+ All Categories
Home > Documents > 58751078 Rai Si Iad in Cultura Populara Romaneasca

58751078 Rai Si Iad in Cultura Populara Romaneasca

Date post: 21-Jul-2015
Category:
Upload: nechita-miron
View: 230 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
108
 TIMOTEI OPREA Rai şi Iad în cultura populară românească File de apocalips (sec. XVIII- XIX)
Transcript

TIMOTEI OPREA

Rai i Iad n cultura popular romneasc File de apocalips (sec. XVIIIXIX)

2

N LOC DE INTRODUCERE

Pasiunea pentru nceputuri s-a prezentat la oameni dintotdeauna ca un indiciu al neputinei de a gsi soluii reale la problemele sfritului. Walter Dudek

Majoritatea introducerilor pe care leam lecturat (nu numai pe ale celor care au servit la construirea suportului bibliografic al lucrrii de fa) m-au determinat s cred c redactarea unei introduceri este privit, de la bun nceput, ca un lucru extrem de dificil. Hotrt lucru, o introducere nu trbuie s fie un text simplist; nu trebuie neaprat s faciliteze accesul cititorilor la esena lucrrii creia i se pune drept cap. Convingere valabil i n cazul prefeelor/postfeelor. Bunoar, postfand o binecunoscut lucrare a lui Jaques Derrida1, el nsui pasionat de semantica prefeelor/preliminariilor/introducerilor2, profesorul Cornel Mihai Ionescu ncearc i reuete s fie mai profund i mai ilizibil dect maestrul deconstruciei3.O introducere ncearc apoi s comprime ct mai eficient i mai artos dezvoltrile temetice ale lucrrii, s ofere un produs-frate-la-scar-mic al textului n sine, nvemntndu-se a priori cu nsuirea profunzimii i a densitii i cu certitudinea de a poseda vocaia sintezei. O introducere-n sine, cci se va vedea mai jos c exist o bifurcare destul de clar n ceea ce o privete, se supune unei cerine fundamentale, care ine de logica sa interioar: ea trebuie s uziteze un arsenal de tehnici i instrumente capabil s determine o eficient ortopraxie a travaliului manifestat n momentul conceperii sale, etap gonic (gonal) care trebuie s cupleze firele structurii textului mare de firavele striuri ale introducerii. C situaia de mai sus este privit la modul ideal i c introudcerea-n sine nu va putea niciodat s surmonteze nite handicapuri structurale extrem de lucrative, nu mai1 2

J. Derrida, Diseminarea, Bucureti, 1997. Dintotdeauna, pare-se, s-au scris prefee, dar i cuvinte nainte, introduceri, precuvntri, preliminarii, preambuluri, prologuri i prologomene, n vederea propriei lor tergeri [...]. Dar o prefa exist ea oare? Pe de o parte, este logica nsi, acest rest de scriitur rmne anterior i exterior dezvoltrii coninutului pe care l anun. Precednd ceea ce trebuie s aib puterea de a seprezenta el nsui, acest rest cade ca o scoar goal sau ca un deeu formal, moment al uscciunii sau al trncnelii, uneori deopotriv al amndurora [...]. Prefaa scris ( blocul protocolului), extre-cartea ( le hors-livre) devin atunci un text al patrulea. Simulnd post-faa, recapitularea i anticiparea recurent, automicarea conceptului, ea este un cu totul alt text, dar, n acelai timp, ca discurs de asisten, este dublul a ceea ce excede. Cf. ibidem., p. 13, 27. 3 Pliul de C.M.Ionescu, postfa la ibidem., p. 387 398.

3

ncape ndoial. Lsnd n seama nevoitorilor metalimbajului diseminarea logicii structurale a speciei introducerii, insist asupra bifurcaiei despre care am amintit. Exist cuvinte introductive semnate chiar de ctre autorii textelor i prefee/preliminarii/postfee schiate de alte persoane dect autorii lucrrilor respective. ntre cele dou tipuri de demers se nate un viraj logic intern (de ordin structural) destul de evident pentru a nu insista asupra lui. Celor care scriu prefee pentru alte cri dect ale lor le st la dispoziie o variat palet de strategii de abordare. Astfel, oamenii cu vocaia sintezei ( ndeosebi profesorii se potrivesc, ba chiar se dedic (sic) acestui scenariu), refac parcursul tematic al lucrrii ntr-o formulare condensat, relaionnd ideile i momentele crii cu un cadru ct mai larg i mai potrivit cu putin (cci-vai, mari sunt pericolele introducerii!- impreciziile i lipsa de inspiraie analitic i comparativ aduc numai neajunsuri imaginii pctosului); cei care au avut privilegiul s-l cunoasc pe autorul crii pot opta pentru senzaionalul i sentimentalismul variantei X, aa cum l-am cunoscut. Un scenariu optim: cei care posed mai multe informaii i o mai mare elesticitate a interpretrii n legtur cu subiectul discutat de autor, pot redacta prologomene mai valoroase dect lucrarea n sine ( n acest caz este un lucru superior i eficient pentru eticheta prezentrii ca acetia s nu opun explicit ideile proprii celor ale autorului); nepstori fa de gloria lor, unii se mulumesc s fac un rezumat al ideilor principale sau al temelor pe care capitolele crii le dezvolt, reuind, fie s-l scuteasc pe cititorul nedumerit de una sau mai multe relecturi, fie s-i provoace acestuia o nervozitate suficient de puternic pentru a arunca tomul din mn i a nu-l mai citi niciodat ; cei care au convingeri politice ferme i lips total de inhibiii pot alege pe unul dintre scriitorii contemporani pentru a-l face praf, chiar dac se numr printre membrii cercului de prieteni ( cazul lui Nae Ionescu, care, ntr-o prefa la o lucrare a prietenului su, Mihail Sebastian, l trateaz de pe poziia xenofob i rasial a romnului integral i l amenin cu flcrile iadului, este foarte sugestiv n aceast privin4. Prefaatorului i poate veni ideea, spectaculoas i ingenioas, c o carte frumos scris are nevoie, pentru echilibru, de un prolog de proporii, plitisitor, pedant i fr legturi prea mari cu cartea. ( Aa procedez Mihaela Mru, care mpodobete lucrarea fermectoare a lui Rth-Vgh Istvan, dedicat manifestrilor celor mai savuroase ale nebuniei de-a lungul veacurilor, lucrare care nu are nevoie de nici o introducere, cu un studiu introductiv masiv, academic i total exterior crii amintite, fcndu-ne s ne ntrebm dac selectarea produciei preliminare de ctre Rth-Vgh Istvan nu face parte cumva din inventarul de cazuri de nebunie pe care acesta ni-l propune5). Fr pretenia de a epuiza irul, impresionant, de scenarii de prefaare, trec acum la situaia n care autorul unei lucrri se vede nevoit s-i construiasc o introducere. nscriindu-se ntr-o zon (a strategiilor de prezentare) mai puin spectaculoas dect cea desenat de demersul plurifaetat al prefaatorilor, autorii ce-i redacteaz ei nii prologomenele au de ales, totui, ntre scenarii variate, care merg n mare pe linia descris de scenariile introductive amintite mai sus. Refleciile de adineauri m-au fcut s m abat ntr-o oarecare msur de la modelul introducerii tiinifice (cvasi-ubicuitar n lucrrile de specialitate, n iniiativele scolastice n general, n lucrrile de doctorat sau n lucrrile de maturitate, model att de facil repetabil nct, fr exagerare, dar nu fr ironie, poate fi etichetat ca tipar) i s optez pentru un incipit n mare msur sentimental i autobiografic n ceea ce privete condiiile i circumstanele care au facilitat scrierea acestei teze. n toamna anului 2001 am nceput s fac primii pai spre scrierea tezei de fa, care au pornit de la o ntmplare curioas, care n viitor s-a dovedit a fi pentru mine una norocoas. n urma unei discuii avute cu viitorul coordonator al lucrrii mele, Daniel Dumitran, am fost poftit s mi spun prerea despre un tom suficient de voluminos pentru ami trezi suspiciuni i autondemnuri la circumspecie, un tom cu pagini i coperte ndeajuns de nvechite pentru a fi manipulat cu mare atenie. La o ochire mai atent mi-am dat seama c este vorba despre un manuscris realizat cu o grafie frumoas i constant (dar, vai, aproape deloc cunoscut mie). ntrebat ce cred despre manuscris, am rspuns cu o formul nscocit parc exact cu scopul de a-l salva pe cel aflat n dificultate, fr prea multe deliberri i bti4 5

M. Sebastian, De dou mii de ani. Cum am devenit huligan,Bucureti, 1990 Vezi R.V.Istvan, Srbtoarea nebunilor, Iai-Bucureti, 1998 i, n special, cuvntul introductiv: M.Mru, Nebunia i cteva din avatarurile ei, p. 5-55.

