+ All Categories
Home > Documents > Asezari Si Fortificatii in Preistorie

Asezari Si Fortificatii in Preistorie

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: claudiu-ovidiu-ionescu
View: 196 times
Download: 7 times
Share this document with a friend

of 46

Transcript

UNIVERSITATEA 1 DECEMBRIE 1918 ALBA IULIA FACULTATEA DE ISTORIE I FILOLOGIE CATEDRA DE ISTORIE

LOCUINE, AEZRI, SISTEME DE FORTIFICAII N PREISTORIE - note de curs -

Lect. univ. dr. CRISTIAN IOAN POPA

1

Locuine, aezri, sisteme de fortificaie n preistorie CURS 1 CLARIFICRI TERMINOLOGICE

I. Ce este habitatul ? Termenul de habitat este mprumutat din limba francez. Aceast noiune a fost folosit pentru prima oar n tiinele naturii. Prin noiunea de habitat se nelege mediul nconjurtor n care evolueaz o comunitate uman i elementele concrete care-i marcheaz locuirea, mai exact totalitatea factorilor fizico-geografici (relief, sol), hidrografici (ape), climatici (temperatur, regimul pluvial, regimul eolian) dar . a. Prin aceast definire, habitatul n sensul dat de tiinele naturii a influenat n mare msur societatea uman de-a lungul timpului. Istoria, care a preluat aceast noiunea a adaptat-o, mbogindo cu noi sensuri: pe lng mediul nconjurtor, ea cuprinde totalitatea elementelor ce rezult din prezena uman: aezri, locuine (cu amenajri), fortificaii. Noiunea de mediu natural este ambigu. Astzi aproape nu exist (sau nu mai exist) mediu natural, n sensul unui mediu nemodificat deloc de ctre om. Dar noiunea devine important n momentul n care este neleas ca ansamblu de elemente naturale abiotice (mediu fizic, climat, relief, sol, minerale) i biotice (mediu viu, vegetale, animale) care compun mediu ambientul omului, acioneaz asupra lui, omul, la rndu-i acionnd asupra acestuia. Dup cum aprecia foarte bine M. Godelier mediul natural nu este niciodat o variabil complet independent de om i nici un factor constant. Este o realitate pe care omul o transform mai mult sau mai puin prin diversele sale modaliti de a aciona asupra naturii, de a-i apropia resursele acesteia. Aezarea de la Ierihon, ce dateaz din mileniul VII, este cea mai cunoscut aezare din neoliticul aceramic. Aici locuinele erau ridicate din piatr, ordonate i beneficiind de o tram stradal. Aezarea era puternic fortificat, fiind nconjurat de un an adnc, de circa 8,5 m, lat de 8 m, spat n stnc, dublat de un zid din piatr avnd o lime pstrat de 3,5 m. Aezarea se afl ntr-o zon arid, cu vegetaie srac. n zonele foarte ploioase se gseau locuine cu acoperiul foarte nalt, pe cnd n zonele cu clim usact, precum nordul Africii sau 2

Orientul Apropiat, locuinele aveau acoperiuri plate sau aproape plate. Locuinele-bordei au fost folosite n zonele temperate, deoarece sunt mult mai clduroase dect locuinele de suprafa. I.1. Sedentarizarea i rolul acesteia n materie de habitat Omul se adapteaz la natur i folosete ceea ce-i ofer natura. ntr-o zon unde pmntul este roditor i hrana exist din belug, oamenii ncep s se stabilizeze = sedentarizarea, nc din neolitic. Pentru populaiile a cror ocupaie de baz era pstoritul i creterea animalelor, principalele preocupri erau acelea de a cuta noi puni bogate, de unde rezult pendulri. Un alt factor important al sedentarizrii l constituie folosirea uneltelor. Exist o interdependen ntre factorii de mediu, evoluia uneltelor i evoluia locuinelor. Spaiul i teritoriul n societatea preistoric O societate i construiete spaiul pe care l ocup; n funcie de diverse determinri, omul l exploateaz, l transform, l modeleaz. Aciunea asupra spaiului se exprim n primul rnd prin modalitatea de ocupare a acestuia (habitatul) i de exploatare a resurselor sale. Organizarea spaiului, economic i social, este adesea exprimat din perspectiva relaiilor dintre un centru unic sau multiplu i una sau mai multe periferii. Problemelor de delimitare i desemnare a terenurilor i teritoriilor li se adaug cea a modalitilor de orientare n spaiu, graie crora omul se poate deplasa. Sistemul celor patru puncte cardinale nu este deloc universal, n ciuda cunoaterii direciei est-vest, conferit de traseul zilnic al soarelui. Atunci n preistorie, trebuie s ne imaginm c omul se orienta n funcie de reperele mult mai vizibile i statice. Care puteau fi acestea? S lum, din nou, un exemplu din antropologie, oferit de indienii achuar. Acetia, n peregrinrilor lor de zi cu zi se orientau dup cursurile apelor, arbori uor de remarcat, adposturile porcilor slbatici, un depozit de argil etc. Toate societile de vntori-culegtori ofer exemplul unei astfel de demarcri a spaiului natural. Modelul acesta ar putea fi considerat viabil, aplicndu-l n preistorie, pentru societatea uman din epocile paleolitic i mezolitic, cnd n general tipul de organizare i ocupaiile erau identice. n acelai timp, mai adugm faptul c modalitile de ocupare a spaiului i de exploatare a surselor sale nu pot fi separate de un codaj simbolic. Spre exemplificare, pigmeii din Zair triesc n i din pdure, n timp ce vecinii lor, negrii bantu nici mcar nu se aventureaz n pdure i duc o lupt perpetu mpotriva acesteia, lrgind poienile. Spaiul civilizat se opune astfel spaiului slbatic: n Atena, un spaiu necultivat din centrul oraului i era consacrat Foamei. 3

Spre deosebire de spaiu, prin teritoriu desemnm, n limbaj curent, orice spaiu delimitat geografic de autoritatea care se exrecit supra sa. Din perspectiva sociobiologiei, fiinele umane ar avea, prin natura lor, tendina de a-i nsui teritorii i de a-i manifesta cu acest prilej instinctul de agresiune (de aici teoria caracterului nnscut al proprietii private). Teritoriul este din punct de vedere obiectiv organizat, iar din punct de vedere cultural, inventat. O societate, n primul rnd, constituie un teritoriu spaiul pe care l ocup i unde acioneaz asupra componentelor naturale ale mediului su (minerale, vegetale, animale), direct (prin cules), cu ajutorul unor instrumente diverse (vntoare, agricultur) sau prin intermediul unor elemente mediatoare (domesticirea animalelor). Modul n care o societate preistoric sau istoric i orgenizeaz teritoriul din punct de vedere material variaz n funcie de principiile diviziunii sexuale a muncii i de formele de stratificare social. Intervenia uman asupra componentelor materiale ale mediului nu este dect un aspect al procesului prin care o societate transform n teritoriul spaiul pe care l ocup. Teritoriul este, n acelai timp, produsul unui sistem de reprezentri, fiind un element mediator ntre cei vii, pe de o parte, i strmoii lor i forele supranaturale, pe de alt parte. Teritoriul eternizeaz prezena strmoilor i legitimeaz prezena celor vii. n jurul pmntului se organizeaz ierarhiile sociale. Teritoriul devine un spaiu n interiorul cruia membrii grupului au un sentiment de securitate; n antitez cu acesta se definete spaiul exterior, o regiune situat n afara teritoriului. I.2. Elementele habitatului 1. Locuina este casa, adpostul n care locuiete cineva. Locuina reprezint un spaiu determinat, amenajat de om, care s-i ofere adpost mpotriva intemperiilor, loc de odihn pentru refacerea forelor, loc pentru depozitarea avutului, la care se adaug sigurana. Termenul de locuin poate avea dou sensuri, att funcia desemnnd o amenajare sau construcie special adaptat pentru desfurarea vieii cotidiene a oamenilor, ct i tipul arhitectural adaptat funciei1. Locuina apare ca adpost contient realizat de om n vederea locuirii, odat cu procesul de sedentarizare, determinat de procesul de obinere a hranei. Tipuri de locuine n preistorie I. O perspectiv arheologic. Limitele metodei1

DicionarArtVeche 1980, p. 209.

4

Pentru cei mai muli dintre arheologi locuina constituie, de multe ori, din pcate, un ansamblu abstract de studiu. De cele mai multe ori rapoartele de cercetare arheologice i chiar studiile de specialitate ce se refer strict la acest aspect abordeaz problematica din punct de vedere tributar nc unei metodologii care nu a mai fost mbuntit deloc n ultima jumtate de secol. Astfel, ne izbim de cele mai multe ori de prezentri descriptive a unor locuine, precum: locuin de suprafa, de form patrulater, conturat pe baza aglomerrii de material arheologic, prevzut sau nu cu vatr. Dar nu vom gsi, n general, referiri de modalitile de construire, materialele folosite, modul de dispunere n ansamblul locuibil, destinaia construciei . a. Este adevrat, pe de alt parte, c posibilitile de interpretare sunt adeseori reduse la minim tocmai de sptura n sine care, dac e i realizat prost risc s compromit total viziunea asupra unei locuine preistorice. Prelund un limbaj folosit n cercetarea etnologic, arheologia definete unitile de locuit adoptnd ca i criteriu modul lor de realizare n raport cu solul. Mai exact, pentru preistoria acestei pri a Europei continentale sunt delimitate dou tipuri principale de locuine: - locuinele adncite; - locuinele de suprafa. n alte spaii ale Europei ntlnim ns i locuine hipogee (spate n stnc), aezri i locuine lacustre (= palafite - ridicate pe suprafaa unor lacuri, precum n Bulgaria) i locuine pe piloni. Cea din urm este invocat i pentru teritoriul Romniei n aria culturii Petreti, n staiunea eneolitic de la Turda fiind chiar descoperit un fragment ceramic petretean, pe care este pictat o astfel de construcie, susinut de cinci piloni. Se apreciaz c evoluia locuinei este de la bordei la locuina de suprafa, cu meniunea c ele i coexist. Desigur, mai elevat este cea din urm. Evoluia unei locuine depinde, n general, de stadiul de dezvoltare al societii i mai ales, de cel al uneltelor. n acelai timp, stadiul de dezvoltare depinde i de tradiia i mentalitatea locului. Primele locuine, cele de tip adncit se mpart, la rndul lor n locuine de tip semiadncit (semibordei), cu adncimi de pn la cca. 0,50-0,60 m i locuine de tip bordei, cu adncimi mai mari dect aceste valori. Aceste locuine le vom ntlni, practic, n tandem, din mezolitic pn n prezent. Alte criterii, secundare, de clasificare a locuinelor se opresc asupra formei lor. ntlnim, astfel, locuine de form patrulater (rectangular), circular, oval. Dar ntlnim i locuine de form neregulat, tip practic inexistent, ns care exprim elocvent limitele metodei arheologice ce definete un complex pe baza resturilor pstrate sau observate de arheolog. Atunci cnd aceste observaii nu sunt corelate cu informaii de alt natur i chiar cu logica

