P ICTURILE BISERICI I D IN GURA SADA
VAS I L E D RA G U Ţ
In contextul atît de zbuci u m a t a l i storiei a rte i tra n s i l vănene, seco l u l a l XVI I I - l ea ocupă u n l.oc deosebit , pe care stud i i le de pînă a cu m , depa rte de a fi Î,n d estu Iătoa re, nu au reu.şi,t să - I evi'denţi eze Î n deaj u n s , D,e'şi a u ră m a s necercetate zone Î ntreg i - Cî m p i a T ra n s i lvan ie i p ri ntre a ltele -, deşi ca ntitatea i nformaţi i l o r cu priv i re l a dezvo lta rea arhitectu ri i d e z i d sa u l a p i ct u ra ico a n e l o r p e l e m n este evident i nsuf,ide'ntă , cr'edem c ă n u glreşim avan�Î,nd afirmaţia că seco l u l a l XV I I I - l ea tra n s i lvă nea n se ca ra cterizează Îna:i'n'te de too.te pri n exploziva a cti,vita,te mti s tică a po pu l aţiei ro m â n eşti , dezvo l ta re ca re, ÎnfrÎ n g Î n d toate oprel i,şt i' le impuse de reg im ul h 'a bs b u rg ic , s - a co,� cretizat În opere va loroase d i n toate domen i i l e c reaţi e i , I n fapt, acest seco,l este m a rto r u l celo r m a i Î n d ră z n eţe rea l izări a le a rh itectur i i În l e m n , b iseri c i l e d i n Ţa ra Lă p u ş u l u i , cele d i n M a ra m u reş c a şi cele d i n B i h o r ş i S i l va n i a Î n c u nunÎnd pr in fru m u seţea l o r u n p roces evo l utiv de m a i m u lte o r i sec u l a r. Zona de s u d - B Î rs a , Fă g ă ra ş u l ş i S i b i u l - oferă o densă a ctivitate Î n d o m e n i u l a rh i tect u r i i d e z id , i mpre,s i o n o n tă pentru c ă reuşeşte să se rotu n jească Î,n pofi d a p rigoanei p e ca re cato l i c i s m u l h a bs b u rgic o dec l a n şa se Î m potriva I ă ca ş u ri l o r rom â n i l o r o rtodocşi - În 1 762 genera l u l B uccow a o rd o n a t d i strugerea u n u i mare n u m ă r de b i serici o rtodoxe. D a r b i se ri c i l e de z i d l a ca re ne refe ri m s î n t sem n if ica tive ş i pentru o ri g i n a l a prel u a re a fo rmelor b a roce, pe atunc i l a modă În a rh i tectura tra n s i lvă n e a n ă , pentru m od u l Î n ca re reuşesc să Îmbine aceste forme cu un p ro g ra m s paţi a l d i ctat de 'ex i genţele ,cu'i tu l u i o rt odox ; i mport,alnte fiir n'd şi confl.uenţele cu a rh itectura d i n Ţa ra Românea scă , d e l a ca re sînt prel uate pridvorul ş i u n e l e e l e mente d ecorative. Tot seco l u l a l XVI I I - lea vede Înf lori n d a rta icon.a ri l o r p e sti c lă sa u a g ravor i lor În l e m n d i n pă rţi le G h e rle i şi tot e l este m a rtorul unei rema rca b i l e dezvo ltă ri a p ictur i i m u ra l e şi a p ictur i i icoan'e l o r pe l e m n .
Se pictează a c u m zeci d e a,n sa m b l u ri m u ra le , u n e l e d e viguroasă va l o a re, u n rol deosebit reven i n d u - I e m eşteri l o r o rig inar i d i n Ţa ra Ro m â n ea scă , pr i n o pe ra că ro ra se d if u zează p î n ă depa rte Î n n o rd u l Tra n s i lva n ie i e l em e ntele sti l i stice bnÎ,nco,ve ne'ş't,i , pe fo nduii că'ror-a se va g,r,elf,a v.j z i u n e a de o i rezi sti b i l ă p ro s peţi m e a z u g ravi l o r loca l i . G ru paţi În u n ele m i c i centre - l a Ră şi n a ri , l a S ă l i şte, l,a Fă ră u , la Săsă uş i etc. - deseori cu ca r,acter de fa m i l ie , zugravi i t ra n s i lvă nen i au d ecorat u n m a re n u m ă r de m o n u mente de z i d s a u d e l e m n , a ctivitatea l o r a rt ist ică m e ritî n d c u pr isosi nţă u n stud i u m o n o g rafic .
i n cele ce u rmează, c u sco p u l d e a a d ă ug a c u n o şti n ţelor d e pînă a c u m u n e l e d ate n o i , n e p ro p un e m s ă p rezentă m p ictu ri l e m u ra l e a l e b iser ic i i d i n G u ra S a d a , m o n Uiment i l u s,t ru , ,cu s iQ' u mnţă u n a d i n1tre cel e m a i vech i rea l i ză ri a le a rh i tect u ri i med ieva l e ro m â n e şti 1 .