4

de cap: foarte interesant!. Spre insatisfacia mea de atunci, domnul lector mi-a propus s m ocup de manuscris ca tem a tezei de licen. Am acceptat atunci, fr s fi contientizat dificultile ntreprinderii. De fapt, pe atunci nu se putea vorbi de dificulti. Din moment ce croiul (aa cum l-am botezat pe loc) nu-mi spunea nimic i m mpinsese ntr-o zon total necunoscut, nimic nu era greu ... Nefiind familiarizat cu problema grafiei chirilice, nceputul a fost la fel de dificil pe ct de ciudat. Lucram la Catedra de Istorie cam de dou-trei ori pe sptmn i tot ce-mi amintesc de atunci se restrnge la constatarea plcerii pe care mi-o procura translitararea cte unui text (eu i spuneam, sincer i nciudat, defriare sau decodificare). Aadar, satisfaciile mele incipiente ineau de reuita activitii mele arheologice de transliterare. Nu exista, prin urmare, nici o alt plcere intelectual furnizat de antierul pe care l deschisesem referitor la manuscris. Cu timpul, constatarea unor elemente precum limba uzitat de copist, tematica fermectoare a textelor, anvengura stilistic a fragmentelor, ncropit de nelepciune i naivitate n acelai timp, m-a determinat s-mi schimb atitudinea vis--vis de voluminosul croi. Trezirii mele i-au urmat, n mod firesc, discuii despre scenariile posibile ale valorificrii textelor miscelaneului ntr-o tez circumscris tematic. Dei nu pot s-mi psihanalizez sau s-mi analizez satisfctor opiunea, pot spune c cel mai mult m-a atras corpusul de texte apocaliptice, profetice i escatologice din manuscris. Acesta a fost, fr s nfloresc prea mult, nceputul orientrii tematice a tezei de fa. Consultarea nfrigurat a modestei bibliografii romneti a domeniului, obositoarea propensiune pentru un comparatism literar incipient, tradus n studierea unor miscelanee nrudite tematic cu croiul meu (providenial de inedit pentru unul care i-a fcut un cult special pentru noutate) la B.C.U. i B.A.R. din Cluj-Napoca i la B.A.R. din Bucureti, iat nite etape ale cercetrii de o anvengur pe care, dei istovitoare n anumite momente, mi-o intentez aici cu o nedisimulat ironie. nzestrat cu superioara convingere c activnd o cercetare ntr-un domeniu att de puin studiat, sunt o voce care trebuie s fie auzit cu necesitate, am participat la cteva sesiuni de comunicri, cu studii alocate literaturii apocaliptice i escatologice. Credina mea nestrmutat n noutatea i interesul pe care un asemenea domeniu le presupune s-a vzut destul de rapid contrzis de reaciile unora dintre cei care m-au ascultat. Iar ai venit cu tema aia imposibil?, crezi c are vreo importan pentru istorie cercetarea acestui domeniu?, studiul tu e prea specializat pentru a fi comentat iat cteva reacii ce denot abinerea sua refuzul unor membri ai unei ( culmea!) societi ferm proclamate tiinifice n faa unui domeniu ce are o acut nevoie, pentru a fi luminat, de ct mai multe poziionri tiinifice. Reaciile pe care le-am amintit au ns i o alt relevan, fcnd legtura cu necesitate pe care mi-am propus-o atunci cnd am nceput s scriu aceste rnduri, aceea de a face lobby n introducere studiului literaturii apocaliptice. Oamenii din trecut erau animai, ntr-o msur mult mai mare dect cei de astzi, de o imagine escatologic spactaculoas n anvergura i avatarurile sale. Omul de azi imagineaz escatologic sub alte forme i, bineneles, cu ajutorul altor mijloace de propagare dect omul de ieri. Credinele naive, lecturarea apocalipselor apocrife i textelor escatologice i milenariste i alte momente culturale i atitudinale, deseneaz un parcurs eminamente afirmativ, detectabil pornind chiar de la nivelul autoetichetrilor i relativ uor de colectat i de analizat serial. Aceasta nu nseamn c resorturile apocaliptice i escatologice ale gndirii i sensibilitii epocilor trecute sunt, n totalitatea lor, reperabile pornind de la nsi manifestarea lor. Ilustraz printrun singur exemplu aceast reinere. ntr-o curajoas i valoroas lucrare 6, Jean-Claude Schmitt analizeaz, printre altele, faetele gesturilor svrite de oamenii Evului Mediu occidental n vecintatea patului muribundului i n legtur cu ritualurile de ngropare, scond n relief aspecte ale unei ateptri specifice fa de viaa de apoi. Analiza lui Schmitt, pe lng multe altele dedicate atitudinilor n faa morii i credinelor cu privire la Cealalt Lume, evideniaz nu neaparat un spaiu pe care, refuzndu-l gndirii i comportamentului, afirmative i clar sesizabile, oamenii din trecut l interiorizeaz i l fac s ias la suprafa doar la nivelul manifestrilor unei sensibiliti asupra creia nu au contorl, ci o imersiune fireasc n zonele sensibilitii umane a unor tipare imaginare procurate de practicile gndirii6

J.-C. Schmitt, Raiunea gesturilor n Occidentul medieval, Bucureti, 1998, n special fragmentul Riturile de trecere, p. 265-280.

5

i ale comportamentului afirmate n mod curent n agora. Cu oamenii contemporani analiza resorturilor apocaliptice se complic, pentru c ele se manifest ntr-un spaiu n care atitudinile i practicile gndirii sunt ghidate parc dup un manual al refuzului afirmativului i al sinceritii, al dedublrii generalizate, al practicrii subtextului i al precauiei7. Puintatea surselor afirmative care pot furniza relaii despre sensibilitatea apocaliptic a omului zilelor noastre este de natur s trimit la nanaliza unor domenii cum ar fi muzica i filmul modern8, domenii n care ns cercetarea este mult mai dificil i exigenele, ce reclam o sporit specializare, semnificativ mai mari. Departe de surprinde exhaustiv natura diferenei dintre sensibilitile apocaliptice ale oamnenilor din trecut i ale celor de azi, nchei acest paragraf cu gndul c, oricum s-ar prezenta spectrul atitudinilor i sensibilitilor diferitelor epoci din istoria uman, resorturile care in de zona imaginar, de atitudinile n faa morii, a bolii, a sfritului lumii, de convingerile asupra existenei pst-moderne, nsileaz discuii incomode pentru omul de astzi ca i pentru cel de ieri. Nevoia de tain, de mister i aceea de evoluie ntr-un spaiu neincomodat de gndirea analitic i speculativ i animat de tenebrele imaginaiei, se vor opune ntotdeauna privirilor marcate de morbul analizei/interpretrii/seriilor/clasificrilor. Contientiznd tensiunile surprinse adineauri, am fost pus apoi n situaia de a face cteva opiuni eseniale legate de tematica lucrrii. n primul rnd, am optat pentru o cercetare a literaturii apocaliptice i escatologice din spaiul romnesc, vzut prin lentila textelor din miscelaneu, a cror ediie se gsete la sfritul acestei ncercri. Pentru relevana studiului, am capitole dedicate nceputurilor spiritului apocaliptic i problemelor de imaginar apocaliptic. n al doilea rnd, am decis, n ceea ce privete stilul redactrii, s mbin relatarea istoric, descriptivismul i comparatismul litarar i relevarea implicaiilor domeniului n sectorul imaginarului. Studiul de fa, la nceput proiectat eminamente hasdeian, asupra ntregii literaturi apocaliptice i escatologice, se oprete, n cele din urm, la analizarea ctorva texte de aceast factur, coninute de manuscris.

