneaz n fiecare societate consider Durkheim este realizarea n fiecare

    individ a tipului uman colectiv, adic capacitatea de a semna cu ceilali, de a se raporta la

    ei, de a le mprti sentimentele i credinele. Este imoral dimpotriv tot ce se abate de la

    caracterele tipului colectiv, toate acele conduite prohibite sau ilicite care deviaz de la

    exigenele ntririi contiinei colective i de la similitudinea cu conduitele celorlali.

    Conceptul de anomie a fost utilizat pentru prima dat de Durkheim n lucrarea sa

    Diviziunea muncii sociale n care a dezvoltat o teorie referitoare la procesul de evoluie al

    societilor de la o stare simpl (societate tradiional) la una complex (societatea modern).

    Pe msur ce societatea evolueaz, viaa economic se dezvolt, iar tehnologiile se

    perfecioneaz, populaia sporete numeric, crete i densitatea acesteia, societatea devine mai

    complex, sarcinile devin mai specializate iar structura relaiilor sociale se modific i

    evolueaz spre un nou tip de solidaritate social numit de Durkheim solidaritate organic. n

    societatea modern oamenii nu mai dezvolt n aceeai msur ca n societatea tradiional

    relaii sociale strnse, personalizate, ci, acestea, tind s devin impersonale. n cadrul aceleiai

    lucrrisociologul francez a susinut c funcionarea adecvat a sistemelor sociale este

    dependent de integrarea prilor lor component, iar diviziunea social a muncii nu afecteaz

    solidaritatea social ce caracterizeaz orice societate funcional deoarece, aceast solidaritate

    cere indivizilor s acioneze convergent n spiritul valorilor promovate de ctre societate i la

    care membrii si ader

    Aadar, dac solidaritatea social trebuie s existe n orice societate, formele prin care

    acestea se exprim difer. Astfel, n societatea tradiional diviziunea social a muncii este

    bazat pe solidaritatea mecanic. n opoziie cu societatea tradiional, societatea modern

    este meninut de un sistem de interdependene funcionale; rolurile i poziiile sociale suntdifereniate i specializate, iar oamenii depind unii de alii pentru a supravieui. Solidaritatea

    social se exprim sub formasolidaritii organice.

    Trecerea natural de la societatea tradiional la societatea modern i de la solidaritatea

    mecanic la solidaritatea organic, nu se realizeaz ntotdeauna uor. Durkheim a considerat

    c starea, numit de el stare de anomie este caracteristic societii moderne i mpiedic

    diviziunea social a muncii s conduc la integrarea prilor i la funcionarea adecvat a

    societii, deoarece prile acioneaz independent unele de altele, necorelate i nu serealizeaz coordonarea adecvat a funciilor sociale.

    9

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    10/57

    Anomia reprezint aadar, o stare de dereglare normativ determinat de incapacitatea de a

    realiza contiina colectiv, stare ce afecteaz grupurile sociale prin ruperea echilibrului

    ordinii sociale, prin starea de dezorientare normativ.

    Anomia apare ca efect al ruperii solidaritii sociale la nivelul instituiilor sociale mediatoare

    (familie, coal, comunitate, etc.) i ca urmare a neputinei de a asigura integrarea social a

    indivizilor n societate deoarece nu mai exist repere,norme clare. Existena strii de anomie

    nu nseamn ns o absen a normelor sociale ci mai degrab, o suspendare temporar a

    capacitii acestora de a regla comportamentele indivizilor, ceea c, conduce la apariia

    comportamentelor deviante.

    n situaiile n care societatea este caracterizat de o stare de anomie, indivizii sunt aruncai

    ntr-o situaie inferioar celei anterioare i o parte dintre ei nu se mai supun regulilor impuse

    de societate din exterior iar societatea la rndul ei ca urmare a acestor schimbri brute, nu

    mai este capabil s impun respectatea normelor sociale.

    Infraciunea un fapt social normal

    n lucrarea Regulile metodei socilogice publicat pentru prima oar de E. Durkheim in

    anul 1895, acesta argumenta ideea conform creia, infraciunea este un aspect inevitabil i

    normal al vieii sociale.

    Infraciunea este prezent n toate tipurile de societi; rata infracionalitii fiind mai ridicat

    in societile avansate, industrializate.

    Conform lui Durkheim, infraciunea este o parte integrant a tuturor societilor sntoase.

    Ea este inevitabil pentru c nu fiecare membru al societii este la fel preocupat de

    sentimentele colective (valori i convingeri morale mprtite) n societate. Indivizii sunt

    expui unor influene i circumstane diferite de-a lungul vieii lor , astfel nct, este imposibil

    ca toi, tot timpul, s fie prin comportamentul lor, n conformitate cu aceste sentimente

    colective. Infraciunea nu este n concepia durkheim-ian doar inevitabil , ci i funcional;

    infracionalitaea devine disfuncional (duntoare societii ) abia atunci cnd ratele sale

    devin neobinuit de ridicate sau de sczute (Haralambos, 2000, p.353). Durkheim

    argumenteaz i faptul c toate schimbrile sociale ncep cu anumite forme de devian.

    Pentru ca schimbarea s se produc, ceea ce ieri era devian azi devine normalitate.

    10

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    11/57

    Teoria presiunii sociale

    Albert Ogien (2002) referindu-se la contribuia lui Robert.K. Merton la explicarea

    devianei, sublinia un lucru esential i anume acela c, Merton a considerat ns i

    nonconformitatea un fenomen social, de aceea, inclcarea normelor era vazut ca un rspuns

    normal al persoanei care acioneaz n cadrul unui anumit tip de organizare a societii

    (p.104).

    Astfel, o construcie teoretic care aduce o abordare coerent, sistematic asupra surselor

    socio-culturale ale comportamentelor deviante ne este oferit de sociologul american Robert

    K. Merton.

    Obiectivul principal al teoriei sale a fost acela de a explica modul n care anumite structuri

    sociale exercit o presiune asupra anumitor persoane, astfel nct determin angajarea

    acestora n activiti cu caracter deviant.

    Potrivit lui Merton printre elementele sociale i culturale definitorii pentru o societate dou au

    o importan deosebit:

    1)scopurile, aspiraiile(obiectivele culturale)promovate social i

    2) modelele sociale acceptabile pentru atingerea acestor scopuri, adic mijloace sau procedee

    acceptabile social pt. a putea atinge acele scopuri.

    Scopurile, interesele definite cultural de societate, reprezint un cadru de referin pentru

    aspiraiile considerate legitime de ctre aceasta. Aceste scopuri sunt mai mult sau mai puin

    integrate i implic grade diferite de prestigiu social i ncrcare emoional.

    Cea de a doua component se refer la modelele de aciune promovate de societate pentru

    atingerea scopurilor dezirabile social. Orice grup uman obinuiete s cupleze scopurile

    dezirabile social cu reguli morale i instituionale referitoare la procedurile cerute i permise

    pentru atingerea acestor scopuri.

    Aceste norme i imperative nu coincid ns neaprat cu procedurile eficiente pentru atingereascopurilor dezirabile din punct de vedere social. Astfel, multe din modurile eficiente de

    atingere a scopurilor dezirabile social se situeaz n afara modurilor sociale de aciune

    permise. Alegerile permise sunt limitate de normele sociale; se pot dezvolta astfel, la un

    moment dat, modele de aciune social care sunt influenate de accentul deosebit pus pe

    anumite scopuri sociale, n timp ce mijloacele dezirabile social de atingere a acestor scopuri,

    nu se bucur de aceiai apreciere.

    11

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    12/57

    Meninerea echilibrului ntre cele dou elemente ale structurii sociale este posibil atta

    timp ct indivizii obin satisfacii i i realizeaz interesele personale n condiiile conformrii

    la ambele: scopuri i mijloace.

    n acest context, conduitele deviante, trebuie vzute ca un simptom al disocierii dintre

    aspiraiile definite social i mijloacele legitime de atingere a lor.

    Variaia atitudinii fa de una sau alta din componentele structurii sociale genereaz

    tipuri diferite de societi caracterizate de accentul pus pe una sau alta dintre acestea. Astfel,

    Merton, concepe sistemul social ca un echilibru ntre o structur cultural (scopuri

    socialmente aprobate) i o structur social (mijloace legitime pentru atingerea acestori

    scopuri). Spre deosebire de teorie, n realitate, individul este cel care realizeaz acest echilibru

    in activitatea sa cotidian, n acord cu exigenele specifice contextului n care triete. (Ogien,

    2002, p.105). n acest sens face distincie Merton intre cele cinci moduri de adaptare a

    individului la situaia la care ia parte, fiecare dintre ele putnd genera conduite conforme sau

    neconforme, chiar deviante.

    Majoritatea societilor caracterizate de inegalitatea statusurilor sociale nu ofer

    indivizilor un acces egal la mijloacele instituionale. Mijloacele instituionale se refer la

    categorii de activiti care permit indivizilor s ating scopurile induse oamenilor de ctre

    societatea n care triesc,drept dezirabile,de ex. Accesul la educaie, accesul la locuri de

    munc etc.

