+ All Categories
Home > Documents > Bonaparte traversând Marele Saint Bernard

Bonaparte traversând Marele Saint Bernard

Date post: 08-Jan-2016
Category:
Upload: marian-harapcea
View: 36 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
History

of 19

Transcript

Bonaparte traversnd Marele Saint Bernard

Bonaparte traversnd Marele Saint-Bernard

Jacques-Louis David,1800

ulei pe pnz

260 221 cm

Castelul Malmaison, Muzeul naional al castelului,Rueil Malmaison

Bonaparte traversnd Marele Saint-Bernard(nfrancezBonaparte franchissant le Grand-Saint-Bernard) este unportret ecvestrual Primului ConsulNapoleon Bonapartepictat deJacques-Louis Davidntre1800i1803. Napoleon este reprezentat traversnd trectoarea montanMarele Saint-Bernardmpreun cu armata de rezerv, episod care marcheaz nceputulcelei de-a doua campanii din Italia.David a pictat cinci versiuni ale acestui portret, dintre care prima a fost comandat de regeleCarol al IV-leaal Spaniei ca mrturie de bun nelegere ntre regatul su iRepublica Francez. Urmtoarele trei versiuni au fost comandate de ctre Primul Consul n scop de propagand i au fost portretele oficiale ale lui Napoleon I. Ele au fost amplasate nCastelul Saint-Cloud, bibliotecaDomului Invalizilori palatulRepublicii Cisalpine. Ultima versiune nu a fost comandat de nimeni i a fost pstrat de David pn la moartea sa.Arhetipuri ale portretului de propagand, versiunile tabloului au fost reproduse de numeroase ori n gravuri, ca dovad a unei posteriti nsemnate. Acest portret a influenat artiti precumAntoine-Jean GrosiThodore Gricault.Tablourile sunt pstrate astzi laMuzeul naional al Castelului Malmaison(260 x 221cm), laCastelul CharlottenburgdinBerlin(260 x 226cm), la Muzeul naional alCastelului Versailles(dou versiuni: 271 x 232cm i 267 x 230cm) i laMuzeul BelvederedinViena(264 x 232cm).

Cuprins 1Istoricul tablourilor 1.1Versiunea de la Malmaison 1.2Versiunea de la Berlin 1.3Versiunea de la Versailles 1.4Versiunea de la Viena 1.5A doua versiune de la Versailles 2Descriere 2.1Diferene ntre cele cinci versiuni 3Context istoric 3.1Trecerea Alpilor 3.2nelegerea franco-spaniol 4Analiz artistic 4.1Comanda i alegerea subiectului 4.2Realizarea operei 4.3Compoziie 4.4Tehnic 4.5Estetic 5Modul de reprezentare 5.1Portretul ecvestru 5.2Modele i mprumuturi 5.3Simboluri 5.3.1O figur eroic 5.3.2Gestul lui Napoleon 5.3.3Inscripiile 5.4Napoleon se ngrijete de propria imagine 6Ecourile picturii 6.1Primirea fcut primului portret oficial al lui Napoleon 6.2Plata portretelor 6.3Preri ale criticilor 6.4Influene i denaturri 6.5Posteritate 7Expoziii 7.1Copii i gravuriIstoricul tablourilorVersiunea de la MalmaisonIntitulat iniialTableau-portrait questre du Premier Consul, reprsent dans le moment o il passe les Alpes au mont Saint-Bernard le 30 floral an VIII(Tablou-portret ecvestru al Primului Consul, reprezentat n momentul n care trece Alpii la muntele Saint-Bernard, n 30 floreal, anul VIII) [denumit n diferitele sale versiuni iLe Premier Consul franchissant les Alpes au col du Grand-Saint-Bernard(Primul Consul traversnd Alpii prin pasul Saint-Bernard),Napolon passant le mont Saint-Bernard(Napoleon trecnd pe muntele Saint-Bernard),Bonaparte au Grand Saint-Bernard(Bonaparte la Marele Saint-Bernard),Le passage du Saint-Bernard(Trecerea prin Saint-Bernard) sauBonaparte gravissant le Saint-Bernard(Bonaparte urcnd muntele Saint-Bernard)], opera de art este la origine o comand aregelui SpanieiCarol al IV-lea. Acesta din urm, prin intermediul ambasadorului Franei n SpaniaCharles-Jean-Marie Alquier, face apel la pictorulJacques-Louis Davidla 7 august 1800, pentru a realiza un portret al Primului Consul, cu scopul de a-l amplasa n salonul Marilor Cpitani dinPalatul Regal din Madrid.[1]Prin acest gest, regele Spaniei voia s salute relaiile cordiale i cooperarea politic i militar dintre cele dou state. Tabloul rmne la Madrid dup detronarea regelui Carol al IV-lea de ctre Napoleon, fiind remarcat n palatul regal deAbel Hugo, pajul luiJoseph Bonaparte, noul rege al Spaniei:Ateptnd momentul sosirii regelui, Aristizabal mi-a atras atenia asupra tablourilor care decorau sala unde ne aflam, i pe care le-am admirat: se vedea, printre altele, o copie foarte frumoas a unui tablou al lui David, cel n care l-a reprezentat pe generalul Bonaparte traversnd Alpii pe urmele terse ale luiHanibaliCarol cel Mare. A fi crezut c aceast pictur a fost amplasat n palat dup ce Joseph urcase pe tronul Spaniei, ns Aristizabal mi spuse c nu, cci fusese prezent atunci cnd fusese agat portretul Primului Consul n locul pe care nc l ocupa, i nsui Carol al IV-lea prezidase aceast inaugurare. Bietul rege nu-i ddea seama c punerea portretului n aceast sal nsemna scoaterea tronului su din ea[2]!n 1812, tabloul este luat de Joseph Bonaparte cnd fuge din Spania i l nsoete n exilul su dinStatele Unite ale Americii, fiind atrnat n reedina sa din Point-Breeze.[3]Portretul este dat fiicei saleZnade Bonaparte, prines de Canino, care l expune apoi n vila Bonaparte (cunoscut anterior ca vila Paolina), reedina de laRomaa prinilor de Canino.[4]Tabloul este pstrat de urmaii si pn n1949, cnd este lsat motenire de ctre nepoata sa Eugnie Bonaparte, prines deMoscova, Muzeului naional dinCastelul Malmaison(inventar MM 7149).[5]Versiunea de la Berlin

