Date post: | 15-Dec-2014 |
Category: |
Documents |
Upload: | oana-stefy |
View: | 43 times |
Download: | 4 times |
UNIVERSITATEA TRANSILVANIAFACULTATEA DE ŞTIINŢE ECONOMICE ŞI ADMINISTRAREA AFACERILOR SECŢIA CONTABILITATE ŞI INFORMATICĂ DE GESTIUNE GRUPA 8601 AN III
CONDUCEREA CONTABILITĂŢII LA MUZEUL NAŢIONAL PELEŞ
STUDENT, CHIRU ANA-MARIA
CIUFU OANA ŞTEFANIA
BRAŞOV,2013
CAPITOLUL I
PREZENTAREA ACTIVITĂŢII INSTITUŢIEI PUBLICE A
MUZEULUI NAŢIONAL PELEŞ
1.1. Scurt istoric al Muzeului Naţional Peleş
“Măreţia acestei construcţii face în ţara întreagă o impresie excelentă şi toată lumea se
bucură fiindcă vede o garanţie a stabilităţii regimului. Chiar de acum îl numesc “Castelul
regesc”, ceea ce poate că va fi într-o zi. Dea Domnul ca înainte de toate să devină leagănul
dinastiei noastre, căci fără acesta, viitorul ţarei nu este asigurat.”
CASTELUL PELEŞ are o valoare de excepţie ca monument al arhitecturii europene,
specifică pentru sfârşitul secolului XIX şi începutul secolului nostru.
Decoraţia interioară a sălilor expoziţionale reprezintă o sinteză stilistică remarcabilă: neo-
Renaştere germană, neo-Renaştere italiană, neo-Baroc, elemente de stil Louis XIV, Louis XV,
Rococo, Empire, stiluri orientale şi stilul 1900.
De asemenea, bogăţia sculpturală a lemnului intarsiat şi prezenţa mobilierului de o
valoare excepţională în patrimoniul artistic naţional.
Arta textilă este reprezentată prin lucrări de tapiserie, originale executate în manufacturi
franceze celebre: Aubusson, Beauvais şi manufacturi flamande (sec. XVII – XVIII); prin broderii
comandate în atelierele Siegert (Austria) sau preţioase piese reprezentând creaţia Reginei
Elisabeth (personalitate de aleasă cultură, poetă, pictoriţă, muziciană, cunoscută şi prin
pseudonimul literar Carmen Sylva).
Covoarele orientale, lucrate în fir de mătase sau lână constituie o remarcabilă valoare prin
varietate stilistică.
1
Colecţia de porţelan este reprezentată printr-un număr de creaţii germane ale
manufacturii Meissen, lucrări îndeosebi ale sec.al XIX–lea în care sunt continuate aspecte ale
perioadei de înflorire. Alte porţelanuri europene din Austria, Italia, Rusia, Anglia, Franţa,
Boemia, Danemarca relevă aspecte ale neo-clasicismului de tip Empire, sau de tip Louis XVI.
Piesele din faianţă dovedesc dezvoltarea tehnologică şi stilistică a unor manufacturi din
Persia, China, Japonia, Italia, Olanda, Ungaria, Germania.
Sticlăria de artă evocă fazele mari ale evoluţiei din sec.al XVI-lea şi al XVII-lea, prin
produse de neorenaştere italiană de la Murano, general imitate în Europe, prin piese de sticlă
gravată şi cristal de Boemia etc.
Orfevrăria rezumată la piese de argint, în mare parte aurite, cuprinde în proporţie de
două treimi somptuoase lucrări germane în genul Renaşterii târzii şi al barocului, unele realizate
prin îmbinarea metalului cu pietre preţioase sau semipreţioase, cochilii de sidef, nucă de cocos,
ou de struţ.
Colecţia de vitralii reprezintă lucrări de referinţă în arta vitraliului prin semnătura unor
autori celebri : Franz Fallenter şi Isaia Kaln şi piese originale din sec. XVI-XVII.
Colecţia de pictură cuprinde lucrări datorate unor autori de marcă : G.B.Tiepolo, Agnese
Dolci, pânze de şcoală Corregio, Canaletto, Veronese, B.Luini. De menţionat lucrările celebrului
Gustav Klimt şi Kunstlerkompagnie la Peleş.
Sălile de arme expun piese importante privind istoria şi evoluţia armurei europene şi
orientale, însumând un număr de peste 3.700 exemplare, datând din perioada sec. XV-XX.
Atmosfera specifică vechilor palate şi castele ale senioriilor germani din sec. XVI-XVII
este oferită vizitatorului îndeosebi prin arhitectura exterioară a castelului şi ansamblul
arhitectural.
