+ All Categories
Home > Documents > ANEXA B – BONUS B.pdf · Numårul sau simbolurile literale din coloanele grilei sunt mai uçor de...

ANEXA B – BONUS B.pdf · Numårul sau simbolurile literale din coloanele grilei sunt mai uçor de...

Date post: 28-Aug-2018
Category:
Upload: vanphuc
View: 222 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
46
ANEXA B – BONUS Prezentarea atributelor
Transcript

ANEXA B – BONUS

Prezentareaatributelor

A tributul este un tip special de obiect AutoCAD, format dintr-un text care seaflå în interiorul unui bloc. Multe firme de arhitecturå folosesc atributelepentru configurarea cartuçelor, a grilelor çi a simbolurilor. Întrucât conÆi-

nutul atributelor poate fi format din date, persoanele care se ocupå de instalaÆii çide designul de interior folosesc adeseori atributele atunci când genereazå specifi-caÆiile privind delimitarea birourilor çi proiectarea mobilierului.

Atributele se deosebesc de text în mai multe privinÆe, dintre care amintim:

� ConÆinutul textului atributului poate fi extras dintr-un desen AutoCAD çimanipulat ca date în cadrul unei baze de date, unei foi de calcul tabelar sauunui procesor de text.

� Atributele trebuie så facå parte din definiÆia blocului, pentru a puteafuncÆiona ca atare.

� Textul obiçnuit care face parte dintr-un bloc are acelaçi conÆinut pentru toateinstanÆele blocului respectiv, în timp ce textul atributului poate avea unconÆinut diferit pentru fiecare instanÆå a blocului.

Atributele ataçeazå blocurilor informaÆiile sub formå de text. De fiecare datåcând inseraÆi un bloc care conÆine atribute, apare un prompt care vå cere såintroduceÆi datele în categoriile care au fost configurate cu atribute în cadruldefiniÆiei blocului. Pe desenul AutoCAD, fiecare instanÆå a blocului inserat poateconÆine date specifice blocului respectiv.

Întrucât atributele existå ca parte a unui bloc, au o serie de aplicaÆii în cadruldesenelor CAD. Sunt utilizate în mod frecvent pentru a ataça informaÆii obiectelorgeometrice care sunt reprezentate sub formå de bloc. InformaÆiile care, în modnormal, ar putea fi gåsite în cadrul nomenclatorului unei uçi sau unei ferestre potfi stocate împreunå cu uçile sau ferestrele individuale – sau împreunå cusimbolurile acestora – în cadrul planului de amplasare.

Nomenclatorul este o diagramå de pe desen, care conÆine informaÆiiorganizate logic despre o anumitå componentå a proiectului, cum ar fi placa de bazå

din oÆel, valva, çurubul sau piuliÆa, uça, fereastra sau finisajele unei camere. Fiecare dintreacestea are propriul nomenclator. De exemplu, informaÆiile din nomenclatorul uçii ar puteainclude dimensiunile acesteia, materialul, finisajele, poziÆionarea çi tipul de glafuri.

InformaÆiile din nomenclator pot fi generate din cadrul atributelor de pe desen.Numårul sau simbolurile literale din coloanele grilei sunt mai uçor de configurat çide actualizat cu ajutorul atributelor decât prin intermediul textului obiçnuit, pe carel-am folosit la crearea grilei structurale a planului de amplasare a cabanei, în capito-lul 10. Cartuçele unui proiect se pot standardiza uçor, astfel încât textul identic de pefiecare coalå så fie obiçnuit, iar în cel care poate så difere de la o coalå la alta – cumar fi titlul colii, numårul paginii, data, scara ç.a.m.d. – så se foloseascå atribute.

2 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

În aceastå anexå veÆi avea ocazia de a configura atributele pentru grila creatå încapitolul 10. Vom parcurge o serie de exerciÆii pentru a cunoaçte una dintreprincipalele aplicaÆii ale atributelor çi vom extrage informaÆiile conÆinute în cadrulatributelor pe care le creåm pentru desenul respectiv. În final, vom configura uncartuç folosind atribute pentru textul care se modificå de la o coalå la alta.

Utilizarea atributelor pentru grilåLiniile grilei corespunzåtoare unei clådiri sunt plasate de obicei pe liniile de centruale componentelor structurale, cum ar fi pereÆii sau stâlpii de rezistenÆå. Stâlpii derezistenÆå din cadrul clådirilor pot fi identificaÆi prin litera çi cifra care indicå celedouå linii de grilå care se intersecteazå în punctele în care se aflå aceçtia. Pedesenul cabanei am folosit liniile de grilå pentru a indica marginile exterioare alepereÆilor exteriori çi liniile de centru ale pereÆilor interiori. În general, grilele au lacapåtul fiecårei linii câte un cerc sau un hexagon în interiorul cåruia se aflå o cifråsau o literå, cifrele desfåçurându-se pe o direcÆie (orizontalå sau verticalå), iarliterele pe cealaltå direcÆie.

O utilizare simplå, dar comodå, a atributelor constå în a crea un atribut dinlitera sau numårul din cerc çi a crea apoi un bloc format din atribut çi cerculrespectiv. Refåcând simbolurile grilei de pe desenul cabanei, veÆi afla cum seconfigureazå atributele:

1. DeschideÆi fiçierul Cabin10a. Desenul este format din planul de amplasare, cu ogrilå structuralå çi elevaÆia frontalå. VerificaÆi ca stratul Grid så fie cel curent.

2. TransfocaÆi planul de amplasare, menÆinând grila vizibilå. În acest caz, literelese desfåçoarå pe orizontalå în partea de sus, iar numerele pe verticalå, de-alungul laturii.

3. ÇtergeÆi toate cercurile, literele çi numerele din cadrul grilei, exceptând celecorespunzåtoare literei A çi cifrei 1. LåsaÆi intacte liniile grilei (a se vedeafigura B.1).

4. ScrieÆi li� pentru a lansa comanda List. SelectaÆi litera A çi apoi apåsaÆi tasta �.Fereastra Text afiçeazå informaÆii despre text. Trebuie så cunoaçteÆi stilultextului çi înålÆimea acestuia: Label çi 1’-0".

5. ApåsaÆi tasta F2 pentru a reveni la desen çi apoi çtergeÆi caracterele A çi 1, darnu çi cercurile.

6. LansaÆi comanda Scale. SelectaÆi cercul de sus çi apåsaÆi tasta �.

7. UtilizaÆi marcatorul Endpoint Osnap çi alegeÆi capåtul liniei de grilå undeaceasta intersecteazå cercul. ScrieÆi 1.25�. Cercul este mårit.

Utilizarea atributelor pentru grilå 3

8. RepetaÆi pasul al 6-lea çi al 7-lea pentru cercul de pe latura din stânga.

9. ParcurgeÆi secvenÆa Draw � Block � Define Attributes (definireaatributelor) pentru a deschide caseta de dialog Attribute Definition(definiÆia atributului). În porÆiunea Attribute se aflå trei casete detext: Tag (etichetå), Prompt çi Value (valoare). Cursorul clipeçte încaseta de text Tag. AmintiÆi-vå de litera din cercul grilei. Aceastaeste litera din grilå, adicå o etichetå (tag).

4 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 1 : Planul de amplasare Cabin10a, cu toate simbolurile grilei çterse, exceptând douådintre acestea.

Eticheta atributuluieste categoria textuluiatributului respectiv.De exemplu, ShoeSize este etichetapentru EEE1 çi Age(vârsta) este etichetapentru 35 de ani.

1Acronim pentru „embrace, extend and extinguish“ (îmbråÆiçare, extindere çi extermi-nare), expresie pe care Departamentul JustiÆiei din SUA a considerat cå a folosit-ointern compania Microsoft pentru a descrie strategia de introducere a categoriilor deproduse cu standarde utilizate pe larg, extinderea acestor standarde prin capacitåÆi de bre-vetare çi apoi folosirea acestor deosebiri pentru a pune în dezavantaj concurenÆa (n. trad.).

1Acronim pentru „embrace, extend and extinguish“ (îmbråÆiçare, extindere çi extermi-nare), expresie pe care Departamentul JustiÆiei din SUA a considerat cå a folosit-ointern compania Microsoft pentru a descrie strategia de introducere a categoriilor deproduse cu standarde utilizate pe larg, extinderea acestor standarde prin capacitåÆi de bre-vetare çi apoi folosirea acestor deosebiri pentru a pune în dezavantaj concurenÆa (n. trad.).

10. ScrieÆi grid_letter (literå din grilå). Nu apåsaÆi tasta �.

11. ApåsaÆi tasta Tab pentru a trece la caseta de text Prompt. Aici veÆiintroduce un prompt pentru utilizatorul care va configura grila,în viitor.

12. ScrieÆi Enter grid letter (introduceÆi litera grilei). ApåsaÆi tasta Tabpentru a trece la caseta de text Value. Aici veÆi introduce o valoareprestabilitå, pentru a ajuta utilizatorul viitor. În acest caz, doriÆilitere majuscule, aça cå scrieÆi A. Astfel se configureazå atributul astfel încâtproiectantului care va configura grila îi va apårea un prompt care îi va cere såintroducå litera grilei, oferindu-i posibilitatea de a opta pentru valoareaprestabilitå, A. Majuscula A îi indicå utilizatorului cå literele trebuie så fiemajuscule.

13. PorÆiunea de jos a casetei de dialog este locul în care se configureazåparametrii pentru textul atributului: poziÆia pe desen, alinierea, stilul texului,înålÆimea acestuia çi rotaÆia. ExecutaÆi clic pe lista autoderulantå Justification(aliniere) çi selectaÆi opÆiunea Middle (centru).

14. VerificaÆi ca opÆiunea Label så aparå în caseta cu listå Text Style. Dacå nuapare, deschideÆi lista autoderulantå çi selectaÆi opÆiunea Label. Întrucât stilulde text Label are înålÆimea de 12", caseta de text Height din caseta de dialogAttribute Definition este estompatå.

15. ExecutaÆi clic pe OK. Astfel reveniÆi la desen pentru a alege un punct deinserÆie. Înapoi pe desen, utilizaÆi marcatorul Center Osnap çi executaÆi clicpe cercul din partea de sus a grilei. Acum, textul GRID_LETTER este centratpeste cerc (a se vedea figura B.2) çi comanda Attdef se încheie.

Utilizarea atributelor pentru grilå 5

F I G U R A B . 2 : Prima definiÆie a atributului plasatå în cercul grilei.

Între cuvintele uneietichete se foloseçteliniuÆa de subliniere,deoarece în denu-mirea etichetei nu potexista spaÆii.

Textul de deasupra cercului se numeçte definiÆia atributului. Rolul såu înprogramul AutoCAD este similar celui al definiÆiei unui bloc. Atunci când aÆi creatblocul Win-1 pentru ferestre, definiÆia a constat într-o fereastrå cu lungimea de12" cu un punct de inserÆie. Atunci când este inserat blocul Win-1, puteÆi folosidefiniÆia iniÆialå a blocului pentru a crea ferestre de diverse mårimi. Acelaçi lucrueste valabil çi pentru definiÆia atributului. Atunci când devine o parte a bloculuicare este inserat, atributul poate avea orice literå doriÆi. Vom aråta imediat cumare loc aceasta.

