+ All Categories
Home > Documents > coloseni-de-la-text-la-predica

coloseni-de-la-text-la-predica

Date post: 01-Feb-2017
Category:
Upload: phamthuan
View: 223 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
37
INSTITUTUL TEOLOGIC PENTICOSTAL DIN BUCUREŞTI Facultatea de Teologie Penticostală Epistola către coloseni - de la text la predică - Ghid aplicativ pentru cursul de omiletică şi catehetică Pastor Lect. Dr. Ciprian-Flavius Terinte
Transcript
  • INSTITUTUL TEOLOGIC PENTICOSTAL DIN BUCURETI

    Facultatea de Teologie Penticostal

    Epistola ctre coloseni - de la text la predic -

    Ghid aplicativ pentru cursul de omiletic i catehetic

    Pastor Lect. Dr. Ciprian-Flavius Terinte

  • 2

    Schia Epistolei ctre coloseni

    I. Salutul apostolic, (1:12)

    II. Preeminena lui Hristos n Biseric (1:33:4) a. Rugciunea lui Pavel pentru cretinii coloseni (1:323)

    i. Rugciunea de mulumire pentru coloseni (1:38) ii. Rugciunea de cerere pentru coloseni (1:914) iii. Imnul hristologic (1:1520) iv. Mntuirea colosenilor (1:2123)

    b. Rolul lui Pavel n lucrarea mpriei lui Dumnezeu (1:242:7)

    i. Slujirea lui Pavel n biserici (1:2429) ii. Slujirea lui Pavel pentru coloseni (2:15)

    c. Combaterea ereziei colosene (2:623) i. Suficiena lui Hristos (2:615)

    ii. Zdrnicia preceptelor omeneti (2:1623)

    III. Preeminena lui Hristos n trirea cretin (3:14:6) a. Rnduiala vieii cretine (3:14:1)

    i. Omul cel nou (3:117) ii. Rnduiala vieii de familie (3:184:1)

    b. Prtia la slujire prin rugciune (4:26)

    IV. Sfaturi finale (4:718)

  • 3

    Coloseni 1.3-8 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului

    - Tonul polemic al epistolei; - Scopul epistolei combaterea filosofiei colosene

    Respectarea strict unor srbtori religioase (Sabatul)

    Practici iudaice circumcizia

    Diete alimentare

    Experiene extatice nchinarea la ngeri sau mpreun cu acetia (2.18)

    Venerarea unor fore spirituale din Univers (2.15)

    2. Analiza termenilor din text

    - V. 3-4 - Motivele de mulumire ale lui Pavel: credina i dragostea lor:

    Pavel se roag mereu pt. coloseni;

    Motivul principal de mulumire virtuile lor - V. 5 - dia. th.n evlpi,da destinatarii au acele virtui datorit ndejdii

    eshatologice (motivai de ea).

    dia. th.n evlpi,da sperana are valoare obiectiv, nu subiectiv. Este vorba despre obiectul acestei sperane viaa venic.

    Sperana eshatologic (a vieii venice) este primit prin Evanghelie

    - V. 6

    aciuni ale Evangheliei: rodete i progreseaz

    evpe,gnwte th.n ca,rin tou/ qeou/ - cunoatere prin experien.

    - V. 7-8

    evma,qete avpo. VEpafra/ - nevoia unui agent uman pentru rspndirea adevrului roditor al Evangheliei.

    Caliti ale lui Epafras: o Rob mpreun (su,ndouloj)

    Slujete Colaboreaz

    o Slujitor fidel (pisto,j dia,konoj)

    3. Traducerea textului

    - V. 3-4 Mulumim ntotdeauna (pa,ntote) lui Dumnezeu, Tatl Domnului nostru Isus Hristos cnd ne rugm (proseuco,menoi) pentru voi, fiindc am auzit...

  • 4

    - v. 5

    datorit ndejdii (dia. th.n evlpi,da)

    pstrate (depozitate) (avpo,keimai) n ceruri - v. 6 ai cunoscut cu adevrat (evn avlhqei,a|) harul lui Dumnezeu - v. 7 - su,ndouloj - rob mpreun cu noi - v. 8 ne-a fcut cunoscut (dhlo,w a revela, descoperi, informa)

    4. Diagrama textului

    3Euvcaristou/men tw/| qew/| patri. tou/ kuri,ou hmw/n VIhsou/ Cristou/ pa,ntote peri. umw/n proseuco,menoi(

    4 avkou,santej th.n pi,stin umw/n evn Cristw/| VIhsou/ kai. th.n avga,phn h]n e;cete eivj pa,ntaj tou.j agi,ouj

    5 dia. th.n evlpi,da

    th.n avpokeime,nhn umi/n evn toi/j ouvranoi/j(

    h]n prohkou,sate evn tw/| lo,gw| th/j avlhqei,aj tou/ euvaggeli,ou 6tou/ paro,ntoj eivj uma/j( kaqw.j kai. evn panti. tw/| ko,smw| evsti.n

    karpoforou,menon

    kai. auvxano,menon kaqw.j kai. evn umi/n(

    avfV h-j hme,raj hvkou,sate kai. evpe,gnwte th.n ca,rin tou/ qeou/ evn avlhqei,a|\

    7kaqw.j evma,qete avpo. VEpafra/

    tou/ avgaphtou/ sundou,lou hmw/n(

    o[j evstin pisto.j upe.r umw/n dia,konoj tou/ Cristou/(

    8o kai. dhlw,saj hmi/n th.n umw/n avga,phn evn pneu,mati

    5. Ideea exegetic a textului

    - Motivul de mulumire al lui Pavel ctre Dumnezeu l constituie rodul Evangheliei, manifestat n virtuile i lucrarea credincioilor.

    6. Scopul predicii

    - Motivarea asculttorilor s fac din rodul Evangheliei obiectul mulumirilor lor ctre Dumnezeu.

    7. Ideea omiletic a predicii

    - Dac trim pentru Evanghelie i vom mulumi mereu lui Dumnezeu pentru roadele ei.

  • 5

    8. Structura predicii

    - ntrebarea analitic: Care sunt roadele Evangheliei, pentru care trebuie s-i mulumim lui Dumnezeu?

