+ All Categories
Home > Documents > Comunicare Audiovizuală Tema 1

Comunicare Audiovizuală Tema 1

Date post: 06-Mar-2016
Category:
Upload: tzz
View: 16 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
ce este comunicarea

of 26

Transcript

Comunicare audio-vizual

Comunicare audiovizualTema 1: Introducere n semiotica imaginii

Drd. Monica ILIE-PRICACe este comunicarea?DEX: Aciunea de a comunica i rezultatul ei; ntiinare, tire, veste, raport, relaie, legtur.Un proces prin care un emitor transmite o informaie receptorului prin intermediul unui canal, cu scopul de a produce receptorului anumite efecte.Un proces de interaciune ntre persoane, grupuri, ca relaie mijlocit prin cuvnt, imagine, gest sau semn.O interaciune social prin intermediul mesajelor, ce implic semne i coduri (Fiske, 2003, 16).2Factorii constitutivi ai comunicrii (Modelul lui Jakobson) context emitor mesaj destinatar ---------- contact cod3Funciile comunicrii (Jakobson)Funcia expresiv (relaia M-E)=comunic emoiile, atitudinile, statutul, clasa E; M=unic, personal.Funcia conativ/persuasiv=efectul M asupra RFuncia referenial=orientarea spre realitate a mesajului; se concentreaz pe adevr i acurateeFuncia fatic=pstrarea canalelor de comunicare deschise, meninerea relaiei E-RFuncia metalingvistic=identificarea codului folosit; cadrul este aici extrem de importantFuncia poetic=relaia M cu sine4coala proces vs. coala semioticcoala procescoala semioticComunicarea=transmitere de mesaje.Comunicarea=producie i schimb de semnificaii.Se preocup de modul n care E i R codeaz i decodeaz mesajele i de felul n care sunt utilizate canalele i mijloacele de comunicare.Se preocup de maniera n care mesajele/textele interacioneaz cu oamenii pentru a produce semnificaie.Comunicarea=procesul prin care o persoan influeneaz comportamentul sau starea mental a alteia.Studiul comunicrii=studiul textului i al culturii.Eecul comunicrii=efectul de influenare a E asupra R este diferit sau mai sczut dect era intenionat.Eecul comunicrii=diferenele culturale dintre E i R.Se ocup de actele de comunicare; inspirat din tiinele sociale (psihologie, sociologie).Se ocup de operele de comunicare; inspirat din lingvistic i sfera artei.5coala proces vs. coala semioticcoala procescoala semioticInteraciunea social=procesul prin care o persoan creeaz o legtur cu o alt persoan sau i afecteaz comportamentul, starea mental sau reaciile emoionale.Interaciunea social=acel lucru ce constituie individul ca membru al unei anumite culturi sau societi.Mesajul=acel lucru transmis prin procesul de comunicare, indiferent de mijlocul folosit; intenia=esenial.Mesajul=construcia de semne care, prin intermediul interaciunii cu ceilali receptori, produce nelesuri; accent pe text i pe modul n care el este citit; lectura=esenial.6SemioticaDefiniie: Studiul semnelor i al felului n care ele funcioneaz.tiina care studiaz viaa semnelor n societate=semiologie (din gr.semeion=semn)Are trei mari domenii de studiu: -semnul n sine; -codurile/sistemele n care sunt organizate semnele; -cultura n cadrul creia opereaz aceste coduri i semne.Cititor n loc de receptor7TeoreticieniCharles Sanders Peirce (1839-1914):-fondator al curentului filosofic numit pragmatism (nu exist idei care sunt adevrate n sine, ci numai idei care devin adevrate n cursul aciunii indivizilor, n msura n care acestea dau rezultate);-identific o relaie triunghiular ntre semn, interpretant i obiect.8 Modelul lui Peirce

semn

interpretant obiect9Semnul este ceva fizic, perceptibil de ctre simurile noastre; el se refer la altceva dect la sine nsui, adic la obiect, i este dependent de recunoaterea, de ctre cei care l utilizeaz, a faptului c este un semn.Semnul este neles de cineva, are un efect n mintea celui care l utilizeaz, adic interpretantul, definit drept un concept mental produs att de semn, ct i de experiena referitoare la respectivul obiect, avut de cel care utilizeaz acel semn.10Ferdinand de Saussure (1857-1913):-printele lingvisticii moderne i reprezentant al structuralismului (o orientare teoretic i metodologic interdisciplinar care studiaz structura, funciile i sistemele de relaii ce caracterizeaz obiectele i procesele n tiinele contemporane, punnd n prim plan totalitatea n raport cu individul i sincronicitatea faptelor n raport cu evoluia);-face deosebirea dintre:limbaj (ca posibilitate de a folosi o limb)limb (ca ansamblu de semne folosite de o comunitate: romn, englez, francez etc.)vorbire (ca formulare a unui vorbitor ntr-o anumit limb)

