+ All Categories
Home > Documents > Campagnoli - Capricii pt. violă (ed. a II-a)

Campagnoli - Capricii pt. violă (ed. a II-a)

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: editura-muzicala-grafoart
View: 225 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 13

Transcript
  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    1/13

    Bartolomeo Campagnoli

    41 DE CAPRICIIPentru VIOL

    Opus 22

    Toate drepturile rezervate.Copierea de orice fel se va efectua exclusiv cu acordul scris

    al SCRL Casa de Editur GRAFOART.

    Casa de Editur GRAFOARTStr. Braov nr. 20, sector 6, BucuretiTel. : 0727345474

    Fax. : 0318151513Web : http://www.grafoart.roE-mail : [email protected]

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    2/13

    Ba r to lome o Ca mpa g no l i

    Bartolomeo Campagnoli s-a nscut la 10 septembrie 1751, la Cento di Ferrara. Elev allui Pietro Nardini, Campagnoli a ntreprins turnee n mai toate oraele importante ale Europei,mai cu seam n Bavaria i la Dresda, fiind unul dintre cei mai distini reprezentani ai coliiitaliene de vioar.

    n oraul natal nva primele noiuni demuzic de la Dalloca; n 1763 pleac s-i completezepregtirea muzical la Modena, cu maestrul D. PaoloGuastaroba. Dup trei ani ajunge din nou la Cento,

    unde i demonstreaz excepionalele caliti tehnice,pentru care a fost numit Dirijor al Orchestrei pentruBiserici Teatru.

    Informaiile privind aceast perioad petrecutla Cento sunt puine i incerte: se pare c n 1768 icaut de lucru n alt parte. n peregrinri frecvente(Veneia, Padova, Roma, Faenza, Florena, Freising)determinate i de dorina de a intra n contact cumuzicieni cunoscui, cultura sa muzical se extinde i

    se consolideaz. ntr-adevr, cu minunatul violonistFrans Lamotte cnt la Veneia i la Padova; n acestultim ora rmne cteva luni i are probabil ontlnire fructuoas cu Giuseppe Tartini, dup cumafirm Atti: l vede, l cunoate, i cere prerea irmne cu el ctva timp n acel ora.

    La Faenza rmne cam ase luni i este numit dirijor. Din 1771 n 1775 se oprete laFlorena; l frecventeaz, ca elev, pe celebrul Nardini i, n acelai timp, este violonist la Teatrodella Pergola. Din capitala Toscanei se mut la Roma, probabil n 1775, i la Teatro Argentino

    este primul la vioara a doua. Se ntoarce apoi la Florena, de unde va pleca la Freising: varmne din 1776 n 1779 la vioara nti, la curtea cardinalului-principe al acestui ora.

    n timp ce se afla n serviciul cardinalului principe Ludwig von Welten, face turnee deconcerte n diferite orae: Grodno, Varovia, Dresda. Aici (1779) este oprit de ducele Carol deCurlandia, cu acceptul cardinalului de Freising. i de la Dresda, unde rmne civa ani, facemai multe cltorii: la Stockholm n 1783, 1784 i 1788 la Cento; viziteaz i ncnta cuconcertele sale publicul din Leipzig, Weimar, Mnchen, Verona, Mantova, Berlin, Hamburg,Frankfurt, Koblenz i alte orae.

    n urma morii ducelui de Curlandia, Campagnoli prsete Dresda i este numitprim-violonist al orchestrei Gewandhaus din Leipzig (1797-1816). Cu intrarea la Gewandhauscoincide publicarea primei sale opere cunoscute, Metoda pentru vioar. La acea epoc,

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    3/13

    4

    acest punct de vedere, n funcie de problemele i scopul urmrit, le putem grupa n:

    Studii destinate tehnicii de baz a violei :

    (Tehnica minii drepte i a minii stngi)

    Nr.: 1 (p. I); 2 (p. II); 3, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17,

    18, 19, 20, 24 (p. II); 27, 29, 31, 34, 36, 37, 38, 40.

    Studii n duble coarde

    Nr.: 2 (p. I), 8, 21, 25, 35.

    Studii de expresie

    Nr.: 26; n duble coarde, cu caracter pronunat expresiv:

    Nr.: 1 (p. I); 4, 6, 7, 10, 14, 17 (prile lente).

    24 (partea lent), 28, 32, 34 (prile lente), 39.

    Capricii cu caracter concertant

    Nr.: 5, 22, 23, 30, 33, 35, 41.

    ntruct nu se succed pe baza principiului progresivitii, succesiunea lor este lsat laalegerea profesorului, care va proceda conform necesitilor pedagogice, dificultilor tehnice imuzicale ale studiului, problemelor urmrite n evoluia elevului, nivelului de dezvoltare tehnici muzical.