Cea de-a doua versiune: (1801).Castelul Charlottenburg,Berlin, destinat iniial Castelului dinSaint-CloudInformat cu privire la comanda lui Carol al IV-lea, Bonaparte i-a cerut lui David s realizeze trei replici ale tabloului: cea de-a doua versiune, destinat Castelului dinSaint-Cloud(1801), a fost expus mpreun cu prima versiune laLuvru. Adus la palat n1802, mai nti n Salonul lui Marte, apoi n sala tronului, ea a fost luat n iunie1814de soldaii prusaci ai generaluluivon Blchercare a oferit-o regeluiFrederic Wilhelm al III-lea al Prusiei. Acesta a amplasat-o nCastelul Charlottenburgn1816(inventar GKI 913).[6]Versiunea de la Versailles

Cea de-a treia versiune: (1802).Muzeul Castelului Versailles,Versailles, destinat iniial pentru bibliotecaDomului InvalizilorCea de-a treia versiune a fost destinat biblioteciiDomului Invalizilorn 1802. A fost primit acolo de ctre pensionari cu un mare ceremonial n sunet de tunuri i n prezena pictorului i a asistentului su,Georges Rouget. Se povestete c n timpul ceremoniei, pictorul i-a spus acestuia: Cteva salve de tun sunt pentru tine, prietene[7]. Pictura a fost apoi depus n anexele cldirii n timpulRestauraiei. Amplasat n1830n Castelul de la Saint-Cloud, ea a fost expus apoi, n1837, de ctre regeleLudovic-Filip I, n Muzeul de istorie alCastelului din Versailles(sala Marengo inventar MV 1567).[6]Versiunea de la Viena

Cea de-a patra versiune: (1803).Muzeul Belvedere,Viena, destinat iniial palatului de laMilanoal Republicii Cisalpine.Cea de-a patra versiune a fost comandat pentru palatul de la Milano al Republicii Cisalpine. Iniial, era vorba s se creeze o alegorie cu titlulBonaparte dnd din nou via Republicii Cisalpine, dar guvernul italian a abandonat proiectul din cauza preteniilor financiare ale pictorului, considerate a fi prea mari. Guvernul a acceptat n loc de alegorie o replic a portretului ecvestru. Directorul muzeelor,Dominique-Vivant Denon, a fost nsrcinat la 29 martie1803s expedieze portretul lui Napoleon tinerei Republici Italiene i vicepreedintelui ei,Francesco Melzi d'Eril:8 germinal anul XI, ceteanului Melzi, vicepreedinte al Republicii Italiene.Directorul general al Muzeului Central de Arte ctre ceteanul Melzi, vicepreedinte al Republicii Italiene.Cetene Vicepreedinte,Am onoarea s v anun c sunt nsrcinat de Primul Consul s v trimit un tablou pictat de David, pentru a fi amplasat n Palatul Republicii din Milano, care l reprezint n momentul n care traverseaz Pasul Saint-Bernard. Am pus s se ambaleze cu grij tabloul i l-am trimis laceteanul Marescalchi, ministrul Afacerilor Externe al Republicii Italiene, ndemnndu-l s gseasc ct mai repede o ocazie pentru a-l face s ajung la dumneavoastr.M bucur, Cetene Vicepreedinte, c aceast mprejurare m pune n situaia de a v aminti de mine i de prietenia cu care m-ai onorat.Dominique Vivant-Denon,Correspondance administrative(Coresponden administrativ),29 martie1803Archives des muses nationaux, registrul AA4, p. 311Livrat n1803, tabloul a fost confiscat de austrieci n1816,[8]dar era nc depozitat la Milano prin anii 1825, milanezii refuznd s-l predea austriecilor.[9]Tabloul a fost instalat nPalatul BelvederedinViena, n1834. Expus o lung perioad laMuzeul de Istorie a Artei din Viena,[10]a fost readus n palat n anii 1990 (inventar G 2089).

