+ All Categories
Home > Documents > anexa 4-6

anexa 4-6

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: dalvalem
View: 273 times
Download: 7 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript
  • 7/28/2019 anexa 4-6

    1/23

    ANEXA IV

    EXEMPLE DE E X E C U I E A C N T R I L O R PSALTICE132Referitor la expresia u z i c a l , am z u t n Capitolul al II -lea faptul

    c ornamentarea unei fraze muzicale, a unui thesis, se a f l n s t r n s l e g t u r cu semnele consonantice cu u c r r i l e acestora.

    Din a i u n i pedagogice, au fost selectate exemple muzicale de micidimensiuni, n genul diatonic, u a n a moale (Glasul 1 plagalul u )cu o s c r i i t u r sin p t i c . Acest mod sintetic de scriere este cel preferatdeoarece a s libertatea de alegere interpretului pentru a executa diferiteanalize (formule ornamentale) pe care le-a memorat de la a s c l u l s u ,din u d i i i de r e f e r i n , din r a d i i a p s a l t i c o r a l

    P r e z e n t m mai jos cele d o u exemple muzicale ce sunt ilustraten materialul audio cu diferite variante de e x e c u i e a semnelorconsonantice; ca e t o d de exemplificare, s-au m p r i t n fraze cele

    d o u fragmente muzicale, fiecare f r a z fiind e x e c u t a t cu diferitevariante de ornamentare.

    132 Vezi materialul audio, piesele 47 48.133 n acest mod, se r e e a z o libertate c o n t r o l a t " de m p r o v i z a i e , de creare, de

    ornamentare pe baza x p e r i e n e i acumulate prin multe u d i i i . Astfel, psaltul trebuiea l e a g c o m b i n a i i l e potrivite de r n a m e n t r i astfel nct p s t r e z e un echilibru stilisticntre simplism hiperornamentare. Este, de asemenea, important m e n i o n m faptulc e x e m p l i f i c r i l e audio (paralaghie melos) de pe CD-ul ce n s o e t e volumul def a nu sunt dect variante posibile de ornamentare a c e l o r a i thesis-uri, a s c u l t t o r u lfiind, n final, cel care va alege, n mod particular, analizele pe care le p r e f e r sau caresunt cele mai potrivite a p a c i t i i lui vocale. De multe ori, selectarea d i s c e r n m n t

    '"oar a analizelor complexe r e e a z o ornamentare x a g e r a t d e r a n j a n t , tot a cumlipsa x e c u i e i unor u c r r i ale semnelor consonantice duce la incapacitatea e s p e c t r i icaracteristicilor glasului (vezi, de exemplu, Isonul n muzica b i z a n t i n , Anexa V).Simplitatea n cntare j u t la transmiterea mesajului u g c i u n i i , iar ornamentele atentalese m b r a c cu bun gust acest mesaj (n.td.) .

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    2/23

    360 Anexa IVDoamne strigat-am, de Macarie Ieromonahul

    JGlas 9 TIa n ~ n r ~p p 1 ~ ~ ~ \. II "" I p ~- - - - ~ ~ ~ ~ - - ~ - 1t'-./ ~Doam ne stri ga t -am tre e Ti i i ne 9

    Mr - ~p II ", ~ " ~ r ~ , , ~ p rl p ~- - - ~ ~ ~ - ~ - ~ ~ , - : - -1t ~ \ . . ~a u u .zi i i i i m 9 a u zin r 2 ~ 21 " ~ ~ r r lip ~ I " ' II ~ ~ 1~ - - - ~ I - ~ - 1t "--> ~ - : - - - ; . . ~ ~" ~ ~i m Doa a am ne 9Doam ne stri ga t-am

    11 2 p r .b nIp ~ ~ p 11 - '" ti r r 1p ~- - ~ r' - " - -> - ~ I - ~ - ---1 ~ ~ ~tre Ti ne 11 a u u zi i i i m ~ iap 1 ~ ~ ~ ~ ~ r ~ 1 ~ " , ~ r r- - ~ " - - > ~ ~ ~ ~ - - - - \ . . ~ I ---1 ~ ~a min te gla su ul ru u u ga du ni me e