    1. Credincioii mntuii prin Evanghelie a. Prin propovduirea Evangheliei de ctre slujitori b. Prin harul pe care l rspndete Evanghelia

    2. Virtuile celor care cresc prin Evanghelie a. Virtuile sunt motivate de ndejdea vieii venice b. Virtuile se manifest n relaia cu Hristos i cu semenii

    3. Pentru slujitorii dedicai Evangheliei a. Slujesc cu credincioie b. Colaboreaz n slujirea lor

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii predicii

    10. Rostirea predicii

    4. Scopul leciei catehetice

    - A-i nva pe asculttori s-i aduc mulumiri lui Dumnezeu pentru roadele Evangheliei

    5. Titlul leciei catehetice

    - Mulumirea pentru roadele Evangheliei

    6. Structura leciei catehetice

    1. Mulumirea pentru roadele Evangheliei trebuie s ne devin un obicei (v. 3)

    2. Mulumirea pentru roadele Evangheliei presupune s urmrim cum rodete Evanghelia (v. 4-6)

    a. Mntuirea oamenilor b. Creterea n virtute a celor mntuii c. Rspndirea Evangheliei

    3. Mulumirea pentru roadele Evangheliei trebuie s-i cuprind i pe slujitorii Evangheliei (v. 7-8)

  • 6

    Coloseni 1.9-14 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului

    - Rugciunea de cerere urmeaz celei de mulumire pentru roadele evangheliei (de aceea). Pe parcursul rugciunii (de cerere) se fac referiri la puterea lui Dumnezeu (v. 11)

    - Rugciunea de cerere precede imnul hristologic, n care sunt evideniate atributele i lucrarea lui Hristos (v. 15-20).

    - Aadar, este de ateptat ca rugciunea s aib drept subiect un aspect al lucrrii puternice a lui Dumnezeu.

    2. Analiza termenilor din text

    - V. 9

    proseuco,menoi kai. aivtou,menoi hendiad care ne arat c este vorba despre o rugciune de cerere (mijlocire).

    plhrwqh/te s fii umplui (de ctre Dumnezeu). Dumnezeu este subiectul logic (autorul aciunii).

    plhrwqh/te th.n evpi,gnwsin tou/ qelh,matoj auvtou/ (s fii umplui de cunotina voii lui) o umplerea de cunotin certitudine privind voia lui o coninutul voii lui Dumnezeu lucrarea lui Dumnezeu n Hristos.

    Pn nu cunoatem planul lui Dumnezeu n Hristos (voia suveran), nu putem cunoate planul su cu noi (voia personal).

    evn (pa,sh| sofi,a| kai. sune,sei pneumatikh/) valoare instrumental prin.

    sofi,a| kai. sune,sei (nelepciune i nelegere) tiina deosebirii i nelegerii lucrrilor lui Dumnezeu.

    pneumatikh/| o determin ambele substantive (sofi,a| kai. sune,sei); o descrie originea, nu natura lor (vezi Ef 1.17)

    - v. 10

    peripath/sai (pentru a umbla) o scopul cunoaterii o a aciona.

    avxi,wj tou/ kuri,ou demn de ceea ce Hristos a fcut pentru credincioi.

    evn panti. e;rgw| avgaqw/| karpoforou/ntej kai. auvxano,menoi th/| evpignw,sei tou/ qeou/ - strnsa legtur dintre cunoaterea mistic i trirea practic.

    - V. 11

  • 7

    evn pa,sh| duna,mei dunamou,menoi kata. to. kra,toj th/j do,xhj auvtou/ - aluzie la legalismul nvtorilor fali; dimpotriv, cretinii sunt mputernicii de Dumnezeu pentru a-i fi plcui.

    th/j do,xhj genitiv calitativ, nu posesiv. Puterea lui Dumnezeu i mprtete pe cretini de slava sa.

    eivj pa/san upomonh.n kai. makroqumi,an o upomonh, - rbdare folosit mai ales n asociere cu ncercrile i

    necazurile; o makroqumi,a ndelung rbdare folosit adesea n contexte

    relaionale. - V. 12

    ikanw,santi uma/j eivj th.n meri,da tou/ klh,rou tw/n agi,wn evn tw/| fwti, - motivul mulumirii.

    th.n meri,da tou/ klh,rou o ecou al promisiunii lui Dumnezeu pentru Israel nainte de a intra n

    Canaan (Ex 6.8) o aluzie la fgduina restaurrii motenirii, dup noul exod (Is 49.8)

    evn tw/| fwti, - diferenierea motenirii sfinilor de cele prezente.

    3. Traducerea textului

    - V. 9 s fii umplui de cunotina voii lui prin orice nelepciune i nelegere duhovniceasc.

    - V. 10 peripath/sai avxi,wj tou/ kuri,ou eivj pa/san avreskei,an pentru a umbla n chip vrednic de Domnul fiindu-i plcui.

    - V. 11-12 cu bucurie mulumind Tatlui... (meta. cara/j l determin pe euvcaristou/ntej).

    - V. 12 - ikanw,santi uma/j eivj th.n meri,da tou/ klh,rou tw/n agi,wn v-a nvrednicit pentru partea de motenire a sfinilor.

    - V. 14 prin sngele lui fr suport textual. n care avem rscumprarea, iertarea pcatelor.

  • 4. Diagrama textului

    Dia. tou/to kai. hmei/j( avfV h-j hme,raj hvkou,samen( ouv pauo,meqa upe.r umw/n proseuco,menoi kai. aivtou,menoi(

    i[na plhrwqh/te th.n evpi,gnwsin tou/ qelh,matoj auvtou/ evn pa,sh| sofi,a| kai. sune,sei pneumatikh/|(

    peripath/sai avxi,wj tou/ kuri,ou eivj pa/san avreskei,an(

    evn panti. e;rgw| avgaqw/| karpoforou/ntej kai.

    auvxano,menoi th/| evpignw,sei tou/ qeou/( evn pa,sh| duna,mei dunamou,menoi kata. to. kra,toj th/j do,xhj auvtou/

    eivj pa/san upomonh.n kai. makroqumi,an

    meta. cara/j euvcaristou/ntej tw/| patri.

    tw/| ikanw,santi uma/j eivj th.n meri,da tou/ klh,rou tw/n agi,wn evn tw/| fwti,\

    o]j evrru,sato hma/j evk th/j evxousi,aj tou/ sko,touj

    kai. mete,sthsen eivj th.n basilei,an tou/ uiou/ th/j avga,phj auvtou/(

    evn w-| e;comen

    th.n avpolu,trwsin(

    th.n a;fesin tw/n amartiw/n\

  • 5. Ideea exegetic a textului

    - Pavel se roag pentru cretinii coloseni, ca acetia s aib certitudinea cunoaterii voii lui Dumnezeu, pentru ca vieile lor s fie expresii ale lucrrii lui Dumnezeu prin Hristos.

    6. Scopul predicii

    - Motivarea oamenilor s cunoasc voia lui Dumnezeu pentru a-l onora pe Dumnezeu, nu pentru interese proprii.

    7. Ideea homiletic a predicii

    Cunoaterea voii lui Dumnezeu are ca scop glorificarea lui Dumnezeu n vieile noastre.

