+ All Categories

Atestat

Date post: 04-Jan-2016
Category:
Upload: amalia-amy
View: 221 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
Atestatul cuprinde descrierea potentialului turistic al acropolelor.
41
PROIECT PENTRU SUSTINEREA EXAMEMULUI DE CERTIFICARE A COMPETENTELOR PROFESIONALE NIVEL III DE CALIFICARE TEHNICIAN IN TURISM
Transcript
Page 1: Atestat

PROIECT PENTRU SUSTINEREA EXAMEMULUI DE CERTIFICARE

A COMPETENTELOR PROFESIONALE NIVEL III DE

CALIFICARE TEHNICIAN IN TURISM

Page 2: Atestat

CUPRINS

Argument 1

Capitolul 1 ATENA 3

1. 1 Asezarea geografica si relieful 3

1. 2 Populatia 3 1. 3 Clima 3

1. 4 Cultura 4

POTENTIALUL TURISTIC AL

ACROPOLELOR-STANCA SACRA

A ATENEI

Page 3: Atestat

Capitolul 2 ACROPOLE-ISTORIC

Capitolul 3 MONUMENTE DE PE ACROPOLE

5

7

3.1. Parthenonul 7 3.2. Erechteionul 8

3.3. Templul lui Nike 9 3.4. Muzeul Acropolelor 10 3.5. Templul lui Apollo 11 3.6. Templul lui Zeus 11 3.7. Templul lui Dyonisos 12 3.8. Templul lui Poseidon 13

3.9. Olimpeionul 14 3.10. Agora-orasul vechi 15 3.11. Turnul Vanturilor 16 3.12. Odeonul de Herodes 16 3.13. Arcul lui Hadrian 16

Capitolul 4 ARHITECTURA 18

Concluzii 19Bibliografie 20

Anexe 21

Page 4: Atestat

ARGUMENT

Astazi, turismul a devenit una dintre cele mai extinse industrii din lume,

cunoscand o crestere rapida si constituind o sursa majora de comert international pentru

multe tari in curs de dezvoltare.

Mi-am ales aceasta tema deoarece am vrut sa evidentiez vasta cultura si civilizatie

greaca ce merita sa fie cunoscuta din plin.

Proiectul realizat pe tema ,,Acropole – stanca sacra a Atenei” cuprinde 4 capitole.

Primul capitol ne familiarizeaza cu elementele definitorii ale orasului Atena,

prezentandu-ne cadrul natural al capitalei Greciei, precum si vasta cultura a acesteia. Al

doilea capitol cuprinde date referitoare la istoria Atenei. In cel de-al treilea capitol am

descris cele mai sugestive monumente de pe Acropole, care se constituie in obiective

turistice demne de vizitat. Ultimul capitol aduce in prim plan arhitectura monumentelor

de pe Acropole, dar si stilul arhitectural ce le individualizeaza.

Neindoielnic, Grecia este una dintre cele mai stralucite civilizatii ale Antichitatii.

Marturie stau neasemuitele sale simboluri. Templele se impun prin simplitate si

perfectiune artistica. Probabil ca cel mai impozant monument este Cetatea Acropole din

Atena, care cuprinde Partenonul, Propileele, templul Zeitei Atena Nike, Erehteionul, cu

vestitele cariatide. Sculpturile si picturile sunt si ele perfecte. Literatura greaca este plina

de nume cu greutate: Homer, Hesiod, Eschil, Pericle, Sofocle, Euripide, Aristofan.

Filozofii greci sunt reprezentativi: Tales din Milet, Heraclit, Pitagora, Socrate, Platon,

Diogene, Aristotel. Istoria este ilustrata de Herodot, Tucidide.

Primele vestigii ale unei asezari umane pe Acropole dateaza din mileniul 3-2

i.Hr. Polis hegemon al Aticii (sec 8-7 i.Hr.), Atena devine, in sec. 5 i.Hr., dupa

1

Page 5: Atestat

respingerea invaziei persane si dupa intemeierea Ligii delio-atice, cel mai stralucit centru

economic, politic, dar mai ales cultural, al intregii lumi grecesti. In ciuda infrangerilor in

razboiul peloponesiac (404 i.Hr.) si a cuceririi macedonene (388 i. Hr.), Atena ramane

metropola spirituala a Greciei, pozitie pastrata si sub dominatia romana. In timpul

stapanirii bizantine si indeosebi a celei turcesti, Atena ajunge la nivelul unei umile asezari

rurale cu 2-3000 loc. La 18.09.1834 devine capitala Greciei independente.

