+ All Categories
Home > Documents > Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi...

Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi...

Date post: 02-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
8
Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALA REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia şi Administraţia ARAD, S T R . E M I N E S C U 18 APARE DUMINECA Redactor: Pr. Ilarion V. Felea A B O N A M E N T E : Pentru i an 3oo Lei; 6 luni i5o Lei Calendarul în familie In Ţările din Apus abia vei găsi vreo fa- milie creştină fără Biblie, fără foaie creşti- nească şi fără de Calendarul editat de autori- tatea bisericească căreia îi aparţine. Acest adevăr îl constată toţi cari au fe- ricirea viziteze acele Ţări. Toţi rămân im- presionaţi de rezultatele educaţiei creştineşti pri- mită în familie şi susţinută prin aceşti trei factori, adevăraţi colaboratori ai preotului în enoria sa. La noi, la Români, această misiune în familie au îndeplinit-o îndeosebi Calendarele scoase din tiparniţele episcopeşti. Ele ne-au ţinut în trecut treji în credinţă şi uniţi în dra- gostea de neam şi limbă. Rolul educativ al Ca- lendarului în familie a fost înţeles pe deplin în Eparhia noastră care an de an s'a năzuit să dea exemplare cât mai perfecte având un scop binedeterminat în privinţa propagandei reli- gioase-morale. Gândul călăuzitor al celor cari scot acest Calendar a fost ca el să pătrundă în cât mai multe familii, făcându-se pe un an de zile to- varăş nelipsit şi sfătuitor cuminte pentru cei cari îi ispitesc filele. Avem în Eparhie Vreo 50.000 de familii. Ar urma ca şi Calendarul nostru să apară în cincizeci de mii de exemplare. Aceasta ar fi starea ideală! Cu anul prezent — 1942 — am ajuns abia la cifra de 15.000, deci departe şi de jumătate din cât ar trebui fie de lipsă pentru toţi enoriaşii eparhioţi. Avem însă nădejde în aju- torul bunului Dumnezeu, an de an se va spori numărul exemplarelor până când — cu Vremea — vor ajunge fie cât numărul fa- miliilor din Eparhie. Ne întăreşte în această biruitoare credinţă şi contribuţia cu îndemn binecuvântat, din partea unor mireni pe care Biserica i-a învrednicit de câte-o deosebită einste. Am chiar în faţa mea o scrisoare adresată Prea Sfinţitului Episcop de către D-l Dr. Adam Iancu deputat mirean, membru al Adunării Eparhiale. Domnia Sa scrie între altele unele ca aceste: „...eu, care urmăresc cu mulţi nteres tot ceia ce se lucrează pe teren spiritual in Eparhia noastră^ răsfoind şi citind Calendarul eparhial din ultimii doi ani, am constatat cu mare bucurie că acesta este unul din cele mai bune mijloace de propagandă re± kgioasă, socială, culturală şi economică. Această convingere mi-am formulat-o şi din ecoul produs în sânul credincioşilor în casa cărora a ajuns acest calendar... In dorinţa ca în viitor Calendarul epar>- hial să pătrundă în cât mai multe familii creşti*- neşti, rog pe P. Sf. Voastră să binevoiască a primi din partea mea modesta sumă de 5000 (cinci mii) lei cu rugămintea de a fi distribuită ca şi premii pentru acei 3 (trei) Cucernici Preoţi din Eparhie cari din Calendarul de pe anul 1943 vor desface în parohiile Cuc. lor cele mai multe exemplare în proporţie cu numărul sufletelor pe care le păstoresc". Iată o fericită ideie care contribuie la tea* lizarea gândului chiriarhal, ca în viitor Calen- darul Eparhial să ajungă în toate familiile eno- riaşilor noştri. Atunci fiecare păstor sufletesc îşi va avea exponentul său de strajă la vatră creştinească. Educaţia creştinească familiară se va ameliora în mare măsură, deoarece Că» lendarul suplineşte azi atât Biblia, prin conţi- nutul său religios, cât şi foaia creştinească, prin articolele sale variate. Rămâne astfel obligator pentru fiecare casă creştinească. estul d-lui deputat sinodal Dr. Adam Iancu din Curtici este un semn doveditor, gândul cel bun urmărit de către cei din fruntea Eparhiei se va realiza în viitorul apropiat) Doamne^ ajută! (ct.)
Transcript
Page 1: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. §

BISERICA şi ŞCOALA R E V I S T A O F I C I A L A A E P I S C O P I E I ARADULUI

R e d a c ţ i a şi A d m i n i s t r a ţ i a

A R A D , S T R . E M I N E S C U 18

A P A R E D U M I N E C A

R e d a c t o r : Pr. Ilarion V . Felea A B O N A M E N T E :

P e n t r u i an 3 o o L e i ; 6 luni i 5 o L e i

Calendarul în familie In Ţ ă r i l e din A p u s abia vei găs i v r e o fa ­

milie c r e ş t i n ă f ă r ă Biblie, f ă r ă foaie c r e ş t i ­n e a s c ă şi f ă r ă de C a l e n d a r u l ed i ta t de a u t o r i ­t a t e a b i s e r i c e a s c ă c ă r e i a îi a p a r ţ i n e .

A c e s t a d e v ă r îl c o n s t a t ă to ţ i c a r i au fe­r i c i r e a s ă viziteze ace le Ţ ă r i . Toţ i r ă m â n i m ­pres ionaţ i de rezu l ta te l e educaţiei creştineşti p r i ­m i t ă în famil ie şi sus ţ inută pr in a c e ş t i t r e i f a c t o r i , a d e v ă r a ţ i c o l a b o r a t o r i a i preotului în enor ia sa .

L a noi, la R o m â n i , a c e a s t ă mis iune în famil ie a u îndeplinit-o îndeosebi C a l e n d a r e l e s c o a s e din t i p a r n i ţ e l e episcopeşt i . E l e ne -au ţ inut în t r e c u t t re j i în c r e d i n ţ ă şi uniţ i în d r a ­gostea de n e a m şi l imbă. Rolul e d u c a t i v al C a ­lendarulu i în famil ie a fost înţe les pe deplin în E p a r h i a n o a s t r ă c a r e an de an s'a năzuit s ă dea e x e m p l a r e câ t m a i p e r f e c t e a v â n d un scop b inede terminat în p r i v i n ţ a propagande i re l i -g ioase -mora le .

Gândul c ă l ă u z i t o r al ce lor c a r i scot a c e s t C a l e n d a r a fost c a el s ă p ă t r u n d ă în c â t m a i m u l t e familii , f ă c â n d u - s e pe un an de zile t o ­v a r ă ş nelipsit şi s fă tu i tor c u m i n t e p e n t r u cei c a r i îi i sp i tesc filele.

A v e m în E p a r h i e Vreo 50 .000 de famili i . A r u r m a c a şi C a l e n d a r u l n o s t r u s ă a p a r ă în c incizec i de mii de e x e m p l a r e . A c e a s t a a r fi s t a r e a i d e a l ă !

Cu anul prezent — 1942 — a m ajuns a b i a la c i f r a de 15.000, deci d e p a r t e şi de j u m ă t a t e din c â t a r t r e b u i s ă fie de l ipsă p e n t r u to ţ i enor iaş i i eparh io ţ i . A v e m însă nădejde în a ju ­t o r u l bunului Dumnezeu, c ă an de an se v a spor i n u m ă r u l e x e m p l a r e l o r p â n ă când — cu Vremea — v o r ajunge s ă fie câ t n u m ă r u l fa ­mili i lor din E p a r h i e . Ne î n t ă r e ş t e în a c e a s t ă b i r u i t o a r e c r e d i n ţ ă şi c o n t r i b u ţ i a cu îndemn b inecuvânta t , din p a r t e a unor m i r e n i pe c a r e B i s e r i c a i -a învrednic i t de c â t e - o deosebi tă e inste .

