+ All Categories
Home > Documents > curs Oscar

curs Oscar

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: ayannaxem
View: 228 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
curs
18
PENTRU RELAXARE ȘI PLĂCERE AJUNGE ADESEA O ACȚIUNE FĂRĂ INTENȚIE.. Experimentarea lumii prin toate simțurile, Introducere în Snoezelen….. Spune-mi ceva și voi uita Arată-mi ceva și îmi voi aduce aminte Implică-mă și voi înțelege Lasă-mă să trăiesc lucrul acela și el va deveni o parte din mine! VĂZ GUST MIROS SIMȚ TACTIL AUZ
Transcript

Iar pentru relaxare ajunge adesea o aciune fr intenie............

PENTRU RELAXARE I PLCERE AJUNGE ADESEA O ACIUNE FR INTENIE..

Experimentarea lumii prin toate simurile,

Introducere n Snoezelen..

Spune-mi ceva i voi uita

Arat-mi ceva i mi voi aduce aminte

Implic-m i voi nelege

Las-m s triesc lucrul acela i el va deveni o parte din mine!

(dup Confucius)

CHEMARE!

LIBERTATE!

S TRIESC NTR-UN MEDIU CARE MI SE POTRIVETE,

S TRIESC NTR-UN SPAIU CARE NU A FOST CREAT PENTRU ALTE FORME DE VIA

CI CARE SE POTRIVETE NEVOILOR MELE, DORINELOR I POSIBILITILOR MELE,

PMNTUL, LUMINA, MATERIALELE, ZONELE DE ACTIVITATE I DE ODIHN.

LIBERTATE!

OMUL NU ESTE OM NUMAI N GRUPE

SAU N SITUAII STRUCTURATE PEDAGOGIC.

EL ESTE OM I N PENTRU SINE NSUI.

VREAU S REFLECTEZ:

PENTRU- MINE- S FIU, PE MINE - S M SIMT, S - FIU- SINGUR!

LIBERTATE!

S FAC EFORT, S FIU OBOSIT, S AM VOIE S M ENERVEZ,

S CAUT PROVOCRI, S M ADNCESC,

S CAUT O OCUPAIE, S AM EXPERIENE,

CU INTENSITATE MARE, FOARTE SERIOS, CORPORAL, CU TOATE SIMURILE!

LIBERTATE!

S VISEZ, S M RELAXEZ, S DORM, S DORMITEZ,

SINGUR SAU CU ALII.

N SFRIT S M ODIHNESC, NU S FIU PUS LA ODIHN.

LIBERTATE!

CORPUL MEU ESTE MEDIUL MEU. CONVENIILE LIMBII, ALE ATINGERILOR I ALE GESTURILOR NU AU NICI O SEMNIFICAIE PENTRU MINE.

NTLNIRILE MELE CU CEILALI NU SE SUPUN NORMELOR I CONSTRNGERILOR SOCIALE.

IAR EU NU ATEPT, DE LA EL SAU DE LA EA, UN MOD NORMAL DE COMPORTAMENT.

MI IAU LIBERTATEA!

1. ISTORIE

Experimentarea lumii cu toate simurile!

Americanii Clealand und Clark au avut n anul 1966, ideea de a construi o cafenea senzorial. Era vorba despre un spaiu n care, persoanele cu dizbiliti, s aib posibilitatea s triasc diferite experiene senzoriale.

Primul proiect care purta denumirea de Snoezelen s-a nscut n Aezmntul Haarendael din Olanda, n anul 1974. n cadrul educrii i stimulrii motorii s-a ajuns la concluzia c nu trebuie s fie vorba numai despre efortul fizic al clienilor ci i despre posibilitatea acestora de experimentare i relaxare.

Scopul era de a permite clienilor experimentarea senzaiei de bine, prin construirea unei situaii n care nu numai activitatea s fie posibil ci i simpla savurare pasiv a senzaiilor.

Doi voluntari nsrcinai cu organizarea acestui proiect, l-au numit Snoezelen, o creaie lingvistic prin care acetia denumeau preocuparea preferat a clienilor lor cu cele mai grave i multiple dizabiliti, respectiv snuffelen( a mirosi totul) i doezellen ( a dormita).

