of 120
SCURT ISTORIE A MUZEULUI BRUKENTHAL
1
www.brukenthalmuseum.ro
2
www.brukenthalmuseum.ro
MINISTERUL CULTURII I CULTELOR MUZEUL NAIONAL BRUKENTHAL
BIBLIOTHECA BRUKENTHAL XXIX
GUDRUN-LIANE ITTU
SCURT ISTORIE A MUZEULUI BRUKENTHAL
Ediia a II-a revzut i augmentat a lucrrii Muzeul Brukenthal de la constituirea
coleciilor pn n zilele noastre, Convergene transilvane, vol. 9, Forumul Democrat al
Germanilor din Romnia, Sibiu 2000.
Editor: prof. dr. univ. Sabin Adrian LUCA
Sibiu - 2008
3
www.brukenthalmuseum.ro
DIRECTOR GENERAL
prof. univ. dr. Sabin Adrian LUCA
Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei
ITTU, GUDRUN-LIANE Scurt istorie a Muzeului Brukenthal / Gudrun-Liane Ittu. - Alba-Iulia : Altip, 2008 Bibliogr. ISBN 978-973-117-187-6 069(498 Sibiu) Brukenthal
Editura ALTIP Alba Iulia
ISBN 978-973-117-187-6
Foto:
Ioan H. Popescu
Al. Olnescu
Tehnoredactare:
Chris Balthes
4
www.brukenthalmuseum.ro
CUVNT NAINTE
Ediia a II-a revzut a lucrrii Muzeul Brukenthal de la constituirea coleciilor
pn n zilele noastre, aprut n prestigioasa serie Convergene transilvane, volumul 9, editat de Forumul Democrat al Germanilor din Romnia, la Sibiu n anul 2000 reprezint o istorie succint, dar foarte documentat a Muzeului Naional Brukenthal, de la nceputurile sale i pn n ziua de azi. Lucrarea este bazat pe studierea documentelor de arhiv i ncearc s demonteze bogatul folclor legat de aceast important instituie sibian. Multe dintre documentele prezentate n anexe sunt inedite, aceasta fiind singura lucrare care ofer o viziune integratoare asupra tuturor etapelor de dezvoltare a acestei instituii.
Se insist asupra schimbrii n timp a paradigmei de la un muzeu de factur european la muzeul naiunii , iar apoi la unul ce trebuia s tearg, mai mult sau mai puin, caracterul ssesc al acestuia (n vremea comunist). Prima modificare important n istoria Muzeului s-a produs atunci cnd acesta a trecut de la stadiul de colecie privat a baronului Samuel von Brukenthal, constituit dup model central-european, la cel de muzeu public, aflat n administrarea Bisericii evanghelice C.A. (luteran) din Sibiu, fiind, la acea dat (1817), singurul muzeu public din sud-estul Europei. Pentru comunitatea protestant titulatura de Muzeu al Naiunii Sseti a mbrcat, n decursul timpului, forme din ce n ce mai concrete, reflectate n politica de dezvoltare a muzeului, o politic centrat pe prezentarea artei i civilizaiei proprietarilor instituiei. n perioada interbelic, Muzeul Brukenthal a rmas n proprietatea bisericii, dar cercurile conductoare ale intelectualitii doreau, ca n absena unei instituii de nvmnt superior n limba german, s devin un puternic centru de cercetare fa de care s se simt responsabili toi saii din statul romn ntregit. Dac n timpul Imperiul Habsburgic i a acelui austro-ungar statul nu s-a implicat n bunul mers al instituiei, Romnia a fost interesat de soarta acesteia, oferind uneori mici subvenii. Conducerea muzeului, confruntndu-se dup primul rzboi mondial i n timpul marii crize economice mondiale cu dificulti financiare acute, a primit cu plcere subveniile oferite, care erau folosite preponderent pentru achiziii de publicaii romneti.
Dup cel de-al doilea rzboi mondial s-a produs o cezur n viaa muzeului. Din 1948, statul comunist romn a devenit proprietarul instituiei, fcnd tot posibilul pentru schimbarea specificului preponderent ssesc al acestuia. Spre deosebire de vechii administratori care au aprat cu strnicie litera i spiritul testamentului baronului von Brukenthal a desconsiderat principiile respectate de antemergtori. Astfel, Muzeul Brukenthal a fost sistematic deposedat, n timp i pe diverse ci, de obiecte valoroase din toate coleciile, cifra rapturilor ridicndu-se la mii de numere de inventar. De notorietate sunt cele 19 tablouri din colecia de pictur european, de o valoare inestimabil, transferate imediat dup naionalizare la Muzeul Naional de Art din Bucureti. Descompletarea coleciilor Muzeului Brukenthal nu poate fi scuzat sau contrabalansat de transferurile ulterioare de pictur interbelic romneasc sau de nglobarea parial altor instituii de profil.
n 1950, printr-un act abuziv, a fost desfiinat Muzeul ASTRA (inaugurat la 19 august 1905), iar coleciile istorice, etnografice i de art plastic ale acestuia au fost transferate la Muzeul Brukenthal.
n 1957, Muzeul Brukenthal a fost mbogit prin includerea, de ast dat, a fostului Muzeu de tiine Naturale, iar crearea, n 1963 (deschiderea festiv avnd loc n 17 octombrie
5
www.brukenthalmuseum.ro
1967), a Muzeului Tehnicii Populare din pdurea Dumbrava, ca parte integrant a seciei de etnografie a muzeului, a condus la constituirea unui amplu complex muzeal. Mai trziu, n anii epocii Ceauescu, numele creatorului muzeului nu a mai aprut dect n legtur cu Galeria de Art, cu statut de secie n cadrul Complexului Muzeal sibian.
Schimbarea regimului politic din decembrie 1989 a adus i Muzeului Brukenthal sperana n renvierea tradiiei locului, n valorificarea superioar a patrimoniului, n rennodarea relaiilor tradiionale cu instituii similare din Europa central i de vest, n rentregirea coleciilor i n dezvoltarea organic, n viitor, a instituiei. n noile condiii, din Complexul Muzeal s-a desprins Secia de Etnografie din cadrul Palatului Brukenthal i Muzeul Tehnicii Populare din Dumbrava, desprinderi care au condus la crearea de noi muzee, dar au vduvit din nou Brukenthal-ul de valoroase colecii vechi, create n secolul al XIX-lea i n deceniile de pn la naionalizare.
n primii ani de dup 1989, Muzeul Brukenthal a avut de nfruntat dificulti inerente unei tranziii economice prelungite, astfel c multe dintre ateptrile iniiale s-au realizat destul de lent. Obiectivul cel mai important a fost recuperarea obiectelor transferate abuziv la alte muzee, n special a celor 19 tablouri de art european, dar i a altor 4 recuperate dup furtul din 1968. n 2004, ministrul culturii i cultelor, Rzvan Theodorescu, a hotrt, printr-un ordin, restituirea tablourilor, condiionnd ns revenirea lor de instalarea, n Muzeul Naional Brukenthal, a unui sistem ultraperformant de supraveghere. La captul unui lung ir de demersuri, cele 19 capodopere (plus cele 4 amintite mai sus) au revenit, n noiembrie 2006 (noua expoziie s-a vernisat la 1 decembrie 2006), la locul lor de batin, n timpul mandatului ministrului Adrian Iorgulescu.
n momentul n care legislaia romneasc le-a dat cultelor religioase posibilitatea s solicite retrocedarea unor bunuri care le-au aparinut (Ordonana de urgen a Guvernului nr. 94/2000 i Legea nr. 501/2002), Biserica Evanghelic C.A. a solicitat retrocedarea palatului Brukenthal i a coleciilor care i-au aparinut pn n 1948, iar Comisia special de retrocedare a considerat cererea ntemeiat, rezolvnd-o favorabil prin Decizia nr. 614 din 21 noiembrie 2005. n martie 2006, Ministerul Culturii i Cultelor i Biserica Evanghelic C.A. au czut de acord s administreze Muzeul Naional Brukenthal n comun, punnd astfel bazele unui proiect inedit n Romnia, dar i n lume. n primvara aceluiai an, o nou echip managerial a preluat conducerea instituiei. n intervalul de timp scurs de atunci, muzeul a cunoscut transformri majore n ceea ce privete valorificarea patrimoniului i a spaiilor de expunere. n 2007, cnd Sibiul a fost Capital cultural european mpreun cu Luxemburg, contribuia Muzeului Naional Brukenthal la reuita programului a fost una considerabil, instituia muzeal numrndu-se printre principalele puncte de atracie ale oraului.
Ca o concluzie la cele artate mai sus, putem afirma c Muzeul Naional Brukenthal, n ciuda vicisitudinilor istoriei, a rmas, pe parcursul unei existene aproape bicentenare, datorit profesionalismului celor care au trudit pentru el, un lca de cultur n care frumuseea i valoarea s-au aflat la ele acas.
DIRECTOR GENERAL,
Prof.univ.dr. Sabin Adrian LUCA
6
www.brukenthalmuseum.ro
INTRODUCERE ETAPE IMPORTANTE DIN
ISTORIA MUZEULUI BRUKENTHAL
Instituiile, asemenea organismelor vii, au o via a lor, cunoscnd, funcie de
condiiile istorice n care funcioneaz, perioade de progres sau de stagnare, de dezvoltare
unilateral sau multilateral. Afirmaia este valabil i pentru Muzeul Brukenthal, o instituie
care, pe parcursul existenei sale biseculare, a cunoscut cteva schimbri majore de statut.
Prima modificare important s-a produs atunci cnd instituia a trecut de la stadiul de colecie
privat a baronului Samuel von Brukenthal, constituit dup modele central-europene, la cel
de muzeu public, aflat n administrarea Bisericii evanghelice C. A. (luteran) din Sibiu, fiind,
la acea dat, singurul muzeu din sud-estul Europei. Pentru comunitatea protestant titulatura
de Muzeu al Naiunii Sseti, o noiune, de altfel, lansat la inaugurarea oficial a instituiei,
n 1817, a mbrcat, n decursul timpului, forme din ce n ce mai concrete, reflectate n
politica de dezvoltare a muzeului, o politic centrat pe prezentarea artei i civilizaiei
proprietarilor instituiei. n perioada interbelic, Muzeul Brukenthal a rmas n proprietatea
bisericii, dar cercurile conductoare ale intelectualitii doreau, ca n absena unei instituii de
nvmnt superior n limba german, s devin un puternic centru de cercetare fa de care
s se simt responsabili toi saii din statul romn ntregit. Dac n timpul Imperiul
Habsburgic i a acelui austro-ungar statul nu s-a implicat n bunul mers al instituiei, statul
romn a fost interesat de soarta acesteia, oferind uneori mici subvenii. Conducerea muzeului,
confruntndu-se dup primul rzboi mondial i n timpul marii crize economice mondiale cu
dificulti financiare acute, a primit cu plcere subveniile oferite, care erau folosite
preponderent pentru achiziii de publicaii romneti.
Dup cel de-al doilea rzboi mondial s-a produs o cezur n viaa muzeului. Din 1948,
statul comunist romn a devenit proprietarul instituiei, fcnd tot posibilul n vederea
schimbrii specificului preponderent ssesc al acestuia. Spre deosebire de vechii
administratori care au aprat cu strnicie litera i spiritul testamentului baronului von
Brukenthal, constnd n pstrarea coleciilor n integralitatea acestora, proprietarul de dup
1948, dnd dovad de un profund cinism, a desconsiderat principiile respectate de
antemergtori. Astfel, Muzeul Brukenthal a fost sistematic deposedat, n timp i pe diverse
7
www.brukenthalmuseum.ro
ci, de obiecte valoroase din toate coleciile, cifra rapturilor ridicndu-se la mii de numere de
inventar. De notorietate sunt cele 19 tablouri din colecia de pictur european, de o valoare
inestimabil, transferate imediat dup naionalizare la Muzeul Naional de Art din
Bucureti1. Descompletarea coleciilor Muzeului Brukenthal nu poate fi scuzat sau
contrabalansat de transferurile ulterioare de pictur interbelic romneasc sau de nglobarea
parial altor instituii de profil.
n 1950, printr-un act abuziv, a fost desfiinat Muzeul ASTRA (inaugurat la 19 august
1905), iar coleciile istorice, etnografice i de art plastic ale acestuia au fost transferate la
Muzeul Brukenthal.
n 1957, Muzeul Brukenthal a fost mbogit prin includerea, de ast dat, a fostul
Muzeu de tiine Naturale, iar crearea, n 1963 (deschiderea festiv avnd loc n 17 octombrie
1967), a Muzeului Tehnicii Populare din pdurea Dumbrava, ca parte integrant a seciei de
etnografie a muzeului, a condus la constituirea unui amplu complex muzeal. Mai trziu, n
anii epocii Ceauescu, numele creatorului muzeului nu a mai aprut dect n legtur cu
Galeria de Art, cu statut de secie n cadrul Complexului Muzeal sibian.
