+ All Categories
Home > Documents > Curs Educatie Interculturala

Curs Educatie Interculturala

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: dana-onofrei
View: 275 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 51

Transcript
  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    1/51

    1

    Universitatea tefan cel Mare Suceava

    Facultatea de tiine ale Educaiei

    Lector dr. Doina Maria SCHIPOR

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    2/51

    2

    Educaia,

    restructurndu-se sub

    forma educaiei pentru

    diversitate, constituie o

    condiie esenialpentru

    rezolvarea problemelor

    societii contemporane.

    Cadre teoretice de interpretare a diversitii

    culturale

    Cultura ca dimensiune implicit a cunoaterii

    Educaia pentru diversitate cultural -

    managementul diversitii

    obiective

    Prima unitate a cursului Educaie intercultural este una introductiv. ncercm s v oferim oimagine de ansamblu asupra domeniului precum i asupra relaionrii coninuturilor pedagogiei

    interculturale cu coninuturile psihopedagogice nsuite. La sfritul primei uniti de curs vei ficapabili:

    S utilizai cadrul conceptual al pedagogieiinterculturale n situaii multiculturale concretesau ipotetice;

    S probai deinerea instrumentelor necesare uneilecturi decentrate a culturii proprii i a altor culturi.

    unitatea

    1

    Dac faci planuri pentru un an, cultiv orez. Dac faci planuripentru zece ani, planteaz copaci. Dac faci planuri pentru o

    via, educ oameni.proverb asiatic

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    3/51

    3

    Tendine ale societii contemporan. Pedagogia intercultural carspuns necesar la pluralismul cultural

    Abordarea propus de educaia intercultural este rspunsul cutat intens n astfel de situaii. Iat dece:

    Interculturalitatea - o stare de fapt a ntregii societi contemporane: Situaiile deacest gen sunt tot mai frecvent ntlnite nu numai n coal, ci n ntreaga societate contemporan.ntlnirea real sau virtual a culturilor este un fenomen comun, cotidian al societii contemporane.Sunt dou moduri n care poate fi perceput aceast ntlnire.

    - modelul n care fiecare cultur i pstreaz perimetrul i nu-l depete, perspectivamulticultural, care nu este n concordan cu realitatea;

    - modelul intercultural, ce presupune interferena creativ a culturilor, fiind cel care permite o maibun comunicare i adaptare a culturilor.

    Conform acestei noi perspective, culturile se raporteaz una la cealalt pe baza principiilor dedeschidere spre diversitatea cultural, de acceptare i respect fa de cellalt. In acest context, rolul

    colii se redefinete. Educaia, restructurndu-se sub forma educaiei pentru diversitate, constituieo condiie esenialpentru rezolvarea problemelor societii contemporane.

    Tabelul de mai jos surprinde modul n care educaia ofer rspunsuri problematicii societiiactuale prin generarea de noi laturi ale educaiei.

    Societatea contemporan coala

    Probleme Rspunsuri

    poluare educaia relativ la mediuconflicte armate educaia pentru pace i

    cooperarelipsa spiritului civic educaia pentru participare i

    democraieexplozia pieei alimentare educaia nutriionalcreterea timpului liber educaia pentru timpul libersporirea divergen elor i aconflictelor interculturale

    educa ia intercultural

    E prima zi de toamn n care G. B., proaspt absolvent al facultii, pete pe coridoarele coliidotat cu un catalog sub bra. Emoiile au luat diferite forme, iar acum se nghesuie s se exprime

    fiecare ntr-o btaie grbit de inim. Oare cum va fi dup prima or? Ua se deschide. Larm. Catedra lng geam. S m aez? Mai bine nu Pun catalogul i privesc atent clasa. Oare s fie adevrat c o clas poate fioglinda societii? Larma continu, scindat n dou grupuri vizibile cu ochiul liber. Psst! Primul semnc a fost remarcat i cele dou grupuri se desfac n elevi care i regsesc locurile n bnci. Atrecut prima or odat cu toate emoiile ei. Adevratele provocri au venit mai trziu. Cele dougrupuri au evoluat accentund diferenele dintre ele. Elevii aveau origini culturale diferite i acestlucru a fost suficient pentru divergene, tensiuni, uneori chiar conflicte. Ulterior a sosit n clas unelev nou, venind dintr-o cultur diferit de cele dou deja existente. Relaiile s-au complicat i maimult, acest lucru putnd fi observat chiar i prin aezarea n bnci a elevilor. Mai trziu, i rezultatelecolare au nce ut s o lindeasc starea rela ional a clasei. Trebuia s intervin! Dar cum?

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    4/51

    4

    Clasele de elevi au din ce n ce mai frecvent un caracter intercultural, reflectnd problemelespecifice societii n ansamblul ei. Intervenia prin intermediul educaiei interculturale are ca efect petermen scurt rezolvarea problemelor relaionale actuale ale clasei, iar pe termen lung rezolvareaproblemelor societii viitoare.

    Tendina societii de a se construi cao societate preponderent cognitiv. Este foarte

    posibil ca tnrul cadru didactic s se ntrebe care ar fi momentul din lecie n care s fie prevzutrezolvarea unor astfel de probleme. Sau care ar fi acea parte a programei colare care s ofereconinuturile necesare abordrii unei astfel de realiti colare. ns i la acest nivel coala reflect oproblem a societii: cognitivizarea. Dominarea intelectului asupra celorlalte manifestri ale vieiipsihice se concretizeaz la dou niveluri:

    1. la nivelul efectelor tehnologizrii societii: datorit noilor tehnologii, comunicarea,tehnologizat la rndul ei, sporete cantitativ n special ca efect al dezvoltrii ei la nivel virtual.Aceasta determin o accelerare a comunicrii dintre culturi. ns comunicarea virtual aduce cusine o diminuare calitativ a comunicrii i tendina riscant de a-l trata pe cellalt conformunor stereotipuri i prejudeci. n acest mod, lumea tinde s devin tot mai mult o reea de

    creiere prins ntr-un pienjeni de algoritmi de comunicare lipsii de sev afectiv. Educaiaintercultural vine s diminueze acest efect.2. prinplasarea n plan secund a competenelor psihosociale. n ierarhia competenelor sesitueaz spre vrf competene de natur cognitiv, lsnd un rol de Cenureas celor care vin din sferaafectivului sau a socialului. Cu att mai mult, identificrile culturale i competenele de comunicarermn, de multe ori, aspecte ignorate sau considerate implicite n cadrul procesului instructiv-educativ.Educaia intercultural ofer cadrul n care profesorul, utiliznd abil secvenele leciei i

    coninuturile specifice, poate s probeze miestria didactic necesar prevenirii pericolului uneisocieti robotizate. Efectul promovrii comportamentelor interculturale n coal se reflect att nrelaiile dintre elevi, ct i la nivelul personalitii acestora. Educaia intercultural ofer contextulnecesar modelrii unei profunzimi psihoafective care s duc la depirea egocentrismului,hiperpragmatismului i a ndeprtrii de cellalt ce se impun drept caracteristici din ce n ce maievidente ale societii.

    Pericolul dilurii identitii culturale romneticoala i societatea romneasc se confrunt cu o problem identitar specific: a fi romn se

    asociaz de obicei cu o list ntreag de trsturi negative ce are ca efect neafirmarea i neasumareaidentitii culturale romneti n situaii internaionale. ntrebarea Cine sunt eu? primete, n planulcultural al rspunsurilor, atribute care duc la sentimente de ruine, culp, negare. Tendinaconstruciei unei identiti naionale negative specifice societii romneti este urmat deorientarea spre identiti externe considerate mai atractive. Sunt uitate, negate sau considerate

    patriotism desuet valorile pozitive ce caracterizeaz cultura romn. Cultura este, ns, cea careconstruiete valori, iar coala devine cadrul n care aceste valori prind via prin interaciunea lor.Elevii trebuie s poat fi capabili ca, identificndu-se cu propria cultur, s o poat raporta n modobiectiv la cultura universal i s o mbogeasc. Aa cum arta academicianul tefan Brsnescu,nici o cultur nu poate s dureze fr purttorii ei. neleas n aceast form, ca stare de spirit, caputere de nelegere i trire a valorilor, cultura nu este nici mijloc, nici aciune, ci devine scop aleducaiei (St. Brsnescu, cf. C. Cuco, 2000, p.33). n acest context teoretic, i prin intermediul

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    5/51

    5

    educaiei interculturale, coala romneasc trebuie s genereze prilejul pstrrii valorilor culturalenaionale dar i al identificrii i asumrii valorilor universale.

    Pentru a rspunde problemelor anterior menionate, educaia intercultural propune soluiaformrii competenei interculturale. Privit din perspectiva educaiei interculturale, activitatea denvare desfurat n coal devine o nvare a acceptrii alteritii, un proces de formare a

    maturitii culturale. Efectul pe termen lung vizat de educaia intercultural l constituie pregtireasocietilor democratice viitoare astfel nct persoanele s relaioneze bine cu ceilali i cu propriileculturi. Dei iniial problematica educaiei interculturale se punea n legtur cu emigrarea iintegrarea emigranilor, perspectiva actual a educaiei interculturale, aa cum afirm Pierre Dasen(1999), i vizeaz pe toi elevii, autohtoni sau emigrani, i caut sa-i sensibilizeze la respectareadiversitii, toleran, solidaritate.

    Rolul colii n societile interculturale este acela de a-i face pe copii s descopere la cellalt nacelai timp alteritatea i asemnarea i nu de a-i face doar s cunoasc alt cultur. Ea urmrete s-lajute pe copil s se defineasc el nsui, n orice moment, n raport cu ceilali i s comunice n oricemoment, chiar i n situaiile conflictuale.

    Educaia intercultural se constituie, astfel, ntr-un proces de educare social devenit necesarsocietii n ansamblu i fiecruia n mod individual pentru a face fa pluralizrii.Dar s privim i dincolo de probleme. Provocarea determinat de caracterul intercultural

    al clasei poate fi catalizatorul unei cariere didactice de succes. Diversitatea, dei poate generaprobleme pentru societate, ar putea nsemna o for conductoare pentru creativitateaeducaional( S. Giges, G. Lopez, 1998). Astfel nct, pentru educator, interculturalitatea poatereprezenta o resurs preioas ce poate fi valorificat n procesul de nvmnt i nu o problem n plus. Avantajulprezenei diversitii n clas const n faptul c situaiile educative beneficiaz de bogia cultural pecare elevii o aduc n clas.

    Dat fiind rolul colii n rezolvarea problemelor societii contemporane, se poate afirma cfiecare cadru didactic trebuie s-i asume o nou responsabilitate profesional - responsabilitateapentru culturi: Avem nevoie s ne salvm memoria, ca i mediul pentru a apra diversitateaculturilor ca pe nite specii naturale(C. Cuco, 2000). Cadrul didactic poate fi cluzitorul elevuluintre polul universal i polul particular impui la fel de mult de societatea contemporan, formndelevul n sensul deschiderii spre universal, dar cu pstrarea respectului i ataamentului fa departicularul cultural.

    Teme de reflecie i exerciii1. Identificai i alte cauze care pot face necesar educaia intercultural n coal.2. Propunei o reprezentare care s ilustreze diferena dintre societatea multicultural i

    societatea intercultural.

