+ All Categories
Home > Documents > Cheiron_nr_2_iunie_2009.pdf

Cheiron_nr_2_iunie_2009.pdf

Date post: 15-Nov-2015
Category:
Upload: mihaela-vechiu
View: 11 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
37
Cheiron REVISTA DE PSIHOLOGIE ANALITICĂ Nr.2, Iunie 2009
Transcript
  • Cheiron

    REVISTA DE PSIHOLOGIE ANALITIC

    Nr.2, Iunie 2009

  • CUPRINS EDITORIAL Mihaela Minulescu JUNG Sinele nedezvluit Condiia nefericit a individului n societatea modern Carl Gustav Jung ANALISTUL I RELAIA ANALITIC Imagine, funcie prospectiv i imaginaie activ: transformare n psihoterapie Hester Solomon ROLUL SUPERVIZRII N PSIHOTERAPIA ANALITIC Chiron supervizor Mihaela Minulescu Aspecte ale supervizrii Carmen Popescu Procesul de supervizare - cmpul interactiv n care se poate manifesta arhetipul mentorului Maria Tnase Mnzat ANALIZ DE SIMBOL Relaia mam fiic : Demetra si Persephona Petra Cristolovean ANALIZ DE BASM Soacra cu trei nurori Andreea Rdu CONFLUENE Eranos: ntlnirea Jung Eliade Alexandru Grigore

    ARTICOLELE CUPRINSE N REVISTA CHEIRON SUNT DISPONIBILE NUMAI PENTRU UZ PERSONAL

    NU ESTE PERMIS COPIEREA SAU PUBLICAREA MATERIALELOR FR ACORDUL AUTORULUI

    Cheiron - Revista de psihologie analitic Nr. 2, Iunie 2009 ISSN 2065 1007

    Colegiul de redacie Cristi Constantinescu - redactor ef Carmen Beyer Ioana Maria Coja Manuela Nicolae Alice Dinu Mona Constantinescu - concept grafic, tehoredactare i corectur

    Comitetul tiinific

    Prof. Dr. Mihaela Minulescu Prof. Dr. Petru Lisievici

    Carmen Beyer Carmen Popescu

    Drd. Maria Tnase Mnzat

    Asociaia Romn de Psihologie Analitic

  • EDITORIAL

    Globalizarea ne-a pus la dispoziie o lume actual plin de paradoxuri, din ce n ce mai des lucrurile apar evident n opoziie. Afli prin internet sau mass media despre cercetri care par la 100 de ani distan n viitor, dar care par a se petrece azi aici, dar i despre atitudini i unelte de gndire i existen tribale. Afli despre contiine att de evoluate nct abia ntrezreti sensul celor exprimate n arta sau ideaia acestora, dar i despre contiine rmase adnc n pienjeniul nesiguranelor emoionale i atitudinilor rigide de tip fundamentalist. Eti invitat spre iubire de aproape i n plin discurs sunt puse n joc tehnici de manipulare. Eti invitat spre construirea unui punct de reper interior care s i deschid drumul integrrii i autonomiei, dar eti mpins spre judecai infectate de supunere la gndirea comun. Fie mbriezi sigurana unei lumi ordonate, controlate i linitite a Logosului paternalist, fie mbriezi fantasmele i te cufunzi lipsit de sens ntr-un Eros hollywoodian n care pierderea contactului cu legea natural te mpinge n egal msur spre himere i spre nevoia de putere. Jung vorbea adesea despre faptul c lipsa Erosului n viaa cuiva este un vid care se umple de obsesia puterii. Acolo unde nu este Filia, ajungem nsingurai i temtori de singurtate i moarte. Acolo unde nu este Agape, iubirea se mbrac n derizoriul pasiunilor agresive i al oprimrii celuilalt care nu este lsat s fie. Acolo unde contiina nu este creat de iubire i de dorul de sens, teama de moarte infecteaz viaa. Poate este bine s nelegem n acest moment, cnd paradoxurile tind s ne extremizeze n spaime fr sens i sperane fr sens, n scenarii ale posibilelor apocalipse, c sensul cutat nu st n exterior ci n noi nine, c acumulrile de bunuri sau de cunotine sunt o fug de noi nine. i o fug de povara de a tri n realitate, n aici i acum, nelegnd ceea ce ni se ntmpl n exterior i interior totodat. O fug de povara de a avea rbdare cu noi nine i cu ceilali. i punem pe cei din jur s devin aa cum dorim noi s fie, spaima de confruntarea cu labirintul depresiei ne conduce n situaia n care viaa ni se oprete, iar energia fie se revars fr sens n aciuni efemere, fie se prbuete n abisul ndoielii. Atunci devenim prad altora, vocilor care vorbesc despre agresivitate, ntuneric, ardere, lupt, nec, team, despre ceea ce se cere i ceea ce nu se cere, de necesitatea de a te supune unui trebuie, sau a pleca dintr-o via care i-a pierdut sperana de bucurie. Unde putem gsi bucuria dac nu n sensul existenei i misterul existenei, n revelarea faptului c nu suntem singuri i asta zi de zi, n prezena oricrui semen de-al nostru cu care pornim n explorarea rspunsurilor interioare. Poate cea mai de pre nvtur este exerciiul rbdrii i ncrederii n creaia care continu cu noi i prin noi. Cnd explorm cu analizantul simbolurile imaginilor construite n vis, cnd nelegem de ce onorm nencetata prefacere interioar (citete creaie) i continua ncercare a lumii imemoriale de a se manifesta n prezent, atunci ne putem constitui un punct de sprijin pentru a suporta adevrul simultan al oricrui paradox.

    Care este spiritul epocii moderne? Exist un sens n legendele copilriei lumii i basmele copilriei noastre? Exist un sens al bucuriei n relaia analitic i n relaia colegial din supervizare? Putem nva s trim n cele dou lumi simultan i nu succesiv asemeni Persefonei, sau s nu cdem prad posesivitii n iubire i furiei crend pentru noi i ceilali blocaje? Putem gsi oriunde i la noi un Eranos al comunicrii libere? Numrul prezent al Centaurului v invit s explorai odat cu noi rspunsuri posibile i s nu v temei dac vei gsi mai multe rspunsuri la aceeai ntrebare.

    Prof. Dr. Mihaela Minulescu

  • JUNG

    Sinele nedezvluit: condiia nefericit a individului n societatea modern Ce va aduce viitorul? Aceast ntrebare a ocupat minile oamenilor din timpuri strvechi, dei nu ntotdeuna cu aceeai intensitate. Istoria ne arat c oamenii privesc cu nelinite spre viitor mai ales n momente de suferin fizic, politic, economic i spiritual, cnd profeiile, utopiile i viziunile apocaliptice se multiplic. S ne gndim, de exemplu, la ateptrile milenariste ale epocii Augustine de la nceputul erei cretine sau la schimbrile survenite n spiritul occidentului ce au nsoit sfritul primului mileniu. Astzi, pe msur ce se apropie finele celui de-al doilea mileniu, trim din nou ntr-o epoc ce abund n imagini apocaliptice ale distrugerii. Care este semnificaia acelei divizri simbolizate prin Cortina de Fier, ce mparte umanitatea n dou jumti? Ce va deveni civilizaia noastr i omul nsui dac bombele cu hidrogen vor ncepe s explodeze i dac ntunericul moral al absolutismului statal se va ntinde deasupra Europei?

    Nu avem nici un motiv s lum n derdere aceast ameninare. Peste tot n occident exist minoritai subversive care, la adpostul umanitarismului i simului nostru justiiar, in pregtite torele incendiare, nimic nempotrivindu-se rspndirii ideilor lor, n afar de gndirea critic a unui strat izolat al populaiei, stabil mental i destul de inteligent. N-ar trebui totui s supraestimm grosimea acestui strat. Ea variaz de la ar la ar, n concordan cu temperamentul naional. De asemenea, la nivelul fiecrei regiuni, ea este dependent de educaia public i este supus influenei unor factori extrem de perturbatori, de natur politic i economic. Lund plebiscitele drept criteriu, o estimare optimist ar putea situa limita sa superioar la un procent de aproximativ 40% din electorat. O opinie oarecum mai pesimist nu ar fi nici ea nejustificat, dac ne gndim c darul raiunii si refleciei critice nu face parte dintre punctele forte ale omului si chiar acolo unde aceast particularitate exist, ea se dovedete a fi fluctuant si inconstant i aceasta cu att mai mult - ca o regul - cu ct sunt mai mari gruprile politice. Mulimea zdrobete intuiia si reflecia, ce sunt nc posibile n cazul individului i aceasta ar duce n mod necesar la tiranie autoritar si doctrinar, dac vreodat statul constituional ar ceda unei clipe de slbiciune.

    O disput raional se poate poate purta cu oarecare anse de succes numai atta timp ct

    emoionalitatea unei situaii date nu depete un anumit prag critic. Dac temperatura afectiv se ridic deasupra acestui prag, posibilitatea ca raiunea s aib vreun efect nceteaz, iar locul ei este luat de sloganuri i himerice fantezii-dorin. Cu alte cuvinte, rezult un fel de posesie colectiv, care evolueaz rapid spre o epidemie psihic. n aceast situaie, toate acele elemente a cror existen este doar tolerat i considerat asocial sub domnia raiunii, ajung n vrf. Astfel de indivizi nu sunt altceva dect rare specimene pe care ar trebui s le ntlnim numai n nchisori sau azile de nebuni. Pentru fiecare caz manifest de nebunie exist, dup aprecierea mea, cel puin zece cazuri latente, care rarerori ajung s se manifeste n mod deschis dar ale cror viziuni si comportament, cu toat aparenta lor normalitate, sunt influenate de factori morbizi i perveri incontieni. Desigur, din motive uor de neles, nu exist statistici medicale ale frecvenei psihozelor latente. Dar chiar dac numrul lor ar scdea la mai puin de zece la sut din cel al psihozelor i criminalitii manifeste, procentul relativ mic din totalul populaiei pe care l-ar reprezenta ar fi mai mult dect compensat de periculozitatea deosebit a acestor oameni. Starea lor mental este aceea a unui grup n extaz colectiv, ghidat de judeci afective si fantezii-dorin. ntr-o stare de posesie colectiv ei sunt cei adaptai i, prin urmare, se simt n largul lor n aceast condiie. Ei cunosc din proprie experien limbajul acestor stri i tiu cum s le gestioneze. Ideile lor himerice, diseminate de un resentiment fanatic, apeleaz la lipsa de raiune colectiv si gsesc acolo un sol propice, deoarece ele exprim toate acele motive si resentimente care stau ascunse, la oamenii mai normali, sub paravanul raiunii i al intuiiei. Prin urmare, n ciuda procentului mic pe care l reprezint n totalitatea populaiei, ei sunt periculoi ca surse de infecie, tocmai deoarece aa-numita persoan normal deine doar un grad limitat de autocunoatere.

  • Majoritatea oamenilor confund cunoaterea de sine cu o cunoatere a eului, a personalitilor lor contiente. Oricine are ct de ct contiina eului su este ferm convins c se cunoate pe sine. Dar eul cunoate doar coninuturile proprii, nu i incontientul i coninuturile acestuia. Oamenii i msoar cunoaterea de sine prin ceea ce omul de rnd din mediul lor social tie despre el nsui, dar nu prin faptele psihice reale care le rmn n cea mai mare parte ascunse. n aceast privin, psihicul se comport ca i corpul, cu structura sa anatomic i fiziologic, despre care omul de rnd cunoate, de asemenea, destul de puin. Dei el triete n interiorul trupului su i cu el, n marea sa parte corpul i este necunoscut omului de rnd i este nevoie de cunotine tiinifice specializate pentru a se familiariza cu ceea ce este cunoscut despre trupul uman, ca s nu mai vorbim despre tot ceea ce nu este cunoscut, care, de asemenea, exist.