1 Bise,rica Sf. Arhang hel M iha i l d in satu l Gura Sada (comuna Gura Sada , jud . Hunedoa�a) este binecu noscută spe'c ia, l i şti lor, asupra arhitecturii ei aou muHn,du-se ,a hib l iograf ie destul de bogată (Virg i l Vătăşianu , Vechile biserici d e piatră româneşti din judeţul Hunedoara, extra,s din " Anua'ru l Comis iei Monumentelor I storice - Tra nsi lvan i a " , C luj , 1 929, p. 43-47, 1 31 -1 34 ; Idem, Istoria artei Feudale i n ţările române, 1, Bucureşti, 1 959, p. 95 ; G rigore I onescu, Is toria orhitecturii in România, 1, B'uc.ureşti 1 963, tp. 64-66 ; Vas i le Drăguţ, Vechi monumente hunedorene, Bucureş,ti , 1 968, p. 54-56 ; Vi rg i l Vătăş ianu în Istoria artelor plastice in România, 1 , Bucureşti, 1 968, p. 1 29-1 30) . Pe baza unu i 'document datînd d in 1 292, în care 10ca,l itatea este n umită Zad (ef. Szadeczky Laj'o:s, Az olah telepites legelso 6kleveles emleke, În " Szazadok, a Magya.r tertene lm i tarsu lat kezlenye" , XL I I , Budapesta , 1 908, p. 580), ca şi pe baza 'ana l izei t ipo logice, cercetă,tor i i sînt În u nan i mitate de acord că monumentul datează din seco lu l al X I I I - lea , către sfîrşit. Partea ve,che a r const'a d i ntr-u n patrulob cu turlă centrală, căruia u lterior i s -a'u adăugat 'Î ncăper.i a nexe şi un turn-cl'opotnită. In f.apt, problema etapelor de constr'ucţie ,nu este rezolvată -ex
'istă resturi de bolţi ,C(l'fe se ţes c,u z idăr,ia patru,I,obu·l u i or ig inar -
şi doar o cerceta're a rheologi că va putea dezlega ghemu i de Întrebări pe care această p roblemă le r id ică .
63
Datî n d , cu p roba bi l itate, d i n u lti m a pa rte a seco l u l u i a l XIHI -, I e a , bi se,rica d i n G u ra Salda v a f i fo.slt decorată Î ntÎi'a o a ră În seco,l.e .l e X I V-XV, epocă de vredn i,că afi rm a re a cnezate l o r ro m â n e şti t ra n s i l vă n ene, C înd se co n stru iesc destu l d e m u lte bi serici d e z i d , m a i a les Î n p ă rţ i l e h u n e d o rene, u n e l'e fi i n d Î m podob ite cu pi ctu r i , ca acelea d e la SÎ ntă M ă rie O rlea , Stre i , Leş n i c, Cr işc ior, Stre i sÎngeorg i u , Ri b iţo , D e n s u ş şi a l,tel e Î n că2. A m i n t i rea vech i u l u i decor m u ra l se Iasă desc ifra tă Î n pa rtea d rea ptă a a bs i d ei n o rd i ce, Într-o zonă În ca re , d e - a l u n g u l u n e i fi s u ri , a u căzut cîtevlO b ucăţi d i,n te ncu i a l a m a i recentă, descoperi n d o a ltă tenc u i a l ă c u u rm e d e c u l o a re, p rea p uţi n Însă pentru a determ i n a u n sti l ş i o perioa d ă .
Actu a l a decoraţ ie a m o n u m e n tu l u i d atează d i n a n u l 1 765, f i i n d o pe ra zug ravi l o r N ico lae d i n P i teşti ş i I o a n d i n De,va, după ,cum I ă m u �eşte ilnsoripţ,i a pidată p e perete l e vestÎtC aii n a ,os ull 'ui , d easu pra u ş,i i : "Cu ajutorul Tatălui ş i cu Îndemnarea Fiului şi cu purcederea D[ulhulu i Sfăntu s -au zugrăvitu adastă sfăntă biserilcă În zi/i/e Înălţatei chesaro-crăesii n oastre Mariei Therezii şi fiin!d episcop ţărăi Ardealului neunit preasfinţitul D. D. Dionisie Novacovici de la Buda şi fiin!d protopop eporhii chir lacovu den Dobra şi fiindu preot aceşti biserici popa Gheorghie ot Cămpur[ij ş i crăsnicu Olaru lon u ot G u�a Sadului ş i s -au zugrăvit de zmeriţii Între zugravi ierodiacon Ioan ot Deva ş i Nicolae zugrav ot Piteşti, ani i Domnulu i 1165, anno Domini 1765, m[els[ ijţa octomvrie Întîia zi"3 .
P ractic, decoraţia m u ra l ă a b i s e r i c i i d i n G u ra S a d a este a l cătuită d i n d o u ă pă rţi d ist i n cte, fieca re , p u rtî n d pecetea sti l i st ică a a utoru l u i să u : n a o s u l a fost p ictat, OIş,a C'u m vOIm Î n cemca să dem on Sltră m mai d ep a rte, de N i co l a e din P i te şti , Î n ti m p. ce t i n d a a fost Î m po d o b ită d e I o a n d i n D eva .
P ictu rHe m u ra le ca re Î m bracă pereţ i i patru l o b u l u i o ri g i n a r - convenţi o n a l n u m it n a o s - sînt , d i n p u nct d e vedere iconog rafic, destu l de a p roa pe de sch emele tra d i d i ţ i o n a l e, deş i n u l i psesc ş i u n e l e i n ovaţi i , ce l e m a i m u lte expl ica b i l e p r i n i n te rferenţe l e cu iconog rafia cato l ică . Pe cQllota t u nlei se ,a,�Iă i m a.g.i nea Pantocratoru /ui Îlncald nată de u n ş i r d e serafi m i ca re fo rmează ga rd a ce rea scă . Pere ţ i i tu r lei s înt Î m p ă rţiţi Î n două reg i st re, cel s u per ior este rezervat cete l o r Î n g e reşt i , Îngeri i fi j,n d d i s puş i Î n o pt g r u p u ri d e cîte t re i , i a r c e l i nfe r ior p rezi ntă cîte d o u ă meda l i o a n e cu pro�eţi pe fie.oa're l'atură. L.: ipseş,te reg i stru l a p o s to l i l o r, d u pă c u m , d ato rită parti c u l a rei construcţi i a t u rle i - fă ră pa n d am,tivi ,sa u ,trom pe d e u ng h i - , l i psesc ce'i patru eVia,ng he� işt i , de reg'u l ă reprez,entaţi În ace,slte spaţi i .