A m c h i a r în f a ţ a m e a o s c r i s o a r e a d r e s a t ă P r e a Sfinţitului Episcop de c ă t r e D-l Dr . A d a m I a n c u deputa t m i r e a n , m e m b r u al A d u n ă r i i E p a r h i a l e . Domnia Sa s c r i e î n t r e a l te le unele c a a c e s t e :

„...eu, care urmăresc cu mulţi nteres tot ceia ce se lucrează pe teren spiritual in Eparhia noastră^ răsfoind şi citind Calendarul eparhial din ultimii doi ani, am constatat cu mare bucurie că acesta este unul din cele mai bune mijloace de propagandă re± kgioasă, socială, culturală şi economică. Această convingere mi-am formulat-o şi din ecoul produs în sânul credincioşilor în casa cărora a ajuns acest calendar... In dorinţa ca în viitor Calendarul epar>-hial să pătrundă în cât mai multe familii creşti*-neşti, rog pe P. Sf. Voastră să binevoiască a primi din partea mea modesta sumă de 5000 (cinci mii) lei cu rugămintea de a fi distribuită ca şi premii pentru acei 3 (trei) Cucernici Preoţi din Eparhie cari din Calendarul de pe anul 1943 vor desface în parohiile Cuc. lor cele mai multe exemplare în proporţie cu numărul sufletelor pe care le păstoresc".

I a t ă o f e r i c i t ă ideie c a r e contr ibu ie la t e a * l i z a r e a gândului c h i r i a r h a l , c a în v i i tor Calen­d a r u l E p a r h i a l s ă ajungă în t o a t e famil i i le eno­r iaş i l or noş tr i . A t u n c i f i e c a r e p ă s t o r suf le tesc îşi v a a v e a exponentu l s ă u d e s t r a j ă la v a t r ă c r e ş t i n e a s c ă . E d u c a ţ i a c r e ş t i n e a s c ă f a m i l i a r ă se v a a m e l i o r a în m a r e m ă s u r ă , d e o a r e c e Că» l endarul supl ineşte azi a t â t Biblia, pr in conţ i ­nutul s ă u religios, câ t şi foaia c r e ş t i n e a s c ă , pr in ar t i co le l e sa le v a r i a t e . R ă m â n e astfe l obl igator p e n t r u f i e c a r e c a s ă c r e ş t i n e a s c ă .

€ estul d-lui deputat s inodal D r . A d a m I a n c u din C u r t i c i e s t e un s e m n dovedi tor , c ă gândul cel bun u r m ă r i t de c ă t r e cei din f r u n t e a E p a r h i e i se v a r e a l i z a în v i i torul aprop ia t )

Doamne^ a j u t ă ! ( c t . )

Page 2: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

Pag. B8 B I S E R I C A Ş I Ş C O Â L Â Nr . 8. 22 Feb rua r i e 1942

Verificări isiorice * D e S. Mehed in ţ i - Sove j a

Cea mai c a r a c t e r i s t i c ă reacţ iune împotr iva idealismului creş t in a fost catolicismul. Roma, cen­trul marelui imperiu, ale căru i drumuri toate duceau spre stâlpul mili tar din Urbs, s'a simţit cea mai ofensată de noua doc t r ină care predica egalitatea şi f ră ţ ia în t re neamuri. împăratul — divinizat , R o m a — divinizată , Capitoliul plin de zeii tuturor popoarelor supuse de legionari.. . şi acuma, toa te aces tea să fie anulate prin doc t r ina unui b ie t p red ica tor din N a z a r e t ! O astfel de îndrăsneală e ra mai mult decâ t un cutremur. I a r răspunsul a fost dat repede şi nu se poate mai e n e r g i c : Cre" ştinii unşi cu păcură luminau stradele Romei în loc de masalaîe. Pen t ru astfel de profanator i nu mai era loc pe pământ. Sub pământ, în ca tacombe , să-şi caute cerul cu raiul şi alte basme de ale lor...

I a r după t re i secole... Cons tant in a c e r c a t pentru interese de s ta t să creeze o Roma nouă pe malurile Bosforului . D a r Roma veche nu putea f i ş tearsă din mintea oamenilor şi n ic io putere n'o putea urni din mijlocul I tal iei , după cum nici I ta l ia nu putea fi mutată din mijlocul Aledi teranei . Aşa c ă R o m a păgână a pus pecetea ei peste cea c r e ş t i n ă : dacă împăratul nu mai e zeu, ia r Roma nu mai e d ivini ta te , cel puţin în tâ ie ta tea ei telu­r i c ă nu va fi ui tată . Imperialismul poli t ic va de­veni acum imperialism b iser icesc . V a fi catolicism, adică o b i se r ică preocupată întâi , ca şi statul, de lumea de a ic i nu de „lumea cealal tă" . B i s e r i c a v a face astfel un soi de s ta t al lui Dumnezeu pe pământ cu episcopul Rome i în frunte. ( V e z i la S f . Augustin, păgânul c a r e ci t ise cu pat imă în t inereţe scr ier i le filosofice şi poli t ice ale lui Ci­cero : De Civitate DeiJ. •— E de prisos să mai amin­tim gigant ica luptă dintre Papa şi împăra t . Ch ia r cel mai puţin a tent îşi poate da seama de ca rac ­terele catol ic ismului : politic şi ierarhic, t inzând la inst i tuirea unui stat papal universal. Ca urmare a aces te i tendinţe imperialiste, s'a ales poporul nos­t ru cu „regatul apostol ic" al Ungur i lor î a coas tă , având însă rc inarea să ne măture din Carpaţ i , f i ind noi... s ch i sma t i c i ! Ş i c â t e alte păca te n 'a văzut pământul... ! Spanioli i nu numai că s'au gândi t să boteze cu de-a-sila Piei le-Roşii , dar au pus la cale ch ia r înf i in ţarea unui s ta t t eoc ra t i c (în P a r a g u a y ) un fel de provinc ie papală peste Ocean . I a r F ran ţa , „fiica cea mai mare a B i se r i c i i ca to l ice" şi-a a r ă t a t zelul ei polit ico-religios ni­micind pe Aîbigenţ i , ca pe nişte f iare , persecu­tând pe Hughenoţi e t c , e tc . Şi-am uitat să amin­tim Inquisiţia, ca semn al aceluiaş aspect poli t ic, i e r a rh i c şi universal al catolicismului.

* ) Din „Creştinismul Românesc",Bucureşti p. lS6- i92 .