Cu ajutorul luminii, muzicii, mirosurilor i al diferitelor obiecte, a fost creat o atmosfer de vis. Proiectul s-a defurat cu succes dar dup ncheierea serviciului voluntarilor respectivi, a fost oprit.

Tot n Olanda, n centrul Piusoord, n anul 1979 a fost reluat ideea din anul 1974 i s-a realizat o aa numit camer de Snoezelen. Ad Verheul i Jan Hulsegge sunt cei care au realizat aceast camer, pe baza creia, mai trziu, au fost construite multe altele. Ideea fusese dezvoltat, perfecionat din punct de vedere tehnic i cucerea mai departe lumea.

Reprezentani actuali au ncercat s creeze din aciunea fr intenie, ceea ce este de fapt Snoezelen, o form de terapie. n prezent exist dou orientri n Snoezelen. Este vorba despre, pe de-o parte, despre cei care rmn la modelul originar, adic la aciunea fr intenie de comunicare, percepie, construcia de relaii i autorealizare precum i la bucuria care st n prim plan. Pe de alt parte, se vorbete despre aa numitul Snoezelen reformat, ntemeiat pe un model terapeutic biografic i de mediu. Acest mod de abordare reformat este utilizat, de regul, n instituii gerontopsihiatrice.

Delimitare:

Snoezelen s-a nscut din munca practic cu persoanele cu dizabiliti psihice. De aceea i lipsete teoria ntemeiatoare, acesta se alimenteaz mai ales din mai multe presupuneri.

Altfel dect, de exemplu n stimularea bazal, n cazul creia se ofer stimulri senzoriale n mod sistematic n scopul de a obine o cretere a nivelului de funcionare, la Snoezelen st n prim plan momentul de relaxare. Snoezelen impune exigena raportrii la cellalt ntr-un mod n care el\ea sunt acceptai aa cum sunt.

2. MICA DIFERENUnitatea este legat de actul diferenierii obiectului artat de fond, astfel separndu-l de acesta.

Se pare c persoanele cu dizabiliti psihice experimenteaz lumea n mod pasiv. Multe aspecte ale stimulilor venii dinspre lume sunt receptate ca fiind generatoare de haos, amenintoare sau nfricotoare.

Se spune c acetia posed cele cinci simuri: auz, vz gust, miros i simul tactil dar c nu le pot utiliza conform normelor.

n general, nu este normal a atinge totul, a bga n gur sau a folosi n alte scopuri dect cele obinuite.

Ct sunt de importante pentru noi normele atunci cnd o persoan cu dizabiliti ne arat cum vede, aude, simte, miroase i gust.

Ce nseamn de fapt normal?

Doi prieteni stau pe un munte. Ambii privesc n vale. Unul spune: Minunat acest rou al acoperiurilor! Cellalt contreaz: Nici o igl nu este aezat cum trebuie!

Ambii vd acelai lucru, fiecare vede altceva. Este un lucru omenesc!

Persoanele cu dizabiliti psihice sunt oameni care triesc n aceeai lume ca i noi. i totui lumea poate fi cu totul altfel pentru acestea deoarece oamenii, animalele, plantele i obiectele capt o cu totul alt semnificaie, personal.

Dialogul reuit!

Din acest punct de vedere, n prim plan alunec nu deficitele ci capacitile i calitile. Sarcina unui nsoitor este ca, indiferent de gravitatea handicapului- s ofere persoanelor cu dizabiliti noi situaii de via, n cadrul crora acetia s poat tri i s se poat dezvolta pe ct posibil de liber, autoorganizat i codeterminat. Astfel, autorealizarea n dialogul real cu cellalt devine i mai posibil.

3.FUNDAMENTALE!

Snoezelen a se simi bine,

ceva pentru persoane cu dizabiliti (grave)!

Omul este o fiina care poate percepe cu ajutorul organelor sale sim, posed capacitatea de a gndi, are sentimente i poate aciona. Aceste funciuni se pot influena una pe celalt ntr-un mod complex. La fiecare om acestea interacioneaz ntr-un alt mod.