    3. Care ar putea fi prghiile concrete prin care provocarea intercultural a clasei poate duce laprogrese ale profesorului n plan didactic?4. Comentai, prin raportare la necesitatea educaiei interculturale, proverbul:

    Dac i este foame i nu te gndeti dect la ziua de astzi, atunci mnnc un fruct. Dacte gndeti la ziua de mine, planteaz gru. Dac te gndeti la civa ani de acum ncolo,planteaz un arbore. Dar dac te gndeti la viitor, angajeaz-te n a educa tineretul.(proverb asiatic)

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    6/51

    6

    Dac exist mai multe culturi, asta nseamn c unele sunt mai bune dect altele?

    Cadre teoretice de interpretare a diversitii culturale

    Orice domeniu, n general, i orice domeniu al educaiei, n special, presupune explicarea

    realitilor pe care le studiaz sau pe care i propune s le modifice. Iar aceast explicare nseamn

    utilizarea acelui cadru teoretic care s poat fi cel mai util obiectivelor acelui domeniu. Este motivulpentru care considerm necesar abordarea n cadrul acestei secvene de curs a termenilor de baz

    utilizai de educaia intercultural. Profesorul care i propune s ofere elevilor si prilejul de a atinge

    i obiectivele educaiei interculturale nu va trebui s predea aceti termeni elevilor, dar va fi pus n

    situaia de a-i utiliza pentru a cultiva atitudini i competene interculturale la elevi. Ceea ce nseamn

    c a cunoate cadrul conceptual al educaiei interculturale reprezint pentru profesor un mijloc pentru

    atingerea obiectivelor. Atingerea obiectivelor educaiei interculturale depinde de modul n care cadrul

    didactic a neles conceptele explicative de baz.

    Noiuni de baz ale educaiei interculturale

    Cultura

    - cunoate o definire elitist (ce vizeaz dimensiunea artistic sau intelectual a vieii) i odefinire larg (viznd valorile i sistemele comportamentale ce permit grupurilor i

    persoanelor s dea un sens lumii care le nconjoar);

    - reprezint un univers cu o structur complex i interdependent alctuit dintr-un ansamblude norme i valori, cunotine, coduri, reprezentri, interese, aspiraii, credine i mituri,

    modele de comportament, toate acestea aprnd ca mod de reacie a unui grup de persoane

    la nevoi concrete ce apar sau au aprut n anumite perimetre existeniale;

    - este un fenomen dinamic i nu o realitate static (cultura este un proces n continuderulare!);

    - este rezultatul ntlnirii a trei protagoniti: omul, comunitatea i natura;- orice persoan face parte n acelai timp din culturi i subculturi diferite.

    Democraie cultural

    - este un termen de dat recent, un proiect de propus de politica european care, pornind de la

    diversitatea cultural, ncearc s dea fiecrui individ i grup mijloacele prin care s poat accede la

    mplinire cultural. Proiectul propune evitarea devalorizrii sociale viznd o anumit cultur. n acest

    sens acest proiect introduce conceptul de cetenie cultural n raport cu proiectul de cetenie politic

    (drept de vot i delegare de putere) i de cetenie social(drepturi sociale).

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    7/51

    7

    Identitate cultural

    - nelegerea acestui concept presupune raportarea lui la dou niveluri de semnificaie:

    1. un nivel psihologiccare se refer la termenul identitate: identitatea se refer la percepia pe care o are

    fiecare individ despre sine nsui, la modul n care fiecare persoan contientizeaz modul ei de a

    exista n relaie cu alte persoane mpreun cu care formeaz un grup social. Percepia identitiipresupune totodat un aspect individual (autoidentificarea cu grupurile de apartenen) i unul

    colectiv (percepia faptului c ceilali membri ai grupurilor de apartenen recunosc persoanei propria

    identificare cu grupul);

    2. un nivel sociologic care se refer la termenul de cultural: identitatea cultural presupune acea

    component a identitii care vizeaz autoidentificarea persoanei cu patrimoniul cultural al grupurilor

    de apartenen. Acest fapt presupune astfel c identitatea cultural este o identitate global

    presupunnd un ansamblu de identificri particulare reprezentnd tot attea apartenene culturale

    distincte.Identitate etnic

    - presupune identificarea unui grup cu o istorie sau o origine comun simbolizat de o motenire

    comun (concretizate ntr-o limb, o ras sau o religie comun, teritoriu, instituii sau trsturi

    culturale comune), cu toate c unele dintre acestea pot lipsi. Identitatea etnic se manifest prin

    sentimentul de ataament pe care o persoan sau un grup l simte A reduce ns identitatea cultural

    la identitatea etnic ar presupune reducerea la una singur a tuturor identitilor semnificative pe care

    le poate poseda o persoan.

    Enculturaie

    - procesul prin care un grup cultural ncorporeaz la descendeni elemente valorice specifice n

    vederea integrrii n viaa comunitar. Zestrea cultural este transmis mai mult prin modaliti

    neorganizate, necontientizate i mai puin ntr-un cadru formal.

    Aculturaie

    - termen prin care se descrie fenomenul de trecere sau mprumut al unor conduite i valori de ctre

    un grup de la un alt grup cu care primul vine n contact. Aceast ntlnire cultural poate avea urmri

    pozitive sau negative pentru persoanele sau grupurile implicate. Forma dorit a aculturaiei este

    reprezentat de integrare, iar formele negative sunt asimilarea, segregarea, marginalizarea.

    Urmrind procesul individual de adaptare la noua cultur, Berry distinge patru tipuri de aculturaie

    raportate la dou criterii de analiz: intensitatea legturii cu cultura de apartenen i dorina de

    deschidere spre alte culturi:

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    8/51

    8

    Da Nu

    IntegrareSegregare /

    Separare

    Asimilare Marginalizare

    Fig. 1 Strategii aculturative (cf. Berry, 1992, p. 306)

    Asimilare

    - proces care presupune raporturile dintre dou culturi n sensul unei treceri unilaterale la modelele de

    comportament ale noii culturi, modele ce i se impun persoanei care vine n contact cu noua cultur i

    l oblig s renune la orice element cultural propriu (deculturalizare). Deoarece individul sau grupul

    este absorbit n noua cultur, identitatea cultural iniial este nlocuit cu cea a grupului dominant.

    Conceptul de asimilare este asociat cu cel de pierdere sau renunare la cultura originar.

    Segregare

    - situaia n care la nivel fizic individul alege s rmn n noua cultur, ns prezena sa psihologic se

    concretizeaz la nivelul culturii de baz. Strategia segregrii presupune de obicei inseria ntr-o

    microcultur de origine existent la nivelul societii de inserie i manifestarea cultural autentic

    doar la acest nivel.

    Marginalizare

    - disoluia identitar n sensul refuzului inseriei culturale n societatea de primire n contextul

    destructurrii sentimentului apartenenei culturale originare.

    Integrarea ca integrare plural

    - capacitatea cultural de a schimba de pe o poziie de egalitate i de participare valori, norme,

    modele de comportament, indiferent de statutul de dominat sau dominant cultural. Noiunea de

    integrare plural,care o nlocuiete deseori pe cea de integrare, are rolul de a evita posibilele confuzii

    care se fac prin utilizarea curent a termenului integrare n sensul de ncorporare a unei pri ntr-un

    tot. Prin integrare cultural se nelege deci interdependena, confruntarea, schimbul i poziia de

    egalitate cultural presupuse de contactul a dou culturi.Forma dorit a aculturaiei este reprezentat de integrare, iar formele negative sunt asimilarea,

    segregarea, marginalizarea. Strategia integrativ se subscrie dezideratului conform cruia

    descoperirea alteritii nseamn descoperirea unui raport i nicidecum a unei bariere (C. Levi

    Strauss, cf. A. Perrotti, 1998, p. 57).

    Dorina de deschidere

    Intensitatealegturii cucultura de

    origine

    +

    -

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    9/51

    9

    Identificai relaii ntre conceptele prezentate alctuind teorii prin care s explicaianumite realiti.Propunei continuarea acestei liste cu termeni care considerai c pot fi utili educaieiinterculturale.

    Minoritate

    - grupuri caracterizate prin plasarea n cadrul unor raporturi de for i de drept care le supun altor

    grupuri n cadrul unor societi. Aceast stare de fapt poate fi generat la nivel statalprin intermediul

    unor statute juridice inegale (politicile de apartheid) sau prin promovarea principiilor de egalitate

    civic (aceste politici putnd crea i perpetua inegalitatea tocmai prin nerespectarea particularitilorspecifice populaiei respective) dar i la nivel comunitar, prin perpetuarea stereotipurilor, prejudecilor

    i unor atitudini discriminatorii n cadrul culturii majoritare.

    Etnocentrism

    - atitudine a unui grup cultural de a se considera important, valoroas i de a minimaliza valorile altui

    grup cultural. Aceast atitudine presupune existena tendinei grupului de a considera c propriile

    pattern-uri culturale sunt singurele corecte i valide, aa nct acestea devin rigide i unice pentru

    membrii comunitii.

    Competen intercultural- capacitate relaional de a intra n raport cu persoane aparinnd altor culturi demonstrnd

    permisivitate, respect i nelegerea semnificaiilor culturale diverse.

    Stereotipizare

    - proces de emitere a unor etichete generalizatoare care pleac de la credine i valorizri particulare,

    accidentale. Pentru a evita efortul de nelegere a diversitii i complexitii sub care se prezint

    grupurile diferite cultural se apeleaz la stereotipuri - scheme rigide care sunt rezultatul unor

    categorizri prin simplificare i reducie.

    Prejudecat

    - mod de gndire marcat de factori emoionali care se produce nainte i n afara cunoaterii obiective

    a realitii. Atunci cnd se refer la un grup cultural, prejudecata se bazeaz pe o cunoatere

    insuficient i o interpretare necorespunztoare a grupului. Rezultatul acestui mod de gndire la nivel

    cultural const ntr-un grup de opinii nefondate i atitudini legate de un grup sau de un individ care l

    prezint pe acesta ntr-o lumin nefavorabil.

    Discriminare

    - tratament nefavorabil sau negarea tratamentului egal pentru indivizi sau grupuri diferite din punct

    de vedere al rasei, sexului, religiei, etniei ori handicapurilor. Discriminarea se manifest printr-un

    tratament incorect a acestor categorii din partea unui individ sau a unui grup.

    Relativism cultural

    - concepia potrivit creia nici un comportament nu poate fi judecat dect prin raportarea la contextul

    cultural n care acesta apare. nainte de a valoriza conduitele unor indivizi, acestea vor fi relaionate la

    fondul cultural de credine presupus de mediul cultural de baz.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    10/51

    10

    Cultura ca dimensiune implicit a cunoaterii

    Concepia lui G. Hofstede asupra culturii

    Fiecare individ este purttorul unui numr de modele de idei, triri i manifestri poteniale

    achiziionate pe parcursul existenei sale, multe dintre acestea fiind achiziionate n perioadacopilriei. Aceste modele rmn puncte de referin pentru ntreaga perioad a vieii. Astfel nct a

    nva noi modele nseamn a renuna la cele iniiale, ceea ce este mai dificil dect a nva ceva nou.

