+ All Categories
Home > Documents > Adrian Pal Piatră, metal și...

Adrian Pal Piatră, metal și...

Date post: 19-Oct-2020
Category:
Upload: others
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
3
Piatră, metal și foc Adrian Pal este titlul unei expoziţii de sculptură a artiştilor Ştefan Brebene şi Gheorghe Munteanu găzduită de Casa Avramide. Iată, după ani şi ani, aflăm că la Tulcea avem sculptori!... Gheorghe Munteanu nu a mai fost prezent ca exponant din anul 1977, când a făcut parte dintre creatorii Taberei de Creaţie de la Sfântu Ghe- orghe – Tulcea. Invitat în anul 2008 la o Tabără Internaţională din Franţa, juriul îi oferă Premiul Special, lucrarea premiată fiind achiziţion- ată de un colecţionar (care înainte cu un an cumpărase o sculptură a fiului său Cătălin). La finele anului 1989 Gheorghe Munteanu a hotărât să devină liber profesionist, dedicându-se artei decorative prin executarea artistică a unor obiecte din piatră şi marmură. Există la acest artist un joc al volumelor, rezultate din elegante dantelării în piatră. Cu valoare de simbol, semn cu sens de reinter- pretare, autorul având o viziune sintetică privind volumetria şi spaţialitatea. Ştefan Brebene expune pentru prima dată, dar legăturile sale cu arta au pornit în 1970, când elev fiind la Şcoala de Muzică şi Arte Plastice, a studiat cu profesorul Eugen Bratfanof. O perioadă l-a preocupat caricatura, presa locală oferindu-i spaţiu. Ca sculptor, se dovedeşte un „îm- blânzitor” al focului, modelând metalul, surprinzând prin compo- ziţii cu un conţinut metaforic, une- ori în sens suprarealist. Combinarea sticlei cu piatra şi fierul sugerează, completează şi întregeşte compoziţia-obiect. Strălucirea metalului şi a mar- murei, plasticitatea şi frumuseţea, eleganţa lucrărilor, „vorbesc” des- pre truda, sensibilitatea şi imagi- naţia creatoare a celor doi artişti, care, prin talent transformă mate- ria brută în autentice opere de artă. Lucrări de Ştefan Brebene 49
Transcript
  • Piatră, metal și focAdrian Pal

    este titlul unei expoziţii desculptură a artiştilor ŞtefanBrebene şi Gheorghe Munteanugăzduită de Casa Avramide. Iată,după ani şi ani, aflăm că la Tulceaavem sculptori!...

    Gheorghe Munteanu nu a maifost prezent ca exponant din anul1977, când a făcut partedintre creatorii Taberei deCreaţie de la Sfântu Ghe-orghe – Tulcea.

    Invitat în anul 2008 lao Tabără Internaţionalădin Franţa, juriul îi oferăPremiul Special, lucrareapremiată fiind achiziţion-ată de un colecţionar (careînainte cu un ancumpărase o sculptură afiului său Cătălin).

    La finele anului 1989Gheorghe Munteanu a hotărât sădevină liber profesionist,dedicându-se artei decorative prinexecutarea artistică a unor obiectedin piatră şi marmură.

    Există la acest artist un joc alv o l umelor, rezultate din elegantedantelării în piatră. Cu valoare desimbol, semn cu sens de reinter-pretare, autorul având o viziunesintetică privind volumetria şispaţialitatea.

    Ştefan Brebene expune pentruprima dată, dar legăturile sale cuarta au pornit în 1970, când elevfiind la Şcoala de Muzică şi ArtePlastice, a studiat cu profesorulEu gen Bratfanof. O perioadă l-apre ocupat caricatura, presa localăoferindu-i spaţiu.

    Ca sculptor, se dovedeşte un „îm-blânzitor” al focului, m o de lând

    metalul, surprinzând prin compo -ziţii cu un conţinut metaforic, une -ori în sens suprarealist.Com binarea sticlei cu piatra şifierul sugerează, completează şiîntregeşte compoziţia-obiect.

    Strălucirea metalului şi a mar-murei, plasticitatea şi frumuseţea,eleganţa lucrărilor, „vorbesc” des -pre truda, sensibilitatea şi imagi-naţia creatoare a celor doi artişti,care, prin talent transformă mate-ria brută în autentice opere de artă.