U n alt tip de creşt inism, ad ică alt „com­promis" cu doctr ina lui l isus este protestantismul. Carac te re l e lui sunt tocmai opuse fa ţă de ale ca­tolicismului. Porn ind dela principiul l iber tă ţ i i (in­fluenţă veche germanică) , protestantul a f i rmă o, autonomie împinsă uneori până aproape de anarhie . In locul imperialismului papal, cu cent ru în Roma, el este individualist şi par t icular is t . Cine ţine în mână o Bib l ie , se poate considera pe sine ca uni­ta te de măsură a întregului creşt inism, după ideile par t izani lor Reformei . Ant i t eza e văd i t ă : pe când catolicismul e politic în sensul cel mai larg al cu­vântului, protestantismul este a-politic, şi pune l iber ta tea de conşt i in ţă a individului mai presus de or ice in teres al comunităţi i , prin urmare şi al statului. — Rezultatul a fost o sumedenie de sec te şi de disidenţe în mijlocul sectelor. E drept c ă în b ă t r â n a Europă , o seamă de par t izani ai „Re­formei", prin t radi ţ ia disciplinei ca tol ice şi pr in temperamentul lor pur i tanic (bunăoară Ca lv in ) s'au a r ă t a t t o t ' a t â t de autor i ta r i şi f ana t i c i organi­zatori , ca şi Loyola . Geneva sub Calvin ajunsese un fel de c a z a r m ă ; ce tă ţeni i depuneau ju rământ de c red in ţă confesională pe căprari i . . . In Amer ica , însă, unde spaţiul larg, populaţia r a r ă şi comuni­caţ i i le grele la început permiteau izolarea, par­t izanii Re fo rme i au avut câmp l iber pentru cele mai originale t icluir i . De la Pur i tan i i fugiţi din Anglia în secolul al 17-lea până la M o r m o n i i re­t raş i de bună voie în secolul al 19-lea spre „ M a r e l e D e ş e r t " din apusul S t . Uni te , or ic ine a fost l iber să tâ icuiască Evanghe l i a cum i-a t recut pr in minte şi să înfiinţeze o sumă de asociaţ i i religioase pentru mântuirea sufletului — toate „compromisuri" în t re idealul concre t al lumii te lurice cu cel t ranscen­dent, al lumii de „dincolo".

Al treilea mare aspect al creştinismului este ortodoxia. Or todocş i i , f i ind şi din punct de ve­dere geograf ic mai aproape de locul de răspân­dire al Evanghel ie i , au putut păs t ra unele c a r ac ­tere mai apropiate de forma originală a doct r ine i creş t ine . M a i întâ i de toate , or todoxismul este sinodal: n ic i autor i ta tea infai l ibi lă a Papei , n ic i l iber ta tea anarh ică a individului. Firul conducă tor este t radi ţ ia , ad ică predania. F a ţ ă de semeaţă pre­tenţie a unui singur om de a f i mai presus de greşală, ad ică infailibil , or todocşi i au avut sănă­toasa modestie de a pune înainte autor i ta tea co­lec t ivă a sinoadelor. In loc de imperialismul epis­copului dela Roma , episcopii şi mitropoliţi i din O r i e n t au păs t ra t un fel de colegial i ta te c a r e aminteşte co laborarea celor dintâ i p red ica tor i a i doctr inei creş t ine . D i n aceas tă re la t ivă l ibe r ta te a rezultat şi oa reca re a f i rmare regională. E v a n ­ghelia f i ind pr imită de a tâ tea neamuri mărunte în basinul răsăr i tean al Med i t e r ane i , ia r mai tâ rz iu

Page 3: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

în larga câmpie din răsăr i tu l Europei , mărg in i tă cu O c . îngheţat , se înţelege dela sine că nuanţele trebuiau să fie destul de numeroase. Aprox imaţ i i sunt şi aci , ca în toate lucrurile omeneşti . Poporul românesc, fi ind „în calea răutăţ i lor" , ad ică pe şleaul tu turor invazii lor , a avut ocazia să cunoască şi el destule var ian te ale or todoxie i , începând cu cele ba lcanice şi pâaă la bogoslovia moscovi tă .

D i n aceas tă lungă ve r i f i ca re i s tor ică , Români i au rămas cu sent meu tul că creşt 'nismuî lor este izolat nu numai faţă de catol icism şi de protes­tantism, dar şi fa ţă de al neamurilor din s fera or todoxiei . E sinodal,... intuitiv,. . tradiţional,.. . naţional, legând datinile saîe rel igioase de stră­vechea pietate dac ică şi de unele reminiscenţe latine.

Pe s c u r t : de catol ic ism ne despărţea şi ne desparte pe noi, Români i , pretenţia lui de univer­sali tate ca re s t r iveş te naţiunea. Pen t ru noi, icu-menic şi prin urmare universal nu-i nimeni a f a r ă de lisus şi Evanghe l i a , ad ică ves tea lui cea bună pentru o nouă îndrumare a omenirii . Nu putem îndestul admira del icata simţire c reş t ină a lui Gri-gorie cel M a r e ca re sc r i a patriarhului dela Con-stantinopole aces te înţelepte c u v i n t e : „Tre ime să recunoşt i că , dacă un episcop s'ar numi icumenic, toată biserica s'ar prăbuşi, c ând acel episcop icu­menic a r luneca". Aşa dar, singur l isus poate fi educatorul în t regi i omeniri . S ingur E l este model şi îndrumător pentru toţi , i a r în ce pr iveş te ado­ra rea Lui , aceea , vrând-nevrând, este o chest ie locală şi deci naţională, legată de f i eca re ţară cu tradiţi i le ei, de f i eca re limbă cu posibi l i tăţ i le ei de capi ta l izare a cugetelor şi de expr imare a sim­ţ ir i i religioase, — într 'un cuvân t de f i eca re suflet etnic pe ca re nimeni, n ic ioda tă şi n ică ie r i n u l poate înlătura, decâ t doar nimicind însăşi fi inţa poporului de ca re e vorba . — Catol icismul e prin urmare nu numai o e roare psihologică, dar şi o imposibil i tate, (în deosebi pretenţia de infailibili­ta te este una din lovituri le cele mai g rave ca re s'a adus creştinismului a t â t de s impat ic tocmai prin smerenia lui şi pr intr 'un foar te fin simţ al re la t iv i tă ţ i i valor i lor omeneşt i ) .

C â t pr iveş te haosul protes tant , de el ne des­par te înc l inarea spre ordine. Popora l român are z i c ă t o a r e a : „f iecare cu legea lui". D a r legea bi­se r i cească nu se cuvine să fie lăsată în voia toa­nelor fiecăruia. . . Bunul creş t in numit de contem­porani şi de urmaşi, Gr igor ie cel M a r e nu putea • admite primejdia ca un singur episcop să ia asu­pra-şi periculoasa s a r c ină de a se socot i pe sine a rb i t ru al conşt i inţei tu turor creş t in i lor . î ş i dă­duse seama că l isus nu poate avea un „locoţi i tor" pe pământ, în tâ i pent rucă împără ţ ia S a nu e din lumea aceas ta , şi prin urmare nu e nevoe de „loco­ţ i i tor" ; apoi f i indcă a r f i fost şi o ş t i rb i re a ideii

despre d iv in i ta te (cu at r ibutul nemărgini r i i ) să o lege c ineva de un singur loc, când însuşi l isus spusese Samar inence i că astfel de deosebir i re­gionale n'au nic io însemnătate. . .

îmbră ţ i şând acuma cu p r iv i rea desvol tarea B i se r i c i i c reş t ine , pentru a determina poziţia creş­tinismului românesc , concluzia cea mai f i r ească ni se pare a fi aceas ta .

T imp de două mii de ani, exper ien ţa Bise -' r i c i lo r apusene a fost în cea mai mare par te ne­

ga t ivă . Catolicismul, cu toa te silinţele sale de a fi reprezenta t pr intr 'un suveran-pont i f (o amin­tire a vechiului poniifex maximus) şi a organiza un fel de s ta t al iui Dumnezeu pe pământ , n 'a putut ţine în f râu tendinţele d ivergente . Ş i îna inte de Lu the r se iv i se ră disidenţe, dar R e f o r m a a deschis cale largă la tot felul de in i ţ ia t ive c a r e de ca re mai l ibere — unele de-a-dreptul bizare.. .