Cel mai important si mai frumos templu din Atena numit si „Piatra Sfanta a

Atenei”, dedicat initial protectoarei sale, zeita Atena, domina centrul orasului modern de

pe piscul de piatra cunoscut ca Acropole. Cele mai vechi mituri, festivaluri marete

religioase, culte stravechi si cateva evenimente decisive din istoria orasului sunt toate

conectate in acest loc sacru. Monumentele Acropole stau in armonie cu asezamantul

natural. Aceste unice opere de arta ale arhitecturii timpurii combina diferite porunci si

stiluri ale artei clasice intr-o maniera foarte inovativa si a influentat arta si cultura de-a

lungul a mai multor secole. Acropolele, datand din secolul V i. Ch., sunt cea mai buna

reflectie a splendorii, puterii si bogatiei Atenei.

Atracţia turistică este motivul fundamental şi imboldul iniţial al deplasării către o

anumită destinaţie turistică. O zonă sau un teritoriu prezintă interes în măsura în care

dispune de elemente de atracţie a căror amenajare poate determina o activitate de turism.

Din această perspectivă, potenţialul turistic al unui teritoriu poate fi definit la modul

general, prin ansamblul elementelor ce se constituie ca atracţii turistice şi care se pretează

unei amenajări pentru vizitarea şi primirea călătorilor, iar Acropolele reprezinta cel mai

bun exemplu care sustine aceasta idee.

2

Page 6: Atestat

CAPITOLUL I : ATENA

1.1Asezarea geografica si relieful

Atena se întinde de-a lungul Câmpiei centrale din regiunea Attica (vezi anexa 1),

cunoscut și ca un bazin. Este înconjurată de Muntele Aegaleo în vest, Muntele Parnitha în

nord și nord-est, Muntele Penteli Hymettos la est și de Golful Saronic în sud-vest. Atenei

îi este dificil să se extindă în continuare datorită barierelor geografice menționate mai sus,

deși suburbiile metropolei sunt în expansiune continuă.

Capitala este străbătută de către râul Kifissos care mai apoi se varsă în Golful Salonic

și Faliro.

Solul este stâncos și nu este foarte fertil, dealurile sunt din mase de calcar.

1.2. Populatia

Atena avea in anul 2001 o populatie de 745,514 locuitori la o suprafata de 39 km2.

Aria metropolitana are o suprafata de 412 km2, iar numarul locuitorilor in 2001 era de

3,130,840. Zona metropolitana a Atenei era a XII-a in Uniunea Europeana, conform

Eurostat. 

Dar numarul locuitorilor din Atena este mai ridicat datorita numerosilor emigranti

care provin din tari ca Albania, Romania, Republica Moldova, Pakistan si unele tari

africane dar si din alte tari. Expansiunea Atenei inceputa in anii 1950 - 1970 continua si

in prezent, iar capitala a inghitit multe localitati din nord si est. Se mai poate spune ca in

antichitate orasul port Pireu nu facea parte din Atena.

1.3. Clima

Clima din Atena este semiaridă, uscată (vezi anexa 2) . Are o umiditate scăzută pe

tot parcursul anului. Precipitațiile medii anuale sunt de 380 mm. Precipitațile sunt în

special din luna octombrie și până în luna aprilie. Primavara și toamna sunt considerate

anotimpurile ideale pentru activitățile exterioare.

3

Page 7: Atestat

1.4. Cultura

Atena este unul dintre centrele lumii în ceea ce privește cercetarea arheologică.

Sunt câteva instituții principale care se ocupă cu cercetarea și valorificarea vestigilor

istorice cum ar fi : Universitatea din Atena, Societatea de Arheologie care cuprinde

câteva muzee. În același timp orașul deține câteva laboratoare, printre care și laboratorul

Demokritos pentru Arheometrie. Atena este cunoscută în întreaga lume și ca un pilon al

diferitelor conferințe și seminarii pe teme de cercetare. Cel mai important obiectiv din

Atena îl reprezintă Acropola, având ca punct principal de atracție Partenon.

4

Page 8: Atestat

CAPITOLUL 2: ACROPOLE

 În lumea greacă, termenul, în sens propriu, desemnează partea mai înaltă a

oraşului, situată în vîrful unei coline şi deosebită de restul aşezării, care se întinde pe

pantele aceleiaşi coline sau în cîmpia de la poale. Dacă în epoca miceniană acropolele

sînt înconjurate de ziduri de apărare, adăpostind palatul stăpânului, în epoca următoare, şi

mai cu seamă în cea clasică, ele devin locul sacru prin excelenţă, iar templele înlocuiesc

palatul respectiv. Numai în anumite cazuri, de pildă la Pergam, templele şi palatul

seniorial convieţuiesc pe acropole în epoca elenistică.