5

descoperirii se risc definirea unor complexe de locuit necunoscute i nefolosite de ctre omul preistoric niciodat. II. O perspectiv antropologic II.1. Conceptul de arhitectur n antropologie n contextul antropologiei, termenul de arhitectur trimite la un ansamblu complex de fenomene care se refer nu numai la locuine, ci i la habitat, la organizarea spaiului, la modul de via, la formele de organizare economic, social i politic, la sistemele simbolice i religioase. Ca orice limbaj, limbajul arhitectural nu poate fi neles dect dac este pus n relaie cu contextul cultural care l produce. *** n viziune antropologic, locuina constituie un micro-mediu construit sau amenajat ca adpost pentru oameni (i eventual i pentru adpostirea animalelor, a recoltelor etc.) fiind considerat deosebit de habitat, ca mod de repartizare a unitilor de reziden pe un anumit teritoriu. Prin diversitatea formelor, tipurilor i materialelor de construcie specifice, locuina ofer unele indicii cu privire la constrngerile i facilitile mediului n care este construit. Tipurile de locuine pot fi foarte diferite, chiar i n zone climaterice i de relief similare, n cazul unor populaii aflate pe acelai nivel tehnic sau, dimpotriv, pot fi asemntoare n ecosisteme foarte diversificate. Actualmente, pot fi distinse tipuri diferite de locuine, specifice unui anumit areal geografic, funcie de motive concrete. Spre exemplu i astzi, grupurile ona din ara de Foc utilizeaz doar nite paravane pentru a se proteja de vnt. Nu mult prea departe se situeaz i casa japonez, o construcie foarte uoar, rspndit pn n zonele siberiene. Locuina apare, n fapt, ca rezultat al unei pluraliti de factori (pedologici, climaterici, istorici, economici, sociali, simbolici etc.), ordonai i ierarhizai de fiecare societate n parte, dup modaliti proprii. 1. Modul selectiv n care construciile rpund la incovenientele mediului nconjurtor n msura n care societile preistorice sau istorice nu dispun de mijloacele tehnice necesare pentru realizarea unui micro-mediu perfect autonom, construcia trece printr-un proces de evaluare a incovenientelor de remediat cu prioritate. Pereii i acoperiurile din pmnt (chirpici, vltuci, crmizi arse) prezint, de exemplu, caliti excelente n privina izolrii termice, dar i incovenientul de a fi foarte fragile. Cutarea realizrii unei locuine optime nu este subordonat doar unor consideraii de ordin practic; la stabilirea locului de 6

construcie neplcut sau atractiv -, a orientrii i formei cldirilor, precum i la alegerea materialelor se va ine seama, n proporii variabile, de constrngerile climaterice (locuinele cu absid), de scara social (folosirea cu ostentaie n cazul unor societi aflate n tranziie, a unor materiale moderne, chiar dac nu foarte potrivite n ambient) sau de raiuni de ordin simbolic (orientarea casei japoneze n funcie de o ax ideal nord-vest/sud-est). 2. Modalitile tehnice utilizate pentru rezolvarea problemelor fundamentale legate de stabilitatea construciei Soluiile adoptat de omul preistoric i nu numai sunt sugestive pentru gradul de evoluie tehnic atins de o comunitate anume: de exemplu, n problema susinerii greutii unui acoperi, alegerea unei modaliti de repartizare a presiunii n mod egal pe pereii unei incinte sau pe nite stlpi centrali pe care este aezat coama arpantei. Cu excepia celor mai simple forme (paravane, colibe), locuina este rezultatul unui lan operator foarte complex, comportnd un numr mare de etape (fundaii i temelii, osatur, acoperi etc.) necesitnd recurgerea la mai multe ustensile, materiale, cunotine i priceperi aflate, n societile lipsite de arhiteci, la nivelul unei cunoateri logice a calitilor sensibile (aprecierea materialelor din ochi, ascultat, pipit). ntrajutorarea i cooperarea intervin n diferitele stadii ale construciei, pentru realizarea anumitor sarcini, simboliznd formele dominante de solidaritate (familial, de rudenie, de vecintate etc.), variabile n funcie de societate. Cu foarte puine excepii, pentru perioada preistoric nu se poate vorbi de locuine concepute n vederea unor adugiri ulterioare, succesive ntlnindu-se uniti definitive i neextensibile, precum colibele circulare. 3. Poziia locuinei i a dependinelor acesteia n cadrul sistemului de producie Spaiu amenajat, cu proporii variabile, pentru reziden i lucru, locuina este n acelai timp instrument de producie i spaiu de consum al bunurilor produse. nc din perioada preistoric se poate vorbi de existena unor cldiri specializate (pentru creterea animalelor, conservarea i transformarea recoltelor, activiti productive etc.). poziia acestor cldiri (lipite sau nu de casa propriuzis), statutul lor (privat sau comun) reflect influena, mai mult sau mai puin important, a structurilor comunitare. 4. Simbolizarea organizrii sociale prin intermediul modalitilor de ocupare a cldirii Repartizarea locuinelor reprezint, la scara unei aezri, traducerea spaial a raporturilor sociale dominante: - raporturi de rudenie (divizarea n grupuri de clan);

7

- raporturi ntre straturi, caste sau clase (locuinele grupurilor dominante sunt amplasate central, iar cele ale grupurilor subordonate sunt amplasate periferic); - distincii ntre sexe i clase de vrst, simbolizate n multe societi primitive prin existena unor cldiri colective rezervate exclusiv brbailor sau tinerilor. Forma, organizarea intern a unei uniti de locuit depinde, printre altele, de funcia pe care o are structra grupului care st aici: camere repartizate n funcie de generaie, ncpere mare comun unde se ntrunesc, la mas, toi membrii familiei extinse (aa numita zadruga a slavilor de sud), incinte cu o morfologie foarte diferit, n funcie de numrul de soii ale unui cap de familie, n societile poligame. Simboliznd unitatea de apartene social, casa este prin excelen locul unde se afl ilustrate mecanismele de alian i de filiaie. Locuina i dependinele ei sunt, din aceast perspectiv, prin forma i suprafaa lor, indicii sau semne ale statutului socio-economic al celor care locuiesc. 5. Modalitile de a concepe i locui spaiul domestic Fiecare cultur, indiferent pe ce treapt a evoluiei se afl era un mod anume de a aborda categoriile public/privat, interior/exterior, nchis/deschis; uneori prevaleaz o concepie celular a casei ia tunci majoritatea activitilor se vor desfura n spaii comune; alteori prevaleaz o concepie unitar, fiecare familie dispunnd de un cadru propriu, complet construit; uneori intimitatea este protejat ferm de eventualele priviri, prin ziduri exterioare, alteori este doar sugerat, printr-o anumit atitudine. Locuina poate fi mprit n camere precis specializate sau, dimpotriv, poate forma o unitate polivalent. 6. Legturile simbolice pe care le fac societile ntre cadrul construit i ansamblul credinelor i reprezentrilor lor Aceste legturi sunt manifestate prin practicile rituale care inaugureaz construcia (sacrificiu, consacrarea limitelor), asigurndu-i protecia (talismane fixate la deschizturi pentru ndeprtarea influenelor malefice), dar mai cu seam prin reeaua de relaii stabilite ntre cosmologie, mitologie, viziunea configuraiei cldirilor (aici avem n vedere corespondena dintre forma locuinei i schemele simbolice ideale spre exemplu oraul imperial Lunda din Africa Central, n form de broasc estoas -), atribuirea de valori contrastive prilor casei: de sus i de jos, din stnga i din dreapta, din fa i din spate. Adeseori, ntlnim n societatea preistoric locuine sau construcii prevzute cu un stlp central. Prin analogie, astfel de soluii arhitectonice la populaia fali (Camerun) erau menite s uneasc cerul i pmntul, stlpul central fiind asociat simbolic cu penisul brbatului.

8

n alte culturi locuinele rotunde erau rezervate femeilor, circularitatea fiind asociat cu uterul sau cu luna. 7. Regulile estetice care modeleaz ansamblul arhitectural Dei nu ni s-au pstrat pn n ziua de azi edificii preistorice ntregi, care s ne permit o evaluare integral, pe baza resturilor pstrate i recoltate n urma cercetrilor arheologice, poate fi bnuit existena unor reguli estetice de care constructorul inea seama. Acestea ar putea fi: proporii echilibrate, repartiie simetric a deschizturilor, armonia culorilor sau formelor, n cazul picturii murale sau plasticii monumentale. III. O perspectiv etnografic Observaiile etnografice ntreprinse n cursul ultimului secol n cultura popular romneasc ne ajut s nelegem mult mai bine anumite probleme i s reflectm cu mai mult atenie asupra unor chestiuni n primul rnd practice legate de locuinele din preistorie. Astfel, acest demers l considerm pe deplin justificat. La diferenierea zonal a tipurilor de locuine s-a inut, ntotdeauna seama de factorii naturali. Calitatea i cantitatea materialelor ce le-au al ndemn oamenii n acest scop s-au rsfrnt n profilul locuinelor. Condiiile climatice, la rndul lor, au impus nu numai o anumit orientare, n primul rnd a caselor, ci i nlimea acoperiurilor de paie sau indril n zonele nalte, la toate construciile, pentru a se creea pante de scurgere ct mai accentuate. Umiditatea mai mare a solului a impus aezarea construciilor pe temelii de piatr, ct i nalarea lor pe pante pentru a le feri de apele de scurgere. Structura unei locuine difer n cazul zonelor de relief diametral opuse cmpie i munte. Dac n zonele de cmpie, spre exemplu n Brgan, unde locuinele erau expuse pe timp de iarn crivului, acoperiurile de paie sau trestie erau foarte scunde, aici predominnd tipul de locuin de tip bordei, care nu era att de expus vntului puternic. n schimb, n zona deluroas nalt i la munte, casele i anexele se nalau din brne strns ncheiate, cu acoperiurile avnd pante repezi pentru scurgerea rapid a apei de ploaie sau a zpezii. Spre deosebire de bordei, din care a i evoluat, locuina semingropat, ce a aprut nc din neolitic prezenta anumite avantaje. Unul dintre acestea era dat de faptul c vara era rcoroas iar iarna se nclzea mult mai uor. *** Factorii de mediu (clim, natura solurilor, materialele disponibile) i gradul de dezvoltare tehnic a societii au avut n mod cert un efect 9

direct asupra tipurilor de locuine. Adesea ns, n condiia existenei unor factori naturali identici le-a corespuns soluii arhitecturale foarte diversificate, fapt ce ntrete observaia c evoluia formelor nu ine doar de factorii materiali. Locuina a fost de-a lungul timpului i a rmas un etalon, simbol major al apartenenei etnice sau regionale (pn la adeveni emblematic pentru anumite populaii spre exepmlu irochezii se autodefineau ca popor al caselor lungi). Astzi locuina constituie o tem central att a analizei etnologice ct i al antropologiei aplicate. Orientarea locuinelor Orientarea axelor unei case poate fi stabilit printr-un ritual de ntemeiere realizat de un brbat (cel mai btrn membru al comunitii, preot, vrjitor) care cunoate att caracteristicile fizice i metafizice ale locului de amplasare, ct i istoria i mitul la care se refer grupul i constructorul casei. Problema iluminatului i nclzirii naturale era rezolvat, n parte, nainte de folosirea sticlei la geamuri prin orientarea locuinelor spre sud, loc n care se ridica pisp sau pridvorul. Aici, n acest spaiu, pn toamna trziu se desfurau principalele activiti casnice n legtur cu prelucrarea fibrelor textile i confecionarea nbrcmintei. Doar n satele de pe vale, bine organizate dup alte criterii, casele erau orinetate mai cu seam dup drumul de ar. Locuinele cu absid Locuinele prevzute cu absid apar uneori datorit unor constrngeri climaterice. Spre exemplu pereii n absid sunt specifici fermelor normande sau cabanelor din Camargue, concepui astfel nct s constituie un obstacol ct mai mic n calea vntului)2.

2

DicionarEtnoAntrop 1999, 388.

10

Locuine, aezri, sisteme de fortificaie n preistorie CURS 2 LOCUINA N CONTEXTUL ORGANIZRII I STRATIFICRII SOCIALE Locuina, ca spaiu amenajat special de ctre om vine s rspund i unei nevoi sociale. nc din cele mai vechi timpuri se poate observa existena unor spaii consacrate locuirii de ctre un numr foarte restrns de indivizi, situaie ce nu poate dect s exprime apariia de timpurie a divizrii grupurilor umane pe familii. Cu timpul, locuina / casa va deveni unul dintre indicatorii cei mai sugestivi ai divizrii sociale dar i ai demografiei istorice. n majoritatea situaiilor, atunci cnd vorbim de aezri / sate prorpiu-zise, pentru preistorie putem avea n vedere faptul c locuinele ce le compun sunt emanaia unei familii. Cum putea arta familia n preistorie? Familia putea exista n forma sa elementar, de tip conjugal, definit prin unirea, recunoscut din punct de vedere social, dintre un brbat i o femeie care triesc mpreun cu copiii lor. Aceast form de organizare social este ntlnit astzi i la cele mai primitive popoare, precum n rndul populaiei vedda din Ceylon, ai crei membrii ce triesc goi n adposturi spate n stnc sunt totui organizai n familii elementare, ce nu se amestec ntre ele. Fiecare familie se limiteaz la spaiul care i revine. O definiie riguroas a familiei, paradoxal, nu exist. Potrivit Enciclopediei Britanice, familia este caracterizat prin locuin comun, cooperare economic i reproducerea prin adulii de sex opus, dintre care cel puin doi ntrein relaii sexuale admise social. Familia reuete s satisfac astfel nevoile eseniale: sexualitate, procreare, supravieuire economic, identificare personal i colectiv, creterea i educarea descendenilor. Existena familiei permitea i permite n continuare societii s existe pe baze relativ panice, ea este o reacie simpl, concret, elementar, la nevoile societii. Ierarhizarea unui grup stabilea n principiu o separare a funciilor principale ntr-o societate arhaic, anume rituale, militare, productive i politice. Unele funcii puteau fi ndeplinite de persoane ajunse la o anume vrst, altele pentru a fi ocupate necesitau practici iniiatice strict obligatorii. Cu timpul, o dat cu accentuarea acestor stratificri i vor face apariia, implicit, i locuine ale acestor lideri, ce vor iei din tiparul obinuit. n cursul cercetrii arheologice a unui sat neolitic sau din epoca metalelor aceste construcii se remarc ndeosebi prin dimensiunile mai mari i prin inventarul mai bogat ori mai special.