In Or ien t , vedem acelaş t r i s t spectacol . în­cepând cu Byzanţu l în ca re împăraţ i i amestecau teologia cu răzbunăr i le lor poli t ice (mai ales cu scoaterea ochilor t ă ie rea nasului şi jugăni rea) şi s fârş ind cu M o s c o v a ţar i lor brutali , c a r e porun­ceau to t felul de persecuţi i , apoi au s fâ rş i t pr in a se c rede capi i B i se r i c i i , ţăr i le or todoxe , ca şi cele catol ice , au văzut doc t r ina lui l isus nesocot i tă şi ch ia r ba t jocor i tă .

Conc luz ie : în fa ţa imperialismului occidenta l , s'a r id ica t imperialismul oriental . Pans laviş t i i nu s ' a u sfiit să facă din o r todox ie o unealtă pol i t ică , înfă ţ i şând pe Ruş i ca singurul popor ales, menit să joace prin o r todox ie rolul lui Israel . — Ui ta ­seră că unii s lavi (Poloni, Cehi , Croa ţ i e tc . ) sunt catol ic i , ia r alţii (Husiţ i i ) fuseseră un fel de pro­tes tanţ i înainte de protestant ism.

Astfe l , poporul român s'a simţit deopotr ivă de s t re in şi în faţa papocesarismului ca to l ic şi •ţaropapismului oriental . Cum a r f i putut neamul românesc , cu creşt inismul său a rha i c — aproape pădureţ — şi deci sănătos , să se lase ademenit f ie de Apuseni, fie de R ă s ă r i t e n i ? S ingura lune­c a r e (cea dela 1700) a fost un incident poli t ic, nu religios. „Uni rea" cu Roma este un a c t admi­n is t ra t iv , ia r ţă ran i i (singurii R o m â n i adevăra ţ i , cum obse rvă Romie r ) au s tărui t a c ins t i şi a măr­turisi mai depar te „legea românească" , f ă r ă să viseze măca r că a r îndrăsni c ineva să despar tă poporul român în două ce te înaintea altarului.

V e r i f i c a t aşa dar în faţa is toriei , c a şi în faţa măr tur i i lor contemporane, creşt inismul ro­mânesc ni se a r a t ă deosebi t de al vecini lor , i a r însuşirile lui, înş i ra te în capitolele precedente , îl scutesc de a se subordina al tor va r i an te de creş­tinism.

Page 4: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

Mărgări tare .

Puterea rugăciunei Un t ransa t l an t ic plecă la drum în mijlocul

unei furtuni năpraznice , şi — ca or ice vapor ce pleacă — era însoţi t de norul alb al pescăruşilor . Deş i puternicul vapor se lupta din răsputer i cu valurile furioase, totuş, din pr ic ina vântului po­t r ivn ic , îna inta cu greu. „Bieţ i i pescăruşi \" — grăi , plin de milă, unul din că lă tor i . „Maş in i le vapo­rului nostru lucrează cu nu ştiu câ t e sute şi mii ca i de putere, şi ab ia răzba tem prin furtună ! D a r bieţ i i de voi ce căuta ţ i a ic i cu cele două ar ipi fragile şi cu slaba pui e re a muşchilor voş t r i ] "

A c i însă omul jeluitor se opri deodată şi acum nu joia îndestul a se mira. Pescăruş i i îşi în­t inseseră uşor cele două aripi, primite dela Dum­nezeu, şi se lăsară pe spatele vântului năva ln ic . Pe când omul, răz imat numai pe munca sa, pe sfor ţăr i le maşinei şi ale tehnicei , luptând şi asu­dând din greu, ab ia putea să înainteze, în acelaş t imp pescăruşii , uşori ca fulgii, pă răs i ră vaporul ce se lupta cu valurile, pent rucă cele două aripi , înt inse cu uşurinţă, ven i ră în ajutorul s lăbiciunei muşchilor...

Vaporu l , este omul ca re v rea să se f e r i cească numai prin muncă. Cele două ar ipi ale pescăru­şului sunt cele două mâni omeneşti , ridicate spre rugăciune.

*

Minunea rugăciunei. In v ia ţa unui s fânt cet im că persecutor i i îl

căutau pretut indeni ca să-1 omoare. O r i unde căuta să fugă, persecutor i i erau pe urma lui. Oda tă , rupt de oboseală, ab ia ajunse să în t re în t r 'o peş­teră şi începu a se ruga. In clipa următoare un păianjen se cobor î de pe un copac şi împleti o plasă la gura peşterei . N u peste mult t imp sosiră acolo şi urmări tor i i , însă zăr ind plasa de păianjen îşi z iseră în t ru sine c ă acolo unde este un paian-jeniş, de sigur, de multă vreme n'a in t ra t c ineva , şi p lecară mai departe .

*

Rugăciunea neîmplinită. Uneor i nu dobândim, ceeace cerem dela Dum­

nezeu în rugăciune, l a t ă p e n t r u c e : ' M e r g i la drum cu copilul tău şi drumul t r ece

pr in t r 'o pădure întunecoasă. „Ta tă , mi-e f r i că ! Dă-mi mâna l" I o dai, de

sigur, f i indcă îţi iubeşt i copilul. „Ta tă , am obosit . Ia-mă în bra ţe !" O fac i ,

f i indcă î ţ i iubeşt i copilul. „Ta tă , mi-e foame. Dă-mi pâne din desagi !"

© fac i , f i indcă îţi iubeşt i copilul,

Acum însă, copilul zăreşte pr in t re tufişe niş te bobi te roşii , ispi t i toare, dar o t r ăv i toa re . „Tată , dă-mi din ele, t a r e aş v r e a să le gust !" O fac i ? N u ! Tocmai fiindcă îţi iubeşti copilul. Aces t a , neş­t iutor, se va îndără tn ic i acum şi se va bosumfla. I i vei împlini acum pofta ? N i c i acum, tocmai f i indcă î ţ i iubeşti copilul 1

Despre ce să predicăm? In Dumineca II din Post , la 1 M a r t i e 1942,

să vorb im despre I isus H r i s t o s M â n t u i t o r u l . P e drumul Damascului prigonitorul Saul aude

un glas î n t r e b ă t o r : — Saule, Saule, de ce mă prigoneşt i ? — Ş i

Saul, spăimântat şi căzut cu faţa la pământ , î n t r e a b ă :

— Cine eşti tu, Doamne ? — I a r Domnul i-a r ă spuns :

— E u sunt Iisus, pe ca re tu îl pr igoneşt i (Fap te 9, 3 - 5 ) .

N u toţi oamenii t r e c prin întâmplarea lui Saul, deveni t sf. ap. Pavel , dar toţi t rebue să-şi pună î n t r e b a r e a : Cine eşti tu, Doamne ?... şi să răspundă la ea.

Cine-i Iisus Hr is tos ? Cu or ic ine stăm de vo rbă , îl în t rebăm de

nume şi de rostul lui pe pământ . V r e m să ştim cine este şi ce este. D a c ă numele lui a rămas în is tor ie şi prin că r ţ i de învă ţă tu ră , a tunci cu a t â t mai mult ne în t rebăm : Cine este aces ta ? C e a făcu t şi de ce numele lui este nemuri tor ?

î n c ă în vremea când propoveduia Evanghel ia , I isus este în t r eba t de că t r e far isei şi c ă r t u r a r i : „Tu cine eşt i" ?... (In 8, 25; 12, 34). Ş i , E l însuşi ne î n t r eabă să răspundem : „Cine zic oamenii c ă sunt eu?. . . D a r voi cine ziceţi că sunt ?... ( M t . 16, 13—15). Răspunsul la în t r eba rea aceas ta hotăreş te : sau mântuirea, sau osânda noas t ră .

