+ All Categories
Home > Documents > C.G.Jung Puterea sufletului 2

C.G.Jung Puterea sufletului 2

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: adry36
View: 305 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 117

Transcript
  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    1/117

    P u t e r e a s u f l a t u l u iAntologie

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    2/117

    artistatitudineafect

    apercepie

    caractercivilizaie

    colectivism

    Darwindestin

    fantezie

    gndire

    ideeintelectintuiieisterie

    Kant

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    3/117

    7

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    4/117

    1971, Walter Verlag AG, Solothurn

    1994, Editura Anima, pentru prezenta versiune romneasc

    Imprimat la Tipografia Editurii Anima

    ISBN 973-9053-15-7

    CARL GUSTAV JUNG

    PUTEREA SUFLETULUIANTOLOGIE

    Texte alese i traduse din limba german de dr. Suzana f iolan

    A DOUA PARTEDESCRIEREA TIPURILOR PSIHOLOGICE

    tditura Anima, Bucureti, 1994

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    5/117

    NOTA INTRODUCTIV

    Dup cum spuneam n nota introductiv la primul volum al antologiei, CariGustav Jung a creat o nou imagine a omului i, implicit, a culturii, introducndidei noi, precum incontientul personal i incontientul colectiv, arhetipul i rolulcompensator al inconientului, nnoind idei precum libido-ul i complexul i mo-dificnd metodele de interpretare a visului i fanteziilor.

    Pe lng toate acestea, Jung a dat i o tipologie psihologic. Jung descrie opttipuri psihologice pure. Dup Jung, exist, mai nti, dou tipuri de atitudinegeneral: tipul extravertit i tipul introvertit. Aceste dou tipuri se submpartapoi, fiecare, n cte patru sub-tipuri. n cte patru, deoarece Jung definete patrufuncii psihice fundamentale, iar preponderena unei funcii sau a alteia n eco-nomia psihic definete tipul psihologic. In glosarul din Psychologische Typen(vezi a doua parte a volumului de fa), Jung spune:

    Deosebesc n total patru funcii fundamentale, dou raionale i dou iraio-nale, i anume: gndirea i sentimentul, respectiv senzaia i intuiia. Nu pot da apriori un motiv pentru care consider fundamentale tocmai aceste patru funcii,pot releva doar faptul c mi-am format aceast concepie n urma unei expe-riene ndelungate. Deosebesc aceste funcii ntre ele deoarece nu depind una de

    cealalt, respectiv: nu se las reduse una la cealalt. n alte scrieri ale lui Jung (Psychologische Typologie, 1928; Struktur der Seele,1931, tradus sub titlul de Structura psihicului n primul volum al antologiei defa; Tavistock Lectures, 1935), cele patru funcii snt prezentate simplu, dup cumurmeaz: senzaia este funcia care ne spune c ceva este, gndirea ne spune ceanume este acel ceva, sentimentul ne spune ce valoare are, iar intuiia: dincotro

    vine i spre ce se ndreapt acel ceva. Gndirea i sentimentul snt funcii judi-cative i, deci, raionale - dup Jung. Prima produce judecile logice, iar a doua:

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    6/117

    judecile de valoare. Senzaia i intuiia snt funcii perceptive i, deci, iraio-nale. Prima este funcia percepiei senzoriale a realului (exterior i interior), intimp ce a doua este o funcie de percepere a posibilitilor.

    n general, omul se orienteaz i se adapteaz folosindu-i funcia cea nidi bine dezvoltat, cea mai difereniat, cea mai contient sau altfel spus: cea nwisupus voinei. Aceast funcie i definete i tipul psihologic. Pe ling funcia

    principal, mai poate intra n joc i o funcie auxiliar, a doua ca importan nprocesele psihice, care este ns opus ca natur funciei principale. Dac funciaprincipal este raional, cea auxiliar e iraional i invers. Cci principiilefunciilor de acelai fel snt antagoniste. De pild: o gndire pur cere excludereasentimentului (ceea ce revine, pe alt plan, la faptul de la sine neles c o teorienu poate fi tiinific dac are nuane afective). Pot apare apoi, desigur, combi-naii ale acestor tipuri, n diferite proporii, la un om sau la altul. Jung descrie

    ns doar opt tipuri pure, corespunztoare preponderenei absolute a uneifuncii din cele patru, n ipostaza sa extravertit sau introvertit. Obine astfelopt magistrale portrete-robot, tot attea puncte de sprijin spre a ne face capabilis ne contemplm i s ne nelegem semenii i, nu n ultimul rnd, pe noi

    nine.

    Dac primul volum al antologiei de fa este o selecie de scrieri ce introduccititorul n lumea ideilor lui Jung, al doilea volum constituie o prezentare a ti-pologiei sale. Jung i-a publicat ideile legate de tipologia psihologic n Fsycho-logische Typen, carte aprut n 1921. Primele nou capitole ale crii constituie olung introducere, o trecere n revist critic a tipologiilor anterioare, discutatei ilustrate prin diferite exemple, n special din literatura beletristic a vremii.Capitolul X cuprinde, propriu-zis, descrierea tipurilor jungiene. Acest capitolconstituie prima parte a volumului de fa. El este ns urmat i de capitolul XIal crii Psychologische Typen, capitol intitulat Definiiii cuprinznd un glosar altermenilor jungieni, care, pe de o parte, faciliteaz att lectura tipologiei cit i aoricrei scrieri jungiene, iar pe de alt parte, constituie un fel de compendiu alpsihologiei analitice.

    Astfel, primele dou volume ale antologiei ofer o imagine a ideilor lui Cari

    Gustav Jung. Urmtoarele dou volume cuprind, respectiv, scrieri aplicative, pri- vind psihologia vrstelor, a educaiei, a cstoriei i a totalitarismului i o lucrareteoretic trzie, de mai mare anvergur, care sintetizeaz ideile lui Jung n formalor ultim i le pune totodat n corelaie cu zone extra-psihologice ale culturii,precum filozofia, mitologia, alchimia, dar i fizica i biologia modern.

    dr. Suzana Holan

    SUMAR

    Descrierea general a tipurilor 9

    1. Introducere 11

    2. Tipul extravertit 16a) Atitudinea general a contientului 16

    b) Atitudinea incontientului c) Particularitile funciilor psihologice fundamentale

    n cazul atitudinii extravertite 27

    GNDIREA 27

    TIPUL GNDIRE EXTRAVERTIT 33

    SENTIMENTUL 45

    TIPUL SENTIMENT EXTRAVERTIT 47

    REZUMATUL TIPURILOR RAIONALE 52

    SENZAIA 55

    TIPUL SENZAIE EXTRAVERTIT 57

    INTUIIA 61

    TIPUL INTUITIV EXTRAVERTIT 63

    REZUMATUL TIPURILOR IRAIONALE 67

    3. Tipul introvertit 71a) Atitudinea general a contientului 71

    b) Atitudinea incontientului

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    7/117

    c) Particularitile funciilor psihologice fundamentale n cazul atitudinii introvertite 79

    GNDIREA 79TIPUL GNDIRE INTROVERTIT 83SENTIMENTUL 88TIPUL SENTIMENT INTROVERTIT 90

    REZUMATUL TIPURILOR RAIONALE 94SENZAIA 96TIPUL SENZAIE INTROVERTIT 99

    INTUIIA 103TIPUL INTUITIV INTROVERTIT 106REZUMATUL TIPURILOR IRAIONALE 109

    FUNCIE PRINCIPAL I FUNCIE AUXILIAR 111

    DEFINIII 115

    Abstractizare (119) - Afect (121) - Afectivitate (123) - Anima, animus (123) -

    Apercepie (123) - Arhetip (124) - Asimilare (124) - Atitudine (125) - Colec-

    tiv (129) -Compensare (130) -Complexul puterii (133) -Concretism (133) -Con-

    structiv (135) - Contient (138) - Difereniere (138) - Disimilare (139) - Empatie

    (139) - Enantiodromie (139) - Eu (141) - Extravertire (142) - Fantezie (142) -

    Funcie (150) -Funcie slab difereniat (151) -Funcie transcendent (153) -Gnd

    (153) - Gndire (153) - Idee (154) - Identificare (158) - Identitate (159) - Imagi-

    naie (160) - Imagine (160) - Imaginea sufletului (167) - Imbold (170) - Incon-

    tient (171) - Individ (174) - Individualitate (175) - Individuaie (175) - Inte-

    lect (177) - Introiecie (177) - Introvertire (178) - Intuiie (179) - Iraional (180) -

    Libido (182) -Nivel obiect (182) - Nivel subiect (183) -Orientare (184) - Partiri-pation mystique (184) - Persona (185) - Proiecie (185) - Psihic (186) - Raio-

    nal (186) - Reductiv (188) - Sentiment (Ftihlen) (188) - Sentiment (Gcfiihl) (192) -

    Senzaie (192) -Simbol (195) -Sine (204) -Sintetic (206) - Suflet (206) -Tip (213)

    - Voin (215)

    DESCRIEREA GENERAL

    A TIPURILOR

    Capitolul X din !\i/chologi^cih' Typrn, tarte apruta n 1921 i reeditatn repetate rnduri. Tradus dupGctitwaelle Wcrkc, voi. VII, 621-740.

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    8/117

    1. INTRODUCERE

    Vreau s ncerc, n cele ce urmeaz, s dau o descriere gene-ral a psihologiei tipurilor. Va trebui, mai nti, s descriu

    cele dou tipuri generale pe care le-am denumit: introvertit iextravertit. Voi ncerca, apoi, s dau cte o caracterizare acelor

    tipuri particulare al cror specific provine din faptul c indivi-dul se adapteaz sau se orienteaz bazndu-se n principal pefuncia sa cea mai difereniat. Primele dou tipuri le-a denumitipuri de atitudine general, ele definindu-se prin orientarea inte-resului lor, prin direcia fluxului lor de libido. Pe celelalte, nschimb, le-a denumi tipuri funcionale.

    Tipvirile de atitudine general se definesc - aa cum am ar-tat n repetate rnduri n capitolele precedente - prin atitudinealor caracteristic fa de obiect. Introvertitul se comport fa deobiect abstractiv; n fond, el este mereu gata s sustrag obiec-

    tului libido-ul, de parc ar trebui s se pzeasc mereu de oeventual dominaie a lui. Extravertitul, n schimb, are un com-portament pozitiv fa de obiect. El d att de mult importanobiectului nct i orienteaz statornic atitudinea subiectivdup obiect, raportndu-i-o tot timpul la acesta. n fond, i separe mereu c obiectului nu i s-a conferit suficient valoare i

    621

    622

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    9/117

    DESCRIEREA GENERAL A TII'URII OR

    de aceea se simte mereu obligat s-i sporeasc nsemntatea.Cele dou tipuri snt att de deosebite, ele contrasteaz n modatt de frapant, nct pn i profanului n ale psihologiei - de

    ndat ce i s-a atras atenia asupra acestui fapt - i devine ime-diat clar c ele exist. Tuturora le snt cunoscute acele firi nchi-

    se, greu accesibile, uneori chiar ostile, care se afl n cel mai pu-ternic contrast imaginabil cu celelalte caractere - deschise,accesibile, aproape tot timpul bine dispuse sau mcar prietenoa-se i sociabile, care se neleg cu toat lumea sau poate se ceartcu toat lumea, dar oricum snt n relaii strnse cu ea, o in-flueneaz i se las influenai de ea. La prima vedere sntemdesigur nclinai s credem c toate aceste caracteristici in denite cazuri individuale, izolate, de conformaie specific a ca-racterului. Dar cel care are prilejul s cunoasc temeinic foartemuli oameni, descoper fr nici o dificultate c nu poate fi

    vorba nicidecum de nite cazuri individuale i c avem cle-aface aici, mai degrab, cu atitudini tipice, mult mai generaledect ar crede cei cu o experien psihologic limitat. De fapt -aa cum trebuia s fi reieit deja din capitolele precedente - este

    vorba de o opoziie fundamental, uneori mai vdit, alteorimai puin vdit, dar foarte vizibil ori de cte ori avem de-aface cu indivizi ce au o personalitate ceva mai pronunat. ntl-nim asemenea indivizi nu numai printre cei cultivai, ci n abso-lut toate pturile populaiei. Tipurile acestea apar att la simplimuncitori i rani ct i la reprezentanii cei mai difereniai ai

    unei naiuni. Nici deosebirea dintre sexe nu schimb lucrurile. Aceeai opoziie se regsete i printre femeile tuturor pturilorpopulaiei.

    e23 O rspndire att de larg nu ar putea aprea, de bun sea-m, dac ar fi vorba de ceva ce ine de contient, adic de o ati-tudine contient i intenionat aleas. Exponentul principal al

    12

    INTRODUCERE

    unei atari atitudini ar trebui atunci s fie un anumit grup social,cu coeziunea dat de o aceeai educaie i formaie. Un aseme-nea grup ar fi, deci, local limitat. Or nu este nicidecum aa,dup cum am vzut. Dimpotriv, tipurile par s fie distribuitecomplet ntmpltor. ntr-o aceeai familie, de pild, un copil e

    introvertit i altul extravertit. Conform tuturor acestor fapte,aadar, tipul de atitudine, ca fenomen general i, dup toateaparenele, ntmpltor distribuit, neputnd fi o chestiune de ju-decat sau de intenie contient, i datoreaz, pesemne, exis-tena unui temei incontient, instinctual. Opoziia tipurilor, cafenomen psihologic general, trebuie deci s aib, ntr-un fel saualtul, un antecedent biologic.

