Date post: | 02-Oct-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | ralwk-chivu |
View: | 213 times |
Download: | 1 times |
3.3 Micri artistice, coli, curente, etape
de la 1750 pn la 1850 a existat design fr denumire i program / ex. Shackersdup 1850 apare designul ca specializare odat cu dezvoltarea societaii industriale (Arts&Crafts, L Art Nouveau, Bauhaus )dup 1950 odat cu dezvoltarea societii de consum - consumerism apare o diversificare stilistic i specializare n design, mass media, video.
coli i curente ce au determinat i influenat designul SUA Shakers
Modele de scaune ( Catalogul Shaker, 1874)
Shakers membrii unei secte de origine cretin, refuznd condiiile de via ale claselor defavorizate, creau i fabricau produse (mai ales mobilier) fr decoraiuni, dar cu elementele componente structurate ntr-o perfect ordine de puritate i simplitate. Dorina lor de armonie ntre funcie i form prefigureaz funcionalismul.
1860-1900 -Anglia, William Morris, Arts and Crafts.
Morris and Co-Ltd. fondat n 1861 se ocupa de decoraiuni murale, mobilier i vitralii. Art and Crafts organiza expoziii de mobil, tapiserie, obiecte uzuale, apreciindu-se c expoziia din 1893 a reprezentat prima manifestare a stilului modern.Aceast micare este o form de renatere a Artelor Decorative. i tot ea a dat natere graficii publicitare, cu deosebire afiului (ramur fundamental a designului comunicaiilor vizuale).Art and Crafts i-a propus drept eluri programatice structura raional a obiectului, logica fr compromisuri n folosirea materialelor i exprimarea procesului de fabricaie direct n valori plastice.
Casa lui W. Morris, Red House, este primul exemplu de design total, de ansamblu, conceput ca o oper de art, la care fiecare detaliu este ales cu mult grij.
Aesthetic Movement, stil britanico-oriental, un stil de via pentru clasa mijlocie aflat n plin progres: Oscar Wilde i Aubrey Beardsley, art de dragul artei, simbolul principal fiind motivul floarea-soarelui.
LArt nouveau sec. XIX- XX:Jugendstil n Germania; Stile Liberty n Italia;Sezession n Austria; Modern Style n Anglia;Nieuwe Kunst n rile de Jos.
Exist dou variante stilistice ale micrii, bazate pe funcia expresiv i constructiv a liniei: varianta liniei sinuoase, ondulatorii, ce apare mai frecvent n Frana (H. Guimard, E. Galle), Belgia ( Henri van de Velde ), Olanda ( Jan Toorop ), Germania (H. Vogeler), SUA (Confort Tiffany). varianta geometrizant, mai ales n Anglia ( Ch. Rennie Mackintosh ) i n Austria (J. Hoffmann ).
Arta 1900, a ncercat prima organizare stilistic coerent a ntregului ambient ntr-o viziune nou, original, contemporan.
Poziiile proartizanale i aparent antimainiste ale unora din creatori au avut dou cauze principale:nenelegerea rolului creaiei designerului chiar de ctre industriai;nivelul tehnic nc insuficient la acea vreme al proceselor de fabricaie.
Formele caracteristice acestei perioade fac adesea referiri la formele din natur, iar elementul decorativ devine el nsui element funcional. Materialele favorite au fost: sticla, lemnul preios, fierul forjat, vitraliile, faiana, porelanul, bronzul, piatra, materialele nobile. Este o prim tentativ de a reuni arta cu tehnica, elementul decorativ devenind el nsui element funcional.Art Nouveau a fost o micare cu un puternic impact, practic legat de manifestrile sociale progresiste, propagatoare ale ideii rspndirii frumosului n toate mediile cotidianului.n Romnia s-a dezvoltat o arhitectur Art Nouveau la Bucureti, Timioara, Oradea, Cluj, Trgu-Mure, Craiova, Brila
Marquetry vase, Emile Galle (Art Nouveau, 1898) Vasul Jack-in-the-Pulpit, Louis Confort Tiffany (Art Nouveau, 1898)
Art Deco, Expoziia de arte decorative de la Paris, 1925.
Asociaia Deutscher Werkbund (1907-1934), Hermann Muthesius puternic influenat de W. Morris, regrupeaz, n numr egal, artiti i firme cu caracter industrial i artizanal. Obiectivele sale sunt: de ordin social: s nnobileze munca prin cooperarea artei, industriei i muncii manuale. de ordin economic: ameliorarea calitii produselor germane i favorizarea exporturilor.a creat un centru de studii n care echipe combinate elaborau prototipuri i metode noi, ce erau omologate i propuse industriei.
