+ All Categories
Home > Documents > Al 9-lea Turneu Tematic Romanian Tzuica–...

Al 9-lea Turneu Tematic Romanian Tzuica–...

Date post: 01-Feb-2021
Category:
Upload: others
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
13
COMPONIST Al 9-lea Turneu Tematic Romanian Tzuica – Jesi (Italia) 2011 La acest turneu au participat 19 probleme compuse de 12 compozitori din 9 ţări. Ne-am fi aşteptat la mai puţine compoziţii, luând în considerare dificultatea temei impuse în acest an. Justificarea alegerii temei este explicată de a doua problemă din anunţ – care reproduce ultima problemă compusă de Ion Murăraşu la 27 decembrie 2010, cu doar patru zile înainte de a ne părăsi. Acesta este motivul pentru acest turneu este, de asemenea, dedicat memoriei lui „Magic” Ion – cu siguranţă cel mai complet activ compozitor român din ultimul deceniu. Exemplu – secţia ortodoxă Vlaicu CRIŞAN Premiul 2 Turneu Jubiliar PCCC-50 2010 hs#4 2 sol. (8+6) C+ 1.Bc7 Bxe3 2.Rd7 Bf2 3.Bh3 Re3 4.Bd6+ Bxc4# 1.Rd7 Rxe3 2.Bc7 Re2 3.Rc3 Be3 4.Rd6+ Rxf5# Exemplu – secţia feerică Vlaicu CRIŞAN & Ion MURĂRAŞU Menţ. Onoare 1 Turneul de Crăciun France-Echecs 2011 hs#4 2 sol. (6+9) C+ Isardam =Bishophopper, =Rookhopper 1.c8=R BHh3 2.Kxc6 BHxf1 3.Sf3+ Kd2 4.Re2+ Bxf3#1.c8=B RHc1 2.Kxd7 RHxe1 3.Sd2+ Kf3 4.Be2+ Rxd2#
Transcript
  • COMPONIST

    Al 9-lea Turneu Tematic Romanian Tzuica – Jesi (Italia) 2011

    La acest turneu au participat 19 probleme compuse de 12 compozitori din 9ţări. Ne-am fi aşteptat la mai puţine compoziţii, luând în consideraredificultatea temei impuse în acest an. Justificareaalegerii temei este explicată de a doua problemă din anunţ – care reproduceultima problemă compusă de Ion Murăraşu la 27 decembrie 2010, cu doarpatru zile înainte de a ne părăsi. Acesta este motivul pentru acest turneu este,de asemenea, dedicat memoriei lui „Magic” Ion – cu siguranţă cel mai completactiv compozitor român din ultimul deceniu.

    Exemplu – secţia ortodoxăVlaicu CRIŞANPremiul 2Turneu Jubiliar PCCC-50 2010

    hs#4 2 sol. (8+6) C+1.Bc7 Bxe3 2.Rd7 Bf2 3.Bh3 Re34.Bd6+ Bxc4#1.Rd7 Rxe3 2.Bc7 Re2 3.Rc3 Be34.Rd6+ Rxf5#

    Exemplu – secţia feericăVlaicu CRIŞAN & Ion MURĂRAŞUMenţ. Onoare 1Turneul de CrăciunFrance-Echecs 2011

    hs#4 2 sol. (6+9) C+Isardam=Bishophopper,=Rookhopper1.c8=R BHh3 2.Kxc6 BHxf13.Sf3+ Kd2 4.Re2+ Bxf3#1.c8=B RHc12.Kxd7 RHxe1 3.Sd2+ Kf3 4.Be2+ Rxd2#

  • COMPONIST

    Prima noastră decizie a fost de a stabili criteriile eliminatorii:În primul rând, conform cerinţei noastre tematice, problema trebuie să aratecel puţin trei perechi diferite de piese schimbându-şi reciproc rolurile. Acestschimb reciproc e îndeosebi dificil de arătat când unul dintre efecte este oanihilare pasivă. Pentru a se califica drept un duo tematic, acest efect trebuie săfie completat de un alt efect specific prezent în fiecare soluţie.În al doilea rând, am avut în vedere complexitatea şi dificultatea efectelorstrategice: efectele construite în timpul soluţiei fiind mai bine apreciate decâtcele prezente deja în poziţia iniţială.În cele din urmă, al treilea criteriu este densitatea numărului de mutăritematice în cadrul soluţiilor. Desigur, cu cât densitatea este mai mare cu atâtmai bine!