    Din punct de vedere biologic, relaia dintre subiect i obiect 624const ntotdeauna dintr-un raport de adaptare, orice relaiedintre subiect i obiect presupunnd aciuni ale unuia asupra ce-

    luilalt, aciuni ce duc la acele modificri reciproce ale subiectu-lui i obiectului care constituie nsi adaptarea. Tipurile de ati-tudine fa de obiect snt, aadar, modaliti ale procesului deadaptare. Natura cunoate dou ci fundamental deosebite deadaptare i deci de perpetuare a speciilor biologice: una dintreci const dintr-o prolificitate sporit, nsoit de o capacitate deaprare relativ slab i o durat de via relativ scurt a indivi-dului izolat; cealalt cale const dintr-o dotare a individului cumultiple mijloace de autoconservare, nsoit de o prolificitaterelativ slab. Aceast alternativ din domeniul biologiei mi se

    pare a fi nu numai analogul, ci chiar i temeiul ultim al celordou moduri de adaptare psihologic de care dispunem. M-alimita aici la o constatare de ordin general: m-a referi, pe de oparte, la felul caracteristic al extravertitului de a se drui stator-nic, de a se rspndi n toate cele din jur i, pe de alt parte, latendina introvertitului de a se apra de solicitrile exterioare,

    13

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    10/117

    625

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    de a se feri ct poate de orice cheltuial de energie ce privete n mod direct obiectul, spre a-i consolida n schimb propriapoziie, spre a i-o face ct mai sigur i mai puternic. Blakes aavut o intuiie bun, aadar, denumind aceste tipuri respectivprolific i devouring type. Dup cum se tie din biologie,

    ambele ci snt practicabile, fiecare fiind, n felul ei, eficient. Acelai lucru l putem spune i despre atitudinile tipice. Ceea ceunul pune la cale folosind o puzderie de mijloace, e obinut decellalt printr-un monopol.

    Uneori, atitudinea tipic poate fi fr gre recunoscut ncdin primii ani de via ai unui copil. Acest fapt ne oblig s ad-mitem c ceea ce ne constrnge la o anumit atitudine nu estenicidecum lupta pentru existen, n nelesul curent al acestuitermen. S-ar putea obiecta, firete, i nc pe bun dreptate, ci copilul mic, ba chiar i sugarul au deja de fcut un efort de

    adaptare psihologic incontient, reaciile specifice ale copiluluifiind, deci, determinate mai cu seam de caracteristicile influen-ei materne. Dac n sprijinul acestui argument pot fi aduse fap-te nendoielnice, un alt fapt, la fel de nendoielnic, l contrazice:doi copii ai aceleiai mame pot prezenta foarte devreme caracte-ristici opuse fr s se fac simit vreo modificare ct de mica atitudinii materne. Nu a vrea nicidecum s minimalizez infi-nita importan a influenei printeti, dar faptul de mai sus moblig totui s conchid c factorul decisiv trebuie cutat n pre-dispoziia nativ a copilului. Faptul c n condiii exterioare ct

    se poate de asemntoare, vin copil dezvolt un anumit tip psi-hologic, iar altul - tipul contrar, nu poate fi pus dect pe seamapredispoziiei lui individuale. E adevrat c am aici n vederenumai indivizi aflai n condiii normale. n condiii anormale,adic atunci cnd atitudinea mamei este dus la extrem i decianormal, copiii pot fi constrni s adopte atitudini similare,

    14

    INTRODUCERE

    violndu-li-se predispoziia individual, care ar fi dus probabilla un alt tip dac nu ar fi intervenit influenele exterioare anor-male, perturbatoare. De regul, atunci cnd are loc o asemeneafalsificare a tipului, pricinuit de influene exterioare, individuldevine cu timpul neurotic, nemaiputndu-se nsntoi dect

    prin restabilirea atitudinii corespunztoare naturii sale indivi-duale. n ce privete predispoziia proprie fiecruia, nu pot s spun

    dect c exist n mod evident indivizi pentru care este fie maiuor, fie mai la ndemn, fie mai prielnic s se adapteze ntr-unanume fel i nu n altul. De aceea ar trebui s ne punem pro-

    blema unor temeiuri inaccesibile cunoaterii noastre, dar de na-tur fiziologic, n ultim instan. Mi se pare verosimil s exis-te asemenea temeiuri pentru c tiu din proprie experien c oinvertire a tipului poate prejudicia grav sntatea fizic a orga-

    nismului, provocnd, de regul, o stare de profund epuizare.

    626

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    11/117

    2. TIPUL EXTRAVERTIT

    627 pentru ca expunerea noastr s fie clar i sistematic, va tre- bui s separm n descrierea acestui tip, precum i a celor

    urmtoare, psihologia contientului de cea a incontientului. Vom ncepe aadar prin a descriefenomenele contiente.

    628 D;a) Atitudinea general a contientului

    >up cum se tie, orice om se orienteaz dup datele ce i lefurnizeaz lumea exterioar. Constatm ns c influena ex-

    terioar poate fi hotrtoare la unii, dar mai puin hotrtoare laalii. Unul i pune paltonul de ndat ce se face frig afar, altul

    ns, avnd intenia de a se cli, nu o face; unul admir noul te-nor pentru c toat lumea l admir, cellalt ns nu-1 admir, i

    nu pentru c i-ar displcea, ci pentru c este de prere c ceea ceadmir toi nu e neaprat de admirat; unul se supune condiiilordate pentru c, dup cum se tie din experien, nici nu poi facealtfel, altul n schimb are convingerea c ceea ce a funcionat deo mie de ori ntr-un anumit fel, a o mie una oar constituie uncaz cu totul aparte .a.m.d. Primul se orienteaz dup faptele ex-

    16

    TIPUL EXTRAVERTIT

    terioare date, pe cnd cellalt rmne la prerea lui, care se insi-nueaz ntre el i ceea ce este obiectiv dat. Dac orientarea dupobiect i dup datele obiective predomin, astfel nct cele maifrecvente i cele mai importante hotrri sau aciuni snt determi-nate nu de preri subiective, ci de condiii obiective, atunci vor-

    bim de o atitudine extravertit. Despre cei care adopt n modobinuit o atitudine extravertit spunem c snt de tip extravertit.Cei care gndesc, simt i acioneaz sau, ntr-un cuvnt, triescconformndu-se nemijlocit condiiilor obiective i cerinelor aces-tora, att n sens bun ct i n sens ru, snt extravertii. Extraver-titul triete astfel nct este ntru totul evident c n contientulsu obiectul joac un rol mult mai important, ca factor decisiv,dect prerea sa subiectiv. Dei are, fr nici o ndoial, preripersonale, puterea lor de decizie este mult mai slab dect cea acondiiilor exterioare obiective. Nici nu se ateapt, de altfel, ca

    n propriul su interior s gseasc vreun factor necondiionat,asemenea factori neexistnd, dup el, dect n exterior. Interesulsu cedeaz epimeteic cerinelor exterioare, desigur nu fr lup-t, dar victoria final este ntotdeauna de partea condiiei obiec-tive, ntregul su contient privete spre exterior, pentru c de-terminrile importante i decisive i parvin ntotdeauna dinexterior. Dar i parvin de acolo pentru c de acolo le i ateapt.

    Am putea spune c din aceast atitudine fundamental i derivtoate caracteristicile psihologice, cu excepia celor provenite dinprimatul unei anumite funcii psihologice sau din alte particula-

    riti individuale.Interesul i atenia extravertitului snt ndreptate statornic spre

    evenimentele obiective, n primul rnd spre cele ale imediatei veci-nti. Nu numai persoanele, dar i lucrurile din jur i captivea/interesul. n mod analog, aciunea i este i ea determinat deinfluena persoanelor i lucrurilor din jur; se raporteaz la date i

    629

    17

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    12/117

    630

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    motivaii obiective i pare a fi ntru totul explicabil prin acestea:dac nu se afl ntr-un raport pur reactiv fa de provocrile me-diului, atunci are negreit un caracter reductibil la raporturi reale,gsindu-i n limitele datelor obiective un spaiu de joc ndestul-tor i potrivit siei. Nu are nici cea mai mic tendin de a le

    depi. Acelai lucru este valabil i n ceea ce privete interesul:evenimentele obiective snt de un farmec aproape inepuizabil,astfel nct, n mod normal, interesul nici nu tnjete dup altceva.Legile morale se suprapun perfect cu prescripiile sociale date, res-pectiv cu concepia moral general valabil. Dac viziunea general

    valabil ar fi alta, atunci i reperele morale subiective ar fi altele,fr ca totalitatea habitus-ului psihologic s aib de suferit vreomodificare.

    Aceast condiionare strict prin factorii obiectivi nu denotnicidecum o adaptare deplin sau, mai mult, ideal la condiiile de

    via n genere, dei poate face o atare impresie. Privit dintr-unpunct de vedere extravertit, o asemenea integrare n ceea ce esteobiectiv dat pare s echivaleze cu o deplin adaptare, deoarece,conform acestui punct de vedere, nici nu exist vreun alt criteriual adaptrii. Dintr-un punct de vedere superior ns, nu se poatespune n nici un caz c ceea ce este obiectiv dat este, n orice m-prejurri nsui normalul. Condiiile obiective pot fi, ntr-un mo-ment istoric dat sau ntr-un anumit loc, anormale; iar un individconformat unor condiii anormale particip la stilul anormal al an-turajului su, dar este, mpreun cu cei din jur, ntr-o stare anor-

    mal fa de legea 'general valabil a vieii. Poate chiar prospera, nparticular, dar numai pn n momentul cnd se va duce de rp

    mpreun cu toi cei din jurul su din cauz c a pctuit mpotri- va legii generale a vieii. i el va trebui s ia parte la declin cuaceeai convingere cu care s-a conformat mai nainte situaieiobiectiv date. El este integrat, dar nu adaptat, pentru c adaptarea

    18

    TIPUL EXTRAVERTIT

    presupune mai mult dect o nscriere perfect n situaia momen-tului i n anturajul imediat. (S, ne amintim aici de Epimeteu al luiSpitteler1). Adaptarea presupune respectarea unor legi mai gene-rale dect condiiile date ntr-un anumit moment sau loc. Dar tipulextravertit normal rmne la o pur integrare.