    Consideraii n legtur cu realizarea capriciilor

    Paralel cu urmrirea realizrii problemelor tehnice, - scopul studierii acestor capriciitrebuie s fie i redarea ct mai artistic a coninutului de idei i sentimente, aceasta princunoaterea, nsuirea i folosirea raional a tuturor mijloacelor tehnice i expresive muzicale.n nsuirea lor se va trece prin diferite etape de studiu :

    Etapa ntianaliza teoretic, fr instrument, a capriciului, din punct de vedere tehnic muzical. Analiza textului muzical cu toate indicaiile din partitur (metro ritmic, melodic,armonic, polifonic, tempo, agogic, nuane, tonalitate, modulaii, elemente de construcie

    (form), frazare etc.), precum i a problemelor tehnice instrumentale (digitaie, trsturi dearcu, sonoritate etc.) i muzicale de coninut (expresie, caracter, stil i interpretare), n legturcu realizarea fiecrui studiu. De asemenea, nsuirea imaginativ, vizual auditiv (acustic) astudiului cu ajutorul auzului intern (memorizarea n mod contient, ca baz pentru audiiasonor anticipat a textului muzical n timpul execuiei cu instrumentul). n aceast munc densuire ne st n ajutor vocea. Reprezentarea vizual i acustic a lucrrii muzicale va fi denepreuit ajutor, deoarece ea constituie un stimulent pentru formarea imaginilor motrice,formarea reflexelor de micare, uurnd prin aceasta nsuirea mai rapidi sigur a coninutuluistudiului cu ajutorul instrumentului.

    O perfect asociere i coordonare a acestor imagini (reflexe vizual auditiv motrice)este absolut necesar n problema memorizrii i interpretrii. n forma aceasta se mbin

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    4/13

    7

    Cteva indicaii n legtur cu studierea fiecrui capriciu n parte

    CAPRICIUL NR. 1

    Partea I Studiu de expresie n tempo lent. Vom urmri tehnica arcuului susinut,

    sonoritate egali expresiv. Coarda liber din prima msur se va vibra cu octava ei. Trilulprecis, egal i energic, cu reliefarea notei repetate n vocea a doua (planul braului drept).Sincopele reliefate prin nuane i vibrato. Notele staccatovor fi cntate mai lungi, mezzo stoccato vibrato, aceasta n toate studiile lente. Vibratodivers, conform intensitii expresive.

    Partea a II-a cu caracter vioi are trstura de arcu energic, sonoritate bogati egal(mai mare apsare a arcuului pe coarda do i sol). Realizarea unui dtach mare i mic ;trstura de arcu combinat, legato cu dtach. Velocitatea tehnicii minii stngi. n ultimamsur atenie la cvart (sunetul la mai sus) ; coma sintonic. Se va studia dtach J. S.(jumtatea superioar a arcuului), J. I. (jumtatea inferioar), J. M. (jumtatea de la mijloc ,

    apoi V (vrf), M (mijloc), T (talon) o treime de arcu (1/3). n nuanelepiano, mezzo fortei forte, tempo mai rar pn la cel indicat, apoi se vor studia trsturile de arcu prevzute ntext.

    CAPRICIUL NR. 2

    n partea I se va urmri realizarea expresiei muzicale n tempo lent n coarde duble,sonoritate cantabili egal, reliefarea liniei melodice n pasajele de bariolaj i o bun legare anotelor duble.

    Partea a II-a este studiu tehnic cu arpegii n triolete care urmrete un dtachenergic,

    cu micri avntate ale braului drept i trstura de arcu combinat (legato - dtach). Mareaderen a arcuului cu coarda. Ritm i tempo precis. Se va studia : dtach J.S. ; J.I.; M; V, M,

    T (1/3) arcu np, mf, f, martellatoJ. S. ; J. I. ; M ; V, M, T (1/3) arcu np, mf, f, martellatoJ.S ; J.I.; M ; staccato: V, M, T, dtachn fla vrf ,pla talon. n tempo la mijlocul arcuuluii J.S cu nuanele indicate urmrind supleea ncheieturii minii drepte i emisia sonor egalpe toate coardele.

    CAPRICIUL NR. 3

    Studiul tehnic pentru velocitatea degetelor minii stngi, cu frecvente schimburi de

    poziii. Articulaie precis. Intonaia, mai ales n pasajele cromatice, i schimburi de poziii.Micarea energici rapid lateral a degetului pentru executarea a dou sunete alturate cuacelai deget. Supleea minii stngi i drepte n jocul arcuului peste coarde. Sonoritatea fermi cantabil. Reliefarea conturului melodic, mai ales n pasaje cu frecvente alternri ale unei note(pedal) cu notele melodice.