    Potrivit lui Robert Merton, n societate exist o neconcordan ntre condiiile sociale i

    oportunitile individuale de a obine bunstarea material, prestigiu social i mplinirea

    nplinirea n plan social. Aceast discrepan dintre scopurile promovate de societate i

    sistemul de mijloace sociale legitime de obinere a acestora, genereaz o stare de tensiune i

    de dezorientare normativ numit anomie. Potrivit lui Merton, reacia sau adaptarea la aceast

    stare de anomie poate genera diferite tipuri de comportamente deviante.

    Reaciile adaptative la starea de anomie sunt descrise n termeni de acceptare sau respingere ascopurilor culturale i a mijloacelor legitime i pot fi cuprinse n cinci tipuri distincte.

    Indivizii pot adopta una sau alta dintre aceste posibile rspunsuri la starea de anomie i pot

    trece de un tip de rspuns la altul n cursul angajrii lor n diferite activiti sociale. De

    asemenea, aceste tipuri de comportamente se refer la ajustri ale rolurilor sociale jucate de

    oameni n diferite situaii specifice i nu la schimbri la nivelul personalitii acestora.

    Conformarea

    Reprezint forma de adaptare la starea de anomie cea mai rspndit pentru c cei maimul i dintre membrii societii opteaz pentru acest mod de a obine realizarea social.Ea

    12

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    13/57

    const n acceptarea att a scopurilor dezirabile social ct i a mijloacelor legitime de

    atingere a lor. Astfel, acest tip de rspuns individual dat strii de anomie, asigur

    continuitatea i stabilitatea societii.

    Inovarea

    Aceast form de adaptare la starea de anomie, se caracterizeaz prin faptul c individul

    adopt comportamente care exprim acceptarea scopurilor sociale i respingerea mijloacelor

    instituionale pentru atingerea lor. Prin aceast respingere inovatorii opteaz pentru mijloace

    dezprobate social, care sunt ns, eficiente n atingerea scopurilor socialmente dezirabile.

    Inovarea se traduce n tipuri foarte diferite de comportamente,cum ar fi de ex. cele ale

    escrocilor, hoilor dar i cele ale celor care vor doar s mbuntaeasc modaliti de atingere

    a scopurilor ce le par vetuste, periculoase sau neinteresante, de ex. creatorii de art,

    inventatorii,militanii pentru apararea mediului etc.

    Ritualismul

    Este modalitatea de adaptare la anomie caracterizat prin respingerea scopurilor sociale,dar

    acceptarea mijloacelor instituional legitime. E vorba n acest caz de o sacralizare exagerat a

    mijloacelor: ataamentul prea zelos fa de norme i face pe indivizi s nu priveasc existena

    lor dect n cadrul restrnspe care aceste norme le fixeaz, renunnd la orice efort de a-i

    satisface scopurile legitime (cazul riiditii birocratului, al pasivitii muncitorului, sau al

    supunerii oarbe fa de comandant ) ( Ogien, 2002, p. 106).

    Retragerea/Evaziunea

    Este cel mai puin frecvent form de adaptare la starea de anomie. Cei care adopt o

    asemenea strategie de adaptare sunt n societate, dar nu particip la viaa social. Din punct

    de vedere sociologic acetia constituie alienaii. n aceast categorie intr indivizii asociali:

    vagabonzii, alcoolicii, drogaii, prostituatele, psihoticii i alte categorii de oameni care triesc

    la marginea societii.Aceast modalitate de adaptare este adoptat n cazul n care societatea acord importan

    celor dou componente structurale, indivizii asimileaz complet att scopurile sociale ct i

    mijloacele instituionalizate . Neavnd acces la mijloacele legitime i neputnd adopta nici pe

    cele ilegitime dar eficace, indivizii se confrunt cu un dublu conflict. Ordinea bazat pe

    competiie este meninut n societate, dar cei care nu pot face fa acestei ordini abandoneaz

    i se retrag la marginea societii. Resemnarea, defetismul, pesimismul sunt mecanismele

    psihologice adoptate de cei care aleg s scape de cerinele societii. Aceast strategie aparen cazul unor eecuri repetate de atingere a scopurilor valorizate social i din cauza

    13

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    14/57

    incapacitii de adoptare a mijloacelor ilegitime datorat internalizrii prohibiiilor sociale.

    Conflictul este stins prin renunarea att la scopurile sociale ct i la mijloacele legitime social

    de atingere a acestora. Astfel, conflictul este eliminat iar individul devine asocial.

    Rebeliunea

    Este o alt form de adaptaree la starea de anomie i este caracterizat de respingerea

    deopotriv a scopurilor valorizate social i a mijloacelor aprobate social. Cei ce adopt o

    asemenea atitudine ncearc s nlocuiasc vechea ordine social i normativ cu alta nou.

    Exemple pentru acest tip de rspuns la starea de anomie sunt reprezentanii organizaiilor

    revoluionare care i propun schimbarea modului de a gndi i de a fi al oamenilor prin

    intermediul unor ideologii, ai organizaiilor teroriste, liderii grupurilor religioase fanatice, ai

    subculturilor juvenile (rock, hippy, etc.).

    Frustrarea i ngustarea aspiraiilor conduc la cutarea unor ci de scpare fa de situaia

    intolerabil indus cultural ori ambiiile nemplinite se pot rezolva prin activiti ilicite care

    pot ajuta la atingerea valorilor dominante.

    Srcia ca condiie limitatoare a oportunitilor nu este suficient pentru a explica ratele nalte

    de delincven.

    n concluzie, cnd apare o disjuncie sau o incomplementaritate ntre normele sociale,

    scopurile culturale i capacitatea membrilor de a se conforma, atunci structura cultural apare

    dislocat. n aceste condiii, conform teoriei mertoniene, valorile culturale produc

    comportamente aflate n contradicie cu nsei prescripiile acestor valori.

    Tendinele spre conformitate sau spre devian apar, n acest sens, dependente de poziiile

    ocupate de indivizi n structura social.

    Prin urmare, nu valorile diferite ale claselor i grupurilor sociale produc delincvena, cidiferenele obiective existente ntre condiiile sociale ale diferitelor clase i grupuri sociale

    genereaz asemenea stri de lucruri (Banciu, D., Rdulescu, S., Voicu, M.,1985, p.163). n

    teoria lui Merton discrepana dintre cele dou elemente ale structurii sociale: scopurile i

    mijloacele aprobate social, conduce la anomie; ceea ce permite diferenierea conduitelor

    anormale n funcie de apropierea lor, mai mare sau mai mic, de unul din cei doi poli ai

    continuumului pe care un mod de adaptare l circumscrie (Ogien,2002 , p.107).

    14

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    15/57

    Teoria dezorganizrii sociale

    Dac actul de natere al sociologiei devianei a fost semnat in Europa, configurarea

    indentitii sale de disciplin sociologic de sine stttoare, se produce in spaiul american. nacest sens, o contribuie important o are coala sociologic de la Chicago, mai ales prin

    formularea teoriei dezorganizrii sociale. Conform ideilor de baz ale acestei teorii

    explicative, att problemele sociale ct i deviana, sunt determinate de dezorganizarea

    social, produs la rndul su, de procesele de industrializare i urbanizare, adic de

    modernizare, pe casre societatea le triete.

    Astfel, delincvena este vazut ca un produs al factorilor de mediu, aceasta fiind o perspectiv

    explicativ ecologic, ce vine in prelungirea altor cercetri i teoretizri de facturasemntoare bine acceptate in secolul al XIX lea. Teoria dezorganizrii sociale a avut rolul

    s explice i s orienteze interpretrile si rezultatele cercetrilor deja existente, ntr-o analiz

    coerent fcut asupra legturii dintre dezorganizarea social i delincven.

    Contribuia esenial in formularea i susinerea bazat pe cercetri a acestei perspective

    explicative aparine lui Clifford Show i Henry McKay, doi sociologi i cercettori aparinnd

    colii de la Chicago. Rezultatele studiilor lor privitoare la delincvena juvenil n oraul

    Chicago, au fost prezentate ntr-o serie de lucrri precum Ariile delincvenei (1929) sau

    Delincvena juvenil n ariile urbane (1942).

    Unul dintre obiectivele principale urmrite de cei doi cercettori a fost evaluarea efectelor

    asupra comportamentelor indivizilor din societate, ale procesului de industrializare rapid,

    proces cunoscut de societatea american n primii ani ai secolului trecut.Aceast evaluare a

    fost realizat mai ales din perspectiva lucrrilor lui Emile Durkheim, dar au mai existat i alte

    influene, ca de ex. concepia darwinismului social.

    Fiind interesai de relaia oamenilor cu mediul lor fizic, unii sociologi aparinnd colii de la

    Chicago, cum a fost cazul lui Robert Park, au fost preocupai de modul n care lupta pentru

    spaiu influeneaz comportamentul indivizilor. Astfel, Park a observat c valurile succesive

    de emigrani care soseau n oraele americane, aveau un efect negativ asupra constituirii unor

    comuniti stabile.

