+ All Categories

Curs 22

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: papyryxus
View: 215 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Doctrine Economice
29
DOCTRINE ECONOMICE CLASICE Curs 22
Transcript
  • DOCTRINE ECONOMICE CLASICECurs 22

  • Socialismul de catedr (stat)Johann Karl Rodbertus1805-1875 Adolph Wagner 1835 1917 Ferdinand Lassalle 1825 1864 Gustav Schmoller 1838-1917

  • Tabloul complet al cimentrii unui mod de gndire opus deopotriv liberalismului i socialismului marxist relev distana dintre ateptrile mediului economic i social i oferta contradictorie a tiinei economice din acea vreme. tiina economic era insistent chemat s dea soluii la problemele presante i evidente ale oamenilor. Cutarea unui nou mainstream avea de ast dat argumente pentru a ncerca i altceva: reforme economice prin care instituiile s fie tratate ca parte a sistemului economic.

  • ncepnd de la 1870, programul practic al liberalismului economic s-a realizat aproape peste tot. Acum se pun probleme noi, n primul rnd, chestiunile muncitoreti, care cer soluii pozitive. Acestor probleme presante teoriile colii clasice nu dau nici un rspuns. Numai un sudiu nou al instituiilor economice, al organizaiei sociale, a condiiilor de via a claselor populare, pare capabil s lumineze pe legiuitor. Comparaia cu trecutul se impune pentru a nelege mai bine prezentul. Tuturor acelora care doresc reforme sociale, metoda istoric le apare n acest moment ca un instrument de progres, iar succesul metodei a stimulat eficacitatea practic ce i se atribuie. Dac mai adugm i prestigiul pe care-l exercit de la 1871 tiina german spectacolul jonciunii svrite n Germania ntre historism i socialismul de stat vom nelege favoarea pe care coala aceasta a cucerit-o n strintate.

  • Compromisul ntre prezent i viitorJohann Karl Rodbertus1805-1875 A reluat n ultima parte a secolului al XIX-lea ideile lui Saint-Simon i ale lui Sismondi, formulnd o teorie a necesitii statului productor i distribuitor de bogie, pentru c societatea este un sistem creat prin diviziunea muncii, care pune toi oamenii ntr-o legtur indestructibil, i sustrage izolrii i transform un agregat de indivizi ntr-o adevrat comunitate.

  • Att Rodbertus, ct i Lassalle au cutat s gseasc un fel de compromis ntre societatea actual i societatea viitoare, lund ca prghie puterea statului modern.n principiu, Rodbertus susinea c, atunci cnd, un individ era nglobat n societatea economic, bunstarea sa depindea de el, de mediul natural i de toi ceilali productori.

  • Rodbertus propune nlocuirea libertii naturale cu un sistem de conducere de stat, care s regleze urmtoarele funcii: adaptarea produciei la nevoi: interesele personale, mult prea diverse, se opuneau interesului general, cauza acestei divergene o constituia preocuparea capitalitilor pentru rentabilitate, adic pentru cel mai mare produs net i nu pentru productivitate, adic pentru producia necesar satisfacerii nevoii sociale.meninerea produciei la nivelul resurselor existente: aceast funcie social presupunea deplina folosire a instrumentelor de producie printr-o direcionare centralizat a produciei justa mprire a produsului comun ntre productori.

  • Justa mprire a produsului comun ntre productori. Aceasta era una dintre problemele eseniale crora tiina economic trebuia s le gseasc explicaii, alturi de srcie i crize. Analiza sa pornete de la repartiie spernd s le rezolve i pe celelalte. Conform teoriei sale justa repartiie era aceea care ddea fiecrui muncitor produsul muncii sale, soluie care, evident, nu se putea aplica ntr-un regim de liber concuren i proprietate privat. Rodbertus denun dublul aspect al repartiiei, economic i social, drept cauza spolierii muncitorilor i a declanrii crizelor, pentru c veniturile muncii n-au crescut la fel de repede cu veniturile capitalului. Propunerea lui Rodbertus este n spiritul socialismului de stat: desfiinarea proprietii particulare i a produciei individuale. Societatea va deveni singura proprietar a instrumentelor de producie, profitul fr munc va disprea, iar fiecare persoan va fi obligat s contribuie la producie i va consuma pe msura muncii sale.

