+ All Categories
Home > Documents > CURS DE OMILETICA

CURS DE OMILETICA

Date post: 23-Feb-2016
Category:
Upload: hank
View: 141 times
Download: 16 times
Share this document with a friend
Description:
CURS DE OMILETICA. SEMINARUL BIBLIC PENTICOSTAL SUCEAVA. Conținut. Noțiuni introductive Predicatorul (mesagerul): Personalitatea predicatorului Chemarea predicatorului Pregătirea predicatorului. II. Predica (alcătuirea mesajului):. Definiția , importanța și obiectivele predicii - PowerPoint PPT Presentation
204
CURS DE OMILETICA SEMINARUL BIBLIC PENTICOSTAL SUCEAVA 1
Transcript

CURS DE OMILETICA

CURS DE OMILETICA

SEMINARUL BIBLIC PENTICOSTAL SUCEAVA

1Coninut

Noiuni introductive

Predicatorul (mesagerul):Personalitatea predicatoruluiChemarea predicatoruluiPregtirea predicatorului

2II. Predica (alctuirea mesajului):Definiia, importana i obiectivele predicii Pregtirea pentru predicTextul biblicTitlul prediciiSubiectul Planul de predic IntroducereaPropoziia de tranziieDiviziunile prediciiDiscuia prediciiCitatele i ilustraiunileAplicaia i ncheiereaClasificarea predicilorPredica expozitivPredica textualPredica topicPredicile ocazionale

3III. Predicarea (expunerea mesajului)

Expunerea prediciiStilulExpunerea verbalLimbajul non-verbal

ANEX: Elemente de hermeneutic

4Omiletica o disciplin teologic

Omiletica este o disciplin a teologiei practice care studiaz:metodologia alctuirii i expunerii unei prediciprincipiile dezvoltrii personalitii i abilitii necesare predicatorului

5Termenul omiletic

Omiletic - provine din: verbul grec. omilein = a sta de vorb, a comunica prin...subst. grec. omilia = conversaie, comunicare (termen consacrat pentru predic ncepnd cu Origen, 185-254)

6Omilein - un termen biblic

n original, NT folosete termenul omilein de 3 ori:Lc. 24.14: vorbeau unul cu altul despreFapte 20.11: vorbind cu ei multFapte 24.26: vorbea cu el7Definiii ale omileticii

Omiletica este tiina propovduirii Cuvntului (V. Talpo)

Omiletica este tiina care trateaz natura, clasificarea, analiza, construcia i compoziia unei predici (A. Popovici)

Omiletica este tiina pregtirii i predrii unui discurs bazat pe Scriptur ( J.A. Broadus)

8Definiii ale omileticiiOmiletica este acea disciplin a teologiei practice, care se ocup cu teologia i cu teoria predicii, cu scopul de a constata i descrie n mod sistematic i metodic, n ce condiii se poate nelege i cum poate fi fcut neleas pentru comunitate solia Sfintelor Scripturi (E.G. White)

Omiletica este disciplina teologic (practic), n care se expun sistematic principiile, metodele i procedeele alctuirii i rostirii predicilor. (C.V. Roske)

9Opinii privind necesitatea studierii omileticiiPrima opinie: studierea omileticii nu este necesar, ntruct:vechii notri predicatori n-au studiat niciodat omiletica, dar au fost mbrcai cu putere de sus n predicarepregtirea uman i inspiraia divin sunt doi factori care se exclud reciprocpregtirea predicii l transform pe predicator ntr-un robot insensibil la nevoile asculttorilor

Aceast opinie este greit, ntruct are la baz o fals concepie despre omiletic

10A doua opinie: studierea omileticii este necesar, ntruct omiletica este, n acelai timp:un dar: chemarea i mputernicirea pentru predic le d Dumnezeuo tiin: omiletica ofer predicatorului cunotinele necesare mbuntirii calitii predicriio art: eficacitatea aplicrii cunotinelor omiletice depinde de predicator

11Termeni biblici pentru predicator

n NT, predicatorul este numit:propovduitor (1 Tim. 2.7)slujitor al Evangheliei (Efes. 3.6-7)slujitor al lui Hristos (1 Cor. 4.1)ispravnic al tainelor lui Dumnezeu (1 Cor. 4.1)trimis mputernicit al lui Hristos (2 Cor.5.20)lucrtor mpreun cu Dumnezeu (1 Cor. 3.9)pescar de oameni (Mat. 4.19) etc.

12Fundamentele predicatorului

caracterul suchemarea sapregtirea sa

13Calificri spirituale ale unui predicator

s fie nscut din nous fie un om plin de Duhul Sfnts fie animat de dragostea lui Dumnezeus iubeasc sufletele oamenilors fie un om al rugciuniis fie un bun cunosctor al Biblieis posede nsuiri morale ireproabile: integritate, puritate moral etc.14Calificri intelectuale ale unui predicator

s dobndeasc o cultur general ct mai bogats aib o bun memories-i dezvolte o imaginaie pozitivs-i dezvolte un spirit de observaie adecvats fie apt pentru lucrare (sub aspect spiritual, fizic, intelectual etc.)

15Chemarea predicatorului

Chemarea predicatorului este:invitaia divin, personal, de a se consacra propovduirii Evanghelieinzestrarea divin pentru a vesti Evanghelia

16Adresarea chemrii predicatoruluiDumnezeu cheam pe predicator n mod personal, specific i suficient de clar, prin:ndemnul pus de Duhul Sfnt n inima lui (foc luntric Ier. 20.9)versete date de Duhul n timpul citirii devoionale a Bibliei (Osea 6.3; Ioan 7.17)sfatul unor credincioi spirituali (Gal. 2.2)intervenii speciale ale Duhului (Fapte 13.2) etc.

17Confirmarea chemrii predicatorului

Chemarea predicatorului trebuie s fie recunoscut i de alii, pe baza ctorva dovezi:ungerea de sus (nzestrare special) zelul sfnt manifestat n lucrareroadele evidente

18Pregtirea predicatorului

Pregtirea predicatorului presupune atingerea a dou obiective: preocuparea permanent pentru formarea i meninerea personalitii sale nsuirea i perfecionarea abilitilor privind ntocmirea i expunerea predicii

19Definiii ale prediciiPrin predic nelegem proclamarea personal, verbal a Cuvntului lui Dumnezeu, sub mputernicirea Duhului Sfnt, cu scopul de a convinge pe oameni s se ntoarc la Dumnezeu, s creasc n harul Su i s triasc o via mbelugat n Domnul Isus Hristos (I. Feher).

Predica este Cuvntul lui Dumnezeu, rostit de El nsui prin intermediul serviciului unui om chemat pentru aceasta n biserica sa, care n libertatea i responsabilitatea sa explic un anumit text biblic pentru oamenii din secolul su (Karl Barth).

20Definiii ale prediciiPredica este prezentarea Cuvntului ntrupat, din Cuvntul Scris, prin Cuvntul Rostit" (Bernard Manning). Predica este aintirea privirilor asupra Celui Rstignit; este artarea, demonstrarea puterii lui Dumnezeu spre mntuire, n vederea zidirii Bisericii" (Galeriu). Prezena Domnului Isus n predic, face din cuvnt Cuvnt... cci fr El, pctoii rmn tot pctoi" (Rudolf Bohren). Predica este singura ceremonie sau liturgie lsat de Hristos" (M. Luther). Predica nseamn adevr prin personalitate (Phillips Brooks).

21Importana prediciieste o cale prin care Dumnezeu vorbete oamenilor (2 Cor. 5.20) este o aciune cu impact spiritual major (Fapte 2.41).este o oportunitate de a lucra mpreun cu Dumnezeu (1 Cor. 3.9) este un mod de a mplini Marea nsrcinare (Mat. 28.19-20)

22Importana predicii Dumnezeu nu vorbete direct din cer, ci El alege oamenii ca instrumente ale Sale(J.Calvin). Predica i-a avut ntotdeauna locul central n viaa spiritual a Bisericii. Cnd predica a deczut, i Biserica a fost n declin (A. Allen).Prin actul predicrii, cretinismul st n picioare sau se prbuete, pentru c aceasta este metoda de introducere a Evangheliei n lume (P.T. Forsyth).

23Elementele predicii

elementul raional munca predicatorului pentru a-i clarifica materialul (termeni necunoscui, detalii istorice, geografice, obiceiuri, msuri, greuti etc), i pentru a-l structura omiletic (schia predicii)elementul inspirativ - lumina Duhului dat minii predicatorului pentru a nelege corect textele studiate n vederea predicrii elementul profetic cuvnt de la Duhul Sfnt dat predicatorului n timpul predicrii (acel cuvnt este o profeie, dei predica, n ansamblul ei, nu este acelai lucru cu profeia)

24Obiectivele predicii

luminarea minii apel la raiunea asculttorului, oferindu-i argumente biblice i soluii practicemicarea inimii apel la sentimente, producnd simpatie i atracie fa de lucrurile bune, precum i antipatie i respingere fa de lucrurile relenduplecarea voinei apel la ntreaga fiin a asculttorului, determinndu-l s treac imediat la aciune, nfptuind un lucru bun sau punnd capt unui lucru ru

25Resurse pentru atingerea obiectivelor prediciiAtingerea obiectivelor predicii este posibil datorit:Scripturii - care are menirea s nvee, s mustre, s ndrepte, s dea nelepciune n neprihnire (2 Tim. 3.16)Duhului Sfnt - care are puterea de a-i convinge pe asculttori (Ioan 16.8)Duhul renvie Cuvntul n comunitatea credincioilor astfel ca prin text iari se relev i vorbete Dumnezeu, cum a fcut-o cu ocazia revelaiei originale" (John Macquarrie)

26Etapele pregtirii predicii

rugciune alegerea textului pentru predic stabilirea titlului prediciialegerea subiectului prediciiefectuarea unui studiu biblic individual pe textul alesidentificarea ideilor principale ale textului biblicorganizarea logic a ideilor predicii adunarea de materiale auxiliare (citate, pilde, biografii, mrturii personale, informaii istorice, arheologice, geografice etc. care au legtur cu subiectul)selectarea materialului adunat (nu toate informaiile culese pot fi incluse n acea predic)ntocmirea unui plan de predic

27Rolul rugciunii n pregtirea prediciipentru alegerea textului biblic cel mai potrivit pentru acea predicpentru primirea iluminrii Duhului, att de necesar pe parcursul studierii textelor biblice folosite n predic pentru ntocmirea unui plan de predic eficientpentru formularea unor aplicaii care s exprime ateptrile lui Dumnezeu de la asculttorii respectivi pentru aplicarea mesajului mai nti n viaa predicatorului, nainte de a-l expune asculttorilor

28Rolul rugciunii n expunerea prediciipentru rostirea mesajului sub ungerea Duhului Sfnt pentru producerea convingerii n asculttori

Rugciunea trebuie s constituie elementul central al vieii unui predicator, dup exemplul Domnului Isus, al apostolilor sau al altor predicatori remarcabili (John Wesley, ntre 4-6 dimineaa; Charles Simion ntre 4-8 dimineaa; Martin Luther, dou ore pe zi; episcopul Andrew, 5 ore pe zi).