I s to r ia lumii cunoaşte nume multe şi mari , dar niciunul nu se poate nic i asemăna n ic i apropia de numele Iisus Hris tos . Numele aces ta „este mai presus de or ice nume" (Fii . 2, 9) şi de or ice ie­ra rh ie ce rească sau pământească (2, 10). E sin­gurul nume în ca re se poate dobândi mântuirea (Fap te 4, 12) şi v ia ţa veşn ică (In 3, 36; 5, 24).

— „Cine este acesta" ( M t . 21, 10) ? C a să ştim cine este Iisus Hr is tos , t rebue să

în t rebăm S f â n t a Sc r ip tu ră . Ş i atunci , Adam răspunde : Aces t a este cel ce zdrobeşte

capul şarpelui ( F a c . 12, 3). A v r a m răspunde: Aces t a este numele întru care

se binecuvintează neamurile pământului ( F a c . 12, 3) ; I a c o b răspunde : A c e s t a este Împăciuitorul de.

c a r e v o r asculta popoarele ( F a c , 49, 10);

Page 5: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

M o i s e răspunde : A c e s t a este Proorocul de care să ascultăm (Deute r . 18, 1 8 ) ;

D a v i d răspunde : A c e s t a este Domnul, Fiul lui Dumnezeu, preotul veşnic , după rânduiala lui Melh isedec (Ps . 2 ; 4 4 ; 1 0 9 ) ;

Isaia răspunde : A c e s t a este Emanui l născu t din Fec ioa ră , Dumnezeu cu noi, Domnul păci i , c a re a păt imit pentru mântuirea oamenilor (7, 13; 9, 6 ; 11, 1 - 6 ; 5 3 ) ;

Ieremia răspunde : Aces t a este Odrasla lui D a v i d ca re domneşte cu înţelepciune şi judecă cu dreptate (23, 5) ;

Iezechii l r ă spunde : A c e s t a este Păstorul po­porului (34, 23) ;

Dani i l răspunde : Aces t a este Messia, Sfântul Sfinfilor, Hristos-Unsul (9, 24 — 6 ) ;

M i h e i a r ă spunde : A c e s t a este Stăpânitorul veşnic , născut în V i f l eem (5, 1 — 2 ) ;

Ageu r ă spunde : A c e s t a este cel ce umple Biserica de slavă (2, 7 — 9 ) ;

Zaha r i a răspunde : Aces t a este împăratul mân-t uitor şi drept (9, 9) ;

Ioan Boteză toru l răspunde : Aces t a este Mielul lui Dumnezeu, c a r e r id ică păcatul lumii (In 1, 29) .

Pe lângă aces te răspunsuri p rofe t ice şi nu­miri mesianice, mai avem şi alte nume, evanghe­lice, care se dau lui Iisus : Mântuitorul lumii, în­văţătorul lumii, Arhiereul veşnic , împăratul lumii, Judecătorul lumii, Fiul Omului şi Fiul lui Dum­nezeu, ş. a. Ce înseamnă aces te nume, — spunem şi răspundem pe rând.

Iisus se numeşte Mântuitorul, pent rucă E l este Doctorul sufletelor şi al trupurilor. E l v indecă trupurile de boale, de dureri şi de moar te ; E l mân-tueşte sufletele de suferinţe şi de păca te ; E l tă-mădueşte şi i a r t ă ; v indecă leproşii (Nit. 8, 1 ; L c . 5, 12) şi îndrăc i ţ i i ( M c . 5, î ; 9, 14; L c . 8, 26; 9, 37), ologii şi s lăbănogi i ( M t . 9, 1 ; M c . 2, 1; L c . 5, 7 ; In 5, 1), o rb i i şi surdo-muţii ( M t . 9, 2 7 ; 9, 3 2 ; L c . 11, 14 ; M c . 7, 3 1 ; 8, 2 2 ; In 9, 1) şi tot felul de bolnavi ( M t . 8, 14 ; 10, 8 ; M c . 3, 7 ; 5, 21 ; L c . 13, 10; In 4, 4 3 ) ; învie ch ia r şi morţ i i ( A i c . 5, 2 1 ; L c . 7, 1 1 ; 8, 4 0 ; In 11). E Doc to ru l ca re v indecă pe toţi bolnavi i de or ice boală şi nepu­t inţă (In 5, 2—9) .

D a r E l nu numai v indecă trupul de boală şi moarte , c i i a r t ă şi sufletul de păca te ( M t . 9, 3 ; M c . 2, 10, L c . 7, 4 7 ; In 8, 11). D e aceea E l este numit Mântu i to ru l , Doc to ru l de c a r e au lipsă b o l n a v i i ; cel ce ne scapă din cele mai mari pri­mejdii, din suferinţe şi dela moarte.

Aces t a a fost rostul întrupări i S a l e : mân-tu ' rea ( M t . 1, 2 1 ; L c . 9, 5 6 ; In 9, 4 7 ) ; să izbă­vească pe cei păcă toş i ( I . Tim. 1, 1 5 ) ; să le des­chidă uşa mântuir i i ( In 10, 9 ) , poar ta cea s t r âmtă ( L c . 13, 23) , c a r e duce spre viaţa şi f e r i c i rea veş­

n ică . „Duhul Domnului peste mine, pent rucă m'a uns să b ineves tesc sărac i lor . M'a trimis să vindec pe cei sdrobiţi la inimă, să propoveduesc robilor iertare şi orbilor vedere. Să slobozesc pe cei apă­saţi" ( L c . 4, 18).

Iisus Hr is tos este cel mai mare D o c t o r al omeniri i şi cel mai aproape de toa te dureri le noastre . Leacu l prin ca re v indecă E l este cuvântul Evanghe l ie i şi harul. P r in cuvântul Evanghe l i e i ne previne să ne ferim de or ice rău şi ne a r a t ă calea mântuirii, calea spre Dumnezeu; pr in pute­rea harului ne tămădeşte de o r ice păca t . P r in cu­v â n t cheamă la sine şi mângâie pe cei osteniţ i şi în t r i s ta ţ i , prin alifia harului v indecă răni le sufle­telor.

Omeni rea în t reagă nu a re un D o c t o r mai bun, ca re să-i v indece răni le şi să-i lumineze că ­răr i le şi zările. Numai E l este Mântu i to ru l . In t re toţi fi i i oamenilor , numai E l poar tă numele aces ta , pentrucă singur E i s'a a r ă t a t şi s'a dovedi t D o c ­torul şi Mân tu i to ru l lumii. In E l află mântuirea toa te oile pierdute şi toţ i f i i i r ă t ă c i ţ i ai omeniri i .

In Dumineca bolnavilor es te deosebit de fo­lositor să ne gândim Ia numele Domnului nostru Iisus Hris tos de M â n t u i t o r , şi să ne apropiem de E l cu tot mai multă c red in ţă şi iubire. D i n sem­nele Lui să credem în Dumneze i rea L u i şi din iubirea Lu i să învă ţăm iubirea bolnavi lor , dra­gostea aproapelui, altruismul. C e r c e t a r e a şi aju­t a rea bolnavi lor este d o v a d a ' celei mai cura te credinţe creşt ine.

Ca şi în vremea când umbla pe pământ, să chemăm şi astăzi , şi în toa tă vremea, pe M â n ­tuitorul într 'a jutor , ca să ne ier te de mari le rău­tă ţ i şi să ne v indece de multele boale t rupeşt i şi sufleteşti de ca re suferim, noi şi în t reagă omenirea.