    2 ~" ' II ~ ~ ~ II I ~- - ~ ~ ~ ~ - - ~ " ' " ' ~ r''-./ ~ "e le 9 cnd strig c tre Ti i ne e e 11p ~ r ~ r ~ r ~ ~ r r Ip ~- - ~ - ~ ~ - ~ - - I - ~ - 1t---=- ~a u u u zi i m Doa a a am ne 9

    n

    Din Polieleul de Petru Lampadarie, starea 1Glas ~

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    3/23

    Anexa IV 361~ n 2 .1.... 1 t i ..... 1 .......... ~ r 1 ..... r~ - - - ~ ~ - " - ~ " : : : J I " - -

    " r ~ ~ --- ,L u u u da a a nu me le e e Do omr 1 r~ " . . . . ! ! . . . ' ~ ~ - ~

    '- if- rnu u u lu u u uiN n1 ~ - 1 r 1 1- ~ ' - J > ~ ~ ~ ~ ; - . . . . ! : . . . ~ ~ . . . . . ! . : ~ ~- - - , - - - ,slu ugi pe e Do o o o om nu u u u

    1.... r ..... 1 ..... 12 .....~ ~ ~ ~ - - - r ~ ~ - - - ,u u U N U u u u ulI l.' r ~ r1t , - - ~ - ' - ~ ~~9 Aaa Iii

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    4/23

    ANEXA VPARTEA T E O R E T I C

    1. SISTEMELE MUZICALE SAU C O N S O N A N E L E (1:YMONIE1:)Sistem se n u m e t e totalitatea sunetelor a intervalelor ale c r o rsunete de la e x t r e m i t i , atunci cnd sunt emise simultan, f o r m e a z o

    c o n s o n a n (CTull

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    5/23

    364 Anexa VCnd este format din 30 de s e c i u n i , intervalul este perfect,iar atuncicnd este m r i t sau m i c o r a t , se c o n s i d e r ca f c n d parte din intervaleledisonante.Intervalul de c v i n t se n u m e t e tetrafonie sau pentacorddeoarece se constitue din patru intervale din cinci sunete-corzi.Cnd este format din 42 de s e c i u n i , intervalul este perfect iar atuncicnd este m r i t sau m i c o r a t a p a r i n e intervalelor disonante.Intervalul de o c t a v se n u m e t e heptafonie sau octacord,deoarece este format din a p t e intervale opt sunete-corzi. Cndeste a l c t u i t din 72 de s e c i u n i , intervalul este perfect. Se n u m e t e

    o c t a v (cSLU7tUawv) deoarece c o n i n e toate sunetele intervaleles c r i i muzicale. Este intervalul perfect prin e x c e l e n dintre toatesistemele consonante deoarece contine celelalte d o u consonante mai,mici, tetracordul pentacordul.

    2. N S U I R I L E TETRACORDURILORTetracordul este temelia tuturor s c r i l o r muzicale sistemelorconsonante. Aceasta deoarece pentacordul e p r e z i n t un tetracord la cares-a a d u g a t un ton mare, n timp ce octava (diapasonul) se f o r m e a z din

    d o u tetracorduri un ton mare situat fie ntre tetracorduri (tetracordurid e s p r i t e - s t r u c t u r a glasurilor plagale), fie n extremitatea acestora(tetracorduri l t u r a t e - s t r u c t u r a glasurilor autentice).Din cele patru trepte ale f i e c r u i tetracord al unei c r i muzicale,prima a patra se numesc s t p n i t o a r e sau fixe. Treptele dininteriorul tetracordului se numesc mobile n f u n c i e de n l i m e alor, d e t ; . e r m i n intervalele d u p care melodiile se mpart pe genuri(diatonic, cromatic, enarmonic, n.td.) n u a n e (moi, dure, n.td.). n

    f u n c i e de structura n t e r v a l i c , tetracordurile pot p a r i n e : n u a n e i diatonicului moale, atunci cnd sunt formate dintonuri mari, mijlocii mici (indiferent de ordine);

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    6/23

    Anexa V 365 n u a n e i diatonicului dur, atunci cnd sunt formate din tonuri

    mari semitonuri (diatonice), indiferent de ordine; n u a n e i cromaticului moale, atunci cnd sunt formate din tonmic, ton r i t (14 sau 16 s e c i u n i n.td.) semiton (cromatic); n u a n e i cromaticului dur, atunci cnd sunt l c t u i t e din o u

    semitonuri (diatonic cromatic) un trimiton (18 s e c i u n i ,n.td.);

    genului enarmonic atunci cnd sunt a l c t u i t e din sferturide ton mare (intervale enarmonice - evap!lDvla 8ieO'TJ) (4s e c i u n i , n.td.) din difonii m r i t e (26 s e c i u n i , n.td.).