Atelierul de design de la A.E.G. a fost un model unde s-au conceput proiecte de uzine, cldiri, pn la ambalaje, elemente de grafic publicitar i chiar imprimatele societii.cele mai avansate concepii mizau pe industrie i standardizare i aveau ca principiu estetic director al designului calculul matematic i producia industrial standardizat.
Poster pentru Expoziia Deutscher Werkbund(Cologne, 1914) Brour publicitar pentru AEG, Peter Behrens (1910)
Deutscher Werkbund a stimulat apariia primei organizaii englezeti a industrial designului propriu-zis, D.I.A. (Design and Industries Association) n anul 1915, organizaie ce-i propunea gsirea echilibrului ntre un design bun i eficacitatea industriei i se ntemeia pe teze dup care condiia fundamental a unui design bun este adecvarea la funcie.
Constructivismul a influenat noile forme industriale, n primul rnd prin tezele generale, valabile pentru ambele sale variante:constructivismul estetic, fondat de Naum Gabo i Antoine Persner; constructivismul practic (numit i productivism), propriu lui Vladimir Tatlin i Alexander Rodscenko.Prin folosirea celor mai noi cuceriri ale tiinei i tehnicii, constructivitii nu numai c au folosit cu precdere cele mai noi materiale, tehnologii i metodologii tehnico-industriale, dar au fost i neobosii inventatori.
Set de porelan, Wassily Kandinsky(constructivism, 1921)
,,Bauhaus (1919-1933), Institut de arhitectur i arte aplicate fondat de Walter Gropius n anul 1919, ce funcioneaz la Weimar.
Bauhaus sau Casa Construciei i propunea o activitate complex, cu caracter pragmatic, fondat teoretic pe ideea edificiului arhitectural ca oper total, n jurul creia se dezvolt armonios toate genurile de art plastic, n spiritul unei simpliti i clariti funcionale.
n 1925, Bauhaus se transfer la Dessau, unde sloganul lui Gropius era Art i tehnologie o nou unitate, dar se mut i de aici la Berlin pn n anul 1933, cnd dictatura nazist i oblig pe membrii Bauhaus-ului s se ndrepte spre S.U.A. Printre artitii de seam ai micrii Bauhaus se remarc: arhitecii Mies van der Rohe, Hannes Mayer, Walter Gropius; pictorii Lyonell Feininger, Oskar Schlemer, Laslo Moholy-Nagy, Paul Klee, Wassily Kandinsky.
Obiecte aparinnd colii Bauhaus
Bauhaus a constituit un adevrat laborator pentru studiul formelor estetice vizuale moderne experienele efectuate urmreau nelegerea artelor vizuale, a arhitecturii, sculpturii, picturii, graficii, formelor decorative din ceramic, sticl, metal, mobilier, textile, n condiiile noilor realiti industriale.
Sunt studiate:posibilitile de expresie estetic ce pot fi obinute folosind aluminiul, unele aliaje pe baz de nichel i crom, diverse emailuri i glazuri;efectele de textur, structur i modul n condiiile edificiilor realizate din beton armat; obiectele de uz comun capabile s ncnte privirea fr a recurge la decoraiuni i ornamente; modalitile ce nu necesit cheltuieli mari pentru amenajarea cu gust a locuinelor, birourilor, halelor de lucru, vestimentaia, mobilierul cu valoare proponderent funcional.
Profile diferite pentru scaune Erich Dieckmann(Bauhaus, 1930-1931)
responsabilitatea social a creatorului.noua condiie a formelor funcionale realizate industrial. o filozofie a formei i a esteticii, capabile s rezolve probleme complexe n scopul gsirii unui rspuns universal pentru obiectul ideal.
Influena Bauhaus s-a exercitat prin intermediul altor coli de art de la Harward sau prin New Bauhaus de la Chicago, primele materializri ale acestor idei fiind realizrile de arhitectur vertical american.
Etapele dezvoltrii designului:
aplicativist; modernist;stilist;consumist; echilibrat,
Etapa aplicativist corespunde perioadei n care se consider c obiectul funcional produs industrial se poate impune ateniei cumprtorului dac anumite accesorii ale sale (sau chiar el n ntregime) posed diverse motive ori compoziii decorative complexe, aplicate pe prile vizibile.