7

Din lista ( imens ) a lucrrilor dedicate sensibilitii i comportamentului socio-cultural ale omului postmodern, am ales, la ntmplare, S. Connor, Cultura postmodern. O introducere n teoriile contemporane,Bucureti, 1999; R. Brunner, Psihanaliz i societate postmodern, Timioara, 2000; H.-R. Patapievici, Omul recent. O critic a modernitii din perspectiva ntrebrii Ce se pierde atunci cnd ceva se ctig?, Bucureti, 2001. 8 E. Morin, Le Cinma ou l homme imaginaire, Paris, 1964. Lucrarea este disponibil, sub forma rezumativ a citrii unor pasaje, la adresa http://wwwusers.imaginet.fr./~jsimon/txtno_marin.html. Pentru implicaiile imaginare ale muzicii n postmodernism, vezi I.Chambers, Urban Rhytms: Pop Music and Popular Culture, New Zork, 1985.

6

Capitolul I

SPIRITUL APOCALIPTIC I LITERATURA APOCALIPTICO DISCUIE ASUPRA ORIGINILOR APOCALIPTICISMULUI I A DEZVOLTRILOR CRETINE

Capitolul pe care l ncep se vrea a fi, ntr-o msur destul de mare, descriptiv. Pentru unul care realizeaz c este nevoie de zeci de ani de lecturi din surse primare i din lucrri de prim mn (pe care s i le poi gsi, evident...) pentru a ataca cu seriozitatea, aplombul i erudiia specialistului hiurile domeniului la a crui analiz am purces, descriptivismul prevalent al abordrii este singura ans de a nsila un text acceptabil. Nu o s m sustrag, firete, tentaiei de a-mi decora cercetrile cu exprimrile conclusive de efect din literatura de specialitate. De asemenea, o s includ privirii de fa, cu timiditate i atunci cnd este cazul, micro-analize i judeci de valoare proprii. Precauiile pe care mi le-am asumat mai sus nu sunt decorative, ci, din contr, necesare, avnd n vedere diversitatea opiniilor i abordrilor asupra acestui teritoriu luxuriant. Textele pe care mi propun s le prezint n cele ce urmeaz nu sunt instrumentate neaprat ntr-o ordine pur cronologic (dei nu am ignorat acest criteriu de prezentare), ci ntr-una dorit comparativ i problematic. Avem de a face cu originile unei literaturi cvasi-proscrise. De neacceptat pentru ortodoxia iudaic, discreditat de cercurile rabinice, zgrcit selectat de diriguitorii seleciei pe care o numim, n mod unanim, canon scripturistic (selecie ce nu se circumscrie nicicum sferei noiunii de canon, aa cum a conceput termenul, de pild, Harold Bloom n memorabila sa carte 9), respins categoric de majoritatea Prinilor Bisericii, n special de Augustin, dar nfiat fr rezerve de tradiia popular a cretinismului timpuriu, literatura apocaliptic a dat ntotdeauna de furc exegeilor i a generat cititorilor, pe lng fiori, incertitudini i mari semne de ntrebare, datorit manifestrilor sale atipice n raport cu trsturile-cadru ale literaturii religioase ce a fost pus sub semnul proteguitor al inspiraiei divine. n ciuda faptului c perspectiva consensului n ceea ce privete datarea textelor apocaliptice asupra crora am ales s m aplec este, din pcate, ndeprtat, cu toate returile pe care le-a adus descoperirea manuscriselor de la Marea Moart10, o prezentare cronologic, fie ea i de o oarecare relativitate, este mai mult dect oportun. Astfel, primele manifestri ale apocalipticismului se pot identifica n opera profetic a lui Isaia (sec. al VII-lea a. Chr.). Sprijinindu-se pe autoritatea descoperirii divine, profetul anun nvierea i Judecata de Apoi: Morii ti vor tri i trupurile lor vor nvia! Deteptaiv, cntai cu bucurie, voi cei ce slluii n pulbere! Cci roua Ta este rou de lumin i din snul pmntului umbrele vor nvia! (Isaia, 66, 24)11. Versetul i privete numai pe cei drepi n faa lui Dumnezeu. Nelegiuiii nu prea au motive de bucurie: Cci Domnul vine n vpaie9

H. Bloom, Canonul occidental, Bucureti, 1998. Manuscrisele, biblice i nu numai, descoperite ntre 1947 i 1956, n 11 peteri situate n apropiere de Ierusalim, permit recuperarea unui mare numr de copii ale Crilor Vechiului Testament, dar i reconsiderarea temeliilor cercetrii spiritualitii iudaice, un mare numr din manuscrisele respective, n special cele apocaliptice, contrazicnd o serie de teorii care, pn la evenimentul respectiv, preau a fi inatacabile. Pentru detalii, vezi H. Shanks (ed.), Understanding the Dead Sea Scrolls: A Reader from the Biblical Archaeology Review, Vintage Booke, 1993 sau M. Wise, M. Abegg Jr., E. Cook, The Dead Sea Scrolls : A new Translation, Harper Collins Publishers, 1996. 11 Am folosit, pentru redactarea versetelor scripturistice, Biblia sau Sfnta Scriptur,Bucureti, 1994.10

7

i carele Lui sunt ca o vijelie, ca s dezlnuie cu fierbineal mnia Lui i certarea Lui cu vpi de foc. Domnul va judeca cu vpi i cu sabie pe tot omul (Isaia, 66, 15-16). i cnd vor iei, vor vedea trupurile moarte ale celor care s-au rzvrtit mpotriva Mea, c viermele lor nu va muri i focul lor nu se va stinge [...] (Isaia, 66, 24). Venirea justiiar a lui Dumnezeu, judecata, mntuirea drepilor prin eliberarea escatologic, condamnarea pctoilor sunt cteva dintre coordonatele unui discurs profetic ce nglobeaz certe propensiuni apocaliptice, cu toate c lucrurile nu sunt privite aa de ctre toi autorii12.Capitolele 56-57 din Cartea lui Isaia sunt socotite de ctre exegeza din zilele noastre ca fiind concepute de cel care i-a servit ca scrib lui Iezechiel. Aceste capitole sunt notate, n mod obinuit, III Isaia. Scenariul revelrii de ctre Dumnezeu a tainelor viitoare, chiar dac intesc, n marea lor parte, n zona viitorului apropiat, devine ns, cu certitudine, o manier fundamental a descoperirii, aceasta mai ales n opera profetului Iezechiel, care i-a profesat menirea religioas n sec. al VI-lea a. Chr., n perioada robiei prezise de Isaia. n opera profetului Iezechiel, viziunea devine un mod esenial al descoperirii, poate i pentru c scrierile sale se produc n perioada marcat de distrugerea Templului (586 a. Chr.) i de robia babilonian. Genevive Baril, de la Universitatea din Quebec, explic satisfctor mutaia preapocaliptic ce se petrece n scrierea profetului: Caracterul failibil al fundamentelor cultului i imposibilitatea de a exista ca stat-naiune, au contribuit la punerea n scen a unui discurs al transcendenei i o transfigurare a bunurilor instituionale n realiti celeste. Mai nti de toate, Viziunea lui Iezechiel este cea care fundeaz genul apocaliptic i, n consecin, mutaia de la oracol la viziunea cosmic a unui pmnt nou i celest [...]. nlocuirea imaginar a sanctuarului evreiesc cu Templul promis n cer deplaseaz, ntr-o manier simbolic, aspiraiile unui popor care ateapt, de acum nainte, intervenia divin i crede n iminenta sa eventualitate13. nflorirea literaturii apocaliptice n mediul iudaic s-a produs n sec. al III - lea a. Chr., nglobnd influene i elemente din cultura persan i mai ales din cea greac14 .O exemplificare potrivit a anvergurii pe care a avut-o influena greac asupra literaturii se ntlnete n Ecleziast15 . Pentru a degaja contururile unei istorii literare nu rareori nclcite i greu de analizat, o s recurg la o schem cronologic16 ce are rolul de a uura nelegerea fenomenului ce a permis ascensiunea spiritului apocaliptic n literatura ebraic i apoi n cea cretin. Literatura protoapocaliptic (sec.V-VI a. Chr.) Isaia, cap. 56 - 66 (III Isaia) Iezechiel, (n special cap. 37 - 48) Apocaliptica evreiasc timpurie12