I c o n og raf ia a lta r u l u i este, Î n p ri nc i p i u , conformă e rm i n i H o r. S u rp r,i nde Î n'să �ap'tu l că p e bol tă , Î n locul Maicii Domnului Platitero se aml,ă i ma g'i n ea Treimii, În va ni a,nta cato l ÎtCă : D urm neze'u Totă11 şi I s us pe t,r.o,n , deasup ra lor fi'i n d Înlfăţ,i şat Sfi ntul Duh Î n ,ch i:p de pOTu mlbel . Platitera a fost C'obo rÎ,tă la m i,v'el'uii re,g i strU!1 ui s u pe r-i,or, d a,r ea n u este Î n ca drrlatJă de a rha n g h e l i , d e .o p'a1nte ş i d e ,all ta a.fllÎn d u - se oÎte tr,eli meda l i oa ne cu p rofeţi . Reg.i'st,ml centra,1 oUlp rinde impărtăşania apostoli/ar cu pîine şi vin. Co.n�Qlnm var ia ntei iconog rafice b a l can ice, p r i m a oa ră a do ptată Î n p ict u ra vech e româ nea scă l a bo l n iţa Coz ie i , I ud a este rep rezentat scu i pÎ n d Î m pă rtă şa n i a . Reg i stru l al t rei lea este rezervat teori e i m O Ti l o r iera rh i ş i c u pri n de, de la n o rd l a s u d , u rmătoa re l e fi g u ri : d i o co n u l La u renţi u (Lavrent ie), C h i r i l , Ata n a s ie Ion G u ră d e A u r, Va s i le cel M a re, G r i g o re de N a zi a n� , N i'co lae, d i a co n u l Ştefon . i n c e n t r u l reg i s tru l u i , Î n ca d ra t d e d o i a rh a ng h e l i , se a f l ă I s u s Înfă ţi şat c a
2 În legăt,ură 'cu toa,te a ceste picturi , ma i recent Vasi, le Drăguţ, Pictura murală din Transilvania, Bucureşt i , 1 970 (ou b ib l iograf ie) .
3 Nicolae I o rga, Studii ş i documente, X I I I , Bucureşti, 1 906, p. 1 09.
http://patrimoniu.gov.ro
LATU RA S U D LArURA NORD Fig. 1 . Turla : I Pan·toCrGltor ; I I Ingeri ; "'1 Rr·ofeţi. Absida altarului : pe boltă - 1. Sf. Ţ.r·eim e : Dumnezeu Tatăl şi Isus, pe trol1, deasupra SI. Duh in chip de porumbel; 2. Moi.ca Domnului pe tron cu I sus prunc pe genunchi ; 3. Medalioane cu proleli; 4. Impă,rtăş'a n ia cu pÎi"e ; 5. Impă rtăşania cu vin ; 6. Lavr·en'tie ; 7. Ch i r.i l ; 8. Ata,nasie; 9. loon Zla,taust ; 1 0. A,rha ngh·e,l ; 1 1 . I sus a,rhd·ereu cu mitră şi cÎrje, bi.ne cuv,Î ntează ; 1 2. Arhanghel ; 13. Va5 i le cel Mare ; 1 4. G rigore ; 1 5. Nicolae; 1 6. Şt-efon. Absi·da sudi'că ; 1 7. Sch imba rea I·a faţă ; 1 8. Judecota I·a Caia,fo ; 1 9. Lepăda,rea I ·u i P,et�u ; 20. Pu'nta.rea c·rud i ; 2 1 . Pante.l imon ; 22. S.f.î.nt - inscripţie ştearsă ; 23 Cos ma ; 24. Damion . Absida vestică ; 25. l nă l ţa.rea ; 26, 27, 28, 29, 30. Cinci momente din D'rumul cnudi ; 3 1 . Gheorghe în l u ptă cu ba l'a'u'''UlI ; 32. N·ichita în l uptă cu un demon ; 33. Pisania pictată; 34. Lup în l uptă cu un ball a u· r ou c inci c-apete ; 35. Dumi'tr'u în l uptă cu un nemed inoCios. Absida nord i·că : 36. PogoTî'rea 10 l a,d ; 37. Impă rţi' rea ha,i nelor ; 38. I sus pe m,u'ce ; 39. I su,s pe muce intre tilhari, Maica Domn ului şi Ioan Evanghelistul; 40. Chi'ri, l ; 4 1 . PofOcopi e ; 42. M erou rie ; 43. Sf,Î n,t mi l i ta,r. Tinda : peretele estic - I,sus judecă'tor între oposto·l i ; peretele nordic - 44. Gră·di,na ra i'Ul l u i ; 45. Cetele dr�pţi, l o r ; 46. Petru ş i Pavel ; pe.ret�le sudi,c - 47. Chinu ri, l e J,ad u,l·u i ; 48. Mon,s·t,r·ul Leviathan .
a rh i e re u , cu m itră ş i cîrj ă , fă cî n d gestul b i n ec u vÎ ntă r i i 4 . Î n fi r ida pros'co m id i e.i es,t·e Î,nfăţ i ş'at I sus al durerii, b u, st, În po,ti r u l j'e rbfei . Reg i 's-tru l i n f.erior e.ste deco r,a,t ou tra d i ţio n a·l u l m ot'iv a·1 d rape.ri i. l oOr.
Alt,a ru l este s epa'rat de Sipaţi uii propr,i u - z i's a,1 n a os'uil'u i p ri n tr-o tî m p l ă s i m p lă d e l em n 5 : o l a,tă .s'OÎ n d u ră o r,i z,o.ntaII ă , pe oa r·e se aPlă p icta'te ch i pulfi l.e I,u·i I s u s ş i ad e aIPo·std H.o r, În meda l i oa ne, ş i d o u ă scî n d u ri vert ica le ca re sepa ră cele tre i i n tră ri şi pe faţa că ro ra s înt a g ăţate icoa nele Î m pă răteşt i . Te h n ica ş i sti l u l p ict u r i l o r ce decorează tÎ m plo b i se ric i i d i n G u ra Sada i n d i că o fază tîrzie de exec u ţ ie , p ro ba b i l sfî rş i t u l s'ecol u l u i a l XV I I I - le a , Î n or ice caz u l te rioa ră p i ctu r i l o r m u ra le rea l i zate Î n 1 765.