La Snoezelen se fac experiene elementare cum ar fi, a mirosi, a auzi, a vedea, a gusta, a atinge i a simi. Prin intremediul acestor exeperiene elementare fcute ntr-un mediu pozitiv, pot fi declanate procese de dezvoltare. Singura premis este ca beneficiarul ofertei s-i experimenteze percepia autodeterminat i cu bucurie.

Snoezelen are nevoie de cei care au chef de el, nu este permis s devin o obligaie

Pe aceast baz, stimulii senzoriali pot deveni profund efectivi; experienele pot fi transformate n micare, aciune i comunicare iar ca efect, pot fi declaate procese de dezvoltare.

Pentru persoanele cu handicapuri foarte grave, tocmai percepiile senzoriale nemijlocite ca tactul, senzaia i mirosul i sentimentele i micrile legate de acestea, au o semnificaie foarte mare. Pentru alte persoane, din contr, auzul i vederea sunt de asemenea percepii importante. Acceptarea unor percepii i experiene noi la Snoezelen, constituie pentru toate personele implicate o descoperie plcut i pozitiv.

De fapt, Snoezelen nu se nelege pe sine nici ca terapie, nici ca tiin, ci a fost conceput, la origine, ca ofert de timp liber pentru persoanele cu dizabiliti psihice, nsoitorii i familiile acestora.

Snoezelen reprezint o activare selectiv, orientat mai ales ctre percepia i experiena senzorial.

4. CHESTIUNEA CU PERCEPIA

Omul devine prin Tine Eu

sau..Omul devine Eu-ul al crui Tu i suntem noiPorile percepiei sunt simurile noastre, ochii, nasul, urechile, gura i pielea. Ele reprezint puni de contact cu lumea. Calitatea senzaiilor depinde de natura filtrului senzorial pe care l folosim pentru a ordona sau limta impresiile senzoriale. Deci lumea pe care o percepem nu este lumea n sine ci o copie a acesteia, ceea ce percepiile i sistemul nostru nervos ne transmit n legtur cu aceasta. Atunci cnd reflectm asupra a ceea ce vedem, auzim sau simim, atunci repetm intern senzaia. Ne folosim simurile pentru a percepe lumea extern i pentru a repeta intern aceste experiene.

Copacul dezvoltrii perceptive

Calitile percepiei n camera de Snoezelen:

Percepia vizual:

Iluminare:

lumin alb i colorat

Bila disco

Proiector solar

Fascicule de lumin

Obiecte neobinuite

Percepia auditiv:

Muzic

Tonuri

Voci / Sunete

Melodicitate

Tare /ncet

Ritmic

Percepia tactil

Atingeri cu ntregul corp

cu gura, cu minile /degetele

obiecte tari /moi

rotunde /rectangulare

lustrite / aspre

obiecte calde / reci

Percepia olfactiv

proaspt/vechi

plcut /neplcut

Percepia proprioceptiv

Postura

Micarea

comod incomod

uor / greu

tare /moale

plcut/ neplcut

Sistemul vizual vede lumea exterioar atunci cnd privim mediul sau lumea interioar, atunci ct analizm ceva cu ochiul spiritual. Sistemul auditiv recepioneaz semnale externe, aude ns i sunetele interne. Simul tactil se poate concentra pe senzaii externe ca atingerile, temperatura i umiditatea. Chinestezia intern presupune reamintirea unor stri senzitive, echilibrul intern i contina corporal.

Percepia proprioceptiv coordoneaz ntreaga noastr micare.

Senzaiile vizuale, auditive i kinestezice constituie principalul nostru sistem de reprezentare, conduc percepia noastr.

Persoanele cu perturbri la nivelul capacitilor senzoriale i cognitive au tendina frecvent de a prefera unul dintre sistemele de reprezentare. Sarcina asistentului este de a idetifica acest sistem preferat al persoanei cu dizabiliti. Numai prin acest canal de comunicare este posibil relaionarea i dialogul cu persoana respectiv.

5. EFECTO fortuna, velut luna,

statu variablis, semper cresis,

aut decrescis!

Adesea, identificarea sistemelor folosite de persoanele cu dizabiliti psihice este dificil.