29Textul biblic al predicii

Textul biblic este pasajul din Biblie (unul sau mai multe versete) ales ca suport al predicii

Cuvntul text vine din latinescul textus care nseamn ceva esut

30Rolul textului biblic d autoritate mesajului biblic (este acel aa vorbete Domnul! pe care Duhul Sfnt l folosete pentru a convinge pe asculttori)delimiteaz predica, evitnd abaterile de la subiectd unitate predicii (dac predicatorul tie s expun clar textul)ctig atenia i ncrederea asculttorilor (ei vor s asculte i s neleag Cuvntul, nu altceva!)asigur varietatea n predic (pentru acelai subiect se pot alege texte diferite)

31Rolul texului biblicTextul biblic nu trebuie s fie:colivia din care predicatorul nu mai poate iei ca s-i formeze o imagine de ansamblutrambulina pe care nu se mai ntoarce dup lansareTextul biblic trebui s fie:albia care dirijeaz cursul predicii

32Factori importani n alegerea textuluiFactorul cheie: cluzirea Duhului SfntFactori care nu trebuie neglijai:ocazii speciale (botez, nmormntare, nunt, cina Domnului, binecuvntri de copii etc.)srbtori ( Naterea Domnului, Pate, Rusalii etc.)componena i nevoile spirituale ale adunriinatura serviciului divin: evanghelizare, studiu biblic, coala duminical etc.specificul adunrii (unele adunri au texte programate dinainte)timpul de care dispune (uneori trebuie s predice mai muli predicatori!)vrsta, cunotinele i experiena sa cu amvonul etc.

33Texte nerecomandateluate la ntmplare (adic, ignornd sugestiile anterioare)ce nu pot fi citite n public (ex. Gen. 9.20-24)mutilate sau frnturi de texte, ce devin ridicole atunci cnd sunt scoase din context (ex. Gen. 22.5) ce necesit explicaii pretenioase, care-l depesc pe predicatorrostite de oameni neinspirai pe moment (ex. Iov 21.14-15)prea lungi sau prea scurte pentru acel tip de predic

34Necesitatea studierii textului prediciipentru a identifica ideile principale, care vor sta la baza diviziunilor principale ale predicii pentru a descoperi acele detalii din text care se cer lmurite n cadrul diviziunilor secundare pentru a oferi o interpretare corect a adevrurilor extrase din text pentru a deduce din text aplicaiile pe care le va cere de la asculttori

35Titlul predicii

trezete atenia i curiozitatea asculttorilorstimuleaz plcerea de a urmri predicafaciliteaz reinerea i identificarea predicii

36Formularea titlului s fie n strns legtur cu subiectul predicii: Gen. 22.1-18 - Preul ascultrii.s fie interesant: 1 Regi 4.25-34 Ctigul pietii; 1 Cor. 15 Moartea morii.s fie scurt (titlul dintr-un singur cuvnt poate fi clar, dar nu i destul de interesant)

37Tipuri de titluTitlu sub form interogativ: Dup moarte, ce va urma?, Unde sunt morii notri?, Unde ne vom petrece venicia?, Crezi tu lucrul acesta?, De ce pierd unii cerul?, Unde sunt fraii mei?, Cine este ca Dumnezeul nostru?

Titlu sub form imperativ: Caut un om!, i mai lipsete un lucru!, Vegheai dar!, Eu vin curnd!, Fii oameni!, tiu n Cine am crezut!

Titlu sub form afirmativ: La nceput, Dumnezeu, Ferestre n cer, Cele trei tribunale, Magnetul universal, Un divor fatal, Ultima chemare (Apoc.22:17), Cel mai mare text din Biblie (Ioan 3:16)

38Tipuri de titluTitlu ca o expresie urmat de o ntrebare: Tineri n dificultate: ce facem pentru ei?, Adversitile vieii: cum le nfruntm?

Titlu sub forma unui subiect compus: Cretinul i semenii; Semnele timpului i Revenirea lui Christos

Titlu ca un paradox, un contrast: Cnd sunt slab, atunci sunt tare!, Iubii de El i totui bolnavi!, Sfinii sufer i Isus Se bucur, nceputul sfritului, Moartea morii etc.

39Subiectul predicii

Subiectul predicii este condensarea la maximum a adevrului central al predicii

Termenul subiect provine din lat. subiectum care nseamn lucru plasat sub, ceea ce este pus n discuie Not: Unii omileticieni fac distincie ntre subiectul predicii i tema predicii. Ex. Mat. 3.1-12 subiectul este Pocina, iar tema este Necesitatea Pocinei (vezi cap. Predica expozitiv)

40Rolul subiectului predicii

decide adevrul central ce urmeaz a fi prezentat n predicconstituie suportul de care se in diviziunile principale ale predicii delimiteaz materialul inclus n diviziunile secundareSubiectul predicii susine, coordoneaz i subordoneaz structura omiletic a predicii

41Alegerea subiectului

Alegerea subiectului se face n baza unuia sau mai multor factori, ca: cluzire direct din partea Duhului Sfnt (uneori, subiectul poate fi primit n timpul rugciunii sau prtiei cu Dumnezeu)solicitri venite din partea credincioilor din biseric (funcie de nevoile lor)decizia predicatorului (n baza unui plan pe termen lung sau a altor criterii)

42Sugestii n alegerea subiectului

s aib coninut biblic (amvonul nu este pentru dezbateri politice, sociale, tiinifice etc.) s fie actual i relevant (s ofere soluii biblice la nevoile actuale ale asculttorilor)s fie accesibil (n general, asculttorii nu sunt teologi, ci oameni simpli, cu nevoi reale) s fie decent (chestiunile sensibile nu se dezbat n public, ci n grupuri de studiu adecvate)s fie potrivit cu ocazia cu care se predic (srbtorile i evenimentele speciale cer predici ocazionale adecvate)s nu aib un grad de dificultate peste cunotinele i experiena predicatorului (conteaz i vrsta predicatorului)

43Planul de predic

Planul de predic este schia care prezint structura omiletic a predicii Planul de predic trebuie s conin n mod obligatoriu: textultitlul prediciiintroducereapropoziiadiviziunile principalediviziunile secundare ncheiereaPlanul de predic mai poate conine: propoziiile de tranziie, pildele i aplicaiile (nu narate, ci doar cteva cuvinte pt. identificare), scurte citate etc.

44Forma unui plan de predicTITLU _____________________________________________________________TEXT _____________________________________________________________INTRODUCERE _____________________________________________________PROPOZIIA _______________________________________________________PROPOZIIE DE TRANZIIE _________________________________________I. DIVIZIUNE PRINCIPAL ___________________________________________Diviziune secundar _____________________________________________________Diviziune secundar _____________________________________________________PROPOZIIE DE TRANZITIE ___________________________________________II. DIVIZIUNE PRINCIPAL __________________________________________Diviziune secundar _____________________________________________Diviziune secundar _____________________________________________ Diviziune secundar _____________________________________________PROPOZIIE DE TRANZIIE __________________________________________

NCHEIERE

45Recomandri practice

formatul planului de predic s fie puin mai mic dect pagina Biblieiscrisul s fie cite, cu eventuale prescurtri, semne convenionale, diferite culori scrisul s nu fie prea nghesuit, pentru a permite eventuale intercalriplanul s conin data i locul inerii prediciiplanurile de predic s fie pstrate (n plicuri, fiiere, pe subiecte sau pe texte), pentru a putea fi refolosite la nevoie

46Scopul introduceriis capteze atenia asculttorilor (stabilirea legturii cu asculttorii)s scoat la lumin nevoile asculttorilor (transformarea ateniei involuntare n atenie voluntar: Aceast predic m privete pe mine!)s indice direcia predicii (dirijarea ateniei asculttorilor spre subiectIntroducerea are un scop pe ct de important, pe att de precis. Chiar dac subiectul tu nu, dar auditoriul tu are nevoi de introducere (J. Oman)

4710 Posibiliti pentru introducere(L.J. Ogilvie) o experien personal scurt, urmat de o aplicaie imediat la predico istorisire real din viaa de fiecare zi, urmat de aplicaia practic la predico anecdot sau o parabol din via sau din istorie, care s duc la nelegerea ideii centrale a prediciio enunare a unei propoziii din textul citit, care sumarizeaz coninutul prediciio referin cu caracter de simpatie fa de o nevoie care exist n adunarea local, urmat de o fraz de tranziie spre mesajul predicii 4810 Posibiliti pentru introducere(L.J. Ogilvie - continuare) o istorie sau un eveniment biblic prezentate dramatic, urmate de o aplicaie la mesajo enunare direct a unui eveniment contemporan cu impact ntre oameni, urmat de aplicaia la textul biblico ntrebare adresat direct, care vizeaz majoritatea asculttorilorun adevr din paragraful citit, enunat directun eveniment care nu s-a stins din memoria audienei, reamintit i aplicat la text

49Cerine privind introducereapotrivit (cu textul, ocazia, asculttorii)personal (adresare direct, nu academic, abstract)simpl (fr un plan de idei, fr explicaii greoaie sau paranteze)interesant (primele 25 de cuvinte sunt decisive!)realist (s nu promit ce nu poate oferi, dar nici fals modestie!)pertinent (fr scuze inutile, elemente laudative sau defimtoare) variat (tiparele sau repetarea n introducere sunt absolut fatale!)scurt (cam 5 minute la o predic de 30-40 minute)

50Propoziia de tranziie

Propoziia de tranziie este un tip special de propoziie care leag introducerea predicii de corpul su, diviziunile ntre ele, precum i corpul predicii de ncheiere Ea conduce pe asculttori de-a lungul predicii fr nici o ntrerupere n comunicare, putnd fi comparat cu tendoanele care leag oasele scheletului

51Corpul prediciiCorpul predicii este partea central a predicii, cea mai consistent, care dezvolt subiectul propus folosind explicaii, argumente, ilustraii i aplicaii

52Formularea unei propoziii de tranziien general, propoziia de tranziie folosete acel cuvnt-cheie care apare n propoziia predicii (P)

Exemple: P: Fiecare persoan trebuie s se nasc din nou (DE CE?)PT: S analizm MOTIVELE pentru care fiecare persoan trebuie s se nasc din nouP: Noi putem birui ispita (CUM?)PT: Acum, s ne ndreptm atenia spre MODURILE n care putem birui ispita

53Formularea unei propoziii de tranziieExemple:P: Noi trebuie s ne pregtim pentru venirea Domnului (DIN CE CAUZ?)PT: Noi trebuie s ne pregtim pentru venirea Domnului din cauza urmtoarelor EVENIMENTE

P: Noi putem cunoate voia Domnului (CUM?)PT: Noi putem cunoate voia Domnului prin urmtoarele NDRUMRIAtunci cnd PT leag diviziunile principale ntre ele, se poate formula dup modelul urmtor: Al doilea motiv pentru care fiecare persoan trebuie s se nasc din nou este... sau: Un alt mod prin care putem birui ispita este...

