+ All Categories
Home > Documents > Claudiu Tipuriță - Posibilitatea Metafizicii În Spaţiul Fenomenologic

Claudiu Tipuriță - Posibilitatea Metafizicii În Spaţiul Fenomenologic

Date post: 16-Feb-2018
Category:
Upload: diana-g-suciu
View: 232 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 202

Transcript
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    1/202

    UNIVERSITATEA AL. I. CUZA IAI

    FACULTATEA DE FILOSOFIE

    Posibilitatea metafizicii n spaiul fenomenologic:

    Jean-Luc Marion

    Coordonator tiinific:

    Prof. univ. dr. tefan AFLOROAEI

    Doctorand:

    Tipuri Claudiu-Dan

    IAI - 2007

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    2/202

    2

    CUPRINS

    LISTA ABREVIERILOR........................................................................................ 5

    CUVNT NAINTE................................................................................................. 6

    Partea nti: VERSANTUL TEOLOGICAL MEDITAIEI LUI JEAN-LUC

    MARION ................................................................................................................. 12

    1. Introducere ........................................................................................................ 12

    2. Moartea lui Dumnezeu un con-text i un pre-text...................................... 15

    3. Te(i)o-logia conceptual sau despre singurul Dumnezeucare poate muri .... 17

    3.1 Observaii preliminare........................................................................................17

    3.2 Idolatria -sensuri i funcii................................................................................ 18

    3.2.1 Idol/idolatrie incidene teologice ......................................................... 19

    3.2.2 Idol/idolatrie incidene filosofice ......................................................... 21

    3.3 Idolul o limit ce limiteaz ...................................................................... 273.4 Onto-teologia ca idolatrie conceptual ............................................................34

    3.4.1 Descartes i causa sui ............................................................................... 36

    3.4.2 Nietzsche, modelul hristic i voina de putere.......................................39

    3.4.3 Heidegger i diferena ontologic ........................................................... 44

    3.4.4 Derrida i Lvinasdincolo de diferena ontologic? ......................... 49

    3.5 Dincolo de idol, dincoace de icoan: deertciune .........................................52

    4. Teo-logia iconic a distanei i caritii ............................................................ 57

    4.1 Icoana o limit ce nu limiteaz ...................................................................... 57

    4.2 Dumnezeul teologiei iconice ............................................................................. 64

    4.3 Ierarhie i prezen euharistic.......................................................................... 74

    4.4 Teologia iubirii.................................................................................................... 82

    4.5 Cum vorbim cu Dumnezeu?.............................................................................. 87

    5. Figura teo-logic a subiectivitii ..................................................................... 926. Te(i)ologie idolatr i teologie iconiccteva consideraii critice ................ 98

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    3/202

    3

    Partea a doua: VERSANTUL FENOMENOLOGICAL MEDITAIEI LUI

    JEAN-LUC MARION.......................................................................................... 103

    7. Fenomenologia rennoit ................................................................................ 103

    7.1 Principiile fenomenologiei .............................................................................. 104

    7.2 Dou reducii sau dincolo de Husserl i Heidegger..................................... 107

    7.3 Reducia la donaie ........................................................................................... 114

    7.4 Donaie i dar.................................................................................................... 117

    7.5 Determinrile donatului ................................................................................... 121

    8. Fenomenologia donaiei.................................................................................. 126

    8.1 Condiiile de posibilitate ale fenomenului saturat ........................................1268.2 Tipologia fenomenolor saturate ...................................................................... 131

    8.2.1 Evenimentul ............................................................................................. 132

    8.2.2 Idolul ......................................................................................................... 134

    8.2.3 Trupul ....................................................................................................... 136

    8.2.4 Icoana i chipul ........................................................................................ 137

    8.2.5 Fenomenul revelaiei .............................................................................. 138

    9. Chipurile subiectivitii post-metafizice......................................................... 1419.1 Interpelatul......................................................................................................... 141

    9.2 Atributarul i adonatul .....................................................................................143

    10. Fenomenologia donaiei perspective critice .............................................. 153

    10.1 Fenomenologieiteologie............................................................................. 153

    10.2 Fenomenologia la extrem .............................................................................. 165

    10.3 Depirea ca totalizare ................................................................................... 168

    10.4 Dificultile adonatului ? ............................................................................... 173

    10.4.1 ndatorarea adonatului .......................................................................... 173

    10.4.2 Rspunsul adonatului............................................................................ 176

    10.5 Posibilitate sau actualitate? ..................................................................... 179

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    4/202

    4

    CUVNT DE NCHEIERE................................................................................. 184

    ADDENDUM ........................................................................................................ 186

    1. Jean-Luc Marion - Repere biografice ............................................................. 186

    2. Jean-LucMarion n limba romn .................................................................. 187

    BIBLIOGRAFIE .................................................................................................. 190

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    5/202

    5

    LISTA ABREVIERILOR

    Jean-Luc Marion(francez)

    OG Sur lontolgie grise de Descartes. Science cartsienne et savoir aristotlicien dansles "Regulae",J. Vrin, Paris, 1975, 19812, 19933, 20004

    IeD L'idole et la distance. Cinq tudes, Grasset, Paris, 1977

    TB Sur la thologie blanche de Descartes. Analogie, cration des vrits ternelles etfondement, Presses Universitaires de France, Paris, 1981

    DsE Dieu sans ltre, Communio/Fayard, Paris, 1982, 19912

    PC Prolgomnes la charit, La Diffrence, Pris, 1986

    PM Sur le prisme mtaphisique de Descartes. Constitution et limites de l'onto-tho-logiedans la pense cartsienne, Presses Universitaires de France, Paris, 1986

    RD Rduction et donation. Recherches sur Husserl, Heidegger et la phnomnologie,Presses Universitaires de France, Paris, 1989

    CrV La croise du visible, La Diffrence, Paris, 1991, 19942, 19963

    QC1 Questions cartsiennes. Mthode et mtaphysique, Presses Universitaires de France,Paris, 1991

    QC2 Questions cartsiennes. II. Sur l'go et sur Dieu, Presses Universitaires de France,Paris, 1996

    ED tant donn. Essai d'une phnomnologie de la donation, Presses Universitaires deFrance, Paris, 1997, 19982

    DS De surcrot. tudes sur les phnomnes saturs, Presses Universitaires de France,Paris, 2001

    PE Le phnomne rotique. Six mditations, Grasset, Paris, 2003

    VR Le visible et le rvl, Les Editions du Cerf, Paris, 2005

    Jean-Luc Marion(romn)

    DF Dumnezeu fr fiin, trad. de Cornel-Mihai Ionescu, Editura Univers Enciclopedic,Bucureti, 1999

    CV Crucea vizibilului. Tablou, televiziune, icoan o viziune fenomenologic, trad. deMihail Neamu, Deisis, Sibiu, 2000

    FD Fiind dat. O fenomenologie a donaiei, trad. de Maria-Cornelia i Ioan I. Ic jr.,Deisis, Sibiu, 2003

    IP n plus. Studii asupra fenomenelor saturate, trad. de Ionu Biliu, Deisis, Sibiu, 2003

    FE Fenomenul erosului. ase meditaii, trad. de Maria-Cornelia Ic jr., Deisis, Sibiu,2004

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    6/202

    6

    CUVNT NAINTE

    Jean-Luc Marion s-a impus pe parcursul ultimelor trei decenii drept unul

    dintre cei mai reprezentativi filosofi ai actualitii, reuind s-i ctige o

    notorietatea internaional deopotriv n calitate de istoric al filosofiei, de

    fenomenolog, dar i ca exeget de factur teologic. Lucrrile sale au cunoscut, n

    special dup 2000, o intens i binevenit campanie de popularizare n mediile

    intelectuale europene i nord-americane, sensibile la problemele aduse n ateniede

    gnditorul francez, n special prin numeroasele traduceri n limbi de circulaie

    internaional, dar mai ales prin organizarea de mese rotunde, seminarii i colocvii,ale cror acte au contribuit semnificativ la constituirea i mbogirea unei literaturi

    exegetice, care are n atenie gndirea lui Marion.

    Atenia de care se bucur n prezent textele i conferinele lui Marion ine de

    ndrzneala sa cult i cultivat de a readuce n discuie i de a reconsidera subiecte

    ce preau definitiv clasate: originile metafizice ale modernitii, depirea

    metafizicii (ncercat mai radical dect cea ntreprins de Heidegger),

    subiectivitatea (resuscitat sub chipul nnoit al unui sine exterior orizonturilorobiectitii i fiinei), conceptualizarea relaiei omului cu Dumnezeu (reconfigurat

    prin eliberarea sa de limbajul fiinei i prin nscrierea ntr-o logic a caritii),

    fenomenalitatea (redefinit ca donaie), statul fenomenologiei (asumat ca filosofie

    prim), prezentul i prezena (nelese din perspectiva teologic a euharistiei) i, nu

    n ultimul rnd, iubirea (intens tematizat n interiorul unui discurs teologic i

    ridicat la concept n cadrul unei fenomenologii a erosului). Dincolo de aceast

    niruire, deloc exhaustiv, de noiuni, teme i concepte ce au fcut istorie n

    tiinele spiritului, ceea ce considerm a fi cel mai provocator aspect al gestului

    filosofic al lui Marion l constituie plasarea n acel toposatipic al meditaiei, care i

    permite s desfoare o gndire aflat permanent la grania dintre filosofie i

    teologie: n cazul meditaiei sale, cele ce preau separate n domenii distincte i bine

    delimitate filosofia i teologia i gsesc un numitor comun, exprimat ct se

    poate de banal n nevoia ultim de rost i sens a omului, prin care s aib o coerenti egal cu sine nelegere a condiiei sale: iar condiia sa este chiar viaa sa, n care

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    7/202

    7

    el se manifest ca entitate distinct i diferit de ceilali, prins n jocul delimitat de

    propria intimitate, de ntlnirea cu semenii i de nevoia (idolatr sau iconic, va zice

    Marion) de absolut. Provocarea pe care o arunc Marion intelectualitii vremurilor

    noastre nihiliste const mai ales n invitaia de a ne gndi propria condiie, dincolode cadrele diferitelor discipline, dincolo sau uneori mpotriva tradiiei care ne-a

    alimentat constant.

    Interesul nostru pentru gndirea lui Marion se regsete pe deplin n cele

    scrise mai sus. La aceasta ar mai trebui adugat cte ceva despre contextul personal

    n care a luat natere i s-a dezvoltat preocuparea noastr fa de acest autor, ceea ce

    va oferi i un prim neles titlului lucrrii de fa. Dup absolvirea facultii,

    lecturile noastre filosofice aveau ca obiect n general metafizica i n special

    fenomenologia, iar raportarea noastr intelectual fa de ele era mai degrab una de

    inadecvare i tineresc disconfort, datorate, pe de o parte, excesului lor speculativ i

    descriptiv, i, pe de alt parte, incapacitii lor de a se articula ntr-un discurs

    simultan conceptual i edificator, pe deplin satisfctor raiunii i inimii.

    Impardonabil abordare, pardonabil imaturitate! n acel context, lectura primei

    traduceri din Marion n limba romn articolul Fenomenul saturat a constituit

    sugestia unei posibile bree care s strpung dincolo de blocarea fenomenologiei n

    dimensiunea sa descriptiv i care s permit o revalorizare a discursului metafizic.

