+ All Categories
Home > Documents > Autocad (Curs)

Autocad (Curs)

Date post: 11-Oct-2015
Category:
Upload: ionut-fiorosu
View: 172 times
Download: 19 times
Share this document with a friend
Description:
Autocad (Curs) [PDF]

of 124

Transcript
  • 5

    INTRODUCERE

    Munca de proiectare a unui inginer nu mai poate fi conceput n afara calculatorului, indiferent de specializare reprezentrile virtuale devenind limbajul curent de exprimare. ncepnd din faza conceptual pn la etapa de manufacturare, desenul n plan, dar mai ales modelarea solidelor sunt necesare n toate etapele de elaborare i promovare a unui produs.

    Aceast lucrare propune cititorului iniierea n mediul de programare asistat AutoCAD 2000 prin intermediul unor teme a cror rezolvare este prezentat pas cu pas, integrnd treptat comenzile specifice, pentru temele finale fiind oferite numai sugestii generale de rezolvare.

    Datorit faptului c temele prezint gradat majoritatea aspectelor legate de utilitarul AutoCAD 2000, acest curs poate fi de folos oricui dorete s abordeze proiectarea asistat, att de ctre nceptori ct i de iniiai, pentru care sunt prezentate informaii legate de setri, variabile de sistem i mod de lucru, pe tematici.

    Este de reinut c, n general, utilizarea calculatorului n proiectare este o alegere care ofer aproape ntotdeauna mai multe soluii. De aceea, cititorii sunt invitai s gseasc i alte ci de rezolvare a temelor. ALGORITMII PREZENTAI SUNT ORIENTATIVI. EI SUNT DOAR STRUCTURI DE BAZ CARE AJUT LA DESVRIREA TEMEI.

    NOTAII: ENTER echivalent cu apsarea tastei enter sau space bar (numai pentru AutoCAD)-lanseaz n execuie o comand. ESC-echivalent cu apsarea tastei ESCAPE: ntreruperea comenzii active, anularea unei selecii.Comenzile

    sunt notate cu majuscule ntrite (de exemplu SNAP) iar variabilele de sistem vor fi scrise cu majuscule simple (de exemplu GRIPHOT).

  • 6

    1. DESENUL N PLAN

    1.1 COMENZI PENTRU SETAREA MEDIULUI DE LUCRU

    n AutoCAD, utilizatorul lucreaz i chiar modeleaz mediul de proiectare cu ajutorul comenzilor i variabilelor de sistem. Comenzile sunt date de la tastatur, ca iruri de caractere grafice care lanseaz, de fapt, anumite rutine, apelate intern cu respectivle nume. Varibilele de sistem sunt nume pe care AutoCAD le recunoate ca moduri de lucru, mrimi sau limite. Exist variabile pe care utilizatorul le poate accesa i modifica valoarea i exist variabile a cror valoare poate fi numai citit, nu i modificat, aa numitele read only system variables. Cu comanda SETVAR, se listeaz toate variabilele sistem, sau se modific setrile unora dintre ele.

    Prima abordare, n orice utilitar grafic sau editor de text, se refer la setarea mediului de lucru. n AutoCAD, spaiul virtual care este pus la dispoziie este tridimensional, nelimitat. Apare ca evident necesitatea de a separa din acest spaiu o mic zon, numit spaiu alocat, pe care s se desfoare sesiunea de lucru. Fie c este vorb de desene bidimensionale, fie c este vorba de modele solide, este bine s fie delimitat o foaie de hrtie pe care sa desenm. Prima comanda utilizat n AutoCAD este comanda LIMITS, care realizeaz aceste setri. De asemeni, este util s avem acces la setri referitoare la sensul de msurare a unghiurilor, la precizia de afiare a coordonatelor i valorilor numerice, n general. Prin urmare, urmtoarea comand primar de setare va fi UNITS. Odat spaiul de lucru formatat, urmeaz stabilirea uneltelor de lucru. Cnd desenm, uneori s-ar putea s avem nevoie de o foaie liniat, sau un transperant, care s ne ghideze. Cu GRID, se poate accesa o astfel de gril, transparent. De asemeni, s-ar putea s avem nevoie s ne poziionm cu maxim precizie pe anumite puncte. Cu salturi controlate SNAP, sunt vizate chiar punctele cheie ale anumitor obiecte cu ajutorul modului OBJECTSNAP (capete de linie, centre de cerc, tangene, perpendiculariti, intersecii, etc.). Dac este necesar s desenm numai linii perpendiculare unele pe altele, pralele cu axele sistemului de coordonate, alegem modul ORTHO. Aceste setri au butoane corespondente pe linia de status. Obiectele care se deseneaz pot avea diferite culori, tip de linie sau grosime. Dac un desen este prea ncrcat cu detalii i se dorete accesarea exclusiv a anumitor obiecte de exemplu numai reprezentarea formei unei piese, fr, cote, tolerane, textul notelor, intuim c ar fi util o organizare pe grupe de obiecte, care s aib anumite proprieti n comun i care s poat fi ndeprtate de pe desen, fr a fi terse, apoi readuse, la comand. Aceste structuri n straturi transparente se numesc layere i sunt accesate cu comanda LAYER. Setrile referitoare la proprietile obiectelor au corespondeni n butoanele de pe linia de status a proprietilor.

    Cum se lucreaz cu layerele ? n primul rnd, trebuie reinut faptul c Layerele sunt structuri menite s ajute utilizatorul s-i organizeze munca. De aceea, obiectele grupate ntr-un layer vor avea proprieti uniforme: stratul n care toate obiectele sunt verzi, stratul n care sunt grupate cotele, toate desenate cu un anumit

  • 7

    tip de linie i culoare, layerul n care sunt generate textele, etc. Aceste straturi trebuie imaginate ca foliile transparente pe care se deseneaz obiecte i care, suprapuse, ofer imaginea desenului de ansamblu, fr a distinge care obiect crei folii i aparine. Anumite detalii pot fi ndeprtate din desen prin simpla ndeprtare a foliei pe care acestea au fost desenate. Utilizatorul poate hotr dac pe o anumit folie se mai fac modificri sau nu, sau, dac obiectele respective i schimb, toate, culoarea, de exemplu. Din cele expuse, apare evident c nu se vor grupa ntr-un layer obiecte care s aib proprieti diferite: culori, tipuri de linii, grosimi. Acest lucru este posibil, dar nu este recomandat.

    n fereastra de control a layerelor, se pot accesa urmtoarele cmpuri: - NAME numele layerului, care poate conine litere, cifre, blancuri, anumite caractere speciale; - COLOR afieaz o list cu culori ce pot fi asociate unui layer; - LINEWEIGHT afieaz o list cu grosimi de linii active, predefinite, care pot fi asociate layerului; - LINETYPE (fig. 1.4) afieaz o caset de control a tipurilor de linii disponibile n acel desen; - PLOT STYLE afieaz o list de stiluri de plotare disponibile. Dac se lucreaz n modul de plotare dependent de culoare, nu se poate modifica acest stil; - OFF face ca layerul selectat s devin invizibil pentru afiare sau plotare. Obiectele dintr-un layer ridicat de pe desen se regenereaz mpreun cu celelalte, dar nu sunt afiate. Cnd layerul este fcut vizibil cu opiunea ON, obiectele grafice pe care le conine sunt doar redesenate. Este metoda de lucru recomandat atunci cnd se comut des vizibilitatea unor layere. - LOCK face ca obiectele din layerul selectat s rmn vizibile, fr a le putea edita. Un layer blocat pentru editare poate fi fcut curent i i se pot aduga noi obiecte grafice. Aceast opiune se acceseaz cnd se dorete ca obiectele dintr-un anumit layer s rmn nemodificate ntr-o sesiune de editare a desenului; - DO NOT PLOT face ca layerul selectat (dac este vizibil), s nu fie plotat; - FREEZE/ THAW nghea/ dezghea layerele. Obiectele dintr-un layer ngheat nu sunt vizibile, nu se regenereaz i nu sunt plotate. Aceast facilitate este folosit cnd se dorete ca obiectele dintr-un anumit layer s rmn invizibile pentru mult timp i pentru reducerea timpului necesar regenerrilor (la ZOOM i PAN, mai ales). La dezghearea unui layer, obiectele grafice coninute de acesta sunt regenerate. Exist mai multe opiuni de nghare a layerelor: freeze in all viewports layerul este ngheat n toate ferestrele flotante, freeze in current viewport layerul este ngheat numai n fereastra curent, freeze in all new viewports layerul va fi ngheat numai pentru ferestrele flotante create ncepnd cu acel moment. - NEW permite crearea unui nou layer, cu proprietile implicite acelui desen; - CURRENT face ca layerul selectat s devin cel activ, n care vor fi desenate toate obiectele, ncepnd din acel moment i pn la o nou setare; - DELETE terge layerul din lista afiat. Pot fi terse numai layere fr referin. Nu pot fi terse layerele 0, DEFPOINTS, layerele care conin obiecte, sau care sunt ataate prin referine externe. Layerele care nu conin obiecte, nu sunt ataate pot fi eliminate din desen i cu comanda PURGE.

  • 8

    - INVERT FILTER afieaz layerele care au proprieti inverse celor selectate printr-un criteriu de filtrare. - APPLY TO OBJECT PROPERTIES TOOLBARR face ca layerele care ndeplinesc anumite criterii grupate ntr-un filtru s fie listate de butonul specific din caseta cu propriettile obiectelor. S propunem o tem ncare se utilizeaz aceste setri primare. Vom formata

    un fiier prototip, care s poat sta la baza altor desen i care s conin setri ce nu vor mai fi repetate la fiecare desen. Pe msur ce sunt asimilate i alte comenzi, este bine ca utilizatorul -i mbogeasc cu noi elemente* desenul prototip, economisind astfel timp.

    TEMA 1.1: S se formateze un fiier prototip A4.dwg, utiliznd caracteristicile dimensionale i de reprezentare standardizate. Rezolvare: 1. Se iniializeaz sesiunea de lucru n AutoCAD, alegnd opiunea Use a wizard.

    n fiecare dintre casetele de dialog aprute, se completeaz valorile corespunztoare. n linia de comand, aceasta este echivalent cu a scrie: Command:> LIMITS lower left corner: 0,0 upper right corner: @210,297 Command:> UNITS n dialogul acestei comenzi se vor alege : exprimarea zecimal (decimal), cu dou poziii zecimale dup virgul, originea de msur a unghiurilor (degrees) n poziia orizontal, dreapta (three oclock), sensul pozitiv fiind cel trigonometric.

    2. Se seteaz grila ajuttoare cu comanda GRID, alegnd intervale egale pe cele dou axe, de valoare 10 uniti. Combinaia de taste cu rol de comutare ON/OFF este CTRL G.

    Fig. 1.1

    3. Se seteaz saltul elementar pe cele dou direcii principale, la o valoare cu utilitate practic pentru inginerul mecanic: 0,25, sau 0,5 uniti. Combinaia de taste cu rol de comutare ON/OFF este CTRL B.

    4. Spaiul alocat cu comanda LIMITS se va aduce pe ecran n ntregime cu comanda ZOOM (sau Z), opiunea All (apsnd numai tasta A).

    * elementele care pot fi introduse ntr-un fiier prototip sunt: setri ale spaiului de lucru i pentru

    proprietile obiectelor, obiecte grafice, stiluri de text, stiluri de cotare, meniuri personalizate.

  • 9

    Acum este momentul s se fac asimilarea noiunilor de SPAIU ALOCAT, EFECTIV I AFIAT. Cu opiunea D (Dynamic) a comenzii ZOOM, pe ecran apar dreptunghiuri care circumscriu cele trei spaii, ca n figura 1.3: Sunt vizibile spaiul alocat, i dou obiecte grafice desenate, spaiile afiate pentru ecranul curent i cel viitor. Culorile dreptunghiurilor de ncadrare nu au nici o conexiune cu culorile setate de utilizator n layere.

    5. Cu comanda LAYER (sau, apsnd butonul corespunztor pentru controlul layerelor, care deschide caseta de dialog corspunztoare, fig. 1.4) se creaz dou layere noi, AXE culoare galben, tip de linie CENTER i COTE, culoare verde, tip de linie CONTINUOUS. n caseta de dialog se apas butonul NEW, dup care, cu double click al butonului din stnga al mouse-lui, pe cmpul de linie, respectiv, culoare, se fac setrile de mai sus.