54Diviziunile prediciiDiviziunile predicii sunt segmentele care dezvolt propoziia unei predici

Diviziunile se clasific n:diviziuni principale diviziuni secundare (numite i subdiviziuni)

55Rolul diviziunilor predicii

n raport cu predicatorul:favorizeaz claritatea gndirii predicatoruluifavorizeaz unitatea gndirii predicatoruluiajut predicatorul s rein punctele principale ale prediciin raport cu asculttorii:clarific asculttorilor punctele principale ale prediciiajut pe asculttori s rein ideile majore ale predicii

56Formularea diviziunilor principaleDiviziunile principale trebuie:s porneasc de la subiectul/propoziia predicii s fie n ntregime distincte una de alta s fie aranjate ntr-o ordine progresivs dezvolte i s valideze declaraia din propoziia prediciis conin fiecare cte o singur idee de baz s fie formulate ca o propoziie complet s fie formulate n mod similar s fie urmate de unul sau mai multe versete biblice

57Numrul diviziunilor principalenu este fix, ci depinde de coninutul textului sau de subiectul predicii trebuie meninut ct mai mic posibilnu trebuie omis vreo DP de dragul numruluinumrul preferat este 3, dar el poate varia ntre 2-7

58Rolul diviziunilor secundareDiviziunile secundare (numite i subdiviziuni) au rolul de a explica, a argumenta, a ilustra i a aplica ideile enunate n diviziunile principale

Diviziunea principal expune adevrul dintr-un pasaj i att. Nu spune ce nseamn acest adevr, cum afecteaz viaa de zi cu zi a oamenilor sau cum poate fi aplicat la nevoile cuiva sau la umblarea sa cu Dumnezeu. Aici intervin diviziunile secundare pentru a dezvolta diviziunea principal. Ele explic i aplic adevrul su (G.Batson).

59Formularea diviziunilor secundareDiviziunile secundare trebuie:s-i trag originea din diviziunile principale s fie simetrice sau bine echilibrate s fie limitate ca numr s urmreasc o anume ordine

Not: Nu se recomand o predic mai amnunit de primul nivel de DS dect n situaii de analiz foarte minuioas

60Obinerea diviziunilor secundareDS se pot obine: prin explicarea unui cuvnt sau expresii cheie folosite n enunarea DPprin expunerea detaliat a versetului din care este extras DPprin folosirea unor interogaii (cum?, care?, de ce?) puse afirmaiei din DPprin nararea unei DP care se bazeaz pe o istorisire prin ilustrarea DP prin aplicarea adevrului din DP

61Discuia prediciiDiscuia predicii este dezvoltarea corespunztoare a ideilor enunate n diviziunin timp ce DP alctuiesc scheletul predicii i arat direcia n care merge mesajul, discuia joac rolul decisiv n atingerea obiectivelor predicii: luminarea minii, nclzirea inimii i nduplecarea voinei asculttorilor

62Procedee retorice n discuia predicii

Discuia poate apela la mai multe procedee retorice:explicareaargumentareacitareailustrarea aplicareaNot: Nu toate aceste mijloace vor fi incluse ntr-o singur predic; arta predicatorului este decisiv n selectarea i ordinea includerii lor n predic.

63Caliti ale discuiei predicii

Discuia trebuie s ntruneasc mai multe caliti:unitate progresieproporieconcizieclaritatevigoarediversitate etc.

64ExplicareaExplicarea este o procedur retoric folosit n discuia predicii, care const n expunerea detaliat a pasajelor biblice care stau la baza predicii

Chiar dac predica nu este tot una cu studiul biblic, ea trebuie s explice clar i corect Cuvntul lui Dumnezeu

65Coninutul explicriiExplicarea intuiete i rspunde ntrebrilor din mintea asculttorilor, legate de:contextul imediat i ndeprtat al pasajului biblic expus n predicpasajele corelate (trimiterile)limbajul pasajului (construcii gramaticale, figuri de stil, etimologie etc.)contextul istoric i cultural etc.

66Argumente folosite n explicareargumentul biblic cel mai important i care nu este admis s lipseasc din predicargumentul mrturiei apostolii au folosit argumentul nvierii, eveniment la care au fost martori oculari argumentul analogiei pildele Domnului Isus sunt exemple de argumentare pornind de la fapte bine cunoscute de asculttoriargumentul induciei (de la particular la general): judecile de acum asupra anumitor pctoi sunt dovada unei judeci finale asupra tuturor argumentul deduciei (de la general la particular): toat lumea va fi judecat, deci i tu!

67Citatelen predic pot fi citate: scurte fraze memorabile declaraii provenind din surse autorizateversuri din cntri sau poezii maxime, proverbe, cugetri, adevruri spirituale precise exprimate concis, etc.

68Rolul ilustraiuniloratrag i menin viu interesul asculttorilorstimuleaz imaginaia, favoriznd legtura predicatorului cu asculttoriistrnesc reacii emoionale, putnd fi folosite de Duhul Sfnt n deschiderea inimii asculttorilornlesnesc nelegerea adevrului, oferind explicaii i dovezi necesaredau actualitate predicii, fiind puntea dintre lumea Scripturii i cea de aziproduc un efect psihologic recreativ, oferind o pauz intelectual n timp ce predica este continuat pe plan emoionalasigur varietate n predic, atingnd toate nivelele de vrst i pregtire.

69Calitile ilustraiunilorIlustraiunile incluse n predic trebuie:s fie n legtur clar cu subiectul prediciis fie, pe ct posibil, de mna nti (din surs proprie)s fie cuviincioases fie uor de neless fie ct se poate de scurtes fie credibile, convingtoare s fie, de preferin, ilustraiuni comune, obinuite 70Aplicaia prediciiAplicaia este procedeul retoric prin care predicatorul ncearc s-i conving asculttorii s pun n practic adevrul prezentat n predic. Aplicaia este concentrarea adevrurilor predicii asupra asculttorului, pentru a-i oferi acestuia rspunsuri (G. Batson). Scopul fundamental al fiecrei predici trebuie s fie nu informarea, ci transformarea asculttorilor. Predica nu-i propune s mbogeasc cunotintele, ci s schimbe vieile. Predica ncepe acolo unde ncepe aplicaia (Spurgeon).

71Numrul aplicaiilorDou variante privind numrul aplicaiilor ntr-o predic:Mai multe aplicaii cte una n fiecare DP, dup explicare i argumentare (ndeosebi n predica expozitiv)O singur aplicaie - extras din ideea central, fcut n ncheiere, cnd predicatorul, asemenea unui avocat, cere un verdict (n predica topic sau n predica sub form de discurs progresiv)

72Cerine pentru o aplicaie bunPentru o aplicaie reuit, pe lng buna pregtire a predicii, predicatorul trebuie:s-L cunoasc bine pe Dumnezeus cunoasc bine vremea sas cunoasc bine natura uman s cunoasc bine auditoriul sus cunoasc bine arta expunerii naturales cunoasc bine dependena de Duhul Sfnt73Calitile unei aplicaii buneO aplicaie reuit trebuie s fie: personalsimplclarformulat ca aciune, i nu ca dorin sau ca imperativplnuit pentru un timp scurtmsurabil

74ncheierea prediciincheierea este partea final a unei predici, punctul culminant al concentrrii predicatorului, n efortul de a obine rspunsul ateptat din partea asculttorilor

Termeni sinonimi:concluzie (lat. conclusio = mpresurare a unei ceti, sfrit)peroraie (lat. peroratio = ncheiere a unui discurs)epilog (gr. epilogos = propoziie care se adaug pentru a lmuri ceva, concluzie)

75Scopul ncheierii ncheierea trebuie s ating dou obiective: s fixeze n mintea asculttorilor scopul predicii s determine pe asculttori s rspund la acest scop

Scopul ncheierii nu este s pun capt predicii, ci s ajung la o concluzie, la un sentiment de finalitate Luther prefera ncheierile surpriz, obinuind s taie firul ideilor cu cuvinte ca: Pentru astzi ajunge!"

76Scopul prediciiScopul predicii este enunarea aciunii cerut de o predic, n vederea obinerii unui rspuns din partea asculttorilor. n timp ce subiectul/propoziia enun adevrul, scopul enun aciunea cerut de adevr. Scopul predicii este s schimbe adevrul predicat n adevr aplicat. Dac n-o face, predica nu are scop! Dac nu are scop, predica nu merit predicat!

Not: Cap. Predica expozitiv prezint procedura de stabilire a scopului predicii.