Parcul şi terasele Peleşului interpretează modele italiene şi franceze, familiare–de altfel–
şi arhitecturii bavareze din sec.al XVI-lea şi al XVII-lea.
CASTELUL PELIŞOR – construit între anii 1899 – 1902 de arhitectul ceh Karel Liman
şi decorat de vienezul Bernhard Ludwig, a fost locuit de perechea princiară, Ferdinand şi Maria,
din 1903.
În anul 1914, după moartea regelui Carol I, aceştia devin monarhi. Maria s-a impus ca o
personalitate puternică a epocii. Poeta, pictoriţa, creatoarea de design era supranumită Regina
2
artistă. Spirit deschis, Maria a înţeles în profunzime fenomenul artistic cel mai pregnant al epocii
care a fost Art Nouveau-ul, stil ales de regină pentru decorarea reşedinţei de la Sinaia. Ea impune
un stil personal, eclectic, elementele Artei 1900 adoptând trăsături bizantine şi îndeosebi celtice.
Astfel au luat naştere interioare ca “Dormitorul de Aur”, “Capela” şi “Camera de Aur” care, fără
îndoială, au valoare de unicat.
Colecţia de artă decorativă expune piese reprezentative pentru Arta 1900, obiecte din
sticlă semnate E.Galle, fraţii Daum, C.Tiffany, J.Hoffmann faianţă realizată în manufacturi
italiene, olandeze, ungare, daneze, valoroase piese de mobilier comandate după proiectele Mariei
la Şcoala de arte şi Meserii din Sinaia. O menţiune specială merită Manuscrisul pergament
realizat de Maria şi dăruit lui Ferdinand în anul 1906.
Arta plastică o putem grupa sub genericul “Tinerimea artistică”, mişcare patronată de
regină, ce reunea artişti români aflaţi la începutul carierei.
1.2. Prezentarea, funcţionarea şi organizarea muzeului
Muzeul Naţional Peleş este instituţie publică, înfiinţată prin Ordinul nr. 92/1958 şi
funcţionează ca muzeu de interes naţional, subordonat Ministerului Culturii şi Cultelor în baza
H.G. nr.78/2005.
Muzeul Naţional Peleş este instituţie finanţată din venituri proprii (extrabugetare) şi din
subvenţie primită de la bugetul de stat. Muzeul Naţional Peleş se încadrează ca ordonator de
credite de gradul al treilea, care are plan de activitate şi buget de venituri şi cheltuieli proprii, ca
şi organe proprii de contabilitate.
Muzeul Naţional Peleş, în baza Legii nr. 500/2002, întocmeşte B.V.C. pe un an financiar
şi îl supune aprobării ordonatorului principal de credite, respectiv Ministerul Culturii şi Cultelor.
Conducerea Muzeului Naţional Peleş este formată din :
un director general - numit prin ordin de Ministrul Culturii şi Cultelor (prin concurs);
un director adjunct - care se ocupă cu problemele ştiinţifice ale muzeului;
un contabil sef - numit prin ordin de Ministrul Culturii si Cultelor;
Directorul general, la fiecare început de an, încheie un contract de management cu
Ministerul Culturii şi Cultelor, în care sunt indicatorii economici şi culturali care trebuiesc
realizaţi.
3
Acest contract de management cuprinde indicatori importanţi în funcţionarea activităţii
curente a Muzeului Naţional Peleş, respectiv :
a. Personal – număr de personal conform statului de funcţii ;
b. Număr de expoziţii din care :
- expoziţii permanente,
- expoziţii temporare ;
c. Număr de vizitatori ;
d. Venituri totale, din care :
- venituri proprii,
- subvenţie (alocaţie bugetară destinată pentru plata parţiala a cheltuielilor de personal)
e. Cheltuieli totale, din care :
- cheltuieli de personal,
- cheltuieli de întreţinere,
- cheltuieli pentru expoziţii,
- cheltuieli pentru reparaţii capitale,
- cheltuieli de capital ;
f. Cheltuieli pe vizitatori, din care :
- din subvenţie ,
- din venituri proprii ;
g. Gradul de acoperire din venituri proprii a cheltuielilor instituţiei (%) ;
h. Ponderea cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor (%) ;
i. Gradul de acoperire a salariilor din subvenţie (%).
1.3. Scopul şi obiectul de activitate
Muzeul este organizat astfel încât să armonizeze activităţile specifice unei instituţii
muzeale, cu activităţile auxiliare acesteia, precum şi cu activităţile funcţionale.
Muzeul are ca obiective evidenţa, conservarea, restaurarea, cercetarea şi valorificarea
patrimoniului de artă decorativă, plastică şi istorie pe care îl gestionează.