    Fig.1.2

    Fig. 1.3

  • 10

    Pentru a ncrca i alte tipuri de linie dect linia continu, implicit prezent n acad.dwg, se apas butonul LOAD, care are ca efect deschiderea unei liste de tipuri de linie. Tipurile selectate vor fi ncrcate n fiierul prototip A4.dwg. Aceste trei layere vor fi utile, mai departe, cnd vor fi necesare grupri ale tipurilor de obiecte, dup culoare, tip de linie, etc. Numrul layerelor din fiierul prototip trebuie s reflecte utilitatea imediat a acestuia.

    Fig.1.4

    Fig. 1.5

    6. Acest fiier, care conine toate setrile fcute, va fi salvat n directorul de lucru; el va fi completat pe parcursul derulrii orelor de aplicaii practice cu alte setri utile, privind stilurile de text, cotare, tipuri de linii, etc (fig. 1.5).

    n acest mod, oricare dintre formatele standardizate poate fi declarat ca fiier prototip i mbogit cu elementele grafice specifice standardului romnesc. Fiierul obinut poate fi salvat n forma specific de prototip, oferit de AutoCAD i anume formatul *.dwt. n acest mod, fiierul A4.dwt va fi salvat automat n folderul cu prototipuri /TEMPLATE i va fi prezentat n lista deschis la iniierea sesiunii de lucru.

    Opiunea USE A TEMPLATE din meniul de iniiere a sesiunii de lucru ofer posibilitatea ncrcrii unui fiier prototip (template) dintr-o list dat. Utilizatorului i este prezentat spatiul de lucru, simultan cu chenarul , indicatorul specifice formatului i standardului alese. Acest mod de lucru, avnd acces att la spaiul model ct i la obiectele din spatiul hrtie este numit cu ferestre flotante. nc de la primii pai, utilizatorul este familiarizat cu dou noiuni fondamentale n AutoCAD: spaiul Model (model space) i spaiul Hrtie (paper space).

    Spaiul model este un spatiu virtual tridimensional n care obiectele pot fi generate i editate, vizualizate din orice punct, beneficiind de toate avantajele spaialitii.

  • 11

    Spaiul hrtie este un spaiu exclusiv bidimensional, care poate conine documentaia scris legat de entitile create ca modele. Dei i n spaiul hrtie sunt active majoritatea comenzilor de desenare i editare, acesta a fost conceput ca suport pentru proieciile plane ale obiectelor tridimensionale, pentru texte, cote, elemtente bidimensionale care sunt greu de controlat alturi de un model spaial n spaiul model. Spaiul hrtie este locul unde se face efectiv desenarea vederilor, seciunilor, devenind oglinda viitoarei buci de hrtie pe care se vor imprima toate elementele grafice specifice. Se pot obine imagini imprimate ale unui obiect 3D i direct din spaiul model, ns numai dintr-un singur punct de privire. Spaiul hrtie permite aranjarea mai multor imagini ale aceluiai model tridimensional, pe aceeai bucat de hrtie i imprimarea lor ca atare.

    Obiectele din spatiul hrtie (linii, cote, texte, etc.) sunt complet independente de cele din spaiul model. Pentru a vedea, ns, cum sunt aranjate acestea fa de proieciile n sine, exist in AutoCAD posibilitatea aplicrii unei transparene n anumite zone ale spaiului hrtie, numite ferestre flotante. Obiectele din spatiul model pot fi editate n mod obinuit, avnd totodat pe ecran i obiectele din spaiul hrtie, care nu vor fi afectate, n acest mod de lucru.

    De exemplu, o mrire pe spaiul model, n modul n care acesta este flotant pe spaiul hrtie, nu va afecta obiectele din acest spaiu. Aceste obiecte vor fi mrite, numai dac este activ spatiul hrtie. Variabila de sistem care controleaz trecerea de la un spaiu la altul i comportarea viewporturilor (ferestrelor) este TILEMODE:

    TILEMODE 0 Activeaz spaiul hrtie i obiectele ferestre (utilizeaz MVIEW). AutoCAD terge zona de desenare i cere creerea uneia sau mai multor ferestre.

    TILEMODE 1 AutoCAD revine la modul de lucru cu ecranul mprit n ferestre , restaurnd cea mai recent configuraie a acestora. Obiectele din spaiul hrtie, inclusiv obiectele-ferestre, nu sunt afiate, iar comenzile MVIEW, MSPACE, PSPACE, VPLAYER sunt inactive.

    Despre modul de lucru efectiv cu ferestre flotante n spaiul hrtie, se va vorbi ntr-un capitol special dedicat.

    Lucrul cu precizie n AutoCAD implic accesarea unor puncte speciale din desen: capete de linie, vertexuri, puncte singulare, puncte de intersecie i tangen. Evident c, de cele mai multe ori, utilizatorul nu va putea identifica i fixa aceste puncte. Modul de lucru OBJECT SNAP (OSNAP salt la obiect) permite aceste salturi n puncte cheie (fig. 1.7). Acronimele prezentate n tabelul 1 din ANEX funcioneaz ca i cuvinte cheie pentru aceste salturi.

    Punctele de salt pot fi determinate de-a lungul unor direcii date pe baza altor puncte osnap. Detectarea acestor puncte funcioneaz dac Object Snap Tracking (fig. 1.6) este setat On, n caseta OSNAP (fig. 1.8).

    Din modulul AutoTrak , alturi de modurile OSNAP, face parte i modul polar de detectare. AutoTrack ofer posibilitatea de a desena obiecte la anumite unghiuri, n anumite relaii cu alte obiecte. Direciile temporare create cnd AutoTrack e ON sunt afiate mpreun cu coordonatele curente ale punctului de pe aceast direcie, fa de punctul ultim dat. n figura 1.7 este reprezentat modul n care sunt msurate unghiurile, n conformitate cu setrile din UNITS.

  • 12

    90

    0

    Fig.

    1.6 Fig. 1.7

    Fig. 1.8

    1.2 COMENZI PRIMARE DE DESENARE I EDITARE

    n fereastra grafic se pot desena i se pot modifica obiecte. Paralel cu acest aspect foarte palpabil, cu rezultate concrete imediate, exist i comenzi destinate s organizeze spaiul de lucru. Aceste comenzi nu au, n mod necesar, ca rezultat modificri ale obiectelor grafice.

    Pentru desenare, editare, este nevoie de comenzi. Acestea pot fi enunate la tastatur, n linia de comand, sau, pot fi lansate apsnd icon-uri (zone de ecran cu imagini sugestive, care simuleaz apsarea unui buton) corespunztoare. Aceste butoane sunt grupate sugestiv, dup funciile pe care le au, n casete: pentru desenare, pentru modificare, pentru cotare, etc. Din meniul View/ Toolbars se pot selecta casetele cu butoane vizibile, sau se pot crea noi casete, cu opiunea New. Acestea vor fi completate cu butoane cu opiunea Customize a acestui meniu. Prin simpla selectare a butonului care personific comanda i operaia drag and drop

  • 13

    (butonul stng al mouse-ului ramne apsat pe butonul selectat iar mouse-ul execut o micare de translaie, cu imaginea butonului cu tot, pn n interiorul casetei nou definite.) casetele pot fi completate cu butoanele alese de utilizator.

    1.1.1 COMENZI DE SELECTARE I TERGERE

    Foarte multe comenzi de desenare i modificare (editare) implic alegerea obiectelor grafice din spaiul de lucru. De aceea, una dintre cele mai des utilizate comenzi este comanda de selectare, SELECT. Succesiunea de dialog corespunztoare selectrilor este inculs n marea majoritate a comenzilor. De aceea, vom ncepe prin a prezenta modul n care se fac seleciile n AutoCAD, chiar dac nu se va folosi explicit aceast comand. SELECT: plaseaz obiectele selectat ntr-un set ce poate fi ulterior apelat ca

    anterior, (Previous). Modurile de selecie sunt: AUto Realizeaz selecii automate. Auto i Add sunt modurile

    implicite. In aceste moduri, a indica un obiect cu digitizorul (mouse), echivaleaz cu selecia acelui obiect. ndicnd un punct ntr-o zon nedesenat, sau n exteriorul unui obiect, se creaz primul col al unui dreptunghi definit prin metoda BOX (cutie, n englez).

    Add Comut n modul de adiie. n acest mod, obiectele selectate sunt adugate unui set de selecie utiliznd oricare dintre celelalte moduri.

    ALL Selecteaz toate obiectele din layerele active (dezgheate - Thawed).

    BOX Selecteaz toate obiectele din , sau care traverseaz un dreptunghi specificate prin dou puncte. Dac punctele sunt specificate de la dreapta spre stnga, BOX este echivalent cu CROSSING, altfel BOX este echivalent cu Windows.

    Crossing Selecteaz obiectele din i care traverseaz aria definit de dou puncte, ca i coluri ale unui dreptunghi, de la dreapta spre stnga. Obiectele selectate sunt afiate punctat, pentru a le distinge de obiecte selectate printr-o fereastr (windows).

    Cpolygon Selecteaz obiectele din i care traverseaz un poligon definit prin specificare unor puncte n jurul obiectelor. Poligonul poate avea orice form, dar nu se poate intersecta pe sine. AutoCAD-ul schieaz ultimul segment, astfel nct acesta s rmn nchis tot timpul. Cpolygon nu este afectat de variabila sistem PICKADD.

    Fence Selecteaz toate obiectele care traverseaz un front de selecie. Este similar cu Cpolygon, doar c AutoCAD-ul nu nchide ultimul vector al frontului, iar frontul se poate intersecta pe sine. Nici acest mod de selecie nu e afectat de PICKADD.

    Group Selecteaz toate obiectele dintr-un grup specificat. Last Selecteaz cel mai recent obiect vizibil creat. Multiple Permite specificare unor puncte multiple, fr a schimba

    aparena obiectului, accelernd procesul de selecie a obiectelor complexe.

  • 14

    Previous Selecteaz cel mai recent set de selecie. Aces set este anulat de operaiile de tergere a obiectelor de pe desen. AutoCAD memoreaz dac seleciile au fost fcut n spaiul model sau spaiul hrtie, i sunt ignorate, corespunztor dac se comut imediat lucrul n alt spaiu.

    Remove Obiectele pot fi ndeprtate din setul curent de selecie apsnd R, n cursul procesului de selecie.

    Single Selecteaz primul obiect sau set de obiecte desemnate, nemai continund dialogul de selecie.

    Undo Anuleaz selecia obiectului cel mai recent adugat la lista de selecie.

    Window Selecteaz toate obiectele din interiorul unui dreptunghi definit prin dou puncte specificate de la stnga la dreapta.

    Wpolygon Selecteaz obiectele dintr-un poligon definit de puncte date n jurul obiectului de selectat. Poligonul poate avea orice form, dar nu se poate intersecta pe sine. AutoCAD-ul schieaz ultimul segment, astfel nct acesta s rmn nchis tot timpul. Cpolygon nu este afectat de variabila sistem PICKADD.

    Orice utilizator poate grei. Poate ncerca mai multe ci i dorete s poat reveni la o anumit stare, anterioar unor aciuni. De aceea, nainte de a prezenta comenzile de desenare, prezentm cele mai utilizate comenzi de editare: comanda de tergere i de anulare. ERASE : ndeprteaz obiecte din desen prin selectarea acestora cu una din metodele de selectare. OOPS: restaureaz obiectele imediat anterior terse. Observaie: variabile de sistem DELOBJ controleaz dac obiectele surs, utilizate pentru crearea altor obiecte (de exemplu, prin oglindire, copiere, etc.) sunt pstrate (valoare 0), sau terse (valoare 1). U: anuleaz efectul comenzii imediat anterioare. REDO: face reversibil efectul comenzii anulate cu o comand U sau Undo imediat anterioar. UNDO: anuleaz efectul comenzilor.

    Number Anuleaz numrul specificat de operaii precedente. Efectul este acelai ca la introducerea de acel numr de ori a comenzii U.

    Auto Anuleaz o selecie din meniu (comand ramficat) ca i cum ar fi o singur comand. Auto insereaz un UNDO Begin la nceputul fiecrei entiti din meniu, dac o entitate din acel meniu nu este, deja, actic i insereaz cte un UNDO End la ieirea din fiecare entitate-meniu.