    S. Duch descrie integrarea cultural prin analogie cu programarea calculatoarelor i o numete

    programare mental. Prelund acest concept G. Hofstede consider cultura ca programare mental

    colectiv care distinge membrii unui grup (sau ai unei categorii) de alii. (G. Hofstede, 1996)

    Un alt model este cel numit diagrama frunzei de ceap. Conform aceluiai autor, cultura este

    cea care i face pe oameni s semene ntre ei, dar i s se diferenieze de alte categorii sau grupuri.

    Diferenele pot fi manifestate prin patru moduri de expresie: simboluri, eroi, ritualuri i valori.Acestea sunt moduri ale persoanelor de a se raporta la realitate apelnd la elemente ale culturii

    proprii.

    n straturile exterioare ale diagramei se vor regsi elemente ale culturii explicite, direct

    observabile (limba, mbrcmintea, construcii, arta, comportamente) care exprim aspecte ce se

    regsesc pe straturi mai profunde, n nucleul culturii.

    Simbolurile Eroii RitualurileCuvinte, gesturi,obiecte care prezint

    aspecte particulareuor de recunoscutca specificemembrilor uneiculturi (drapelul,mbrcmintea,cuvinte specifice).

    Persoane umane vii saumoarte care dein

    caracteristici valorizate ntr-un anumit grup cultural iavnd rol de modelcomportamental pentrumembrii culturii respective(prin identificare)

    Activiti colective cu funcionalitateintern determinat care au i un rol social

    important. (manifestrile de respect,manifestrile religioase) Mitingurileorganizate din motive evidente pot serviscopurilor rituale (cum ar fi oferireaposibilitii liderilor pentru a-i manifestaautoritatea).

    Sunt moduri de manifestare, expresii exterioare ale culturii situate la un nivel superficial al acesteia.

    Nucleul culturiieste construit din valori tendine generale i cognitive ale membrilor unei culturi de a prefera

    anumite situaii, astfel nct apare o relaie bipolar cu lucrurile i fenomenele lumii nconjurtoare. Pe

    baza valorilor culturale acestea sun net difereniate n bune sau rele, curate/murdare, frumoase/urte,

    naturale/nenaturale, normale/anormale, logice/paradoxale, raionale/iraionale. Valorile sunt

    componentele culturii care sunt nvate de ctre copii parial n mod explicit (contient), dar implicit

    (incontient) n cea mai mare parte. Ele pot fi doar deduse n funcie de modul de aciune al

    persoanelor i sunt contientizate de persoana care le deine n situaiile de ntlnire cu o alt cultur.

    Construii reprezentarea grafic a diagramei frunzei de ceap pentru cultura noastr.

    Identificai cauze posibile ale constituirii unor nuclee valorice diferite n cadrul

    culturilor diferite.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    11/51

    11

    Dimensiunile culturii

    Dimensiunea cultural este definit ca o caracteristic general ce grupeaz mai multe fenomene

    specifice unei anumite societi. Pornind de la o ampl cercetare realizat n anii 70, G. Hofstede

    identific patru dimensiuni ale culturii.

    1. Distana puteriieste definit ca msura n care oamenii cu o putere redus n cadrul organizaiilorunei ri ateapt i accept o distribuie neuniform a puterii.

    Distan a mare fa de putere Distan a mic fa de putereValoriasociate

    Respect pentru cei care au mai multputere (prini, profesori, efi)Dependena fa de ceva sau de cinevaCentralizareIerarhii puternice bazate pe inegalitide rolPrivilegii de statut pentru deintoriiputerii

    Model paternalist de conducereInegalitate printe-copil, profesor-elev,ef-angajat

    EgalitateIndependenDescentralizareIerarhii bazate pe inegaliti de roluristabilite convenionalModel de conducere democratic (chiar daceful este cel care ia decizia)Egalitate printe-copil, profesor-elev, ef-

    angajat

    2. Dimensiunea individualism/colectivismvizeaz raportul ntre rolul individului i rolul grupului

    ntr-o societate, puterea grupului raportat la puterea individului. Individualismul caracterizeaz

    societile n cadrul crora relaiile dintre indivizi sunt foarte puin organizate, unde se ateapt ca

    fiecare s aib grij de el nsui i de familia sa. Colectivismul caracterizeaz societile n care indivizii

    sunt, nc de la natere, ncadrai n grupuri care continu s-i protejeze pe tot parcursul vieii pe baza

    unei loialiti mutuale.

    Culturi individualiste Culturi colectivisteValoriasociate

    ncredereLibertateConfruntare directDreptul la opinie personalExistena unor puncte de vedere diferiteIndependena financiar fa de grupAccent pe stima de sineAccent pe comunicare explicitDeschidere fa de nouAccent pe datorie naintea intereselorpersonale

    ArmonieEgalitateAdeziune la opiniile predeterminate alegrupuluiExistenta unui punct de vedere comunLoialitate fa de grupComunicare implicitTratarea individului ca membru al grupuluiAccent pe interesul personal al grupului ndefavoarea datoriei

    3. Dimensiunea masculin-feminindescrie, pe de o parte, societile masculine n cadrul crora rolul sexelor

    este clar definit (brbaii sunt puternici, tenace, concentrai asupra succesului material iar femeile tind

    s fie modeste, sensibile i preocupate de calitatea vieii), iar pe de alt parte societile dominant

    feminine n care rolurile sociale ale sexelor nu sunt clar delimitate, att brbaii ct i femeile tinznd

    s fie modeti i sensibili i preocupai de calitatea vieii.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    12/51

    12

    Societ i masculine Societ i feminineValoriasociate

    AsprimeAroganaCompetiieEchitateSucces

    PerformanReputaieRezolvarea conflictelor prin confruntare,disputConsiderarea muncii ca valoare n sine

    TandreeModestieSolidaritateAjutor reciprocContacte sociale

    EgalitateRelaii interpersonaleAtitudine nelegtoare a profesorilor,efilor, prinilorRezolvarea conflictelor prin compromis,negociereMunca este un mod de via

    4. Dimensiunea evitarea incertitudinii vizeaz modul n care membrii unei culturi percep

    incertitudinea. n societile cu un nivel ridicat de evitare a incertitudinii indivizii tind s se prezinte ca

    ocupai, agitai, grbii, activi, agresivi dar i mai conservatori (ceea ce este diferit este consideratpericulos). Aceasta poate genera o tendin spre xenofobie, rasism i dispreuirea altor culturi. n

    societile cu un nivel sczut de evitare a incertitudinii oamenii tind s fie calmi, linitii, avnd

    sentimentul controlului, mai leni i mai delstori, dar i mai deschii spre alte activiti (ceea ce este

    diferit este considerat a fi interesant), regulile sunt considerate a fi necesare dar in numr redus i cu

    posibiliti de interpretare.

    * * *

    Educaia intercultural nu i propune s tearg diferenele culturale sau s ierarhizeze valorile. Prin

    educaia intercultural se dorete deschiderea fa de puncte de vedere culturale diferite i formularea

    de judeci evitnd ideile preconcepute. Scopul educaiei interculturale l constituie, astfel, nelegerea,

    acceptarea i asumarea diversitii umane n toate ipostazele sale (Taylor, Vinsonneau, 1997). Iar aceasta

    presupune pregtirea fiinei umane pentru a tri diversitatea ca un fapt cotidian, a-l considera natural

    i, evident, a-l putea repera i explica; educarea atitudinii fa de diversitate pentru a nu o percepe i

    tri ca ameninare, oc, ci ca surs de interes i dezvoltare; exersarea capacitii de relaionare,

    reciproc avantajoas, n cadrele diversitii umane (Fourier, Vermer, 1994).

    Folosind dimensiunile culturale propuse de Hofstede, realizai o caracterizare a societiin care trii.Cum se prezenta aceasta acum 100 de ani?

    Cum credei ca va evolua n viitor?

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    13/51

    13

    Comunicarea

    intercultural implic un

    plus de complexitate prin

    activarea referenialului

    cultural al actorilor

    comunicrii.

    Culturi n contact - comunicarea

    intercultural

    Modaliti de ameliorare a comunicrii

    interculturale Modaliti de rezolvare a

    conflictelor n mediul colar: negocierea i

    medierea

    obiective

    A doua unitate de curs v ofer contextul teoretico-aplicativ necesar abordrii critice a diferitelormodele ale comunicrii interculturale din perspectiva aplicabilitii lor n domeniul educaional. Lasfritul celei de-a doua uniti de curs vei fi capabili:

    S identificai probleme specificecomunicrii interculturale;

    S exersai principalele tehnici deprevenire i soluionare a blocajelor dincomunicarea intercultural;

    S aplicai n situaii ipotetice tehnicile deprevenire i rezolvare a problemelor de

    comunicare n situaii interculturale.

    unitatea

    2

    "Nu se poate s nu comunicm."P. Watzlawick

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    14/51

    14

    Culturi n contact comunicarea intercultural

    Abordarea mono i intercultural a schemei comunicrii

    Abordarea monocultural a schemei comunicrii vizeaz stabilirea unei relaii de comunicare ntre un

    emitor i un receptor. Conceptualizarea comunicrii la nivel intercultural pune n discuie i

    referenialul cultural al persoanelor aflate n relaia de comunicare. Astfel nct, la nivelul cel mai

    simplificat, comunicarea intercultural este reprezentat ca o relaie ntre persoana a ca membru al

    culturii A i persoana b ca membru al culturii B, relaia viznd att dimensiunea

    interindividual (a b) ct i dimensiunea intergrupal (A-B):

    n cadrul acestui curs vei avea posibilitatea s v familiarizai cu principalele modele ale comunicrii

    interculturale propuse de diferii autori, modele n cadrul crora pe schema mai sus prezentat se vor

    aeza diferite elemente care vizeaz domeniul interculturalului.

    1. Abordarea perceptual a comunicrii propus de Marshall R. Singer

    Conform acestui autor, grupurile n care am fost sau cu care suntem asociai determin ce i cum

    percepem. Fiecare grup cu care ne identificm ne nva definiii ale binelui i rului, ale corectitudinii

    i greelii etc. n acest fel, modul n care percepem este condiionat de culturile n care ne-am

    dezvoltat. Percepia lumii exterioare este una nvat.

    M. Singer consider astfel c realitatea analizat prin prisma comportamentului uman este doar una

    subiectiv. Astfel nct nu exist o alt realitate social dect cea perceput subiectiv de indivizi.

    Cum influeneaz gradul de similitudine a percepiei comunicarea?

    Comunicarea devine mai uoar atunci cnd nivelul de similaritate a percepiei este nalt i mai

    complicat atunci cnd nivelul de similaritate este sczut. Cnd membrii unui grup identitar

    comunic, nivelul de similitudine a percepiei crete, astfel nct comunicarea, la rndul ei, ntrete

    identificarea cu grupul.

    Defini ia lui M. Singer dat culturiiCultura reprezint un model/pattern de percepii, valori, atitudini i comportamente care sunt acceptate i ateptatede un grup identitar.

    Abordarea problemelor comunicrii interculturale la nivel de individ

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    15/51

    15

    Comunicarea intercultural i percepia

    Din moment ce nimeni nu percepe 100% lumea similar cu ceilali, Singer consider c orice

    comunicare este o comunicare de tip intercultural. ns distinge ntre ntlnirile internaionale i

    ntlnirile naionale subliniind c ntlnirile internaionale sunt n general mai complicate din punct de

    vedere al comunicrii deoarece:- indivizii implicai n comunicare mprtesc puine percepii;- pot aprea diferene fizice i bariere lingvistice;- este dificil s se adapteze ateptrile referitoare la comunicare la un mediu nefamiliar;- este dificil de apreciat la ce nivel de dificultate comunic interlocutorul.

    n concluzie, conform lui M. Singer, eficiena comunicrii interculturale depinde de similitudinea

    percepiei persoanelor implicate n comunicare.