  • Dac producia i repartiia bogiei ca funcii sociale scap controlului indivizilor i cere o direcie tot mai centralizat, atunci acest direcie trebuie ncredinat statului. Statul avea datoria s evalueze n munc valoarea produsului social total, s stabilesc partea din valoare cuvenit muncitorilor i s mpart ntreprinztorilor bonuri de salariu proporionale cu numrul angajailor.n schimbul bonurilor ntreprinztorii erau obligai s cedeze magazinelor publice o cantitate de produse de valoare-munc egal, iar muncitorii pltii cu bonuri de salariu s-i cumpere cu acestea mrfurile de care aveau nevoie. Statul urma s actualizeze periodic valoarea produsului social n uniti de munc i s corecteze ponderea salariului n produsul social pe msura creterii productivitii muncii. Astfel, muncitorii participau automat la progresul produciei naionale, iar compromisul era realizat: se pstra proprietatea privat, dar se suprima libertatea contractelor. Rodbertus a furnizat socialismului de stat teoria social fundamental, continuatorii aveau menirea s gseasc soluii pentru perpetuarea sistemului economic i social

  • Ferdinand Lassalle 1825 1864 Teoretician socialist, apropiat de Marx, s-a remarcat mai ales ca om de aciune, el a dat tot avntul ideilor de intervenie a statului .Concepia sa general despre evoluia istoric este fondat pe ideea limitrii crescnde a dreptului de proprietate i chiar a dispariiei complete a proprietii n urmtoarele dou secole. S-a implicat activ n micarea muncitoreasc, propunndu-i s cucereasc masele prin susinerea reformei politice (vot universal) i a celei economice (crearea de asociaii de producie subvenionate de stat).

  • LAS: metafor folosit pentru teoria salariului necesar a lui Ricardo. n susinerea reformelor Lassalle nu a atacat direct capitalitii, ci s-a servit de ceva existent dndu-i alt nume, evident cu impact puternic asupra muncitorilor.Potrivit lui Lassalle, n perioadele de ocupare deplin nu avea loc o cretere general i obligatorie a salariilor, pentru c salariul minimului vital necesar supravieuirii muncitorului, se stabilea conform obiceiurilor naionale. De altfel, cuvntul aram este folosit simbolic, din acest aliaj, greu casabil i foarte dur, erau fcute clopotele. LAS nu numai c nu putea fi modificat, dar ea fixa salariul minim la nivelul strictului necesar supravieuirii muncitorului i continurii produciei. Dei, i este atribuit lui Ferdinand Lassalle, care, ntr-adevr, a contribuit decisiv la propagarea ei, paternitatea legii de aram (sau de bronz) a salariilor este controversat; analitii au identificat o serie de autori care au formulat-o naintea lui Lassalle, ntre care, W. Petty n 1672, Turgot n 1766, Ricardo n 1821, Marx n 1847LAS apare ca un produs tipic de propagand: avntul industrial din a doua jumtate a secolului al XIX-lea a artat salarii flexibile, cu alte cuvinte, istoria l contrazicea.

  • Asemenea altor socialiti, ncrederea n puterea asociaiei libere l domina i pe Ferdinand Lassalle. Acuzat c a mprumutat ideea de asociaie de la Louis Blanc, a ncercat s se distaneze de acesta inovnd. Ceea ce a adus nou Ferdinand Lassalle n ideea de asociaie a fost intervenia statului prin subvenionarea asociaiilor de producie, pentru a le da posibilitatea s susin concurena mpotriva ntreprinderilor patronale. Statul devenea un arbitru-sponsor al concurenei private mpotriva concurenei private. Spre deosebire de socialitii colectiviti, Lassalle se apropie cu aceast concepie i mai mult de socialismul de stat.

  • Intenia lui Ferdinand Lassalle era s opun concepiei burgheze despre stat o alta, cea a clasei muncitoare, concepie pe care i-o revendica i pe care o considera adevrat - statul se reflecta diferit pentru burghezie i pentru clasa muncitoare: pentru burghezie statul era paznic de noapte, care lsa pe cel slab s fie expoatat de cel mai tare i pus s apere libertatea i proprietatea indivizilor, pentru muncitorime statul era unirea celor slabi pentru a mplini soarta omenirii, aceea de dezvoltare a omenirii n libertate. Discursul despre constituie este un pretext sub care i expune concepia sa despre reforma statului, pe care-l vedea transformat n avantajul clasei muncitoare pe o cale lin, fr violen. Oricum ar fi privit, Constituia unei ri nu reprezint nimic altceva dect raporturile de for reale existente n acea ar. Din aceast perspectiv, Constituia consfinea statul productor i protector al celor slabi, al muncitorilor