Activităţile specifice principale ale Muzeului sunt:
cercetarea fundamentală a patrimoniului pe care îl deţine, conform programelor
anuale şi de perspectivă;
4
evidenţa ştiinţifică a patrimoniului;
clasarea patrimoniului;
valorificarea patrimoniului prin expoziţii permanente, temporare, manifestări
ştiinţifice, cataloage, repertorii etc. ;
conservarea şi restaurarea pieselor din patrimoniu;
contactul permanent cu publicul de toate categoriile;
contactul permanent cu mediile de informare, cu societăţi, fundaţii, organisme
culturale, unităţi de învăţământ, organisme şi foruri internaţionale, precum UNESCO,
ICOM, ICOMOS etc.;
formarea specialiştilor în toate domeniile de activitate pe care le presupune
funcţionarea Muzeului;
documentarea în vederea depistării, cunoaşterii şi, după caz, a achiziţionării de bunuri
de patrimoniu pentru completarea şi îmbogăţirea colecţiilor sale;
realizarea veniturilor din taxe de vizitare, precum şi din alte activităţi auxiliare,
conform reglementărilor legale.
1.4. Patrimoniul
Patrimoniul Muzeului este format din bunuri culturale mobile şi imobile aflate în
proprietatea publică sau privată a statului, pe care le administrează în condiţiile legii, cu diligenţa
unui bun proprietar.
Patrimoniul poate fi îmbogăţit şi completat prin achiziţii, donaţii, transferuri, realizate cu
respectarea prevederilor legale.
Bunurile mobile şi imobile aflate în patrimoniul Muzeului se gestionează potrivit legii,
conducerea Muzeului fiind obligată să aplice măsurile de protecţie în vederea protejării acestora.
1.5. Structura organizatorică
Pentru realizarea atribuţiilor sale specifice, Muzeul are o structură organizatorică proprie,
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Numărul maxim de posturi aprobat este 164.
Muzeul funcţionează structurat pe secţii, servicii, un birou şi un oficiu, astfel:
5
(1) Secţia Istorie, Cercetare si Evidenta a Patrimoniului coordonata de un sef de
sectie, are următoarele atribuţii principale:
a) centralizează fişele de evidentă analitică, fişele de conservare si gestionează
fişierul central al Muzeului ;
b) centralizează activitatea de evidenţă computerizata a patrimoniului ;
c) realizează inventarele de patrimoniu si operează modificarile acestora ;
d) gestionează biblioteca uzula a Muzeului si punctul de documentare (planuri ,
documente etc.) ;
e) elaborează lucrările de cercetare ştiintifica incluse in planul de cercetare, evidenţă,
valorificare ;
f) propune şi organizează împreună cu personalul de specialitate din celelalte secţii
elaborarea cataloagelor de colecţii ;
g) organizează în colaborare cu secţiile de specialitate manifestările ştiinţifice
(sesiuni de comunicări, simpozioane, conferinţe, colocvii etc.) ;
h) întocmeşte dosarele cu propuneri în vederea clasării patrimoniului ;
i) participă la realizarea altor teme şi tematici din cadrul programelor curente şi de
perspectiva pentru dezvoltarea şi diversificarea activităţii ştiinţifice a Muzeului.
j) îndeplineste alte atributii, conform legii.
(2) Secţia Conservare – supraveghere, coordonată de un şef de secţie, are
următoarele atribuţii principale:
a) asigură securitatea patrimoniului cultural mobil ;
b) urmăreşte parametrii microclimatici, acţionând în scopul reglării acestora ;
c) aplică prevederile normelor de conservare în caz de manipulare, ambalare,
transport, amenajare depozite (tipodimensionare) ;
d) redactează fişe de conservare ;
e) propune restaurarea pieselor de patrimoniu ;
f) participă şi colaborează la organizarea de expoziţii permanente, temporare,
manifestări ştiinţifice şi culturale ;
g) asigură curăţenia şi întreţinerea spaţiilor muzeale, respectând normele de
conservare ;
h) asigură buna funcţionare a aparatelor tehnice din dotare ;
6
i) colaborează cu personalul de specialitate la activităţile muzeale (studiu,
fotografiere, amenajări spaţii muzeale, depozite).
j) îndeplineste alte atributii, conform legii.
