+ All Categories
Home > Documents > Buletinul Monumentelor Istorice, anul 1972, XLI · 2016-10-13 · alterarea peisajului urător,...

Buletinul Monumentelor Istorice, anul 1972, XLI · 2016-10-13 · alterarea peisajului urător,...

Date post: 20-Feb-2020
Category:
Upload: others
View: 9 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
2
N O T E ZONELE DE PROTECŢIE A MONUMENTELOR ISTORICE. ROLUL ŞI FUNCŢ IILE LOR Oliver Velescu Cazul de la manastirea Amot a unde - a cum s-a mai relat at in presă - exploatarea carierei de calcar a dus la alter area peisajului înconjurător, ridică în mod acut ches tiu- nea zonelor de prot ecţie a monumentelor istorice. Problema nu este nouă, în ţara noastră exi stînd un cadru legal bine conturat c a şi o tr adiţie în acest sens. încă în 19 15 Nicolae Iorga, defin ind monumentul is toric, includea în această nOţiu ne, alătUfi de" invenvarul iftistic şi împrejurimile: monumentul "fiind conceput organic, tre- buie păstrat tot organic", ilar l egea din 19 19 introducea princip iul "non aedificandi" în "imediata apropiere a unui imobiL clasat monument istoric" (art. 3 al. 7). Legea în vi- goare astăzi (H . C.M. 661/195 5) pune semn de egalit ate între regimul de ocrotire a monumentelor is torice şi "cadml Lor corespunzător şi a zonei Lor de protecţie" (art. 4). O hotărîre (H.C.M. 2490 din 31 decembrie 1 969) pri- vind sancţionarea unor contravenţii precizează răspicat: "desfiinţarea cadnthti corespunzător şi a zoneLor de protecţie a momtmenteLor istorice constituie o contravenţie" (art. 1 al. 7), iar codul pena l pedepseşte distrugerea monume ntelor sau impiedicarea "Luării măsuriLor de comervare" (art. 217). Reţinem aşadar că în ţara noastră ideea protejării pro- priu-zise a monume ntelor istorice este în atenţia forurilor conducăt oare, creîndu-se instrumentel e l egal e care fac posi- bilă această activi tate . înr-un sens mai larg, conservarea peisajulu i, a frumo- sului natura l şi a celui creat în timp de om, i găseşte ecou în numeroase legi ş i hotărîr i, o lectură a RepertoriuLui legis- Laţiei în vigoare fiind în această privinţă o adevărată reve- laţie. Se poate vorbi, pe drept cuvînt, despre existenţa unui cod al protecţiei frumosului. Pomi i plantaţi de-a lungu l şos ele lor, ape le minerale, zonele din juru l staţiuni lor meteo- rologice şi altele sint toate protejate prin lege; limitarea prin lege a de gradării terenurilor p rin exploatări de rocă sau petrol, ca şi legil e împotriva poluării apei ş i aerulu i, dau o imag ine d in cel e mai luminoase asupr a seriozităţii cu care sint tratate toate probl emel e privind ambianţa în care trăim. Este şi acesta un aspect al umanismulu i social ist ş i poate nu di ntre cele mai puţi n importante. Revenind la monumentel e istorice constatăm că l egislaţ ia în vigoare prevede că "zonele de protecţie se stabiLesc pe bază de stHdi i . . . în fvmcţie de peisaj, de dimemiuni şi de importanţa lor ( monumentelor)" (H.C.M. 661/ 1 955 tarI. 5). Este meri tul regretatul ui arhitect G. M. Cant acuzino are, ocupînd u-se În cadrul Direcţ iei monumentel or istorice de această probl emă, a extins noţ iunea strictă de zonă de pro- tecţie la o arie peisagistică mult mai amplă, care inc lude plantaţi ile ş i pădur ile invec inate monumen tului. Din stud i ile pe care le-a întreprins în anii 1957 şi 1958 în colaborare cu organele silvice este demn a fi amint ită a ici del imitarea zonei de protecţie a mănăs tiri i Neamţ. Coastel e dealuri lor Încon- jurătoare fi ind depăşite î n inălţ ime de crestele munţ ilor din apropiere, versanţi i d inspre monu ment ai acestora au fost incluşi in zona de proljecţie tocmai pentru conservarea pei- sajului, totalizindu-se peste o mie de hectare de pădure pro - tejtă. La fel s-a procedat şi pentru Agapi a şi Văratec, ca şi pentru al te multe monumente. Direcţ ia monumen, telor ist orice ş i de artă a resp�ns în tot - deuna delimitarea zonei de protecţie la o rază de x metri de un monument pe ntru că peisajul - factorul determinant în această problemă - nu se poate scrie intr-o cifră dată . OperÎnd cu elemente cons tituite istoriceşte, aflate în zone diferite şi in s ituaţ ii care nu s e repetă, numai studiul pe teren al fiecărui monument poate permit e o corectă fixare a zonei de protecţie. 