  • Gustav von Schmoller a publicat n 1887 Principii de economie politic i s-a remarcat prin cercetrile sale legate de metod i de instituii, a coagulat n jurul programului de cercetare intelectuali de prestigiu Manifestul de la Eisenach, din 1872 Gustav von Schmoller a reuit s genereze un curent de idei semnificativ la sfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului al XX-lea, fixat pe trei piloni: statul social, economia social i socialismul de stat. Se promova un intervenionism energic, care nu respingea nici proprietatea privat, nici libera iniiativ, nici concurena, nici repartiia bazat pe contracte. Din punct de vedere doctrinar, teoriile promovate cereau un anumit drept de conducere, de control i de stimulare a economiei pentru stat. Statul devenea partea activ a jocului economic, fr a exclude indivizii izolai sau asociai. n doctrina economiei sociale, intervenionismul i naionalismul au fost opuse liberalismului economic

  • n cutarea unei organizri economice mai drepte i mai morale, Schmoller propune un model de economie pentru oameni, o economie social care s rspund celor dou condiii: sistemul economic s fie determinat n mare parte de factorul moral;principiul repartiiei s se conformeze justiiei distributive.n economia social, toate activitile individuale aveau, n afara dimensiunii lor tehnice, i o dimensiune moral, dat de cutum i, ntr-o oarecare msur, de dreptul scris. n opoziie cu coala clasic, fondat pe principiul spontaneitii aciunii economice, von Schmoller considera c omul acioneaz simultan sub imboldul propriilor nevoi i sub cel al culturii sale morale.

  • n opoziie cu coala clasic, fondat pe principiul spontaneitii aciunii economice, von Schmoller considera c omul acioneaz simultan sub imboldul propriilor nevoi i sub cel al culturii sale morale. Gustav von Schmoller, acuznd amoralismul clasicilor, realizeaz jonciunea factorului moral cu problemele economiei, ceea ce nsemna c:1. de fapt sistemul economic era n mare parte determinat de acest element; 2. din ce n ce mai mult, era de dorit conformarea principiului justiiei distributive

  • Eficiena reformelor economice i sociale era asigurat de respectarea unor exigene metodologice:Reformele s fie pariale i s in cont de nevoile produciei; Reformele s fie elaborate de teoreticieni;Reformele s fie nsoite de progres material i moral;Reformele s fie realizate, ct mai mult posibil, printr-o aciune indirect i educativ a statului.Dei, von Schmoller nu a putut scpa de capcanele raionamentului socialist, n ceea ce privete coninutul reformelor, von Schmoller a respins categoric orice caracteristici socialiste, n pofida numelui de Kathedersocialisten (socialiti de catedr, n.n.) dat economitilor din grupul su n urma Congresului de la Eisenach (1872) i declaraiilor intervenioniste la care au subscris.

  • n spiritul programului de la Eisenach, Gustav von Schmoller are o concepie particular despre stat: Orice popor, orice stat, n tot cazul un stat liber, formeaz o societate moral, care n momente de primejdie, cere individului sacrificii fr ezitare, poate chiar propria via. O astfel de mprejurare, presupune sentimentul unitii morale a poporului, animarea sa de un ideal comun, pe care s-l preuiasc mai mult dect oricare bun personal. n mare parte, inegalitatea ntr-un astfel de stat rezult din circumstane istorice, de aceea statul social trebuie s intervin masiv pentru combaterea exploatrii i nedreptei supremaii de clas. n acest sens, statul, prin intervenionism social, trebuie s dezvolte legislaia muncitoreasc asigurri sociale, legislaia fiscal (progresivitatea impozitului ca instrument de nivelare social), legislaia agrar (rspndirea micii proprieti). Totodat, prin intervenionism economic, statul putea s consolideze etatismul dezvoltnd exploatri de stat, fr nici o pretenie de exclusivism.

  • Adolf Wagner realizeaz o sintez modern ntre ideile colii istorice i idealurile sociale, cu un program de cercetare eclectic istoric, juridic, instituional, sistemic i psiho-sociologic. n opoziie deschis fa de liberalism, dar i fa de socialismul revoluionar, Adolf Wagner a proiectat o tiin economic heteroclit, dar dominat de elemente instituionaliste. n programul de cercetare asumat de Adolf Wagner, tiina economic pare un edificiu uria care, paradoxal, are ca obiectiv cercetarea amnunit a faptelor complexe. ntr-o viziune teoretic eterogen, din motive pragmatice, Wagner reunete presupuii determinani ai bunstrii economice viitoare tiina economic-instituiile-metoda empiric.