77Tipuri de ncheieresumarizare - repetarea ideilor principale, n scopul fixrii predicii i aplicaieiilustrare - folosirea unei ilustraii, n scopul oferirii unui model de aplicaie aplicare - prezentarea unei aplicaii ca model, n scopul imitrii eivizualizare - zugrvirea pericolului potenial, n scopul evitrii celui realobiecie - confruntarea obieciilor asculttorilor, n scopul ntoarcerii la Cuvnt mbrbtare, ncurajare - motivarea cu patos , ctre aciuni morale i spiritualerugciune - apelarea la Dumnezeu, ca Sprijin n mplinirea aplicaieiversificare - sensibilizarea prin versuri, n acord cu aplicaia propustextualizare - citarea unui pasaj, oferind Scripturii ultimul cuvnt

78De evitat n ncheierenu ncheia cu ameninri, semnnd panic i dezndejdenu introdu material nou n ncheiere, ca post scriptum sau ca alt predicnu sfri predica fr a face o ncheiere sesizabil nu f mai multe ncheieri (anunul ultimul gnd impune imediat oprirea)nu lungi ncheierea, dup ce ai promis sau ai pornit a o facenu promite lucruri mari pentru data viitoare (numai Domnul tie viitorul!)nu nchide Biblia nainte de vreme, ca apoi s-o redeschizinu solicita decizii vizibile de predare, dac nu ai confirmarea Duhului

79Sugestii privind ncheiereas fie scurt (cam o zecime din predic)s fie simplultimele cuvinte ale ncheierii s fie memorabile

80Clasificarea predicilordup structura predicii - predici deductive - predici inductive - pr. tez-antitez-sintezdup coninutul pasajului - predici doctrinare - predici biografice etc.dup raportarea la text - predici topice - predici textuale - predici expozitive

81Prezentare comparativ TIPUL PREDICII EXPUNEREA PASAJ/VERSETE DIV. PRINCIPALE EXPOZITIV Detaliat Pasaj de minim 3 v. Din acelai pasajTEXTUAL Parial Unul sau dou v. Din acelai pasaj TOPIC Puin V. din mai Din idei aparinnd multe pasaje subiectului ales

82Predica expozitivPredica expozitiv este expunerea detaliat i aplicaia a trei sau mai multe versete ale Scripturii, care scot n eviden toate diviziunile principale ale predicii i care se construiete n jurul unei idei centrale sau a unei propoziii (G. Batson). 83Elementele predicii expozitiveDefiniia predicii expozitive conine:Expunerea detaliatAplicaiaDiviziunile principaleTextul biblicPropoziia84Importana predicii expozitiveprezint Cuvntul lui Dumnezeu aa cum a fost scris folosete mai mult material din Scripturexplic Cuvntul lui Dumnezeu n profunzime

85Pai n alctuirea predicii expozitiveG. Batson sugereaz 8 pai:descoper subiectulalege o temscrie o propoziiealctuiete o propoziie de tranziieformuleaz diviziunile principaledezvolt diviziunile secundarealctuiete introducereaalctuiete o ncheiere

86Subiectul predicii expozitiveSubiectul este un domeniu de adevruri, general, vast, care conine multe idei, pentru multe predici

Ex: pocina, credina, naterea din nou, sfinirea, rugciunea, postul, ncercrile, prtia cretin, umplerea cu Duhul Sfnt, a doua Venire etc.

87Tema predicii expozitiveTema este un adevr specific, restrns, ce conine o singur idee, pe care o dezvolt acea predic

Ex: Subiectul Pocina conine o mulime de idei, care pot constitui tot attea teme de predic: Ce este pocina? De ce este necesar? Cum se poate obine? Ce beneficii ofer? etc.

88Rolul temeicontroleaz direcia n care se ndreapt predica (ca i locomotiva unui tren)controleaz modul n care este construit predica (formularea i aranjarea diviziunilor principale)89Proceduri de formulare a temeiG. Batson propune urmtoarea procedur de formulare a temei: SUBIECT + CUVNT/EXPRESIE = TEMEl sugereaz 4 cuvinte/ expresii ce se adaug subiectului, pentru a obine o tem:Expresia interogativ De ce? Interogaia Cum?Un cuvnt-cheieUn cuvnt/expresie limitativ()90Proceduri de formulare a temeiInterogaia De ce? (Subiect + De ce? = Tem)Mat. 7.7-11 Rugciunea De ce trebuie s ne rugm? Evr. 11.1-6 Credina De ce este necesar credina? Mat. 18.15-35 Iertarea De ce trebuie s iertm? Iac. 1.2-4 ncercrile De ce apar ncercrile?

91Proceduri de formulare a temei2) Interogaia Cum? (Subiect + Cum? = Tem)Iac. 1.13-15 Ispita Cum lucreaz ispita?Lc. 18.1-8 Rugciunea Cum trebuie s ne rugm?1 Pet. 4.12-19 Suferina Cum s facem fa suferinei?Mat. 6.25-34 ngrijorarea Cum putem birui ngrijorarea?

92Proceduri de formulare a temei3) Un cuvnt-cheie (Subiect + Cuvnt cheie = Tem)Mat. 6.9-13 Rugciunea Principii din rugciunea domneasc1 Cor. 13-4-7 Dragostea Caracteristici ale dragostei 2 Cor. 7.8-13 Pocina Dovezi ale adevratei pocineMat. 15.21-28 Credina Semne ale credinei mari

93Proceduri de formulare a temei4) Un cuvnt (fraz )limitativ() (Subiect + Cuvnt limitativ = Tem)Mat. 6.25-34 ngrijorrile Biruind ngrijorrile (Cum?)1 Tes. 5.4-11 Revenirea Sa Pregtit pentru Revenirea lui Christos (Cum?)Iac. 1.22-25 Cuvntul Su Ascultnd eficient Cuvntul lui Dumnezeu (Cum?)

94Propoziia predicii expozitive (P)Propoziia este un simplu anun al subiectului (temei) pe care predicatorul i propune s-l dezbat, dezvolte, dovedeasc i explice n mesaj (J. Braga)

Propoziia predicii este principala lecie spiritual, adevrul atemporal al predicii, expus ntr-o simpl propoziie declarativ

95Rolul propoziiein expunerea predicii:prezint ideea central a predicii anun direcia n care se ndreapt predican organizarea predicii: faciliteaz organizarea DP sugereaz ce trebuie inclus sau eliminat din DS Propoziia expune ideea central a unei predici i apoi organizeaz predica n jurul acesteia (G. Batson).

964 precizri privind propoziia (G.Batson)expune ideea central a predicii ca pe un adevr venic, universal expune ideea central a predicii ntr-o singur propoziiefolosete aceeai idee ca i tema prediciieste ntotdeauna anunat unei adunri973 tipuri de propoziie (Lloyd Perry) 1) O propoziie despre datorie (de ce? - trebuie, este necesar, suntem obligai, suntem datori etc.)Ex: Subiectul: Tema: P despre datorie:Naterea din nou De ce este important? Orice om trebuie s se nasc din nouIertarea De ce trebuie s iertam? Noi suntem datori s iertm pe aliiRecunotina Motive pentru recunotin Este necesar ca toi s fim recunosctoriMrturisirea Necesitatea mrturisirii Noi suntem obligai s mrturisim

983 tipuri de propoziie (Lloyd Perry) 2) O propoziie despre abilitate (cum? - putem, suntem n stare, suntem capabili etc.)Ex: Subiectul: Tema: P despre abilitate: Ispita Cum s biruim ispita? Noi putem birui ispitaFrica Cum s nvingem frica? Noi suntem n stare s nvingem fricaTrezirea Ci ale trezirii spirituale Noi putem experimenta trezireaCredina Condiii ale credinei Noi ne putem mri credinaDumanii Iubindu-ne dumanii Noi suntem capabili s ne iubim dumanii

993 tipuri de propoziie (Lloyd Perry) 3) O propoziie de evaluare (de ce?, cum?, cuvnt-cheie, cuvnt limitativ) Ex: Subiectul: Tema: P de evaluare:ncercrile De ce sunt necesare ncercrile? ncercrile dezvolt caracterul nostru nchinarea Cum este adevrata nchinare? Adevrata nchinare este cea n duh i n adevr Zeciuiala Binecuvntrile zeciuielii Zeciuiala aduce binecuvntri financiareRugciunea Rug. care obine rspunsuri Dumnezeu rspunde ntotdeauna rugciunii sincere

100Ideea centralIdeea central rezum propoziia predicii i afirmaiile din DPEx: Iac. 1.5-8:T: Cum putem obine nelepciuneaP: Noi putem obine nelepciuneaIC: Noi putem obine nelepciunea cernd-o de la Dumnezeu, cu credinIac. 1.13-15:T: Modul cum lucreaz ispitaP: Ispita lucreaz dup un anumit tiparIC: Ispita lucreaz prin dorin, prin momeal i prin voina uman

101Condiii pentru diviziunile principaleDP ale predicii expozitive trebuie s respecte cel puin dou condiii obligatorii:s fie extrase din textul prediciis dezvolte propoziia prediciiDac vreuna dintre cele dou condiii obligatorii ale DP nu sunt ndeplinite, predica nu mai este expozitiv 102Pai n expunerea predicii expozitive (rezumat)TEXT: minim 3 versete consecutiveSUBIECT: domeniul larg, general de adevruri pe care le subliniaz textul TEM: ideea-cheie pe care o dezvolt textul n fluxul su de idei Restrngerea subiectului pentru a formula tema: Tema = Subiect + Cum? + De ce? + Cuvnt cheie + Cuvnt limitativ

103Pai n expunerea predicii expozitive (rezumat)INTRODUCERE:Propoziie de nceput (ndreapt atenia ascult. n aceeai direcie cu tema)Exemple de propoziii de nceput (luate din viaa de zi cu zi)Explicaia din perspectiva predicii (schimb atenia de la exemple de via la text)PROPOZIIE: Formuleaz ideea-cheie a predicii (adevrul central) Tipuri de P: de datorie, de abilitate, de evaluare

104Pai n expunerea predicii expozitive (rezumat)PROPOZIIE DE TRANZIIE: face legtura ntre introducere i corpul prediciiDIVIZIUNI PRINCIPALE: dezvolt propoziia prediciiToate diviziunile principale aparin aceluiai pasajEle sunt formulate n aceeai formEle sunt aezate n ordinea importaneiFiecare diviziune principal are o referin biblic

105Pai n expunerea predicii expozitive (rezumat)DIVIZIUNI SECUNDARE: Explic expresia sau cuvntul-cheie din diviziunea principalFace exegez detaliat a versetelor de lng diviziunea principalAplic un interogativ (de ce? cum? care?) la diviziunea principalRed diviziunea principal realizat pe baza unei povestiriIlustreaz diviziunea principalAplic diviziunea principal

106Pai n expunerea predicii expozitive (rezumat)NCHEIERE: de mai multe tipuri:Apel direct: prezint scopul predicii, adresndu-se fiecrui asculttorSumar al diviziunilor principale: folosete adevrul fiecrei diviziuni principale pentru a motiva oamenii n realizarea scopului prediciiObiecie: ntmpin posibilele obiecii ale asculttorilor, motivndu-i s acioneze potrivit scopului prediciiAplicaie: ofer asculttorilor ci de realizare a scopului prediciiIlustraie: povestire care motiveaz asculttorii s rspund la scopul predicii

107Predica textualO predic textual este expunerea sau aplicaia unui verset sau dou, din care se evideniaz toate diviziunile principale ale predicii i care se realizeaz n jurul unei idei sau al unei propoziii principale (G. Batson)

Predica textual este o predic n care diviziunile principale i trag originea dintr-un text biblic constnd din cteva versete. Fiecare diviziune principal este astfel utilizat ca o sugestie, i textul furnizeaz tema predicii (J. Braga)