43 Existenţa acestei varie,tăţ i de situţii fiind o real ita te obiectivă, nu se pot da reţete sau instrucţiuni pe ntru fixarea lor. Punct de p lecare pentru reuşÎlta operaţiei trebuie să fi e colaborarea tuturor factorilor interesaţi. Da r, la fixarea unei zone d e prot ecţie trebuie să se poească de l a idee a că nici unul din inconven ientele exis tent e nu pot depăşi pr in am- ploarea lor pericolu l potenţia l pe care il poate prezenta ştirbi rea une i opere de artă, a unui monument is toric. Cedarea În f a unor considerente şi argumente d e con- junctură imediată, care pi e rde din vedere , perspectiva, a pri- lejuit într-un trecut nu prea indepărtat numeroase Încălcări ale l egÎi i monumentelor, aici referindu-ne numai la aspectul nerespectări i zonei de protecţie şi a cadrului corespunzător. Astfel, pentru mutarea fabric i i de dol omită construi cu 15 ani În urmă lîngă caste lul Hunedoara, a fost necesară o hotădre a Consiliu lui de Miniştri, dar localul Facu ltăţii de silvicu ltură de lingă zidul Cetăţii Braşov, construi t tot atunci, a rămas ş i astăzi un exemplu ne ativ. La fel, clă- dirile const ruite lîngă caste lu l din SÎ nmiclauş ş i care ascund perspectiva monumentului d inspre-şosea, pompa de benzină din coasta Curţ i i Domneşti din Strehaia, coper tina noii pieţe lipie de zidul cetăţii din ŢimişoaI1a, şi pentru multe alte exempl e de acest gen, este oar e nevoie de int ervenţia celor mai înalte foru ri de conducere? în fond este vorba de respectarea unei legi fără a mai vorbi de c elela lte aspecte ale problemei, care ţ in de etica p rofesi onală şi de pregăt irea cultur ală. Dar dincolo de acest e "cazvtri" desprinse d in act ivitatea cotidiană de protejare, p roblema del imitării zonelor de pro- tecţie - acţiune pe care Direcţia monumentelor istorice şi de artă vor trebui s-o desăvîrşească in acest cinci nal -, depă- şeşte cadrul adminis trativ-juridic ş i Îmbracă semnificaţii mult mai adînci. Cu toată varie tatea amint ită, nu se poate n ega posibilitatea exis, tenţei unor princ ipii care pot deveni jaloan e ale activi tăţii practice ce urmează să se d esfăşoare încă di n acest an. Numitorul c omun al spaţiului d in jurul majorităţii mo- nument elor noastre este natura sau peisajul a ti t de famil iar al ţăr�i noastre, ind ifer ent din care parte a ei. Desigur nu un peIsaj oarecare ci u nul În care parte componentă este şi monumentul ist oric, al cărui mesaj patriotic şi ar tis tic este evident. De aceea, zona de proteCţi e trebuie să devină un instrument capabil să răspundă unor nevoi suprastructurale multip le: juridice, soci , al e, istorice, pedagogice ş. a., care depă - şesc scopul uti l imedit. Ba devine, împreună cu monumen- tul pe car e-l prot ejează, un simbol , un instrument de comu- n icare cu trecut ul, c u istor ia. Urm�re . acestui fapt, terenul zonei de protecţie Încetează de a mal fI o porţiune oarecare d e pămint, şi capătă sensuri şi semnificaţ i i car re i i acordă o ser ie d e însuşiri moral e cre- înd raporturi noi între zona de protecţie pe de o parte ş i natura Înconjurătoare, monument şi om pe de altă parte. în raport cu natur a, zona de proteoţie d evin e o enti tate o?ie�t ivă desprinsă din med iul . îconjurător şi supusă ser- vItuţl lor lega le generate de eXIstenţa monumentului. între nat . ura . înco ! 1jurătoare . şi zona de protecţie se creează rapor- t r ! dlalectIce deterI1 1l 1 1ate de preface ri ie impuse de necesi- taple uman e. Spunem raport diaectic, pentru barierel e jurid ice fixate nu POt împied ica ÎnrÎuri rea reciprocă d intre natur şi s p aţi,ul . zonei de protecţie . . Este, ca să întrebuinţăm expreSIa lU I MIhaI Ralea, r aportul dmtre "construcţie şi con- venţie" (M. Ralea, ExpLicarea om�tl�ti, p. 1 30) ; "convenţia" În cazul de faţă fi ind mesajul pe care îl tr ansmite monu- �1ent d �st . oric . şi cadrul f�xat c aceleaşi . rosturi de a păstra ŞI a lntan solIa fruluseţ l lor dm veaCUrIle trecute Întruchi- pate În monumenl t. http://patrimoniu.gov.ro
Transcript