Mai întâi, vom crea o definiÆie similarå a atributului pentru simbolul numerotatdin grilå:

1. ScrieÆi att� pentru a lansa comanda Attribute Definition. Se deschide din noucaseta de dialog Attribute Definition.

2. RepetaÆi paçii 10-15 din exerciÆiul precedent, folosind urmåtoarele indicaÆii:

A. ScrieÆi grid_number în caseta de text Tag.

B. ScrieÆi Enter grid number (introduceÆi numårul din grilå) în caseta de textPrompt.

C. ScrieÆi 1 în caseta de text Value.

D. SelectaÆi opÆiunea Middle din lista autoderulantå Justification.

E. ExecutaÆi clic pe OK, folosiÆi marcatorul Center Osnap çi executaÆi clic pecercul din stânga al grilei.

A doua definiÆie a atributului este centratå peste cercul din stânga (a se vedeafigura B.3).

6 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 3 : Este plasatå a doua definiÆie a atributului.

Acum aveÆi douå definiÆii ale atributelor çi sunteÆi gata pregåtit pentru a ledesemna drept componente ale blocului care include cercul peste care suntcentrate în mod curent.

Definirea blocurilor cu atributeTrebuie så definiÆi douå blocuri pentru simbolurile grilei çi atributele acestora.Punctul de inserÆie pentru blocul folosit în partea de sus a grilei trebuie så se afleîn punctul cel mai de jos a cercului. Punctul de inserÆie pentru blocul folosit pelatura din stânga trebuie så fie în punctul de pe cerc situat cel mai la dreapta.UrmaÆi paçii de mai jos:

1. ExecutaÆi clic pe butonul Make Block (crearea blocului) din bara de instru-mente Draw, pentru a lansa comanda Block çi a deschide caseta de dialog BlockDefinition.

2. Pe lista autoderulantå Name, scrieÆi grid-v (de la vertical) în spaÆiul liber çi apoiexecutaÆi clic pe butonul Pick Point (alegerea punctului) din porÆiunea BasePoint (punct de bazå).

3. Pe desen, utilizaÆi marcatorul Endpoint Osnap çi selectaÆi linia grilei care seterminå cu un cerc la capåtul de sus.

4. În caseta de dialog Block Definition, executaÆi clic pe butonul Select Objects.

5. Pe desen, selectaÆi cercul çi definiÆia atributului de sus. ApåsaÆi tasta �.

6. În caseta de dialog Block Definition, verificaÆi så fie selectat butonul Delete dinporÆiunea Objects çi executaÆi clic pe OK. Blocul este definit çi include definiÆiaatributului. Pe desen, cercul de sus çi definiÆia atributului au fost çterse.

7. LansaÆi din nou comanda Block. RepetaÆi paçii 2-6 pentru a defini al doilea blocpentru cercul çi definiÆia atributului de pe latura din stânga. UrmaÆiurmåtoarele indicaÆii:

A. ScrieÆi grid_h pe lista autoderulantå Name.

B. ExecutaÆi clic pe butonul Pick Point. UtilizaÆi marcatorul Endpoint Osnap çialegeÆi linia orizontalå a grilei care se terminå la capåtul din dreapta cucercul grilei, în partea din stânga a planului de amplasare.

C. Atunci când selectaÆi obiectele, alegeÆi cercul din stânga çi definiÆiaatributului corespunzåtoare acestuia.

Dupå ce terminaÆi comanda, aveÆi a doua definiÆie a unui bloc care includeo definiÆie a atributului. Desenul aratå ca în figura B.4.

Utilizarea atributelor pentru grilå 7

Inserarea blocurilor cu atributeVom insera aceste blocuri (care, acum, sunt simboluri din grilå) la capeteleliniilor grilei. În timp ce le vom insera, le vom atribui literele çi cifrelecorespunzåtoare:

1. VerificaÆi ca marcatorul Endpoint Osnap så fie activ çi scrieÆi attdia�.

2. Dacå valoarea dintre parantezele unghiulare este 0, apåsaÆi tasta �. În cazcontrar, scrieÆi 0�.

3. ParcurgeÆi secvenÆa Insert � Block. În caseta de dialog Insert, deschideÆi listaautoderulantå Name çi selectaÆi opÆiunea grid-v.

4. VerificaÆi så fie bifatå caseta Specify On-Screen (specificare pe ecran) pentruopÆiunea Insertion Point (punct de inserÆie), dar nu çi pentru opÆiunile Scale çiRotation. ExecutaÆi clic pe OK.

5. ExecutaÆi clic pe linia verticalå a grilei situatå în extremitatea stângå a dese-nului. Acum priviÆi rândul de jos din fereastra Command.

Acesta este textul pe care l-aÆi introdus în caseta de dialog Attribute Definitioncorespunzåtoare promptului. A este textul pe care l-aÆi introdus ca valoareprestabilitå. Pentru a accepta valoarea prestabilitå a acestei linii de grilå,apåsaÆi tasta �.

6. Simbolul grilei este inserat la capåtul liniei de grilå verticale din extremitateastângå (a se vedea figura B.5).

8 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 4 : Planul de amplasare cu cercurile grilei çi definiÆiile atributelor çterse.

7. ApåsaÆi tasta � pentru a lansa din nou comanda Insert. ExecutaÆi clic pe OKpentru a accepta grid-v drept blocul curent care va fi inserat.

8. ExecutaÆi clic pe linia grilei din dreapta celei pe care tocmai aÆi selectat-o.

9. La promptul Enter grid letter <A>:, scrieÆi B�. Al doilea simbol al grileieste inserat pe o linie de grilå, iar litera B este poziÆionatå în cerc.

10. RepetaÆi paçii 7-9 pentru a insera celelalte douå simboluri ale grilei în parteade sus a planului de amplasare.

11. ContinuaÆi så repetaÆi paçii 7-9, dar selectaÆi blocul grid-h pentru cele treisimboluri ale grilei care se aflå de-a lungul laturii din stânga a planului deamplasare. Rezultatele trebuie så arate ca în figura B.6.

Utilizarea atributelor pentru grilå 9

F I G U R A B . 5 : Este inserat primul bloc cu simbolul grilei.

F I G U R A B . 6 : Grila cu toate simbolurile inserate.

Editarea textului atributuluiPentru a ilustra cum poate fi editat textul atributului, vom presupune cå våhotårâÆi så schimbaÆi simbolul C din grilå cu B1. Atunci, simbolul D trebuieschimbat în C. Paçii sunt urmåtorii:

1. ExecutaÆi dublu-clic pe simbolul C al grilei. Astfel se deschide caseta de dialogEnhanced Attribute Editor (editor de atribute avansat). Aici puteÆi modifica oserie de articole, dar noi dorim så schimbåm numai valoarea.

2. VerificaÆi så fie selectatå eticheta Attribute. EvidenÆiaÆi litera C din caseta detext Value, scrieÆi B1 çi apoi executaÆi clic pe butonul Apply. Textul B1 înlo-cuieçte litera C din fereastra mai mare, unde sunt afiçate împreunå eticheta,promptul çi valoarea. ExecutaÆi clic pe OK pentru a închide caseta de dialog.

Întrucât aÆi fixat punctul de aliniere a atributului la opÆiunea Middle çiaÆi poziÆionat textul în centrul cercului grilei, textul B1 este centrat în cerc, la fel

ca literele singulare.

3. ExecutaÆi dublu-clic pe simbolul D al grilei.

4. În caseta de dialog Enhanced Attribute Editor, repetaÆi pasul al 2-lea pentru aschimba litera D cu C. Atributele sunt actualizate (a se vedea figura B.7).

În exerciÆiile precedente am ilustrat procedura de bazå pentru definirea, inse-rarea çi modificarea atributelor. PuteÆi aplica aceleaçi proceduri în procesul deconfigurare a unui cartuç, în care atributele sunt folosite pentru textul care semodificå de la o coalå la alta. Acum putem trece la o aplicaÆie mai complexå aatributelor, pentru a-i putea aprecia capacitåÆile complete.

1 0 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

Configurarea mai multor atribute în cadrulunui blocCabana are trei camere çi un balcon, bucåtåria çi sufrageria împårÆind acelaçi spaÆiu.Fiecare camerå are o altå suprafaÆå, iar podeaua are un alt fel de acoperire. AcesteinformaÆii, împreunå cu denumirea camerei pot fi stocate pe desen ca atribute. Vomconfigura un bloc format din trei atribute (denumire, suprafaÆå çi înveliç). Apoi vominsera blocul înapoi în planul de amplasare. Dacå vå amintiÆi, stilul de text pentruetichetele camerelor era LABEL. Îl vom utiliza pe acesta pentru atribute.

Deocamdatå, trebuie så çtergem etichetele cu denumirile camerelor, dar esteutil så marcåm punctele lor de aliniere. Astfel, puteÆi insera atributul exact acolounde se aflå acum textul etichetei. UrmaÆi paçii de mai jos:

1. Grid fiind stratul curent, parcurgeÆi secvenÆa Format � Point Style (stilulpunctual) pentru a deschide caseta de dialog Point Style.

Configurarea mai multor atribute în cadrul unui bloc 1 1

F I G U R A B . 7 : Simbolurile grilei, dupå actualizare.

2. ExecutaÆi clic pe al patrulea exemplu de stil punctual de pe al doilea rând (celcu un cerc çi un x). Apoi executaÆi clic pe OK pentru a închide caseta de dialog.

3. FixaÆi marcatorul Insertion Osnap în stare activå çi apoi executaÆi clic pebutonul Point, din bara de instrumente Draw. PlasaÆi cursorul pe textulLIVING ROOM. Atunci când simbolul Insertion apare în colÆul din stânga-jos,executaÆi clic. Deocamdatå, nu încheiaÆi comanda.

4. RepetaÆi pasul al 3-lea pentru denumirile BEDROOM çi BATH. Nu este nevoiede un marcaj pentru punctul de inserÆie al etichetei KITCHEN, deoarece acestava råmâne aça cum este çi nu va avea atribute. Balconul nu are un text pe acestdesen, aça cå puteÆi plasa atributul oriunde doriÆi. ExecutaÆi clic pe tasta Escpentru a încheia comanda Point.

5. ÇtergeÆi denumirile LIVING ROOM, BEDROOM çi BATH. Desenul va aråta ca înfigura B.8.

6. FaceÆi ca 0 så fie stratul curent. ParcurgeÆi secvenÆa Draw � Block � DefineAttributes, pentru a lansa comanda Ddattdef çi a deschide caseta de dialogAttribute Definition.

7. IntroduceÆi pentru etichetå denumirea rm_name. La prompt scrieÆi Roomname. Ca valoare, scrieÆi LIVING ROOM. (Aceastå valoare prestabilitå îi vaaminti utilizatorului så foloseascå numai majuscule.)

8. În jumåtatea de jos a casetei de dialog, configurårile textului råmân acelaçi;executaÆi clic pe OK.