Schimbarea regimului politic din decembrie 1989 a adus i Muzeului Brukenthal
sperana n renvierea tradiiei locului, n valorificarea superioar a patrimoniului, n
rennodarea relaiilor tradiionale cu instituii similare din Europa central i de vest, n
rentregirea coleciilor i n dezvoltarea organic, n viitor, a instituiei. n noile condiii, din
Complexul Muzeal s-a desprins Secia de Etnografie din cadrul Palatului Brukenthal i
Muzeul Tehnicii Populare din Dumbrava, desprinderi care au condus la crearea de noi muzee,
1 Antonello da Messina, Rstignirea, inv. 732; Jan van Eyck, Omul cu tichia albastr (Brbat cu inel),
inv. 354; Lorenzo Lotto, Sfntul Ieronim penitent, inv. 697; Hans Memling, Portret de brbat citind, inv. 728;
Hans Memling, Portret de femeie rugndu-se, inv. 729; Pieter Bruegel I, Uciderea pruncilor, inv. 148; Pieter
Bruegel II., Peisaj de iarn cu capcan de psri, inv. 149; Rosalba Carriera, Autoportret, inv. 186; anonim
german din secolul al XVI-lea, Batjocorirea lui Christos (Biciuirea lui Christos), inv. 222; Jacob Jordaens,
Vara, inv. 598; Jacob Jordaens, Sfnta familie, inv. 599; Philip de Koninck, Peisaj de es olandez, inv. 652;
Alessandro Magnasco, Cei trei eremii, inv. 708; Alessandro Magnasco, Poman la mnstire, inv. 709;
Hyacinthe Rigaud (?), Portret de brbat (cunoscut ca Le Notre, grdinarul lui Luovic al XIV-lea), inv. 953;
David Teniers al II-lea, Crcium rneasc, inv. 1165; David Teniers al II-lea., Consultaia, inv. 1166; Philip
Wouwermann, Micul pod de lemn, inv. 1269; Philip Wouwermann, peisaj cu cai de povar, inv. 1270 (numerele
de inventar corespund catalogului lui Michael Csaki, Fhrer durch die Gemldegalerie, Sibiu 1909 i Dana
Roxana Hrib, Muzeul Naional Brukenthal, Ghidul Galeriei de Art European, Bucureti 2007).
8
www.brukenthalmuseum.ro
dar au vduvit din nou Brukenthal-ul de valoroase colecii vechi, create n secolul al XIX-lea
i n deceniile de pn la naionalizare a celui de-al XX-lea.
n primii ani de dup 1989, Muzeul Brukenthal a avut de nfruntat dificulti inerente
unei tranziii economice prelungite, astfel c multe dintre ateptrile iniiale s-au realizat
destul de lent. Obiectivul cel mai important a fost recuperarea obiectelor transferate abuziv la
alte muzee, n special a celor 19 tablouri de art european. n 2004, ministrul culturii i
cultelor, Rzvan Theodorescu, a hotrt, printr-un ordin, restituirea tablourilor, condiionnd
ns revenirea lor de instalarea, n Muzeul Brukenthal, a unui sistem ultraperformant de
supraveghere. La captul unui lung ir de demersuri, cele 19 capodopere au revenit n
noiembrie 2006, la locul lor de batin, n timpul mandatului ministrului Adrian Iorgulescu.
n momentul n care legislaia romneasc le-a dat cultelor religioase posibilitatea s
solicite retrocedarea unor bunuri care le-au aparinut (Ordonana de urgen a Guvernului nr.
94/2000 i Legea nr. 501/2002), Biserica Evanghelic C. A. a solicitat retrocedarea palatului
Brukenthal i a coleciilor care i-au aparinut pn n 1948, iar Comisia special de
retrocedare a considerat cererea ntemeiat, rezolvnd-o favorabil prin Decizia nr. 614 din 21
noiembrie 2005. n martie 2006, Ministerul culturii i cultelor i Biserica Evanghelic C. A.
au czut de acord s administreze Muzeul Brukenthal n comun, punnd astfel bazele unui
proiect inedit n Romnia. n primvara aceluiai an, o nou echip managerial a preluat
conducerea instituiei. n intervalul de timp scurs de atunci, muzeul a cunoscut transformri
majore n ceea ce privete valorificarea patrimoniului i a spaiilor de expunere. n 2007, cnd
Sibiul a fost Capital cultural european mpreun cu Luxemburg, contribuia Muzeului
Brukenthal la reuita programului a fost una considerabil, instituia muzeal numrndu-se
printre principalele puncte de atracie ale oraului.
Ca o concluzie la cele artate mai sus, putem afirma c Muzeul Brukenthal, n ciuda
vicisitudinilor istoriei, a rmas, pe parcursul unei existene aproape bicentenare, datorit
profesionalismului celor care au trudit pentru el, un lca de cultur n care frumuseea i
valoarea s-au aflat la ele acas.
9
www.brukenthalmuseum.ro
CAPITOLUL I BARONUL SAMUEL VON BRUKENTHAL,
UN ILUMINIST TRANSILVNEAN
Muzeului care-i poart numele, i stau la baz bogatele colecii ale baronului Samuel
von Brukenthal (17211803)2, mbogite i diversificate n timp. Creatorul muzeului s-a
nscut ntr-o familie de sai transilvneni originari din Nocrich, o comun din apropierea
Sibiului, unde tatl su, Michael Breckner, a avut funcia de jude regal. Judele, un fidel al
casei imperiale, a fost nnobilat de Carol al VI-lea cu predicatul von Brukenthal, intrnd astfel
n rndurile nobilimii funcionreti, un segment social cultivat n Imperiul Habsburgic.
Tnrul Samuel a urmat, dup absolvirea gimnaziului evanghelic din Sibiu i a colegiului
unitarian din Trgu-Mure, cursurile de drept ale universitilor din Halle i Jena (17431745)
i i-a mbogit cunotinele audiind i prelegeri de tiine politice, istorie, filosofie i
teologie, cunotine de mare nsemntate pentru viitoarea sa carier politic. Cultura sa
temeinic, dobndit n cele dou centre universitare germane de prestigiu, a fost impregnat
de ideile Iluminismului francez i de cele ale Aufklrung-ului german3. Tot n anii studeniei,
2 Recomandm spre completarea datelor biografice despre Samuel von Brukenthal monografia lui
Georg Adolf Schuller, Samuel von Brukenthal, vol. I i II, Mnchen 1969; Carl Gllner, Samuel von Brukenthal.
Sein Leben und Werk in Wort und Bild, Bucureti, 1977, oper tradus i adaptat de Gudrun-Liane Ittu (Samuel
von Brukenthal. Viaa i opera), editat de F.D.G.R n 1999; Helmut Klima, Guvernatorii Transilvaniei 1774
1867, ClujSibiu, 1943; Adolf Armbruster, Opera cultural a lui Samuel von Brukenthal, n: Revista de istorie,
nr. 4/1978; Aurelia Cozma, Monica Vlaicu, Samuel von Brukenthal. Homo europaeus 17211803,
Sibiu/Hermannstadt 2006; Wilhelm Bruckner, Stammliste der Familie Brekner v. Brukenthal (mit einer
Stammtafel), n: Ostland, nr. 23/24, sept. 1921, Hermannstadt, 1921, p. 692704. 3 Nu trebuie uitat faptul c Brukenthal a fost contemporan cu Immanuel Kant (1724-1804), reprezentant
de seam al filosofiei clasice germane. Filosoful din Knigsberg a dat Aufklrung-ului urmtoarea definiie:
"Luminismul este ieirea omului din starea de minorat de care el nsui s-a fcut vinovat. Minoratul nseamn
neputina de a se servi de propriul su intelect fr a fi condus de altcineva. Acest minorat provine din vina
noastr, dac motivul su nu este o deficien a intelectului, ci lipsa de curaj n a face uz de el fr conducerea
altuia. . S ai curaj n folosirea propriului intelect! este deci deviza Luminismului, cci
Luminismul nu necesit altceva dect libertatea, i anume cea mai puin duntoare din tot ce poate fi numit
libertate: folosirea n mod public n toate privinele a raiunii."; Immanuel Kant, Werkausgabe, XI, Suhrkamp,
1978, cf. Victor Neumann, Tentaia lui homo europaeus, Bucureti, 1991, p. 139.
10
www.brukenthalmuseum.ro
Brukenthal s-a alturat micrii masonice, micare care i nsuise idealurile luministe, a
stabilit contacte cu cercurile naltei societi i a nvat rafinatele maniere ale Europei
apusene. Pasiunea de colecionar a lui Brukenthal pare a fi luat natere tot n perioada de
formare, nscriindu-se de asemenea modelului iluminist. Aceast mare pasiune a lui s-a
amplificat n decursul vremii i nu l-a mai prsit pn la finele vieii.
Dup terminarea studiilor, Brukenthal a petrecut un timp n capitala Imperiului, la
Viena, intrnd i acolo n contact cu persoane influente din anturajul curii imperiale. S-a
ntors apoi la Sibiu, unde, timp de civa ani, a ocupat doar funcii modeste n cadrul
guberniului. Cstoria, n 1745, cu Sophia Katharina von Klockner (17251782), fiica
primarului Sibiului, a atras dup sine dobndirea aa zisului indigenat, de fapt a ceteniei
oraului (oraele sseti erau nchise n acea vreme, att pentru ne-germani ct i pentru cei
din aezrile rurale; cstoria cu o/un indigen i/sau dobndirea unei case erau condiii sine
qua non pentru obinerea rvnitului statut) i totodat ascensiunea n rndurile celor mai
prestigioase familii ale urbei.
Momentul de turnur n cariera sa l-a constituit audiena, din 1753, la mprteasa
Maria Thereza, dat dup care a urmat o ascensiune profesional relativ rapid, la nceput n
cadrul guberniului transilvnean, iar apoi la Viena. n 1765 a fost numit n funcia de
preedinte al Cancelariei aulice i de consilier secret (echivalentul unei funcii ministeriale n
zilele noastre), demnitate pe care a deinut-o pn n 1774, cnd, ntr-o perioada de vacan a
funciei de guvernator, a asigurat interimatul n calitate de preedinte al guberniului
Transilvaniei. Starea de provizorat a durat pn la propria sa numire n demnitatea de
guvernator, ce a avut loc prin decret imperial (rescript), semnat la data de 30 iulie 1777.