    2. Comunicarea intercultural: perspectiva lui Milton BennettM. Bennett ne ofer cteva aspecte-cheie asupra comunicrii interculturale. Conform acestui autor,

    sensul central al comunicrii interculturale este diferena i modul n care ne raportm la diferen.

    Privind la nivel istoric, oamenii s-au raportat la diferite culturi fie ncercnd s evite contactul, fie

    ncercnd s converteasc cealalt cultur, fie ncercnd s o suprime. Cu alte cuvinte, dac nu putem

    s-i evitm, ncercm s-i convertim, iar dac nu putem s-i convertim, i ucidem. Astfel nct

    ntotdeauna a existat, conform concepiei oferite de Bennett, o ideologie a lui noi versus ei.

    Negarea este prima reacie pe care o avem fa de diferen.

    Analiza interaciunii poate fi realizat la dou niveluri:- la un nivel cultural-specific: diferenele dintre dou culturi sunt evideniate pentru a analiza

    impactul lor asupra comunicrii dintrepersoaneleaparinnd celor dou culturi;

    - la un nivel cultural general: abordarea interaciunii descrie contraste culturale generale care pot fiaplicate n multe situaii interculturale, indiferent care sunt culturile aflate n contact.

    Procese i aptitudini presupuse de comunicarea intercultural

    Conform lui M. Bennett eficiena comunicrii interculturale depinde de contientizarea relativismul

    lingvistici relativismul perceptual.

    La nivel lingvistic, Bennett consider c limbajul dirijeaz modul n care noi experimentmrealitatea. El afirm c suntem predispui, datorit limbajului pe care l utiliizm, s facem

    anumite distincii i nu altele limbajul nostru determin anumite modele perceptuale (n cazul

    eschimoilor numrul mare de cuvinte pentru realitatea zpad genereaz o perceie mult mai

    discriminativ a acestei realiti).

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    16/51

    16

    La nivel perceptual, presupunerea relativismului perceptiv se refer la ideea conform creia culturilen care ne-am dezvoltat determin modul n care percepem lumea extern i creeaz moduri

    diferite de experimentare a realitii (triburile sud-africane nu reacioneaz la anumite iluzii optice

    ntruct n cultura lor nu se acord importan unghiurilor drepte) .

    Comunicarea intercultural presupune introducerea atitudinii relativiste la nivel lingvistic i perceptiv.O astfel de atitudine nseamn o permanent interogare asupra modurilor n care percepem lumea i a

    modurilor n care i conferim un anumit sens.

    Rolul comportamentului nonverbal

    Comportamentul nonverbal reprezint o component esenial a comunicrii interculturale.

    Referindu-se la comportamentul nonverbal, Bennett consider limbajul verbal ca fiind digital, iar

    limbajul nonverbal ca fiind analogic

    Comportamentul verbal este digital: cuvintele simbolizeaz categorii de fenomene n acelai modarbitrarn care codurile deschis/nchis sau 1/0 simbolizeaz numere i operaii ntr-un calculator.

    Comportamentul nonverbal este analogic: acest limbaj reprezint fenomene crend contextecare pot fiexperimentate n mod direct.

    De exemplu utilizm un comportament digital atunci cnd spunem te iubesc dar folosim limbajul

    analogic atunci cnd comunicm acelai lucru printr-o privire sau gest.

    Toate mesajele verbale transmise printr-o comunicare de tip fa n fa sunt nsoite de

    comportament nonverbal care ofer un fundal analogic cuvintelor digitale. Anumite culturi pun mai

    mult accent pe caracterul digital dect pe cel analogic, ceea ce poate implica probleme n situaiile de

    comunicare intercultural.n ceea ce privete blocarea comunicrii la nivel nonverbal, Bennett propune termenii de percepie

    etnocentrici interpretare etnocentric.

    Interpretarea etnocentricreprezint raportarea sensului numai la contextul propriei culturi; Percepia etnocentricse refer la eecul observrii anumitor aspecte care nu sunt specifice culturii de

    origine sau impunerea unei discriminri perceptive care este realizat numai de cultura proprie

    (cazul aborigenului care urmrind un film despre orae americane reine doar o gin care a

    trecut ntmpltor prin cadru).

    Adaptarea la alte culturi se realizeaz , conform lui Bennett, ntr-o manier stadial. n Modelul

    Dezvoltrii Senzitivitii Interculturale, autorul menionat propune ase stadii prin care se

    realizeaz adaptarea cultural:

    I.NegareaPersoanele aflate n stadiul negrii:

    - sunt izolate de alte culturi;

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    17/51

    17

    - cunosc foarte puine despre alte culturi;- utilizeaz stereotipuri;- nu percep deloc diferenele culturale;- atribuie un statut uman inferior celor care aparin altor culturi.

    II.Aprarea- ataeaz evaluri negative diferenelor culturale;- utilizeaz stereotipuri negative;- evalueaz culturile diferite ca nedezvoltate;- consider cultura proprie ca fiind cea mai bun.

    III.Minimalizarea- recunosc i accept la nivel superficial diferenele culturale;- accept c dincolo de diferene oamenii sunt n mod esenial la fel;- sacrific valorile culturale pentru dezideratele universale.

    IV.Acceptarea- descoper i exploreaz cu plcere diferenele culturale;- accept viabilitatea modurilor culturale diferite de gndire i comportament;- contientizeaz c valorile i comportamentul lor nu reprezint singurl mod bun de a fi n

    lume.V.Adaptarea- utilizeaz n mod intenionat cunotinele despre propria lor cultur sau despre alte culturi

    pentru a se plasa ntr-un cadru de referin cultural diferit;- i modific stilul comportamental n moduri adaptate mai degrab altor culturi dect culturii

    lor proprii;- au abilitatea s opereze/comunice efectiv n una sau mai multe alte culturi.

    VI. Integrarea- ncearc s reconcilieze anumite cadre culturale aflate n conflict i pe care le-a internalizat;- interpreteaz i evalueaz comportamentul privindu-l din diferite cadre culturale de referin.

    3. Comunicarea n Satul Global modelul lui Dean C. Barnlund

    Dean C. Barnlund consider lumea un sat global. n satul global vecinii notri vor fi diferii de noi.

    Vor fi peste tot vecini care vorbesc limbi diferite, care au valori diferite i stiluri de via diferite.

    Chiar dac vom sta n oraele sau rile noastre natale ne vom mica virtual liberi dincolo de graniele

    noastre culturale i naionale.

    D. Barnlund consider satul global ca un rezultat al progresului tehnologic: tehnologia transform

    lumea.Progresul tehnologic:

    - este rezultatul schimburilor care au avut loc ntre oamenii din diferite popoare;- a avut loc datorit contactelor dintre culturi;- a fcut necesar nvarea coexistenei cu persoane diferite de noi;- a fcut lumea s fie mai mic;

    Cum ar putea fi utilizat n domeniul educaional modelul propus de Bennett?Cum credei c ar putea fi susinut trecerea elevilor de la un stadiu la altul?

    n ce mod v-ai putea dezvolta voi senzitivitatea intercultural?

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    18/51

    18

    - telefoanele, calculatoarele, pota, internetul, avioanele au adus persoanele din diferite culturiuna lng cealalt, chiar dac nu din punct de vedere fizic.

    n acest mod se poate spune c tehnologia a spart graniele culturale.

    D. Barnlund exprim, n acelai timp, i anumite temeri legate de incapacitatea noastr de a ne adapta

    la aceste schimbri. n acest sens el formuleaz cteva ntrebri:

    Din punct de vedere tehnologic, lumea se schimb cu o vitez uimitoare. Este posibil, pentru noi s ne dezvoltm cu aceeai vitez atitudinile culturale necesare pentru a tri n aceast lume?

    Satul global va reprezenta o comunitate real sau mai degrab o colecie de oameni? Cum putem nva s ne adaptm acestei constante i inevitabile coexistene?

    ntrebndu-se cu privire la supravieuirea satului global, D. Barnlund ofer cteva rspunsuri-

    soluie:

    Este necesar identificarea normelor care guverneaz relaiile de tip fa n fa. Este necesar s crem o carte a sensurilor care disting o cultur de alta. Trebuie s nelegem cum percep lumea alte culturi. Trebuie s tim care sunt ipotezele i valorile care stau la baza acestor percepii. Trebuie s dobndim accesul la punctul de vedere i la stilul de comunicare al altor culturi.Toate acestea sunt necesare pentru a menine relaii constructive cu societile care opereaz cu o

    logic diferit celei pe care o deinem noi.

    Comunicarea eficient

    Comunicarea este eficient atunci cnd cei care comunic utilizeaz acelai mod de nelegere.

    nelegerea este msura eficienei comunicative. Dar cum se poate dobndi eficiena comunicativ i

    nelegerea? Pentru a explica cum poat fi atins acest scop, D. Barnlund utilizeaz ecuaia

    interpersonal. Conform acesteia nelegerea este dependent de:- gradul de similitudine al percepiilor celor care comunic;- gradul de similitudine al sistemelor de credine;- gradul de similitudine al stilurilor de comunicare

    Este posibil ca tehnologia s fie creat noi granie (ntre rile avansate tehologic i cele carenu sunt)?Este posibil ca modelul lumii oferit de Barnlund s se refere doar la satul lumii vestice?

    Care este prerea voastr n legtur cu ideea satului global n care oameni din toateculturile vor tri n pace i armonie unii lng ceilal i? O considera i o utopie?

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    19/51

    19

    Similitudinea perceptiv vizeaz:

    - modul n care oamenii percep realitatea i gradul de flexibilitate pe care l manifest norganizarea abordrii realitii;

    - faptul c anumite persoane manifest o toleran ridicat la noutate sau ambiguitate, iar alteleo toleran sczut;

    - experimentele au artat c oamenii care percep lumea ntr-un mod similar neleg mai uorceea ce comunic.

    Similitudinea n sistemele de credine vizeaz:

    - coincidena dintre ceea ce considerm real i nereal, adevrat sau fals;- cei mai muli oameni consider mai plcut comunicarea i relaionarea cu persoane care le

    mprtesc credinele.

    Similitudinea n ceea ce privete stilurile de comunicare

    - termenul de stiluri comunicative include modurile n care preferm s discutm, modurilefavorite de interaciune i nivelul de implicare pe care l ateptm unul de la cellalt n

    comunicare.

    - vizeaz gradul n care persoanele care comunic relaioneaz utiliznd acelai canal vocal,verbal, fizic pentru transmiterea informaiei.

    Modurile perceptive, sistemele de credine i stilurile comunicative se desfoar i se influeneaz

    reciproc. Ceea ce spunem este influenat de ceea ce credem i de ceea ce vedem.

    Incontientul colectivn lucrarea The Collective Unconscious, D. Barnlund pune n discuie existena unui incontient cultural.

    El consider c acest incontient cultural este cel care trebuie blamat pentru multe din problemele de

    comunicare care apar la ntlnirile interculturale.