    SECŢIA ORTODOXĂ

    Calitatea problemelor primite în această secţiune a fost atât de bună, încât amreţinut 6 dintre cele 8 probleme primite. O problemă a fost eliminată din cauzapoziţiei complet simetrice, în timp ce a doua a fost o versiune mai economică aunei probleme reţinute în referat. Propunem următorul clasament:

    Borislav GADJANSKIPremiul 1 – Secţia Ortodoxă

    Romanian Tzuica 2011

    hs#4.5 2 sol. (10+10) C+

    Ricardo de Mattos VIEIRAPremiul 2 – Secţia Ortodoxă

    Romanian Tzuica 2011

    hs#3 2 sol. (8+8) C+

  • COMPONIST

    1… Rxa4 2.Rb4 Rb1 3.Rh4 Rab4 4.Se61… Bxb1 2.Bc2 Qa2 3.Bg6 Bc2 4.Sxh3

    1.Be6 Sxd4 2.Sb3 Sc6 3.dxc6+ Rxe6#1.Rf4 Sxd5 2.Bb4 Sc5 3.dxc5+ Bxf4#

    Qa5 5.Sg4+ Rxg4#Rc1 5.Sf5+ Bxf5#

    Premiul 1: Borislav GADJANSKI (Serbia)

    Această problemă deosebită a obţinut cele mai mari scoruri, atât la meritultehnic cât şi la prezentarea artistică! Două dintre cele patru perechi tematiceimposibil de ratat joacă o degajare unică Brunner – Turton mixtă. Dar asta nue tot: putem admira ulterior crearea completă a unei baterii negre într-unexcelent ecou ortogonal – diagonal. Un pas înainte în comparaţie cu o altăcompoziţie magnifică distinsă într-un turneu informal foarte puternic (veziMario Parrinello, Premiul 4 StrateGems 2007). O lucrare splendidă, caremerită pe deplin o sticlă drept premiu!

    Prima pereche Tb1 - Na4: Ocuparea în două mutări consecutive a câmpuluiocupat iniţial de Th4 / Ng6, cu scopul de a controla h5, respectiv anihilareapasivă a Ng6 / Th4.Dezavantaj: mutarea 2.Tb4 este eliberare de spaţiu, în timp ce 2.Nc2 reprezintăo deschidere de linii.Perechea a doua Cf2 - Cg7: Sacrificiu activ pentru piesa care va da mat,respectiv controlul câmpului de refugiu g5Dezavantaj: Cg7 controlează un câmp suplimentar (g7), în timp ce Cf2capturează un pion.Perechea a treia Th4 - Ng6: Mutare critică cu anihilarea piesei albe urmată deo mutare Umnov – interferenţă anticipată pentru crearea completă a baterieinegre şi mat ca piesă mobilă a bateriei, respectiv controlul unor câmpuri derefugiu (efect deja prezent în poziţia iniţială).Perechea a patra Th1 - Da7: Controlul a două câmpuri de refugiu (b2 + uncâmp suplimentar), respectiv piesa fixă a bateriei negre care dă mat.

  • COMPONIST

    Premiul 2: Ricardo de Mattos VIEIRA (Brazilia)

    Task arătând cinci schimbări reciproce de roluri, cu două schimburisuplimentare semi tematice datorate capturilor reciproce între pionii albi şicaii negri! De asemenea, este foarte impresionant că acest conţinut a putut firealizat în doar şase semi-mutări, într-o prezentare foarte atractivă în ecouortogonal-diagonal. Conţinutul strategic este mai slab în comparaţie cuproblema precedentă, dar suficient pentru un premiu: sacrificii active,autolegări şi baterii.