    3. RITMUL I PICIOARELE METRICE N MUZICA B I S E R I C E A S C n muzica b i s e r i c e a s c , m s u r a de b a z este cea de patru timpi

    (re'TpuO'TJ!lOC;), care cuprinde d o u picioare ritmice de doi timpi(8iO'TJ!l0C;) se m s o a r prin d o u m i c r i ale minii avnd doarprimul timp accentuat din cadrul primului picior metric singurultimp tare din ntreaga s u r . Alte picioare ritmice ntlnite sunt: decinci timpi (m:VLuO'TJ!lOC;), de a s e ( e ~ u O ' T J ! l o c ; ) , de a p t e (e7t'TuO'TJ!lOC;)

    mai rar de opt (OK'TUO'TJ!lOC;) de n o u (evveuO'TJ!l0C;) timpi. Atuncicnd structururile ritmice o n i n picioare de trei timpi, ele se n o t e a z cu bare d u b l ( II ) la nceputul la s f r i t u l m s u r i i , iar piciorul detrei timpi, pentru a se deosebi, se n o t e a z la nceput cu b a r s i m p l ( ), n interiorul s u r i i . Piciorul de trei timpi presupune, i n e n e l e s ,prelungirea gestului dirijoral cu un timp.

    n c n t r i l e irmologice papadicegrabnice unde, de obicei, fiecares i l a b corespunQe unui timp muzical, ritmul este determinat de silabeleaccentuate cu o i m p o r t a n mai mare n n e l e s u l textului. Pe thesisul (timpul accentuat, n.td.) f i e c r u i picior ritmic se g s e s c silabeleaccentuate. Sunt c u t a t e mai nti verbele, adverbele participiile, apoi

    u r m e a z adjectivele, substantivele, r e p o z i i i l e , c o n j u n c i i l e articolele.

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    7/23

    366 Anexa V

    n c n t r i l e irmologice pe larg stihirarice potrivite, precumn cele papadice potrivite, unde f i e c r e i silabe i corespund doi, treisau mai u l i timpi muzicali, ri tmul se s t a b i l e t e nu doar cu ajutorulsilabelor accentuate ci i n n d cont de accentele melodice, pornindu-se ndeosebi de la semnele de expresie.

    n c n t r i l e stihirarice papadice pe larg (matimatarii), undef i e c r e i silabe i corespund fraze muzicale ntregi, ritmul se s t a b i l e t elund n considerare accentele melodice precum semnele cantitative,

    m s u r a de a z fiind cea de patru timpi (TETpaarulOC;).MARCAREA PRIN BARE DE S U R I M S U R A R E A RITMURI LOR

    1m s u r a de patru timpi 1 - - - 2 i c r i dirijorale (2-2)m s u r a de cinci timpi:

    a)b)

    m s u r a de a s e timpi:a)b)

    m s u r a de a p t e timpi:

    2 i c r i dirijorale (2-3)2 i c r i dirijorale (3-2)

    3 i c r i dirijorale (2-2-2)

    2 i c r i dirijorale (3-3)

    3 i c r i dirijorale (2-2-3)b) 117 II d 1 ( )- - - - - - - 3 i c r i irijora e 2-3-2

    3 i c r i dirijorale (3-2-2)m s u r a de opt timpi:

    3 i c r i dirijorale (3-3-2)

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    8/23

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    9/23

    368 Anexa VKliton .Jf este o ftora ce a p a r i n e genului diatonic dur se scrie

    de obicei pe Di c o n s t r u i e t e o s t r u c t u r cu Ga diez, Vu diez (Ga -Vuton mare) iar Pa m n e natural (Vu-Pa ton mare). n s , n u n c i e dede mersul melodiei, sunetele Vu Ga primesc a l t e r a i i mai mari, nspecial atunci cnd melodia revine la sunetul Di. A c e l e a i a t r a c i i se

    a p l i c pe treptele c o r e s p u n z t o a r e , indiferent pe ce t r e a p t se n o t e a z ftoraua aceasta.