    Dei de atunci i pn acum poziiile i interpretrile s-au nuanat i diversificat

    continuu, ipoteza ivit dup prima ntlnire cu textul marionian i anume

    posibilitatea fenomenologiei de a rescrie metafizica rmne o constant, fcnd

    posibil i inteligibil preocuparea noastrdin prezent.

    Vom preciza n continuare obiectivele pe care le-am stabilit a le atinge nexerciiul hermeneutic aplicat gndirii lui Marion, ipotezele noastre de lucru,

    asumpiile metodologice, limitele investigaiei noastre, precum i logica structurrii

    acestei lucrri. Obiectivele pe care ni le-am asumat vizeaz n special abordarea

    gndirii lui Marion dintr-o perspectiv general-filosofic, netributar nici unui filtru

    hermeneutic specific, altul dect textul ca atare, lsat s se prezinte liber lecturii.

    Contieni c nu exist inocen a lecturii i c, indiferent de inteniile de lectur,

    este imposibil ca interpretarea noastr s fie absolut liber de propriile noastre

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    8/202

    8

    condiionri i opiuni culturale i intelectuale, mai mult sau mai puin explicite, ne

    plasm totui n situaia hermeneutic a ntreinerii unui dialog deschis ntre textul

    ca fenomensaturat i propria subiectivitate ce se exercit pe sine n actul lecturii

    i interpretrii. Din acest punct de vedere, obiectivele noastre vizeaz degajareainteligibilitii inerente proiectului marionian, aa cum se prezint n textele sale de

    factur teologic i fenomenologic, i evidenierea relevanei i actualitii

    filosofice a acestuia, mai ales din perspectiva posibilitii reconsiderrii gndirii

    metafizice.

    Pentru a ne atinge obiectivele, am considerat util a ne asuma urmtoarele

    ipoteze de lucru: unitateagndirii lui Marion; existena a dou perspective diferite

    de tratare a temelor specifice meditaiei autorul francez: cea teologic i cea

    fenomenologic; existena unuifir conductorcare pune n legtur, dei n maniere

    distincte, cele dou tipuri de abordri; existena unui nucleu conceptual i

    metodologic tare, care permite articularea i desfurarea ambelor discursuri,

    teologic i fenomenologic, fiecare ntr-o manier deopotriv distinct i bine

    individualizat; posibilitatea interpretrii proiectului lui Marion ca ncercare de

    reconsiderare a metafizicii, neleas ntr-o form minimal, post-heideggerian.

    Metaforic vorbind, am presupus c ntreaga gndire a lui Marion este asemenea unei

    ncercri de ascensiune a unui munte, spre vrful cruia conduc crri diferite, dar

    care comunic ntre ele, mai abrupte sau mai line, mai dificile sau mai facile, toate

    ns riscante i incomode. Conceptual vorbind, am formulat ipoteza c unitatea

    gndirii lui Marion este dat de ncercarea de a regndiri relaiei omului cu

    Dumnezeu i a posibilitii fenomenalizrii sale n termeni care s difere de

    nelesul impus de tradiia metafizic i de ncercrile recente de depire a ei;adic, ncercarea de a intra n teologie pe ua filosofiei.

    Din punct de vedere metodologic, am acordat atenie identificrii

    principalelor surse ale lui Marion, a raporturilor sale cu autoritile impuse de

    tradiiile filosofice i teologice, considerate ca parteneri predileci de dialog n

    ncercarea argumentrii i susinerii propriul su punct de vedere, precum i tratarea

    cronologic i genealogic a conceptelor sale fundamentale. Alegerea literaturii

    exegetice s-a fcut, n limitele deranjant de constrngtoare ale accesului la surse

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    9/202

    9

    bibliografice, exclusiv n funcie de relevana, pertinena i adecvarea la tema

    tratat de noi.

    Contieni de propriile limite, trebuie s precizm ce anume nu am

    intenionat s tratm n aceast lucrare: mai nti, nu am avut deloc n atenieurmrirea cu acribie, pn la detaliuinfinitezimal, a lecturii pe care Marion o face

    (uneori violent, dup cum singur afirm n dese rnduri) unor texte fundamentale

    din Descartes, Kant, Husserl, Heidegger, Lvinas i Derrida cel mai adesea am

    luat n considerare rezultatul, nu att calea de a ajunge la el; apoi, nu am intenionat

    s tratm exhaustiv proiectul filosofic al lui Marion amplu ca ntindere, complex

    i nc imposibil de evaluat pn la capt (autor n via); apoi nc, n interpretarea

    teologiei marioniene, ne-am plasat n postura real a cititorului incompetent

    teologic, care se las mai degrab instruit i ndrumat; n cele din urm, nu ne-am

    intersat, explicit i sistematic, de analiza ntinderii, diversitii i eterogenitii

    exegezelor la adresa lui Marion, formulate n literatura de specialitate strin sau

    romneasc. Ceea ce am refuzat s facem n aceasta lucrare poate constitui sursa a

    tot attea subiecte de viitoare lucrri, studii sau chiar teze de doctorat, duse la

    ndeplinire de cercettori cu mult mai devotai!

    Structura lucrrii noastre se conformeaz celor dou perspective pe care le-

    am identificat ca definitorii gndirii lui Marion, aa cum au aprut ele i din punct

    de vedere cronologic: cea teologic, de debut, i ea fenomenologic, de maturitate.

    La rndul lor, fiecare parte a lucrrii este construit dup o schem n doi timpi:

    unul de apropiere de temele, conceptele i modalitile de gndire ale lui Marion,

    moment preponderent descriptiv, altul al ndeprtrii critice. Menionm c, la

    rndul su, Marion i construiete argumentaia ntr-o mbinare dinamic a doumomente: o pars destruens critic i deconstructiv, i o pars construens

    constructiv, de edificare migloas a propriei concepii.

    Fr a intra aici n detalii, precizam c n prima parte a lucrrii avem n

    atenie, dup o parte introductiv (capitolele 1 i 2), n special modalitatea n care

    Marion pune la lucru operatorii hermeneutici idol i icoan, a cror aplicare are

    ca principal funcie delimitarea de discursul metafizicii i introducerea ntr-un

    discurs propriu-zis teologic (capitolul 3). Apoi, am fost interesai s identificm

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    10/202

    10

    principalele coordonate ale meditaiei sale teologice, descris ca o teologie iconic a

    distanei i caritii (capitolul 4). Un capitol special am alocat problemei

    subiectivitii teologice, n msura n care teologia lui Marion implic i necesitatea

    unei reconfigurri a problemei subiectivitii (capitolul 5). n ncheierea primeipri,am formulat cteva consideraii critice privitoare n special la legitimitatea i

    eficacitatea utilizrii unor asemenea operatori hermeneutici(capitolul 6).

    Cea de-a doua parte a lucrrii este constituit din tratarea a trei mari teme

    marioniene: prima, posibilitatea rennoirii fenomenologiei i a rescrierii ei n calitate

    de filosofie prim (capitolul 7); a doua, problematica donaiei i articularea

    sistematic a unei fenomenologii a donaiei (capitolul 8); i ultima, subiectivitatea

    descris din perspectiva donaiei (capitolul 8). La finele acestei pri am trecut n

    revist principalele critici formulate la adresa fenomenologiei marioniene, a relaiei

    sale cu filosofia i teologia, critici prezente n literatura exegetic, completate, cnd

    a fost nevoie, de propriile noastre puncte de vedere. Lucrarea se ncheie cu un

    addendum, n care oferim cititorului cteva repere biografice ale autorul studiat,

    precum i cteva repere ale prezenei sale n limba romn.

    nainte de a ncheia aceste rnduri introductive, considerm c este necesar

    s ne exprimm ntreaga gratitudine fa de cei ce ne-au sprijinit pe parcursul

    ntregului travaliu de concepere i redactare a acestei lucrrii: d-lui Jean-Luc

    Marion, care, cu o promptitudine i generozitate fr egal, mi-a pus la dispoziie,

    nc din anul 2000, dou din crile domniei sale; d-lui prof. univ. dr. tefan

    Afloroaei, pentru ndelunga i constanta ncredere i rbdare cu care a tiut s-mi

    converteasc temerile n tot attea puncte de sprijin i ezitrile n voina de a

    continua; d-lui Jacques Faugeroux, prin grija cruiaam putut beneficia de un scurtstagiu de documentare la Bibliothque Nationale de France din Paris; d-nei

    Cosmina Paraschivoiu, care mi-a pus la dispoziie cea mai mare parte din literatura

    exegetic parcurs i mi-a facilitat accesul la surse de documentare din Montreal; d-

    lui Gheorghe Pupez, care a neles c un proiect filosofic poate fi la fel de

    interesant ca unul implementat n sistemul educativ preuniversitar romnesc i care,

    n consecin, m-a dispensat o mare parte din timp de obligaiile curente de serviciu;

    prietenilor mei din Iai, Constana, Brlad i Sboani, fr al cror exemplu, sfat i

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    11/202

    11

    permanent ncurajare poate nu a fi dus la bun sfrit aceast lucrare; i nu n

    ultimul rnd, doresc s mulumesc familiei i n mod special soiei mele, care a tiut,

    o perioad lung de timp, s m sprijine asumndu-i tcut i cu neleapt rbdare

    roluri care de obicei se mpart egal ntre doi parteneri de via. Dedicm tuturoracestora prile bune ale prezentei lucrri, pstrnd pentru sine ceea ce este eronat,

    imperfect sau mcar discutabil!

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    12/202

    12

    Partea nti:

    VERSANTUL TEOLOGICAL MEDITAIEI

    LUI JEAN-LUC MARION

    1. Introducere

    Dicionarul critic de teologie1ne nva c a face teologie nseamn a oferi

    raiune credinei cretine, a vorbi coerent despre Dumnezeul mrturisit n Scripturi

    sau a vorbi despre orice lucru prin referire la Dumnezeu, sub ratione Dei nexprimarea lui Thoma dAquino. Aceste formulri, ne spune acelai dicionar, au

    doar un caracter introductiv la programul teologiei, care se articuleaz pe trei

    dimensiuni: 1. asigurarea unei ct mai mari lizibiliti i comprehensibiliti a

    textelor sacre; 2. transmiterea, responsabil, mai departe a credinei cretine ctre

    comunitatea de credincioi; i 3. articularea unei tradiii formate dintr-o

    multiplicitate constituit istoric de practici discursive, textuale i liturgice. Istoric,

    teologia s-a constituit ca un discurs catehetic, exegetic i apologetic al Bisericii

    cretine (n ncercarea sa pe dimensiunea comprehensibilitii textelor sacre i a

    aproprierii lor de ctre comunitatea de credincioi), ca un efort speculativ (de

    mpcare a cunoaterii gnsiscu credinapistis), ca o sapientia nelepciune,

    dar i ca o scientia, n sensul de cunoatere teoretic a lui Dumnezeu i de

    cunoatere practic din perspectiva caritii.