(3) Secţia Restaurare, coordonată de un şef de secţie, are următoarele atribuţii
principale :
a) efectuează operaţiuni de restaurare în conformitate cu cerinţele normelor de
specialitate, cu mijloace adecvate, asupra bunurilor culturale prevăzute în planul
de activitate al secţiei ;
b) la solicitarea conservatorilor aplică măsuri de conservare curativă, menite să
contracareze efectele degradărilor fizice, chimice şi biologice asupra bunurilor
culturale nominalizate de către aceştia ;
c) analizează starea de conservare, elaborează propunerile de restaurare ale pieselor
prevăzute în planul de activitate al secţiei şi le supune spre avizare, comisiei de
restaurare ;
d) supune spre analiză şi recepţie finală, comisiei de restaurare, lucrările realizate ;
e) se supune tuturor hotărârilor comisiei de restaurare ;
f) solicită, pentru motive întemeiate, aprobarea comisiei de restaurare, în vederea
modificării metodologiei de restaurare avizate ;
g) întocmeşte documentele specifice ale pieselor restaurate, respectiv documentaţia
foto, fişa de restaurare, jurnalul de restaurare ;
h) asigură protecţia şi securitarea bunurilor culturale pe toată durata restaurării ;
i) permite intrarea/ieşirea bunurilor culturale mobile în/din secţia de restaurare numai
însoţite de documentele specifice (proces verbal de predare – primire, fişa analitică
de evidenţă, fişa de conservare) ;
j) utilizează eficient tehnica şi materialele specifice din dotare, cu respectarea
normelor de restaurare şi de protecţie a muncii ;
k) urmăreşte evoluţia stării obiectelor restaurate prin efectuarea de controale
periodice ;
l) întocmeşte necesarul de mijloace tehnice şi materiale specifice.
m) îndeplineste alte atributii, conform legii.
7
(4) Secţia Relaţii publice, Marketing, Proiecte Culturale, coordonata de un sef de
secţie, are următoarele atribuţii principale:
a) efectuează ghidajul în spaţiul expoziţional ;
b) evaluează publicul vizitator (statistic şi analitic, vizând fluctuaţia vizitatorilor în
frecventarea Muzeului, analizarea publicului şi a practicilor sale, a receptării
informaţiei muzeale);
c) asigură relaţia cu mass-media, şcoli, reprezentanţi ai fundaţiilor şi societăţilor
culturale şi mediază contactele Muzeului cu toate categoriile de public din ţară şi
străinătate, pentru promovarea imaginii acestuia;
d) mediatizează activitatea Muzeului prin redactarea de materiale documentare şi
ştiinţifice precum şi prin semnale vizuale ;
e) se preocupă de marketing-ul cultural prin studii de piaţă, stabilirea unor strategii
de promovare şi comencializare a ofertei culturale, întocmirea dosarelor pentru
finanţarea de proiecte şi programe ;
f) organizează manifestări cultural ştiinţifice şi educative .
g) organizează acţiuni de străngere de fonduri, indentifică surse alternative de
finanţare ;
h) asigură primirea, in regim de gratuitate, notificată in prealabil, a delegaţiilor
oficiale care vizitează Muzeul, in baza activitaţilor de protocol ale Ministerului
Culturii si Cultelor ;
i) îndeplineste alte atributii, conform legii.
(5) Serviciul financiar – contabil, condus de contabilul şef, are următoarele atribuţii
principale :
a) asigură înregistrarea cronologică şi sistematică a operaţiunilor economico-
financiare ;
b) asigură informaţii ordonatorilor de credite cu privire la execuţia bugetelor de
venituri şi cheltuieli, la patrimoniul aflat în administrare;
c) efectuează inventarierea generală a elementelor de activ şi de pasiv, în
conformitate cu preverile legale şi înregistrează rezultatul inventarierii;
d) întocmeşte situaţia financiară trimestrială şi anuală ;
e) întocmeşte proiectul de buget ;
8
f) asigură înregistrarea plăţilor de casă şi a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile
clasificaţiei bugetare, potrivit bugetului aprobat ;
g) utilizează registrele de contabilitate în strictă concordanţă cu destinaţia acestora şi
le completează în mod ordonat, cronologic, astfel încât să permită, în orice
moment, identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate ;
h) păstrează în arhivă Registrul-jurnal, Registrul-inventar, Cartea mare, documentele
justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, statele de plată potrivit
prevederilor legale ;
i) depune un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale la Ministerul
Culturii şi Cultelor.
j) îndeplieste alte atributii , conform legii.
(6) Serviciul Achizitii Publice, coordonat de un sef de serviciu, este subordonat
directorului general si are urmatoarele atributii principale :
a) elaborează programul anual al achizitiilor publice ;
b) elaborează sau, dupa caz, coordonează activitatea de elaborare a documentaţiei de
atribuire ori, în cazul unui concurs de solutii, a documentaţiei de concurs ;
c) îndeplineste obligaţiile referitoare la publicitate, astfel cum sunt acestea prevazute
de O.U.G. nr. 34/2006 ;
d) efectuează achiziţii in regim electronic, prin S.E.A.P. , in conformitate cu
prevederile H.G. nr.1660/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a
prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţii publice prin mijloace
electronice din O.U.G. nr. 34/2006 ;
e) aplică si finalizează procedurile de atribuire a contractelor de achiziţii publice ;
f) constituie si păstreaza dosarul achiziţiei publice.