    Ceea ce este n mod obinuit numit autocunoatere este, prin urmare, o cunoatere foarte

    limitat, n cea mai mare parte dependent de factori sociali, de ceea ce se ntmpl n psihicul uman. De aceea, oamenii se confrunt ntotdeauna cu prejudecata conform creia un astfel de lucru nu ni se poate ntmpla nou, familiei noastre sau prietenilor i cunotinelor noastre iar, pe de alt parte, se lovesc de presupuneri la fel de iluzorii referitoare la aa-zisa prezen a trsturilor de personalitate, care servesc de fapt doar pentru a acoperi faptele reale.

    n acest centur incontient cuprinztoare, care este imun la critica si controlul

    contientului, noi stm lipsii de aprare, deschii la toate tipurile de influene i infecii psihice. n ciuda tuturor pericolelor, ne putem apra mpotriva riscului infeciei psihice numai atunci cnd tim ce i cum ne atac, unde i cnd va fi svrit atacul. Deoarece cunoaterea de sine ne poart spre cunoaterea datelor individuale, teoriile ne ajut foarte puin n aceast privin. Cu ct o teorie se pretinde ntr-o mai mare msur universal, cu att este mai puin capabil de a explica datele individuale. Orice teorie bazat pe experien este n mod necesar statistic; aceasta nseamn c formuleaz o medie ideal, care abolete toate excepiile, de la ambele capete ale scalei i le nlocuiete cu o medie abstract. Dei corect, acest medie nu se ntlnete cu necesitate i n realitate. Cu toate acestea, n teorie apare ca un fapt fundamental inatacabil. Excepiile de la ambele capete, dei tot att de reale, nu se regsesc deloc n rezultatul final, din moment ce se anuleaz reciproc. De exemplu, dac determin greutatea fiecrei pietre dintr-un strat de pietri i obin o greutate medie de 145 de grame, aceasta mi dezvluie foarte puin despre adevrata natur a pietriului. Oricine i-ar nchipui, pe baza acestor desoperiri, c ar putea extrage o pietricic de 145 de grame la prima ncercare, ar fi foarte dezamgit. ntr-adevr, s-ar putea foarte bine ntmpla ca, orict de mult ar cuta, s nu gseasc nici o pietricic a crei greutate s fie de exact 145 de grame.

    Metoda statistic ne prezint datele n lumina mediei ideale, ns nu ne ofer o imagine a

    realitii lor empirice. n timp ce reflect un aspect indiscutabil al realitii, ea poate falsifica adevrul n cel mai neltor mod cu putin. Aceasta este valabil n special pentru teoriile bazate pe statistic, ceea ce deosebete datele reale, totui, este individualitatea lor. La o privire superficial, cineva ar putea spune c imaginea real se compune numai din excepii de la regul i, prin urmare, realitatea absolut are, preponderent, un caracter neregulat.

    Trebuie inut cont de aceste aspecte oridecteori este pus n discuie o teorie ce servete ca ndrumar pentru autocunoatere. Nu exist i nu poate exista autocunoatere bazat pe ipoteze teoretice, deoarece obiectul autocunoaterii este un individ o relativ excepie i un fenomen neregulat. Rezult de aici c individul nu este caracterizat de universal i de regulat, ci de unicitate. Nu trebuie neles ca un element recurent, ci ca acel ceva unic i singular care, n ultim instan, nu poate fi nici cunoscut prin intermediul a altceva i nici comparat. n acelai timp, ca membru al speciei sale, poate i trebuie s fie descris ca un element statistic; altfel, nu se poate afirma despre el nici o generalitate. Avnd n vedere acest scop, el trebuie privit ca un element ce suport comparaie. Aceasta se concretizeaz ntr-o antropologie sau psihologie universal valabil, dup caz, avnd o imagine abstract a omului ca medie, din care toate caracteristicile individuale au fost nlturate. Dar tocmai aceste caracteristici sunt de o importan colosal pentru a nelege omul. Dac doresc s neleg o fiin uman particular trebuie s las deoparte ntreaga cunoatere tiinific a omului mediu i s renun la toate teoriile, pentru a adopta o atitudine complet nou i lipsit de prejudeci. Doar sarcina de a nelege poate fi abordat cu mintea liber i deschis, pe cnd cunoterea omului sau descifrarea caracterului uman presupune o serie ntreag de cunotine despre omenire n general.

    Prin urmare, fie c se pune problema nelegerii unui seamn uman, fie c este vorba de

    autocunoatere, n ambele situaii trebuie s renun la toate aseriunile teoretice. Cum cunoaterea tiinific se bucur nu numai de stima universal, dar reprezint n ochii omului modern singura autoritate intelectual i spiritual, nelegerea individului m oblig s comit o crim de lse majest,

  • cu alte cuvinte s ntorc spatele cunoaterii tiinifice. Acest sacrificiu nu este realizat fr dificultate, deoarece atitudinea tiinific nu poate renuna att de uor la simul responsabilitii. Iar dac psihologul se ntmpl s fie un specialist care dorete nu doar s-i clasifice pacientul din punct de vedere tiinific, dar i s-l neleag ca fiin uman, este ameninat de un conflict de interese ntre cele dou atitudini diametral opuse i reciproc excluzive ale cunoaterii, pe de o parte, i nelegerii, pe de alt parte. Acest conflict nu poate fi soluionat de o gndire de genul sau-sau, ci numai de o gndire care s sesizeze ambele aspecte: a face un lucru concomitent cu a nu-l pierde din vedere pe cellalt.

    n lumina faptului c, n principiu, avantajele cunoaterii lucreaz n mod expres n

    dezavantajul nelegerii, concluzia rezultat de aici este foarte probabil s apar ca un paradox. Din punct de vedere tiinific, individul nu este dect un element care se repet la infinit i poate la fel de bine s fie semnificat printr-o liter a alfabetului. Din perspectiva nelegerii, pe de alt parte, fiina uman individual i unic este aceea care, atunci cnd este dezgolit de toate acele similariti i regulariti att de dragi inimii omului de tiin, devine supremul i unicul obiect real al cercetrii. Medicul, mai mult dect ceilali, ar trebui s contientizeze aceast contradicie. Pe de o parte, este narmat cu adevrurile statistice ale educaiei sale tiinifice, iar pe de alt parte se vede confruntat cu sarcina de a trata o persoan bolnav care, mai ales n cazul suferinei psihice, are nevoie de nelegere individual. Cu ct este mai impersonal tratamentul, cu att mai multe rezistene trezete acesta n pacient pe drept cuvnt i pe att terapia este mai grav periclitat. Psihoterapeutul se vede constrns, vrnd-nevrnd, s priveasc individualitatea pacientului ca pe un element esenial al tabloului i s-i adapteze metodele de tratament n consecin. Astzi, n toate ramurile medicinei, este recunoscut faptul c sarcina medicului este aceea de a trata personana n suferin i nu o boal abstract.

    Acest exemplu din medicin este numai un caz particular al problemei educaiei i

    nvmntului n general. Educaia tiinific se bazeaz n principal pe adevruri statistice i cunotine abstracte i, prin urmare, ofer o imagine nerealist, iraional a lumii, n care individul, ca simplu fenomen marginal, nu joac nici un rol. Cu toate acestea, individul, ca dat iraional, este adevratul i autenticul purttor al realitii, omul concret ca opus idealului ireal al omului mediu la care se refer aseriunile statistice. Mai mult, majoritatea tiinelor naturii ncearc s reprezinte rezultatele cercetrilor pe care le ntreprind ca i cum acestea s-ar fi concretizat fr intervenia omului, astfel nct contribuia psihicului factor indispensabil rmne invizibil. (O excepie de la aceasta o constituie fizica modern, care recunoate c obiectul observaiei nu este independent de observator). i din acest punct de vedere tiina propag o imagine a lumii din care psihicul uman real pare a fi exclus nsi antiteza umanismului.

    Sub influena presupunerilor tiinifice, nu numai psihicul, ci i individul uman i oricare alt

    eveniment individual sufer o nivelare i un proces de estompare, care deformeaz imaginea realitii, transformnd-o ntr-o medie abstract. Nu trebuie subestimat efectul psihologic al imaginii mondiale statistice: nlocuiete individul cu uniti anonime, care se grupeaz n formaiuni gregare. n locul individului concret, tiina ne ofer numele organizaiilor i, la cel mai nalt nivel, ideea abstract de stat ca principiu al realitii politice. Responsabilitatea moral a individului este, atunci, inevitabil nlocuit de politica statului (raison detat). n locul diferenierii morale i mentale a individului avei bunstarea public i ridicarea nivelului de trai. Scopul i sensul vieii individuale (care este singura via adevrat) nu mai rezid n dezvoltarea individual, ci n politica de stat, care este impus individului din afara sa i const n punerea n practic a unei idei abstracte care, n ultim instan tinde s atrag spre sine ntreaga via. Individul este din ce n ce mai mult privat de puterea de a decide asupra modului n care ar trebui s-i triasc propria via, fiind n schimb condus, hrnit, mbrcat i educat ca element social, gzduit n cldirea de locuine potrivit i distrat n conformitate cu normele care aduc plcere i satisfacie maselor. Conductorii, la rndul lor, nu sunt altceva dect tot uniti sociale, la fel ca i cei pe care i conduc i se deosebesc de acetia numai prin faptul c ei sunt difuzoarele specializate ale doctrinei de stat. Nu au nevoie s fie personaliti capabile de judecat, ci specialiti scrupuloi care devin inutili n afara profesiei lor. Politica de stat decide ce trebuie predat i studiat. Doctrina de stat, aparent omnipotent, este manipulat la rndul ei n numele politicii de stat de ctre cei care ocup cele mai nalte poziii n guvern i care au concentrat ntreaga putere n minile lor. Oricine ar ajunge ntr-o astfel de poziie, prin vot sau din ntmplare, nu se mai supune autoritii, pentru c el devine nsi politica de stat i n limitele date de aceast conjunctur poate aciona fr opreliti. El poate s afirme, asemenea lui Ludovic al XIV-lea Letat cest moi. El este astfel singurul individ, sau printre puinii, care i-ar putea folosi individualitatea dac ar fi capabili s se diferenieze de doctrina de stat. Dar de cele mai multe ori ns, ei ajung sclavii propriei lor imaginaii. O atare unidirecionalitate este compensat ntotdeauna psihologic de

  • tendine subversive ale incontientului. Sclavia i revolta sunt corelate n mod inseparabil. De aceea, rivalitatea pentru putere i nencrederea excesiv i fac loc n toate nivelurile organismului. n plus, aa cum o arat nenumrate exemple ale istoriei, pentru a compensa lipsa de form a haosului, o mas de oameni va genera fr doar i poate un lider, care va deveni n mod inevitabil victima propriului su eu contient inflaionat.