    Teologia i datoreaz chipul modern i contemporanprotestului antiscolastical lui Luther i al gnditorilor Reformei, intersectrii meditaiei teologice cu cea

    specific disciplinelor edificate istoric (etic, teoria cunoaterii, epistemologie,

    teoriile limbajului, cosmologie .a.), dar mai ales reorganizrii permanente a

    raporturilor dintre filosofie i teologie. n confruntarea dintre teologie i filosofie,

    Dumnezeu nsui a fost apropriat de filosofie ca un Dumnezeu al filozofilor, ce i

    1 LACOSTE, Jean-Yves (dir.), Dictionnaire critique de thologie, Presses Universitaires de France,

    Paris, 1998, pp. 1140-1146. Menionez c termenul de teologie trimite, n caracterizarea de mai sus,exclusiv la teologia dezvoltat n spaiul romano-catolic. Aceasta opiune se justific prin angajamentulexplicit de credin al autorului pe care l avem n vedere n lucrarea de fa.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    13/202

    13

    gsete rostirea i chemarea ca temei ultim sau causa sui, ca Prim Motor, cauz

    incauzat sau Principiu ultim, ca i cum ar fi unul diferit de Dumnezeul lui

    Avraam, Isaac i Iacov, un Dumnezeu al graiei, iubirii i salvrii. Filosofiile

    scolastice, moderne i contemporane au tiut s acorde un loc privilegiat FiineiSupreme, pn acolo nct s-a vorbit de o teologie filosofic i de o filosofie

    teologicdar nu este aici locul s detaliem chipurile i modalitile de interferare

    a filosofiei cu teologia.

    Invariantul care ne intereseaz n aceast lucrare este c, indiferent de

    delimitrile mai mult sau mai puin adecvate dintre diferitele forme constituite

    istoric de chestionare a Fiinei Supreme i a sensului su pentru noi, problema

    raportului omului cu Dumnezeu este o problem deschis, iar aceast deschidere

    ine deopotriv de finitudinea omului fa cu infinitul divin, decuriozitatea mereu

    nesatisfcut a minii omeneti, dar i de insatisfacia rspunsurilor formulate pe

    parcursul istoriei intelectuale a umanitii.

    n acest context, interesul suscitat de scrierile lui Jean-Luc Marion ine de

    faptul c textele sale sunt rodul unei meditaii deopotriv filosofice i teologice.

    Cele dou maniere de a (se) interogadespre Dumnezeu, teologic i filosofic, intr

    ntr-un joc al dialogului i interpretrilor reciproce care justific ntrebri precum:

    Ce anume este teologie i ce filosofie la Marion?, Unde se traseaz graniele

    dac exist aa ceva! dintre cele dou discipline?, Care sunt temele tratate

    explicit teologic?; dar cele abordate explicit filosofic?; dar cele comune?, Cum

    anume interacioneaz tradiiile lor specifice de gndire atunci cnd se au n vedere

    cmpurile semantice ale unor termeni excesiv-polisemici precumDumnezeu, iubire,

    dar, fiin, libertate, eu sau timp?, De ce eliberarea lui Dumnezeu de sensul sumetafizic se face nspre o hermeneutic euharistic i o teologiei a distanei i nu

    nspre o nou critic a cunoaterii, i altele ce vor urma. Desigur, nu toate aceste

    ntrebri sunt filosofic justificate i i vor gsi un rspuns n meditaia autorului

    avut aici n vedere pentru c nu-l vizeaz ca atare , dar ele spun ceva

    semnificativ despre caracterul actuali deschisal domeniului nsui din care apar:

    intersectareatematic dintre teologie i filosofie.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    14/202

    14

    Scrierile teologice ale lui Marion, dup o mprire pe care nsui autorul o

    recunoate i autorizeaz, ne permit s plasm gndirea acestuia la intersecia dintre

    teologie i filosofie (ca istorie a filosofiei i fenomenologie), pentru c, pe de o

    parte, Marion face explicit teologie2

    , dar, tot explicit, i interzice acest roldelegndu-l exclusiv episcopului3; i, pe de alt parte, figura sa de istoric al

    filosofiei i de fenomenolog este dificil, dac nu imposibil, de contestat, ba ar fi

    chiar o ntreprindere riscant. ntre a privilegia figura exclusiv filosofic a lui

    Marion i cea exclusiv teologic, ambele discutabile, ni s-a prut mai adecvat s

    urmrim cum anume se articuleaz i se poteneaz reciproc n cadrul acestui amplu

    proiect filosofico-teologic reprezentat de gndirea lui Jean-Luc Marion.

    2 IeD, 39.3Interpretarea propus n DsE, 215 doar episcopul merit, n sens deplin, titlul de teolog o lum

    mai degrab n sensul unui apel la ascultare, adresat indirect unei comuniti de credincioi, dect nsens strict auto-referenial. E drept, dac episcopul are responsabilitatea sensului deplin, nici noi nusuntem mai puin responsabili n faa sensului pur i simplu.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    15/202

    15

    2. Moartea lui Dumnezeu un con-texti un pre-text

    Odat cu Nietzsche, o imposibilitate a gndului teologic a devenit ultima

    posibilitate a rostirii metafizice.Nebunulsu din tiina voioasrostete, n amiazamare, adic n deplin lumin a zilei, adevrul imposibil de spus anterior cutrii

    sale: Dumnezeu a murit! Dumnezeu rmne mort! i noi l-am ucis!. i pentru ca

    verdictul su s fie i mai radical, el ne introduce pe toi n paradoxul unui timp pe

    dos, haotic, n care viitorul nu urmeaz s vin ci s-a consumat deja, prezentul este

    fr de prezent imediat i doar o mrturie a unei uitri ancestrale prezentul ca

    simpl suspendaren uitare, iar trecutul pare a avea sensul a ceea ce va fi s fie: un

    sfrit anunat dar deja mplinit: Aceast fapt le este nc mai deprtat dect cele

    mai deprtate stelei totui au fcut-o! 4.

    Teribilul gnd al lui Nietzsche poart cu sine ideea sfritului, a sfritului

    lui Dumnezeu. ns este un gnd care d natere unui nou nceput, pentru c numai

    astfel cerul s-a eliberat de zei iar timpul pe dos trebuie s-i gseasc rostul ntr-un

    nou eon. Nietzsche nsui va recunoate acest nou nceput, acest nou idol, fie sub

    numele de Zarathustra, de Dionysos, fie drept Eterna Rentoarcere a Aceluiai,chipuri ce apar umanitii dup parcurgerea unei necesare etape a nihilismului, n

    care se zice c ne aflm i noi n prezent5.

    Reaciile la afirmaia nebunului lui Nietzsche au fcut deja istorie, o istorie

    care i dparialdreptate pentru c e vorba, pe de o parte, de reuita unei adecvri

    permanente de opinie i, pe de alta, de nereuita unei inadecvri. n primul caz,

    sensul morii e clar, indubitabil: dispariie, perimare, aneantizare, retragere i alte

    sinonime, finite ca numr. Cel de-al doilea caz poart asupra unui echivoc:Dumnezeu nsui cu sinonimele sale infinite. Iar acest echivoc deschide calea unor

    hermeneutici fr sfrit, deopotriv filosofice i teologice: cum dispariia

    irevocabil a lui Dumnezeu, creatorul a toate care sunt i care vor fi, este o ipotez

    4 NIETZSCHE, Friedrich, tiina voioas (la gaya scienza), trad. de Liana Micescu, in tiinavoioas. Genealogia moralei. Amurgul idolilor, 125 Nebunul, Humanitas, Bucureti, 1994, pp. 131-132.5Din multiplele locuri n care Marion vorbete despre timpul nihilist n care ne aflm, privilegiem acest

    pasaj, relevant prin ideea depirii deopotriv a metafizicii i a nihilismului: Dar noi nu mai aparinemepocii dogmatice a metafizicii; noi trim timpul nihilismului, n care metafizica se desvrete tot nmodul unei dispariii, CV, 125.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    16/202

    16

    teologic inacceptabil, atunci spusa lui Nietzsche nu se poate referi dect fie la un

    Dumnezeu al moralei, fie la ultima figur a metafizicii n sensul su ontoteologic,

    pentru c ambele i l-au arondat pe Dumnezeu. Cu alte cuvinte nu a murit dect

    ceea ce putea s moar: un artefact ce purta nelegiuit numele de Dumnezeu.Pentru noi, aici, tema morii lui Dumnezeu este un con-text intelectual, o

    articulare textual a unor hermeneutici, un mediu de nelegere cu dinamic proprie,

    ce are ca punct nodal interpretarea heideggerian6 a acestei teme, n posteritatea

    creia se construiete i se formuleaz public meditaia teologico-filosofic a lui

    Jean-Luc Marion. De asemenea, ea este i un pre-text, n sensul unui text ce-i afl

    o anterioritate dat ntr-o alt tram narativ. Aceasta deoarece gndirea lui Jean-

    Luc Marion, aa cum autorul declar nc din primele paragrafe ale volumului

    Idolul i distana7,i gsete evidena i urgena ntr-o reacie rapid i eficient

    mpotriva nihilismului nietzscheean i a viduluilsat de moartea lui Dumnezeu.

    Vom urmri n capitolele care urmeaz analizele lui Marion privind subiectul

    morii lui Dumnezeu pars destruens, precum i cele despre modalitatea prin

    care omului, n timpul nihilismului, i mai este dat s parcurg distana ctre

    Dumnezeul cel Viu pars construens.

    6

    HEIDEGGER, Martin,Metafizica lui Nietzsche, trad. din german de Ionel Zamfir i Ctlin Cioab,Humanitas, Bucureti, 2005.7 IeD, 11.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    17/202

    17

    3. Te(i)o-logia conceptual sau despre singurul Dumnezeu

    care poate muri

    3.1 Observaii preliminare

    Pentru Jean-Luc Marion sentina lui Nietzsche are un sens clar i unic: cel ce

    a murit nu este Dumnezeul lui Avraam, Isaac i Iacov, ci doar Dumnezeul

    metafizicii n figura sa onto-teologic. Moartea acestuia din urm nu spune nimic

    despre cel dinti, ci doar indic chipul modern al insistentei i eternei sale

    fideliti8. Iar aceast moarte nu are nimic dramatic n ea, ci reprezint ieirea dinjoc necesar a unui construct eminamente uman: necesitatea distrugerii unui idol

    care ne blocheaz accesul la adevratul Dumnezeu este, de aceea, evident, urgent

    i binevenit.

    Considerm c miza ntregului demers hermeneutic al lui Marion o constituie

    ncercarea unei depiri teo-logice a onto-teologiei, neleas n sensul su

    heideggerian,de constituie intim a metafizicii de la Platon pn la Nietzsche9. Iar

    putina acestei depiri st n chiar propriul gndului metafizic, dus la limit, aa

    cum acesta l recunoate n momente exemplare din istoria filosofiei: numele divine

    la Sfntul Thoma, ideea cartesian a infinitului, imaginaia transcendental la Kant

    sau subiectivitatea gndit de Schelling10.