    Control Limiteaz sau inactiveaz comanda UNDO.

    All Activeaz ntreaga palet a comenzii UNDO. None Dezactiveaz comenzile U i UNDO i anuleaz orice

    informaie UNDO salvat anterior n sesiunea de editare. Orice ncercare de a folosi UNDO n timp ce este activ opiunea UNDO are ca efect apariia opiunilor specifice modului Control.

    One Limiteaz UNDO la o singur operaie. Opiunile Auto, Begin i Mark nu sunt disponibile cnd modurile None sau One sunt

  • 15

    activate. Prompterul va arta c doar opiunea Control, sau un singur pas UNDO sunt valabile cnd modul One este activ.

    Begin i End Opiunea Begin grupeaz o secven de operaii. Toate operaiile urmtoare vor deveni parte a grupului pn cnd End nchide gruparea. Undo i U trateaz operaiile grupate ca fiind una singur. Dac se alege din nou Begin, n timpul unui Undo Begin curent, gruparea curent de operaii este ncheiat i se ncepe o nou grupare. Dac se omite ncheierea selectrii de operaii cu UNDO End, aceast grupare se va ncheia cndva, fr ns ca grupul astfel creat sfie tratat ca o singur operaie, ci numai un numr specificat dintre ele.

    Mark i Back Opiunea Mark plaseaz un semn de carte n informaia specific UNDO. Opiunea Back anuleaz toate operaiile fcute, pn cnd, n istoricul sesiunii de lucru ntlnete acest semn. Se pot plasa oricte astfel de semne. Cu Back, se merge napoi pe firul comenzilor, pe rnd, pn la fiecare Mark ntlnit. Dac Back nu ntlnete niciun Mark, utilizatorul este anunat c acesat opiune va anula totul, ceea ce echivaleaz cu anularea ntregii sesiuni de lucru, de cnd s-a nceput sesiunea de lucru n AutoCAD.

    1.1.2 COMENZI PENTRU AFIARE

    Cnd sunt selectate puncte pe ecran, rmn cruciulie, numite blips. Ele nu sunt obiecte grafice ci numai semne afite pe display care ajut la localizarea punctelor date cu digitizorul. Dac aceste semne sunt numeroase, prezena lor devine suprtoare. Cu variabila de sistem BLIPMODE, se poate controla vizibilitatea acestor accesorii: 0 (nu sunt vizibile), 1 (blips-urile sunt vizibile). Comanda REDRAW reface ecranul curent, ndeprtnd aceste semne. O alt comand de reafiare, mai complex ca mecanism este REGEN. Aceast comand regenereaz desenul i aduce la zi setrile din Viewportul curent. Recalculeaz coordonatele ecranului i rezoluia pentru toate obiectele, reindexeaz baza de date a desenelor pentru afiare i paramentrii de selecie optime. Este o operaie care poate consuma destul de mult timp, cnd desenele sunt ample. Comenzi precum ZOOM au rutine automate de regenerare incluse.

    Obiectele grafice pot fi vizualizate la diferite scale. Posibilitile de mrire i micorare a entitilor de pe ecran sunt practic nelimitate n AutoCAD. Comanda care controleaz mrimea acestora relativ la ecran este: ZOOM : mrete sau micoreaz mrimea aparent a obiectelor n fereastra curent.

    Scale (X/XP) Modific imaginea afiat cu un factor specificat de scalare. Valoarea dat este relativ la limitele desenului Dac este dat o valoare urmat de x, se consider scala relativ la imaginea curent pe ecran. De exemplu, cu 2x, se dubleaz mrimea aparent a obiectelor, cu .5x se micoreaz de 2 ori. Dac valoarea dat este urmat de xp, scalarea se face relativ la unitile corespunztoare spaiului hrtie.

  • 16

    All Modific imaginea afiat astfel nct ntregul spaiu alocat s fie cuprins pe ecran. Aceast opiune nu este transparent deoarece, ntotdeauna necesit o regenerare.

    Center Modific imaginea afiat astfel nct s fie efiat o fereastr, dnd centru acesteia i un factor de mrire sau nlime. O valoare mai mic pentru nltime nseamn creterea mririi.

    Dynamic Modific imaginea afiat pentru a prezenta poriunea generat a desenului cu un dreptunghi. Acest dreptunghi reprezint fereastra curent, care poate fi mrit sau micorat, deplasat pe desen.

    Extents Modific imaginea afiat astfel nct pe ecran s fie prezentat spaiul efectiv ( numai zona desenat).

    Left Modific imaginea afiat utiliznd colul din stnga jos al ferestrei afiate, apoi o mrire sau nlime. O valoare mai mic pentru nlime crete mrirea.

    Vmax Mrete imaginea ct de mult posibil, fr a fi forat o regenerare. Aceast opiune a comenzii nu poate fi dat din PAPER SPACE.

    Window Afieaz o suprafa rectangular specifict prin dou coluri diagonale.

    Realtime Modific interactiv imaginea, dup logica de deplasare a cursorului. Este echivalent cu apsarea butonului .. Dac, n acest mod, se apas butonul drept al mouse-ului, se activeaz un meniu pop-up, care ofer acces i la alte moduri ZOOM, precum i la PAN.

    Pentru deplasri n spaiul de lucru, fr modificri ale mririi, se utilizeaz comanda PAN, ncepnd de la versiunea 14, i n variant interactiv cu deplasarea cursorului pe ecran.

    Obiective: Noiunile legate de setrile primare ale mediului de lucru, de comenzile primare de selecie i editare trebuie cunoscute integral, cunoaterea lor condiionnd promovarea examenului. ntrebri legate de comenzile primare de setare-editare: Cum se seteaz directia de msurare a unghiurilor? Afiai pe ecran spaiul efectiv (sau alocat). Dac, la cererea de selecie a obiectelor, utilizatorul rspunde cu l( sau p

    sau all ) ce entitti vor fi selectate? Care este semnificaia opiunii Begin (sau Mark sau Control etc.) a comenzii

    UNDO? Care este semnificaia opiunii Dynamic(sau Center etc)a c-zii Z ? Care este mecanismul comenzilor REGEN sau REDRAW? Cnd pot fi apelate comenzile LIMITS i UNITS n sesiunea de lucru? Generai un template cu anumite setri date . Ce se ntmpl cu un layer ngheat (blocat, off etc.)? Care dintre urmtoarele mecanisme este vizat, atunci cnd se nghea un layer:

    redesenare, regenerarea, reprezentarea n mod ORTHO etc?

  • 17

    1.1.3 COMENZI PENTRU DESENAREA ENTITILOR SIMPLE: LINII, CERCURI, ARCE, ELIPSE, POLIGOANE

    Primele comenzi integrate de desenare sunt comenzile care au ca rezultat trasarea entitilor elementare: linii, cercuri i arce. Att liniile ct i cercurile sunt abstraciuni matematice. Ele nu ocup loc n spaiu, prin urmare se face o convenie privind reprezentarea lor: entitile fr grosime vor fi desenate cu linii subiri, indiferent de mrirea desenului, entitilor cu grosime, a cror linii pot avea diferite grosimi, afectate de mrire, fiindu-le alocate comenzi speciale. Entitilor fr grosime le sunt alocate urmtoarele comenzi:

    POINT - genereaz puncte; modul n care aceste puncte sunt reprezentate, dat fiind c ele nu ocup loc n spaiu , este setat din meniul Format-Point Style. Alegerea unei forme i dimensiuni pentru punct echivaleaz cu alocarea anumitor valori pentru variabilele de sistem, respectiv, PDMODE i PDSIZE.

    Punctele sunt recunoscute prin coordonatele x, y, z, separate prin virgul, separatorul zecimal fiind, exclusiv, punctul, indiferent de setrile regionale fcute n sistemul de operare. Exemplu:

    0,0,0 este punctul de origine al sistemului universal intern; 1,2.5,30 este un punct aflat la 1 unitate pe axa x, 2,5 uniti pe axa y i la cota

    30. Acest mod de enunare a coordonatelor se numete n coordonate absolute.

    Punctele pot fi date i cu referin la ultimul punct trasat. Acest mod de lucru se numete n coordonate relative i este marcat prin semnul @ nainte de coordonate. Dac se lucreaz cu referine relative, coordonatele se vor calcula pornind de la ultimul punct dat. Fie punctul 3,3,0 ultimul punct validat. Enunnd @1,1,0, ne referim la un punct ale crui coordonate absolute (fa de originea sistemului universal intern) sunt 4,4,0. Acest mod de enunare se numete n coordonate relative carteziene. Forma polar a coordonatelor relative implic indicarea distanei cu care se deplaseaz noul punct fa de punctul ultim validat, i unghiul pe care-l face aceast direcie cu axa x, separate prin semnul

  • 18

    2P cercul este construit prin dou puncte diametral opuse Ttr: sunt cerut dou puncte de tangent ale viitorului cerc, cu dou obiecte din desen; este necesar apoi, specificarea razei cercului tangent. ARC deseneaz arce de cerc. Command: ARC (sau A) Specify start point of arc or [CEnter]: Aceast comand conine seciuni de dialog care ghideaz utilizatorul pentru desenarea unui arc. Sunt cerute elemente precum centrul arcului, raza, capetele arcului, lungimea si/ sau direcia corzii, unghiul deschis de arc. ELLIPSE deseneaz elipse. Command: ELLIPSE

    Opiunile disponibile sunt: Axis Endpoint deseneaz o elips pornind de la extremitile unei axe: Specify other endpoint of axis: Dai un punct Specify distance to other axis or [Rotation]: Dai un punct sau r. Opiunea

    Rotation ateapt valori ntre 0 i 89,4 i semnific un raport ntre axa mare i cea mic a elipsei obinut prin rotirea unui cerc n jurul primei axe. Valoarea 0 conduce la desenarea unui cerc.

    Arc creaz un arc de elips Center creaz o elips pornind de la centrul ei i captul uneia dintre axe. Isocircle deseneaz un cerc izometric n planul de izometrie indicat.

    Indicarea punctelor n AutoCAD Entitile cu grosime sunt reprezentate pe ecran prin linii alctuite din mai

    multe rnduri de pixeli activai. De aceea, regenerarea acestor entiti poate consuma mult timp. Cu comanda FILL, se poate comuta reprezentarea acestor entiti ca fiind pline (cu toi pixelii aprini), sau vide (marcate numai de linii paralele pe contur, fr pixeli activi ntre ele). Urmtoarele comenzi genereaz entiti cu grosime:

    PLINE (PL)genereaz succesiuni de linii i arce considerate ca o singur entitate.

    SPLINE genereaz curbe cubice sau cuadratice spline interpolate (aproximate) prin puncte date succesiv de utilizator.

    DONUT genereaz cercuri cu grosime; sunt cerute diametrul interior, cel exterior i centrul cercului. Se vor insera attea cercuri pn este oprit comanda.

    RECTANG genereaz dreptunghiuri, considerate polilinii nchise. POLYGON genereaz poligoane regulate, ca polilinii nchise. Sunt cerute

    numrul de laturi (ntre 3 i 1024), cercul circumscris sau cel nscris n viitorul poligon, sau latura (cu opiunea Edge), prin dou puncte.

    TRACE genereaz linii speciale, cu grosime, nchise de capete normale pe direcia liniei. Sunt cerute, pe rnd capetele segmentelor.

    SOLID genereaz suprafee plane pline, triunghiulare sau rectangulare. Sunt cerute, pe rnd, trei sau patru puncte, vrfurile poligonului. TEMA 1.2: S se deseneze captul de arbore, respectnd indicaiile din figura A1 din Anex (Comenzile PLINE, LTSCALE ).

    REZOLVARE:

    1. Se ncarc fiierul prototip A4; 2. Se verific structura layerelor n acest fiier. Dac este necesar, se creaz, pe

    lng layerul implicit, 0, urmtoarele layere: AXE cu linie de centru (center line), culoare galben (yellow); n acest layer se vor trasa liniile pentru axele de simetrie;

  • 19

    COTE linie continu (continuous), culoare verde (green); n acest layer se vor trasa cotele.