(7) Biroul Resurse umane, subordonat nemijlocit directorului general, are
următoarele atribuţii principale :
a) ţine evidenţa necesarului de personal pe specialităţi, meserii sau funcţii, conform
statului de funcţii aprobat de Ministerul Culturii şi Cultelor;
b) organizează ocuparea posturilor prin concurs şi urmăreşte respectarea prevederilor
legale în materie;
9
c) efectuează lucrările privind evidenţa personalului, completează şi actualizează
înscrierile din carnetul de munca şi eliberează legitimaţii;
d) completează contractele individuale de muncă, actualizându-le prin acte adiţionale;
e) intocmeste proiectul statului de functii ce urmeaza a fi supus aprobarii Ministerului
Culturii si Cultelor ;
f) gestionează fişele de post ale salariatilor ;
g) gestionează fişele de evaluare cu documente care stau la baza inscrierilor in
evidenţe legale ;
h) completează dosarele personale cu documente care stau la baza înscrierilor în
evidenţele legale;
i) asigură şi răspunde de aplicarea prevederilor legale privind sistemul de salarizare,
de specializare şi calificare etc.;
j) verifică legalitatea acordării sporurilor de toxicitate pentru locurile de muncă cu
noxe, sau a altor sporuri care se regăsesc în H.G.281 / 1993;
k) urmăreşte derularea programului de perfecţionare propus şi aprobat de conducerea
instituţiei şi aplică încadrările corespunzătoare;
l) întocmeşte situaţiile statistice specifice.
m) îndeplieste alte atribuţii, conform legii.
(8) Oficiul juridic, subordonat nemijlocit directorului general, are următoarele
atribuţii principale :
a) reprezintă interesele Muzeului în faţa organelor jurisdicţionale, a organelor de
urmărire penală, a notariatelor publice, precum şi în raporturile cu persoane fizice
sau juridice, pe baza delegaţiei de reprezentare dată de conducerea muzeului;
b) intocmeste inscrisurile cu caracter juridic ;
c) avizează legalitatea oricăror raporturi contractuale ale Muzeului cu terţi, precum si
a oricăror măsuri de natura să angajeze răspunderea patrimoniala a Muzeului ;
d) ia măsuri pentru recuperarea creanţelor, prin obţinerea de titluri executorii şi
urmărirea executării acestora;
e) ţine evidenţa tuturor actelor normative publicate;
f) informează conducerea Muzeului asupra interpretării şi, după caz, a aplicării unor
acte normative;
10
g) îndeplineşte orice altă atribuţie dată prin delegare de reprezentare de către
directorul general.
(9) Audit public intern, structura organizatorică subordonată nemijlocit
directorului general , are următoarele atribuţii principale :
a) elaborează norme metodologice specifice;
b) elaborează proiectul planului anual de audit public intern;
c) raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate
din activităţile sale de audit;
d) elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern;
e) în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează imediat
conducătorului instituţiei cele constatate;
f) auditează, cel puţin o dată la trei ani, următoarele;
- angajamentele bugetare şi legale din care derivă direct sau indirect obligaţii de
plată;
- plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale;
- constituirea veniturilor bugetare;
- alocarea creditelor bugetare;
- sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
- sistemul de luare a deciziilor;
- sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de
sisteme;
- sistemele informatice.
g) indeplineste alte atributii, conform legii.
(10) Serviciul tehnic – administrativ, coordonat de un şef de serviciu, are
următoarele atribuţii principale:
a) execută lucrări de intreţinere şi reparaţii curente ;
b) exploatează utilajele, echipamentele, maşinile în conformitate cu normele şi
prescripţiile tehnice în vigoare ;
c) asigură verificarea mijloacelor tehnice, sistemelor, instalaţiilor, dispozitivelor,
echipamentelor din dotare la intervalul de timp stabilit în normative;
11
d) asigură funcţionarea corespunzătoare a echipamentelor, instalaţiilor, mijloacelor
tehnice din dotare;
e) asigura obtinerea avizelor si autoritatilor de functionare ale Muzeului;
f) îndeplineste alte atributii, conform legii.
