+ All Categories
Home > Documents > COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează...

COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează...

Date post: 07-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 1 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
12
1 SEMINARUL NATIONAL PARTENERIATUL STAT-BISERICA IN ROMANIA MISIUNEA SOCIALA A BISERICII ASTAZI COLABORAREA STAT-BISERICĂ ÎN DOMENIUL SOCIAL ÎN ROMÂNIA SINAIA 5-7 IUNIE Pr. Nicolae Anuşcă Preşedinte Caritas Romania Director General Caritas Mitropolitan Greco- Catolic Blaj
Transcript
Page 1: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

1

SEMINARUL NATIONAL

PARTENERIATUL STAT-BISERICA IN ROMANIA

MISIUNEA SOCIALA A BISERICII ASTAZI

COLABORAREA STAT-BISERICĂ

ÎN DOMENIUL SOCIAL ÎN ROMÂNIA

SINAIA 5-7 IUNIE

Pr. Nicolae Anuşcă

Preşedinte Caritas Romania

Director General Caritas Mitropolitan Greco- Catolic Blaj

Page 2: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

2

I. INTRODUCERE

O să încerc abordarea temei nu de la înălţimea catedrei ci de pe poziţia unei persoane prezente

în sistemul de servicii sociale din România în ultimii şaisprezece ani, implicat în iniţierea, susţinerea şi

dezvoltarea celei mai mari reţele de servicii sociale private din România- CARITAS. Abordarea tematicii

alese urmeaza într-un anume fel conceptul-Praxis şi Theoria- (prin muncă şi sacrificiu se poate

ajunge la înălţimea cunoaşterii) această metodă atât de indrăgită de Sfinţii Părinţi iată se cultivă şi azi

în Biserică şi în operele de caritate ale acesteia.

Tema seminarului şi de altfel a prezentării de faţă oferă un subiect de dezbatere foarte generos

şi mereu actual, care dincolo de aspectele unei cercetări şi a unor colocvii academice genereză mereu

discuţii foarte concrete între actorii prezenţi şi activi în domeniul serviciilor şi asistenţei sociale dintre care

bineînţeles nici Statul şi nici Biserica nu pot lipsi. Biserica şi Statul „îşi vor exercita acest serviciu în

folosul tuturor cu atât mare eficacitate cu cât amândouă vor cultiva mai mult o cooperare reciprocă

sănătoasă, ţinând seama şi de împrejurările de timp şi de loc”1

Domeniul serviciilor şi al asistenţei sociale creeaza o dinamica permanenta de discuţii intre

actorii principali pe un palier larg al abordarilor care depăşeşte cu mult percepţia generală destul de

reducţionistă şi în inţelesul comun al termenilor. Aceste dezbateri cu caracter formal sau informal tratează

aspecte etice legate de principii şi valori comune ale societăţii, implică cooperare în munca de studiu si

cercetare în vederea stabilirii nevoilor şi a obiectivelor strategice şi sectoriale, ne solicită să identificăm

acţiunile majore de intervenţie şi a standardelor minime de management al serviciilor şi furnizorilor de

servicii, ne invită pe toţi factorii implicaţi şi interesaţi să influenţăm politicile publice de finanţare şi

subvenţionare, toate acestea cu scopul de a defini un cadru în care persoana umană şi demnitatea ei să

rămână mereu în centrul atenţiei. Ramâne întotdeauna o provocare pentru operatorii din domeniu modul

în care aceste subiecte sunt comunicate mediului economic, mediului academic şi opiniei publice prin

intermediul mijloacelor media luând în considerare că temele nu au ingredientul de senzaţional, iar atunci

când acesta există temele sunt excesiv politizate.

În această paradigmă Statul şi Biserica sunt actori şi operatori prezenţi cu structuri, naturi şi

motivaţii axiologice diferite şi diverse în care Statul care este în serviciul societăţii urmăreşte bunăstarea,

binele comun, asigurarea unui standard minim de trai şi accesul la serviciile primare fiecărui cetăţean pe

când Biserica are o misiune care depăşeşte cadrul Cetăţii şi încearcă să-l orienteze pe om şi societatea

dincolo de existenţa terestră orientându-i spre viaţa veşnică care izvorăşte din iubirea lui Dumnezeu la