11

Aa vor aprea locuina amanului, locuina vntorului, ce ocupa adeseori o zon central n structura satului. Probabil n unele situaii, aceste locuine se pot transforma n adevrate locuri de cult, pentru ridicarea, dotarea i ntreinerea crora responsabilitile revin ntregii comunitii. Exemplele sunt numeroase: eneolitic Para, Cscioarele, Iasiia, Pianu de Jos, Ghirbom; epoca bronzului: Slacea, Geoagiu de Sus; prima epoc a fierului: Teleac etc. Nu o dat specialitii, pornind de la obiecte de inventar, planimetrie trebuie s rspund la ntrebri, precum: construcia X este o cldire laic sau un loc de cult? Astfel de probleme apar i n interpretarea gropilor denumite adesea cu caracter special. Toate dilemele de acest fel i pot gsi, astfel, cu greu o rezolvare satisfctoare, ntruct chiar Mircea Eliade recunotea nvins c dificultile apar cnd trebuie delimitat sfera noiunii de sacru. Dificulti de ordin teoretic, ns i de ordin practic3. nc din epoca neolitic apar, dup o perioad de cutri de organizare raional, geometric a spaiului i a materialelor de construcie, primele construcii monumentale. Dovad n acest sens stau resturile de cldiri i de decoraie arhitectural de la Ariud, Bereti, Petru Rare, Isaiia, dar i modelele miniaturale de cldiri, din teracot, ntlnite n culturile Boian, Cscioarele, Aldeni . a. Ele fac dovada primelor mrturii ale unei concepii arhitecturale, n cadrul creia un plan geometric determin o elevaie proporional i un spaiu interior armonios4. Edificiile cel mai elevate, ntotdeauna de suprafa, beneficiau de o podin de lut, ce constituia, adeseori i baza ntregului edificiu. n alte situaii, ntlnite pe teritoriul Romniei n zona Banatului (Ujvar) sau la Dunrea de Jos, la Hrova construciile monumentale i nu numai aveau adevrate fundaii pentru susinerea edificiului. Pereii acestor construcii erau ornamentai cu motive n relief sau pictate spiralo-menadrice. INSTALAII DE NCLZIT I GTIT O locuin / cas preistoric sau protoistoric avea, de cele mai multe ori, mai multe funcii care, parial se regsesc i n planul i / sau inventarul acesteia, relevat prin sptura arheologic. BUCTRIA Prin buctrie, n limbaj curent astzi nelegem, aproape strict, locul special destinat preparrii i consumrii /servirii hranei. ns buctria trebuie neleas ca pe un ansamblu de procese prin care produsele din mediul nconjurtor omului preistoric, i nu numai, obinute prin vntoare, pescuit, agricultur, creterea animalelor, comer) sunt transformate n alimente asimilabile de ctre om.3 4

M. Eliade, Tratat de istorie a religiilor, Bucureti, 1992. DicionarArtVeche 1980, p. 41.

12

Observaiile din snul antropologiei culturale au dovedit faptul c operaiile culinare sunt un spaiu al relaiilor dintre tehnici, raporturi sociale i reprezentri. Selecia alimentelor, fie c e vorba de o stabilire a resurselor comestibile sau de un efect al interdiciilor (permanente sau temporare, impuse tuturor sau doar ctorva), se bazeaz pe clasificri care in de o ordonare a lumii, de o cosmologie care leag persoana, societatea i universul i i asigur omului un anumit loc i un anumit mod de comportare. Nu se mnnc orice, oriunde, oricnd i cu oricine. Prin locul care i este atribuit, fiecare element pertinent al buctriei i al mesei este plin de sens i capt valoare de simbol. Vehicul al valorilor eseniale al unei societi, buctria este i unul dintre fundamentele identitii i alteritii, afirmate simultan n situaii de opoziie, de respingere, de interaciune sau de mprumut. Cercetrile arheologice sunt n msur s evidenieze un fapt, valabil att pentru preistorie, ct i, parial, i pentru protoistorie. Constant, vesela de buctrie, folosit pentru prepararea hranei, numit n termeni tehnici arheologici, ceramica de uz comun reprezint de cele mai multe ori un indicator cultural, fiind un domeniu n care de prea puin ori i fac loc vase specifice altor arii culturale. Cel puin din acest punct de vedere, omul preistoric afieaz un conservatorism ce poate avea cauze dintre cele mai diverse. VATRA Descoperirea focului a fost, desigur, pentru om epocal, ntruct cu ajutorul acestuia i putea gti altfel hrana, se putea nclzi, i putea ilumina adpostul, putea defria controlat pdurile sau putea alunga animalele slbatice. Posibil ca metodele de obinere a focului s fi rmas mult vreme o tain a zeilor. Din aceast cauz se dovedea necesar ntreinerea sa continu de ctre memrii comunitii. Stratul gros de cenu i crbune din petera Cho-Kou-Tien sugereaz grija sinantropului pentru pstrarea focului. Analogiile etnografice ne arat c unele comuniti primitive nu cunoteau metodele de obinere a focului, el fiind luat din natur i purtat apoi cu grij din loc n loc acolo unde interesele individuale sau colective o cereau. Viaa vntorului, care trebuia s parcurg uneori distane considerabile n urmrirea vnatului, presupunea i utilizarea focului. Acesta putea fi transportat sub form de tore sau chiar prin civa tciuni aprini, pstrai cu grij n coulee speciale, aa cum procedau papuaii din Noua Guinee n secolul XIX. Incomoditatea transportului focului, ce era luat direct din natur l-a obligat pe om s acumuleze experiena necesar obinerii acestuia (frecarea a dou lemne uscate, pn ce cldura rezultat aprindea rumeguul, ori ciocnirea a dou buci de cremene).

13

Fie c este vorba de epoca veche a pietrei, fie c este vorba de omul modern, ntotdeauna a existat un loc special, unde se aprindea focul casnic. Acest loc, amenajat de ctre om se numete vatr. Vatra are, n acelai timp, o simbolistic aparte. Ea exprim modul de via n comun, al casei. n calitate de centru solar care reunete omul, prin cldura i lumina sa n acelai timp loc unde se pregtete hrana vatra este centru al vieii care dinuie i se perpetueaz. La toate societile arhaice vatra a devenit, adeseori, un mic sanctuar unde i se celebreaz cultul. n numeroase tradiii, vatra familial ndeplinete rolul de centru sau buric al lumii (ombilicus mundi) ori de axis mundi. n aceast ipostaz, ea devine frecvent altar pentru sacrificii. Vatra va deveni treptat elementul de sociabilizare i progres. n jurul su, atunci cnd nu erau n cutarea hranei, oamenii i desfurau practic ntreaga existen. nc din perioada paleoliticului mijlociu se cunosc astfel de amenajri, ce erau utilizate vreme ndelungat. Adesea, pentru protecia mpotriva flcrilor sau jarului, n jurul vetrei era aezat un ir de pietre, gest care cu timpul nu face dect s duc la consacrarea respectivului loc pentru acea funcie. Forma i structura unei vetre difer de la o zon cultural la alta, dar prea puin se modific de-a lungul timpului. n general, o vatr are un pat / postament, care poate fi realizat din pmnt, pietre sau cioburi de vase. Prezena pietrelor sau a ceramicii n miezul vetrei joac un rol bine determinat, anume acela de a nmagazina pentru ct mai mult timp cldura, dup ce focul a fost stins. Astfel de exemple se pot ntlni pentru toate epocile. O situaie mai sugestiv este ntlnit n cazul culturii Coofeni, n cadrul creia n mai multe staiuni cercetate, au fost descoperite pe vetrele de foc vase ce au partea inferioar acoperit cu barbotin, procedeu tehnologic ce are acelai rol de a reine cldura pentru mai mult timp. Partea superioar a vetrei putea fi acoperit cu un strat subire de lut, netezit cu grij, aa numita fuial. Din cauza arderii ndelungate, fuiala vetrei primete o culoare roie-crmizie i va cpta un aspect mozaicat. Forma vetrelor poate diferi. Se cunosc vetre de form circular (cele mai numeroase), dar i de form rectangular sau oval, dar nici unele nu pot fi considerate specifice unei culturi sau epoci anume. Se cunosc i vetre cu gardin, ce au marginea nlat. Durata de folosire a unei vetre poate fi dedus din consistena, culoarea i grosimea suprafeei sale. Tocmai aceste indicii ne fac s credem c omul preistoric folosea pentru mult vreme i intens aceeai vatr. Odat cu perioada neolitic, n general locuinele vor fi dotate cu cte o vatr. Aceast vatr putea fi amplasat n interiorul locuinei sau n afara ei. Semnificaiile acestei alegeri difer, ele trebuind cutate n raiuni de ordin practic, dar i legate de caracterul locuirii (sezonier sau permanent). Exist cazuri n care au fost descoperite n 14

unele aezri preistorice locuine prevzute cu mai multe vetre, fapt pus pe seama vieuirii ntr-o singur locuin a mai multor familii, fiecare cu vatra ei5. O problem aparte o ridic, desigur, un aspect practic al problemei, legat de modalitile de eliminare a fumului ntr-o cas preistoric. Acesta nu se putea realiza dect prin existena n acoperi a unor orificii, un fel de hornuri prin care fumul era dagajat n afara locuinei. Materialul perisabil din care erau ridicate construciile n preistorie nu ne permite s cunoatem cum artau ele. Cunoatem, n schimb, faptul c fumul era vzut n multe societi arhaice ca un element ataabil vetrei, fiind adesea identificat, asemenea vetrei, cu axis mundi, lucru exprimat limpede prin fumul care se nal din vatra principal a iurtei mongole i care ias prin gaura din vrful acesteia. La celi, un druid celebru (cel din Ulster), la simpla vedere a fumului ce ias dintr-o cas putea spune ci bolnavi locuiesc acolo. Vatra era ncrcat, aa cum deja am spus-o i cu numeroase valene simbolice, devenind ad-hoc altar ori era deja construit special cu aceast ultim destinaie. Pare a fi cazul vetrelor de la Sighioara i Hunedoara, ambele din epoca bronzului (cultura Wietenberg), bogat ornamentate cu motive spiralice i n zig-zag ce fac trimitere la oficierea n preajma lor a unui cult solar. Iluminatul n locuinele din preistorie Dup natura surselor de lumin folosite, iluminatul poate fi natural i artificial. 1. Iluminatul natural Problema iluminatului natural n preistorie se poate reconstitui pe puine lucruri / descoperiri concrete. Iluminatul natural se realiza i se realizeaz beneficiind o singur surs soarele care o poate emite lumina direct, pe timpul zilei, sau indirect, noaptea prin lumina reflectat de ctre lun. Dac lumina lunii este mult prea slab i cu adevrat folositoare pentru oameni n intervale foarte scurte de timp din decursul unei luni, n schimb lumina soarelui este ceva constant i strict necesar existenei vieii pe pmnt. Nu putem i nu vom tii niciodat n ce msur iluminatul locuinelor era o problem rezolvat n toate ariile culturale ce s-au succedat de-a lungul timpului. Puinele dovezi cunoscute nou ne nfieaz totui preocupri fireti pentru a rezolva acest aspect. Din cele cteva informaii existente, se poate desprinde o prim concluzie: prezena unor ferestre este atestat doar n cazul unor eficii de mari dimensiuni, care puteau reprezenta fie locuine plurifamiliale, fie cldiri cu o destinaie aparte (lcauri de cult, case ale efului de trib etc.).5

Dicionar de istorie veche a Romniei, Bucureti, 1980, 607.