    8. Structura predicii

    1. Rodind fapte bune (v. 10) 2. Crescnd n cunoaterea lui Dumnezeu (v. 10) 3. Rbdnd cu trie (v. 11)

    a. Trebuie s avem rbdare n necazuri (rbdarea) b. Trebuie s avem ndelung rbdare cu oamenii (ndelunga rbdare)

    4. Mulumindu-i mereu lui Dumnezeu (v. 12) a. Pentru lucrarea sa mntuitoare n Hristos b. Cu bucurie

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii predicii

    10. Rostirea predicii

    4. Scopul leciei catehetice

    - A-i nva pe asculttori s cunoasc voia lui Dumnezeu, astfel nct s-l onoreze pe Dumnezeu prin vieile lor.

    5. Titlul leciei catehetice

    - Cunoaterea voii lui Dumnezeu

    6. Structura leciei catehetice

    1. Cunoaterea voii lui Dumnezeu are ca scop glorificarea lui Dumnezeu (v. 10)

    a. Prin rodirea de fapte bune

    b. Prin progres n cunoaterea lui Dumnezeu

    c. Prin tria rbdrii

    d. Prin mulumiri ctre Dumnezeu

    2. Cunoaterea voii lui Dumnezeu necesit nelegere duhovniceasc (v. 9)

  • 10

    3. Cunoaterea voii lui Dumnezeu se ntemeiaz pe planul mntuitor al lui Dumnezeu n Hristos (v. 13-14)

    a. Datorit lucrrii salvatoare a lui Dumnezeu prin Hristos

    b. Datorit apartenenei noastre la mpria lui Dumnezeu

    Dumnezeu ne-a rscumprat prin Hristos

    Dumnezeu ne-a iertat n Hristos

  • 11

    Coloseni 1.15-20 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului

    - Textul continu seria afirmaiilor despre Hristos, nceput n v. 13. - Dup v. 20 scriitorul sacru li se adreseaz direct destinatarilor, cu o scurt

    descriere a consecinelor lucrrii lui Dumnezeu prin Hristos asupra existenei i destinului lor.

    - n consecin, textul (v. 15-20) se prezint ca punct culminant al prezentrii planului mntuitor al lui Dumnezeu n Hristos.

    2. Analiza termenilor din text

    - V. 15

    chipul (eivkw.n): o n Genesa reprezentant al stpnirii divine asupra Creaiei o n tradiia iudaic funcie revelatoare manifestarea a ceva

    nevzut.

    nti nscut din toat creaia (prwto,tokoj pa,shj kti,sewj) o Semnificaie identitar i nu temporal: ntietatea este ierarhic i

    nu cronologic (vezi Ex 4.22; Ps 89[88-LXX].27. David era, totui, cel mai tnr dintre fraii si [1Sam 16.11]).

    o n context greco-roman, ntiul nscut era motenitorul averii tatlui, de aceea deinea autoritatea peste posesiunile familiei.

    o pa,shj kti,sewj (din ntreaga creaie) n gr. este un genitiv comparativ (primul n raport cu Creaia), i nu partitiv (primul din Creaie).

    - V. 16

    n el (evn auvtw/|) Dativ locativ (Gordon Fee, Pauline Christology).

    scaune de domnii, dregtorii, domnii, stpniri fiine angelice (att bune, ct i malefice).

    Prin el i pentru el (diV auvtou/ kai. eivj auvto.n) l explic pe n el (evn auvtw/|). o diV auvtou/ - Hristos agent al Creaiei o eivj auvto.n - Hristos destinatar al Creaiei

    - v. 17

    El este mai nainte de toate lucrurile (auvto,j evstin pro. pa,ntwn) afirmare a preexistenei lui Hristos.

    Toatele lucrurile subzist n El (evn auvtw/|) locativ sau instrumental? n lumina tradiiei iudaice, mai curnd instrumental (Sirah 43.26 prin Cuvntul lui toate se alctuiesc mpreun [trad. Colegiul Noua Europ]).

  • 12

    sune,sthken (subzist) transmite ideile de subzisten i coeziune. Subzistena creaiei implic, totodat, coeziunea ei. Ea nu poate exista dect n mod unitar.

    - V. 18 orientare de la Creaie ctre rscumprare.

    Capul trupului, al Bisericii (h kefalh. tou/ sw,matoj th/j evkklhsi,aj) o Autoritate o Surs a existenei

    th/j evkklhsi,aj genitiv apozitiv l explic pe tou/ sw,matoj. o Este vorba despre Biserica universal. o Hristos este susintorul creaiei, dar cap i este doar Bisericii:

    Biserica este singura comunitate care se bucur de comuniune tainic cu Hristos.

    Menionat n contextul Creaiei i avnd o legtur organic cu Hristos, Biserica este neleas ca prg a noii Creaii.

    Tot de aici se deduce i rolul ei de mijlocitor ntre Hristos i Creaie (vezi i Rom 8.19-23; expresia preoie mprteasc n 1Pet 2.9).

    El este nceputul, cel nti nscut dintre cei mori (o[j evstin avrch,( prwto,tokoj evk tw/n nekrw/n) trecere ctre ntietatea lui Hristos n domeniul noii Creaii. o ntietate temporal o ntietate identitar El este cel care face posibil nvierea,

    inaugurnd-o n acelai timp. - V. 19 afirmare a divinitii lui Hristos - V. 20

    s mpace ... cu Sine (avpokatalla,xai eivj auvto,n) iniiativa mpcrii i aparine lui Dumnezeu.

    totul (ta. pa,nta) partea nsufleit i cea nensufleit a creaiei.

    3. Traducerea textului

    - V. 16 Prin el au fost fcute - evn auvtw/| - evn nu este instrumental (vezi apariia lui diV auvtou/ la finalul versetului). Aadar, n el au fost create...

    - V. 17 toate se in prin El

    toate subzist laolalt.

    prin el sau n El. - V. 19 a binevoit (bineplcut lui) Dumnezeu ca toat plintatea s

    locuiasc n el.

  • 4. Diagrama textului

    o[j evstin

    eivkw.n tou/ qeou/ tou/ avora,tou(

    prwto,tokoj pa,shj kti,sewj(

    o[ti evn auvtw/| evkti,sqh ta. pa,nta evn toi/j ouvranoi/j kai. evpi. th/j

    gh/j( ta. orata. kai. ta. avo,rata( ei;te qro,noi ei;te kurio,thtej

    ei;te avrcai. ei;te evxousi,ai\

    ta. pa,nta diV auvtou/ kai. eivj auvto.n e;ktistai\

    kai. auvto,j evstin pro. pa,ntwn

    kai. ta. pa,nta evn auvtw/| sune,sthken(

    kai. auvto,j evstin h` kefalh. tou/ sw,matoj th/j evkklhsi,aj\

    o[j evstin

    avrch,(

    prwto,tokoj evk tw/n nekrw/n(

    i[na ge,nhtai evn pa/sin auvto.j prwteu,wn(

    o[ti evn auvtw/| euvdo,khsen

    pa/n to. plh,rwma katoikh/sai

    kai. diV auvtou/ avpokatalla,xai ta. pa,nta eivj auvto,n(

    eivrhnopoih,saj dia. tou/ ai[matoj tou/ staurou/

    auvtou/( diV auvtou/ ei;te ta. evpi. th/j gh/j ei;te ta. evn

    toi/j ouvranoi/j

  • 5. Ideea exegetic a textului

    - Conform descrierii lui Pavel, Hristos, n calitate de chip al Tatlui, domnete peste toat Creaia prezent, deoarece el este agent, susintor i destinatar al Creaiei, dar i peste noua Creaie, datorit dumnezeirii i a lucrrii sale reconciliatoare.