    CAPRICIUL NR. 4

    Studiul de expresivitate n duble coarde, cu caracter maiestuos. Sonoritate susinutiegal. Acordurile de trei sunete se vor realiza cu sonoritate bogat, trstur de arcu ferm,

    doznd presiunea necesar pe cele trei coarde pentru emisia simultan a sunetelor acordurilor.Aezarea arcuului i centrul de apsare pe coarda mijlocie , mai aproape de tastier. Neforat,fr asperiti i accente inutile, mai ales la atacul acordurilor n dreptul talonului. Se va urmri

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    5/13

    9

    bine nsuite i asociate cu rezolvarea tehnic a pasajelor minii stngi. Acordul de la sfrit, npianose va executa arpegiat cu trstura uoar de arcu.

    CAPRICIUL NR. 9

    Studiu de tehnic pentru mna stng, cu frecvena poziiilor fixe i a schimburilor de

    poziii, asociate cu dezvoltarea tehnicii de arcu. Nuanele p, mf, fse vor studia n diversemicri, cu o bun aderen a arcuului pe coard. Trsturile de arcu : legato i dtach J.S iM. Staccato la mijloc Saltato leggiero, piano, la mijlocul arcuului. Vom urmri: supleeancheieturilor, o sonoritate egal, precum i velocitatea tehnicii minii stngi.

    CAPRICIUL NR. 10

    Studiul de expresie n duble coarde. Trstura de arcucontabile, sonoritate nuanat.Timbru i vibrato variat. Mare disciplin ritmic. La sfritul capriciului (volta a II-a) se vareliefa nuanat i vibrat conturul melodic, iar acompaniamentul melodiei n vocea a doua se

    va executa uor i n valori de note egale. ncheierea (pp)cu arcuul pe tastier (perdendosi).CAPRICIUL NR 11

    Studiu tehnic n arpegii de triolete n diferite tonaliti i poziii, mbinat cu trstura dearcumartellato. Se va studia dtach, staccatoi martellato, J.S. i la vrful arcuului n p, mf,f, n tempo moderato i allegro. Trstur energic de arcu, sunetele bine separate, sonoritateplin. Ptrimile susinute i vibrate. Se va observa poziia de cvint a degetelor 4. Se va studia icu digitaiile dintre paranteze.

    CAPRICIUL NR. 12

    Studiu tehnic, privind mai ales tehnica minii stngi i realizarea legato-ului cu treceripeste coarde. Se va urmri : consolidarea poziiilor fixe i a schimburilor de poziii, articulaia,supleea, egalitatea micrilor, velocitatea degetelor minii stngi, extensii superioare iinferioare ale degetelor, apoi realizarea egalitilor ritmice a sunetelor, sigurana n schimburilede poziie, trstura de arcu reinut de o uoar trecere de la o coard la alta. Legato, dtach

    J.S. i M. ; spiccato M. ; se vor studia micri i nuane diferite (p, mf, f) .

    CAPRICIUL NR. 13

    Studiu tehnic pentru dezvoltarea diferitelor trsturi de arcu (martellato, dtach,legato) cu treceri peste coarde i consolidarea tehnicii minii stngi. Ofer posibilitatea formriitehnice a degetelor i ncheieturilor minii drepte, trecerea rapid a arcuului peste coarde cubrul relaxat i din supleea ncheieturilor, innd seam de planul coardelor. Trstura de arcuenergic, egal sonoritate pe toate coardele. Intonaie justi precizie ritmic, diviziunile binarei ternare pregnant realizate, cu respectarea riguroas a tempoului. Se va studia i dtach J.S. n

    p.i f.

    CAPRICIUL NR. 14

    Studiu de expresie n duble coarde. Introducerea se caracterizeaz prin : sonoritatebogati egal, trstur de arcu ferm (pesante), notele i acordurile bine legate i vibrate.

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    6/13

    11

    cu alternana ntre sunetele reprezentate (pedal) i sunetele melodice. Sonoritate ferm,aderena arcuului cu coarda. Se va studia rar, n mp, f cu dtachmare (J.S.). n tempo rapid, lamijloc dtachmic.