15

2. Iluminatul artificial Cum am mai spus-o, nc din epoc veche a pietrei, omul a nvat modalitile de obinere a focului. Utilizarea focului i cunoaterea avantajelor sale este, de fapt, rspunsul dat de ctre om la problema celui dinti mijloc de iluminat. Principala lumin artificial venea de la vatra de foc. Relevant pentru aceste timpuri strvechi pe teritoriul Romniei este o vatr dubl descoperit n petera de la Ohaba-Ponor (HD). Aici au fost cldite din pietre dou vetre de for rotunde, pe care s-au gsit crbune, cenue, unelte litice i oase arse. ns iluminatul n paleolitic nu se rezuma doar la vetrele de foc. nc din aceast vreme omul se pare c va descoperi tora. La nceput tora putea fi un simplu lemn aprins la un capt. Observaiile etnografice ne sugereaz ns c lemnul de pin i coaja de mesteacn legate meteugit reprezint tora utilizat pe o larg arie geografic. ansa a fcut ca n petera Hohe Viecheln s se gseasc tore paleolitice. Bee de pin, pstrate n seciune, lungi de 20-24 cm, cu un capt carbonizat, mprtiate pe toat suprafaa peterii, au reprezentat fciile cu care acum cteva zeci de mii de ani omul i-a luminat casa. Tot din epoca paleolitic se cunosc o serie de piese litice frumos lefuite, cu o adncitur concav la mijloc i avnd de obicei la unul din capete o prelungire n form de mner. n prezent s-a czut de acord c ele erau utilizate ca opaie. Aceast concluzie a fost posibil i datorit studierii, n paralel, a vieii eschimoilor n cadrul culturii materiale a crora figurau i astfel de opaie de piatr. Chiar ntr-o perioad mai recent, n zone izolate din Scoia i Elveia mai funcioneaz nc opaie de piatr. Analogiile etnografice sunt suficiente i clare. La acestea se adaug i studiile asupra opaielor de piatr aparinnd paleoliticului superior. Pe un astfel de exemplar, descoperit la Lascaux, se mai afl urme de grsime de capr slbatic. Arheologia experimental a demonstrat faptul c doar n cinci ore, folosindu-se de unelte de silex, se putea obine o pies identic cu opaiul paleolitic. Pentru paleoliticul romnesc nu se cunosc opaie din piatr. C. S. Nicolescu-Plopor avansa, n schimb, ipoteza cunoaterii i folosirii unor opaie realizate prin retezarea cu grij a oaselor oldurilor de urs, pentru a lsa un mner de prins, care erau alimentate cu grsime. Revoluia neolitic a marcat, pe lng alte multe progrese, o schimbare radical a noiunii de cas. Petera este locuit acum doar accidental, sedentarismul impunnd casa de suprafa cu pereii de chirpici i acoperiul din stuf sau paie. Apariia recipientelor ceramice diversific gama mijloacelor de iluminat. Lund ca exemplu doar satul cucutenian cercetat la Hbeti, constatm c vatra de foc era nelipsit din locuine.

16

n cazul n care vatra era plasat n afara locuinei, dar n apropierea ei, lumina focului le era suficient. Dar n nopile lungi de iarn iluminatul devena o adevrat problem. Care erau atunci aceste mijloace pentru omul preistoric din neolitic sau epoca metalelor? Greutile le ntmpinm n identificarea lor, datorit faptului c nu a existat un mijloc de iluminat caracteristic n preistorie, aa cum au fost opaiele artizanale sau manufacturate din lumea greco-roman. Iluminatul cu ajutorul opaielor prezenta ns i anumite neajunsuri. Principalul incovenient l constituia afumarea puternic. Juvenal, n plin epoc istoric se plngea de faptul c fumul opaielor a nnegrit volumul cu poeziile lui Horaiu i bustul lui Virgiliu din odaia colii. Fumul se diminua considerabil prin introducerea fitilului din material textil ntr-o mic bucat de lemn ce era lsat s pluteasc pe gsimea sau uleiul vegetal al opaiului. Actualmente, n ara Haegului, problema afumrii se rezolv cu o iasc ce lua forma vasului pentru iluminat. Usact i pierzndui nveliul organic iasca era introdus n vasul-opai i se mbiba cu ulei, arznd mai apoi i oferind o flacr mai puternic dect cteva fitile la un loc. O categorie ceramic utilizat iari ca mijloc de iluminat n neolitic sunt aa-numitele altrae de cult. De forme diverse, patrulatere, rotunde, ovale, cu sau fr piciorue, acestea sunt specifice epocii neolitice, dar apar sporadic i n epoca metalelor (Bronz i Hallstatt). Se pare totui c rolul lor principal nu era acela de opai, ci de altar casnic, n care ardea tot timpul o flacr. Astfel ele funcionau ca o candel cu scopul ca zeii s protejeze casa, o surs continu de foc i, nu n ultimul rnd, o lumin de veghe n locuina preistoric. n staiunile preistorice apar, de asemenea, o alt categorie ceramic, numit tvie de pete, nite recipiente de form alungit cu pereii scunzi i nu prea nali. Opaiele arhaice greceti sau cele romane sunt aproape similare cu aceste mici tvie preistorice, fapt ce ntrete ipoteza utilizrii lor ca opaie. Mai mult, la popoarele nordice, exemplare identice sunt folosite tot ca mijloace de iluminat. Construirea pereilor i a acoperiului casei preistorice din materiale uor inflamabile a determinat apariia unor obiecte ceramice ce protejau sursa de lumin, care oricnd putea constitui un pericol de incendiu. Astfel au fost confecionate aa-numitele vase afumtoare. Astfel de recipiente apar nc din neolitic, dar vor face carier n epoca bronzului din Europa i Orient. Ele puteau acoperi, ziua sau n timpul nopii, micile altrae sau alte vase-opai, filtrnd o lumin continu i discret. Lumina i activitile casnice-economice Din punctul de vedere al luminii artificiale, activitile economice se puteau desfura n cas, n aer liber i n subteran, legat de minerit. Pe noi ne intereseaz doar primele dou dintre ele.

17

Evident, n zilele de var, lumina natural prelungea activitile din jurul locuinei. n zonele temperate i nordice, odat cu venirea sezonului rece, o bun parte dintre acestea se mutau n cas. Biologic, s-a dovedit c somnul se extinde pe o perioad de aproximativ 1/3 din 24 de ore, pentru un adult aceasta nsumnd 7-8. pentru reconstituirea unei seri ntr-o cas preistoric sunt necesare, din nou, analogiile de ordin etnografic. Brbatul, n casa tribului sau n locuina personal, obinuia s repare o unealt sau s confecioneze mici podoabe. Pentru femei era o perioad plin, deoarece torsul i esutul constituiau, ca i astzi, una din ocupaiile predilecte, atunci cnd erai obligat s-i petreci timpul n cas. Dup Homer de pild, care a scris n prim epoc a fierului, Hermes o gsete pe nimfa Calipso esnd n faa vetrei de foc. Prsnele de fus sau greutile din lut pentru rzboiul de esut constituie un inventar arheologic att de comun unei locuine preistorice, nct exemplificrile sunt superflue. Cu siguran, pot fi presupuse i alte ndeletniciri, att zilnice, ca gtitul, ct i ocazionale, cum ar fi cusutul, mpletitul . a. Fie c erau activiti colective sau familiale, prin sursa, sau sursele de lumin folosite, s-a creat o legtur fireasc ntre munca de sear i o atmosfer destins, probabil cu repercusiuni importante n destinul sentimental al cuplurilor. Lumina artifical putea constitui un mijloc eficace i n vnat sau pescuit pe timp de noapte. Spre exemplu, petele surprins de apariia neateptat a luminii rmne nemicat pe fundul apei sau vine n raza vizual a pescarului. n ambele cazuri el putea fi uor strpuns cu ostia. Pescuitul nocturn este, de pild, consemnat pentru epoca clasic la Histria, unde Laberius Maximus vorbete de facele de pin folosite de histrieni la iluminatul i pescuitul nocturn. Lumina i spiritualitatea Trebuie spus c, nc din paleolitic s-a creat o legtur fireasc ntre lumin-cldur-via, relaie exprimat elocvent i prin descoperirea n petera de la Les Hoteaux a unui schelet ce avea alturi o lamp primitiv de piatr. n Egiptul antic, la cptiul fiecrui mort ardea cte o lamp pn la rsritul soarelui, ce avea menirea de a-i lumina trecerea n lumea de apoi. Pentru lumea cretin, plin de relevan este srbtoarea anual a iluminaiei, care nu ntmpltor are loc la sfritul toamnei. Rolul pe care l putea juca opaiul n cadrul societilor preistorice poate fi cu greu decelat. Poate nu ntmpltor, sub celebrul aman aflat lng un bizon rnit din petera de la Lascaux, se gsete reprezentat una dintre cele mai frumoase lmpi paleolitice. Se pare c realizarea picturilor rupestre, n cele mai ntunecate galerii ale peterilor, a creat o legtur indisolubil ntre lumina unui opai i practicile amanice. Extrem de relevant este funcia opaiului i pentru lumea roman. Spre edificare, dm un exemplu din spaiul

18

romnesc, unde la Ulpia Sarmizegetusa, n templul Hygiei i a lui Esculap au fost depuse, probabil ca ofrande, 1245 de opaie. n finalul acestei incursiuni se impun cteva concluzii. Iluminatul nu a nsemnat un scop n sine pentru societatea preistoric, aa cum nu este nici astzi, ci o necesitate obiectiv, nscut din nevoia de a avea lumin o dat cu cderea nopii. C este vorba de o vatr de foc, de un altar sau un opai, lumina a nsemnat, pe lng detaarea de ntunericul de afar, prelungirea timpului de munc n zilele scurte de iarn, precum i posibilitatea de a participa la srbtorile familiale sau colective ori la practicile rituale. Iluminatul n preistorie nu a reprezentat o raritate, ci o realitate cotidian, fireasc.

19

Locuine, aezri, sisteme de fortificaie n preistorie CURS 3 HABITATUL N EPOCA PALEOLITIC Datele cu privire la societatea uman din epoca paleolitic sunt destul de srace, mai ales cele referitoare la paleoliticul inferior. n aceast ultim perioad, comunitile sunt rare i foarte restrnse numeric. Economia prdalnic, specific paleoliticului, n care omul i culegea i vna hrana obliga comunitile umane la deplasri permanente, mai ales n perioadele interglaciale. n cursul acestor micri petrecute pe spaii foarte marii i n timp ndelungat, s-au produs i modificri n componena grupelor umane. Potrivit unor observaii recente ntreprinse asupra unor comuniti primitive, se poate aprecia c migraiile se petreceau n spaii limitate ca loc i timp, determinate fiind de ciclul natural al vegetaiei, pe care o cutau i de migraia animalelor de vnat. Mrturiile arheologice ilustreaz faptul c ncepnd din perioada glaciar Mindel nu s-a mai practicat un nomadism absolut. Micrile erau dictate de posibilitatea obinerii hranei i silexului, pentru care se revenea periodic n aceleai locuri. n sudul Franei, spre exemplu, s-au studiat peste 300 de staiuni cu aezri principale, n preajma crora erau aezri secundare i halte de vntoare. Fiecare comunitate i avea un anume teritoriu de micare, acest lucru manifestndu-se n aspectul material dezvoltat. Iniial, se pare c au fost folosite locuinele situate n aer liber, iar dup descoperirea focului, care a ajutat la ndeprtarea animalelor, peterile i adposturile de sub stnci. Cele mai vechi locuine realizate de ctre om, cunoscute de pe continentul european sunt cele de la Terra Amata, ce dateaz din perioada Mindel II. Aceste ocupau spaii mari i aveau mai multe vetre (pentru fiecare familie restrns), cu pavaj din pietre de ru. Cele mai cunoscute descoperiri din epoca paleolitic sunt cele din peteri. Resturile locuirii umane sunt date adesea, de nivelurile succesive de locuire, marcate prin vetre de foc, resturi de oase animaliere sau resturi litice. Economia bazat pe cules, vntoare i pescuit a asigurat omului din paleolitic nu numai necesarul de hran ci i produsele secundare (pielea, blana, oasele) din care se confecionau haine sau se construiau i acopereau adposturi. Pe teritoriul Romniei, ncepnd cu paleoliticul mijlociu (cca. 120.000-35.000 a. Chr.) se manifest musterianul, care este divizat pornind tocmai de la tipul de habitat, n dou grupe: musterianul din aezri situate n are liber i musterianul de peter. Din aceast 20