    Prima pereche Ng8 - Th4: Sacrificiu activ, respectiv legare.Perechea a doua pd4 - pd5: Anihilare pasivă de către CN, respectiv capturaCN şi activarea bateriei albe.Perechea a treia Ca1 - Ne1: Controlul câmpului c5, respectiv controlulcâmpului pe care va muta în cealaltă soluţie – efect deja prezent în poziţiainiţială.Perechea a patra Cb3 - Cb4: Captura pionului alb şi autolegare activă,respectiv sacrificiu activ.Perechea a cincea Tf6 - Ng5: Captura (cu mat) a piesei fixe a bateriei albe,respectiv controlul câmpului pe care va muta în cealaltă soluţie – efect dejaprezent în poziţia iniţială. Dezavantaj: Tf6 controlează suplimentar un câmp(f5), în timp ce Ng5 nu.

    Menţiunea de Onoare 1: Petko PETKOV (Bulgaria)Un alt task prezentând cinci perechi sau "duo-uri tematice”, cum le numeşteautorul. Strategia este din nou foarte impresionantă pentru trei mutări, cumatul final de legătură livrat de o semibaterie iniţial mascată. Cu toate acestea,aceasta lucrare remarcabilă suferă de un defect ascuns: prima soluţiefuncţionează şi în absenţa celor două dame pe eşichier.

  • COMPONIST

    Prima pereche Da8 - Nb5: Legarea piesei albe – efect deja prezent în poziţiainiţială, respectiv captura piesei albe sacrificate activ, dezlegarea piesei iniţiallegate şi controlul unui câmp de refugiu după activarea bateriei indirecte.Perechea a doua Dc8 - Cc6: Rămâne legată în poziţia de mat – efect dejaprezent iniţial, respectiv anihilarea pionului negru şi sacrificiu active pentrucelălalt pion negru.Perechea a treia pe6 - pe7: Anihilare pasivă, respectiv mat prin deschiderea adouă baterii: una directă, alta indirectă.Perechea a patra Ne2 - Nd6: Sacrificiu activ, respectiv anihilare pasivă de cătreTN.Perechea a cincea Te1 - Td2: Deschidere pasivă a liniei de către alb, respectivanihilarea nebunului alb de interferenţă. Dezavantaj: ultimul schimb este maidegrabă semi-tematic, întrucât turnurile negre vor avea în cele din urmă,acelaşi rol în poziţia de mat.

    Petko A. PETKOVIn memoria părinţilor mei Danka & Andon

    Menţ. Onoare 1 – Secţia OrtodoxăRomanian Tzuica 2011

    hs#3 (7+10) C+b) h7h6

    a)1.Bc4!! Bxc4 2.Sxe7! Rxd6 3.Sf5+exf5# b)1.Ba3!! Qxa3! 2.Qxe6! Rexe23.Qf6+ exf6#

    Dieter MÜLLERMenţ. Onoare 2 – Secţia Ortodoxă

    Romanian Tzuica 2011

    hs#4.5 2 sol. (6+8) C+1…Sf2 2.Sc6 Sd3 3.cxd3 Rd7 4.d4 Rd6

    5.Se7+ Bxe7#1… Bf2 2.Sd3 Bd4 3.cxd4 Qf8 4.c3 Qd65.Sxf4+ Sxf4#

  • COMPONIST

    Menţiunea de Onoare 2: Dieter MÜLLER (Germania)O compoziţie foarte ambiţioasă, oferind nu mai puţin de patru perechitematice! Totuşi, în urma analizei atente a efectelor strategice implicate seobservă că mijloacele folosite pentru a realizarea ideii sunt mai simple încomparaţie cu problemele anterioare. Cu toate acestea, problema este demnăde o distincţie ridicată datorită combinaţiei ingenioase de efecte.