Mergnd pe mna unor cercettori care au subliniat faptul c, n realitate, capitolele 65 i 66 ale Crii lui Isaia se datoreaz altcuiva, fiind compuse ulterior ntoarcerii poporului evreu din exilul babilonian, adic prin anii 537-520 a. Chr., de aici decurgnd i tenta lor apocaliptic ce caracteriza acel timp, istoricul francez G. Minois consider c toate relaiile pe care profetul le utilizeaz cu trimitere la foc, mnia lui Dumnezeu, viermi .a., au un sens pur material. A se verifica aceast opinie contestabil n G. Minois, Istoria Infernurilor,Bucureti, 1998, p.55. 13 G. Baril, Compte rendu sur la littrature apocalyptique, articol publicat pe site-ul Grupului de cercetare asupra Imaginarului Sfritului, http://www.er.uqam.ca/nobel/imaginif. 14 Intrarea Iudeo-Palestinei n aria influenei elenistice se produce sub dominaia lagizilor din Egipt, apoi sub cea a seleucizilor din Siria. Alexandria, o veritabil capital a culturii acelor timpuri, unde activa o important colonie evreiasc, ntreine, sub raport spiritual, o legtur puternic cu Ierusalimul. Gndirea greac a favorizat, desigur, dezvoltarea unei mode a refleciei, ce a fost valorificat semnificativ n literatura biblic de nelepciune. Pentru detalii, vezi G. Minois, op. cit., p. 59. 15 O just punere la punct asupra acestei cri scripturistice se gsete n articolul Ecleziastul, Cartea din J. D. Douglas (coord.), Dicionar biblic, Oradea, 1995, p. 363 - 364. 16 ncercrile de a determina perioadele n care au fost redactate textele apocaliptice s-au soldat cu o serie de opinii, care nu ntotdeauna converg. De aceea, am fcut o selecie a acestor texte, folosind mai multe periodizri.

8

Cartea I a lui Enoh (cca. 225 a. Chr.)17 Manuscrisele de la Marea Moart (selecia textelor subliniaz, ca limite cronologice, sec. II a. Chr. i anul 69 p. Chr.) Daniel (cca. 165 a. Chr.) Cartea Jubileelor (cca. 150 - 100 a. Chr.) Oracolele Sibiline (mai ales cartea a III-a, scris n anul 150 a. Chr.) Testamentele celor doisprezece Patriarhi (nceputul sec. I a. Chr.) Psalmii lui Solomon (48 a. Chr.) Testamentul (Ridicarea) lui Moise (cca. 6 - 36 p. Chr.)18 Martiriul lui Isaia (sec. I p. Chr.) Apocalipsa lui Moise sau Viaa lui Adam i a Evei (cca. 70 - 100 p. Chr.) Testamentul lui Avraam (sec. I p. Chr.) Cartea Secretelor lui Enoh sau II Enoh (sec. I p. Chr.) Apocalipse evreieti trzii i cretine Oracolele Silibine (cartea a IV - a, conceput n mediile evreieti, n anul 80 p. Chr.) II Ezra sau Cartea a VI-a a lui Ezra (cca. 80 - 90 p. Chr.) II Baruch (dup anul 90 p. Chr.) Apocalipsa lui Avraam (cca. 70 - 100 p. Chr.) Apocalipsa lui Ioan (cca. 90 - 95 p. Chr.) III Baruch (sec. al II - lea p. Chr.) Oracolele Silibine (Cartea a V - a, cu paternitate iudeo-cretin, redactat n sec. II p. Chr.) Apocalipsa lui Petru (cca. 125 - 150 p. Chr.) Pstorul lui Herma (prima jumtate a sec. al II - lea p. Chr., redactat, probabil, ntre anii 136 - 145) Oracolele Silibine (Cartea a II-a, sec. II - III p. Chr.) Ptimirile Sfintelor Perpetua i Felicitas (sfritul sec. al II - lea nceputul sec. al III - lea p. Chr.) Apocalipsa lui Pavel (240 - 250 p. Chr.) M-am oprit n mod special la scrierea pus pe seama Apostolului neamurilor, pentru c ea reprezint apogeul apocalipticii timpurii i, pe de alt parte, poate fi considerat ca prototip pentru apocalipsele medievale, mai ales pentru cele redactate n Orient. Continund discuia despre primele manifestri ale genului apocaliptic n literatura evreiasc, nu se poate ocoli Cartea lui Daniel. Condiiile dezvoltrii genului apocaliptic sunt legate, am subliniat mai sus, n mod trainic, de problemele socio-politice ale iudeilor, avnd n vedere faptul c teritoriul lor a fost ocupat (consecutiv) de babilonieni, peri i greci i c au fost pui n ipostaza dificil de a face fa asimilrii etnice i cultural-religioase. ntr-un mod foarte interesant i care nu a fost comentat n literatura istorico-religioas, ntlnirea dintre iudaism i tradiia greac a contribuit, ntr-o manier semnificativ, la configurarea genului apocaliptic, ce pornise iniial de la a respira starea de criz pe care au declanat-o n rndul evreilor persecuiile i situaia intern deplorabil a propriei ri19. Pn la ntlnirea cu gndirea greac, temele apocaliptice din literatura ebraic erau legate n mod necesar de producia profetic. Armand Abcassis trimite la ideea c influena pe care au avut-o miturile17

Pe seama lui Enoh au fost scrise numeroase texte, grupate n cinci seciuni de compunere, folosinduse tehnica, ndelung practicat, a pseudonimiei. Dintre acestea, unele i trdeaz n mod clar originea cretin. 18 Acest text se bazaz, totui, pe un altul, scris, se pare, la nceputul secolului al II - lea a.Chr., text pe care o s-l supun ateniei mai jos. 19 Vezi articolul lui H. Ulfgard, Biblical and Para-Biblical Origins of Millennarianism, n Rligiologique,20, Fall 1999, p.25-49.