    Asemenea teme au fost ncorporate i dezvoltate,inclusiv pe o baz empiric, n teoria

    dezorganizrii sociale elaborat de Clifford Show i Henry D. McKay.

    Principiile ecologiei umane enunate de ctre Robert Park au inspirat i cercetrile asupra

    delincvenei juvenile realizate de ctre Show i McKay n oraul Chicago i n alte 20 de

    15

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    16/57

    orae americane i care au acoperit o perioad de 30 de ani. Cei doi cercettori au folosit n

    analiza lor asupra delincvenei juvenile, conceptul de zone concentrice elaborat de ctre

    Burges (Burges, 1967) pentru a descrie dezvoltarea urban.

    Conceptul de zone concentrice se refer la acele zone din cadrul unui ora care prezint

    caracteristici distincte i care apar n diferitele stadii de dezvoltare ale acestuia ca urmare a

    creterii i expansiunii urbane (Burges, 1967).

    Analiza dezvoltrii urbane a condus la identificarea a cinci zone concentrice distincte care

    sunt caracteristice procesului de dezvoltare al oraelor americane:

    1. Prima dintre acestea este Zona I. situat n centrul oraului i cuprinde centrul

    administrativ i comercial al acestuia.

    2. Aceasta este nconjurat de Zona II., cea mai veche seciune a oraului i care este

    denumit zona interstiialsau zona de tranziie. Aceast zon este afectat de

    expansiunea industrial i a activitilor comerciale pierzndu-i valoarea de zon

    rezidenial i fiind locuit n majoritate, de emigrani sau noi venii.

    3. Zona a III-a se situeaz n exteriorul zonei de tranziie i cuprinde cartierele muncitoreti,

    locuite n majoritate de muncitori calificai care formeaz o populaie stabil.

    4. Urmeaz Zona a IV., format din cartierele rezideniale locuite n majoritate de

    reprezentanii clasei de mijloc.

    5. Zona a V-a este reprezentat de suburbii i localiti satelit ale oraului.

    Descrierea zonelor oraului nu epuizeaz toate tipurile posibile de zone urbane.

    Ratele de delincven n oraul Chicago au fost msurate n trei perioade distincte:

    a) 1900 1906, b)1917 1923, c)1927 1933. Aceste analize ale delincvenei s-au bazat pe

    statisticile oficiale i au avut n vedere tinerii delincveni ntre 10 i 16 ani care au fost

    cercetai pentru diferite infraciuni, indiferent dac au fost condamnai sau nu n zona de

    reziden a acestora i locul n care au fost comise infraciunile

    Rezultatele obinute au artat c zona urban care nregistreaz cele mai mari rate dedelincven este zona de tranziie sau zona interstiial. Aceasta este zona mahalalelor unde

    locuiesc familiile de emigrani sau noi venii n ora. Pe msur ce avansm spre centrul

    oraului sau spre exteriorul acestuia, ratele de delincven scad.

    De asemenea, s-a constatat c indiferent de compoziia etnic a zonei interstiiale, ratele mari

    de delicven se menin la nivelul cel mai ridicat. Cei doi autori au concluzionat n consecin,

    c nu caracteristicile biologice, psihice sau specificul cultural explic tendinele spre

    delincven ale tinerilor ci, ecologia oraului.

    16

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    17/57

    O alt constatare a investigaiilor conduse de cei doi cercettori americani, a fost faptul c

    ratele de delincven se coreleaz puternic cu frecvena i severitatea altor probleme ale

    comunitii cum ar fi: abandonul colar, mortalitatea infantil, tuberculoza i bolile mentale

    (Shoemaker, 2005, pg. 87.).

    De asemenea, Show i Mc Kay au evideniat faptul c ratele de delincven se asociaz

    puternic cu o serie de caracteristici economice ale zonei urbane care reprezint indicatori ai

    nivelului de dezvoltare economico-socia (exemple de indicatori sunt: proporia de proprietari

    de locuine n populaia zonei, nivcelul de dependen economic, declinul populaiei etc.

    Aadar, cauza principal a ratelor ridicate de delincven este reprezentat de caracteristicile

    zonei de reziden afectate de fenomenele de urbanizare i de migraie n care constituirea

    unor comuniti stabile capabile s asigure un control social eficace nu este posibil. n aceste

    zone urbane se formeaz comuniti eterogene, caracterizate de un grad sczut de coeziune

    social, unde controlul social este sczut sau ineficace i prin urmare, se nregistreaz rate

    mari de delincven.

    Show i McKay au utilizat conceptul de dezorganizare socialpentru a descrieschimbrile

    suferite de zonele urbane, schimbri care conduc la delincven. Potrivit celor doi autori, o

    societate este organizatatunci cnd exist un consens al membrilor societii cu privire la

    valorile i normele care trebuie s ghideze comportamentele indivizilor, cnd exist o

    coeziune i o dependen reciproc ntre indivizi i instituii.

    O societate este dezorganizat atunci cnd ordinea social este afectat de ruperea

    consensului moral i de slbirea coeziunii sociale, determinate de incapacitatea normelor i

    valorilor tradiionale de a regla n mod adecvat conduitele indivizilor i de apariia unor

    conflicte ntre valori i sisteme normative diferite. O asemenea situaie apare n cursul

    perioadelor de schimbare social rapid n viaa indivizilor i comunitilor; sporirea

    tendinelor de dezvoltare inegal, determin creterea frecvenei manifestrilor de

    dezorganizare social i n consecin, a celor delincvente.n concluzie, teoria dezorganizrii sociale poate fi sintetizat de urmtoarele idei

    principale:

    Delincvena este rezultatul slbirii capacitii instituiilor din cadrul

    comuni ii de a realiza n mod eficace controlul social. Indivizii care locuiesc

    n comuniti caracterizate de dezorganizare social nu sunt persoane

    dezorientate ci, ele doar rspund la starea de dezorganizare ce caracterizeaz

    comunitatea.

    17

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    18/57

    Starea de dezorganizare a comunitii este determinat de procesul rapid de

    industrializare i urbanizare ca i de procesul de emigraie care se produce n

    aceste zone.

    Eficiena instituiilor comunitare ca i valoarea rezidenial i comercial azonelor urbane, corespund conceptelor i principiilor ecologice influenate de

    conceptele de competiie i dominare.

    Zonele dezorganizate social conduc la formarea unor subculturi delincvente

    care iau locul culturii dominante i care tind s se autoreproduc.

    (Shoemaker, 2005, pg. 82.)

    Teoria dezorganizrii sociale reprezint o contribuie important la nelegerea

    cauzelor delincvenei juvenile dar, prezint i o serie delimite:

    Una dintre cele mai importante critici aduse, este aceea c, dei conceptul de dezorganizare

    poate fi util, este dificil de susinut conceptul comportament dezorganizat, deoarece n fapt,

    nici un tip de comportament uman nu poate fi considerat dezorganizat pentru protagonitii

    lui, dei poate prea aa pentru ceilali. n al doilea rnd, dezorganizarea social este n acelai

    timp, cauz i efect. Astfel, dezorganizarea social determin rate crescute de delincven, iar

    ratele crescute de delincven determin dezorganizarea social. Nu putem determina ns, n

    spaiul acestei elaborri teoretice, care este factorul care acioneaz primul, ntr-un mod

    determinant.

    18

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    19/57

    Teoria asocierii difereniale

    Prima teorie asupra devianei explicat prin intermediul procesului de nvare este cea

    pe care o propune n 1939 Edwin Sutherland, membru al colii de la Chicago. Postulatul de la

    care teoria pornete este urmtorul : nclinaia spre infraciune i comportamentul infracional,

    nu sunt nici nnascute i nici nu rezult din dispoziiile psihologice dobndite, ele sunt mai

    degrab, nvate.

    Dac teoriile funcionaliste cu privire la devian, explic de ce n ciuda presiunilor exercitate

    de societate asupra indivizilor pentru a se conforma normelor sociale, violrile acestor norme

    continu s existe, ele nu rspund la ntrebarea de ce un anumit individ seangajeaz ntr-o

    anumit activitate deviant.

    Teoria asocierilor difereniale a fost conceput pentru a oferi o astfel de explicaie. Edwin

    Sutherland a artat c teoria anomiei i cea a dezorganizrii sociale care subliniaz rolul

    comunitii i al structurilor sociale n geneza delincvenei, eueaz n explicarea conduitelor

    individuale ale celor care ncalc normele sociale; de aceea n opinia sa, asemenea explicaii

    de nivel macrosocial nu ofer un model teoretic explicativ mulumitor al mecanismelor psiho-

    sociale prin care factorii de mediu influeneaz motivaia indivizilor pentru angajarea n

    conduite deviante.