    Incontientul cultural: Din moment ce normele culturale ne nconjoar oricnd iar cultura noastr ne

    determin toate reaciile, rmn foarte puine lucruri referitor la care s ne punem ntrebri nainte de

    a le aplica n plan comportamental. Cu alte cuvinte, cultura este acceptat ca atare, nu suntem

    contieni de mecanismele propriei noastre culturi. Cadrele culturale ne definesc i ne separ n acelai

    timp de alte culturi. Vorbind despre acest aspect, D. Barnlund se refer la o form de orbire care

    ne reine de la experimentarea i nvarea altor culturi.

    n acest sens D. Barnlund subliniaz c oamenii nu doresc n general s depeasc graniele lumii lor

    culturale deoarece chiar la nivel incontient:

    - pentru ei a trece spre o alt cultur nu este o opiune de luat n calcul i nici nu consideraceasta o deschidere spre cunoatere;

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    20/51

    20

    - prefer pur i simplu ceea ce este vechi i familiar;- consider acest lucru periculos.

    Urmtoarele dou modele se refer la problemele acute ale comunicrii interculturale, probleme

    care includ adaptarea la o nou cultur, probleme ale comunicrii interculturale care apar n situaie

    de oc cultural.

    4. ocul tranziiei: perspectiva lui J. Bennett

    J. Bennett compar ocul cultural cu tensiunile i anxietile pe care le resimim n situaiile de

    schimbare care amenin stabilitatea vieii noastre. Ea consider c ocul cultural este o subcategorie a

    ocului tranziiei. Considerat astfel, ocul cultural este ocul tranziiei spre un cadru cultural diferit.Care sunt cauzele ocului cultural?

    - faptul c modul nostru obinuit de a vedea lumea este infirmat de numeroi stimuli verbali,nonverbali, fizici i psihologici;

    - apariia a ceea ce este numit inconsisten cognitiv: ceea ce era considerat un set consistent devalori i credine este bulversat de schimbrile exterioare.

    Care sunt consecinele ocului cultural?

    - prima noastr reacie este de a lupta pentru pstrarea modului nostru de a vedea lumea i dea-l apra n orice mod;

    - cu ct mecanismele noastre de aprare de noua cultur sunt mai intense cu att cretesentimentul alienrii (de aceea ocul cultural este considerat ca un mecanism de reacie la

    inconsistena cognitiv).

    Care sunt simptomele ocului tranziiei? (simptomele difer de la o persoan la alta, experiena

    ocului tranziiei este ntotdeauna unic, dar exist i elemente comune)

    - preocuparea excesiv pentru curenie i sntate;- stri depresive i de neputin;-

    iritabilitate;- sentimentul de a fi trdat, nelat, umilit;- dorina de ntoarcere acas i la vechii prieteni;- reacii specifice stresului fiziologic.

    Conform autorului Clyde Sergent, ocul tranziiei cunoate o serie de faze, fiecare stadiu surprinznd

    modul gradat de adaptare la noul mediu cultural:

    De ce este important, conform lui D. Barnlund, s comunicm peste graniele culturale?

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    21/51

    21

    1. Faza exploratorie lupta: ncepem cu entuziasm i cu optimism s ne implicm ntr-o autoaprarempotriva schimbrilor cerute de noutatea cultural;

    2. Faza criticfuga: devenim descurajai, tulburai i necomunicativi i putem alege retragerea dinnoua cultur ca fiind cel mai eficient mecanism de aprare;

    3. Faza de nsntoire i ajustarefiltrarea: coborm defensele i absorbim noi stimuli culturali;4. Faza de acomodareflexibilitatea: renunm la aprarea modului nostru cultural de a vedea lumea i

    devenim flexibili la perspectiva oferit de noul mediu. Ideea flexibilitii nu nseamn cedarea

    modului propriu de a vedea lumea ci adaptarea lui la schimbri.

    Strategii de adaptare la noua cultur

    J. Bennett descrie trei moduri de adaptare:

    - adaptarea monist: fie devenim nativi n noua cultur, fie ne retragem n linitea culturiinoastre;

    -

    adaptarea pluralist: ne meninem cultura proprie dar o asimilm i pe cea nou devenindastfel biculturali;

    - adaptarea interacionist: alegem poriuni din ambele culturi i devenim o mixtur aacestora.

    Pentru a evita sau limita efectele ocului cultural J. Bennett propune cteva soluii:

    - formarea unui sens ferm al propriei identiti culturale (a fi contient de propriile valori icredine culturale este o condiie pentru a nelege diferenele fa de noua cultur);

    - a nu judeca;-

    a fi capabil s ne reinem evalurile;- a evita absolutismul cultural;- a fi capabili s acceptm mai uor dect s refuzm.

    Adaptarea la o alt cultur este influenat totodat i de complexitatea cultural i empatia cultural.

    Ideea presupus de complexitatea cultural este aceea c persoanele care tolereaz uor

    complexitatea i ambiguitatea sunt mai capabile s experimenteze confortabil confuzia specific

    oricrei tranziii. Empatia cultural este definit ca utilizarea imaginaiei pentru a participa

    intelectual i emoional la o experien cultural diferit.

    Privit dintr-un punct de vedere constructiv, ocul cultural poate determina dezvoltarea personal a

    celui care l experimenteaz.

    5. Adaptarea la o nou cultur modelul lui Young Yun Kim

    Aculturarea - Deculturarea

    Atunci cnd ntlnim o nou cultur trecem printr-un proces de aculturare, ceea ce presupune

    nvarea unui nou mod de a gndi i de a ne comporta. n acelai timp trecem i printr-un proces de

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    22/51

    22

    deculturare ceea ce nseamn c trebuie s uitm anumite modele comportamentale pe care le-am

    practicat nc din copilrie.

    Experienele de aculturare i deculturare produc stres i, n cazuri extreme, chiar cderi psihice.

    Aceste experiene sunt nsoite de apariia mecanismelor defensive care fac i mai dificil adaptarea la

    noul mediu cultural. Pe de alt parte, stresul creeaz baza pentru noi experiene de nvare i estenecesar dezvoltrii personale. Astfel nct micarea psihologic a persoanelor aflate n contact cu o

    nou cultur este:

    Fiecare experien generatoare de stres nseamn de fapt o reorganizare i activare a energiei

    adaptative, stresul este o premis a dezvoltrii.

    Adaptarea la noua cultur nu se poate realiza ns n afara comunicrii. Adaptarea depinde de

    comunicare. De aceea Young Yun Kim propune termenul de competen - gazd de comunicare. Acesttermen se refer la capacitatea persoanei de a coda i decoda informaia raportndu-se la practicile

    de comunicare ale culturii-gazd i vizeaz att cunoaterea limbii culturii noi ct i cunoaterea

    normelor sociale i abilitatea de a dezvolta relaii interpersonale.

    Elementele competenei comunicative pot fi grupate n trei categorii:

    1. Competena cognitiv: cunoaterea limbii i a culturii;2. Competena afectiv: atitudinea persoanei fa de societatea gazd i fa de el nsui pus n noul

    context; abilitatea de a nelege i empatiza cu nativii culturii noi i abilitatea de a mprti cu

    acetia experienele de bucurie, umor, mnie, disperare etc.

    3. Competena comportamental sau operaional: capacitatea de a aciona sau de a exprima experiena saafectiv sau cognitiv n comunicarea cu ceilali.

    Cum se poate dezvolta competena de comunicare? Prin exerciiul comunicrii, i n special prin

    comunicarea direct.

    Viteza diferit de adaptare a persoanelor se datoreaz factorilor personali (starea de pregtire pentru o

    schimbare cultural, caracteristicile etnice, trsturi de personalitate) dar i unor factori care in de

    mediul culturii-gazd (receptivitatea societii la persoane din alte culturi, presiunea spre conformare

    cultural, fora cultural a microculturii-gazd).

    Stres Adaptare Dezvoltare

    Identificai elemente comune i difereniatoare pentru cele cinci modele ale comunicriiinterculturale.Propunei, pentru fiecare din cele cinci modele teoretice, o aezare grafic a elementelor ncadrul schemei comunicrii interculturale.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    23/51

    23

    Blocajele comunicrii interculturale la nivel individual

    Comunicarea nu este un fenomen liniar, simplu. De cele mai multe ori ntmpinm probleme ndesfurarea ei. Iat cteva bariere posibile:

    - lipsa unei strategii a comunicrii tendina multor persoane de a vorbi fr o planificare anterioar

    poate duce la distorsiuni ale mesajului sau la nenelegerea acestuia de ctre receptor;

    - premisele false se refer la tendina emitorului de a prezenta ceea ce este obinuit s spun i la

    tendina receptorului de a auzi ceea ce dorete s aud. Rezultatul l constituie un dialog al surzilor

    n care fiecare comunic de fapt cu sine nsui;

    - redundana abundena informaiilor l poate face pe receptor s nu poat selecta informaia care

    este important pentru el, rezultatul fiind neatenia;- limba necunoaterea limbii interlocutorului poate duce la imposibilitatea interpretrii mesajului.

    Cunoaterea limbii nu nseamn ntotdeauna comunicare. Prin traducere uneori se poate schimba

    total sensul sau pot exista nuane lingvistice intraductibile. Utilizarea unui limbaj simplu i clar n

    utilizarea unei alte limbi poate nsemna un plus de comunicare;

    - cultura de apartenen: fiecare cultur folosete un set de simboluri i ncarc n mod diferit

    semnificaia cuvintelor;

    -percepia celuilalt este un proces complex care presupune a utiliza n comunicare informaiile pe care

    partenerii comunicrii le ofer despre ei nii. Succesul comunicrii depinde transparena acestora

    i, implicit, de capacitatea acestora de a se citi unul pe celalalt.

    Blocajele comunicrii interculturale la nivel grupal: stereotipurile i prejudecile i

    discriminarea

    Comunicarea la nivel de grupuri culturale implic n primul rnd cunoaterea celuilalt grup, att sub

    aspectul sintalitii1ct i sub aspectul caracteristicilor sale culturale. De obicei ns, aceste trsturi

    ale grupului nu sunt uor de identificat, cunoaterea necesitnd o abordare riguroas care cere timp

    de procesare. Nu ntotdeauna ntlnirile interculturale i ntlnirile dintre grupuri n general

    beneficiaz de timp. i nici mcar de rbdarea necesar pentru a procesa profund informaia social.

    Astfel nct, pentru a face fa situaiei, cunoaterea social a identificat o cale specific pentru a iei

    din ncurctur: prejudecata i stereotipul.

    1concept care se referla ansamblul trsturilor grupului rezultate din sinteza i transpunerea grupala

    trsturilor membrilor si

    Comunicarea intercultural probleme la nivel de comunicareinterindividuali intergrupuri

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    24/51

    24

    Ce sunt stereotipurile?

    Walter Lippmann este cel care a propus termenul de stereotip pentru a sublinia rigiditatea

    concepiilor noastre n ceea ce privete cunoaterea grupurilor sociale. Existnd nc din 1798,

    termenul de stereotip nsemna matria sau clieul utilizat de tipografi pentru turnarea plumbului.

    Aplicat n plan social, termenul de stereotip se refer la imaginile referitoare la grupuri i categoriisociale care exist deja n mintea noastr i prin intermediul crora filtrm realitatea social. Conform

    lui Lippmann, noi nu vedem nainte de a defini, ci definim nainte de a vedea.

