Home >Documents >Bazilica San Lorenzo-Sacristia Noua-Capela Medici

Bazilica San Lorenzo-Sacristia Noua-Capela Medici

Date post:14-Aug-2015
Category:
View:60 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:

Alexandru Adina Diana An II, 2012-2013 Istoria arhitecturii universale Profesor: Raluca Manoliu

Bazilica San Lorenzo Capela Medici Sacristia Nou (Michelangelo, Florena)

Fig. nr.1-Bazilica San Lorenzo(exterior)

Bazilica San Lorenzo este una din cele mai mari din Florenta , fiind situata in centrul marii piete din oras si este locul unde au fost ingropati principalii membrii ai familiei de Medici de la Cosimo il Vecchio pana la Cosimo al III lea. Timp de 300 de ani a fost catedrala orasului inainte ca scaunul oficial al episcopului sa fie transferat la Santa Reparata. San Lorenzo a fost de asemenea parohia familiei de Medici. In 1419 Giovanii di Bicci de Medici s-a oferit sa finanteze o noua biserica sa inlocuiasca reconstructia romanica din secolul al XI-lea. Filippo Brunellschi , principalul architect renascentist din prima jumatate al secolului al XV-lea a fost desemnat sa o proiecteze, dar cladirea n-a fost terminata decat dupa moartea acestuia . Istoric Desi este considerata un punct de reper al arhitecturii renascentiste, San Lorenzo are o istorie complicata. Desi a fost construita cel putin partial de Filippo Brunelleschi , designul ei nu apartine in totalitate lui . Proiectul a inceput in 1419, dar lipsa de fonduri a incetinit constructia si a fortat schimbari in planul original de constructie, astfel incat la inceputul anului 1440 doar sacristia (acum numita Vechea Sacristie ) era terminata. Dupa moartea lui Brunelleschi din 1446 munca i-a fost preluata ori de Antonio Manetti ori de Michelozzo ( nu se cunoaste cu exactitate) .

Alexandru Adina Diana An II, 2012-2013 Istoria arhitecturii universale Profesor: Raluca Manoliu

Fig. nr. 2-Bazilica San Lorenzo

Cladirea in Arhitectura Renascentista In ciuda istoricului , cladirea este privita ca un extraordinar exemplu al noului stil. Cele mai notabile caracteristici sunt : Incercarea de a crea o proportie potrivita intre nava principala si navele laterale. Articularea structurii in pietra serena . Folosirea sistemului integrat de coloane , arce si antablatura . O relatie clara intra coloana si pilastru . Folosirea unor proportii potrivite pentru inaltimea coloanelor.

Exista probleme considerabile in design insa majoritatea se gasesc la nivelul detaliilor . Conform observatiilor lui Giorgio Vasari coloanele ar fi trebuit ridicate pe plinte. Pilastrii de-a lungul zidului navei laterale sunt asezati pe o podea cu trei pasi mai ridicata decat nava principala-si aceasta este considerata o eroare. Biserica arata o intoarcere clara la primele forme si metode bazilicale de constructie cu anumite modificari si adaugari. Arcadele sunt realizate cu coloane corintice. In 1441, la scurt timp inainte de constructia palatului sau, Cosimo de Medici a preluat controlul asupra reconstructiei bazilicii San Lorenzo ce se afla in apropiere, iar in anii urmatori proiectul constructiei bisericii a fost legat de cel al palatului. Modelul de la care s-a pornit constructia bisericii San Lorenzo este

Alexandru Adina Diana An II, 2012-2013 Istoria arhitecturii universale Profesor: Raluca Manoliu

biserica Sf. Petru din Roma. Ca si in cazul bisericii Sf. Petru , San Lorenzo este indreptata spre est, intrarea principala deschizandu-se intr-un spatiu ce asigura intrarea spre palatul Medici din apropiere.

Fig. nr.3- San Lorenzo-complex-plan

Pe langa relatia topografica, ecouri arhitecturale evidente leaga biserica si palatul, in special arcadele curtii. Contrastul dintre geometria pitagoreica care sta la baza bazilicii si ornamentatia bogata a palatului sugereaza diferite viziuni si idei in arhitectura, evidentiind astfel succesiunea arhitectilor care au contribuit la proiectarea intregului ansamblu. Se observa o suprapunere a ideilor lui Michelozzo in jurul unui nucleu Brunelleschian, o bogatie exterioara contrastand cu austeritatea interiorului. Arhitectura secolului al XV-lea a fost probabil definita de Brunelleschi mai mult decat de oricare alt arhitect al acelor timpuri , si proiectul bisericii San Lorenzo, terminat dupa moartea sa de Michelorozzo di Bartolomeo este una din cele mai exceptionale lucrari. Brunelleschi s-a separat de cel mai popular stil arhitectural al vremii prin prin introducerea de influente clasice in locul stilului international gotic. Privind la nava principala se poate remarca influenta arhitectilor romani, cu coloane inalte corintice si arce romane rotunjite, insa Brunelleschi a imbogatit toate acestea adaugand blocuri impunatoare in varful coloanelor si o obtinand in intregul ansamblu o mai mare complexitate formelor. De la intrarea in bazilica imaginea spatiului parcurs de la nava principala spre altar este invaluita in lumina provenita de la dom. Echilibrul dintre umbra si lumina genereaza o senzatie mistica si ofera o adevarata impresie de evadare din spatiul de afara. Ceea ce pluteste in aer e o perfecta combinatie de echilibru si pace, combinata cu un simt al masivitatii spatiului. Astfel designul reflecta utilizarea, sau mai