V o i toţi c a re suferiţ i în ta ină şi ave ţ i pe inimă răn i ascunse şi netămăduite, veni ţ i la M â n ­tuitorul. Chemaţ i 1 în ajutor cu toa tă credinţa , cu toa tă speranţa, cu toa tă iubirea şi cu rugăc iunea :

— „ Doctorul şi ajutorul celor ce sunt întru dureri, Mântuitorul celor neputincioşi, însumi Stăpâne al tuturor şi Doamne, dărueşle tămăduire neputin­cioşilor robilor tăi; Indurate, milueşte-ne pe cei ce mult. am greşit şi ne mântueşte de păcate, Hristoase, ca să mărim puterea ta cea Dumnezeiască".

C ă r ţ i Şerban lonescu: Morala ortodoxă faţă

cu c e l e l a l t e morale confesionale. — După isvoarele l o r o r i g i n a l e , — Bucur eşti 1941. Pag. 246. Preţul 400 lei.

In ultima vreme, l i tera tura noas t ră teologică ş'a îmbogăţi t cu o sumedenie de opere şt i inţ if ice,

Page 6: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

a c ă r o r valoare este unanim recunoscută, ch ia r şi de pionerii celorlalte b iser ic i creş t ine . Cele mai multe din aces te opere teologice sunt rezultatul ce rce tă r i lo r minuţioase ale profesori lor de teolo­gie, sau ale discipolilor aces tora , ce împânzesc în t reaga noas t ră v ia ţă b i se r i cească de azi. Nu lipsesc din ansamblul aces te i l i teratur i n ic i ch i a r studii de teologie comparată , in terconfesională , în c a r i să se demonstreze pe temeiuri ş t i inţ i f ice , de par tea cui subzistă adevărul in tegral creşt in. A-ceste t tudii sunt menite să aducă cu sine, pe lângă 0 îmbogăţ i re a tezaurului nostru teologic, şi un rev i r iment moral al în t regi i vieţ i creş t ine , şi ca un corolor al aces tora , o mai justă preţuire a or todoxie i noastre româneşt i , c a re în urma în­făptuir i lor polit ice mai noui, a ajuns să fie făcl ia 1 inunátoare a adevărului etern pe ca re îl cuprinde creştinismul nostru dreptmări tor .

O a ta re operă este şi noua lucrare a d-lui profesor Ş e r b a n lonescu, in t i tu la tă : M o r a l a orto­d o x ă fa ţă cu celelalte morale confesionale, apă-pută nu de multă vreme în editura cercului de studii socia l -creş t ine „Sol idar i ta tea" din Bucureş t i .

După însăş măr tur ia autorului, noul studiu „nu este o expunere integrală a celor t re i sisteme de morală confesională, ci numai o punctare a diferenţelor lor de s t ruc tură ideo log ic i " . Aces te diferenţe sunt temeinic analizate, pe baza izvoa­relor originale ale f i ecă re i confesiuni, — în cele patru mari capitole ale lucrăr i i , in t i tu la te : I. E t i c a romano-catol ică (pag. Í 1 — 62), I I . E t i c ă protes tantă . Lutheranismul (pag. 63—96), I I I . Calvinismul şi neo-calvinismul (pag. 96—152) şi I V . M o r a l a or­todoxă (pag. 153—240), după c a r i urmează o scur tă încheiere şi un indice a l fabe t ic de nume.

E s t e dela sine înţeles că o lucrare a t â t de vas tă şi a tâ t de impor tantă ca cuprins, nu poate i i rezumată în câ t eva rânduri . N e vom mărgini doar să scoatem în evidenţă firul ei călăuzi tor , pentru a ne face o ideie generală despre cu­prinsul ei.

Ce rce t ând tezaurul ş t i inţ i f ic pe ca re se în­temeiază f i eca re confesiune creş t ină , cons ta tăm că deosebirile dintre aces t ea „nu constau numai

- în ar t icole de credin ţa , felurit formulate dela con­fesiune la confesiune, ci şi în p rac t i c i deosebite, ca o urmare d i rec tă a postulatelor lor dogmatice". M o r a l a c reş t ină f i ind „exter ior izarea dogmei", urmează de ac i că „deosebirile de dogmă aduc după sine şi deosebite t ipuri de v ia ţă c reş t ină" , (p. 3). A c e a s t ă deosebire este to t a t â t de ev identă şi în ceia ce pr iveş te s t ructura speci f ică a fie­că re i morale creş t ine . Ş i de ac i au urmat feluri­tele denumiri ce s'au dat aces te i discipline în de­cursul timpului. In or todoxism ea se numeşte „ M o ­rală c re ş t ina" sau „Teologie morală o r todoxă" ,

c â t ă vreme în romano-catolicism denumirea de „morală" a l ternează cu cea de „et ică" , ia r în pro­testant ism denumirea de „etică c reş t ină" sau „e t ică f i losof ică" a înlocuit aproape cu totul pe cea de „morală".

„E t i ca romano-catol ică — obse rvă dela înce­put autorul — nu s tă pe o bază pur c re ş t ină" (p. 11). Incopc ie rea filosofiei ar is tote l ice la creşt inism, făcu tă de Toma din Aquino şi fundamentarea moralei ca tol ice pe elementul raţional, „a dus cum era şi f i resc , la intelectual izarea moralei ca to l ice , prin acel legaîism juridico-formalist , pe care-1 con­s ta tăm în renumitele lor sisteme cazuiste, c a r e au avut o puternică în râur i re şi în fo rmarea mo­ravur i lo r apusene" (p. 23). In romano-catol icism ex i s t ă o morală teoretică conformă cu poruncile e t ice ale S f . Sc r ip tu r i şi cu ordinea naturală. D a r e x i s t ă şi o morală practică, în ca re imperat ivele e t ice apl icate la difer i te le cazur i individuale su­fe ră anumite c o r e c t i v e raţionale. D e aceea e t i ca romano-catol ică a r e în cuprinsul ei aşa numita sferă a dubiului, ad ică a cazuri lor individuale c a r i nu se pot încadra e x a c t în vederi le ca t ego r i ce ale imperat ivelor creş t ine . Pen t ru a produce lu­mină în a ta r i cazuri dubioase in te rv ine metoda cazuistică cu întregul ei complex de „viclenie" ale raţ iunii ( rese rva t io mentalis, î nvă ţă tu ra despre furt, ca r i t a t e , e tc . ) , c a r i diminuiază moral i ta tea unei fapte şi au adus cu sine scăderea prestigiu­lui creştinismului apusean, dând naş tere la o mul­ţime de sisteme morale, ca de pildă: probabil ismul, equiprobabilismuî, tutiorismul e t c . precum şi iv i r i i puternicei mişcă r i de re formă dela începutul sec. al X V I - i e a .

Autorul expune apoi e t ica socială romano-cato l ică , pe ca re o pr iveş te din următoarele puncte de v e d e r e : familia, socie ta tea , ideia de propr ie ta te , munca, capitalul, problema statului, problema răs-boiului şi a păcii , lucru c e l face şi cu capitolele p r iv i toa re la e t ica socială protes tantă şi or todoxă-

S p r e deosebire de Toma din Aquino, Lu the r caută „o re în toarcere c ă t r e specificul creştinismu­lui, f ă r ă amestecul său cu aristotelismul", i a r prin­cipiul fundamental dela ca re pleacă morala protes­t an tă este fortificarea prin credinţă." Credinciosul nu colaborează cu nimic la mântuirea lui. M e r i t e l e lui Hristos ' şi darul graţ ie i divine singure mân-tuiesc. E l e devin pentru c red inc ios mai mult un refugiu personal spre a se acoper i de g rav i t a t ea păcatului, fiind neconteni t recompensat prin acel „credo" automat ic" (p. 80). D a c ă omul nu part i­c ipă cu nimic la mântuirea lui, urmează în mod logic că el este predest imat de Dumnezu, lucru pe ca re L u t h e r caută să-l diminuieze prin ideia de renaştere, dar ca re la Ca lv in devine o învăţă­tură esenţială, deoarece d ipă e t ica ca lv ină omul

Page 7: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

J J r . 8. 22 Feb rua r i e 1942 B I S E R I C A Ş I Ş C O A L A Pag. eâ

nu mai are n ic i măca r contr ibuţ ia actului de cre­dinţa în aceas tă mântuire .