    Prima pereche Cb2 - Ce5: Protecţia pasivă a câmpului c4 – deja existent înpoziţia iniţială, respectiv sacrificiu activ pentru una dintre piesele negre dinsemibaterie. Dezavantaje: a) Ce5 controlează suplimentar c6, în timp ce Cb2nu; b) Cb2 capturează la f4, în timp ce Ce5 efectuează un sacrificiu pur.Perechea a doua pc2 - pc3: Ocupă d4 şi controlează c5 şi e5, respectiv ocupăc3 şi controlează d4.Perechea a treia Ch3 - Nh4: Efectuează mutarea cheie pe f2 şi se sacrifică activpentru pionul alb care va ocupa d4, respectiv rămâne pe post de piesă mobilă abateriei negre de mat – efect deja existent în poziţia iniţială.Perechea a patra Dh6 - Th7: Mutare intermediară cu păstrarea controluluicâmpului pe care va fi sacrificat calul alb, urmată de o autoblocare pe d6 cueliberarea controlului câmpului de sacrificiu, respectiv piesa fixă a bateriei demat – efect deja existent în poziţia iniţială.

    Lauda 1: Menachem WITZTUM (Israel)O problemă foarte bună, care arată că experţii genului ajutor se adaptează bineprovocărilor ridicate de genul ajutor-invers! Două perechi sunt binereprezentate, în timp ce a treia este destul de discretă. Bogăţia jocului strategic,cu dezlegări şi formare de baterie compensează micile neajunsuri.

    Prima pereche Tb8 - Ne8: Dezlegare directă a figurii negre legate, urmată de omutare intermediară de acces la câmpul de sacrificiu şi sacrificiu activ pentrufigura neagră dezlegată, respectiv controlul a două câmpuri de refugiu, din care

  • COMPONIST

    unul este cel ocupat iniţial de regele negru, iar celălalt este ocupat în cealaltăsoluţie de regele negru. Dezavantaj: Txc4 este o captură, în timp ce Nd1 nu.Perechea a doua Td7 - Nb7: Dezlegare indirectă prin mutarea regelui negru,piesa fixă a bateriei de mat şi dezinterferarea unei linii albe, respectiv piesamobilă a bateriei de mat care permite accesul regelui alb pe câmpul pe care vafi făcut mat şi mat prin captura figurii albe care o legase in poziţia iniţială.Perechea a treia Ne5 - pf5: Eliberarea controlului câmpului pe care regele albva fi făcut mat şi controlul câmpului ocupat iniţial de regele alb, respectivcontrolul câmpului ce va fi ocupat de regele alb, în cealaltă soluţie – efect dejaprezent în poziţia iniţială.

    Menachem WITZTUMLauda 1 – Secţia Ortodoxă

    Romanian Tzuica 2011

    hs#4.5 2 sol. (4+12) C+

    1…Kb4 2.Rc8 Bd5 3.Rc5 Bf4+ 4.Kd4 Rd65.Rxc4+ Bxc4#

    1…Ka4 2.Bf7 Rd5 3.Bh5 f4+ 4. Ke4 Bc65.Bd1+ Rxd1#

    Kostas PRENTOSLauda 2 – Secţia Ortodoxă

    Romanian Tzuica 2011

    hs#3 2 sol. (8+6) C+

    1.Sh1 (1.Sh3?) Re5 2.Kd6 Qxb5 3.Re4+Rxe4#

    1.Bd1 (1.Bxg4?) Be5 2.Kd5 Qa6 3.Bc5+Bd4#

    Lauda 2: Kostas PRENTOS (Grecia)Această problemă îşi câştigă locul său în referat pentru modul frumos deevitare a dualului la prima mutare albă. Două perechi tematice sunt construiteîn timpul soluţiei, cea de-a treia fiind mai degrabă prezentă deja în poziţiainiţială.

  • COMPONIST

    Prima pereche Tc4 - Ne7: Şah, respectiv autoblocare pasivă.Perechea a doua Tf5 - Nf4: Piesă mobilă a bateriei şi activarea bateriei,respectiv piesă fixă pasivă a bateriei nou create. Dezavantaj: Nf4 interferează,în timp ce Tf5 capturează.Perechea a treia Ne2 - Cf2: Control pasiv al câmpului d3 – efect deja prezentîn poziţia iniţială, respectiv controlul unui câmp (f2/e2) cu evitarea dualului.

