+ All Categories
Home > Documents > Bazilica Ulpia FINAL

Bazilica Ulpia FINAL

Date post: 22-Nov-2015
Category:
Upload: marian-florea
View: 12 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
19
ARHITECTURA ROMEI ANTICE Civilizatia si cultura romana, cu asimilarile vechilor civilizatii mediteraneene, ale experientelor ingineriei in constructii, tehnici si materiale, ca si ale Asiei Mici si ale traditiilor grecesti, au impus lumii antice reperele evoluate ale unei civilizati unitare. Roma a lasata mostenire opere de arta de o valoare inestimabila. Monumentele numeroase, ramase din timpul civilizatiei romane, arata marea varietate de forme constructiilor romane. Scara si proportiile monumentale, impresionantele conceptii ale bazilicilor, ale termelor si monumentele funerare, noua tehnica constructiva a arcurilor si boltilor, constructiile rezervoarelor, a podurilor, a apeductelor si viaductelor,a soselelor, a arcurilor de triumf, fac din arhitectura romana “o enciclopedie morfologica a arhitecturii”. Constructiile romane ilustreaza maretia, grandoarea si autoritatea republicii si a Imperiului, sentimentul de suprematie a romanilor asupra lumii. Arhitectura a oferit forme de manifestare particulare, impuse de cerintele vietii publice de stat ale societatii Romei antice. Pietele publice, bazilicile,
Transcript

ARHITECTURA ROMEI ANTICECivilizatia si cultura romana, cu asimilarile vechilor civilizatii mediteraneene, ale experientelor ingineriei in constructii, tehnici si materiale, ca si ale Asiei Mici si ale traditiilor grecesti, au impus lumii antice reperele evoluate ale unei civilizati unitare. Roma a lasata mostenire opere de arta de o valoare inestimabila. Monumentele numeroase, ramase din timpul civilizatiei romane, arata marea varietate de forme constructiilor romane. Scara si proportiile monumentale, impresionantele conceptii ale bazilicilor, ale termelor si monumentele funerare, noua tehnica constructiva a arcurilor si boltilor, constructiile rezervoarelor, a podurilor, a apeductelor si viaductelor,a soselelor, a arcurilor de triumf, fac din arhitectura romana o enciclopedie morfologica a arhitecturii. Constructiile romane ilustreaza maretia, grandoarea si autoritatea republicii si a Imperiului, sentimentul de suprematie a romanilor asupra lumii. Arhitectura a oferit forme de manifestare particulare, impuse de cerintele vietii publice de stat ale societatii Romei antice. Pietele publice, bazilicile, amfiteatrele, termele, locuintele particulare, magazinele, ofereau ansambluri incluse in conceptia urbanismului roman, care trasa reteaua strazilor si a arterelor de circulatie, intre zona centrala si zidurile de incinta. Forumul era piata centrala care creea nucleul important al orasului, inima vietii administrative, politice, religioase si comerciale. De forma rectangulara, forumul era ansamblul urbanistic care grupa institutiile administrative, bazilicile, bibliotecile, templele. La Roma au fost construite numeroase forumuri, de catre imparatii romani care le-au dat numele: Cezar, Augustus, Traian, Nerva, Vespasian. Cel mai important dintre acestea este Forumul lui Traian, construit la inceputul secolului II. Compus din doua piete cu arc de triumf, cu statuia lui Traian, cu templul de cult al imparatului, cu bazilica Ulpia si columna lui Traian apare si astazi ca cel mai impresionant dintre forumurile romane.

Fig.1: Forumul lui Vespasian

Fig. 2: Forumul lui Augustus

Fig. 3: Forumul lui Nerva

Fig. 4:Forumul lui Cezar Bazilica in lumea romana era o constructie care servea ca tribunal, curte de justitie sau bursa. Mari constructii cu vaste Sali de reuniuni avand spatiile interioare impartite prin coloane si porticuri, bazilicile erau locul de intalnire si tranzactie a bancherilor, negustorilor si oamenilor de afaceri. Una din cele mai cunoscute bazilici din Roma este bazilica lui Maxentiu. Senatul roman, asamblat bazilicii avea o scara monumentala care servea accesului demnitarilor sositi la sedintele si intrunirile oficiale. Bazilica Emiliana, care era curte de justitie, sau Bazilica Giulia, ridicata de Cezar, sunt reprezentative pentru cladirile elegante, bogate in coloane si sculpturi din marmura.

Fig. 5: Bazilica Maxentiu

Fig. 6:Bazilica Giulia

Fig. 7:Bazilica Emilia

BAZILICA ULPIA DIN ROMA

Basilica Ulpia a fost, la momentul constructiei, cea mai mare bazilica din Roma, facand parte din complexul Forumului lui Traian avand 170 m lungime( 120 fara abside) si 60 m latime.