1 Conciliul Vatican al-II-lea, const.past.Gaudium et spes, 76: AAS 58 (1966) 1099

Page 3: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

3

care suntem cu toţi chemaţi să-i raspundem cu dragoste prin fapte de caritate. Statul şi Biserica se

întâlnesc şi pot converge în acţiunile lor doar atunci şi numai atunci când atenţia şi scopul rămân mereu

orientate spre om şi spre recunoaşterea şi respectarea demnităţii acestuia. „Viziunea raporturilor dintre

Stat şi Biserică, propusă de Conciliul-II-lea din Vatican corespunde exigenţelor statului de drept şi

normelor dreptului internaţional”2

II. STATUL ŞI BISERICA ÎN CONTEXTUL ROMÂNESC ACTUAL

Provocarea mare pentru Stat şi pentru Biserică şi colaborarea acestora în domeniul social

rămâne mai pregnantă în ţările post comuniste şi post totalitare în care drepturile fundamentale ale

persoanei umane si demnitatea acesteia au fost încălcate nu numai intr-un mod abuziv şi coercitiv ci mai

mult de atât într-o manieră ideologică cultivată care a condus la crearea unui sistem şi culturi orientate

împotriva persoanei umane.

În această situaţie delicată şi deloc simplă se află şi România anului 2013 şi care până urmă cu

douzeci de ani era o ţară care avea un sistem al serviciilor şi asistenţei sociale cu un unic actor şi

operator care era Statul şi care deţinea monopolul absolut la toate nivelurile în acest domeniu. Biserica

sub regimul comunist a fost total redusă la tăcere, interzicându-i-se dreptul de a-şi manifesta în public

vocaţia sa de slujitoare în serviciul celor aflaţi în suferinţă şi nevoi, activitatea sa reducandu-se exclusiv

ca desfăşurare la lăcaşurile de cult, aceasta în cazurile cele mai fericite, pentru că unele Biserici cum a

fost cea Greco-Catolică a fost interzisă de a mai exista în mod legal.

III. PROVOCĂRILE TIMPURILOR NOASTRE PENTRU DOMENIUL SERVICIILOR SOCIALE

După căderea regimului comunist societatea românească si-a asumat să promoveze şi în

domeniul social acele politici influenţate de evoluţia socială, economică şi culturală a ţărilor occidentale

din ultimele decenii şi a statului de drept, acţiune conjugata cu efortul de adaptare a acestora la realitatea

românească. Pe lângă acestea mai apare un cadru de referinţă care are de a face cu evoluţia doctrinară

şi teologică consemnată în cea de a doua jumătate a secolului trecut în Biserica Catolică şi Bisericile

Protestante precum şi cu experienţa practică rezultată din această evoluţie şi care defineşte principii şi

norme de colaborare între Stat şi Biserică în domeniul social si de la care Biserica din România nu poate

face abstracţie.

În acest nou context social, cultural, economic şi politic din România, Biserica şi Statul sunt

nevoite să-şi definească rolurile în acest domeniu al serviciilor şi asistenţei sociale. În ultimii 23 de ani s-a

2 Ioan Paul al-II-lea, mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Păcii 1999,5: AAS 91(1999) 380-381.

Page 4: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

4

constat că aceasta nu este o lucrare deloc simplă, nici pentru Stat, nici pentru Biserică. Ambele entităţi

poartă încă tarele anilor de totalitarism comunist, pe de o parte, iar pe de altă parte trebuie să-şi

adapteze, armonizeze şi compatibilizeze structurile şi actiunile cu valorile şi principiile promovate de

statul de drept şi economia de piaţă şi care de cele mai multe ori sunt exclusiv orientate spre rezultat şi

eficienţă.

În sfera serviciilor sociale din democraţiile consolidate, Statul joacă un rol activ în reglementarea

sectorului prin politicile sociale pe care le promoveaza şi prin organizarea acestei pieţe ca de altfel şi

pentru alte domenii ale vieţii publice cum ar fi: domeniul medical, al învăţământului şi educaţiei, etc şi

care nu pot fi abandonate integral pentru a fi reglementate de principiul cererii şi ofertei. Statul joacă de

asemenea un rol activ în monitorizarea şi evaluarea furnizorilor de servicii sociale de pe piaţă. În ceea ce

priveşte poziţia de furnizor de servicii sociale, Statului îşi asumă un rol egal cu ceilalţi furnizori de servicii

sociale din piaţă în condiţii de concurenţă şi transparenţă totală.