Pe de alt parte, exist posibilitatea ca n mediul senzorial propriu, ca n cazul Snoezelen, s poat fi identificate submodalitile diferitelor sisteme de reprezentare care ar putea fi folosite.

Dac definim diferitele sisteme de reprezentare ca modaliti (gen i mod ale unui

eveniment), atunci submodalitile sunt pietrele de temelie ale simurilor care conlucreaz pentru a produce sunete, imagini i sentimente. Prin intermediul cunoaterii sistemelor de reprezentare se ntrunesc premizele pentru o comunicare necesar sau posibil..Percepie- Modalitate- Echivalen

VizualAcusticKinestezicolfactiv/gustativ

Culoare

Alb

Negru Stereo / monoLocPlcut

Neplcut

bi/

tridimensionalCuvinte / ZgomoteIntensitateIntensitate

Stnga/ dreapta

Sus /josVolum

Tare /ncetPresiune

Puternic /uordulce /acru

amar /srat

condimentat/fructat

Distana pn la stimul

Aproape /departeSunet

Uor/puternicMsura

LuminozitateConsistena sunetuluiConsistenMiroase a.

Are gust de.

ContrastLocul n care s-a produs sunetulGreutate

Uor / greuEvident

Difuz

Claritate

clar/difuzDistaa de sursa sunetuluiTemperatura

MiacareDuratPersistenTimp

VitezntrerupereForm

Numrul de imaginiNumrul de stimuli acusticiHaptic

Numrul de mirosuri

MrimeClaritatea tonului

clar / cu zgomot de fond

Mediile senzoriale pot determina o multitudine se stimulri. Experien senzorial schematic- Sistemul de feed-back- Conexiunea invers din mediu

Grafica descrie modelul neurologic al prelucrrii experienelor senzoriale. Din mediu se recepioneaz stimuli care sunt concentrai sub forma unui proces senzorial. Musculatura (motor), minile (tactil), gura (gustativ), nasul (olfactiv) i ochii (vizual) transmit mai departe imaginea senzorial, nscut i filtrat dintr-o multitudine de stimului, ctre creier. Activitatea cerebral, pe baza rezultatelor experienelor senzoriale acumulate, transmite napoi impulsul generrii unei interaciuni. Din nou, scheletul, muchii, mna, nasul, gura, urechea i ochiul sunt puse n funciune pentru a emite ele nsele stimului i astfel a intra n interaciune cu mediul obiectiv i personal.

Acest sistem de feed-back reprezint baza unei percepii reuite, necesare pentru a putea intra n contact cu mediul, pentru a se putea percepe pe sine n relaie cu mediul i pentru a putea organiza stimulrile venite din partea acestuia.

Camerele de Snoezelen ofer posibiliatea de a stimula controlat, de prob, cu anumii excitani, n scopul de a experimenta fiabilitatea propriului model stimul-reacie. Perceperea unor excitani plcui stimuleaz solicitarea cu sens a repetrii stimulrii. Deoarece excitanii din camera de Snoezelen sunt constant identic repetabili i ntotdeuna ncrcai pozitiv, dorina de a-i repeta va fi ntrit.

6. Nu ai uitat nimic?

Chestiunea cu Amigdala

Amigdala reprezint o zon central din partea median a creierului i apare n pereche. Mai este numit i smburele de migdal i este o parte a sistemului limbic. Ea este responsabil mai ales cu evaluarea i recunoaterea situaiilor ct i cu analiza posibilelor pericole i producerea mecanismelor emoionale corespunztoare. Astfel, Amigdala este rspunztoare de ceea ce va fi nmagazinat dintre evenimentele, tririle i situaiile trite, devenind astfel reproductibile.

n fiecare dintre situaiile n care ne aflm, miezul de migdal compar informaiile noi cu cele trite mai demult.

7. ATINGERILE

Atingerea reprezint legtura cu lumea.

Senzaia fundamental a corpului nostru o reprezint atingerea. Ea este cea mai important percepie. Ea ne transmite informaii privind structura, forma i adncimea.

