+ All Categories
Home > Documents > Art19 Pictura Germana Din Transilvania in Colectia Muzeului National Brukenthal

Art19 Pictura Germana Din Transilvania in Colectia Muzeului National Brukenthal

Date post: 30-Oct-2015
Category:
Upload: dhugughjh8j9eg
View: 106 times
Download: 9 times
Share this document with a friend
Description:
catalog - brosura arta sibiu

of 7

Transcript
  • 39

    Colec]ia de pictur` transilv`nean` din secoleleXVI-XIX a Galeriei de art` Brukenthal num`r`[apte sute de lucr`ri, fiind cea mai valoroas` dinRomnia. Ele ilustreaz` principalele momente ale evolu]ieiartei din Transilvania n aceast` perioad`, oferind oimagine asupra modului n care curente [i stiluri ale arteieuropene: Goticul, Rena[terea, Barocul (n parte Rococoul)[i Clasicismul au fost receptate [i asimilate n arta acesteiprovincii. Pictura transilv`nean` din aceast` perioad`dezv`luie aspectul complex al interferen]elor spiritualedintre Transilvania [i Europa artistic` a vremii, modalit`]ileprin care arta acestei zone s-a integrat spa]iului mai largcultural european.

    Portretul, ca cel mai cultivat dintre genuri, a direc]ionattendin]ele majore ale artei transilv`nene ncepnd cumijlocul secolului al XVI-lea, iar majoritatea sunt portrete,,de comand`, ce reprezint` figuri ale patriciatului s`sesc,avnd cert` valoarea artistic`, dar mai ales istoric` [idocumentar`. Tabloul care ilustreaz` tendin]ele arteimedievale trzii, dar [i influen]ele Rena[terii, este portretuljudelui Bra[ovului Lucas Hirscher (1482-1541) (foto 1),pictat n 1535 de GGrreeggoorriiuuss din Bra[ov. Pictorul, activ ntreanii 1523-1553, apare ca un autentic pictor al Rena[terii,deta[ndu-se din punct de vedere artistic de numero[iianonimi transilv`neni. Portretul d`ruit n anul 1783baronului Samuel von Brukenthal de c`tre judeleBra[ovului Joseph Traugott von Schbeln este consideratprima pictur` laic` de [evalet din pictura romneasc`. Prinmaniera n care este compus, el marcheaz` momentul cnd

    n arta transilv`nean` portretul devine gen de sine st`t`tor.Pe lng` monumentalitatea red`rii personajului, eldezv`luie culoarea unei epoci, constituind o ilustrareplastic` expresiv` a concep]iei artistice a evului mediutransilv`nean n tranzi]ie spre arta Rena[terii. Modalitateaauster` a caracteriz`rii personajului ne ndrum` spreatelierul lui Lucas Cranach cel B`trn, dar t`bli]a cuinscrip]ii ne aminte[te de portretul lui Bonifaciu Amerbach(Bassel 1519), realizat de Holbein cel Tn`r. Influen]a sud-german`, dar n special influen]a [colii lui Holbein celTn`r, se remarc` n desen, cromatic` [i n formulareacompozi]ional`. n tablou se mpletesc elemente desorginte gotic`, evidente prin preocuparea pentru redareaam`nuntului, a nsemnelor heraldice [i a simbolurilor, cuviziunea specific` Rena[terii transilv`nene remarcat` prinintroducerea peisajului veridic n fundal.

    Primele semne ale unui manierism timpuriu, apar laportretul B`rbat cu carte, tablou care provine din capela Sf.Iacob din Sibiu. Tabloul realizat n 1558 de un anonimtransilv`nean, r`mne reprezentativ pentru mpletireaelementelor gotice [i renascentiste, specific` picturiitransilv`nene din secolul al XVI-lea.