    Teoria asociaiilor difereniale se situeaz n cadrul teoriilor interpersonale i

    situaionale, iar principalele asumpii pe care se ntemeiaz sunt:

    1) comportamentul uman, inclusiv comportamentul deviant, are un caracter flexibil,

    i se schimb n funcie de circumstane i situaii;

    2) societatea i persoanele delincvente nu sunt rele n sine; iar comportamentele

    infracionale apar n aceleai condiii sociale ca i cele conformiste, iar o persoan

    poate realiza ambele tipuri de comportamente n perioade de timp diferite;

    3) multe din comportamentele infracionale sunt realizate n contextul unui grup sau bande. Dac condiiile particulare n care apare comportamentul deviant sunt

    schimbtoare n timp i spaiu, banda sau grupul ofer un mediu stabil caracterizat

    de norme sau de modele de comportament.

    4) Comportamentul infracional , la fel ca i cel conformist, se nva. Aceast

    asumie reprezint principiul de baz al teoriei elaborat de E. Sutherland.

    19

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    20/57

    Ideea fundamental care st la baza teoriei asocierilor difereniale este aceea c

    comportamentul deviant este un comportament nvat n contextul interaciunilor cu ali,la

    fel ca i comportamentul conformist.

    Conceptul fundamental utilizat de E. Sutherland pentru a descrie procesul de nvare a

    comportamentelor deviante este cel de asociere diferenial.Acesta exprim faptul c

    individul este supus unei alegeri ntre norme care susin comportamentele conformiste i

    norme care susin comportamentele deviante (infracionale); expunerea excesiv la definiii i

    atitudini favorabile nclcrii legii conduce la geneza comportamentelor deviante

    (infracionale). Potrivit lui Sutherland acest proces are loc n contextul interaciunilor cu

    membrii grupurilor primare i cu persoanele semnificative; prin intermediul acestor

    interac iuni indivizii i nsuesc definiii cu privire la comportamentele potrivite i

    nepotrivite.

    Eficacitatea procesului de asociere diferenial depinde de frecvena, durata i intensitatea

    expunerii individului la definiii i atitudini favorabile violrii normelorsociale comparativ

    cu cele favorabile respectrii normelor sociale.

    Comportamentul deviant este nvat i modificat (achiziionat, realizat, repetat,

    meninut i schimbat) prin intermediul acelorai mecanisme comportamentale i cognitive, ca

    i cel conformist. Diferenele constau n direcia, coninutul i natura acestor comportamente

    nvate.

    Mecanismele implicate n nvarea comportamentelor deviante sau conformiste sunt

    exprimate de dou concepte:

    1) ntrirea diferenial (nvarea instrumental prin intermediul pedepselor i

    recompenselor) i

    2) imitaia (nvarea observaional).

    Ambele mecanisme de nvare produc comportamente i definiii care funcioneaz ca

    stimuli discriminativi pentru geneza comportamentelor.Teoria asocierilor difereniale se concentreaz asupra a patru concepte:1. asocierea

    diferenial, 2. ntrirea diferenial ,3. imitaia i 4. definiiile.

    Posibilitatea apariiei comportamentelor deviante ca urmare a combinrii aciunii celor patru

    variabile menionate , poate fi exprimat n urmtoarea propoziie:

    Probabilitatea ca o persoan s se angajeze n comportamente deviante sau infracionale

    crete i cea de conformare la normele sociale descret, atunci cnd aceasta se asociaz cu

    alte persoane care comit infraciuni i este expus la definiii favorabile nclcrii normelorsociale; este expus direct sau indirect (la nivel simbolic) la modele infracionale, la definiii

    20

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    21/57

    care apreciaz aceste comportamente ca dezirabile sau justificative ntr-o situaie n care

    exist posibilitatea de a face alegeri,(...) i a anticipat n situaia curent sau n una

    anticipat, n mai mare msur, recompense comparativ cu pedepse.( Akers,1998,p.50).

    Aadar, este mai probabil ca un individ s se angajeze n comportamente deviante

    atunci cnd:

    se asociaz cu alii care comit violri ale normelor sociale, care ofer modele

    de comportamente deviante i susin violarea normelor sociale;

    comportamentele care violeaz normele sociale sunt ntrite n mai mare

    msur dect cele care se conformeaz normelor sociale;

    individul este expus i observ mai multe modele comportamentale deviante

    dect conformiste;

    a nvat definiii favorabile comiterii de acte deviante.

    Mecanismele nvrii

    Mecanismele primare ale nvrii sunt:

    - ntrirea diferenial (condiionarea instrumental) n cadrul creia

    comportamentul este o funcie a frecvenei, cantitii i probabilitii

    experienei sau percepiei pedepsei sau recompensei; i

    - - imitaia care este mecanismul de modelare a comportamentului pe baza

    observrii comportamentului altora i consecinelor acestorcomportamente.

    - un alt mecanism de nvare este discriminarea i/sau generalizarea

    stimulilor unde stimuli verbali sau cognitivi acioneaz ca declanatori ai

    comportamentelor.

    Coninuturile nvrii sunt reprezentate de:

    - secvene comportamentale simple sau mai complexe i

    - definiiile reprezentate de credine, atitudini, raionalizri, care acioneaz

    ca factori declanatori ai comportamentelor.

    Probabilitatea nvrii comportamentelor care violeaz sau se conformeaz normelor

    sociale, depinde de ntrirea diferenial din trecut, prezent sau anticipat pentru un anumit

    comportament i de caracterul deviant sau nondeviant al definiiilor nvate sau a altor

    categorii de stimuli discriminativi.

    Aceste mecanisme de nvare opereaz n cadrul unui proces verbal sau nonverbal,

    direct sau indirect de comunicare, interaciune sau de identificare cu alii. nvarea se

    21

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    22/57

    realizeaz prin asocieri cu persoane i grupuri (primare, secundare, de referin i simbolice)

    care conin sau controleaz sursele importante de ntrire ale comportamentului unei persoane

    i care furnizeaz definiiile sau alte categorii de stimuli discriminativi pentru iniierea i

    repetarea unui comportament.

    Asocierea diferenial

    Sursa comportamentelor deviante a fost identificat de ctre Sutherland la nivelul

    grupurilor cu caracter intim i personale deoarece acestea, n special grupurile primare

    (familia, prietenii), sunt cele mai importante pentru individ.

    La fel de importante au fost considerate de autor i grupurile secundare care ncep s joace

    acelai rol ceva mai trziu n viaa individului: coala, grupurile recreaionale sau de petrecere

    a timpului liber i grupurile de egali.

    Asocierea diferenial are o dubl dimensiune: comportamental-interacional i normativ.

    Prima se refer la asocierea i interaciunea direct cu ceilali i comportamentele lor

    conformiste sau deviante, iar cea de a doua se refer la diferitele modele de norme i valori la

    care individul este expus n cursul asocierii. Potrivit lui Sutherland, aceast dimensiune din

    urm a asocierii reprezint elementul cheie al procesului de nvare al comportamentului

    conformist sau deviant. El a avut n vedere n primul rnd asocierea cu modelele deviante sau

    conformiste i nu persoanele deviante sau conformiste ca tipuri de personalitate.

    Potrivit lui Sutherland exist mai multe dimensiuni ale asocierii la nivelul crora acest

    proces social sufer variaii: frecvena, durata, prioritatea i intensitatea.

    Conform acestui autor semnificaia frecvenei este evident i nu necesit explicaii.

    Semnificaiaprioritii conferit de Sutherland este cea de prioritate n timp, primul factor cu

    care individul se asociaz. Este vorba de importana influenei selective pe care o exercit n

    primul rnd familia (natural sau substitutiv).

    Intensitatea asocierii nu a fost foarte riguros definit de ctre Sutherland, n concepia acestuiautor; semnificaia conceptului avnd legtur cu prestigiul sursei modelului comportamental-

    criminal sau conformist- i cu reaciile emoionale fa de aceste asocieri.

    ntrirea diferenial

    Iniierea, comiterea sau renunarea la aciuni deviante sau infracionale, depinde i de

    frecvena, cantitatea i probabilitatea din trecut, prezent sau viitor a pedepselor i

    recompenselor care sunt percepute ca fiind ataate diferitelor tipuri de comportamente.

    22

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    23/57

    Asocierea diferenial se refer la echilibrul dintre recompensele i pedepsele prezentesau

    anticipate care urmeaz dup un comportament.

    Probabilitatea ca un act s fie comis sau repetat crete proporional cu recompensele

    sau reaciile declanate: obinerea aprobrii, status, bani, obinerea plcerii etc. Aceasta este

    un proces de ntrire pozitiv.

    O alt posibilitate de ntrire a comportamentului este evitarea unor evenimente neplcute i

    aceasta este ntrirea negativ.

    Aadar, comportamentul unei persoane poate fi inhibat, redus, sau extins prin intermediul

    atarii unor consecine neplcute acestor comportamente sau prin acordarea unor recompense

    sau privilegii.

    ntririle i pedepsele variaz n ceea ce privete cantitatea, frecvena i probabilitatea.