    Lucrări de Ştefan Brebene

    49

  • Tănase Caraşca

    Prietenul meu, artistul

    Gheorghe MU�TEA�U

    Încă din plină tinereţe, ca oriceom, mi-am format un grup de pri-eteni, care de-a lungul timpului autrecut prin motivele obiective sausubiective ale sitei relaţiilor, real-ităţilor şi cursului vieţii. Aşa efiresc, dar cum se întâmplă, maiales în timpurile mai noi, tot prob-lemele vieţii au fost cele care aucontribuit substanţial la restrân-gerea acestora într-un cerc din ce înce mai mic. Sigur că acest cercpoate fi în multe cazuri o constantă,prin pierderea unora şi găsirea al-tora, dar parcă aş înclina să afirmcă relaţiile de prietenie din zilelenoastre au alte dimensiuni, alte cu-lori legate mai ales de interese şicum acestea sunt relative…

    Dar să nu facem acum apoteozaPRIETENIEI ca termen general, cisă vorbim despre o prietenie carea rămas întreagă peste timp, fără

    nici o ştirbitură a legăturii ei in-iţiale, dimpotrivă, cu elemente noi,care au clădit un fel de ţesăturădurabilă cu inserţii de abaromânească, durată în piua noastrăstrămoşească.

    Gheorghe Munteanu este pri-etenul meu de-o viaţă, cumobişnuiesc mulţi să caracterizezepe scurt o asemenea legătură desuflet clădită şi întreţinută fărăeforturi, în limitele curăţeniei su-fleteşti şi a cinstirii semenului. L-am cunoscut prin 1975, când tinerifiind, l-am întâlnit pe Gicu (aşa îispun cei apropiaţi), devenind pen-tru o perioadă relativ scurtă, colegide serviciu. Privind poza de mai

    sus, am senzaţia că Gicu este exactaşa cum l-am cunoscut eu: înalt,slab dar viguros, o privire albastrăla propriu şi la figurat, serios, dargata să-ţi zâmbească în orice mo-ment cu o sinceritate debordantă.Un tânăr nu prea volubil, mucalit,cu un farmec aparte, atunci cândlocul şi oamenii grupului îi erau peplac, săritor la nevoie şi extrem depriceput, îndemânatic şi între-prinzător.

    Mai apoi am aflat că proaspătulmeu prieten este un mare amatorde literatură, cultură şi artă. Iar sur-prizele nu au întârziat să apară,pentru că am mai descoperit căGicu este un artist amator cu pre-tenţii, care anunţa un viitor strălu-cit în arta plastică. Am văzutcâteva tablouri cu peisaje din deltăîndeosebi, care m-au impre-sionat…

    S-a născut la 17.04.1952 înSulina într-o familie modestă, tatălfiind mecanic de meserie şi pescarde nevoie, iar mama casnică.Copilăria… fericită prin libertăţiletimpului, dar nefastă prin lipsaresurselor, mai ales materiale, alemajorităţii oamenilor din acea pe-

    rioadă. Sulina, oraşînfloritor altădată,devenit acum o en-clavă a sărăciei, ceputea să ofere?!Apă pentru scăldatvara, noroi cât în-cape iarna şi peştepentru mâncarea dezi cu zi, în tot cur-sul anului. Darcopilăria nu a avuto trecere fără inci-dente majore, pen-tru că la vârsta de 5ani i-a murit tatăl,singura sursă de în-treţinere pentru fa-milia destul denumeroasă formatădin încă 3 fraţi şisurori, Gicu fiindprâslea. După o pe-rioadă, mama s-a

    recăsătorit cu un alt bărbat care asalvat oarecum numeroasa familie,dar nu a putut înlocui tatăl natu-ral, din motive lesne de înţeles.

    Gicu a urmat şcoala primară şigimnazială în Sulina, apoi cur-surile unei şcoli profesionale detrei ani la Giurgiu. S-a angajat camuncitor la URUCA, devenită maitârziu IRNU, actual SIAJ Tulcea,iar în paralel şi-a continuat studi-ile liceale. Este promovat caproiectant, iar după efectuareastagiului militar s-a angajat la IPOTulcea ca tehnician proiectant. În1978 a absolvit Şcoala Populară deArtă – clasa sculptură a profesoru-lui Alexandru Usineviciu.

    În urma restructurării şi apoi adesfiinţării I.P.O. Tulcea, în anul1998 îşi crează propria afacere în-fiinţând un atelier de sculptură –

    cioplitorie decorativă din piatră.Dar nu acesta a fost începutulartistic al sculptorului GheorgheMunteanu!