    3. Se seteaz ca fiind curent layerul AXE. n acest layer se traseaz un segment de linie cu ajutorul comenzii LINE. Dac axa de simetrie nu are aparena grafic necesar, aprnd linie continu, dei n linia de status, fereastra de control a liniei curente afieaz CENTER, nseamn c linia nu este scalat, corespunztor mririi curente de lucru. Pentru aceasta, cu comanda LTSCALE (linetype scale) , se alege o astfel de valoare, care s corespund formatului de desen utilizat:

    Command: LTSCALE New value for LTSCALE : 8

    4. n layerul 0, se traseaz captul de arbore cu comanda PLINE. Pentru realizarea teiturii se pot folosi coordonatele relative polare: de exemplu, pentru segment care pleac din stnga desenului @1,5 CIRCLE (cercul) Center point: alegei un punct n spaiul alocat Radius: 30 Command:> RECTANG (dreptunghiul exterior) first corner: alegei un punct n spaiul alocat, exterior cercului second corner: @100,40 Command:> (dreptunghiul interior) first corner: @-4,4 second corner: @-92,-32

    4. Se seteaz ca fiind curent layerul AXE, de alt culoare dect alb, cu linie CENTER;

    5. Se traseaz axele de simetrie, pornind de la punctele cheie de cuadratur, capete i mijloace de laturi, observnd indicaiile de pe desen. Aceste linii se vor extinde peste limitele cercului, respectiv, ale dreptunghiului, folosind modul GRIP. GRIP urile (gheare, n limba englez), sunt puncte cheie ale obiectelor, care funcioneaz ca nite mnere, din punct de vedere al utilizatorului. Selecia unui obiect n AutoCAD se face cu ptrelul selector, n sau n afara unei comenzi care impune selectare. Dac se selecteaz un obiect grafic, n afara unei comenzi, acest obiect va fi nconjurat de ptrele diferit colorate (albastre, implicit), dispuse n capete de linii, quadraturi, centre, puncte de inserie, etc. Un grip poate

  • 20

    fi selectat, schimbndu-i culoarea. Prin plimbarea cursorului grafic, avnd butonul de selecie al digitizorului apsat, se pot aduce modificri de poziie (obiectele pot fi mutate), sau de aparen (obiectele pot fi editate ntinse, n limba englez ,STRETCHED). Dac se alege drept mod de lucru, modul ORTHO, adic, toate liniile desenate vor fi paralele cu axele de coordonate, apucnd un grip, i cu o micare de dragare (drag and drop) se poate modifica poziia unui capt de linie, sau, raza unui cerc, de exemplu. Pe parcursul micrii, apare o imagine dinamic a obiectului editat, care sugereaz forma corespunztoare cu poziia curent a gripului. Aceast imagine se numete PHANTOM, prezena ei pe ecran putnd fi comutat cu variabila de sistem DRAGMODE .

    Observaii: 1. Grip-urile, privite ca mnere, nu se vor confunda cu HANDLE (mner,

    n limba englez), care reprezint un numr hexa pe care AutoCAD-ul l ataeaz fiecrui obiect desenat si care poate fi accesat ca fiind neschimbat, n orice sesiune de desenare. Acest HANDLE este afiat n fereastra text, odat cu alte informaii asupra entitii, cu comanda LIST. El este destinat manipulrii entitilor cu ajutorul rutinelor AutoLISP.

    2. Aparena grip-urilor poate fi modificat accesnd urmtoarele variabile de sistem:

    GRIPBLOCK Controleaz cum sunt ataate grip-urile unui bloc : 0-acestea vor fi ataate numai punctului de inserie, 1 grip-urile vor fi ataate obiectelor care alctuiesc blocul. GRIPCOLOR controleaz culoarea grip-urilor neselectate. Poate lua valori ntre 1-255. GRIPHOT - controleaz culoarea grip-urilor selectate. Poate lua valori ntre 1-255. GRIPS comutator 0/ 1 care permite utilizarea seturilor de selecii cu grip pentru Stretch, Rotate, Move, Scale i Mirror. GRIPSIZE regleaz mrimea ptrelului care eprezint grip-ul, n pixeli. Poate lua valori ntre 1-255.

    6. Dintr-un punct oarecare, se traseaz cu LINE o linie tangent la cerc: Command: line from point: dai punctul printr-o metod oarecare; to point: tan tan to: (selectai cercul) to point:

    7. Se cur desenul de blips-uri cu REDRAW (R), se aduce, dac este necesar, spaiul efectiv pe display cu Zoom Extents.

    1.2. 4 LINII SPECIALE

    n AutoCAD exist posibilitatea trasrii unor direcii, linii imaginare, reprezentate pe ecran numai pentru ghidare, pentru raportare prin modurile snap. Direciile nu sunt afectate de zoom. Aceste linii sunt: XLINE axe infinite ce pot fi trasate n raporturi geometrice fa de alte obiecte: paralelism, perpendicularitate, bisectoare, printr-un punct, etc. RAY semiaxe reprezentate printr-o sgeat, avnd un punct de origine determinat.

  • 21

    Cteodat sunt necesare curbe de form aleatoare, care sa poat fi trasate urmnd micrile unui digitizor. Aceste linii de schi sunt accesibile cu comanda SKETCH: Command: SKETCH Record increment : este cerut lungimea segmentului de linie care va sta la baza curbei de aproximaie; cu ct acest segment este mai mic, cu att aparena de curb a liniei va fi mai real. Linia trasat va fi perceput ca o succesiune de segmente de linie, dar setnd variabila de sistem SKPOLY la o valoaea nenul, linia de sketch trasat va considerat ca o polilinie. Sketch. Pen eXit Quit Record Erase Connect. Aceste opiuni se refer, pe rnd, la urmtoarele: Pen ridic i pune creionul pe hrtie, adic activeaz sau dezactiveaz micrile digitizoruuli ca i micri valabile pentru desenare. eXit nregistreaz liniile trasate i raporteaz numrul de segmente trasate, apoi prsete comanda. Quit prsete comanda fr a nregistra liniile temporare trasate Record nregistreaz liniitele temporare, fr a schimba poziia digitizorului n acel moment. Erase terge poriuni din liniile temporare i ridic creionul dac acesta este pe hrtie. Connect Coboar creionul pentru a continua don ultimul punct de sketch. . (punct) pune creionul pe hrtie i traseaz o linie din captul ultimului segment de sketch trasat pn n punctul curent al digitizorului. Liniile paralele ale unui contur pot fi obinute cu comanda OFFSET. Iat ns, o comand care permite desenarea grupurilor complexe de linii paralele comanda MLINE multilinia.

    Multilinia este de fapt un grup de maxim 16 linii paralele. Propriettile liniilor componente, numite elemente, distana dintre ele, precum i modul de nchidere i de intersecie a liniei pot fi reglate cu ajutorul comenzii MLSTYLE. Editarea multiliniei se poate face cu comanda MLEDIT.

    In figura 1.9 este prezentat caseta de setare a stilului de multilinie. A fost creat o linie cu trei elemente, dintre care cel din mijloc avnd un stil diferit de linie, cu capetele nchise i conexiunile marcate. Rezultatul acestor setri este prezentat n figura 1.10.

    Fig. 1.9

  • 22

    Fig. 1.10 TEMA 1.4: Fiind date 7 puncte reprezentnd rezultate experimentale ntr-

    un sistem bidimensional, s se traseze curbele care aproximeaz evoluia strilor n acel sistem (figura A2). (Comenzile POINT, PLINE, SPLINE, PEDIT).

    REZOLVARE:

    1. Se ncarc unul dintre fiierele prototip i se salveaz cu numele grafic.dwg n directorul de lucru.

    2. Se traseaz cu PLINE (polilinie) dou drepte perpendiculare, care vor reprezenta sistemul de coordonate. Grosimea acestor polilinii se va seta cu opiunea Width a comenzii, la 1 unitate.

    3. Cu opiunea FORMAT din meniu, se alege POINT STYLE, pentru a seta formatul grafic al punctelor din lista afiat.

    4. Se deseneaz 7 puncte - POINT, dispuse aproximativ ca n figur (dac exist date reale, acestea se transform n coordonatele punctelor, innd seama de poziia originii axelor de coordonate).

    5. Cu PLINE si modul snap Node se traseaz o linie de grosime 0,5 uniti ntre puncte. Reamintim c, nainte de a de al doilea punct al poliliniei, trebuie setat cu W grosimea acesteia, pe ntreg parcursul. Este trasat linia prin puncte, care sugereaz evoluia experimentului. Deoarece sunt rare cazurile n care sistemele de orice fel evolueaz liniar, fr puncte de inflexiune, datele experimentale punctuale sunt considerate ca fiind afectate de o anumit eroare. Pentru a trasa alte curbe, se poate folosi, n lipsa unui utilitar matematic, comanda PEDIT (Polyline edit modificari aduse poliliniilor). In plus, dac se aduc modificri coordonatelor unui punct din cmpul de date, cu aceeai comand, opiunea Edit vertex, se pot deplasa punctele noduri, ceea ce conduce la modificarea simultan a curbei (fig. A3 III).

    6. Cu PEDIT se selecteaz polilinia trasat, se alege opiunea Fit, ceea ce va avea ca efect generarea unei curbe realizat din arce de cerc, curb care traverseaz toate cele 7 puncte (fig. A3 II). Cu Decurve, aceast curb este readus la forma liniar pentru fiecare vertex. Dac se doresc curbe care s realizeze o interpolare Bezier cubic sau cuadratic, din lista comenzii PEDIT, se alege acum opiunea Spline, ceea ce face ca noua curb s devin continu, neted (n accept matematic), dar s nu treac prin punctele date (fig. A3 I). Variabilele de sistem care pot fi accesate referitor la aceast comand sunt (fig. 1.11):

    - SPLINETYPE: controleaz interpolarea cuadratic (5) cau cubic (6);

    - SPLFRAME: controleaz remanena fostelor linii intre punctele curbei spline 0-segmentele nu apar, 1- acestea apar;

    - SPLINESEGS controleaz fineea liniei, adic numrul de segmente care aproximeaz curbele spline.

  • 23

    Fig. 1.11

    Pentru a fixa facilitile comenzii PEDIT, iat opiunile pe care aceasta le ofer:

    PEDIT: editeaz poliliniile i reelele poligonale tridimensionale. Close Creaz segmentul de nchidere ntre capetele unei polilinii.

    AutoCAD consider polilinia deschis dac aceast nu este nchis cu opiunea Close.

    Open ndeprtez segmentul de nchidere a l unei polilinii. AutoCAD consider polilinia nchis, dac aceasta nu este deschis cu opiunea Open.

    Join Adaug linii, arce, sau polilinii captului unei polilinii deschise i ndeprteaz curbura obinut prin Fit a unei poliliniii. Pentru ca obiectele s fie adugate unei polilinii, capetele lor trebuie s fie coincidente.

    Width Specific o grosime uniform nou pentru ntraga polilinie. Edit vertex AutoCAD marcheaz primul vertex al poliliniei, desennd un

    X pe ecran. Dac este specificat o direcie tangent pentru acest vertex, este desenat i o sgeat n acea direcie. Submeniul corespunztor acestei opiuni este: Next Mut markerul X la urmtorul vertex. Previous Mut markerul la vertexul anterior. Break Memoreaz poziia vertexului marcat. Markerul poate fi deplasat n oricare alt vertex cu Next. Dac este fixat pe unul i se alege din dialogul acestei subopiuni Go, AutoCAD desparte polilinia n dou prti n vertexul, sau vertexurile corespunztoare. Orice segment i vertexuri ntre vertexurile marcate este ters. Dac mcar unul din vertexurile alese este un capt de linie, modul Break nu poate fi utilizat.

    Ca o alternativ pentru trasarea direct curbelor netede cu o anumit tolerant ntre puncte este comanda SPLINE. Cu opiunea Object, se poate edita orice curb spline existent, n maniera cunoscut. Dac se traseaz o curb nou, de ndat ce s-a dat primul punct al curbei se poate seta cu Fit tolerance distana dintre curb i punct. Aceasta poate lua valori nule (curba trece prin puncte), pozitive sau negative. Dac se specific o linie de tangent pentru capetele curbei, dnd un al treilea punct cu modurile SNAP TAN sau PER, se poate construi curba spline tangent sau normal altor obiecte grafice.