A doua versiune de la Versailles

Cea de-a cincea versiune: (1803).Muzeul Castelului Versailles,Versailles, aflat iniial n proprietatea pictorului David i apoi n vechea colecie a prinului NapolonA fost realizat i o a cincea versiune (Muzeul Naional alCastelului Versailles) de ctre David, rmas n atelierele sale succesive din Paris i din timpul exilului su de la Bruxelles. La moartea pictorului, tabloul atrna pe partea opus a patului su. Pus n vnzare fr succes de ctre familia sa n1826, a fost cumprat de baroneasa Pauline Jeanin, fiica lui David, n1835. Expus n1846n Bazarul Bonne-Nouvelle, unde a fost remarcat deBaudelaire, este oferit n1850de ctre baroneasa Jeanin preedintelui Louis-Napolon Bonaparte, viitorul mpratNapoleon al III-lea.[11]Acesta din urm inteniona s-l amplaseze pe scara de onoare a Castelului de la Saint-Cloud pentru a nlocui portretul ecvestru al luiLudovic-Filip I, n1856,[12]dar opera de art a fost amplasat n cele din urm nPalatul Tuileries. Fcnd parte din lista civil, tabloul a trecut, dup abdicarea lui Napoleon al III-lea, n minile prinuluiNapolon Jrome, care l-a atrnat nCastelul de la Prangins. n1979, tabloul este cedat de ctreprinul Ludovic NapoleonCastelului de la Versailles (inventar MV 8550).DescriereCele cinci versiuni ale tabloului sunt de dimensiuni mari i apropiate (2,6 x 2,2 metri). Napoleon este reprezentat clare, n uniform de general ef, purtnd pe cap unbicorncu galoane de aur, narmat cu o sabie de felul celor folosite demamelucii acoperit cu o manta umflat de vnt care-i nal faldurile. n mna stng ine hul cu care strunete calul ce se cabreaz. ntorcndu-se cu faa spre privitor, Napoleon indic o direcie cu mna dreapt. Pe fundal sunt soldai care urc panta muntelui i trag tunuri dup ei. n dreapta jos se vede drapelul tricolor care flfie. n prim-plan, sunt gravate pe stnci numeleBONAPARTE,ANNIBALiKAROLVS MAGNVSIMP.Opera este semnat i datatL. DAVIDAN IXpe cureaua care ine strns pieptul calului.Diferene ntre cele cinci versiuniPrimul exemplar de la Malmaison l prezint pe Bonaparte cu o manta portocalie-galben, mneca mnuii este brodat, prul calului este rotat,harnaamentuleste complet, cpstrul fiind prevzut i cu cureauazbalei, chinga de pe burt este de culoare rou nchis. Ofierul care ine osabien fundal este mascat de coada calului. Faa lui Napoleon pare tinereasc.Exemplarul de la Charlottenburg prezint o manta n ton rou aprins. Prul calului are culoare castanie, cpstrul este simplu, fr cureaua zbalei, chinga de pe burt este de culoare gri-albastru. Peisajul este acoperit de zpad. Trsturile lui Napoleon sunt mai nsprite. Tabloul este semnatL.DAVID LAN IX.n exemplarul de la Versailles, prul calului este alb cu pete sure, harnaamentul este identic cu cel de la Charlottenburg, culoarea chingii de pe burt este albastr. Broderia mnuii este simplificat, maneta este vizibil sub mnu, ca la ofieri. Peisajul este ntunecat. Expresia lui Napoleon este mai dur. Tabloul nu este semnat.Exemplarul de la Belvedere este aproape identic cu cel de la Versailles, faa lui Napoleon este i mai aspr. Pictura este semnatJ.L.DAVID L.ANNO X.Cel de-al doilea exemplar de la Versailles prezint un cal rotat, cpstrul este complet, dar fr cureaua zbalei, chinga de pe burt este de culoare roie. Mantaua este roie-portocalie, gulerul este negru, broderia mnuilor este abia vizibil, estura earfei este albastru deschis. Ofierul este din nou mascat de coada calului. Faa lui Napoleon este mai puin tnr, cu un zmbet uor, iar prul lui este mai scurt. Prin forma sa i desenul broderiei, modelul bicornului este asemntor cu cel purtat degeneralii Imperiului.[13]Tabloul nedatat este semnatL.DAVID. De menionat c aici Napoleon se vede ncontraplonjeu, pe cnd n celelalte versiuni apare n perspectiv frontal.Context istoricLovitura de stat a lui Bonaparte de la 18 i 19 Brumar anul VIII avnd loc n contextul deosebit de dificil al rzboaielor celei de-a doua coaliii (1799-1800), Bonaparte trebuia nainte de toate s restabileasc ordinea n ar. El a schimbat radical situaia militar reuindin extremiss-i nving pe austrieci la Marengo n 14 iunie1800. Aceast victorie parial a fost transformat ntr-o btlie decisiv datorit unei propagande deosebit de eficace, la care a contribuit i tabloul n care David a ilustrat faimosul episod al trecerii Alpilor de ctre armata lui Bonaparte.Trecerea Alpilor

Bonaparte franchissant les AlpesdePaul Delaroche,1848, Muzeul LuvruPrin traversareaAlpilorde ctre armata de rezerv la13 mai1800intervine Napoleon n cea de-a doua campanie din Italia declanat de reocuparea orauluiMilanode ctre austrieci. Trebuia s-i surprind pe austriecii condui de generalulMelasi s se npusteasc asupra lor profitnd de efectul de surpriz. mpreun cu armata de rezerv, el traverseaz pasul Grand Saint-Bernard, n timp cecorpul de armatal generaluluiMonceytrece prinpasul Saint-Gothard, iar corpul generaluluiTurreause ndreapt sprepasul Montgenvre. La 18 mai, Bonaparte pleac dinMartignyi pornete la drum ctre pasul Marele Saint-Bernard. La 20 mai, mbrcat ntr-o uniform albastr care acoper o redingot alb, i purtnd un bicorn acoperit cu pnz cerat, clare pe un catr i nsoit de ghidul Dorsaz, traverseaz crrile abrupte ale vrfului montan.ntre 15 i 21 mai, trupele urc munii i transport tone de echipament, precum i tunurile adpostite n trunchiuri goale de copaci pentru a fi crate mai uor. Artileria a fost ntrziat de rezistena austriecilor de lafortul din Bard, dar restul armatei a ajuns la prima btlie major de laMontebello.Napoleon a afirmat[14]:Luptm cu gheaa, zpada, furtunile i avalanele. Saint-Bernard uimit s vad atta lume c l traverseaz aa de brusc, ne opune unele obstacole.Napoleon Bonaparte, 18 mai 1800nelegerea franco-spaniol