    5. ISONUL N MUZICA B I Z A N T I N n c din primele secole r e t i n e , exista o linie e l o d i c a j u t t o a r e

    care acompania cntarea r i n c i p a l , a a zisa " s u b g I s u i r e " ( U T I ~ X l l O l ~ )sau melodie mai s l a b ( a < J e E v e ~ aKou

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    10/23

    Anexa V 369

    sisteme consonante precum tetracordul, pentacordul sau octacordul.Punerea o r e c t n r a c t i c a isonului n cadrul unei melodii e u e t e

    atunci cnd se b a z e a z pe anumite reguli ce reies din c u n o a t e r e at e m e i n i c a teoriei, a caracterului a t r a d i i e i muzicale a f i e c r u iglas. n c e l a i timp, de o i m p o r t a n d e t e r m i n a n t este punerea n

    l e g t u r a tehnicii isonului cu executarea u c r r i i semnelor muzicale aelementelor de t r a c i e c t r e treptele principale ale glasurilor: executndanalitic semnele dnd personalitate putere n cntare n specialtreptelor principale prin ale c r o r a t r a c i i se s u b o r d o n e a z celelaltetrepte melodia nu va crea i c i o d a t interval disonant cu sunetul isonului.Acest lucru se o b s e r v cel mai bine n r a c t i c Aici nu sunt valabiledezacordurile care se o b s e r v n cazul pieselor notate, iar acest lucruse n t m p l deoarece prin studierea formulelor (a) l e g m semnele ntreele, (b) e x e c u t m formula m u z i c a l p s t r n d caracteristicile glasului(de exemplu t r a c i i l e ) (c) e x e c u t m lucrarea semnelor consonantice.

    n exemplele de mai jos, fenomenul d i s o n a n e i dintre suneteleemise simultan: Pa (ca a z a Glasului I) Vu, sau dintre Di (ca a z a Glasului al IV-lea) Ke, nu va a p r e a d a c vom executa n modcorect u c r r i l e semnelor consonantice d a c vom respecta t r a c i i l ecaracteristice ale glasului:

    Astfel, executnd n mod corect thesis-urile frazele muzicale,nu se va s i m i n i c i o d a t nevoia refugierii n armonia e r t i c a l , caref r a g m e n t e a z fraza m u z i c a l , s r c e t e sonoritatea c a r a c t e r i s t i c af i e c r u i glas vine n dezacord cu duhul cu elementele distinctivefundamentale ale muzicii bizantine.

    N) 1 " '- r- Ip ~ 1a - ~ ~ ~ - '-......../" ~ v ~ corect

    cJ\ cJ\n loc de

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    11/23

    370 Anexa Vn n~ 'r-b) . . . . . ! . . . . ~ ~ - ; ~ 1'C ~ corect . . . . . ! . . . . ~ ~ ~ - ; ~1'C ' - - . . / " ~ 1'C ' - - . . / " 1'C9 9 9 n .t-!. n 9

    n loc de 1 " -... ~- ~ ~ ~1'C

    8 9 8 9r- -...c) 1 l ~ ~ ~ ~ ~ ~ corect Il.....!!... ~ ~ ~ ~ ~ I.. -......../ I l .. d' d' -......../ I lcJ\ d\ cJ\ .c. 8 d\

    n loc de -... 1" ~I l - - ~ ~ I l. -......../cJ\ d\

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    12/23

    ANEXA VIDESPRE APIHIME

    Apihima134 sau enihima (se mai n u m e t e proihima135) este cao p r e g t i r e a c n t r i i ce u r m e a z a fi i n t e p r e t a t se r e a l i z e a z prinexecutarea unuia din cele opt sunete polisilabice: Ananes, Neanes,Nana, Aghia, Aanes, Neheanes sau Leghetos, Aneanes, Neaghie. Cualte cuvinte, nainte s ncepem s c n t m o melodie, e x e c u t m unuldin sunetele polisilabice, e x e c u t m o formula p r e g t i t o a r e pe numelepolisilabic ce corespunde bazei glasului136 Apihima e p r e z i n t o r a z m u z i c a l de scurte dimensiuni care "marcheaz' glasul i r e d pe ctposibil principalele lui elemente: baza, intervalele, treptele principale,a t r a c i i l e melodice c a d e n e l e , conturndu-se astfel sonoritateac a r a c t e r i s t i c , "ideea" glasului. Ea este o m i c melodie f o r m a t dinelemente p r e g t i t o a r e preluate din melodiile psaltice137 n c de la