  • 24

    Obiective: Comenzile elementare de desenare , setrile legate de acestea, c-da PEDIT, trebuie cunoscute integral pentru promovarea examenului.

    ntrebri Rspunsuri, comenzi i variabile vizate Trasai un segment de linie aflat in poziia cerut fa de un punct dat (atenie- coordonate absolute i relative)

    Enumerai 3 entiti cu grosime. Cu PL se pot desena arce de cerc? Se pot seta grosimi diferite segmentelor diferite de polilinie?

    Desenai un cerc tangent la 2 obiecte date. Construii mediatoarea unui segment dat. Cu setarile curente (vizibile pe object properties sau status toolbar) se pot executa anumite operaii (de exemplu, trasa linii exact din punctele cheie ale obiectelor)?

    Desenai o elipsa tangenta la 2 obiecte. Desenai un arc de elipsa care ndeplinete condiiile date (trece prin 3 sau 2 puncte, are anumii parametri unghiulari etc.)

    Formatai un nou tip de multilinie conform unor parametri cerui.

    ncrcai n desen un nou tip de linie. Scalai-l.

    Verificai dac o polilinie este nchis/ deschis.

    Generai o nou polilinie din segmente date. Setai parametrii cerui.

    Interpolai o curb spline prin anumite vertexuri. Afiai poligonul de control.

    Schimbai formatul punctelor, ca obiecte grafice. Scalai dimensiunea lor de afiare.

    Modificai incrementul liniei SKETCH. Trasai o linie SKETCH n anumite condiii cerute.

  • 25

    1. 3 COMENZI COMPLEXE DE EDITARE

    TEMA 1.5 (Comenzile FILLET, ARRAY, OFFSET) S se reprezinte piesele triunghiulare din figura A3.

    REZOLVARE:

    Aceste piese turnate pot fi reprezentate n dou moduri: Fie folosind comanda PLINE, cu opiunile Line si Arc pentru poriunile corespunztoare, cu facilitile oferite de coordonatele relative carteziene i polare, fie, utiliznd un poligon regulat-triunghi echilateral ale crui coluri vor fi racordate corespunztor. Se va aborda mai nti piesa turnat la care gurile sunt concentrice cu racordrile .

    VARIANTA I Lucrul cu coordonatele absolute i relative, implic, de obicei, o cotare

    explicit, calculul cotelor rezultante sau de nchidere putnd conduce la valori inexacte, din punct de vedere al preciziei AutoCAD. 1. Se ncarc fiierul prototip A4 i se salveaz cu numele triunghi.dwg n

    directorul de lucru; 2. Cu PLINE, dintr-un punct oarecare, se traseaz un segment de dreapt:

    Command: PLINE Start point: indicai un punct cu digitizorul to point: @65.36,0 to point: a (indicai c urmatorul vertex al poliliniei va fi un arc de cerc) Angle/Center/Close/Direction/Halfwidth/Line/ Radius /Second point/Undo/Width/:CE (n acest punct sunt prezentate toate opiunile posibile la desenarea unui arc; cu CE, se indic centrul viitorului arc) Center point: @0,10 (este dat punctul central n coordonate relative, fa de ultimul punct al segmentului de dreapt) Angle/ Length/ : a Included angle: 120 (unghiul este msurat n sens trigonometric, cu axa corespunztoare unghiului 0 orizontal, 0 fiind poziionat in dreapta, ca cifra 3 pe cadranul ceasornicului revedei setrile corespunztoare comenzii UNITS) Angle/Center/Close/Direction/Halfwidth/Line/ Radius /Second point/Undo/Width/:l (se revine la trasarea unor segmente de dreapt) n acest moment, segmentul obinut arat ca n figura 1.12:

    Fig. 1.12 Fig. 1.13

    Dup cum se observ, urmtoarea pereghe segment-arc, se va desena dup acelai algoritm, fr a ntrerupe comanda PLINE: Endpoint of line: @65.36

  • 26

    Endpoint of line: a Angle/Center/Close/Direction/Halfwidth/Line/ Radius /Second point/Undo/Width/:R Radius: 10 Angle/End point: A Included angle: 120 Direction of chord: 180 Astfel, s-au creat dou din cele trei perechi segment-arc de cerc (fig. 1.13). Pentru a nchide forma triunghiular racordat, se procedeaz ca i pn acum, utiliznd, la alegere, alte metode de construcie a arcului. Lsm aceast ultim parte cititorului, ca exerciiu.

    3. Cercurile ce desemneaz gurile se vor construi cu comanda CIRCLE. Este suficient s construim un singur cerc, pe care apoi l vom aranja ntr-un tablou circular cu comanda ARRAY:

    Command: circle Center point: indicai coordonatele punctului respectiv central, prin una din metodele deja asimilate; Radius: 5 Command: ARRAY Select objects: selectai cercul tocmai construit Rectangular or Polar Array (/P): P Base/ Specify center point of array: indicai punctul central al cercului ce trece prin centrle gurilor; acest punct se poate obine construind linii ajuttoare ce pornesc din dou vrfuri i sunt perpendiculare pe laturile opuse; utilizai modurile OSNAP pentru aceste construcii auxiliare, care vor fi ulterior terse. Number of items: 3 (numrul de obiecte regsite n tabloul circular) Angle to fill : (unghiul pe care sa fie distribuite egal obiectele) Rotate objects as they are copied ?: (rotirea obiectelor la copierea n tablou este redundant in acest caz, oricum ea este lsat la alegerea utilizatorului) S-au obinut astfel cele trei guri ale piesei turnate. VARIANTA II Se pornete de la observaia c centrele gurilor alctuiesc un triunghi asemenea cu triunghiul de baz al formei piesei. Command: POLYGON Number of sides: 3 Edge/ Center of polygon : E First endpoint of edge: indicai un punct Second endpoint of edge: @65.36,0 Odat acest triunghi obinut, el va fi copiat cu ajutorul comenzii OFFSET, ntr-un triunghi asemenea: Command: OFFSET Offset distance or through: 10 Select object to offset: Selectai triunghiul Side to offset: indicai cu mouse-ul un punct n exteriorul triunghiului. Pe ecran va apare un triunghi asemenea, mai mare, aflat la distana de 10 de triunghiul iniial. Select object to offset: Acest triunghi va fi racordat cu comanda FILLET, care racordeaz linii, polilinii, nchise sau deschise: Command: FILLET

  • 27

    Polyline/ Trim/ Radius/ Select first object: R (nti se va seta raza de racordare) Enter Fillet radius: 10 Command: Polyline/ Trim/ Radius/ Select first object: P Select 2D polyline: selectai triunghiul nou creat; poligonul, ca linie inchis, a fost racordat. Mai departe, generarea gurilor se va face ca n varianta I. Piesa din figura b. se construiete asemntor ca n varianta I pentru cazul a. De

    ast dat, gurile nu mai formeaz un triunghi asemenea cu triunghiul de baz. Se poate construi acest triunghi ajuttor, pentru a putea cunoate centrul tabloului polar, sau se genereaz prin oglindire cte dou din aceste cercuri. Propunem acest exerciiu cititorului.

    Modul n care comanda FILLET recunoate liniile i poliliniile nchise este ilustrat n exemplul din figura 1.14. De asemeni, o utilizare inedit a acestei comenzi este aceea de a prelungi pn la intersecie dou drepte neparalele, setnd raza de racordare 0 (figura 1.15).

    Fig. 1.14

    Fig. 1.15 Comanda FILLET are ca rezultat crearea unor arce de cerc ntre obiecte de

    tip arc, linie, cerc, polilinie, poligon, respectiv unor suprafee cilindrice n locul muchiilor unor obiecte 3D. Modul de racordare a liniilor si poliliniilor a fost deja prezentat, de aceea vom prezenta n cele ce urmeaz restul posibilitilor 2D ale acestei comenzi. Dialogul care apare n urma lansrii acestei comenzi este: Polyline/Radius/Trim/: Selectarea unui obiect implic definirea unui racord 2D sau generarea unui racord 3D. Dac sunt selectate linii sau arce, acestea sunt extinse pn cnd se intersecteaz. Intre arce i cercuri exist mai multe posibiliti de racordare, n funcie de poziia ptrelului selector fa de capete la selectare. Opiunea Trim controleaz dac muchiile racordate rmn vizibile i dup racordare, sau nu (ofer acces la variabila de sistem TRIMMODE -vezi figura 1.16).

  • 28

    Fig. 1.16

    Comanda ARRAY are ca efect multiplicarea i aranjarea obiectelor n tablouri rectangulare sau polare. Pentru tablouri polare s-a exmplificat aplicaia de fa. O observaie este necesar, legat de poziia obiectelor fa de centrul copiere. Obiectele pot fi rotite, sau nu, cu un unghi corespunztor partiiei. In figura 1.17 este exemplificat dispunerea obiectelor, n ambele cazuri. Pentru tablouri rectangulare, vom prezenta exemplul din figura 1.18 .

    Fig. 1.17

  • 29

    Fig. 1.18

    Pornind de la un dreptunghi creat cu RECTANG, i de la o prim entitate ptrat creat cu POLYGON i OFFSET (stnga jos), aranjamentul rectangular se creaz cu:

    Command: ARRAY Rectangular or Polar (R/P): R Select objects: selectai cele dou ptrate concentrice Number of rows: 2 (introducei astfel numrul de linii ale matricii) Number of columns: 4 (introducei astfel numrul de coloane ale matricii) Enter distance between rows: 130 (distana ntre linii) Enter distance between columns: 140 (distana ntre coloane)

    Cteodat este mai uor s lucrm n unghiuri absolute. De exemplu, cnd se aliniaz dou obiecte ale cror unghiuri de orientare, absolute, sunt cunoscute, se utilizeaz unghiul obiectului de rotit ca unghi de referin iar unghiul celuilalt obiect, ca unghiul nou de poziionare.

    Pentru a roti un aranjament rectangular, se seteaz din submeniul Drawing Aids, unghiul de salt (snap angle) la valoarea care v este necesar. Apoi, se creaz cu comanda ARRAY, tabloul rectangular, aa cum s-a artat n exemplele anerioare.

    TEMA 1.6: S se reprezinte piesa din figura A4 (Comenzile COPY, MOVE, ROTATE).

    REZOLVARE:

    Aceast pies poate fi considerat ca o aplicaie pentru comenzile simple de desenare i editare. 1. Se ncarc desenul prototip A4 i se salveaz cu numele piesa.dwg n folderul

    de lucru. 2. Dintr-un punct corespunztor ales, se traseaz o polilinie cu succesiunea:

    Command: PLINE From point: punct pe ecran Endpoint of line:@150,0 Endpoint of line:@0,60 Endpoint of line:@-50,0 Endpoint of line:@0,25 Endpoint of line:@-100,0 Endpoint of line:@c

    3. Construcia cercului. Coordonatele centrului pot fi date uor, pornind de la un col al conturului. Dac acest col este marcat cu un punct cu comanda POINT, acesta va fi ultimul punct introdus pe desen, prin urmare, fa de el, cu coordonate relative, se vor putea declara alte puncte. De exemplu, marcnd colul din dreapta jos: Command: POINT

    insert point: indicai cu mouse-ul punctul pe ecran (folosind modurile OSNAP) Command: CIRCLE Center point:@-30,30 Radius:15

  • 30

    4. Se construiesc calnalele frezate ca fiind dou polilinii paralele, racordate la capete. Command: PLINE From point: indicai punctul de nceput al uneia dintre linii, printr-o metod cunoscut Endpoint of line:@60,0 Command: OFFSET Offset distance or through: 10 Select object: selectai segmentul creat Side to offset: selectai partea n care va fi construit al doilea segment Select object: Command: FILLET Polyline/Trim/ Radius/: r Radius:5 Command: Polyline/Trim/ Radius/: Selectai captul din stnga al unui segment Select second object: Selectai captul din stnga al celuilalt segment Repetai racordarea i pentru cealalt extremitate a canalului. In urma acestor operaii, canalul frezat este construit. El poate fi copiat, pentru a economisi timp, pe poziia celui de-al doilea canal: Command: COPY Select objects: Selectai ntr-o fereastr canalul. /Multiple: cen of indicai unul din arcele de cerc (Dac am fi dorit copiere multipla, am fi ales opiunea M, urmat apoi de acela dialog) Second point of displacement: indicai punctul corespunztor centrului arcului pentru al doilea canal (@0,45). Canalele au fost create. Pentru finalizarea piesei, cu comanda FILLET se racordeaza polilinia nchisa a conturului , selectnd opinea P i raza de racordare 10.