    Pentru atingerea obiectivului propus depirea onto-teologiei , Marion

    aduce n atenie cteva noiuni-cheie, pe care noi le numim operatori hermeneutici,

    utilizeaz o metod i i conduce interpretarea ntr-un cmp hermeneutic binedelimitat. Operatorii hermeneutici pe care i vom vedea mai departe la lucru n

    textele lui Marion sunt: noiunea deposibilitate11, cuplurile conceptuale idol-icoan

    8Ibidem, p. 11.9Ibidem, p. 38.10Filosofia, n cazul celor mai mari actori ai si, ofer acest interes i aceast frumusee: cu ct ungnditor se ndreapt spre onto-teologie, cu att mai mult, fcnd-o s joac cu claritate, o depete,IeD, 15.11

    Dei utilizat marginal n scrierile teologice ale lui Marion, aceast noiune, cu puternic notmetodo-logic, i va cpta adevrata justificare, valen i utilitate n cadrul scrierilor salefenomenologice.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    18/202

    18

    i vizibil-invizibil, noiunile de distan, dari caritate. Contient c orice ncercare

    de depire a onto-teologiei nseamn o confruntare cu posibilitatea repetrii ei12,

    Marion declar c intenia sa nu const dect n a pune corect ntrebarea despre

    caracterul idolatru al onto-teologiei13

    : Nu este vorba (...) de depireametafizicii, ci de a ne pune cel puin corect aceast ntrebare: idolul onto-teologic,

    triumftor sau ruinat (puin conteaz aici) nchide orice acces la icoana lui

    Dumnezeu ca icoan a Dumnezeului invizibil?

    Iar rspunsul la aceast ntrebare este construit de Marion n cmpul

    hermeneutic al interseciei dintre filosofie i gndireavetero i neo-testamentar, cu

    ajutorul metodei inversiunii, din perspectivaposibilitiiei pentru gndire: Nu este

    vorba, nc o dat, de critic, nici de recuperare, ci de o inversiune (subl. ns.) a

    termenilor lecturii. A nu mai chestiona cretinismul plecnd dela onto-teologie, ci a

    schia luarea n vedere a onto-teologiei n mplinirea sa nietzscheean plecnd

    de la cretinismul manifestat de apocalipsa lui Hristos.14

    Un asemenea demers nu poate fi ferit de acuzacercului hermeneutic, cci aa

    par lucrurile odat ce, pentru a depi onto-teologia, trebuie s fii deja exterior ei!

    Dar Marion nu este interesat aici de rigorile tiinei hermeneutice, ci doar de o

    posibil interpretare sau de o lectur alternativ, al crui singur criteriu este

    fecunditatea sa15.

    3.2 Idolatria - sensuri i funcii

    nainte de a pune n eviden utilizarea de ctre Marion a termenilor de idol

    i idolatrie cu extinderile lor de idol conceptual i idolatrie conceptual,

    considerm c este util s parcurgem, chiar i n linii generale, cteva momente din

    istoria semantic a acestora. Avem astfel n atenie cteva sugestii orientative

    preluate deopotriv din mediul teologic de gndire, ct i din cel filosofic.

    12 Oricine pretinde s treac dintr-o sritur n afara onto-teologiei se expune repetrii ei, uneiinversiuni aproape naiv critice, ibidem, p. 39.13

    Ibidem, p. 37.14Ibidem, p. 40.15Ibidem, p. 14.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    19/202

    19

    3.2.1 Idol/idolatrie incidene teologice16

    n Vechiul Testament, idolul este mai nti de toate un obiect, a crui

    descrierematerial face trimiterela vreo sculptur n piatr, lemn sau metal sau la

    vreo gravur (idolicioplii sau turnai din argint Num. 33, 52; 2 Reg. 5, 21;

    Ie. 32, 4). El este un produs al minilor omeneti(Deut. 31, 29; Mih. 5, 12: Voi

    drma idolii ti i stlpii idoleti din mijlocul tu i nu te vei mai nchina lucrului

    minilor tale; Ier. 25, 6: i s nu umblai dup ali dumnezei, ca s le slujii i s

    v nchinai lor, i s nu m mniai cu faptele minilor voastre...), n faa cruia

    credinciosul se prosterneaz i cruia i slujete fr a-L (re)cunoate n el peDumnezeul cel sfnt (Iez. 20, 39: ...ducei-v fiecare la idolii si i le slujii, dac

    nu M ascultai pe Mine, dar nu mai pngrii numele Meu cel sfnt cu darurile

    voastre i cu idolii votri). nchinarea la idoli e considerat minciun, ntinare,

    deertciune sau vanitate (Iez., 20, 7; Ier, 10, 14-15), e sinonim cu prostituia,

    desfrnarea sau adulterul (Iez. 20, 30; Ier. 3, 9) i nu poate atrage dect mnia i

    judecata aspr a lui Dumnezeu.

    Dac n antichitatea timpurie reprezentarea lui Dumnezeu n cadrul cultului

    su era tolerat (vielul de aur -animal ce simbolizeaz piedestalul divinitii non-

    figurate - Ie. 32, sau idolii domestici, ce serveau la divinaie, cei furai de Rahila de

    la tatl su, n Fac. 31, 19, 34), proscrierea i interzicerea idolilor devine explicit

    odat cuDecalogul(Ie. 20, 4-5, Lev. 19, 4), idolatria devenind pentru profei una

    din acuzaiile cele mai grave ce atrgea dup sine distrugerea idolilor i pedepsirea

    idolatrilor (Ier. 10; Mih. 1, 7). Anti-idolatria se opereaz n numele Dumnezeului

    celui Sfnt, fie mpotriva zeilor pgni ale populaiilor neevreieti, fie mpotriva

    practicilor deviante ale credincioilor evrei.

    n Noul Testament, unde sunt introdui pentru prima dat termenii de

    idolatru i idolatrie17, tema idolatriei a fost reluat datorit unui fenomen de

    aculturaie: ntlnirea dintre culturile ebraic i elenistic. n acest context,

    16

    n aceast prezentare ne-am luat drept ghid excelenta lucrare colectiv Dictionnaire critique dethologie, ed. cit., pp. 552-53, realizat sub direcia lui Jean-Yves Lacoste.17Ibidem, p. 552.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    20/202

    20

    delimitarea cretinismului de credinele vremii a cptat o dimensiune catehetic i

    apologetic, apostolii propovduind renunarea la idolii pgni i ntoarcerea ctre

    Dumnezeul cretin i denunnd n idolatrie sursa tuturor viciilor (1 Cor. 5, 10; 6,

    9). Dac n propovduirile apostolilor idolatria acoperea semantic sensul su vetero-testamentar (reprezentare a divinului, obiect de cult, obiect produs i venerat de om,

    surs a imoralitii i distrugerii),Apocalipsaopereaz o lrgire a sensului su, pn

    la a asimila idolul cu demonul (Apoc. 9, 20; 14, 9).

    Sintetiznd, putem spune c, n tradiia vetero i neo-testamentar, idolul i

    idolatria au urmtoarele caracteristici: idolul este un obiect fizic i un produs al

    muncii omului; angajeaz o anumit reprezentare a divinului celui invizibil i

    neobiectivabil; se substituie, dintr-o perspectiv cretin, Dumnezeului celui sfnt,

    cruia i ine loculiar prin faptul substituiei idolul este purttorul unui non-sens,

    pentru c d drept adevrat ceea ce este fals, drept viu ceea ce este lipsit devia;

    pentru c este o creaie a omului, n idol nu exist nici o asemnare cu zeul;

    idolatria se manifest ca practic a veneraiei, supunerii i slujirii, dar i ca uitarea

    Dumnezeului celui adevrat; pentru c este uitare i slujire n van, ea este pur

    deertciune i vanitate ce trebuie pedepsit de Dumnezeu; iar pentru c este

    necunoatere a lui Dumnezeu, idolatria include n sine o surs important a

    imoralitiii solicitsalvareasau mntuirea.

    Mai trebuie adugat c cel ce spune idolului/idolatriei pe nume este fie

    Dumnezeu, fie un mesager al su, un purttor al nvturii sfinte (e cazul idolatriei

    interne, riscm s o numim aa, pentru c apare n limitele unei credine, unde este

    perceput ca abatere sau deviere de la un anumit crez sau practic a cultului), n

    timp ce idolatriaapare i n interiorul unui proces de aculturaie (idolatrie extern),de acomodare i lupt a mai multor reprezentri divergente despre Dumnezeu.

    Ambele forme ale idolatriei spun ceva semnificativ despre prezena lui Dumnezeu

    n lume i despre puterile omului de a-i gndi Absolutul.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    21/202

    21

    3.2.2 Idol/idolatrie incidene filosofice

    Fr a face obiectul unui studiu foarte aplicat pe tema idolului i idolatriei,

    rndurile de fa nu fac dect s aduc n atenie cteva momente culturale i

    filosofice din utilizrile acestor termeni, cu meniunea iniial c termenii greceti

    de eidlon, eiknin de cmpul semantic al noiunii de imagine18.

    La Homer, eidlonnumea suflul care prsea corpul n momentul morii. El

    mai era numit i imaginea, copia, idolul fr fiin material, dar care pstra

    conturul corpului mortului. Acesta era considerat un dublual trupului, de alt natura

    dect a crnii, sau mai era numit suflet, duh sau chip de umbr19. Dup moarte,

    acest suflet fr de trup era singurul care intra n mpria etern a lui Hades.Platon, n Sofistul, 236 a-b, vorbete despre imagini, pe care le clasific n

    icoane (eikna) i plsmuiri (phantasmata); la fel, n Timaios, 30 a-d, lumea

    sublunar nu este dect o imagine a lumii ideilor, a celei inteligibile, iar timpul este

    o imagine a eternitii. nRepublica,arta este devalorizat pentru c nu genereaz

    dect imagini ale imaginilor, cpii ale cpiilor. Aproape n acelai sens de

    purttoare a unei devalorizri a realului n raport cu un transcendental, eidlon

    trimite, la Plotin, tot la dublarea realitii de o supra-realitate: materia sensibil este

    un eidlon al materiei inteligibile, sufletul un eidlonal nous-ului, sau lumea creat

    o imagine a Tatlui20.

    Termenul de eidloncunoate i o funcie preponderent explicativn teoria

    atomist a percepiei: obiectul este perceput pentru c eman anumite imagini de

    aceeai form cu ale lui, care ptrund n suflet prin organele de sim ale

    receptorului. La Democrit, eidola ar explica mecanismul de funcionare a viselor:

    eidola, adic emanaiile continue ale oamenilor i obiectelor, afecteaz contiina

    celui care viseaz, fiind purttoare de reprezentri ale activitii mentale a fiinelor

    de la care provin21.

    18PETERS, Francis, E., Termenii filozofiei greceti, trad. de Drgan Stoianovici, Humanitas, Bucureti,p. 74.19BANU, Ion (coord.), Filosofia greac pn la Platon, vol. II, Editura tiinific i Enciclopedic,

    Bucureti, 1984, p. 199.20 PETERS, Francis, E., op. cit., p. 81.21E. R. Dodds, Grecii i iraionalul, trad. de Catrinel Pleu, Polirom, Iai, 1998, p. 109.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    22/202

    22

    Gndirea patristic este cea care re-actualizeaz sensurile teologice ale

    termenilor de idol i idolatrie. n acest sens, este firesc ca ea s actualizeze toate

    sensurile enumerate de noi n seciunea anterioar. Spre exemplificare, aducem n

    atenie doar cteva locuri din texte ale unor gnditori care au apelat la acetitermeni.

    Philon din Alexandria: De aceea Scriptura l blestem pe acela care ascunde

    un idol sculptat sau turnat, fiindc e un lucru fcut de mna unui artizan (Deut.