9

greceti (care, pe lng invectivele cu care sunt acoperite de literatura oficial iudaic i de cea polemic cretin - timpurie, conin, ntr-o proporie semnificativ, indicii ale unei nelepciuni bine dozate, dar necenzurate) n literatura evreiasc a contribuit semnificativ la o net sciziune ntre genul apocaliptic i profeia clasic20. Aceast scriere, situat de majoritatea exegeilor n anii 165 - 160 a. Chr., se situeaz ntr-o poziie care face inteligibil remarca aceluiai autor: literatura apocaliptic este urmarea logic a intrrii nelepciunii n societatea ebraic21. Sfritul lumii, sosirea Fiului Omului, Judecata de Apoi, mpria venic a lui Dumnezeu sunt idei cuprinse ntr-o afirmare clar n cartea profetului: Un ru de foc se vrsa i ieea din el; mii de mii i slujeau i miriade de miriade stteau naintea Lui! Judectorul S-a aezat i crile au fost deschise [...]. Am privit pn fiara a fost omort iar trupul - nimicit i dat focului. Dar i celorlalte fiare li s-a luat stpnirea i lungimea vieii lor a fost hotrt pn la o vreme i un anumit timp. Am privit n vedenia de noapte i, iat, pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului i El a naintat pn la Cel vechi de toate zilele i a fost dus n faa Lui. i Lui I s-a dat stpnirea, slava i mpria i toate popoarele, neamurile i limbile i slujeau Lui. Stpnirea Lui este venic, stpnire care nu va trece, iar mpria Lui nu va fi nimicit niciodat (Daniel, 7, 10-14). Discuia cu privire la originile spiritului apocaliptic i la formele literare primare din care au evoluat apocalipsele cretine necesit, desigur, o serie de competene i dezvoltri teoretice pe care nici nu mi le atribui, nici nu pot fi valorificate aici, avnd n vedere necesitatea de a respecta nite dimensiuni rezonabile ale lucrrii. Voi continua cu analizarea Apocalipselor iudaismului celui de-al Doilea Templu, redactate ntre secolul I a. Chr i secolul I p. Chr.22. Cele mai importante scrieri din perioada amintit poart amprenta unei noi percepii religioase asupra vieii de apoi, dar i marca estetic a unui corpus de texte ce poate interesa pe orice iubitor al valorilor literare .Voi cuta s art care este legtura dintre aceste texte i spiritul escatologic cretin, abordnd problema att din perspectiva tipologiei literare, ct i din cea istoric. Aceasta pentru c subiectul de fa nu poate fi abordat cu succes dintr-un unghi interpretativ unilateral, ci orice cercettor al su trebuie s in cont de exigenele interdisciplinaritii. Se poate spune, fr exagerare, c apocalipsele sunt cele mai interesante scrieri ale literaturii intertestamentare. Aceste opere, care i propun s ofere revelaii ale secretelor divine, sunt similare n form i coninut cu recunoscuta, n general, scriere a Apocalipsei din cadrul Noului Testament. Originea acestui gen literar este nc mult disputat, dar este clar c, prin interesul evideniat fa de misterele lui Dumnezeu i scopurile Sale, apocalipsele prezint o afinitate deosebit cu literatura profetic. n Vechiul Testament exist o singur producie literar ce poate fi asociat sensului unei apocalipse, anume Cartea lui Daniel. Aceast stare de fapte nu semnific neaprat interesul minim al celor care au redactat textele scripturistice ebraice n ceea ce privete tradiia apocaliptic. Aceasta pentru c este evident c n iudaism exista o ntreag tradiie apocaliptic oral, tradiie care, numai din considerente ce in de succesul uneia dintre diferitele orientri existente n lumea religioas iudaic n a determina restrictiv ceea ce aparine spectrului canonicului23, nu se regsete20

A.Abcassis, La pense juive,vol.IV, Messianits: clipse politique et closions apocalyptiques, Paris, 1996, p. 25 - 49. 21 Ibidem,p. 35-37. 22 Pentru aceast problem utile sunt, printre alte lucrri, J. J. Collins (ed.), Apocalypse: Morphology of a Genre, Missoula, 1979; M.Himmelfarb, Tours of Hell:An Apocalyptic Form in Jewish and Christian Literature, Philadelphia, 1983; B. McGinn, Sfritul lumii i nceputul cretintii, n M. Bull ( ed.), Teoria Apocalipsei i sfriturile lumii, Bucureti, 1999, p.74 - 110. 23 A se vedea, n acest sens, studiul lui C. Bernard, Les origines juives du Christianism, conferin inut la Bonn, n ianuarie 1998. Autorul face, n acst studiu, o interesant evaluare a diferitelor partide religioase ebraice, foarte diferite ca orientare n ceea ce privete Legea, modalitile de interpretare i de urmare a acesteia i tradiiile religioase. Ceea ce ne intereseaz, n ordinea de idei propus de aceast tez, este nelegerea faptului c neintegrarea apocalipselor i, ntr.un sens mai larg, a tradiiilor ezoterice iudaice, n canonul Vechiului Testament se datoreaz succesului unei orientri religioase evreieti dogmatice i restrictive, care, nu privea cu ochi buni proliferarea unor scrieri ce se ndeprtau, ntr-o msur consistent, de spiritul unei lumi animate de perceperea strict a unui Dumnezeu sever, cruia nu i-ar fi plcut, desigur, licenele prea omeneti ale unei literaturi ce datora

10

astzi printre textele vechilor Scripturi. Apocalipsele scrise sunt cea mai timpurie a acestei tradiii, care beneficiaz de o istorie lung. Mrturiile literare despre viziunea apocaliptic sugereaz c aceasta a continuat s joace un rol esenial n cadrul religiei iudaice, pe toat perioada celui de-al doilea Templu, chiar i n cercurile rabinice persistnd ca tradiia ezoteric, manifestat, n form scris, n acele ciudate kekaloth ale misticismului evreiesc medieval i, mai trziu, ale Cabalei. La concepiile i reprezentrile referitoare la lumea cealalt au contribuit n mod hotrtor o serie de texte elaborate n Orientul Mijlociu, mai ales n Palestina i n Egipt, ntre secolul al II lea dinaintea erei cretine i secolul al III - lea dup aceasta. Cele mai multe texte dintre cele pomenite nu au fost acceptate de Biseric printre documentele fundamentale referitoare la dogm i la credin. Ele fac parte din acel corpus de scrieri numite apocrife sau pseudoepigrafice. Dintre acestea, intereseaz, n mod deosebit, Cartea lui Enoh, Apocalipsa lui Baruh i Cartea a patra a lui Ezra. Din Cartea lui Enoh nu a rmas dect un fragment foarte scurt, ntr-o versiune latin prescurtat, pstrat ntr-un singur manuscris (datat n secolul al VIII lea). Originalul, dei nu mai exist, a fost scris ntr-o limb semitic, probabil ebraic, ntre secolele II i I a. Chr. Este un text compozit, a crui cea mai veche parte dateaz, fr ndoial, din epoca apariiei literaturii apocaliptice. Se pare c redactarea acestei scrieri poate fi aezat, totui, ceva mai devreme de anul 170 a. Chr. Jacques Le Goff aprecia c avem de a face cu una dintre cele mai vechi mrturii ale literaturii apocaliptice24. Dupont-Sommer afirma despre aceeai lucrare c este unul din marile texte clasice ale comunitii eseniene, poate cel mai nsemnat dintre toate25. n cartea nti a scrierii, intitulat Adormirea lui Enoh, acesta relateaz cltoriile sale miraculoase, n afara registrului geografiei umane. Uzitnd modelul cltoriei iniiatice n formula literar ce conine i motivul ngerului cluzitor, Adormirea lui Enoh relateaz voiajul eroului ntr-un loc (o cas) ai crui locuitori sunt ca un foc arznd, apoi n lcaul furtunilor, al tunetului i al apelor dttoare de via. i am ajuns pn la un fluviu de foc; focul lui curgea ca apa i se vrsa n marea cea mare [...] i am intrat ntr-o bezn deas [...] am vzut munii ntunecimilor iernii i gura unde se deschide prpastia (capitolul XVII). Dup aceea, ajunge la puul ce duce n locul de pedeaps: Am vzut apoi o hrub, aproape de coloanele de foc ale cerului i, ntre acestea, am vzut coloane de foc ce coborau i a cror nlime i adncime erau nemsurat de mari (cap. XVIII). n capitolul XXI, n urma unui dialog ntre Enoh i ngerul Rafail, se insinueaz relatarea despre locurile diferite care ncropesc arhitectura lumii celeilalte i despre categoriile de mori care ateapt judecata. Arhanghelul l lmurete pe Enoh n ceea ce privete locuina sufletelor morilor nainte de judecat. Aici apare o alt tem literar vehiculat n aproape ntreaga literatur apocaliptic i escatologic cretin: situarea terestr a lumii de apoi. Optnd pentru un scenariu diferit de cel practicat de babilonieni i evrei, care plasau locurile numite de ei arallu i sheol n lumea subchtonic, i prelund modelul egiptean, autorul crii situeaz aceast lume a ateptrii ntr-un col ndeprtat de pe pmnt: De acolo, m-am dus ntr-un alt loc i ngerul mi-a artat, la asfinit un munte mare i nalt, cu stncile lui tari. Se vedeau acolo patru hrube foarte adnci, foarte largi i foarte netede, trei ntunecate i una luminoas, iar la mijloc se afla un izvor cu ap.... Perornd despre utilitatea acestor locuri, Rafael i spune lui Enoh: Hrubele acestea sunt (fcute) ca s i adune laolalt pe copiii sufletelor celor mori [...] ca s stea acolo pn n ziua judecii i pn vor ajunge la sorocul ce le-a fost fixat; iar timpul acesta lung (va dura, n.a.) pn la judecata cea mare. Aceste date sunt interpretate de istoricul francez Jacques Le Goff ca stnd la baza inspiraiei doctrinei i a credinei populare asupra Purgatoriului26. n prima hrub, cea luminat, aezat n proximitatea izvorului cu ap limpede (tem ce va deveni un veritabil laitmotiv al primelor apocalipse cretine, n formula izvorului de via sau n cea a rului de lapte i miere), se afl martirii. Aadar, petera de unde izvorte lumina este destinat sufletelor celor drepi (cap. XXII). Acestei peteri,foarte mult imaginaiei. 24 J. Le Goff, Naterea Purgatoriului, vol. I, Bucureti, 1995, p. 66. 25 A. Duppont - Sommer, M. Philolenko (coord.), La Bible. crits intertestamentaires, Paris, 1987, p. LXXIX, apud. J. Delumeau, Grdina desftrilor. O istorie a Paradisului, Bucureti, 1997, p. 24. 26 J. Le Goff, op.cit., p. 67.