IV. CE TREBUIE ŞI CE NU AR TREBUI SĂ-ŞI ASUME BISERICA ÎN DOMENIUL SOCIAL?

Biserica este chemată să-şi exercite pe lângă misiunea sa de sfinţitoare (administrarea

Sacramentelor) şi învăţătoare (vestirea Cuvântului) şi vocaţia sa de slujitoare (caritatea, diaconia).

Biserica în România a încercat în ultimii ani într-un cadru destul de indefinit şi nereformat al sectorului

social, caracterizat pe de o parte de instabilitate, iar pe de altă parte de inflexibilitate şi lipsă de viziune şi

perspectivă să-şi definească rolul de furnizor de servicii sociale.

Fundamentate pe o traditie solida, organizatiile caritative si sociale din Biserica se confrunta la

ora actuala cu provocarea modernitatii: aceea de a se profesionaliza pentru a fi competitive, fara a-si

pierde insa identitatea si misiunea de organizatii ale Bisericii. In zilele noastre actiunile umanitare, de

asistenta sociala şi serviciile sociale nu mai constituie apanajul strict al Bisericii aşa cum secole de-a

rândul au fost, ci functioneaza dupa regulile economiei de piata si ale concurentei, urmarind sa ofere

servicii de calitate la standarde profesionale adecvate. Organizatiile bisericesti nu pot dobandi

credibilitate fata de beneficiari, finantatori si parteneri, daca nu functioneaza dupa criterii profesionale.

Intr-o lume secularizata, mesajul de speranta evanghelica pe care organizatiile crestine şi operatorii

sociali din biserică vor sa il transmita prin munca lor trebuie sa treaca testul profesionalismului si al

calitatii pentru a ajunge la sensibilitatea omului modern.

Termenul de profesionalism are o dubla acceptiune si priveste, pe de o parte, calitatea

serviciilor, iar pe de alta parte, formarea permanenta a personalului implicat in proiecte (angajati si

voluntari). Marele avantaj pe care il au organizatiile bisericesti, in comparatie cu agentiile umanitare

Page 5: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

5

seculare, este ca sunt capabile sa ofere celor implicati in proiectele sociale un sens al muncii lor care

depaseste simpla solidaritate interumana. In acelasi timp insa au obligatia de a face vizibil, prin servicii de

calitate si profesionisti de valoare, respectul fata de persoana umana conform doctrinei sociale a Bisericii.

„Cât priveşte slujirea persoanelor suferinde, competenţa profesională este necesară înainte de toate: cei

care se îngrijesc de alţii trebuie să fie formaţi în aşa fel încât să poată împlini gestul potrivit la momentul

potrivit, luându-şi şi angajamentul de a continua îngrijirea. Competenţa profesională este una dintre

primele necesităţi fundamentale, dar numai ea nu este suficientă. În realitate, e vorba de fiinţe umane, iar

fiinţele umane au întotdeauna nevoie de ceva mai mult decât de îngrijirile tehnice corecte. Au nevoie de

omenie. Au nevoie de atenţia inimii.“3

Biserica prin operele sociale pe care le susţine încearcă să aducă puţină alinare, mângăiere şi

sprijin semenilor aflaţi în dificultate nu cu scopul de a rezolva şi asana toate problemele sociale cu care

se confruntă societatea românească ci pentru a oferi un exemplu de bună practică pentru alţi actori sau

pentru a anima alţi posibili factori interesaţi din comunitate. „Biserica nu poate şi nici nu trebuie să ia în

mână bătălia politică pentru a construi o societate cât mai dreaptă posibil. Nu poate şi nici nu trebuie să

înlocuiască statul. Dar nu poate şi nici nu trebuie să rămână deoparte în lupta pentru dreptate.”4

Implicare Bisericii în furnizarea de servicii sociale trebuie dublată de disponibilitatea de a oferi

sprijin şi de a deveni un partener serios pentru Stat în vederea identificării celor mai adecvate soluţii de

reformare a sistemului social din România şi al adoptarii unei legislaţii care să corespundă atât criteriilor

pe care sunt fundamentate: statul de drept şi dreptul internaţional în materie cât şi pe valorile şi principiile

pe care le cultivă învăţătura socială a Bisericii.