9. Pe desen, utilizaÆi marcatorul Endpoint Osnap çi apoi executaÆi clic pe capåtuldin dreapta al liniei de grilå care are numårul 1 în cadrul cercului. PrimadefiniÆie a atributului este plasatå pe desen (a se vedea figura B.9). Întrucât veÆiface un bloc din aceasta, pe care îl veÆi insera în camere, nu este necesar så

1 2 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 8 : Planul de amplasare, cu marcaje pentru punctele de inserÆie çi cu trei denumiri alecamerelor çterse.

plasaÆi definiÆia atributului acolo unde se aflå etichetele cu denumirilecamerelor; orice loc de pe marginea desenului este bun.

10. ApåsaÆi tasta � pentru a lansa din nou comanda Ddattdef. Pentru acestatribut, introduceÆi eticheta rm_area. La prompt, scrieÆi Area Of room(suprafaÆa camerei) çi ca valoare scrieÆi 10.00 Sq. Ft. Astfel îi veÆi aråtautilizatorului care este formatul corect pentru suprafaÆå.

11. În porÆiunea Mode, executaÆi clic pentru a activa opÆiunea Invisible (invizibil).Modul Invisible face ca valorile atributelor så fie invizibile pe desen, daracestea continuå så fie stocate acolo.

12. În colÆul din stânga-jos al casetei de dialog, executaÆi clic în caseta de validareAlign Below Previous Attribute Definition (aliniere sub definiÆia precedentå aatributului). Toate opÆiunile pentru text se estompeazå. Stilul este acelaçi cacel al primului atribut, iar aceastå definiÆie a atributului va fi plasatå imediatsub prima.

13. ExecutaÆi clic pe OK. A doua definiÆie a atributului este plasatå pe desen subprima.

14. RepetaÆi paçii 10-13 pentru a defini al treilea atribut. Ca etichetå, scrieÆirm_floor. Pentru prompt, scrieÆi Floor Material (materialul podelei). Cavaloare, scrieÆi Wood Parquet (parchet din lemn). VerificaÆi ca modulInvisible så fie în continuare selectat çi plasaÆi un semn de bifare în caseta devalidare Align Below Previous Attribute Definition, dacå nu este deja plasatacolo. ExecutaÆi clic pe OK. Toate cele trei definiÆii ale atributelor se aflåacum pe desen (a se vedea figura B.10).

Acum vom crea un bloc din aceste trei atribute.

Configurarea mai multor atribute în cadrul unui bloc 1 3

F I G U R A B . 9 : DefiniÆia atributului denumirii camerei este plasatå pe desen.

Definirea unui bloc cu mai multe atributeDe regulå, un bloc cu atribute include linii sau alte obiecte geometrice, alåturi dedefiniÆiile atributelor, dar nu este obligatoriu. În acest caz, cele trei definiÆii aleatributelor reprezintå unicul conÆinut al blocului, iar punctul de inserÆie alacestuia este punctul de aliniere al primului atribut: textul cu eticheta denumiriicamerei. Pentru a defini blocul, urmaÆi paçii de mai jos:

1. LansaÆi comanda Block.

2. În caseta de dialog Block Definition scrieÆi ca denumire room_info.

3. ExecutaÆi clic pe butonul Pick Point. Pe desen, folosiÆi marcatorul InsertionOsnap çi alegeÆi prima definiÆie a atributului. Procedând astfel, se aliniazåpunctul de aliniere al acestui atribut dupå punctul de inserÆie al blocului.

4. Înapoi în caseta de dialog Block Definition, executaÆi clic pe butonul SelectObjects. Pe desen, alegeÆi fiecare definiÆie a atributului, în ordinea în care le-aÆicreat. Prin selectarea lor în aceastå ordine, vor fi enumerate în aceeaçi ordineîn caseta de dialog Enter Attributes (introducerea atributelor). ApåsaÆi tasta �

dupå ce le-aÆi selectat. Apoi, dupå ce vå asiguraÆi cå opÆiunea Delete este selectatåîn continuare, executaÆi clic pe OK în caseta de dialog. Blocul room_info estedefinit, iar definiÆiile atributelor sunt çterse de pe desen.

SunteÆi aproape gata pregåtit pentru a insera blocul Roon_Info în fiecare dintrecele trei camere çi lângå balcon. Dar, mai întâi, trebuie så calculåm suprafaÆafiecårei camere.

1 4 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 1 0 : Planul de amplasare cu toate cele trei definiÆii ale atributelor.

Calcularea suprafeÆelor

PuteÆi calcula suprafeÆele de pe desen folosind comanda Hatch împreunå cu paletaProperties sau utilizând comanda Area. Întrucât calcularea suprafeÆelor se face înmod repetat, în timpul proiectårii çi construcÆiei, comanda Area reprezintå uninstrument important. PuteÆi calcula suprafaÆa generalå, ca apoi så scådeÆi dinaceasta suprafeÆele secundare sau puteÆi aduna suprafeÆele, pentru a obÆine totalul.

Pentru acest exerciÆiu, vom utiliza comanda Area ca så calculåm ariile celorpatru spaÆii ale podelei din planul de amplasare. Apoi vom explica cum se aflåariile cu ajutorul comenzii Hatch. Va trebui så vå notaÆi valorile suprafeÆelor dupåce efectuaÆi calculele. UrmaÆi paçii de mai jos:

1. ScrieÆi undo� çi apoi m�. Procedând astfel, plasaÆi un marcaj la sfârçitulsecvenÆei de paçi pe care aÆi urmat-o pânå acum. Dupå urmåtoarea serie de paçiveÆi anula rezultatele, pânå când desenul va reveni la starea sa curentå.

2. FaceÆi Walls stratul curent. DezactivaÆi toate celelalte straturi, cu excepÆiastraturilor Balcony çi Walls. Desenul va aråta ca în figura B.11.

3. FixaÆi marcatorii osnap astfel încât Endpoint så fie singurul activ.

4. ExecutaÆi clic-dreapta pe oricare dintre butoanele din bara de instrumente çiselectaÆi opÆiunea Inquiry (investigaÆie) din meniul de scurtåturå, pentru adeschide bara de instrumente Inquiry. MutaÆi-o într-o porÆiune goalå asuprafeÆei de desenare.

5. ExecutaÆi clic pe butonul Area din bara de instrumente Inquiry. FiÆi atent: aratåca butonul Region/Mass Properties (proprietåÆi regionale/generale). La promptulSpecify first corner point or [Object/Add/Subtract]: executaÆi clic pecele patru colÆuri interioare ale camerei de baie, parcurgând perimetrul, apoiapåsaÆi tasta �. Linia de comandå afiçeazå rezultatele calculului: Area =

5616.00 square in. (39.000 square ft.), Perimeter = 25’-0".

Configurarea mai multor atribute în cadrul unui bloc 1 5

F I G U R A B . 1 1 : Planul de amplasare, cu toate straturile dezactivate, exceptând straturile Wallsçi Balcony.

6. NotaÆi suprafaÆa exprimatå în picioare påtrate. ApåsaÆi tasta � pentru a lansacomanda Area, apoi executaÆi clic în cele patru colÆuri interioare ale dormito-rului. (S-ar putea så vå fie mai util så transfocaÆi pentru a selecta colÆurile.)ApåsaÆi tasta �. Linia de comandå afiçeazå suprafaÆa çi perimetrul. SuprafaÆatrebuie så fie de 76.2222 picioare påtrate. NotaÆi aceastå valoare. (PuteÆi så oaproximaÆi la douå zecimale.)

7. RepetaÆi acest proces pentru sufragerie, în care va trebui så alegeÆi çasepuncte. SuprafaÆa aceasta trebuie så fie de 236.6667 picioare påtrate. NotaÆivaloarea 236.67.

8. LansaÆi din nou comanda Area. ScrieÆi o� pentru a selecta opÆiunea Object acomenzii Area, apoi executaÆi clic în interiorul arcului balconului. În fereastraCommand va apårea urmåtorul mesaj: Selected object does not have an

area (obiectul selectat nu are o arie). Trebuie så transformaÆi arcul înpolilinie, pentru a putea calcula suprafaÆa sa.

9. ApåsaÆi tasta Esc pentru a anula comanda Area. ParcurgeÆi secvenÆa Modify �

Object � Polyline pentru a lansa comanda Pedit.

10. ExecutaÆi clic pe arcul interior al balconului. Acum promptul afiçeazå mesajulObject selected is not a polyline. Do you want to turn it onto

one? <Y> (obiectul selectat nu este o polilinie. DoriÆi så-l transformaÆi într-opolilinie? <Y>). ApåsaÆi tasta � pentru a accepta opÆiunea prestabilitå, Yes,apoi scrieÆi x� pentru a ieçi din comanda Pedit.

11. ExecutaÆi clic pe butonul Area din bara de instrumente Inquiry pentru a lansadin nou comanda Area.

12. ScrieÆi o� pentru a utiliza opÆiunea Object, apoi executaÆi din nouclic pe arcul interior. De aceastå datå, veÆi obÆine valoareacalculatå: 31.8086 picioare påtrate. NotaÆi valoarea 31.81.

13. ScrieÆi undo� çi apoi b�. Desenul este readus la starea în care seafla în pasul 1.

14. ExecutaÆi clic în caseta X, din colÆul barei de instrumente Inquiry,pentru a o închide.

OpÆiunile Add çi Subtract din promptul comenzii Area permit adunareasuprafeÆelor calculate çi scåderea acestora. Dacå doriÆi så adunaÆi sau så scådeÆi

suprafeÆe, scrieÆi a dupå lansarea comenzii Area. Apoi, dupå fiecare calcul, vå vor fiprezentate opÆiunile Add çi Subtract. Dacå nu scrieÆi a� la început, puteÆi face câte unsingur calcul o datå.

1 6 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

SuprafaÆa arcelorformate din poliliniise calculeazå ca çicum s-ar trasa o liniedreaptå pe parteadeschiderii, întrecapetele arcului.

La calcularea suprafeÆei, pentru a folosi comanda Hatch çi paleta Properties,haçuraÆi suprafaÆa care urmeazå a fi måsuratå, deschideÆi paleta Properties çiexecutaÆi clic pe haçurå. DerulaÆi paleta Properties pânå la porÆiunea Geometry çiplasaÆi cursorul pe opÆiunea Area. SuprafaÆa este afiçatå în inci påtraÆi çi înpicioare påtrate.

Fiecare dintre cele patru camere pentru care calculaÆi ariile are pe podea câte untipar de haçurare, dar haçurile nu acoperå în toate camerele întreaga podea. PesteinstalaÆii, uçi çi un prag nu sunt plasate haçuri, aça cå aceste haçuri nu pot fifolosite pentru calcularea suprafeÆei podelei.

Noile haçuri se pot utiliza pentru calcularea suprafeÆelor dupå cum urmeazå:

1. ScrieÆi undo� çi apoi m�.

2. FaceÆi ca Walls så fie stratul curent çi dezactivaÆi toate straturile, cu excepÆiastraturilor Walls, Headers çi Balcony.