108Textul biblic al predicii textualeeste compus din cteva cuvinte (1-2 versete)st la baza ntregii structuri omiletice a predicii textualefurnizeaz subiectul/tema, ideea central i diviziunile principale109Proceduri de formulare a DP1) DP reies din text, amplificnd propoziia i dezvoltnd ideea central:Ex: Ezra 7.10 TITLU: Inim dedicatS: Cuvntul lui DumnezeuT: Dedicndu-ne CuvntuluiP: Noi trebuie s ne dedicm CuvntuluiIC: Noi trebuie s ne dedicm studierii, mplinirii i nvrii Cuvntului DP I. Noi trebuie s ne dedicm studierii Cuvntului Cci Ezra i pusese inima s adnceasc Legea Domnului II. Noi trebuie s ne dedicm mplinirii Cuvntului i s mplneasc Legea Domnului III. Noi trebuie s ne dedicm nvrii Cuvntului i s nvee pe oameni n mijlocul lui Israel legile i poruncile

110Proceduri de formulare a DP2) DP explic cuvintele textului n mod sistematic: Ex: Ioan 3.16 TITLU: Dumnezeu i omulDP I. Atitudinea Lui fa de om: Att de mult a iubit Dumnezeu lumea II. Aciunea Lui pentru om: c a dat pe singurul Lui Fiu III. Cererea Lui de la om: oricine crede n El IV. Oferta Lui pentru om s nu piar, ci s aib via venic

111Proceduri de formulare a DP3) DP accentueaz cuvintele textului n mod diferit: Ex: Ps. 23.1 Domnul este Pstorul meu TITLU: Cu Domnul meuS: Relaia cu DomnulT: Caracteristicile relaiei noastreP. Noi putem avea o relaie cu DomnulDP I. Noi putem avea o relaie protectoare: Domnul este PSTORUL meu II. Noi putem avea o relaie personal: Domnul este Pstorul MEU III. Noi putem avea o relaie actual: Domnul ESTE Pstorul meu

112Proceduri de formulare a DP4) DP scot n eviden comparaiile sau contrastele din text:Ex: Evr. 13.5b-6 (DP subliniaz comparaia dintre declaraia lui Dumnezeu i declaraia credinciosului):TITLU: Dou angajamenteS: ncrederea n DumnezeuT: Manifestarea ncrederiiP: Noi trebuie s ne manifestm ncrederea n DumnezeuDP I. Noi trebuie s ne exprimm ncrederea n El acceptnd promisiunea Sa v.5 II. Noi trebuie s ne exprimm ncrederea n El oferindu-I promisiunea noastr v.6

113Proceduri de formulare a DP5) DP scot n eviden o anume tem din textul dat:Ex: Ioan 3.16 (DP subliniaz tema Darul lui Dumnezeu)S: Darul lui DumnezeuT: Caracteristicile darului lui DumnezeuDP I. Este un dar al dragostei: Fiindc att de mult a iubit Dumnezeu lumea II. Este un dar jertfitor: c a dat pe singurul Lui Fiu III. Este un dar universal: pentru ca oricine IV. Este un dar condiionat: crede n El V. Este un dar etern: s nu piar, ci s aib via venic.

114Ordinea DP ale predicii textualenu este impus de ordinea cuvintelor din text trebuie s reflecte progresia ctre scopul prediciipoate fi: ordine logic, cronologic etc.

115Predica topicPredica topic i extrage subiectul dintr-un pasaj al Scripturii, dar i dezvolt diviziunile principale independent de acesta, conform cu ideile din subiectul ales (D. Duncan).

Predica topic se mai numete cu subiect, pentru c DP sunt luate din subiectul pe care l trateazAcest tip de predic este preferat n cazul predicilor doctrinale116Proceduri de formulare a DP1) DP pot face o analiz succint a tuturor ideilor-cheie ale subiectului:Ex: Satan, marele adversar al credincioilorDP I. Originea sa (Ezech. 28:12-17) II. Cderea sa (Is. 14.12-15) III. Puterea sa (Efes. 6.11-12; Lc. 11.14-18) IV. Activitatea sa (2 Cor. 4.4; Lc. 8.12; 1 Tes.2.18) V. Destinul su (Mat. 25.41

117Proceduri de formulare a DP2) DP pot expune detaliat o singur idee-cheie a subiectului:Ex: Beneficiile CuvntuluiDP I. Ne ofer nelepciunea care duce la mntuire (2 Tim. 3.15) II. Ne ferete de pcat (Ps. 119.11) III. Ne asigur creterea spiritual (1 Pet. 2.2) IV. Ne garanteaz o via reuit (Ios. 1.8).

118Proceduri de formulare a DP3) DP pot trata un subiect prin analogie sau prin contrast cu alte lucruri din Biblie:Ex: Sarea/Influena sriiDP I. Ca i sarea, mrturia credinciosului trebuie s sreze (Col. 4.6) II. Ca i sarea, mrturia credinciosului trebuie s purifice (1Tes. 4.4) III. Ca i sarea, mrturia credinciosului trebuie s-i pstreze savoarea (Mat. 5.13) IV. Ca i sarea, mrturia credinciosului trebuie s produc sete (1 Petru 2.12)

119Proceduri de formulare a DP4) DP pot fi obinute prin repetarea unui cuvnt sau a unei expresii din Biblie:Ex: Puterea lui DumnezeuDP I. El poate mntui (Evr. 7.25) II. El poate pzi (Iuda 24) III. El poate ajuta (Evr. 2.18) IV. El poate supune (Fil. 3.21) V. El poate umple cu har (2 Cor. 9.8) VI. El poate face mai mult dect cerem sau gndim (Ef. 3.20)

120Proceduri de formulare a DP5) DP pot fi formulate pornind de la un cuvnt/expresie care apare de mai multe ori n Biblie:Ex: n dragoste(expresie care se repet n Efeseni)DP I. Trirea n dragoste este prevzut n planul Su (1.4-5) II. Trirea n dragoste este posibil cnd Hristos locuiete n inim (3.17) III. Trirea n dragoste trebuie s se manifeste n relaiile noastre cretine (4,1-2; 4.15) IV. Trirea n dragoste are ca rezultat zidirea i creterea Bisericii (4.16) V. Trirea n dragoste are ca model trirea lui Hristos (5.1-2)

121Proceduri de formulare a DP6) DP pot fi o analiz a unuia sau mai multor termeni-cheie din Biblie: Ex. 1: Iertarea (Fiecare DP red unul din sensurile termenului n original)DP I. Aphiemi (de 51 ori n NT) a izgoni (de sub priviri), a ndeprta: Mat. 6.12-15 II. Apoloo (de dou ori n N.T.) a elibera, a dezlega, a ierta: Lc. 6.37 III. Charizomai a trata cu har, a acorda un favor, a ierta: Ef. 4.32; Col. 3.13.

122Ordinea DP ale predicii topicePoate fi stabilit n funcie de mai muli factori:1) Ordinea cerut de ntrebri n predicile doctrinale care analizeaz un subiect: DP I. CE? EXPLICAII (definiie, explicaii etimologice etc.) II. DE CE? ARGUMENTE (raiunea alegerii subiectului, context actual etc.) III. CUM? ILUSTRARE (mijloace de realizare, exemple etc.) IV. CE URMEAZ DECI? APLICARE (o aplicaie cerut asculttorilor)

123Ordinea DP ale predicii topice2) Ordinea logic astfel ca ultima DP s ating climaxul: SUBIECT: Sperana credinciosuluiDP I. Este o speran vie (1 Petru 1.3) II. Este o speran mntuitoare (1 Tes. 5.8) III. Este o speran sigur (Evr. 6.19) IV. Este o speran bun (2 Tes. 2.16) V. Este o speran invizibil (Rom. 8.24) VI. Este o speran binecuvntat (Tit 2.13) VII. Este o speran etern (Tit 3.7).

124Ordinea DP ale predicii topice3) Ordinea cronologic cerut uneori de coninutul predicii: SUBIECT: Domnul Isus DP I. El este Dumnezeu manifestat n trup (Mat. 1.23) II. El este Mntuitorul oamenilor (1 Tim. 1.15) III. El este Regele care vine (Apoc. 11.15)125Predicile ocazionalePredicile ocazionale constituie o categorie special de predici, care expun nvturile biblice i ale moralei cretine adecvate ocaziei cu care sunt inute: Cina Domnului, botez n ap, binecuvntare copii, cstorie, nmormntare, ordinare de slujitori, dedicare de locauri de nchinare etc.

126Cerine ale predicii ocazionaleun text biblic specific, adecvat evenimentuluicunotine specifice despre situaie, persoane, loc etc.pregtire serioas, innd cont i de componena asculttorilorimportan acordat evenimentului, evitnd att rutina, ct i exagerareaconcizie, innd cont de timpul scurt afectat predicii

127Predica n aer liberPredica n aer liber poate fi considerat o predic ocazional (nmormntri, botezuri, nuni etc), inut n afara cldirii bisericii.

Att predicatorii vremurilor biblice, ct i cei ai marilor treziri, au vorbit adesea sub cerul liber.

128Avantaje ale predicii n aer liberofer posibilitatea participrii unor asculttori care n-ar intra niciodat ntr-o biseric evanghelicofer posibilitatea participrii unui auditoriu orict de numerosnltur somnolena i monotonia ce se pot instala ntr-o sal

129Dezavantaje ale predicii n aer libercondiii atmosferice neprielnice (ger, vnt, soare dogortor, ploaie) vociferri, strigte, fluierturi n timpul vorbiriiaruncarea cu diverse obiecte asupra predicatorului etc.lipsa unui sistem de amplificare sunet

130Cerine pentru predica n aer libervoce bun, clar, puternic (uneori poate lipsi sistemul de amplificare)cunoatere profund a Scripturilor (audiena poate declana uneori interpelri incomode!) cunotine sumare despre convingerile religioase ale asculttorilor (n scopul corectrii lor, prin confruntarea cu Scripturile) tact n expunerea adevrului biblic (evitnd jignirea audienei i polemica inutil) putere de concentrare (predici scurte!) i de ilustrare a prediciisiguran de sine, naturalee, bun sim i adaptare la publicvia sfnt (mai ales cnd predicatorul este cunoscut asculttorilor)

131Sugestii practice pentru predica n aer liberAlegei un loc potrivitpe ct posibil, mai ridicat, ca s asigure o bun vizibilitatenu mpotriva vntului, ci folosind vntul n avantajAlctuii planuri simplecu puncte puine, de sine stttoare (muli vin sau pleac pe parcurs) cu fraze scurte, vii (evitnd adresarea la pers. a III-a) Folosii ilustraiuni mai multe i, de preferin, scurteVorbii ct mai liber posibil (evitai urmrirea vizibil a planului scris)

132Pregtirea pentru expunerea prediciin vederea expunerea predicii:Mediteazasupra predicii asupra actului predicrii (2 Tim. 4.1) Realizeazmandatul de a predica este un mandat divin Practicrevizuiete planul de predic foarte minuiosroag-te, permind inimii s-i nsueasc mesajul pregtit roag-te, implornd ungerea Duhului n timpul expunerii predicii

133Caracteristicile unei expuneri reuiteputere divinnaturaleesimplitateoriginalitateatractivitatespontaneitateadaptare etc.