Regele Carol al IV-lea al Spaniei (pictat de Goya), primul care a comandat portretul ecvestruRecucerirea Italiei de ctre Napoleon a favorizat apropierea de Spania aflat sub domnia regeluiCarol al IV-lea. Interesele erau reciproce, regele vrea s mreascDucatul de Parmai accept n schimb s cedezeLouisiana, dar Napoleon vrea i ajutorul Spaniei n rzboiul su mpotriva Angliei. n acest scop, ambasadorul FraneiCharles-Jean-Marie Alquier, fostconvenionalist,regicidi prieten al lui David, iniiaz cuTalleyrand, ministrul afacerilor externe, ntoarcerea la o tradiie motenit de laVechiul Regim: obiceiul cadourilor diplomatice. Primul Consul i ofer regelui pistoale fabricate n manufactura de la Versailles, rochii ale marilor croitori parizieni i bijuterii pentru regin i, de asemenea, o armur superb pentru influentul prinManuel Godoy. La rndul su,Carol al IV-leai ofer lui Napoleon aisprezece cai de ras spaniol din grajdurile sale regale, portretul su i cel al reginei realizate deGoya, i i comand lui David s-i fac un portret al Primului Consul.Aceast politic de cooperare cu un Prim Consul din ce n ce mai puternic nu a mpiedicat detronarea lui Carol al IV-lea n1808n favoarea propriului frate al lui Napoleon,Joseph Bonaparte.Analiz artisticComanda i alegerea subiectuluiIniial, comanda regelui Carol al IV-lea al Spaniei comunicat prinAlquierluiTalleyrandntr-o scrisoare din 7 august 1800, stipula ca David s-l reprezinte pe generalul Bonaparte n picioare i n costumul lui de Prim Consul:Dl. de Musquiz este nsrcinat s-i solicite lui David un portret n picioare i n mrime natural a generalului Bonaparte, n costumul su de Prim Consul; are ordin s-i dea lui David tot ce va cere.[15]Aceast prim idee era n spiritul portretelor consulare pictate mai trziu deGros,LefvresauIngres, dar David a ales s realizeze o pictur ecvestr. Ambasadorul Spaniei, marchizul de Muzquiz, l-a informat pe Napoleon de comanda primit i i-a cerut s aleag modul n care i-ar plcea s fie reprezentat de David: el a dorit mai nti s fie reprezentat trecnd clare n revist trupele, dar n cele din urm a fost reinut episodul traversrii trectorii Marele Saint-Bernard.

Realizarea operei

David n atelierul su din BruxellesdeJoseph-Denis Odevaere. Se observ pe fundal, pe jumtate ascuns, portretul ecvestru (cel de-al doilea exemplar de la Versailles)Exist foarte puine schie i studii pregtitoare, ceea ce contrasteaz cu obiceiurile celebrului pictor foarte scrupulos n pregtirea picturilor sale.[16]Antoine-Jean Gros, elevul su, avea o schi n ulei a unui cal ridicat, probabil un studiu pentru poziia calului. Carnetele lui David conin cteva schie prezentnd o prim idee despre aspectul clreului.[17]Pentru realizarea diferitelor replici,Davida fost ajutat de doi dintre elevii si,Jrme-Martin Langlois,[18]care a lucrat la primele dou tablouri i se pare c a realizat n principal caii, iGeorges Rougetcare a fcut ulterior o copie a operei pentruOspiciul Invalizilor.[19]Nereuind s-l conving peNapoleons-i pozeze pentru tablou,Jacques-Louis Davids-a inspirat dintr-un bust[20]pentru asemnarea fizic i i-a cerut fiului su s-i pozeze pentru postura personajului. Dar a putut folosi uniforma i bicornul purtate de Napoleon laMarengo,[21]cu care a mbrcat un manechin de lemn.tienne-Jean Delcluzeevoc acest moment n biografia lui David:ntr-o zi cnd Ducis, Alexandre i Langlois, care-l asista atunci pe David i a fcut mai trziu o copie foarte bun a portretului ecvestru al lui Bonaparte, erau mpreun cu tienne n atelier cu maestrul lor, erau grupai toi n jurul manechinului mbrcat n hainele lui Bonaparte, examinnd cu o curiozitate de nestpnit acei epolei, acea plrie, acele haine i acea spad, martori mui i surzi ai faimoasei campanii de la Marengo. Fiecare i spunea prerea; mai mult sau mai puin just, mai mult sau mai puin picant, cnd David, ale crui mini i picioare erau destul de delicate, se apuc s spun, dup ce a atras atenia asupra micimii cizmelor lui Bonaparte, c oamenii mari au de obicei extremiti subiri. Aceast remarc ce se putea aplica pe bun dreptate i pictorului, a fost viu aprobat de elevii si, dintre care unul a adugat: i au capul mare. David, cu bonomia sa care mergea uneori pn la puerilitate, a spus imediat, lund plria cuceritorului de la Marengo: are dreptate, hai s vedem, i apoi punnd-o pe capul su, care era foarte mic, a nceput s rd observnd c i cdea pn peste ochi.[22]Doi dintre caii lui Napoleon au servit ca modele pentru calul cel impetuos: iapa la Belle reprezentat n replica de la Charlottenburg, i Marengo, al crui pr sur figureaz n tablourile de la Versailles i de la Viena.[23]Peisajul este inspirat din gravurile imprimate n carteaVoyage pittoresque de la Suisse(Cltorie pitoreasc prin Elveia).[24]Primul dintre cele cinci portrete a fost pictat n patru luni, din octombrie 1800 pn n ianuarie 1801. David a nceput imediat replica sa n februarie i a terminat-o la 25 mai, dat la care a fost vizitat de Bonaparte, venit n atelierul de laLuvrupentru a-i admira imaginea.[25]A. Th., autorul primei biografii complete a pictorului, menioneaz o anecdot referitoare la vizita lui Napoleon n atelierul lui David:Spre sfritul anului IX, cnd a fost terminat, David l-a prezentat Primului Consul. Acesta s-a uitat mult timp la portret fr s spun nimic i, ntorcndu-se ctre pictor, l-a copleit cu aplauze i elogii. Apoi, aruncndu-i privirea ctre soldaii ce urcau i ei pe munte, cufundai n nori, i vzndu-se mici, deoarece trebuiau s par a fi la o distan mare, el a spus rznd: Dar cetene David, ce fac acolo omuleii aceia, mari ct potcoava calului meu? O s-i zdrobeasc pe toi cu o lovitur de picior. Observaia nu era lipsit de un oarecare temei.[26]