N O T E ZONELE DE PROTECŢIE A MONUMENTELOR ISTORICE.

ROLUL ŞI FUNCŢIILE LOR

Ol iver Vel escu

Cazul de la manastirea Amota unde - aşa cum s-a mai relatat in presă - exploatarea carierei de calcar a dus l a a lterarea peisaj u l ui înconjurător, ridică în mod acut chestiu­nea zonelor de p rotecţie a monumentelor istorice.

Problema nu este nouă, în ţara noastră existînd un cadru legal bine conturat ca ş i o tradiţie în acest sens. î ncă în 19 15 Nicolae Iorga, definind monumentul istoric, incl udea în această nOţiune, alătUfi de" invenvarul l<1iftistic şi împrejurimil e : monumentu l "fiind conceput organic, tre­buie păstrat tot organic" , ilar l egea d in 19 19 i ntroducea principiu l "non aedificandi" în "imediata apropiere a unui imobiL clasat monument istoric" (art. 3 al. 7). Legea în vi­goare astăzi (H.C.M. 661/1955) pune semn de egalitate între regimul de ocrotire a monumentelor istorice şi "cadml Lor corespunzător şi a zonei Lor de protecţie" (art. 4).

O hotărîre (H.C.M. 2490 din 31 decembrie 1 969) pri­vind sancţionarea unor contravenţii precizează răspica t : "desfiinţarea cadnthti corespunzător şi a zoneLor de protecţie a momtmenteLor istorice constituie o contravenţie" (art. 1 al . 7), iar codu l penal pedepseşte distrugerea monumentelor sau impiedicarea "Luării măsuriLor de comervare" (art. 2 1 7) .

Reţinem aşadar c ă în ţara noastră ideea protejării pro­priu-zise a monumentelor istorice este în atenţia forurilor conducătoare, creîndu-se instrumentele legale care fac posi­bilă această activitate.

în'tr-un sens mai larg, conservarea peisaju lui, a frumo­sului natur a l şi a celui creat în timp de om, işi găseşte ecou în n umeroase legi şi hotărîri, o lectură a RepertoriuLui legis­Laţiei în vigoare fiind în această privinţă o adevărată reve­laţie. Se poate vorbi, pe drept cuvînt, despre existenţa unui cod a l protecţiei frumosului . Pom i i plantaţi de-a l ungul şoselelor, apele minerale, zonele din jurul staţiunilor meteo­rologice şi a ltele sint toate protejate prin lege ; l imitarea prin lege a degradării terenurilor prin exploatări de rocă sau petrol, ca şi legile împotriva poluării apei şi aerului, dau o imagine din cele mai luminoase asupra seriozităţii cu care sint tratate toate problemele privind ambianţa în care trăim. Este şi acesta un aspect al umanismului socialist şi poate nu dintre cele mai p uţin importante.