    În anul 1972 a avut o Expoziţiede caricatură în oraşul natalSulina, salutată cu bucurie şi satis-facţie de concitadinii săi. Sulineniidesco pereau că din urbea lor ple-case încă un probabil viitor artistcare le va completa diadema mar-ilor oameni ai culturii româneştiale căror urme se simt în oraşulunde soarele răsare din Mare şitrece peste Dunăre: GeorgeGeorgescu, Jan Bart, Vasile Terzeaşi mulţi alţii.

    În anul 1977 participă la Tabărade creaţie de la Sfântu Gheorghe -Tulcea, unde concepe o serie de lu-crări de pictură. Datorită unei

    pânze numite „Vedere din cabanapărăsită”, în care printre alteobiecte, apare un pat de culoareroşie, lângă o fereastră deschisăspre mare, lucrarea i-a părut unuipolitruc, aşa-zis cultural, că suge -rează libertăţi nepermise, contrariiperceptelor comuniste, iar ca ur-mare, autorul a fost exclus din ex-poziţia ce a urmat.

    În anul 1983 participă la Expoz-iţia colectivă de pictură şi desen,la Sala Dacia cu o serie de lucrăriprimite bine de public.

    În anul 1987, timp de 11 luni înurma unei boli grele apărută ful-gerător, este pensionat pe caz deboală. Cu toate necazurile gener-ate de o pensie sub nivelul uneiminime stări de subzistenţă, cu treicopii care cereau cel puţin de mân-

    50

  • care, Gicu a găsit timpul necesarpentru a-şi hrăni sufletul cu o seriede desene, crochiuri, schiţe.

    În anul 2008 este invitat laTabăra de sculptură de la Menet– Franţa, din regiunea Cantal, undecâştigă Premiul I cu lucrarea„Echilibru”, opera artistică fiindachiziţionată imediat de uncolecţionar de artă din Aix enProvance. Cu această ocazievizitează marile muzee de artă dinParis, unde, după spusele lui, „m-am încărcat cu energia marilor ar-tişti ai lumii”.

    Pe 18.07.2015, la „CasaAvramide” din Tulcea, GheorgheMunteanu, alături de artistul plasticŞtefan Brebene, organizează oinedită expoziţie sub genericul Pia-tră, Metal şi Fier. Prietenul meuGicu, s-a prezentat cu opt lucrări desculptură în piatră: Animal marin,

    Geneză, Sulina, TătăroaicaLebime, Ana, Femeia fluture, Ado-lescenţă, Rod. Lucrările au fostprezentate de prof. Adrian Pal, cubucuria şi entuziasmul cunoscă-torului şi practicianului în domeniulartei, cu note apreciative, generatede piesele expuse. Un public avizatşi entuziast a participat la vernisaj,fiind deosebit de interesat de nou-tatea sculpturii în peisajul tulcean,lipsit o sumedenie de ani de acestgen de creaţie artistică.

    Prin cele opt lucrări expuse,Gheorghe Munteanu a doveditpublicului tulcean că este un artistcare şi-a aflat drumul, bătătorindu-l singur pentru ai simţi toate asper-ităţile şi a le transpune în piatra pecare o modelează cu măiestrie. Şi mai e ceva! Gicu, nu numai căşi-a croit propriul drum artistic cio-plind şi modelând piatra, dar le-a

    transmis şi copiilor săi dragosteipentru frumos şi artă: -Cătălin, băiatul cel mare, sculp-

    tor profesionist, are lucrări de an-vergură expuse în inimaBu cureştiului, cum ar fi: bustul luiGheorghe Dinică din faţa Teatruluide Comedie, bustul lui Ştefan Mi-hăilescu-Brăila şi al actorului JorjVoicu expuse în foierul TeatruluiOdeon, portretul tombal al lui JeanConstantin, bustul lui GavrilăSimion din faţa Muzeului „DeltaDunării din Tulcea etc.-Ana, mijlocia familiei, cu mas-terat în istoria artelor, locuieşte înS.U.A., este o cunoscătoare de artăşi în acelaşi timp o iubitoare păti-maşă a etnografiei româneşti şi atradiţiilor populare;-Radu, mezinul familiei, psiholog,dar şi el un artist practicant carepromite că va călca pe urmele

    celorlalţi membrii ai familiei, pen-tru care piatra, pe an ce trece aretot mai puţine secrete.