    27,15). De ce, cugete, vrei s aduni n tine i s pstrezi, ca pe nite comori de pre,

    aceste credine mincinoase care arat c Dumnezeu ar avea nsuiri, ntocmai ca i

    statuile, El care e lipsit de nsuiri sau c Dumnezeu e pieritor, ca i idolii cei

    turnai, El care e pururea nepieritor.22

    Thoma de Aquino, a crui interogaie ampl despre adevrata cunoatere a

    lui Dumnezeu, nu poate evita ntlnirea cu critica idolatriei: ...idolii reprezint

    simbolurile minciunilor, fiind la antipodul adevrului divin. Cu alte cuvinte, falsa

    opinie referitoare la idoli este n contradicie cu adevrata opinie referitoare la

    unitatea lui Dumnezeu.

    n alt loc, Sfntul Thoma recunoate c idolatria poate fi identificat n

    momentul confruntrii dintre dou credine divergente: Dar cnd un catolic spune:

    idolul nu este Dumnezeu, l contrazice pe pgnul care spune: idolul este

    Dumnezeu. De asemenea, o mai ntlnim ntr-un silogism a crui concluzie este c

    adevrata i neidolatra cunoatere a lui Dumnezeu este analogic: Ca urmare i

    termenul de Dumnezeu e rostit univoc, conform adevrului, dar concomitent i

    credina n idolul Dumnezeu, dup convingerea idolatrilor i ...cnd ei afirm:

    acest idol l reprezint pe Dumnezeu, ei nu se refer la adevrata divinitate. nschimb, credinciosul catolic cnd rostete c exist un unic Dumnezeu, el tie

    semnificaia acestui adevr. Deci acest nume de Dumnezeu este rostit n mod

    echivoc, nu univoc, cum spun idolatrii. Pentru a evita idolatria, cunoaterea trebuie

    s fie una analogic, susine Sfntul Thoma:Rspunsul meu este acesta: trebuie s

    se afirme n privina acestui nume de Dumnezeu prin trei semnificaii, i anume c

    22PHILON din Alexandria, Comentariu alegoric al legilor Sfinte dup lucrarea de ase zile, traducere,introducere i note de Zenaida Anamaria Luca, Paideia, Bucureti, 2002, p. 91.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    23/202

    23

    acest nume deDumnezeu nu este acceptat nici n mod univoc, nici echivoc, ci prin

    analogie. Aceeai idee e formulat mai pe larg astfel: La fel se ntmpl i n

    cazul de fa. Cci aceast denumire de Dumnezeu este justificat pe baza faptului

    c este atribuit adevratului Dumnezeu, iar n credina idolatrilor termenul deDumnezeu e atribuit pe baza unor preri i participri; ntr-adevr, cnd i atribuim

    Divinitii denumirea de Dumnezeu pe baza participaiei, nelegem c numele de

    Dumnezeu are asemnarea adevratului Dumnezeu. n mod similar, cnd unui idol i

    dm denumirea de Dumnezeu, prin acest nume nelegem c Dumnezeu semnific

    ceva despre care oamenii cred c e vorba despre Dumnezeu. i astfel este evident c

    cu totul altceva este semnificaia numelui i c una din acele semnificaii este

    inclus n alte semnificaii. De aici se deduce c este evident analogia.23 Este

    demn de subliniat c, la Thoma de Aquino, nfruntarea teologic cu idolatria se

    poart pe terenul numeluilui Dumnezeu i al cunoateriisale.

    Un alt sens al termenului de idol l ntlnim la Averroes care, atunci cnd

    vorbete despre gndire ca putere distinctiv (vis distinctiva) sau raiune

    particular, folosete termenul de idol n accepiunea de accident, n sensul de

    simpl reprezentare imaginar, aa cum observa Alain de Libera: Conceperea

    logic separ deci lucrul (res) de accidentele sale, sau, dup formula lui Averroes,

    dezbrac lucrul de idolul su sensibil (denudat rem a suo idolo)24.

    n filosofia modern, cea mai articulat concepie despre idol apare n

    binecunoscuta teorie despre idola a lui Francis Bacon. Menirea acestei teorii este

    aceea de a cura intelectul de toate prejudecile, n vederea pregtirii terenului

    pentru ctigarea adevrului pe cale tiinei experimentale. Combaterea raiunii

    omeneti naturale lsate n voia ei i criticarea teoriilor i a filosofiilor transmiseprin tradiie se fac, n Novum Organum, I, 38-63, prin teoria idolilor. Conform

    acestei teorii, aciunea idolilor asupra spiritului este caracterizat astfel: Idolii i

    noiunile false care au pus stpnire pe intelectul omenesc i s-au nrdcinat adnc

    ntr-nsul, nu numai c au npdit spiritele oamenilor aa nct adevrul abia poate

    23Thoma de Aquino, Summa Theologiae. Opere I. Despre Dumnezeu, trad. de Gheorghe Sterpu i Paul

    Gleanu, Editura tiinific, Bucureti, 2000, p. 297, respectiv, pp.213-215.24Alain de Libera,Mistica renan. De la Albert cel Mare la Meister Eckhart, trad. de Cristian Bdili,Amarcord, Bucureti, 1997, p. 208.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    24/202

    24

    s ptrund, dar chiar dac i este dat i ngduit s ptrund, vor reveni i vor

    tulbura nnoirea tiinei, afar numai dac oamenii nu iau msuri mpotriva lor i nu

    se apr, ct este cu putin.25Bacon identific patru tipuri de idoli: idola tribus,

    sau idolii tribului, ce izvorsc din nsi natura omeneasc neltoare; idola specus,sau idolii peterii, ce in de individualitatea fiecrei peroane; idola fori, sau idolii

    forului, care se formeaz prin convieuirea interuman; i idola theatri, sau idolii

    teatrului, deoarece ele sunt fabule create de tot attea sisteme sau doctrine

    filosofice. Calea de a ne elibera de cele patru tipuri de idoli, dup Bacon, este un

    raionament corect, construit tiinific n manier inductiv.

    Idolii joac un rol nu numai n gndirea religioas sau n domeniul

    cunoaterii. Ei pot fi i indici ai condiiei umane n general, aa cum i ntlnim la

    Schopenhauer, n nelesul lor de caracteristic inerent firii noastre: suntem

    precum omul liber care i face un idol pentru a nu rmne fr stpn26. Mai mult,

    deoarece raiunea aparine tuturor i judecata unora27, omul este expus oricrei

    influene, deci i posibilitii idolatriei, pentru c este expus, n opinia lui

    Schopenhauer, dresajului prin puterea exemplului, prin datini i obinuine, adic

    expus ideilor luate de-a gata.

    Nietzsche va aduce n atenie ntr-un mod exemplar tema idolatriei i a

    idolului, n special n legtur cu eliberarea energiilor individualitii, care s fac

    loc Omului Nou, Supraomul: Faptul c individul i cldetepropriul ideal pentru

    a-i deduce apoi din el legea, bucuriile i drepturile sale, a fost considerat probabil

    pn acum drept cea mai ngrozitoare dintre toate rtcirile omeneti i drept

    idolatria n sine; ntr-adevr, cei puini care au ndrznit acest lucru au avut

    ntotdeauna nevoie s aib n faa lor o apologie, iar aceasta suna ndeobte: nu eu!nu eu! Ci un zeuprin mine!28.

    ncercarea de reconsiderare a tuturor valorilor are nevoie, pentru Nietzsche,

    de o altfel de abordare a ntregii tradiii de gndire de pn la el, idolatr prin

    25ApudDUMITRIU, Anton,Istoria logicii, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1975, p. 512.26 SCHOPENHAUER, Arthur, Lumea ca voin i reprezentare, I, trad. de Emilia Dolcu, ViorelDumitracu, Gheorghe Puiu, Editura Moldova, Iai, 1996, p. 342.27

    Ibidem, vol. II, pp. 198-199.28NIETZSCHE, Friedrich, tiina voioas (la gaya scienza), ed. cit., 1143 Cel mai mare folos alpoliteismului, Humanitas, Bucureti, 1994, pp. 139-140.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    25/202

    25

    excelen: Un alt mod de ntremare, care n anumite mprejurri mi-e nc i mai

    binevenit, e acela de a iscodi idolii ciulind urechea la ei... Exist n lume mai muli

    idoli dect realiti: acesta-i ochiul meu ru pentru lumea asta, aceasta-i i

    urechea mea rea. S pui odat aici ntrebri cu ciocanul...; iar cercetarea idoliloreste o declaraie de rzboi: Aceast mic scriere e o mare declaraie de rzboi; i

    n ce privete iscodirea idolilor, de data asta nu-i vorba de Idolii unei epoci, ci de

    idoli venici care snt aici atini cu ciocanul ca de un diapazon nici nu exist

    Idoli mai vechi, mai convini, mai plini de ei... i nici mai gunoi... 29. n

    Raiunea n filozofie ( 12, ed. cit., p. 466) ntlnim pentru prima dat idei care

    vor face carier n gndirea lui Jean-Luc Marion, i anume o critic a idolatriei

    conceptuale practicate de filosofi i legtura dintre idolatrie i limitarea gndirii

    filosofice doar la fiinare: Tot ce-au mnuit filozofii de milenii ncoace n-au fost

    dect concepte mumificate; nimic real n-a ieit viu din minile lor. Ei ucid, mpiaz

    atunci cnd ador, aceti domni Idolatri ai conceptelor ajung un pericol pentru

    viaa a tot ce exist, atunci cnd ador. Moartea, prefacerea, vrsta deopotriv ca

    zmislire i cretere pentru ei reprezint contraargumente ba chiar infirmri.

    Ceea ce este nu devine; ceea ce devine nu este... Cu toii cred acum, cu disperare

    chiar, n ceea ce fiineaz.

    Martin Buber este un alt gnditor care, n ncercarea de a elibera omul de

    dorina de posesie n relaia sa cu divinul, face apel la negativul idolatriei: raportul

    omului cu lucrul definit, care a uzurpat tronul supremelor valori ale vieii sale, i

    care 1-a alungat de acolo pe Cel-etern, este ntotdeauna orientat spre experiena i

    utilizarea lui Acela, ale unui lucru, ale unui obiect de desftare. Cci numai acest

    raport este capabil s mascheze perspectiva asupra lui Dumnezeu, interpozndlumea opac a lui Acela; relaia fondat pe Tu deschide din nou de fiecare dat

    aceast perspectiv. Omul dominat de idolii pe care vrea s-i ctige, s-i rein, s-i

    dein, omul care e posedat de voina de a poseda, n-are alt drum pentru a merge

    spre Dumnezeu dect revirimentul, care este nu numai o schimbare de el, ci i o

    schimbare de alur (Bewegungsart)30.