Acropolele prin antonomază sunt cele de la Atena: aici se concentrează cele mai

vechi şi mai înrădăcinate culte ale cetăţii, şi tot aici se desfăşoară principalele povestiri

mitice. La ele se putea ajunge parcurgand Calea Sacră, pe care se desfăşura procesiunea

serbărilor panatenee, şi trecînd de Propilee, marea poartă monumentală ridicată în epoca

lui Pericle. Aici se ridicau marea statuie a Atenei. Promahos, sculptată de Fidias în

amintirea victoriei asupra perşilor, şi principalele edificii sacre ale cetăţii, fiecare fiind

legat de culte şi mituri particulare. Partenonul, marele templu doric, opera lui

Ictinos şi Calicrat, împodobit cu splendidele sculpturi ale lui Fidias, era închinat

zeiţei Atena Partenos, zeiţa fecioară în cinstea căreia se celebrau serbările panatenee.

Dar, cu mult înainte de ridicarea Partenonului lui Pericle, Atena îşi avea aici locul de cult,

aşa cum dovedesc rămăşiţele unor temple mai vechi. Erehteionul, templul caracteristic cu

planimetria sa elaborată şi cu originalul elevat, caracterizat prin prezenţa cariatidelor, era

sediul unor culte de origine străveche: cuprindea altare destinate venerării Atenei, a

lui Poseidon şi a vechilor regi ai Atenei, Cecrops şi Erehteu; de la acesta din urmă,

considerat a fi ocrotitorul acropolelor, îi provenea şi numele. Mai precis, Tribuna

cariatidelor conducea către mormantul lui Cecrops. În apropiere se înălţa măslinul sacru

plantat în amintirea celui pe care Atena îl făcuse să răsară în timpul întrecerii cu Poseidon

pentru stăpînirea Aticii, întrecere din care a ieşit învingătoare. În interiorul templului era

venerată o statuie străveche a Atenei Polias, despre care se credea că ar fi coborît din cer.

Se spunea că, pe terasa pe care astăzi se înalţă micul templu al Atenei Nike, regele

atenian Egeu rămăsese să scruteze marea în aşteptarea întoarcerii fiului său Tezeu din

5

Page 9: Atestat

misiunea împotriva Minotaurului şi că de pe aceeaşi stâncă bătrînul rege se aruncase în

mare, crezînd, în mod greşit, că fiul său fusese ucis în această încercare.

Menirea sacră a zonei acropolei ateniene în vremurile străvechi este atestată de

importante mărturii arheologice care documentează prezenţa unor edificii de cult ce au

precedat restaurările din epoca lui Pericle, mai ales numeroasele statui de copii şi copile

(în limba greacă kouroi şi korai), plasate, probabil, ca ex voto oferite zeilor pe întreaga

colină.

O tipologie similară cu cea a acropolei greceşti poate fi întîlnită în epoca fierului

în Italia, mai ales în cetăţile fortificate din Latium (Alatri, Ferentino, Norba, Palestrina) şi

în Etruria, unde nu lipsesc exemple pentru un tip de acropole sau de arx, colină cu temple

şi destinaţie religioasă (Marzabotto). La Roma, în izvoarele literare,

termenul arx desemnează partea cea mai înaltă a colinei capitoline, fundalul a numeroase

mituri legate de originea cetăţii.

6

Page 10: Atestat

CAPITOLUL 3: MONUMENTE DE PE ACROPOLE

3.1. Partenonul

Partenonul era cea mai frumoasa cladire de pe

Acropole ; era un templu construit de Pericle si

dedicat zeitei Atena Partenos. Cuvantul grec

"parthenos" inseamna "necasatorit ", iar Partenon

insemna "casa zeitei necasatorite". Este o cladire

impunatoare cu o lungime de 99,7 m si o latime de

33,5 m. Constructia ei a durat 15 ani; a fost cladit din marmura Pentelica, care contine

minereu de fier si ii confera in lumina soarelui o stralucire cala, aurie. in interior exista o

alta statuie imensa a zeitei Atena, sculptata in fildes si aur de Phidias.  