    Astfel nct, dac recurgem la o foarte scurt trecere n revist a caracteristicilor stereotipurilor, iat ce

    ar trebui s menionm:

    - sunt imagini simplificate ale grupurilor sociale pe care le ntlnim;- sunt rezultatul unei procesri pripite a informaiilor, a unei generalizri neverificate, astfel

    nct imaginea grupului poate fi una trunchiat sau eronat;

    - sunt caracterizate printr-o mare tonalitate afectiv (devenind credine sau convingerireferitoare la grupul sau cultura respectiv);

    n ceea ce privete categoriile stereotipurilor se pot preciza:

    - n funcie de acurateea procesrii: stereotipuri corecte i incorecte (stereotipurile despre out-group-uri sunt mai puin corecte dect cele cu privire la in-group-uri, iar diferenele dintre

    grupuri se accentueaz atunci cnd persoana se identific mai mult cu grupul de apartenen);

    - n funcie de utilitate: stereotipuri utile i inutile (stereotipurile corecte pot fi mai utile dectcele incorecte, cele incorecte ducnd la situaii de neadaptare sau blocare a comunicrii;

    stereotipurile n general sunt utile comunicrii cu in-group-ul care deine aceleai stereotipuri;stereotipurile genereaz competen social prin adaptarea la specificul categoriei sociale sau

    grupului vizat; sunt scurtturi necesare n situaiile de adaptare rapid);

    - n funcie de procesul cognitiv implicat n producerea lor: stereotipuri inductive (cele carepornesc de la cunoaterea mai multor indivizi din grup, identificarea unor trsturi comune i

    generalizarea acestora) i stereotipuri deductive (cele care pornesc de la prototipuri un

    individ este considerat tipic pentru o categorie i trsturile sale sunt generalizate);

    - n funcie de atitudinea pe care o genereaz: stereotipuri pozitive i negative (de obicei celepozitive caracterizeaz in-group-ul iar cele negative out-group-ul).

    Ne putem ntreba care sunt efectele stereotipurilor. Iat cteva efecte:

    a) n planul procesrii informaiei(cognitiv):- formarea memoriei sociale (definiiile date de stereotipuri selecteaz doar anumite

    informaii din realitate cele care confirm stereotipul);

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    25/51

    25

    - formarea unui anumit tip de judecat social (n care informaia despre categoria din careface parte un individ este mai important i procesat mai rapid dect informaia despre

    individul nsui);

    - atribuirile cauzale (oamenii au tendina de a face atribuiri2interne3 pentru comportamentelepozitive ale in-group-ului i pentru cele negative ale out-group-ului).

    b) n planul afectiv:- stereotipurile, prin pozitivitatea sau negativitatea lor, genereaz emoii i stri afective tipice

    la ntlnirea cu grupurile stereotipizate;

    - stereotipurile genereaz o stim de sine pozitiv sau negativ ca urmare a comparaiei socialecu alte grupuri (conform teoriei identitii sociale discutate n cursul anterior, este normal s

    utilizm stereotipuri negative cu privire la out-group-uri ntruct acest lucru ne ofer

    posibilitatea unei comparri sociale cu rezultat pozitiv pentru in-group, deci o stim de sine

    mai ridicat)c) n plan comportamental:- efectele comportamentale cele mai evidente n plan comportamental sunt considerate

    comportamentele discriminatorii. Stereotipurile servesc drept justificare pentru aceste

    comportamente.

    Ce sunt prejudecile?

    Prejudecile se situeaz la nivelul judecilor cognitive i al reaciilor afective. Rezultatul acestui mod

    de gndire este de obicei un stereotip. Relaia dintre prejudecat i stereotip este una de cerc vicios(prejudecile genereaz stereotipuri iar acestea, la rndul lor, constituie de obicei premise n judecata

    social care astfel devine pre-judecat). Sunt moduri de judecat sincopat din punct de vedere al

    acurateei logice. Specificul lor const n salturile cognitive i graba de a ajunge la concluzii fr a ine

    cont de caracterul necesar i suficient al premiselor. (dac vom ntlni un scoian, prejudecata noastr

    va funciona astfel: scoienii sunt zgrcii, acesta este un scoian, deci aceast persoan este zgrcit; este evident

    cum stereotipul intervine ca premis necesar a raionamentului, dar nu exist rbdarea pentru a

    verifica i caracterul suficient al acesteia este posibil ca acesta s nu fie un exemplar tipic).

    Ce este discriminarea?

    Discriminarea reprezint un comportament negativ fa de indivizii membri ai unui out-group despre

    care avem prejudeci (Davidio & Gaertner). Ea const n a face diferene ntre grupuri, unele

    2atribuirea se refer la convingerea oamenilor cu privire la cauzele care au generat un anumit comportament alunei persoane sau al unui grup.3atribuirea intern se refer la convingerea conform creia cauza unui comportament observat ine detrsturile unei persoane sau de caracteristicile unui grup i nu de circumstane externe.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    26/51

    26

    grupuri primind mai multe drepturi dect altele. De aceea se vorbete despre existena a dou tipuri

    de discriminare:

    - discriminarea negativ (cnd impunem o distan social ntre noi i ceilali sau cndoferim mai puine drepturi unui out-group);

    - discriminarea pozitiv (aprut de obicei ca reacie deliberat la cea negativ pentru adiminua efectele acesteia: un grup defavorizat datorit discriminrii primete mai multe

    drepturi dect cele nediscriminate ca handicap n sensul utilizat n cursele hipice).

    Discriminare presupune impunerea unei distane sociale. Aceast distan poate fi impus n mod

    deliberat i recunoscut verbal (discriminarea manifest) sau nerecunoscut verbal, cnd distana

    social se manifest doar prin comportamente necontientizate i negate de persoana n cauz

    (discriminarea latent: cazul persoanei care afirm c nu este rasist dar evit s stea pe aceeai

    banchet n autobuz cu un negru). Discriminarea latent este o form de discriminare subtil, rezultat

    al politicilor antirasiste dezvoltate n diferite state care au creat o imagine negativ persoanelor rasiste,acestea recurgnd doar la tendine de faad n ceea ce privete grupurile discriminate, neschimbndu-

    i, de fapt, convingerile lor profunde.

    Modaliti de ameliorare a comunicrii interculturaleO modalitate generalizat, care vizeaz blocajele comunicrii att la nivel individual ct i grupal, o

    reprezint contientizarea.

    n ceea ce privete prejudecile i stereotipurile, iat cteva modaliti mai cunoscute utilizate n acestsens (modaliti care pot fi adaptate i la contextele educaionale):

    - contactul cu membrii contra-stereotipici din out-group-ul respectiv;- fenomenul de diluie (tendina persoanelor de a se ndeprta de ateptrile stereotipe atunci

    cnd trebuie s judece un individ despre care ele dein informaii fr vreo valoare real,

    informaii-balast. Aceasta nseamn c dac se adaug, pe lng informaiile categoriale, i

    informaii chiar inutile despre individ, influena stereotipului referitor la categoria din care

    face parte scade);

    - dorina de a depi stereotipul presupune abandonarea de ctre individ a tiparului de avarcognitiv pentru a prelua modelul tacticianului motivat;

    - contactele intergurpuri;- cooperarea i scopurile comune (crearea interdependenei pozitive specifice lucrului n

    echip sau eliminrii unui inamic comun);

    - recategorizarea (descoperirea similitudinilor i categoriilor comune).

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    27/51

    27

    Acestea sunt doar cteva modaliti de rezolvare a problemelor de comunicare n situaii

    interculturale. Nu poate fi de neglijat, atunci cnd vorbim de situaii educative, rolul cadrului didactic

    care reprezint un model comportamental (se spune c orice credin se aprinde doar dintr-o alt

    credin: n cazul educaiei interculturale nu ne putem atepta s apar atitudini interculturale adecvate

    la elevi dac acestea nu exist la profesor ). De asemenea, in situaii mai dificile, n care pot apreaconflicte interculturale, rolul cadrului didactic poate fi cel de negociator sau mediator. n acest sens, n

    anexele acestui curs vei identifica informaii cu privire la negociere i mediere care v vor putea fi

    utile n situaiile mai sus menionate.

    1. IntroducereDobndirea competenelor de management al conflictelor, ca fenomene inerente situaiilor de

    interaciune social, poate fi asociat cu exersarea principalelor virtui necesare adaptrii optime i

    dezvoltrii armonioase a fiinei umane: nelepciunea, dreptatea, tria i autocontrolul (McCollum et.

    al, 2009). Din moment ce conflictele sunt inevitabile, nu prezena/absena lor este ceea ce ar trebui

    s ne preocupe pentru o bun adaptare, ci modul n care ne raportm la ele i caracterul constructiv

    sau distructiv pe care l dobndesc. Astfel, dac la apariia unui conflict prile implicate dispun de

    atitudini favorabile rezolvrii, precum i de o experien n acest domeniu, aceast situaie va putea fiexploatat ntr-un mod pozitiv. ns, dac un conflict aprut este tratat neadecvat (comunicare

    defectuoas, acuzarea prii adverse, dominare) exist riscul ca el s conduc la efecte negative i laescaladare. De aceea, educarea n vederea abordrii corespunztoare a conflictelor reprezint un

    mijloc important de prevenire i reducere a violenei n mediul colar. Cele mai multe dintre lucrrile

    care trateaz problematica conflictelor colare se centreaz pe principiile de dezvoltare a unor

    programe educative adaptate vrstelor colare, care au ca obiective: nvarea socio-emoional,

    dobndirea abilitilor de comunicare, dobndirea competenelor de negociere a conflictelor,peer medierea etc.

    2. Niveluri de analiz a procesului conflictual

    Trei aspecte sunt importante n analiza procesului de rezolvare a unui conflict: 1. tipul de

    comportament al individului n faa conflictului i n conflict; 2. factorii care au impact asupra conflictului i rezolvrii

    lui i 3. modele ale rezolvrii conflictului (Stoica-Constantin, 2004). Analiza procesului de rezolvare a

    conflictelor depinde de nivelul la care acestea apar ntr-o organizaie (De Dreu & Gelfand, 2008).

    Astfel, dac avem n vedere nivelul individualal organizaiei colare, procesul de rezolvare a conflictului

    este influenat de motivaia, procesele cognitive i strile afective, precum i de tendinele deabordare a conflictelor de ctre persoanele implicate. Modul n care a fost rezolvat conflictul la nivel

    Metode i strategii de rezolvare a conflictelor n mediul colar

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    28/51

    28

    interindividual are consecine asupra strii de bine, flexibilitii cognitive i creativitii persoanelor.

    La nivelul colectivelor i grupurilor colare, procesul rezolvrii conflictelor depinde de stilurile de

    conducere, de negocierea poziiilor heterogene i de comunicarea n grupurile mici, iar consecinele

    managementului acestora pot fi pozitive (inovaia, creterea performanei n echip, satisfacia) sau

    negative (agresivitatea sau escaladarea). Conflictele la nivel organizaional sau ntre organizaii sunt de

    competena factorilor de conducere i apar n special n situaiile de fuziuni.

    n cursul de fa vom acorda un spaiul privilegiat demersului de rezolvare a conflictelor

    interpersonale, care poate fi adaptat i n diverse situaii de grup. De asemenea, n dezvoltarea acestui

    subiect ne vom centra mai mult pe conflictele simetrice (acele conflicte care apar ntre pri relativ

    similare) i pe cteva modaliti de soluionare preferabile: negocierea, metoda victorie-victorie,medierea.