perioad se nmulesc pe teritoriul Romniei i aezrile. Cele mai vechi urme sunt cunoscute din petera de la Nandru, unde au aprut i primele fosile umane. Omul ncepe s exploateze topografia peterilor; se prefer adnciturile din pereii peterilor, acolo unde bolta este mai joas. Intrrile peterii erau, nu de puine ori ferite prin rostogolirea unor bolovani de mari dimensiuni ce aveau destinaia de a proteja pe locatarii cavitii. Pentru grupa aezrilor deschise, sunt de menionat cercetrile de la Mitoc i Ripiceni-Izvor (Moldova) sau n unele staiuni din ara Oaului i Maramure. Spre exemplu, n aezarea de la Ripiceni (cu peste 12 m de depuneri) s-au dezvelit vetre de foc, ateliere de prelucrare a uneltelor de piatr i resturi faunistice. Aici apar i primele adposturi-paravan, cu structura format din defense de mamut, oase mari i crengi, probabil acoperite cu piei de animale. Aceste structuri se constituie n precursoare a locuinelor de tip colib. Astfel de locuine, cu scheletul format din defense de mamut erau cunoscute i de ctre comunitile paleolitice de pe Nistrul superior. Adeseori, omul a trebuit s mpart peterile din aceast perioad cu animalele slbatice, n special cu ursus spelaeus (ursul de peter). Acest animal va fi vnat de locuitorii Peterii Muierii de la Baia de Fier. n acelai timp, la Ripiceni va fi vnat ndeosebi mamutul, iar la Ohaba Ponor calul. Folosirea focului, perfecionarea uneltelor i armelor, la care trebuie adugat experiena acumulat de comunitile umane ce preferau cavitile din zonele carstice au determinat, cu timpul, n anumite zone i perioade de timp, o preferin pentru acest tip de habitat. Din paleoliticul superior (cca. 35.000-10.000 a. Chr.) se cunosc mai multe staiuni. Aezrile deschise reprezentative pentru aurignacian sunt cele de la Ripiceni-Izvor, Ceahlu, Mitoc-Malul Galben (n Moldova), Clineti II (Depresiunea Oa), Giurgiu-Malul Rou, Ciuperceni (Muntenia), Tincova, Caova (Banat). Interesante pentru problema de fa sunt cercetrile effectuate la Ceahlu-Dru. Aici a fost cercetat un spaiu amenajat ce cuprindea o vatr nconjurat de patru gropi ce aveau menirea de a pstra focul. Tot n aceast staiune au fost surprinse urmele unui puternic incendiu, intenionat, probabil n scopul defririi pdurii nvecinate aezrii, ceea ce ar constitui prima tentativ cunoscut, pentru teritoriul Romniei, de extindere a spaiului locuibil apelnd la defriarea prin incendiere. Locuirile n peter din acest rstimp, precum cele de la Boroteni, Baia de Fier, Ohaba-Ponor, Cioclovina, Herculane-Petera Hoilor sunt de scurt durat sau temporare. n grevettian, pe lng existena unor locuiri pemanente, cel puin n faza final a gravettianului locuirile au un caracter temporar, fapt ce sugereaz pendulri permanente ale unor grupuri de vntori. Dac n Transilvania vnatul principal se pare c era calul, n Moldova 21

se vna ndeosebi mamutul (precum la Ripiceni), o salb ntreag de locuiri gravettiene fiind legtur cu urmrirea i vnarea turmelor de reni ce migrau spre nord n sezonul cald. Locuirile n cadrul crora se observ spaii special amenajate, constau din vetre de foc, pete de arsur, pietre, piese litice i resturi de oase, delimitnd, eventual, locuine de tipul colibelor. Astfel de amenajri au fost cercetate la Mitoc, Bistricioara, Cotu-Miculini, Ceahlu .a. Periplul omului din paleolitic prin peterile din zona carstic a Munilor Apuseni este documentat i printr-o descoperire cu character de unicat din izbucul Peterii Ciurului, aflat n Munii Pdurea Craiului, unde au fost descoperite amprentele a trei indivizi umani (un brbat, o femeie i un copil) imprimate n laptele calcaros de peter. MEZOLITICUL Tardenoasianul. Dinspre zona nord-pontic i central-european vor ptrunde pe teritoriul Romniei cete izolate de vntori mezolitici, purttoare a tardenoasianului. La Erbiceni s-au cercetat trei complexe de locuire, de form oval, n care au aprut bogate resturi. AEZRI ALE CULTURII SCHELA CLADOVEI-LEPNSKI VIR Cea mai evoluat cultur de aspect mezolitic din Romnia este cultura Schela Cladovei. Definit astfel de Vasile Boronean, dup descoperirile din aezarea eponim, ea cuprinde un areal ce se circumscrie zonei Porilor de Fier, acoperind o perioad de timp de cca. 400 de ani, cuprins ntre 8.040-7.640 BP. Apariia acestei culturi este favorizat i de climatul de la sfritul glaciarului, cu vegetaie i faun abudent, aezrile de tip Schela Cladovei ocupnd ambele maluri ale Dunrii, ajungnd la sud, pn n Muntenegru. Evoluiile de ordin economic din snul comunitilor de tip Schela Cladovei se reflect i n habitat. Se constat o restrngere a ariei de procurare a rocilor pentru confecionarea uneltelor, aezrile fiind ntemeiate n vecintatea acestor materii prime6. S-au identificat, pn n prezent, nou aezri, toate situate de forme de relief joase, din vecintatea Dunrii, la Schela Cladovei, Ostrovul Corbului, Ostrovul Mare, Pescari-Alibeg, Ogradena. Locuinele sunt de dimensiuni variabile, unele prevzute cu vatr de foc (n nivelurile mai vechi de la Ostrovul Corbului de form elipsoidal, iar n cele mai recente, rectangulare) n interiorul lor gsindu-se, adeseori, un inventar bogat, format din unelte de piatr6

Boronean 1980, 30.

22

cioplit, os i corn. Alte vetre aveau o form circular i erau pavate cu piatr7. n aceast aezare a fost cercetat i o locuin de tip bordei, de mari dimensiuni, de form cvasi-rectangular, n interiorul cruia au aprut trei niveluri de vetre. Locuine, aezri, sisteme de fortificaie n preistorie CURS 4 TIPURI DE AEZRI N PREISTORIE

Ce este o aezare? Aezarea este locul unde s-a stabilit o comunitate uman, fiind format din mai multe locuine i, dar nu ntotdeauna pentru preistorie, edificii cu alte destinaii. Aezarea este un loc determinat, n cadrul cruia oamenii aparinnd unei colectiviti umane constituite i amenajeaz mai multe locuine. n preistorie i nu numai, oamenii i-au ntemeiat aezrile n apropierea unor surse de ap i n zone fertile. Aezrile constituie ntotdeauna nucleul vieii economice i sociale. Cu ntemeierea lor a nceput i s-a continuat, ntr-un ritm tot mai intens, transformarea naturii nconjurtoare i valorificarea ei n vederea obinerii variatelor bunuri necesare traiului. n antitez cu acest spaiu de zi cu zi al oamenilor vii se afl oraul morilor (necropolis), de cele mai multe ori nfiripat pe lng pe lng aezri. Aezrile sunt cercetate de discipline diferite, care le trateaz din unghiuri de vedere specifice, fiind calsificate fiecare n temeiul altor criterii. I. O perspectiv etnografic asupra aezrii n limbaj etnografic, o aezare reprezint un grup de construcii, locuine care alctuiesc un mediu de via uman, o realitate complex care nu poate fi nfiat dect difereniat, att n perspectiv istoric, ct i n perspectiv sistematic. Ambele puncte de vedere, istoric i sistematic, pot fi combinate pentru a face o analiz amnunit a tipurilor de aezri ntr-o anume perioad istoric. Cele dou mari categorii de aezri, implicnd o abordare difereniat, sunt: - aezri rurale (satele); - aezri urbane (oraele). Fiecare dintre ele are o problematic specific. Din punct de vedere al antropogeografiei i al etnografiei, aezrile pot fi:7

Boronean 1980, Pl. II/1.

23

- permanente; - sezoniere. n rndul aezrilor permanente intr satele ca atare, iar n categoria locuirilor sezoniere sunt incluse slaele, stnile, colibele . a. Din punct de vedere al mrimii, aezrile permanente, tradiionale, pot fi sate, ctune, crnguri, ultimele dou denumiri referindu-se la grupe mici de case sau pri ale unui sat; exist ns i gospodrii izolate cu totul, n forma fermelor. Dup forma i structura aezrilor tradiionale romneti, V. Mihilescu distinge urmtoarele tipuri: a) Tipul risipit (mprtiat) alctuit din gospodrii izolate sau grupate n mici crnguri. b) Tipul rsfirat, cu casele i gospodriile desprite de mari spaii plantate cu vii i livezi. O variant a satului rsfirat este satul de tip risipit de-a lungul drumului sau alungit pe firul vii sau al apelor. c) Tipul adunat, poate fi o structur regulat, geometric, specific zonelor de cmpie. Romulus Vuia propune mai multe clasificri, ntre care i referitor la poziia aezrii, identificnd: - aezri pe nlimi - aezri pe terase - aezri n depresiuni etc. Cile de comunicaie Legturile naturale, prin vile rurilor, au fost ntregite de timpuriu cu crri pentru oameni, iar mai trziu, ncepnd cu epoca bronzului, pentru cai, ori cu ci pentru care. n paralel au luat natere i drumurile de ar, construite de-a lungul apelor curgtoare din zona de es. Pentru zona montan cile de acces n preistorie trebuie s fi urmat culmile dealurilor uor accesibile, aa-numitele drumuri de plai din limbajul popular romnesc. Precum n epoca medieval sau modern, i n preistorie trebuie s fi existat noduri rutiere, loc unde se ntlneau principalele ci comerciale n zone diferite, situate n general pe cumpna apelor ntre bazinele hidrografice mai importante. Aceste noduri comerciale sunt punctate, spre exemplu n perioada bronzului timpuriu romnesc prin monumente megalitice, ntlnite n unele situaii n zona Munilor Apuseni. De fap aceste zone de contact a unor comuniti diferite, dar nrudite vor sta la baza apariiei n zona Balcanilor, la nceputul evului mediu a nedeilor, ca loc de trg, schimb, petrecere ntre populaii cu obiceiuri diferite. Pentru preistoria romnesc sunt extrem de puine situaiile n care au putut fi precizate cile de acces antice. Un caz fericit l reprezint, spre exemplu drumurile de acces n aezarea fortificat din prima epoc a fierului de la Teleac. 24

Locuirile sezoniere. Locuirile din zona de munte Pentru populaia din vale poienile din munte au constituit totdeauna un punct de atracie. Terenurile de la poalele muntelui se ofereau pentru agricultur, iar cele din munte pentru fnee. Distanele fiind prea mari, pentru a cobor nutreul, oamenii au fost nevoii s urce cu vitele la munte. Omul a fost, deci, silit s devin sezonier. Colibele s-au nmulit la munte, alctuind mici ctune, ce s-au desprit cu timpul de satul matc8. Adeseori, locuirile de pe culmi au dezavantajul de a lipsi populaia de apa suficient. n aceste situaii apa este adus din vale, sau de la cea mai apropiat surs. Observaiile etnografice ne relev faptul c i n prezent sunt parcurse distane de 2-3 ore pentru aducerea apei n ctunele de munte, cobornd i urcnd pante abrupte. Rolul pstoritului n structura aezrilor Aezrile n care pstoritul a luat o mai mare amploare, sunt de tip adunat sau rsfirat. S-a putut constata c n aezrile de tip risipit, cum sunt cele ntlnite astzi n Munii Apuseni s-au crescut mereu animale puine. Economia i subzistena Sistemele de subzisten i strategiile de exploatare a resurselor naturale a omului din preistorie nu sunt dect la nceput pentru spaiul carpato-dunrean. Puinele aezri cercetate sistematic i, cu att mai puin exhaustiv, nu permit formarea unei imagini coerente asupra acestei probleme. Pentru comunitile paleolitice i epipaleolitice /mezolitice procurarea hranei era obinut prin cules, vnat i pescuit. Pentru epocile ce urmeaz, neolitic i eneolitic ponderea va cdea pe cultivarea pmntului i creterea animalelor. nc de la finalul epocii neolitice, dar cu generalizare din epoca bronzului vor aprea noi strategii de producie a hranei i sisteme de distribuie. Problema a fost studiat de A. Sherratt, care a i introdus n literatura de specialitate modelul revoluiei produselor secundare. Conform modelului propus de ctre Sherratt, evoluia produciei de hran din Europa preistoric a cunoscut dou etape principale de evoluie, prima corespunznd neoliticului, fiind caracterizat prin transport i tehnologii bazate pe fora uman, animalele fiind utilizate doar ca surs de hran. Perioada post-neolitic este marcat de utilizarea plugului i pastoralism, ambele implicnd folosirea forei de traciune animale. Zone marginale din punct de vedere agricol, precum regiunile muntoase, sunt atrase n circuitul vieii economice prin nflorirea pstoritului transhumant. Dezvoltarea produciei textile din8