Alorala o r todoxă , spre deosebire de celelalte morale confesionale, reprez in tă tipul c las ic al mo­ralei creş t ine . C â t ă vreme romano-catolicismul supraevaluiază raţiunea ia r protestantismul o sub-estinează, o r todox ia „acceptă în concepţ ia ei ra­ţiunea iluminată de credin ţă , subordonându-o pe aceasta raţ iunii supreme, ca re este Dumnezeu". Structura ei este plină de omogeni ta t ; şi de aceea nu t rebuie să alerge la di fer i te compro­misuri, ori surogate ale înţelepciunii omeneşti , cum o face romano-catolicismul. „Ea af i rmă în pri­mul rând elementul revela t şi-şi apropie elemen­tul raţional întru c â t el este iluminat de credinţă". . .

A c e a s t ă concepţ ie morală o r t o d o x ă n'a ră­mas o simplă credin ţă , c i a pătruns în cele mai adânci s t ră iunsimi ale v ie ţ i i sociale, înc reş tmân-du-o şi spiritualizându-o. D o v a d i sunt în aceas tă pr ivinţă vechi le legiuiri jur idice, precum şi fol­clorul nostru românesc , a t â t de pătruns de duhul acestei morale de o puri ta te evanghel ică desăvâr­şită. L a formarea morală a sufletului o r todox mai cont r ibu ie în largă măsură şi cultul biseri­cesc, în special S f . Euhar i s t ie , precum şi cultul icoanelor, concepţ ia despre moar te ş. a. T o a t e acestea duc la formarea acelei personal i tă ţ i creş­tine specif ică ortodoxului , în viaţa căru ia mila creş t ină şi sentimental de toleranţă sunt ca rac -ter is t icele lui esenţiale.

D i n aces te temenir i deosebi toare ale moralei or todoxe fa ţă de celelalte morale confesionale, decurge pentru f i eca re dintre noi — după cum conchide just autorul — dator ia de a păs t ra neal­te ra t patrimoniul ei, de a-1 purif ica de elementele streine şi de a-1 omogeniza pe întregul cuprins al Orientului.

E x p u s ă în t r 'o formă limpede şi uşoară şi în­temeiată pe o bogată bibl iograf ie , ca r t ea d-lui profesor Ş e r b a n lonescu const i tuie pentru l i tera­tură teologică un a d e v ă r a t i svor al adevăru­lui creş t in . Ală tur i de opera I . P . S. M i t r o ­polit I r i neu : „La theolo ie simbolique...," ea a re menirea de a înfă ţ i şa tuturor ce lorce cau tă aces t adevă r creş t in , că morala o r todoxă este timpul clari c al moralei c reş t ine .

D e aceea în sufletul o r ică ru i teolog sau in­telectual, ce va zăbov i pe paginile ei, se va deş­tepta pe lângă mulţumirea de a fi un p r ac t i c an t al aces te i morale şi ferma ho tă r î r e de a sé supune preceptelor ei mântui toare până în ultima clipă a vieţi i sale.

P r . D. T u d o r

Informatiuni . B Ş e d i n ţ ă p l e n a r ă . V e n . Consiliu Eparh ia l

a ţ inut J o i în 19 F e b r . c. şedinţă plenară ex t r a ­ord inară sub preşedinţia P. S. S. Păr inte lui Ep i scop Andrei. Ob iec tu l şedinţei a const i tui t -o adresa Consiliului Centrul B i s e r i c e s c pentru noi alegeri eparhiale. In urma raportului c la r şi documentat făcut de venerabil i i ! jurisconsult eparhial d-1 D r . C. Iancu, în urma lămurir i lor date de P. S. S. Păr in te le Episcop şi a discuţiilor la ca re au par t ic i ­pat d-nii D r . C. Radu şi D r . S. Ispravnic-senior , V e n . Consiliu Eparh ia l a ho tă r î t menţinerea actualei adunăr i eparhiale ca re e legal consti­tui tă şi respec ta rea principi i lor şaguniene, c a r e stau la temelia legii de organizare b i se r i cească .

3 Ziua da 22 F e b r u a r i e 1942 a fost desig­nată Ziua cumpătării. Cu economiile făcute se va spori Ajutorul de iarnă. In aces t scop d-1 M a r e ş a l şi d-na M ă r i a Antonescu au adresat Ţ ă r i i urmă­toarele apelur i :

In c e a s u r i l e g re l e de lup tă şi de j er t fă , r e ­n u n ţ a r e a p e n t r u o zi, n u m a i p e n t r u o zi, la o s a t i s f a c ţ i e t r e c ă t o a r e , c o n s i m ţ i r e a la o j er t fă , o r i c â t de n e î n s e m n a t ă p e n t r u aproape l e t rud i t , e s t e o fap tă na ţ iona lă .

A c e l a c a r e r e n u n ţ ă p e n t r u altul , d ă r u e ş t e p e n t r u el , p e n t r u c o n ş t i i n ţ a Iui şi p e n t r u Neam.

Români, Sprij iniţ i s t r ă d a n i a Ajutorului de iarnă şi

pr imi ţ i o zi a cumpătării, d r e p t semn al voinţei r o m â n e ş t i de a ne uni învsuferinţ i şi de a ne sprijini în bucuri i , M a r e ş a l A n t o n e s c u

Ajutorul de iarnă, cere tuturor Românilor sprijinul lor bun şi cald pentru o nouă operă de ajutorare.

Ziua de 22 Februarie 1942 o facem Zi a cumpătării. Româncele şi Românii care pentru această zi vor re­

nunţa la cheltuelile unei distracţii sau vor primi să dăru­iască din hrana lor pentru aproapele înfometat şi trudit ne vor ajuta să facem din dania lor o nouă binefacere românească.

. Ajutorul de iarnă, prin strădania de până azi, a adunat din generoasa înţelegere românească lei 263 milioane.

A dat ajutor la 264.945 de persoane. A sprijinit spitale şi cantine, împărţind până azi 128

milioane lei. Ziua cumpătării ne va ajuta să ducem mai de­

parte strădania noastră: Cu încredere nesfârşită în sufletul românesc bun şi

îndreptător, în mila creştină a românului, adresez iarăşi un apel cald româncelor şi românilor să dăruiască rodul cum­pătării şi jertfei lor în ziua de 22 Februarie Ajutorului de iarnă pentru ca el să-şi poată împlini rostul său de mângâere a suferinţei şi de sprijinire a nevoii.