    Cu ct este mai mare valorea recompensei (cantiti msurabile de prestigiu, aprobare social,

    bani, hran etc.), frecvena acesteia i cu ct este mai probabil aceasta, cu att este mai mare

    probabilitatea ca un comportament s fie realizat i repetat.

    Frecvena diferitelor tipuri de comportamente sociale este concordant cu frecvena i

    valoarea ntririlor sociale ataate fiecreia. n felul acesta comportamentele cele mai

    frecvent i n mai mare msur recompensate, sunt alese i performate iar cele care nu

    beneficiaz de asemenea ntriri sunt evitate.

    Procesul socializrii reprezint un proces de nvare social (de la prini, de la

    grupul de egali etc.) n cadrul cruia indivizii sunt subieci ai unor pedepse i sanciuni, li se

    ofer modele comportamentale i primesc ndemnuri verbale i instruciuni.

    Rezultatul acestui proces este nvarea de ctre indivizi:

    1. a ateptrilor culturale (drepturi i obligaii) corespunztoare sexului, vrstei,

    ocupaiei, sau altor roluri sociale i

    2. dobndirea autocontrolului care permite conformarea la ateptrile normative prin

    controlul propriului comportament chiar n absena unor sanciuni sociale.Socializarea ns nu este un proces perfect iar oamenii nu ajung nite roboi sociali,

    care se conformeaz n totalitate la normele sociale. Exist variaii interindividuale cu privire

    la gradul n care indivizii dobndesc autocontrol asupra propriilor comportamente. Orice

    sistem social se bazeaz ntr-o msur important pe socializare pentru a dezvolta

    autocontrolul propriilor membrii dar, nici o societate nu se bazeaz n ntregime pe

    socializarea din perioada timpurie i, n consecin, controlul social se exercit n continuare

    prin intermediul sanciunilor sociale (n primul rnd prin aplicarea legilor care au i ele unefect socializator).

    23

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    24/57

    Recompensarea comportamentelor adecvate i sancionarea celor inadecvate are nu doar un

    efect de corectare a comportamentelor dar i acela de a informa indivizii asupra ateptrilor

    societii i de a-i ajuta s-i controleze comportamentul (Bandura, A. , 1986).

    Un alt concept care ne ajut s nelegem procesul de nvare a comportamentelor este

    cel de autoeficien. Acest concept a fost propus de A.Bandura i a avut un rol central n

    cadrul teoriei nvrii sociale. Conceptul se refer la autoevaluarea capacitiipersonale de

    a ndeplini o sarcin, de a atinge un scop sau de a face fa unei probleme.

    Autoeficiena are legtur cu iniierea i meninerea unor comportamente de coping.

    Imitaia

    Realizarea unui comportament pe baza observrii unuia similar performat de o altpersoan, se numete imitaie.

    Dac comportamentul care servete ca model va fi sau nu imitat, depinde de caracteristicile

    acestuia, de consecinele observate ale realizrii acelui comportament i de alte variabile.

    Imitaia este un mecanism de nvare important n cazurile achiziionrii i performrii unor

    comportamente noi i mai puin important pentru meninerea sau abandonarea unor

    comportamente dei joac un anumit rol i n aceste cazuri. Imitaia este vzut ca fiind ea

    nsi un comportament nvat, modelat de ntrirea direct sau o nlnuire de acte care la un

    moment dat, n comportamentul imitatorului, au fost gradual modelate de ntriri difereniale

    precedente.

    Avnd n vedere c teoria lui Sutherland a fost elaborat la nceputul secolului XX i c

    ntre timp rolul mass media n societate a crescut foarte mult, majortitatea specialitilor

    accept faptul c aceasta are astzi un impact considerabil n nvare asupra indivizilor i

    asupra societii.

    Astzi mass media reprezint o surs de modele comportamentale ce nu poate fi ignorat,

    care prin prioritate, fecven, i intensitatea expunerii, poate depi modelele opuse din

    interiorul grupului primar al individului cu care aceasta ntreine relaii caracterizate de

    frecven i intensitate sczute.

    Efectele pe car mass media le poate produce sunt:

    ntrirea comportamentelor conformiste sau deviante;

    desensibilizarea fa de anumite comportamente conformiste sau deviante.

    Chiar dac ntririle realizate prin intermediul mass-media suntn general mai slabe dect cele

    realizate n cadrul grupurilor primare, ele pot fi persisente i se pot combina cu efectul de

    24

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    25/57

    desensibilizare iar n cazul unor comportamente cum ar fi violena i devianele sexuale pot

    contracara definiiile negative ale acestora i oferi definiii alternative neutre sau chiar

    pozitive.

    n concluzie media reprezint un grup de referin suplimentar i poate fi o surs de

    modele comportamentale deviante sau conformiste a crei capacitate de influenare depinde

    de frecvena, intensitatea, durata i prioritatea asocierii.

    Definiiile

    Potrivit lui Sutherland (1947), procesul de nvare a comportamentelor deviante

    cuprinde: tehnici de comitere a infraciunilor care sunt uneori foarte simple i alteori

    complicate i direcii specifice ale motivelor, impulsurilor, atitudini i raionalizri

    Tehnicile la care se refer Sutherland nu sunt cele necesare exclusiv pentru comiterea unei

    infraciuni ci includ abiliti necesare n desfurarea unor comportamente non-deviante. Cea

    mai mare parte a abilitilor sociale sau de alt natur dobndite n cursul socializrii sunt

    utilizate deopotriv pentru comiterea de infraciuni sau acte conformiste n timp ce anumite

    abiliti sunt cerute exclusiv de comiterea de infraciuni.

    Conceptul de definiie utilizat n teoria sa de ctre Sutherland a fost preluat de la W.L.

    Thomas ( 1928) autor care l-a utilizat pentru definirea situaiei. Semnificaia conceptului este

    cea deset de orientri, raionalizri, atitudini referitoare la un comportament care conduce

    la etichetarea acestuia ca fiind corect sau greit, dezirabil sau indezirabil, justificat sau

    nejustificat. Aceste definiii pot fi generale sau specifice:

    Definiiile generale cuprind valori religioase, morale precum i alte norme i valori

    convenionale favorabile comportamentelor conformiste i nefavorabile oricrui tip de

    comportament deviant.

    Definiiile specifice orienteaz individul spre anumite aciuni particulare sau serii de

    aciuni. Astfel, unele persoane pot considera c furtul este un comportament imoral iar legilecare protejeaz proprietatea trebuie respectate dar, care n acelai timp, consider c,

    consumul de marijuana i comerul cu droguri sunt activiti legitime.

    Cu ct o persoan are o atitudine mai ostil fa de un anumit act, cu att mai puin probabil

    va fi angajarea acelei persoane ntr-un astfel de aciune. Deasemenea, cu ct o pesoan este

    mai ataat valorilor convenionale i a internalizat valoriprecum cinstea, buntatea,

    integritatea sau alte alte standarde morale care condamn furtul, violena, minciuna etc, cu

    att acea persoan prezint o probabilitate mai mic de a comite astfel de acte. Pe de alt

    25

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    26/57

    parte, cu ct o persoan aprob mai mult, sau eueaz n condamnarea unui comportament, cu

    att exist anse mai mari s-l realizeze.

    Definiiile care favorizeaz comportamente deviante au un caracter pozitiv sau neutru

    n raport cu deviana. Astfel, definiiile pozitive conin atitudini care fac un comportament

    dezirabil din punct de vedere moral iastfel, permisibil. Aceste definiii sunt nvate mai

    probabil n cadrul unor grupuri sau subculturi deviante prin intermediul ntririlor pozitive.

    Definiiile neutre fac posibil realizarea comportamentelor care violeaz normele morale

    datorit faptului c le justific i le scuz i nu datorit faptului c le consider dezirabile. Din

    perspectiva unei astfel de definiii, violarea normelor sociale reprezint un lucru indezirabil

    iar cei ce le comit sunt contieni de acest lucru i apreciaz ei nii comportamentul ca atare;

    datorit ns, unei anumite situaii, consider aceast aciune ca justificabil, scuzabil i n

    cele din urm, nu cu totul condamnabil. Definiiile cu rol de neutralizare conini atitudini i

    credine cum ar fi: M-am nscut aa, Nu m pot ajuta singur, Nu este vina mea, Nu eu

    sunt responsabil, Am fost but i cnd beau nu mai tiu ce fac, A meritat-o etc. Procesul

    achiziionrii definiiilor neutralizatoare are o mai mare probabilitate de a implica ntrirea

    negativ.

    i aceste definiii neutre aparin unor subculturi deviante, nsuirea lor nu necesit neaprat

    participarea la o asemenea subcultur ci pot fi nvate i n cadrul culturii convenionale,

    inclusiv n cadrul instituiilor cu funcie de control social (nchisori, centre reeducare, etc.).

    n ceea ce privete semnificaia conferit de Sutherland pentru motive, aceasta se

    refer la orice factor care determin o persoan s fac ceva. Impulsurile se refer la presiunea

    puternic de a satisface o nevoie emoional sau nnscut.