11

aezat n vest, i este adugat nc una, estic, pe care o descoperim cu prilejul celei de-a doua cltorii a lui Enoh n paradisul dreptii, ar a aromelor, unde crete pomul cunotinei, al crui fruct seamn cu un ciorchine de strugure ( cap. XXVI XXXII ). ntlnim aici ideea recompensei dup moarte, idee ce apare n literatura ebraic din secolul al III - lea a. Chr., practicndu-se, astfel, o deosebire net fa de iudaismul vechi, care considera c morii erau aezai n sheol fr difereniere27. Infernul se afl la apus, n mruntaiele unui munte uria, iar o prpastie din apropierea coloanelor de foc ale cerului servete drept loc de trecere. Rsplata sau pedeapsa pentru faptele svrite n timpul vieii sunt respirabile n acest spaiu, ingredientele lor fiind pregtite ntr-o vale strmt i nfricotoare28. Contestnd tema justiiei imanente, nc susinut de doctrinele oficiale, Adormirea lui Enoh purcede la o laborioas categorisire a sufletelor ce au prsit teritoriul mundanitii. Dup cte am vzut, n prima hrub sunt primii drepii, martirii cei adevrai. n cea de-a doua intr o alt categorie a drepilor, care stau totui, n umbr, urmnd ca la judecat s primeasc rsplata venic. Cea de- a treia peter nu este deloc una norocoas. n ea sunt repartizai cei care nu au primit nici o pedeaps i nu au fost supui nici unei ncercri pe pmnt. A patra categorie de nelegiuii nu vor fi mai att de aspru pedepsii, din moment ce au fost persecutai n via. Plasticitatea stilului literar al Crii lui Enoh va determina consistent caracterul unor lucrri redactate n tehnica pseudonimiei: Cartea tainelor lui Enoh din secolul al III lea p. Chr. i A treia Carte a lui Enoh, compilaie rabinic din secolul al III lea. Influena Crii lui Enoh este evident i n Epistola lui Iuda (XVI, 16). O alt lucrare din ciclul scrierilor intertestamentare este Apocalipsa lui Baruh, un text rabinic contemporan cu redactarea Evangheliilor. Este, cu certitudine, o lucrare evreiasc, dar trebuie s fie pomenite intercalrile cretine din cuprinsul su. Beneficiar, i el, al unei cltorii iniiatice, Baruh ajunge n al treilea cer, acolo unde i cere ngerului nsoitor: Aratmi pomul care l-a pierdut pe Adam, deducnduse de aici existena unui voiaj paradiziac al eroului. Raiul drepilor se afl, lucru interesant, n al treilea cer, deci n vecintatea iadului29. Apocalipsa lui Baruh anun sfritul lumii i condamnarea pctoilor, care vor nvia sub o nfiare patibular i vor fi trimii n chinurile focului: Toat aceast mulime merge la pierzanie; nesfrit este numrul acelora pe care i va arde focul. La fel ca n Cartea lui Enoh, morii se afl, provizoriu, n sheol, unde ateapt judecata lui Dumnezeu. Apocalipsa lui Baruh ncearc s caute o situare median n ceea ce privete alternativa rspundere uman individual rspundere colectiv (rezultat din svrirea pcatului originar de ctre Adam). Tema tratat n cele ce urmeaz se preocup de un aspect foarte sensibil al teologiei, anume damnaia, aspect care va da natere unei bogate literaturi n cretinism: Cci dac primul Adam a pctuit i a adus moartea asupra tuturor acelora care nu existau pe vremea lui, fiecare dintre cei nscui din el i pregtete singur chinul ce-l ateapt ori i-a ales fericirea viitoare [...]. Cci Adam nu este rspunztor dect pentru el nsui. i toi suntem pentru noi nine Adam30. Scrierea pledeaz, n continuare, pentru o atitudine reinut vizavi de statutul celor mori: i de ce mai purtm doliu dup cei care mor i i plngem pe cei care merg n sheol? Mai bine s pstrm bocetele pentru vremea cnd vor ncepe chinurile viitoare i s ne stpnim lacrimile pn n momentul pierzaniei31 . Dintre scrierile perioadei intertestamentare , cea mai mare nrurire asupra literaturii cretine timpurii se pare c a avut-o Cartea a patra a lui Ezra, ea ajungnd s figureze chiar n Vulgata. Alctuit din apte viziuni, scrierea a fost pe punctul de a fi introdus n canonul oficial al Scripturii32. Dei se admite ndeobte c a existat un original grecesc al scrierii33 , mai multe indicii trimit spre intuirea existenei unui original semitic 34.27 28

Cf. J. Delumeau, op.cit., p. 25. G. Minois, Istoria Infernurilor, Bucureti, 1998, p. 72. 29 J. Delumeau, loc.cit. 30 Cf. G. Minois, loc .cit. 31 Loc. cit. 32 W. Harrington, Nouvelle Introduction la Bible, Paris, 1971, p. 609. 33 J. Le Goff, op. cit.,p. 69. 34 J. Delumeau, loc. cit.