Alexandru Adina Diana An II, 2012-2013 Istoria arhitecturii universale Profesor: Raluca Manoliu

bine zis forma urmeaza functia. Bruneleschi a obtinut asta prin repetitia formelor simple geometrice, prin scara acestor forme si prin utilizarea controlata a luminii. Este evident ca echilibrul dintre formele geometrice si balanta de lumina au rolul de a cultiva un echilibru interior, o stare de reflexivitate si spiritualitate , si tot controlul spatiului generat de Brunelleschi se invarte in jurul experientelor individuale umane.

Fig. nr.4-Bazilica San Lorenzo(interior-nava principala)

Abordarea arhitecturii de catre Brunelleschi se bazeaza pe puritatea formelor. O forma prismatica, aproape exact forma a doua cuburi lipite unul de celalalt, este repetata pe tot parcursul cladirii si fiecare spatiu din biserica se raporteaza la aceasta. Pe o parte a fiecaruia din aceste patrate este un spatiu deschis asemenea unei capele , care este constituit urmand aceeasi geometrie. Exista doar doua forme pe care el le foloseste in altar: cercul si patratul, si oricare alt element este o variatie a lor sau un element folosit sa le defineasca. De exemplu , coloanele corintice si pilastrii de langa deschiderea fiecarei capele sunt folositi pentru a defini marginile acelorasi serii repetitive de cercuri si patrate.

Alexandru Adina Diana An II, 2012-2013 Istoria arhitecturii universale Profesor: Raluca Manoliu

Scalarea lor ofera spatiului o complexitate aparte fata de ceea ce ne-am fi asteptat de la elemente atat de simple. De asemenea este creata o ierarhie in interiorul spatiului de la cele mai mici patrate cuprinzand spatiile periferice ale capelelor , folosite pentru rugaciune individuala si meditatie , creand o experienta intima, la cele mai mari cuprinzand spatiile de congregatie si terminand cu cele mijlocii folosite la trecerea dintre aceste zone. Punctul focal al intregului spatiu este altarul accentuat de trecerea dintre transept si nava, sau punctul la care fac trimitere toate patratele mari. Si toate acestea creeaza o armonie intre functii deasemeanea , patratele diferite definind o alta utilizare a spatiului, experiente diferite si puncte focale diferite (capelele sunt situate departe de trecere).

Fig. nr.5-Bazilica San Lorenzo-sectiune

Fig. nr.6-Bazilica San Lorenzo(interior)

Din nou datorita acestor patrate experienta vizitatorului este memorabila. Fiecare forma geometrica defineste un spatiu pentru o anumita experienta umana. Este posibil sa existe si un oarecare simbolism in natura geometrica a bisericii . Leon Battista Alberti a scris la acea vreme ca cercul este simbolul divinitatii si un cerc in interiorul unui patrat este simbolul cosmosului. Cercurile din interiorul patratelor reflecta negativul unor sfere in interiorul cuburilor. Este evidenta ideea proportiilor cosmosului si a perfectiunii divine pe care Brunelleschi doreste sa o inspire vizitatorilor prin designul sau. Lumina din interiorul spatiului este definita intentionat. Oamenii au o reactie instanta la prezenta luminii care ii conecteaza cu usurinta la spiritualitate. Avand o latura utilitara si una estetica estetica, lumina care inunda spatiul prin ferestre circulare , aruncand umbre puternice si creand contraste, ofera formelor simple o complexitate si mai mare printre aceste modele geometrice perfecte. Lumina este reflectata si dispersata de domurile de deasupra fiecarei ferestre iluminand o zona mai ampla. Deasupra trecerii, alte ferestre din interiorul

Alexandru Adina Diana An II, 2012-2013 Istoria arhitecturii universale Profesor: Raluca Manoliu

domului revarsa lumina peste altar definind inca o data punctul focal al intregului spatiu. In acelasi timp , lumina din capele ramane neclara potentand din nou rolul lor de a furniza intimitate si un spatiu pentru meditatie si experiente interioare. Este uimitor cum prin forme simple si lumina arhitectul reuseste sa ofere vizitatorilor un spatiu emotional si plin de intelect. Prin designul sau, Brunelleschi ne demonstreaza ca si-a coordonat intregul proiect in favoarea experientelor umane , a experientelor religioase ale credinciosilor, iar etica umanista a epocii se remarca in compozitia structurii. Incepand de la armonia formelor la echilibrul pasnic care ne inunda in momentul intrarii in biserica si accentuarea acestor forme prin intermediul luminii,cel care parcurge acest spatiu este condus in continuare in aceasta experienta prin spatiu, in timp ce atentia este dirijata spre altar.

Fatadele interioare si exterioare Papa de Medici Leo al X lea i-a dat lui Michelangelo misiunea de a proiecta o fatada cu marmura de Carrara in 1518. Michelangelo a facut un model din lemn care arata cum a ajustat proportiile clasice ale fatadei desenate la scara , dupa proportiile ideale ale corpului uman, la inaltimea a navei . Proiectul sau a ramas neconstr