    a p i h i m ne putem da seama d a c glasul este autentic, plagal sau glasderivat138 n s f r i t , putem spune c apihima e p r e z i n t o s c u r t liniem e l o d i c care cuprinde elementele e s e n i a l e ale glasului. Prin faptulc ea precede cntarea ca o c u r t n c l z i r e , apihima practic r e g t e t e

    introduce interpretul a s c u l t t o r u l n sonoritatea melodiei ce134 n muzica i s e r i c e a s c , apihimele primesc fie denumirea u z i c a l a i e c r u iglas n parte - Ananes (1), Neanes (II), Nana (III), Aghia (IV), Aanes (Plagal III sauVaris), Neheanes sau Leghetos (Plagal II), Aneanes (Plagal 1), Neaghie (Plagal IV) -

    fie denumirea Ne. Ambele denumiri trebuie exprime o f r a z m u z i c a l s c u r t saumai e z v o l t a t , c a r a t e r i s t i c glasului ce u r m e a z a fi interpretat.135 Hatzitheodoros Theodoros Fokaevs, n A ~ M i e o 8 o ~ r ' 1 ~ B v ( a v i l v ~ ~ M o v m K ~ ~ ,Atena, 1977, p. l Q..2 Vallindras Apostolos, L r O l X t : l w 8 ' 1 ~ et:wp{a E K K A ' 1 0 ' l a a i l K ~ ~

    B v ( a v r l v ~ ~ M o v m K ~ ~ , Atena, 1984, p. 31.136 Hrisant, Miya et:Wp'1ilKaV, Trieste, 1832, 307.137 Agathokleos Panagiotis, et:wp'1i1KaV r ' 1 ~ E K K A ' 1 a l a r I K ~ ~ M o v m K ~ ~ , Atena,1855, 214.138 Georgiadis Theodosios, Nia i e o 8 o ~ r ' 1 ~ K a e ' ' 1 f l a ~ E K K A ' 1 a l a a r I K ~ ~ M o v a I K ~ ~ ,Atena, 1863, 297.

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    13/23

    372 Anexa VIu r m e a z 139.

    "Cei din vechime utilizau apihima prin aceste cuvinte polisilabice[ .. ] pentru toate glasurile"140. A s t z i , de cele mai multe ori se f o l o s e t ecuvntul Ne cu mici x c e p i i t r a d i i a o r a l ne-a s t r a t , n specialpentru c o m p o z i i i l e pe larg, apihime ale c r o r linii melodice devinpractic introduceri ale melodiei ce r m e a z , anticipnd glasul n t r i i .Modul n care apihima " a n u n ' glasul unde trebuie s c a d e n e z edepind de m r t u r i a glasului.

    De obicei, apihima este n t a t de t r e cel care conduce corul, caprin aceasta o r i t i i s p o a t auzi ideea glasului caracteristicile acestuia( n l i m e a s o n o r a bazei, cteva t r a c i i specifice cel p u i n una dintreptele melodice principale). Structura u z i c a l a f i e c r e i apihimetrebuie s fie n c o n c o r d a n cu piesa ce u r m e a z s fie i n t e r p r e t a t .

    E x i s t apihime pentru n t r i l e irmologice, stihirarice papadice;ele pot fi scurte sau potrivite, iar pe larg se ntlnesc pentru c n t r i l eStihirarului, Papadichiei ale Irmologhionului Calofonicon.