    Realizate de pictori anonimi n spiritul primei jum`t`]ia veacului al XVII-lea, portretele reprezentndu-i peAntonius Schirmer (1537-1625), Georg Schirmer IV(1596-1644), [i Michael Glockner (1635-1638), dezv`luiepersisten]a unor modele vechi arhetipale, la care, n a douajum`tate a secolului, se vor ad`uga formul`ri plastice noi,cum se observ` n portretul lui Johannes Sigerus (1646-

    Pictura ggerman`Pictura ggerman`din TTransilvaniadin TTransilvania\n ccolec]ia\n ccolec]iaMuzeuluiMuzeuluiNa]ionalNa]ionalBrukenthalBrukenthal

    secolele XVI- \nceput de secol XIX

    99

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:51 Page 39

  • 40

    1696). Migrarea spre Transilvania a unui mare num`r dearti[ti din Europa central` la sfr[itul secolului al XVII-leacontribuie la o nou` nflorire a vie]ii artistice transilv`nene.Astfel, din regiunea Zips din sudul Slovaciei, vine la Sibiupe la 1670-1673, Jeremias Stranovius cel B`trn (?-1702),considerat un precursor al barocului transilv`nean, npictura c`ruia descoperim caracteristici ale unui nou limbajplastic pe care Transilvania nc` nu-l cunoscuse. El vaimpune mediului artistic de aici elemente baroce specificeunei zone destul de largi a Europei central-estice: Boemia,Slovenia, Ungaria Superioar` [i Polonia. Pentru repertoriulportretisticii din Transilvania, maniera stranovian` r`mneo contribu]ie singular`, din p`cate necontinuat` dup`dispari]ia artistului. Portretele sale de aparat,reprezentndu-i pe comitele Mathias Semriger (1628 -1680) (foto 2), pe Eva Armbruster Germana (1635-1680),so]ia comitelui Georg Armbruster, pe preotul luteran IsaakZabanius (1623-1703), sau pe so]ia acestuia ReginaZabanius (1632 - ?), sunt consonante stilistic [i formal cuefigiile unor familii de aristocra]i ca cea a lui Ndasdy dincastelul de la Frkn (Forchtestein), din secolul al XVII-lea. Portretele so]ilor Zabanius au fost identificate caapar]innd crea]iei lui Stranovius n 1993 de ElenaPopescu.

    n secolul al XVIII-lea, n mediile aristocrate secontureaz` deprinderea de a comanda portrete familiale,galeriile de portrete de familie fiind influen]ate de modelulacelui atrium historicum existent n unele palate [i casteleeuropene. n prima jum`tate a secolului al XVIII-lea,aceste comenzi erau onorate de arti[ti str`ini consacra]i, nspecial vienezi ca: J. G. Weikert, J. Kreuzinger, J Millitz, JBaumgartner, J. Tusch [i o serie de mici mae[tri r`ma[ianonimi, de la care s-au p`strat cteva portrete, ce v`descreceptivitate la nout`]ile portretisticii austriece mai alesacelea de tip aristocratic baroc, nclinat` spre decor [i fast.Vanitatea comanditarului era satisf`cut` de artist prindescrierea minu]ioas` a modelului [i prin folosirea uneirecuzite scenografice specifice barocului: vestimenta]ie,podoabe, coafur`, decora]ii, c`r]i, manuscrise, fructe, saubuchete de flori etc Elocvente sunt portretelereprezentndu-i pe comitele Andreas Teutsch (1669-1730),comitele Simon von Baussner (1676-1742), Samuel vonBaussner (1713-1780), Gabriel Zacharia von Baussner(1704-1768), Michael Czekelius von Rosenfeld, (1680-1770), Agnetha Czekelius von Rosenfeld (1689...?) (foto3), Samuel Dobosi (1694-1759) [i so]ia acestuia AgnethaDobosi (1708-1791) (foto 4). n secolul al XVIII-leatransilv`nean asist`m la o perpetuare a arhetipurilor cutendin]e conservatoare ntlnite n secolele anterioare, dar[i la nviorarea ansamblului lucr`rilor, prin introducerea ncadrul portretului feminin a ornamentului floral, simbolumanist ce evoc` frumuse]ea dar [i efemeritatea acesteia,ntr-o varietate cromatic` elaborat`, ce contureaz` florile decrin, iasomie, trandafir sau influorescen]e campestre, a[acum observ`m n portretul Agnetei Czekelius vonRosenfeld.