    Aceast dezvoltare devine n mod logic de neevitat n momentul n care individul se adun mpreun cu alii anulndu-i identitatea. Un alt element cheie responsabil cu orbirea judecii maselor, ce apare separat de uriaele aglomerari umane n care individul dispare oricum, este raionalismul tiinific, care i fur individului fundamentul i demnitatea. Ca i unitate social, persoana i-a pierdut individualitatea i a devenit un simplu numr abstract pentru biroul de statistic. Persoana poate s joace doar rolul unei uniti interschimbabile de o valoare infim. Analiznd din afar, raional, lucrurile arat exact aa, i din acest punct de vedere pare absurd s vorbim despre valoarea sau nsemntatea individului. ntr-adevr, i vine greu s crezi c cineva a putut s atribuie vieii umane att de mult importan i demnitate cnd adevrul contrariului este clar ca lumina zilei. Vzut din acest punct, individualitatea are realmente o importan net sczut i oricine ar ncerca s nege acest lucru s-ar trezi n scurt timp fr argumente. Faptul c individul simte c el, membrii familiei sale sau prietenii apropiai sunt foarte importani nu face dect s sublinieze subiectivitatea oarecum comic a sentimentelor lui. Pentru c ce reprezint ctiva comparai cu zeci, sute de mii sau ce s mai vorbim de un milion de oameni? Aceste idei imi reamintesc de spusele unui prieten de-al meu, alturi de care am fost prins ntr-o mare mulime. La un moment dat el a afirmat ai n faa ta cel mai bun argument ca s nu crezi n nemurire, toi oamenii tia vor s fie nemuritori! Cu ct este mai mare masa de oameni, cu att devine mai neglijabil individul. Dar dac individul, covrit de sentimentul micimii i inutilitii sale, simte c viaa sa i-a pierdut sensul care, pn la urm, nu este identic cu binele public i standardele nalte de via atunci el este deja pe drumul sclaviei de stat i, fr a tii sau dori asta, un prozelit al acesteia. Omul care se uit numai n afara sa i dezarmeaz n faa marilor mulimi nu are resursele cu care s lupte mpotriva simurilor i raiunii sale. Dar acest lucru se ntmpl n ziua de azi: suntem cu toii fascinai i luai pe sus de adevrurile statistice i de numerele mari i suntem zilnic convini de nulitatea i inutilitatea personalitii individuale, de vreme ce ea nu este reprezentat sau personificat de nici o organizaie de mas. n schimb, persoanele care vorbesc despre asta pe scena mondial i ale cror voci se aud n toate colurile pmntului par, pentru ochiul necritic al publicului, a fi nscui din unele micri de mas sau dintr-un un val de opinie public, i din acest motiv fie sunt aplaudai fie respini vehement. De vreme ce sugestia de mas joac un rol dominant, rmne de dezbtut dac mesajul le aparine lor i sunt personal responsabili, sau joac simplu rol al unor megafoane ale opiniei colective. Avnd n vedere aceste circumstane, nu este de mirare c judecata individual devine din ce n ce mai nesigur de sine i c responsabilitatea este colectivizat pe ct de mult posibil, fiind luat individului i delegat unui bloc corporatist. n acest fel, individul devine din ce n ce mai mult o funcie a societii, care la rndul ei submineaz cariera vieii reale, n timp ce nsi societatea nu este nimic mai mult dect o idee abstract asemeni celei de stat. Ambele sunt concretizate, adic devin autonome. Statul este transformat n particular ntr-o personalitate cvasi-animat de la care se ateapt totul. n realitate ns, acesta nu este dect un camuflaj pentru cei care tiu s manipuleze statul. Astfel, statul constituional derapeaz n direcia unei forme primitive de societate, anume, comunismul unui trib primitiv n care fiecare membru este subiectul regulilor autocrate ale unui ef sau ale unei oligarhii. Carl Gustav Jung

  • ANALISTUL I RELAIA ANALITIC Imagine, funcie prospectiv i imaginaie activ: transformare n psihoterapie Este o mare plcere s v spun bine ai venit tuturor distinilor invitai la aceast a patra Conferin Internaional de Psihologie Analitic i Cultur Chinez. in s mulumesc n mod deosebit domnului profesor Hezong Shen i minunatei sale echipe de aici de la Universitatea Fudan, pentru gzduirea aceastei conferine i pentru toat munca de detaliu care a fost necesar pentru ca acest eveniment s poat fi organizat. tiu c avem n faa noastr o conferin n care urmeaz prezentri bogate i variate i asta se datoreaz marii diversiti a participanilor, toi acetia venind din spaii sociale i culturale diferite i cu istorii personale i profesionale extrem de variate. Una dintre desftrile acestei conferine este oportunitatea rentlnirii cu prieteni i colegi, dintre care o parte nu s-au mai ntlnit de la ultima conferin, locuind la mii de kilometri deprtare. Este minunat s rennoieti legturi care au fost create la conferinele anterioare. Desigur, nu toi cei care suntem astzi mpreun am participat la toate cele patru conferine, dar o parte semnificativ au participat la toate sau mcar la dou sau trei dintre ele. Pentru mine personal, este pentru prima dat cnd particip la aceast conferin, i atept cu nerbdare multe alte ocazii viitoare pe msur ce noi vom continua colaborarea fructuoas ntre Est i Vest, avnd cu toii psihologia analitic drept matrice comun a discursului. M simt extrem de onorat s m adresez dumneavoastr n calitate de preedinte al Asociaiei Internaionale de Psihologie Analitic, n momentul n care pornim cea de-a patra conferin co-sponsorizat de IAAP i organizat de Asociaia Chinez de Psihologie Analitic i Institutul de Psihologie Analitic i Cultur Chinez al Universitii Fudan. Cnd am nceput s m gndesc la cum a putea s abordez prezentarea mea de astzi, am trait sentimente amestecate, n special groaz i reveren n faa sarcinii mele. M-am gndit c trebuie s realizez ceva strlucitor i minunat, i n acelai timp sunt foarte contient c sunt deplorabil de nenvat n ceea ce privete cultura chinez, pe care sunt ns n mod natural nclinat spre a o onora. Experiena mea n ceea ce privete cultura chinez pn astzi este urmtoarea. Soul meu, care are o formare clasic n greac i latin, a cltorit n multe ocazii n China n interesul muncii sale n industria de telecomunicaii, ntlnindu-se cu o sumedenie de colegi chinezi, cu muli dintre acetia devenind prieten. El mi-a vorbit pe larg i cu mult cldur despre ntlnirile sale de aici. Cnd am avut ocazia, l-am nsoit n China, i am fcut o cltorie minunat cu un microbuz cu colegi chinezi de-a lungul Drumului Mtsii, de la Beijing la Chengdu, prin deertul Taklamakan i apoi tot drumul Urumqi. Asta se ntmpla n anul 1993, i acea experien extraordinar a lsat o impresie de neuitat asupra mea. Dar cnd m-am gndit la aceast conferin, nu eram sigur despre cum a putea s descriu ntlnirea celor dou culturi ale noastre i ce am putea s descoperim n zona de interfa, sau cum ar putea s arate schimburile dintre noi. Aa c m-am ntors ctre I Ching, acesta nefiind un lucru pe care l fac foarte des, i am ntrebat cum a putea s abordez tema conferinei. Rspunsul primit a fost Hexagrama 2, Receptivul, cu temele ei care privesc deschiderea, devoiunea, pmntul, natura i feminitatea. Nu erau linii transformative. Acest lucru a avut asupra mea un efect instantaneu i profund, am devenit foarte relaxat i receptiv i mi-am acordat perimisunea de a fi foarte deschis. Am scpat de toat anxietatea i nervozitatea anticipatorie. n acest fel neleg conceptul de wu wei, concept central pentru budhismul chinez, aciune prin nonaciune, fptuire fr efort. Apoi mi-am amintit cum, cu muli ani n urm n Zurich, n casa lui Murraz Stein, Profesorul Shen mi-a nmnat o copie a celor dou volume care cuprindeau caietele primelor dou conferine chineze, i cum m-am apucat s le absorb coninutul. Mi-am readus aminte de Secretul Florii de Aur a lui Jung i de Introducerea sa la I Ching. i aa m-am deschis pe mine nsmi, ntr-o modalitate receptiv, pentru aceast experien de aici, de astzi, mpreun cu dumneavoastr, i pentru a v mprti cteva gnduri pe care le-am avut despre aceasta. n continuare pe parcursul prezentrii, voi sugera c acest concept de wu wei ar putea fi gndit ca fiind carateristic pentru atitudinea terapeutic i v voi oferi un exemplu clinic n care imaginea, funcia prospectiv i imaginaia activ, toate sunt mpreun experimentate ntr-un moment sincronistic n camera de consultaie.

  • Aceasta este cea de-a patra conferin dintr-o serie care a nceput cu numai 10 ani n urm, n 1998. Jung a scris pe larg despre semnificaia numrului patru ca imagine a totalitii, individurii i completitudinii, i a legat-o foarte mult de imaginea mandalei, pe care o admira att de mult n maturitatea particular a execuiei din Est. Deci primul meu gnd a fost acela de a v reaminti pe scurt secvenele titlurilor celor patru conferine, pentru a contextualiza temele noastre i pentru a ncerca s gsim un fir care le conecteaz. Pentru aceasta m-a ntreba cu voce tare mpreun cu dumneavoastr, ca ntr-un fel de imaginaie activ, dac nu cumva a fost vorba despre o funcie prospectiv la lucru, dup cum bnuiesc c la origine nu a existat un plan i c fiecare tem s-a desfurat corespunztor experienei conferinelor anterioare i inspiraiei din acel moment a organizatorilor. Titlurile conferinelor sunt:

    Psyche: Analiz i Experien (1998) Psyche: Imagini i Sincronicitate (2002) Etic i nelepciune: Est i Vest (2006) Imaginaia Activ ca Funcie Transformativ n Cultur i Psihoterapie(2009) Un fir comun care a prut c strbate lucrrile participanilor la conferin a fost valorizarea oportunitii dialogului i a nvrii mutuale; deasemenea, au existat dificulti, de exemplu n traducerea conceptelor fiecruia. Cum am putea fi siguri c am neles ceea ce vrea s spun ? Poate traversa experiena analitic frontierele culturale ntr-un fel semnificativ pentru fiecare parte ? Alt fir a fost rolul central i imperativ al unei colariti ngrijite, prin folosirea discernmntului i a distinciilor i prin cutarea nuanelor culturale. mpreun cu riscurile distorsiunilor n traducere, vor urmri de asemenea confluena ideilor n arii de interes reciproc. O alt tem a fost importana mprtit a virtuii, integritii i adevrului, n filosofiile noastre de via care stau la temelia abordrii muncii clinice, ceea ce John Beebe a numit integritate n profunzime (beebe, 1992), i eu am numit atitudinea etic n practica analitic (Solomon, 2007, capitolul 12). Am fost de asemenea izbit de cutarea structurilor de baz ale sufletului uman i de de relevana teoriei arhetipurilor a lui Jung i de imaginile ntiprite n textele alchimice chinezeti, n special n Secretul Florii de Aur, unde ambele tradiii indic spre importana individurii ca scop al dezvoltrii i transformrii psihologice. Foarte important, a dori s accentuez asupra noiunii de sincronicitate care a fost tratat de muli autori post Jungieni, printre care m numr i eu i cel mai notabil Joe Cambray, care este astzi aici, i de alii, i care, bineneles, a fost introdus n canonul vestic de ctre Jung, prin lectura entuziast i apreciativ a traducerii lui Richard Wilhelm asupra textului capital chinez, I Ching, un exemplu, par excellence, de lucrare care funcioneaz dup principiul sincronicitii. n final, cel mai important lucru pe care a dori s-l menionez este ideea c aceast gndire include mintea i inima, inima gnditoare , emblem a Grupului de Dezvoltare a IAAP n China i evocat ndeaproape de adresa de email a lui Heyong Shen psyheart. Pentru mine, aceasta evoc ideea lui Jung a unei relaii de lucru dintre gndire i simire, i poart amprenta epistemologiei sale precum i a abordrii sale clinice - medicul i poate exercita influena doar n msura n care este deschis influenei. Simirea i gndirea trebuie s lucreze ntr-un parteneriat pentru ca orice efect la nivel psihologic s poat fi experimentat n mod autentic.

    Mi-ar plcea acum s ofer un exemplu clinic din camera mea de consultaii, exemplu care leag imaginea, funcia prospectiv i imaginaia activ prin munca transformatoare a sincronicitii. V ofer asta pentru a v da un exemplu frapant al unei astfel de apariiii n cabinet, apariie care leag imaginea, funcia prospectiv i imaginaia activ ntr-un moment de sincronicitate, cnd att pacientul ct i analistul sunt profund micai. Acest moment a aprut n mijlocul unei relaii cu o nalt ncrctur transferenial / contratransferenial, care dei contient era dificil de abordat ntr-un mod care s aduc alinarea direct a afectului. Nu era din partea mea nici o dorin de a uura acest afect pn cnd nu ar fi fost mai mult integrat i neles. Aceast integrare a putut s apar, se pare, dup experiena unui puternic eveniment sincronistic care a adus mai mult sens.