    Pe de o parte, tipului extravertit i este proprie o normalita- 631te datorat faptului c el se acomodeaz relativ uor condiiilordate i c, prin natura sa, nu are alt pretenie dect s realizezeposibilitile obiectiv date, bunoar s mbrieze cariera careofer n momentul i n locul respectiv cele mai promitoareperspective; s produc sau s fac ceea ce au nevoie cei din jursau ceea ce se ateapt din partea lui, abinndu-se de la orice

    nnoire care nu-i e foarte la ndemn sau care ar ntrece ntru-ctva ateptrile. Pe de alt parte ns, aceast normalitate asa are drept consecin faptul c extravertitul ine cont mult

    prea puin de existena propriilor sale trebuine i necesitisubiective. i tocmai aici se afl punctul su slab, cci tipul suare o tendin att de puternic de a se ntoarce ctre exterior

    nct nu ia suficient n considerare nici mcar faptul subiectivcel mai uor perceptibil, i anume starea propriului su orga-nism, chiar i aceasta prndu-i-se o chestiune mult prea puinobiectiv, mult prea puin exterioar. Astfel, nu se mai reali-zeaz nici mcar satisfacerea unor trebuine elementare, indis-pensabile sntii fizice. n consecin, trupul sufer i sufletul- de asemenea. Nici aceast din urm mprejurare nu prea este

    luat n seam de extravertit, de regul. Dar cu att mai mult oremarc cei apropiai lui. El nsui i va da seama c i-a pier-dut echilibrul abia atunci cnd va avea parte de senzaii corpo-rale anormale.

    1 Cari Spitteler (1845-1924). scriitor elveian mult citat de Jung. (n.t.)

    19

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    13/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    632 Un fapt att de palpabil nu-1 va mai putea neglija, dar va consi-dera, firete, c e vorba de ceva concret, obiectiv, cci, conformmentalitii sale, nici nu poate fi vorba de altceva n cazul lui, dei

    n cazul altora tie foarte bine s observe iluzia. O atitLidine multprea extravertit poate fi att de lipsit de consideraie fa de su-biect nct l sacrific complet n favoarea aa-ziselor cerine obiec-tive, bunoar n favoarea extinderii ntreprinderii sub motiv cexist comenzi i c, oricum, toate posibilitile ce se ivesc trebuieexploatate.

    633 Pericolul care l amenin pe extravertit este acela de a fi cutotul absorbit de obiectiv i de a se pierde complet n acesta. Tul-

    burrile funcionale (de natur nervoas) sau tulburrile organiceefective care rezult au un rol compensator, ele obligndu-1 s serestrng asupr-i chiar fr voia sa. Dac simptomele sntfuncionale, ele pot fi, n felul lor, expresii simbolice ale situaiei

    psihologice. La un cntre, de pild, ajuns foarte repede n culmeagloriei i obligat n consecin s-i cheltuiasc energia fr msu-r, se pierde brusc, prin inhibiie nervoas, registrul nalt. La unom ajuns n foarte scurt timp, de la nceputuri mai mult dect mo-deste la o poziie social influent i plin de perspective, se insta-leaz, psihogen, toate simptomele rului de altitudine. Un brbatpe cale s se nsoare cu o femeie cam dubioas, pe care o ador io supraestimeaz nemsurat, este chinuit de spasme faringiene,fiind silit s se limiteze la dou cni de lapte pe zi, deoarece arenevoie de cte trei ceasuri ca s le ngurgiteze. El este, aadar, m-

    piedicat, n mod foarte eficient, s-i mai viziteze logodnica, ne-maiputndu-se ocupa dect de hrnirea propriului organism. Unom care nu mai are fora de munc necesar ntreprinderii saleenorm extinse prin propriul su merit, este chinuit de accese desete nervoas, n urma crora cade prad rapid unui alcoolismisteric.

    20

    TIPUL EXTRAVERTIT

    Nevroza cel mai frecvent ntlnit la tipul extravertit mi se pare 634a fi isteria. Cazul clasic de isterie se caracterizeaz ntotdeaunaprin exacerbarea relaiilor cu persoanele din jur, o alt particulari-tate tipic a sa fiind conformarea de-a dreptul mimetic la circum-stane. Trstura fundamental a persoanei isterice este tendinasa continu de a se face interesant i de a face impresie altora. Deaici deriv i proverbiala sa sugestionabilitate, istericul fiind ex-trem de expus influenei altor persoane. O inconfundabil extra- vertire se manifest i n nevoia istericului de a comunica, nevoiecare l duce uneori pn la a face confesiuni cu un coninut purfantezist i de aici provine o prim form a minciunii isterice. La

    nceput, caracterul isteric const doar dintr-o exacerbare a atitu-dinii normale, dar mai trziu apar complicaii datorate reaciilorcompensatorii venite din partea incontientului, care se opune ex-travertirii exacerbate silind energia psihic, prin tulburri organi-ce, s se introverteasc. Datorit reaciei incontientului apare oalt categorie de simptome, cu un caracter ceva mai introvertit.Printre acestea se numr, n primul rnd, o activare patologic deintens a fanteziei. Dup aceast caracterizare general a atitudiniiextravertite, ne vom putea ndrepta atenia spre descrierea modifi-crilor suferite de funciile psihologice fundamentale n cazul uneiatitudini extravertite.

    b) Atitudinea incontientului

    Poate s par ciudat c vorbesc despre o atitudine a incon- 635tientului. Dar dup cum am artat deja pe larg, neleg

    relaia dintre incontient i contient ca fiind compensatorie.Conform acestui punct de vedere, trebuie s-i revin i in-contientului, ntocmai ca i contientului, o atitudine.

    21

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    14/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    636 n paragraful precedent am pus n eviden tendina atitudiniiextravertite spre o oarecare unilateralitate, n sensul c n desf-urarea fenomenelor psihice snt lsai s predomine factorii obiec-tivi. Tipul extravertit este mereu ispitit s se sacrifice (aparent) nfavoarea obiectului, asimilndu-i subiectul obiectului. Am prezen-

    tat n detaliu consecinele unei exacerbri a atitudinii extravertite,artnd ct de nociv poate fi reprimarea factorilor subiectivi. Esteaadar de ateptat ca o compensare a atitudinii extravertitecontiente s pun accentul ndeosebi pe elementul subiectiv. Prinurmare, vom avea de cutat n incontient o tendin puternic ego-centric. i, ntr-adevr, practica medical reuete s pun n evi-den o asemenea tendin. Nu intru aici n cazuistic, o las pentruparagrafele urmtoare, n care voi ncerca s prezint atitudinea ca-racteristic a incontientului pentru fiecare tip funcional n parte.

    n acest paragraf, fiind vorba doar de compensarea unei atitudini

    extravertite generale, m voi rezuma la o caracterizare de aseme-nea general a atitudinii compensatorii a incontientului.

    637 Pentru a ntregi n mod eficace atitudinea contient extraverti-t, atitudinea incontientului trebuie s aib un anumit caracter deintroversiune. Incontientul concentreaz energia asupra elemen-tului subiectiv, adic asupra acelor trebuine i exigene care sntreprimate sau refulate printr-o atitudine contient excesiv extra-vertit. Este lesne de neles - dup cum trebuia s fi reieit i dinparagraful precedent - c o orientare dup obiect i dup ceea ceeste obiectiv dat nedreptete o serie de imbolduri, preri, dorine

    i necesiti subiective, rpindu-le energia ce le-ar reveni n modnatural. Omul nu este ns un mecanism din care s poi construila nevoie un alt mecanism, destinat altor scopuri, care s funcio-neze n cu totul alt mod, dar cu o la fel de mare precizie. Orruilpoart mereu cu sine ntreaga sa istorie i chiar ntreaga istorie aomenirii, iar factorul istoric constituie o nevoie vital fa de care

    22

    TIPUL EXTRAVERTIT

    trebuie s dm dovad de mult nelepciune. Cele trecute trebuies aib un cuvnt de spus n ceea ce este nou i trebuie s con-

    vieuiasc, ntr-un fel sau altul, cu noul. De aceea, o total asimila-re cu obiectul va avea de nfruntat protestul de minoritate repri-mat al celor ce au fost i au fiinat dintotdeauna. Din acesteconsideraii foarte generale este lesne de neles de ce preteniileincontiente ale tipului extravertit snt de un egoism de-a dreptulprimitiv i infantil. Afirmaia lui Freud c incontientul ar tidoar s doreasc este n mare msur valabil n ce privete in-contientul tipului extravertit. Conformarea la i asimilarea cu celeobiectiv date mpiedic contientizarea imboldurilor subiectiveinsuficient de intense. Aceste tendine (gnduri, dorine, afecte, tre-buine, sentimente etc.) capt, corespunztor gradului lor de re-fulare, un caracter regresiv, adic devin cu att mai infantile i maiarhaice cu ct snt mai puin luate n seam. Atitudinea contientle priveaz de toat energia de care se pot lipsi, lsndu-le-o numaipe cea care nu le mai poate fi rpit. Dar acest rest de for care nutrebuie nicidecum subestimat, constituie tocmai ceea ce se nume-te instinct originar. Instinctul nu poate fi extirpat prin msurile ar-

    bitrare ale unui singur individ, ci numai printr-o lent metamorfo-z organic desfurat de-a lungul mai multor generaii, cciinstinctul este expresia energetic a unei structuri organice date.

    Pn la urm, fiecare tendin reprimat rmne cu o considera- 638 bil cantitate de energie, energia corespunztoare forei sale in-stinctuale, pstrndu-i astfel eficacitatea, chiar dac, prin privarea

    sa parial de energie, a devenit incontient. Cu ct mai desvritextravertit este atitudinea contient, cu att mai infantil i maiarhaic este atitudinea incontient. Ceea ce caracterizeaz uneoriatitudinea incontient este un egoism brutal, depind de departeegoismul copilului i friznd infamia. Aici ntlinim, n plin floare,acele dorine incestuoase pe care le descrie Freud. E de la sine

    23

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    15/117

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    16/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    vertit, ceea ce este echivalent cu a spune c funcia superioar estecea mai contient, cea mai deplin supus controlului contient iinteniei contiente, n timp ce funciile slab difereniate snt maipuin contiente, respectiv parial incontiente i mult mai puinsubordonate liberului arbitru contient. n timp ce funcia supe-rioar exprim ntotdeauna personalitatea contient cu inteniile,

    voina i nfptuirile sale, funciile slab difereniate in de acele lu-cruri care i se ntmpl, pur i simplu, individului. Acestea nu tre-

    buie neaprat s fie lapsus linguae sau lapsus calami2 sau altfel descpri, ci pot proveni pe jumtate sau pe trei sferturi i din in-tenii, cci funciile slab difereniate snt i ele n oarecare msurcontiente. Un exemplu clasic n acest sens ofer tipul sentimentextravertit, care se bucur de relaii afective excelente cu cei dinjur, dar cruia i se poate ntmpl uneori s pronune judeci de olips de tact inegalabil. Aceste judeci provin din gndirea sa

    slab difereniat i puin contient, aflat doar parial sub controli deci insuficient raportat la obiect, gndire care-1 poate face spar n mare msur lipsit de consideraie fa de cei din jur.

    n atitudinea extravertit, funciile slab difereniate trdeazpermanent o condiionare extrem de subiectiv, pronunat ego-centric i excesiv prtinitoare, fapt care indic strtnsa lor corelarecu incontientul. Prin ele, incontientul iese constant la iveal. Nutrebuie nicidecum s ne nchipuim c incontientul st venic n-gropat sub cte i mai cte straturi suprapuse i c nu poate fi des-coperit dect printr-un fel de trudnic foraj la adncime. Incontien-

    tul se insinueaz constant n fenomenul psihic contient, chiar naa mare msur nct observatorului i este uneori greu s decidcare trsturi de caracter snt de pus pe seama personalitii contiente i care pe seama celei incontiente. Aceast dificultate inter-

    641

    2 scpri n vorbire sau scpri n scriere (n.t.)