    Pentru a ncheia setul de comenzi de editare primar a obiectelor vom prezenta aici comanda MOVE care realizeaz translaii n plan ale obiectelor, fr rotirea lor i comanda ROTATE, care realizeaz rotaii ale obiectelor.

    Command: MOVE Select object to move: selectai obiectul de deplasat Select base point: selectai punctul de referin al obiectului, care va fi deplasat, odat cu obiectul Second displacement point: Alegei punctul n care vei suprapune punctul de referin, numit i baz, fa de care va fi considerat deplasarea obiectului, FR ROTAIE.

    Pentru a realiza rotaii alegnd un punct de referin i un unghi de rotaie dat explicit, se procedeaz ca n exemplul urmtor:

    Command: ROTATE Select objects: Selectai obiectul Select rotation base point: Selectai un punct ca centru al rotaiei- punctul 1 din exemplu. Select rotation angle: 45(sau generai cu mouse-ul al doilea capt al liniei elastice care se formeaz ncepnd de la primul punct dat n cadrul comenzii).

  • 31

    TEMA 1.7: S se reprezinte placa de baz din figura A5. (Comenzile TRIM, EXTEND, MIRROR, HATCH).

    REZOLVARE:

    Se pornete de la observaia c piesa prezint o ax de simetrie. Conturul exterior poate fi creat cu OFFSET, canalul frezat circular, ca n exemplul anterior, ca polilinie racordat.

    1. Se traseaz axele de simetrie, n layerul AXE. 2. Se construiesc dou cercuri, de raz 100, cu centrele deprtate la distana 26,45

    uniti, n layerul de lucru - 0; 3. Se tund arcele de cerc nefolositoare:

    Command: TRIM Select cutting edges: Select objects: Selectai ambele cercuri ca fiind fiecare, pentru cellat limit de decupaj. /Project/Edge/Undo: Selectai NUMAI PE arcele interioare, aceleai dou cercuri fig. 1.19 a. Se va obine o conturul exterior fig. 1.19 b.

    Fig . 1.19 a. b.

    Dup cum este lesne de observat, comanda TRIM decupeaz obiectele n funcie de limitele impuse de o entitate, declarat ca muchie tietoare. Dialogul complet este:

    Select cutting edges: (Projmode=UCS, Edgemode=No extend) Select objects:

    Obiectele care pot juca rolul de tietori sunt: linii i polilinii, arce, cercuri, elipse, ferestreflotante, raze, regiuni, curbe spline, texte sau xlines (linii x) 2D i 3D. TRIM proiecteaz muchiile tietoare i obiectele de ecupat pe planul XY al UCS-ului curent. Select object to trim:

    Sunt cerute obiectele de decupat. Prompt-ul de selecie se repet pentru a putea decupa la aceeai comand mai multe obiecte. Dac punctul de selecie se afl ntre captul obiectului i muchia tietoare, TRIM ndeprteaz poriunea de obiect dinaintea acesteia. Dac punctul selectat pe obiect arat o poriune a acestuia cuprins ntre dou muchii tietoare, aceast poriune va fi ndeprtat, pstrndu-se restul obiectului decupat. Acad decupeaz poliliniiile 2D pe liniile lor mediane. Dac polilinia are grosime variabil, limea la muchia tietoare rmne aceeai i dup tiere. Decupnd o curb spline obinut cu opiunea FIT, informaia de interpolare e modificat, transformnd acea curb ntr-o succesiune de segmente de polilinie obinuit.

  • 32

    Opiunea Project specific modul de proiecie folosit cnd se decupeaz obiectele. Dialogul este: None/Ucs?View:

    None Nu specific o proiecie anume. Se vor considera la decupare, numai interseciile efective.

    Ucs Specific proiecia pe planul XY al sistemului user curent. n acest fel, se pot decupa obiecte care nu se intersecteaz efectiv cu obiectele tietoare, n spaiu.

    Edge Determin dac obiectele sunt decupate la muchia unui alt obiect, sau numai la limita unui obiect care le intersecteaz efectiv n spaiu.

    Extend: Extinde muchia tietoare de-a lungul traiectoriei sale fireti, pentru a interseca un obiect din spaiu.

    No extend: Specific faptul c obiectul se decupeaza numai la limita unui obiect tietor, care-l intersecteaz efectiv n spaiu.

    Undo Anuleaz cea mai recent modificare cu TRIM Aici este momentul de a prezenta comanda complementar lui TRIM, i

    anume EXTEND, care extinde obiectele pn ntlnesc alte obiecte. Obiectele ce pot fi extinse sunt linii, polilinii deschise 2Di 3D, arce, linii-RAY. Modul n care opereaz aceast comand este prezentat n figurile 1.20 i 1.21. Este evident c liniile pot fi extinse n anumite direcii, n functie de poziia selectorului fa de punctul median (fig.1.20), iar poliliniile ii modific proporional grosimea, n functie de distana de extensie (fig. 1.21).

    Fig. 1.20

    Fig. 1.21

    4. Cu OFFSET se creaz conturul exterior, la distana corespunztoare. 5. Se traseaz canalul circular, dup metoda prezentat n exemplul anterior. 6. Se traseaz cercul de 12,5 i unul din cercurile de 20. Cu comanda

    MIRROR se oglindete acest ultim obiect n poziia simetric: Command: MIRROR Select objects: selectai cercul

  • 33

    First point of mirror line: este cerut unul din punctele axei de simetrie; indicai un punct (mijloacele de arcuri, centrele cercurilor mari, etc.) cu modul OSNAP. Second point of mirror line: Indicai un al doilea punct Delete old objects ?: (se ofer opiunea de a terge obiectele surs, implicit fiind aleas opiunea de a le pstra)

    7. In acest moment vederea principal este gata. Vom aborda seciunea, pentru a asimila comanda de haurare HATCH. Pentru aceasta, n poziia corespunztoare, se va construi profilul seciunii, cu ajutorul coordonatelor filtrate: Command: PLINE From point: .x ofindicai cu modul OSNAP QUA ofpunctul de qudratur stnga a vederii principale. Need yz: indicai un punct oarecare, la nivelul y pe care-l dorii. Linia va ncepe din dreptul coordonatei x a extremei proieciei principale. Endpoint of line: @226.45,0 Endpoint of line: @0,12 Endpoint of line: @-5,0 Endpoint of line: @0,-5 Endpoint of line: per to .indicai axa vertical de simetrie, sau continuai lucrul cu coordonate relative, n maniera de mai sus.

    8. Desenai cele dou axe de simetrie i cele patru linii corespunztoare gurilor vzute n seciune.

    9. Command: HATCH (pe ecran apare caseta de dialog ca n figura 1.22)

    Fig. 1.22 In aceast caset se afl butoane care permit accesul la caracteristicile haurii:

    pattern: modelul de haur; acesta poate fi predefinit i ales dintr-o mic bibliotec, sau definit de utilizator, ntr-un fiier cu extensia *.pat. Scale: scala la care s fie repetat modelul; este aleas n funcie de alura haurii pe ecran, la mrirea dat. Angle: unghiul la care s fie inserat blocul-model al haurii Attributes: indic opiunea ca elementele haurii (linii, arce, curbe, puncte, etc.) s fie incluse ca bloc (associative), sau s constituie entiti separate (exploded). Advanced: ofer acces la modul de haur. Acesta poate fi (fig. 1.23):

    NORMAL Se haureaz spaiul dintre primul contur i al doilea; Haura se ntrerupe pn la gsirea unui alt contur. Se vor haura, deci, suprafeele separate de conturul superior de un numr impar de contururi interioare.

  • 34

    OUTERMOST - Este haurat numai spaiul dintre primul i al doilea contur.

    IGNORE. Este haurat absolut tot spaiul ncadrat de conturul superior, ignornd obiectele interioare.

    Fig. 1.23

    Observaiile referitoare la obiectul numit HAUR sunt: 1.Entitile text sunt nconjurate de un dreptunghi invizibil care include textul; acest dreptunghi va ntrerupe haura, atunci cnd liniile de haur l ntlnesc. 2. O alt modalitate de evitare a formrii blocurilor de hauri este de a preceda , n linia de comand, de ast dat, rspunsul la opiunea Pattern, cu semnul *. Atunci liniile vor fi considerate entiti individuale. 3. AutoCAD-ul aliniaz automat haurile adiacente prin generarea liniilor oricrui model fa de punctul (0,0) al WCS ca punct de referin. 4. Repetarea imediat a haurrii se face apsnd Space sau , cu acelai tip de haur. 5. Liniile haurii vor fi de tipul atribuit Layerului curent. 6. Haura e unica posibilitate de acoperire a unor suprafee cu modele. Aceast afirmaie nu se refer la facilitile oferite de RENDERING, care atribuie anumite proprietti de consisten, optice, etc. obiectelor solide, pentru vizualizarea realist a acestora. Odat asimilat comanda FILLET, vom prezenta comanda nrudit, care realizeaz teituri CHAMFER. Command: CHAMFER Select first line or [Polyline/Distance/Angle/Trim/Method]: First line este ceruta prima din liniile care formeaz colul ce trebui treit, sau muchia unui solid ce trebuie teit; Second line: dac cele dou linii care trebuie teite sunt polilinii, acestea trebuie s fie adiacente, altfel dac sunt separate printr-un segment de linie sau arc de cerc, acesta este ters i nlocuit cu segmentul de teire. Dac selecia fcut s-a referit la un solid, trebui specificat suprafaa de referin fat de care se face teirea: Base surface selection...

    Selectai suprafaa [Next/OK (current)] : O-confirm selecia suprafeei marcate; N comut ntre cele dou suprafee adiacente muchiei

    Specify base surface chamfer distance : este cerut distana de teire fa de suprefaa de referin;

  • 35

    Specify other surface chamfer distance : este cerut a doua distan;

    Dup alegerea distanelor de teire, sunt cerute muchiile crora s li se aplice teirea. Acestea pot fi selectate individual (Edge), sau simultan (Loop), caz n care sunt selectate toate muchiile care mrginesc suprafaa de referin. Polyline Sunt teite toate colurile din vertexurile unei polilinii; segmentele de teire vor deveni astfel, noi segmente ale poliliniei. Distance sunt cerute cele dou distane de teire. Angle- este cerut distana de teire pentru prima muchie i unghiul pe care-l face segmentul de teire cu aceast prim muchie. Trim confer accesul la variabila de sistem TRIMMODE, la fel ca n cazul comenzii FILLET. Trim method comut ntre cele dou metode de teire prezentate: Enter trim method [Distance/Angle] .

    TEMA 1.8: S se reprezinte flana din figura A 6.

    REZOLVARE:

    1. Se salveaz prototipul A4 cu numele FLANSA.DWG n directorul specific; 2. In layerul AXE se traseaz axele: LINE, CIRCLE; 3. In layerul 0, cu DONUT, se traseaz muchia extern a flanei (grosimea liniei este 0,7 mm); 4. Cu comanda OFFSET, selectnd pe rnd distanele 40 i 15, se vor trasa respectiv, cercurile ce delimiteaz muchiile vizibile ale flanei; 5. Cu DONUT se traseaz pe diametrul orizontal o gaur; Cu ARRAY, se multiplic aceast gaur pe 180, n numr de 7; 6. Cu TRIM se tund muchiile ce depesc diametrul orizontal; 7. Cu PLINE i filtre (.x ; .y ; .z ) se deseneaz jumtate din seciune; Exemplu: PLINE from point: selectai un punct pe axa seciunii to point: .x of int of :(selectai itersecia diametrului mare cu axa orizontal) need y: .y of: int of (selectai punctul anterior de pe axa seciunii) need z: 0 to point: @0,-20 to point: .x of (selectai intersecia corespunztoare pe vedere)

    etc. 9. Oglindii seciunea cu MIRROR; curai desenul cu R.