    Un pacient brbat, de succes i extrem de creativ, trecea printr-o perioad foarte dificil n viaa sa exterioar, aceasta avnd un impact emoional extrem de profund asupra lui. Relaia sa cu actuala soie, cea de-a doua, era ntr-o stare ngrozitoare, iar el contempla cu regret profund posibilitatea de a divora i de a reveni la traiul unei viei solitare. Aceast stare a lucrurilor a evocat n materialul analitic o serie de crize de dezvoltare de care el suferise n trecut, chiar de la nceputul vieii sale, cu o mam depresiv (copilul anterior, fratele lui, era nscut, deci era vorba despre o mam dublu-moart (Andre Green, 1983/2001)), trecnd prin abandonarea lui la o coal-internat englezeasc la vrsta de 7 ani cnd prinii s-au mutat peste hotare

  • datorit serviciului tatlui, continund cu pierderea tragic a copiilor si adoptivi n circumstane dramatice i ncheierea abrupt a primei cstorii. Tema abandonului a fost de asemenea resimit acut n timpul celor 4 edine sptmnale din timpul perioadelor de vacan sau perioadelor cnd era necesar s cltoreasc n interes de serviciu. O caracteristic important a acestei analize este folosirea vizual a grdinii ca un ecran de proiecie pe care lumea lui interioar este vzut i trit ntr-o succesiune de imagini adesea n relaie dinamic animale, att reale ct i imaginare, la fel ca i oameni imaginari, schimbri climatice, calitatea luminii i aa mai departe au fost percepute n grdin pretutindeni, n copaci, tufe, pe pmnt, n eleteu i pe terase. ntmplrile erau apoi ntreesute n forma imaginaiei active care a permis apariia transformrii psihice i a vindecrii. n mod particular, au fost o serie de sincroniciti surprinztoare am scris despre una important anterior (Solomon, 2007, cap. 14). Este important s descriu nainte de toate configuraia cabinetului meu, care este localizat n cldire la nivelul grdinii. Sunt ferestre largi prin care se vede o grdin londonez obinuit. Exist o canapea de pe care cel aezat vede afar n grdin, iar scaunul meu st alturi, paralel cu canapeaua, astfel nct i eu am cam aceeai vedere, dei de la o nlime puin diferit. A spune c n relaia de transfer / contratransfer, calitatea afectului este una de iubire puternic i tandr. Este o timiditate care eman din amndoi la care se adaug dificulti de a o aborda n mod clar, dar sentimentul din cabinet este palpabil. Am petrecut mult timp, cu mine nsmi i cu colegi de profesie, gndind despre nelesul profunzimii acestor sentimente. ntr-o zi anume, cnd pacientul era n procesul aducerii la lumin a acestui material dureros din trecutul su, n special a suferinei unei posibile regsiri personale singur din nou, fr un partener, brusc a aprut n faa noastr, n unul din colurile ndeprtate ale grdinii mele, o vulpe. Vulpea a mers de-a lungul grdinii pn cnd s-a oprit la aproximativ 10 metri distan de ferestrele dinspre teras. Era o creatur cu o frumoas blan roie, cu o coad stufoas, arta sntoas dar vulnerabil i foarte singur. Prea c se uit drept prin ferestre i pentru un moment foarte lung a privit fix n ochii pacientului meu. Apoi a traversat restul grdinii i a ieit prin colul opus, apropiat casei. Acum, vulpile, dei nu sunt comune grdinilor londoneze, nu sunt nici complet strine de astfel de apariii ocazionale. n cei 20 de ani de cnd locuiesc i recent lucrez n reedina mea, am vzut o vulpe poate o dat sau de dou ori, i niciodat cnd un pacient era n cabinet. Pacientul a fost vizibil surpins i profund afectat de apariia vulpii; reacia mea imediat a fost una de mare surpriz i apoi am devenit extrem de senzitiv la posibilul sentiment al pacientului meu n faa acestei apariii, n acest moment particular. Dup un mic interval, cnd prea s se fi restabilit echilibrul afectiv i cnd gndurile au putut reintra n spaiul analitic, l-am ntrebat cum l-a atins apariia vulpii. El a rspuns, cu oarecare umor: Ei bine, eu m descriam ca fiind un lup singuratic. Se stie c lupii i vulpile sunt veri; spre deosebire de cini, cu care sunt de asemenea veri, primi doi nu sunt domesticii sau mblnzii. n idiomul englez, un lup singuratic este chiar mai mult alienat i mai exclus din familia de creaturi similare lui singuratic i singur, timid, nseamn un mascul singur, probabil necstorit, posibil amenintor. Vulpile sunt de asemenea cunoscute ca fiind perspicace, inteligente i viclene. Pacientul a continuat travaliul analitic, ntmpinnd strile afective de singurtate i lips de speran privitoare la soarta sa; vulpea a aprut a doua oar, o sptmn mai trziu, i am reflectat amndoi asupra semnificaiei i sentimentelor trezite iniial de apariia ei. Relaia cu cea de-a doua soie ncepuse s se amelioreze, el abordase relaia dintr-o perspectiv pozitiv, neacceptnd n mod pasiv ca nainte atacurile ei agresive, iar reluarea relaiei sexuale devenise deasemenea posibil. n contratransferul meu sintonic, sentimentele mele de dragoste tandr s-au transformat mai degrab ntr-o atenie pozitiv, iar iubirea lui timid pentru mine s-a transformat ntr-o calitate mai hotrt a prezenei n relaie. Adoptnd poziia wu wei, am fost capabil s acionez ca i vas conintor n care conflictele i suferinele psihice al pacientului au fost transformate. Vulpea nu a mai revenit de atunci.

  • Concluzie

    Am cutat s v prezint astzi cteva gnduri pe care le-am avut la nceputul acestei cea de-a patra Conferine Internaionale de Psihologie Analitic i Cultur Chinez. Am dorit de asemenea s v ofer o descriere a unui eveniment sincronistic dintr-un cadru clinic, avnd trsturile intenionalitii, imaginaiei active i ale utilizrii imaginii. n lumina experienei trite cu pacientul meu i n adoptarea de ctre mine a poziiei de aciune prin non aciune, cred c am intrat ntr-o poziie wu wei asemntoare unei atitudini de baz din cultura budhismului chinez i care n mod cert rezoneaz cu ideea vestic de atitudine analitic. n acelai timp, conceptul este nrudit cu atitudinea etic n practica analitic i n esen reflect ideea lui Bion fr memorie, fr dorin care caracterizeaz atitudinea analitic, o stare de gol receptiv care nu este numai pasiv, ci mai degrab este o receptivitate orientat ctre scopul propus de psihic, orice s-ar arta ca scop i oricum l-ar putea psihicul desfura. Cred c acesta este spiritul ideii de imaginaie activ a lui Jung. V doresc o conferin plcut.

    Hester McFarland Solomon Preedinte IAAP

    Beebe, John, 1992, Integrity in Depth, College Station, Texas A&M University Press Green, Andre, 2001, The Dead Mother, In Life Narcissism, Death Narcissism, trans Andrew Weller, London, Free Association Books, Orig. publ. 1983 Solomon, H.M., 2007, Chapter 12, The ethical attitude: a bridge between psychoanalysis and analytical psychology, In The self in Transformation, London, Karnac Books

  • ROLUL SUPERVIZRII N PSIHOTERAPIA ANALITIC

    Chiron ca supervizor

    n limba romn, termenul supervizare nu exist n dicionarele de pn n 1995 (Dicionarul Limbii Romne Moderne - DLRM, Dicionarul Enciclopedic Romn - DER). n Dicionarul Explicativ al Limbii Romne - DEX, ediia 1998, apare doar cu sensul de: a vedea un spectacol, un film, a citi un text pentru a constata calitile lor, i pentru a dispune, ori a recomanda achiziionarea, reprezentarea, publicarea lor, etc.. Termenul exista ns n cultura specific formrii pentru condiia de psihoterapeut. Ptruns larg n limba romn odat cu termenii i activitatea managementului vestic, accepiunea este adesea confundata cu sfera de descripie i conotaiile termenului de supraveghere, care, n limba curent conoteaz control, paz, atenie continu (pnd), urmrire i autoritate. Nimic mai strin de abordarea supervizrii n psihoterapie! nelesul actual al supervizrii remodeleaz, rectific i clarific aceste conotaii. O definiie general privete supervizarea drept o activitate de formare continu / consiliere legat de activitatea profesional i orientat spre sarcini profesionale sau de pregtire profesional. Supervizarea ajuta la reflexie n activitatea profesionala, pentru ca individul s poat activa eficient i cu satisfacie n viaa personal si s-i integreze (acordeze) mai bine activitatea cu viaa personal. Supervizarea este circumscris conceptului actual de formare continu. n acest context, supervizarea devine o relaie de tip dialog creativ ntre supervizor i cel / cei supervizai n care este promovat dezvoltarea profesional i munca celui supervizat. Putem utiliza metafora cmpului relaional, n care intr, alturi de supervizat i supervizor, implicit i pacientul cu care primul lucreaz, dar i analistul /analitii cu care supervizatul lucreaz sau a lucrat. n situaia unor intervizri sau a formrii n care sunt discutate teme profesionale i studii de caz, toat aria de colegi este inclus n cmpul relaional. Cele discutate n relaia complex supervizor supervizat, pot afecta, n acelai moment sau n momente diferite toate aceste persoane. n acest sens, raportul de lucru ntre cei doi rmne sub egida unui minim de standarde i proceduri de bune practici, cu scopul de a ridica nivelul de contientizare personal a celui supervizat fa de vulnerabilitile proprii i slbiciunile prezente n munca sa. Discuiile privind contratransferul includ aspecte legate de prejudeci i rigiditi atitudinale, lipsa de rbdare i nesigurana, emoiile i sentimentele resimite, i nu n ultim instan imaginile sau metaforele aprute ca structuri simbolice. De asemenea, se pot aborda orice procese paralele care au aprut n cadrul edinelor. Vor fi discutate att procesele care par s decurg fr complicaii, ct i cele n care exist probleme de relaionare sau rezistene; se pot aborda i probleme privind continuitatea i discontinuitile unui caz, aa cum sunt trite de cel supervizat, precum i presiunile pe care le resimte. Scopul supervizrii este creterea de contiin i realizarea unei condiii de bune practici pentru persoana celui supervizat. Dincolo de toate, se vor observa cu atenie normele privind confidenialitatea cazurilor discutate, interesele pacientului rmnnd primordiale. Supervizarea de calitate include o comunicare deschis, promovarea autonomiei, flexibilitatea i creativitatea abordrii precum i relaia clarificat n termenii unui contract discutat i acceptat bilateral. n acest proces atitudinea supervizorului rmne sub ecuaia maieuticii i a coninerii rbdtoare, iar indicarea erorilor, greelilor i a violrii unor norme deontologice va fi discutat fr superioritate moral i fr patim. n context, rolul supervizorului nu este acela al unui evaluator, n privirea supervizorului nu lucete ochiul critic savonarolic. Supervizarea este rolul unui terapeut care la rndul lui a trecut printr-un proces de formare i vindecare, a crui ran a nesiguranelor i