    26

    TIPUL EXTRAVERTIT

    vine mai ales n cazul unor persoane care se exteriorizeaz cevamai abundent dect altele. Firete, depinde n mare msur i deatitudinea observatorului dac el sesizeaz de preferin caracte-rul incontient sau pe cel contient al unei personaliti. n general,un observator predispus s judece va sesiza mai degrab caracte-

    rul contient, n timp ce un observator perceptiv prin natura sa vafi influenat mai mult de caracterul incontient, pentru c judecatase intereseaz mai mult de motivaia contient a fenomenuluipsihic, n timp ce percepia nregistreaz mai curnd fenomenulpur. Dar ntruct ne folosim percepia i judecata deopotriv, sepoate lesne ntmpl ca o personalitate s ne apar i introvertit iextravertit n acelai timp, fr s tim spune mcar crei atitu-dini i aparine funcia superioar. n astfel de cazuri, numai o ana-liz temeinic a caracteristicilor funciilor ne poate ajuta s gsiminterpretarea corect. n acest scop, trebuie s vedem mai nti care

    funcie este ntru totul supus controlului contient i motivaieicontiente i care funcii au caracterul ntmpltorului i al sponta-neitii. Prima funcie este ntotdeauna mai difereniat dect ulti-mele, acestea avnd n plus caracteristici ntructva infantile i pri-mitive. Prima funcie d adesea impresia normalitii, pe cndcelelalte au ceva anormal sau patologic n ele.

    c) Particularitile funciilor psihologice fundamentale n cazul atitudinii extravertite

    GNDIREA

    Dac ntreaga atitudine este extravertit, gndirea se orien- 642teaz i ea dup obiect i dup datele obiective. O astfel de

    orientare a gndirii d natere unui caracter foarte specific.

    27

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    17/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    643 Gndirea n genere se hrnete pe de o parte din izvoare subiec-tive, n ultim instan incontiente, iar pe de alt parte din dateleobiective furnizate de percepia senzorial. Gndirea extravertitva fi determinat n mare msur de acestea din urm i mai puinde cele dinti. Judecata are nevoie ntotdeauna de o norm; pentru

    judecata extravertit, valabil i hotrtoare este, n principal, nor-ma dictat de raporturile obiective, indiferent dac se prezint subforma unui fapt obiectiv, senzorial perceptibil sau a unei ideiobiective, cci o idee obiectiv, chiar dac este acceptat subiectiv,rmne totui ceva dat sau mprumutat din exterior. De aceea, gn-direa extravertit nu trebuie neaprat s fie o gndire pur concret,empiric, ci poate fi, la fel de bine, i o gndire pur ideatic, attatimp ci ideile cu care opereaz se dovedesc a fi n mare msur

    mprumutate din exterior, adic furnizate de tradiie, educaie sauinstrucie. Trebuie s ne ntrebm, aadar, dac norma dup care

    se orienteaz judecata este furnizat din exterior sau e de originesubiectiv - acesta ar fi un prim criteriu dup care ne putem daseama dac o gndire este extravertit.

    644 Un alt criteriu este orientarea final a proceslui gndirii: trebuies ne ntrebm dac gndirea este orientat de preferin spre exte-rior sau nu. Faptul c o gndire este preocupat de obiecte concre-te nu constituie o dovad a naturii sale extravertite, cci m potocupa, n gnd, de un obiect concret fie abstrgndu-mi gndul dela el, fie concretizndu-mi-1 prin el. Dac gndirea mi este preocu-pat de lucruri concrete i deci ar putea fi considerat extravertit,

    mai rmne nc de lmurit o chestiune esenial: ce orientare vaavea gndul sau, mai precis, se va ntoarce oare gndul n des-furarea sa ulterioar la date obiective, la fapte exterioare sau laconcepte generale gata date sau nu? n gndirea practic a comer-ciantului, a tehnicianului sau a cercettorului naturii, orientareaspre obiect este evident. n ce privete gndirea filozofului ns,

    28

    TIPUL EXTRAVERTIT

    pot aprea dubii, gndirea acestuia fiind ndreptat spre idei. nacest caz, trebuie vzut, pe de o parte, dac nu cumva aceste ideisnt pure abstractizri din experiena asupra obiectelor, consti-tuind, ca atare, doar concepte colective superioare care nsumeazfapte obiective i mai trebuie vzut, pe de alt parte, dac nu cum-

    va ideile acestea (atunci cnd nu snt abstractizri evidente din ex-periena nemijlocit) snt rezultate din tradiie sau mprumutatedin mediul spiritual nconjurtor. Dac rspunsul la aceste ntre-

    bri este afirmativ, atunci ideile respective fac de asemenea partedin categoria datelor obiective, iar gndirea corespunztoare poatefi considerat tot extravertit.

    Dei nu mi-am propus s prezint natura gndirii introvertite 645aici, ci ntr-un paragraf urmtor, mi se pare totui necesar s faccteva referiri la ea de pe acum. Cci reflectnd mai ndeaproapeasupra celor deja spuse despre gndirea extravertit, se poate ajun-

    ge lesne la concluzia c m-a fi referit, de fapt, la absolut tot ce sepoate nelege prin gndire. O gndire care nu se ndreapt nicispre fapte obiective, nici spre idei generale, nu mai merit s fienumit gndire - s-ar putea spune. tiu prea bine c epocanoastr i reprezentanii ei de seam nu cunosc i nu recunoscdect tipul extravertit de gndire. Aceast situaie provine, n parte,din faptul c, de regul, toat gndirea vizibil la suprafaa lumii -sub form de tiin, filozofie sau chiar art - ori izvorte directdin obiecte, ori sfrete n idei generale. Acestea snt cele dou te-meiuri care o fac s par, dac nu chiar ntotdeauna evident,

    mcar n linii mari inteligibil i totodat, relativ valabil. n acestsens, s-ar putea spune c nu se cunoate, de fapt, dect intelectulextravertit, adic tocmai cel orientat dup datul obiectiv.

    Dar iat c exist - i ajung astfel s vorbesc despre intelectul 646introvertit - i un mod cu totul diferit de a gndi, cruia nu-iputem refuza cu uurin numele de gndire, dei nu se orienteaz

    29

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    18/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    nici dup o experien obiectiv nemijlocit, nici dup idei gene-rale de provenien obiectiv. Ajung la aceast alt mod de a gndi nfelul urmtor: cnd m ocup n gnd de un obiect concret sau de oidee general i anume n aa fel nct gndul meu revine n celedin urm la tema sa iniial, acest proces intelectual nu este uniculproces psihic ce se desfoar n mine pe moment. Fac abstraciede toate senzaiile i sentimentele care i pot face simit prezena,tulburndu-mi mai mult sau mai puin firul gndului i scot n evi-den faptul c procesul meu de gndire, pornit de la date obiecti-

    ve i tinznd spre ceva obiectiv, rmne totui ntr-o permanentrelaie cu subiectul. Relaia aceasta constituie o condiie sine quanon, o condiie fr de care nu ar putea s aib loc absolut nici unfel de proces de gndire. Chiar dac procesul meu de gndire seorienteaz ct poate de mult dup datele obiective, el rmne totuiprocesul meu, subiectiv, de gndire, care nici nu poate evita imix-

    tiunile subiectivului i nici nu se poate lipsi de ele. Orict m-astrdui s dau procesului meu de gndire o orientare n toate pri- vinele obiectiv, nu pot nltura totui procesul subiectiv paraleli nici permanenta sa conlucrare, fr s-i sting gndului meu

    nsi flacra vieii. Acest proces subiectiv paralel are tendinafireasc, evitabil doar ntr-o oarecare msur, de a subiectivizadatul obiectiv, adic de a-1 asimila subiectului. Iar dac accentulprincipal ajunge s cad pe procesul subiectiv al gndirii, atunciapare i acel alt mod de a gndi, opus tipului extravertit, care seorienteaz dup subiect i dup datele subiective i pe care-1 nu-

    mesc introvertit. Din acest alt fel de orientare ia natere o gndirecare nici nu este determinat de fapte obiective i nici nu se n-dreapt spre datul obiectiv; o gndire, aadar, care pornete de ladate subiective i se ndreapt ctre idei subiective sau ctre faptede natur de asemenea subiectiv. Nu voi mai strui aici asupraacestei gndiri, am vrut doar s-i stabilesc existena, pentru ca,

    30

    TIPUL EXTRAVERTIT

    alturndu-i procesului de gndire extravertit acest complementnecesar, s pun n lumin esena sa.

    Gndirea extravertit ia natere, aadar, prin simpul fapt c 647orientarea obiectiv capt o anumit preponderen. Acest faptnu schimb cu nimic logica gndirii, ci duce doar la acea diferen-iere ntre gnditori despre care James scria c ar fi o chestiune de

    temperament. Precum spuneam, orientarea dup obiect nu schim-b cu nimic esena funciei gndirii, dar i schimb cu att mai multaparena. Orientat fiind spre datul obiectiv, gndirea extravertiteste ca i fascinat de obiect. E ca i cum nici n-ar putea s existefr aceast orientare din exterior. Apare ca o cvazi-urmare a fap-telor exterioare sau pare s-i fi atins culmea atunci cnd reuetes-i gseasc debueul ntr-o idee general valabil. Pare perma-nent determinat de datele obiective i pare s nu-i poat trageconcluziile dect n concordan cu acestea. De aceea, face impresiac-i lipsit de independen i uneori chiar de orizont, n ciuda

    abilitii sale n domeniul limitat de graniele obiectivului.Ceea ce descriu aici nu este dect impresia exterioar pe care o 648

    face gndirea extravertit unui observator care oricum trebuie sfie situat pe o alt poziie pentru c altfel nici nu i-ar putea obser-

    va din exterior aparena. Dar situat fiind pe alt poziie, un astfelde observator i vede totui numai aparena, nu i esena; n timpce un observator aflat n nsui miezul acestei gndiri, i va sesizafoarte bine esena, dar nu i aparena. Judecind dup pura aparen-, putem nedrepti esena, dnd astfel, de cele mai multe ori, ver-

    dicte depreciative. Judecat dup esena sa, gndirea extravertitnu este cu nimic mai puin fructuoas sau mai puin creatoare de-ct gndirea introvertit, doar c ceea ce i st ei n puteri servetealtor scopuri. Aceast deosebire se face simit mai ales atuncicnd gndirea extravertit se nstpnete pe un material ce ine deo tematic specific gndirii subiectiv orientate. Aa se ntmpl,

    31

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    19/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    bunoar, atunci cnd o convingere subiectiv este explicat anali-tic fie pe baza unor fapte obiective, fie ca urmare sau consecin aunor idei obiective. Pentru contientul nostru orientat spre tiine-le naturii, deosebirea dintre cele dou moduri de gndire devine imai evident atunci cnd gndirea subiectiv orientat ncearc sintroduc n ceea ce este obiectiv dat o coeren care nu este obiec-tiv dat, sau, cu alte cuvinte, cnd ncearc s subsumeze datulobiectiv unei idei subiective. n ambele cazuri avem senzaia c seface un abuz, fapt care arat c cele dou tipuri de gndire i scotla iveal reciproc umbrele: gndirea subiectiv orientat capt apa-rena arbitrarului pur, n timp ce gndirea extravertit pare de oplatitudine i de o banalitate fr seamn. Iat de ce snt cele doupoziii ntr-o nencetat vrajb.