3. HaçuraÆi fiecare camerå.

4. DeschideÆi paleta Properties çi executaÆi clic într-una dintre camere. SuprafaÆaacesteia este afiçatå în paleta Properties, în porÆiunea Geometry, situatå înapropiere de partea de jos.

5. Când aÆi terminat, scrieÆi undo� çi apoi b�.

6. ÎnchideÆi paleta Properties.

Inserarea blocului room_infoAm calculat çi am notat patru suprafeÆe çi suntem gata pregåtiÆi pentru a inserablocul room_info. Mai devreme în cadrul acestei anexe, atunci când am inseratsimbolurile grilei ca blocuri cu atribute, prompturile pentru textul atributelor aufost afiçate în fereastra Command. În cazul prezenÆei mai multor atribute încadrul blocului, este mai convenabil ca toate prompturile så fie afiçate în cadrulunei casete de dialog. Vom schimba configurarea care face ca prompturileCommand så fie înlocuite cu o casetå de dialog:

1. FaceÆi ca Text1 så fie stratul curent. Apoi scrieÆi attdia�. La prompt, scrieÆi 1�.Astfel se permite deschiderea casetei de dialog care conÆine prompturile întimpul procesului de inserare.

2. StabiliÆi marcatorul Node Osnap ca fiind singurul activ. ParcurgeÆi secvenÆaInsert � Block. În caseta de dialog Insert, selectaÆi opÆiunea room_info dinlista autoderulantå Name. ExecutaÆi clic pe OK. SelectaÆi punctul caremarcheazå punctul de aliniere pentru textul etichetei LIVING ROOM, pentru adeschide caseta de dialog Enter Attributes.

Configurarea mai multor atribute în cadrul unui bloc 1 7

3. Singura modificare pe care trebuie så o efectuaÆi constå în schimbarea valoriiArea Of Room. Pentru celelalte douå articole, valorile prestabilite sunt corecte.

4. ApåsaÆi tasta Tab pentru a evidenÆia caseta Area Of Room çi scrieÆi 236.67 Sq.Ft. ExecutaÆi clic pe OK.

5. Blocul room_info este inserat pe desen în dreptul sufrageriei. Eticheta camereieste singurul atribut vizibil (a se vedea figura B.12). Celelalte douå atribute aufost configurate ca invizibile.

6. ApåsaÆi tasta � pentru a lansa din nou comanda Insert. În caseta de dialogInsert, blocul room_info trebuie så fie afiçat în continuare pe listaautoderulantå Name. ExecutaÆi clic pe OK.

7. Pe desen, executaÆi clic pe punctul care marcheazå punctul de aliniere aletichetei cu textul BEDROOM. În caseta de dialog Enter Attributes aparaceleaçi trei prompturi, cu aceleaçi valori prestabilite.

1 8 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 1 2 : Este inserat primul bloc room_info.

8. Textul LIVING ROOM este evidenÆiat. ScrieÆi BEDROOM�. Bara deevidenÆiere coboarå la promptul urmåtor.

9. ScrieÆi 76.22 Sq. Ft.� ca valoare a suprafeÆei.

10. Pentru opÆiunea Floor Material, schimbaÆi Wood Parquet cu Linoleum Tile çiapoi executaÆi clic pe OK. Al doilea bloc este inserat în dormitor. Din nou,este vizibil numai textul din eticheta camerei.

11. RepetaÆi paçii 6-10 pentru camera de baie, de aceastå datå înlocuind textulexistent cu BATH, 39.00 Sq. Ft., respectiv Ceramic Tile.

12. RepetaÆi paçii 6-10 pentru balcon, scriind acum BALCONY, 31.81 Sq. Ft.,respectiv Wood Plank. La promptul Specify insertion point:, plasaÆi etichetaBALCONY în afara balconului, puÆin mai sus de punctele mediane ale arcelor.

13. ÇtergeÆi punctele pe care le-aÆi folosit pentru localizarea punctelor deinserÆie. Desenul aratå ca în figura B.13.

Controlul vizibilitåÆii atributelorPlanul de amplasare aratå la fel ca la începutul acestui exerciÆiu, exceptând adåugareaetichetei cu denumirea balconului. Dar cuprinde mai multe decât ceea ce estevizibil. Textul obiçnuit este acum un atribut, iar desenul este mai „deçtept“ decâtînainte. În urmåtorii câÆiva paçi se ilustreazå afiçarea elementelor de controlpentru atributele vizibile çi invizibile:

1. ParcurgeÆi secvenÆa View � Display � Atrribute Display � On. Atributele invi-zibile sunt afiçate împreunå cu etichetele camerelor (a se vedea figura B.14).

Configurarea mai multor atribute în cadrul unui bloc 1 9

F I G U R A B . 1 3 : Toate blocurile room_info sunt inserate.

2. ApåsaÆi tasta � pentru a lansa din nou comanda Attdisp çi apoi scrieÆi off�.Toate atributele dispar, inclusiv etichetele camerelor çi literele çi cifrele dinsimbolurile grilei.

3. ApåsaÆi tasta �. ScrieÆi n� pentru a readuce configurarea înapoi la opÆiuneaNormal. Odatå cu etichetele denumirilor camerelor, apar çi numerele çi literelegrilei.

Configurårile On çi Off fac ca toate atributele så fie vizibile sau invizibile,indiferent de felul în care aÆi configurat modul Visible/Invisible în definiÆiileatributelor. Configurarea Normal permite afiçarea unui atribut numai dacå modulVisible/Invisible a fost fixat ca Visible în cadrul definiÆiei acestuia.

Editarea atributelorDupå ce definiÆi atributele çi le inseraÆi ca blocuri, puteÆi la fel de uçor så editaÆiorice valoare, folosind aceeaçi metodå care a fost utilizatå la începutul acesteianexe pentru modificarea numårului din grilå:

1. ParcurgeÆi secvenÆa Modifiy � Object � Attribute � Single pentrua lansa comanda Eattedit. SelectaÆi eticheta LIVING ROOM. Se des-chide caseta de dialog Enhanced Attribute Editor, unde sunt afiçateatât valorile vizibile, cât çi cele invizibile ale atributelor sufrageriei,împreunå cu etichetele çi prompturile acestora. Acum puteÆi schimbaoricare dintre aceste valori. Atunci când evidenÆiaÆi un atribut, valoa-rea acestuia este afiçatå în caseta de text Value, unde îl puteÆi edita.

2 0 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 1 4 : Planul de amplasare, cu toate atributele afiçate.

De asemenea, puteÆilansa comanda Eatteditscriind eattedit�.

2. Deocamdatå, nu vom efectua nicio modificare. ExecutaÆi clic pe butonul Cancelpentru a anula comanda Eattedit çi a reveni la desen.

3. SalvaÆi acest desen în dosarul pentru exerciÆii, atribuindu-i denumirea CabinB1.

Configurarea mai multor atribute în cadrul unui bloc 2 1

Editarea instrumentelor pentru atributeInstrumentele pentru editarea atributelor par complicate deoarece denumirileacestora sunt similare, dar, odatå ce v-aÆi obiçnuit cu ele çi çtiÆi la ce se folosesc, potfi deosebite cu uçurinÆå. Mai jos sunt prezentate descrierile a cinci instrumentepentru editarea atributelor:

Caseta de dialog Edit AttributesAceasta este caseta de dialog afiçatå în procesul de inserare a blocului cu atribute, încazul în care atributul attdia este fixatå la valoarea 1. Se foloseçte numai pentrumodificarea valorilor atributelor. ScrieÆi attedit� pentru a o folosi la editareavalorilor atributelor aflate deja în cadrul desenului. Va apårea un prompt care vå vacere så selectaÆi de pe desen o referinÆå la un bloc. Atunci când efectuaÆi aceasta,este afiçatå caseta de dialog Edit Attributes.

Caseta de dialog Enhanced Attribute EditorCu ajutorul acestei casete de dialog se pot edita valorile çi proprietåÆile textuluiatributelor – cum ar fi culoarea, stratul, stilul de text ç.a.m.d. Atunci când scrieÆieattedit� – sau parcurgeÆi secvenÆa Modify � Attribute � Single – çi alegeÆi unbloc care are atribute, se deschide caseta de dialog. Prin executarea unui dublu-clicpe blocul respectiv se obÆine acelaçi rezultat.

Utilizarea paletei Properties pentru editarea definiÆiilor atributelor

UtilizaÆi paleta Properties pentru a edita majoritatea proprietåÆilor definiÆiilor atribu-telor, înainte ca acestea så devinå componente ale unui bloc. SelectaÆi definiÆia atri-butului, apoi executaÆi clic pe butonul Properties din bara de instrumente Standard.

În paragraful urmåtor vom parcurge un exerciÆiu care ilustreazå cum se potextrage informaÆiile din cadrul atributelor unui desen AutoCAD çi cum se potutiliza acestea în cadrul altor aplicaÆii. InformaÆiile despre camerele din acestdesen vor fi extrase într-un fiçier de tip text.

Extragerea datelor dintr-un desen AutoCADProcesul de extragere permite copierea datelor din atributele unui desen çiplasarea acestora într-un fiçier de tip text, de unde pot fi inserate într-o bazå dedate, într-un procesor de text, într-o foaie de calcul tabelar sau chiar în alt desenAutoCAD. Trebuie så configuraÆi un fiçier-çablon pentru a controla forma sub caresunt plasate datele, atunci când sunt introduse de pe desen. Dacå sunteÆifamiliarizat cu bazele de date, consideraÆi eticheta atributelor drept o coloanå sau

2 2 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

Caseta de dialog Block Attribute Manager

ParcurgeÆi secvenÆa Modify � Object � Attribute � Block Attribute Managerpentru a deschide caseta de dialog Block Attribute Manager. Aici puteÆi selecta unbloc çi puteÆi edita diversele componente ale fiecårei definiÆii a atributelor pe care leconÆine blocul respectiv, cum ar fi eticheta, promptul çi valoarea.

Editarea globalå a blocurilor

De asemenea, puteÆi edita simultan mai multe atribute folosind comanda -Attedit.(Cratima din faÆå aratå cå este o versiune mai veche a comenzii Attedit.) LansaÆicomanda parcurgând secvenÆa Modify � Object � Attribute � Global sau scriindatte�. Promptul afiçeazå textul Edit attributes one at a time?

[Yes/No] <Yes> (se editeazå atributele unul câte unul?). Dacå acceptaÆiopÆiunea prestabilitå, Yes, apar o serie de opÆiuni pentru selectarea atributelor carevor fi editate. SelectaÆi atributele care vor fi editate çi apoi apåsaÆi tasta � pentru aîncheia procesul de selectare. În punctul de inserÆie al unuia dintre atributele selectateapare un mare. În acest moment, apare promptul urmåtor: Enter an option

[Value/Position/Height/Angle/Style/Layer/color/Next] <N>:

(introduceÆi o opÆiune [valoare/poziÆie/înålÆime/unghi/stil/strat/culoare/urmåtorul]<N>:), care permite modificarea oricåreia dintre caracteristicile enumerate în cadrulpromptului pentru atributul marcat cu . ApåsaÆi tasta � pentru a trece la urmåtorulatribut selectat.