Revenind la monumentele istorice constatăm că l egislaţia în vigoare prevede că "zonele de protecţie se stabiLesc pe bază de stHdii . . . în fvmcţie de peisaj, de dimemiuni şi de importanţa lor (:1 monumentelor) " (H.C.M. 661/ 1 955 tarI. 5 ) .

Este meritul regretatul u i a rhitect G. M. Cantacuzino �are, ocupînd u-se În cadrul D irecţiei monumentelor i storice de această problemă, a extins noţiunea strictă de zonă de pro­tecţie la o arie peisagistică mult mai amplă, care include plantaţi i le şi pădurile invecinate monumentului . Din studii le pe care le-a întreprins în ani i 1957 şi 1 958 în colaborare cu organele silvice este demn a fi amintită aici delimitarea zonei de protecţie a mănăstirii Neamţ. Coastele dealurilor Încon­jurătoare fiind depăşite în inălţime de crestele munţilor din apropiere, versanţii dinspre monument ai acestora au fost incluşi in zona de proljecţie tocmai pentru conservarea pei­sajului , totalizindu-se peste o mie de hectare de pădure pro­teja"tă. La fel s-a procedat şi pentru Agapia şi Văratec, ca şi pentru alte multe monumente.

Direcţia monumen,telor istorice şi de artă a resp�ns întot­dec,luna delimitarea zonei de protecţie l a o rază de x metri de un monument pentru că peisajul - factorul determinant în această problemă - nu se poate scrie intr-o cifră dată . OperÎnd c u e lemente constituite i storiceşte, aflate în zone diferite ş i in situaţii care nu se repetă, numai studiul pe teren al fiecărui monument poate permite o corectă fixare a zonei de p rotecţie.

43

Existenţa acestei varie,tăţi de situ<1iţ ii fiind o real ita te obiectivă, n u se pot da reţete sau instrucţiuni pentru fixarea l or. Punct de p lecare pentru reuşÎlta operaţiei trebuie să fie colaborarea tuturor factori lor interesaţi. Dar, la fixarea unei zone de protecţie trebuie să se pornească de la ideea că nici unul din inconvenientele existente nu pot depăşi prin am­ploarea lor pericolu l potenţial pe care i l poate prezenta ştirbi rea unei opere de artă, a unui monument istoric.

Cedarea În faţa unor considerente şi argumente de con­junctură imediată, care pierde din vedere , perspectiva, a pri­lejuit într-un trecut nu prea indepărtat numeroase Încălcări ale l egÎii monumentelor, aici referindu-ne numai la aspectul nerespectări i zonei de protecţie şi a cadrului corespunzător. Astfel , pentru mutarea fabricii de dolomită construită cu 1 5 ani În urmă lîngă castelul Hunedoara, a fost necesară o hotădre a Consi l iului de Min iştri, dar localul Facultăţi i de si lvicultură de lingă zidul Cetăţii Braşov, construit tot atunci, a rămas şi astăzi un exemplu ne�ativ. La fel , clă­dirile construite l îngă castelul d in SÎnmiclauş şi care ascund perspectiva monumentului dinspre-şosea, pompa de benzină din coasta Curţii Domneşti din Strehaia, copertina noii pieţe l ipi,te de zidul cetăţii din ŢimişoaI1a, şi pentru multe alte exemple de acest gen, este oare nevoie de intervenţia celor mai înalte foruri de conducere?

în fond este vorba de respectarea unei legi fără a mai vorbi de celelalte aspecte ale problemei, care ţ in de etica p rofesională ş i de pregătirea culturală.

Dar d i ncolo de aceste "cazvtri" desprinse din activi tatea cotidiană de p rotejare, problema del imitării zonelo r de pro­tecţie - acţiune pe care Direcţia monumentelor istorice şi de artă vor trebui s-o desăvîrşească in acest cincinal -, depă­şeşte cadrul administrativ-juridic şi Îmbracă semnificaţii mult mai adînci . Cu toată varietatea amintită, nu se poate nega posibil itatea exis,tenţei unor principii care pot deveni jaloane ale activităţii practice ce urmează să se desfăşoare încă din acest an.