    SECŢIA FEERICĂ

    Dintre cele unsprezece probleme primite în această secţie, am eliminat cinciprobleme pentru defecte care probabil ar fi fost tolerate de către arbitri maiindulgenţi:TZ02 (Ra3 - Rg1): Schimbul de roluri între pionii negri este doar pe jumătatetematic: un pion interferează, iar celălalt controlează un câmp de refugiu.TZ08 (Rf7 - Ra1): Lipsa interacţiunii între jocul alb şi jocul negru.TZ12: Prea multe piese care servesc pentru înlăturarea dublelor soluţii.TZ11v (Rf4 - Ra6): Nebun negru inutil, în primul gemen.TZ19 (Rc1 - Rc3): Piese inutile în fiecare soluţie.Toate celelalte probleme rămase sunt prezente în referat, fapt care afirmă dinnou calitatea înaltă a turneului. De altfel, ca şi în secţia ortodoxă, am decis săacordăm din nou două premii, două menţiuni de onoare şi două laude.

    Premiul 1: Petko PETKOV (Bulgaria)

    O concepţie magnifică şi singura problemă cu 5 duo-uri tematice. Strategiaexploatează din plin jocul de baterii: două de către alb si una de negru. Trebuieremarcată, de asemenea, utilizarea foarte inteligentă a călăreţilor nocturninegri, autolegându-se şi controlând câmpuri de refugiu. Prezenţa pionului f3asigură schimbul de roluri în cea de-a cincea pereche. Economia este cuadevărat remarcabilă.Prima pereche Nao b6 – Nao c6: Piesă mobilă a primei baterii active şi

  • COMPONIST

    obstacol pentru celălalt Nao, respectiv piesă mobilă a celei de-a doua bateriiactive şi captura călăreţului nocturn.Perechea a doua CNf8 - CNh2: Autolegare activă cu paza anticipată a unuicâmp de refugiu descoperit prin mutarea de mat, respectiv anihilare pasivă decâtre călăreţul nocturn chinezesc (Nao) alb.Perechea a treia TLd1 - LOf1: Piesa mobilă, respectiv fixă a unei ectobateriireciproce.Perechea a patra TLc1 - NLg1: Piesele fixe ale bateriilor albe activate la prima,respectiv a treia mutare albă. Ultima piesă este anihilată pasiv de piesa mobilă aectobateriei negre.Perechea a cincea CNc8 - pg3: Paza piesei fixe a ectobateriei negre, respectivcontrolul câmpului de refugiu f2 – efect prezent în poziţia iniţială. Dezavantaj:CNc8 eliberează, de asemenea, controlul câmpului b6.

    Petko A. PETKOVIn memoria părinţilor mei Danka & Andon

    Premiul 1 – Secţia FeericăRomanian Tzuica 2011

    hs#3 2 sol. (9+7) C+

    =Noctambule chinois (Nao)= Bishop-Locust, =Locust

    =Nightrider, = RLI. 1.NAb8+! Nc6 2.NA8d7!! Na7

    3.NAxf8+ LOxh1# II. 1.NAd5+! Nb62.NAdb4!! g2 3.NAxa2+ RLxb1#

    Petko A. PETKOVPremiul 2 – Secţia Feerică

    Romanian Tzuica 2011

    hs#3 2 sol. (9+7) C+

    =LocustI. 1.Qf7! LOxf7-f8 2.Bf4+! LOxf4-g4+

    3.LOxg4-h5+ LOxc2-c1#II. 1.Ba7! LOxa7-a8 2.Qf4+ LOxf4-f5+

    3.LOxf5-g6+ LOxe2-e1#

  • COMPONIST

    Premiul 2: Petko PETKOV (Bulgaria)

    Premiul al doilea se acordă singurei probleme cu 4 duo-uri tematice. Aiciobservăm din nou două ectobaterii reciproce observându-se una pe cealaltă.Şahurile încrucişate consecutive în urma sacrificiilor efectuate de ambele părţicreează impresia unui spectaculos foc de artificii. Această problemă este, deasemenea, singura compoziţie din turneu în care trei perechi utilizează aceeaşitip de piesă (Locust / Cosaş). O realizare remarcabilă!