Brukenthal a ocupat aceast funcie timp de un deceniu, pn n primvara anului 1787, cnd
a ieit la pensie. A fost un nalt funcionar dotat cu o inteligen sclipitoare, harnic, abil, cu
merite profesionale incontestabile, apreciat pentru competen, att de colaboratori, ct i de
suveran, un om care a fost nevoit s compenseze prin munc ceea ce alii dobndiser prin
natere. Brukenthal a debutat n cariera profesional cu un dublu handicap, primul fiind acela
c era singurul sas protestant, aspirant la funcii nalte (la o curte catolic i ntr-un imperiu n
care era favorizat catolicismul), iar cel de-al doilea, proveniena sa modest, din rndurile
micii nobilimi (ntr-un anturaj format preponderent din reprezentani ai marii nobilimi). Cele
dou realiti, de loc neglijabile n vremea aceea, l-au plasat ntr-o poziie de inferioritate fa
de colegii si de la guberniu i de la cancelaria aulic. Pentru surmontarea handicapurilor,
mprteasa l-a ridicat, n 1762, n nobilitate, la rangul de baron i i-a acordat, n 1765, crucea
11
www.brukenthalmuseum.ro
mic a Ordinului Sfntului tefan4. Mai trziu, n 1774, atunci cnd cariera sa se apropia de
punctul culminant, i-a fost conferit aceeai distincie, n rang de comandor.
Dup moartea mprtesei (1780), ntre Brukenthal i tnrul mprat Iosif al II-lea s-
au ivit dificulti de comunicare, urmare a contradiciilor dintre concepiile politice ale celor
doi. n ceea ce privete modul de nfptuire a programului de reforme, guvernatorul nu prea
era de acord cu radicalismul mpratului. Acesta din urm le dorea realizate ct mai repede, n
timp ce guvernatorul era adeptul cii pailor mruni, cu respectarea tradiiilor locului.
Nenelegerile, devenite insurmontabile, au condus, n 1787, la pensionarea oarecum forat a
guvernatorului. Dar, pentru tergerea acestei impresii, odat cu decretul trecerii la pensie,
mpratul i-a acordat drept premiu de consolare cel mai nalt grad al Ordinului Sfntului
tefan, respectiv Marea Cruce cu colan. Rmas vduv, din 1782, i lipsit de descendeni
direci, baronul i-a petrecut ultimii ani de via departe de scena politic, dar urmrind cu
atenie tot ce se petrecea n zona aceea. Mai tinerii politicieni i-au cerut adesea sfatul, iar dup
cum observaser unii contemporani, anumite decizii ale lui Michael von Brukenthal, ajuns
comite al sailor, preau a purta amprenta gndirii unchiului. Vrstnicul guvernator redusese
contactele sociale pe ct posibil, trind ori n linitea palatului din Sibiu, nconjurat de crile
sale dragi i de valoroasele opere de art, ori delectndu-se cu frumuseile naturii, ajustate de
artiti peisagiti n parcurile din Avrig sau Poarta Cisndiei din Sibiu. A trecut n eternitate la
Sibiu, n ziua de 9 aprilie 1803, la mai puin de o jumtate de an dup ce redactase un
testament al crui coninut este relevant att pentru prudena ct i pentru generozitatea ce-l
caracteriza. Temtor c cele adunate cu mari eforturi financiare i cu investiii sentimentale pe
msur ar putea fi odat mprtiate n cele patru vnturi de ctre un urma necugetat, baronul
von Brukenthal a asigurat integritatea coleciilor i a unei pri nsemnate a averii prin crearea
unei fundaii despre care va fi vorba n capitolul dedicat testamentului. n virtutea literei i
spiritului testamentului exista un singur urma, zis motenitorul universal, care nu se puteau
bucura dect de uzufructul viager al averii, pe care era nevoit s o transmit, n integralitatea
ei, urmaului su direct. Vorbind despre generozitate, trebuie s avem n vedere faptul c
testamentul a reprezentat totodat actul de natere al primului muzeu public din sud-estul
Europei, deoarece conine dispoziii clare cu privire la accesul publicului larg la bibliotec i
la celelalte colecii.
4 Ordinul Sf. tefan este primul ordin maghiar i a fost instituit de mprteasa Maria Thereza la 5 mai
1764, limitat fiind la 100 de cavaleri purttori ai crucii mici, comandori i purttori ai marii cruci. Privilegiul
ridicrii la rangul de baron, care nsoea acordarea Ordinului, a fost desfiinat n 1884.
12
www.brukenthalmuseum.ro
Nu este aici locul de a ne opri asupra realizrilor sau nerealizrilor nregistrate de
baronul von Brukenthal n diversele funcii pe care le-a deinut, aspecte, de altfel, bine
analizate n lucrrile citate anterior. n calitate de persoan public, baronul transilvnean a
avut satisfacii i insatisfacii, i-a fcut prieteni i dumani, a cunoscut momente de bucurie i
de mhnire. Opera sa cultural, n schimb, a fost aceea care i-a adus delectare i alinare, att
n momentele plcute, ct i n cele de cumpn, putnd fi considerat, fr rezerve, un
succes. Chiar dac roadele ei n-au putut fi culese imediat, efectele acesteia pot fi comparate
cu propagarea undelor n urma aruncrii unei pietre ntr-o ap stttoare. Dac, la nceput,
doar un cerc restrns de iniiai a beneficiat de tezaurul cultural pus la dispoziie cu
generozitate, mai trziu, cercurile au devenit din ce n ce mai largi i mai ample. Efectele
luminrii avnd drept corelativ fericirea, ambele dorite de Brukenthal pentru conaionalii
si, nu puteau fi dintru nceput spectaculoase, deoarece modelul strin pe care a ncercat s-l
impun nu s-a calchiat pe un mediu nc puternic ancorat n tradiie. Posteritatea lui
Brukenthal nu a refuzat, aa cum deseori se afirm, ansa dialogului cu lumea oferit de cel
mai renumit cetean sibian, acesta a fost doar amnat cu cteva decenii5.
5 Iulia Mesea, Modelul Brukenthal intenie i devenire, n: Euphorion, nr. 2 (85, 86, 87) 1998, Sibiu, p.
26-27.
13
www.brukenthalmuseum.ro
CAPITOLUL II COLECIILE BARONULUI VON BRUKENTHAL
Coleciile baronului von Brukenthal, constnd iniial din pinacotec i cabinet de
stampe, bibliotec i colecie numismatic, au luat natere, n principal, n intervalul 1759
1774, perioad petrecut de acesta n afar de scurte ederi n ar cu precdere la Viena6.
Cea mai cunoscut i valoroas colecie, care poart numele fondatorului su, cea care a adus
muzeului faim internaional, este pinacoteca.
n capitala Habsburgilor existau, pe lng galeriile de art imperiale, numeroase
cabinete particulare, printre care i cel al baronului von Brukenthal, menionat n 1773, n
calendarul lui Kurzbck7. Autorul plaseaz cabinetul demnitarului ardelean, gzduit la
reedina acestuia, cancelaria Transilvaniei, pe locul al doilea n ordinea coleciilor particulare
din Viena, dup cel al baronului von Hagen.
n intervalul de timp petrecut de Brukenthal la Viena, oferta de opere de art era destul
de bogat, colecionarului oferindu-i-se numeroase ocazii pentru achiziii. Tablourile puteau fi
procurate cu ocazia organizrii unor licitaii, loterii, cu prilejul reorganizri unor colecii etc.
Asemenea tuturor colecionarilor din epoc i baronul i-a dorit ct mai multe opere a unor
artiti de prim rang. Din pcate, aceast dorin a lui nu a putut fi realizat ntocmai, pe de-o
parte datorit faptului c la momentul acela marii maetri, mai ales cei ai Renaterii italiene i
germane erau greu de gsit, iar pe de alt parte, datorit faptului c negustorii de tablouri
vindeau prea muli pretini mari maetri, care, pe parcurs, s-au dovedit a fi falsuri, cpii,
lucrri de atelier sau pur i simplu atribuiri greite. n ciuda acestor erori, pe care nici
Brukenthal nu le-a putut evita (aceasta i datorit faptului c nu era specialist n pictur),
galeria lui se poate luda cu numeroase lucrri de valoare excepional de la Renatere la
epoca Rococo-ului, lucrri aparinnd colilor de pictur flamando-olandez, italian,
6 Georg Adolf Schuller, Samuel von Brukenthal, vol II, Mnchen, 1969, p. 291. 7 Almanach de Vienne en faveur des etrangers ou Abreg Historique, Vienne, Joseph Kurzbck, 1773,
p. 180-181. Cabinets particuliers de tableaux: Le cabinet de SEM le Baron de Hagen [...], celui de SEM le
Baron de Bruckenthall de la Chancellerie de Transilvanie, celui de M. de Reitzer [...], celui de M. Grosser [...],
On a nomm ces quatre Cabinets parcequ'on les a cru les plus dignes de remarque, il en est encore plusieurs
autres moins considerables.
14
www.brukenthalmuseum.ro
german i austriac. n Pinacoteca Brukenthal se gsete i un numr redus de tablouri din
coala francez i spaniol, lucrri interesante, care ns nu se numra printre capodoperele
coleciei. Menionm doar cteva dintre numele de referin ale Galeriei, nume care i-au adus
faim european i nu numai: Jan van Eyck, Hans Memling, Anton van Dyck, Jakob
Jordaens, Frans Snyders, Jan Fyt, Antonello da Messina, Tizian, Alessandro Magnasco, Hans
Schwab von Wertinger, Lucas Cranach, Hans von Aachen, Paul Troger, Martin Meytens, Jan
Kupetzky . a. n 1948, imediat dup naionalizare, Galeria Brukenthal a fost deposedat de
19 dintre tablourile sale cele mai valoroase n favoarea Muzeului de Art al R. P. R. din
Bucureti, situaie rmas neschimbat pn n 2006, cnd au revenit la vechiul lor sediu.
Numrul mare de tablouri aparinnd unor artiti din coala austriac i german,
contemporani ai colecionarului, poate fi un indiciu c, cel puin pe unii dintre ei, i-a cunoscut
personal i a achiziionat lucrrile direct din atelierele lor. Conform tradiiei orale, pictorul
Johann Martin Stock (17421800)8 ar fi fost unul dintre emisarii lui Brukenthal,
achiziionnd opere de art pentru baron. Johann Martin Stock s-a nscut la Sibiu ca fiu
pictorului de altare Martin Stock (16931752). Tnrul Johann Martin Stock studiase pictura
la Academia de Art din Viena, fiind unul dintre studenii pictorului de curte, Martin
Meytens. Emil Sigerus, autorul unui cuprinztor studiu privind istoricul Galeriei Brukenthal9,
chiar dac admite eventuala implicare a lui Stock n depistarea unor tablouri, i exprim
convingerea c pictorul din Sibiu n-a trecut niciodat dincolo de fruntariile Austriei, astfel c
cele relatate de custodele muzeului, Heinrich Mller istoricului de art vienez, Theodor von
Frimmel (1853-1928), drept informaii provenite de la familia Brukenthal, nu pot fi probate.
Recent, n Arhiva Central a Bisericii Evanghelice din Sibiu au fost descoperite mai multe
chitane din anii semnate de artist, chitane care confirm ipoteza conform creia pictorul a
achiziionat opere de art pentru baronul von Brukenthal.10
8 Vezi i Elena Popescu, Johann Martin Stock, ein Vertreter des siebenbrgischen Barock in
europischen Sammlungen. Ausstellung zum 200. Todesjahr des Knstlers, Hermannstadt/Sibiu 2000. 9 Emil Sigerus, Beitrge zur Geschichte der Baron Brukenthalischen Gemldegalerie, n: Mitteilungen
aus dem Baron Brukenthalischen Museum, V, 1935, Sibiu, p. 2542. 10 Arhiva Central a Bisericii Evanghelice C. A. din Romnia, fond 400/276, nr. 3496. 3. Quittung
(nicht unterschrieben, jedoch Handschrift von J. M. Stock)
Ueber den richtigen Empfang von zweyhundertsechsundsiebzig Gulden welche ich Endgefertigter von
S. Excellenz Baron Bruckenthal richtig und baar empfangen habe, vor folgende Bilder Wien d. 29. Jan. 1786
Manfredi F. Cignani, 2 Lancret, 2 Ruysdael, 1 Sambach, 1 Janneck,, 1 Ossenbeck, 1 Ruthardt
Andreas Senn
15
www.brukenthalmuseum.ro
Informaiile privind modul de constituire al coleciilor, n special al pinacotecii, sunt
foarte sumare. S-au pstrat nsemnri ale soiei baronului n registrele de socoteli ale casei,
puine la numr, nregistrri din care, de obicei, aflm numai suma pltit i foarte rar date de
identificare ale tabloului. Chiar dac acestea exist, se prezint n felul urmtor: pentru un
tablou cu Petru, pentru un tablou cu Cleopatra etc.