România Ajutaţi-ne! M ă r i a M a r e ş a l A n t o n e s c u

Page 8: Anul LXVl Arad, 22 Februarie 1942 Nr. § BISERICA şi ŞCOALAdspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/44807/1/BCUCLUJ_FP_279232_1942...REVISTA OFICIALA A EPISCOPIEI ARADULUI Redacţia

fag . 64 B I S E R I C A $1 Ş C O A L A ÎMr. 8. 22 Februarie Í942

• F r ă ţ i a O r t o d o x ă R o m â n ă , secţia eparhială Arad , în urma morţii Gen. Al. V l a d rămânând fă ră preşedinte, a fost reorganiza tă prin alegerea unui nou comitet . Şedin ţa de reorganizare a fost con­v o c a t ă în sala de şedinţe a Y e n . Consiliu Eparh ia l şi prezidată de P. S. S. Păr in te le Episcop Andrei , J o i în 19 F e b r . 1942.

Au luat par te pe lângă d-1 p re fec t jud. Col. V . Miha i lescu , d-1 pr imar D r . C. Radu, un însemnat gruo de intelectuali a rădani şi o delegaţie a F . O. R.-uiui oră dan în frunte cu d-nii D r . T . Popa, P ro f . A. Cot ruş şi D r . Ş t . Hărăguş .

In cuvân ta rea de deschidere P. Sf in ţ ia S a a vo rb i t despre rolul i s to r ic al B i s e r i c i i o r todoxe , despre misiunea ei actuală şi despre dator ia intelec­tualilor de a f i buni creş t ini .

L a propunerea unei comisii de candidare , compusă din d nii Ascaniu Crişan, I . Chir i lă şi D r . A . Cr işan , a fost ales prin aclamaţie următorul comitet eparh ia l : D r . Cornel Radu preşedinte : membr i : Col. V . Mihai lescu , D r . Aurel Cr i şan advoca t , Ş te fan Popovic i notar-pubîic, Ascan iu Cr i şan directorul liceului „ M . Nicoa ră" , V . Anto-nescu, Iustin Chir i lă , D a vid Bal in t, Gh. lovin , D r . R . Coţioiu advoca t , Aron Petruţ iu advoca t , D r . O c t . Lupaş a j . de primar, ing. V . Eşeanu, D r . C. L e p a directorul şcolii normale „D. '{ ichindeal" , P ro f . Ilie Orzescu , Prof . Dr . N i c h i L a z a r directo­rul Palatului Cultural, D r . Aurel Bo t i ş medic, D r . Aure l L a z a r advoca t , Prof . Damasch in loanovic iu , D r . L . Pop, P ro f . T ra i an M a g e r şi Prof . Ioan Apostolache. C e n s o r i : D r . S. C o v a c i advoca t , Remus Aloi do van şi Gh. Şinion.

A t â t compoziţia comitetului, c â t şi personali­ta tea noului preşedinte, d-1 D r . C. Radu, pentru noi const i tue o bună garanţ ie că reorgan i ra rea F r ă ţ i e i a rădane şi munca ei vi i toare , vor fi maxime în efor t şi optime în rezultate.

B L a Dumineca Ortodoxie i în Catedra la din A r a d va serv i S f . L i tu rgh ie P. S. S. Păr in te le Ep i scop Andrei . P. S. S a va şi predica şi va îm­păr tăş i c redincioş i spovediţi în ziua auter ioară .

După amiazi, Soc ie ta tea O r t o d o x ă Naţ ională a Femeilor Române , filiala Arad , în co laborare cu Academia Teologică , organizează un fes t ival religios în sala Palatului Cultural, în cadrul căru ia v a conferenţ ia eminentul prof. univ. Ioan G. S a v i n , ti tularul ca tedre i de Apologetică dela Facu l t a t ea de Teologie din Bucureş t i .

Subiectul confer in ţe i va f i : Creaţie şi evoluţie. • D-1 Octav ian Dobrin, — e un nume de

c reş t in bun, ca re şi-a făcu t faimă în Capi ta la Ţ ă r i i prin ostenelile ce le depune, să repare să înzes­treze şi să deschidă vechile b iser ic i din Bucureş t i , închise din cauza bă t r âne ţ i l o r şi lăsate în voia întâmplări i . P â n ă în prezent a deschis b i se r ica lui Bucur Ciobanul de lângă Internatul Facul tă ţ i i de Teologie, b i se r ica Stavropoîeos de lângă Palatul Poştelor şi b i se r ica „Adormirea M a i c i i Domnului" din str . Sapienţiei , — toate monumente i s tor ice .

Ce nu face Statul , face satul şi ce nu face satul, poate face omul de inimă.

Concurse Parohia o r todoxă română Arad publică con­

curs cu termin de 30 zile, pentru îndeplinirea postu­lui al doilea de cântăreţ bisericesc al Catedrale i .

Ref l ec tan ţ i i t rebue să fie de cel puţin 21 şi cel mult de 30 de ani e ta te , cu diplomă dela şcoala de cân tă re ţ i .

Re t r ibu ţ iunea e s t e : salarul de cân t ă r e ţ din bugetul Statului dela data când i se va ordonanţa , remuneraţiunea din bugetul parohiei A r a d , locu­inţă , 2 st. lemne de foc anual şi par tea din stolele legale.

Atribuţiunile sunt cele cuprinse în regula­mentul în tocmit de organele parohiale.

Cerer i le vo r fi adresa te Consiliului parohial o r todox român din A r a d şi t r imise Oficiului Pa­rohial o r todox român din Arad , S t r . M e ţ i a n u 16. L a cere re se vo r a n e x a : actul de naş tere dela oficiul s tă r i i c ivi le şi de botez dela b iser ică , cer­t i f icatul şcolar premergător şcoalei de cân tă re ţ i , diploma de cân tă re ţ , actul (dacă este c ă s ă t o r i t ) de căsă to r i e dela oficiul s tă r i i c ivi le şi de cununie dela biser ică , actele (dacă are copi i ) de naş te re şi de bo tez ale tuturor copii lor în v ia ţă , dovada că a sa t i s făcut L e g i i de R e c r u t a r e .

Ref lec tan ţ i i ca r i în t runesc condiţi i le, vo r f i încunoşt inţaţ i să se prezinte în fa ţa Consiliului parohial. 1—3 Oficiul parohial ortodox român Arad

Consiliul parohial ort . rom. din Şoimoş, proto­popiatul Radna , în baza ho tă r î r i i din 24 Ianuar ie şi 1 Feb rua r i e a. c. publică concurs în termen de 30 zile dela prima publ icare în organul of ic ia l „Bise r i ca şi Şcoa la" , pentru îndeplinirea postujui de cantor bisericesc, cu următoarele v e n i t e :

1. Ses ia cantora lă cons ta ta toare din 9 jugh. 202 st. Q pământ a r a b i l ;

2. Casa şi g răd ina b iser ic i i de sub nr, 3 6 5 ; 3. Stolele legale ; 4. Salarul se va ce re dela S t a t , pentru ca re

parohia nu garantează . L a concurs se admit numai absolvenţ i a i

şcoalei de cân tă re ţ i din Arad . Cerer i le însoţite de acte le necesare se v o r

înainta Consiliului parohial din Şoimoş, în termen legal.

Alesul va fi obl igat a par t ic ipa la toa te servic i i le divine a tâ t în, c â t şi a f a r ă de sf. b i s e r i c ă ; va reorganiza şi instrui corul b i s e r i c e s c ; v a instrui Corul şcolari lor şi va forma şi c ân t ă r e ţ i de s t rană , dintre adulţ i ; va ach i ta după beneficiul său toa te impozitele c ă t r e S t a t , comună, e t c .

Ref lec tan ţ i i se vo r prezenta în s i . b i s e r i că în termenul concursual spre a se f ace cunoscuţ i poporului, precum şi a primi informaţi i detai la te în legătură cu aces t post.

Şoimoş, la 5 F e b r u a r i e 1942. ConSi parohial

Dieceeana A r a d .


Recommended