    6. Scopul predicii

    - Convingerea asculttorilor c Hristos merit ncrederea lor absolut i necondiionat i motivarea lor pentru a i-o acorda.

    7. Ideea homiletic a predicii

    Hristos este demn de toat ncrederea noastr, att pentru viaa aceasta, ct i pentru cea viitoare.

    8. Structura predicii

    - ntrebarea analitic: De ce este Hristos demn de aceast ncredere?

    1. Pentru c el este Dumnezeu ntrupat (v. 15, 19) a. El este deofiin cu Dumnezeu-Tatl (v. 19) b. El l face cunoscut pe Dumnezeu-Tatl (v. 15)

    2. Pentru c el domnete asupra Creaiei prezente (v. 15-18) a. El nu este o fiin creat (v. 15b) b. El este mpreun-Creator cu Dumnezeu (v. 16-17)

    - Al celor vzute - Al lumii spirituale

    c. El este sursa existenei Bisericii (v. 18) - Biserica este o nou creaie - Biserica trebuie s mijloceasc pentru Creaie (preoie

    mprteasc n 1Pet 2.9) 3. Pentru c prin el, Dumnezeu va instaura noua Creaie (v. 19-20)

    a. Prin ntruparea sa (v. 19; 2.9) b. Prin lucrarea sa de reconciliere (v. 20) c. Prin nvierea sa (v. 20)

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii

    10. Rostirea predicii

  • 15

    Coloseni 1.21-23 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului a. Contextul istoric, social i cultural al scrierii biblice b. Situaia destinatarilor c. Contextului literar al textului analizat

    i. Genul literar din care face parte ii. Locul su i scrierea biblic

    - Apare dup imnul hristologic, n care este descris statutul lui Hristos de domn i mntuitor a toat Creaia.

    Ne ateptm la - O aplicaie (urmare practic) a ideii imnului. - O tranziie ctre partea aplicativ a epistolei

    (partitio)

    2. Analiza termenilor din text

    - V. 21

    nstrinai (avphllotriwme,nouj)... de Dumnezeu.

    vrjmai prin gndurile i prin faptele voastre rele meniune epexegetic (explic termenul sau expresia care o precede).

    prin gndurile i prin faptele voastre (th/| dianoi,a| evn toi/j e;rgoij) decderea fiinei umane n ntregimea ei.

    - V. 22

    nuni. de. contrastul dintre ce erau destinatarii n trecut i ceea ce sunt n prezent.

    evn tw/| sw,mati instrumental

    trupul lui de carne (tw/| sw,mati th/j sarko.j auvtou/) existena pmnteasc a lui Isus, dar i originea Bisericii ca trup al lui Hristos.

    prin moarte (dia. tou/ qana,tou) moartea substitutiv a lui Hristos, dar i aluzie la rtcirile celor care ignorau existena fizic lucrarea pmnteasc a lui Hristos umblnd dup experiene extatice i viziuni cereti (2.18-23).

    sfini, fr prihan i fr vin (agi,ouj kai. avmw,mouj kai. avnegklh,touj) n lumina VT, dubl semnificaie cultic i moral: suntem deja prin moartea sacrificial a lui Hristos i ne rmne s trim ceea ce deja am fost fcui.

    - V. 23

    n credin (th/| pi,stei) valoare obiectiv sau subiectiv? Avnd n vederea c apare n partea practic a versetului, valoarea subiectiv

  • 16

    este mai probabil. Deci, este o referire la credincioia fa de planul lui Dumnezeu.

    ndejdea evangheliei din imnul hristologic (nti nscut din toat zidirea [1.15]) reiese c este vorba despre sperana (certitudinea) mplinirii planului lui Dumnezeu de a nnoi Creaia n Hristos (vezi i referirea ulterioar la creaie).

    3. Traducerea textului

    - V. 21 - avphllotriwme,nouj - nstrinai. - V. 22

    avpokath,llaxen/avpokathlla,ghte (diat. pasiv. Cine este subiectul?)

    evn tw/| sw,mati th/j sarko.j auvtou/ - n sau prin trupul lui de carne? (urmeaz dia. + Acuzativ, care se traduce cu prin).

    - V. 23

    ei; ge evpime,nete th/| pi,stei teqemeliwme,noi kai. edrai/oi dac rmnei n credin, ntemeiai i neclintii. Ceea ce urmeaz se refer tot la modul de a rmne n credin.

    evn pa,sh| kti,sei th/| upo. to.n ouvrano,n n toat creaia de sub cer.

  • 4. Diagrama textului (raporturile dintre propoziii n fraz)

    Kai. uma/j pote o;ntaj avphllotriwme,nouj kai. evcqrou.j th/| dianoi,a| evn toi/j e;rgoij toi/j ponhroi/j( nuni. de. avpokath,llaxen

    evn tw/| sw,mati th/j sarko.j auvtou/ dia. tou/ qana,tou parasth/sai uma/j

    agi,ouj kai. avmw,mouj kai. avnegklh,touj katenw,pion auvtou/(

    ei; ge evpime,nete th/| pi,stei teqemeliwme,noi kai. edrai/oi kai. mh. metakinou,menoi avpo. th/j evlpi,doj tou/ euvaggeli,ou

    ou- hvkou,sate( tou/ khrucqe,ntoj evn pa,sh| kti,sei th/| upo. to.n ouvrano,n( ou- evgeno,mhn evgw. Pau/loj dia,konoj

  • 5. Idea exegetic a textului - Prin moartea sacrificial a lui Hristos, Dumnezeu i-a mpcat pe cretini

    cu sine i i desvrete, dac acetia rmn ferm ntemeiai pe sperana evangheliei.