Primele nregistrri referitoare la cheltuielile pentru tablouri au aprut trziu, n 1770,
la o dat cnd nucleul pinacotecii trebuie s fi fost format. Puinele nregistrri ne permit s
tragem concluzia c marile achiziii nu erau achitate din banii gospodriei, administrai de
Sophia von Brukenthal ci , probabil, din fonduri necontabilizate.
richtig bezahlt
den 29 Jaenner 786 (von anderer Hand)
verso: Quittung vor 9 Stck Bilder
Quittung
Ueber hundert Gulden, welche ich Endgefertigter von S. Excellenz Tit. Herr Baron Brukenthal,
Gouverneur in Siebenbrgen Conto meiner verkauften Bilder baar empfangen und dagegen meinen Rafael
Geburt Maria ebenfalls
Conto vor brige 99 Stck Bilder von alte Meistern S. Excellnz bergeben habe . Bescheinige solches
mit meiner Unterschrift und Fertigung
Wien d. 1. Febr 1786
Wert 100
Johann Mart. Stock
academ.? Maler mp
dem Leopold Bilder Hndler
vor Kupferstiche S. Excellenz Herr Baron v Bruckenthal
1. Theodor Bernhardi 1 f. 30
1. Sachi 24
1. Savery gro Blath 1
2. Pietro di Cortona 34
3 f. 18
von dem Buch des Begrbni Prinz Wilhelm IV
ein Rest von 2/f. des ganzen Preises 2
5 f. 18
Wien 2. Febr. 1786 richtig bezahlt Johann Martin Stock m. p.
16
www.brukenthalmuseum.ro
Dac pn la finele secolului trecut nu s-a manifestat un interes deosebit n direcia
elucidrii originii tablourilor, numirea lui Michael Csaki (18581927)11 n funcia de custode
al Muzeului Brukenthal i ntlnirea acestuia cu Theodor von Frimmel, a impulsionat
investigarea acestui aspect. Pentru redactarea primei ediii, cea din 1901, a catalogului
raionat al coleciei, Csaki a inut cont de sugestiile lui Frimmel cu privire la identificri, dar
n-a avut rgazul s studieze arhivele pentru a lmuri problema referitoare la proveniena
tablourilor. Dup cum i-a mrturisit connaisseur-ului vienez (din rspunsul lui Frimmel la o
scrisoare a lui Csaki din 30 sept. 1898, pstrat n arhiva bibliotecii muzeului), s-a vzut
nevoit s amne acel travaliu pentru ediiile ulterioare. Emil Sigerus, un alt apropiat al
Brukenthal-ului i ntemeietor al Muzeului Carpatin (1895) ale crui colecii au fost
nglobate n anul 1920 Muzeului Brukenthal , n studiul amintit mai sus, i bazeaz
afirmaiile, n general, pe date provenite din arhiva casei (Brukenthal), o arhiv lacunar, care
ar fi czut prad jafului trupelor insurgente maghiare, n focurile revoluiei, cnd acestea
luaser n stpnire Sibiul la 11 martie 1849. Explicaia oferit de Sigerus este exact n
privina a numeroase case din Sibiu, dar inexact cu privire la Palatul Brukenthal. Acesta
rmsese nevtmat n timpul celor dou zile de jaf, iar dup ce generalul Bem a ordonat
ncetarea atrocitilor, s-a bucurat de protecia autoritilor provizorii. Din darea de seam a
custodelui Johann Ludwig Neugeboren referitoare la situaia muzeului n perioada ocupaiei
maghiare din perioada 11 martie 21 iulie 184912, ct i din cea a comisiei de constatare a
pagubelor provocate instituiei, comisie constituit la 24 iulie 184913 (Anexa 7) reiese faptul
11 Michael Csaki (18581927) a fost custode adjunct la Muzeul Brukenthal din 1893, iar n 1895 a fost
avansat custode. Odat cu ocuparea acestei funcii a nceput o etap superioar n valorificarea coleciilor, Csaki
fiind prioritar interesat de galerie. n 1894 i 1899 galeria a primit vizita lui Theodor von Frimmel (18531928),
bun cunosctor al tiinei tablourilor, n 1901 pe cea a lui Abraham Bredius (18551927), director al Galeriei
de Art din Haga, i a lui Karl Voll (18761917), istoric de art din Mnchen, iar n 1902 pe cea a lui Cornelis
Hofstde de Groot (18631930) din Amsterdam. Michael Csaki , ncurajat de aceti erudii i, innd seama de
sugestiile lor n problema atribuirii unui numr mare de tablouri, a editat, ntre 1901 i 1909, ase ediii ale
catalogului coleciei de pictur. 12 Bericht des Kustos Neugeboren ber die Lage des Brukenthalischen Museums whrend der
Ungarischen Interimherrschaft, das ist vom 11 Mrz bis 21 Juli 1949 (Biblioteca Brukenthal, MS 364, p. 94-
96). 13 Protokoll der Comission zur Entsiegelung und Besichtigung des am 16 Mrz bis 21 Juli l. J. unter
Ungarischer Regierungs Sequestration gestandenen Samuel B.v Brukenthalischen Museums n Ibid, p. 98-99;
Dr. G. A. Schuller, custodele care s-a ocupat, n perioada interbelic, de clasificarea, ordonarea i catalogarea
coleciei de manuscrise, o colecie care iniial a fcut parte din bibliotec, dar, extinzndu-se foarte mult, a
17
www.brukenthalmuseum.ro
c n nici una dintre colecii nu au fost remarcate lipsuri. Singura neregul ce a putut fi
constatat a fost forarea uii ce ducea din sala de lectur (Lesekabinett) la colecia de
numismatic, unde, de asemenea, nu s-au nregistrat sustrageri de obiecte din colecie.
Dac din ntreg palatul nu a disprut mai nimic n zilele revoluiei, mprtierea
arhivei pare a fi de domeniul legendei. Pe de alt parte, nici nu ne putem ndoi de cele
afirmate de eruditul custode G. A. Schuller. Oricum, cteva ntrebri n legtur cu arhiva
rmn deschise:
a) a fost ea pstrat n alt parte dect n palat ?
b) din toate comorile adpostite n palat, tocmai registrele de socoteli s fi tentat pe
cineva ?
c) a avut, poate, familia Brukenthal, refugiat din Sibiu la vestea apropierii trupelor
maghiare (n ora rmnnd numai baronul Ladislaus von Barcsay, ginerele motenitorului
universal), vreun interes ca preioase documente de familie s dispar ?
Pentru elucidarea misterului care mai nvluie colecia, se impune studierea
sistematic a fondului de arhiv Brukenthal, o surs care ar putea s mai ofere cercettorilor
surprize plcute.
Drept ipotetice surse de constituire ale Pinacotecii Brukenthal au fost menionate
coleciile imperiale mprteasa Maria Thereza, cunoscnd pasiunea demnitarului ei, l-ar fi
rspltit uneori cu tablouri , precum i coleciile unor refugiai francezi la Viena, urmare a
revoluiei de la 1789. Ambele ipoteze nu se susin; n privina celei dinti, Theodor von
Frimmel a identificat ase tablouri ca provenind din colecia amintit. Dintre acestea cele mai
cunoscute sunt lucrarea lui Hendrik van Balen Judecata lui Paris (inv. 48) i Fumtorul de
pip (inv. 3185) al lui Frans Mieris or, pinacoteca baronului numra peste 1000 de tablouri.
Cea de-a doua ipotez, preluat de Frimmel de la custodele Ludwig Reissenberger14, este
devenit o colecie de sine stttoare, a scris articolul Die Handschriftensammlung n Ostland, Zeitschrift fr die
Kultur der Ostdeutschen, an 3, nr. 23/24, septembrie 1921, p. 650-664, afirmnd la p. 652 : Ordinea iniial a
arhivei [...] a fost, dup cum se relateaz, distrus cu fora n timpul rzboiului civil din 1849. Documentele
care, adesea, mai poart urmele mprtierii forate, au rmas pentru un timp n deinere privat, revenind
apoi, prin legatul episcopului Dr. G. D. Teutsch din 1893, muzeului. Documentele mai importante i mai puin
deteriorate au fost clasificate dup coninut i prinse n fascicole. A fost de asemenea elaborat un fiier alfabetic
i un catalog. 14 Emil Sigerus, op. cit., p. 29, cf. Theodor von Frimmel, Kleine Galeriestudien, Die
Gemldesammlung in Hermannstadt, Wien 1894, p 1. Custodele Ludwig Reissenberger i-ar fi comunicat lui
Frimmel c informaia provine din cadrul familiei Brukenthal.
18
www.brukenthalmuseum.ro
contrazis att de enumerarea, n 1773, n almanahul lui Kurzbck, a cabinetului baronului
printre cele mai importante cabinete particulare din Viena, ct i de menionarea pinacotecii
ca fiind adpostit, deja n 1790, n Palatul Brukenthal din Sibiu15. Nu este, desigur, exclus,
ca un numr nensemnat de lucrri s fi fost achiziionate i de la emigrani francezi.
Dup ntoarcerea lui Brukenthal, n 1774, n Transilvania, unde, n calitate de
preedinte al guberniului, a asigurat interimatul funciei de guvernator, marea galerie a
rmas dup cum aflm dintr-o scrisoare a lui Johann Theodor von Herrmann, datnd din
anul 1777 la fostul su domiciliu din Viena16. Chiar dac galeria, n cea mai mare parte a ei,
nu i-a schimbat domiciliul odat cu proprietarul ei, este firesc ca acesta s fi dorit s aib n
preajm cel puin cteva dintre crile i obiectele de art preferate. S-au pstrat informaii
despre transporturi de tablouri de la Viena la Sibiu, precum acelea cuprinse n scrisoarea
agentului imperial, Samuel Tri, care, n data de 21 octombrie 1774, a expediat, pe calea apei,
dou lzi cu tablouri17. O alt informaie, atestnd existena mai multor tablouri valoroase din
colecia Brukenthal la Sibiu, dateaz din anul 1775 i provine de la vrul baronului, Michael
Conrad von Heydendorff18.
Din momentul n care a ocupat demnitatea de guvernator, dobndind o poziie stabil
i definitiv, Samuel von Brukenthal a fcut demersurile necesare pentru ca i coleciile sale
s ajung n Transilvania. n acest sens, o nsemnare pstrat n arhiva casei, consemneaz
faptul c, la 22 iulie 1777, a sosit la Sibiu marele bagaj cruia, n 1774, i-ar fi premers, dup
opinia lui Emil Sigerus, micul bagaj19. Este aproape o certitudine faptul c n cele dou
bagaje s-au aflat i importante pri ale coleciilor. Dup stabilirea baronului la Sibiu,
amenajarea galeriei a ntrziat mult, avnd loc, dup toate probabilitile, ntre 1787 i 1789.
15 Versuch eines Allgemeinen Handlungs-, Gewerbs- und Reisekalenders von Hermannstadt auf das
Jahr 1790, Sibiu, p. 100 i 114. n volumul Muzeul Brukenthal, Studii i comunicri, Nr 5, Sibiu, 1956, p. 49-
66, Tinca Tarangul a publicat o list bibliografic cuprinztoare intitulat: Contribuii la bibliografia pinacotecii
Brukenthal. 16 Georg Adolf Schuller, op. cit., vol II., p. 292, cf. Archiv des Vereins fr Siebenbrgische
Landeskunde, vol. 23, p. 397. 17 Briefe an den Freiherrn Samuel von Brukenthal mitgeteilt von H. Herbert, n Archiv des Vereins fr
siebenbrgische Landeskunde, vol 31, Hermannstadt, 1903, p. 82. 18 Michael Conrad von Heydendorff. Eine Selbstbiographie mitgeteilt von Dr. Rudolf Theil n Archiv...,
vol 16, Hermannstadt, p. 665. Longevivul Heydendorff (17301821), autor al unei cuprinztoare autobiografii, a
fost funcionar administrativ la Sibiu i, timp de trei decenii, primar la Media. Lucrarea lui Heydendorff se
refer la perioad istoric 17301818, constituindu-se ntr-o important surs de informaie. 19 Emil Sigerus, op. cit., p. 32.