V. PRINCIPII ŞI VALORI PE CARE BISERICA LE PROMOVEAZĂ ŞI CARE AR TREBUI SĂ

CONSTITUIE REFERINŢE IMUABILE ÎN STABILIREA CADRUL DE REGLEMENTARE A

SISTEMULUI SOCIAL DIN ROMÂNIA ŞI PRIN CARE AR TREBUI SĂ RESPIRE LEGISLAŢIA

ROMÂNEASCĂ DIN DOMENIU.

Proces liber de autoorganizare a societăţii este un principiu promovat şi definit în Enciclica

Centesimus annus al Papei Ioan Paul al II lea art. 16. Acest principiu defineşte cadrul care ar trebui să

stea la baza organizării iniţiativelor din domeniul social. Participarea, cooperarea şi autogestiunea sunt

metodele care pot conduce la fuziunea energiilor solidare. Metodele de reglementare şi

suprareglementare stabilite de legislaţia românească actuală atât pe componenta alocării resurselor

3 Papa Benedict al-XVI-lea Deus Caritas Est, art. 31, a. 4 Papa Benedict al-XVI-lea Deus Caritas Est, art 28,

Page 6: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

6

financiare, cât şi pe componenta menagementului resurselor umane implicate in activităţile sociale,

încalcă în multe situaţii acest principiu.

Subsidiaritatea declarată in toate actele normative de legiuitor, este un principiu încălcat de cele

mai multe ori în conţinutul legii şi în normele de aplicare ale acestora. Reglementari arbitrare care nu au

la bază nici un studiu, cercetare sau consultare, stabilesc de cele mai multe ori priorităţile si nevoile

locale şi criteriile de alocare a resurselor financiare. Încălcarea acestui principiu poate conduce la situaţii

grave de asistenţialism din partea instituţiilor Statului.

Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de

dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea în Enciclica Centesimus annus, art 34 declară: piaţa liberă este

instrumentul cel mai potrivit pentru a repartiza resursele şi a răspunde în mod eficient la nevoi. Crearea

de criterii privilegiate pentru unii dintre furnizorii de servicii sociale în detrimentul celorlalţi este o încălcare

a acestui principiu care poate conduce la situaţii de monopol pe piaţa serviciilor sociale şi la discriminări

între actori. Mecanismele pieţei libere trebuie întotdeauna să poziţioneaze în centru voinţa persoanei care

prin intermediul unui contract interferează cu voinţa altei persoane.

Competitivitatea este un principiu care are ca obiectiv eficienţa şi eficacitatea. Eliminarea

oricărei forme de discriminare între categoriile de actori de pe piaţa serviciilor sociale şi condiţiile egale

de competiţie fie ca este vorba despre furnizori de stat , privaţi sau care sunt sub patronajul Bisericii.

Principiul transparenţei folosirii banilor publici. Un sistem public echitabil, eficient şi eficace

produce un efect pozitiv asupra vieţii economice şi sociale şi va sprijini activităţile întreprinzătoare şi

iniţiativele non-profit. Statul îsi va consolida credibilitatea în măsura în care îi va proteja pe cei mai slabi

de pe piaţă, în cazul serviciilor sociale micile iniţiative private. O piaţă liberă a serviciilor sociale în

România, care pe parcursul a peste 40 de ani de comunism şi a 23 de ani de tranzitie a fost dominată de

monopolul Statului, ar trebui să se constituie în principala preocupare a decidenţilor politici.

Pluralismul social. Acest principiu oferă o importanţă deosebită organizaţiilor societăţii civile şi

organizaţiilor non-profit, iar Statul este chemat în acest caz să respecte natura acestor organizaţii punând

în practică principiul subsidiarităţii, care cere respectul şi promovarea demnităţii şi a responsabilităţii

autonome a subiectului subsidiar. Biserica a susţinut mereu pluralismul social care are în vedere o

realizare mai adecvată a binelui comun şi a democraţiei şi care sunt în conformitate si cu alte principii ale

Învăţăturii Sociale a Bisericii, cum ar fi: solidaritatea, subsidiaritatea şi dreptatea. Nu putem sprijini

tendinţele şi reflexele Statului de a absorbi societatea civilă în sfera Statului şi nici promovarea unor acte

normative prin care piaţa serviciilor sociale din România să fie împărţită între Stat şi Biserică, iar ceilalti

actori de pe piaţă să fie eliminaţi.