    Definiiile favorabile devianei conin un ataament slab fa de valorile convenionale

    i puternice justificrii fa de actul deviant i definiii ale situaiei de asemenea favorabile

    violrii normelor sociale. Definiiile favorabile comportamentelor conformiste conin credine

    n valorile convenionale puternice i definiii ale situaiei ce nu ncurajeaz violrile normelorsociale.

    Dac ne imaginm dou continuum-uri corespunztoare definiiilor favorabile i nefavorabile

    devianei, putem avea pentru cea referitoare la definiiile i credinele conformiste la un capt

    ataamentul cel mai puternic fa de acestea i la cellalt capt, cel mai slab ataament. Pentru

    definiiile i credinele nonconformiste vom avea la un capt ataament cel mai puternic i la

    cellalt cel mai slab. Credinele i definiiile indivizilor pot fi situate oriunde n interiorul

    acestor continuum-uri.

    26

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    27/57

    Atunci cnd un individ are un ataament puternic fa de credinele i definiiile favorabile

    devianei i unul slab fa de cele conformiste comportamentul su va fi mai puternic orientat

    spre devian (Akers, 1998, pg. 83.). n cazul contrar, comportamentul individului va fi

    orientat mai puternic spre comportamentele conformiste

    Ambele tipuri de definiii se refer la coninutul moral al evalurilor cognitive i funcioneaz

    ca factori stimulatori ai comportamentelor. De asemenea, ataamentul fa de cele dou tipuri

    de definiii poate crete sau poate scdea n funcie de asocierile difereniale n care acestea

    sunt dobndite sau de schimbrile n ce privete ntririle pe care le primesc.

    Definiiile favorabile i nefavorabile comportamentelor deviante se dobndesc n cursul

    proceselor de imitaie sau de rentrire diferenial.

    Teoria asocierii difereniale poate fi sintetizat prin intermediul urmtorului set de

    enunuri:

    1) Comportamentul deviant (infracional) este nvat i nu motenit. Indiviziii nu se

    angajeaz n comportamente infracionale datorit unor predispoziii nnscute ci

    acest lucru se datoreaz antrenamentului i experienei anterioare n comiterea de

    infraciuni.

    2) Comportamentul infracional este nvat n interaciune cu alte persoane prin

    intermediul unui proces de comunicare. Aceast comunicare are n general un

    caracter verbal dar poate include i alte forme.

    3) Procesul de nvare are loc cu precdere n cadrul unor grupuri cu caracter

    intim i personal. Acest lucru semnific faptul c agenii de comunicare

    impersonali cum sunt televiziunea, ziarele joac un rol mai puin important n

    geneza comportamentelor infracionale dect relaiile personale.

    4) nvarea comportamentelor infracionale cuprinde:

    -tehnici de comitere a infraciunii care uneori sunt foarte simple alteori foartecomplicate,

    - direciile specifice ale motivelor,

    - impulsurile, raionalizrile i

    - atitudinile necesare pentru comiterea unor astfel de comportamente.

    Astfel, nvarea comportamentelor infracionale cuprinde nu doar modalitile de

    realizare a acestora, ci i motivaia necesar pentru a le comite.

    5) Direciile specifice ale motivelor i impulsurilor sunt nvate att prinintermediul definiiilor defavorabile ct i favorabile violrii normelor sociale. n

    27

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    28/57

    unele societi, individul este ncurajat de persoane care definesc n mod invariabil

    codurile legale ca reguli ce trebuie respectate, n timp ce n altele, individul este

    ncurajat de persoane a cror definiii sunt favorabile nclcrii normelor sociale.

    n societatea american (la care Sutherland se raporteaz) aceste definiii nu au

    caracter favorabil sau nefavorabil omogen, ci sunt amestecate i au un caracter

    conflictual.

    6) O persoan devine delincvent datorit expunerii excesive la definiii favorabile

    violrii normelor sociale comparativ cu cele favorabile conformrii la normele

    sociale.

    Aceasta este principiul asocierii difereniale i se refer deopotriv la asocieri

    infracionale i asocieri noinfracionale precum i la forele care se opun unor

    asemenea asocieri. O persoan devine delincvent datorit contactelor excesive cu

    modele infracionale i datorit distanei fa de modelele noninfracionale. Reciproca

    acestui enun este de asemenea adevrat.

    Asocierile neutre nu au nici un efect sau au unul redus asupra apariiei

    comportamentelor infracionale. Mare parte din experiena unei persoane este neutr

    din acest punct de vedere. Asemenea experiene nu au nici un efect pozitiv i nici unul

    negativ asupra genezei comportamentelor infracionale atta timp ct nu sunt asociate

    cu normele morale.

    7) Asocierea diferenial variaz n ceea ce privete frecvena, durata, prioritatea i

    intensitatea. Aceasta nseamn c asocierile cu comportamente infracionale

    variaz n ce privete toate aceste aspecte

    Frecvena i durata asocierii au aceeai semnificaie ca i n limbajul comun i nu

    necesit explicaii.

    Prioritatea expunerii se refer la selecia sau predominana unui model

    comportamental n cursul copilriei i este important deoarece comportamenteleindezirabile nvate n timpul copilriei ca i comportamentele care violeaz normele

    sociale dezvoltate n aceeai perioad a vieii, pot persista toat viaa. Aceast tendin

    nu a fost demonstrat dar prioritatea este important datorit influenei sale selective

    asupra comportamentului.

    Intensitatea asocierii nu este clar definit dar se refer la aspecte cum sunt prestigiul

    sursei modelului comportamental, puterea de influen a acestuia i reaciile

    emoionale la aceast asociere.

    28

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    29/57

    8) Procesul nvrii comportamentelor infracionale prin intermediul asocierii cu

    modele infracionale sau conformiste, implic aceleai mecanisme de nvare ca

    i n cazul comportamentelor conformiste. Aceasta nseamn c nvarea

    comportamentelor infracionale este un proces complex care nu poate fi redus la

    procesul imitrii.

    Actele criminale sau conformiste sunt nvate n acelai mod. Comportamentele

    rezultate sunt diferite, dar procesul nvrii este identic.

    9) Comportamentele infracionale ca i cele conformiste sunt expresia acelorai

    nevoi i valori sociale. Din acest motiv ncercarea de a explica comportamentele

    infracionale prin intermediul motivaiilor financiare, cutarea plcerii, dobndirea

    unui statut social sau starea de frustrare, este inutil ntruct, aceleai motive

    caracterizeaz i comportamentele conformiste (legitime).

    Astfel, de exemplu un ho fur pentru a obine bani sau diferite bunuri dar aceeai

    motivaie o are i angajatul care lucreaz cinstit ntr-o firm privat sau instituie

    public. Scopurile urmrite de ctre delincveni sau nondelincveni sunt identice,

    semnificaile acestora sunt ns, diferite.

    Prin urmare, meritul principal al teoriei elaborate de Edwin Sutherland este acela de

    a fi evideniat faptul c, conduitele deviante au aceiai origine ca i cele conformiste i se

    dobndesc n cadrul procesului de socializare avnd aceleai motivaii. Printr-o asemenea

    explica ie se depesc unele limite explicative ale teoriilor precedente care prezentau geneza

    comportamentelor deviante independent de cele conformiste i nu reueau s rspund la

    ntrebarea de ce unii comit infraciuni i alii nu?. De asemenea, un alt merit al teoriei

    asocierilor difereniale este acela de a fi explicat caracterul relativ al devianei i variaiile sale

    de la un context socio-cultural la altul.

    Mai mult, ca i alte dezvoltri teoretice originale, teoria nvrii sociale, ofer un fundamentteoretic pentru proiectarea unor programe de intervenie i reinserie social mai cu seam a

    minorilor delincveni, avnd astfel, n domeniul asistenei sociale, o relevan practic

    deosebit.

    29

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    30/57

    Teoria controlului social

    Teoria controlului social se centreaz pe tehnicile i strategiile care regleaz

    comportamentul uman i conduc dup caz, ctre conformitate , sau ctre obedien fa deregulile societii influenele familiei, i ale colii, convingerile religioase, valorile morale,

    prietenii i chiar convingerile despre guvernare. Cu ct o persoan este mai implicat i mai

    preocupat de valori i activiti convenionale i cu ct este mai puternic ataamentul su

    fa de familie, persoana iubit i prieteni, cu att este mai mic probabilitatea ca el sau ea,

    s ncalce regulile societii i astfel s-i compromit/distrug relaiile i aspiraiile (Adler,F.,

    Mueller,G., Laufer,W., 1995, p.160).

    Astfel un numar de teoreticienii au adopat perspectiva conform creia controlul social constn reprezentarea sa ca un mecanism prin care societatea reglementeaz comportamentul

    membrilor si, definind ceea ce este considerat comportament deviant, ce este considerat

    corect sau ce este greit sau, ce reprezint o violare a legii. Acetia au examinat problematica

    complex a controlului social, unii din perspectiv macrosociologic, alii dintr-o perspectiv

    microsociologic.