N umitorul comun al spaţiului d in jurul majorităţ i i mo­numentelor noastre este natura sau peisajul atit de famil iar al ţăr�i noastre, indiferent din care parte a ei . Desigu r nu un peIsaj oarecare ci unul În care parte componentă este şi monumentul i storic, al cărui mesa j patriotic şi artistic este evident. De aceea, zona de proteCţie trebuie să devină un instrument capabil să răspundă unor nevoi sup rastructurale multip le : jur id ice, soci,ale, istorice, pedagogice ş. a., care depă­şesc scopul ut i l imedi,at. Ba devine, împreună cu monumen­tul pe care-l protejează, un simbol , un instrument de comu­n icare cu trecutul, cu istoria.

Urm�re . acestui fapt, terenul zonei de protecţie Încetează de a mal fI o porţiune oarecare de pămint, şi capătă sensuri şi semnificaţii carre ii acordă o serie de însuşiri morale cre­înd raporturi noi între zona de protecţie pe de o parte şi natura Înconjurătoare, monument şi om pe de altă parte.

în raport cu natura, zona de proteoţie devine o entitate o?ie�tivă desprinsă din mediul . îrncon ju rător şi supusă ser­vItuţllor legale generate de eXIstenţa monumentului . î ntre n at.ura. înco!1jurătoare . şi zona de protecţie se creează rapor­t�r! dlalectIce deterI11l11ate de preface riie i mpuse de necesi­taple umane. Spunem raport dial-ectic, pentru că bariere.le juridice fixate nu POt împiedica ÎnrÎur irea reciprocă dintre natur� şi spaţi,ul .zonei de protecţie . . Este, ca să întrebuinţăm expreSIa l U I MIhaI Ralea, raportul dmtre "construcţie şi con­venţie" (M. Ralea, ExpLicarea om�tl�ti, p. 1 30) ; "convenţia" În cazul de faţă fiind m esaju l pe care îl transmite monu­�1ent�d �st.oric .şi cadrul f�xat cI! aceleaşi . rosturi de a păstra ŞI a lntan sol I a frulŢluseţllor dm veaCUrIle trecute Întruchi­pate În monumenlt.

http://patrimoniu.gov.ro

Desigur, Cecare a�ezal;e a ţării noastre îşi arc specificul ci , de unde şi fiecare monument este Înscris în mediul Încon­jurător În mod diferit . De aceea, În fixarea zonei de pro­teqie trebuie să se ţină seama de elemei1lte de spaţiu con­crer, care vin să contri buie la sublinierea originaJit�ţ ii mo­I lumentu lu i . După marele geograf George Vâlsan, la "fixa­rea fizionomiei proprii a ulUti peisaj În caracterele saLe Pt!1"­I/'lanente şi obiective" trebuie să se ţ ină seama "de roca din care e Închegată scollrţa pămîntului, apele . . . , viaţa, de La formaţiuni ver,etaLe p înă La al1imaLe, gn.tpări om.eI1eşti ,fi chiar atmosfera care scaLdă Întreg peisajuL, îi d'l. htmină şi Ot­/oare" (G. Vâlsan, Geografia şi poezia, în culegerea "Pămîn­t uL românesc şi fnmutseţiLe Lui " , Bucureşti, 1 940, p. 7) .

Practica d e pînă acum a demonstrat cu prisosinţă c ă la COl turarea zonelor de proteqie a fost necesa ră Înrotdeauna ; ,otarea elementelor biologi.ce (vegetaţia) şi fizice (:;pa\iale) din j ur u l monumentelor istorice. De aceea socotim ca pentnl fundamenta rea şti inţifică a studii lor - cerute de l ege -pentru Întocmirea zonelor de protecţie, participarea geogra­filor apare ca o necesitate de ordin practic . Geografia fiind "o ştiinţă sintetică a nat �trii" va putea să aducă o contri­bUţie de seamă la delimitarea zonelor de protecţie, tocmai din punctul de vedere al pericolelor care ar putea să împie­teze În perspect ivă asupra integrităţ i i monumentelor - po­sibile exploatări şi explorări de rocă sau de altă natură.