Pielea ne acoper n ntrgime, ea este cel mai primitiv i cel mai sensibil organ de sim. Ea este primul mediu de schimb i, n acelai timp de protecie efectiv fa de lumea exterioar. Simul cel mai apropiat n mod nemijlocit de piele este simul tactil, el constituie originea tuturor senzaiilor.

Putem vedea i auzi dar abia dup atingere, senzaiile noastre capt form. Astfel, atingerea stimulez reaciile noastre.

Consecinele i efectele lor se modific cu inteniile noastre.

Putem pune mna pe un umr i putem simi muchii i oasele.

Putem pune mna pe un umr i s nu simim nimic.

Putem pune mna pe un umr strnind astfel o reacie senzorial i -

putem pune mna pe un umr, pentru c cineva vrea ceva de la noi.

De patru ori aceeai aciune, de patru ori atingerea umrului, de patru ori alt intenie i, cu siguran, de patru ori o alt reacie.

Exist multe genuri de atingere, atingerea este un dialog. Dialogul este comunicare.

A fi atins nseamn i a fi prta la viaia celorlali.

Multora din societile noastre le este team de atingeri.

Atingerea trebuie s fie orientat spre scop, contient i fr echivoc.

Cu ct atingerea este mai clar cu att mai clar este simit mna care atinge i persoana care este atins.

Nu uita:

Modul nostru de a atinge este condus de intenii.

Camerele de Snoezelen sunt camere ale atingerii- a fi atins este aici de la sine neles. Totui, fii atent la inteniile tale!8. SNOEZELEN PIATR DE TEMELIE

Ci ctre comunicarea bazal

Problema este desigur cunoscut celor care interacioneaz cu persoane cu dizabiliti (psihice grele): stau n faa cuiva i m ntreb cum pot ajunge la acea persoan. Aceasta nu vorbete deloc sau att de limitat nct nu se poate exprima pe sine cu adevrat. Mimica i gestica nu au nici o semnificaie recognoscibil. Cu limbajul meu nu poate, evident, s fac nimic, nu reacioneaz la zmbetul meu, se sustrage contactului vizual, atingerile mele nu provoac nici un rspuns sau sunt chiar respinse. Am senzaia c persoana triete ntr-o lume a sa, la care nu am acces. Sau simt c acesta dorete s comunice, s ia contact dar nu are nici o posibilitate s fac acest lucru. Nici o comunicare nu este posibil, nu se ajunge la un schimb reciproc.

i totui vreau s spun i acestui om : M interesezi, vreau s te cunosc, mi placi. Vreau s intru n contact cu tine, vreau s ncepem o relaie. Vreau s aflu: cum i merge, ce i place, ce i lipseete. Sau, am fost nsrcinat s ajut, s ngrijesc i s stimulez aceast persoan. Acum stau i m ntreb: Ce pot face cu ea?

Comunicarea bazal nu este o metod de stimulare n sens restns. Ea ncearc s creeze o situaie de ntlnire i realizeaz adesea, un prim punct de la care poate fi nceput stimularea.

Comunicarea bazal poate determina la o persoan modificri evidente. Pentru noi toi, experiena are un efect eliberator, s te simi n sfrit neles, acceptat, a te putea exprima. Cu att mai mult experimenteaz aa ceva cineva care se presupune c s-a simit exclus ntreaga sa via, neneles i incapabil s se exteriorize.

Noiunea de bazal semnific lipsa de premise de partea partenerului cu dizabiliti. Nu impun nici o condiie iniial pentru reuita comunicrii. Cellalt are voie s rmn aa cum este i aa ncep s lucrez cu el.

n principiu se consider c fiecare om face ceva i c aciunea sa mi furnizeaz informaii despre cum i merge i ceea ce l intereseaz. Trebuie recunoscut caracterul de mesaj al acestor activiti i faptul c aici se afl primordii ale comunicrii i c acestea se desfsoar pe cu totul alte canale dect cele obinuite. Astfel, impresia dat celorlai de fiin lipsit de posibiliti de comunicare, ncapsulat n lumea sa este, de fapt, greit. Este vorba pur i simplu de canalele diferite de comunicare pe care el i eu le folosim, cauz din care nu se poate ajunge la nici un schimb.