    Atunci cnd n a i n t e a c n t r i i se a f l s c r i s m r t u r i a glasului nforma ei i m p l , apihima a d e n e a z pe baza glasului. Atunci cnd, n s ,nainte de melodie este a r t a t urcare de ditonie precum A.i\ --;\sau de tritonie precum ~ ~ ..:.... sau de tetratonie precum ~ , --1 . a . m . d . , notndu-se aceasta aproape de m r t u r i a glasului, apihimatrebuie s c a d e n e z e n ditonie sau n tritonie sau n tetratonie, a acum s-a notat la m r t u r i e n acest mod ne e x p l i c m cum a r e u i t

    t r a d i i a s p s t r e z e chiar d u p elaborarea Noii Metode o g i a acestorapihime despre care ne o r b e t e Hrisant n teoreticonul s u care,prin intermediul diferitelor fraze muzicale introductive (monosilabicesau o l i ~ i l a b i c e ) , a r a t glasul ce se va interpreta sau derivatul acestuia,

    139 EvthimiadisAvraam, a e r , j a r a Bv(avTlvr,c; EKKAlJataaTlKr,c; MOVatKr,C;,Atena, p. 352, 352 VI.

    140 Fokaevs Papaparaschou Theodoros, KplJnic;, Constantinopol, 1842, p. 50.141 Hrisant, op. cit., 308.

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    14/23

    Anexa VI 373care va predomina n cadrul o m p o z i i e i .

    Vom reda n cele ce u r m e a z traducerea n limba r o m n acapitolului despre apihime, a a cum se r e g s e t e n Miya Eh:wp1JTlKOV(Marele Teoreticon) al lui Hrisant (1832):

    Cartea a IV - a Capitolul al V-leaDespre apihime

    ,, 307. Apihima r e p r e z i n t p r e g t i r e a glasului c n t r i i ce u r m e a z see x e c u t prin unul din cele opt sunete polisilabice (66). Aceasta se mai n u m e t ee n i h i m l 4 2 .

    Cu alte cuvinte, nainte ca ncepem c n t m orice melodie, e x e c u t mmai nti unul din sunetele polisilabice cu scopul de a anticipa melodia printr-osonoritate c u n o s c u t . D a c o cntare este p r e c e d a t de stih, acesta din u r m preia rolul apihimei p s t r n d u - s e t o t o d a t regula c a d e n r i i la fel ca apihima.

    308. Atunci cnd naintea c n t r i i se a f l s c r i s m r t u r i a glasului n formaei s i m p l , apihima a d e n e a z pe baza glasului ( 303). Atunci cnd, n s , naintede melodie este a r t a t urcare de ditonie precum kJ\ --a sau de tritonieprecum ~ ~ . . : . . . sau de tetratonie precum ~ , -1. a . m . d . aproape de

    m r t u r i a glasului, apihima trebuie c a d e n e z e n ditonie sau n tritonie sau ntetratonie, a cum s-a notat.

    De exemplu:atunci cnd Plagalul Glasului Ieste introdus prin apihima aneanesce c a d e n e a z pe sunetul Pa, el va fi notat cu m r t u r i a o b i n u i t ~ , ' . a c , n s ,avem m r t u r i a ~ , --1. atunci glasul va fi introdus prin apihima ananes sau prinstihul dinaintea c n t r i i . Acesta va c a d e n a pe sunetul Ke, respectnd m r t u r i amelodiei, care are urcare n tetrafonie, a d i c n tetratonie.

    Tot n acest fel, Plagalul Glasului al II-lea va fi introdus prin apihimaneheanes ce c a d e n t e a z pe sunetul Pa atunci cnd avem m r t u r i a ~ ~ .In cazul m r t u r i e i ~ ~ - ' glasul va fi introdus prin apihima nenano sau prinstihul dinaintea c n t r i i . Acesta din u r m va c a d e n a pe sunetul Oi, respectnd

    142 Enihima e p r e z i n t impunerea glasului, cea care a r c h e a z glasul. Ea poate fim o n o s i l a b i c , n s elevul n c e p t o r t r ~ b u i e s se o b i n u i a s c s f o l o s e a s c sunetele

    polisilabice pentru calitatea lor.,

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    15/23

    374 Anexa VI

    m r t u r i a melodiei, care este n o t a t cu urcare n tetrafonie, a d i c tetratonie.Tot n a c e l a i mod Glasul al IV-lea va fi introdus prir apihima aghia cu

    c a d e n a r e pe sunetul Oi atunci cnd m r t u r i a glasului esteJ\ . a c n s g s i m n s e m n a t m r t u r i a ~ r - O ~ , glasul va fi introdus prin apihima neheanes sauprin sti hul dinaintea n t r i i , ce va c a d e n a pe sunetul Vu.