Dacå la primul prompt råspundeÆi No, este afiçat un set similar de opÆiuni deselectare. Apoi vi se cere så introduceÆi valoarea curentå care urmeazå a fimodificatå çi spoi så introduceÆi noua valoare. Folosind comanda -Attedit în acestmod, puteÆi schimba global valorile atributelor.

un câmp al bazei de date, iar valorile ca înregistråri sau rânduri. Fiçierul-çablonconfigureazå coloanele, permiÆându-le så aibå o anumitå låÆime çi controleazådacå datele de pe rânduri sunt considerate ca fiind numerice.

Este necesarå configurarea unui fiçier-çablon pentru cele patru atribute care auinformaÆii despre camere. Vom sfârçi prin a avea un fiçier de tip text cu treicoloane – câte una pentru fiecare atribut – çi patru rânduri – câte unul pentrufiecare camerå care conÆine date în cadrul unui atribut. Acest fiçier de tip text sebazeazå pe fiçierul-çablon, pe care îl vom crea mai întâi.

Crearea unui fiçier-çablon pentru extragerea datelorÎn vederea creårii unui fiçier-çablon pentru extragerea datelor, urmaÆi paçii demai jos:

1. MinimizaÆi programul AutoCAD çi deschideÆi programul Notepad, care estelivrat împreunå cu sistemul de operare Windows. (ParcurgeÆi secvenÆa Start �

All Programs � Accessories � Notepad.) Programul Notepad se deschideafiçând o paginå goalå çi un cursor intermitent.

2. ScrieÆi RM_NAME C015000� RM_AREA C020000� RM_FLOORC020000�. AveÆi grijå så apåsaÆi tasta � o singurå datå dupå ce scrieÆi ultimulrând de text. Trebuie så aveÆi trei rânduri de text, iar cursorul trebuie så se aflela capåtul din stânga al rândului de sub text.

3. ParcurgeÆi secvenÆa File � Save As çi salvaÆi acest fiçier cu denumirea Room-1,

în dosarul pentru exerciÆii.

ZåboviÆi o clipå pentru a privi noul fiçier-çablon. Fiecare rând de text conÆinecâte o etichetå a atributului çi un cod. Codul are trei pårÆi: litera, primele trei cifreçi ultimele trei cifre. Litera trebuie så fie C sau N; aceasta înseamnå cå valoareaatributului este tratatå fie ca un caracter, fie ca un numår. În acest exerciÆiu vomconsidera toate valorile corespunzåtoare celor trei atribute ca fiind caractere,indiferent dacå acestea sunt formate din cifre sau din litere.

Valorile atributelor care sunt formate din numere pot fi tratate în cadrulprocesului de extragere fie drept caractere, fie ca numere. Dacå sunt consideratenumerice, atunci pot fi adunate laolaltå în cadrul unei baze de date sau al unuiprogram de calcul tabelar. Dar, întrucât am inclus cuvintele Sq. Ft., trebuie så letratåm drept caractere.

Extragerea datelor dintr-un desen AutoCAD 2 3

În primele trei spaÆii care urmeazå dupå litera C se introduce låÆimea corespun-zåtoare acestui câmp în cadrul tabelului, cuprinså între 0 çi 999 caractere. În acestcaz, coloanele vor avea låÆimea de 15, 20, respectiv 20 de caractere.

În ultimele trei spaÆii se introduce numårul de zecimale pe care le poate avea ovaloare numericå, de la 0 la 999. Întrucât nu avem date numerice, låsåm acestea lavaloarea 0.

Extragerea datelor din atributePasul urmåtor constå în efectuarea extragerii efective:

1. MinimizaÆi programul Notepad çi reveniÆi la AutoCAD.

2. ScrieÆi attext� pentru a deschide caseta de dialog Attribute Extraction(extragerea atributelor). În aceastå casetå de dialog veÆi efectua cinci operaÆii:

� VeÆi alege unul dintre cele trei formate de fiçiere pentru extragere;

� VeÆi selecta fiçierul-çablon pe care tocmai l-aÆi creat;

� VeÆi selecta denumirea çi dosarul fiçierului de ieçire;

� VeÆi selecta obiectele de pe desen asupra cårora va acÆiona extragerea;

� VeÆi executa extragerea.

3. ExecutaÆi clic pe butonul radio Space Delimited File (SDF – fiçier delimitatprin spaÆii). Acest mod determinå separarea coloanelor cu date prin spaÆii.

4. ExecutaÆi clic pe butonul Template File (fiçier-çablon). GåsiÆi fiçierulRoom-1.txt çi executaÆi clic pe butonul Open. Fiçierul este afiçat în caseta detext de lângå butonul Template File.

5. Implicit, Output File (fiçierul de ieçire) este un fiçier de tip .txt cu aceeaçidenumire ca fiçierul desenului curent – în acest caz, CabinB1.txt. Trebuie så-icereÆi programului AutoCAD så salveze acest fiçier în dosarul pentru exerciÆii,

2 4 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

aça cå executaÆi clic pe butonul Output File çi efectuaÆi aceasta. ExecutaÆi clicpe butonul Save.

6. ExecutaÆi clic pe butonul Select Objects. Pe desen, încadraÆi într-o fereastråplanul de amplasare (includeÆi textul BALCONY, dar nu selectaÆi numerele çiliterele grilei) çi apåsaÆi tasta �. Caseta de dialog Attribute Extraction aratå astfel:

Valoarea Number Found (numårul gåsit) depinde de cât de mult aÆi selectat dindesen.

7. ExecutaÆi clic pe OK. În fereastra Command este afiçat, de exemplu, textul 4records in extract file (4 înregistråri în fiçierul pentru extracÆie). Aceastaaratå cå extragerea a reuçit.

8. MinimizaÆi fereastra AutoCAD çi reveniÆi la Notepad. ParcurgeÆisecvenÆa File � Open çi apoi gåsiÆi çi deschideÆi fiçierulCabinB1.txt. Acesta aratå astfel:

Sunt patru rânduri de text. Fiecare rând conÆine câte trei informaÆii despre ocamerå: denumirea, suprafaÆa çi cu ce este acoperitå podeaua. În acest formatputeÆi folosi instrumentele Windows de copiere çi lipire pentru a insera informa-Æiile ca un nomenclator pe desenul AutoCAD sau ca un tabel într-un procesor detext. Orice text inserat pe desenul AutoCAD este plasat ca text cu mai multerânduri. Acesta poate fi apoi grupat ca un text cu un singur rând çi mutat. Oricâtde uçor ar fi de efectuat aceasta, alinierea coloanelor de date prin aceastå metodåeste dificilå. UtilizaÆi procesul descris în continuare pentru a lega înapoi la desenulAutoCAD o foaie de lucru Excel cu datele extrase.

Extragerea datelor dintr-un desen AutoCAD 2 5

Cele patru rânduri dedate pot fi afiçateîntr-o altå ordine în fi-çierul dumneavoastrå.

Pentru a insera datele extrase într-o bazå de date sau într-o aplicaÆie de calcultabelar, utilizaÆi formatul Comma Delimited File (fiçier delimitat prin virgule) încaseta de dialog Attribute Extraction. Procedând astfel, obÆineÆi o ieçire de felulurmåtor:

Sunt patru rânduri de date. Cele trei porÆiuni de date din fiecare rând suntseparate prin virgule çi sunt încadrate între ghilimele. Acest format este adecvatpentru bazele de date çi foile de calcul tabelar, deçi, evident, este dificil de citit çinu este indicat pentru un nomenclator sau pentru un tabel. Dar, odatå importateîn programul Excel, datele pot fi fåcute vizibile pe desenul AutoCAD ca nomenclator,prin intermediul unui proces de legare cunoscut ca Object Linking and Embedding(OLE – legarea çi înglobarea obiectelor). Apoi puteÆi actualiza datele în programulExcel, iar modificårile respective vor fi afiçate pe desenul AutoCAD.

Configurarea unui cartuç cu ajutorulatributelorPentru exerciÆiul final din aceastå anexå, vom utiliza atributele ca o componentå acartuçului. Mai întâi, se determinå ce text se poate schimba de la o coalå la alta.Apoi se definesc atributele pentru aceste obiecte de tip text. Dupå aceea sedefineçte cartuçul ca un bloc AutoCAD. La inserarea acestui bloc pe desen ca uncartuç, apare un prompt care cere introducerea textului atributului.

Proiectarea cartuçuluiVom utiliza cartuçul care a fost configurat în macheta Layout2 a desenului, pecare l-am salvat în capitolul 13 sub denumirea Cabin13b. Acest cartuç se bazeazåpe cel creat în capitolul 10. Acolo am oferit indicaÆii privind stilurile de text çiplasarea textului în cadrul cartuçului. Dacå v-aÆi îndepårtat de aceste indicaÆii çiaÆi utilizat, de exemplu, propriile puncte de aliniere, atunci unele dintre instruc-Æiunile care urmeazå pot så nu se potriveascå exact. Pentru a depåçi acest inconve-nient, descårcaÆi setul de desene (8776DWGs.zip) din pagina dedicatå acestei cårÆipe site-ul Teora (www.teora.ro/descrieri/Autocad_2007.html) çi urmaÆiinstrucÆiunile privind instalarea acestora pe hard-discul dumneavoastrå. UtilizaÆi

2 6 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

desenul Cabin13b din acest set. Cartuçul acestuia este configurat astfel încât såfuncÆioneze cu aceste instrucÆiuni (a se vedea figura B.15).

Pentru a aprecia utilitatea atributelor în cadrul cartuçului, vom presupune cåaceastå cabanå a fost deja construitå, iar proiectul a fost un mare succes. Acum,când reputaÆia dumneavoastrå devine mai solidå, un client v-a rugat så aduceÆiunele îmbunåtåÆiri proprietåÆii pe care o deÆine pe malul unui lac. VeÆi remodelaun garaj deja existent, transformându-l în spaÆiu de locuit çi veÆi adåuga douåcamere celor deja ataçate garajului. Acest proiect va necesita mai multe coli, iardumneavoastrå v-aÆi decis så utilizaÆi acelaçi cartuç pe care l-aÆi folosit pentrumacheta Layout2 a desenului Cabin13b. Dacå transformaÆi în atribute o parte dintextul acestui cartuç, veÆi putea folosi cu uçurinÆå acest cartuç pentru fiecare coalådin cadrul proiectului.

Analiza textului din cartuç

La crearea unui cartuç reutilizabil, principala sarcinå constå în a determina ce texttrebuie så fie un atribut çi ce text poate så råmânå ca text format dintr-un singur rând:

1. DeschideÆi desenul Cabin13b. VerificaÆi ca Layout2 så fie pagina activå.

2. EfectuaÆi toate modificårile necesare pentru a face ca acest desen så fieconfigurat dupå cum urmeazå:

� Marcatorii Endpoint, Midpoint çi Insertion så fie stabiliÆi ca activi;

� Butonul Model/Paper din bara de stare så fie fixat în poziÆia Paper;

� OpÆiunile Ortho çi Polar så fie dezactivate;

� Stratul curent så fie Tblk-2.