    Genul de portret, novator, prin elegan]a [i libertateaexpresiei, cum este Femeie cu porumbel (foto 5) atribuitpictorului sibian Mller (elev al lui Antoine Pesne la Berlinla 1740, portret realizat pe la jum`tatea secolului XVIII), neatrage aten]ia prin unicitatea sa n contextul picturiitransilv`nene, prin dep`[irea tradi]ionalismului local. De[i

    11

    22

    33

    44

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:52 Page 40

  • 41

    stilistic portretul ne dezv`luie ecouri ale spiritului rococofrancez, amintind de crea]ia lui Antoine Pesne (1683-1757)[i Joshua Reynolds (1723-1792), el nu a f`cut totu[i [coal`n portretistica transilv`nean`, fiind respins deconservatorismul [i tradi]ionalismul local.

    Arta Europei Centrale, cu acel millieu cultural artisticspecific secolului al XVIII-lea, cu direc]iile novatoare aleAcademiei de Art` din Viena, va avea unele ecouri nportretistica transilv`nean`, a[a cum se poate observa ngaleria de portrete ale familiei Brukenthal, realizate n adoua jum`tate a secolului al XVIII-lea. Unele dintreacestea continu` tipologia portretisticii transilv`neneanterioare, elocvente fiind portretele lui Michael vonBrukenthal (1716-1773) [i al so]iei sale, Agnetha vonBrukenthal (1724-1783). De[i sunt realizate de arti[tilocali, alte lucr`ri sunt influen]ate de stilul vienez, a[a cumse distinge n portretele baronului Samuel von Brukenthal(1721-1803) guvernatorul Transilvaniei [i fondatorulMuzeului Brukenthal (foto 6) [i al so]iei sale SofiaKatharina von Brukenthal (1725-1782) (foto 7), sauportretele lui Peter Karl von Brukenthal (1753-1807) [i also]iei sale Sofia von Brukenthal (1757-1789), SamuelFriedrich von Brukenthal (1749-1809), [i portretul AnneiMaria Filtsch (1752-1806). Portretul Sofiei von Brukenthal(1749-1753) (foto 8), fiica baronului Samuel vonBrukenthal, este singurul portret de copil din aceast`perioad`, aflat n colec]ie. Portretul judelui regal PetrusKlausenburger (1691-1759) [i al so]iei sale, SusannaKlausenburger (1701-?), portrete cu un pronun]at caracterprovincial, realizate de Stefan Adolph Valepagi n 1759, potfi considerate un regres fa]` de portretistica din sud-estulTransilvaniei.

    Transform`rile impuse Transilvaniei dup` trecerea nst`pnirea Imperiului Habsburgic au facilitat p`trundereanoilor forme stilistice legate direct de barocul central-european. n societatea transilv`nean` cre[te interesulpentru portret, f`cndu-se o net` distinc]ie ntre portretul detip aristocratic [i efigia de tip burghez. Pictorii str`ini,peregrini prin Transilvania [i pictorii transilv`neni rentor[idup` studiile f`cute la Viena precum Johann Martin Stock,Franz Neuhauser cel Tn`r, Anselm Wagner, Fr. AntonBergmann, Joseph Neuhauser, vor afirma noul tip deportret, stimulnd curiozitatea [i gustul comanditarilor,contribuind astfel la consolidarea interesului pentruportretistic`, dar [i pentru alte genuri, peisaj, natur` static`,pn` atunci cvasi-ignorate.

    Pictorul sibian JJoohhaannnn MMaarrttiinn SSttoocckk (1742-1800), fiulpictorului de altare Martin Stock (1693-1752), a cunoscut oreal` celebritate n epoc` iar crea]ia sa portretistic` deinfluen]` baroc` constituie corolarul acestui gen ncontextul artelor plastice transilv`nene la sfr[itul secoluluiXVIII. Stock studiaz` la Academia de Arte din Viena, caelev al pictorului Martin Meytens (1695-1770), fiindinfluen]at de portretistica maestrului s`u. Dup` terminareastudiilor lucreaz` treisprezece ani la Bratislava, apoi sestabile[te la Sibiu intrnd n serviciul baronului Samuelvon Brukenthal, devenind consilier artistic, restaurator [imandatar pentru achizi]ionarea de tablouri pentru colec]iasa. Obiectivitatea sobr` a portretelor lui Stock, preferin]apentru portretul bust eliberat de scenografia fastuoas` abarocului vienez plaseaz` arta sa la interferen]a dintre