134Factori importani n expunere

stilgesturiexpresia feeiintonaieinut etc.

135Stilul predicatoruluiAlegerea cuvintelor pe care le folosim se numete stil. Oricine posed un stil fie el curtenitor, plictisitor, nviortor sau precis dar, oricare ar fi felul n care mnuim noi cuvintele, acesta devine stilul nostru... Stilul difer de la un vorbitor la altul, i vorbitorul i va modifica stilul n funcie de asculttori i de ocazie (H. Robinson).136Caracteristicile unui stil eficientclardirectpersonalvioiStilul lui Luther: un limbaj viu, colorat, bogat n expresii populare, fr artificii Stilul lui Calvin: clar, practic i popular

137Un stil clar presupune:O schi clar, care cere:anunarea ideii centrale a predicii, n introducereenumerarea DP (eventual recapitularea lor), folosind tranziii clare

Propoziii scurte. R. Flesch susine c:pe msur ce lungimea frazei scade, claritatea creteun stil clar va cere o medie de 17-18 cuvinte ntr-o fraz, i nu va permite fraze mai lungi de 30 de cuvinte 138Un stil clar presupune:O structur simpl a propoziiei, cu urmtoarea succesiune: subiectul principalverbul principalcomplementul principal (unde este cazul)

O structur simpl a frazei:nti propoziiile principale ct mai puine propoziii subordonate o fraz va exprima un singur gnd (pentru dou gnduri sunt necesare dou fraze) 139Un stil clar presupune: Cuvinte simple:evitarea jargoanelor (termeni tehnici, specifici limbajului teologic)preferarea cuvintelor scurte n locul celor lungi preferarea cuvintelor bine cunoscute n locul celor mai puin cunoscuteNu supraestima vocabularul asculttorilor i nu le subestima inteligena!

140Un stil direct i personal presupune:adresare direct (voi sau noi adic voi i eu, mpreun)adresare de ntrebri (care arat c vorbitorul i asculttorii se afl fa n fa)

Un stil direct i personal presupune c predicatorul le vorbete asculttorilor fa n fa i i cunoate pe nume (H. Robinson)

Vorbirea personal, direct, nu trebuie s fie neglijent. Limbajul unei predici bune trebuie s fie limbajul elegant i decent folosit n conversaie (H. Robinson)

141Un stil vioi presupune:alegerea acelor cuvinte care stimuleaz simurile asculttorilor, ajutndu-i s neleag mesajul Cuvintele i fac pe asculttori s-i aminteasc experienele din trecut i s reacioneze la cuvintele respective aa cum au reacionat la acel eveniment. De exemplu, sucurile gastrice ncep s fie secretate atunci cnd auzim cuvintele franzel cald cu unt i se opresc cu un tremur al corpului cnd ne gndim la gndacii de buctrie care se urc pe pine (H.Robinson).

142Vivacitatea stilului crete:Folosind din abunden detalii specifice i concrete: (specific nseamn explicit i clar, iar concret nseamn c zugrvete imagini): 1.932.475,36 este specific pn la ultimul bnu, dar nu este concret, ca 30.210 lei de pe factura de telefonproduse agricole nu este la fel de concret ca varz, castravei i ardei143Vivacitatea stilului crete:Permind substantivelor i verbelor s comunice gndul: adjectivele i adverbele numeroase deranjeaz vorbirea i nsoesc cuvintele slabesubstantivele i verbele puternice stau singure (Ex: n loc de un om nalt spunem gigant; n loc de strig puternic spunem url etc.) verbele vii, active dau via propoziiilor, pe cnd verbele pasive absorb viaa din vorbireverbele i substantivele trezesc imaginaia atunci cnd sunt precise (Ex: s-a trt comunic mai precis dect s-a dus; a ipat este mai precis dect a spus)

144Vivacitatea stilului crete:Folosind figuri de stil noi:metaforele i comparaiile produc senzaii n asculttor i-i strnesc imagini vii din experiene trite Figurile de stil economisesc timp, deoarece cuprind mai mult ntr-o expresie dect spune un risipitor de cuvinte ntr-un paragraf. Noi trebuie s predicm mesajul etern n cuvintele de astzi. De aceea, figurile de stil utilizate trebuie s fie mereu proaspete. Cnd o comparaie s-a nvechit, arunc-o i adu una proaspt, care lmurete ideea i i ine pe asculttori treji (H. Robinson).

145Evitarea vorbirii neinteresante:Acord atenie modului n care foloseti limba:renun la expresii uzate, care stau nemicate n loc s saltefolosete expresii i comparaii noi

Studiaz felul n care folosesc alii limba:observ limbajul operelor care te scutur i te trezescstudiaz poeziile ncrcate de comparaii i metafore, care i vor dezvolta simul pentru limbajul figurat

Citete cu voce tare:i vei mbogi vocabularuli vor fi imprimate noi tipare de vorbire i expresii creatoarei vei dezvolta un sim pentru limbajul care creeaz imagini

146Vocea predicatoruluieste o unealt de lucru pentru predicatorcomunic idei i sentimente:prin cuvintele rostiteprin calitatea vocii (intensitatea, tremurul, nalimea i ritmul vorbirii trdeaz emoia, frica,suprarea, fericirea, oboseala, boala, optimismul etc.) prin punctuaia vorbirii (modificarea intonaiei, a intensitii, a ritmului vorbirii i a pauzei sunt modaliti de a sublinia coninutul)

147Sugestii practicetonul vocii nu trebuie s devin mai nalt cnd vorbete mai tarevorbire cu falca imobil, cu limba lene sau cu dinii strni, estompnd sunetul, deranjeazvocea gfit care las s-i scape prea mult aer cnd vorbete este neplcutvorbirea prea rar i monoton plictisete de moartevorbirea prea repede obosete i poate duce la o suprtoare amestecare a cuvintelor

148IntonaiaIntonaia se refer la micrile n sus i n jos pe scar, n registre diferite i cu inflexiuni diferite (H.Robinson).Modificrile n intonaie sunt ca o melodie; monotonia n intonaie este ca o vioar cu o singur coard. Asemenea culorii pictorului, intonaia predicatorului plumbuiete sau pasteleaz viu o predic. Din exact aceeai propoziie, intonaia - i numai intonaia!- poate scoate adevr, ironie sau glum. De pild, propoziia Crezi c exist nviere? poate fi o ntrebare serioas, dac este rostit cu o voce urcnd repede de la tonuri joase la tonuri nalte; i poate fi o negare sau o ironie, dac se schimb intonaia. 149Intensitatea vociiIntensitatea vocii este un mod de a sublinia cuvinte-cheie i idei valoroase. Mai precis, nu intensitatea vocii, ci schimbarea intensitii produce efectul.

Schimbarea intensitii vocii:poate nltura monotonia i plictisealapoate accentua o idee sau un cuvnt (ex: cuvintele Domnul este Pstorul meu (Ps.23), accentuate diferit, pot constitui diviziunile unei predici textuale)

150Intensitatea vociivocea ridicat poate sublinia o idee important, dar vocea nu trebuie s fie un exerciiu de strigare (tria vocii nu este tot una cu puterea spiritual; Dumnezeu poate vorbi i prin vrtejuri de vnt, dar i prin susur blnd i subire) scderea intensitii vocii pn la oapt poate avea mare efect n sublinieregama larg de intensitate a vocii este secretul sublinierii ideii i al captivrii ateniei asculttorilor

151Ritmul vorbiriiRitmul vorbirii, prin diferite modificri, comunic diferite sensuri i sentimente:contrastul n ritm poate marca o subliniereo ntmplare, o relatare sau un rezumat de fapte biblice bine cunoscute, trebuie fcute ntr-un ritm alerto idee-cheie, un adevr teologic important, o lecie moral puternic, vor fi prezentate rar, ca asculttorii s le priceap bine i s le reinreducerea ritmului are efect benefic asupra raiunii asculttorilor (nlesnete memorarea), iar intensificarea lui, asupra voinei (produce convingere)a menine constant ritmul vorbirii este pgubitor: lliala plictisete, iar turuiala obosete

152Pauzele n vorbireo pauz pune accentul pe cuvintele imediat urmtoare; i nc o pauz, imediat dup acele cuvinte, le face memorabileo pauz naintea punctului culminant mrete tensiuneao pauz ntr-o relatare dramatic strnete emoii i stri pe care cuvntul scris nu le poate transmite (Prin tcerea voastr vei vorbi! - R. Kipling)

153Pauzele sunt punctuaia care marcheaz vorbirea. Pauzele sunt tceri premeditate. Ele trec dincolo de oprirea vorbirii i dau asculttorilor o scurt ocazie de a gndi, de a simi, de a rspunde i de a reaciona(H. Robinson).Pauzele n vorbire sunt la fel de benefice ca pauzele dup un efort fizic intens. Pentru predicator, acestea trebuie s fie momente de concentrare intens: mintea lui gonete dup idei, inima lui clocotete de emoii, iar privirea lui intete pe fiecare asculttor. Asculttorii simt dac predicatorul muncete sau dac chiulete n pauz.

154Pauzele ntmpltoaresunt acele gselnie ale predicatorului n pan de aer sau de idei deranjeaz ca i punctuaia ntmplatoare ntr-o lectur frnturile de cuvinte (..., ...) sau umpluturile (uneori chiar cu Amin sau cu Slav Lui!), sunt pauzele din gndirea, nu din vorbirea predicatorului (ele nu sunt accente, ci accidente!)

155Lungimea pauzelor n vorbireDespre lungimea pauzei, H. Robinson spune: Unii predicatori pot folosi greit aceast tehnic i, prin pauze prea lungi, devin melodramatici. Pauza ar trebui s fie suficient de lung ca s atrag atenia asupra ideii, dar nu att de lung nct tcerea s atrag atenia asupra pauzei.

156Limbajul non-verbalLimbajul nonverbal , numit i limbajul comportamentului, este acea comunicare tcut, care se realizeaz prin gesturi, expresia feei, intonaiile vocii, inut etc.

Noi transmitem mesaje chiar i cnd nu vorbim...prin felul n care stm jos sau n picioare, prin expresiile feei, prin gesturi i chiar prin spaiul pe care-l lsm ntre noi i cei pe care-i ntlnim (H. Robinson).