V. Butur, Etnografia poporului romn, Bucureti, 1978, p. 52.

25

fibre animale a furnizat grupurilor umane ocupate preponderent cu creterea animalelor o marf ce putea fi uor produs i schimbat cu produse agricole ale unor comuniti din nie ecologice diferite. Dup teoriile lui Sherratt, noile sisteme de subzisten i sporirea ponderii produselor animaliere secundare au fost ascoiate cu creterea mrimii turmelor, pentru iernarea acestora transhumana pastoral n zonele muntoase constituind probabil singura rezolvare. Apare, prin urmare n Europa epocii bronzului o cretere important a produciei animaliere secundare n cadrul unei strategii mixte de subzisten. Aceste modificri au determinat totdodat i schimbri de ordin demografic, apariia unor tipuri noi de aezri, n comparaie cu epoca neolitic. Se constat o redistribuire a populaiei, aezrile mari, relativ spaiate, caracteristice neoliticului, fiind abandonate n favoarea unor aezri mai mici, aflate la distane relativ reduse i dovedind o locuire de mai scurt durat. *** Putem vedea adesea publicate n ultimii ani studii referitoare la analize arheolozoologice, pe materialul faunistic provenit din aezri preistorice i nu numai. Dar ce ne pot spune aceste analize? De multe ori, n afara unor procente per specii de animale domestice sau slbatice lipsesc concluziile de ordin istoric, care s explice o stare de fapte sintr-un anumit sit arheologic. Aceasta ntruct metoda aplicat lipsete aproape cu desvrire. Ce ne poate spune o prezen mai ridicat a ovicaprinelor ntr-o aezare? Se tie c acestea sunt bine reprezentate n general la comunitile care practic o strategie de subzisten bazat pe aanumitul pstorit transhumant. Am luat ca exemplu ns un caz n care o astfel de analiz a parcurs ntreg firul unei interpretri: arheologic, arheozoologic, istoric, din cadrul aezrii Coofeni de la Poiana Ampoiului-Piatra Corbului, situat chiar pe firul vii Ampoiului. Analiza de aici a pus n eviden numrul foarte redus al coastelor i vertebrelor ntlnite n sedimentele aezrii. Explicaia a venit cu o logic pe ct de simpl, pe att de pertinent, pornind tocmai de la nelegerea fenomenului apelnd la observaii de antropologie sau etnografie. Se pare c aceste oase lips reprezint acele pri ale unui animal sacrificat care pot fi afumate i uscate i, n acelai timp transportate i consumate n afara aezrii-matc. Aceste pri puteau fi distribuite ca hran pstorilor n perioadele deplasrii lor cu turmele n aezrile sezoniere din zona nalt, nvecinat.

LOCUIREA N PETER 26

Descoperirea focului de ctre om a nsemnat un pas decisiv pentru habitatul uman. Cu ajutorul su, petera a devenit prima sa cas. Ea a nsemnat un loc uor de aprat, o locuin constant, dar mai ales posibilitatea de a ntreine continuu o vatr pe care ardea un foc. Prima reacie a omului n faa unei peteri ntunecoase a fost, desigur, de respingere. Cu toate acestea, multe din peterile cunoscute la ora actual au oferit omului adpost. Ghidat dup instinct, omul preistoric a reuit s gseasc adposturile cele mai prielnice, cele mai adecvate modului su de via. Nu este exclus s se fi acordat o anumit preferin anumitor peteri (spre exemplu, mai apropiate de rul n care pescuiau). Petera, ca produs al unui sistem natural supus transformrilor evolutive, este rezultatul interaciunii eficiente dintre doi factori: roca i apa care o dizolv. Ea trece, precum omul, prin stadiile de tineree, maturitate i btrnee. n faza de maturitate petera prezint dimensiuni optime i condiii prielnice locuirii. n aceste condiii, peterile alese pentru locuit erau selectate n funcie de anumite criterii, obligatorii: climatul mai blnd, lipsa curenilor de aer, evitarea cavitilor cu planee neaccidentate i tavane aflate sub primejdia prbuirilor. Funcionalitatea peterii ncercnd s conturm o imagine sintetic asupra posibilelor funcionaliti ale peterii n preistorie, se pot desprinde cteva, mai importante: 1. Locuin = permanent; = sezonier; = adpost balnear, precum la Bile Herculane, n zona 7 izvoare, unde peterile foarte populate de aici se pot fi legate de efectele benefice ale apelor termale. Spre exemplu, n Petera cu Aburi, unde apa termal atinge 52 0 C, a fost gsit ceramic de tip Coofeni. = locuina strategic nscut din necesitatea adpostirii n cazul unor primejdii. n acest caz erau folosite peteri la care accesul era dificil, ofereau o bun vedere a mprejurimii, vatra omului solitar sau a grupului uman fiind dispus n aa fel nct s nu poat fi reperat din exterior. = locuina-atelier. Aceast funcie o ntlnim la Cuina Turcului, unde att n mezolitic, ct i n neoliticul timpuriu aici au funcionat ateliere succesive de prelucrare a silexului. 2. Loc de cult. Raportarea se face pornind de la comportamentul uman sesizat n peter de-a lungul timpului. Spre exemplu unele caviti au pereii acoperii cu picturi sau scrijelituri (Petera Gaura Chindiei, Petera Cizmei). De asemenea, n alte 27

numeroase situaii din vestul Romniei, petera a fost loc de depuneri votive de vase, obiecte de bronz, sticl sau chihlimbar, ale unor comuniti venite din zone ndeprtate. 3. Necropol. Multe din peterile, de exemplu, de pe rama vestic a Munilor Apuseni au fost folosite n preistorie ca necropole, ndeosebi la finele epocii bronzului. *** Pentru demersul de fa ne intereseaz doar funcia de locuin a peterii. Omul preistoric prefera, desigur, peterile fosile, prsite definitive de ape, n care lipseau umezeala i curenii de aer. I. Amenajri n peteri. Amenajarea unei peteri era complex, pentru mrirea gradului de confort i siguran. Spre exemplificare, la Herculane, n dou din peterile de aici, Petera Hoilor i Petera Oilor au fost observate unor stlpi din lemn, plasai la distane egale, ce delimitau o zon ce servea ca locuin. Pentru protecie mpotriva posibilelor cderi de pietre din tavan au fost ridicate, n cele dou peteri i baldachine. n acelai timp, n apropierea vetrelor s-au gsit urmele unor lavie i chiar paturi susinute de pari nfipi n podea, ce aveau rolul de a spori gradul de confort al locuinei cavernale. Depunerile succesive, ce nsumeaz 10 sau 20 de niveluri de locuire, indic o folosire ndelungat a unor peteri.

28

Locuine, aezri, sisteme de fortificaie n preistorie CURS 5 AEZRILE DE TIP TELL DIN BAZINUL CARPATIC Ce nelegem prin Bazinul Carpatic? Tot mai des, n literatura de specialitate este folosit noiunea de Bazin Carpatic, privit ca o entitate geografic, dar nu numai, ntruct adeseori n preistorie acest spaiu a dovedit o relativ omogenitate n cadrul culturii materiale i spirituale. Limitele geografice ale Bazinului Carpatic sunt marcate la vest de rul Morava, Cmpia Vienei i estul Munilor Alpi, la sud de rul Sava, Dunrea pn la Porile de Fier i Carpaii Meridionali, iar la est i nord sunt urmate culmile Carpailor Orientali i cele ale Carapilor Vestici. Ce nelegem prin tell? Cuvntul tell desemneaz n limba arab, n Orient, o movil artificial, ce se detaeaz n mediul nconjurtor. Cu acelai neles se folosete n limba persan toponimele tepe sau hyk, n lima turc tel, n limba greac magula sau tumba, n limba bulgar mogila, n limba romn movil, gomil, humc. nc de pe vremea vechiului Babilon, tillu era un toponim ce amintea despre resturile unei aezri. Termenul de tell va fi folosit nc de la nceputul sec. XX i pentru desemnarea movilelor artificiale din Europa de sud-est, dei n lucrrile germane sau anglo-americane se utilizeaz n continuare noiunea de Hgel, respectiv Mound. Termenul de tell, ca substantiv comun, definind o noiune arheologic referitoare la un anumit tip de aezare, este o invenie relativ trzie. Atunci cnd l folosim pentru a desemna tell-urile din Bazinul Carpatic, trebuie s avem n vedere dou nelesuri: - unul, clasic, de movil artificial realizat prin acumularea dea lungul timpului a resturilor activitilor umane i - un altul, mai special, ce definete o noiune arheologic referitoare la un anumit tip de habitat: aezare-tell (Tellsiedlung, Tellsettelment). Ca noiune arheologic aplicabil realitilor din Bazinul Carpatic, tell-urile sunt aezri multistratificate, aprute ntr-o zon geografic specific, ca urmare a unor condiii de mediu favorabile. Ele s-au nscut prin acumularea succesiv a resturilor unor construcii de suprafa de dimensiuni mari, realizate din lut i avnd o structur din lemn. Aceste construcii sunt organizate n cadrul aezrii dup 29

principii arhitectonice clare care sunt respectate de-a lungul ntregii evoluii a acesteia. Existena unor fortificaii, n unele cazuri impresionante presupun o organizare social clar structurat. Tell-urile reprezint o aezare central, bine individualizat, nconjurat de aezri satelit ce marcheaz un hinterland clar definit. Pe baza numrului nivelurilor arheologice i a grosimii stratului de cultur, Fl. Gogltan mparte tell-urile din Bazinul Carpatic n dou mai categorii: - tell-uri propriu-zise - aezri de tip tell. Tell-urile propriu-zise au fost considerate acele aezri caracteristice unei culturi arheologice care au cel puin trei niveluri arheologice i / sau o depunere de peste 1 m. Aezrile de tip tell sunt acele situri cu o stratigrafie de pn la 1 m i / sau cel puin dou niveluri arheologice. Scurt istoric al preocuprilor privind cercetarea tell-urilor din Bazinul Carpatic Direcionarea cercetrii arheologice ctre o studiere modern a sistemului de aezri preistorice din spaiul discutat se afl abia la nceput, dei nc din anul 1937 a fost publicat articolul lui Ferencz von Tompa cu privire la tell-urile din Bazinul Carpatic, n care se folosete pentru prima dat, constant, termenul de tell. nc de la finele anilor 30, G. Childe sublinia importana cercetrii movilelor ce depozitau urmele unor aezri preistorice, pe care le numea cu termenul de terramare. n ultimele decenii, ncepnd cu anii 80 o echip englez, condus de A. Sherratt demareaz un poriect de cercetare a dinamicii aezrilor neolitice i eneolitice din nord-estul Ungariei, cercetare preluat apoi de J. Chapman privind peisajul arheologic (mediul ambiant) din zona Tisei superioare. Misiunea comun germanojugoslav de cercetare a tell-ului de la Feudvar (1986-1991) condus de B. Hnsel i P. Medovi i-a propus o reconstituire complex a locuirilor preistorice din zona de vrsare a Tisei n Dunre. n acelai timp, cercetarea tell-urilor a stat mereu n atenia unor specialiti de prestigiu din Ungaria, precum J. Makkay, N. Kalicz sau Zs. Miklos. Pentru spaiul romnesc, dei au fost abordate nc din perioada interbelic mai multe tell-uri celebre din vestul Romniei, precum Vrand sau Socodor nu a existat o preocupare expres care s depeasc o abordare clasic, ca n cazul unor simple aezri. D. V. Rosetti, publicnd n anul 1934 spturile sale de la Vidra, este primul specialist de la nord de Dunre care caracterizeaz modul n care s-a format movila pe care a cercetat-o, cu termenul de tell. Pe fondul acestei penurii n istoriografia romneasc, lucrarea de docentur asupra tell-urilor din Bazinul Carpatic datorat lui Fl. Gogltan i