    55

    66

    77

    88

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:52 Page 41

  • barocul aristocratic [i cel burghez. n categoria portreteloroficiale baroce realizate de Stock, aflate n colec]iaBrukenthal sunt: Portretul reginei Fran]ei Marie Antoinette(1755-1793), Portretul barnului von Rahl (1729-1796),Portretul prin]ului Friedrich Wilhelm von Hohenlohe-Kirchberg [i Portretul Annei Maria Hutter von Huttern(1752-1831) (foto 9), so]ia primarului Sibiului MichaelHutter von Huttern, care este o lucrare de excep]ie ncrea]ia lui Stock. ncadrarea personajului pe fundalul unuipeisaj a fost adoptat` datorit` modei din perimetrul artistical Europei centrale, unde se f`cea sim]it acel Nachahnungder Franzsen la a c`rei influen]` Stock s-a doveditreceptiv. Portretele baronilor Johann Mihael Joseph vonBrukenthal (1781-1859), Georg Peter Karl von Brukenthal(1784-1857), Johann Michael Soterius von Sachsenheim(1775-1838), portrete influen]ate att de spiritul zglobiu alrococo-ului francez, ct [i de portretistica englez` asecolului al XVIII-lea, marcheaz` prima ie[ire a unui artisttransilv`nean din canoanele tradi]ionale, pictorul Stockexecutnd fundalul peisagistic al acestor tablouri directntr-un cadru natural real. Tot n manier` vienez` suntrealizate [i portretele preotului Stephan Gottlieb Roth(1762-1847) (foto 10) [i al so]iei sale Anna Maria ElisabethRoth (1773-1835) (foto 11). Aceste dou` portrete au fostautentificate ca apar]innd crea]iei lui Stock de ElenaPopescu n anul 2000.

    Portretul neoficial, de tip burghez, sobru [i auster, cencearc` s` sugereze o atitudine moral` [i o via]`cump`tat`, este preferat de comunitatea sa[ilor transil-v`neni. Stock nu ezit` s` abordeze acest tip de reprezentare,devenind cel mai consecvent reprezentant al portretisticiiburgheze transilv`nene de la sfr[itul secolului al XVIII-lea. Cea mai bun` lucrare din seria portretelor burghezeexistente n Colec]ia Brukenthal este portretul preotuluiluteran Johann Gottlieb Fabritius (foto 12). Acesta prezint`afinit`]i stilistice cu portretistica austriac`, n special cuportretele [i autoportretele lui Christian Seybold (1690-1769). Se pot observa similitudini stilistice cu portretele [iautoportretele lui Johann Kupetzy (1667-1740), GottfriedAuerbach (1697-1753) [i Anton Graff (1736-1813). Altecteva portrete valoroase din aceast` categorie, realizate deStock, sunt: Portretul tmplarului Wolf, Portretul so]ieitmplarului Wolf, Portretul so]iei industria[ului Wolf,Portretul lui Georg Graef [i Portretul so]iei lui GeorgGraef. Portretistica este genul care l-a afirmat pe Stock cape unul dintre cei mai talenta]i [i prolifici arti[ti dinTransilvania sfr[itului de secol XVIII, un novator, darr`mnnd n acela[i timp ancorat n jaloanele esteticiivieneze. Tabloul intitulat C`]elu[ bolognez prezint` o tem`animalier` unic` n pictura transilv`nean` din secolele alXVIII-lea [i al XIX-lea.