,Î n n aoo's , tema p ri ndi pa lă este ciclul Patimilor lui Isus, ca re ocu pă Î,n Înt,r,eg'i me ,reg i st,ru'l cen tro l c o m pa,rt i m entat Î n 1 1 s·ce ne . O ng.a n,i z-a.rea pe verti'ca,Iă a co m poziţ ie i i eo nog raHce e s,te u nm ă toa rea : În conca ahs,ide i s ud i ce se oflă Schimbarea la faţă, Î,n co nlca abs i de'i no rd i,ce a fost Î n făţ iş ată Pogorîrea la lad6, i a r În oo n oa a bs i de,i v·�s·ti,ce a f.ost p i 'crtată Înălţarea. D a'că pr' imele d o u ă repreze ntăo ri n u comportă un come'nta r.i u deoseb it, Întrucît e l e ră m î n f,idel e ca noa,ne,l o r ş i o ou. pă locu, 1 t rad iţ i.o n-ad Î,n o rga n i z a rea .i·oonog ra Hcă a ,n a'O'su,l u i , Înălţarea atrage a tenţ ia pri n tora tmea m u l,t m a i amp l ă de·oÎt de o b icei ş i pri n aoce n t u a rea m a n-d o rle i l u i I ,s u s , oom poz iţ i·a a m i nltion ,d şi d e o Maje.sta s Domiln i . Regli'srtrul cen'tra, 1 este re2:ervalt ciclului Patimilor, de la s'u d la nord aiVÎ,n,d u rmătoa rea desfă ş u,r,a r'e : Judecata la Caiafa, Lepădarea lui Petru, Purtarea crucii oa're se repetă , cu m i ·c i voriaţ i u n i , Î.n ş'a,se i m agi n i , Împă rţirea hainelor, Isus pe cruce a s·i stot de ost a ş i , Isus pe cruce Î n-t,re tÎd halri a s+ s1:at de M a i,oa Do mnul u'i ş i de I oan eva n g h el i stu l . Reg i st r u .l i nfe r ior este, c a d e o bi ce i , popu lat cu sf i nţ i m i l i ta ri ş i sf inţ i d octo ri "fă ră a rg i nţ i " . i n a bs i d a s u d ică se af lă S f . P,a nte l i m o n , u n sfî nt m i l i ta r, sf inţ i i Cos ma ş i Da m i a n . i n a bs i d a vestică se af lă Sf . G h eorg h e Î n l u ptă cu b a l a u r u l . Sf. N i ch ita În l u ptă cu u n demo n , Sf. L u p Î n l u ptă cu u n ba l a u r cu c i n c i ca pete , ş i Sf. D u m i tru Î n l u ptă c u u n necred i n c ios ; În a bs i d a n o rd i că a u fost Î nfă ţ i şaţi Sf. Ch i r i l , Sf. P roco pie, Sf. M e rc u ri e şi u n sfînt m i l i ta r .n e i d ent if, ioat. P'a rte·a i n fer ioară a pe'reţid o,r es,te acoper ită c u deco r u l d ra peri i l o r.
Reve n i n d a s u p ra reg i stru l u i centra l . este lesne d e o b servat redacta rea sa l a c u n a ră ş i dezec h i l i b ra tă Î n a ce l a ş i
4 I mag inea l u i I s u s c a a rh iereu Î ntre m a r i i ierarhi a pa re p e peretele nord i.c a a l ta ru lu i biseridi din Leşn ic, unde, ţ in înd sea ma de datele de ordin sti ,l istic, presupunem c-o a utor tot pe Nico lae d i n Piteşti.
5 V. Vătăş ianu (Vechile biserici . . . , p. 46) af irmă că tîmp la ar fi de p'i'atră p la'cată c-u l emn.
6 I n scripţia pictată deasupra , denumeşte această scenă ..Invierea lui Is. Hs ." .
t i m p. D,i,n boga ta s,u i tă de m o m en.te ca re akăotu ies·c ciclul Pa't i m-i lor, l ipses'c n u m- e'r'oase i mo g i n i deosebit de i m po,rta n-te ca : Prinderea, Biciuirea, Incoronarea cu spini, Judecata la Pilat, Coborîrea de pe cruce, Plîngerea, Î n sch i m b z u .g ravu l a stă rud t a s u pr,a Drumului crucii Î n făţi,şat Î-n şase scene foa rte a se m ă nă toa re Între ele ca o rg a n i za re compoz iţ i o n a l ă . i n fa pt, este repetată rep reze nta rea l u i I s u s Îm povă rat, c ă z u t s u b g re utatea c r u c i i , b i d u i t de osta ş i i d i n escortă . Re peta rea a ce l e i a ş i i m a g i n i - exp l i ca b i lă , poate, p r i n s l a ba Î n z'estra re c u i zvoade a z ug rav u l u i - n u este u n c a z u n i c Î n p i ct u ra d i n Tra n s i lva n i a . Tot În pă rţ i le h u n e d o rene, p ictura b iser ic i i de l e m n d i n A l u n7, data b i l ă p e baza i n scri pţ ie i de p e u ş i l e Î m pă răteşti Î n 1 8098, p.r·ezi ntă de pat,ru oni soen'a Prinderii ,Într-o redad!alre a p roa pe i dent ică, ceea ce d e n u nţă u n i m pa s În rezo lva rea com poziţ ie i iconog rafice.