(11) Paza, structura organizatorică aflată în subordinea directorului general şi
având următoarele atribuţii principale:
a) să cunoască locurile şi punctele vulnerabile din cadrul obiectivului ;
b) să păzească obiectivul, bunurile şi valorile nominalizate în
planul de pază şi să asigure integritatea acestora;
c) să permită accesul în obiectiv numai în conformitate cu reglementările legale şi cu
dispoziţiile interne;
d) să înştiinţeze, de îndată, şeful ierarhic şi conducerea unităţii despre producerea
oricărui eveniment în timpul executării serviciului şi despre măsurile luate;
e) în caz de incendiu să ia imediat măsuri de stingere a acestuia şi de salvare a
persoanelor, a bunurilor şi a valorilor, să sesizeze pompierii şi să anunţe
conducerea unităţii şi poliţia;
f) să ia primele măsuri pentru salvarea persoanelor şi de evacuarea bunurilor şi a
valorilor în caz de dezastre;
g) să sesizeze poliţia în legatură cu orice faptă de natură a prejudicia patrimoniul
instituţiei;
h) să execute întocmai dispoziţiile şefilor ierarhici, cu excepţia celor vădit nelegale;
i) sa respecte consemnul general si particular al postului ;
j) îndeplineste alte atributii, conform legii.
12
1.6 Analiza SWOT
Strenghts
poziţie geografică avantajoasă şi potenţial
turistic deosebit;
Castelul Peleş atrage anual zeci de mii de
turişti, români şi străini, încântaţi de frumuseţea
construcţiei si a peisajului zonei;
în interiorul castelului există colecţii de
mobilier , de picturi, de vitralii, precum şi arme şi
armuri;
este un important monument naţional şi
punct de reper al turismului din România, datorită
frumuseţii lui;
castelul este foarte bine promovat pe internet
existând numeroase site-uri, precum şi portaluri de
informare.
Weaknesses
infrastructura slab dezvoltată;
insuficienţa resurselor financiare pentru
investiţii în infrastructură;
lipsa unor programe turistice mai
complexe care să atragă diverse categorii de
vizitatori.
Opportunities
intersul turiştilor străini pentru Castelul Peleş
este în continuă creştere;
castelul este foarte cunoscut atât în ţară, cât
şi în străinătate;
posibilitatea vizitatorilor internaţionali de a
contribui mai mult la revenirea economiei.
Threats
infrastructura în continuă degradare;
orientarea turiştilor către alte obiective
turistice în zone învecinate cu oferte similare;
creşterea cantităţii de deşeuri în urma
vizitatorilor.
13
CAPITOLUL II
Monografia Contabila privind principalele
operatiuni care au loc in cursul lunii noiembrie
2012
1) Se achizitioneaza materii prime si alte materiale consumabile in valoare de 10 000, TVA
24% de la SC IMPERIAL SA, plata se face din disponibilul unitatii din venituri proprii
conform cu documente justificative factura fiscala si ordin de plata:
- inregistrarea achizitiei materiilor prime si materialelor consumabile conform facturi fiscale
% = 401 12.400
301 Furnizori 7.000
Materii prime
3028 3.000
Alte materiale consumabile
4426 2.400
TVA deductibil
- inregistrarea platii furnizorului de materii prime si materiale consumabile
401 = 561 12.400
Furnizori Disponibilul unitatii din
venituri proprii si subventii
2) Se achizitioneaza materii de natura obiectelor de inventar in valoare de 3 000, TVA 24% de
la SC Penny Market SA, plata se face in numerar:
- inregistrarea achizitiei materialelor de natuta obiectelor de inventar conform facturi fiscale
% = 401 3.720
3031 Furnizori 3.000
Materiale de natura obiectelor
de inventar in magazie
4426 720
TVA deductibil
14
- inregistrarea platii furnizorului de materiale de natura obiectelor de inventar
401 = 5311 3.720
Furnizori Casa in lei
3) Se inregistreaza consumul de obiecte de inventar din magazie, conform bonului de consum