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 2 7

F I G U R A B . 1 5 : Desenul Cabin13b, cu macheta Layout2 activå.

3. UtilizaÆi comanda Zoom Window pentru a transfoca porÆiunea cartuçului (a sevedea figura B.16).

Cartuçul cuprinde nouå rânduri de text. Çtim cå o parte din acest text nu se vamodifica de la o coalå la alta:

� Etichetele din cadrul cartuçului – PROJECT:, DRAWN BY: çi DATE: vorråmâne aceleaçi.

� Textul A Cabin se va schimba pentru fiecare proiect, dar, în cadrul unuiproiect, va råmâne acelaçi.

� Textul DHF çi Date of Dwg se poate schimba pentru fiecare coalå.

� Denumirea companiei nu se va schimba.

� Textul SHEET NO.: nu se va schimba.

� În textul 1 of 1, primul numår se va schimba de la o coalå la alta, ultimul numårse va schimba pentru fiecare proiect, iar cuvântul „of“ nu se va schimba.

În cartuç mai trebuie adåugatå încå o casetå cu informaÆii: un rând sub casetaProject, care conÆine titlul colii. Vom efectua mai întâi aceastå modificare.

Adåugarea unei casete noi în cadrul cartuçului

Vom crea o nouå casetå de aceleaçi dimensiuni ca aceea care conÆine denumireacompaniei. Pentru a efectua aceasta, vom utiliza comenzile Stretch çi Copyîmpreunå cu marcatorii osnap activi:

1. DerulaÆi desenul puÆin mai jos, ca så aveÆi loc deasupra cartuçului pentruextindere.

2. DesenaÆi o linie scurtå la un unghi oarecare faÆå de capåtul din stânga al linieide jos a casetei care conÆine denumirea proiectului. Acesta va fi un marcaj.

3. LansaÆi comanda Stretch (parcurgeÆi secvenÆa Modify � Stretch).

2 8 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 1 6 : Cartuçul machetei Layout2.

4. CreaÆi o fereastrå suprapuså, aça cum se ilustreazå în figura B.17a, pentru aselecta cele douå casete de sus çi liniile laterale ale cartuçului. Nu includeÆilinia din partea de jos a casetei care conÆine denumirea companiei.

5. ScrieÆi r� çi apoi alegeÆi linia de marcaj. ApåsaÆi tasta � pentru a încheiaprocesul de selecÆie.

6. Ca punct de bazå, executaÆi clic pe capåtul din stânga al liniei de jos a caseteicu denumirea companiei.

7. Pentru al doilea punct de dizlocuire, executaÆi clic pe capåtul din stânga alliniei de deasupra (a se vedea figura B.17b).

8. LansaÆi comanda Copy, selectaÆi textul care conÆine denumirea companiei çilinia de deasupra acestuia çi apåsaÆi tasta �.

9. Ca punct de bazå, executaÆi clic pe capåtul din stânga al liniei de deasupratextului care conÆine denumirea companiei.

10. Pentru al doilea punct de dizlocuire, executaÆi clic pe capåtul din dreapta alliniei de marcaj. ÇtergeÆi linia de marcaj. Este creatå noua casetå (a se vedeafigura B.17c).

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 2 9

a

b

F I G U R A B . 1 7 : Selectarea obiectelor care vor fi extinse (a), extensia terminatå (b) çi casetacopiatå (c).

Decizii privind atributele

Textul din aceastå nouå casetå se va schimba pentru fiecare coalå. Astfel, obÆinemîn total çase rânduri de text din cadrul cartuçului, care ar putea fi mai avantajos såfie atributele acestuia:

� Titlul proiectului;

� Titlul colii;

� IniÆialele persoanei care a creat desenul;

� Data creårii desenului;

� Numårul desenului;

� Numårul de desene din cadrul proiectului.

Primul çi al çaselea dintre aceste rânduri nu se vor schimba pe durata unuiproiect. Dacå ar fi atribute, atunci ar trebui så introduceÆi pentru aceste douå

articole acelaçi text, de fiecare datå când aÆi crea o nouå coalå. Daracestea ar putea fi fixate ca valoare prestabilitå. Astfel, s-ar rezolvaproblema intrårilor duplicat, dar apoi va fi necesar så actualizaÆi acestevalori prestabilite pentru fiecare proiect nou.

Pentru acest exemplu, vom låsa textul care conÆine titlul proiectuluiçi textul care indicå numårul de desene ca text cu un singur rând.Astfel, ne råmân patru atribute care trebuie configurate pentru cartuç.

Decizii privind stilul de text

Atunci când, în capitolul 10, am configurat cartuçul, am ales un stil detext pentru fiecare rând de text. Vom face acelaçi lucru pentru atribute.Aici, deosebirea constå în aceea cå trebuie så anticipaÆi care va fi lun-gimea maximå a unui rând de text al atributului, în cazul unei utilizåri

3 0 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

c

F I G U R A B . 1 7 (continuare)

Dupå ce veÆi deprindeaceastå tehnicå çi veÆifinaliza un designpentru un cartuç pro-priu, probabil cå veÆiconsidera cå este maibine så transformaÆiîn atribute toate celeçase rânduri de text.Probabil cå îndesignul propriu veÆiadåuga mai multe ca-sete çi mai mult text.

repetate a acestuia, pentru a vå asigura cå va încåpea întotdeauna în caseta atri-buitå. Aceasta ar putea necesita alungirea casetelor au micçorarea înålÆimii lite-relor. Existå instrumente pentru a face ca textul så încapå pe o anumitå lungime,dar, dacå literele sunt prea înghesuite, nu aratå bine çi sunt dificil de citit. Pentrua çlefui aspectul textului çi al atributelor, sunt necesare mai multe încercåri.

Vom påstra stilurile de text utilizate în mod curent în cadrul acestui cartuç, darsunt necesare urmåtoarele modificåri:

� Textul din titlul proiectului este prea înalt. Dacå proiectul are o denumire mailungå, aceasta nu va încåpea în casetå.

� În caseta din dreapta-jos, textul SHEET NO.: trebuie så fie mai mic, iar primacifrå 1 trebuie så fie mai mare. Aceste modificåri vor necesita reorganizareatextului din cadrul casetei.

Mai întâi vom schimba textul din titlul proiectului, iar apoi vom configuraatributele. Atunci când vom ajunge la ultimul atribut, vom reorganiza casetaSHEET NO.

Modificarea texului din titlul proiectuluiDorim så reducem înålÆimea textului din titlul proiectului suficient de mult încâtså încapå confortabil sub eticheta PROJECT. Întrucât acest text va råmâne pe unsingur rând, putem utiliza instrumentele de modificare a textului prezentate încapitolul 10. UrmaÆi paçii de mai jos:

1. ExecutaÆi clic pe butonul Osnap din bara de stare, pentru a dezactiva temporarmarcatorii osnap activi.

2. ParcurgeÆi secvenÆa Format � Units. SchimbaÆi parametrul Length Precision(precizia lungimii) la valoarea 0’-0 1/32" çi executaÆi clic pe OK.

3. UtilizaÆi comanda Distance pentru a vå face o idee aproximativå despre distanÆadintre partea de jos a casetei cu titlul proiectului çi partea de jos a textuluiPROJECT:. (DistanÆa aceasta este de aproximativ 5/16".)

4. ExecutaÆi clic pe textul A Cabin çi apoi pe butonul Properties din bara deinstrumente Standard.

5. În paleta Properties, schimbaÆi înålÆimea la valoarea de 7/32".

6. ÎnchideÆi paleta Properties.

7. ExecutaÆi clic pe unul dintre reperele din cadrul textului çi utilizaÆi opÆiuneaMove pentru a muta textul A Cabin într-o poziÆie situatå sub textul PROJECT:,pentru a vedea dacå încape. S-ar putea så fie necesar så mutaÆi textulPROJECT: puÆin mai sus (a se vedea figura B.18).

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 3 1

8. ObservaÆi cå textul are douå repere: unul în mijloc çi altul încolÆul din stânga-jos.

9. ExecutaÆi clic din nou pe butonul Properties.

10. SchimbaÆi configurarea Justify la opÆiunea Fit (potrivire).ÎnchideÆi paleta Properties. Reperul din mijlocul textului se mutåîn dreapta-jos, iar textul se mutå înapoi în mijlocul casetei.

11. ActivaÆi opÆiunea Polar, executaÆi clic pe reperul din stânga çi apoiîntr-un punct situat în apropiere de latura din stânga a casetei.

12. ExecutaÆi clic pe reperul din dreapta çi apoi într-un punct situatîn apropiere de latura din dreapta a casetei.

13. æineÆi apåsatå tasta Shift çi executaÆi clic pe ambele repere. EliberaÆi tastaShift, executaÆi clic pe unul dintre repere çi apoi într-un punct situat imediatsub reperul pe care tocmai aÆi executat clic, în apropiere de partea de jos acasetei. Astfel se poziÆioneazå textul (a se vedea figura B.19).

14. ExecutaÆi clic încå o datå pe butonul Properties. SchimbaÆi opÆiunea Contentsastfel încât så afiçeze textul The Reaves Property of Griffis Lake (ProprietateaReaves de la Lacul Griffis).

15. ÎnchideÆi paleta Properties çi apåsaÆi tasta Esc pentru a elimina reperele.Cartuçul trebuie så arate acum ca în figura B.20. PuteÆi vedea cum literelede pe acest rând de text au fost comprimate astfel încât så încapå în spaÆiulalocat.

AmintiÆi-vå de aceastå opÆiune Fit pentru alinierea textului atunci când veÆidefini cele patru atribute.

3 2 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 1 8 : Vizualizarea textului micçorat din cadrul titlului.

Dacå aÆi descårcatfiçierele de desenarede pe site-ul Teora çiutilizaÆi fiçierulCabin13b.dwg deacolo, atunci textul A

Cabin are douå repere,deoarece alinierea saeste specificatå cuopÆiunea Middle. DacåfolosiÆi propriul desen,s-ar putea så nu fie aça.

Definirea atributelor pentru cartuçDupå toate aceste pregåtiri, putem trece imediat la procesul de definire a celorpatru atribute care fac parte din cartuç. Al doilea rând conÆine titlul colii çi semodificå pentru fiecare coalå din setul de desene corespunzåtoare proiectului.Vom utiliza acelaçi stil de text pe care l-am folosit pentru denumirea companiei,aça cå vom începe prin a afla cum se numeçte acesta:

1. LansaÆi comanda List çi apoi executaÆi clic pe textul Some of a Kind Design (undesign de acelaçi fel). Fereastra textului afiçeazå informaÆii despre acest stil detext. NotaÆi denumirea stilului çi înålÆimea acestuia. (ÎnålÆimea trebuie så fie de5/32".) ApåsaÆi tasta F2 pentru a închide fereastra textului.

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 3 3

F I G U R A B . 1 9 : Textul titlului proiectului în poziÆia sa finalå.