Reve n i n d la p i ct u r i l e de l a G u ra Sa d a , este de re m a rcat că În reg istru l sf i n ţ i l o r m i l i ta ri s înt cîteva f ig u ri ca re a u ben ef ic iat de o trata re deosebită. Este vorba despre cei patru sf inţ i d i n a bs i d a vestică , G h eorg h e , N i ch ita , L u p ş i D u m itru , ca re Î n l o c să f ie rep rezentaţi În p ic ioa re, c u o l a n ce Î n m î n ă , sînt a n gajaţ i Î n a cţi u n i de l u ptă , ceea ce confe ră a n s a m b l u l u i o neo b i ş n u ită m o n u menta l itate. E pitet u l m o n u m enta l itate a re, În cazu l de faţă , o a p l icaţie str ict l oca l ă , pentru că priv ite Î n a n sa m b l u , p i ctu r i le n a o s u l u i b i seri c i i d i n G u ra Sada sînt m a i deg ra bă decorat ive, cu d esfă ş u ră ri pe s u p rafeţe p l a te , n u i m pu n p r i n forţa şi d i n a m ica expres i e i .
Cons iderate d i n p u n ct u l de vedere a l te h n i c i i ş i a l sti l u l u i , p i ctu r i l e În d i scuţ ie vă desc p rezenţa u n u i me şte r a p l i cat , c u evidentă formaţie de at'e l ier . P l edează În acest sens a tît ca l itaţea stra tu l u i s u port - cu foa rte p uţi ne cră pătur i - cît ş i o rg a n iza rea genera l ă a a n sa m b l u l u i ca re i m p u n e p r i n ec'h iilli br.u , pr i n ·a r,t i1ou l'alrea log i,că cu s u pr·a,teţel,e pereţi l o r, p ri n tr-o a n u m e r igoa re a com poz i ţ ie i . I m a g i n i l e s înt Înca d ra te d e b rÎ u ri decorative late, va r iate c a m otive, m a i frecve nt cu a s pect vegeta l . Sce nele a u d i me n s i u n i destu l de m a r i , i m presia de a m p l i t u d i n e f i i n d s po rită de fa ptu l că n u mă r u l personaje lor ca re l e c o m p u n este foa rte red u s . Dese n u l , n u l i ps i t de o a reca re s p r i n tenea l ă , ră mîne tri b u ta r u n e i v Iz i u n i u scate, ca ş i col o ritu l , ca re, deşi benef ic iază de o gamă bogată, a re o expresie tern ă , vă roasă pe a locu ri9.
7 Biserica de lemn Adormirea Ma i·c i i Domnu lu i din Alun (com. Bun i la , jud. Hunedoara) nu a fost pub l ioată Încă.
8 Data 1 809 trebuie pr imită, totu ş i , cu rezerve, Î ntrucit nu există o identitate sti l i stică Între p ictura uş i lor împărăteşt i , mai îngri j i tă , şi pi.cturo de pe pereţi . foa rte neîndemîna,tecă.
9 S-ar putea ca aspectu l tern al picturi lor să f ie p rici nu i t de .• .pe.l i cu la de negru de fum ca re le acoperă.
64
http://patrimoniu.gov.ro
Toate aceste ca racter ist ic i a u o v a l o a re de a rg u m ent in a co n s i de ra că a utorul p i c t u ri l o r d in naos este N i ,co lae d in Piteşt i , z u g ra v ca re, Î n 1 770, se m n a icoa n e l e b i ser ic i i di'n G h el'O,r 1o şi car e , În 1 772, pi·cta aha ru:1 şi pro'sloOlmi dierul biseri c i i d i n Leş n i c 1 1 . De re m a rc a t că l a acest u l t i m monument s e regă seşte ş i pa rti c u l a ritatea iconog rafică se m n a l ată l a G u ra S a d a : I s u s a rh i e re u Î n m ij l ocu l m a r i l o r ierarh i .
Sp re deose b i re d'e p i ct u r i l e n a o s u l u i , m a i p rete nţios ş i ma i rig i d e l a bo rate, p ictur i le tin dei Î n tÎ m p i n ă p e v iz i tatori cu stră l uc i rea lor p roas pătă ş i v ioa ie , p u să Î n va l o a re de nota rustilC i za' n tă , fru stă a e�p res i e i .
T i n d a , o m i că incă pere d re ptu ng h i u l a ră bolt i tă in sem i c i l i n d ru d i s p u s a xi a l , a fost rezervată pentru re p rezenta rea Judecăţii de apoi, fap t s'uJbl i ni,at de i n:s'odpţi'O pida,tă c u l i tere m a ri de-·a l u, n g ul I, i'n,i e,i cent�a l e a bo lţi i : " Driapta judecată a lui Is. Hs. ; să judece vi/il şi morţi/ il". Pe pere tele estic a fO'st Î nlfă ţ iş,a 't tri b un a1l u l ce,re,s,c : Î,n centru este aşezat I s'u s pe tro n , cu do u ă roţi Î nO<ri pa'te I·a picioa re, de o pa rte ş i de a lta sînt cei 12 a posto l i . Com poziţ ia e ste s im pl ă şi oIa ră , ga ma c ro m a ti,că red usă (fo nld g ri - b l e u , g a l ben , r o ş u , a l ba stru ş i b r u n ) I ă s i n d ca p ri n ci p a l u l ro l În construcţi a i m a g i n i i să revină dese n u l u i . Ca racte r u l g ra fic est'e Î n că ş i m a i evident p e perete le s u d ic, p e a că r u i s u p rafaţă a u fost p i ctate m a i m u l,te catego r i i d e păcăto ş i sortiţi ch i n u r i l o r i a d u l u i . Z u g ra v u l - pe ca re a r,d e l e n i s m e l e i n scri pţi i l o r Î I a rată a f i I o a n d i n Deva - a d a t dova d ă de m u ltă fa n tezie Î n p rezenta rea ch i n u r i l o r i a d u l u i , den,u n ţ,ind vic i i le (c u rv io, a b u z u,l de tutu n etc.) , nă ravu r i l e d ă u n ătoa re ( h oţi a , m i n c i u n a etc.), d a r, m a i a les, n e d re pta -
10 Biseric::- sf inţ i i a rh o n ,:; hel i M i h a i l şi Gavri l . d in G he la r, datînd d in seca lu l a l XVI I I - lea , a fost zug răvită Î n 1 770 de S imion d in Piteşti, În noos, ş i de N icoloe d i n Piteşt i , Î n o ltor, a lături de a ceştia fi ; nd pomeni ţ i Î n pomel n i c ş i a l te ajutoare. N icolae d i n Piteşti este ş·i autanuii i coa n e.l,olr Îm.pă răteşti , Ic,onf,o�m i nsoni pţ,ii olor : ,, 1 770, Nicolaus pi'c/or de Tral1Salpina " , pe i'coana Hodigh irtriei şi . . 1 770, Nicolae zug;av de Ţara Rumănească " .