3032 = 3031 3.000
Obiecte de inventar Materiale de natura obiectelor
in folosinta de inventar in magazie
4) Se evidentiaza consumul de alte materiale materiale consumabile, conform bonului de
consum
6028 = 3028 3.000
Cheltuieli cu alte materiale Alte materile consumabile
consumabile
5) Se inregistreaza factura privind consumul de gaze naturale valoare de 15 000, inclusiv TVA
si apoi se face plata din disponibilul unitatii din surse extrabugetare, cu documente
justificative factura fiscala si ordin de plata:
- inregistrarea facturii privind consumul de gaze naturale
% = 401 15.000
610 Furnizori 12.097
Cheltuieli cu utilitatile
4426 2.903
TVA deductibil
- inregistrarea platii din venituri proprii
401 = 561 15.000
Furnizori Disponibilul unitatii din
venituri proprii si subventii
15
6) Se inregistreaza factura privind consumul de energie electrica in valoare de 12 000, inclusiv
TVA si apoi se face plata catre RAAPPS - Sinaia din disponibilul unitatii din venituri proprii,
cu documente justificative factura fiscala si ordin de plata:
- inregistrarea facturii privind consumul de energie electrica
% = 401 12.000
610 Furnizori 9.678
Cheltuieli cu utilitatile
4426 2.322
TVA deductibil
- inregistrarea platii din venituri proprii
401 = 560 12.000
Furnizor energie Disponibilul unitatii din
electrica venituri proprii
7) Se inregistreaza factura privind serviciile de telefonie fixa si mobila in valoare de 3 000,
TVA 24% si apoi se face plata din disponibilul unitatii din venituri proprii, cu documente
justificative factura fiscala si ordin de plata:
- inregistrarea cheltuielii cu plata serviciilor de telefonie fixa si mobila
% = 401 3.720
626 Furnizori 3.000
Cheltuiala telefonie
4426 720
TVA deductibil
- inregistrarea platii furnizorului din venituri proprii
401 = 560 3.720
Furnizori Disponibilul unitatii din
venituri proprii
8) Se inregistreaza cheltuielile cu salariile din luna noiembrie 2012, conform statului de plata
641 = 421 150.000
Chelt.cu salariile Personal – salarii datorate
16
personalului
9) Se inregistreaza fondul de sanatate platit de angajator, aferent lunii noiembrie 2012
6453 = 4313 7.800
Chelt. fond sanatate Contrib.asig.sociale de sanatate
10) Se inregistreaza CAS platita de angajator, aferenta lunii noiembrie 2012
6451 = 4311 31.200
Chelt asigurari sociale Contributia angajatorilor
ptr.asigurari sociale
11) Se inregistreaza fondul de somaj platit de angajator, aferent lunii noiembrie 2012
6452 = 4371 750
Chelt.asigurari somaj Contributia angajatorilor
ptr.asigurari somaj
12) Se inregistreaza contributia CM FNNASS platita de angajator, aferenta lunii noiembrie 2012
6455 = 431 1 1.071
Chelt. ptr.concediu Contributia angajatorilor
si indemnizatii ptr. concedii si indemniz.
13) Se inregistreaza retinerile angajatului din salarii conform statului de plata, aferent lunii
noiembrie 2012
421 = % 48.750
Personal salarii datorate 444 24.000
Impozit pe venit din salarii
4312 15.750
Contributia asiguratilor ptr.
asigurari sociale
4314 8.250
Contributia asiguratilor ptr.
17
asigurari sociale de sanatate
4372 750
Contributia asiguratilor ptr.
asigurari de somaj
14) Se inregistreaza plata din disponibilului unitatii din venituri proprii a contributiilor stabilite
pentru luna noiembrie 2012
% = 560 84.616
Disponibilul unitatii din venituri proprii
4311 32.871
Contributia angajatorilor
ptr.asigurari sociale
4313 7.800
Contributia angajatorului
ptr. asigurari soc. de stat
4371 750
Contributia angajatorului
ptr.asigurari de somaj
4312 6.018
Contributia asiguratilor ptr.
asigurari sociale
4372 756
Contributia asiguratilor ptr.
asigurari de somaj
4314 8.256
Contributia asiguratilor ptr.