CompoziiePotrivit lui Charles Bouleau, bazndu-se pe un desen al lui Girodet, artitii neoclasicismului i structurau tablourile pornind de la o construcie geometric riguroas bazat pe regula clasic de pliere a laturilor mai scurte ale dreptunghiului, cele dou ptrate obinute delimiteaz perpendicularele i diagonalele ce rezult i creeaz liniile de for care dirijeaz compoziia.[27]Diagonalele munilor i norilor se confrunt ntrind impresia de micare i de ascensiune.[28]Dar dup Lon Rosenthal compoziia este forat:este mai degrab un model destatuie ecvestrdect un tablou.[29]Tehnic

Portret neterminat al lui NapoleonJ.L.David 1798; Muzeul LuvruSpre deosebire de predecesorii siBoucheriFragonard, care foloseau un sub-strat de culoare roie sau gri cunoscut sub numele deimprimaturaca fundal colorat nainte de aplicarea vopselei, David folosete fondul alb al pnzei acoperit cu ceruz cu ulei, dup cum reiese din unele din picturi rmase neterminate, ca de exemplu primul su portret al lui Bonaparte sauJurmntul din sala de pelot.[30]Pictorul lucreaz n dou sau trei straturi. Dup ce a fcut schia subiectului printr-un desen cu pigmentulTerra di Cassel, l dezvolt prin tue nervoase uor ncrcate cu pictur, concentrndu-se pe masele de lumini i umbre, ceea ce se remarc mai ales n prima versiune de la Malmaison, n special n realizarea crupei calului. Revine apoi cu o past mai cremoas, corectnd eventualele defecte i concentrndu-se asupra detaliilor.Ultimul strat este folosit pentru finisare (netezirea suprafeei etc.) i David i nsrcineaz adesea asistenii cu realizarea acestei ultime etape.Primele dou tablouri se remarc printr-o execuie mai liber, lsnd urme de pensule i tonuri mai calde, ceea ce indic o mai mare implicare a lui David n realizarea lor.[31]n exemplarele urmtoare, participarea sa se limiteaz la cteva aspecte, cum ar fi capul i draprile, aproape ntreaga execuie fiind lsat n seama asistenilor si. ntr-o scrisoare ctre Talleyrand, David ofer indicaii cu privire la activitatea elevilor si referitoare la copierea i repetarea picturilor sale:(...) aceste tipuri de repetri fiind de obicei efectuate de ctre elevi avansai, Maestrul nu face dect s-i dirijeze, cu excepia ctorva capete principale pe care le rezerv pentru gloria sa,....[32]Potrivit luiGeorges Wildenstein, cea de-a treia versiune (de la Versailles) a fost pictat n ntregime de ctre Langlois.[33]

Estetic

Jacques-Louis DavidSabinele(Muzeul Luvru), detaliu al calului ridicat i al scutierului

Detaliu al basoreliefului de pe sarcofagul lui Alexandru cel Mare (Istanbul, Muzeul Arheologic)Fidel postulatului su de ntoarcere la arta greceasc pur, David aplic neoclasicismul su radical dinSabinelei n portretul lui Bonaparte. Singura excepie de la regul este folosirea costumelor contemporane. Calul din prima versiune are nfiarea aproape identic cu a aceluia dinSabinelei aceeai culoare.n prima sa versiune, figura tinereasc a lui Napoleon se situeaz n estetica frumosului ideal, simbolizat deApollo din Belvederei al crui exemplu extrem esteMoartea lui HyacinthedeJean Broc, un elev al lui David. Acestefebpe care l pictase prima dat nMoartea tnrului Baraeste de asemenea prezent sub forma tnrului scutier cubonet frigiandinSabinele.Punndu-i tnrul fiu s pozeze pentru figura lui Bonaparte, el pstreaz acel aspect tineresc care evoc figura tnruluiAlexandru cel Maredresndu-l peBucefal.[34]

Modul de reprezentarePortretul ecvestru

Guillaume Coustou,Cheval de Marly, Muzeul LuvruAceast variant de portret, care i are originile n grupurile statuare antice, este dedicat n principal glorificrii puterii, ncepnd custatuia lui Marcus Aureliusi pn la portretele luiLudovic al XIV-leadeLe BruniHouasse. Prin acest tablou,Davidse nscrie n linia direct a portretelor ecvestre din perioada baroc.[35]Vznd opera, cavalerulJos Nicols de Azara, succesorul lui Muzquiz ca ambasador al Spaniei, a comparat-o cu portretul luiOlivarespictat deVelasquez.[36]Acesta a fost cel de-al doilea portret ecvestru pictat de David. Pictorul realizase deja, n1780, unportret ecvestrual conteluiPotocki. De asemenea, el mai lucrase la un portret ecvestru al regelui Ludovic al XVI-lea, rmas la stadiul de schi.[37]Acest proiect fiind abandonat, tabloul regelui a fost realizat n cele din urm deJean-Franois Carteaux.[38]Modele i mprumuturi

Falconet, Statuia ecvestr a lui Petru I de la Sankt PetersburgPentru poziia calului i a clreului, David s-a inspirat din mai multe modele. Este vorba, n primul rnd, deStatuia lui Petru cel MaredeFalconet, de la care preia atitudinea calm a monarhului pe un cal ridicat n dou picioare pe o stnc, i pe care o desenase dup o gravur.[39]Apoi este vorba de unul dintreCaii de la MarlydeGuillaume Coustou, pe care i instalase peBulevardul Champs-lysesn perioada Revoluiei.[35]Potrivit istoricului de art Franois Benoit, David i-a dat sarcin asistentului su Langlois s copieze poziia calului din grupul ecvestruCastor i Poluxdin ansamblulobelisculuidinPiaa Quirinalede laRoma.[40]Robert Rosenbluma emis ipoteza c David s-a inspirat din picturaAlexandru dresndu-l pe Bucefala luiNicolas-Andr Monsiau, pe care a vzut-o probabil la salonul de art din1787.[41]