1 1 Pictu,ni'le a l ta r,u l u i şi a l e prosca mid ieru lu i b iser ic·i i d i n Leşn i c (jud. H u nedoa ra) n u a u fost pub l icate Î n deta l i u : referiri l a 1 . D. Ştefănes·ou , La peinture religieuse en Valacl1ie et en Transylvanie, P'a'ri s , 1 932, p . 263-264 : scurtă descriere cu avansarea ,ipotezei că s -ar data ra lu i N i oo lae d in Piteşti la Vas i le Drăg uţ, Biserica din Leşnic, " Se l A" x, 1 963, n r. 2, p . 432-433.
Fig. 2. Biserica din Gura Sada.
65
tea sod a l ă 12. l,n s i st'Î n d a s u pra bogatu'l u i ne m i l ostiv, asupra j u pÎ n i l o r ca re fa c legea strî m bă , a s u p ra acelor ca re ob i j d u iesc pe ce i s ă ra c i , a s u p ra Î m pă raţi l o r t i ra n i , Ioa n d i n Deva s e fă 'cea expon'entu l ace le i stă ri de revoltă p e ca re o de'scitrăm i,n m a i to,abe "judecăţile" pktate În T ramH'va n i a Î n seco l u l a l XVI I I - le a , sta re de r8voltă ca re avea să se reverse v io lent Î n t i m p u l răscoa le i l u i H o r i a . Ri n d u ite În patru reg i stre, g ru p u r i l e de păcăto ş i - 34 la n u m ă r -sint pînd ite d e m o n stru l Lev i a t h a n Î n a că ru i g u ră l a rg că scată se a g i tă şerpi , le i şi f ig u r i m o n struoase. Atît pr in n u m ă ru l păcate l o r i l u strate c î t ş i pr in verva i n c is ivă a reprezentă,ri i , ladul de la G u ra Sad a se impu ne pr in tre cele m a i complexe şi reuş ite 'oo m poziţ i i cu a'cest s u hhect d i n p i ct'u ro ro m ânea' slcă veche.
i,n opoziţie cu o<g i'taţ i ,a oa re d om n eşte Î n zona r,eze,rvată ladului . Grădina raiului, Î'ntăţ iş1a1ă pe pe retel'e n o rd i c a,1 ti-nd e i , a re o d esfă ş u ra re co'l m ă , d e o Î,n oÎ n tăto a re 'n a i vita te . Aşezaţi intre copaci u r i a şi , a că ror trata re a m i n te şte de ceea ce a z i se n u me şte in m o d o b i ş n u it p ictură n a i vă , s e af lă cei trei patri a rh i Av ra a m , I s a c ş i I a cov, toţi a vî n d l a p i e pt cîte o ba s m a cu s u flete l e celo r d repţi , d e a semenea tÎ l h a ru l mîntu i t pe cruce. Pentru a s por i pa rcă n ota
12 Pentru o oferi o i ma g i ne cît moi exactă o redactă ri i ladului Î n pictura de 1'0 G u ra Sa da, notăm a ici i n scr ipţ i i l e co re comentează episoadele şi o sumară descriere o a cestora : feciorii care curvesc, mînati de d nalOi ; fetia/e care Îşi s trică fetia, bid uite de doi dr,a,ci ; muieriie �are curvesc, duse cu roa ba de drac i ; omul care nu face nici bine nici rău, un Înger ÎI tnage de mîna d reaptă , un drac ÎI trage de mîna stîngă ; oamenil i ] care nu-şr i ] Împlinesc canonr ul ] , sînt f ierţ i Într-un cazo n ; bătăuş u L ' j nedrept, spinzurat Într- u n pom ş i bătut de doi draci ; care omoară pe altul, spÎn.z u rat cu capul În jos ş i spi ntecat cu topoa rel e de doi drac i ; muere[ a] lenioasă, toarce ch inu ită de do i d ra oi ; crÎşmăriţa strÎmbă şi curvă, le'ste ,a p lecată În faţa unu i butoi ş i d uce u n dra c În spate, i a r În corp i -o fost imp lantat u n cep ; măscăriciur 1 ] , este sp inzu rat, un drac Î I sfirtecă cu toporu l ; muer{eal care bea [ i jerbi să nu facă copi[ i ] , este spinzurată, un d ra c o i m punge pe la spate, a lt u l i i aduce o tavă cu copi i ; bogatul nemilos/iv, spinzurat, un drac il bate cu o măci u că ; duI1ănariu[l] spÎnzurat, un dra c �u m ează d i n p ipă ş: · i suf lă fumu l in nas ; nănaşu carei e l curveşte cu rfilnă-sa, legaţi cu m i i n i l e la spate, ch i nu i ţ i de u n dra c ; jupani care fac leţe strănbă, băgaţi intr- u n cazon ş i b ic iu i ţi ; care Îşi Iasă leţa, spinzura t cu c a p u l i n jos, ch i n u it de d rac i ; care joară străn b, spi nzurat de l i mbă, ch inu i t de un d ra c ; care obir i]dueşce pre cei sărac i , trîntit la pămint , i n că l eoat de d rac i şi bătut cu o măci ucă ; săracul fălos, legat cu m i i n i l e la spate ; care vorbesc În biserică, do i spînzuraţ i ch inu i ţ i de dra:: i ; care dorm duminica şi nu merg la biserică, doi i nşi cu lcaţ i i 'l pat şi ch inu iţ i de u n d ra c ; morari[ u ] 1 fur, 'o re o piotră de moară pe ca.p, a lta legată de git, draci agăţaţi de el ; pe u l t imu l reg i stru apar fvloisi proorr o ]cul core a rată spre sca u n u l de judec'ată, arhierei jidovesci, jidovii, turci, Împăraţi tira ni, arhiire[ i l eritici, i ntre g rupuri fi i nd d rac i .