    29Ibidem, pp. 451-452.30BUBER, Martin,Eu i Tu, trad. de tefan Aug. Doina, Humanitas, Bucureti, 1992, pp. 133-134.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    26/202

    26

    ncheiem aceste rnduri, aducnd n atenie i un autor romn, Emil Cioran,

    care scrie urmtoarele rnduri despre relaia dintre idol i condiia noastr:

    Oamenii cred n ceva ca s uite ce snt. ngropndu-se sub idealuri i cuibrindu-se

    n idoli, ucid vremea cu tot soiul de crezuri. Nimic nu i-ar durea mai crunt dect sse trezeasc, pe mormanul nelciunilor plcute, n faa purei existene.31 Cioran

    susine, de asemenea, c exist o legtur ntre nevoia noastr de a distruge idolii i

    actualizarea potenialitilor din noi: Fr s fi sectuit, capacitatea noastr de a

    admira traverseaz o criz n timpul creia, dedai furiei i plcerilor apostaziei, ne

    trecem n revist idolii spre a-i repudia i zdrobi rnd pe rnd, iar aceast furie

    iconoclast, jalnic n sine, e totui factorul ce ne desctueaz potenialitile.32

    Dei sumar, incursiunea noastr n cteva din locurilefilosofice ale utilizrii

    termenilor de idol i idolatrie nu este mai puin semnificativ. n afara

    sensurilor impuse de textele vetero i neo-testamentare, cei doi termeni cunosc

    utilizri noi: esenial ni se pare legtura strns cu imagineai ceea ce este vizibil

    ca prefigurare a invizibilului (Platon, Plotin); apoi, faptul c idolul i gsete un

    loc al su n idei i credine, pe scurt n gndire, ajungndu-se pn la figura

    idolului conceptual (Philon, Schopenhauer, Nietzsche); apoi, ideea conform creia

    analogia este una din cile de a gndi neidolatru numele lui Dumnezeu (Thoma

    dAquino); ne mai reine atenia sensul idolului ca manier ne-tiinific de a avea

    o cunoatere a lumii i omului (Bacon), al idolului ca dispoziiesau nclinare a firii

    omeneti (Schopenhauer, Cioran), sau a idolului ca instan ce se instituie fie

    temporal, fie etern (Nietzsche); raportul omul cu idolul poate lua forma posesiei i

    dominrii (Buber); idolul poate fi un loc n care s te instalezi pentru a uita ipentru a-i ucide propria condiie (Cioran); i, n cele din urm, furia iconoclast

    denot c idolii pot fi distrui tocmai pentru c nchide n sine rezerva de

    potenialitateacre ne caracterizeaz, neatins nc de idoli.

    31CIORAN, Emil,ndreptar ptima, Humanitas, Bucureti, 1991.32ID.,Istorie i utopie, trad. de Emanoil Marcu, Humanitas, Bucureti, 1992, p. 84.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    27/202

    27

    3.3 Idolul o limit ce limiteaz

    n rndurile care urmeaz suntem interesai s urmrim accepiunilor

    termenilor de idol i idolatrie ntextele teologice ale lui Jean-Luc Marion:L'idole

    et la distance. Cinq tudes(1977), Dieu sans ltre(1982) iLa croise du visible

    (1991). Miza noastr const n identificarea sensurilor i funciilor acestora,

    specifice gndirii lui Marion, pentrua vedea apoi cum funcioneaz ei ca operatori

    hermeneutici ntr-o ecuaie ce vizeaz destrucia i depirea teologic a metafizicii,

    care angajeaz o tematizare a distaneii a invizibilitii divinului, ce transpare i se

    las neles iconic n vizibil.

    nc de la nceput trebuie remarcat c ntre cele trei lucrri amintite mai susexist o anumit discontinuitate n delimitarea semanticii idolului sau, mai exact, o

    trecere gradual de la o anumit indeterminare conceptual33 a idolului (n IeD)

    ctre o descriere mai elaborat fenomenologic34(n DsE, dar mai ales n CV). Dac

    n primul text idolul era utilizat mai ales n negativitatea sa figur a limitei prin

    excelen, ceobtureaz accesul la o gndire a distanei ca loc privilegiat al locuirii

    lui Dumnezeu, textele mai trzii insist mai mult pe descrierea i funcionarea

    idolului n raport cu vizibilul i invizibilul, cu jocul privirii care rmne fixat ntr-o

    imagine pe care singur i-o construiete, sau prin refuzul oricrei vizri care s

    depeasc ceea ce vizibiluld ca atare simplei vederi: recunoatem astfel trecerea

    de la exerciiul unei hermeneutici culturale ctre exerciiul unei hermeneutici cu

    accente fenomenologice.

    O constant a gndirii lui Marion o constituie nelegerea idolului n raport

    dihotomic fa de icoan35. Cele dou figuri ale vizibilitii sunt indisolubil legate

    pentru c ambele sunt nelese nu dintr-o perspectiv estetic, ci din punctul de

    vedere al vizibilitii care se elibereaz sau nu de imperativul transcenderii imaginii

    33 Marion nsui ne autorizeaz s vorbim n acest sens: Mobilizm un cuplu conceptual precis,idol/icoan, fr a oferi o descriere fenomenologic i cultural suficient (...). Nu fr violen,transpunem acest cuplu din domeniul propriu cultural n cel conceptual, IeD, 13. Aici, violennseamn, dup opinia noastr, tocmai indeterminarea conceptual a termenilor ce intr n joc. Rmnedeschis ns ntrebarea dac nu cumva, n textele lui Marion, se petrece i o altfel de violen hermeneutic, s-i zicem!34

    Intenia declarat a autorului nostru este cea a realizrii unei fenomenologii comparate a idolului iicoanei, pentru a urmri dou maniere de a aprehenda divinul n vizibil, DsE, 17-18.35Ruptura dintre idol i icoan nu tolereaz nici un compromis, CV, 109.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    28/202

    28

    nspre chipul Altului absolut. Pentru Marion, jocul idolului este necesar punerii n

    scen a invizibilitii iconice a transcendentului: negativitatea idolului ca limit ce

    blocheaz i nchide n sine privirea (deci ca limit ce limiteaz, ca s folosim o

    expresie a lui Constantin Noica) se contrapune pozitivitii fr asemnare aicoanei.

    Descrierile cele mai comune ale idolului sunt fcute n termeni de iluzie,

    inautenticitate, minciun sau neltorie i asta pentru c idolul nu ne livreaz

    dect o figur oblic a zeului, fr prezen autentic, ori ne d drept viu ceea ce

    este lipsit de via. Marion ns ine s ne asigure c, dimpotriv, idolul nu nal,

    pentru c, prin chiar natura sa, el nu poate face asta: inautenticitatea prezentificrii

    zeului este chiar limita de autenticitate a idolului36. Dac idolul, prin natura sa, nu

    este purttorul unei iluzii, atunci tot ce e caricatural i ndoielnic n figura acestuia

    ine exclusiv de privirea ndreptat asupra lui. Identitatea idolului se decide nu n

    caracterul su obiectual sau de produs, printre altele, al omului, ci n felul n care

    privirea vede n i dincolo de idol: obiectitatea sa este transgresat i potenat de o

    anumit deferen a privirii care vrea s vad mai mult37. Cu alte cuvinte, adoratorul

    este artizanul idolului, n sens dublu: meteugar al obiectului-idol i cel ce i d o

    plus-valoare nvestindu-l simbolic.Adoratorul este msura idolului.

    Pentru c omul, ca adorator, devine msur a idolului, idolatria capt o

    dimensiune transcendental: experiena uman se instituie drept condiie de

    posibilitate a divinului, i anume n idol se joac supunerea zeului la condiiile

    umane ale experienei divinului. Sau, ntr-o alt formulare: Propriul idolului ine

    deci de aceasta: divinul se fixeaz n el, plecnd de la experiena sa pe care o face

    omul care, sprijinindu-se pe propria sa meditaie, ncearc s atrag bunvoina iprotecia din partea a ceea ce-i pare a fi un zeu.38. Caracterul transcendental al

    idolatriei i garanteaz acesteia ndeprtarea de orice iluzie sau nelciune,

    descriind-o mai degrab n termeni de apropiere, fidelizare sau protecie. Iar un

    argument n acest sens este gsit de Marion n eficacitatea funcionrii politicului

    36Idolul nu personific zeul i, n consecin, nu nal adoratorul, care nu vede n el zeul n persoan,IeD, 22.37

    Privirea care vrea s vad nimic mai mult dect pe zeul nsui scoate idolul din neutralitatea iindiferena obiectelor, plasndu-l n categoria semnelor.38 IeD, 23.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    29/202

    29

    prin colportarea de figuri, discursive i nu numai, construite pe ateptrile

    electoratului39. Caracterizarea idolului din perspectiva adoratorului l calific pe cel

    dinti ca oglind a celui din urm: rolul idolului ar fi astfel unul n ntregime

    pozitiv, deoarece nu face dect s ntoarc ceea ce i se dimaginea autentic, darnchis, a experienei noastrea divinului40.

    Dac pozitivitatea donaiei idolului, nIdolulidistana, ine de returnarea

    ctre adorator a unei experiene strict umane a divinului, negativitatea sa e

    caracterizat prin refuzul oricrei distanea divinului, captat irevocabil i fr rest

    n formule umane de aprehendare a divinului: idolul joac astfel rolul unuifiltrual

    divinului. Idolul interzice, aici, parcurgerea distanei ce separ omul de divin,

    propunnd n schimb propria sa proximitate41. Tema acestei distaneeste n realitate

    miza ntregii caracterizri de pn acum a idolului i evideniaz rolul acestui

    termen ca operator hermeneutic n cadrul unei critici i depiri a metafizicii42din

    perspectiva unei teologii a distanei dezvoltat de Marion n aceast prim lucrare.

    Pentru ca iniierea unei atari critici s devin efectiv, gnditorul francez a mai

    riscat un pas: acela al extrapolrii, proporional-analogice s-i zicem, a

    caracteristicilor idolului asupra conceptului: asemeni idolului, conceptul i gndirea

    conceptual funcioneaz dual: pe de o parte,exprim pozitiv o anumit concepie a

    omului, pe de alta, blocheaz accesul ctre distana n care se retrage divinul:

    Conceptul, ca idol, administreaz o prezen fr distan a divinului, ntr-un zeu

    ce ne trimite propria noastr experien sau gndire, att de familiar pentru ca noi

    ntotdeauna s putem controla jocul. E vorba ntotdeauna s inem n afara jocului

    stranietatea divinului, prin filtrul idolatric al conceptului sau prin concepia plin de

    chip a idolului. Pentru Marion, conceptul este idolatru nu pentru c substituieprezenei i vizibilitii lui Dumnezeu un obiect (de cult), ci pentru c i d un nume:

    39Dac n IeD, 24, Marion d exemplul idolatriei politice: Idolatria d adevrata sa demnitate cultuluipersonalitii, aceasta este extins, n scrierea din 1991, la ntreg domeniul (tele)vizualului, cu excepiaicoanei.40 IeD, 26.41 Proximitatea idolului mascheaz i marcheaz fuga divinului i distana care-l autentific. Preaapropiindu-i pe Dumnezeu prin prob, gndirea se ndeprteaz de distan, i scap distana, i sedescoper, ntr-o diminea, nconjurat de idoli, de concepte i de probe, dar abandonat de divin

    atee., ibidem, 30.42Producerea unui concept ce pretinde s-l echivaleze pe Dumnezeu ine propriu-zis de metafizic.,ibidem, 30.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    30/202

    30

    Astfel am putea interpreta conceptul, sau mai degrab conceptele de Dumnezeu

    ca idoli sau mai degrab ca operatori a ceea ce idolul opereaz punerea la

    dispoziie a divinului ntr-un chip, pe care-l numim dumnezeu. Deci, filosoful, sau,

    mai bine, metafizicianul d nume divinului...43

    Avnd n atenie aceeai miz a primului text, cinci ani mai trziu, n

    Dumnezeu fr fiin, Marion reia descrierea cuplului idol-icoan, de data aceasta

    fcnd apel la un aparat conceptual mai elaborat, cu evidente valene

    fenomenologice.