Simboluri

Un exemplu de alegorie:Ludovic al XIV-lea n faa oraului Maastricht, dePierre Mignard(1673)O figur eroicLa nceputulperioadei Consulatului, pictorii se ntrec s glorifice figura noului stpn al Franei prin picturi alegorice, precum cea a lui Callet care, nAlegoria btliei de la Marengo(Muzeul Versailles), l reprezint pe Napoleon n costum roman nsoit de simbolurile naripate ale victoriei, sau cea a luiPierre-Paul Prudhoncare, nTriumful lui Bonaparte, l reprezint pe Primul Consul ntr-un car, nsoit de figuri naripate.David alege s-i glorifice modelul ntr-o reprezentare care se apropie de alegorie, dar fr simboluri. Nu este prezent aici niciVictoria naripat, nici carul celest i nici mcarcununa de lauri. Calul ridicat pe picioarele din spate d impresia c i va lua zborul, iar acest sentiment este ntrit de vntul care-i scutur coama i coada. Gestul comand i arat victoria. Mantaua roie amintete de pelerina luiApollo, simboliznd puterea. Caracterul tineresc i calmul lui Bonaparte l evoc peAlexandru cel Mareclare peBucefal. Toate aceste elemente concur la crearea unui aspect eroic al lui Napoleon.Gestul lui Napoleon

Detaliu al gestului n versiunea de la MalmaisonGestul este omniprezent n pictura lui David, de laSfntul Rocus intervenind pe lng Fecioar pentru bolnavii de ciumi pn laMarte dezarmat de Venus. Minile ntinse dinJurmntul Horaiilor, dinJurmntul din sala de pelotsau dinDistribuira acvilelor, sunt exemple recurente de utilizare a gestului ca element retoric.nBonaparte traversnd Marele Saint-Bernard, poziia minii drepte este interpretat mai nti ca un gest de comand; pictorul prevzuse iniial n schiele sale s-i pun n mn lui Napoleon un baston de comandant n stilul celor din portretele regale.[42]Alexandre Lenoir, n amintirile sale istorice despre David, menioneaz cFranois Grard, fostul su elev, i-a pozat pentru mna Primului Consul, dar nu a fcut fa oboselii. David a propus atunci s-l nlocuiasc pe mai tnrul su elev, ca acesta s-i picteze mna sa.[43]n timp ce mna stng care ine hul este nmnuat, cea dreapt este descoperit.Inscripiile

Inscripiile de pe stncin opt tablouri, David se folosete de inscripii pentru a le ntri semnificaia.Belizarie cerind,Durerea Andromaci,Moartea lui Maratcare-l prezint pe revoluionar n agonie innd o foaie de hrtie semnat de mnaCharlottei Corday,Ultimele momente ale lui Michel Lepeletier(pierdut),Bonaparte traversnd Marele Saint-Bernard,Sapho, Phaon i Dragostea,Napoleon n cabinetul su de lucruiLeonidas la Termopile.n portretul ecvestru sunt gravate pe stnci numele luiHannibali al luiCarol cel Marelegai de Bonaparte prin acelai eveniment: trecerea Alpilor, pictorul prezentndu-l pe Primul Consul ca un succesor al ilutrilor si predecesori. Dup numele lui Charlemagne, David a adugat Imp. ceea ce nseamnImperator, adic mprat, interpretat ca o linguire sau ca o premoniie.[44]Napoleon se ngrijete de propria imagine

Napoleon n cabinetul su de lucrudeJacques-Louis David, 1812,National Gallery of Art,Washington, D.C.Mai muli factori l-au determinat pe Primul Consul s vrea s controleze modul n care era reprezentat figura sa. Motivul principal este banal: lui Bonaparte nu-i plcea s pozeze pentru artiti ca urmare a dou experiene care l-au nemulumit.Grosa reuit n 1796 s obin cu dificultate o edin de pozat cu ajutorulJosphinei de Beauharnais, dar s-a plns de puinul timp disponibil.[45]David a avut mai mult noroc, dar cele trei ore greu obinute i-au permis doar s fixeze fizionomia unui model al crui temperament nervos era nclinat spre agitaie.[46]Astfel c, atunci cnd n 1800 David i-a propus o ntlnire pentru edine suplimentare de pozat cu scopul de a-i fixa trsturile pentru portretul ecvestru, refuzul a fost net[47]:S pozez? La ce bun? Credei c marii oameni ai Antichitii ale cror imagini le avem au pozat? Dar cetene prim consul, eu v pictez pentru secolul dumneavoastr, pentru oameni care v-au vzut, care v cunosc, ei ar vrea s v vad asemntor. Asemntor? Nu exactitatea trsturilor, un neg pe nas, este ceea ce face asemnarea. Trebuie reprezentat caracterul fizionomiei, ceea ce l anim. [] Pe nimeni nu intereseaz dac portretele marilor oameni sunt asemntoare, este suficient ca geniul lor s fie vizibil.Din acel moment, niciun portret oficial al lui Napoleon, sculptat sau pictat, nu a mai fost realizat dup natur. Artitii au fost obligai s se inspire din opere anterioare (gravuri, portrete, sculpturi), i li s-a cerut s-i idealizeze ilustrul model.[48]Portretul realizat de David marcheaz o ruptur n iconografia napoleonian.Ecourile picturiiPrimirea fcut primului portret oficial al lui Napoleon