    Prima pereche Dc4 - Nb8: Sacrificiu activ la prima mutare, respectiv sacrificiuactiv la mutarea a doua, permiţând sacrificiul Locustei negre.

    Perechea a doua LOa4 - LOf1: Controlul Locustei negre care va da mat şi alunui câmp suplimentar de refugiu (d8/d6), respectiv sacrificiul activ pentruLocusta albă. Dezavantaj: LOa4 controlează ambele Locuste negre care daumat.Perechea a treia LOc2 - LOe2: Piesa fixă, respectiv piesa mobilă (carecapturează o Locustă neagră) a ectobateriei albe reciproce prezente în poziţiainiţială.Perechea a patra LOc6 - LOe8: Piesa fixă, respectiv piesa mobilă (carecapturează o Locustă albă) a ectobateriei negre reciproce prezente în poziţiainiţială.

    Menţiunea de Onoare 1: Petko PETKOV (Bulgaria)Acum este momentul pentru a vedea problemele prezentând cele trei perechitematice minimale necesare. Această compoziţie obţine scoruri foarte ridicatela capitolul efecte strategice, într-o prezentare foarte intensă: creare completăde baterii de către ambele părţi, capturi reciproce şi superbe maturi model. Amapreciat în mod deosebit efectele surprinzatoare AntiAndernach prezente lafiecare mutare a soluţiilor.Prima pereche wLEa2 - wLEb1: Piesa fixă a semibateriei negre (!!) care dămat, respectiv controlul unui câmp de refugiu al regelui negru.

  • COMPONIST

    Perechea a doua CNd5 - Df3: Piesa fixă a bateriei albe (!!), respectiv capturapiesei fixe a bateriei albe (capturi reciproce, deci se realizează tema Zilahi) şiactivarea bateriei negre. Dezavantaj: CNd5 dă numai şah, în timp ce Df3controlează şi câmpul h7.Perechea a treia LEf5 - Cg4: Piesa fixă a bateriei albe (!!), respectiv anihilarepasivă de către piesa mobilă a bateriei albe (din nou capturi reciproce).Dezavantaj: LEf5 controlează două câmpuri de refugiu (g7 şi g8), în timp ceCg4 doar unul (g7).

    Menţiunea de Onoare 2: Mario PARRINELLO (Italia)Aproape patru schimburi, însă, din păcate, perechea Tb3 - Ng5 este doar pejumătate tematică. Ordinea mutărilor este ingenios forţată, ca urmare adeparaliziilor Madrasi ale ambelor perechi tematice de piese chinezeşti. Cutoate acestea, impresia de ansamblu este mai puţin puternică, în comparaţie cuprimul ajutor invers care îndeplineşte cerinţele tematice – cu o mai bunăexploatare a efectelor Madrasi (vezi Mario Parrinello, Premiul 1 ChessComposition Microweb 2006 - 07).Prima pereche PAc4 - VAe5: Obstacol pentru antibateria albă, respectiv piesaatacatoare a antibateriei albe.Perechea a doua PAc2 - VAh2: Paralizare pasivă a piesei din antibateria albă,respectiv obstacol pentru antibateria neagră. Dezavantaj: direcţiile mutărilornu sunt omogene.Perechea a treia NAc3 - NAf4: Mutare critică a piesei atacatoare a antibaterieinegre, respectiv anihilare pasivă de către alb.

    Lauda 1: Mario PARRINELLO (Italia)Concepţie foarte originală oferind un joc bogat al cameleonilor, cu creareacompletă a bateriei albe. Păcat că traseele cailor negri spre câmpul de sacrificiunu au motivaţii similare. Această problemă nu a putut obţine o clasaresuperioară şi din cauza faptului că una dintre piesele tematice este deplasată îngemen.