         Construit in orasul de sus in secolul al V-lea parthenonul este un adevarat simbol al

Greciei antice. Acest templu este unul dintre cele mai mari monumente ale lumii si

ascunde in zidurile sale o istorie aparte. El a fost folosit pe post de trezorerie, de biserica

crestina dar si de moschee dupa cucerirea otomana. Templul este o adevarata capodopera

a arhitecturii antice creand iluzii vizuale. Desi la prima vedere pare a fi perfect drept,

studiat mai de-aproape, dezvaluie coloane impunatoare mai inclinate spre interior. 

         In jurul Acropolei pot fi vazute cateva ruine grecesti sau romane, precum si muzee

interesante ce nu trebuie ratate precum Muzeul National. 

         Mai jos de Acropole se gaseste Teatrul Herod Atticus construit

de catre romani si folosit astazi ca loc de desfasurare a concertelor de

muzica clasica sau spectacole de balet. La distanta mica de acesta

poate fi vazut si Teatrul lui Dionysios, primul teatru din piatra,

modificat ulterior de catre romani pentru a fi folosit ca arena pentru

luptele gladiatorilor.Loc incarcat de istorie, Atena rasuna de veselia

si ospitalitatea localnicilor.

7

Page 11: Atestat

3.2. Erechteionul

Erechteionulridicat între 421 – 406 î. Hr.

decorează partea nordică a Acropolei – casa zeilor şi

centrul religios al Atenei. Grupul de sanctuare

construite pe terenul denivelat, probabil că se află pe

locul fostului palat al regelui atenian Erechteion.

Distrus de asaltul perşilor. Acest templu a fost închinat

zeiţei Atena, zeului Poseidon şi lui Erechteion.

Partea principală a construcţiei o constituie un templu ionic care adăpostea statuia zeiţei

Atena, cioplită în lemn. La aceasta s-au alăturat sala cariatidelor, iar în partea nordică, o

sală mai mare cu coloane ionice. Una din cariatidele din marmură a ajuns la British

Museum din Londra. Restul cariatidelor sunt expuse în

muzeu din cauzapoluării. La locul original se află doar

copii ale acestora.

Sistemul de coloane ionice exemplificat de Erechteion – s-

a dezvoltat concomitent cu cele dorice, din piciorul inelat

al coloanei înălţându-se un trunchi cioplit. Partea cioplită

este legată de capitel printr-o concavitate semisferică, pe

care se află o bandă decorată cu sculpturi ovoidale (ova),

terminată cu o placă mărginită pe două părţi cu spirale (voluta). Capitelurile sunt prinse

cu o placă protectoare (abacus) de grindă.

Coloanele ionice simbolizează frumuseţea şi supleţea trupului feminin.

3.3. Templul lui Nike

8

Page 12: Atestat

Un alt monument al Acropolei, mult mai mic dar mai elegant, Templul Atena

Nike supranumit Templul Victoriei Inaripate se afla in dreapta intrarii monumentale

Propilee si a fost ridicat aici pentru a omagia victoria pe care a adus-o  pacea de la Nicias

armatei grecesti impotriva armatei persane, victorie care a insemnat inceputul unei

perioade de glorie a orasului.

Templul Atena Nike este un templu construit

in jurul anului 428 i.h., respectiv in secolul al V-lea, in

stil ionic, avandu-l ca arhitect pe Callicrates iar ca

decorator pe sculptorul Fidias.

In jurul anului 410 i.h. templul a fost inconjurat

cu o balustrada acoperita cu motive ale Atenei Nice,

infatisand-o in diverse ipostaze.  In aceste basoreliefuri

se poate observa atentia data de sculptor asupra corpurilor si portului din acea vreme

constituind astazi o marturie asupra culturii si civilizatiei antice.

Inainte de invazia englezilor, templul adapostea o statuie ridicata in cinstea zeitei Atena

Nice(Victoria).

In perioada ocupatiei turcesti templul a fost distrus iar in anul 1687 in timpul asediului

Atenei de catre venetieni templul a fost lovit de obuze si distrus, ca si alte din

monumentele de pe Acropola, de focul care a durat doua zile. Tot atunci, o parte din

pietrele templului au fost folosite pentru inaltarea unui bastion de aparare.

Friza care decora templul se afla astazi in British Museum si este ornamentata frumoase

basorieliefuri ce reprezinta un grup de zei intr-o parte a ei si scene de lupte.Aici, in

Templul Atenei Nice, atenienii aduceau ofrande “fara aripi” zeitei Atena astfel incat zeita

sa nu poata zbura si sa ramana aproape de Acropole.