Persoan cu dizabiliti

Persoan de relaie

Numr inexistent!! Persoanele cu dizabiliti, mai ales cele care au trit muli ani n instituii, i construiesc un cocon, se retrag n el i nu mai comunic.

Posibiliti comune de comunicare fr utilizarea limbajului n sens propriu.

Camera de Snoezelen ofer posibilitatea probrii unor canale cde comunicare comune, ntr-un mediu protejat i ntr-o atmosfer relaxat.

8. Rezumat:sau: astzi la ofert: asistare terapeutic fr terapie.

Un corn al abundenei de posibiliti- folosite pe rnd sau mpreun, toate acestea sunt oferite de: Snoezelen mpreun. Cuvntul cel mai ncrcat din propoziie este ultimul :

MPREUN!!

Snoezelen funcioneaz numai mpreun, adic ngrijitor i client gsesc un sens comun al aciunii fr intenie. ngrijitorul aflat sub presiunea timpului, ngrijitorul ca simplu supraveghetor nu au ce cuta n camera de Snoezelen. mpreun nseamn i c toi fac acelai lucru. A te lsa n voia, a gsi tu nsui bucuria aciunii fr intenie, a atinge sau a fi atins (pagina 11), reprezint o condiie de baz pentru o edere comun ntr-o camer de Snoezelen. Asistentul, nsoitorul, devin persoane implicate, coparticipani n sensul c se situaz contient la acelai nivel cu cel asistat. Experiena senzorial este experien senzorial (paginile 7 i 8)- egal dac omul este sau nu handicapat. Numai prelucrarea, respectiv ncadrarea n sistemul personal de feed-back, este diferit la nivel individual. Crearea comunicrii (bazale) sau restaurarea acesteia, declaarea ei fr cuvinte mari, sunt realizabile pentru asistent i asistat (pagina 13).

Snoezelen are nevoie doar de cei care au chef de el, nu este permis s devin o obligaie. Snoezelen reprezint o activare selectiv, cu o palet larg de oferte de percepii (senzoriale) i experiene (paginile 5 i 14) care acioneaz mai ales asupra nivelului proprioceptiv (pagina 6). S ne lum mpreun libertatea (pgina 2). Distracie plcut la Snoezelen!!!

AUZ

MIROS

VZ

SIM TACTIL

GUST

SCRISUL

SOCOTITUL CITITUL AUTOEVALUAREA

LIMBAJUL CONCENTRAREA SIGURANA

CNTATUL NELEGEREA LIMBII MOTRICITATEA FIN

RITMUL NELEGERA CUVINTELOR REGULAREA FOREI

TONUSUL REGULATIVECHILIBRUL

RECUNOATERE GNDIRE CREATIVITATE

OCHI

MN

URECHE

LIMB

NAS

PIELEA ORGANUL ECHILIBRULUI

ORGANE INTERNE MUSCHI

ARTICULAII

SENZAIA- SENZAIA- SENZAIA-

ATINGERII POSTURII ECHILIBRULUI

SENZAIA- SENZAIA-

ADNCIMII FOREI GRAVITAIONALE

Capacitate crescut de recepionare i prelucrare a stimulilor.

Diferenierea cilor nervoase.

Sinapsele neuronilor.

Un nivel nou

Repetarea experienei

Relaionarea reaciilor la stimulare

Stimul - Aciune

Stimulare

Micare

Atingere

Expresii sonore

Mimic - Gestic

Contact vizual

Ritmul respiraiei

Comunicare-bazal

Contact

ncredere

Relaie

Activitate corporal

Putere fizic

ncordare - Tensiune

Corp

Relaxare

Masaj

A se liniti

Corp-

Experien

Contin

Schem

Imaginare

Interaciune ludic

A proba ceva nou- a descoperi

A spune poveti - a i se spune poveti

Aciune mpreun

Timp mpreun

Zivildienstleistende= Persoane care aleg ca n locul serviciului militar obligatoriu s presteze munc social, n instituii de specialitate.

Cuvntul hapticprovine din greceste si se refera la simtulatingerii.

6


Recommended