    ImportantCum decidem dac s ne angajm n rezolvarea unui conflict sau, dimpotriv, s-l evitm?

    Exist situaii n care evitarea unui conflict este de dorit, dar i situaii n care se impuneimplicarea n rezolvarea acestuia. Criteriile de mai jos ne pot servi ca fundament n luarea deciziei de ane angaja sau nu ntr-un conflict:

    Gradul de implicare n relaia cu cealalt parte Dac este o persoan important pentru tine trebuies te angajezi n rezolvarea conflictului.

    Importana mizei conflictului De exemplu, dac este vorba de nclcarea unor valori sau drepturiproprii, angajarea n rezolvarea conflictului este necesar.Evaluarea resurselor proprii n raport cu costurile rezolvrii conflictului Dac nu dispui de energiai competenele necesare rezolvrii unui conflict, evitarea poate deveni strategia alternativ.

    Contientizarea consecinelor unui conflict i asumarea acestora De exemplu, dac ncercnd s

    rezolvi un conflict, i sunt aduse prejudicii pe care nu poi s le supori, evitarea este o strategie maibun dect angajarea.

    Punerea n balan a beneficiilor angajrii n conflict cu cele asociate evitrii lui Uneori angajarea n

    conflict este absolut necesar pentru meninerea stimei de sine sau pentru afirmarea convingerilor idrepturilor proprii, chiar dac se produc pierderi la nivel material. Alteori ns, evitarea este ostrategie mai bun, deoarece ea nu afecteaz sentimentul valorii proprii.

    3. De ce trebuie s rezolvm eficient conflictele colare?

    Indiferent c este vorba de conflicte ntre cadrele didactice, ntre cadrele didactice i elevi, ntre

    elevi sau ntre grupuri de elevi, modul i gradul de rezolvare a unui conflict are efecte asupra a dou

    dimensiuni importante pentru buna funcionare a unei organizaii colare: procesele de interaciune i

    performana. De exemplu, dac un conflict se rezolv astfel nct prile implicate au avut un ctig, ele

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    29/51

    29

    vor avea sentimente pozitive de confort, apartenen la organizaie sau grup i eficien personal.

    Dimpotriv, dac un conflict s-a rezolvat prin cedarea uneia dintre pr i, este posibil s apar mai

    trziu resentimente, frustrri i chiar scderea performanei, prin diminuarea motivaiei i a ncrederii

    n sine, a iniiativei i implicrii n activitile de nvare, prin sabotarea obiectivelor colare.

    Lund n considerare nivelul de analiz (interindividual, de grup, intergrup, organizaional) i tipul

    de conflict, De Dreu i Gelfand (2008) clasific strategiile de management al conflictelor n:

    - aciuni unilaterale: constrngerea, evitarea, cedarea etc.;- aciuni comune prilor implicate: negocierea, rezolvarea de probleme etc.;- aciuni ale unei tere pri: arbitrajul, intervenia justiiei etc.;

    Pentru alegerea celei mai eficiente strategii trebuie s se in cont de tipul de conflict, dar i de

    timpul pe care l avem la dispoziie. De exemplu, cercetrile au artat c negocierea unui compromis

    i demersul de rezolvare a problemei sunt mai eficiente n cazul conflictelor de interese (bazate pe

    resurse) dect n cazul celor care implic valori i convingeri. n acest din urm caz, evitarea i

    reprimarea par mai adecvate. n conflictele socio-cognitive, unde scopul este nvarea i gsireaadevrului, utilizarea unor strategii constrngtoare poate fi mai util dect n cazul conflictelor de

    interese. De asemenea, conflictele cu durat scurt (denumite i dispute) implic adesea interese care

    pot fi negociate, n timp ce conflictele cu durat lung au la baz valori, convingeri diferite i sunt maigreu de rezolvat prin negociere.

    a. Stiluri de abordare a conflictelor

    ntre contientizarea apariiei unui conflict i adoptarea comportamentelor necesare rezolvrii

    acestuia intervin, aa cum se observ n modelul lui Robbins (1998), inteniile prilor implicate.

    Aceste intenii depind de un anumit stilul pe care l-a dezvoltat persoana n decursul experienei sale

    n situaiile conflictuale. Exist n literatura de specialitatea mai multe clasificri ale stilurilor deabordare a conflictelor, n funcie de: implicarea/nonimplicarea prilor n rezolvare; preocuparea

    prilor pentru sine sau alii; orientarea spre cooperare sau asertivitate etc. Redm din inventarulclasificrilor doar dou care s reprezinte suportul pentru dezvoltarea unor strategii de rezolvare.

    Cercettorii din acest domeniu recomand, pentru obinerea unor consecine favorabile, utilizareamai multor stiluri n tratare a diverselor tipuri de conflicte cu care ne confruntm de-a lungul

    timpului, dar i combinarea acestora n aceeai situaie conflictual.Helena Cornelius i Faire Shoshana (1996) au inventariat mai multe deprinderi/stiluri de raportare

    la conflicte, pe care oamenii le-au dezvoltat n decursul timpului, n raport cu situaiile n care au fost

    implicai. Abandonulreprezint deprinderea de retragere fizic sau emoional dintr-un conflict, fie din teama

    confruntrii, fie pentru c persoana crede c nu mai are de spus nici un cuvnt n acea situaie.Este adeseori utilizat, contient sau nu, pentru a face pe cineva s se rzgndeasc. Dei, la oprim vedere pare o atitudine neleapt, prin retragere o situaie problematic se poate agrava.

    Reprimarea reprezint refuzul de accepta existena unui conflict i se explic prin dorina persoaneide a avea pace cu orice pre. Reprimarea are efecte negative att asupra persoanei care neag, ct i

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    30/51

    30

    asupra interlocutorului, atunci cnd dezacordul existent afecteaz buna funcionare a relaiei.Reprimarea unui conflict puternic mpiedic explorarea aspectelor sale importante,autocunoaterea i intercunoaterea, precum i rezolvarea unor probleme concrete ale vieii celorimplicai.

    Stilul victorie/nfrngere se centreaz pe perspectivele proprii i pe dorina de a ctiga. Este oconfruntarea de fore, n care una din pri ajunge n avantaj, iar cealalt pierde. ntruct apare nrelaiile dintre persoane cu statute inegale, putem s-l ntlnim adesea i n relaia profesor-elev.Chiar dac acest stil pare benefic pentru cel care ctig, pot aprea efecte negative ulterioare:nvinsul poate s nu suporte o decizie care s-a luat fr s se in seama de el i, ca atare, va refuzacooperarea i chiar va ncerca sabotarea ei.

    Compromisuleste o deprindere de a rezolva conflictele prin realizarea unor concesii reciproce. Deipare o modalitate echitabil de a trata un conflict, pentru c fiecare ctig ceva i fiecare pierdeceva, este posibil ca din mrinimie o persoan s cedeze mai mult. De asemenea, nu ntotdeaunapierderile suferite sunt agreate de cei implicai, unii considernd c ar fi meritat totui mai mult.Compromisul este adesea utilizat n relaiile sociale, dar nu este modalitatea cea mai eficient derezolvarea a tuturor conflictelor.Abandonul, reprimarea, victorie/nfrngere i compromisul sunt cele mai rspndite stiluri de

    abordare a conflictului. Fiecare dintre aceste stiluri sunt adecvate n anumite situaii sau momente, daravem nevoie de antrenament i flexibilitate pentru a valorifica la maximum acest repertoriu i pentrua ne adapta.

    Stilul victorie/victorie este mai puin utilizat de cei care nu au cunotine i competene n domeniulrezolvrii conflictului. El presupune rezolvarea problemei care a produs conflictul ntr-un modreciproc avantajos pentru cei implicai. n urma rezolvrii fiecare este nvingtor, pentru c soluiai satisface integral pe ambii.

    Aplicaie Stiluri de abordare a conflictelor (adaptarea dup Cornelius & Faire,1996)Citii afirmaiile de mai jos i apreciai, pe baza acestora, ct de bine vi se potrivete un

    anumit stil de abordare a situaiilor conflictuale.

    Abandonn conflict, dumneavoastr: ncetai s mai discutai

    Plecai bosumflat V retragei jignit Cptai resentimente V indispunei Spunei c vei pune piciorul n prag mai trziu V spunei c sunt doar chestiuni de serviciu O tiai de pe lista de parteneri/ prieteni

    Compromisuln conflict, dumneavoastr: Meninei prietenia

    Descoperii ceea ce este corect mprii avantajele n mod egal Evitai a fi dictatorial sau a v prevala derangul pe care l deinei Dobndii ceva pentru dvs. Evitai ciocnirea de voine Renunai puin, pentru a v pstra relaia

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    31/51

    31

    Reprimarean conflict, dumneavoastr: Acionai de parc nu ar exista nici o problem l suportai rbdtor de dragul linitii V reproai ulterior c v-ai pierdut cu firea V folosii farmecul pentru a v sustrage, a

    scpa Nu spunei nimic pe moment, dar o coaceidup aceea V stpnii toate tririle negative

    Victorie/victorien conflict, dumneavoastr: Formulai clar problema care v nemulumete Identificai prile directe i indirecte implicate V gndii la nevoile proprii, dar i la aleceluilalt

    Gsii mai multe soluii alternative pentrurezolvare Cooperai cu cellalt/ceilali implicat/implicai l tratai pe cellalt cu respect i consideraie Negociai reciproc avantajos

    Victorie/nfrngeren conflict, dumneavoastr: Acordai importan necesitii de a demonstrac cellalt greete Stai mbufnat pn cnd cellalt se rzgndete Strigai la el pn cnd l facei s tac Devenii violent fizic

    Refuzai s primii rspunsul nu nclcai legea Ieii deasupra prin iretenie sau isteime Aducei aliai care s v acopere spatele Pretindei ca cellalt s se dea btut pentru a vsalva relaia

    Thomas i Timon (1985, apud Robertson, 2002) au elaborat un model teoretic privindprincipalele modaliti de abordare a conflictelor, care poate fi aplicat i n cadrul managementuluiclasei. Potrivit celor doi autori, comportamentele noastre atunci cnd suntem n conflict cu alii suntinfluenate de dou caracteristici ale personalitii: atitudinea cooperativ i asertivitatea. Lund n

    considerare aceste dou dimensiuni, putem identifica cinci moduri de raportare la conflicte (fig. 2):

    Figura 1. Modaliti de abordare a conflictelor (tradus i adaptat dup Thomas i Timon, 1985, apudRobertson, 2002, p. 22)

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    32/51

    32

    Competiie: persoana care are acest tip de raportare la conflict nu dorete cooperarea i manifestdorina de a afirma propriile drepturi.

    Acomodare: persoana care abordeaz conflictul n aceast manier are tendina de a rspundecerinelor celuilalt n defavoarea respectrii drepturilor sale.

    Evitare:persoana care are tendina de a se comporta astfel n situaiile de conflict este lipsit deasertivitate i evit cooperarea din teama de confruntare.

    Colaborare:persoana care are acest mod de raportare la conflict (opus evitrii) are dorina de a gsio soluie care s fie satisfctoare pentru ambele pri.