157Importana limbajului non-verbalLimbajul nonverbal are o importan strategic n predicare. Cnd ne adresm unor asculttori, poziia noastr devine distinct i gritoare. nfigerea minilor n buzunare, trecerea palmei peste pr sau peste fa, jucatul cu verigheta, aranjarea cravatei, frecarea picioarelor pe podea sunt gramatica deficitar a expunerii (H. Robinson).

Limbajul nonverbal este mai gritor dect cuvintele. Dac mesajul nonverbal l contrazice pe cel verbal, este mai probabil c asculttorii vor crede limbajul tcut (H. Robinson).

158Micarea i gesturilePredicatorul trebuie s evite dou extreme:a sta aproape nemicat i a nu permite trupului s interacioneze cu mesajul (capete vorbitoare)a se plimba ncoace i ncolo, gesticulnd nu cum o cere mesajul, ci doar ca s-i descarce energiile (pus n priz)Scpate de sub control, micarea i gesturile duneaz expunerii: Dac vreo micare de-a ta se datoreaz obinuinei, oprete-te. Dac vine din coninutul mesajului, renun la inhibiii i exprim-te (H. Robinson). La amvon, predicatorul este dator s-i controleze trupul ca s vorbeasc inteligent. Un sfat nelept: Potrivii aciunea cu cuvntul i cuvntul cu aciunea. Regula este aceasta: coninutul mesajului guverneaz micarea trupului.

159Importana gesturilorl ajut pe predicator: s explice i s descries accentueze anumite ideis se relaxezei ajut pe asculttori:s pstreze interesul i atenias simt ce simte i predicatorul

160Caliti ale gesturilorS fie spontane. Predicatorul nu joac teatru; gesturile sale izvorsc din interior, i exprim simminte i convingeri personale. S fie hotrte. Fiecare gest trebuie s fie susinut de tot trupul. S fie variate. Orict de plin de for ar fi un gest, el i pierde din impact prin repetare. Intrat n obinuin, acel gest va deranja pe asculttori, dac nu cumva va strni i ironiile criticilor. S fie bine sincronizate. n loc s ajute exprimarea verbal, un gest ntrziat o ncurc. Gesturile nesincronizate devin ridicol i trdeaz lipsa de spontaneitate i de motivaie adevrat.

161Limbajul capuluiLimbajul capului este acea comunicare transmis de poziia i micrile capului n timpul predicrii.

Capul este cea mai expresiv parte a trupului uman. El particip nu numai n expunerea verbal (gura), ci i n comunicarea nonverbala, printr-un limbaj de larg acceptare. Capul plecat arat umilina, dat pe spate arogana, nclinat n lturi lncezeala, eapn i nemicat, o oarecare duritate de caracter. Micrile capului mai pot exprima aprobare, confirmare, refuz, admiraie, ruine, ndoial, indignare etc.Obiceiul legnrii capului n timpul vorbirii trebuie exclus cu desvrire.

162Expresia feeiFiecare parte a feei i are propria elocven:fruntea ncreit exprim gndire profund sau durere; nalat, ea reflect miraresprncenele ridicate indic surpriza; lsate n jos denot tristee, iar contractate, exprim mnie

Expresia feei predicatorului este oglinda sufletului su. nc nainte de a-i deschide gura, predicatorul este trdat de expresia feei lui: prietenos, suprat, ngrijorat etc. Dup zmbetul sau ncruntarea lui, privirea fix sau clipitul din ochi, asculttorii tiu din primul minut dac le va plcea sau nu de acel predicator.

Expresia feei trebuie s nsoeasc predica n mod natural, fr a degenera n ipocrizie (C.V. Roske).

163Contactul vizualContactul vizual cu asculttorii are un impact deosebit, fiind unul dintre cele mai eficace mijloace de comunicare nonverbal.

Ochii predicatorului, prin micare, devin hotri, indifereni, mndri, amenintori, blnzi sau aspri, dup cum o cere mesajul verbal. Ca urmare, asculttorii nu-i vor mai lua ochii de la predicator.

Aproape fr excepie, oamenii nu vor asculta cu atenie un vorbitor care nu se uit la ei cnd vorbete. Oamenii nu au ncredere n cineva care evit contactul vizual i, drept urmare, subestimeaz ce spune el (H. Robinson).

164Impactul contactului vizualpredicatorul capteaz atenia asculttorilor i menine legtura cu ei (feedback-ul)predicatorul observ dac asculttorii neleg, dac sunt interesai, dac mai sunt cu el (aceasta poate fi ansa lui de a-i rectiga audiena, recurgnd la o explicaie sau la o ilustraie captivant)asculttorii simt c predicatorul le vorbete lor personal i l vor urmri cu atenieasculttoriivd prin ferestrele sufletului n interiorul predicatorului i se pot ncrede n el

165165Stabilirea contactului vizualcnd te ridici s vorbeti, f o pauz pentru a stabili contactul vizual cu asculttoriiplimb-i privirile peste asculttori, ca grup, dar oprete-te o clip asupra ctorva persoane diferitepropune-i s vorbeti cu un asculttor pentru o secund sau dou, privind persoana aceea n ochi, apoi ntoarce-te spre altcinevaalege asculttori din fiecare parte a slii i pstreaz contactul vizual suficient de mult ca ei s-i dea seama c te uii la ei i c le vorbetidac biserica este foarte mare, poi s alegi un grup mic dintr-o parte a slii i s te uii la ei pentru o clip sau dou, apoi s treci la un alt grup i s continui s-o faci n tot timpul prediciifii atent ca nu numai s te uii la asculttori, ci s le i vorbeti; concentreaz-te asupra comunicrii fiecruia n parte a mesajului pe care vrei cu tot dinadinsul s-l neleag toi

166Limbajul minilorLimbajul minilor sunt gesturile, care pot nlocui aproape orice comunicare verbal; ele au devenit vorbirea comun a tuturor oamenilor. Celelalte pri ale corpului ajut vorbitorul; minile ns vorbesc ele nsele (Quintilian).Indignarea cu care deschizi o u i arai cu degetul nspre ea este ntocmai la fel de emfatic precum cuvintele Iei din camer! A refuza mna, atunci cnd altul o ofer pe a lui, reprezint o declaraie semnificativ de rea-voin i va crea, probabil, o amrciune mai ndelungat dect pot crea cele mai severe cuvinte. Cererea de a pstra tcerea cu privire la un anumit subiect poate fi comunicat bine prin punerea unui deget peste buze (C.H. Spurgeon).

167Limbajul minilor - Sfaturi practicenu trebuie s substituie, ci s susin mesajul verbal: dei unanim recunoscut limbajul minilor nu ntotdeauna poate fi dogmatizat sau presupus ca suficient (ex. nu se poate dogmatiza c braele ncruciate la piept arat c omul acela vrea s-i reduc la tcere pe cei din jurul su)trebuie s fie n armonie cu prile componente ale predicii: mai linitit n introducere, pentru a crete n intensitate pe msura derulrii subiectuluitrebuie s fie n armonie cu coninutul mesajului: stnga cnd se prezint lucruri reprobabile, interzise, dreapta pentru cele ngduite, i ambele mini pentru fapte mreetrebuie s fie la fel de natural ca i cel din conversaiile particulare. 168ANEX: ELEMENTE DE HERMENEUTIC

Realizarea oricrui studiu biblic cuprinde trei stadii: Observarea, Interpretarea i Aplicarea.I. OBSERVAREAObservarea este procesul de scrutare a textului cu scopul de a descoperi i a nota ceea ce spune i ceea ce nu spune el de fapt.

169Calitile observriiExactitate identificarea cu precizie a ceea ce spune i a ceea ce nu spune textul biblic; delimitarea precis a faptelor textuale de alte tipuri de aseriuni (afirmaii).Claritate formularea ntr-un mod uor de neles a lucrurilor descoperite n text.Selectivitate concentrarea asupra acelor fapte textuale care au o importan mai mare pentru nelegerea mesajului.

170Piedici n calea observriinu tim ce s cutmnu avem experien suficient (cu Christos i cu studierea Bibliei)nu acordm suficient timp studiului

171ntrebri de observareCINE? Cine sunt personajele textului?CE? Ce s-a ntmplat? Ce idei sunt exprimate?UNDE? Unde a avut loc aciunea? n ce cadru geografic?CND? Cnd a avut loc aceasta? n ce cadru istoric?DE CE? De ce s-a ntmplat aa? Din ce motiv, cu ce scop?CUM? Cum au fost fcute aceste lucruri? Ct de bine? Ct de repede? Cu ce mijloace?

172Ce trebuie cutat n ObservareForm literar / Stil / AtmosferCa form literar, n Biblie se ntlnete:discurs ex. Epistolelenaraiune ex. Evangheliile poezie ex. Psalmi, Cntarea Cntrilorliteratur apocaliptic ex. Apocalipsa, Daniel.Stilul reprezint mijloacele lingvistice folosite n text. El poate fi:concis ex. Proverbelivresc ex. Evreiintempestiv ex. Galatenisimplu ex. Ep.IoanAtmosfera poate fi: de bucurie, mulumirede preocupare, de mbrbtarede mnie, de disperare, etc.173Ce trebuie cutat n ObservareCine vorbete i cui se adreseaz. Personajele. Ex. Fapte 1.1-2; Evr. 10.25-29

Indicaii geografice. Harta. Ex. Fapte 1.8; 1 Pet. 1.1

Indicaii i proporii de timp. Ex. Gal. 1.18;2.1

Construcii gramaticale: Timpul verbelor, diateza; numrul substantivelor

174Ce trebuie cutat n ObservareCuvinte de legtur: de timp: cnd, atuncide loc: unde, ncotrode accent: ntr-adevrideative - motivaionale: deoarece , ntructde rezultat: pentru c, ca sde contrast: ns, dar, iar, cide comparaie: ca i, tot aade condiie: dac

175Ce trebuie cutat n ObservareRelaii structurale:sunt relaii ntre propoziii, idei, paragrafe, pasajesunt cheia care ne ajut s determinm contextulrelev structura intern a textului

Exemple de relaii structurale:Comparaia asocierea lucrurilor asemntoare: Rom. 12.1Contrastul asocierea lucrurilor opuse: Mat. 5 Ai auzit c s-a zis... dar Eu v spun...