    CAPRICIUL NR. 19

    Studiul tonalitilor (pasaje) de gami de arpegii n toate tonalitile majore i minore,prin succesiunea lor omonim. Contribuie la dezvoltarea simului tonal i modal, a sesizriicaracterului fiecrei tonaliti i mod (major minor) i a dezvoltri capacitii de adaptare ladiferite tonaliti. Exerciiu bun pentru dezvoltarea sensibilitii auditive i a deprinderiiintonaiei funcionale, precum i a deprinderii studiului imaginativ prin reprezentarea auditiv atonalitilor i intervalelor, ceea ce va ajuta la execuia just cu instrumentul. Se va observapoziia minii stngi : normal, joas (cu bemoli) i nalt (cu diezi), folosirea poziiei de cvint adegetelor, meninerea lor pe coard, precum i articulaia i velocitatea degetelor minii stngi.

    CAPRICIUL NR. 20

    Studiul tehnic n arpegiile diferitelor tonaliti, cu folosirea tuturor poziiilor fixe i aschimburilor de poziii. Contribuie la consolidarea poziiilor i execuia arpegiilor. Se va urmri :tehnica schimbului de poziii, intonaia n poziii fixe i schimburi, rolul de crm al brauluistng (micare de aducie i abducie) mai ales n poziiile nalte ale coardei do, trstur fermde arcu, emisia i controlul sonoritii, egalizarea sonor, calitatea de sunet, cu deosebire npoziiile nalte ale coardelor doi sol ; activitatea degetelor , minii stngi, locul de contact alarcuului cu coarda, precum i schimbrile punctului de contact al arcuului pe coard, nfuncie de registre, poziii, nuane. De asemenea, se va ine seam de dozarea presiunii arcuuluipe coarde.

    CAPRICIUL NR. 21

    Studiul melodic pentru dezvoltarea tehnicii n duble coarde, a trilului de valori de notescurte i lungi, pentru cntatul n cromatisme, execuia trilului cu buna articulaie i accente.

    Articulaia, egalitatea cderii degetelor i velodicitatea n tehnica minii stngi trebuie s fieperfect. Independena degetelor n alternana diferitelor intervale n duble i n timpul unuideget captiv la o voce, ca i ferma trstur de arcu s nu lipseasc. n trio, concretizat prinpasaje cromatice, emisia sonor a dou sunete alturate se va studia i prin procedeul folosiriiaceluiai deget (micare energic lateral).

    CAPRICIUL NR. 22

    Caracteristic acestui studiu este stilul polifonic, care ne apare n forma de fug. Aceleaiprobleme de la Capriciul Nr. 5.

    CAPRICIUL NR. 23

    Studiul de expresie i de interpretare n duble coarde i acorduri, cu caracterconcertistic. Necesit o tehnic avansat, de mn stngi de expresie n cntatul pe duble

    coarde, cu folosirea frecvent a acordurilor i reliefarea melodiei. Se impune : cursivitatemelodic nestnjenit de dificultile de realizare a acordurilor, o just intonaie, vibratodivers,

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    7/13

    14

    CAPRICIUL NR. 33

    Studiul polifonic, n form de fug. Ca i celelalte capricii de acest gen, dezvoltdeprinderile de cnt polifonic, cu folosirea judicioas a mijloacelor tehnice i muzicale.Urmrim aceleai probleme ca la Capriciile Nr. 5 i Nr. 22. Sunetele staccato mai lungi i

    vibrate. Realizarea acordurilor la extremitile arcuului bine legate ntre ele, cu sonoritate egali depresiv. Trstura de arcu ferm. mprirea arcuului n funcie de valorile notelor. Se va

    cnta n tempo allegro moderato,4

    4sau

    4

    2andantino nuanat, cu elan i dinamism.

    CAPRICIUL NR. 34

    Studiu tehnic cu introducere lent. Introducerea n duble coarde se va executaexpresiv n ntregime pe coarda sol i do. Se va observa : intonaia i sonoritatea, folosindvibrato-ul adecvat registrului grav (amplitudine frecven). n presto, urmrim agilitateatehnicii minii stngi. Ca tempo, durata unei optimi unei optimi din introducere va fi egal cu

    durata unei msuri ntregi.

    CAPRICIUL NR. 35 de factur concertistic, avnd la baz o melodie vioaie cucaracter de dans popular (tema), urmat de variaiuni cu coninut emoional divers. Seciunea cumelodiile dansului n note duble Nr. 1 se va executa cantabile, rednd li caracterul s ltre almelodiei. La Nr. 2, sonoritate bogat ; se va executa n f, iar melodia n p (ecou), folosindpermanent trstura de arcu adecvat nuanei i caracterului melodiei. (Legato. dtach,spiccato). La Nr. 5, reliefarea fragmentului melodic n imitaie la cele dou voci. La Nr. 6,

    variaiunea se va studia dtach i spiccato, leggiero. La Nr. 8, bine nuanat i legato precis.Pasajul minore vivace se va studia dtach i martellato. La Nr. 12, melodios, n duble coarde. Se va urmri execuia nuanat, expresiv, vioaie i avntat. De asemenea, o maredisciplin ritmic.