    Compromis:acest tip de abordare a conflictului presupune gsirea unei soluii care ofer doar parialsatisfacie celor dou pri. i atitudinea cooperativ i asertivitatea sunt moderate.

    Aplicaie

    Mai jos avei prezentat o situaie conflictual care s-a declanat la un moment dat ntr-unliceu ntre un elev i un profesor. Sunt prezentate i rezolvrile posibile prin stilurile deabordare a conflictelor descrise mai sus.

    Cristi este elev n clasa a XI-a la un liceu industrial i i dorete s urmeze facultatea depsihologie sau filosofie. Ar vrea s afle rspunsuri pentru nenumratele ntrebri care l frmnt. Deaproape un an este n conflict cu profesorul de psihologie. Incidentul care a declanat conflictul s-aprodus n timpul orei de psihologie. Colegul su X obinuia s fac pe bufonul la aceast or,perturbnd activitatea de predare.Profesorul reacioneaz(nu pentru prima dat) fa de elevul X: Dac mi mai deranjezi ora, saripe geam.

    Cristi(revoltat): Nu aa vorbete un profesor de psihologieProfesorul: Dar de cnd eti tu avocatul colegului tuCristi(agresiv): De cnd exist profesori care nu tiu s vorbeascProfesorul: Cum ndrzneti s-mi ii tu mie lecii? Dac te crezi aa detept, vino la tabl irspunde la lecie!Comportamentul lui Cristi la urmtoarele ore de psihologie: sfideaz profesorul, nu ia notie, mestecgum i face baloane din ea, pe care le sparge apoi fcnd zgomot (comportamentul a fost descris deprofesor).Comportamentul profesorului fa de Cristi: l ignor, l elimin de la ora sa, uneori l pune s rspund laora i, cum acesta de obicei nu este pregtit, primete not proast sau este ironizat (n felul n care

    te pregteti sunt mai mult ca sigur c vei ajunge un bun psiholog). A cerut n consiliul profesoralscderea notei la purtare pentru comportamentul necorespunztor al elevului la ore i pentru numrulmare de absene.

    Modaliti de abordare a conflictului (din perspectiva elevului)Abandon:Dup cteva zile de la izbucnirea acestui conflict, Cristi absenteaz de la toate orele, stnchis n cas fr s doreasc s ia contact cu nimeni. El refuz comunicarea de orice tip.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    33/51

    33

    Reprimare: Dup acest conflict, Cristi a ncercat s-i stpneasc emoiile negative, se comportnormal, fr s ia n seam comportamentul agresiv al profesorului. Reuea chiar s ignore toateneplcerile ce apreau ora de psihologie, din dorina de a fi linite.Victorie-nfrngere:Dup cteva zile, Cristi s-a certat ntr-o modalitate agresiv cu profesorul, astfelnct elevul a ajuns la director pentru a reclama lipsa de profesionalism a cadrului didactic (aducnd

    ca martori pe cei mai muli dintre colegii si). Directorul a adus o mustrare scris profesorului depsihologie.Compromis:Cei doi au stat de vorba ntr-o pauz i au convenit c, pentru a pstra un echilibru ncadrul procesului de predare-nvare, Cristi ia notie la or i nu mai mestec gum n mod sfidtor,iar profesorul nu-l mai elimin de la or i nu-i mai ofer n fiecare or note proaste).Victorie-victorie: Cristi i profesorul gndesc c printr-o relaie de cooperare vor putea depiconflictul aprut ajungnd la o soluie constructiv pentru ambele pri.

    b. Negocierea ca modalitate de rezolvare a conflictelor colare

    Negocierea reprezintforma fundamental de rezolvare a disputelor i implic o discuie ntre pri, n vederea

    ajungerii la o nelegere (Encyclopedia of Conflict Resolution). Caracteristicile eseniale ale negocierii sunt

    dialoguli intenia prilor de a rezolva disputa. Cu toate c tehnica negocierii a fost adesea asociat cu

    domeniul afacerilor i al politicii, ea poate fi utilizat n cele mai mici nenelegeri cotidiene, provocate

    de diferene ntre nevoi, interese, resurse materiale. Scopul este luarea unei decizii comune,

    consimirea prilor la un anumit rezultat. n negociere, fiecare parte are nevoie de cealalt pentru aatinge obiective pe care nu le-ar putea atinge singur. Prin urmare, negocierea nu este posibil atunci

    cnd prile au poziii rigide, cnd sunt puse n joc valori i convingeri fundamentale, cnd una din

    pr

    i nu vrea s se implice n rezolvarea conflictului etc. Dac se respect anumite principii

    i reguli,negocierea este o modalitate eficient de rezolvare a conflictelor, deoarece pr ile implicate au

    posibilitatea de a controla cursul procesului conflictual i rezultatele acestuia.

    Exemple de situaii din mediul colar n care se poate utiliza negocierea:stabilirea perioadei concediului (vrei

    s mergei n concediu i ai aflat de la conducere c n acea perioad sunt activiti n coal);

    obinerea unei sli de clas (vrei s realizai un proiect cu elevii i avei nevoie pentru o lun de un

    anumit spaiu pe care l deine deja un coleg) , activitile extracolare (vrei s realizai mai multe

    activiti extracolare care presupun resurse financiare din partea prinilor, dar acetia susin c nudispun de ele etc.)

    Condiii ale negocierii

    Necesitatea de a flexibiliza poziiile de plecare ale prilor; Contientizarea i controlul prejudecilor i stereotipurilor proprii i ale celuilalt; Precizarea clar a scopurilor i obiectivelor negocierii (pornind de la scopurile i obiectivele

    prilor);

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    34/51

    34

    Alegerea i dezvoltarea unei strategii de negociere (acomodare, competiie, cooperare, ocolire); Planificarea riguroas a procesului de negociere;

    Dei orice negociere ar trebui s conduc n final la cooperare, sunt cunoscute n literatura de

    specialitate dou abordri: negocierea distributiv (competitiv) i negocierea integrativ (cooperant). n

    negocierea distributiv centrarea este pe valorile susinute sau pe mprirea resurselor. Scopul prilor

    este s obin ct mai mult din resursele existente (pe care le consider limitate), iar rezultatul va

    depinde de cine este cel mai dur n negociere. Unele situaii impun acest tip de negociere, ns, pelng faptul c nu este etic, aceast tehnic poate fi contraproductiv pe termen lung. De exemplu,

    n coli exist adesea resurse materiale limitate. Se ntmpl ca n timpul negocierilor ntre cadrele

    didactice i conducere s ctige cei din urm prin duritate, dar acest ctig se refer la rezultate i nu

    la relaii. ns pe termen lung relaiile interpersonale se pot deteriora, tensionnd climatul

    organizaional. Pentru a fi eficient negocierea distributiv trebuie s utilizeze cteva tactici:

    - Atitudine iniial de deschidere, care diminueaz duritatea prii opuse;- Oferte iniiale care s permit apoi realizarea unor concesii;- Refuzul unor oferte care nu sunt convenabile venite de la cealalt parte;- Realizarea unui angajament final.

    Convingerea unora c utilizarea tacticilor dure i manipulative (ofertele extreme, fenta, intimidarea

    etc.) este un atu al negocierii distributive nu este confirmat de cercetrile din domeniu. Dac prile

    implicate n negociere sunt bine pregtite i cunosc aceste tactici, pot reaciona la ele ntr-un mod

    care s devin contraproductiv pentru cel care le-a iniiat. Una din tacticile dure este realizarea unei

    oferte extrem de mare sau de mic, cu scopul de a-l determina i pe celalalt s fac la fel. Fenta se

    utilizeaz prin amplificarea importanei unor aspecte nesemnificative pentru a le putea folosi apoi laschimb. De exemplu, un profesor poate s-l roage pe un altul s favorizeze un elev la not,

    spunndu-i c i el l-a ajutat atunci cnd i-a oferit bibliografia pentru examenul de definitivat.Abordarea integrativ a negocierii se centreaz pe identificarea unor soluii constructive, reciproc

    avantajoase pentru pri. Acest tip de negociere se mai numete i victorie-victorie sau ctig-ctig i

    presupune colaborarea prilor pentru satisfacerea nevoilor, intereselor puse n joc. ntruct acest tip

    de negociere se dovedete a fi foarte eficient att pentru rezultate, ct i pentru pstrarea relaiei, lvom dezvolta n cele ce urmeaz.

    c. Rezolvarea conflictelor prin metoda victorie-victorie

    Metoda victorie-victorie este o atitudine de fairplay n relaiile umane, un principiu etic, dar i un

    instrument de permanentizare a pcii obinute i mpiedicare a reactivrii conflictului (Stoica-Constantin, 2004 p. 199). Preocuparea pentru a dezvolta atitudinile i abilitile de abordare victorie-

    victorie este important pentru formare caracterului i pentru dezvoltarea armonioas a personalitii.

  • 8/13/2019 Curs Educatie Interculturala

    35/51

    35

    ImportantEtapele specifice abordrii victorie/victorie (Cornelius & Faire, 1996)Formularea problemei Care este problema?

    Identificarea prilor implicate n conflict (direct i indirect) Cine este implicat n conflict?Cunoaterea nevoilor prilor Ce vor cei aflai n conflict?

    Gsirea punctelor de ntlnire a nevoilor Care sunt interesele comune? Exist preferine care pot ficonciliate? Care sunt valorile subsumate unei viziuni comune?

    Gsirea unor soluii alternative care s rspund nevoilor celorlimplicai

    Alegerea unei soluii acceptate de pri transformarea adversarului n partener.

    Transpunerea n practic a soluiei alese Cine face? Ce face? Cnd Face?

    Aplicaiei (facultativ)Mai jos avei prezentat modalitatea de abordare victorie-victorie n cazul conflictului dintreCristi i profesorul de psihologie (prezentat mai sus la seciunea stiluri de abordare aconflictelor)Profesorul i propune s rezolve ntr-un mod constructiv conflictul cu elevul.Formularea problemei: comportamentul indezirabil a lui Cristi i lipsa unei relaii bazate pe respect dintreacesta i profesorul de psihologie.Prile implicate: profesorul de psihologie, Cristi i, indirect, ceilali elevi din clas.Nevoile lui Cristi

    : posibilitatea de a afla de la profesor rspunsuri la problemele ce-l frmnt; suportuloferit de profesor pentru a se orienta spre admiterea la facultatea de psihologie, consideraie dinpartea profesorului pentru elevii si.Nevoile profesorului de psihologie: ntemeierea unei relaii bazat pe respect cu elevii si; consideraia i

    preuirea din partea elevilor, nevoia de a preda n linitePunctele comune: prile doresc evitarea unui conflict generalizat, n care s fie implicai prinii,

    directorul de coal, mass media. Ambii doresc ca relaia s fie una de respect reciproc.Soluie: profesorul va aloca cteva minute din fiecare or de psihologie discuiilor pe teme libere, alesede Cristi i colegii si, iar acetia din urm vor pstra linitea i disciplina pe parcursul minuteloralocate predrii leciilor noi.

    Putei gsi i alte soluii reciproc avantajoase?

    Harta rezolvrii conflictului

    Pentru a contientiza nevoile i temerile proprii i ale celeilalte pi implicate n conflict, Cornelius

    i Faire (1996) au propus reprezentarea acestora ntr-o hart care s per


Recommended