    Din exemplul precedent se observ c exist posibilitatea accesrii anumitor puncte, cu ajutorul filtrelor. Astfel, se fixeaz direcii, pe care pot fi puse puncte. Direciile sunt paralele axelor de coordonate i sunt cerute adugnd un punct n faa axei cu care aceasta este paralel. Dac sunt filtrate mai multe direcii, de exemplu, se dorete accesarea unui anumit plan, sunt enumerate axele directoare, precedate de un punct. Fie un triunghi. Se cere construirea unui alt triunghicare s aib vrful 4, la acelai nivel cu punctul 1 (fig. 1.24). Aceasta nseamn c cele dou puncte au

  • 36

    aceeai ordonat (cot y). Lucrul acesta se realizeaz cu o succesiune PLINE, cnd este cerut primul punct:

    specify first point: se tasetaz .y .y of indicai punctul 1 (nu uitai modurile OSNAP) continuai trasarea triunghiului.

    Fig. 1.24 TEMA 1.9: S se reprezinte angrenajul melcat din figura A 7. (Comanda CHAMFER).

    REZOLVARE:

    1. Se ncarc formatul prototip A4. Se salveaz acest desen cu numele ANGRENAJ.DWG n directorul c:\...\User\.

    2. Se traseaz n Layerul AXE, axele de simetrie i diametrul de divizare; 3. Cu DONUT se traseaz diametrul de cap i interior al roii melcate: inside diameter: 70, outside diameter 70.7; centrul se va fixa cu INT of la intersecia axelor ; 4. Se mrete cu ZOOM zona canalului de pan; se traseaz canalul cu PLINE; se tund muchiile nefolositoare ale cercului cu TRIM; 5. Se traseaz cu PLINE un sfert din melc; folosii comanda CHAMFER pentru a tei la 45, cu distane de 4, respectiv 2 mm dantura i captul de arbore; trasai cu PLINE muchiile vizibile dup teire; 6. Oglindii (MIRROR) vertical i orizontal melcul, pn cnd l obinei ca n

    exemplu; 7. Curai desenul cu R; Verificai cu ZOOM corectitudinea detaliilor.

    TEMA 1.10 S se reprezinte schita din A8-6, pe baza cotelor din figura A8-1 (Comenzile FILLET i TRIM) .

    REZOLVARE:

    1. Se deseneaz obiectele de baz, cercul, elipsa, liniile (ca polilinii), urmrind indicaiile din figur (A9- 1).

    2. Se racordeaz cu R 20 cercul i elipsa (A9- 2). 3. Se racordeaz polilinia (A9-3). In figura A9-4 este prezentat cazul in care

    variabila de sistem TRIMMODE este 0; acest situaie, evident, nu este luat n considerare n cazul concret propus.

    4. Se tund arcele de elips i cerc de prisos, alegnd drept muchii tietoare arcele de racord i liniile, iar ca muchii de decupat, chiar arcele respective din cerc i elips (A9- 6).

    5. Forma final arat ca n A9- 6.

  • 37

    TEMA 1.11 Pentru a fixa comenzile de editare prezenate pn acum, v propunem arcul central diafragm, att de utilizat la ambreiajele cu friciune de la automobile (fig. A 9) (Comenzile SCALE, BREAK).

    REZOLVARE:

    1. De aceast dat, este indicat s iniializai lucrul cu fiierul prototip A3. 2. Proiecia principal va fi creat utiliznd comenzile CIRCLE, PLINE, FILLET, ARRAY. Se vor copia, prin repetiie circular, lamelele, ceea ce va conduce la crearea crestturilor. 3. Pentru a crea detaliul, este suficient s utilizai comanda scale pentru a obine un grup de entiti asemenea, mrite de un numr de ori. Evident, un factor de scalare mai mare dect 1, mrete obiectele, pe cnd, un factor de scalare mai mic dect 1, le micoreaz. Pentru aceasta, la prompter-ul de selecie se alege obiectul de scalat iar la cererea factorului de scalare, se tasteaz numrul corespunztor.

    Scalrile se pot face i cu referin. Referina vizeaz o distan ntre dou puncte care urmeaz a fi dimensiunea ntre dou puncte ale unui obiect. Dup indicarea punctului de baz, fa de care se realizeaz modificarea, se tasteaz r, dup care se indic, pe rnd, cele dou puncte de pe obiect care cuprind ntre ele distana vizat la modificare, sau, direct, valoarea lungimii de referin, apoi se indic al doilea punct, care va marca pe obiectul modificat, nou valoare a distanei respective. Scalarea e accesibil i direct din modul GRIP, selectnd din tastatur Sc pentru modul SCALE. 5. Dup copierea detaliului i scalarea sa, linia de ax poate fi ntrerupt pe

    poriunea dintre cele dou proiecii, cu comanda BREAK (fig. 1.25).

    Fig. 1.25

    Command: BREAK Enter first point: indicai un punct, la nivelul punctului 1 din figur; Enter second point (or F for first point): indicai un punct, la nivelul punctului

    2 din figur (Dac punctele acestea nu sunt pe obiect, ACAD alege cel mai apropiat punct aparinnd obiectului).

    Dup cum se observ, comanda BREAK terge pri din obiecte, sau mparte obiectele n dou (fig. 1.26). Desprirea obiectelor , fr a terge poriuni din acestea se face tastnd @ pentru al doilea punct (fig. 1.27). Cu aceast comand, cercurile pot fi tansformate n arce, considernd ordinea n care au fost date punctele n funcie de sensul trigonometric n care sunt msurate arcele (fig. 28). De asemeni, putei considera aceast comand ca o alternativ la deschiderea curbelor nchise, n alte puncte dect nodurile, interseciile vertexurilor.

  • 38

    Desenul diafragmei va fi completat cu seciunile, a cror construcie utilizeaz comenzile nvate pn acum. Zona umbrit poate fi generat pornind de la o linie, care va demarca un contur nchis pe captul lamelei, contur haurat cu un model corespunztor ales din biblioteca AutoCAD. Acest obiect (haura), va fi apoi copiat cu ARRAY pe celelalte lamele.

    Fig. 1.26

    Fig. 1.27

    Fig. 1.28

    TEMA 1.12 Pentru a aprofunda comenzile prezentate pn acum, propunem spre rezolvare piesa din figura A10 (Comenzile de desenare i editare ).

    Obiective: Comenzile de editare trebuie cunoscute n ceea ce privete mecanismul de lucru i noiunile de baz (de exemplu-base point, grip, tipul de aranjament). Studenilor li se va cere, individual, desenarea unui desen de execuie, a anumitor proiecii i lise va permite folosirea oricrui material ajuttor, dar nu i consultarea colegilor.

  • 39

    ntrebri Rspunsuri, comenzi i variabile vizate ntrebrile se refer la mecanismul comenzii i la comanda necesar pentru a executa o anumit operaie: tundere, prelungire, haur etc.

    Cum se poate obine un arc de cer, dintr-un cerc, utiliznd o singur comand ?

    Extindei un obiect ntr-un mod cerut. Ce nseamn cotare asociativ ?

    1.4.TEXTUL N AUTOCAD

    n AutoCAD, textul este considerat obiect grafic. n versiunile mai noi, se pot importa i texte din editoare simple, n fereastra grafic, acest import aducnd totui textul importat la starea de obiect grafic.

    Datorit caracterului su de obiect grafic, textul, n AutoCAD, este definit de anumite caracteristici: 1. Fontul este modelul dup care este grafiat setul de caractere. Aceste modele

    (pattern) sunt grupate n fiiere speciale livrate cu produsul CAD si acoper majoritatea fonturilor utilizate curent. Fonturile pot fi create i de utilizator, pixel cu pixel, i apoi stocate n astfel de fiiere.

    2. nlimea literelor este setat implicit la valoarea zero. Este o variabil de sistem ce poate fi accesat n caseta specific de dialog.

    3. Poziionarea i aliniamentul sunt atribute care se refer la faptul c textele pot fi ntinse, comprimate, poziionate n oglind, scrise de sus n jos, vertical, aliniate dup o linie, etc.

    Setrile legate de atributele unui text sunt grupate ca un stil (STYLE) de scriere, sub o denumire, dat de utilizator. Ultimul stil creat devin cel curent, deci i cel activ. Deoarece crearea unui stil de text poate fi o opraie repetitiv, consumatoare de timp, este bine ca n fiierele prototip create s se includ i stilurile de text frecvent folosite de utilizator.

    Comenzile pentru accesarea facilitilor legate de scrierea i editarea unui text sunt:

    TEXT-creaz o singur linie de text, care este afiat dup ce linia a fost completat de la tastatur.

    DTEXT- afieaz textul pe ecran, liter cu liter, pe msur ce este scris. MTEXT- creaz un paragraf care este potrivit ntr-o anumit arie n fereastra

    grafic. DDEDIT- editeaz, modific coninutul textului deja scris. SPELL- controleaz corectitudinea scrierii n conformitate cu o bibliotec-

    dicionar ncrcat de utilizator. STYLE- creaz stiluri de text. Deoarece stilul STANDARD ncrcat implicit cu fiierul acad.dwg nu

    satisface toate exigenele, vom prezenta modul n care se poate crea un nou stil de text.

    Command: STYLE Text style name (or ?) : Tastai un nume de stil sau ?, sau

  • 40

    Dac cunoatei un stil deja existent n desen i-i tastai numele, v vor fi afiate caracteristicile : fiierul-font, nlimea, factorul de lime, unghiul de nclinare i se iese din comand. Dac nu cunoatei situaia stilurilor de text din acel desen, tastai (*) i v vor fi afiate caracteristicile de mai sus pentru fiecare stil existent.

    Dac dorii s creai un stil nou de text, la prompterul Text style name (or ?) putei da un nume de stil de pn la 31 de caractere. Numele poate conine litere, numere i caractere speciale: $, -, _.

    Urmtorul pas este alegerea unui font, fiierele care pot fi ncarcate avnd extensiile: *.pfa, *.pfb, *.shx, *.tlf. Acad citete fiierul specificat, definiiile de caracter fiind ncrcate automat doar dac fiierul font nu este deja utilizat de alt stil. Astfel, se pot defini mai multe stiluri de text, pornind de la acelai font.

    nlimea textului va fi setat n modul specific de exprimare a unitilor ales de utilizator. Dac nlimea este lsat nul (0.0), aceast valoare va fi cerut de fiecare dat cnd este utilizat respectivul stil. Dac valoarea este diferit de zero, aceea va fi nlimea setat n stilul de text.

    Factorul de lime (width factor): dac introducei o valoare mai mic dect 1, textul va fi condensat, dac valoarea este mai mare dect 1, acesta va fi expandat. Valoarea 1 se refer la un raport preexistent ntre limea unei litere i distana ntre litere.

    Unghiul de nclinare (Obliquing angle) se refer la nclinarea textelor fa de poziia iniial. Dnd acestui unghi calori ntre 85 85 de grade, textul capt aspectul de italic.

    Oglindirea (Backwards) este o opiune confirmat, sau nu. De sus n jos (Upside-down) este o opiune confirmat, sau nu. Vertical este o opiune confirmat, sau nu. Aceast opiune este valabil

    numai dac fontul selectat suport dubl orientare. Dac schimbai orientarea sau fontul ntr-un stil existent, toate obiectele text folosind acel stil vor utiliza noile valori la regenerarea desenului.

    Poziionarea textului se face cu opiunea Justification, care apare la comenzile de scriere a textului. Poziionarea se refer la raportul dreptunghiului invizibil care circumscrie textul scris cu anumite repere.

    Comenzile pentru scrierea textelor sunt:

    DTEXT: creaz multiple linii de text, afind liter cu liter textul pe ecran, textul putnd fi editat cu Backspace. Cu se marcheaz sfritul unei linii, dup ce textul a fost introdus de la tastatur; astfel se poate ncepe o linie nou de text, fr a fi nevoie de a repeta comanda. Pentru a iei din sesiunea de scriere, se tasteaz pe prompterul text.

    Command: DTEXT Justify/ Style/ : Start point aranjeaz textul cu linia de baz pornind de la un punct indicat. Height : Specificai un punct sau indicai o valoare. Pentru aliniament se alege opiunea Justify. Align/Fit/Center/Middle/Right/TL/TC/TR/ML/MC/MR/BL/BC/BR: Align: Specifica att nlimea textului i orientarea textului prin indicarea

    capetelor unei linii de baz Fit: Specific faptul c textul va ocupa un anumit spaiu, cu o anume

    orientare, definind dou puncte extreme ale liniei i nlimea. nlimea este distana, n unitile specifice fiierului, pe care o ocup majusculele, pornind de la linia de baz a textului. Aceast opiune este valabil doar pentru textul orizontal.