176Ce trebuie cutat n ObservareExemple de relaii structurale:Repetiia repetarea acelorai termeni, expresii, propoziii: Mat. 5.29-30; 10.37-38; 11.8-9; 23:13,14,15,23,25,27,29 etc.Continuitatea folosirea repetat a termenilor, expresiilor sau propoziiilor similare: Ps. 15.1: cine va locui n cortul Tu?...cine va locui pe muntele Tu cel sfnt?Extinderea tratarea extensiv a unui aspect particular, a unei idei sau a unei serii de evenimente (aceasta implic extinderea ideii, i nu repetarea ei): evenimentele din ultima sptmn din ev. Ioan

177Ce trebuie cutat n ObservareExemple de relaii structurale:Punctul culminant aranjarea unui material ntr-o gradaie crescnd: Rom. 5:8-9: deci... cu att mai multPunctul crucial subiectul este astfel aranjat nct el se mic n jurul unui factor numit pivot: 2 Sam. 11.1-5 - eveniment ce schimb cursul lucrurilorAlternana schimbarea sau alternarea anumitor elemente (pentru a accentua anumite contraste sau comparaii): Rom. 2:7-10Particularizarea o micare de la general la particular: Mat. 6:1u

178Ce trebuie cutat n ObservareExemple de relaii structurale:Generalizarea o micare de la particular la general: Rom. 2.17-24Relaia cauz-efect - o micare de la cauz la efect: Rom. 1:28-31Relaia efect-cauz - o micare de la efect la cauz: Jud. 5: 23-26Instrumentaia prezentarea mijloacelor prin care se atinge un scop precum i scopul nsui: Rom. 12:1-2

179Ce trebuie cutat n ObservareExemple de relaii structurale:Explicaia prezentarea unei idei sau a unui eveniment urmat de explicarea ideii sau evenimentului: Mc.4:1-20Introducerea includerea fondului sau a decorului evenimentelor sau ideilor Cititorul este pregtit s neleag ceea ce urmeaz prin ceea ce a precedat. (Mai des utilizat n literatura narativ): Lc. 2:1u; Fapte 26:2-3; Lc. 1:1-4Rezumatul includerea unui rezumat privind fie ideile precedente, fie cele care urmeaz: Gen. 1.1u

180Ce trebuie cutat n ObservareExemple de relaii structurale:Interogaia includerea unei ntrebri sau anunarea unei probleme urmate de rspuns: Rom. 6:1-2Armonia ilustraii de armonie ar putea fi promisiunile urmate de mplinirea lor ; realizarea unitii prin intermediul concordanei sau al conformitii adevrului: ex. o boal urmat de o vindecare

181Ce trebuie cutat n ObservareCuvinte necunoscute

Cuvinte n jurul crora graviteaz textul/Repetiii (eventual cuvinte-cheie)

Promisiuni/Sfaturi/Avertizri

182Ce trebuie cutat n ObservareFiguri de stil: metafora: Iov 13.25 eu sunt vierme i nu ommetonimia: - cauza n locul efectului Iov 34.6 - semnul n locul lucrului semnificat Ap. 3.7 - autorul n locul scrierii 2 Cor . 3.15; Lc. 16:29 sinecdoca - partea n locul ntregului Gen. 42.38, Ier. 25.29

183Ce trebuie cutat n Observarentrebri/Afirmaii retorice: Gal. 1:10

Referiri din V.T. n N.T. Gal. 4.27

Proporii de importan: ev.dup Ioan ultima sptmn din viaa lui Isus

184II. INTERPRETAREAInterpretarea este procesul de definire a semnificaiei faptelor i a implicaiilor acestora, cu scopul de a determina coninutul pe care a intenionat scriitorul s-l transmit.ntrebrile adunate n timpul observrii constituie podul ntre observare i interpretare.

185Rolul ntrebrilorntrebrile au un rol important n:stimularea gndiriiidentificarea cuvintelor i a expresiilor care trebuie interpretatedeschiderea de noi ui spre observarepregtirea aplicaiilorconducerea discuiilor n grupul de studiu biblic

186Tipuri de ntrebride nelegere (ce nseamn?)de importan (care este importana acestui termen pentru mesaj? de ce a folosit autorul acest termen?)de implicaie (ce implic aceasta?)de relaie (ce legtur exist ntre...?)de progresie (cum evolueaz aciunea?) etc.

187Paii Interpretrii1) Rugciune i meditaie - asupra observaiilor i ntrebrilor, pentru a nelege lucrurile de studiat2) Selectarea ntrebrilor - n trei liste (couri): de eliminare: ntrebrile care - au rspuns evident - se suprapun cu altele - sunt nerelevantede rspuns: ntrebrile importante i relevante pentru acel studiu biblicde ateptare : ntrebri care merit a fi tratate n alt studiu biblic

188Paii Interpretrii3) Definirea cuvintelor i a expresiilor cheie:definiie i sinonime (dintr-un dicionar biblic)uzajul biblic, pentru a descoperi: - ce a avut autorul n minte cnd a folosit acest cuvnt - ce lumin aduce definiia termenului asupra textului studiat

189Paii Interpretrii4) Compararea diverselor traduceri - pentru a descoperi sinonime i sensuri noi5) Corelarea cu alte pasaje - pentru plasarea adevrului din text n ansamblul revelaiei divine6) Adunarea de informaii geografice, istorice i culturale7) Integrarea lucrurilor descoperite ntr-o sintez unitar

190Paii Interpretrii8) Rezumatul: Se pare c autorul a vrut s spun c...9) SchiaNot: Se vor nota, pentru a fi pstrate:definiia cuvintelor cheiepasajele corelateinformaiile geografice, istorice, culturalerezumatul i schia

191Tipuri de principii de interpretareprincipii generaleprincipii gramaticaleprincipii istoriceprincipii teologice

192Principii generale de interpretareP1. Pornete de la premisa c Biblia are deplin autoritate.P2. Biblia se interpreteaz pe sine. Scriptura explic cel mai bine Scriptura.P3. Pentru nelegerea i interpretarea corect a Scripturilor, ne sunt necesare credina mntuitoare i Duhul Sfnt. P4. Interpreteaz experiena personal n lumina Scripturii, i nu Scriptura n lumina experienei personale.P5. Exemplele biblice au autoritate numai dac sunt susinute de o porunc.

193Principii generale de interpretareP6. Scopul fundamental al Bibliei este s ne schimbe vieile, nu s ne mbogeasc cunotinele.P7. Fiecare cretin are dreptul i responsabilitatea s studieze i s interpreteze el nsui Cuvntul lui Dumnezeu.P8. Istoria Bisericii este important, dar nu decisiv n interpretarea Scripturilor.P9. Promisiunile lui Dumnezeu date n Scriptur sunt la dispoziia Duhului Sfnt pentru credincioii din fiecare generaie.

194Principii gramaticale de interpretareP10. Scriptura are un singur neles i trebuie luat n sens propriu.P11. Interpreteaz cuvintele n armonie cu nelesul lor din vremea n care a trit autorul.P12. Interpreteaz cuvntul n cadrul propoziiei i contextului n care se afl.P13. Interpreteaz pasajul n armonie cu contextul su.P14. Cnd un obiect nensufleit este folosit pentru a descrie o fiin vie, afirmaia poate fi interpretat n sens figurat.

195Principii gramaticale de interpretareP15. Cnd o expresie nu se potrivete cu caracterul obiectului descris, afirmaia poate fi interpretat n sens figurat.P16. Principalele elemente i personaje dintr-o pild reprezint realiti concrete. Numai acestea se iau n considerare pentru tragerea concluziilor.P17. Interpreteaz cuvintele profeilor n sensul lor uzual, literal i istoric, cu excepia cazului n care contextul sau modul n care sunt mplinite aceste profeii indic n mod clar c au o semnificaie simbolic. Este posibil ca implinirea lor s se fac n etape, mplinirea fiecrei etape constituind o garanie pentru ceea ce urmeaz.

196Principii istorice de interpretareP18. De vreme ce Scriptura a luat fiin ntr-un anumit context istoric, ea poate fi neleas corect numai n lumina istoriei biblice.P19. Dei revelaia lui Dumnezeu n Scripturi are un caracter progresiv, att Vechiul ct i Noul Testament sunt pri eseniale ale acestei revelaii i formeaz un tot unitar.P20. Faptele i evenimentele istorice devin simboluri ale adevrurilor spirituale numai dac Scriptura le desemneaz ca atare.

197Principii teologice de interpretareP21. Ca s nelegi Biblia din punct de vedere teologic, trebuie s o nelegi mai nti din punct de vedere gramatical.P22. O doctrin poate fi considerat biblic numai dac nsumeaz i include tot ce spune Biblia despre ea.P23. Atunci cnd dou doctrine prezentate n Biblie par s fie contradictorii, accept-le pe amndou ca fiind scripturale, cu deplin ncredere c ele se rezolv ntr-un plan superior.P.24. O nvtur care este prezent doar implicit n Scriptur poate fi considerat biblic atunci cnd este susinut de comparaia cu pasajele corelate.

198III. APLICAREAAplicarea este procesul de stabilire a punctului de contact ntre adevrurile descoperite n textul studiat i viata personal, cu scopul integrrii acestora n trirea zilnic.

Necesitatea aplicrii:Dumnezeu ne cere s mplinim Cuvntul. Dumnezeu ne-a dat Scriptura nu pentru a ne umple mintea, ci pentru a ne schimba viaa (Iac. 1.22-27).

Duhul Sfnt ne sfinete prin ascultarea de Cuvnt (2 Cor. 3.18; 2 Pet. 1.3-4).

199Ce trebuie cutat n Aplicarepromisiuni de revendicatexemple de urmatporunci de mplinitpcate de mrturisit i evitatatitudini de schimbat sau adoptatprincipii generale de viaadevruri biblice despre Dumnezeu, Domnul Isus, Duhul Sfnt, Biseric, credin, om, pcat, mntuire etc.

200Paii AplicriiMeditaie asupra adevrurilor majore descoperite n textEvaluare pentru determinarea relevanei lucrurilor respective pentru omul de aziDescoperirea punctului de contact ntre text i viata personal: Unde lucreaz Dumnezeu n viaa mea n acel domeniu?Selectarea uneia dintre aplicaiile notate pe foaia cu observaii (sau formularea unei noi aplicaii)Formularea unui plan, care s conin nevoia ta, pasajul care rspunde nevoii, aciunea specific ntreprins i modul de evaluare a mplinirii ei

201Studiu biblic procedur generalINTRODUCERE:Plnuiete-i studiul OBSERVARE (CE SPUNE ?): Roag-te Citete textulObserv faptele Noteaz

202Studiu biblic procedur generalINTERPRETARE (CE NSEAMN ?)Pune ntrebri; analizeazFolosete principiile de interpretareAPLICARE (CE NSEAMN PENTRU MINE?) Aplic mesajul Scripturii

203Paii studiului biblic analiticScrierea structural a pasajuluiRepetarea accentund fiecare cuvntObservarea Formularea de ntrebriInterpretareaCorelareaValidarea adevrurilor majore n contextParafrazareaFormularea concluziilorMeditareaAplicarea

204


Recommended