    Petko A. PETKOV Mario PARRINELLO

  • COMPONIST

    Menţ. Onoare 1 – Secţia FeericăRomanian Tzuica 2011

    hs#2.5 (5+9)b) c7c7

    Anti-Andernach=Nightrider, =Leoa) 1…LEg6=wLE! (1…Sh6=wS?)2.LEg2=bLE! (2.LEh1=bLE?) Nf4 =wN3.LExg4+! Qxf4#b) 1…Sh6=wS! (1…LEg6=wLE?)2.LEh1=bLE! (2.LEg2=bLE?) Qh3=wQ3.Sxf5+ Nxh3#

    Menţ. Onoare 2 – Secţia FeericăRomanian Tzuica 2011

    hs#4 2 sol. (9+7) C+

    =Noctambule chinois (Nao)=Vao, =Pao

    Madrasi1.Bxf4 NAb1 2.Bg5 VAg3 3.PAc6 VAe1

    4.PAd6+ VAc3#1.Rxc3 NAh3 2.Rb3 PAc1 3.VAd6 PAf1

    4.VAc5+ PAf4#

    Prima pereche C(C)d4 - N(C)e4: Captura turnului negru şi piesa fixă abateriei albe, respectiv piesa mobilă a bateriei albe.Perechea a doua T(C)b7 - T(C)g7: Controlul refugiilor de pe linia a şaptea –efect deja prezent în poziţia iniţială, respectiv interferenţa turnului negru şimat prin transformarea în cal (cameleon).Perechea a treia Ta5 - Th5: Sacrificiu activ, respectiv controlul refugiilor de pelinia a cincea – efect deja prezent în poziţia iniţială.

    Lauda 2: Juraj LÖRINC (Slovacia)Compoziţia cea mai economică din turneu, care dovedeşte că tema se poatearăta în miniatură în doar două mutări! Trucul se realizează prin utilizarearegilor siamezi şi a pieselor semineutre. Deşi am remarcat lipsa de interacţiune

    Mario PARRINELLO Juraj LÖRINC

  • COMPONIST

    Lauda 1 – Secţia FeericăRomanian Tzuica 2011

    hs#3.5 (7+6) C+b) g7h7

    =ChameleonKnight/Bishop/Rook

    a) 1…Ra3 2.cBc5=cR Rxc33.cSxc3=cB cRg5=cQ 4.cBd4=cR+cQxc5=cS#b) 1…Rh3 2.cBg5=cR Rxe3 3.cBxe3=cR

    cRb5=cQ 4.cRd3=cQ+ cQxg5=cS#

    Lauda 2 – Secţia FeericăRomanian Tzuica 2011

    hs#2 (2+2+2) C+b) b4c7

    =Half-neutral unitSiamese Kings

    a) 1.Kff2 K6g5 2.hnRc5(wR)+hnBxc5(bB)#

    b) 1.Kgf2 K5g5 2.hnBnf4(wB)+hnRnxf4(bR)#

    între jocul alb şi cel negru, acest lucru e mai puţin deranjant în problemelescurte.Prima pereche Rf1 - Rf2: Alinierea activă, respectiv pasivă a regilor albisiamezi pe linia de mat.Perechea a doua Rh5 - Rh6: Alinierea activă, respectiv pasivă a regilor negrisiamezi pe aceeaşi linie.Perechea a treia Tc7(n) - Nb4 (n): Sacrificiu activ, respectiv mat. Dezavantaj:în a doua soluţie turnul semineutru împiedică de asemenea captura nebunuluisemineutru de Rg5.

    Vlaicu Crişan & Eric Huber

    Obs: Chameleon= Piesele care mută își schimbă valoarea în succesiunea ciclică C-N-T-D-C; Leo = Pao+Vao; Nao = Mută ca noctambulul, dar capturează doar sărindpeste un obstacol; Siamese Kings = Fiecare parte trebuie să-și apere ambii regi deținuți


Recommended