Page 7: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

7

Biserica şi înstituţiile sale prin asumarea rolul de furnizor de servicii sociale au căzut şi în unele

erori cum ar fi spre exemplu acceptarea preluării unor instituţii de asistenţă socială ale Statului

nereformate şi neadaptate şi în care introducerea unor standarde minime de funcţionare şi a unui

management orientat spre calitate sunt foarte greu de implementat.

O altă acţiune nereuşită a Bisericii o constituie încadrarea personalului clerical în structurile

administrative centrale şi locale ale Statului în baza unor protocoale bilaterale incheiate cu ministerele de

resort pe poziţii asimilate funcţionarilor publici şi care nu fac altceva decât să alimenteze suprastructura

de personal a acestora şi implicit a birocraţiei în detrimentul personalului specializat necesar în munca

directă cu beneficiarii.

VI. CE TREBUIE ŞI CE NU AR TREBUI SĂ-ŞI ASUME STATUL ÎN DOMENIUL SOCIAL?

Între cele trei ipostaze pe care le poate avea un actor în domeniul social: reglementator, furnizor

şi evaluator în piaţă, Statul trebuie să-şi asume rolul principal în ceea ce priveşte reglementarea pieţei şi

evaluarea (verificarea) furnizorilor de pe piaţă şi să aibă o calitate secundară ca furnizor de servicii. În

ceea ce priveşte reglementarea şi stabilirea cadrului de funcţionare a pieţei serviciilor sociale Statul aşa

cum am amintit trebuie să se consulte şi cu ceilalţi factori implicaţi din domeniu: furnizori, mediul

academic, finanţatori privaţi (agenţii de asigurari). In calitate de furnizor, Statul ar trebui să joace un rol

activ doar în condiţiile în care nu există furnizori privaţi pe piaţă, şi/sau anumite segmente si servicii nu

sunt acoperite de furnizorii privaţi.

În ceea ce priveşte rolul de evaluator şi asumarea funcţiei de verificare aici Statul prin instituţiile

sale specializate are şi trebuie să aibă exclusivitate în funcţia de control pe toate palierele: respectarea

drepturilor si libertăţilor fundamentale ale omului, standarde de calitate a serviciilor, condiţii de eligibilitate

şi acreditare furnizorilor, modul de utilizare a fondurilor publice, etc.

Statul poate şi trebuie să-şi exercite competenţele de verificare a furnizorilor privaţi de servicii

sociale atunci când sunt aduse în discuţie drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului mai ales cele

legate de conceptul de libertate religioasă. Documentele si tratatele internationale care stau la baza

definirii conceptului libertatii religioase, de gandire si de constiinta sunt documente programatice ratificate

de România, recomandari ale celor mai înalte foruri internaţionale şi sentinte ale Curţii Europene pentru

Drepturile omului şi garantate de Constituţia României5

5 Convenţia Europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, cu protocoalele adiţionale la aceasta, ratificată de România prin Legea nr. 30/1994, Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (1948), Pactul Internaţional pentru drepturi civile şi politice (adoptat prin Rezoluţia 2200

Page 8: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

8

Sunt sase principii generale care reglementeaza paradigma vietii si libertatii religioase.

A. Libertatea de gândire, de conştiinţă şi religioasǎ

Reglementările internaţionale ce au ca obiect definirea, explicitarea şi apărarea drepturilor şi

libertăţilor fundamentale garantează libertatea de gândire, de conştiinţă şi religioasǎ, completată cu

deplina recunoaştere a libertăţii de manifestare, în public sau privat, individual sau colectiv a convingerilor

de natură spirituală. În acelaşi timp, limitele normative ale libertăţii religioase, menţionate în unele

reglementări internaţionale (Convenţia Europeană, art. 9, alin.2, Pactul Internaţional, art. 18, alin. 3, şi

Declaraţia ONU cu privire la eliminarea oricărei forme de discriminare, art. 1, alin. 3) sunt riguros

precizate, având drept scop protejarea unor valori imprescriptibile într-o societate democratică şi într-un

stat de drept – siguranţa publică, protecţia ordinii, a sănătăţii, a moralei publice şi a drepturilor şi

libertăţilor cetǎţeneşti. „Dreptul la libertatea religioasǎ este atât de strâns legat de celelalte drepturi

fundamentale (...) încât respectarea libertǎţii religioase este ca un „test” pentru respectarea celorlalte

drepturi fundamentale” 6

Recunoaşterea libertǎţii interioare, forum internum, a libertǎţii de conştiinţǎ, care este absolutǎ, şi

include dreptul oricǎrei persoane de a-şi schimba religia sau credinţa. Orice constrângeri în acest

domeniu sunt contrare acestui principiu.