    Evalund influen]a Barocului n ansamblul arteitransilv`nene, este dificil de stabilit grani]a dintre perioadabarocului matur transilv`nean, ce a nflorit cu deosebire nepoca absolutismului [i mai scurta secven]` stilistic` aacelui Spthe-Barok, a Rococoului, sau a acelui Zopfstillegate oarecum de epoca Iluminist`. De multe ori elementeale barocului trziu se mpletesc [i coexist` cu modeleleproprii noilor curente artistice.

    n colec]ia Brukenthal putem admira operele unui altimportant [i reputat pictor de origine vienez`, dinTransilvania, stabilit la Sibiu, FFrraannzz NNeeuuhhaauusseerr cceell TTnn``rr

    1100

    1111

    1122

    1133

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:52 Page 42

  • (1763-1836). Marcat de ecourile baroce venite din artaeuropean`, el a continuat, oarecum, cele dou` tipuri deportret pe care Stock le-a impus n pictura transilv`nean` lasfr[itul secolului al XVIII-lea, cel aristocratic [i celburghez.

    Personalitate remarcabil`, Neuhauser domin` cu arta salumea artistic` a Sibiului la nceputul secolului al XIX-lea.Pictor, gravor, profesor, restaurator, colec]ionar de art`,litograf (primul litograf din Transilvania), desenator demonumente funerare [i decoruri teatrale, Franz Neuhausereste autorul unei opere remarcabile [i prin informa]iile saledocumentare. El este cel mai talentat dintre cei patru fii aipictorului vienez Franz Adam Neuhauser (1737-1785)stabilit la Sibiu. La nceputul carierei sale el a fostinfluen]at de tat`l s`u (adept al manierei lui Raphael Mengs1728-1779), apoi remarc`m n portretistica sa preocupareade a dep`[i maniera tradi]ional` a barocului transilv`nean,provincial, mergnd pn` la portretul neoclasic. M`rturie nacest sens, sunt portretele reprezentndu-i pe Anton Filek(1750-1825) (foto 13), Karl Joseph Eder (1760-1810),Johann Georg Bayer (1780-1852). Portretul AnneiSchreiber este o lucrare de referin]` pentru prima etap` acrea]iei artistului, p`strnd ecouri ale rococoului [ielemente cobortoare din maniera empire n vestimenta]ie.Portretele lui Susannei Bayer, cel al Annei MariaHinzmann (foto 14) [i Georg Hinzmann (1763-1817), sencadreaz` stilistic n categoria portretelor n care se simtecourile Barocului transilv`nean tardiv, provincial, carecomport` o anume specificitate local`. n portretele luiAndreas Reissen von Reisenfeld, Simon Schreiber (1760-1836) [i Georg Bayer, este evident` maniera academistclasicizant` abordat` de artist [i subtilitatea marc`riiapartenen]ei sociale printr-un atribut sau detaliu revelator.Portretele so]ilor Schreiber [i al Susannei Bayer au fostautentificate ca apar]innd crea]iei lui Neuhauser de ElenaPopescu n anul 2002.

    Evolu]ia peisajului este semnificativ` pentru pictura dinTransilvania n secolul al XVIII-lea, dezvoltarea acestuigen fiind, al`turi de portret, un alt moment artistic legat deprezen]a Barocului n aceast` provincie. Dac` la Stock, lasfr[itul secolului al XVIII-lea, peisajul constituiafundalul-cadru al unora dintre portretele sale, n peisajulintrodus de Neuhauser la nceputul secolului al XIX-lea, eldevine fundalul unor scene de gen. Peisajul este consacratca gen artistic de sine st`t`tor n Transilvania, prin crea]iapeisagist` a lui Neuhauser cu accente romantice de