Fig. 8:Bazilica Ulpia-fatada A fost construita intre anii 106 si 113, data de inaugurare a Forumului lui Traian de catre Apollodor din Damasc la ordinul lui Traian. In plus fata de functiile legale si comerciale, bazilica a avut, in conformitate cu Forma Urbis, activitatea de manipulare a sclavilor din Atrium Libertatis, care a fost distrus pentru a face loc pentru bazilica in sine.A devenit, probabil, cea mai importanta bazilica, dupa cele doua antice, Bazilica Aemilia si Bazilica Julia. Dupa constructia ei, o mare parte din viata politica s-a mutat de la Forumul Roman la Forumul lui Traian si a ramas aici pana la constructia Bazilicii Maxentiu si Constantin.Spre deosebire de bazilicile crestine construite mai tarziu, nu avea o functie religioasa fiind dedicata administrarii justitiei si comertului.Sapaturile efectuate sub daramaturi au aratat ca anumite parti ale bazilicii au fost in picioare pana in secolul al XII-lea. Zona pe care se afla bazilica a fost excavata in secolul al XIX-lea, in timpul ocupatiei Napoleoniene. Capatul vestic, la inceputul absidei semicirculare a fost excavat in anii 30 si zona de la est de absida semicirculara a fost adusa la lumina recent, sapaturile fiind conduse de catre conducerea Patrimoniului arheologic de la Roma.

Fig. 9:Bazilica Ulpia-ruine

EXTERIORULFatada era partial deschisa, cu o sala cu coloane in stil Corintic, cu capiteluri sculptate in marmura galbena, si avand trei verande: una centrala cu patru coloane si doua laterale cu cate doua coloane. Deasupra coloanelor se afla mansarda decorata cu statui din marmura alba, alternand cu reliefuri reprezentand gramezi de arme, similare celor de la baza Columnei lui Traian.Fig. 10:Bazilica Ulpia-reconstructie

Dacii erau si ei reprezentati intr-un relief, care iesea in evidenta deasupra sculpturilor si chiar si in spatiile intermediare, in care erau scrise numele legiunilor care au participat la campaniile dacice. Imagini de pe monede arata ca deasupra mansardei erau sculpturi, probabil din bronz aurit, reprezentand care de razboi. S-a emis, de asemenea, ipoteza conform careia era reprezentata chiar Marea fresca a lui Traian, reconstituita in patru fragmente pe Arcul lui Constantin. Aceasta ipoteza nu este insa universal acceptata.Acoperisul a fost initial acoperit cu placi din bronz aurit, cu decoratii deosebite si avea o inaltime de 50 m.

Fig. 11:Bazilica Ulpia-reconstructie

INTERIORUL Cu un stil arhitectural specific Romei, bazilica avea un hol central sau naos ( cu o latime de 25 m) , si abside cu coloane luminate de o lucarna. Holul central era inconjurat de patru laturi cu 96 de coloane cu capitelii din granit gri cu decoratii in stil Corintic si cu o fresca reprezentand actul sacrificarii taurilor. Spre deosebire de forumurile imperiale anterioare, in care un templu era plasat frontal in piata, bazilica Ulpia a fost stabilita transversal pe axa forumului sin inchisa de doua colonade.

Fig. 12:Bazilica Ulpia si Forumul lui TraianNaosul era incadrat de doua nave, impartite de coloane sculptate in totalitate in granit gri. Pe laturile scurte, un sir de coloane separa navele de doua abside simicirculare. Aici era o friza reprezentand sfincsi. In naosul central era un al doilea etaj de unde se putea asista la procesiunile care ar fi avut loc in abside.

Fig. 13:Bazilica Ulpia-reconstructie interiorRandurile de coloane de separare a absidei erau printre cele mai folosite tipuri de structuri la vremea aceea, acestea regasindu-se chiar si la Salile Hypostyle ale egiptenilor. Bazilica Ulpia este foarte asemanatoare cu una din cele mai renumite Sali hypostyle, Marea Sala Hypostyla de la Karnak.

Fig. 15:Bazilica Ulpia-reconstructie interior Peretele din spate vizavi de intrare si peretele absidei erau acoperiti cu marmura si decorati cu randuri de pilastri si coloane, iar podeaua era realizata din marmura colorata, galbena si marmura africana. Podeaua din naos prezenta un model de cercuri si patrate, in timp ce pe culoarele dintre nave alternau placi dreptunghiulare.Multe dintre coloane exista inca, precum si o mare parte din fundatie. Intreaga constructie a fost decorata cu prada de razboi si trofee din timpul razboaielor dacice efectuate sub comanda lui Traian.Mai tarziu, a fost folosita ca prototip arhitectural de catre Constantin, ca baza pentru alcatuirea noilor biserici Crestine. Bazilica Ulpia a fost, de asemenea, folosita ca model pentru finalizarea Bazilicii lui Maxentius de catre Constantin.

Fig. 14:Bazilica Ulpia-reconstructie


Recommended