    6. Scopul leciei catehetice (predicii) - Descrierea tririi care ntrupeaz mpcarea cu Dumnezeu.

    7. Titlul leciei catehetice (ideea homiletic a predicii) Viaa cretin ca ntrupare a mpcrii cu Dumnezeu

    8. Structura leciei catehetice (predicii)

    1. Trirea mpcrii cu Dumnezeu are la baz lucrarea mntuitoare a lui Hristos (v. 21-22)

    a. nstrinai de Dumnezeu b. mpotrivitori fa de Dumnezeu

    2. Trirea mpcrii cu Dumnezeu este o expresie a ceea de Dumnezeu a

    fcut cu noi (v. 22) a. Dumnezeu a oferit jertfa pe Hristos b. Dumnezeu ne-a fcut plcui lui

    3. Trirea mpcrii cu Dumnezeu este posibil numai prin ncredere n

    Dumnezeu (v. 24) a. Fermitate n credin b. Speran n fgduina credinei

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii

    10. Rostirea leciei catehetice (predicii)

  • 19

    Coloseni 1.24-29 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului a. Contextul istoric, social i cultural al scrierii biblice b. Situaia destinatarilor c. Contextului literar al textului analizat

    Genul literar din care face parte

    Locul su i scrierea biblic - Planul lui Dumnezeu (1.3-14) - Lucrarea lui Hristos (1.15-23) - Urmeaz seciunea privind lucrarea lui Pavel n acest context soteriologic

    privind mpcarea dintre Dumnezeu i creaie (1.24-29 i 2.1-5).

    2. Analiza termenilor din text - V. 24a asocierea dintre suferin i bucurie suferina asumat i

    neleas ca parte a mplinirii planului lui Dumnezeu este nmnuncheat cu bucuria.

    - V. 24b-c

    avntanaplhro,w folosit doar aici. Diferena fa de avnaplhro,w: avntanaplhro,w sugereaz mai bine ideea de reprezentare, dar nu i de substituire.

    evn th/| sarki, mou upe.r tou/ sw,matoj auvtou/, evn tw/| sw,mati th/j sarko.j auvtou/ (v. 22) - lucrarea dumnezeiasc are o dimensiune fizic la fel de important

    ca i cea spiritual; - trupul este destinat mntuirii.

    ta. usterh,mata tw/n qli,yewn tou/ Cristou/ - posibiliti de interpretare ale genitivului tou/ Cristou/: a) genitiv posesiv (suferinele lui Hristos) b) genitiv obiectiv (suferine pentru Hristos) c) genitiv atributiv (suferine mesianice). Suferinele sunt legate de

    persoana lui Mesia, dar nu sunt ale sale. interpretri generate de aceste

    semnificaii: a) suferina participativ (mistic) fiind n Hristos ne identificm cu

    Hristos i n suferinele lui. b) suferina procesual vrnd s-l urmm pe Hristos, n acest proces

    avem parte de suferine ca ale sale, pentru a avea parte i de o nviere ca a sa.

  • 20

    c) suferina eshatologic bazat pe concepia iudaic despre msura suferinei ce trebuie mplinit de drepii lui Dumnezeu pentru ca venirea lui Mesia s aib loc Ocurene ale acestei idei n: 1. VT Dan 7.21-27; 12.1 2. Iudaism Jub 23.13; 4Ezra 4.36-37; 13.16-19 3. NT - Mc 13.20; FA 9.15-16; Apoc 7.14 4. Pavel Gal 4.19; Rom 18.18-23 5. Contextul imediat

    Ideea de lips care trebuie mplinit; Termenul qli/yij niciodat folosit de Pavel pt. suferina

    ispitoare a lui Hristos (ci pentru necazurile eshatologice). Meniunile eshatologice din text (mai ales v. 26). Explic cel mai bine beneficiul suferinelor lui Pavel pentru

    biserici pe care nc nu le ntlnise. - V. 24d-e - upe.r tou/ sw,matoj auvtou/( o[ evstin h evkklhsi,a biserica

    universal (n epistolele timpurii, trupul lui Hristos este biserica local). - V. 25

    h-j evgeno,mhn evgw. dia,konoj slujitor al bisericii; n v. 23, slujitor al evangheliei: relaia dintre evanghelie i biseric. Biserica este dovada c evanghelia d roade i merge mereu crescnd (1.6).

    plhrw/sai to.n lo,gon tou/ qeou/ o prezentarea deplin a mesajului o ntregirea mesajului vb. plhro,w a ntregi, a umple un gol.

    Referire la mplinirea rodului Cuvntului prevzut n planul eshatologic al lui Dumnezeu (Rom 15.19; cf. Mt 24.24).

    - V. 26 - to. musth,rion planul lui Dumnezeu care are s se mplineasc n viitor (Dan 2.18, 19, 27-30, 47). Referire la includerea neamurilor n poporul ales (vezi v. 27).

    - V. 27 o asocierea dintre hvqe,lhsen (vb. folosit pt. voia sau planul lui Dumnezeu)

    i e;qnesin arat c acesta era planul urmrit de Dumnezeu din eternitate.

    o o[ evstin Cristo.j evn umi/n( h evlpi.j th/j do,xhj o explic n ce const taina; o h evlpi.j th/j do,xhj valoare apozitiv pe lng Cristo.j. Hristos

    este ndejdea slavei noastre viitoare. - V. 28 i[na parasth,swmen pa,nta a;nqrwpon te,leion evn Cristw/| - scopul

    propovduirii (maturizarea continu a credincioilor) este supus tensiunii eshatologice: deja sfini dar nu i desvrii.

    - V. 29

  • 21

    o eivj o] exprim un raport de subordonare fa de propoziia anterioar.

    o kata. th.n evne,rgeian auvtou/ th.n evnergoume,nhn evn evmoi. evn duna,mei trei termeni care arat c puterea necesar provine de la Dumnezeu.

    3. Traducerea textului - V. 25 oivkonomi,a (isprvnicia) rspunderea, slujba, lucrarea, trimiterea

    (folosit n context domestic [oi=koj]. - V. 28

    o]n hmei/j katagge,llomen nouqetou/ntej pa,nta a;nqrwpon kai. dida,skontej pa,nta a;nqrwpon pe el l propovduim noi, sftuind pe orice om i nvnd pe orice om cele dou participii greceti (gerunzii n romn) l explic pe propovduim aflndu-se ntr-un raport de subordonare cu acesta. Raportul de coordonare este numai ntre participii (gerunzii) sftuind i nvnd.

    evn pa,sh| sofi,a| - (n toat nelepciunea) cu toat nelepciunea. - V. 29 - eivj o] kai. kopiw/ avgwnizo,menoj

    pentru aceasta trudesc eu (nu lucrez)

    avgwnizo,menoj - luptndu-m l explic pe kopia,w.