    Soţia artistului şi mama celortrei urmaşi, Tamara, este şi ea omare iubitoare şi admiratoare aartei şi cea care ţine echilibrul într-o situaţie ce poate deveni uşor ocompetiţie între generaţii.

    Acesta este prietenul meu Gicu,şi concitadinul dumneavoastră,boemul care calcă discret pestrăzile Tulcei spre atelierul său desculptură din spatele Monumentu-lui şi uneori ne mai bucură su-fletele cu frumosul stors cu daltadin piatra atât de dură.

    Să te dăruiască Dumnezeu cumultă putere, inspiraţie, braţ tare,ca să devii un demn urmaş almarelui sculptor Ion Jalea, ai căruipaşi au trecut şi ei prin urbea noas-tră.

    Ion Jalea (1887 – 1983) n.Casimcea, jud. Tulcea. O moş -tenire, se pare, determină fa-milia viitorului artist să sestabilească în satul Ciorcârliade Jos - Constanţa. În anul1899, după absolvirea celebru-lui gimnaziu constănţean „Mir -cea cel Bătrân”, tânărul aple cat la Bucureşti, devenindstrăduitor discipol al profeso-rilor-artişti Frederik Stork şi Di -mitrie Paciurea. Isprăvind cubrio studiile (1908), a luat-o peurmele lui Brâncuşi. La Parisurmă cursurile Academiei Ju-lian, profesor fiindu-i AntoineBurdelle. Încoronat cu premii,dar şi obişnuit cu drumurile, s-adus la Barcelona, să-şi desă -vârşească talentul, spanioliipremiindu-i şi ei meritele. Con-vins că vorba latinească „ubibene ibi patria” nu i se po tri -veşte, s-a întors în ţară. Cu unprogram artistic riguros. Lu-crările sale cultivă fabulosulzidit în folclorul românesc(Sfarmă-Piatră, Strâmbă Lem -ne); mitul (Minerva, Prome-teu,Hercule, Centaurul); istoria(Dragoş Vodă, Mircea cel Bă -trân) şi evocă forţa naturii îm-blânzită. Arcaş odihnindi lus trează remarcabil acest as-pect al operei sale (o copie seafla la Constanţa, peste drumde Cazinou).

    La începutul veacului 19, pre-fectul Ioan Neniţescu, poet pa-triot, ia decizia construirii unuimonument închinat mareluiDomnitor Mircea, eliberatorul şiîntregitorul Dobrogei. În anul1902, tulcenii au asistat la i nau-gurarea monumentului instalatîn vechiul centru civic numit„Piaţa Mircea”, ce se afla înspaţiul actualului sensul girato-riu din spatele hotelurilor Delta.Statuia din bronz (cam de 4

    metri), era fixată pe un posta-ment de granit cu înălţimea de11 m, orientată cu faţa spreDunăre. Voievodul ţinea înmâna dreaptă, ridicată întocmaica a unui luptător buzduganul -însemn Domnesc. Maiestosulmomunent avea să cadă pradăde război în prima conflagraţiemondială.

    În anul 1969, când s-a luatdecizia refacerii edificiuluisculptural, nişte vecini dinstânga Dunării, cărora nu le

    convenea ca un Domnitorromân să stea cu buzduganulridicat privindu-i – întocmai caun luptător, au exclamat plini deavânt: „- Niet!” Edilii tulceni auales atunci scuarul dintre sen-sul giratoriu şi str. Mahmudiei,dar vecinii au repetat ce maispuseseră cândva. În final,după nesfârşite şi umilitoaretratative, ei au fost de acord săascundem statuia pe lângămagazinul Diana. Însă doreausă mai înghiţim o umilinţă. Con-form planului iniţial de la 1900,statuia trebuia aşezată cu faţaspre Dunăre - hotar şi redutănaturală a gliei. „- Să o aşezaţicu faţa spre turci. Fără buzdu -gan!” au poruncit bunii, milos -tivii, clemenţii noştri megieşi.Iată de ce Mircea cel Mareşade cu faţa spre „Marea cea

    mare”, ţinând în mâna dreap tălipită de şold, nu buzduganul, cisabia aplecată, de parcă şi-arîndemna cu ea bidiviul... căaşa au dorit bunii noştrivecini� O altă operă de rară frumuseţe,care odinioară străjuia parcăapele Mării Negre, în dreptulCatedralei „Sfinţii ApostoliPetru şi Pavel”, era grupul stat-uar înfăţişând-o pe Elisabeta,prima Regină a României -regina-poetă Carmen Sylva