    Idolul i icoana se nscriu ntr-o logic istoric a evidenierii ca atare a

    vizibilului i invizibilului. Rdcina lor greac comun, ce face trimitere la

    imagine, a dat natere, susine Marion, la dou accepiuni dihotomice: ele in de

    dou momente istorice distincte i concurente: eidlon presupune splendoarea

    greac a vizibilului (...), n timp ce eikn, rennoit de ebraic prin Noul Testament

    i teoretizat de gndirea patristic i bizantin, se concentreaz asupra figurii lui

    Dumnezeu. De acum nainte, idolul i icoana se gsesc ntr-un conflict

    fenomenologic44, ce urmeaz a fi explicitat.

    Dac n prima lucrare puteam nelege c diferena dintre idol i icoan st

    mai ales n relaie cu prezentificarea divinului, cu anterioritatea pe care acesta o

    impune gndirii, credinei i veneraiei, nDieu sans ltre, cea care decide diferena

    lor este mai nti anterioritateaprivirii45i abia n plan secund anterioritatea efectiv

    a divinului. Diferena dintre cele dou anterioriti ine de punctul de plecare al

    descrierii, i anume de fenomenologia pus acum n joc.

    n acest punct, descrierea idolului aduce un element nou: dei obiect produs

    de om, dei nvestit cu veneraie, idolul atrage mai ales pentru c n el seconcentreaz tot ceea ce poate fi privit. El nu numai c nu nal privirea i nu minte

    pentru c ine de natura sa s ofere ceea ce a fost nvestit n el, dar, n plus, idolul

    fascineaz, adic exercit o atracie irezistibil prin aceea c satureaz de imagini

    ntreaga ateptare a privitorului, pe care astfel l cucerete.

    43Ibidem, p. 27.44 DsE, 15.45

    Privirea face idolul, nu idolul privirea (...) Privirea preced idolul, pentru aceea c vizarea preced isuscit ceea ce vizeaz. Intenia prim este cea de a vedea divinul, iar privirea ine s vad divinul, s-lvad lundu-l deci n cmplu vizibilului, DsE, 19.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    31/202

    31

    n opinia lui Marion, prima caracteristic a idolului este cea de prim vzut.

    ntruct privirea are n fa ceva ce trebuie vzut, imaginea ca atare devine surs a

    idolatriei. Intenionalitatea privirii este responsabil de caracterul idolatru a ceea ce

    este de vzut: deoarece Marion descrie idolatria ca pe oprire46

    a privirii afectate de ooboseal esenial47 a privirii, iar vederea neidolatr drept trecere dincolo,

    strpungere48sautransgresare a vzutului, putem lesne infera c, la limit, ntreg

    domeniul vizibilului care se obiectiveaz ntr-o imagine, alta dect cea iconic, ine

    de o anumit idolatrie atee. Privirea care, obosit, cedeaz vizibilului rmnnd

    captiv n el,ne ofer idolul n nelesul su de punct de cdere al privirii49.

    Idolul este descris astfel dup msura deficitului de intenie al privirii, ca

    oboseal, dar i ca limit a sa: n idol se vede ceea ce se ofer privirii i nimic mai

    mult.Pentru c nu ofer mai mult, idolului i se descoper o a doua caracteristic:

    este oglind invizibil. Dup cum am vzut i n prima lucrare, idolul este oglind

    pentru c red ceea ce i se d, adic se red pe sine. Caracterizarea de oglind

    invizibil, de data aceasta, provine din faptul c, oferind ceea ce poate oferii nimic

    mai mult, idolul ascunde i mascheaz aceast neputinproprie. Mai exact, n idol

    are loc o ascundere a ascunderii invizibilului. Decis s scoat n eviden inseria

    invizibilului n vizibil, Marion apreciaz, cu justee, c idolul nu numai oculteaz

    accesul la invizibil, dar disimuleaz chiar i aceast limit a sa.

    Reflectnd exclusiv ceea ce se ofer vederii, idolul refuz ceea ce nu poate fi

    vzut. Aceasta este cea de-a treia caracteristic fenomenologic a sa, n opinia lui

    Marion: refuzul invizibilului. Dar acest refuz nu este neles pe deplin dac rmne

    n negativitatea sa goal: invizibilul, inexistent pentru idol, e convertit n vizibil, cel

    dup chipul i experiena uman a divinului. Cu alte cuvinte, prin refuzulinvizibilului, idolul opereaz o divizare n chiar interiorul invizibilului: o parte ce

    se reduce la vizibil i o parte ce se ntunec drept nevizabil50.

    46Cnd apare idolul, privirea se oprete; idolul concretizeaz aceast oprire, DsE, 20.47Ibidem, p. 22.48 DsE, 20. E remarcabil aici jocul, poetic mai degrab, dintre strpungere (transpercer, n fr.) i

    transparen (transparence, n fr.).49 DsE, 20.50DsE, 29.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    32/202

    32

    Ca prim vizibil i oglind invizibil, refuzul invizibilului reuete s fixeze n

    pmnt rdcinile idolului, primul pmnt n care privirea i gsete odihna51. Iar

    fixarea n/pe pmnt a privirii se face, risc Marion, ntr-un templum, neles ca

    msur uman, deci idolatr, a eminenei divinului52

    .Caracterizarea de pn acum a idolului este preluat n lucrarea din 1991,

    Crucea vizibilului, n care predominant este intenia autorului de a descrie tabloul

    ca exponent privilegiat al vizibilitii care irumpe din sine i de la sine53: n aceast

    accepiune, era inevitabil ca vizibilitatea idolului s nu fie adus n discuie.

    Diferena fa de celelalte lucrri o constituie, aici, insistena pe relaia dintre idol i

    dorin: idolul este i imagine a unei dorine, aadar a unei priviri de voyeur54.

    Ca i nIdolul i distana, descrierea de pn acum a idolului dinDumnezeu

    fr fiinpregtete trecerea la idolatria conceptual, n vederea criticii i depirii

    metafizicii n nelesul ei de onto-teologie. Maniera de a introduce idolatria

    conceptual n discurs este una analogic: aa cum idolul (religios) ntreine o

    relaie de disimulare a divinului ntr-o concepie uman, tot astfel idolatria

    conceptual nseamn impunerea unei figuri limitate a divinului, de data aceasta

    prin intermediul conceptelor ce exprim doar o capacitas a omului: Conceptul

    depune ntr-un semn ceea ce spiritul sesizeaz mai nti cu ajutorul lui (concipere,

    capere); dar o asemenea sesizare nu se msoar att prin amploarea divinului, ct

    prin intermediul unei capacitas, care nu fixeaz divinul ntr-un concept, unul sau

    altul, dect n momentul n care o concepie a divinului o acoper, deci o linitete,

    o oprete, o ncremenete.55 Iar analogia poate merge mai departe, dei doar

    51Cu referire la mpmntenirea privirii care se oprete n figura idolului, din textul de la p. 23 dinDsE: Avec lidole, le regard senterre (n fr.), Marion produce un superb joc de cuvinte: verbulenterrer(fr.) acoper semantic sensurile lui a ngropa, a pune n pamnt, dar i a nmormnta, aabandona, a se retrage i a supravieui. Fixndu-se n idol, privirea i gsete loculpropriu n carese nrdcineaz pentru a supravieui, loc ce poate fi neles ca mormnt al privirii dar i ca locabandonrii sale de ctre invizibil.52... survenirea divinului nu se fixeaz ntr-un idol dect dac privirea omului mpietrete i, astfel,deschide locul unui templu. Iar mai departe citim: Idolul se msoar n templum, pe care, n ceruri,privirea omului l delimiteaz, de fiecare dat, dup msura sa (DsE, 23). Deci idolul este zeul celocuiete un asemenea templum.53Dar s nu ne nelm: a ajunge la rangul de idol e pentru tablou o nalt realizare. Prim vizibil de

    nedepit pentru o privire, idolul o oprete i o umple., CV, 61.54Ibidem, p. 87.55 DsE, 26.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    33/202

    33

    subneleas n textul lui Marion, cu observaia c invizibilitatea divinului e

    nlocuit cu expresia sa conceptual incomprehensibilitatea: idolul conceptual se

    prezint ca unprim comprehensibil,se manifest drept oglind incomprehensibil

    prin pozitivitatea conceptului i prin disimularea oricrui discurs despreincomprehensibilitate, i drept refuzal oricrei incomprehensibilititransponzabile

    n vreun discurs. Intenionalitatea privirii/nelegerii este responsabil deopotriv,

    dei n maniere diferite, de idolatria religioas i de cea conceptual: ...msura

    conceptului, ne spune Marion, nu provine de la Dumnezeu, ci de la vizarea

    privirii56. Fr aceast transpunere analogic a tuturor caracteristicilor idolului

    (religios) n cazul idolului conceptual, saltul lui Marion pare nejustificat, hazardat,

    ba chiar de-a dreptul pripit. Ceeace nu nseamn c, n acest caz, analogiaca atare

    e viabil hermeneutic i exclus criticilor. Odat fcut pasul nspre idolul

    conceptual, critica idolilor conceptuali, adic a concepiilor despre Dumnezeu,i

    gsete obiectul predilect: gndirea filosofic de expresie metafizic.

    n ncheierea acestor rnduri, revenind la problematica idolului, considerm

    c, dincolo de ceea ce este pozitiv i admirabil n descrierile lui Marion, ele ar trebui

    completate din perspectiva rspunsului la cteva ntrebri: Nu cumva tema distanei

    este secundar, dac nu de-a dreptul improprie fenomenologiei idolului care nu

    doar c nu cunoate invizibilul sau incomprehensibilul divin, dar nu recunoate nici

    distana ca atare, pe care o putem sesiza doar plasndu-ne n afara idolatriei?; Nu se

    renun prea uor, excesiv de uor, la neutralitatea caracteristic oricrui concept

    luat ca atare oare nu discursul este msura ieirii din neutralitate a conceptului , iar

    nu simpla sa catalogare adjectival?;Funcionarea idolatra conceptului nu aruncn aer orice discurs conceptual, inclusiv pe cel ce denun idolatria conceptual? La

    limit, teologia raional este idolatr, asemeni metafizicii? Dac discursul teologic

    se sprijin pe autoritile Scripturii i tradiiei, aceleai autoriti sunt suficiente

    pentru a denuna caracterul idolatru al metafizicii acceptnd c filosofia este un

    exerciiu liber i dezinteresat al gndirii? Ce facultate a omului vine s se

    contrapun nclinaiei idolatre a gndirii, care lucreaz cu noiuni i concepte?