30

ndrumat de prof. bernhard Hnsel reprezint o prim racordare a cercetrii romneti la cea modern mondial n acest domeniu. Noile tendie n cercetarea tell-urilor din Bazinul Carpatic. Arheologia habitatului O dat cu publicarea tezei de doctorat asupra evoluiei aezrilor de pe platoul Titel, F. Falkenstein se va inaugura o nou etap n cercetarea tell-urilor din acest spaiu, prin adoptarea unui model ce vizeaz un domeniu relativ recent de abordare, anume cel al arheologiei habitatului (sau arheologia aezrilor). Trebuie precizat aici faptul c arheologia habitatului, sau arheologia peisajului arheologic reprezint un domeniu de cercetare doar pentru Bazinul carpatic, ntruct acest domeniu de cerectare a fost definit nc din anii 50 att n America ct i n Europa, sunt conceptul de Settlementachaeology sau Siedlungsarchologie. O astfel de analiz o cartare a tuturor descoperirilor dintr-un areal bine delimitat, ordonarea lor cronologic, analiza mediului ambiant, toate acestea permind ulterior stabilirea relaiei existente ntre o aezare i teritoriul exploatat de aceasta, ct i integrarea aezrii n sistemul comunitar din care ea fcea parte. O aplicare cu succes a acestei noi abordri s-a ncercat ntre anii 19861989 n Ungaria, n cadrul proiectului Gyumaendrd. Pe teritoriul Romniei este n derulare, n prezent proiectul romno-german de la Ujvar, n Banat. Tell-urile le ntlnim pe parcursul unei perioade vaste de timp. ns evoluia lor este diferit ntre Europa i Orientul Apropiat, n acest ultim spaiu, fenomenul acumulrilor stratigrafice n movilele de tip tell continund chiar i astzi. Chiar pe teritoriul Europei se pot sesiza diferene notabile, spre exemplu ntre Balcani i Bazinul Carpatic. Scurt prezentare a tell-urilor din Orientul Apropiat n Orientul Apropiat, movilele artificiale se ntlnesc n numr foarte mare, acolo unde exist o surs de ap, o jonciune de drumuri sau o trecere peste o ap. Aici tell-urile apar nc din neoliticul aceramic, n cele trei mari centre de civilizaie: Munii Zagros, Palestina i Iordania i sudul platoului Anatolian. Profundele schimbri climatice de la nceputul Borealului au condus la apariia agriculturii i, implicit, la sedentarizarea comunitilor umane. ns aceast sedentarizare se petrece chiar mai repede, nc de la sfritul mileniului XI a. Chr i nu ntotdeauna n legtur cu cultivarea pmntului. Astfel, recentele cercetri de la Hallan emi, n Turcia au permis studierea unei aezri aparinnd unei comuniti de vntori-culegtori preocupai de domesticirea porcului slbatic ce locuiau n case circulare din piatr. Patru nivele de locuire ale acestei colectiviti au consud la formarea unui tell cu peste 4 m de depuneri succesive. Un exemplu deja celebru n studierea habitatului preistoric l ofer tell-ul de la atal Hyk, din sudul Turciei de azi, unul dintre cele 31

mai mari tell-uri din Orientul Apropiat. Depunerile arheologice din movila de aici s-au acumulat pe o perioad de aproximativ 1000 de ani i nsumeaz peste 20 de m nlime. Una din explicaiile acestei grosimi excepionale este dat de pstrarea, n unele cazuri, a pereilor unor locuine din crmid nears pe o nlime de 2 m i chiar mai mult. Economia populaiei de la atal Hyk era bazat pe agricultur i creterea animalelor, la care se aduga vntoarea de vite slbatice, cprioare, mgari slbatici sau leoparzi. Viaa unui tell presupune un proces dinamic, apariia de noi aezri i ncetarea existenei altora fiind o realitate care marcheaz evoluia habitatului nu numai n Orient, ci i n Asia Central, India, America central ori sud-estul Europei. ntre cca. 4.000-3.100 a. Chr., ntre Susa, de-a lungul Eufratului i nord-estul Siriei asistm la o dezvoltare socio-economic fr precedent. Este ceea ce P. Collins numete The Uruk Pheonomenon, n cadrul cruia se constat o dezvoltare demografic fr precedent. Acest fapt se datoreaz prsirii unor aezri mai mici din vecintatea Eufratului n favoarea centrelor mai importante i a unei convertiri a populaiei seminomade la o via sedentar de agricultori. n zona Nippur-Adab, celor 360 de ha pe care se ntind toate aezrile descoperite, iar corespunde, potrivit unor calcule de 100 persoane / ha, o populaie de 36.000 de persoane. Privind astfel lucrurile s-a avandat ideea c mai mult de jumtate din populaia Sumerului a fost urban. Responsabil de aceast situaie este, printre altele, i fenomenul tell-urilor. Apariia tell-urilor n Bazinul Carpatic Dac n Orinetul Apropiat i n Peninsula Balcanic poate fi urmrit o evoluie liniar, n cazul Bazinului Carpatic se pot delimita dou etape principale ntrerupte de o cezur. Prima etap major (ce corepsunde primului orizont de tell-uri) este cuprins, potrivit terminologiei romneti, ntre sfritul epipaleoliticului (nainte de 6000 a. Chr.) i sfritul neoliticului (cca. 4500 a. Chr.). aceast prim etap este urmat de dispariia tell-urilor din Bazinul Carpatic pe o perioad de mai bine de 2000 de ani. A doua etap major corespunde reapariiei tell-urilor n Bazinul Carpatic, pe parcursul Bronzul timpuriu i mijlociu i dureaz pn undeva nainte de mijlocul mileniului I a. Chr. Ea cuprinde orizonturile doi-cinci de tell-uri. Prima etap (nainte de 6000 a. Chr.-cca. 4500 a. Chr.) Apariia primelor sate de agirucltori i cresctori de animale din bazinul Carpatic (nainte de 6.000 a. Chr.) se leag, precum n Orient sau Balcani, de schimbrile radicale ale climei de la nceputul Holocenului. La sfritul paleoliticului superior temperatura medie n luna iulie era cuprins ntre 9 i 120 C, urmat apoi de nclzire 32

treptat, astfel nct la sfritul Holocenului (ntre 6.000 i 5.000 a. Chr.) temperatura medie n luna iulie s ajung la + 18,8 0 C. ca proces n sine, neolitizarea acestui spaiu s-a datorat unui proces de migraiune i difuziune, de-a lungul unui drum care leag zona Thessaliei de Transilvania, prin Oltenia. ns complexului cultural al neoliticului timpuriu (Starevo-Cri) nu i sunt caracteristice aezrile de tip tell, semnalate doar ca situaii excepionale, ci aezrile cu o evoluie pe orizontal. n afara Bazinului Carpatic ntlnim totui cteva tell-uri Starevo-Cri, la sud de Dunre, n zona Bitola Polje, n bazinul Vardar-Bregalnica i Kosovo Polje (Anzabegovo). Aceste prime comuniti neolitice se ocupau att cu agricultura ct i creterea oilor, caprelor sau porcilor, ct i adunarea scoicilor sau cu vntoarea. Alegerea locului pentru o aezare trebuia s mbine toate aceste ocupaii: un sol bun pentru practicarea agriculturii, posibilitatea de a furaja animalele n imediata apropiere a satului, un mediu propice dezvoltrii faunei slbatice. La aceasta se aduga stpnirea unui teritoriu bogat n resurse naturale, de la lut i lemn de bun calitate, pn la surse de sare ori materiale litice. Acum, n Balcani, n situri contemporane, precum cele de la Slatina (Bulgaria), Podgori (Albania), Nea Nikomedeia (Macedonia), Achilleion i Argissa Magula asistm la apriia celor dinti tell-uri. n aceast perioad, n Transilvania, la Gura Baciului se constat o evoluie de la locuinele de tip semibordei spre cele de suprafa, dar fenomenul se generalizeaz trziu, la nivel de Starevo-Cri II B, astfel nct, din aceast cauz, aezarea, cu depuneri de civa metri, nu atinge totui stadiul unui tell. O situaie similar se petrece i la Ocna Sibiului-Triguri. ncepnd cu neoliticul mijlociu (cca. 5.500-cca. 4.900 a. Chr.) fenomenul formrii tell-urilor, deja cu tradiie n Balcani, ncepe s se extind i n zona de sud-est a Europei, cuprinznd, astfel, i Bazinul Carpatic. Dac n cuprinsul culturii cu ceramic liniar se pstreaz nc aezri dezvoltate pe orizontal, n schimb, n cadrul culturii Vina numrul tell-urilor va crete simitor. Chiar aezarea eponim de la Vina-Belo Brdo, cu cei cca. 9 m de stratigrafie i 7 orizonturi de locuire este considerat cel mai reprezentativ monument de acest fel din Bazinul Carpatic. Depunerile de aici ncep la vremea complexului cultural Starevo-Cri, dar ele nu nu sunt specifice unui tell. Urmeaz locuirea vinian, cu cei 6,5 m de stratigrafie iar posterior acesteia, depuneri acumulate n timp ale culturilor Baden i Kostolac, cultura Vatina i o fortificaie celtic de tip oppida. n acelai timp, pe malul romnesc al Dunrii, la Liubcova-Ornia se formeaz primul tell din aceast zon, la vreme de Vina A. ncepnd cu aceast faz a culturii Vina (Vina A), tell-urile se vor rspndi pn n zona Mureului inferior. La acest moment cronologic, probabil sub influena tell-urilor viniene, apar i tell-urile din faza timpurie a culturii Szaklht (Battonya i Tp), n Ungaria. Aezrile 33

de tip tell se vor extinde treptat spre nordul Ungariei, ajungnd la sfritul neoliticului mijlociu s fie ntlnite n aria grupului Bkk. La aceeai vreme (cu puin nainte de 5.000 a. Chr.), n Banat i centrul Transilvaniei, asistm la un fenomen de concentrare a locuirii, n care tell-urile se remarc prin poziia privilegiat pe care o au fa de aezrile fr o stratigrafie pe vertical. Cel mai bun exemplu l constituie aa-numitul tell I de la Para, din mijlocul Cmpiei Banatului, ce i ncepe existena la vreme de Vina B1 cultura Banatului II A. n nivelul 7 b asistm la o adevrat sistematizare a aezrii, n cadrul creia locuinele de suprafa erau dispuse ordonat n jurul unei piee centrale, acolo unde erau amplasate sanctuarul i casa tribului. Criza, la un moment dat, a spaiului destinat locuirii a fcut ca unele locuine de suprafa s fie construite cu etaj. n acelai timp, mai trebuie spus c aezarea a fost prevzut cu un complex sistem de fortificaii cu anuri i palisade succesive, refcute periodic. Comparativ cu situaia din Banat, cea din Transilvania pare cu totul nespectaculoas, aezrile de tip tell neremarcndu-se n peisajul nconjurtor. Aceasta se datoreaz n special faptului c aceste aezri multistratigrafiate se gsesc pe terasele nalte ale rurilor (cu precdere pe malul stng al Mureului), ocupnd, astfel, oricum o poziie dominant deasupra luncii joase i inundabile. Un caz aparte l constituie ns aezarea de la Trtria, cu cei peste 3 m de stratigrafie care, prin structurile de locuire i evoluie stratigrafic poate fi inclus n rndul aezrilor de tip tell din Transilvania. Nu la fel se poate spune, n schim, despre aezare, la fel de celebr de la Turda, care sa dezvoltat pe orizontal. n centrul Transilvaniei, la Zau de Cmpie s-a format un alt tell neolitic, cu o stratigrafie de 2,40 m, creia i aparin cel puin trei orizonturi de depuneri aparinnd, toate, complexului Cluj-Cheile TurziiLumea Nou-Iclod (CCTLNI). n aceast period de sfrit a neoliticului mijlociu, n jurul anului 5.000 a. Chr. Tell-urile ating i zona Criurilor, fiind ntlnite n aria culturii Tisa. Astfel, n cea mai cunoscut aezare, cea de la Gorsza, nc de la nceputul locuirii a fost construit i o fortificaie, cu un an adnc de 5 m. Casele erau dispuse n jurul unei piee centrale, dintre care una beneficia de nu mai puin de ase ncperi. n nord-estul Ungariei, dei beneficia de un areal mult mai restrns, cultura Herpaly beneficia de un numr dublu de aezri de tip tell. Astfel, pe o suprafa de cca. 50 km. Lungime i 10-12 km lime se cunosc cca. 30 de tell-uri. La cca. 100 km nord de aria Herpaly se gsete i cel mai nordic tell din Bazinul Carpatic, cel de la Polgar. Prospeciile magnetometrice, urmate de spturi sistematice au dus la dezvelirea unui sat cu 13-16 case de suprafa aliniate radial i protejate de anuri circulare. n parelel cu evoluia culturii Tisa, n extremitatea sud-estic a Bazinului Carpatic i vor continua existena tell-urile din fazele C i D 34