    649 S-ar zice c se poate pune capt cu uurin acestei dispute, de-limitnd net tematica de natur subiectiv de cea de natur obiecti-

    v. Dar, din pcate, aceast delimitare e de domeniul imposibilu-lui, dei nu puini au ncercat s o fac. i chiar dac ar fi posibil,o asemenea delimitare nu ar duce dect la un mare dezastru, datfiind c ambele orientri snt, prin natura lor, unilaterale, valabilenumai n anumite limite i tocmai de aceea au nevoie s se influ-eneze reciproc. Dac datul obiectiv aduce n prea mare msurgndirea sub influena sa, o face steril, reducnd-o la starea desimplu accesoriu al su, ea nemaifiind n stare s se elibereze nnici o privin de datul obiectiv spre a-i forma concepte abstrasedin acesta. Procesul gndirii se limiteaz atunci la o pur gndire

    despre, nu n sensul unei reflecii, ci n sensul unei pure imita-ii, care nu spune, n esen, absolut nimic nou fa de ceea ce exis-ta oricum, n mod nemijlocit i vizibil, n datul obiectiv. Un aseme-nea proces de gndire se ntoarce, firete, n mod nemijlocit napoila datul obiectiv, dar nu duce niciodat dincolo de acesta, nu ducenici mcar la vreo idee obiectiv legat de experien i invers,

    32

    TIPUL EXTRAVERTIT

    cnd o astfel de gndire are ca tem o idee obiectiv, ea nu mai e nstare s ajung la experiena singular concret i se menine me-reu ntr-o stare mai mult sau mai puin tautologic. Mentalitatearaionalist-materialist ofer exemple strlucite n acest sens.

    Cnd gndirea extravertit este prea puternic determinat de 650obiect i sucomb, ca urmare, datului obiectiv, ea se pierde com-plet - pe de o parte - n experienele singulare, producnd un mal-dr de materiale empirice nedigerate. Mulimea copleitoare deexperiene singulare, mai mult sau mai puin incoerent, produceo stare de disociere a gndirii, care cere, de regul - pe cealaltparte - o compensare psihologic. Compensarea const dintr-oidee pe ct de simpl, pe att de general, chemat s dea coerensau mcar o vag impresie de coeren ntregului ansamblu adu-nat laolalt, dar nelegat interior. Idei cum ar fi materia sauenergia snt foarte potrivite unui astfel de scop. Cnd ns gndi-rea nu depinde n primul rnd i n prea mare msur de fapte ex-terioare, ci mai degrab de o idee preluat din exterior, atuncicompensarea precaritii unui asemenea gnd se traduce ntr-o ctmai impresionant acumulare de fapte, grupate de-a dreptul prti-nitor, dup un punct de vedere relativ mrginit i steril, ceea ce fa-ce n mod sistematic ca aspecte mult mai valoroase i mai semnifi-cative ale lucrurilor s fie complet pierdute din vedere. Un procentregretabil de mare din ameitoarea bogie a aa-numitei literaturitiinifice de astzi i datoreaz existena acestei false orientri.

    TIPUL GNDIRE EXTRAVERTIT

    cum arat experiena, funciile psihologice fundamen-tale arareori au sau nu au niciodat toate aceeai for sau

    acelai grad de dezvoltare n unul i acelai individ. De regul,

    33

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    20/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    precumpnete o funcie sau alta, att ca for ct i ca dezvol-tare. Iar dac primatul ntre funciile psihologice revine gndiriisau, cu alte cuvinte, dac individul este condus n toate faptele vieii sale n principal de ctre consideraii ale gndirii, astfel nct toate aciunile sale de oarecare importan au drept mobilmotive intelectual gndite ori au, cel puin, o asemenea tendin,atunci este vorba despre un tip gndire. Un astfel de tip poate fiintrovertit sau extravertit. Ne ocupm aici mai nti de tipul gn-dire extravertit.

    652 Acesta va fi, aadar, conform definiiei, un om care se str-duiete desigur doar n msura n care este un tip pur - s-isubordoneze toate manifestrile vieii unor decizii intelectuale,orientate ntotdeauna, n ultim instan, dup ceea ce este obiec-tiv dat, adic: fie dup fapte obiective, fie dup idei general vala-bile. Nu numai n ce-1 privete pe el nsui, ci i n ce-i privete pe

    cei din jur, tipul acesta confer puterea decisiv realitii obiective,respectiv formulei sale intelectuale obiectiv orientate. Aceasta esteformula care d msura binelui i a rului, ea hotrte de frumosi de urt. E adevrat tot ce o confirm; fals - ceea ce o infirm i

    ntmpltor tot ce se petrece indiferent de ea. Cum formula aceastapare conform spiritului lumii, ea devine nsi legea universal alumii, lege care trebuie s se mplineasc totdeauna i pretutin-deni, att n individual ct i n general. Tipul gndire extravertitse subordoneaz formulei sale i toi ceilali, spre propriul lor bine,trebuie s fac la fel, cci cine nu o face - greete, contravine legii

    universale i este, deci, iraional, imoral i iresponsabil. Tipul degndire extravertit are o moral ce nu-i permite s tolereze excep-ii. Idealul su trebuie transpus n realitate cu orice pre, deoareceeste - crede el - cea mai perfect formulare a realitii obiective nsei i este, de aceea, totodat, adevrul general valabil fr decare omenirea nu ar putea fi salvat. Cci nu iubirea aproapelui

    34

    TIPUL EXTRAVERTIT

    conteaz pentru el, ci un punct de vedere mult mai nalt: cel aldreptii i adevrului. Tot ce a resimit n propria sa fire ca fiindnecorespunztor formulei constituie fie, pur i simplu, o deficientrectoare, o disfuncie ntmpltoare ce va fi eliminat cu primaocazie, fie - dac acest lucru nu reuete - ceva net patologic. Ctndse ntmpl ca din formul s fac parte, totui, i compasiunea

    fa de bolnavi, suferinzi sau anormali, atunci se iau msuri, nte-meindu-se, bunoar, instituii filantropice, spitale, nchisori, colo-nii i altele, respectiv se fac planuri i proiecte n acest sens. Dar,de regul, pentru a realiza efectiv ceva, nu e de ajuns s aperi cau-za dreptii i adevrului, ci mai e nevoie i de o efectiv iubire aaproapelui, care are de-a face ns mai mult cu sentimentele dectcu o formul intelectual. Formulri precum: trebuie s se saueste necesar s se joac un rol important. Dac formula sa e su-ficient de generoas, tipul acesta poate avea un rol extrem de util

    n viaa social ca reformator, ca acuzator public i epurator de

    contiine sau ca propagator al unor nnoiri importante. Dar cu ctformula i este mai meschin, cu att devine mai pislog, mai pe-dant, mai critic, mai convins de propria-i dreptate, mai doritor sse ncorseteze pe sine i pe alii ntr-o schem. Iat cele dou extre-me ntre care oscileaz majoritatea reprezentanilor acestui tip.

    Corespunztor naturii atitudinii sale extravertite, aciunile i 653declaraiile acestei personaliti au efecte cu att mai binefctoarei mai bine venite cu ct se exercit la o distan mai mare n exte-rior. Aspectul su cel mai pregnant pozitiv se gsete la periferia

    sferei sale de aciune. Cu ct ptrunzi mai adnc n domeniul sude autoritate, cu att mai puternic se fac simite consecinele nefas-te ale pornirilor sale tiranice. La periferie mai pulseaz nc o altfelde via, o via ce resimte adevrul formulei drept o contribuiede pre printre altele. Ptrunznd ns mai adnc n domeniul deautoritate al formulei, orice via necorespunztoare ei piere. Cei

    35

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    21/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    care gust din plin urmrile neplcute ale formulei extravertitului

    snt membrii propriei sale familii, ei fiind primii pe care i feri-

    cete, nendurtor, formula. Dar cel mai mult are de ptimit de pe

    urma formulei sale nsui subiectul i iat c ajungem astfel la cea-

    lalt fa a psihologiei acestui tip.

    654 Dat fiind c nu exist i nici nu va exista vreodat o formul in-

    telectual care s poat ngloba i exprima n mod adecvat toat

    bogia vieii i a posibilitilor sale, se ajunge la inhibarea, respec-

    tiv eliminarea multor forme de via importante i multor preocu-

    pri eseniale vieii. La acest tip, vor fi supuse refulrii n primul

    rnd acele formule de via care in de sentiment, bunoar preo-

    cuprile estetice, gustul, simul artistic, cultivarea prieteniei i aa

    mai departe. Formulele iraionale, precum experienele religioase,

    pasiunile i altele asemenea snt de cele mai multe ori sugrumate

    nc n fae, rmnnd total incontiente. Aceste forme de via, ex-

    trem de importante uneori, duc o existen mereu ameninat, nmare parte incontient. Cu toate c exist oameni de excepie care

    i pot jertfi ntreaga via unei formule anumite, cei mai muli nu

    snt n stare totui s triasc vreme ndelungat ntr-un asemenea

    exclusivism. Mai devreme sau mai trziu - n funcie de situaia

    exterioar i structura interioar a fiecruia - formele de via re-

    fulate de atitudinea intelectual se fac simite indirect, tulburnd

    conduita contient. Dac aceste tulburri depesc un anumit

    nivel, se vorbete despre o nevroz. Totui, n majoritatea cazu-

    rilor nu se ajunge att de departe, individul ngduindu-i, instinc-

    tiv, anumite atenuri preventive ale formulei, deghizate, firete, ntr-un vemnt raional adecvat. Se deschide astfel o supap de

    siguran.

    Ca urmare a faptului c snt relativ sau total incontiente, ten-

    dinele i funciile excluse de ctre atitudinea contient rmn

    ntr-o stare relativ nedezvoltat. Ele rmn n inferioritate fa de

    36

    655

    TIPUL EXTRAVERTIT

    funcia contient. n msura n care snt incontiente, rmn con-

    topite cu celelalte coninuturi ale incontientului i capt astfel un

    caracter de bizarerie. n msura n care snt contiente, joac un rol

    secundar, dei au o vdit nsemntate pentru tabloul psihologic

    general. n primul rnd sentimentele snt afectate de inhibiia pro-

    venit din contient pentru c ele, contrazicnd cel mai flagrant o

    formul intelectual rigid, se cer cel mai puternic refulate. Nici o

    funcie psihic nu poate fi ns complet eliminat, ci doar n cel

    mai nalt grad denaturat. n msura n care se las subordonate i

    n mod arbitrar modelate, sentimentele vor trebui s sprijine atitu-

    dinea contient intelectual i s se adapteze inteniilor acesteia.

    Dar acest lucru nu este posibil dect pn la un anumit punct; o

    parte din sentimente rmn recalcitrante i trebuie deci refulate.

    Dac refularea reuete, ele dispar din contient i desfoar apoi,

    sub pragul contientei, o activitate potrivnic inteniilor contien-

    te, activitate care ajunge uneori s aib efecte a cror provenienconstituie o adevrat enigm pentru individ. Aa, de pild, un

    altruism contient, adesea ieit din comun, este zdrnicit de un

    egoism secret, ascuns chiar i individului nsui, egoism care pune

    pecetea interesului personal pe aciuni de fapt dezinteresate. In-

    tenii etice curate pot aduce individul n situaii critice, l pot face

    s aib mai mult dect aparena c decisive pentru el ar fi cu totul

    alte motive dect cele etice. Exist salvatori voluntari sau pzitori

    de moravuri care, la un moment dat, par s aib ei nii nevoie s

    fie salvai sau se dovedesc a fi compromii. Intenia lor de a-i salva

    pe alii i determin adesea s foloseasc mijloace numai bune sprovoace exact ceea ce era de evitat. Exist idealiti extravertii

    care in att de mult la realizarea idealului lor de salvare a omenirii

    inct nu se dau n lturi s recurg - tocmai ei - la minciun sau la

    alte mijloace necinstite. Exist, n tiin, destule triste exemple de

    cercettori merituoi care, profund convini de adevrul universal

    37

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    22/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    valabil al propriei lor formule, au falsificat dovezi spre a le aduce n sprijinul idealului lor. i asta potrivit formulei: scopul scuzmijloacele. Numai o funcie sentiment de calitate inferioar, carelucreaz netiut n incontient, ducnd n ispit, poate produceasemenea rtciri la oameni de cea mai bun calitate n rest.