  • greelilor proprii i este accesibil, care are contiina i umilina vindecrii, dar i fora relaiei i a ncrederii n Sine, logica, compasiunea i emoia fiind prezente n actul creativ care constituie ndrumarea supervizatului. Supervizarea aduce un ctig calitativ n ceea ce privete contientizarea, compasiunea, rbdarea, autonomia i ncrederea n Sine. Sunt astfel stimulate reflexia asupra activitii si lrgirea competenei profesionale; promovarea resurselor individului si / sau grupului; managementul condiiei de criz. Prin reflexie, nelegere i depirea situaiilor profesionale dificile (cazul dificil, condiia critic, etc.) are loc o mbuntire a climatului de munc; susinerea unui demers adecvat privind sursele de stres i solicitrile din activitatea profesional; prevenirea demotivrii profesionale i a epuizrii; creterea capacitii de adaptare la diferite activiti, roluri sarcini si funcii profesionale precum i de formulare de scopuri i dezvoltarea de strategii profesionale i personale; mbuntirea competenelor sociale; i nu n ultim instan, depirea unor situaii de conflict ntre viaa profesional i cea personal. n ultim instan, asemeni relaiei vindecat vindector, la baza supervizrii exist aceeai relaie arhetipal, preponderent individual, iniiatic i maieutic dintre maestrul care a trecut prin vindecare i ucenicul su, care gsete n sine baza vindecrii. Este o relaie total diferit de aspectul academic, informaional, didactic al supervizrii. Aceasta presupune in principiu i relevarea unor aspecte nchise sau incontiente din bagajul de via al supervizatului, al supervizorului i chiar din relaia acestora. Acest tip de relaie apare n romanul lui Herman Hesse, Jocul cu mrgelele de sticl (1943). Aici, Magister Ludi, Josef Knecht se iniiaz in jocul ocult al mrgelelor de sticl, ca un simbol al nelepciunii umanului i ca o sintez a tiinelor i artelor. n carte apare i un argument ce este adoptat adesea de psihologi i psihoterapeui, anume c adevrul se triete i nu se nva academic. n acest ideal, n momentul desvririi ucenicului, maestrul e sacrificat, dispare n neant. n plan simbolic este integrat, asimilat nou nscutului, n noua sa competen. Ideea inter-supervizrii continue prin cutarea unui alt maestru autentic, diferit de tine, apare de asemenea n povestirile personajului lui Hesse, care sunt un appendix implicit al romanului. n aceast viziune, transmiterea atitudinilor i modelelor afective predomin asupra transmiterii de cunotine i abiliti. Relaia cu pacientul este punctul central al activitii iar evaluarea n oglinda psihicului supervizorului este postura supervizatului, asemntor cu cea a pacientului n terapie. n acest spirit, supervizorul nu poate asista direct n actul terapeutic, prezena acestuia denaturnd relaia terapeutic (i chiar pe cea evaluativ!). n acelai spirit, n unele abordri se cere ca evaluarea de parcurs a procesului s nu fie fcut unilateral (supervizorul nspre supervizat) ci bilateral (i supervizatul nspre supervizor). Complementara problemei: n ce msur influeneaz pacienii viaa privat a terapeutului? este, pe drept cuvnt: n ce msur supervizaii influeneaz viaa privat a supervizorului (Shipton G.,1997). Se prefer analiza tririlor i aciunilor supervizatului n edine individuale chiar i atunci cnd e vorba de terapia de grup sau in grup, unde supervizorul poate fi prezent n activitatea celui supervizat. Modelul apare n psihanaliz n cadrul analizei didactice. n cadru acesteia, ca i n terapie, sunt importante tririle pe care le mrturisete i asociaz supervizatul n raport cu pacientul prezentat n supervizare (obiectul activitii lui), pentru a neutraliza introducerea n relaia terapeutic cu pacientul, a propriilor fantasme patologice ce ar putea devia autenticitatea tririlor pacientului ce sunt necesare nsui procesului terapiei (Fromm Reichmann F, 1967). Se pot practica multiple activiti de supervizare precum: supervizarea didactic, adresat n general psihoterapeuilor n formare; supervizarea didactic practic a profesionitilor, n care un practician lucreaz cu un coleg n prezena unui supervizor formator, n cadrul unui stagiu intensiv de formare; supervizarea direct a lucrului cu clientul, n care un practician lucreaz cu un client sau grup real n prezena supervizorului formator; supervizarea profesional amnat, n care un practician relateaz o situaie sau un caz trit n realitate (analiza unor nregistrri precum caset video, joc de rol, analiza procesului); supervizarea individual ce permite aprofundarea stilului specific al celui supervizat, n care se are n vedere nivelul de competen, condiia de contratransfer n psihoterapie, etc.; intervizarea, n care doi practicieni de acelai nivel se supervizeaz reciproc, ascultndu-se unul pe cellalt i clarificndu-i anumite probleme; supervizarea n grup, care permite discuii privind mai

  • multe cazuri cu diferite aspecte specifice, lrgind cmpul de experien profesional cu aportul conjugat al mai multor practicieni. n mod specific, n psihoterapie i n consilierea psihologic, n funcie de fiecare coal, exist module formative pentru calificarea ca supervizor sau formator, incluznd aici evaluare i planuri de terapie, strategii i intervenii, teorie, etic, procese paralele, dezvoltare, probleme cheie, condiii ale contractului i modele de supervizare. De exemplu, dac ar fi s evalum componenta teoretic, se pune problema cunoaterii teoriei respective, a gradului de nelegere al conceptelor teoretice i de aplicare a acestora, analizarea prilor componente ale teoriei i a aplicrii lor n mod relevant pentru fiecare dintre clienii cu care lucreaz supervizatul, sinteza experienei profesionale i autoevaluarea. Privitor la proces i coninutul acestuia, apar ca i componente reflexia asupra coninutului edinei terapeutice, explorarea strategiilor utilizate de ctre terapeut n edin i explorarea relaiei i a procesului terapeutic. Sunt discutate aspectele privind contratransferul terapeutului, contratransferul supervizorului i, nu n ultim instan, modul n care procesul de supervizare reflect procesul terapeutic. Un astfel de proces de formare n supervizare se deruleaz n cadrul ARPA. ntre supervizat, supervizor i forul profesional se stabilete o relaie contractual, supervizatul fiind obligat financiar fa de supervizor iar supervizorul fiind girat de forul profesional n fata cruia rspunde de calitatea progresului profesional al supervizatului. Un supervizat poate avea mai muli supervizori, condiie explicit formulat n unele coli de psihoterapie. Aceti supervizori pot s lucreze concomitent sau succesiv i au aceeai acreditare i responsabilitate n faa forului profesional. Lucrul cu mai muli supervizori poate avea i rolul de a limita procesul de dependen, de copiere a stilului personal al maestrului.

    Prof. dr. Mihaela Minulescu

    Referine bibliografice: Fromm Reichmann F., 1967, Principles of intensive psychotherapy, Chicago: Phoenix Books, The University of Chicago Press Kugler P., 1995, Jungian Perspective on Clinical Supervision, Einsiedeln: Daimon, Shipton G., 1997, Ed., Supervision of psychotherapy and Counseling; Making a place to think, Bristol: Open Univ. Press,

  • ROLUL SUPERVIZRII N PSIHOTERAPIA ANALITIC

    Aspecte ale procesului de supervizare

    i Papa are un duhovnic, spunea Jung, strnind poate uneori zmbete, dar cu siguran a ncercat s fac foarte clar nevoia prezenei unui supervizor pentru orice analist contient de munca sa. Cu aceast replic a reuit s ating narcisismul terapeuilor, al celor care ncercau s practice psihoterapia n anii 1920 fr a fi contieni de importana analizei personale i ulterior, de importana procesului de supervizare.

    Rolul supervizrii a cptat de-a lungul timpului noi dimensiuni i inerent a strnit controverse, nu ntotdeauna n folosul practicii terapeutice. Respectarea confidenialitii n terapie a constituit una din problemele semnificative asupra creia s-au iscat o serie de dispute.

    Procesul de supervizare presupune prezena unui al treilea ntr-o relaie ce se presupune din start a fi diadic: analist-analizat. i atunci, ce rol are un al treilea? n principal, rolul supervizorului ar fi acela de a ncuraja, ntr-un mod suportiv, atitudinea analitic a terapeutului, a oferi o nelegere a dinamicii relaiei terapeut-pacient, de a se asigura c terapeutul i desfoar activitatea corect din punct de vedere etic i profesional, avnd competenele necesare.

    Am ales s folosesc termenul de pacient innd cont de rdcina cuvntului, latinescul patio care nseamn suferin. Persoana care se adreseaz unui terapeut, caut s vindece o suferin a crei cauz, de cele mai multe ori, se afl n incontientul su. Astfel, putem spune c pacientul se adreseaz terapeutului presupus a ti pentru a descoperi i vindeca suferina. n momentul n care pacientul se adreseaz terapeutului, l investete pe acesta din urm cu rolul, de tiutor i mntuitor de suferin. i atunci care este rolul celui de al treilea, supervizorul ? Pstrnd acelai mecanism, terapeutul caut supervizorul investit cu acelai presupus a ti, cu scopul de a-i clarifica zonele de neneles din materialul pacientului, de a-i lefui capacitile profesionale, de a cpta siguran confirmare asupra tehnicii sale i nu n ultimul rnd, de a vorbi liber despre tririle sale n cabinet.

    Idealul l reprezint crearea unui cadru echilibrat, stabil, un spaiu de siguran n care cei doi, terapeut i supervizor s poat lucra eficient, n principal n folosul pacientului, iar apoi pentru creterea interioar personal. Vorbeam despre un ideal, dar ca orice ideal este greu de atins. Procesul de supervizare atinge de foarte multe ori limite individuale, nevoi narcisice nesatisfcute att n terapeut ct i n supervizor.

    Jung a fost primul terapeut care a subliniat importana analizei personale i a cerut ca aceasta s devin obligatorie pentru toi cei care doreau s practice psihoterapia. n 1918, acest lucru a devenit oficial acceptat n lumea psihoterapeuilor, lucru rmas valabil pn n prezent. Jung spunea : gsii un tat confesor sau o mam confesor. Femeile sunt n mod particular druite pentru un astfel de rol. Adesea au o excelent intuiie i vd aspecte pe care un brbat nu le observ, de aceea nici o femeie nu a fost vreodat convins de propriul so c acesta ar fi un superman .

    Jung n felul su att de caracteristic, folosindu-se de umor, reuea s transmit de o manier uor digerabil ideea necesitii spaiului de siguran obligatoriu n orice proces de individuare. n ceea ce privete psihoterapia analitic, se deschide o nou perspectiv asupra procesului de supervizare pornind de la conceptul fundamental: individuarea. Se poate vorbi despre un terapeut aflat pe calea individurii ce solicit supervizare de la un coleg aflat i el, la rndul su, pe propria-i cale n procesul de individuare? Poate c tocmai nelegerea profund a semnificaiei acestui concept poate determina calitatea superioar a supervizrii, atunci cnd supervizorul nelege nevoia celui care solicit sprijin n munca terapeutic de a-i defini stilul personal, de a deveni tot mai el nsui n maniera personal de lucru.

  • Terapeutul aflat pe calea individurii se presupune a fi tot mai autentic, tot mai contient de jocurile incontientului, ntr-o nelegere tot mai profund a propriilor mecanisme interioare n schimburile cu ceilali. ntr-un astfel de schimb se ateapt s ntlneasc supervizorul aflat i el pe propria-i cale de individuare.

    n lucrarea lui Robin McGlashan, The individuating supervisor autorul atrage atenia asupra unor tipuri de supervizori - de nedorit - folosindu-se de mitologie.

    1. Nestor, regele din Pilos, era cel mai btrn i mai nelept dintre cpeteniile aheilor, n rzboiul Troian. Acumulase mult experien de-a lungul btliilor purtate. Pe msur ce nainta n vrst, observa cu durere cum sfaturile sale preau a nu mai fi la fel de binevenite ca nainte. Se temea pentru poziia sa i a devenit ambivalent privind autoritatea sa. A ajuns s fie defensiv, fals modest i paralizat de frica de a nu strni o reacie ostil, ceea ce l ncrca de suferin, iar pe cei care aveau nevoie de sfaturile lui nelepte i inea, paradoxal, la distan.