asigurari sociale de sanatate
444 21.391
Impozit pe venit din salarii
si din alte drepturi
18
17) Se inregistreaza plata din disponibilul unitatii a chenzinei lunii noiembrie 2012, in bancile
aferente (optate de catre salariati)
421 = 560 36.023
Personal salarii datorate Disponibilul unit din venit proprii
18) Se inregistreaza plata din disponibilul unitatii a ratelor , retinute de la salariati pe statul de
plata pentru luna noiembrie 2012
427 = 560 2.438
Retineri din salarii si din alte Disponibilul unit din venit proprii
drepturi datorate tertilor
19) Se inregistreaza plata din disponibilul unitatii din venituri proprii, ajutoare si indemnizatii ,
salarii datorate, alte datorii si creante cu bugetul statului aferente lunii noiembrie 2012
% = 560 108.986
421 Disponibilul unit din venit proprii
Personal salarii datorate 77.556
423 3.876
Personal-ajutoare si indemnizatii datorate
4311 27.507
CAS platit de angajator
4481 47
Alte datorii si creante cu bugetul
20) Se inregistreaza amortizarea pentru luna noiembrie 2012
6813 = 2813 7.108
Cheltuieli privind Amortizarea instalatiilor
amortizarea tehnice, mijl.de transport
6814 = 2814 2.127
Cheltuieli privind Amortizarea mobilierului
amortizarea aparaturi birotice
19
21) Se inregistreaza venituri din prestari servicii,TVA 24% conform facturii fiscale
4111 = % 2.480
Clienti 704 2.000
Venituri din servicii
4427 480
TVA colectat
22) Se inregistreaza incasarea in numerar venituri din bilete si taxa foto, aferente lunii noiembrie
2012
5311 = % 372.000
Casa in lei 704
300.000
Venituri din servicii
4427 72.000
TVA colectat
23)Se inregistreaza incasarea in numerar a veniturilor din publicatii pentru luna noiembrie 2012
5311 = % 62.000
Casa in lei 707 50.000
Venituri din vanzarea marfurilor
4427 12.000
TVA colectat
24) Se inregistreaza inchiderea conturilor de TVA la sfarsitul lunii noiembrie 2012
4427 = 4426 9.065
TVA colectat TVA deductibil
4427 = 4423 30.415
TVA colectat TVA de plata
25) Se inregistreaza plata TVA pentru luna noiembrie 2012
20
4423 = 560 30.415
TVA de plata Disponibilul unitatii
din surse extrabugetare
26) Se inregistreaza inchiderea conturilor de cheltuieli la 30.11.2012
121 = % 238.041
Rezultat patrimonial 6028 3.000
Cheltuieli cu materiale consumabile
610 21.775
Cheltuieli privind utilitatile
626 3.000
Cheltuieli postale
641 150.000
Cheltuieli cu salariile personalului
6451 32.871
Cheltuieli cu ajutorul de somaj
platit de angajator
6452 750
Chelt.asigurari somaj
6453 7.800
Chelt. fond sanatate
6455 1.071
Chelt. ptr.concediu si indemnizatii
6813 7.108
Cheltuieli cu amortizarile
6814 2.127
Cheltuieli cu amortizarile
27) Se inregistreaza inchiderea conturilor de venituri la 30.11.2012
% = 121 352.000
704 Rezultat patrimonial 302.000
21
Venituri din servicii si
lucrari la terti
707 50.000
Venituri din vanz. marfurilor
CONCLUZII ȘI PROPUNERI
Muzeul Național Peleș primește anual subvenție bugetară de circa 20% din totalul
cheltuielilor, aceasta acoperind doar 40 % din cheltuielile de personal; în completare, veniturile
proprii reprezintă 80% din totalul cheltuielilor, venituri ce susțin cheltuielile materiale ale
instituției.
Veniturile proprii sunt rezultatul unei activități economice intense, ele fiind realizate, în
principal, din taxele de vizitare, dar și din comercializarea publicațiilor proprii și a obiectelor –
souvenir (acestea reprezintă cca. 30 % din cuantumul veniturilor). Pe de altă parte, veniturile
proprii provenite din taxele de vizitare s-au diminuat în perioada 2009 - 2011, datorită scăderii
numărului de vizitatori. Necesitatea de autofinanțare, în proporție de 80%, a determinat ca, an de
an, să se reducă la minimum cheltuielile. În consecință, demersurile pentru modernizarea și
dezvoltarea instituției, realizate numai din venituri proprii, nu ating parametrii normali pentru
importanța națională a muzeului.
Având în vedere, pe de o parte scăderea numărului de vizitatori înregistrată în perioada
anterioară, ceea ce a generat diminuarea veniturilor proprii, iar pe de altă parte necesitatea
finanțării suplimentare a actului cultural, propunem găsirea unor noi surse de finanțare, în
principal prin oferirea de noi servicii și noi oferte culturale, astfel:
- extinderea standurilor de publicații și suveniruri, diversificarea ofertei atât prin noi
produse, dar mai ales prin lansarea produselor multimedia (CD-uri);
- perceperea de taxe pentru expoziții temporare;
- perceperea de taxe pentru fotografiere și filmare;
- perceperea unei taxe speciale pentu vizitarea etajelor superioare ale castelului Peleș.
Aceste spații, făcând parte din expoziția de bază, sunt accesibile unui număr limitat de persoane,
în grupuri mici;
- surse suplimentare de venit pot aduce și închirierea spațiilor pentru organizarea de
evenimente în incinta castelelor (conferințe, festivități de premiere, prezentări etc.).
22
- o altă sursă deloc de neglijat este introducerea taxelor pentru fotografiere și filmare
pentru fotografierile și filmările profesioniste, având în vedere interesul manifestat de case de
filme din țară si străinătate, pentru terasele castelului și zona limitrofă.
23