    6% Calitatea inferioar a sentimentelor se mai exteriorizeaz i n

    alt mod la acest tip. Atitudinea contient este, potrivit formuleistrict legate de obiect care predomin, mai mult sau mai puin im-personal, adesea n aa msur nct interesul fa de persoanauman are n mod serios de suferit. Dac atitudinea contienteste extrem, atunci orice consideraie fa de persoana umandispare, chiar i cea fa de propria persoan. Propria sntate esteneglijat, poziia social ajunge n declin, propriei familii i sntadesea violate cele mai vitale interese, i snt aduse prejudicii mo-rale, financiare i fizice - totul n numele idealului. Interesulpentru persoana altora lipsete n general, fiind exceptai doar ceice snt, din ntmplare, promotori ai aceleiai formule. De aceea,nu arareori se deovedete c n timp ce o lume ntreag rsun defaima umanitarismului su, membrii familiei - proprii copii, bun-oar - nu cunosc un asemenea tat dect sub aspectul unui cumplittiran. i nu n ciuda, ci tocmai datorit caracterului foarte imperso-nal al atitudinii contiente, sentimentele snt - incontient - de oextrem susceptibilitate de ordin personal, genernd anumite pre-

    judeci ascunse, n spe o anumit predispoziie spre a interpretao opoziie obiectiv fa de formul, de pild, drept o rea-voin

    personal sau spre a face mereu supoziii negative n ce privetecalitile altora pentru a le diminua preventiv fora argumentelor firete, ntru menajarea propriei susceptibiliti. Datorit suscep-tibilitii incontiente, tonul vocii devine foarte frecvent tios,aspru, agresiv. Se fac auzite foarte des insinuri. Sentimentele auun caracter retroactiv i retrograd, pe msura calitii inferioare a

    38

    TIPUL EXTRAVERTIT

    funciei. Exist, de aceea, o pronunat predispoziie pentru resen-timent. Orict de generos s-ar sacrifica individul pe sine spre a-iatinge scopul intelectual, sentimentele i rmn totui meschin sus-picioase, sumbre, conservatoare. Tot ce e nou, tot ce nu e deja con-inut n formul va fi privit printr-un vl des de ur incontient i

    judecat n consecin. S-a ntmplat pe la jumtatea veacului trecut

    ca un medic bine cunoscut ca mare filantrop s-i amenine asis-tentul cu concedierea pe motiv c acesta folosise un termometru;or formula suna aa: febra se recunoate dup puls. Exist, dupcum se tie, o mulime de cazuri de acest fel.

    Cu ct snt mai puternic refulate, cu att sentimentele exercit o 657influen mai proast i mai ascuns asupra gndirii, gndire carepoate fi, n rest, ntr-o stare ireproabil. Poziia intelectual care,

    n numele realei sale valori, i-ar putea permite s pretind o recu-noatere universal, sufer, sub influena susceptibilitii incon-tiente n ce privete propria persoan, o transformare caracteris-tic: devine dogmatic-rigid. Asupra ei se transfer afirmarea desine a personalitii. Adevrul nu mai este lsat s acioneze nmod firesc, ci este tratat, ca urmare a identificrii subiectului cu el,ca o ppuic sensibil pe care un critic fioros a fcut-o s sufere.Criticul va fi desfiinat, chiar cu atacuri la persoan, dac se poate,i la o adic nici cel mai urt argument nu va fi considerat nedemnde a fi folosit. Adevrul trebuie impus public neaprat - pn cndpublicul ncepe s priceap c, n mod vdit, nu este vorba att deadevr, ct de persoana celui ce-1 susine.

    Dogmatismul poziiei intelectuale sufer uneori i alte trans- 658formri caracteristice datorate imixtiunii incontiente a senti-mentelor personale din incontient, transformri ntemeiate maipuin pe sentiment sensu strictori, ct mai degrab pe amesteculaltor factori incontieni, care snt contopii n incontient cusentimentul refulat. Dei tocmai raiunea este cea care arat c o

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    23/117

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    24/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

    snt ntotdeauna fcute n sensul semnificaiei obiective a expe-

    rienei. De aceea, nu numai c rmne sub influena datului

    obiectiv care o orienteaz, ci rmne chiar tributar experienei

    singulare, despre care nu afirm nimic n plus fa de ceea ce

    era deja coninut n ea. O astfel de gndire se poate lesne obser-

    va la acei oameni care niciodat nu pierd ocazia s puncteze o

    impresie sau o experien printr-o remarc raional i, fr n-

    doial, perfect adevrat, care ns nu iese cu nimic din perime-

    trul dat al experienei. O astfel de remarc spune n fond doar:

    Aha, am neles. Asta o tiu i eu. i cu asta s-a terminat. O

    asemenea judecat nseamn cel mult c experiena a fost nca-

    drat ntr-o anumit corelaie obiectiv, fiind ns de la bun n-

    ceput clar c acolo se i ncadra.

    66i Dac n contient primeaz, ntr-un grad i mai mare, o alt

    funcie dect gndirea, atunci aceasta capt, n msura n care

    mai e n genere contient i n msura n care nu e direct de-

    pendent de funcia predominant, un caracter negativ. n msu-

    ra n care gndirea este subordonat funciei predominante, ea

    poate, firete, s par pozitiv, dar cercetnd-o mai ndeaproape

    se poate lesne dovedi c ea ine doar isonul funciei predomi-

    nante, susinnd-o pe aceasta cu argumente aflate adesea ntr-o

    flagrant contradicie cu principiile logicii proprii gndirii. Gn-

    direa aceasta iese deci din domeniul consideraiilor noastre de

    fa. Ne ocupm mai degrab de caracteristicile acelei gndiri

    care nu poate fi subordonat primatului altei funcii, rmnnd

    credincioas propriilor sale principii. Observarea i cercetareaacestei gndiri este, de altfel, dificil, deoarece, n cazurile con-

    crete, ea este ntotdeauna mai mult sau mai puin refulat de

    ctre atitudinea contientului. De aceea, n majoritatea cazurilor,

    ea trebuie scoas la iveal tocmai din culisele contientului,

    dac nu cumva se ntmpl s ias singur la suprafa ntr-un

    moment de neatenie. De cele mai multe ori trebuie s-o ade-

    meneti cu ntrebarea: Dar, de fapt, ce gndeti dumneata, n

    sinea dumitale, la urma urmelor, despre asta?. Sau trebuie

    chiar s recurgi la un iretlic, formulnd ntrebarea cam aa:

    Dar ce crezi c gndesc eu despre asta?. Formularea aceasta

    trebuie aleas n special atunci cnd gndirea este de fapt incon-

    tient i deci proiectat.3 Gndirea astfel ademenit la suprafaa

    contientului are anumite nsuiri caracteristice din pricina c-

    rora o i numesc negativ. Cel mai pregnant semn distinctiv al

    habitus-ului su este vorba: dar asta nu-i dect.... Goethe a

    personificat aceast gndire n figura lui Mefisto. Ea are, nainte

    de toate, tendina s reduc obiectul judecii sale la o banali-

    tate, despuindu-1 de nsemntatea sa intrinsec, de sine stttoa-

    re. i o face nfind obiectul judecii ca depinznd de un alt

    obiect banal. Dac ntre doi oameni se ivete un conflict de

    natur, dup toate aparenele, obiectiv, gndirea negativ zice:

    Cherchez la femme4. Dac cineva susine sau propovduiete

    ceva, gndirea negativ, n loc s se intereseze de nsemntatea

    acelui lucru, ntreab: Dar ce ctig el la afacerea asta?.

    Vorba atribuit lui Moleschott: Der Mensch ist was er iSt5,

    ine tot de acest capitol, ca i multe alte maxime i puncte de

    vedere pe care nu mai e nevoie s le citez aici ntocmai.

    Distructivitatea acestei gndiri, precum i utilitatea limitat 662

    de care d dovad, nu mai necesit, desigur, lmuriri supli-

    mentare. Exist ns i o alt form de gndire negativ pe care,

    3 Proiecie nseamn transferul uni coninut subiectiv n obiect. Pentru definiiaproieciei, vezi capitolul Definiii, articolul Proiecie, (n.t.)4 Cutai femeia (n francez, n.t.)

    Der Mensch ist was er ist nseamn Omul este ceea ce este. Der MenschKt was er ifit nseamn Omul este ceea ce mnnc (n grman, n.t.)

    42 43

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    25/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

    la prima vedere, abia dac o poi recunoate ca atare, i aceastaeste gndirea teozofic, ce se rspndete astzi rapid n toateprile lumii, probabil ca reacie la materialismul raionalist alepocii imediat premergtoare. Aparent, gndirea teozofic nueste nicidecum reductiv, ea nlnd totul la rangul de ideitranscendente i atotcuprinztoare. Un vis, bunoar, nu mai

    este un simplu vis, ci o trire n alt plan. Existena deocam-dat inexplicabil a telepatiei se explic foarte simplu prinvibraii care trec de la un om la altul. O tulburare nervoasobinuit se explic foarte simplu prin faptul c s-a ciocnit cevade corpul astral. Anumite caracteristici antropologice ale lo-cuitorilor de pe coasta Atlanticului se explic uor prin scufun-darea Atlantidei i aa mai departe. E suficient s deschizi ocarte de teozofie ca s afli cu stupoare c totul este deja explicati c tiina spiritului n-a lsat absolut nici o enigm nedez-legat. Modalitatea aceasta de gndire este n fond la fel de ne-gativ ca i gndirea raionalist-materialist. Cnd aceasta dinurm vede n psihologie transformri chimice ale celulelor gan-glionare sau extensia i contracia dendritelor celulare sau cinetie ce secreie intern, ea este exact la fel de superstiioas cateozofia. Singura deosebire este c materialismul acesta reducetotul la fiziologie, tiin familiar nou, pe cnd teozofia rapor-teaz totul la concepte de metafizic indian. S reduci visul laun stomac prea plin nu nseamn s-1 explici, iar s explici tele-patia printr-o vibraie nseamn la fel de puin. Cci ce este n

    fond o vibraie? Ambele moduri de a explica lucrurile snt nunumai lipsite de for, ci snt chiar nocive, deoarece, deturnndinteresul printr-un simulacru de explicaie de la faptul n sine icanalizndu-1 n primul caz ctre stomac, iar n al doilea ctrenite vibraii imaginare, mpiedic o cercetare serioas a proble-mei. Ambele moduri de a gndi snt sterile i sterilizante. Carac-

    terul negativ al acestei gndiri provine din faptul c este nespusde simplist, adic srac n energie productiv i creatoare. E ogndire-satelit a altor funcii psihice.

    SENTIMENTUL

    Sentimentul6, n atitudine extravertit, se orienteaz dup 663datul obiectiv, obiectul fiind, n acest caz, ceea ce determin

    cu necesitate modul de a simi. Sentimentul se afl ntr-operfect concordan cu valorile obiective. Cel ce nu cunoatesentimentele dect ca stri subiective, nu va nelege prea lesnenatura sentimentului extravertit, cci sentimentul extravertit seelibereaz ct poate de factorul subiectiv, subordonndu-se total,

    n schimb, influenei obiectului. Iar dac se dovedete a fitotui, dup toate aparenele, independent de calitile obiectu-lui concret, rmne negreit tributar valorilor tradiionale saualtor valori general valabile. M pot simi ndemnat s folosescpredicatul frumos sau bun, nu pentru c gsesc obiectulfrumos sau bun conform sentimentelor mele subiective, cipentru c aa se cuvine, aa se cuvine ntruct o judecat contrarar jigni, ntr-un fel sau altul, sentimentele generale. n cazulunei atari judeci de convenien a sentimentului nu este vorba

    ns nicidecum de o simulare i cu att mai puin de o min-ciun, ci de un act de integrare. Aa, bunoar, un tablou poate

    fi declarat frumos deoarece, n general, un tablou atrnat pe

    Das Fiihlen se refer la sentiment ca funcie, iar das Gefiihl la anumite senti-mente, produse ale funciei sentiment. Distincia rezult de cele mai multe ori dincontext, unde apare de regul die Gefiihte (se?itimentele), la plural. Ca adjectiv,s-a folosit, conform limbajului curent, afectiv (de exemplu n das Gefuhlsurteil-judecata afectivii), dei la Jung sentimentul este un afect difereniat, (n.t.)