    ( 1843 -1916 ) .Grupul statuar afost dezvelit pe15 august 1937,cu prilejul cere-moniilor organi-zate de ZiuaMarinei. Eveni-mentul s-a des-făşurat înp r e z e n ţ aRegelui Carol alII-lea (1893-1953), discursulfiind susţinut de

    avocatul Alexandru OsvaldTeodoreanu (1894-1964),cunoscut în lumea litera ră subpseudonimul Păstorel Teodor-eanu (înalt funcţionar la Minis-terul Cultelor şi InstrucţiunilorPublice). Epigramist fără egal şiorator plin de duh, inspiratulPăstorel a emoţionat asistenţaprin pledoaria privind rolulReginei Elisabeta ca protectoral artelor. Grupul statuar a fostascuns de «orânduirea» anilorde după 1944, prin beciurileMuzeului de Artă din Constan -ţa, însă noii gospodari constăn -ţeni ai anului 2015 au avutonorantul merit de a reinstalastatuia Reginei, în locul pe careea, cu fire-ai de poetesă, îl în-drăgea peste măsură: malulMării Negre.

    Maestrul, pe care am avut bu-

    curia să-l cunosc în 1971, pecând lucra la amplasarea sta-tuii lui Mircea la Tulcea, a avutbunăvoinţa să-mi acorde unautograf pentru ziarul Delta.Era un omuleţ pirpiriu, pejumătate chior şi ciung. Înrolatvoluntar în Războiul de Inde-pendenţă, şi-a pierdut mânastângă. Drept „compensaţie”,purta ochelari cu dioptrii model„fund de borcan”. În ciudaacestor ciudate „daruri”, areumor. Şi voinţa Demiurgului�

    Ştiind câtor umilinţe au fostsupuşi tulcenii în demersul lorprivind instalarea statuii,marele artist, într-un interviuacordat ziaristului Ilie Roşianu,de la ziarul local Delta, spunea:„Ambianţa” de aici mi-a sugeratun anume mod de tratare apoziţiei statuii şi a gestului dom-nitorului, astfel ca privitorul deazi şi de peste timp, să vadă înMircea cel Bătrân, un simbolal simţirei şi spiritului româ-nesc” .

    Frumoasă declaraţie decivism!...

    A. Ifrim

    Un mare sculptor tulcean - Ion Jalea

    51

    /ColorImageDict > /JPEG2000ColorACSImageDict > /JPEG2000ColorImageDict > /AntiAliasGrayImages false /CropGrayImages true /GrayImageMinResolution 300 /GrayImageMinResolutionPolicy /OK /DownsampleGrayImages true /GrayImageDownsampleType /Bicubic /GrayImageResolution 300 /GrayImageDepth -1 /GrayImageMinDownsampleDepth 2 /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000 /EncodeGrayImages true /GrayImageFilter /DCTEncode /AutoFilterGrayImages true /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG /GrayACSImageDict > /GrayImageDict > /JPEG2000GrayACSImageDict > /JPEG2000GrayImageDict > /AntiAliasMonoImages false /CropMonoImages true /MonoImageMinResolution 1200 /MonoImageMinResolutionPolicy /OK /DownsampleMonoImages true /MonoImageDownsampleType /Bicubic /MonoImageResolution 1200 /MonoImageDepth -1 /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000 /EncodeMonoImages true /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode /MonoImageDict > /AllowPSXObjects false /CheckCompliance [ /None ] /PDFX1aCheck false /PDFX3Check false /PDFXCompliantPDFOnly false /PDFXNoTrimBoxError true /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [ 0.00000 0.00000 0.00000 0.00000 ] /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [ 0.00000 0.00000 0.00000 0.00000 ] /PDFXOutputIntentProfile () /PDFXOutputConditionIdentifier () /PDFXOutputCondition () /PDFXRegistryName () /PDFXTrapped /False

    /CreateJDFFile false /Description > /Namespace [ (Adobe) (Common) (1.0) ] /OtherNamespaces [ > /FormElements false /GenerateStructure false /IncludeBookmarks false /IncludeHyperlinks false /IncludeInteractive false /IncludeLayers false /IncludeProfiles false /MultimediaHandling /UseObjectSettings /Namespace [ (Adobe) (CreativeSuite) (2.0) ] /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK /PreserveEditing true /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile /UseDocumentBleed false >> ]>> setdistillerparams> setpagedevice


Recommended