  • 4. Diagrama textului (raporturile dintre propoziii n fraz) Nu/n cai,rw evn toi/j paqh,masin upe.r umw/n

    kai. avntanaplhrw/ ta. usterh,mata tw/n qli,yewn tou/ Cristou/

    evn th/| sarki, mou

    upe.r tou/ sw,matoj auvtou/( o[ evstin h evkklhsi,a(

    h-j evgeno,mhn evgw. dia,konoj

    kata. th.n oivkonomi,an tou/ qeou/ th.n doqei/sa,n moi

    eivj uma/j plhrw/sai to.n lo,gon tou/ qeou/(

    to. musth,rion

    o. avpokekrumme,non avpo. tw/n aivw,nwn kai. avpo. tw/n genew/n

    nu/n de. evfanerw,qh toi/j agi,oij auvtou/(

    oi-j hvqe,lhsen o qeo.j gnwri,sai

    ti, to. plou/toj th/j do,xhj tou/ musthri,ou tou,tou evn toi/j e;qnesin(

    o[ evstin Cristo.j evn umi/n(

    h evlpi.j th/j do,xhj\

    o]n hmei/j katagge,llomen

    nouqetou/ntej pa,nta a;nqrwpon

    kai. dida,skontej pa,nta a;nqrwpon

    evn pa,sh| sofi,a|(

    i[na parasth,swmen pa,nta a;nqrwpon te,leion evn

    Cristw/|\

    eivj o] kai. kopiw/

    avgwnizo,menoj

    kata. th.n evne,rgeian auvtou/ th.n

    evnergoume,nhn evn evmoi. evn duna,mei

  • 5. Ideea exegetic a textului

    - Ca slujitor al lui Hristos i al bisericii sale, Pavel sufer cu bucurie, propovduiete i trudete, prin puterea lui Dumnezeu, pentru mplinirea planului lui Dumnezeu pe pmnt.

    - Ideea teologic: Lucrarea i suferina slujitorului cretin contribuie la mplinirea planului universal al lui Dumnezeu.

    6. Scopul predicii - Motivarea asculttorilor s slujeasc pentru mplinirea planului lui

    Dumnezeu, nu pentru interese proprii.

    7. Ideea homiletic a predicii - Prin tot ce trim i lucrm trebuie s urmrim mplinirea planului divin.

    8. Structura predicii - ntrebarea analitic: n ce constau tririle i lucrarea prin care

    cretinul urmrete planul lui Dumnezeu? 1. Cretinul mplinete planul lui Dumnezeu prin slujirea sa (v. 25-28)

    A. Dup responsabilitatea ncredinat de Dumnezeu (v. 25) B. Pentru rspndirea Evangheliei lui Hristos (v. 26-28)

    2. Cretinul mplinete planul lui Dumnezeu prin suferina sa (v. 24)

    A. Ca i Hristos, credincioii mplinesc msura suferinei B. Ca i Hristos, credincioii sufer pentru desvrirea Bisericii

    3. Cretinul mplinete planul lui Dumnezeu prin sacrificiul su (v. 29)

    A. n sacrificiu Dumnezeu i exercit puterea B. n sacrificiu Dumnezeu ne mparte puterea sa

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii

    10. Rostirea predicii

  • 24

    Coloseni 2.1-5 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului a. Contextul istoric, social i cultural al scrierii biblice b. Situaia destinatarilor c. Contextului literar al textului analizat

    i. Genul literar din care face parte ii. Locul su i scrierea biblic

    - Pasajul continu tema lucrrii lui Pavel pentru mplinirea planului universal al lui Dumnezeu, prezentnd lucrarea lui Pavel pentru bisericile din valea rului Lycus (vezi 4.13).

    2. Analiza cuvintelor cheie din text - V. 2a-c -

    (Cornil.: pentru ca s li se mbrbteze inimile, s fie unii n dragoste, i s capete toate bogiile).

    Care sunt raporturile dintre propoziii? o Trei scopuri? Nu, deoarece numai prima propoziie este introdus

    prin . o Soluie: un scop (s le fie mprbtate inimile); descriere a scopului

    (fiindu-le unite n dragoste); din nou scop (ca s [] capete bogiile).

    a mngia sau a ncuraja. Mai degrab este vorba despre mngiere. n LXX cel mai adesea semnific mngierea eshatologic pe care o va aduce mntuirea lui YHWH (Is 40.1, 2, 11; 51.3). n contextul discuiei lui Pavel despre o suferin eshatologic (1.24), nelesul de mngiere se potrivete mai bine. o Fr unitate inimile credincioilor nu pot fi mngiate.

    - V. 2c - ([s capete] toat bogia certitudinii nelegerii). Care este semnificaia genitivelor?

    Varianta 1: certitudinii genitiv de surs; nelegerii genitiv obiectiv: Bogia care vine din certitudinea nelegerii.

    Varianta 2: certitudinii genitiv de coninut; nelegerii de surs: Bogia certitudinii care vine din nelegere. o Soluie: Legarea certitudinii i a nelegerii planului dumnezeiesc

    de slujirea lui Pavel. Scopul mngierii oamenilor prin Evanghelie este nelegerea planului divin i ntrirea convingerilor lor.

    - V. 2d , (ca s cunoasc taina lui Dumnezeu Tatl, adic pe Hristos) scopul ultim.

  • 25

    - V. 3 - (Cornil.: n care snt ascunse toate comorile nelepciunii i ale tiinei). A se vedea asemnarea cu Prov 2.6-7 (LXX) Cci Domnul druiete

    nelepciunea () i de la faa lui vin nelepciunea () i

    priceperea (). El strnge comoar () de mntuire pentru cei care triesc drept...

    Hristos este ntruparea nelepciunii lui Dumnezeu, singurul prin care poate fi cunoscut i mplinit planul divin.

    3. Traducerea textului

    - V. 2 - (Cornil.: s capete toate bogiile plintii de pricepere) [s capete] toat bogia certitudinii nelegerii.

    - V. 5

    (Cornil.: i privesc cu bucurie la buna rnduial) bucurndu-m i privind la buna rnduial...

    (Cornil.: tria credinei voastre n Hristos) fermitatea credinei voastre n Hristos.

  • 4. Diagrama textului

    ,

    ,

    , ,

    .

    .

    ,

    ,

    .

  • 5. Ideea exegetic a textului - Ca slujitor al lui Dumnezeu, Pavel lupta ca bisericile din Colose i din

    mprejurimi s-l cunoasc tot mai mult pe Hristos, pentru a rmne neclintite n credin n faa ereziei.

    6. Scopul predicii - Varianta a) scopul pastoral: motivarea pstorilor spirituali s lupte lupta

    la care i-a chemat Dumnezeu: ca oamenii s-l cunoasc pe Hristos. - Varianta b) scopul didactic: motivarea oamenilor s-l cunoasc pe

    Hristos pentru a nu rtci de la credin.

    7. Ideea homiletic a predicii - conform variantei a): - Chemarea pstorului este aceea de a lupta ca oamenii s-l cunoasc pe

    Hristos.