    44 45

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    26/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR

    peretele unui salon i semnat de un pictor cunoscut este presu-pus a fi frumos sau deoarece predicatul urt ar putea mhnifamilia fericitului posesor sau deoarece musafirul are intenia screeze o atmosfer afectiv plcut i pentru asta e neaprat ne-cesar ca totul s inspire sentimente plcute. Sentimentele deacest fel se orienteaz dup norma unor determinani obiectivii snt, ca atare, autentice, constituind ntreaga funcie sentiment

    vizibil. Exact ca gndirea extravertit, care se debaraseaz ctpoate de mult de influenele subiective, sentimentul extravertitare de asemenea de trecut printr-un anumit proces de dife-reniere spre a se purifica de orice ingredient subiectiv. Valoriz-rile rezultate din actele sentimentului corespund fie nemijlocit

    valorilor obiective, fie, cel puin, anumitor norme valorice tradi-ionale i general rspndite.

    6M Acest mod de a simi este cel cruia i se datoreaz, n mare

    parte, faptul c att de muli oameni merg la teatru sau la concertsau la biseric i c o fac cu sentimente pozitive, perfect corespun-ztoare. Tot lui i se datoreaz i moda i nc ceva, mult maipreios: sprijinul pozitiv acordat de mult lume unor instituii so-ciale, filantropice sau culturale. n asemenea lucruri, sentimentulextravertit se dovedete a fi un factor creator. Fr acest sentiment,o frumoas i armonioas via de societate, bunoar, ar fi de ne-conceput, n aceste privine, sentimentul extravertit constituie ofor ce acioneaz la fel de raional i are efecte la fel de binef-ctoare ca gndirea extravertit. Efectele sale salutare se pierd ns

    de ndat ce obiectul capt o influen exagerat. Cci n acestcaz, sentimentul, mult prea extravertit, atrage mult prea multpersonalitatea n obiect, astfel nct obiectul asimileaz persoana,pierzndu-se, n consecin, acel caracter personal al sentimentuluicare constituie principalul su farmec. Sentimentele devin astfelreci, lucide, obiective i neconvingtoare. Trdeaz o intenie

    TIPUL EXTRAVERTIT

    ascuns sau, n orice caz, trezesc o asemenea bnuial observato-rului neprevenit. Nu mai fac acea impresie plcut i nviortoarecare nsoete orice sentiment autentic, ci aduc a poz sau aprefctorie, chiar dac intenia egocentric este, probabil, totalnecunoscut nc. Un asemenea sentiment, exagerat extravertit,satisface, ce-i drept, toate ateptrile de natur estetic, dar nu mai

    vorbete inimilor, ci poate doar simurilor sau - mai ru - poatedoar intelectului. Poate, ce-i drept, s fac fa ntr-un mod foarteestetic unei situaii, dar se limiteaz la att, fr s aib vreun altefect. Devine steril. Dac acest proces continu, se instaleaztreptat o disociere uimitor de contradictorie a sentimentului: el se

    nstpnete, cu valorizrile sale caracteristice, pe toate obiectelece-i ies n cale, stabilind astfel nenumrate relaii care se contrazicreciproc n mod flagrant. Cum asemenea lucruri nu ar fi n nici uncaz posibile n prezena unui subiect ct de ct accentuat, pn iultimele rmie ale unei poziii realmente personale snt repri-mate. Subiectul este n aa msur absorbit de procesele singulareale sentimentului, nct observatorul capt impresia c nu mai are

    n fa nici un subiect al sentimentului, ci doar un pur proces allui. Sentimentul ajuns n aceast stare este complet privat decldura sa uman originar i face o impresie de poz, de capriciu,de neseriozitate i, n cazuri mai grave, de sindrom isteric.

    TIPUL SENTIMENT EXTRAVERTIT

    Tntruct sentimentele snt, indiscutabil, n mod mai vdit carac- 665-i-teristice psihologiei feminine dect gndirea, cele mai pureforme ale tipului sentiment se ntlnesc la sexul feminin. Dacsentimentul extravertit deine ntietatea, vorbim de tipul senti-ment extravertit. Exemplele care mi vin n minte pentru acest

    46 47

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    27/117

    DESCRIEREA GENERALA A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

    tip snt aproape fr excepie femei. Femeile de felul acesta audrept fir conductor n via sentimentele lor. Sentimentul lor adevenit prin educaie o funcie perfect integrat, supus con-trolului contient. n cazurile care nu snt extreme, sentimenteleau un caracter personal, chiar dac subiectivul a fost deja nmare msur reprimat. De aceea, personalitatea apare ca fiind

    perfect integrat raporturilor obiective. Sentimentele corespundsituaiilor obiective i valorilor general valabile. La o femeie,acest lucru nu se vede nicieri mai limpede dect n persoanaaa-numitului ales al inimii sale. Este ales omul potrivit i

    n nici un caz vreun altul i el este potrivit nu pentru c aravea ceva de spus fiinei subiective a femeii - despre asta, deobicei, ea nu tie absolut nimic -, ci pentru c el corespundeperfect ca poziie, vrst, posibiliti materiale, rang social irespectabilitate a familiei, tuturor exigenelor raionale. Oasemenea formulare ar putea fi lesne respins, firete, ca fiindironic i depreciativ, dac nu a fi pe deplin convins c senti-mentul iubirii corespunde perfect, n cazul acestei femei, alegeriisale. E autentic, nu e contrafcut raional. Exist nenumratecstorii raionale de acest fel i ele nu snt nici pe departecele mai proaste. Femeile de acest tip snt bune tovare de via pentru soii lor i bune mame, atta timp ct constituiapsihic a soului sau a copilului este cea consfinit de obiceiullocului. Nu poi avea sentimente corecte dect dac nimic nu vine s i le tulbure. i nimic nu tulbur mai ru sentimentul

    dect gndirea. De aceea, e lesne de neles c, la acest tip, gn-direa este ct se poate de refulat. i totui, n nici un caz nutrebuie s afirmm c o asemenea femeie nu ar gndi deloc:dimpotriv, ea gndete, probabil, foarte mult i foarte inteli-gent, doar c la ea, gndirea nu este niciodat sui generis, cinumai o anex epimeteic a sentimentului. Ceeea ce nu poate

    simi, nu poate nici gndi n mod contient. Dar nu pot s gn-desc ceea ce nu simt! mi-a declarat odat, pe un ton foarteindignat o pacient. Att ct i-o permit sentimentele, ea poategndi foarte bine, dar orice raionament, orict de logic, este dincapul locului respins dac duce la concluzii ce contravin senti-mentelor. Asemenea lucruri snt, pur i simplu, de negndit. i

    astfel, tot ceea ce, potrivit unei valorizri obiective, este bun - epreuit sau iubit; toate celelalte par pur i simplu inexistente n

    viaa ei. Aceast imagine se schimb ns de ndat ce nsemntatea 666

    obiectului atinge un grad i mai nalt. Dup cum am artat dejamai sus, rezult atunci o asemenea asimilare a subiectului cuobiectul, nct subiectul sentimentului dispare mai mult sau maipuin. Sentimentul i pierde caracterul personal, devine sentiment n sine i capei impresia c personalitatea se dizolv complet nsentimentele momentului. Dar cum n via se perind necontenitsituaii schimbtoare, care declaneaz tonaliti afective diferitesau chiar contradictorii, personalitatea se descompune n tot atteasentimente diferite. Ba eti una, ba eti alta - n aparen, cci nrealitate o asemenea demultiplicare a personalitii e de domeniulimposibilului. Baza eu-lui rmne totui mereu identic siei iintr, ca atare, ntr-o vdit opoziie cu strile afective schimb-toare. Ca urmare, observatorul nu mai resimte sentimentul afiatca pe o expresie a simmintelor persoanei, ci l resimte, maidegrab, ca pe o alterare a eu-lui ei, ca pe un capriciu, aadar.

    Dup gradul disocierii dintre eu i starea afectiv a momentului,se ivesc mai multe sau mai puine semne ale dezbinrii cu sine,ceea ce nseamn c atitudinea iniial compensatorie a incontien-tului se transform ntr-o opoziie manifest. La nceput, aceastopoziie se manifest sub forma unei exteriorizri afective exacer- bate, de pild prin predicate afective proferate insistent i zgo-

    48 49

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    28/117

    DESCRIEREA GENERALA A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    29/117

    DESCRIEREA GENERALA A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

    669 Principala form de nevroz a acestui tip este isteria cu lu-mea sa caracteristic de imagini incontiente infantil-sexuale.

    REZUMATUL TIPURILOR RAIONALE

    670

    Cele dou tipuri precedente le numesc tipuri raionale sau

    judicative, deoarece se caracterizeaz prin primatul unorfuncii raional judicative. O not comun ambelor tipuri este c

    viaa lor se supune, n mare msur, judecii raionale. Trebuietotui s inem seama dac vorbim despre ele de pe poziiilepsihologiei subiective a individului sau de pe poziiile unui ob-servator care percepe i judec din exterior. Un asemenea obser- vator poate ajunge lesne la o concluzie contrar, n special dacsesizeaz intuitiv doar fapticul i judec n consecin. Cci

    viaa acestui tip nu este niciodat dependent, n totalitatea sa,

    exclusiv de judecata raional, ci, ntr-o msur aproape la felde mare, i de iraionalitatea incontient. Iar dac urmrim ex-clusiv fapticul, fr s acordm vreo importan economieiinterne a contientului individului, se poate lesne ntmpla sfim n mai mare msur impresionai de anumite manifestriincontiente ale individului, iraionale i arbitrare, dect deinteniile i motivaiile sale contiente, dictate de raiune. mi n-temeiez, de aceea, judecata pe ceea ce resimte individul ca fiindpsihologia sa contient. Recunosc ns c o asemenea psiholo-gie ar putea fi neleas i prezentat i complet invers. Sntconvins chiar c eu nsumi, dac a avea o alt psihologie indi- vidual, a descrie tipurile raionale, privindu-le dinspre incon-tient, complet invers, ca fiind iraionale. Aceast situaie facefoarte dificil, ntr-un mod ce nu trebuie subapreciat, prezenta-rea i nelegerea fenomenelor psihologice, sporind nemsurat

    posibilitatea unor nenelegeri. Discuiile care rezult din aseme-nea nenelegeri snt lipsite de orice perspective, cci inter-locutorii nu vorbesc aceeai limb. Asemenea experiene auconstituit pentru mine un motiv n plus pentru a m ntemeia

    n aceast expunere pe psihologia subiectiv contient a indivi-dului, deoarece astfel avem cel puin un punct de pornire bine

    determinat, obiectiv, care ne-ar lipsi cu totul dac am vrea s ntemeiem o legitate psihologic pe incontient. Cci n acestcaz nu ar mai fi posibil nici o comunicare cu obiectul, acestatiind mai multe despre orice altceva dect despre propriul suincontient. Judecata ar fi lsat atunci exclusiv n seama obser-

    vatorului, a subiectului - prilej sigur pentru ca acesta s se nte-meieze pe propria sa psihologie, atribuindu-i-o celui observat. Aa se ntmpla, dup prerea mea, att n psihologia freudianct i n cea adlerian. Individul este complet expus, n felulacesta, bunului plac al observatorului care l judec. Acest lucru

    nu se poate ntmpla ns dac este luat drept baz psihologiacontient a celui observat. n acest caz, el este cel competentcci numai el singur i cunoate motivaiile contiente.

    Raionalitatea conduitei contiente a acestor dou tipuri presu- 67ipune o excludere contient a ntmpltorului nesupus legilorraiunii. Judecata raional reprezint, n aceast psihologie, ofor care impune sau mcar ncearc s impun dezordonatului i

    ntmpltorului evenimentelor reale anumite forme. Se face, astfel,pe de o parte, o anumit selecie a posibilitilor ce apar n via,fiind acceptate contient numai cele conforme raiunii, iar pe dealt parte, acelor funcii psihice care servesc percepiei fapticului lise ngrdete substanial autonomia i influena. Aceast ngrdirea senzaiei i a intuiiei nu este, firete, una absolut. Aceste funciiexist i aici ca pretutindeni, doar c i supun rezultatele uneiselecii fcute de judecata raional. Fora absolut a senzaiei,

    52 53

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    30/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

    bunoar, nu constituie un factor hotrtor n motivarea aciunii,hotrtoare fiind doar judecata.