    2. Euristeu, regele Argosului, s-a nscut n aceeai zi ca i Heracle, dar cu dou ore mai devreme dect acesta, aa nct Zeus i-a permis lui Euristeu un rang nalt fa de tnrul erou. n ciuda acestui fapt, Euristeu era ros de invidie n rivalitatea cu Heracle. Spera ca n cele 12 munci ale lui Heracle, acesta s eueze, s fie distrus, nvins. Cnd Heracle s-a ntors s-i spun lui Euristeu c a trecut cu bine de fiecare sarcin, a fost ntmpinat cu rutate i zgrcenie n aprecieri. Iat cum supervizorul Euristeu, invidios i nesigur, se simte ameninat de ctre potenialul mai micului Heracle.

    3. Procust pare s fie tipul supervizorului care nu poate tolera diferenele individuale i se ateapt ca toat lumea s se plieze pe aceeai matri, s funcioneze pe baza aceluiai tipar. Acesta poate fi supervizorul care nu a reuit s recunoasc i s accepte propriile sale caracteristici, iar dac le observ, le consider un eec sau o abatere de la norm . Pentru a se simi confirmat, cere plin de angoas ca toi ceilali s i fie aidoma.

    4. n 546 .Hr. Cressus, rege al Lydiei din Asia Mic era ameninat de puterea lui Cyrus din Persia, al crui imperiu se ntindea ctre grania de est a Lydiei. Cu team, Cressus consult Oracolul din Delphy i primete urmtorul rspuns: Dac treci rul ctre Cyrus, vei distruge un mare imperiu.. Cressus trece rul Halys, i distruge un mare imperiu, dar nu pe al lui Cyrus, cum se atepta el, ci pe al lui nsui. Acesta ar putea fi tipul supervizorului care se pstreaz ntr-o lumin divin i ca misterioas autoritate, care nu poate fi ntrebat, provocat s dea rspunsuri directe, tocmai pentru a-i conserva aceast aur fr, s contientizeze c aceast atitudine are un efect mpotriva lui nsui.

    Complexul mesianic se pare c este capabil s ridice probleme att pentru terapeut, cel care tie cel mai bine cum ar trebui s fie sau s triasc pacientul su, ct i pentru supervizorul deintor de putere i adevr absolut . Numai ntr-un cadru n care complexul mesianic se dilueaz semnificativ se poate defini acel spaiu de siguran n care terapeutul venit n supervizare simte ncrederea c poate fi el nsui, pentru c nu este vorba numai de stngcii tehnice, ci i de un amplu context de triri i sentimente. La transferul - sau mai corect spus, transferurile - unui pacient, terapeutul rspunde contratransferenial. Pentru cei care practic aceast meserie sunt foarte cunoscute momentele n care apar triri ca : furia, mila, ndoiala, ruinea, vinovia. Ca terapeut, ai nevoie de un supervizor care s poat contribui la clarificarea acestor triri ce apar n dinamica relaiei terapeut pacient. Pentru exemplificare : o femeie terapeut se prezint la un brbat supervizor. Terapeuta prezenta cazul unei paciente care prea cu capsa pus , pus pe har. Terapeuta se simea terorizat de aceast pacient i complet inutil n puinele sale intervenii. Supervizorul a devenit el nsui foarte critic, de-a dreptul dictatorial n sfaturile sale privind gestionarea unei astfel de situaii. Terapeuta aflat n supervizare a adoptat o poziie tcut, defensiv, simindu-se i mai neputicioas. edinele de supervizare deveniser o povar, iar n ncpere plutea o atmosfer de moarte. Terapeuta nu putea s exprime liber ceea ce simea n cabinetul supervizorului su.

    Iat ce se ntmpl ns, dup ce att terapeut ct i supervizor devin contieni de atitudinea lor. Dup un timp, din fericire scurt, supervizorul a devenit contient de atitudinea sa, dominatoare, de atoatetiutor, asemntoare unui tat critic. I-a comunicat acest fapt terapeutei, care s-a simit uurat de povar i capabil s readuc n discuie propriile sale sentimente de culpabilitate i

  • neputin. mpreun au ajuns la concluzia c n dinamica lor este posibil s fi reprodus relaia pacientei cu tatl ei. Terapeuta s-a simit capabil s reia dialogul cu pacienta sa. Curnd s-a confirmat ipoteza elaborat n procesul de supervizare. Pacienta asistase neputincioas la divorul prinilor i la fel de neputincioas se simea n faa tatlui venit s o viziteze educnd-o cu o ploaie de critici. Dac terapeuta ar fi reuit s comunice liber cu supervizorul su despre sentimentele sale de neputin, poate c lucrurile ar fi ieit la iveal mai devreme n folosul pacientei. A fi autentic n relaia cu pacientul este o condiie important a muncii terapeutice i n egal msur, pstrnd diferena de rol, n munca terapeut supervizor.

    De altfel, o alt problem a procesului de supervizare o constituie confuzia de rol. Riscul de a aluneca n poziia de analist al terapeutului nu este rar ntlnit. Din pcate, uneori ea are la baz rivalitatea din comunitatea de terapeui. Un supervizor echilibrat, bine aezat n el nsui, eliberat de angoasa rivalitii i va exercita rolul lipsit de acte demonstrative, de tip : eu dein adevrul absolut , eu tiu mai bine ca X . S nu uitm c diada terapeut supervizor funcioneaz ntr-un scop comun : adevrul pacientului !

    Acest adevr poate fi ocultat inclusiv de greeli care au ca i cauz entuziasmul sau anxietatea terapeutului, mai ales a terapeutului aflat n procesul de formare ce presupune parcurgerea numrului de ore obligatoriu de supervizare. n acest caz, apare dorina de a obine gratificaii din partea supervizorului, de a fi plcut, apreciat, valorizat. Uneori din dorina de a fi foarte tehnic, competent pe deplin n procesul analitic, terapeutul poate fi att de implicat nct uit s fac fa unor situaii obinuite i ncearc s gseasc n supervizare tehnica potrivit, n loc s i lase libertatea de a funciona firesc. Iat o secven din practica lui Michael Fordham :

    Un analist tnr are n tratament un copil, care vine la cabinet nsoit de mama sa. Mama st n cabinet pe tot parcursul edinei. Analistul povestete n supervizare o serie de interpretri i tehnici pe care le-a utilizat pentru a o determina pe mam s prseasc spaiul de lucru, astfel nct el i copilul s poat lucra nestingherii. Tnrul analist era foarte dezamgit de ineficacitatea interveniilor sale. Mama prea foarte receptiv la toate interpretrile, dar nu se mica de pe scaunul din cabinet. Michael Fordham l ntreb pe supervizatul su: de ce nu i-ai cerut pur i simplu s ias? Analistul, pur i simplu, nu se gndise ! Era mult prea preocupat de dobndirea unor tehnici speciale i tria dezamgire la gndul c nu a descoperit acel ceva care s-l fac pe supervizor s valideze capacitatea sa profesional.

    Aceast dorin de a performa la un nivel ridicat se dilueaz uneori pn la dispariie n cazul n care edina de supervizare este cerut de un coleg cu acelai nivel de pregtire, fiind de fapt o intervizare. Miza n acest caz este legat de depirea unui blocaj n procesul analitic i nu de bifarea unor ore de formare. Gradul de autenticitate este mai ridicat. Este un mediu n care terapeut i supervizor dezvolt idei i ipoteze asupra relaiei dintre pacient i terapeut. n acest mediu cei implicai se afl aici n baza unei alegeri i nu din necesitate. Aa cum spunea Szecsody n 1997, nu mai este un joc pe poziii adverse ci o echip, unde rolul de lider l joac fiecare pe rnd, astfel nct supervizarea ofer cadrul pentru o joac a naibii de serioas .

    Am subliniat pn acum ideea de spaiu de siguran n cadrul supervizrii, aceasta fiind o condiie ce asigur att autenticitatea materialului prezentat al pacientului, ct i autenticitatea la nivel contratransferenial din partea terapeutului. Supervizorul poate facilita desfurarea procesului ntr-un mod optim i va crea acea alian de lucru dac evit dogmatismul i se menine deschis fa de materialul care i se prezint. Bineneles c este nevoie de teorie, pe ea ne sprijinim, dar cu siguran procesul nu presupune nchiderea ntr-un tipar fix avnd o poziie reducionist. n 1938, C.G. Jung remarca : teoria n psihologie este diabolic. Este adevrat c avem nevoie de puncte de vedere ferme pentru valoarea lor orientativ i euristic; dar ar trebui privit ca mai degrab o sum de concepte auxiliare ce pot fi lsate deoparte , atunci cnd ne aflm fa n fa cu complexitatea sufletului unei fiine umane. n procesul de supervizare teoria poate fi teribil de seductiv, dar poate tocmai prin asta constituie deseori o defens ! Exemplu din practica lui Hugh Gee : am avut ocazia s-mi nregistrez o serie de edine de supervizare pentru a-mi observa propriile intervenii. Am aflat c ntr-un interval de 50 de minute intervenia mea lua aproximativ 7 minute. n edina n care durata interveniei mele a fost mai mare am discutat despre concepte teoretice. Terapeutul supervizat

  • a insistat c aceste pri teoretice i-au fost de mare ajutor, dar eu continui s cred c ele au fost o aprare a mea, fa de materialul prezentat .

    Michael Fordham are un punct de vedere ferm privind rolul supervizorului: Supervizatul s fie privit i tratat ca un tnr coleg i nu ca un pacient, chiar de la nceputul relaiei. Din experiena mea, supervizaii ncearc s-i transforme supervizorii n analiti, aducnd material personal n locul materialului analitic al pacientului lor . Este adevrat ns i faptul c un terapeut care nu a rezolvat o parte din patologia personal n propria sa analiz, va ntmpina dificulti cnd va ntlni aceeai problematic n pacientul su. Este inevitabil ca n acest caz, cnd se discut contratransferul supervizatului, supervizorul s ating analiza terapeutului din faa sa. Sunt i cazuri cnd interpretarea contratransferului poate fi o parte valoroas n cadrul procesului de supervizare. Ceea ce susine Fordham este c supervizorul, dei ine cont de materialul infantil-nevrotic dezvluit de terapeut, evit s-l interpreteze. Interpretarea este recomandat doar n condiia n care i se clarific terapeutului relaia transfer-contratransfer, cu accent evident pus pe transferul pacientului. Atenia rmne focusat pe patologia pacientului.

    Identitatea incontient

    Analiznd extinderea conceptului jungian de identitate incontient, similar acelei participation mystique din alchimie, putem aduce n lumin dou tipuri de insight-uri :

    1. Ego insight prin care este descris procesul n care se fac legturi contiente ntre diferitele aspecte ale materialului adus de pacient. Acesta poate include comparaii sau legturi ntre comportamentul lui prezent i experienele sale trecute.