Recunoaşterea libertǎţii externe, forum externum, în sensul cǎ orice persoanǎ are libertatea, fie

singurǎ, fie în comunitate, de a-şi practica religia sau credinţa “în cult, în orice tip de practicǎ şi prin

educaţie religioasǎ”. Acest principiu trebuie sǎ protejeze atât individul, cât şi comunitatea, atât în privinţa

practicǎrii religiei sau credinţei, precum şi a schimbǎrii sale.

B. Neutralitatea şi imparţialitatea statului

„În exercitarea puterii sale de reglementare (...) în raport cu diferitele religii, denominaţiuni şi

credinţe, statul are datoria de a rǎmâne neutru şi imparţial”7, ceea ce implică şi incompetenţa statului în

A(XXI) în 1966) şi Declaraţia ONU cu privire la eliminarea oricărei forme de discriminare bazată pe religie sau convingere (adoptată prin Rezoluţia 36/55 a Adunării Generale a ONU în 1981), decizia Curtii Europene a Drepturilor Omului in cazul Mitropoliei Basarabiei 6 Sfântul Pǎrinte Papa Ioan Paul al II-lea, citat de Monseniorul Jean-Louis Tauran, Ministrul afacerilor externe al Sfântului Scaun, în cadrul reuniunii Consiliului de miniştri al OSCE din 6-7 decembrie 2002, Porto, Portugalia). 7 Constitutia Romaniei, libertatatea constiintei, articolul 29 (1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale. (2) Libertatea conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc. (3) Cultele religioase sunt libere şi se organizează potrivit statutelor proprii, în condiţiile legii. (4) În relaţiile dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de învrăjbire religioasă.

Page 9: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

9

determinarea legitimităţii credinţelor religioase sau a modului în care aceste credinţe sunt organizate şi

exprimate.

Neutralitatea statului în disputele religioase poate lua două forme:

a) medierea între părţi, în interesul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale

persoanei umane, a ordinii publice şi a păcii sociale;

b) accesul neîngrădit la Justiţie, în vederea reglementării unor astfel de litigii potrivit normelor

constituţionale şi legislaţiei interne. Prin urmare, rolul autoritǎţilor în asemenea circumstanţe nu este

îndepǎrtarea cauzei conflictului prin eliminarea pluralismului, ci asigurarea cǎ grupurile aflate în

competiţie se tolereazǎ reciproc.

C. Autonomia entităţilor religioase în raport cu statul

Recunoaşterea şi garantarea autonomiei entităţilor religioase trebuie să fie în strânsă legătură cu

principiul incompetenţei statului în chestiunile de natură spirituală, astfel încât autorităţile publice sǎ nu se

implice în reglementarea internǎ a unei entităţi religioase. În acelaşi timp statul, în temeiul principiului

neutralităţii, nu poate susţine aplicarea în spaţiul public a reglementărilor interne ale unei entităţi

religioase. De pildă, în cazul în care doctrina unei entităţi religioase împiedicǎ persoanele sǎ o

pǎrǎseascǎ, în temeiul art. 29, alin.2 al Constituţiei statul trebuie sǎ intervinǎ, în limita mijloacelor legale,

pentru a nu permite acelei entităţi sǎ recurgǎ la presiuni şi violenţǎ pentru a împiedica părăsirea sa. De

altminteri, interzicerea coerciţiunii a fost introdusǎ ca principiu distinct în legislaţia europeanǎ datoritǎ

îngrijorǎrii faţǎ de existenţa unor presiuni legale sau sociale care ar împiedica schimbarea religiei şi nu

datoritǎ îngrijorǎrii faţǎ de misionarism.

D. Egalitate şi non-discriminare

Statele sunt obligate sǎ respecte şi sǎ asigure tuturor cetǎţenilor libertatea religioasǎ, fǎrǎ nici o

discriminare. Riscul de discriminare trebuie redus sau eliminat total mai ales atunci cand vine vorba de

accesul unor persoane la serviciile de bază.

(5) Cultele religioase sunt autonome faţă de stat şi se bucură de sprijinul acestuia, inclusiv prin înlesnirea asistenţei religioase în armată, în spitale, în penitenciare, în azile şi în orfelinate. (6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.