19
www.brukenthalmuseum.ro
Persoanele cele mai avizate de a se angaja la munca de clasificare i etalare fiind pictorii
Johann Martin Stock20 i Franz Neuhauser jr. (17631836), ambii apropiai ai baronului. Ei
au contribuit, de asemenea, la identificarea lucrrilor nesemnate, dup cum reiese din prefaa
primului catalog tiprit al galeriei, editat n anul 1844.
Calendarul lui Hochmeister, prima surs autohton care, n 1790, menioneaz printre
atraciile oraului Sibiu pinacoteca, informeaz c aceasta este format din 800 de tablouri i
ocup 13 sli ale palatului, expus fiind, dup moda timpului, pe coli naionale: 4 sli de
pictur italian, 6 de pictur flamando-olandez i 3 de pictur german, cea italian
bucurndu-se de cel mai mare prestigiu. Primul catalog al pinacotecii (lteste Katalog),
manuscris, a fost redactat, conform relatrilor lui L. J. Marienburg, din 1813, de ctre pictorul
Franz Neuhauser jr., lucrare realizat nc n timpul vieii baronului. Inventarul prezint o
pinacotec compus din 1070 de tablouri i adpostit n 15 ncperi de la etajul al doilea al
palatului, dup cum urmeaz: 408 lucrri aparinnd colii germane de pictur erau expuse n
4 ncperi, 480 de tablouri din coala olandez n 6 ncperi i 182 de tablouri din coala
italian n 5 ncperi21. Diferenele mari n ceea ce privete numrul lucrrilor de la o
inventariere la alta nu se explic prin achiziii masive, ci prin faptul c, n 1790, numeroase
lucrri se mai aflau n spaiile de locuire ale baronului, respectiv la primul etaj al palatului i
n casa de la Poarta Cisndiei, unde au mai fost consemnate cu ocazia inventarierii din iunie
august 1803, dup moartea acestuia22.
Dup trecerea n eternitate a baronului Samuel von Brukenthal i transformarea
instituiei n muzeu public, situaia galeriei nu s-a schimbat n mod semnificativ, deoarece
curatoriul a privit-o ca pe o colecie relativ ncheiat, iar mijloacele financiare precare ale
instituiei, oricum n-ar fi permis extinderea ei spectaculoas.
20 n luna august 1788 precum i n lunile urmtoare este atestat prezena lui J. M. Stock la Sibiu, n
ibid., p. 40. 21 L. J. Marienburg Geographie des Grofrstentums Siebenbrgen, Hermannstadt, 1813, p. 246. cf.
Emil Sigerus op. cit., p. 33. 22 Dup cum reiese din Inventarul privind lsmntul baronului Samuel von Brukenthal redactat n
perioada 23 iunie 29 august 1803. La data de 30 iulie 1803 la casa de var de la Poarta Cisndiei se aflau 41 de
tablouri, printre care portretul baronului i al soiei sale, precum i un portret al mpratului Iosif al II-lea, iar n
salonul din dreapta slii de recepie din palat, portretul baronului n mrime natural, executat de pictorul
austriac Georg Weikert (Biblioteca Brukenthal, MS 89); vezi i Der Nachlass Samuel von Brukenthals.
Einblicke in Haushalt und Lebenswelt eines siebenbrgischen Gouverneurs der Barockzeit (herausgegeben von
Monica Vlaicu und Konrad Gndisch), Hermannstadt 2007.
20
www.brukenthalmuseum.ro
n 1844 a aprut primul catalog tiprit al pinacotecii, o lucrare n care sunt menionate
1098 de tablouri i n a crei prefa se afirm c, n cazul lucrrilor nesemnate, au fost
respectate atribuirile fcute de pictorii Johann Martin Stock i Franz Neuhauser. Dup patru
ani, n 1848, a vzut lumina tiparului prima monografie dedicat de preotul Johann Georg
Schaser baronului Samuel von Brukenthal. Autorul, mai puin interesat de Muzeul pentru
art i tiin, trece n revist coleciile pe parcursul a numai 6 pagini (140-146), subliniind
c informaia despre acestea o datoreaz costodelui Johann Ludwig Neugeboren i
calendarului tipografului Hochmeister pe anul 1829. Despre pinacotec aflm urmtoarele:
este meninut expunerea, de ast dat a 1092 de tablouri, n 15 ncperi, respectndu-se n
continuare criteriul mpririi pe cele trei coli principale (199 lucrri coal italian, 429
coala flamando-olandez, 464 coal german)23.
Stabilirea baronului von Brukenthal la Sibiu n-a condus la scderea interesului
acestuia pentru literatur, muzic i art, ci, dimpotriv, dorina de a fi informat despre tot ce
era nou n capital a rmas constant. nsemnrile din arhiva casei, precum i corespondena
extins cu personaliti vieneze, capabile s-l ajute n mbogirea i extinderea coleciilor,
probeaz caracterul permanent al acestor preocupri (Anexa 4)24.
Din scrisorile inspectorului Galeriei Imperiale din Viena, Joseph de Rosa, din cele ale
consilierului Adolph von Braun, ale pictorului Joseph Redel, ale abatelui Neumann i ale
altora, aflm despre strdaniile acestora de a contribui la mbogirea coleciilor sibiene cu
tablouri, cri, partituri muzicale, piese pentru gliptotec, piese de numismatic etc.
Din septembrie 1785 pn n martie 1786 guvernatorul s-a aflat la Viena, timp n care
a ajuns n posesia mai multor tablouri i stampe. La 22 iunie 1786 i s-au achitat lui F. A Jolina
din Pesta 55 fl. 20 k, suma reprezentnd contravaloarea transportului a 8 lzi de tablouri,
expediate pe Dunre pn la Pesta i de acolo cu carele la Sibiu. Nu se poate stabili dac acele
lzi conineau noile achiziii sau un rest de tablouri pstrat la Viena din 177425. n 1792
23 Johann Georg Schaser, Denkwrdigkeiten aus dem Leben des Freiherrn Samuel von Brukenthal,
Gubernators von Siebenbrgen, Hermannstadt, 1848, p. 143-146. 24 n volumul ngrijit de Heinrich Herbert, Briefe an den Freiherrn Samuel von Brukenthal..., n Archiv
des Vereins fr siebenbrgische Landeskunde, vol 31, Sibiu, 1903, sunt reproduse 952 scrisori adresate n
intervalul 5 iulie 1759 17 iulie 1798 baronului Samuel von Brukenthal, reprezentnd o selecie a celor mai
interesante scrisori dintr-un total de 1200, expediate de aproximativ 400 de persoane. Zeci de astfel de epistole
informeaz despre cri, tablouri, partituri muzicale, piese pentru gliptotec oferite spre achiziie sau deja gata
pregtite de-a fi trimise n Transilvania. 25 Emil Sigerus, op. cit., p. 33.
21
www.brukenthalmuseum.ro
Brukenthal a cltorit pentru ultima dat la Viena, oferindu-i-se i de ast dat prilejul de a se
ntoarce acas cu mai multe noi achiziii de cri, tablouri i caleti26. Din ultimii ani de via
ai baronului dateaz numai dou nsemnri despre pli fcute pentru tablouri, una din 17
noiembrie 1794, cnd se consemneaz plata a 450 de fl. ctre pictorul Francesco Casanova la
Viena i una din ianuarie 1802 cnd, lui Barbenius, i s-au pltit 30 fl. pentru un tablou27.
Coleciile de gravuri erau complementare celor de tablouri, gravurile, avnd pe lng
valoarea lor artistic intrinsec i una practic, aceea de a nlesni circulaia marii picturi, prin
reproducerea i multiplicarea acesteia. Inventarul coleciei Brukenthal, realizat de Johann
Friedrich Seiwert n 1783, cuprinde deja 712 de piese, colecie mbogit dup aceast dat
de nsui proprietarul ei. Spre deosebire de marile cabinete de stampe din Europa central i
de vest, din colecia baronului lipsesc desenele, iar gravura de autor este rar, predominant
fiind cea de interpretare. Dac n cadrul secolelor XVI i XVII predomin artitii italieni,
flamando-olandezi i francezi, majoritatea lucrrilor din secolul al XVIII-lea aparin colii
germane i austriece, deoarece, ca i n cazul picturii, acestea erau cele mai accesibile pe piaa
vienez. Colecia sibian, constituit dup modelul cabinetelor din Viena chiar dac nu
exceleaz prin piese rare, conine o serie de nume de importan la vremea lor i care sunt o
expresie a privirii de cunosctor a lui Brukenthal susine custodele Michael Csaki28.
Dac Muzeul Brukenthal i-a ctigat renumele cu precdere datorit pinacotecii,
fondatorul, pentru care luminarea prin intermediul crii a reprezentat lucrul cel mai de pre, a
preferat biblioteca, depozitara nelepciunii veacurilor i totodat creier al instituiei,
menionat pe primul loc chiar i atunci cnd i redacteaz testamentul. Pasiunea pentru carte
i-a fost trezit colecionarului de timpuriu, de pe bncile colii, continuat fiind n
amfiteatrele universitilor i, firesc, s-a amplificat n contact cu mediile intelectuale i
masone, dobndind un plus de rafinament n proximitatea curii imperiale. Dup 1774,
distana mare de Viena n-a nsemnat provincializarea gustului su literar, ci, dup cum am
aflat deja, von Brukenthal a fost sprijinit n demersurile sale de mbogire permanent a
bibliotecii, timp de un deceniu, de abatele Neumann, un veritabil consilier al su n materie de
carte, de librarul i editorul Grsser, de consilierul imperial baron Karl Adolf von Braun, de
26 Aus den Briefen der Familie v. Heydendorff 1737-1853, mitgeteilt von Friedr. Wilhelm Seraphin
(Scrisoarea lui Michael von Heydendorff jr. ctre tatl su Michael von Heydendorff, datat Viena, 11 mai
1792) n Archiv des Vereins fr Siebenbrgische Landeskunde, vol. 25, p. 596. 27 Emil Sigerus, op. cit., p. 28-29. 28 Michael Csaki, Die Kupferstiche des Baron Brukenthalischen Museums, Sibiu, 1906, p. 5.
22
www.brukenthalmuseum.ro
consilierul imperial baron Tobias Philipp von Gebler de contele Georg Bnffy . a29. Dorind
s tie crile sale n mini bune, Brukenthal a angajat un bibliotecar, primul fiind Samuel
Hahnemann, printele homeopatiei, care, din 177730, a petrecut un an i jumtate la Sibiu31.
Urmaii lui Hahnemann au fost personalitile locale Daniel Georg Neugeboren i Johann
Friedrich Seiwert.
Brukenthal, un veritabil homo europaeus prin vocaie i prin cultura asimilat, i-a
conceput biblioteca ca pe un canal de ptrundere al spiritului iluminist european n
Transilvania sfritului secolului al XVIII-lea. Biblioteca, expresie a gustului literar rafinat i
a unei competene de bibliofil de rang european a proprietarului ei, s-a constituit ntr-un loc
de ntlnire a gndirii iluministe franceze cu cea a Aufklrung-ului german, a refleciei pure
cu tiinele aplicative, a frumosului n sine cu cel pragmatic, folositor obtii. n mai mare
msur dect celelalte colecii, biblioteca a fost locul de ntlnire i de stimulare a spiritelor
afine, locul n care un numr important de librari, bibliofili, artiti au plnuit crearea de
societi tiinifice cu scopul luminrii poporului i spre folosul economiei. Biblioteca, prin
colecia de Transilvanica i interesul creatorului ei pentru istoria acestor inuturi, a format
prima generaie de istorici autohtoni, o preocupare care, n secolul urmtor, cel al naiunilor, a
atins cote ridicate. Istoricul Victor Neumann, un fin cunosctor al secolului luminilor i al
reprezentanilor si locali, a surprins, n mod strlucitor, efervescena intelectual instalat n
anturajul guvernatorului, situaie devenit posibil datorit desfiinrii cenzurii iezuite i a
politicii lui Iosif al II-lea, de laicizare a statului: n tot cazul, suflul lui Homo Europaeus se
resimte n Palatul sibian, n sufletul i mintea celor ce-l nconjoar. Crile, ca i tablourile
dau cea mai bun msur cu privire la coninutul luminist ce intr acum n Transilvania.