O colaborare Între Direcţ ia monumentelor istorice şi de artă şi I nstitutul de geogl�afie sau cel puţin un dialog pe această temă ar fi u t i l ; del imitarea zonel or de proteqie Încetînd astfel de a mai fi o simplă operaţie administrativă, ci o complexă lucrare şt i inţifică, rod al col aborării interdisci­p t : n are cu scopul protejării mon umcn te]or i storice.

De cele mai mul te ori În jurul monumentelor noastre nu există o natură virgină, ci dimpotrivă fiind istoriceşte consti­t u ită, omul a fost u n ul din factor i i importanţi ai transfor­mărilor pe care le-a suferi t peisa jul din prea jma monumen­telor. Aceasta se explică prin faptul că aceste clădiri , astăzi mon ument e, au avut secole de-a rîndui un caracter polari­zator a l vireţi i sociale şi economice În aşezările În care fiin­Jeaz�. Curte, cona.c, castel , mănăstire sau biserică, ele au unpnmat un an umit pecific peisa ju lu i din j urul l or , uneori dhiar l-au generat, dînd substa n ţă sau notă caracteris : ică flllnCţiei lor. (Exemp l u : un he leşteu Ungă o mănăstire, un cimit ir În j urul unei biserici, un drum şerpui t care urcă l a o cetate etc . ) .

Desigur, acestea sînt elementele particu lare, dar care se Înscriu În specificul peisa jul ui i storic românesc şi care Î i con­feră original itate : depresiuni sau ţări , plaiur i , col ine ş i dm­pulunguri - acele şesuri de sub poalele munţilor. Constatăm astfel că zona de protecţie va trebui să legalizeze, să mate­rializeze "spaţi�tl mioritic " . Conservarea unor părţi din "o)"i­zontttl spaţial românesc" - potrivit expresiei lu i Bl aga -ar fi deci unul din scopuri le etice ale acţiuni i de del imitare a zonelor de protecţie, nu în sensul unei "var,i amintiri para­disiace" ci În ideea creării unui cadru pentru evocarea sol i­darităiţ i i cu glia strămoşească .

Sînt filozofi - citaţi ş i de Blaga - care studi ind rolul spaţiului sau mai precis al sentimentelor generate de spaţiu, l-au considerat " un act creator aL sensibilităţii " (Spengler) ş i chiar "factori r,eneratori de cuLtură" (Frobenius) . I ar aceşti gînditori dezvoltă concepţia că un anume spaţiu, structurat Într-un amume tip, poate fi privit drept simbol al unei anume culturi .

Pornind de la acest postulat filozofic se poate afirma că spaţiul cuprins Într-o zonă de protecţie a unui monument istoric răspunde acestor idei, iar în condiţiile specifice ţării noastre, spaţiul din jur u l monumentelor devine un factor de cultură şi educaţie care contribuie la procesul de p lămă­d ire p s�ho-socială a omului de astăzi.

Unul d in aspectele practice esenţiale care se desprinde din cele de mai sus ţ ine de domeniul pedagogiei, al educaţiei unor pături foarte largi şi a cărui necesitate nu mai trebuie comentată. Este de reţinut doar că turismul este unul din principalele instrumente de real izare a educaJţiei estetice ş i patriotice, material ul didactic f i ind monumentele i storice cu cadrul lor core spunzător risipite în ţara Înlireagă.

Problema nu trebuie Însă absolutizată. Dacă del imitarea zonei de protecţie este o Încercare de concretizare a unui

44

mediu istoric, ea nu poate fi confundată Însă cu monu­mentul Însuşi . Chiar dacă se admite o legătură convenţio­nală - exprimată de a l tfel şi de l ege - elementul deter­minant primordial rămîne monumentul istoric. Este vorba de un raport de analogie impus prin convenţie - acţiunea voită de fixare a zonei de protecţie. Spaţiul va rămîne În­totdeauna un simbol abstract, iar elementul concret este con­strucţia propriu-zisă ,a monumentul Uli cu 'atributele sale isto­rice, arheologice, artistice şi arhi tectonice.