11Modelul lui Saussure semn semnificaiasemnificant semnificat neles(existena fizic (conceptul (realitatea a semnului) mental) extern)12Semnul este un obiect fizic cu neles, alctuit din semnificant i semnificat.Semnificantul este imaginea semnului aa cum o percepem noi (semnul de pe hrtie sau sunetul).Semnificatul este conceptul mental la care se refer semnul. Conceptul poate fi mai mult sau mai puin comun tuturor membrilor aceleiai culturi, care mprtesc aceeai limb.Relaia dintre conceptul mental i realitatea fizic este semnificaia (o x= 1. joc x i o, unde x i o sunt doar semne pe hrtie; sau 2. cuvntul ox=taur, bizon sau bivol; animal din familia taurinelor, n limba englez).13Categorii de semne (Peirce) icon

indice simbol14Iconul este un semn ce seamn cu obiectul su, mprtete caracterul obiectului (arat sau sun la fel). Ex.: o fotografie, o hart, onomatopeele, cifrele romane I, II, III etc.Indicele este un semn cu o legtur existenial direct cu obiectul su. Ex.: fumul este indice pentru foc, strnutul este indice pentru rceal.Simbolul este un semn a crui legtur cu obiectul este o chestiune de convenie, un acord, o regul. Ex.: Crucea Roie, unele semne de circulaie, imnul, steagul, cifrele arabe etc.15CodurileDefiniie: Sistemele n care sunt organizate semnele. Sunt guvernate de reguli consimite de toi membrii comunitii care utilizeaz respectivele coduridimensiunea social a comunicrii.Semnele se organizeaz n coduri n dou moduri: paradigmatic (ex.: tehnicile de editare a imaginii n film i televiziune, literele alfabetului, vocabularul) i sintagmatic (ex.: mbrcmintea, decoraiunile interioare).Exist coduri comportamentale (codul juridic, codul bunelor maniere etc.) i coduri de semnificare (sisteme de semne: codul rutier).Toate codurile poart un neles i depind de un acord ntre utilizatorii lor, referitor la un teritoriu cultural comun.Toate codurile performeaz o funcie social sau de comunicare identificabil i pot fi transmise printr-un mijloc de comunicare i/sau canal adecvat.Coduri reprezentaionale (n producerea textelor) i prezentaionale (n comunicarea nonverbal).

1616Coduri prezentaionaleContactul corporalProximitatea (proxemica)Orientarea (cum ne poziionm unii fa de alii)Aspectul (nlime, greutate, pr, piele, haine, accesorii etc.)Micrile capuluiExpresia facialGesturile (kinezica)PosturaMicrile ochilor i contactul vizualAspectele nonverbale ale vorbirii (ton, volum, accent, intonaie, accentuarea silabei etc.)17Coduri arbitrare i coduri esteticeCoduri arbitrare (logice)Coduri esteticeCodurile arbitrare sau logice sunt uor de definit i de neles, deoarece utilizatorii i-au exprimat un acord explicit asupra lor (ex.: formulele matematice i teoriile tiinelor exacte).Ele presupun o relaie fixat i mprtit ntre semnificani i semnificai.Sunt simbolice, denotative, impersonale, statice, nchise i, n mare msur, refereniale (nu pot fi schimbate dect printr-un acord explicit al utilizatorilor lor).

Codurile estetice sunt mai greu de definit, pentru c sunt afectate de contextul cultural.Ele implic o negociere a nelesului.Sunt expresive i cuprind lumea interioar, subiectiv.

18Roland Barthes (1915-1980):-reprezentant al micrii structuraliste i al semioticii franceze;-este cel care a iniiat ideea celor dou niveluri de semnificare.Denotaia: primul nivel de semnificare, preluat de la Saussure; descrie relaia dintre semnificant i semnificat n interiorul semnului, precum i relaia dintre semn i referentul su din realitatea exterioar; deci, este nelesul evident al semnului, la nivelul simului comun.Conotaia: descrie interaciunea ce apare atunci cnd semnul se intersecteaz cu sentimentele sau emoiile utilizatorilor si i cu valorile culturii lor. Semnificantul primului nivel de semnificare este esenial, pentru c este semnul conotaiei.