F I G U R A B . 2 0 : Textul titlului proiectului terminat.

2. ParcurgeÆi secvenÆa Draw � Block � Define Attributes. Se deschide caseta dedialog Attribute Definition (a se vedea figura B.21).

3. Pentru opÆiunea Tag, scrieÆi sheet_title.

4. Pentru opÆiunea Prompt, scrieÆi Title of sheet (titlul colii).

5. Pentru opÆiunea Value, scrieÆi Site Plan (plan de amplasare). În multeproiecte de aceastå mårime, planul de amplasare reprezintå prima coalå.

6. În porÆiunea Text Options, schimbaÆi Justification cu Middle.

7. SchimbaÆi opÆiunea Text Style cu cea notatå în pasul 1.

8. DebifaÆi opÆiunea Invisible din porÆiunea Mode, în cazul în care aceasta estebifatå.

9. SchimbaÆi înålÆimea la valoarea 5/32" çi verificaÆi så fie selectatå caseta devalidare Specify On-Screen din porÆiunea Insertion Point. ExecutaÆi clic pe OK.

În pasul al 9-lea, am presupus cå stilul de text folosit acolo a fostdefinit cu înålÆimea de 0’-0". Astfel, înålÆimea poate fi modificatå în caseta de

dialog Attribute Definition. Dacå nu aça este configurat stilul de text Project Title de pedesenul dumneavoastrå, va trebui så anulaÆi operaÆiile din locul în care vå aflaÆi, sådeschideÆi caseta de dialog Text Style çi så schimbaÆi înålÆimea acestui stil la valoarea de0’-0". Apoi puteÆi reveni la pasul al 2-lea pentru a continua.

10. Înapoi pe desen, selectaÆi marcatorul Insertion Osnap çi executaÆi clic petextul care se aflå în mod curent în a doua casetå. Eticheta corespunzåtoareacestui atribut va fi poziÆionatå deasupra textului care se aflå deja acolo.

3 4 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 2 1 : Caseta de dialog Attribute Definition.

11. ÇtergeÆi textul existent. Primul atribut este definit çi plasat (a se vedeafigura B.22).

Definirea atributelor pentru casetele DRAWN BY çi DATE

Pentru urmåtoarele douå atribute vom utiliza aceeaçi procedurå:

1. FolosiÆi comanda List pentru a afiça denumirea stilului çi înålÆimea textuluiutilizat în casetele Drawn By çi Date; notaÆi aceste informaÆii.

2. ScrieÆi attdef� pentru a deschide caseta de dialog Attribute Definition.

3. ScrieÆi urmåtoarele:

� Tag: drafter (proiectant);

� Prompt: Drafter’s initials (iniÆialele proiectantului);

� Value: XXX.

4. În porÆiunea Text Options:

� SelectaÆi opÆiunea Middle pentru atributul Justification;

� SelectaÆi stilul de text pe care l-aÆi notat în pasul 1;

� FixaÆi înålÆimea la valoarea de 1/8".

5. ExecutaÆi clic pe OK.

6. Înapoi pe desen, reactivaÆi marcatorii onap activi, plasaÆi cursorul în mijlocultextului DHF pânå când apare simbolul AutoSnap pentru marcatorul InsertionOsnap çi apoi executaÆi clic. Eticheta DRAFTER a atributului este poziÆionatåpeste textul DHF existent.

7. TransfocaÆi, çtergeÆi textul DHF çi apoi folosiÆi transfocarea Zoom Previous.Noua definiÆie a atributului, DRAFTER, înlocuieçte textul existent (a se vedeafigura B.23).

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 3 5

F I G U R A B . 2 2 : Prima definiÆie a atributului terminatå.

8. RepetaÆi paçii 1–7 pentru a defini un atribut corespunzåtor datei desenului.SpecificaÆiile sunt urmåtoarele:

� Tag: dwg_date;

� Prompt: Date of Drawing;

� Value: XX-XX-XXXX;

� Justification: Middle;

� Stilul de text notat în pasul 1;

� Height: låsaÆi 1/8";

� ExecutaÆi clic pe OK. Pe desen, executaÆi clic pe marcatorul Insert Osnap çialegeÆi mijlocul textului Date of Dwg.

� ÇtergeÆi textul Date of Dwg.

Dupå ce terminaÆi aceste etape, cartuçul trebuie så arate ca în figura B.24.Ultima casetå trebuie så fie rearanjatå, înainte de a defini atributul corespunzåtornumårului desenului.

3 6 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 2 3 : DefiniÆia atributului pentru iniÆialele proiectantului este terminatå.

F I G U R A B . 2 4 : DefiniÆia completå a atributului corespunzåtor datei.

Modificarea casetei SHEET NO.

Vom modifica textul SHEET NO.: aplicându-i stilul tblk_label çi mutându-l încolÆul din stânga-sus al casetei. Apoi vom reface rândul de text de jos. Paçii suntprezentaÆi mai jos:

1. ÇtergeÆi textul SHEET NO.:. Apoi copiaÆi în aceastå casetå textul DRAWN BY:din caseta din stânga, folosind marcatorii Endpoint Osnap pentru a-l poziÆionaîn colÆul din stânga-sus al casetei SHEET NO. ModificaÆi textul, astfel încât såafiçeze SHEET NO.: (a se vedea figura B.25).

2. Rândul de text de jos trebuie så fie scindat în douå rânduri, pentru a måri primulnumår. LansaÆi comanda Copy, selectaÆi acest text çi apoi apåsaÆi tasta �.

3. OpÆiunea Polar çi marcatorii funcÆionali fiind activi, executaÆi clic în punctulde inserÆie a textului, acesta fiind punctul de bazå. Apoi, executaÆi clic într-unpunct situat puÆin mai la stânga faÆå de punctul de inserÆie. Procedând astfel,creaÆi o copie a textului situatå imediat la stânga celui original (a se vedeafigura B.26).

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 3 7

F I G U R A B . 2 5 : Noul text .

F I G U R A B . 2 6 : Crearea unei copii a textului .

4. SelectaÆi textul din stânga. În paleta Properties, schimbaÆi formularea în 15,punctul de aliniere la opÆiunea Center çi înålÆimea acestui text la valoarea de 5/16".

5. Acum, utilizaÆi din nou paleta Properties pentru a schimba textul din dreapta,astfel încât så afiçeze of 25, punctul de aliniere fiind Center. (Pentru acestproiect, vom presupune cå existå 25 de coli cu desene.) ÎnålÆimea poate såråmânå aceeaçi.

6. OpÆiunea Polar fiind activatå, utilizaÆi comanda Move pentru a muta mai josambele rânduri de text, astfel încât textul mai lung så încapå între partea de josa casetei çi partea de jos a textului SHEET NO.:.

7. UtilizaÆi din nou comanda Move pentru a separa cele douå rânduri de text çi ale poziÆiona în casetå astfel încât så poatå fi citite ca un singur rând de text (ase vedea figura B.27).

Acum, pentru ultimul atribut din cadrul cartuçului vom modifica un alt stil detext çi vom defini al patrulea atribut:

1. DeschideÆi caseta de dialog Text Style çi selectaÆi din lista autoderulantå StyleName stilul Sheet_No drept stil curent. FixaÆi înålÆimea la valoarea 0. ExecutaÆiclic pe butonul Apply çi apoi pe butonul Close.

2. CreaÆi un atribut, folosind urmåtorii parametri:

� Tag: dwg_no;

� Prompt: Drawing number (numårul desenului);

� Value: XX;

� Justification: Center;

� Text Style: Sheet_No;

� Height: 5/16".

3 8 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 2 7 : Caseta SHEET NO. reorganizatå.

3. ExecutaÆi clic pe OK. Pe desen, marcatorii funcÆionali fiind activi, utilizaÆimarcatorul Insertion Osnap pentru a poziÆiona definiÆia atributului direct subtextul 15.

4. ÇtergeÆi textul 15. Astfel se încheie pregåtirea cartuçului (a se vedea figura B.28).

5. CreaÆi un bloc din acest cartuç, folosind urmåtorii parametri:

� Ca denumire, scrieÆi tblk_atte, dar nu apåsaÆi tasta �.

� Ca punct de bazå, alegeÆi colÆul din dreapta-jos al cartuçului çi chenarului çiapoi apåsaÆi tasta �.

� Obiectele care urmeazå a fi selectate: alegeÆi individual fiecare dintre celepatru definiÆii ale atributelor, în ordinea în care le-aÆi creat, iar apoi folosiÆi ofereastrå de selecÆie obiçnuitå pentru a selecta întregul cartuç. Nu selectaÆichenarul. ApåsaÆi tasta �.

� În porÆiunea Objects a casetei de dialog Block Definition, verificaÆi cabutonul radio Delete så fie activ çi apoi executaÆi clic pe OK.

Acest bloc este stocat acum în fiçierul desenului Cabin13b. Îl vom insera dinnou pe acest desen, pentru a vedea cum decurge procesul de inserare a atributelor.

Inserarea noului cartuçAtunci când inseraÆi noul cartuç înapoi pe desenul curent, aveÆi opÆiunea de avizualiza prompturile pentru introducerea valorilor atributelor la linia decomandå sau prin intermediul unei casete de dialog. Un parametru controleazåaceastå opÆiune. Vom opta pentru caseta de dialog:

1. ScrieÆi attdia�. În cazul în care valoarea curentå este 1, apåsaÆi tasta �. Dacåeste 0, scrieÆi 1�.

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 3 9

F I G U R A B . 2 8 : Cartuçul gata de a fi transformat în bloc.

2. UtilizaÆi comanda Insert Block, selectaÆi blocul tblk_atte çi, dupå ce verificaÆica så fiÆi sigur cå numai punctul de inserÆie va fi specificat pe ecran, executaÆiclic pe OK.

3. ExecutaÆi clic în colÆul din dreapta-jos al chenarului, pentru a indica punctul deinserÆie. Astfel se deschide caseta de dialog Edit Attributes (a se vedea figura B.29).

Cele patru atribute sunt enumerate împreunå cu prompturile çi valorile lorprestabilite.

4. EfectuaÆi modificårile necesare:

� LåsaÆi Site Plan aça cum este.

� IntroduceÆi iniÆialele dumneavoastrå în locul pentru iniÆialele proiectantului.

� IntroduceÆi data la care a fost creat desenul.

� NumerotaÆi desenul.

5. ExecutaÆi clic pe OK. Noul cartuç este inserat înapoi în poziÆia sa precedentå (ase vedea figura B.30).

6. Acum este momentul potrivit pentru a salva acest desen. PanoramaÆi çi apoisalvaÆi-l în dosarul pentru exerciÆii, denumindu-l Cabin_ApB.

Aceasta este procedura de configurare a cartuçelor cu atribute çi de inserare aacestora. Am utilizat un cartuç deja existent çi l-am modificat, astfel încât så con-Æinå atribute acolo unde am considerat cå este util. Putem obÆine acelaçi rezultatdesenând un cartuç nou çi configurând stilurile de text çi înålÆimile acestuiapornind de la zero. La crearea fiecårei definiÆii a atributului, nu uitaÆi så folosiÆiacelaçi stil de text pe care doriÆi så-l vedeÆi în cartuç dupå inserarea acestuia.