3.4. Muzeul Acropolelor

9

Page 13: Atestat

Muzeul Acropolis este unul dintre cele mai

moderne muzee arhelogice din lume si are in prin

plan descoperiri arheologice din situl istoric

Acropole. In Muzeul Acropolis au fost investiti

130 milioane de euro si a fost inaugurat in 2009.

Grandiosul muzeu a fost realizat pentru a inchide

gura britanicilor care sustineau ca British Museum

nu returneaza colectia Panteonului pe motiv ca elenii nu au un loc suficient de demn unde

sa o expuna. Muzeul este situat la poalele Acropolei, pe un site arheologic. Primul nivel

al podelei este din sticla astfel incat vizitatorii sa poata admira sapaturile arheologice de

sub cladire.

Este unul dintre cele mai importante muzee din lume.

El gazduieste temporal capodoperele civilizatiei grecesti

antice, dedicate celor mai importante sanctuare atheniene.la

ora actuala au inceput pregatirile pentru contruirea unui nou

muzeu. Multe piese unice de arta ce ornamentau Acroplolele

au fost furate si trasferate in strainatate. Cel mai mare jaf de

acest gen a avut loc in sec 19 de catre Lord Elgin.

10

Page 14: Atestat

3.5. Templul lui Apollo

Calea sacra duce si la ruinele Templului

lui Apollo, care dateaza din secolul al IV-lea

i.Hr. Se cunoaste faptul ca aici a existat o

cladire inca si mai veche, din secolul al Vl-lea

i.Hr. Templul a fost descoperit abia in 1892, de

arheologii francezi care faceau sapaturi aici, de

atunci incoace fiind reinaltate sase dintre

coloanele dorice prabusite ale acestui templu, in incercarea de a-i reda o anume grandoare

arhitectonica.

Templul lui Apollo din Bassae reprezinta un sit religios incadrat pe lista

patrimoniului mondial UNESCO, Sectiunea Grecia- monumente arhitecturala, din 1986.

Este unul dintre cele mai bine conservate situri din secolul 5 iH, un exemplu incredibil de

arhitectura clasica si o atractie extrem de populara printre turisti.

Templul a fost dat uitarii pentru multe secole si utilizat uneori ca piesa de schimb in

timpuri de razboi si cotropitori. Abia in secolul 18 ( 1765) un arhitect francez l-a

descoperit intamplator, iar numele sau a fost cunoscut in

lume. La inceputul secolului 19, regele George al IV-

lea , al Angliei,  a luat cateva dintre frizele de marmura

din templu ( parte componenta  arhitecturala ,

impodobita cu picturi si basoreliefuri) si le-a expus in

Muzeul Britanic, unde se afla si astazi.

3.6. Templul lui Zeus

Templul lui Zeus din Olimp, cunoscut si sub denumirea

de Oplympeion, este localizat pe strada Amalias, la 500

de metri sud-est de Acropole si 700 de emtri sud de Piata

Syntagma. Fundatia apartine unui templu ce era inchinat

11

Page 15: Atestat

tiranului Pisistratus in anul 515 i. Ch. dar lucrarile au fost abandonate cand fiul lui

Pisistratus, Hippias, a fost indepartat de la tron in anul 510 i. Ch.

Lucrarile de constructie a templului lui Zeus au fost desfasurate in sec III d. Ch.,

in timpul dominatiei macedonienilor care l-au angajat arhitectul roman Cossutius sa

proiecteze templul. Templul a fost terminat in anul 129 d. Ch. cand un admirator al

culturii grecesti, Hadrian, a preluat conducerea lucrarilor.

Templul lui Zeus din Olimp a fost construit din marmura adusa de pe Muntele

Pentelus si masura 96 de metri lungime si 40 de metri latime. Consta in 104 coloane

corintiene fiecare avand 17 metri inaltime, 48 dintre ele formau 3 coloane iar 56 dintre

ele erau asezate in doua coloane. Pana astazi, doar 15 stalpi au supravietuit, ultimul stalp

cazand in timpul unei furtuni in anul 1852.

Hadrian a dedicat templul lui Zeus

(cunoscut romanilor ca Jupiter), zeul zeilor. El a

ridicat o statuie imensa de aur si fildes dedicata

lui Zeus adaugand una a sa pe care a asezat-o

langa cea a lui Zeus. Nici una din ele nu a fost

pastrata. Nu se stie in ce perioada a fost distrus

templus dar se presupune ca, la fel ca multe alte

cladiri din Grecia, e posibil sa fi fost distrus in

timpul unui cutremur din evul mediu.