Gravur de Charles Normand, prima reproducere a tabloului lui David datat n 1805 dup versiunea de la Versailles ce se afla pe atunci la Domul Invalizilor.nc de la nceput, acest portret i trda funcia de mijloc de propagand. Bonaparte nsui a supravegheat activitatea lui David i, dup primii si biografi, a cerut s fie pictat calm pe un cal impetuos.[49]La 21 septembrie 1801, originalul i prima sa replic au fost expuse pentru prima dat laLuvru, lng tabloulSabinelei au strnit o polemic n pres din cauz c intrarea la expoziie era cu plat. Exista tradiia pe vremea aceea ca artitii s-i expun operele la Salonul care se inea la Luvru i intrarea s fie gratuit. Ambele tablouri fiind deja pltite de cei care le-au comandat, criticulChaussarda fost cel mai virulent n denunarea acestei practici:Este o speculaie ruinoas s revinzi publicului o simpl privire a unor portrete. Geniul i interesul financiar nu trebuie s coabiteze.[50]David a trebuit s se apere n pres de acuzaiile c ar avea intenii mercantile.[51]Plata portretelorPictorul nu fixase preul dect pentru primul exemplar, primind 24.000 de livre de la trezoreria regelui Spaniei. I-a fost mai greu s obin plata celorlalte trei versiuni comandate de ctre Primul Consul. Deoarece a solicitat 20.000 de franci pentru fiecare tablou, trezorierul general al guvernuluiMartin-Roch-Xavier Estvei-a trimis factura lui Vivant Denon care i-a cerut pictorului s-i reduc preteniile i a fixat la 15.000 de franci suma oferit pentru picturi.[52]Preri ale criticilorCharles Paul Landon, nAnnales du muse et de l'cole moderne des Beaux-arts, face elogiul tabloului lui David:Reamintind trecerea ndrznea a Alpilor care a deschis glorioasa campanie din anul 8 n Italia i a adus uimirea i spaima inamicilor Franei, domnul David a tiut s fac dintr-un simplu portret o compoziie n ntregime istoric.Marile nume ale lui Hannibal i Carol cel Mare se asociaz att de natural cu cel al mpratului atunci cnd privim acest tablou, nct pare inutil c au fost scrise n josul tabloului. Ideea artistului este totui ingenioas.Ansamblul figurii este eroic, i este ajustat cu o perfeciune care dovedete ct de mult poate profita un artist de costumul francez. n sfrit, desenul, tua, culoarea s-au reunit pentru a face aceast compoziie demn de privirile posteritii.[53]Charles Baudelaireface o critic a tabloului nCurioziti estetice. Vznd cel de-al cincilea exemplar expus la Bazarul Bonne-Nouvelle, el l compar cu tabloulNapoleon n btlia de la Eylaual lui Antoine-Jean Gros:Bonaparte pe muntele Saint-Bernard este poate, alturi de cel al lui Gros, n btlia de la Eylau, singurul Bonaparte poetic i grandios pe care-l posed Frana.[54]Lon Rosenthal, n lucrarea sa despre David, judec negativ tabloul:Bonaparte pe muntele Saint-Bernard; opera este celebr, ea pare foarte rece, compoziia este forat, prea puin verosimil. Este mai degrab un model de statuie ecvestr dect un tablou. n fine, culoarea monoton i srac nu trezete interesul. Efortul de a face o oper semnificativ i simbolic nu mai este reuit, deoarece prtinirea s-a accentuat n aa msur, nct afecteaz adevrul.[55]Influene i denaturri

Ofier de vntori clare din garda imperial n atac,Gricault1812(292 194 cm) ulei pe pnzMuzeul LuvruTabloul a influenat numeroi artiti, precumGricaultcare s-a inspirat mai nti pentru poziia personajului din acest portret n primele sale studii pentruOfier de vntori clare din garda imperial n atac.Eugne Delacroixs-a inspirat din imaginea luiBonapartepentru clreul turc situat n partea dreapt a picturii saleScen din masacrele din Chios, pe care l-a combinat cu clreul lui Gricault.[56]Paul DelarochecuBonaparte traversnd Alpiipropune o nou versiune a evenimentului ntr-o form realist, ca reacie la viziunea eroic a lui David.PictorulprerafaelitJohn Everett Millais, n tabloulThe Black Brunswicker, arat pe perete o reproducere n gravur[57]a tabloului lui David interpretat de critici ca o admiraie romantic pentru figura lui Napoleon.[58]Pictorul contemporanEduardo Arroyorealizeaz o denaturare a operei intitulatMarele pas al Saint-Bernard-ului(1965) prezentndu-l pe Bonaparte decapitat clare pe un cineSaint-Bernard, lucrare vzut ca o denunare afranchismului.[59][60]Robert Rauschenbergs-a inspirat din tabloul lui David pentru a realizaAble Was I Ere I Saw Elba IIn 1985.Andy Warhol, ntr-o serigrafie realizat pentru revistaVoguei intitulatDiana Vreeland Rampant, lipete faaDianei Vreelandpe corpul lui Bonaparte.Pictorul americanKehinde Wiley(nscut n1977) reinterpreteaz istoria artei plasnd reprezentri de tineri americani de culoare n compoziii clasice. Tabloul lui David a fcut astfel obiectul unei interpretri personale: Bonaparte este nlocuit de un tnr de tip african, mbrcat n inut de camuflaj i purtnd un turban. Fondul compoziiei este un motiv decorativ, imitnd mtasea. n stnga jos, lng inscripiile de pe tabloul lui David, se citete i William. Aceast oper, intitulatNapoleon Leading the Army over the Alps(Napoleon conducnd armata peste Alpi), face parte din coleciileMuzeul Brooklyn.[61]