    8. Structura predicii - ntrebarea analitic: n ce const aceast lupt pentru ca oamenii s-l

    cunoasc pe Hristos? 1. Pstorul trebuie s-i mbrbteze pe credincioi, ca ei s-l cunoasc

    pe Hristos (v. 2a) - Importana unitii - Importana iubirii

    2. Pstorul trebuie s i nvee pe credincioi, ca ei s-l cunoasc pe

    Hristos (v. 2b) A. nvtura trebuie s i ajute s-l neleag bine pe Hristos B. nvtura trebuie s le ntreasc convingerile privitoare la Hristos

    3. Pstorul trebuie s i supravegheze pe credincioi, ca ei s rmn n

    Hristos (v. 4-5) A. Supravegherea presupune cunoaterea vieii bisericii B. Supravegherea presupune avertizarea bisericii

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii predicii 10. Rostirea predicii

  • 28

    Coloseni 2.6-15 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului a. Contextul istoric, social i cultural al scrierii biblice b. Situaia destinatarilor c. Contextului literar al textului analizat

    i. Genul literar din care face parte ii. Locul su i scrierea biblic

    - Pavel ncepe s abordeze frontal erezia colosean, dup adresarea avertismentului din 2.4.

    - Conform pasajului anterior, cunoaterea lui Hristos l pzete pe credincios de erezie. n pasajul de fa Pavel vorbete despre Hristos (ceea ce ar trebui s cunoasc destinatarii despre el), pentru a combate erezia.

    2. Analiza termenilor din text - V. 6

    (aa cum l-ai primit ...) expresia nu se refer la primirea lui Isus ca Domn n

    inim, ci la nsuirea tradiiei despre Hristos. Perechea

    - (a primi a transmite/preda) se refer la primirea i transmiterea unei tradiii (vezi 1Cor 11.23; 15.3). Se are n vedere, probabil, hristologia expus pn n acest punct, care nu le era strin colosenilor.

    (s i umblai n El) - legtura dintre doctrin i trire.

    - (n el) n acord cu hristologia expus pn aici. - V. 7

    (nrdcinai i zidii n el) asocierea a dou metafore din domenii diferite agrar i arhitectural folosit de Pavel i cu alte ocazii (1Cor 3.9; Ef 2.21).

    ...

    (nrdcinai i zidindu-v n el i ntrindu-v n credin ... sporind n mulumire)

    - participiu perfect, exprim o aciune ncheiat n trecut.

    - ... ...

    participii prezente, exprim aciuni n curs de desfurare.

    credina se refer nu la virtutea ncrederii, ci la evanghelia primit privitoare la Hristos.

  • 29

    - referire la nchinare.

    - V. 8

    (luai seama ca nu cumva) avertisment.

    dup puterile lumii.

    n iudaism (vezi mai ales 1Enoh LXXX.6-7; LXXXII.9-10) desemneaz fore sau fiine spirituale ostile planului i ordinii divine. n Col 2.8 ele sunt puse n antitez cu Hristos. nvturile nu pot fi n antitez cu Hristos. La acestea se face referire prin expresia datina oamenilor, ceea ce nseamn c acele datini i conduc pe oameni la o via crmuit de puterile spirituale ale lumii i nu de Hristos.

    - V. 9

    firea (natura) dumnezeiasc.

    (trupete) argument contra dualismului i ascezei promovate de erezia colosean.

    - V. 10

    i voi suntei umplui n El. Accentul cade pe aciunea lui Dumnezeu de umplere a noastr (diateza pasiv).

    Vb. nu este nsoit de complementul (indirect) care s arate cu ce suntem umplui. Este vorba, probabil, de mntuirea descris prin participiile din v. 7.

    (care este capul oricrei domnii i stpniri) referire la suveranitatea lui Hristos asupra forelor spirituale din univers.

    - - autoritate, dar i surs (vezi 1.16).

    - n lumina angelologiei din 1Enoh, poate fi vorba despre fiine sau fore spirituale negative, dar nu neaprat ngeri czui, ci duhuri rele (demoni).

    - V. 11

    (n el ai fost circumcii nu de mn omeneasc). Formulare inspirat, probabil, de texte precum Deut 30.6. n acest caz, versetul se refer la curirea fiinei luntrice a credincioilor de ctre Dumnezeu.

    , , (n dezbrcarea de trupul de carne, prin circumcizia lui Hristos) imagini referitoare la moartea lui Hristos.

    - Vezi folosirea lui n 1.22 cu privire la trupul lui Hristos.

    - Termenul nu este folosit cu conotaii negative n Coloseni (1.22, 24; 2.1, 5). Peste tot desemneaz trupul fizic.

  • 30

    - Circumcizia tierea crnii. Circumcizia lui Hristos imagine a jertfirii trupului.

    - V. 12

    - (atunci cnd ai fost ngropai cu el prin botez) modul n care s-a produs circumcizia credincioilor n Hristos.

    (n el ai fost nviai) aciunea mntuitoare a lui Dumnezeu este complet. Cretinii au i (deja i nu nc) nviai la o via nou.

    - V. 13

    [] (erai mori n pcatele voastre) desprire total de Dumnezeu.

    (n necircumcizia trupului vostru) separare de poporul lui Dumnezeu.

    - V. 14

    (cu regulile ce ne stteau mpotriv) reguli omeneti (ascetice) menite s ajute la respectarea

    Legii (vezi vb. n v. 20).

    - V. 15 - (triumfnd asupra lor) referire la procesiunea triumfal care srbtorea victoria unui general. Prizonierii tiau c se ndreptau ctre moarte.

    3. Traducerea textului - V. 7

    ntrindu-v n credin (dativ locativ, nu instrumental).

    ...

    - nrdcinai i zidindu-v n el i ntrindu-v n credin ... sporind n mulumire.

    - participiu perfect, exprim o aciune ncheiat n trecut.

    - ... ...

    participii prezente, exprim aciuni n curs de desfurare.

    - V. 8

    nimeni s nu v ia prizonieri.

    dup puterile lumii.

    - V. 10 - i voi suntei umplui n El.

    - V. 11 -

    , , - n el ai fost circumcii nu

  • 31

    de mn omeneasc, n dezbrcarea de trupul de carne (nu al poftelor), prin circumcizia lui Hristos.

    - V. 12 - - atunci cnd ai fost ngropai (part. aor.) cu el prin botez.

    - V. 13 - atunci cnd ne-a iertat toate pcatele.

    - V. 14

    a ters evidena datoriilor noastre, cu regulile ce ne stteau mpotriv.

    - a luat-o de la noi pironind-o pe cruce.

    - V. 15

    triumfnd asupra lor.

    - prin ea (cruce)? - n el (Hristos)? - n urma lui (Hristos)? (and he has stripped the sovereignties and

    the ruling forces, and paraded them in public, behind him in his triumphal procession [NJB]).

  • 4. Diagrama textului , ,

    , .