  • 41

    Center: Aliniaz textul avnd ca reper centrul liniei de baza, indicat de utilizator ca un punct.

    Middle: Aliniaz textul la centrul liniei de baz i centrul liniei verticale a nlinii. Textul aliniat astfel nu se va aterne de-a lungul liniei de baz

    Right: Aliniaz textul la dreapta, fa de captul corespunztor al liniei de baz Opiunile urmtoare se refer la poziionarea textului n raport cu unul din cele 9 puncte (mijloace de laturi i coluri) ale dreptunghiului circumscris textului i au urmtoarea semnificaie (Tabelul 2).

    MTEXT creaz paragrafe de text care sunt ncadrate ntr-o limit rectangular, neafiat, declarat de utilizator. Aceast limit definete practic limea i aliniamentul textului. Fiecare obiect creat cu MTEXT este un obiect de sine stttor, indiferent de numrul de linii de text coninute, iar limita de incadrare rmne asociat acestui obiect, fr a fi afiat sau tiprit.

    Command: MTEXT Specify first corner: indicai punctul 1 ca fiind colul din stnga jos al viitorului dreptunghi de ncadrare. Specify opposite corner or [Height/Justify/ Rotation/Style/Width]: indicai punctul 2, colul opus.

    Odat fixat aria viitorului paragraf, pe ecran apare fereastra de editare a textului multilinie, ca n figura (fereastra cu mtext edit). Cu ajutorul facilittilor din aceast fereastra, se pot schimba fontul, nltimea, aliniamentul textului. De asemeni, se pot introduce caractere speciale. nlimea fontului se schim rspunznd H la promptul care cere al doilea col. poziionarea textului, n raport cu dreptunghiul de ncadrare se face alegnd opiunea J. i aici exist cele nou posibiliti de aranjament, discutate la comanda DTEXT. nclinarea limitei de ncadrare fa de axa x a sistemului de referin curent se schimb tastnd R la ultimul prompt. Similar, stilul de text se poate schimba cu opiunea S. Limea dreptunghiului de ncadrare se poate edita cu opiunea W.

    QTEXT (quick text) controleaz afiarea i plotarea obiectelor text i atribut. Acest comand funcioneaz ca un comutator ntre modurile de afiare complet a textului, fr limita de ncadrare, respectiv, numai a limitei de ncadrare. Acest lucru devine necesar n desenele cu foarte mult text, obiect grafic ce ocup mult timp la regenerare. De aceea, odat completat, textul poate fi semnalat pe ecran numai ca prezen, sub forma dreptunghiurilor-limit. Command: QTEXT ON/Off: specificai modul de lucru (figura 1.29)

    Acesta este un test Care arat cum funcioneaz QTEXT a- QTEXT Off

    b- QTEXT ON

    Fig. 1.29

  • 42

    Obiective: Cunoaterea modului de formatare a unui text i a comenzilor de scriere. Condiioneaz promovarea examenului. ntrebrile se refer la orice variabil care intervine n stilul de text i poziionarea textului.

    1.5 GRUPURI, BLOCURI I ATRIBUTE

    GRUPURI

    Pe parcursul unui proces de proiectare asistat, devine cu timpul necesar optimizarea proceselor repetitive, a seleciilor, de exemplu. Obiectele au anumite proprieti, legate de culoare, layer, tip de linie, etc. Exist o comand care permite gruparea obiectelor cu o proprietate comun, sau a obiectelor independente, selectate pur i simplu de utilizator (un urub, de exemplu, alctuit din linii groase, subiri, arce, chiar i linia de ax), care s fie percepute global la selectare, n vedrea editrilor cu oricare dintre comenzile specifice. Acest comand este GROUP:

    Command: GROUP ?/Order/Add/Remove/Explode/REName/Selectable/: C creaz un grup nou de obiecte. Numele grupului poate conine pn la 31

    de caractere, iar caseta de descriere a grupului accept pn la 64 de caractere. Se cere apoi utilizatorului s selecteze obiectele ce vor forma un grup.

    ? listeaz toate grupurile nregistrate n fiier, mpreun cu descrierile lor. O schimb ordinea numeric a obiectelor n grup. Acestora li se asociaz

    cte un numr, ncepnd cu 0, n ordinea seleciei n acel grup. Caseta de dialog referitoare la numerotarea obiectelor n grup ofer explicit posibilitatea modificrilor legate de aceast ordine, inclusiv de a prezenta cu linie ntrerupt obiectele din grupul n discuie. Dac, n cursul aceleiai sesiuni de lucru, un obiect este ndeprtat din grup i ulterior reataat acestuia, el va primi acelai numr de ordine ca n ultima sa prezen n acel grup.

    A adaug obiecte unui grup; este cerut numele grupului i apoi obiectele de adugat.

    R elimin obiecte dintr-un grup; este complementar cu Add. E anuleaz definiia de grup, obiectele constituente fiind considerate

    ulterior, de sine stttoare. REN- redenumete un grup. S stabilete dac un grup este selectabil. Aceast nseamn c, dac un

    membru al grupului curent este selectat, sunt selectai toi membrii acelui grup, cu excepia celor aflai n alte spaii sau n layere ngheate. Dac un grup nu este selectabil, selectnd un singur membru al acelui grup, selecia este restricionat numai la acel obiect, exclusiv. Este oferit opiunea de a schimba grupul curent selectabil, cu altul.

    BLOCURI

    In practica inginereasc exist necesitatea de a utiliza curent piese, structuri standardizate. Aceste obiecte trebuie aduse n desen, eventual i cu date specifice legate de material, pre, culoare, cod, etc. AutoCAD ofer aceast facilitate prin comenzile de definire a blocurilor i atributelor.

  • 43

    BLOCK este comanda care creaz un set (bloc) selectabil de obiecte. Block name (or ?): la acest prompt, rspunsul, de pn la 31 de caractere va fi

    interpretat ca un nume de bloc; dac acest nume exist deja ca nume de bloc, utilizatorul este ntrebat dac doerte s redefineasc seleciile care sunt recunoscute ca atare sub acel nume: Redefine it ? . La aceast ntrebare se va rspunde afirmativ (Y) numai dac structura blocului a suferit modificri. Redefinind un bloc se modific automat toate referinele legate de acel bloc. Semnul ntrebrii (?) prezint lista blocurilor definite anterior.

    Odat denumit blocul, este cerut punctul de inserie al acestuia: Insertion base point: Fa de acest punct se va menine neschimbat poziia relativ a obiectelor ce

    compun blocul. Este punctul care decide poziia blocului la viitoarea inserare, fa de care se vor putea face rotaii i scalri i punct de salt (OSNAP). In mod obinuit, acest punct este un punct special (centrul unui cerc, mijlocul unui segment, etc.) sau ocup colul din stnga jos al blocului. Cu ajutorul coordonatelor 3D blocul este automat poziionat la o anumit elevaie.

    Crearea propriu zis a blocurilor se face cu o metod de selecie, (Select objects:) innd seama de punctul de inserie, care va deveni originea sistemului intern de coordonate al blocului, paralel cu UCS-ul activ n momentul creerii acestuia. Cnd un bloc este inserat ntr-un desen, sistemul su de coordonate devine paralel cu USC-ul activ n acel moment. Prin urmare, se poate uor deduce faptul c orientarea unui bloc n desen poate fi obinut uor setnd mai nti sistemul de coordonate al desenului.

    Odat ncheiat selecia, obiectele selectate sunt terse din desen. Ele pot fi restaurate cu comanda OOPS, imediat dup comanda BLOCK, sau, prin inseria blocului nou creat, cnd vor fi percepute ca atare, cu proprieti specifice.

    n acest moment, blocul nou creat este disponibil numai n sesiunea curent de desenare. Pentru a fi aceesibil i mai trziu, este necesar nscrierea n memorie a datelor despre acel block, ceea ce va duce la constituirea unui fiier cu extensia *.dwg, purtnd numele blocului (recomandabil), fiier perfect editabil, ca orice fiier desen. Scrierea blocurilor (writing blocks) se face cu comanda:

    Command: WBLOCK Block name: dai numele unui block existent, sau =, sau *, sau Rspunznd cu numele unui bloc, acesta va fi memorat ntr-un fiier, sub

    numele ales de utilizator (care este recomandabil s fie identic cu al blocului, altfel se pot isca majore confuzii pentru utilizatori).

    Semnul egal (=) arat c fiierul rezultant i blocul au acelai nume. Dac nu exist niciun bloc cu numele precizat, n desen, este cerut din nou numele acestuia.

    Asteriscul (*) face ca ntregul desen s fie memorat n noul fiier, cu excepia anumitor simboluri, meninndu-se cele dou spaii de lucru.

    Cu , se permite mai nti inserarea unui bloc i apoi selecia obiectelor care vor constitui viitorul fiier.

    Dup ce AutoCAD creaz fiierul, obiectele selectate sunt terse din desen.

  • 44

    Fig. 1.30

    In figura 1.30 este prezentat un mic bloc, alctuit din linii ce formeaz o cas, cu punctul de inserie marcat excesiv, inserat multiplu ntr-un desen. . Punctul din figura 1.30 nu face parte din blocul casa. Inseria simpl se face cu comanda INSERT, iar cea multipl se face cu comanda MINSERT. Dup inserie, selectnd unul din obiectele care fac parte din bloc, se observ c este selectat automat ntreg blocul. Dac acest lucru nu se doerte, dup inserie, obiectele pot fi decuplate din bloc cu comanda EXPLODE. Aceasta face ns ca poliliniiile s-i piard propriettile legate de grosimea liniilor, vertexuri. Comanda EXPLODE poate fi utilizat i asupra obiectelor simple (linii cu grosime, multilinii, poligoane regulate, etc.) fcnd ca acestea s-i piard informaiile despre grosimi, coeziunea ntre vertexuri, obinndu-se numai segmente simple de linii i arce.

    Chiar i unui desen curent i poate fi asociat un punct de inserie, dac este necesar ca acesta s fie inserat n alte desen cu alt punct de referin dect (0,0,0). Cu comanda transparent BASE se poate defini un astfel de punct.

    Inseria blocurilor este nsoit de cereri referitoare la poziionarea i scalarea acestora n desen. n tabelul 3 se gsesc explicaiile corespunztoare pentru fiecare opiune.

    Iat comenzile recapitulative pentru definirea blocurilor :

    BLOCK definete entiti selectate ca un singur obiect; WBLOCK ncarc obiectul declarat ca bloc ntr-un fisier pe disc; BASE asociaz un punct de inserie desenului curent; INSERT insereaz blocuri n desenul curent; MINSERT execut inserare multipl a blocurilor n desenul curent; EXPLODE explodeaz blocul n entiti componente.

    ATRIBUTE

    Dup prezentarea blocurilor, orice utilizator sesizeaz c ar fi de dorit s se poat accesa i informaii legate de blocuri: informaii specifice mediului de desenare (punct de inserie, layer, etc), ct i informaii asociate cu blocul respectiv, afiabile sub form de text. Definind alturi ntr-un bloc i atribute, se pot imagina structuri care s prezinte acest informaii. Comenzile pentru lucrul cu atribute sunt: ATTDEF definete atribute;

  • 45

    ATTEDIT editeaz atribute, independent de definiia sa in cadrul blocului; ATTEXT extrage caracteristicile atributelor, pe baza unui fiier template, formnd un fiier destinaie, accesibil bazelor de date; ATTDIA deschide caseta de dialog referitoare la atribute; ATTDISP afieaz atribute.

    Command: ATTDEF Attribute modesInvisible:N Constant:N, Verify:N, Preset:N: tastai i,c,v,sau p, sau

    Attribute modes se refer la patru moduri de existen a atributelor; cu i, c, v, p, se comut ntre aceste moduri care au urmtoarele semnificaii: Invisible specific c valoarea atributului nu va fi afiat la inseria blocului Constant confer atributului o valoare constanta la insertia blocurilor. Verify afieaz la fiecare inserie a bloculu


Recommended