    309. Apihima Glasului I era s c r i s de t r e p s a l i i din vechime, astfel:

    Melodia acesteia, a cum s-a p s t r a t prin intermediul r a d i i e i , se scrie, d u p Sistima n o a s t r , astfel:

    Potrivit cu cei din zilele noastre, ea poate avea forma aceasta:~ - ~ " L c . . - - - ,. ..

    aiar n f o r m m o n o s i l a b i c , astfel:

    310. Apihima Glasului al II-lea era s c r i s de t r e p s a l i i din vechime, astfel:c....- - - - -, - . . . . J - ~ - - nte a te E'

    .....

    ---

    Melodia acesteia, a cum s-a p s t r a t prin intermediul r a d i i e i , se scrie, d u p

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    16/23

    Anexa VI 375Sistima n o a s t r , astfel:

    ~ ~ l C - - - ' ~ r . c . : : ! . . . I ; - ~ . , ~ t ..,..,~ E E E CX a 'la a x E

    ~ l r .... r- u_- ' - l I - ....- - , . ' - , . .-J ' - AE e E E E E E ~ . : ; . ,E E E

    Cei din zilele noastre folosesc pentru Glasul al II-lea apihima de mai jos:o - ~ ~ iar n f o r m m o n o s i l a b i c , astfel ~ - 6-a. c..-, c!! ,1"

    311. Apihima Glasului al III-lea, potrivit cu cei din vechime, era s c r i s astfel:1 ~ ~ c . . - reI't - - '2'l'la. a. ?aiar melodia acesteia se e x i g h i s e t e , n n o t a i a n o a s t r , astfel:

    __ L - " , , - - _ ~ \ 4...,- ..2. - r ~ - '1'1'la. a. ?a a 'la a a a

    312. Apihima Glasului al IV-lea, potrivit cu cei din vechime, era n acest fel:

    Melodia acesteia, d a c se e x i g h i s e t e conform r a d i i e i , se va scrie astfel,d u p metoda Sistimei noastre:

    \ q r "t,..." r" ' ---.- , . . . . . . . , . ~ - ~ - . -.. - , , ~--.--, ,- --:-. .. ........,A ti- a Xa. a a Xa a a a a Y' t L

    ...r- 'J '-1 ......-'l ~

    ~ - - - - # ~ ~ - ~ - - : : - , ~ - ~ - ~~ " .. , ~ " " "ct r" a _ ti- a a. a J\Iar n exighisirile lui Petru Peloponisiu, apihima Glasului al IV-lea are c e a s t

    melodie:

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    17/23

    376 Anexa VI-.... ro _ ... r -c . . . - . . c - c . - - " ~ - , , ~~ .... "_ " bA r, lX a a : 1\

    313. Apihima Plagalului Glasului I se scrie se c n t astfel, n n o t a i a n o a s t r :9~ - - - nA ~ b E ~ '

    Conform celor din vechime, apihima de mai sus se scria n acest fel dar melodiaei este cea r e p r e z e n t a t mai ios cu semnele Metodei noastre:

    9 " _" ro- v ro-- , , - ------- ~ - - - " . . . , - - -""-" " - a 1..5 f E EfE E IX IX IX a ' la a a 314. Apihima Plagalului Glasului al II-lea, conform celor din vechime, se

    scrie astfel:-.r...----u--:.,.

    A...:.:.... ~ 111 I 1"\I l Xl a " , E ~ .......Melodia acesteia o avem, am t r a O l l e , SUD TOrma thesis-ului (formulei n.td.)

    de mai jos:...

    ......._-_, ___ 'w ___~ -" r - '-.1> l." ~ ,- ----.,li P f l

    D u p t i i n a n o a s t r , ea se scrie se c n t n u r m t o r u l mod:r-

    '-" \\-.'--"-'CJ.r 00~ E E . lE a ~ E ~

    31 .5. Apihima Glasului Varis se scrie, conform celor din vechime, astfel:

    - t ~ c - : . . . ~~""A a a ~ l i ~ ~

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    18/23

    Anexa VI 377Melodia acesteia, d u p t r a d i i a c o n s e m n a t , se p r e z i n t d u p u r m t o a r e

    d e s f u r a r e : '--.... ..... l ""--\.S>--------- --- ... ---- r-........;"'"" ' . # r.ti. a a a a a a a E LE E E E!; ' l 2