Fig. 3 . BÎserica din Gura Sada, PogorÎrea la Iad.
http://patrimoniu.gov.ro
Fig. 4. Pictură din turlă, evanghelişti şi proroci.
de n a ivitate, pe coroa n a copa c u l u i d i n m ij l o c a fost s u i t uln m ie l , pe care o inlSior'ilpţie p i'otaltă Î,I i dentMilcă : "mie'lul ll luli] Dulm lnezău " . S u b Grădina ra iu lui , se atH ă ·u n �eg i s tru o u ,oetele oelo r m Î nit'u iţi : m u.oeln ilc i , loulvio:ş i , pnorooi , dre pţi , Î n t re cete f i i n d p ictaţi a rbori cu coro a n e rotu n d e ca re, Î m p re u n ă cu copa c i i u r i a şi d i n g ră d i n a ra i u l u i , a s i g u ră acestu i perete o re m a rca b i l ă u n ita te de expre s i e , u n a d e vă ra t pei saj c u fig u r i . Cete le c e l o r m î n tu iţi s î n t Î n soţite d e cîte do i Înger i , i a r mÎntu i ţi i , cu f ig u r i stereotipe, fe m i n i zate, s înt Î m b răcaţi Î n l u n g i că meşoa ie , a nt ic i paţie Î n d e pălrtată l'a v i z i u nea l u ,i TopÎ'rcea n u d i n " M i n u n i, l e Sf. S i soe" . Î n pa r,te,a inferioa ră ,a peretel u i , străj u i n d poa rta m i u l u i , a u fost Î'nfăţi şaţi a po sto l i i Petru ş i Pave l . a utoru l a Cestei pă rţi f i i n d , cu s ig u ra nţă , N i co lae d i n Pi teşti . Co n s i d e rată Î n tota h�a1!e, co m poziţ ia Judecăţii de apoi de l a Gu ra S ald a es'te eXlp re's i,a u·n eli a nte de oOln�aot d inltre med iu l o ră'şenels'c şi oei rust ic , o a rtă ca re benef ic iază deo potrivă de experie nţa u n u i m eşteşug de a tel ier ş i de p ros peţi mea p l i n ă de fa rmec a ra psod u l u i pop u l a r .
AlIă,tu ri d e iooanel'e pe I'em n m a ramUtneşene, a'I,ă,tulri de x i l og ra v u r i l'e de H ă ş da te , a l ă t u ri de i co a n e l e pe st i c l ă , p i ctu ri l e m u ra le , dato rate meşteri l o r tmn s i lvă n e n i d i n secoI UII ,a.l XVI I I - lea , oo nltr i hu,ie ,Ia Îln ţe l,ege re,a exploz,i ve,i ani,rm ălri pe p l a n a rt i st ic a popu l aţ ie i româneşt i , ţ i n ută vreme d e seco le s u b o g rea a s u p r i re 13 . P o p N i,co lae ( b i ser ica de lemn d in D Î m bă u , 1 762), Sta n , f i u l po p i i R a d u d i n Ră şi n a ri ( b i se rica di ,n M eselntea , 1 78 1 ) , 0 pf'ea d i:n Po,pl 'a ca (bti 'ser ica d i n Tă l m ă ce l , 1 780), G avri l (b iserica d i n I g h i e l , 1 78 1 ) , Ra d u M u ntea n u (b iserica d e I'e m n d i,n Deseşt i , 1 780 ; bi serica de lem n din Rogoz, 1 785), G heorg h e d i n De,selş,t i (b iserilca d e l e m n d i n S a t Ş u gatag, 1 782), I o a n P o p ( b i se rica de l e m n d i n SÎ n m i h a i u l Al m a ş u l u i , 1 794 ; b i se rica d i n B ă l a n -J os'en i , 1 795 'ş.a .) ,s înI\: n u ma i cîţiva d i nltre m e şter i i oa re i l u s trează ,a oest f'eno men Î n oad r,u l că reia I o a n d i,n Dev a , cu a,le s a l e p Î'Ctu ri de l a G u ra Sa,d a , ocu pă u n l oc d e loc neg'l, i ja b i l .
E,vi .dent, a ş a c u m a m ant ilCli pat Îln i n\trod Uloe re, n u poate fi i g n omt ,importa n t u l o po r,t al z u g r'avi l o r ve n iţ i d i n Ţor-a Românească , z u g ravi pe ca re Î i a fl ă m s e m n î n d În n u m e roa s'e m o n u mente ş i ca re a u contr i b u i t l a fo rma rea u n o r m eşte ri t ra n s i l vă ne n i că rora l e - a u tra n s m i s e l e mentele d e sti l postb'rÎ n'covene,s,c a i căror p u rtători emu 14 .