4 0 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 2 9 : Caseta de dialog Edit Attributes, cu prompturile pentru atribute çi valorileprestabilite ale acestora.

Utilizarea cartuçului în cadrul altor deseneDupå ce terminaÆi proiectarea cartuçului, va trebui så existe posibilitatea de a-lutiliza în mai multe desene. Mai întâi, se foloseçte comanda Wblock pentru a plasacartuçul într-un fiçier al unui desen propriu. Apoi acesta poate fi adus în cadruldesenului în douå moduri:

� Prin inserarea sa în alt desen, folosind o procedurå similarå celei descrise maisus. Pe parcursul procesului de inserare se accede la caseta de dialog EnterAttributes. Aici este locul unde se modificå valorile prestabilite ale textuluiatributului, pentru a face ca în cartuç så fie afiçate informaÆiile corecte desprecoala curentå.

� Prin utilizarea facilitåÆii DesignCenter pentru a trage blocul tblk_attedintr-un desen în care este folosit pe desenul curent. Apoi, printr-undublu-clic pe cartuç, se pot modifica valorile atributelor.

Atât comanda Wblock, cât çi facilitatea DesignCenter sunt prezentate încapitolul 7.

Utilizarea unui câmp în cadrul cartuçuluiAtributul DWG_DATE poate fi înlocuit cu un obiect special de tip text, numit câmp.Apoi, dupå inserarea cartuçului într-un desen nou, îi putem cere programuluiAutoCAD så înlocuiascå data iniÆialå din cadrul blocului cu data curentå:

1. DeschideÆi din nou fiçierul Cabin_ApB, în cazul în care l-aÆi închis. SalvaÆi-l cudenumirea Cabin_ApB_field. VerificaÆi ca stratul curent så fie Tblk-L2.

2. TransfocaÆi cartuçul çi apoi dezmembraÆi-l. Cele patru obiecte de tip text careerau atribute sunt acum definiÆii ale atributelor.

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 4 1

F I G U R A B . 3 0 : Cartuçul inserat, cu noile valori ale atributelor.

3. DesenaÆi o linie diagonalå ca marcaj, din punctul de inserÆie al textuluiDWG_DATE în jos çi spre stânga. Apoi çtergeÆi textul DWG_DATE.

4. ParcurgeÆi secvenÆa Format � Text Style çi selectaÆi din lista autoderulantå StyleName stilul de text pe care l-aÆi folosit pentru iniÆialele proiectantului, pentru aface ca acesta så fie stilul de text curent. ExecutaÆi clic pe butonul Close.

5. ScrieÆi attdef� pentru a deschide caseta de dialog Attribute Definition.

6. Ca etichetå (tag), scrieÆi dwg_date. La prompt, scrieÆi Drawing date.

7. ExecutaÆi clic pe butonul Insert Field (inserarea unui câmp), situat în dreaptacasetei de text Value. Astfel se deschide caseta de dialog Field (a se vedeafigura B.31).

8. Din lista autoderulantå Field Category (categorii de câmpuri) selectaÆiopÆiunea All, dacå aceasta nu este deja selectatå.

9. Sub aceasta, selectaÆi opÆiunea Date din lista Field Names (denumirilecâmpurilor).

10. În dreapta, din lista Examples (exemple) selectaÆi formatul care afiçeazå datasub forma 3/17/06, ca în figura B.31. (Aceasta este a patra de sus. Datadumneavoastrå va fi cea curentå.) Deasupra listei Examples, caseta de textDate Format (formatul datei) trebuie så afiçeze formatul datei M/d/yy.

4 2 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 3 1 : Caseta de dialog Field.

11. ExecutaÆi clic pe OK. Înapoi în caseta de dialog Attribute Definition,câmpul de text este afiçat în caseta de text Value pe un fond deculoare gri.

12. În porÆiunea Text Options:

� SchimbaÆi opÆiunea Justification la valoarea Middle;

� OpÆiunea Text Style trebuie så fie fixatå la stilul pe care l-aÆifolosit pentru datå çi pentru iniÆialele proiectantului;

� ÎnålÆimea trebuie så fie de 1/8".

13. ExecutaÆi clic pe OK. În cadrul cartuçului, utilizaÆi marcatorul EndpointOsnap pentru a poziÆiona definiÆia atributului în capåtul de sus al liniei demarcaj. ÇtergeÆi linia de marcaj (a se vedea figura B.32, care seamånå cufigura B.28, prezentatå mai devreme).

14. ExecutaÆi clic pe butonul Make Block din bara de instrumente Draw. În casetade dialog Block Definition, efectuaÆi urmåtoarele:

� DenumiÆi acest bloc tblk_atte_field.

� ExecutaÆi clic pe butonul Pick Point çi, pe desen, executaÆi clic în colÆul dindreapta-jos al chenarului.

� ExecutaÆi clic pe butonul Select Object. Înapoi pe desen, executaÆi clic pefiecare dintre cele trei definiÆii ale atributelor care au råmas çi apoi folosiÆio fereastrå obiçnuitå pentru a selecta întregul cartuç, dar nu çi liniilechenarului. ApåsaÆi tasta �.

� VerificaÆi så fie selectatå opÆiunea Delete din porÆiunea Objects çi apoiexecutaÆi clic pe OK.

Acum avem un nou bloc pentru cartuç. Acesta are trei atribute çi un rând cutextul câmpului. Atunci când îl vom reinsera pe desen, vom avea ocazia de a

Configurarea unui cartuç cu ajutorul atributelor 4 3

Fondul de culoare grial unui câmp este doarpentru a vå aminti cåeste vorba despre uncâmp. Nu este afiçatla tipårire.

F I G U R A B . 3 2 : Cartuçul, cu textul câmpului inserat.

schimba textul atributului, prin intermediul casetei de dialog Enter Attributes.Apoi vom executa o comandå pentru a actualiza textul câmpului, aducându-l ladata curentå. UrmaÆi paçii de mai jos:

1. ExecutaÆi clic pe butonul Insert Block din bara de instrumente Draw.

2. Din lista autoderulantå Name, selectaÆi tblk_atte_field.

3. Caseta de validare Specify On-Screen corespunzåtoare opÆiunii Insertion Pointtrebuie så fie bifatå. Casetele de validare corespunzåtoare opÆiunilor Scale çiRotation nu trebuie så fie selectate, iar aceste opÆiuni trebuie så fie fixate lavalorile 1.0000 pentru factorii de scalare, respectiv 0 pentru rotaÆie.

4. ExecutaÆi clic pe OK. Pe desen, plasaÆi punctul de inserÆie în colÆul dindreapta-jos. În caseta de dialog Enter Attributes, schimbaÆi valorile pentru TitleOf Sheet, Drafter’s Initials çi Drawing Number.

5. ExecutaÆi clic pe OK. Cartuçul este actualizat, cu excepÆia datei.

6. ScrieÆi updatefield�.

7. Atunci când apare promptul prin care vi se cere så selectaÆi obiectele, selectaÆicartuçul çi apåsaÆi tasta �. Textul câmpului este actualizat cu data curentå (a sevedea figura B.33). (Desigur cå, în cazul în care aÆi creat cartuçul în ziua res-pectivå, data din textul câmpului nu se va schimba atunci când o actualizaÆi –va trebui så açteptaÆi pânå în ziua urmåtoare pentru a vedea cum are locprocesul de actualizare.)

8. AplicaÆi transfocarea Zoom to Extents çi apoi panoramaÆi puÆin. SalvaÆi acestdesen cu denumirea Cabin_ApB_field.

Astfel se încheie exerciÆiul de creare a unui cartuç cu ajutorul atributelor. Amabordat multe dintre diversele aspecte privind configurarea çi utilizarea

4 4 Anexa B – bonus • Prezentarea atributelor

F I G U R A B . 3 3 : Cartuçul completat cu un câmp pentru datå.

atributelor în cadrul unui cartuç. Cu puÆin exerciÆiu, veÆi putea så vå configuraÆipropriul cartuç cu atribute çi så lucraÆi cu un cartuç care conÆine atribute.

Probabil cå vå amintiÆi din carte cå acest cartuç iniÆial a fost folosit în mai multedesene de diverse mårimi. Çi cel nou poate fi utilizat pentru coli de diversedimensiuni.

Alte utilizåri ale atributelorPe lângå faptul cå sunt folosite pentru simbolurile grilei çi pentru nomenclatorulcamerelor, ferestrelor çi uçilor, atributele sunt utilizate pe larg în cartuçele standar-dizate. Una dintre cele mai frecvente utilizåri a atributelor este în cadrul gestionåriiinstalaÆiilor çi în designul de interior. Fiecare pieså de mobilier de birou din cadrulunei clådiri poate fi specificatå folosind atribute. Datele pot fi apoi extrase çi expe-diate unui program pentru specificaÆia mobilierului, care introduce datele respectiveîn baza sa de date çi completeazå comanda. Marii producåtori de mobilå pentrubirouri vând propriul software brevetat, care funcÆioneazå împreunå cu programulAutoCAD çi configureazå automat atributele atunci când inseraÆi blocurile de mobi-lier, care au fost desenate în prealabil çi au fost incluse în pachetul software.

De asemenea, atributele sunt utilizate din ce în ce mai mult în cadrul desenelorrealizate cu ajutorul programului AutoCAD, care sunt importate apoi însoftware-ul Geographical Information System (GIS – un instrument puternic deanalizå çi prezentare). Atunci când simbolurile de pe hartå – cum ar fi numereleclådirilor – sunt blocuri care conÆin un atribut, acestea sunt transformate încadrul programului GIS astfel încât se pot configura legåturi între caracteristicilehårÆii (clådirile) çi tabelele din baza de date care conÆin informaÆii despre acestecaracteristici ale hårÆii. Astfel, se pot efectua analize ale tabelelor din baza de date,iar rezultatele unt automat afiçate grafic pe hartå. (De exemplu, aÆi putea localizarapid toate clådirile care au o suprafaÆå utilå totalå mai mare decât un anumitnumår de picioare påtrate.)

RezumatAcesta a fost un tur rapid al caracteristicilor atributelor çi al comenzilor folositepentru a le configura, a le modifica çi a extrage datele pe care le conÆin. Pe par-cursul acestui proces aÆi våzut diverse modalitåÆi de folosire a acestora în cadruldesenului AutoCAD. De asemenea, am prezentat o aplicaÆie avansatå a atributelor –extragerea datelor – çi am trecut în revistå douå posibile utilizåri ale acestuiproces. În sfârçit, aÆi våzut care sunt modalitåÆile în care poate fi folositå aceaståcaracteristicå pentru crearea hårÆilor çi gestionarea instalaÆiilor. Dacå veÆi conti-nua så utilizaÆi atributele, veÆi descoperi cå acestea constituie un instrumentpotent çi o modalitate de a lega informaÆiile din desenul AutoCAD de alte aplicaÆii.

Rezumat 4 5


Recommended