    2. Self insight descrie procesul n care, pacientul i analistul pierd sensul unor granie, astfel nct ei triesc ntr-o identitate incontient. Aici pot aprea identificrile proiective. n aceast etap poate aprea o imagine al crei neles simbolic poate fi tradus astfel nct s conduc spre o nou identitate a pacientului. Naterea noii identiti are loc n momentul n care se produce schimbarea n pacient, n relaia eu-Sine.

    ntr-un prim exemplu din cazuistica lui Hugh Gee, solicit supervizare o terapeut care avea n terapie un pacient, brbat, ce se supra identifica cu arhetipul eroului. Acest om era n permanent competiie i admira un prieten care se folosea de oameni, ca de nite obiecte. Pentru c pacientul nu se vedea pe sine capabil de o asemenea atitudine fa de oameni, a concluzionat c este un ratat.

    n timpul supervizrii acestui caz, s-a elaborat ipoteza c acest prieten avea o atitudine similar cu cea a prinilor pacientului. inta muncii terapeutice era aceea de a analiza ce l fcea pe pacient s-i subestimeze abilitile n general i ce-l fcea s acioneze mpotriva lui nsui. Era nevoie ca acest pacient s devin autonom fa de prinii si. Dar terapia btea pasul pe loc, pacientul avea rezistene mari n a se vedea pe sine nsui ; nu putea privi n interior ntruct era focalizat pe exterior, cutnd printele ideal care s vin s-l salveze. Terapeuta devenea tot mai anxioas n legtur cu capacitatea ei de a face fa rezistenelor pacientului, pur i simplu acesta refuza s creasc !

    n timpul unei edine, supervizorul contientizeaz faptul c identificrile pacientului cu prinii i cu prietenul erau parte din persona idealizat. Cu aceast noua formulare supervizorul i-a dat seama c era o identificare n trei : supervizor, terapeut, pacient, i c au fost absorbii att supervizorul ct i terapeutul n conflictele interne ale pacientului, devenind prinii puternici care ncercau s l salveze.

    ntr-un alt exemplu din aceeai cazuistic, n timpul unei edine, terapeuta mi cerea prerea pentru a face o anume interpretare n edina urmtoare cu pacientul su. Mi s-a prut c este potrivit i i-am spus acest lucru, ns mi-am notat n agenda mea faptul c terapeuta era ezitant n a folosi materialul neles de ea, ezitant n a face propriile interpretri. Dou sptmni mai trziu, terapeuta descrie n edina de supervizare ct este de ezitant pacientul su n a-i folosi propriile lui abiliti. Pacientul se teme c dac s-ar exprima liber i-ar ndeprta pe oameni, i-ar pune pe fug. Cnd i-am amintit ezitarea ei privind folosirea propriilor interpretri, terapeuta a neles c s-a identificat cu teama lui. Simise teama c dac va face acea interpretare, i va pune pacientul pe fug.

  • Supervizarea transferului erotic i contratransferul

    Dei acesta este un subiect care merit dezbtut pe larg, m voi rezuma la numai cteva idei. Jung a considerat punctul de vedere freudian asupra transferului ca fiind reducionist. Era de acord cu Freud c transferul presupune o regresie la stadii primitive n dezvoltarea individului, dar vedea asta ca un punct de plecare pentru o cretere a pacientului, pornind de la baze noi, deoarece, rspunsul terapeutului la nevoile pacientului regresat este diferit de rspunsul primit de pacient n copilrie de la prinii si. O dat n plus, n acest context Jung sublinia importana analizei personale pentru c pacientul aduce coninuturi incontiente i consteleaz materialul incontient corespondent n terapeutul su . Supervizarea menine abilitatea de a observa i a gndi materialul atunci cnd analistul intr n plin n acest intens coninut analitic. Unul din scopurile supervizrii este acela de a ine atenia concentrat pe materialului pacientului i a considera contratransferul ca un instrument analitic de mare importan. Transferul erotic i contratransferul asociat rmn ntr-o arie sensibil pe care terapeutul o aduce cu reticen n dialogul cu supervizorul. Este firesc, avnd n vedere c astfel terapeutul dezvluie o parte din analist ca persoan, nu doar ca profesionist. Eros-ul este central n procesul de individuare dar cu siguran nu este singurul lucru. nelegerea unei prezene insistente, sau dimpotriv, a unei absene persistente a Eros-ului ntr-o relaie terapeutic, poate dezvlui multe despre felul pacientului de a fi n lume. ntr-un spaiu de siguran n care terapeutul nu se teme de dezaprobare acesta se poate exprima liber, bazndu-se pe faptul c att el ct i supervizorul su fac distincie ntre fantasm i act.

    n cazul unui pacient care a suferit un abuz sexual n istoria lui, este posibil s apar ateptarea incontient ca analistul s repete abuzul. Tririle intense n cadrul analitic pot mpinge terapeutul ntr-o stare de disconfort, dificil de tolerat. Ca i furia, Eros-ul poate s-l mping spre limita cadrului terapeutic. Atitudinea adecvat a supervizorului poate fi decisiv pentru cursul terapiei. Iat un exemplu din practica lui Joy Schaverien : mi s-a solicitat o consultaie cu rol de supervizare, de ctre Daisy, terapeut care se simea extrem de ncrcat afectiv n urma unei terapii. Era vorba de un transfer erotic la care Daisy a simit c rspunde cu sentimente asemntoare dar nu a nclcat nici o norm etic sau profesional. Pstrase totul n ea. n timp ce terapia se desfura, a solicitat supervizarea unui coleg, dar acesta a ignorat contratransferul lui Daisy. Atunci terapeuta s-a simit confuz i vinovat i a apelat la un alt supervizor care a considerat problema foarte serioas i i-a cerut s ncheie terapia ct mai curnd cu putin. Acest rspuns a confirmat ndoielile lui Daisy despre practica sa, fcnd-o s se simt umilit i vinovat. Ruinat de sentimentele ei, a ncheiat terapia, venind la mine cu ntrebarea dac ar fi fost posibil o alt abordare, pentru c tia c nu a nclcat n niciun fel cadrul analitic. Iat un exemplu n care transferul n cadrul relaiei terapeutice i relaia real s-au amestecat. Un exemplu n care sentimentele aprute nu au fost tratate ca material simbolic, ci ca material real i inadecvat.

    Primul supervizor pare s nu aud i se poart ca un printe care nu ascult plngerea copilului su care este abuzat sexual. Al doilea supervizor, refuz rolul de martor obiectiv, se erijeaz n ef i cere ncheierea terapiei . n orice caz, nu exist nici o variant n care transferul erotic poate fi lsat neobservat i neneles. Este important s se fac distincia ntre real i simbolic.

    Transferul erotic poate funciona i ca aprare. De exemplu, n cazul n care pacientul i mpiedic n mod incontient terapeutul s ajung la un material extrem de dureros pentru el i ncearc atunci s se foloseasc de tot timpul alocat edinei, pentru a povesti fantasme legate de o eventual relaie cu terapeutul su, n afara cadrului analitic. Dac terapeutul caut s afle nelesul comportamentului seductiv al pacientului su, poate descoperi n spatele acestui comportament o mare suferin, un abuz ascuns sau o imens team de rejecie. Aa cum tim, transferul erotic este considerat o rezisten a Sinelui.

    Este cunoscut faptul c majoritatea terapeuilor se fixeaz mai uor pe analiza unor sentimente ca : ur, invidie, agresivitate, dect pe tririle erotice. Atitudinea adecvat a supervizorului poate facilita prezentarea acestui material sensibil. Ca supervizor, ca martor, el poate folosi contratransferul ca i ghid pentru a nelege natura diadei analitice.

  • Greenson (1967) descrie faetele relaiei terapeutice astfel : exist relaia real care implic experiena terapeutului i a pacientului n acelai spaiu, apoi exist alian terapeutic n care are loc aliana cu terapeutul, privirea mpreun cu acesta asupra propriului scenariu de via, iar a treia faet a relaiei este transferul nsui, care dei pare foarte real, este simbolic ! Transferul apare n toate relaiile umane, ns n analiz, el primete o atenie special.

    Relaia real n supervizare presupune o abordare diferit a transferului, fa de cea din cadrul relaiei pacient-terapeut. Interpretarea transferului dintre terapeut i supervizor l-ar plasa pe terapeut n poziia unui pacient. n cadrul supervizrii, aliana ntre cei doi are conotaii diferite fa de aliana terapeutic. Dei supervizarea se bazeaz la fel ca relaia cu pacientul pe ncredere i confidenialitate, totui terapeutul st alturi de supervizorul su pentru a observa ce se ntmpl n relaia dintre el i pacientul su. Pentru aceasta, n supervizare terapeutul urmrete cteva lucruri:

    1. Prezint elemente cheie ce in de istoricul pacientului. 2. Noteaz i prezint materialul din edin. 3. Observ transferul. 4. Observ impactul emoional al interaciunii lor (pacient-terapeut). 5. Observ contratransferul, incluznd atunci cnd este cazul, senzaii corporale, imagini i

    fantasme, generate n analist de ctre relaia terapeutic. Rolul supervizorului

    1. Supervizarea contratransferului ine cont de dinamica relaiei, de tonul i atitudinea analistului i de materialul prezentat.

    2. Supervizorul ca martor pentru analist poate fi o uurare s tie c poate s se exprime liber i c supervizorul l ajut n a metaboliza i gndi materialul analitic.

    3. Reflecii asupra transferului lucrul cu visele, de exemplu. 4. Ascultarea incontientului pacientului distincie ntre comunicarea explicit i cea implicit,

    aceasta din urm lsndu-se surprins n materialul adus de terapeut. 5. Ajutor practic, concret n discuii legate de limitele cadrului sau terminarea unei terapii spre

    exemplu.

    Cuvintele lui James Astor rmn valabile i pentru supervizare, nu numai pentru procesul analitic : suntem analiti, deci s analizm, nu s judecm, s nu ne comportm ca un poliist n trafic .

    n scrierile sale din 1929, Jung identifica n procesul terapeutic patru aspecte pe care le considera etape:

    1. Catharsis sau purificarea, adic acea confesiune a pacientului pe care Jung a pus-o n legtur cu rituri i practici de iniiere. Destinuirea fa de o alt fiin uman nfrnge rezistenele personale i izolarea nevrotic.

    2. Clarificarea n cadrul ei sunt revelate legturile cu procesele incontiente.

    3. Integrarea pacientul este adus n faa unor noi posibiliti, acceptnd faete ale personalitii sale pe care le respinsese anterior.

    4. Transformarea proces care nu se refer doar la pacient ci i la analist care se schimb pentru a rmne capabil de interaciunea cu pacientul aflat pe cale de transformare.

    Pstrnd aceleai etape, putem nelege procesul supervizrii astfel:

    1. Catharsisul presupune confesiunea terapeutului privind contratransferul su, mrturisirea propriului mod de a nelege dinamica intern a pacientului.

    2. Urmeaz clarificarea, n cadrul creia supervizorul l sprijin pe terapeut s contientizeze aspecte ale identificrilor rmase nc incontiente, acea pat oarb din fiecare dintre noi.

    3. Integrarea presupune un proces n care terapeutul nva s cuprind noi posibiliti de nelegere i metabolizare privind materialului analitic.

    4. Ultima etap, cea a transformrii, presupune o cretere, o mbogire datorat lucrului n comun asupra materialului analitic diferit la fiecare individ.

  • Jung considera c, privit dintr-o perspectiv simbolic, alchimia ar putea fi considerat drept o precursoare a investigrii moderne a incontientului i n mod special, a interesului analitic pentru transformare. Alchimitii i proiectau procesele interioare n lucrul lor i triau experiene emoionale profunde. Alchimistul alege cu atenie elementele, pe baza unei scheme organizate n termeni opui. Ideea este c, atracia dintre opui poate conduce la eventuala lor conjuncie i, n cele din urm, la naterea unei noi substane, diferit de primele dou. Alchimistul lucreaz n relaie cu o alt persoan, uneori real, alteori fantasmatic, pe care o descrie ca sorror mystica. Rolul celuilalt n transformarea psihologic este astzi bine cunoscut, spre exemplu stadiul oglinzii la Lacan sau reflectarea de ctre mam a integritii i valorii copilului la Winnicott. Acest cellalt este de fapt prezena supervizorului, dac lum n discuie relaia terapeut pacient. Alchimia devine o metafor pertinent, iar psihoterapeutul modern vede n psihologia pacientului ceea ce alchimistul vedea n formele chimice ale materiei. Personalitatea este o combinaie specific de plumb depresiv cu sulf inflamabil agresiv, cu sare amar neleapt i cu mercur volatil evaziv ( Hillman 1975).