Literatura teologic, predominant n secolele anterioare, treptat cedeaz locul tiinelor:
29 Doina Ngler, Die Beziehungen Brukenthals zu europischen Buchhndlern, n: Forschungen zur
Volks- und Landeskunde, vol 31, nr 2, Bucureti, 1988, p. 105-107; Constantin Ittu, Cri achiziionate de
abatele Neumann pentru baronul Samuel von Brukenthal, n: Transilvania, 1112/2003, Sibiu, p. 6-11;
Constantin Ittu, Revolutio alphabetaria n Biblioteca Brukenthal, Bibliotheca Brukenthal VII, Sibiu, 2007;
Constantin Ittu, Tainele Bibliotecii Brukenthal, ed. A II-a, Bibliotheca Brukenthal X, Sibiu, 2007. 30 Georg Adolf Schuller demonstreaz, cu date din arhiva casei, c anul 1786, considerat de Johann
Georg Schaser primul an de edere al lui Hahnemann la Sibiu, constituie o dat eronat. n aceeai greeal a
persistat i Rudolf Spek n studiul su Die Bibliothek n: Ostland, Zeitschrift fr die Kultur der Ostdeutschen, an
III, nr. 23/24, sept . 1921, Sbiu, p. 647. 31 Maria Ordeanu, Samuel Hahnemann: Sieben Vierteljahre in Hermannstadt/Sibiu (17771779), n:
Forschungen zur Volks- und Landeskunde, Band 49/2006, p. 143-157.
23
www.brukenthalmuseum.ro
geometrie, geologie, medicin, geografie, astronomie, tehnologie, optic, n vreme ce limbile
naionale nlocuiesc din ce n ce mai mult limba latin32.
n momentul inaugurrii sale ca bibliotec public, aezmntul sibian nsuma 15.972
de volume, provenind n totalitate din fondul baronului von Brukenthal, n majoritatea lor
literatur social-politic, filosofic i beletristic a secolului al XVIII-lea, important att prin
coninut, ct i prin realizare artistic. De o importan deosebit este partea de manuscrise a
bibliotecii, numit de fondator Alte Sammlung care, la moartea acestuia, era format din
200 de volume. Printre capodoperele acestei seciuni se afl renumitul Breviarium
Brukenthal33, un antifonar din secolul al XV-lea, Codex Altenberger . a. Biblioteca a fost
colecia care, dup moartea baronului, a cunoscut cea mai puternic dezvoltare, toi custozii
vznd n creterea institutului literar o datorie de onoare fa de memoria baronului i
totodat fa de contemporanii lor, dornici de studiu.
Ideea unei colecii de minerale34 se origineaz, probabil, n interesul crescnd din
deceniul al optulea pentru resursele solului i ale subsolului Transilvaniei. n anii respectivi,
Transilvania a constituit cmpul de investigaie pentru o serie de cunosctori ai acestor
bogii. Cercetrile ntreprinse au avut drept rezultat lucrri precum "Beitrge zur
Mineralgeschichte Siebenbrgens" (Contribuii la istoria mineralelor din Transilvania) a lui
Ehrenreich von Fichtel i descoperirea unui nou element chimic, telurul, de ctre Mller von
Reichenstein, funcionar n domeniul mineritului. Brukenthal, care a deinut aciuni ale
minelor de aur din Munii Apuseni s-a contaminat de moda cercetrii i colecionrii
mineralelor. Pe la 1780 a nceput s colecioneze n mod sistematic, iar calitatea de
guvernator i de acionar n domeniul mineritului i-a dat posibilitatea s ajung n posesia
32 Victor Neumann, op. cit., p. 162. 33 Despre cea mai valoroas carte din cele 15.972 ale Bibliotecii Brukenthal, achiziionat, probabil, cu
ocazia vizitei baronului la Viena n 1785-1786 au scris: Michael Csaki, Das Breviarum Brukenthal, Sibiu, 1912;
Gheorghe David, Doina Ngler, Breviarul Brukenthal, Bucureti, 1981; Jan De Maere, Ein wertvolles Werk in
der Bibliothek. Das Breviarium Brukenthal, n: OKV, Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, Antwerpen 2007, p.
16-19; Maria Ordeanu, Gloria in excelsis deo. Liber Horarum Brukenthal Cartea Orelor, Bibliotheca
Brukenthal XVIII, Sibiu 2007. 34 Viorel Ciuntu, Colecia de minerale Samuel von Brukenthal, n: Samuel von Brukenthal. Modell
Aufklrung. Bibliotheca Brukenthal VI, Sibiu/Hermannstadt 2007, p. 98-99.
24
www.brukenthalmuseum.ro
unor mostre de valoare rar35. Pe la mijlocul anilor '90, colecia era ntr-att de avansat nct
s-a putut trece la catalogarea ei, lucrare realizat de abatele Eder. Colecia a avut i i-a
pstrat de-a lungul timpului caracterul transilvnean, n sensul c din cele peste 2.000 de piese
iniiale, sub 50 sunt de provenien strin. Catalogul lui Eder, dar mai ales aprecierile
naturalistului danez Jens Esmark care, n 1794, cltorind n Ungaria i Transilvania a vzut
colecia lui Brukenthal36, au contribuit dobndirea unui nalt prestigiu al acesteia i la
numirea baronului, n 1798, ca membru de onoare al Societii Mineralogice din Jena37.
Numismatica38 a fost pasiunea cea mai veche a baronului von Brukenthal, o pasiune
pe care o cultivau mai multe persoane apropiate lui, printre care i unchiul din partea mamei,
Daniel Conrad von Heydendorff. Viitorul guvernator i solicita acestui unchi, prin intermediul
unei scrisori, datate 5 februarie 1754, contra cost, ntreaga sa colecie de monede de aur,
argint i cupru, amintindu-i de o promisiune mai veche39. Registrele de cas, o coresponden
ntins, precum i felurite inventare sunt documente gritoare ale interesului su constant
pentru acest domeniu. La Viena a gsit, n persoana abatelui Neumann, directorul Cabinetului
Imperial de Numismatic i de Antichiti, un consilier competent, prin intermediul cruia a
achiziionat monede i medalii, cataloage i tratate de numismatic40.
35 ntr-o scrisoare datat 3 mai 1786, dr. Andreas Joseph Zelekay, din Zlatna, l informeaz pe baronul
von Brukenthal despre expedierea unei ldie coninnd o pies dintre cele mai frumoase de aur cristalizat
(Archiv des Vereins..., vol. 31, p. 904). 36 Jens Esmark, Kurze Beschreibung einer mineralogischen Reise, Freyberg, 1798. 37 Coninutul diplomei este reprodus n Archiv..., vol. 31, p. 998, n cadrul scrisorii adresate baronului
von Brukenthal de Johann Georg Lenz, directorul Societii Mineralogice din Jena, scrisoare datat Jena, 3 iulie
1798: Societatea mineralogic din Jena certific prin prezenta diplom alegerea cu unanimitate de voturi a
consilierului secret, cavaler al Ordinului Sf. tefan etc. baron von Bruchenthal (sic) din Sibiu, ca membru de
onoare al ei. Jena, la 1. iulie 1798. Semneaz: conte Dominik Teleki de Szk, preedinte, Johann Georg Lenz,
director, Samuel Nagy, secretar. 38 Vezi Oltea Dudu, Numismatul Samuel von Brukenthal, n Transilvania, 11-12/2003, Sibiu, p. 57-59;
Oltea Dudu, Numismatul Samuel von Brukenthal, n: Samuel von Brukenthal. Modell Aufklrung,
Sibiu/Hermannstadt 2007, p. 88-93. 39 Scrisoarea secretarului gubernial Samuel von Brukenthal ctre unchiul su Daniel Conrad von
Heydendorff, datat Sibiu, 5 februarie 1754, n Archiv des Vereins..., vol. 25, p. 8-9. 40 Scrisorile lui Neumann expediate de la Viena i adresate baronului von Brukenthal din: 21 noiembrie
1775 (p. 103), 29 decembrie 1778 (p. 121-122), 24 iulie 1778 (p. 247-248), 31 octombrie 1780 (p. 424-425), 2
ianuarie 1781 (p-.441442), 5 martie 1782 (p. 528-529), 7 martie 1783 (p. 587-588), 25 noiembrie 1783 (p.
626), 1 iunie 1784 (p. 662-663) conin toate asemenea informaii, n Archiv des Vereins ..., vol. 31.
25
www.brukenthalmuseum.ro
Monedele i medaliile coleciei Brukenthal sunt extrem de diverse tematic, de la
bronzurile arhaice romane, contemporane cu Scipio Africanul i cu Hanibal, pn la medalii
de aur i de argint din secolul al XVIII-lea, ori de la monedele divizionare din tezaurele
rneti medievale, la taleri i ducai transilvani, precum i de la monede dacice la cele din
mileniul migraiilor. Un loc aparte l ocup ducaii emii n secolele XV-XVII n monetria
Sibiului i seriile de taleri care reprezint valori foarte apreciate de colecionari. La moartea
baronului, colecia numra deja 17000 de monede, non multum sed multa, aflndu-se deja n
atenia specialitilor. n 1807, colecia de numismatic a baronului von Brukenthal a fost
menionat de Schnwiesner n al su Catalogus Numorum Hungariae ac Transilvaniae
Instituti Nationalis Szecheniyani drept una dintre cele mai importante colecii europene
datorit valoroaselor monede greceti, romane i barbare precum i celor medievale
transilvnene i maghiare.
Alturi de monede, baronul a colecionat i medalii, secolul al XVIII-lea fiind unul
remarcabil pentru medalistic. Toate evenimentele publice sau private importante n care erau
implicate persoane politice, ecleziastice sau chiar i Scaunul Papal, i gseau reflectarea n
aceste obiecte de reprezentare.
Colecia de piese arheologice a baronului von Brukenthal s-a constituit la sfritul
secolului al XVIII-lea, formarea ei fiind nlesnit de funcia de guvernator al acestuia. n
aceast calitate, Brukenthal era ntiinat despre descoperirile accidentale de astfel de obiecte
care, n genere, ajungeau n colecia sa. Astfel, Brukenthal a ajuns n posesia unei piese de
rar valoare, cunoscut ca Donariul de la Biertan, despre care relateaz vrul su, Michael von
Heydendorff (piesa a fost transferat la Muzeul Naional de Istorie din Bucureti, aflndu-se
i n prezent acolo) 41. Inventarul custodelui Ludwig Neugeboren, din 1837, menioneaz cu
precdere piese romane. n cadrul coleciei pot fi regsite portrete, statui nchinate
41 La 17 martie 1779, Michael von Heydendorff din Media i scrie vrului su, baronul von
Brukenthal, despre expedierea la Sibiu a unei piese arheologice din metal, descoperit cu 4 ani n urm pe
hotarul comunei Biertan, la distana de aproximativ o or de centrul acesteia. Piesa, mpreun cu o can i un
castron, ambele att de deteriorate nct nu meritau a fi pstrate, au fost gsite sub trunchiul unui stejar czut la
pmnt, aproape de un izvor. Heydendorff emite i ipoteze despre pies, despre vechimea bisericii greceti n
Transilvania i a despre faptul c aceasta din urm s-ar fi folosit de limba latin i nu de cea slavon.