Etapa modernist caracterizeaz perioada anilor 1900, cnd ncepe s devin limpede faptul c producia industrial nu trebuie s se orienteze pe linia utilizrii compoziiilor decorative complexeo influen major n acest sens au avut-o micrile artistice ce determin schimbarea gustului estetic, astfel nct formele prea ncrcate cu ornamente nu mai plac ca altdat
Etapa stilist se face simit dup 1930 i se caracterizeaz prin tendina de a concepe frumuseea obiectului util la nivelul simplei compoziii vizuale pe care aceasta o comport. Se renun complet la utilizarea elementelor decorative efectele se obin prin stilizarea formei tradiionale a produsului, dnd impresia unui obiect nou.
O influen deosebit a avut-o criza economic din jurul anilor 30, care a determinat numeroase firme productoare s procedeze la revitalizarea estetic a produselor Supralicitarea la maximum a interesului pentru forma plcut, n defavoarea calitilor funcionale, se vad mai ales la americani, care practicau o adevrat cosmetic a produselor greu vandabile
BAUHAUS menirea designului nu este aceea de a impulsiona vnzarea produselor de proast ori mediocr calitate, practicndu-se formei lor; ca factor de progres, designul trebuie s contribuie, dimpotriv, la mbuntirea calitii funcionale i estetice a obiectului util, pe linia celor mai recente achiziii ale tiinei i tehnicii .
Etapa consumist se consacr ca diversitate i amploare dup anul 1950 i manifestrile specifice apar ca semnificative pn spre nceputul deceniului opt. poart pecetea progresului tehnic rapid din care secolul al XX-lea i face un titlu de mndrieuzura moral a obiectului funcional fabricat ncepe s se reduc vertiginos i, ca atare, productorul este nevoit s se orienteze dup timpul real de afirmare a fiecrui produs industrial.
dezvoltarea tehnologic permite mecanizarea i chiar automatizarea proceselor; asamblarea prilor componente ale unui produs se realizeaz folosind tehnologii de mare randament, deseori piesele fiind fixate n blocuri sau panouri complexe, condiii n care obiectul nu mai poate fi reparat sau recondiionat i se impune nlocuirea lui cu un altul.
bunstarea material pe care o cunosc rile dezvoltate economic a fcut, ca din ce n ce mai multe persoane s-i permit, fr prea multe eforturi, nlocuirea unor produse cumprate anterior cu altele, numai fiindc acestea nu mai sunt moderne.este perioada n care firmele se ntrec n a lansa pe pia serii de produse, unele mai spectaculoase dect altele
Etapa echilibrat Criza energetic i multe alte perturbaii, specifice nc. de sec, afecteaz direct industria bunurilor de consum, determinnd o reconsiderare total a obiectului funcional fabricat. Asistm astzi la declinul ambiiilor consumiste, fr a se recurge la soluii estetice ce nu se legitimeaz din perspectiva ntrebuinrilor pe care le va avea obiectul. Se urmrete obinerea unor produse cu o via ct mai lung, care s corespund optim propriului lor scop, necesitnd, att pentru realizare, ct i pentru ntreinere sau funcionare, consumuri foarte mici.
3.4 DIRECIILE DEZVOLTRII DESIGNULUI1.Designul ambientalamenajarea i ordonarea spaiilor arhitecturale, amenajarea i ordonarea instalaiilor industriale, sistematizarea circulaiei, gruparea punctelor de interes social, administrativ, cultural, cu tot inventarul" necesar: mobilier de interior i exterior, dotri aferente vieii cotidiene (cabine telefonice, refugii i adposturi din staiile mijloacelor de transport n comun, spaiile de joac i agrement, corpurile de iluminat publice etc).
2.Designul formelor vizuale comunicante: domeniul graficii de carte; domeniul graficii publicitare (afiul, reclama, emblema, eticheta) ; domeniul semnelor de orientare i al serviciilor:toate semnele indicnd direciile ce trebuie urmate pentru a se ajunge ntr-un punct determinat; micrile ce trebuie fcute pentru a declana un anumit dispozitiv; poziia necesar ntr-o anumit mprejurare; servicile de care cineva se poate folosi ntr-un spaiu public oarecare; manifestrile la care se poate participa; accidentele care pot surveni.
3.Designul de obiecte : designul mainilor i aparaturii necesare n activitile productive; designul mainilor i aparaturii folosite n activitile de cercetare sau nvmnt; designul mijloacelor de transport; designul uneltelor de lucru; designul instrumentelor muzicale; designul instrumentelor optice; designul echipamentului sportiv; designul jucriilor;designul ambalajelor.