    Transformarea individului nu trebuie echivalat cu realizarea, ea este un proces n derulare. Orice transformare include experiene de transcendere i mister, implic o moarte i o renatere, ambele simbolice. De aceea, Jung ne previne c nu ar trebui s ne grbim s numim foarte precis stadiile transformrii, deoarece riscm s facem din ceva viu, ceva static. La acest proces de transformare contribuie oare alchimistul terapeut i soror mystica supervizor ? S nu ne grbim s dm rspunsuri, ci s ne bucurm c exist necunoscut n noi i n alii, laboratorul alchimic, cu focul viu. Putem ntlni ali alchimiti, acolo unde exist un teritoriu comun al experienei spirituale, alchimiti pe al cror vas alchimic scrie ca i pe al nostru: NIHIL SINE DEO - NIMIC FR DUMNEZEU.

    Carmen Popescu

  • ROLUL SUPERVIZRII N PSIHOTERAPIA ANALITIC

    Procesul de supervizare, cmpul interactiv n care se poate manifesta arhetipul mentorului Supervizarea este parte integrant a formrii celui care dorete s lucreze n arta analizei sau a terapiei analitice (termenul de art este folosit de ctre Mario Jacoby). Spaiul supervizrii, considerat de ctre acelai autor ca fiind un cmp interactiv, este extrem de complex, att din punct de vedere al relaiei interpersonale, ct i din punct de vedere social, al colii sau al institutului n cadrul cruia se desfoar procesul. Minna Emch, 1955, (apud. Michael Fordham) enumer participanii, elementele inportante ale procesului de supervizare: supervizorul, supervizatul sau candidatul, cazul, formarea ca analist, ali foti sau prezeni supervizori, comisia de formare. Modalitile i nivelele de relaionare dintre toi acetia sunt multiple, determinnd complexitatea crescut a procesului de supervizare. n ceea ce privete relaia supervizor supervizat, punctul de plecare este considerarea supervizatului drept un coleg mai tnr i nu drept un pacient. Pentru Michael Fordham (n viziunea lui Norah Moore) supervizarea este mai degrab o iniiere, o cltorie care necesit separarea rolului de analist de cel de profesor. Din aceast perspectiv, supervizorul nva candidatul s gestioneze contratransferul i s-l foloseasc n munca sa. De ncrctura contratransferului se va ocupa supervizatul n analiza sa personal. Michael Fordham consider analiza personal ca centru al formrii, prin faptul c pentru fiecare terapeut este esenial s-i sporeasc continuu gradul de contien i s neleag tot mai mult att despre sine ct i despre lume. Supervizarea nseamn sprijinul acordat supervizatului n lucrul cu cazurile sale, nu cu lumea sa interioar; nseamn a-l nva cum s asculte, cum i cnd s intervin, cum i cnd s confrunte pacientul cu situaia sa, cum s identifice transferul i contratransferul, cum s interpreteze... n procesul supervizrii se urmrete gsirea rspunsurilor la ntrebri cum ar fi: Care este comunicarea nonverbal a supervizatului i cum este aceasta? Care este limbajul corpului su? Cum sunt inflexiunile vocii sale? Cum difereniaz contient ceea ce evoc pacientul n lumea sa interioar? Cum reacioneaz la dragostea, agresivitatea, ambivalena pacientului? Este capabil s delimiteze ntre iluzie i contratransferul sintonic? Una dintre cele mai dificile sarcini pentru supervizat este diferenierea ntre a sta n contact cu sine nsui i, n acelai timp, a se plasa la distan fa de sine nsui i a ncerca s se vad cu ochii pacientului su, folosind empatia. n viziunea lui Michael Fordham este relativ uor pentru supervizat s vorbeasc despre visele i asociaiile pe care le-a fcut pacientul su, ns este mai dificil s vorbeasc despre schimburile emoionale i despre influenele caracteristicilor sale personale asupra pacienilor si. Mario Jacoby obinuia s spun supervizatului su cum se simte afectat de prezena acestuia, ntrebndu-l despre cum crede c i influeneaz pe pacienii si propria sa vitalitate, considernd aceasta o parte important a procesului de supervizare. Pentru ndeplinirea rolului de nvtor sau profesor al supervizorului, Lionel Corbett propune modelul mentoratului. El pleac de la premisa c, n supervizare, n mod diferit fa de terapie, se poate realiza o anumit influen contient asupra manifestrilor arhetipale ntre supervizor i supervizat. n cadrul terapiei avem foarte puin de ales atunci cnd este vorba despre manifestarea unui arhetip i a modului n care el va alege s se exprime, putem doar respecta ceea ce se manifest. De altfel, n terapie esenial este ntlnirea complet dintre cei doi, contnd mai mult ceea ce eti dect ceea ce faci (apud Mary Ann Matton care citeaz cuvintele analistului su). n supervizare, Lionel Corbett consider c n funcie de atitudinea fa de candidat i de filosofia institutului sau a colii de formare n cadrul creia se desfoar supervizarea, supervizorul poate avea o anumit influen contient asupra manifestrilor arhetipale. Dac n terapie este necesar s fim ateni la tot ceea ce apare sau exist ntre terapeut i pacient, n supervizare putem selecta

  • contient focalizarea ateniei n acord cu i n funcie de felul n care dorim s structurm relaia dintre cei doi. n plus, selectarea contient se face inndu-se cont, pe de o parte, de efectul piramidal al supervizrii (adic de faptul c procesul va influena i relaiile terapeutului supervizat cu pacienii si viitori), iar pe de alt parte de faptul c, dei nu este terapie, supervizarea poate avea efecte terapeutice sau antiterapeutice. Dac supervizorul este forat s adopte o teorie sau s practice n mod impropriu sau nepotrivit temperamentului, abilitilor i aptitudinilor sale, refacerea sa poate dura ani. Acesta este unul dintre motivele pentru care Lionel Corbett propune modelul mentoratului. Pentru Burton mentorul este o figur plin de charism, care ajut n tranziiile dificile ale vieii, n acelai timp fiind o persoan care s-a transformat pe sine nsui; pentru Levinson mentorul este profesor, sftuitor, sponsor, gazd, ghid i suport moral. n esen, mentorul faciliteaz unei persoane mai tinere mplinirea personal, realizarea viselor i a viziunilor proprii, mplinirea modului de via ales. Corbett consider c autoritatea mentorului este de tip special i o numete autoritate sapienial. Aceast autoritate rezid din persoan, din datele sale personale i nu din poziia pe care o ocup n structuri i ierarhii. Dei Norah Moore nu descrie prin termenul de mentorat relaia pe care a avuto cu Michael Fordham ca supervizor, consider c felul n care descrie c a trit aceast experien st sub semnul mentoratului. Fordham consider c n spaiul deschis din supervizare este de dorit s se evite evaluarea n munca comun, cu scopul de a sprijini dezvoltarea darurilor specifice ale supervizatului (n sens de aptitudini) i conturarea stilului personal al acestuia. Chiar dac implic enunarea prerilor proprii, supervizarea nu nseamn acceptare i respingere. Norah Moore descrie munca sa comun cu Fordham ca descoperire, enunare i testare de ipoteze unice pentru terapeut i pentru pacientul su. Faptul c l-a trit pe Fordham foarte interesat i entuziasmat de procesul care se derula n terapiile sale a fcut-o pe Norah Moore s se simt valoroas. Acest sentiment reprezint un ajutor important n munca terapeutic, mai ales n acele momente din terapie n care eti singur cu tine nsui, fr s tii ce urmeaz. A alege contient modelul mentorului poate uura i mbogi munca supervizorului, n acelai timp oferindu-i acestuia ocazia s se dezvolte, nu doar s sprijine dezvoltarea talentului i a stilului personal al supervizatului.

    lect. univ. drd. Maria Tnase Mnzat

    psihoterapeut, jungian specialist

    Bibliografie: Jungian Perspectives on Clinical Supervision, 1995, Edited by Paula Kugler, Ed. Daimond, Einsiedeln, Switzerland

  • Demetra Pictur mural din Pompei

    Persephona Pictur mural din Pompei

    ANALIZ DE SIMBOL Relaia mam-fiic: Demetra i Persephona

    Mitul Demetrei i al Persephonei este unul care abordeaz prin excelen relaia mam-fiic, dar o relaie de tip fuzional. n acest mit ntlnim unul dintre cele mai bune exemple n care fiica prezint un complex matern de tipul identitate cu mamai, iar mama pune n joc amplificarea acelui aspect al femininului care este maternitatea.

    Demetra (Ceres n varianta roman) este un simbol al hipertrofiei maternuluiii, adic al femeii pentru care singurul scop este procrearea, care nti poart copiii, apoi se aga de ei, cci fr ei nu are nici o raison detre, cci viaa este trit n alii i prin aliiiii. Persephona (Proserpina numele roman) este fecioar prin definiie, de aceea ea a fost numit i Kore (fecioara).

    Complexul de tip identitate cu mama iv apare atunci cnd nu are loc o amplificare a erosului, deci are loc o inhibare a propriei

    feminiti. Ceea ce caracterizeaz acest tip de complex este o via trit n umbra mamei, datorat proieciei propriei personaliti pe aceasta i incontienei propriei triri a feminitii. Acest tip de femei reprezint o mare atracie pentru brbai deoarce au o inocen care atrage nelimitate proiecii ale animei i satisface nevoia acestora de a fi salvatorii curajoi. Brbatul care intr n relaie cu astfel de fecioar devine un ho de femei curajos, rpindu-i mamei iubitoare fata, n mod mielesc.v Dar, asta este exact ce are ea nevoie pentru a se descoperi pe sine, cci fr un brbat ea nu se poate apropia nici de ea nsi; ea trebuie efectiv s fie furat mamei.vi Poate de aceea i mitul ncepe exact cu scena rpirii Persephonei de ctre Hades, moment cheie n jurul cruia se construiete ntreaga povestevii.

    Demetra i Persephona

    statuet de teracot, Myrina 100 .e.n.

  • Hermes, Demetra i rentoarcerea Persephonei din Hades

    Leighton 1891

    Pe cnd aduna flori pe cmpia Nysei, Persephona, zis Kore, fata lui Demeter, a fost rpit de zeul Infernului, Hades, dar dat acestuia de ctre tatl ei Zeus. Demetra i-a auzit strigtul i a pornit n cutarea ei.

    Nou zile a colindat, nlocuindu-i diadema strlucitoare cu o mantie ntunecat, fr s se ating de ambrozie sau nectar i chiar fr s se scalde. La a zecea rsrire a Aurorei se ntlni cu Hecate care auzise strigtele Persephonei din petera ei i care a sftuit-o s mearg mpreun la Helios care vzuse totul. Acesta i mrturisete adevrul iar Demetra nu se mai ntoarce n Olimp fiind trist i mnioas pe Zeus. Ea se transform ntr-o femeie btrn i se ndreapt ctre Eleusis. Aici, sub numele de Dos (Doso sau Deo dup alte ediii), zeia ajunge doica lui

    Demophon, ultimul fiu al regelui Keleos i al reginei Metanira. Demetra se hotrse s-l fac pe Demophon nemuritor i de aceea n fiecare zi i freca trupul cu ambrozie, iar noaptea l ascundea ca pe un tciune n foc. n continuare, iat relatarea lui Mircea Eliade viii : Copilul a nceput s semene din ce n ce mai mult cu un zeu: ntr-adevr, Demetra voia s-l fac nemuritor i venic tnr. Dar, ntr-o noapte, Metanira, surprinznd-o pe zeia care l inea pe Demophon, ca de obicei, n flcri, a scos un ipt. Voi, oameni fr dram de minte, netiutori, nepresimind / Nici soarta bun ce v-ateapt i nici amarul nenoroc ix , strig atunci Demetra, Demophon nu va mai putea obine nemurirea. Atunci zeia se revel n toat splendoarea sa, ntr-o lumin orbitoare. Ea ceru s i se ridice un mare


Recommended