12

Sunt cunoscute, de asemenea, versiuni aramaice, siriene, georgiene i armene. Compus din mai multe fragmente, Cartea a fost scris, dup toate probabilitile, de un evreu zelot, n jurul anului 120 p. Chr., adic pe la sfritul apocalipticii evreieti clasice. Anterior descoperirilor de la Quamran, era atribuit mediilor fariseice, dar ultimele cercetri au stabilit mai sigura provenien esenian a acesteia35. ngerul cluzitor i spune lui Ezra c pctoii nu se vor bucura dup moarte de nici o oprire norocoas, ci vor rtci i vor fi pedepsii, ndurerai i ntristai n apte feluri diferite. Unul dintre ele, conceput cu un sadism foarte fin, va consta n artarea celorlali (morii virtuoi, n.a.), care vor fi inui de ngeri n lcauri n care va domni o linite desvrit. Sufletele celor care au urmat cile Celui de sus vd, mai nti, cu mare bucurie, slava Celui care i primete i se odihnesc n apte feluri36. Iat patru dintre ele: Al patrulea fel: sufletele cunosc odihna de care se bucur acum, adunate n lcaurile lor i pzite de ngeri ntr-o linite adnc ca i slava care le ateapt n timpurile de pe urm. Al cincilea fel: ele se bucur s vad c au scpat de lumea supus stricciunii i c vor primi ca motenire lumea viitoare; ele vd iari trecerea strmt i grea de care au fost eliberai i spaiile largi pe care le vor primi pentru a se bucura de venicie. Al aselea fel: cnd li se arat cum chipurile lor urmeaz s strluceasc ca soarele i cum, de aici nainte, ferite, ferite de stricciune, vor semna cu lumina stelelor. Al aptelea fel, care le ntrece pe toate celelalte deja spuse: cci sufletele acestea vor cunoate bucuria fr tgad, ncrederea fr tulburare, fericirea fr team, deoarece se apropie de clipa n care vor vedea chipul celui pe care l-au slujit dea lungul vieii lor i de la care vor primi o dreapt rsplat37. Scris la puin timp dup cderea Ierusalimului, n anul 70, textul relev amenintor pedeapsa iminent ce st asupra dumanilor lui Israel38. Jacques Le Goff avea dreptate s remarce c reprezentrile lumii de dincolo din Cartea a patra lui Ezra au influenat ntr-o manier semnificativ literatura cretin timpurie. Astfel, ele sunt amintite de Clement Alexandrinul n Stromatele sale. Sfntul Ambrozie face referiri explicite n lucrarea De bono mortis, unde se spune c lcaurile menionate de Ezra sunt acelai lucru cu acele mansiones de care a pomenit Iisus cnd a spus: n casa Tatlului meu multe lcauri (mansiones) sunt (Ioan, 14, 2). Escatologia lui Ambrozie pomenete, de asemenea, de o odaie a sufletelor (promtuarium animarum), loc de ateptare, primitor i plcut, paradis terestru regsit, naintea accesului definitiv la mpria Cerurilor39. Cu prezentarea textelor elaborate n perioada celui de-al doilea Templu, nu am epuizat, nici pe departe, discuia despre apocalipsele ebraice. Selecia de mai sus o urmrete cu fidelitate pe aceea pentru care opteaz, n genere, majoritatea specialitilor domeniului. O alt serie de texte, a cror datare nu a putut fi nc stabilit cu certitudine, determin tensiuni de interpretare ce nu pot fi trecute cu vederea, mai ales atunci cnd este n joc determinarea prototemelor unei literaturi att de bogate i de longevive. Am ntlnit, n prezentarea lui Moses Gaster40, o serie de texte apocaliptice nedatate, dar posednd o nfiare stilistic i literar ce m fac s cred c au fost redactate ntr-o perioad anterioar timpului celui de-al doilea Templu, ce pot fi considerate printre prototextele literaturii apocaliptice. Dealtfel, savantul romn le numete cele mai vechi Apocalipse, punndule la baza inspiraiei de care au beneficiat producii literar religioase precum cele dedicate lui Avraam, Isaia, Ezra, Petru, Pavel, Fecioarei Maria sau Sfntului Macarie (Egipteanul)41. Este vorba despre Apocalipsa (Vedenia) lui Moise, Apocalipsa lui Iosua ben Levi i despre alte ase texte apocaliptice redactate, cel mai probabil, ntr-un mediu rabinic. Scrierile respective au o nfiare literar i o structur tematic ce au rolul de a ntri convingerea c sunt concepute cu mult naintea acelora din perioada celui de-al doilea Templu. Gaster pune problema posibilitii inspiraiei de care ar fi beneficiat chiar Crile Vechiului Testament din35 36

Loc. cit. C. Kappler (ed.), Apoclypses et voyages dans lau dela, Paris, 1987, p. 202 - 203. 37 J. Delumeau, op. cit., p. 27. 38 G. Minois, op. cit., p. 73. 39 J. Le Goff, op. cit.,p. 70. 40 M. Gaster, Hebrew Vision of Hell and Paradise, n Journal of Royal Asiatic Society, London, 1893, p. 571 611, reperabil la adresa de web http://www.sacred-texts.com/journals/jras/1893-15.htm. 41 Ibidem, p. 571.

13

partea textelor amintite, pornind de la constatarea c, n unele texte vetero - testamentare, n apocalipsele evreieti din secolele I a. Chr. - II p. Chr., n multe dintre apocalipsele cretine timpurii, ba chiar i n Divina Comedie i n scrierile referitoare la Sfntul Patrick se preiau, aproape mot--mot, pasaje semnificative, ca ntindere i ca tematic, din acestea. Aceast situaie este pus pe seama forei scenariului narativ al primelor apocalipse evreieti, ai cror autori trebuie s fie creditai cu meritul de a crea o structur apt s integreze adaptri, translaii tematice, omisiuni i adugiri, o structur ce i-a asigurat, prin aceste elemente o longevitate i o for de atracie remarcabile42. Voi aduce n discuie, ntr-o manier laconic i schematic, acele teme din prototextele ebraice care au devenit comune pentru o literatur impresionant (schematic pentru c voi zbovi asupra similitudinilor i interferenelor dintre cele dou cmpuri literare, atunci cnd va veni vorba despre analiza n sine a textelor apocaliptice i escatologice cuprinse n miscelaneul amintit la nceput). De asemenea, nu mi voi refuza plcerea de a insista asupra unor elemente care se distaneaz de spiritul apocaliptic cretin i asupra altora, ce respir o abordare nestnjenit, dezinhibat i uor neinteresat de necesitatea tratrii cu sobrietate a unor chestiuni care determin, de cele mai multe ori, team, fric i o pioenie convertibil cu uurin n ... broboane de sudoare. Apocalipsa lui Moise, n varianta sa integral, cuprinde cteva dintre temele literare preluate cu predilecie de mai toate produciile religioase apocaliptice. Dup un nceput similar cu atmosfera scripturistic a vieii lui Moise de dinaintea primirii tablelor Legii, acesta este luat ntr-un voiaj celest de ctre un cortegiu ngeresc format din 30.000 de ngeri, condui de ngerul Metatron43, care personifica, n tradiia iudaic, vocea lui Iahve44. Motivul cohortei ngereti, un mijloc de locomoie nfricotor, dar, n acelai timp, convenabil, este uzitat cu drnicie n scenariul introductiv al mai multor Apocalipse, dintre care le amintesc pe cele atribuite lui Petru, lui Pavel i Fecioarei Maria. Formula literar prin care lui Moise i celorlali norocoi beneficiari ai dezvluirii tainelor dumnezeieti li se permite s mprteasc cititorilor, n mod direct, aventurile lor supramundane, ca i cum ar fi de fa, este cea a dialogului nfiripat ntre ei i ngerii cluzitori. Iat c am amintit alte dou strategii literare care ngemneaz literatura apocaliptic ebraic de cea cretin: motivul ngerul cluzitor i forma de prezentare de tip ntrebri - rspunsuri, reperabile n mai toate scrierile apocaliptice, profetice i vizionare. Apocalipsa lui Moise dezvolt o structur ce cuprinde, n mare, am mai spuso, pasaje detectabile i n celelalte texte vechi evreieti. Pentru coerena prezentrii, o s recurg la relevarea temelor care intereseaz, fcnd trimiteri la scrierile vechi evreieti i relaionri cu cele din perioada celui de-al doilea Templu i din lumea cretin. Voiajul vizionar celest opereaz, ndeobte, o mprire clar i aproape constant, ntre obiectivele acestui turism fantastic: vizitarea raiului este nsoit, n majoritatea apocalipselor, de contemplarea, moralizatoare i pedagogic pentru cititori, a muncilor i a geografiei infernale. Aa se petrec lucrurile n Moise A 45, Iosua ben Levi A46, I Enoh, Baruh, IV Ezra, Petru, Pavel, Maica Domnului47 i n alte scrieri. Versiunile scurtate ale textelor amintite, precum i scrierile notate de Gaster V, VI, VII i VIII, conin relatri care valorific viziuni asupra raiului, respectiv asupra iadului48. Parcurgerea literaturii apocaliptice apocrife evreieti face posibil o analiz a topografiei lumii de dincolo, topografie care, n ciuda caracterului su vizionar,42 43

Ibidem, p. 572. Apocalipsa lui Moise, 7, n M. Gaster, op. cit., p. 573. (O s citez, de aici nainte, doar titlul scrierilor apocaliptice cuprinse n lucrarea lui Gaster: Moise A, Moise B, Iosua ben Levi A, Iosua ben Levi B, V, VI, VII, VIII,urmate de indicarea paragrafului citat i a paginilor la care se afl n studiul amintit). 44 O persisten deosebit a imaginii acestui nger se nregistreaz i n lumea contemporan, fr a fi vorba, neaprat, de cea iudaic. Pe lng relaiile pe care ni le ofer literatura, interesant este de amintit aici filmul Dogma (1999, regizat de Kevin Smith i cu o distribuie n care se remarc Matt Damon, Ben Affleck sau Allanis Morissette), n care Metatron apare ca un nger alcoolic i pus pe otii, deci degenerescent, contribuind la susinerea imaginii unui Dumnezeu deconcentrat, care a pierdut controlul asupra fpturilor Sale. 45 Moise A, XXXI XLIL, p. 580 584 i LII LXVII, p. 585 588. 46 Iosua ben Levi A, XI XIX, p. 593 595 i XX XXI, p. 595 596. 47 n ceea ce privete Cltoria la munci a Maicii Domnului, lucrurile trebuie s fie privite cu nuanare. Ca i n cazul literaturii romne din domeniu, vezi Cartojan, op. cit.,vol. I, p. 95 96.