    1155

    1166

    1144

    1177

    1188

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:52 Page 43

  • 44

    inspira]ie Claude Lorraine sau Poussin, a c`ror oper` estecunoscut` de artist prin filier` austriac`, respectiv prinpeisagistica lui Anton Feinstenberg (1663-1708) [i princrea]ia lui Maximilian Joseph Schinnagel (1697-1762), lacare apar deja unele efecte de atmosfer` specifice peisajuluiromantic, apoi Johann Christian Brand (1723-1795), celcare l-a inspirat [i pe Stock n realizarea scenelor sale degen. Meritul principal al lui Franz Neuhauser junior esteacela de creator al unui nou tip de peisaj n picturatransilv`nean`, ce const` n ncercarea de a dep`[iconstrngerile canoanelor academiste prin abordarea unorviziuni plastice bazate pe observa]ia direct` a naturii.Aceast` abordare direct` [i realist` frapeaz` n panoramede tipul vedutei, cum este cea din lucrarea: Vedereageneral` a Sibiului la 1800 (foto 15), n compunerea c`reiafolose[te cu pricepere perspectiva panoramic`. n peisajelesale, artistul asimileaz` influen]e ale picturii flamande [iolandeze pe care avusese ocazia s` o studieze la Viena [i nPinacoteca Brukenthal (amintim operele lui Pieter Bruegelcel B`trn [i Denis van Alsloot). Tablourile sale: Intrareaunui preot sas n parohia lui iarna (foto 16), Intrarea unuipreot sas n parohia lui vara [i Curcubeul sunt peisaje cupersonaje numeroase, ce amintesc de scena de genolandez`, n care artistul folose[te cu abilitate perspectivavol doiseau, fiind evident` orientarea compozi]ional` [istilistic` spre arta european` n contextul general aldefinirii unui stil propriu. Neuhauser a lucrat peisaje pentrubaronul Samuel von Brukenthal, pentru baronul Wesse-lnyi Mikls, iar Joseph Benign von Mildenberg l ndeam-n` s` creeze un reportaj n imagini: C`l`torie pitoreasc`prin Transilvania, ciclu care nu s-a finalizat, dar pentru careel a creat numeroase desene, acuarele, gua[e [i litografii,cteva dintre acestea au ap`rut [i la Viena, majoritatea fiindacum n colec]ia de grafic` a muzeului Brukenthal.

    Peisajele [i portretele sale reprezint` o adev`rat` fresc`a ora[elor transilv`nene din secolul al XIX-lea,demonstrnd capacitatea artistului de a asimila sugestiilevizuale, iar virtuozitatea cu care abordeaz` diferite subiecteconfirm` valoarea unuia dintre cei mai buni pictoritransilv`neni din prima jum`tate a secolului al XIX-lea.

    Noile genera]ii de pictori vor continua n linii generaleatt tradi]ia portretistic` deschis` de Johann Martin Stock,ct [i cea a peisajului a c`rei direc]ie a fost dat` de FranzNeuhauser cel Tn`r. Pe lng` acesta, al]i arti[ti activi nultimele decenii ale secolului al XVIII-lea [i n primeledecenii ale secolului XIX, care continu` tradi]ia artistic`local` fiind receptivi n acela[i timp la noirea genurilor narta european`, n special a artei promovate de academiavienez`, sunt Anselm Wagner (1766-1806), Franz AntonBergmann (1750 - 1816) [i Joseph Neuhauser (1767-1815).Ei vor preg`ti calea transform`rii portretului baroc nportret neoclasic sau biedermaier.

    Crea]ia pictorului AAnnsseellmm WWaaggnneerr (1766-1806), formatla academia din Viena, activ n Banat dar [i n Transilvania,p`strnd rezonan]e rococo, asociabil` ntructva [iZopfstilului, prezint` similitudini [i cu crea]ia sibianuluiStock, iar spre sfr[itul carierei sale pictorul va abordastilul neoclasic. Sunt demne de re]inut: Portretul baronuluiKarl von Brukenthal (foto 17) lucrat n tehnica pastelului,[i Portret de b`rbat din colec]ia Muzeului Brukenthal, ncare maniera neoclasic` are [i cteva accente caracteristicestilului baroc.