    ,

    , ,

    .

    , , ,

    [] , ,

    . ,

    , .

  • 5. Ideea exegetic a textului - Cretinii coloseni trebuie s resping erezia colosean deoarece Hristos le

    este suficient: n el locuiete plintatea dumnezeirii, au deplintatea mntuirii i el a triumfat asupra tuturor forelor spirituale ale lumii, prin moartea sa pe cruce.

    6. Scopul leciei catehetice - Convingerea asculttorilor c mntuirea dobndit n Hristos este una

    deplin.

    7. Titlul leciei catehetice - Deplintatea mntuirii pe care o avem n Hristos

    8. Structura leciei catehetice

    1. n Hristos ne este revelat dumnezeirea (v. 8-10)

    A. Dumnezeu ni se descoper n Hristos (trupete) B. Dumnezeu ni se druiete n Hristos (avei totul deplin)

    2. n Hristos este lucrat nnoirea noastr (v. 11-14)

    A. Am murit odat cu Hristos fa de pcat (v. 12) B. Am nviat odat cu Hristos la o via nou (v. 12-13) C. Am fost integrai n poporul lui Dumnezeu (v. 11)

    - Imaginea circumciziei

    3. n Hristos ne este fgduit proslvirea (v. 14-15)

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii leciei catehetice 10. Rostirea leciei catehetice

  • 34

    Coloseni 2.16-23 - de la text la predic -

    1. Descrierea contextului a. Contextul istoric, social i cultural al scrierii biblice b. Situaia destinatarilor c. Contextului literar al textului analizat

    i. Genul literar din care face parte ii. Locul su i scrierea biblic

    - Pavel trece de la hristologia cu care trebuie combtut erezia la anumite practici concrete ale ereziei, pe care trebuia ca destinatarii s le evalueze n lumina hristologiei corecte.

    2. Analiza termenilor din text - V. 16 - obiceiul ereticilor de a-i judeca pe

    drept-credincioi i de a arunca vinovie asupra lor pentru c nu le adoptau convingerile i practicile legaliste.

    - V. 17 antiteza - - probabil de origine platonic, pentru a sublinia diferena dintre umbr i realitate. Referire la legea veche care l prevestea pe Hristos i dreptatea lui (vezi Ev 10.1).

    - V. 18

    a) nchinare la ngeri sau nchinarea ngerilor?

    b) sau ? lucruri vzute sau nevzute?

    c) nelesul lui . - Rspunsuri:

    a) nchinare la ngeri

    - n literatura iudaic subst. este nsoit de un genitiv obiectiv (nelepciunea lui Solomon 14:27; Josephus Antichiti IV.4, 1; IV.8, 44)

    - Cu genitiv subiectiv (Josephus Antichiti 12.253; 4 Macabei

    5.7 [ ]) cu privire la oameni - Rolul ngerilor (FA 7:53; Gal. 3:19; Ev. 2:2; Apoc. 8.3-4) - Mrturiile Prinilor i scriitorilor bisericeti (Clement din

    Alexandria, Origen, Teodoret)

    - n apocalipsele iudaice nu apare expresia .

    b) - n istoria interpretrii - forma afirmativ (pe msur ce studiul criticii textuale a Noului Testament a avansat).

    c) Vb.

  • 35

    - LXX: a intra, a pi pe un trm (1 Mac. 12:25; 13:20; 14:31; 15:40; Ios. 19:49, 51)

    - Religiile de mistere:a intra n cele vzute, printr-un ritual de iniiere

    - 2 Mac. 2.31(LXX - 2.30): a examina sau a cerceta - n istoria interpretrii: (1) a intra n detalii sau a descrie

    amnunit; (2) a intra ca parte a unui ritual misterios; (3) a intra pe un trm sau ntr-o motenire. Majoritatea exegeilor referire la experiene extatice.

    - Nimeni s nu v rpeasc biruina gsindu-i plcerea ntr-o smerenie i nchinare la ngeri, intrnd n chip tainic n lumea viziunilor lui, ngmfndu-se zadarnic cu gndirea lui omeneasc.

    - V. 19

    - nvturile false l despart pe om de Hristos.

    - Metafora cap-trup o Relaia organic dintre Hristos i Biseric o Hrnirea Bisericii cu viaa dumnezeiasc a lui Hristos

    - [...] drept urmare, erezia afecteaz grav i unitatea Bisericii.

    - o cretere spiritual individual (3.5-8) o creterea n unitate (3.9-14) o creterea numeric, prin convertirea celor de afar (4.5-6)

    - V. 20 - - ideea de eliberare, urmat de victoria deplin a nvierii.

    - V. 21 - reglementri cultice menite s-i pregteasc pentru ntlnirea cu ngerii.

    - V. 22 referire la lucrurile pmnteti, la care se raporteaz poruncile. Nu lua, nu gusta, nu atinge, care se refer la lucruri menite s piar odat cu folosirea lor.

    - V. 23 - ... Aceste reguli - dei au o nfiare a nelepciunii printr-o religiozitate autoimpus, fals smerenie i asprime fa de trup - nu au nicio valoare mpotriva satisfacerii trupului.

    3. Traducerea textului - V. 18 - Nimeni s nu v rpeasc biruina gsindu-i plcerea ntr-o

    smerenie i nchinare la ngeri, intrnd n chip tainic n lumea viziunilor lui, ngmfndu-se zadarnic cu gndirea lui omeneasc.

    - V. 20

    puterile lumii (vezi analiza la 2.8)

    - de ce, ca i cum ai tri pentru lume.

  • 4. Diagrama textului

    , .

    , ,

    ,

    ,

    .

    , ;

    ,

    ,

    ,

    [] ,

    .

  • 5. Ideea exegetic a textului - Victorios fiind n lupta cu puterile lumii, Hristos se unete organic cu

    Biserica sa pentru a o crete, de aceea cretinii coloseni nu aveau nevoie de practici ascetice i experiene extatice, care sunt inutile n stpnirea dorinelor carnale.

    6. Scopul leciei catehetice - Dovedirea zdrniciei legalismului n lupta cu patimile

    7. Titlul leciei catehetice - Zdrnicia legalismului n lupta cu patimile

    8. Structura leciei catehetice

    1. Legalismul este form fr fond (v. 17)

    2. Legalismul ne desparte de Hristos (v. 18-19)

    A. Nu mai simim dependena de viaa lui dumnezeiasc (hrnit)

    B. Nu mai simim nevoia cluzirii lui duhovniceti (capul)

    C. Nu mai simim nevoia de prtie cu Biserica (bine nchegat)

    3. Legalismul ne face robi ai forelor ntunericului (v. 20)

    4. Legalismul are obrie fireasc (v. 18, 22-23)

    9. Alctuirea introducerii i ncheierii 10. Rostirea leciei catehetice


Recommended