  • ncrederea n socialismul de stat a fost generat de succesul reformelor din Germania n ultima parte a secolului al XIX-lea.Iniiatorii socialismului de stat, n primul rnd Adolf Wagner, au contribuit la modificarea principiilor politicii economice generale, centrndu-i eforturile pe obiective economice i sociale imediate concretizate n reforme economice i sociale. Noua politic economic nu incita la schimbarea ordinii politice, nu incita la rsturnri ale regimului, ci oferea o soluie socotit neleapt la acea vreme, soluie concretizat n mai mult stat: stat productor, stat consumator, stat legiuitor, stat agent fiscal, stat providen, stat unitar, stat naional, stat solidar. Adepii socialismului de stat i ai reformelor economice i sociale, printre care i Adolf Wagner, se regseau n bun parte n ideile lui Gustav von Schmoller.

  • ntre indivizii i clasele unei naiuni exist o solidaritate moral mult mai profund dect solidaritatea economic, i anume, solidaritatea rezultat din comunitatea de limb, de tradiii i obiceiuri, precum i de instituii politice. Instituia fundamental a solidaritii morale era statul, iar n aceast calitate nu avea dreptul s rmn indiferent fa de mizeria material n care tria o parte din naiune. Statul avea de ndeplinit mai mult dect o simpl datorie de protecie mpotriva violenei interne i externe, avea o funcie de civilizaie i de bunstare. Spre deosebire de liberalism, A. W. creeaz o nou imagine a statului, unde guvernul este un agent ca oricare altul, dar mai simpatic. Bunstarea anunat presupunea un stat bogat, care la rndul su s creasc bogia cetenilor si, adic n ordinea statul naintea individului

  • n analiza PRB, punctul de plecare l constituie critica proprietii i a venitului fr munc, reper moral i, n acelai timp, naional, cu scopul precis de a asigura justa repartiie a bunurilor i bunstarea muncitorilor. (erau de fapt i condiiile ce trebuiau mplinite pentru meninerea unitii naionale pe care o ntruchipa statul). n privina produciei, ca i ali socialiti de stat, Adolf Wagner nu contest nici gestionarea direct a ntreprinderilorde ctre stat, i nici controlul exercitat de stat asupra activitii ntreprinderilor. A. W. admite posibilitatea ca statul s-i asume unele domenii de activitate (apele, pdurile, oselele, canalele, cile ferate, bncile de emisiune, serviciile publice de ap, canalizare i iluminat), dac rspund unei nevoi generale (dac exist pericolul monopolului particular sau dac cer o coordonare unitar) din care s rezulte avantaje pentru consumatori. Altfel spus, n logica speculativ a promotorilor socialismului de stat, dac un lucru vine de la particular este ru, iar dac vine de la stat este bun, dup cum monopolul de stat este ceva mai bun dect monopolul privat.

  • n privina repartiiei, A. W. rafineaz teoriile anterioare i pledeaz pentru un set de reforme, a cror aplicare ar fi determinat o mai exact adaptare a venitului la merit, ceea ce nsemna, pe de-o parte, limitarea profiturilor considerate exagerate deci, nu condamn nici profitul i nici dobnda iar, pe de alt parte, creterea salariilor pn la un nivel care s fac posibil un trai omenesc. Statul trebuia s asigure respectarea unei reguli morale n repartiia bunurilor, regul specific fiecrei perioade. n logica wagnerian, instrumentul realizrii reformelor era impozitul, presupunnd c, statul fcea astfel dreptate n repartiia bunurilor.

  • Proliferarea instituiilor publice este, dup prerea lui A. W., unul dintre mijloacele dezvoltrii solidaritii morale i al limitrii aciunilor egoiste. Cu toate acestea, el se pronun pentru meninerea proprietii private i a iniiativei individuale, adic n favoarea capitalismului i mpotriva colectivismului. Din perspectiv instituional, n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, A.W. a dezvoltat tema comportamentului economic n ntregime subordonat crezului su tiinific: statul naintea individului. Problema esenial era aceea a gsirii unei soluii de compromis ntre interesul personal i cel general ntr-un proces amplu de reforme finanate prin impozite. Efectele imediate s-ar fi concretizat n reabilitarea statului, cruia i se atribuia i o important funcie de producie i de repartiie. n consecin, comportamentele economice reflectau cerinele i ateptrile oamenilor de la o autoritate generoas i responsabil, cum era statul.