Posteritate

Eugne Delacroix,Scen din masacrele din Chios, detaliu al clreului (Muzeul Luvru)Posteritatea tablouluiNapoleon traversnd Alpiise caracterizeaz printr-un numr incalculabil de reproduceri, ngravuri,afie, chiartimbre potale, fcnd din aceast oper una dintre cel mai mult reproduse portrete ale lui Napoleon.Alexandre Brongniart, directorul manufacturii de porelan dinSvres, l-a copiat, n1810, pe vaza denumitDe Madame Mre, pstrat laLuvru.Thophile Thor-Brger, care a vzut n1846exemplarul aflat n posesia fiicei lui David expus n Bazarul Bonne-Nouvelle, a constatat: Aceast figur ecvestr a fost reprodus de mii de ori nbronzi nghips, pe soclul pendulelor i pe mobile din casele rneti, cu dalta i cu creionul, pe tapet i pe esturi.[62]Expoziii

The Black BrunswickerdeJohn Everett Millais, Lady Lever Art Gallery Versiunea de la Malmaison: expus la Luvru n septembrie-noiembrie 1801 mpreun cuSabinele, n1823laExpoziia anual a Academiei de Arte Frumoasede laPhiladelphia; n1943la Malmaison; n1955laCapodopere ale picturii franceze din secolul al XIX-lesdin Palatul expoziiilor de la Roma; n iulie-septembrie1959, la expoziiaMicarea romanticde la Galeria Tate din Londra; n1960laPortrete franceze de la Largillire la Manetde la Ny Carlsberg Glyptotek dinCopenhaga; n1989, laRetrospectiva Davidde la Luvru-Versailles; n1993, laExpoziia Napoleonde la The Marble Gallery din Memphis; n2000, laMarengo, o victorie poloticde la Castelul Malmaison; n2002, la expoziia1802 Spania ntre dou secolede la Muzeul Arheologixo Naional dinMadrid; n 2005, la expoziiaDavid, imperiul n exilde la Muzeul J.P. Getty dinLos Angeles. Versiunea de la Charlottenburg: expus la Luvru n septembrie-noiembrie1801mpreun cuSabinele; n1948, laRetrospectiva Davidorganizat la Orangeria castelului Versailles. Prima versiune de la Versailles: n1989, laRetrospectiva David, organizat la Luvru-Versailles. A doua versiune de la Versailles; n1826, la expoziia cu vnzare de laBruxellesa picturilor din atelierul lui David dup decesul pictorului (nevndut); la expoziian beneficiul grecilorde la Galeria Lebrun din Paris; n1835, la expoziia din Pall Mall,Londra; n1846, la Galeria de arte plastice de pe bulevardul Bonne-nouvelle din Paris; n1969, la expoziiaNapolonnr. 112 de la Grand-Palais din Paris; n1980, la expoziiaCinci ani de mbogire a patrimoniuluinr. 122 de la Grand-Palais din Paris; n2001, la expoziiaFamilia Bonaparte i Italiade la Muzeul Fesch dinAjaccio; n2005, la expoziiaDavidde la Muzeul Jacquemart-Andr din Paris.Copii i gravuriCopiile tabloului sunt urmtoarele: Artist anonim, copie dup versiunea de la Charlottenbourg expus laSankt Petersburgn1802, localizare necunoscut. Artist anonim, copie amplasat n Palatul ducal dinMantovan timpul Primului Imperiu, localizare necunoscut. Artist anonim, copie dup versiunea de la Charlottenbourg vndut deSothebysla 4 decembrie1976, colecie particular. Artist anonim, copie expus n1843, colecia John Sainsbury, Londra.[63] Artist anonim, copie amplasat n Cabildo (Muzeul de Stat alLouisianei) dup cea de-a treia versiune. Artist anonim, copie amplasat n palatul Niel dinToulouse.[64] Jean-Baptiste Mauzaisse, copie pictat n1807dup prima versiune de la Versailles[65]prezentat n expoziiaNapoleon, un portret intim, n ianuarie2007, la Muzeul de Stat alCarolinei de Sud). Anne-Franois Arnaud, copie pictat n1816, Muzeul de Arte Frumoase i de Arheologie al orauluiTroyes[66] Charles Lawrence, copie pictat n SUA, n1824, dup exemplarul de la Malmaison, pe atunci la Joseph Bonaparte, apoi expus la Academia de Arte Frumoase aPensilvaniei, n1840. Localizare necunoscut. Georges Rouget, copie pictat n1840pentruDomul Invalizilor, dup prima versiune de la Versailles, lacoala militar de la Saint-Cyr. Jean-Pierre Granger, copie menionat de Alexandre Pron nNotice ncrologique sur Jean-Pierre Granger(Not necrologic despre Jean-Pierre Granger), Annales de la Socit libre des Beaux-Arts, 1848-1846. Localizare necunoscut Marcel Antoine Verdier, copie pictat n1862dup cea de-a doua versiune de la Versailles. n depozitele muzeului de laCastelul Versailles.Dup acest tablou au fost realizate mai multe gravuri: Charles Normand, schi gravat,Annales du Muse et de lcole moderne des Beaux-arts, vol. IX,1805(prima reproducere) Roundet,acvatint,1805 Giuseppe Longhi,tipar adnc,1809 Raffaello Morghen,acvaforte,1812(placa de cupru spart) Normand fiul, schi gravat,Victoires et conqutes des Franais(Victorii i cuceriri ale francezilor),1819 Lordereau, acvaforte,1828 Reveil, acvaforte,Muse de peinture et de sculpture(Muzeul de pictur i sculptur),1830 Prvost, tipar adnc,Galerie historique de Versailles(Galeria istoric de la Versailles),1837 Achille Lefvre, tipar adnc,Histoire de lempereur Napolon(Istoria mpratului Napoleon),1856 A. Gusman,xilogravur,Histoire de la Rvolution et de lEmpire(Istoria Revoluiei i a Imperiului),1892

18


Recommended