    FFrraannzz AAnnttoonn BBeerrggmmaannnn (1740 - 1816) se afirm` capictor de forma]ie austriac`, activ n Transilvania la Sibiu [ila Cluj ntre 1762-1816. Stilistic, portretele sale le putemmp`r]i n portrete oficiale reprezentnd aristocra]i [ipersonalit`]i politice, cum sunt portretele reprezentndu-ipe primarul Media[ului Andreas Traugott Krauss (foto 18),Michael Hutter von Huttern (1740-1811), primarul ora[uluiSibiu [i so]ia sa Anna Maria Hutter von Huttern dincolec]ia Muzeului Brukenthal. Portretele care dezv`luiedominanta clasicismului academic provincial, realizateprintr-un desen rigid, portrete bust ce apar frecvent npictura lui Bergmann dup` 1800 sunt cele reprezentndu-ipe Ignatius Deitel [i pe so]ia sa Maria Theresia Deitel,Maiorul Joseph von Kkh [i Therese von Kkh din colec]iaMuzeului Brukenthal. Un alt pictor talentat al familieiNeuhauser este JJoosseepphh NNeeuuhhaauusseerr (1767-1815), care prinlucr`rile sale aduce o contribu]ie modest` ca num`r [ivaloare artistic` n cadrul picturii transilv`nene. Cele dou`scene de gen, cu acela[i titlu Societate la curtea lui Josif alII-lea (foto 19), din colec]ia Muzeului Brukenthal, prezint`n primul rnd un interes mai mult documentar. Opera luiFranz Anton Bergmann [i Josef Neuhauser se impune, nun primul rnd prin valoare artistic` sau originalitate, ci princaracterul ei semnificativ pentru ambian]a artistic` dinTransilvania n perioada n care ei au fost activi.

    Constat`m c` arti[tii transilv`neni activi la sfr[itulsecolului al XVIII-lea [i nceputul secolului al XIX-lea vorparcurge ntr-o perioad` foarte scurt` modele epocii,diferitele maniere ale Barocului tardiv, Rococoului,Clasicismului [i apoi ale Romantismului. De fiecare dat`ns`, aceste curente artistice se vor dezvolta n diversevariante provinciale, n care predomin` formulele eclecticepe care fiecare artist [i le va nsu[i [i adapta n func]ie depropriile op]iuni [i de gusturile comanditarilor.

    Elena POPESCU

    BBIIBBLLIIOOGGRRAAFFIIEE::

    AArrmmbbrruusstteerr, Adolf, Opera cultural` a lui Samuel vonBrukenthal, n: Revista de Istorie nr. 4 din 1978

    BBnnzziitt, E. Dictionnaire des peintres, sculpteurs,dessignateurs et graveurs, Librairie Grnd, vol.8 (1955)

    BBeerrttaallaann, Karin, Die Sammlung schsische Malerei, imHermannstdter Brukenthalmuseums, n: Sie prgtenunsere Kunst,, Cluj Napoca, 1985

    BBiieellzz, Julius,, Portrtkatalog der Siebenbrger Sachsen,Hamburg, 1936

    CCssaakkii, Michael, Baron Brukenthalisches Museum inHermannstadt, Fhrer durch die Gemldegalerie,Hermannstadt, Selbstverlag des Museums, 1909

    DDiiee Gemlde Galerie des freiherrlichen v.Brukenthalischen Museums in Hermannstadt,Hermannstadt 1844

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:52 Page 44

  • 45

    DDeerr lteste Galeriekatalog des Baron BrukenthalischenMuseum, f.a (Catalogul manuscris ntocmit pe la 1800,aflat la Biblioteca Muzeului Brukenthal)

    DDrrsscchhllaagg, Carl, Johann Martin Stock n: SebastianHann Verein fr heinsche Kunstbestrebungen. Bericht berdas Jahr 19091910,, Hermannstadt.

    FFrreeiihheerr Samuel von Brukenthalsches Museum inHermannstadt.Fhrer durch die Gemldegalerie,Hermannstadt 1884

    FFrreeiihheerrrr Samuel von Brukenthalsches Museum inHermannstadt. Fhrer durch die Gemlde Galerie (vierteAuflage) Hermannstadt (Selbstverlag des Museums) 1893

    MMuurree[[aann,, Valentin, Portreti[ti ai barocului austriac ncolec]ia Galeriei de art` Brukenthal, n: Complexul MuzealSibiu,, AAnnuuaarr,, nnrr.. 11,, SSiibbiiuu 11998877

    NNeeuummaannnn, Victor, Tenta]ia lui Homo Europeus genezaspiritului modern n Europa Central` [i de sud - estBucure[ti 1991

    PPooppeessccuu, Elena, Johann Martin Stock, reprezentant alBarocului transilv`nean, n: Anuarul Institutului deCercet`ri Socio-Umane Sibiu, nr. III, 1996