3.7. Teatrul lui Dyonisos

Teatrul lui Dionisos, construit in

scobitura naturala in sudul Acropolelor, a

fost primul teatru din lume construit din

piatra si reprezinta nasterea tragediei

grecesti.

12

Page 16: Atestat

Original locul unde era venerat zeul Dionisos, zeul vinului si al fertilitatii, in dans

si cantec in sec al V-lea, piese ca Aeschylus, Sofocles, Euripides si Aristofan au fost

jucate aici. Teatrul a fost construit in mai mute etape, fiecare contribuind la dezvoltarea

dramei, in sec al IV-lea d. Ch fiind refacut cu scaune de marmura. Ceea ce s-a pastrat

pana astazi, dateaza din vremea Imperiului Roman are o capacitate de 17.000 de

spectatori, asezate initial in 64 de randuri de scaune dintre care doar 20 au mai

supravietuit.

Teatrul lui Dionisos era impartit in 3 parti

importante. Orchestra cu un spatiu circular

unde avea loc actiunea, scena cu o cladire

alungita unde se schimbau actorii si care

servea si ca fundal sau decor si auditoriul

unde se aflau spectatorii.

3.8. Templul lui Poseidon

Constructia Templului lui Poseidon,

zeul Marii, a inceput prin anul 500 i. Ch. dar

monumentul nu a fost niciodata terminat.

Templul si atractiile sale au fist distruse de

persani in anul 480 i. Ch. Templul lui

Poseidon pe care il puteti vizita in zilele

noastre a fost construit pe locul unor ruine al

unui alt templu. In acelasi timp a fost construit

si Templul Atenei, pe locul unde era

sanctuarul oferit zeitei.

Sanctuarul a inceput sa se darame in sec I d. Ch. Pausenii, care navigau de-a

lungul coastei in anul 150 d. Ch. credeau ca templul proeminent de pe deal era de fapt

Templul Zeitei Atena.

13

Page 17: Atestat

Calatorii moderni au vizitat Sounio cu mult inaintea de inceperea excavatiilor,

printre ei fiind si Lord Byron in anul 1810. Excavatiile au inceput in anul 1897 si se

continua si astazi.

Marmura locala a fost folosita pentru coloanele Templului, din cele 34 de coloane

initiale supravietuind doar 15 astazi. Coloanele au fost taiate cu 16 fete in loc de 20, fiind

redusa suprafata expusa la vant si apa de mare.

Pe partea de est a Templului lui Poseidon se afla o friza ionica (partea ce se

gaseste deasupra coloanelor) realizata din 13 placi de marmura pariana. Astazi foarte

erodata, ea contine scene din batalia lapitilor cu centurii precum si aventurile lui Tezeu

( care dupa unele legende era fiul lui Poseidon). Tot pe partea estica este descrisa si

batalia dintre Poseidon si Atena pentru dominarea Aticii (una dintre provinciile Greciei

unde se afla si Atena).

Lordul Byron si-a sculptat numele sau in marmura pe una din coloane in anul

1810. El a declansat un adevarat curent, templul fiind astazi zgariat cu semnaturi si

initiale ale calatorilor.

3.9. Olimpeionul

Templul lui Zeus Olimpianul mai este

cunoscut si ca Olympieion sau Coloanele lui Zeus

Olimpianul. Constructia a inceput in anul 515

i.e.n. si a fost finalizata 700 de ani mai tarziu de

imparatul roman Hadrian. Din cele 104 coloane

originale, s-au pastrat numai 16.

In timpul perioadei romane a Atenei, era

considerat cel mai mare templu din Grecia. In

interior existau doua statui colosale din aur si fildes: una a lui Zeus, o replica a celei din

Olimpia (una dintre cele Sapte Minuni ale Antichitatii)

si cealalta a imparatului roman Hadrian.

In anul 131 e.n., ca semn de recunostinta pentru

finalizarea constructiei Templului lui Zeus Olimpianul,

14

Page 18: Atestat

atenienii au construit Arcul (Poarta) lui Hadrian. Pe partea vestica a Arcului, imparatul

Hadrian a poruncit sa se scrie: "Aceasta (parte) este Atena, orasul stravechi al lui Teseu",

iar pe partea estica : "Aceasta (parte) este orasul lui Hadrian, nu al lui Teseu".

3.10. Agora – orasul vechi

Langa port, in partea de nord-est a orasului

Thassos, se afla Agora antica, aceste ruine fiind

excavate intre anii 1948 si 1955. Agora consta

intr-un spatiu vast, dreptunghiular, aliniat pe trei

parti de staluri ce adaposteau magazine si

depozite. In partea de nord-est se aflau cladirile

administrative si un sir de cladiri de cult.