ale culturii Vina, precum cele de la Gomolava, Para-tell-ul II, Chioda Veche, Uivar i cele ale grupului Foeni, de la Foeni-Cimitirul Ortodox i Chioda Veche. n cursul neoliticului trziu, fenomenul tell-urilor cunoate cea mai larg rspndire de pn acum n Bazinul Carpatic. Amintim aici siturile multistratigrafiate de la Limba, Daia Romn, Puca ori Pianu de Jos, care prin depunerile pe vertical, de pn la 3 m pot fi incluse n aceast categorie. La aceast vreme, n spaiul extracarpatic nfloreau tell-urile culturii Vdastra i Boian din Oltenia i Muntenia sau cele ale culturii Gumelnia-Karanovo VI din Muntenia, Bulgaria i Dobrogea, precum la Hrova, Cernavod, Drgneti, Cscioarele, Karanovo . a. n Moldova tell-urile apar ca excepii, detandu-se exemplul tell-ului de la Poduri-Dealu Ghindaru, cu stratigrafia sa de 4,5 m constituit din vremea culturii Precucuteni III pn n faza Cucuteni B. La nceputul eneoliticului (cca. 4.500 a. Chr.) n Bazinul Carpatic o bun parte a vechilor tell-uri sunt prsite. Unele ns continu s fie locuite n vremea culturii Tiszapolgr, precum cele de la Para sau Uivar. n aria neocupat de cultura Tiszapolgr, tell-urile apar cu titlu de excepie. Astfel, n sud-estul Transilvaniei, la Ariud, aezarea Cucuteni A de aici, fortificat cu un an, prezint nu mai puin de ase niveluri de locuire, cu locuine de suprafa de mari dimensiuni, unele cu dou ncperi. ntr-o alt zon marginal a Bazinului Carpatic, la Cuptoare-Sfogea a fost cercetat o aezare Slcua (din fazele II-III) cu depuneri ce ating 2,30-2,40 m pe vertical, n cuprinsul a cinci niveluri de cultur. Dispariia tell-urilor din Bazinul Carpatic la finele neoliticului a generat cutarea unor rspunsuri pertinente, ns nu ntotdeauna mulumitoare. Cu siguran rcirea treptat a climei i diminuarea cantitii de precipitaii au jucat un rol important n reorientarea comunitilor Tiszapolgr spre o alt economie. Aceasta ar fi putut avea efecte notabile i asupra sistemului de relaii interumane. Astfel, abandonarea tell-urilor s-ar putea datora i unor drame interne care au afectat n lan ntregul teritoriu. Analogiile pe care ni le ofer alte spaii geografice n cauza prsirii tell-urilor nu sunt cu totul relevante. Spre exemplu, tell-ul de la Jerichon nceteaz datorit distrugerilor provocate de cutremurele de pmnt i de boli. O tentativ singular de supravieuire a tell-urilor, dup dispariia culturii Tiszapolgr o ntlnim n situl de la Pecica-Forgagi (jud. Arad), deocamdat unica aezare de tip pseudo-tell cunoscut n aria culturii Bodrogkeresztr (depunerile, n dou niveluri, ating doar 0,90 m). La vremea eneoliticului final, n cadrul culturilor Baden, Kostolac, Vuedol sau Coofeni tell-urile sau aezrile de tip tell nu sunt un fenomen caracteristic, dar se cunosc cteva situri ce prezint toate caracteristicile acestora.

35

La Salgtarjn ntlnim o aezare de nlime din faza trzie a culturii Baden, n cadrul creia depunerile pe vertical ating 2,40 m. Locuinele sunt toate de suprafa, cu podeaua din lut bttorit i pereii lutuii. Suprapunerea acestor complexe de locuit pe o coloan stratigrafic att de consistent reprezint, deocamdat, un caz insolit i unic pentru Bazinul Carpatic. Singurul reper analog l mai poate oferi doar Burgul de la Vuedol, de pe malul drept al Dunrii, unde stratul de cultur masoar nu mai puin de 4 m grosime. Aezarea ncepe s fie locuit n timpul complexului cultural Starevo-Cri, dar tell-ul propriu-zis se formeaz doar cu locuirea Baden-Kostolac, creia i aparin dou niveluri de locuire, de peste 1 m grosime. Apariia unei arhitecturi inedite, cu case de suprafa cu abside, de mari dimensiuni, ce ocupau o zon central n cadrul aezrii, ca i depunerea unor defunci sub acestea, sugereaz conturarea unei elite nscut probabil sub influena unor elemente stepice. n aria complexului cultural Coofeni tell-urile sunt la fel de rare. Cel mai apropiat sit de tipicul acestor aezri este cel de la Basarabi, pe malul stng al Dunrii, unde n cei peste 1 m de depuneri au fost identificate nu mai puin de ase locuine de suprafa Coofeni suprapuse, avnd forma patrulater, cu podin de lut i pereii din lemn. Un caz inedit este cel de la Ostrovul Corbului, unde aezarea multistratificat se constituie pe o insul a Dunrii. Din cei peste 4 m de depuneri, cinci niveluri aparin locuirii Coofeni. Acest caz demonstreaz faptul c procesul de formare a tell-urilor nu ocolete nici insulele. De altfel situaia nu este izolat. n Balcani, la Kastanas, n Macedonia greceasc, n faza sa formare tell-ul de aici a fost o insul aflat la cca. 70 m deprtare de malurile rului Axios. n nordul Olteniei acum se formeaz, n zona salinelor de la Ocnele Mari aezarea de la Zdup, cu o stratigrafie cu depuneri Coofeni de peste 3,5 m. n acest rstimp, n centrul Transilvaniei se forma pe un promontoriu, la peste 450 m, aezarea Coofeni de la eua-Gorgan. Cele dou niveluri de locuire cu locuine de suprafa i colibe din faza final a acestui complex cultural, ce ating cca. 2 m grosime fac din acest sit singurul tell Coofeni cunoscut n interiorul arcului carpatic. n timpul culturii Vuedol Burgul, aezarea eponim, ce suprapune locuirea Baden-Kostolac este reprezentat de mari locuine de form dreptunghiular, unele de tip megaron. Zona central era rezervat unei singure case cu dimesniuni duble fa de restul cercetate aici, delimitat de arealul nvecinat printr-un an. Att n interior, ct i n afara acesteia a fost documentat o bogat activitate metalurgic. Populaia de pe ntreaga suprafa locuit de la Vuedol a fost estimat la cca. 1.100-1.500 de locuitori, cu o repartiie de 4-5 persoane / cas. Din acest punct de vedere, situl se remarc drept un centru regional major, cu o clar organizare ierarhic. 36

A doua etap a tell-urilor ncepnd cu Bronzul timpuriu, viaa n tell-urile din Bazinul Carpatic ncepe s nfloreasc din nou, la nceput timid, prin tell-ul de la Vinkovici. Cel de-al doilea orizont corespunde cu BT II (cca. 2.400-2.300 a. Chr.). Acum vor lua natere pe linia Dunrii mijlocii tell-urile din aria culturii Nagyrv, cu satul din staiunea eponim i cel de la Tszeg. Procesul ncepe s cuprind i nord-vestul Romniei, nglobnd i tellul de la Scuieni, cu aria grupurilor Nyrseg i Sanislu. Orizontul al treilea (Bronz timpuriu III-Bronz mijlociu I), cuprinde cca. 300 de ani, ntre 2.300-1.950 a. Chr.) i marcheaz momentul nfloririi majoritii tell-urilor din Bazinul Carpatic. Numrul movilelor noi care apare acum este de peste 100, concentrate fiind n zonele joase din Cmpia Mureului, Tisei, Criurilor, Barcului i Erului, dar i pe terasa nalt a Dunrii din Ungaria central sau la poalele Munilor Bkk. Explozia demografic nregistrat acum se datoreaz, probabil, unui optimum climateric. Noua situaie a permis introducerea treptat n teritoriul agricol a noi suprafee cultivabile, ce pn atunci erau nerentabile. Locuirea ndelungat a aceluiai areal va da natere i la stabilirea de noi relaii interumane, ce presupun o mai complex organizare social, un sistem ierarhic bazat pe competen i putere i evident o mai adnc integrare a individului n comunitate. Toate acestea se vor reflecta n noul tip de habitat: aezrile vor fi fortificate cu unul sau mai multe anuri de aprare, casele mari vor fi mai numeroase. Orizontul al patrulea (Bronz mijlociu II) (cca. 1.900-dup 1.700 a. Chr.) corespunde perioadei Reinecke Bz. A2. Acum are loc rspndirea maxim a fenomenului tell-urilor din Bazinul Carpatic, prin apariia lor i n cadrul culturii Madarovce. Cel mai vestic tell din Europa acestei vremi este cel de la Ivanovce, pe rul Vh, n vestul Slovaciei, iar cea mai nordic aezare de tip tell este cea de la Spisk trvtok, n piemontul Munilor Tatra. Limita estic a tell-urilor se situeaz n nordvestul Romniei, n Cmpia Someului (Medieul Aurit) i pe Valea Crasnei (Derida). Acum se remarc o serie de construcii de dimensiuni deosebite. Este cazul unei locuine cercetate la Trkeve, cu nu mai puin de patru ncperi sau a unei platforme din lut cu dimensiunile de 25,5 x 12,50 m i nu mai puin de opt vetre de foc descoperit la Otomani-Cetatea de Pmnt, n cadrul culturii Otomani. Cel de-al cincilea orizont (Bronz mijlociu III) se dateaz ntre cca. 1650-1500 a. Chr.). Procesul constituirii de noi tell-uri se stopeaz, continundu-i evoluia cele deja existente. Singura cultura care mai extinde fenomenul att spre est ct i spre vest este cultura Vatya. La sfritul Bronzului mijlociu, la fel ca i n neoliticul trziu, cu mai bine de 2.000 de ani nainte, modul de via n tell-uri pare s 37

nceteze brusc. Probabil i acum factorul decisiv l-a constituit schimbarea climateric. Civa ani ploioi erau de ajuns pentru ca efectele asupra recoltelor de cereale s fie dezastruoase, atrgnd dup sine prsirea zonelor mltinoase din apropierea Tisei, Mureului i Criurilor. Aici, de altfel, se concentreaz marea majoritate a tell-urilor epocii bronzului. Alte catastrofe naturale (seceta, invaziile de insecte, cutremurele etc.) au putut juca i ele un rol important n dispariia unor aezri sau chiar civilizaii. La acestea putem altura ipoteza unor evenimente violente, dar i factori interni (o motivaie religioas sau de natur igienic, epidemii etc.). n loc de concluzii. Locul ocupat de tell-urile din Bazinul Carpatic n lumea tell-urilor euro-asiatic Desigur, compararea tell-urilor ntlnite n Bazinul Carpatic cu cele din lumea Orientului Apropiat i chiar cu cele din Balcani trebuie realizat n cadrul unor limite. Limite impuse att de stadiul cercetrilor, ct i de realitile oferite de cercetarea arheologic. n fond, ce ar reprezenta pentru Orient tell-urile, fr arhitectura de crmid? Nimic altceva, dect nite movile joase, asemntoare cu cele din Bazinul Carpatic. i aici avem, indirect, unul din rspunsurile la ntrebarea: ce difereniaz ev


Recommended