Cu toate însuşirile morale pe care am Încercat să ară­tăm că le c up rinde spaţiul zonelor de protecţie, acestea nu pot exista pentru ele înseşi . Nu peisaj În sime, care să cu­prindă şi monumen tu l , ci dimpotrivă acesta trebuie să devină centrul unor vaste compoziţi i peisagistice. Există Însă aici şi pericolul artificial u l u i . Nu este vorba de parcurile din jurul castele lor care sînt peisaje tratate arhitectonic ca mediu În­con jurător al clădiri i , ci de peisajul majorităţii monumente­lor risipite în satele ţări i . Dacă am admis pentru zona de protecţie includerea unui spaţiu mai larg care să sugereze cadrul istoric, pentru terenul din imediata apropiere a monu­mentului - "cadrul corespu,nzător" după exp resia legii -se impun asemenea criterii îndt să nu exi ste n imic gratuit.

Vorbind de În treaga zonă de protecţi e nu trebuie pierdut din vedere că rostul ei corespunde unei nevoi practice utile. Apreci ind valoarea ei simbolică, zona de proteoţie nu poate rămîne numai O privel işte bucolică încremenită ca un fundal p itoresc În spatele unui monumen t , ca În pictura italiană. Zona de protecţ ie nu poale Întoa rce spatel e f/actori lor de civil izaţie modernă, pentru că ignorarea lor riscă să pericli­teze Însăşi ut i l i tatea întregii l ucrări de del imitare a ei.

Unul din instrumentele de rezol vare a problemelor apa­rent contradictorii care le ridică trasarea zonelor de pro­tecţie este planul de sistematiza re teri torială . Dacă la Întoc­mirea acestui plan - ca şi la cel de sistematizare . rurală -se porneşte de l a acceptarea idei i creări i unor rezervaţii i storice - de tipul celei existente pentru cetăţile dacice din Munţi i Orăştiei (B.CM. 1 1 f . 77/1957) , problema este rezol­vată de la sine. Se poate obiecta că exi stă pericolul de a transforma Întinse suprafeţe în muzee uriaşe ; că delimitarea zonelor de protecţie, - poate este cazul să fie denumite în viitor zone de rezervaţie - Împiedică dezvoltarea unei aşe­zări, a unui ţ inut. N imic mai fal s ! A judeca astfel este a n u Înţelege c ă rezolvarea diferitelor probleme - d e amplasare sau de dezvoltare de i ndustrii - nu trebuie făcută după mărunte i nterese locale sau considerente de conjunctură. Improvizaţia ş i provizoratul trebuie să cedeze locul perspec­tivei celei mai largi şi j udecăţii de ansambl u.

Poate că Min isterul Turismulu i în colaborare cu D i recţia monumen telor istorice şi de artă ar trebui să facă o soco­teală gospodărească din care cu siguranţă va reieşi că o rezervaţie istorică de felu l celor preconizate aici , cu monu­mentele restaurate şi cu dotările t uristice corespunzătoare, judicios amplasate, poate fi o sursă de venit rentabilă.

în multe ţări europene acţionează asociaţii pentru apă­rarea peisajului , grupate Într-o federaţie numită "Europa nostra " . Problema depăşeşte cadrul acestui articol care a semn al at doar u n singur aspect, cel al zonelor de protecţie a monumentelor istorice fără a vorbi de rezervaţiile isto-rice urbane, de specificul oraşelor şi .satelor noastre, care au pro­blemele lor particulare.

Dar acum cînd Români a a devenit o ţară industrială, o coordonare a eforturilor care se fac pentru păstrarea frtl­museţilor ţării, cu conştiinţa că ele constituie şi un potenţial economic, eS'te absolu.t necesară.

Lucrul este posibil Întrucît există, cum s-a arătat, destule legi de protecţie din sectoare diferite ş i care se completează una pe alta.

Trăim um timp istoric. Trebuie să fie clar fiecărui cetă­ţean că n u reprezentăm decît un moment din istoria n oastră seculară. Trăim Într-o epocă care n-are nevoie să distrugă pentru a construi, o epocă perfect capabi lă să i ncludă in planurile sale de viitor cele mai inclrăzneţe, respectul pentru moştenirea trecutului, o epocă care permite un dialog peI1ma­nent Între opera contemporană şi mari le reali zări ale strămo­şilor. Să le respectăm !

http://patrimoniu.gov.ro


Recommended