Heydendorff l ntiineaz de asemenea c se afl n posesia unei stele funerare cu inscripie latin, pe care
dorete s-o doneze baronului (Archiv des Vereins ..., vol. 31, p. 340-341); Heydendorff a redactat mai multe
ciorne ale scrisorii, prevzute i cu schia locului descoperirii i cu desenul piesei. O variant a scrisorii, aproape
identic cu cea discutat mai sus, este reprodus n Archiv des Vereins ..., vol. 25, p. 147-149.
26
www.brukenthalmuseum.ro
numeroaselor diviniti romane, statuete cultice, destinate att altarelor private dar i
lcaurilor publice, statui funerare, basoreliefuri, monumente funerare. Reprezentrile zeului
Mithras i ale zeului suprem al panteonului roman, Jupiter sunt destul de numeroase n
colecia Brukenthal. Alturi de acestea se afl o pies unic descoperit n spaiul Daciei
romane, Hecate triformis, o divinitate htonian, originar din sudul Asiei, a crei statuie din
marmur dateaz din secolele II-III e. n. Piesa provine de la Salinae (Ocna Mure, din judeul
Alba) i a fost descris pentru prima dat n 1823 de P. v. Kppen n Archiv fr Geschichte,
Statistik, Literatur und Kunst42.
Pe un spaiu destul de redus, am ncercat o caracterizare succint a coleciilor
baronului von Brukenthal, colecii care au format, din 1817, muzeul omonim.
42 Moritz von Kimakovics, Die archologische Sammlung, n Ostland, an 3, nr 23/24, septembrie 1921,
p. 673-677.
27
www.brukenthalmuseum.ro
CAPITOLUL III PALATUL BRUKENTHAL, REEDIN A GUVERNATORULUI
I LOC DE PSTRARE AL COLECIILOR
n 1778, dup ce cu un an n urm, la 16 iulie 1777, baronul fusese investit n funcia
de guvernator al Transilvaniei, a nceput lucrul la antierul palatului din Piaa Mare, palat
destinat dintru nceput a fi reedina guvernatorului i a adposti bogatele sale colecii. n ceea
ce privete arhitectul palatului, pn n prezent numele acestuia este incert, dar au fost
stabilite ipoteze conform crora ar fi fost vorba despre sibianul Johann Eberhardt Blaumann,
constructor al palatului Bnffy din Cluj sau unul din arhitecii familiei vieneze Martinelli,
Franz Joseph. Ambele variante sunt luate n calcul de Alexandru Avram, autorul unui amplu
studiu dedicat edificiului n discuie43. Concluzia acestui autor este aceea c decizia final
prin care s-ar fi ncurajat un proiect sau altul, i-ar fi aparinut totui baronului von Brukenthal.
Palatul guvernatorului a fost ridicat n Piaa Mare din Sibiu, o pia care, n secolul al XVIII-
lea, pierduse deja aspectul medieval datorit edificrii pe latura sa nordic a bisericii iezuite
(1726-1733), a demolrii casei Klockner i a casei nvecinate pe latura de vest. n locul
acestor dou construcii a fost construit palatul Brukenthal, la ridicarea cruia constructorii au
fost nevoii s in seama de planul neregulat, reieit din unirea celor dou parcele. Prin
urmare, planul palatului se prezint cu un traseu frnt pe latura de nord i de sud.
Lucrrile la palat s-au desfurate n mai multe etape. n prima faz a fost construit
corpul de reprezentare dinspre strad, care, deja n 1779, a fost n parte terminat i acoperit.
Acestui corp i s-au adugat alte trei, respectiv dou laterale i o a treia, transversal, care a
nchis prima curte interioar. Aceast extindere a fost realizat n principal pentru crearea de
spaii suplimentare n vederea adpostirii coleciilor. Constructorii au ncheiat lucrrile la cele
trei corpuri n data de 24 decembrie 1785, dat la care guvernatorul se afla la Viena (din
septembrie 1785 pn n martie 1786). Era ns n permanen inut la curent cu evoluia
antierului de ctre nepoii si Karl von Brukenthal, Johann Friedrich Seivert i Michael
Soterius von Sachsenheim, precum i de menajera Therese Holzer, care, cu toii, i scriau cu
43 Alexandru Avram, Palatul Brukenthal Sibiu, Sibiu 1996, p. 3-4; Otto Maroscher, Zur Baugeschichte
des Brukenthalischen Palais, n Siebenbrgisch-Deutsches Tageblatt, nr. 13866, 30 mai 1919, p. 4-5.
28
www.brukenthalmuseum.ro
regularitate n zilele de pot (Anexa 3). n cea din urm scrisoare n care se face referire la
palat, datat 24 decembrie 1785, Therese Holzer anuna mbucurtoarea vestea c: astzi se
monteaz ultimele ancadramente i cu aceasta construcia va fi terminat44. n scrisorile
apropiailor baronului se vorbete i despre construcia grajdului din spatele curii a doua,
lucrare devenit posibil n urma achiziionrii, n 1784, a unei noi parcele spre Gassel,
actuala strad Xenopol.
n ceea ce privete amplasarea ncperilor, Alexandru Avram consider c la palatul
Brukenthal, dei face parte din categoria celor nscrise unui spaiu strict determinat, s-ar
regsi elemente ale ambelor prototipuri din epoc, respectiv de la palatele din spaii deschise
i din spaii nchise, din interiorul oraelor. Bunul gust al comanditarului n realizarea
ansamblului i detaliilor acestui edificiu a fost remarcat n epoc i l impresioneaz i pe
vizitatorul zilelor noastre. Asemenea altor palate, i n cazul celui din Piaa Mare, accentul
cade pe primul etaj al corpului principal (cel dinspre Piaa Mare), unde sunt amplasate
ncperile reprezentative n cazul nostru n numr de cinci respectiv trei saloane i dou
cabinete. Toate cele cinci ncperi sunt decorate cu tapet, salonul central cu un tapet de pnz
imprimat cu motive florale pe un fond maroniu, saloanele roii, aflate de-o parte i de alta a
salonului central, cu mtase roie cu motive florale, iar cabinetele, aflate la extreme, cu tapet
de hrtie, imprimat cu un bogat decor oriental45. De remarcat n aceste sli sunt i alte
elemente decorative46, precum: stucaturile tavanelor, supraportele alegorice, sobele rococo
sau clasiciste din faian alb, candelabrele din cristal de Murano, decorurile de la
ancadramentele ferestrelor, elemente care sporesc nota de elegan a ansamblului. n general
decoraia este corelat cu funcia ncperii, facilitnd chiar descifrarea acesteia de ctre
vizitator (n sala de recepie, care era folosit i drept sal de muzic, instrumente muzicale
mpodobesc supraporta ).
Axndu-i investigaia pe binomul aliniere la abatere de la regulile de amplasare ale
ncperilor n palatele epocii barocului, Alexandru Avram identific la reedina Brukenthal
din Piaa Mare existena unei sala terrena, un fel de cafenea-cofetrie, o sal obligatorie n
44 Este vorba despre 9 scrisori, datate 22 oct. (p. 866-867), 26 oct. (p. 870.), 29 oct. (p. 871), 29 oct. (p.
827), 5 nov. (p. 880), 19 nov. (p. 889-890), 19 nov. (p. 890), 23 nov. (p. 896-897), 24 dec. (p. 921,) reproduse
n: Archiv des Vereins...vol 31. 45 Anca Fleeriu, Tapetul din camerele de vizit ale baronului Samuel von Brukenthal, n: Samuel von
Brukenthal. Modell Aufklrung, Sibiu/Hermannstadt 2007, p. 127-133. 46 Daniela Dmboiu, Palatul Brukentha l Templu al muzelor. Simbolistica scenelor mitologice din
saloanele de recepie, n: Samuel von Brukenthal. Modell Aufklrung, p. 100-109.
29
www.brukenthalmuseum.ro
vremea aceea. Dar, spre deosebire de modelele timpului, n palatul sibian aceasta se afla la
primul etaj n corpul transversal i nu n cldirea central. Existena unei biblioteci se nscrie
de asemenea canoanelor vremii, ea situndu-se la etajul al doilea, deasupra slii terrena47.
Pentru decorarea interioar i exterioar a palatului s-a apelat la meteri i artiti din
Austria sau Germania, dar i la transilvneni. n serviciul baronului s-au aflat pictorii Anton
Steinwald, Daniel Knobloch, naturalizatul sibian Franz Neuhauser jr.48, transilvnenii Johann
Martin Stock i Johann Krempels. Statut acestora era unul destul de incert, n sensul c oscila
ntre cel de meteugar i de artist, aceti pictori efectund i unele munci mai puin calificate,
dup cum probeaz o not de plat a lui Steinwald din 1777/78 (anexa 5). Ali meteri
cunoscui care, prin munca lor, au contribuit la realizarea artistic a palatului, au fost
ebenistul Johann Bauernfeind49, sculptorul Simon Hoffmeyer, pietrarul Anton Hertzum . a.
Chiar dac cei menionai nu au fost artiti de anvergur european, rezultatul muncii lor este
remarcabil, impozantul edificiu din inima Sibiului numrndu-se printre realizrile importante
ale barocului transilvnean.
Adpostirea unei colecii de art ntr-un edificiu, el nsui o oper de art, se nscria
uzanelor i spiritului epocii, reprezentnd totodat expresia statutului social ridicat a
proprietarului amndurora.
47 Alexandru Avram, op. cit., p. 4-5. 48 n ciuda faptului c Franz Neuhauser jr. s-a ocupat mai muli ani de coleciile de art ale baronului
Samuel von Brukenthal, fiind considerat chiar primul restaurator al galeriei, ntr-o scrisoare adresat n 8 aprilie
1800 abatelui Neumann, o scrisoare ce se refer la elucidarea originii unui vas de sec. IV, baronul l recomand
ca pe un ins oarecare, numindu-l: un Neuhauser de aici se afl la Viena i ar putea desena vasul ... , cf. Johann
Georg Schaser, Denkwrdigkeiten aus dem Leben des Freiherrn Samuel v. Brukenthal Gubernators von
Siebenbrgen, Hermannstadt, 1848, p. 134-135. 49 Julius Bielz, Kunsttischler Johann Bauernfeind und seine Arbeiten, n Mitteilungen aus dem Baron
Brukenthalischen Museum, VII, Hermannstadt 1938, p. 19-25.
30
www.brukenthalmuseum.ro
CAPITOLUL IV COLECIILE VZUTE DE VIZITATORI STRINI
Mai muli cltori strini iar lista lor nu este exhaustiv , poposind la Sibiu, au avut
prilejul s viziteze i coleciile baronului von Brukenthal, artndu-se mai mult sau mai puin
entuziasmai de cele vzute. Opiniile exprimate nu sunt judecile unor specialiti, ci a unor
oameni fie binevoitori, fie cu morg, care aparinnd altor orizonturi culturale, privesc aceste
locuri i oamenii lor cu un vag aer de superioritate.
Prima meniune, cunoscut nou, a palatului, bibliotecii i a Kunstkabinett-ului
(cabinetului de art) o gsim la germanul Johann Lehmann, n cartea aprut n 1785 Reise
von Preburg nach Hermannstadt in Siebenbrgen, lucrare n care galeria este recomandat
drept model de urmat pentru toi cavalerii cu venituri ce depesc mai multe sute de mii de
guldeni50. Autorul se refer n treact i la bunul gust al baronului von Brukenthal, promind
totodat s dedice urmtoarea sa carte Sibiului (un proiect despre care nu avem cunotin s
se fi realizat). Rmne de elucidat unde a vzut Johann Lehmann biblioteca i
Kunstkabinett-ul baronului, deoarece, n general, se admite ideea c pinacoteca a fost
amenajat n spaiile care i-au fost destinate n palatul Brukenthal ntre anii 1787178951.
Dintre sursele autohtone tiprite, calendarul din anul 1790, editat de tipograful Martin von
Hochmeister, a acordat Galeriei Brukenthal atenia cuvenit, informnd cititorii c aceasta ar
ocupa 13 sli la etajul doi al edificiului cu numrul 121 din Piaa Mare din Sibiu 52.