Page 10: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

10

E. Toleranţa şi respectul reciproc

Statele participante la O.S.C.E. s-au angajat cǎ vor “întreţine un climat de toleranţǎ reciprocǎ şi

respect între credincioşii din diversele comunitǎţi.”. Documentele O.S.C.E. prevǎd reglementarea

respectului faţǎ de demnitatea umanǎ şi predarea toleranţei în şcoli.

F. Drepturile parentale si autonomia educaţiei religioase

Respectarea drepturilor parentale se referǎ la organizarea de cǎtre stat a educaţiei morale şi

religioase conform opţiunii părinţilor sau a tutorilor legali. Protecţia se bazeazǎ pe art. 5 din Declaraţia

O.N.U. cu privire la eliminarea oricărei forme de discriminare şi pe art. 14 al Convenţiei privind drepturile

copilului. Finanţarea de cǎtre stat a educaţiei religioase trebuie fǎcutǎ pe baze nediscriminatorii. Având în

vedere importanţa educaţiei morale şi religioase, Statul trebuie sa sustina si sa finanţeze învǎţǎmântul

confesional de toate gradele şi profilurile.

VII. Studiul de caz. Rezultatul colaborării Reţelei Caritas România cu autorităţile publice.

Cadrul legislativ în domeniul social este într-o etapă de modificare conform planului de reformă în

domeniul social. Această situaţie este definită de legi adoptate dar fără norme de aplicare, legi în curs de

adoptare, legi şi norme de aplicare în curs de implementare.

În acest context special, cadrul legislativ care defineşte şi reglementeză colaborarea

organizaţiilor Caritas cu autorităţile publice este cel de dinainte de 2011 anul iniţierii reformei în domeniul

social.Actele normative care stau la baza colaborarii Caritas cu autorităţile publice sunt următoarle: legea

nr. 34/1988 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică

care infiinţeză şi administrează unităţi de asistenţă socială, ordonanţa de guvern nr. 68/ 2003 privind

serviciile sociale, hotărârea de guvern nr. 1826 din 22 decembrie 2005 pentru aprobarea Strategiei

nationale de dezvoltare a serviciilor sociale, legea administraţiei publice locale 215/2001, hotărârea de

guvern 117/2013 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în

acdul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2013-2014.

Page 11: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

11

Rezultatele financiare ale colaborării Caritas-Stat

Org. Caritas Buget de Surse de finantare

venituri 2012 Fonduri publice de la bugetul:

De stat % Judetean % Local %

Alba Iulia 20728537 16.96 9.07 18.91

Blaj 4,265,989.00 12.5 2.15 0.53

Bucuresti 3106266 4.57% 1.05%

Cluj 2016028 7.87% 29.76% 7.75%

Iasi 5756072 9 2

Maramures 1097333 3 2

Oradea Greco Catolic 833,669 0% 3.45%

Oradea Romano Catolic 3037447 4% 5%

Satu Mare 10546780 6.83% 1.90% 6.22%

Timisoara 8426928 6.50% 4.50% 0.75%

TOTAL (in RON) 59815049 6.82 5.04 4.77

TOTAL (in EURO) 13423485

Dinamica personalului Caritas România

Page 12: COLABORAREA STAT-BISERICĂ Sinaia.pdf · Piaţa liberă este un principiu de bază care guvernează societăţile democratice şi procesul de dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea

12

VIII. CONCLUZII

Colaborarea Stat-Biserică în domeniul social poate să se realizeze în două planuri cel al

reglemantării cadrului legislativ si cel al contractării furnizării de servicii sociale.

Biserica oferă prin toate activităţile pe care le derulează în domeniul social, educativ, medical un

suport important societăţii româneşti dar această impostază nu crează premisele solicita ca

Biserică să ocupe o poziţie privilegiată şi tratamente speciale pe piaţa serviciilor.

Vocea Bisericii va fi mai credibilă în societate şi mai eficientă în influenţarea politicilor sociale în

măsura în care va fi disponibilă şi deschisă colaborării cu alţi actori din domeniu (Ong-uri, mediul

academic, asociaţii profesionale, mediul privat, instituţii de lubby).

Biserica prin acţiunile sale fie pe componenta de lobby si advocy căt şi pe cea a furnizării de

servicii trebuie să se constituie în vocea celor săraci.


Recommended