    CAPRICIUL NR. 36

    Studiu tehnic mai ales pentru mna stng cu inflexiuni n diferite tonaliti, asociatecu variate trsturi de arcu. Se va urmri realizarea corect a variatelor ritmuri ale mersuluimelodic, n tempo precis, velocitate, articulaia i egalitatea micrilor degetelor minii stngi,accentele ritmice n sensurile diferite ale arcuului, intonaia exigent, cu deosebire nschimburile de poziii i n inflexiunile modulatorii.

    CAPRICIUL NR. 37

    Studiu tehnic bazat pe un fragment melodic n major, urmat de arpegiul tonalitiiomonime minore, repetndu-se succesiv n diferite tonaliti. Se va observa : realizarea ritmicprecis (a valorilor binare i ternare), schimbul rapid de poziii, trecerea rapid a degetelor de peo coard pe alt, mai ales realizarea intervalelor mari dintre cele dou coarde extreme (micaretransversal), intonaie just, conform funciunilor sunetelor n cadrul tonalitilor dezvoltndu-se simul intervalelor, tonalitilor, modul major minor, a capacitii de sesizare a caracteruluifiecrei tonaliti i mod, a capacitii de adaptare la noua tonalitate i mod, prin transfer afectiv,

    precum i planul coardelor, al braului drept, ca i rularea antebraului. Se va studia dtachimartellatoJ.S. n p i f. Seciunea cu arpegiile n triolete (bariolaj) se va studia cu trsturile de

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    8/13

    - 16 -

    CAPRICII

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    9/13

    2007. Toate drepturile rezervate Casei de Editur GRAFOART

    - 22 -

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    10/13

    2007. Toate drepturile rezervate Casei de Editur GRAFOART

    - 34 -

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    11/13

    2007. Toate drepturile rezervate Casei de Editur GRAFOART

    - 42 -

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    12/13

    CUP RINS :

    Biografie Bartolomeo Campagnoli.............................................................. 2

    Consideraii n legtur cu realizarea capriciilor ........................................... 4

    Cteva indicaii n legtur cu studierea fiecrui capriciu n parte ............. 7

    1 - Largo....................................................................................................... 16

    2 - Andante con moto ............................................................................... 17

    3 - Allegro moderato.................................................................................. 18

    4 - Andante maestozo................................................................................ 19

    5 - Allegro moderato.................................................................................. 20

    6 - Adagio .................................................................................................... 21

    7 - Tempo giusto ........................................................................................ 22

    8 - Largo....................................................................................................... 23

    9 - Allegro .................................................................................................... 24

    10 - Adagio amoroso.................................................................................... 24

    11 - Allegro .................................................................................................... 25

    12 - Allegro assai........................................................................................... 26

    13 - Allegro .................................................................................................... 26

    14 - Preludium............................................................................................... 28

    15 - Allegro moderato.................................................................................. 28

    16 - Tempo a piacere ................................................................................... 30

    17 - Andantino .............................................................................................. 31

  • 7/29/2019 Campagnoli - Capricii pt. viol (ed. a II-a)

    13/13

    18 - Presto...................................................................................................... 34

    19 - Tempo a piacere ................................................................................... 36

    20 - Tempo a piacere ................................................................................... 38

    21 - Alla Polacca ........................................................................................... 3822 - Allegro vivace........................................................................................ 40

    23 - Andante sostenuto................................................................................ 41

    24 - Adagio grandioso.................................................................................. 42

    25 - Andantino .............................................................................................. 44

    26 - Adagio .................................................................................................... 45

    27 - Allegro non troppo............................................................................... 46

    28 - Allegretto ............................................................................................... 46

    29 - Allegro assai........................................................................................... 48

    30 - Andante con moto ............................................................................... 49

    31 - Presto...................................................................................................... 50

    32 - Larghetto................................................................................................ 51

    33 - Allegro .................................................................................................... 52

    34 - Andantino .............................................................................................. 53

    35 - Allegretto scherzando.......................................................................... 5436 - Moderato assai ...................................................................................... 56

    37 - Vivace ..................................................................................................... 57

    38 - Allegro assai........................................................................................... 58

    39 - Larghetto................................................................................................ 59

    40 - Vivace assai............................................................................................ 60

    41 - Alegro maestoso ................................................................................... 60


Recommended