Constructia Agorei din Thassos a inceput in secolul IV i.e.n. si s-a incheiat in

secolul II i.e.n. Agora era inima orasului antic, centrul sau cultural si comercial. Aici se

mai afla ruinele sanctuarului lui Zeus si al lui Theagenes, precum si templul zeitei

Artemis. In timpul romanilor s-a adaugat o intrare monumentala in Agora.

In nordul Agorei se afla templul lui

Dionis, datand din secolul IV. La nord-vest

de acest sanctuar se afla un mic amfiteatru.

O stradiuta mica duce spre sanctuarul lui

Poseidon, cu un altar in forma de U. Intrarea

din prezent in Agora se afla in piata de langa

muzeul de arheologie.

3.11. Turnul Vanturilor

15

Page 19: Atestat

Turnul Vanturilor este o constructie

inalta, octogonala, situata in partea estica a

piete Plaka. A fost conceput de faimosul

astronom Andronikos ca un instrument

destul de complicat de masurare a timpului:

un ceas de apa la interior, un ceas solar la

exterior si o turbina meteorologica deasupra,

pe acoperis.

Numele de "Turnul Vanturilor" este dat prin personificarea celor opt vanturi

cioplite pe cele opt fete ale constructiei

3.12. Odeonul lui Herodes

Teatrul Herodes Atticus (sau

Odeonul lui Herodes Atticus) a fost construit

intre anii 161-174 e.n. in timpul perioadei

romane a Atenei. Teatrul face parte din

complexul Acropole. A fost construit in

memoria sotiei lui Herodes Atticus, Aspasia

Annia Regilla.

Teatrul are capacitatea de 5000 de spectatori, iar in antichitate era acoperit cu un acoperis

de lemn de cedru pentru a imbunatati acustica.

3.13. Arcul lui Hadrian

Arcul lui Hadrian este un arc de triumf care

se afla la o distanta mica de mers pe jos dinspre

Piata Syntagma, chiar intre piatra de la

Acropole si templul lui Zeus Olimpianul. La

nord-vest, acest monument se afla fata in fata

cu Monumentul Lycicrates din Plaka.

Constructia acestui templu a inceput in 131

i.Hr. pentru a sarbatori sosirea imparatului

16

Page 20: Atestat

roman Hadrian si sa ii multumeasca pentru binefacerile lui aduse orasului. Nu se stie

exact cine a construit acest arc, indiferent daca a fost atenienii sau cetatenii din alt oras.

In mod simbolic locul de amplasare al arcului a fost de a demarca partea veche a orasului

Atena si noul oras al lui Hadrian.

Fabricat din marmura pentelica, aceast arc este de 18 m inaltime, 12,5 m latime si 2,3 m

in adancime. Arhitectura sa seamana cu o multime arcuri romane si este incoronata de

pilastri de ritm corintic. Designul este complet simetric. Monumentul are doua straturi, la

centrul Stratul de jos este o poarta arcuita prin care se poate trece. De asemenea, au

existat doua coloane, conectate prin arhitrave intre cele doua straturi. Doua inscriptii sunt

sculptate in arhitrava, cate una pe fiecare

parte: prima pe partea spre Acropole scrie

"Aceasta este Atena, orasul antic al lui

Tezeu", a doua pe de alta parte, indreptata spre

noul oras zice "Aceasta este orasul lui Hadrian

si nu al lui Tezeu ". Este evident ca orasului

antic i s-au adaugat noi cartiere ca urmare a

extinderii facute de imparatul Hadrian.

17

Page 21: Atestat

CAPITOLUL 4 - ARHITECTURA

An de an, mii de turisti din intreaga lume viziteaza cel mai celebru obiectiv

turistic al Greciei: Acropola din Atena, care este o adevarata bijuterie istorica

arhitecturala. (vezi anexa 3)  Aceasta capodopera a arhitecturii grecesti si

totodata simbolul Greciei.

Acropola din Atena, a fost inscrisa in Patrimoniul Mondial UNESCO in 1987.