13 O ex'ce,p�ionaIIă ,contni buţ ie Î n l egă.tu ră ou ac.ea,stă p,roblemă ad u,ce Şte�an Meteş, Emigrări româneşti din Transilvania În secolele XIII-XX, Bucureşti, 1 971 ,
14 Fenomenul i rad ier i i a rtei d in Ţa ra Românească este va la b i l ş i pentr,u arh it'ectură . i n legătură cu această problemă, a se vedea Ioana Cristache P'a nait ş i Eugenio G recea nu , Biserici româneşti de zid - monumente istorice, .din Ţara Făgăraşului, " Mitropol ia Ardea lul u i " , XV, 1 970, nor. 9-1 0, p . 627-636 ; idem, XVI , 1 97 1 , n r. 7-8 , p. 567-579.
66
Fă ră să n e propunem .o en u me ralr,e ex,ha u stoi vă , oons id e ră m utH c5ă am i'n tim că, Î,n 1 7 1 6, l os i,f, că'l ug ă ru l de la Govo ra , p i cta l a A l ba I u l i a , că G ri g o re Ra n ite pa rt i'c ipa În 1 738 l a p icta rea pa ra cl i s u l u i n o r d i c al b iser ic i i Sf , N i col a e d i n Şch e i i B ra ş ov u l u i ş i , În 1 745, la decora rea bi sericii m ă n ă st i r i i RÎmeţ. Tot m u nte n i e ra u , p roba b i l . z u g rav i i Pa nă ş i l o n a ş c u , cei ca re l u cra u , În 1 762, la Av rig ş i , În 1 766, la b i ser ica br Încovenea scă a m ă n ă st i r i i Sî m băta de Sus, S i m i o n O p rovici d i n Cra i ova p ictea ză b i s'er ic i l e de lemn d i n Po i a n a S i b i u l u i ( 1 77 1 ) şi Apo l d u l de J o s ( 1 772), Î n ti m p ce u n a l t S i m i o n , p o p ă d i n P i teşt i , desfă şoa ră o rod n ică a ctiv itate În Ţa ro H aţeg u l u i , u n de ÎI af l ă m sem n î n d icoa ne şi p ile�Ulri m' u ral l'e Îln n,ume,poa's'e b Îlsenilci (N u1eşo'a ra , 1 776 ; H a ţeg, 1 777 ; P.ri ,s, l op , 1 782 ; S Ulbcet,ate , 1 783 ; B a r u Mic, 1 785 ; Cilullo Ma re ; Den-s'ulş , Poro.şenli) . Foa nte fec und se a ra tă ş i un a lt p i te ştea n , z u g ra v u l D a v i d , ca re s - a sta bi l i t Î n pă rţHe B i h o ru'l u i , ,cr,eÎn d Îln j u ru l să u o a d evă rată plei a d ă de ,ucen i C'Î c u ca re deeo rea ză ,m a i m u,l,te b ilserici de l e m n . De la icoa nel'e b i se ric i i d i n T i n ă u d (vec h e ctitorie d i n 1 658 a l u i Consta nti n Basa ra b CÎrn u) , l a p ictu r i l e b iseri citlor de lem n d in R ie,n i ( 1 754), Sebi Ş ( 1 764), Stă i 'ceşlti ( 1 783), Ti,l,eeu ş ( 1 783), Feri ce, toate În j'uldaţul B i ho r, D allJlild , se d ovede şte u n sta to r n i c mesa g e r a l p i ct u r i i d i,n Ţa ra Româ nea scă , sta b i l i n d p r i n activ itatea sa o p u nte Între d o u ă zone geograf i'ce desltu l de Î'n dep ă,rtate. Tot Î n MU1nţi i Apusen i , 1 0 ,b i s,etni'ca d i n H ăllmalg i u (jtu d . A,rald) , Î I a,f, I ă m l u crînd p e c u n oscutu l Ra d u Dască l u l Z u g ra v u l , a l ă t u ri de G h eorg h e, p i ctu ra lor contÎnd p rintre cele m a i va l o roase rea l i ză ri a l'e gen u l u i d i n Î n treg u l secol a l Xv i i i - l ea tra n s i l vă n ea n 1S.
Alătur i de toţi a ceşti a , tre b u i e a m i nt it N i co lae d i n P iltelş1t i , a Ulro r 1'0 G u ra Sa d a , Îln 1 765 , l a G he'lm, Îln 1 770, la Le'şln ilc şi pro h a bi l l a d i,spă mt'O ' b ilseni că d i'n Bmu M alre.
Co n s i d e ra te În a cea stă l a rgă pers pectivă , p i ctu r i le de 10 G u ra S a d a , rod a l co laboră ri i d i n tre un me şter m u n tea n ş i allt u l trans,i ll vănea n , do bÎnde'slc o se m n1i,fioaţie speoi a l ă , Î n m ă s u ra În ca re i l u strea ză p roce s u l de u n if ica re a rt i s t ică c e Începuse să se săvî rşească Î n că d i n a ce l e t i m p u ri , Î n pofi d a u n o r g ra n iţe c e aV'� a u s ă d i s p a ră d u pă ma i b i n e d e u n veac,
1 S Unele date priv ind zugravi i enumeraţi a ici pot f i Întî l n i te l a Şt. M eteş (lugravii bisericilor române, eXltms d i n "Anuawl CM I -Trans i lva nio
" , C lu j , 1 926-1 928, p. 1 1 6-1 2 1 ) , la C. Bă lan şi A. Păno iu (Date noi privind activitatea lui Radu Dascălu lugravu şi În legătură cu folosirea erminiei sale În veacul 01 XIX -lea de către Avram zugravul, " Ses iunea de comunicări şti i nţ if ice a muzeelor de artă " , Bucu�eşbi, 1 968, p. 250-258), I I-a V. Vă,tăşilanu, (Istoria artelor plastice În România, I I , Bucu reşti, 1 970, p, 1 91 - 1 93) a l tele a pa r a ic i pentru prima o,a ră , u,rmÎnd să reven i m a �u.pna lor Î ntr- un sbu.di u speoia l .
- Fotografi i le ca re Î nsoţesc prezentul a rticol , ca ş i schema ioonografică , a pa rţ in autc ru lu i .
http://patrimoniu.gov.ro