1920

Palatul ParlamentuluiCele dou niveluri ale semnificaiei (Barthes) primul nivel al doilea nivel

realitate semne cultur

21denotaiesemnificant-----------semnificatconotaiemitformconinutExist trei moduri n care semnele lucreaz la cel de-al doilea nivel de semnificare:ConotaiaMitul: este o povestire prin intermediul creia o cultur explic sau nelege anumite aspecte ale realitii sau ale naturii; modul de gndire a unei probleme ntr-o cultur, o modalitate de conceptualizare i nelegere a problemei. Miturile opereaz n direcia naturalizrii istoriei, ele fiind produsele unei clase sociale ce i-a dobndit dominaia n cursul unei anumite istorii. Miturile se pot referi la oameni i zei, via i moarte, bine i ru, masculinitate i feminitate, familie etc.Simbolul: un obiect devine simbol cnd capt, prin convenie i utilizare, o semnificaie ce l abiliteaz s stea n locul a altceva (o limuzin este simbolul bogiei, aurul este un alt simbol al bogiei, al puterii i al statusului etc.)22Ce este imaginea?Provine din lat. imago, imaginis (nseamn n loc de).DEX: Reflectare de tip senzorial a unui obiect n mintea omeneasc sub forma unor senzaii, percepii sau reprezentri. Reproducere a unui obiect obinut cu ajutorul unui sistem optic; reprezentare plastic a nfirii unei fiine, a unui lucru, a unei scene din via etc., obinut prin desen, pictur, sculptur etc.Are mai multe sensuri: Imaginea fizic, a unui obiect, a unei persoane, a mediului ambiant (fotografie, pictur). Imaginea mental: ceea ce creierul uman reconstituie n urma prelucrrii informaiilor transmise de retin i a informaiilor existente n memoria individului.Imaginea luminoas (n fizic)Imaginea retinian: rezultat n urma reaciei nervoase fotosensibile din retin.23235. Imaginea mediatic: totalitatea imaginilor vehiculate n mass-media.6. Imaginea verbal (metafora): exprimarea lingvistic prin imagini. Metafora conine o puternic ncrctur emoional, ceea ce o face foarte eficient cnd este transpus n imaginile de televiziune.7. Imaginea tiinific8. Imaginea ca semn (reprezentarea vizual)9. Imaginea virtual: este produs de computer, cu ajutorul unor programe de editare24Metafora i metonimiaDEX: Metafora=figur de stil rezultat dintr-o comparaie subneleas prin substituirea cuvntului obiect de comparaie cu cuvntul-imagine.Metafore cotidiene (SUS vs. JOS pentru a ilustra diferenele dintre oameni, dintre clasele sociale etc.)Metafora vizual (n reclame, filme artistice, documentare; ex.: deschiderea corolei unei flori redate cu acceleratorul descrie spectacolul naturii, tehnica ngherii cadrului poate sugera moartea unei personaliti, redarea unor persoane sau obiecte n micare invers poate crea un efect comic sau unul magic, ori poate sugera trecerea ireversibil a timpului etc.)Metonimia=figur de stil nrudit cu metafora, ce const n nlocuirea cauzei prin efect, a efectului prin cauz, a prii prin ntreg, a ntregului prin parte, a posesorului prin obiectul posedat, a concretului cu abstractul etc., pe baza unei relaii logice; funcioneaz prin asocierea nelesurilor n acelai plan (ex.: capetele ncoronate ale Europei, decorurile urbane dintr-un serial de televiziune poliist etc.)25Bibliografie de seminarBarthes, Roland, Mitologii. Mitul n zilele noastre, Iai, Institutul European, 1997Bourdieu, Pierre, Social Space and Symbolic Power n Sociological Theory, vol. 7, nr. 1, pp. 14-25, 1989Crow, David, Visible Signs: An Introduction to Semiotics in the Visual Arts (Second Edition), AVA Publishing SA, Lausanne, 2010Eco, Umberto, The Theory of Signs and the Role of the Reader n The Bulletin of the Midwest Modern Language Association, vol. 14, nr. 1, pp. 35-45, 1981Fiske, John, Introducere n tiinele comunicrii, Iai, Editura Polirom, 2003Stavre, Ion, Reconstrucia societii romneti prin audiovizual, Bucureti, Nemira, 2004Stavre, Ion, Comunicare audiovizual, Bucureti, Tritonic, 2011

2626


Recommended