    672 Funcii le percep tive mp rtesc, aadar, ntr-un an um e sens,soarta sentimentului din cazul primului tip i pe cea a gndirii dincazul al doilea. Ele snt relativ refulate i, ca atare, ntr-o stare slabdifereniat. n aceast situaie, incontientul ambelor noastre ti-

    puri capt o not caracteristic: ceea ce fac oamenii n modcontient i intenionat este dictat de raiune (de propria lorraiune!); ceeea ce li se ntmpl ns corespunde naturii unorsenzaii infantil-primitive, pe de o parte, i pe de alt parte, unorintuiii de acelai fel. Voi ncerca s explic ce se nelege prin acestenoiuni n paragrafele urmtoare. n orice caz, ceea ce li se ntm-pl acestor tipuri este iraional (firete din punctul lor de vedere!).Iar cum exist foarte muli oameni care triesc mai mult din ceeace li se ntmpl i mai puin din ceea ce fac conform unor inteniiraionale, se poate lesne ntmpl ca un asemenea om s declare,

    dup o judicioas analiz, c ambele noastre tipuri snt iraionale.Trebuie s le concedem ns c nu arareori incontientul unui omface o impresie mult mai puternic dect contientul lui i c fap-tele lui cntresc adesea substanial mai greu dect motivai i le saleraionale.

    673 Raionalita tea amb elor tipu ri este obiectiv orientat, depe nden -t de datul obiectiv. Raionalitatea lor concord cu ceea ce e una-nim acceptat drept raional. Subiectiv, ei nu accept drept raionalnimic altceva dect ceea ce este n general considerat raional. Dar

    chiar i raiunea este n bun parte subiectiv i individual. ncazul nostru, aceast parte este refulat i anume cu att mai multcu ct mai mare este importana acordat obiectului. De aceea, su- biectul i raiunea subiectiv snt mereu ameninate de refulare, iaratunci cnd i sucomb, cad sub dominaia incontientului, careare, n acest caz, particulariti foarte dezagreabile. Despre gndi-

    rea sa am vorbit deja. Fi i se mai adaug, pe de o parte, senzaiiprimitive, care se manifest ca obsesii senzoriale, de pild sub for-ma unei senzualiti anormale, obsesive, ce poate lua toate formelecu putin i, pe de alt parte, intuii i primitive, care pot deveni unadevrat chin pentru cel afectat de ele i pentru cei din jurul lui. Eliscodete dup tot ce e mai dezagreabil i mai penibil, bnuiete

    de tot ce e respingtor, urt sau ru i n asemenea cazuri este vorba, de obicei, de jumti de adevruri, cum nu se poate maipotrivite s produc nenelegeri dintre cele mai nveninate. In-fluena puternic a coninuturilor incontiente aflate n opoziieduce, n mod necesar, la o frecvent nclcare a regulilor raionalecontiente, adic la o surprinztoare dependen de evenimentele

    ntmpltoare, care ajung s exercite, fie datorit forei senzaiilorprovocate, fie datorit importanei ce li se acord incontient, oinfluen de-a dreptul coercitiv.

    SENZAIA

    In atitudinea extravertit, senzaia7 este determinat cu prec- 674dere de obiect. Ca percepie senzorial, senzaia depinde,

    firete, de obiect. Dar e la fel de firesc s depind i de subiect ide aceea exist i o senzaie subiectiv, extrem de diferit prinnatura sa de senzaia obiectiv. n atitudinea extravertit, compo-nenta subiectiv a senzaiei, n msura n care se pune problema

    utilizrii sale contiente, este inhibat sau refulat. Tot aa se ntmpl i atunci cnd gndirea sau sentimentul dein ntietatea:

    In cele ce urmeaz, snt traduse prin si'nzti[ie att das Empfinden, care serefer la funcia senzaie, ct i die Ewpfimiung, care se refer la o anumit sen-^ i deoarece distincia rezult din context, die Ewfindungen (senzaiile) ap-

    de regul, la plural, (n.t.)

    54 55

    DESCRIEREA GENERALA A TIPURILORTIPUL EXTRAVERTIT

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    31/117

    DESCRIEREA GENERALA A TIPURILOR

    senzaia, ca funcie iraional, este relativ refulat, adic funcio-neaz contient numai n msura n care atitudinea contient

    judicativ las percepiile ntmpltoare s devin coninuturi alecontientului sau, cu alte cuvinte, le realizeaz. Funcia senzoria-l este, sensu strictori, absolut prin natura sa cci toate snt,

    bunoar, vzute sau auzite n msura n care e fiziologic posi-

    bil, dar nu toate ating acea valoare de prag pe care o percepietrebuie s o aib spre a fi i aperceput. Situaia se schimb nsdac ntietatea nu e deinut de vreo alt funcie, ci tocmai defuncia senzaie. n acest caz, din senzaiile corespunztoareobiectului nu se exclude i nu se refuleaz nimic (cu excepiacomponentei subiective, aa cum am mai spus). Senzaia estedeterminat n mod preferenial de obiect, iar obiectele caredeclaneaz cele mai puternice senzaii joac un rol decisiv npsihologia individului. Apare astfel o dependenpronunat senzo-rial

    de obiect. De aceea, senzaia este o funcie vital, funciadotat cu cel mai puternic impuls vital. ntruct declaneaz sen-zaii, obiectele snt acceptate i, totodat, n msura n care e ngenere posibil pe calea senzaiilor, ele snt complet nregistrate ncontient, indiferent dac ele convin sau nu convin judeciiraionale. Criteriul valoric este dat exclusiv de intensitatea senza-iilor provocate de proprietile obiectelor. Ca urmare, n msura

    n care declaneaz vreo senzaie, toate procesele obiective ajung n contient. Dar, n atitudinea extravertit, numai obiectele saufenomenele senzorial perceptibile concrete pot provoca senzaii

    i, mai precis, exclusiv acelea care pretutindeni i n toate timpu-rile ar fi resimite de ctre oricine drept concrete. De aceea, indi- vidul este orientat dup realitatea faptic pur senzorial cea maievident. Funciile judicative rmn n inferioritate fa de fapteleconcrete ale senzaiei i au, de aceea, toate caracteristicile funciilor slab difereniate, bunoar o anumit negativitate cu trsturi

    56

    infantil-arhaice. Dar cel mai puternic afectat de refulare este,firete, funcia complementar senzaiei, i anume percepia in-contient, intuiia.

    TIPUL SENZAIE EXTRAVERTIT

    Nu exist nici un alt tip uman care s poat egala n realism 675tipul senzaie extravertit. Acest tip are un sim al realitii

    faptice obiective extrem de dezvoltat. n tot cursul vieii saleacumuleaz triri reale ale obiectului concret, dar, cu ct maipronunat i este tipul, cu att mai puin face uz de experienasa. n unele cazuri, tririle sale nici nu se tansform n ceva cares merite numele de experien. Senzaiile i servesc cel multca fir cluzitor spre noi senzaii i absolut tot ce apare nou nsfera sa de interes vine pe calea senzaiei i trebuie s serveasc

    scopurilor acesteia. ntruct exist tendina de a considera c unpronunat sim al purei realiti faptice este foarte raional,oamenii de acest fel vor fi socotii raionali. n realitate ns, nusnt nicidecum raionali, ei fiind subjugai de senzaiile provoca-te de accidentul iraional n aceeai msur ca i de cele provo-cate de evenimentul raional. Un om de acest tip - se pare cde cele mai multe ori este vorba de brbai - nu se va conside-ra, firete, subjugat de senzaii. Va rde, mai degrab, de oasemenea vorb - complet nepotrivit, dup prerea sa -, deoa-rece, pentru el, senzaiile snt, pur i simplu, semnul concret al

    vitalitii i reprezint toat bogia adevratei viei. Inteniilesale se ndreapt spre desftrile concrete, ca i moralitatea sa,de altfel, cci adevratul hedonist i are morala sa proprie,cumptarea i principialitatea sa proprie, devotamentul i spiri-tul su de sacrificiu. Nu este, neaprat, o brut senzorial, i

    57

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    32/117

    DESCRIEREA GENERAL A TIPURILOR TIPUL EXTRAVERTIT

  • 8/14/2019 C.G.Jung Puterea sufletului 2

    33/117

    678

    c, ce recurge la rituri confuze. Toate acestea izvorsc dinfunciile refulate, slab difereniate, care, n astfel de cazuri, se opunnet contientului, ieind n eviden ntr-un mod cu att maiocant, cu ct mai absurde par supoziiile pe care se ntemeiaz,supoziii ce contravin total simului realitii contient. Toat cul-tura sentimentului i a gndirii apare desfigurat n aceast a doua

    personalitate, cptnd alura unui privitivism patologic. Raiuneaeste sofistic i tiere a firului n patru, morala e dscleal dearti vdit fariseism, religia e o absurd credin n superstiii, iarfacultatea intuiiei, acest dar de excepie al omului, este o subtilsuspiciune personal care adulmec pe dup coluri i care, n locs deschid largi perspective, se pierde n ngustimea prea ome-netilor fleacuri.

    Caracterul tipic obsesional al simptomelor neurotice reprezin-t contrapartea incontient a nonalanei morale contientecaracteristice unei atitudini pur senzoriale, care, din punctul de

    vedere al judecii raionale, nregistreaz fr discernmntfapticul. Chiar dac aceast lips de criterii a tipului senzaie nuechivaleaz nicidecum cu o lips total de principii i de limite,totui, ngrdirile extrem de importante date de judecat sntabsente n cazul lui. Judecata raional reprezint ns o con-strngere contient creia tipul raional i se supune de bun

    voie. n cazul tipului senzaie, aceast constrngere trebuie s fieimpus de ctre incontient. n plus, datorit existenei judecii,

    n cazul tipului raional condiionarea de ctre obiect nu va

    avea niciodat atta nsemntate ca acea necondiionat atraciepe care o exercit obiectul asupra tipului senzaie. De aceea,dac atitudinea acestuia din urm ajunge la o unilateralitateanormal, el risc s fie prins la fel de strns n ghearele in-contientului pe ct de strns legat i este contientul de obiect.Cnd devine neurotic, este foarte greu de tratat n mod raional,

    cci funciile crora medicul li se adreseaz se afl ntr-o starerelativ nedifereniat i deci nu te poi bizui pe ele aproapedeloc sau chiar deloc. E nevoie mai degrab de mijloace deconstrngere afectiv pentru a-1 face s contientizeze ceva.

    INTUIIA

    Intuiia, ca funcie a percepiei incontiente, este ntru totul 679

    ndreptat, n atitudinea extravertit, ctre obiectele exterioare.Cum intuiia este un proces n principal incontient, natura sa efoarte greu sesizabil contient. n contient, funcia intuitiv seprezint ca o anume atitudine de ateptare, ca o cuprindere i optrundere a obiectului cu privirea i abia rezultatul ei final nepoate spune ce aparinea obiectului n mod real i ce i s-a atri-

    buit odat cu iscodirea. Ca i senzaia, care atunci cnd deine

    ntietatea, nu este doar un proces reactiv, lipsit de orice nsem-ntate ulterioar pentru obiect, ci este mai degrab o aciune cepune stpnire pe obiect i i d chip; nici intuiia nu este doaro percepie, o pur contemplare, ci un proces activ i creatorcare nchipuie n obiect tot att ct extrage din acesta. Aa cum i extrage, incontient, imaginea intuitiv, produce i un efectincontient n obiect. Intuiia ne furnizeaz, ce-i drept, n primulrnd doar imagini i viziuni de


Recommended