50 Johann Lehmanns, Reise von Preburg nach Hermannstadt in Siebenbrgen, Dnkelspiel und
Leipzig in Komission by Christian Gottlieb Hertel, 1785, p. 184. 51 Emil Sigerus, op. cit, p. 33. 52 Michael Csaki, Die Baron Brukenthalische Gemldegalerie, n: Die Karpathen, 1911, p. 6, cf. Emil
Sigerus, op. cit., p. 33.
31
www.brukenthalmuseum.ro
Civa dintre cltorii care vizitat Sibiul precum englezii John Jackson Esq.53, Lady
Elisabeth Craven54, G. D. Clarke55 i germanul Christoph Ludwig Seipp56, au avut prilejul s
viziteze coleciile baronului sau s-l cunoasc personal pe creatorul acestora. Boierul valah
Dinicu Golescu a poposit pentru prima dat n oraul de pe Cibin n anul 1802 i a revenit
dup 24 de ani. Din relatrile lui Golescu reiese c numai la a doua trecere prin Sibiu a vzut
coleciile i a rmas impresionat de cele vzute57. n secolul al XIX-lea coleciile sibiene au
rmas puncte de atracie pentru strini, autori de nsemnate jurnale de cltorie. n acest
context i menionm pe englezii John Paget58, Charles Boner59 . a.
53 John Jackson's Landreise aus Ostindien nach Europa unternommen im Jahre 1797 auf einem wenig
besuchten und bekannten Wege durch die asiatische und europische Trkey, Siebenbrgen, Ungarn und
Deutschland. Auszugsweise aus dem Englischen bersetzt mit einer Karte, Berlin und Hamburg 1804, p. 167:
Cine vine la Sibiu i are cteva ore la dispoziie, trebuie s viziteze numeroasa colecie a baronului von
Brukenthal n care se gsesc multe tablouri foarte valoroase, nu puine ale celor mai mari maetri ca Guido
[Reni], Rubens, Rembrandt etc. Monedele sale antice i medaliile precum i alte curioziti sunt i ele foarte
valoroase. Are i o frumoas i bogat bibliotec despre care se zice c ar fi foarte preioas . 54 Elisabeth Craven, Reise durch die Krim nach Konstantinopel, Leipzig 1789, p. 257. Lady Craven,
care l vizitase pe Brukenthal n 28 iulie 1786, nu menioneaz galeria, ci numai dou tablouri, portretul lui
Carol I,. pe care l consider foarte frumos, i Sf. Ioan cu un leu, al lui Guida (sic!), care i se pare de o valoare
inestimabil. Dup prerea lui E. Sigerus, op., cit., lady Craven ar fi vzut tablourile respective ntr-una dintre
ncperile de locuit ale palatului. 55 G. D Clarke, Reisen, Leipzig, 1818. Cltorul a trecut prin Sibiu n 1802, i s-a aflat printre cei care
au supraapreciat pinacoteca Brukenthal, considernd-o poate cea mai mare colecie privat din Europa. Ea
cuprinde lucrri ale celor mai mari maetri, acestea fiind originale de necontestat, cf. Sigerus, op. cit, p. 34. 56 Christoph Ludwig Seipp, Reisen von Preburg durch Mhren, beyde Schlesien und Ungarn nach
Siebenbrgen und von da zurck nach Preburg, Frankfurt und Leipzig, 1793. Seipp creioneaz unul dintre
cele mai frumoase portrete ale baronului, apreciindu-i abilitatea de a recunoate importana unei clipe i
capacitatea de a o folosi n beneficiul su (p. 254). Seipp l menioneaz i pe pictorul Johann Martin Stock, un
cunoscut portretist, care i-ar fi demonstrat miestria n executarea portretului binefctorului su (p. 346).
Seipp emite o judecat indirect despre coleciile baronului, opinnd c urmaii lui ar trebui s se simt obligai
s pstreze raritile artistice i naturale intacte cci, n caz contrar, ar fi fost de preferat ca acestea s nu fi fost
aduse n ar (p. 271). 57 Dinicu Golescu, nsemnare a cltoriii mele, Constantin Radovici din Goleti fcut n anul 1824,
1825, 1826, Bucureti, 1971, p. 27: "i aciia are baronul Brukenthal o mare cas, ntru care are vivliotic cu
cri deosibite i strnsoare de cadre vrednice de vedere, i multe lucruri din vechime i destule buci de
metaluri cu pmntul lor nelucrat". 58 John Paget, Ungarn und Siebenbrgen, politisch, statistisch, konomisch, vol 2, Leipzig, 1842, p.
357: Ni s-a prut c tablourile nu merit nalta reputaie de care se bucur, dar sunt la fel de bune ca acelea care
32
www.brukenthalmuseum.ro
ntruct nici unul dintre cltori n-a fost specialist n materie de art, aprecierile i
judecile lor de valoare, unele extrem de laudative, iar altele de-a dreptul demolatoare,
trebuie primite cu mari rezerve. Abia n ultimul ptrar al secolului al XIX-lea, Galeria
Brukenthal a devenit obiect de studiu pentru reputai istorici de art i conaisseurs despre care
vom discuta n alt capitol.
se gsesc n orae franuzeti i germane de rangul doi. Dar, fiindc fac parte din singura colecie din ar, ele
merit toat atenia. 59 Charles Boner, Siebenbrgen, Land und Leute, Leipzig, 1868, p. 89: Boner este uimit i indignat de
cantitatea imens de nonvalori adunate n Palatul Brukenthal, care, dup prerea sa, ar trebui s-i gseasc
locul ntr-un magazin de vechituri.
33
www.brukenthalmuseum.ro
CAPITOLUL V TESTAMENTUL BRONULUI SAMUEL VON BRUKENTHAL
I CONSECINELE SALE
Pentru pstrarea integritii averii i coleciilor sale, baronul Samuel von Brukenthal a
ales n absena unui motenitor direct (singurul su copil, fiica Sophia, decedase n 1753 la
vrsta de patru ani) pentru redactarea testamentului, o form legal, neuzual n
Transilvania, dar frecvent n Imperiul Romano-German, numit fidei-comiss60. n
conformitate cu aceast form juridic, o parte nsemnat a averii, precum i coleciile, nu
puteau fi dezmembrate, ci doar transmise din generaie n generaie. n testamentul, datat 3
ianuarie 1802, (vezi textul acestuia aflat n Anexa 1 i arborele genealogic, Anexa 2), baronul
l-a exclus de la prevederile acestuia pe nepotului su, Michael Gottlieb von Brukenthal (1746-
1813), mpreun cu ntreaga sa posteritate, dezmotenind astfel ntreaga linie a descendenilor
acestuia. Cauzele hotrrii dure, de ndeprtare de la motenire tocmai a aceluia care, mult
vreme, a fost considerat nepotul preferat al unchiului, au fost multiple. Determinant a fost
dup mrturiile lui Michael Conrad von Heydendorff contractarea, de ctre Michael
Gottlieb, a celei de-a doua cstorii, n 1797, la vrsta de 51 de ani, cu foarte tnra contes
Christina Teleki (1837) i implicaiile reieite din acest mariaj61. Contesa, n ciuda bunelor
intenii clamate i demonstrate iniial, i-a crescut cei doi copii rmai n via (din 4 nscui),
pe Sofia (17981874) i pe Michael Ludwig (18041855), n credina (calvin) i n limba ei
(maghiar), ndeprtndu-i de comunitatea sseasc i implicit de ceea ce se exprima prin
deviza familiei Brukenthal Fidem genusque servabo (mi voi servi credina i neamul). O
alt acuz pe care unchiul i-a adus-o nepotului a fost aceea c ar fi adoptat modul de via i
manierele unui magnat ungur, iar n calitate de comes saxonum (comite al sailor, ce
reprezenta cea mai nalt demnitate n cadrul comunitii), funcie pe care a deinut-o ntre
1790-1799 i de la 1800 pn la moarte (1813), nu ar fi aprat ndeajuns interesele Naiunii
60 Vezi i Gudrun-Liane Ittu, Consideraii privind testamentul baronului von Brukenthal, n: Samuel
von Brukenthal. Modell Aufklrung, p. 16-21. 61 Contesa Christina Teleki de Szk, fiic a consilierului gubernial i consilier de tain Lajos Teleki de
Szk i a contesei Sara Toldi de Nagyszalonta i Feketebtr.
34
www.brukenthalmuseum.ro
Sseti n momente dificile, cum a fost adunarea Dietei transilvnene din anul 179162. Tot din
relatrile lui Heydendorff referitoare la discuiile avute cu vrstnicul baron Samuel von
Brukenthal reiese dezamgirea profund a celui din urm i incapacitatea lui de a nelege
tineretul zilelor sale, un tineret considerat prea grbit i doritor de onoruri nedobndite prin
munc serioas i asidu63.
Fidei comiss-ul prevedea ca averea s fie transmis din generaie n generaie, unui
singur motenitor universal, iar la moartea ultimului vlstar masculin s treac n posesia
Gimnaziului Evanghelic, respectiv a Bisericii Evanghelice din Sibiu. Motenitorul universal,
desemnat de baronul Samuel von Brukenthal, la 3 ianuarie 1802, a fost minorul Johann
Michael Joseph (17811856), primul nscut al nepotului su, baronul Peter Carl von
Brukenthal (17531807). Georg Adolf Schuller, autorul celei mai ample biografii a lui
Samuel von Brukenthal, sugereaz c opiunea autorului testamentului pentru Johann Michael
Joseph s-ar datora memoriei decedatei sale soii, ntruct minorul i era strnepot i din partea
acesteia. Mama motenitorului universal a fost Katharina Sophie Binder von Sachsenfels
(17571789), nepoata preferat a baroanei von Brukenthal i unic fiic al lui Paul Binder
von Sachsenfeld, un vr primar al acesteia.64.
n caz de stingere a liniei lui Peter Carl, ar fi urmat n ordine cele ale nepoilor
Samuel, respectiv Martin von Brukenthal, n conformitate cu dreptul primogeniturii. n cazul
stingerii liniilor masculine ale familiei Brukenthal, fidei comiss-ul trebuia s treac n
posesia descendenilor masculini ai fiicei sau nepoatei lui Peter Carl von Brukenthal, apoi, n
caz de extincie, la cei ai fiicei sau nepoatei lui Samuel von Brukenthal. Pentru descendentul
masculin al liniilor feminine, testamentul prevedea ca acesta s poarte numele de Brukenthal.
n cazul stingerii liniilor feminine ale lui Samuel von Brukenthal, motenirea trebuia s treac
automat n posesia liniei nepotului Johann Michael Soterius von Sachsenheim, iar dup
62 Michael Conrad von Heydendorff. Eine Selbstbiographie mitgeteilt von Dr Rudolf Theil n Archiv
des Vereins fr siebenbrgische Landeskunde, vol. 13, 1876, p. 339-351, 565-576; Ibidem, vol 14, 1877, p. 229-
246; Ibidem, vol 15, 1880, p. 127-161; Ibidem, vol 16, 1880, p. 158-203, 426-498. Ibidem, vol. 18, 1883, p. 1-
379. - Vrstnicul baron von Brukenthal mi s-a destinuit c dezaprob purtarea oficial a comitelui, precum i
cstoria acestuia cu o unguroaic", Ibidem, vol. 18, 1883, p. 1-379, la p. 267. Datorit prieteniilor sale, a
cstoriei i achiziionrii de moii, el a adoptat spiritul nobilimii maghiare i n-a mai aprat drepturile
naiunii sseti n situaii critice, cu rvna i hotrrea cerut de btrnul domn. Ibidem, p. 320. 63 Ibidem, p. 283. 64 Georg Adolf Schuller, Samuel von Brukenthal, vol II, Mnchen 1969, p. 280.
35
www.brukenthalmuseum.ro
stingerea ultimului urma masculin al celei din urm linii, proprietatea urma s-