    Studiile macrosociologice, exploreaz: sistemele formale care asigur controlul la nivelul

    grupurilor:sistemul legal, legile,modurile specifice de aplicare a legii; grupurile de putere n

    societate, amd. Aceste tipuri de control social pot fi att pozitive-ele mpiedicnd

    comportamentele de nclcare a legii printr-un tip de ghidaj social, ct i negative,n sensul n

    care uneori, ele pot s promoveze practici restrictive, opresive , sau chiar corupte,ale celor

    care dein puterea.

    Perspectiva microsociologic, la fel ca cea macrosociologic explic de ce oamenii se

    conformeaz i consider sursa controlului a fi una extern (exterioar persoanei; totodat

    aceast abordare se centreaz asupra sistemelor informale. Purttorul de cuvnt cel mai

    important al perspectivei microsociologice a fost Travis Hirschi, odat cu publicarea lucrrii

    sale Causes of Delinquency(1969).

    Sub numele de teoria controlului socialau fost prinse ns, de-a lungul timpului, o

    gam larg de elaborri teoretice dintre care, cele mai importante sunt: teoria nfrnrii (W.

    Reckless), sau teoria elaborat de T.Hirschi.

    Aceste teorii au la baz ideea c indivizii umani au o tendin natural ctre devian i de

    aceea, conformarea la normele sociale este posibil doar n condiiile n care, acetia sunt

    supravegheai sau controlai.

    30

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    31/57

    Una dintre cele mai importante construcii teoretice referitoare la geneza devianei

    coninut n cadrul teoriilor controlului social, este teoria nfrnrii (teoria controlului

    personal) elaborat de Walter Reckless i care a fost considerat o explicaie de natur psiho-

    social ca i teoria asocierilor difereniale, a lui E. Sutherland.

    Ideea de baz a acestei teorii este aceea c imaginea pozitiv de sine a unui individ i ofer

    acestuia capacitatea de a rezista presiunii i influenelor care conduc la devian indiferent de

    clasa social din care face parte el sau ea, sau indiferent de condiiile de mediu. Din

    perspectiva acestei teorii, comportamentul uman este rezultatul confruntrilor dintre presiuni,

    impulsuri, influene pe de o parte, i mecanismele psihologice de control i represiune. Cel

    mai important factor de control al comportamentelor este contiina desine. Semnificaia

    acestui concept este aceea de imagine pe care o persoan o are despre sine, despre valoarea

    personal i valoarea sa n ochii celorlali membri ai societii. Aadar, din punctul de vedere

    al teoriei nfrnrii, pentru evitarea comportamentelor deviante este necesar ca impulsurile i

    tendinele naturale ale individului spre devian, s fie nfrnate, supravegheate sau controlate.

    Travis Hirschi cutnd factorul cel mai important care explic conformarea, a extins

    explicaia nfrnrii tendinelor deviante de la nivelul caracteristicilor de personalitate la

    nivelul societii. Teoria elaborat de el devenit cea mai cunoscut teorie a controlului social.

    El nu a fost ns, cel dinti care a examinat problematica la nivel individual a controlului

    social naintea sa,J.Toby(1957) a introdus noiunea de angajament(commitment) ca pe

    puternic for determinant n controlul social al comportamentului.

    Potrivit lui T.Hirschi, deviana rezult din slbirea, sau ruperea legturilor individului cu

    societatea. Conceptul cheie al teoriei controlului social este cel de legtursocial (social

    bond). El se refer la conexiunea dintre individ i societate, care se realizeaz prin intermediul

    instituiilor sociale. Conform lui T.Hirschi, aceast conexiune este compus din patru

    elemente: ataamentul, angajamentul,implicarea i credina.

    Ataamentulsemnific legtura social de natur afectiv pe care cineva o triete fade o alt persoan sau grup;el cunoate trei forme

    1. ataamentul fa de prini,

    2. fa de profesori i

    3. ataamentul fa de egali (pers).

    1. Conform lui Hirschi, copiii care i-au format un ataament puternic fa de prini este

    mai puin probabil s se angajeze n conduite ilegale care ar periclita relaia la care in att

    de mult. Astfel, legtura afectiv dintre printe i copil reprezint cel dinti factor caredescurajeaz asemenea comportamente delincvente. Fora acestei legturi este dat de

    31

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    32/57

    profunzimea i de calitatea interaciunii printe-copil. Conteaz n acest sens, volumul de

    timp petrecut cu copilul de catre printe/prini, intimitatea comunicrii dintre printe i

    copil i nu n ultimul rnd, identificarea afectiv dintre cei doi.

    2. n ceea ce privete ataamentul fa de coal, Hirschi a legat inabilitatea de a avea o bun

    funcionare n coal de delincven, prin intermediul urmtoarelor aspecte: incompetena

    colar conduce spre performane colare slabe, acestea fac s nu-i plac coala unui

    asemenea copil, iar faptul c nu-i face plcere s merg la coal l conduce pe copil-el sau

    ea- ctre respingerea profesorilor ca autoriti. Rezultatul este delincvena. Prin urmare,

    ataamentul fa de coal depinde de aprecierea pe care copilul o are fa de instituie, de

    percepia sa n legtur cu felul n care este apreciat() de ctre profesori i de ctre colegi,

    dar i de nivelul rezultatelor sale la clas.

    Hirschi credde c ataamentul fa de prini i fa de coal pune n umbr legtura format

    cu prietenii/colegii, cu grupul de egali.

    Angajamentul reprezint dimensiunea raional a legturii sociale.Din aceast

    perspectiv, adoptarea unui comportament sau al altuia, este rezultatul unei calcul raional, o

    analiz costuribeneficii n care sunt cntrite pe de o parte, investiiile n comportamentele

    convenionale (timp, bani, status), iar pe de alt parte, pierderile ce ar putea fi suferite prin

    adoptarea unui comportament deviant. Conceptul de angajament arat faptul c societatea este

    astfel organizat nct, nclcarea normelor sociale poate avea consecine asupra intereselor

    celor care fac o asemenea alegere.

    Cei mai muli oameni, datorit vieii n societate ctig bunuri, apreciere i

    prestigiu,reputaie i nu doresc s piard toate aceste lucruri ca urmare a unui comportament

    deviant sau, chiar infracional. Aceste realizri permise de ctre societate, reprezint o

    modalitate prin care societatea se asigur c membrii si vor respecta normele sociale.

    Implicarea se refer la participarea indivizilor la activiti convenionale, valorizatesocial. Ideea principal este c persoanele angajate n diferite activiti convenionale devin

    suficient de ocupate pentru a nu mai avea timpul i energia pentru a se angaja n activiti cu

    caracter deviant. O persoan angajat n activiti convenionale, legitime, este legat de

    programe de lucru, planuri, termene, etc. astfel nct, oportunitatea de a comite acte deviante

    apare foarte rar. Potrivit lui Edwin Sutherland, n general n cazul delincvenei juvenile, cea

    mai plauzibil explicaie a factorului care face diferena dintre angajarea sau reinerea

    tinerilor de la comiterea de infraciuni este acela c cei din urm beneficiaz de numeroase

    32

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    33/57

    oportuniti de activiti recreaionale cu caracter convenional fa de cei dinti crora le

    lipsesc astfel de oportuniti i faciliti (Cohen, A., 1956, pg. 37.)

    Credina/Convingerile implic acceptarea i nsuirea de ctre individ a sistemului de

    valori sociale promovate de ctre societate. Potrivit teoriei controlului social, societatea

    dispune de un sistem unitar de valori care pot fi violate. Dac o persoan este ataat unei

    valori nemprtite de ctre societate, atunci nu este nimic de explicat. ntrebarea la care

    trebuie cutat rspunsul este de ce o persoan ncalc o regul pe care o accept? Rspunsul

    oferit de Hirschi este acela c, credinele sunt tratate ca simple cuvinte care nu nseamn

    mare lucru dac alte forme de control social lipsesc. O alt explicaie este aceea c indivizii

    tind s raionalizeze comportamentele asfel nct, pot nclca o norm o norm moral i, n

    acelai timp, pot s-i pstreze credina n acea norm moral.

    n ciuda faptului c teoria controlului social a reprezentat decenii la rnd un reper n

    sociologia devianei i n criminologie, ea are nu doar virutui explicative cerete, ci i puncte

    slabe: Astfel, pe baza cercetrilor care au ncercat s verifice i/sau s dezvolte baza empiric

    a teoriei controlului social, s-a constatat c nu toate i nu ntru-totul tezele teoriei se verific.

    O prima critic ce se aduce teoriei este c ea explic comportamentul delincvent nu i cel

    infracional al adulilor. Pe de alt paerte, descrierea traseelor care pot duce la delincven nu

    are n atenie i comportamentul postadolescen.