    D u p t i i n a n o a s t r , ea se scrie se c n t d u p cele d o u moduri de mai jos.n paragraful 358 se g s e s c explicate situatiile n care se u t i l i z e a z fiecare a r i a n t :J 7 ; a ~ r

    a a ~ E ' ?'liar n forma m o n o s i l a b i c , astfel:-....:. r- t .....------- --s ro- --:-:.. ~~ E oii ti f ti fg

    316. Apihima Plagalului Glasului al IV-lea se scrie de t r e cei din vechimeastfel: ---........ ------

    (J. ~ \ i\Iar melodia, atunci cnd se exighisesc cele scrise mai sus, se p r e z i n t subforma de mai jos:

    ~ ~ r& . - - - . . ~ ---. . . --::-' - - . - - ~ ; - - : - : -.......... ........,a a a a n a a r, L rf)

    n n o t a i a n o a s t r , apihima acestui glas se c n t se scrie sub formap o l i s i i a b i c , astfel:

    iar monosilabic astfel, avnd a c e e a i i m p o r t a n ca prima:........., ~ - U C l . ~ ~c.. ---.-. ,.LE E E EE&)

    317. n psalmodie avem opt glasuri dar s-au p s t r a t zece apihime pentruc Glasul al IV-lea Plagalul Glasului al II-lea au fiecare cte d o u apihime.

    A doua p i h i m a Glasului al IV-lea, conform cu cei din vechime, se scrie astfel :

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    19/23

    378 Anexa VI

    iar melodia acesteia se e x i g h i s e t e , n n o t a i a n o a s t r , precum n o t m mai jos:_ ......... ,t; .-'Trlrc..---,'->. - U - " (---1--- .." ..{ ~ _ 'l? " - ' roAE E E E E E lE 8 6 E E E rE E li~ . .. 8-- .. ~'CO O,"

    La Iacov Protopsaltul, apihima aceasta are denumire o n o s i i a b i c se c n t astfel:.... ro l ro r ....-.-,..,.., _ ~ _ c . . - . . " 6

    ~ -- , - - . , ~~ E li li li li li li E li

    A doua a p i h i m a Plagalului Glasului al II-lea astfel se scrie, conform cu ceidin vechime:

    a .. ---,n--- ~ E 2a ; ~ ~

    iar melodia se e x i g h i s e t e , n n o t a i a n o a s t r , astfel:C"'9r.I r r ....- - = - - U - , - , ~ - ~ - - u . - - - : - : -~ A

    ~ 8 'la a I l ~ r o ro w?ro ro w ro ro ~n forma ei mai s i m p l care este mai lesne de n t r e b u i n a t , astfel se scrie

    se c n t nenano: - " ~ ~ 6~ E E ' la 'lw ~

    R e m a r c m i m p o r t a n a frazei cu care ncheie Hrisant capitolul maisus prezentat:"Trebuie se t i e c melodia apihimelor r i m e t e alte forme de expresie

    m u z i c a l c e x i s t diferite alte apihime. Toate apihimele, n s , r e p r e z i n t

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    20/23

    Anexa VI 379o p r e g t i r e a unui glas143 Prin aceasta se e x p l i c toate genurile de apihime(polisilabice, monosilabice, scurte sau pe larg) ce r e p r e z i n t componenta de

    b a z a psalticii, att de n e c e s a r pentru n c e p t o r dar pentru cel i n i a t : '

    Ms. 1400, Sf. M n s t i r e Vatopedi.

    143 Hrisant, op.cit., 317.,

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    21/23

    380 Anexa VI

    Ms. 1581, Sf. M n s t i r e Vatopedi.

    A c e ~ e apihime sau formule n t o n a i o n a l e se g s e s c , n g a l m s u r ,n manuscrisele psaltice r o m n e t i . I a t , n cele ce u r m e a z , d o u dinnumeroasele surse o m n e t i :

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    22/23

    Anexa VI 381

  • 7/28/2019 anexa 4-6

    23/23

    382 Anexa VI

    Ms. 207, Antologion, f.62r, Biblioteca n s t i r i i Varatic,


Recommended