Cel mai important si mai frumos templu din Atena numit si „Piatra Sfanta a Atenei”,

dedicat initial protectoarei sale, zeita Atena, domina centrul orasului modern de pe piscul

de piatra cunoscut ca Acropole. Cele mai vechi mituri, festivaluri marete religioase, culte

stravechi si cateva evenimente decisive din istoria orasului sunt toate conectate in acest

loc sacru. Monumentele Acropole stau in armonie cu asezamantul natural. Aceste unice

opere de arta ale arhitecturii timpurii combina diferite porunci si stiluri ale artei clasice

intr-o maniera foarte inovativa si a influentat arta si cultura de-a lungul a mai multor

secole. Acropolele, datand din secolul V i. Ch., este cea mai buna reflectie a splendorii,

puterii si bogatiei Atenei.

Dupa urcarea scarilor urmeaza intrarea, numita Propilaea, care a fost terminata in

anul 432 inainte de izbucnirea razboaielor peloponeze. Intrarea a fost construita de

arhitectul Mnesicles din marmura de Pentelic, proiectul ei fiind avangardist. In partea de

sud-vest a intrarii, pe zidul care apara intrarea principala a Acropolelor, se afla templul

Ionian al lui Apteros Nike, care astazi este restaurat. Acest mic templu este asezat pe o

platforma indreptata spre golful Saronic si detinea, in trecut, o statuie a zeitei Atena. A

fost demolat de turci in anul 1686 dar a fost reconstruit intre 1836-1842 si din nou in

1936 cand au descoperit ca platforma se faramiteaza.

Partenonul si alte cladiri principale ale Acropolelor au fost construite de Pericles

in sec V i. Ch. ca monumente ale realizarilor politice si culturale ale locuitorilor Atenei.

Temenul „acropole” inseamna „orasul de sus”, multe dintre statele-oras din vechea

Grecie sunt construite in jurul Acropolelor, locuitorii Atenei putand sa se refugieze in

vremuri de invazie, Acropolele fiind considerate cel mai sigur loc din oras.

18

Page 22: Atestat

CONCLUZII

Situata in Peninsula Balcanica, Grecia este considerata de multi, drept leaganul

civilizatiei occidentale, avand o istorie lunga si bogata.

Oras cu radacini adanc implantate in antichitate, unde legendele se vad la tot pasul

prin diversele monumente si atractii turistice, Atena, capitala insoritei Grecii, este orasul

care atrage cei mai multi turisti veniti sa viziteze aceasta tara. Atena atrage prin istoria de

legenda, prin diversele monumente, dar si prin puternica modernizare de care a avut parte

in aceeasi perioada, modernizare ce a vizat indeosebi infrastructura acestui oras.

Deasupra Atenei pe colina Acropole veghează ruinele civilizaţiei antice greceşti.

Cel mai mare templu Parthenonul, a fost construit în onoarea zeiţei patroane a oraşului,

Atena, în secolul V î.e.n..

Sfanta Piatra a Acropolelor dateaza inca din sec V i.Hr., faimoasa epoca de aur a

lui Periklis. Atena a cunoscut timpuri de inflorire si de decline, dar inca straluceste sub

cerul attic uimind viitorul, la fel ca marmura Parthenonului si albul sclipitor al marmurei

pentelice.

Acropole – promontoriul fortificat, care domină centrul istoric al metropolei

elene, dezvăluie privitorului monumentele celui mai grandios sanctuar al Atenei antice,

ridicat în secolul lui Pericle: Partenonul, Propileele, Erehteionul şi Templul Atenei Nike.

Adevărate capodopere ale arhitecturii şi artei clasice greceşti, construcţiile

monumentale de pe Acropole, admirate până şi în antichitate pentru armonia spaţiilor,

bogăţia decoraţiunilor şi perfecţiunea realizării, trezesc interesul a milioane de turişti,

care vizitează Atena, special pentru a le vedea.

19

Page 23: Atestat

BIBLIOGRAFIE

Miturile Greciei Antice, David Salariya, James Evelyn Ford, Editura Curtea

Veche, 2008

O istorie a Greciei antice, Adelina Piatkowski, Editura Albatros, 1988

Atena de la înălțimea Acropolei, 10 octombrie 2007, Revista Magazin

Acropola Atenei, 22 noiembrie 2006, Revista Magazin

Începuturile Greciei Antice..., 17 Ianuarie 2012, Irina-Maria Manea, Historia

www.grecia-online.ro

www.turismland.ro

www.traveleuropa.ro

www.travelworld.ro

www.referat.ro

20

Page 24: Atestat

ANEXE

ANEXA 1 (Sursa: www.grecia.de.weekend.ro)

21

Page 25: Atestat

ANEXA 2 (Sursa: www.amfostacolo.ro)

ANEXA 3 (www.descopera.ro)

22

Page 26: Atestat

23

Page 27: Atestat

24


Recommended