    56Ibidem, 27.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    34/202

    34

    Dac putem fi de acord cu descrierea idolului religios, dei ne putem

    ntreba pe drept despre rigoarea i pertinena aplicaiei metodei fenomenologice n

    acest caz, mai dificil de acceptat ne pare a fi analogiaprin care se trece la idolatria

    conceptual, a crei miz considerm c este dubl: pe de o parte, idolatriaconceptual face posibil intrarea Dumnezeului celui adevrat n filosofie i invers,

    ceea ce s-ar traduce n diluarea granielor dintre teologie i filosofie; pe de alt

    parte, considerm c un discurs critic la adresa filosofiei ca metafizic nu este prin

    sine teologie, dei uzeaz de jargonul i referinele specifice acesteia. Considerm

    c i Marion le-a avut n atenie atunci cnd,pars construens, a edificat o teologie a

    Dumnezeului fr/dincolo de fiin, a distanei i a iubirii i cnd i construiete, n

    cele trei lucrri fenomenologice de dup 1989, proiectul de depire a metafizicii pe

    o solid i provocatoare fenomenologie a donaiei.

    3.4 Onto-teologiaca idolatrie conceptual

    Pentru Marion, btlia care are drept miz ultim eliberarea lui Dumnezeu de

    orice formul idolatr se duce n principal pe terenul gndirii metafizice, neleas n

    interpretarea sa heideggerian, ca onto-teo-logie: eliberarea de i depirea

    metafizicii echivaleaz cu actul de pietate al credinei. Reducerea la concept a fiinei

    i esenei lui Dumnezeu, practicat de gndirea onto-teologic, este marca idolatriei

    ce se re-formuleaz permanent pe parcursul ntregii istorii a gndirii, de la Platon

    ncoace. A-l numi pe Dumnezeu Bine (Platon), Prim Motor (Aristotel), Unu

    (Plotin), causa sui (Descartes, Spinoza, Leibniz) sau fundament moral al lumii

    (Kant), nseamn a oferi tot attea figuri vizibile ce blocheaz57 accesul ctre

    sfinenia Dumnezeului celui adevrat, incomprehensibil ca atare i invizibil n

    distana ce-l separ de orice fiin creat.

    Gndirea metafizic, susine Marion, pentru c nu conserv distana ,

    incomensurabilitatea i incomprehensibilitatea lui Dumnezeu, funcioneaz ca un

    57

    Problema lui Dumnezeu se nchide odat cu mplinirea metafizicii, in MARION, Jean-Luc,Mtaphysique et phnomnologie: une relve pour la thologie, in Bulletin de littratureecclsiastique, XCIV/3, 1993, p. 189.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    35/202

    35

    idol pentru cd un nume58 lui Dumnezeu, cel ce nu i-adat siei dect un nume

    fr de nume, ntr-o tautologie de esen(Eu sunt cel ce sunt, Ieirea, 3, 14); ea

    blocheaz i fixeaz gndirea vie ntru Dumnezeu n constructe intelectuale, cu rol

    explicativ, n termeni de cauz, temei sau fundament; uit sau ascunde infinitatea luiDumnezeu; nlocuiete caritatea i relaia de iubire cu evidena pentru raiune, iar

    credina cu proba, ca i cum vreo teodicee posibil ar conduce inevitabil la

    Dumnezeu; i, nu n ultimul rnd, convertete participarea euharistic i liturgic n

    discurs conceptual ce nu face dect s multiplice idolii.

    Idolatria conceptual are, pentru Marion, un loc al su metafizica n

    nelesul su onto-teologic, un vehicul discursul conceptual despre cauz,

    fundament, eviden i prob, o miz furnizarea unui chip comprehensibil i

    coerent al lui Dumnezeu, ofuncie asigurarea teo-logicului n onto-teologie, dar i

    o justificare posibilitatea gndirii de a parcurge distana ce ne desparte de

    Dumnezeu59. Idolatria conceptual se prezint deci ca un moment epocal al istoriei

    gndirii i, ca atare, poart cu sine propriile limite i posibilitatea depirii lor:

    mplinirea metafizicii aduce cu sine posibilitatea depirii ei, deci ieirea de sub

    tutela idolatriei conceptuale.

    Vom urmri mai departe principalele momente filosofice ale idolatriei

    conceptuale i argumentele ce-l conduc pe Marion spre o asemenea calificare a

    meditaiei filosofice de pn la el. Mai nainte ns, trebuie precizat c autorul

    francez utilizeaz dou accepiuni ale idolatriei conceptuale, comune ca structur,

    dar diferite ca nivel de aplicabilitate: o idolatrie conceptual de prim rang

    (Descartes), identificabil n interiorul metafizicii moderne, i una de rang secund,

    caracteristic ncercrilor contemporane de depire a metafizicii (Nietzsche,Heidegger, Derrida iLvinas).

    58Atent n special fa de numirea teologica lui Dumnezeu, Marion i ntreab pe filosofi: causasui, raiunea suficient, actus purus, energeia ofer un nume att de divin lui Dumnezeu nct ldetermin pe acesta s apar?, ibidem, p. 195.59

    idolul conceptual are un loc, metafizica, o funcie, teo-logia n onto-teo-logie, i o definiie, causasui. Idolatria conceptual nu rmne o grij universal vag, ci se nscrie n strategia de ansamblu agndirii luat n figura sa metafizic, DsE, 56.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    36/202

    36

    3.4.1 Descartes60i causa sui

    Descartes este cel care i furnizeaz lui Marion att topos-ul idolatriei

    conceptuale, ct i primul su nume: metafizica n calitate de filosofie prim,

    respectiv, causa sui61. Dar tot el este i cel ce i furnizeaz totodat i posibilitatea

    depirii acestei idolatrii: gndirea lui Dumnezeu plecnd de la ideea de infinit.

    Aceast situaie dual i ambigu este semnificativ, pentru Marion, att din punctul

    de vedere al naterii i conservrii idolatriei conceptuale n filosofia cartesian i

    cea de pn n prezent, ct i din cel al posibilitii i urgenei unei gndirii mai

    adecvate a depirii metafizicii62.

    Firul cluzitor al investigaiilor lui Marion asupra lui Descartes l constituieinterpretarea heideggerian a constituiei onto-teo-logice a metafizicii63: Dumnezeu

    neles ca fiinare suprem intr ntr-o relaie de fundare i cauzare reciproc cu

    fiinarea ca fiinare; numai astfel metafizica poate fi neleas deopotriv drept

    ontologietiin a fiinrii ca fiinare, i teologiecunoatere a fiinrii supreme.

    Referitor la acest subiect, este semnificativ de menionat c asumarea interpretrii

    heideggeriene a metafizicii ca onto-teologie i ca uitare a Fiinei este fcut de

    Marion n ntregime i fr ezitare, att n studiile timpurii despre Descartes, ct i,

    mai ales, n cele teologice64: Descartes nu-i mplinete metafizica dect n

    60Marion este recunoscut drept unul din cei mai proemineni interprei contemporani ai lui Descartes.Cercetrile sale asupra cartesianismului (Sur lontologie grise de Descartes - 1975, Sur la thologieblanche de Descartes - 1981, Sur le prisme mtaphysique de Descartes -1986, la care se adag lucrrilede traducere i indexare a Regulilor i Meditaiilor cartesiene), extrem de documentate, aplicate isavante, pot constitui singure obiectul unei teze de doctorat, ceea ce nu este obiectivul nostru.Trimiterile noastre la aceste lucrri vizeaz exclusiv concluziile lor, care ntresc teza urmrit de noi

    mai cu seam n textele de mai trziu, de factur teologic: metafizica este cmpul predilect al idolatrieiconceptuale.61 Gndirea lui Descartes, care l gndete cel dinti pe Dumnezeu drept causa sui plecnd de laexuberana sa de putere, i gsete n Leibniz autenticul su statut metafizic, IeD, 34.62 Descartes, n ciuda necesitii metafizice care-l conduce i care-l determin s-l numeasc peDumnezeu drept causa sui, rmne ntr-adevr cu obstinaie ataat nu doar de incomprehensibilitateainfinitului, nu doar ntre tiina constituit i cunoaterea transcendental definitiv de neconstituit, darmai ales de preeminena (chiar i epistemologic) a infinitului. () El ne arat mai ales c () infinitulnu se ofer gndirii dect refuzndu-se nelegerii, c nu se reveleaz dect disimulndu-se n nsintunecarea strlucirii sale fr dorin, TB, 456.63 HEIDEGGER, Martin, The Onto-theo-logical Constitution of Metaphysics, trad. englez, inCAPUTO, John D.(ed.), The Religious, Blackwell Publishing, 2001, pp. 67-76.64

    admitem mpreun cu Heidegger, dar i n calitate de istoric al filosofiei, c acest concept igsete o formulare deplin n modernitate (Descartes, Spinoza, Leibniz, dar i Hegel), odat cu causasui, DsE, 54.

    http://www.pdfonline.com/easypdf/?gad=CLjUiqcCEgjbNejkqKEugRjG27j-AyCw_-AP
  • 7/23/2019 Claudiu Tipuri - Posibilitatea Metafizicii n Spaiul Fenomenologic

    37/202

    37

    momentul n care ontologia gri se dubleaz cu o te(i)ologie a fundamentului (causa

    sive ratio/causa sui). Onto-teologie. (...) Odat cu teologia alb, te(i)ologia oricrei

    metafizici se deplaseaz de la analogie (i de la numele divine) la chestiunea

    fundamentului, lsnd n spatele su, ca pe o fortrea ncercuit dar necucerit,problema raportului mediatizat al finitului cu infinitul. Uitare.65

    Iar rezultatele cercetrilor lui Marion confirm pe deplin aceasta

    interpretare66: metafizica lui Descartes, mai degrab filosofia sa prim pentru c

    Descartes opereaz o trecere de la metaphysica generalis ctre filosofia prim

    neleas drept cunoatere a primelor principii , se caracterizeaz de o dubl

    fundamentare: una epistemic, prin caracterul prim al ego-ului, alta te(i)ologic67,

    prin nelegerea lui Dumnezeu drept cauza sui. Cu alte cuvinte, metafizica lui

    Descartes se definete pe dou ci: una n termeni de fiinare i trimite ca fundament

    la ego i la cogitatio, alta n termeni de cauzalitate i trimite la Dumnezeu n

    nelesul su de cauz suprem sau causa sui. De aceea, depirea metafizicii

    nseamn deopotriv depirea oricrui discurs ontologic, care ar implica cel puin

    fiinarea, chiar i suprem, i depirea oricrui discurs al cauzalitii, care s treac

    dincolo de cele patru cauze aristotelice i mai ales dincolo de cauza eficient.

    Idolul metafizicii cartesiene, Dumnezeu n calitate de causa sui, se joac n

    anterioritatea metafizic a gndirii lui Dumnezeu, o anterioritate condiional:

    esena divin este supus unui principiu care o preced i o limiteaz68. Ceea ce

    medievalilor (Thoma dAquino, Anselm, Duns Scotus, Suarez chiar) i unor

    moderni (Nietzsche i Schopenhauer) le prea o imposibilitate i o contradicie

    logic, la Descartes devine un numeal lui Dumnezeu: causa suienun numele pe

    care trebuie s-l ia Dumnezeu, cnd intr n metafizic, cci intr n ea pentru a se

    65TB, 450, 454.66 Fiinarea suprem a metafizicii, care culmineaz n figura lui causa sui, depinde fundamental


Recommended