    Semne de ntrebare s-au ridicat i n legtur cu legturile sociale teoretizate de Hirschi mai

    ales pentru c ele nu au fost niciodat destul de clar definite. Studiile ulterioare au artat c

    distincia facut n teoria controlului social, ntre angajare i implicare, n realitate nu se poate

    evidenia, deoarece, angajarea/ preocuparea n i pentru o anumit activitate, nu se poate

    realiza fr implicare.

    Cu toate acestea, teoretizrile i studiile actuale, mai ales din criminologie, reevalueaz i

    revalorizeaz construcia teoretic a lui Hirschi n sensul n care sunt luate n considerare nu

    doar efectele controlului social asupra delincvenei ci i efectele delincvenei asupra forei iconinutului legturilor sociale cu rol n funcionarea i exprimarea controlului social.

    33

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    34/57

    Teorii subculturale

    Elaborrile teoretice prinse sub aceast titulatur , sunt considerate ca avnd rdcini n

    primele decenii ale secolului XX, venind apoi, n anii 50, n completarea teoriilor

    dezorganizrii sociale i anomiei a lui R. Merton

    Subculturile deviante apar atunci cnd indivizi aflai n circumstane asemntoare, izolai

    social i neglijai de societate, se grupeaz ca s-i asigure suport reciproc.Subculturile

    deviante exist n cadrul unei societi mai largi i nu n afara acesteia, iar membri acestor

    subculturi prezint anumite diferene n comparaie cu membrii culturii dominante.

    Noiunea de subcultur delincvent a fost rezultatul analizei i interpretrii modelelor

    culturale i a stilurilor de via ale unor grupuri sociale minoritare din Statele Unite(mexicani,

    portoricani, italieni, africani), care care potrivit statisticilor oficiale, ar fi resposabile pentru un

    numr mai mare de infraciuni decat alte grupuri minoritare(germani, scandinavi, japonezi),

    s-a ajuns astfel, la ideea c unele sunt mai nclinate s ncalce legea, dect altele.

    Teoriile subculturilor deviante explic modul n care acestea se formeaz, forma pe care o iau

    i modul n care acestea se reproduc de la o generaie la alta. Cele mai importante contribuii

    teoretice n acest sens, aparin unor sociologi precum Albert Cohen, Richard Cloward i Loyd

    E. Ohlin, Walter Miller, Marvin Wolfang i Franco Ferracuti.

    Exist o serie de elemente comune, care se regsesc n teoriile dezvoltate de aceti autori:

    Comportamentele deviante se produc n cadrul unui grup sau al unei bande care

    exercit asupra membrilor o influen puternuc;

    Un rol importand n modelarea comportamentelor indivizilor i bandelor, ci n

    geneya comportamentelor deviante o au clasa social, grupul de egali, sau alte

    contexte sociale;

    Subculturile deviante pot fi reactive atunci cnd membrii si dezvolt norme i valori

    sociale care sunt un rspuns fa de cultura dominant i totodat opuse ei;sau

    subculturile pot fi independente cnd cuprind membrii unui grup social care susin

    norme i valori sociale specifice, diferite dar nu opuse culturii dominante, fiind astfel o

    34

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    35/57

    soluie alternativ la cea dominant,la problemele cu care se confrunt membrii

    grupului;

    Subculturile deviante preyint o serie de caracteristici:

    a)nonutilitarismul, se refer la faptul ca frecvent membrii grupului aparinnd unei

    subculturi se angajeaz n activiti delincvente fr a urmarii beneficii materiale ci

    mai degrab dorind s-i exprime astfel solidaritatea fa de grup,

    b)maliiozitatea,se refer la faptul c actul deviant se explic de fapt nu prin ctigul

    material ci prin plcerea de a nclca regulile de a sfida autortile,

    c) negativismul, const n atitudinea de negare a valorilori regulilor specifice culturii

    dominante

    d) versatilitatea,exprim faptul c membrii subculturilor delincvente nu sunt

    specializaipe anumite cativitti infracionale, trecnd de la un gende fapte

    infracionale la altele,

    e)autonomia grupului delincvent, se refer la faptul c relaiile din interiorul grupului

    delincvent sunt caracterizate de coeziune,i exprim solidaritate pe cnd relaiile cu

    membrii altor grupurisau subculturi sunt conflictuale i ostile.

    Albert Cohen: teoria reaciei la frustrare

    n cadrul acestei teorii sociologul Albert Cohena ncercat s ezplice predominana

    tinerilordin clasele de jos n statisticile infracionale i cauzele delincvenei non-economice.

    El a fost considerat att un critic ct i un aprtor al concepiei lui Merton. n postur de

    critic, el a considerat c dei teoria lui Merton a fost o explicaie sofisticat i foarte

    plauzibil din punct de vedere sociologic a formelor de devian utilitare sau orientate

    instrumental, ea n-a reuit s dea seama despre formele nonutilitare sau expresive. Acestea

    vor face obiectul lucrrii lui Cohen Delinquent Boys: The Culture of the Gang. Mai mult,

    ntr-un articol din 1965, subintitulat Teoria anomiei i dincolo de ea Cohen apreciaz c

    formularea lui Merton este prea atomist i c acord o nejustificat importandiscontinuitii actului deviant.

    35

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    36/57

    Utiliznd termenul de atomist Cohen are n vedere faptul c Merton trateaz adaptrile

    deviante ntr-un mod prea individualist. El prezint imaginea unei persoane izolate care se

    confrunt cu presiunea (tensiunea) ocaziei blocate. Prin contrast, A.Cohen argumenteaz c

    modul n care o persoan triete experiena presiunii i selecteaz modul de adaptare

    deviant, este n mare msur dependent de asocierile sale interpersonale, de grupul su social

    de referin.

    n opinia lui Cohen, Merton trateaz actul deviant ca i cum ar fi o schimbare abrupt

    de stare, un salt de la o stare de tensiune sau anomie la o stare de devian. Este implicarea n

    devian un asemenea salt discontinuu?

    Pentru Cohen rspunsul este negativ. Cohen concepe opiunea pentru modul de adaptare

    deviant ca unul mai gradual, un proces treptat, un proces n care oamenii i definesc i i

    redefinesc constant situaiile, n relaie cu aciunile i reaciile celorlali.

    Dou lucruri sunt deosebit de importante n critica pe care A.Cohen o face teoriei lui

    Merton. Primul, ideile lui Cohen reprezint sugestii concrete pentru mbuntirea i

    consolidarea perspectivei anomiei. Al doilea, Merton a recunoscut profunzimea sugestiilor lui

    Cohen i a incorporat n versiunile ulterioare ale teoriei anomiei, discutarea rolului mediator

    al interaciunilor de grup. Versiunile ulterioare ale teoriei sale au inclus ns o subliniere a

    grupurilor de referin i a importanei interaciunii sociale n modelarea alternativelor de

    adaptare pe care le selecteaz persoanele confruntate cu tensiunea anomiei

    Nucleul analizei lui Cohen implic o descriere a hedonismului pe termen scurt caracteristic

    subculturii delincvente. Subcultura este o reacie colectiv fa de imposibilitatea de acces la

    statusul valorizat de cultura clasei mijlocii. Pentru Cohen, subcultura delincvent negativist,

    maliioas i non-utilitar ofer bieilor din clasa de jos un mijloc de a rezolva problema

    frustrrii de status, generat de negarea accesului la lumea clasei mijlocii.

    Ce putem spune despre originile subculturilor delincvente? Studiul lui Cohen are n

    vedere dinamica interaciunilor prin care tinerii recunosc n mod colectiv subculturadelincvent ca o soluie la problemele frustrrii legate de status. El prezint explicit

    contradiciile structurale sau tensiunile care genereaz iniial frustrarea de status: Subcultura

    delincvent... reprezint o modalitate de adaptare la problemele de status: anumitor copii li se

    refuz statusul n societatea respectabil pentru c nu pot satisface criteriile sistemului de

    status respectabil.

    De ce nu pot satisface aceste criterii? Cohen trateaz pe larg blocajele structurale care

    i mpiedic pe tinerii din clasa de jos s realizeze scopurile culturale dorite. Acestea includdiferenele de clas n privina creterii copilului precum i aspiraiile parentale care fac mai

    36

  • 8/3/2019 CursID Devianta.07 Final

    37/57

    probabil eecul colar ct i i n lumea muncii, n cazul tinerilor din clasa de jos. De aceea,

    acetia au o experien mai acut a frustrrii de status i sunt deosebit de vulnerabili fa de

    soluiile oferite de subcultura delincvent (o respingere colectiv a aspiraiilor clasei mijlocii

    pe care ei sunt structural incapabili s le obin n prim instan).

    Fr a utiliza termenul de anomie, Cohen pare totui a folosi argumente care sunt compatibile

    cu semnificaia pe care Merton o d acestui concept. Lucrrile lui Cohen reprezint, ca i cele

    ale lui Cloward i Ohlin, o extindere valoroas a unei direcii sociologice care a fost introdus

    de Durkheim i apoi reformulat de Merton.

    Teoria oportunitilor difereniale

    Teoria oportunitilor difereniale elaborat de R. Cloward i L. Ohlin propune


Recommended