    PPooppeessccuu, Elena, Dou` portrete inedite realizate deJohann Martin Stock existente ntr-o colec]ie particular`,n: Museum Arad, Studii [i comunic`ri, nr. VI, 1997

    PPooppeessccuu, Elena, Cteva considera]ii privind Academiade art` din Viena [i arti[tii din Transilvania n secoleleXVIII-XIX, n Analele Banatului, Arta, seria noua, vol. IV,2000

    RRootthh,Victor, Geschichte der deutschen Plastic inSiebenbrgen, n Studien zur deutschen Kunstgeschichte75, Strassburg 1906

    SSaabb``uu, Nicolae, Dou` Portrete de Johann Martin Stock(1742-1800), n: Acta Musei Napocensis, XIV, Cluj-Napoca 1977

    SSaabb``uu, Nicolae, Arta cult` n Transilvania n secolul alXVIII-lea, impactul politic [i ideologic, n: AnuarulInstitutului de Istorie [i Arheologie din Cluj, nr. XXIX,Cluj-Napoca, 1989

    SSeeiipppp, L. Christian, Reisen von Preburg ber Mhrennach Siebenbrgen. Frankfurt und Leipzig, 1793.

    SSiiggeerruuss, Emil, Vom alten Hermannstadt, vol. II, Sibiu,1923

    TT``ttaarruu,, MMaarriiuuss,, Art et histoire, tapes de dvelop-pement dans la culture visuelle de la Transylvanie du XIX-me sicle n: Revue roumaine dhistoire de lart, TomeXVII, 1980.

    TThhiieemmee - BBeecckkeerr, Allgemeines Lexikon der BildendenKnstler, Leipzig, vol. XXXII (1938)

    VV``tt``[[iiaannuu,Virgil, Arta n Transilvania de la nceputulsecolului al XVII-lea pn` n primele decenii ale secoluluial XIX-lea, n: Istoria artelor plastice din Romnia,Bucure[ti 1970

    UUddrreessccuu,, Doina, Arta german` din Transilvania ncolec]ia Muzeului Brukenthal din Sibiu, Pictura [isculptura, Sibiu, 2003.

    LLiissttaa iilluussttrraa]]iiiilloorr::

    1. Gregorius din Bra[ov (1490? - 1553), Judele regalLucas Hirscher (1535)

    2. Jeremias Stranovius (? - 1702), Mathias Semringer(1668)

    3. Anonim sec. XVIII, Agnetha Csekelius vonRosenfeld (Femeia cu floarea de iasomie) (1725)

    4. Anonim sec. XVIII, Agnetha Dobosi (1740 ?)5. Nicolaus Mller sec. XVIII, Doamna cu porumbelul

    (1750-1760 ?)6. Anonim sec. XVIII, Guvernatorul Samuel von

    Brukenthal (1770 ?)7. Anonim sec. XVIII, Sophia Katharina von

    Brukenthal (1770 ?)8. Anonim sec. XVIII, Sophia von Brukenthal (1753?)9. Johann Martin Stock (1742 - 1800), Anna Maria

    Hutter von Huttern (1782)10. Johann Martin Stock (1742 - 1800), Stephan

    Gottlieb Roth (1792 ?)11. Johann Martin Stock (1742 - 1800), Anna Maria

    Elisabeth Roth (1792 ?)12. Johann Martin Stock (1742 - 1800), Johann

    Gottlieb Fabritius (1796)13. Franz Neuhauser cel Tn`r (1736 - 1863), Anton

    Filek14. Franz Neuhauser cel Tn`r (1736 - 1863), Anna

    Maria Hinzmann (1816)15. Franz Neuhauser cel Tn`r (1736 - 1863), Vedere

    panoramic` a ora[ului Sibiu la 180816. Franz Neuhauser cel Tn`r (1763 - 1836), Intrarea

    unui preot sas n parohia sa iarna17. Anselm Wagner, (1766 - 1806) Karl von

    Brukenthal18. Franz Anton Bergmann (1740 - 1816), Andreas

    Traugott

    pag 1-96.qxd 14.06.2005 11:52 Page 45


Recommended