  • Comportamentul economic, a fost sintetizat de A. W., pare supus cenzurii fiscalitatea fondat pe impozite educative i autocenzurii morale i sociale oamenii aparin unei entiti: statul care le reprezint solidaritatea lingvistic i motenirea cultural. A.W.a identificat cinci motive care influeneaz comportamentul agenilor economici: Patru egoiste : dorina de profit i teama de neajunsuri, frica de sanciuni i sperana recompenselor non-economice, simul onoarei i teama de dizgraie, impulsul spre activitate i frica de inactivitateUnul i unul non-egoist: simul datoriei i obligaiile de contiinA. W., ca ali economiti, era de fapt preocupat de cercetarea naturii omului i a modului cum cele patru motive egoiste pot fi nlocuite sau combinate cu altele favorabile. Acest tip de aciune nu se putea realiza dect prin intermediul instituiilor, ntre care, cele publice erau preferate.

  • ntr-un fel, Wagner a justificat intervenia crescnd a puterii publice n problemele economiei private, tocmai n sensul armonizrii intereselor individuale cu interesul general. n politicile centrate pe motivaii i performane ale ntreprinderilor, mai ales ale celor de stat, se regsete i astzi aceast concepie. Dei, A. W. a artat c alegerea premiselor psihologice n explicarea comportamentelor economice este hotrtoare, dar nu exclusiv, a lsat s se neleag o anume ndoial fa de relevana lor tiinific.Desigur, programul su de cercetare eclectic poate fi privit ca un avantaj al abordrii, dar i ca un obstacol serios prin amestecul necontrolabil al viziunii istorice, juridice, instituionale, sistemice i socio-psihologice.

  • A. W. a sesizat tendinele etatizarii unor aciuni economice simultan cu creterea interveniei statului n economie ntr-un secol marcat de revoluii, reforme, rzboaie, dar i de efectele tot mai vizibile ale industrialismului n comunitile tradiionale urbanizarea i emanciparea muncii:, o poriune din ce n ce mai mare i mai important a nevoilor colective ale unui popor civilizat este satisfacut de stat. n cartea sa, Fundamentele economiei politice, Adolf Wagner formuleaz legea care-i poart numele astfel: cu ct societatea devine mai civilizat, cu att statul este mai scump, ceea ce nsemna c, ponderea cheltuielilor publice n PIB cretea odat cu creterea venitului pe locuitor. G/Y = f [Y/N] cu G/N > 0 Din raionamentul lui Wagner rezult unde, o elasticitate supraunitar a G cheltuielile publice, cheltuielilor publice n raport cu venitul.Y produsul intern brut, Sursele acestui fenomen se gsesc N numrul populaiei, n noile nevoi pe care le-a generatG sporul cheltuielilor publice, complexitatea crescut a organizrii N sporul populaiei. sociale dup industrializare i urbanizare.

  • Potrivit concepiei lui Wagner despre politica social, creterea cheltuielilor publice reprezenta rezultatul apariiei a dou categorii de nevoi noi:Nevoia de investiii grele, nerentabile pe termen scurt, care necesitau investiii publice. Concluzia lui Wagner, arta c, pe termen lung, pe msura creterii economiei, statul trebuia s investeasc mai mult n infrastructura public;Nevoia de bunuri superioare. Cu ct nivelul de via era mai ridicat, cu att cretea consumul de bunuri superioare (recreere, cultur, educaie, sntate), adic de bunuri a cror elasticitate la venit era mai mare dect 1. Cu alte cuvinte, consumul acestor bunuri cretea mai rapid dect venitul mediu al populaiei.Consecinele n plan economic artau o implicare din ce n ce mai mare a puterii publice n administraie, protecie social, legislaie, educaie, asisten social.n termenii noii politici economice, aceast lege i gsea suportul financiar n instrumentul reformelor economice impozitul progresiv i n aciunile de moderare a veniturilor. Legea lui Wagner a rmas alibiul teoretic i dovada istoric pentru orice situaii pe care guvernrile le clameaz ca probleme fie de interes public, fie de interes naional.

  • Ideea central a reformelor, susinute de Adolf Wagner i de ceilali adepi ai socialismului de stat i care a avut efecte benefice asupra economiei germane de la sfritul secolului al XIX-lea, se referea att la legislaia economic, ct i la cea social. Legile asigurrilor (de boal, de accidente, de invaliditate, de btrnee), legile proteciei muncitorilor (legea duratei zilei de munc, a repaosului duminical, a igienei .a) i legea impozitului progresiv pe venit au creat imaginea statului legislativ, drept i protector. Prin raionamente abile, funciile regaliene ale statului sunt estompate, iar n prim-plan sunt aduse funcii noi cu iz populist.


Recommended