14

recte imaginar, are o formidabil unitate de teme i motive. De exemplu, folosirea cifrei apte este privilegiat de majoritatea celor care au redactat textele respective. n Apocalipsa lui Moise avem ansa s dm i peste un aparat argumentativ pentru acest fapt: cele apte ceruri pe care le parcurge Moise, n voiajul su celest, corespund celor apte zile ale sptmnii 49. Apar, aadar, apte ceruri50. Aplicaiile acestei cifre nu se opresc aici. Infernul are i el apte regiuni51. n textele V i VII ntlnim o aceeai compartimentare. Aici, ns, ni se ofer, n plus, o onomastic a celor apte iaduri: Sheol, Beer Shahat, Tit Hayaven, Shaare Mavet, Abadon, Shaare Tzalmavet i Gehinom52. Cele apte regiuni infernale sunt, cteodat, guvernate de cte un nger administrator, iar neamurile pedepsite n aceste locuri ale pierzaniei i continu existena i la un nivel politic, fiind reprezentate de cte un lider, care nu reuete, totui, s nele vigilena raiunii revanarde a spaiului infernal53. Sub generosul semn al cifrei apte, asociat acum i cu alte numere, st o zugrvire a geografiei infernale, conceput ntr-un crescendo drcesc: Dumnezeu a creat apte iaduri i a pus n fiecare cte apte compartimente. n fiecare compartiment curg apte ruri de foc i apte de ghea i se poate cdea n cte apte mii de gropi. Iat o posibil surs a nemiloasei sentine eti prost de dai n gropi, numai c protii, (pctoii) iadului popular iudaic ntlnesc, n fiecare groap, cte apte mii de scorpioni, care au (fiecare!) cte trei sute de buri (stomacuri), ce cuprind cte aptezeci de mii de pungi cu venin54... n alt loc, n fiecare din cele apte etaje ale iadului apar cte ase mii de camere, cu cte ase mii de cotloane, n fiecare aflnduse cte ase mii de vase pline cu venin, destinate scriitorilor calomniatori i judectorilor nedrepi55. Imaginea celor apte compartimente a fost reluat de Dino Buzzati ntr-o superb nuvel, din care se deduce ideea clasificrii i gradrii pedepselor, a remucrilor (cu ct cobori, cu att atmosfera este mai greu de suportat), idee ntlnit uneori n apocaliptica iudaic i aproape constant n cea cretin popular. Totui, la prozatorul italian, metafora celor apte etaje ale spitalului de boli mentale vizeaz o atmosfer de ordin moral i o privire sumbr asupra vieii, al crei terminus, moartea, este vzut ca o alienare total56. Ca i Iadul, Raiul este compartimentat n apte zone. Rabi Iosua gsete apte compartimente n Paradis, cu lungimi i ntinderi incomensurabile, crora le corespund tot attea pori, n faa crora se adun drepii, selectai dup faptele svrite n via57. n aceste sectoare, fericiii beneficiari ai seleciei paradiziace sunt categorisii n apte cete. mprirea este instrumentat, firete, n favoarea poporului Crii58. Ca i n manuscrisele de la Marea Moart, este foarte dificil ca atunci cnd studiezi literatura apocaliptic s sesizezi diferena pe care credinele ebraice o fceau ntre angeologie i demonologie59. Parcurgnd textele apocaliptice evreieti, eu nu am ntlnit, de pild, numiri exprese la adresa ngerilor ri (a demonilor). Ca i n Documentul de la Damas sau n Manualul Disciplinei, texte din colecia esenian de la Quamram, n apocalipsele semnalate de Gaster se pot cuta cel mult sinonime pentru demoni, n expresiile ngerul morii60 sau stpnul iadului61. n legtur cu ultima denumire, textul Apocalipsei lui Moise A arat n mod clar c nglobeaz fragmente din secolul al II lea a. Chr., dei este48

Iosua ben Levi B i textul VIII conin numai relaii despre voiajul paradiziac. Textele notate de Gaster V, scriere atribuit lui Rabbi Iona, VI, VII, relateaz cltorii ce conin detalii infernale. 49 Moise A,VIII XXX, p. 574 580. 50 apte ceruri apar i n Ascensio Isaiae i n Testamentul lui Levi. 51 Ibidem, XXVI, p. 578. 52 V, XI, p.601, VII, I-II, p. 607. 53 VI, p. 605 607. 54 VII, III IV, p. 608. 55 V, XXIV, p. 605. 56 D. Buzzati, apte etaje, n Deertul Ttarilor, Bucureti, 1985. 57 Iosua ben Levi A, XI XIX, p. 593 595. 58 Iosua ben Levi B, VI, p. 598. 59 M. Burrows, Les Manuscrits de la Mer Morte, Paris, 1969, p. 300 i M. Greenberg, Studies in the Bible and Jewish Thought, Philadelphia Jerusalem, 1998. 60 Iosua ben Levi A, III IV, p. 591 592. Aici ngerul morii este investit cu trsturi demoniace, fiind subliniat n text lipsa de msur pe care acesta o demonstreaz atunci cnd reteaz cu sabia sa vieile pmntenilor. 61 Moise A, XXXII XXXIII, p. 580.

15

socotit n mod uzual c a fost conceput n perioada anilor 6 36 p. Chr. Argumentul meu este c tema stpnului iadului este mult mai apropiat de mitologia greac a zeului infernal Hades dect de lumea sheolului ebraic. Prezena, n textul evreiesc, a pasajului dedicat stpnului iadului poate sta la baza teoriei c datarea sa se poate stabili n secolul al II lea a. Chr., perioad n care influena elenismului a fost marcant pentru literatura poporului ales. Clasificarea ngerilor ocup un spaiu privilegiat n textele analizate62, dar se circumscrie aproape exclusiv angeologiei . n afar de teme precum natura focului infernal, a pedepselor/recompenselor din lumea cealalt, tipurile de drepi/osndii, topografia imaginar a lumii de dincolo, n care se opereaz cu msuri eminamente terestre, motivul izvorului vieii, al Raiului ca grdin, al rului de foc, al odihnei sabatice i ceremoniale din infern, teme pe care le voi relua comparativ atunci cnd m voi apleca asupra textelor apocaliptice i escatologice din manuscrisul pe care l analizez la sfrit, este necesar amintirea unor locuri i motive curioase/senzaionale din textele analizate. n Apocalipsa lui Iosua A apare, chiar n capitolul de nceput, un motiv des folosit n basme (mai ales n cele romneti). Trimind pe ngerul morii s i ia sufletul lui Iosua, Dumnezeu poruncete mesagerului ceresc s i ndeplineasc robului su orice dorin, ca msur compensatorie, se subnelege63. Tema este regsit i n Testamentul lui Avraam. n acelai text, se continu cu un fragment ce are o similitudine frapant cu lumea basmului. n faa ngerului morii, Iosua apeleaz, pentru a nu i pierde viaa fr folos, la o strategie i o atitudine similare arsenalului de tehnici pe care l ntrebuineaz eroul neao Pcal sau, mai potrivit, inobedientul i fermector-impertinentul Ivan Turbinc. Simulnd frica fa de grozvia ngerului morii, Iosua l convinge pe acesta s i dea nfricotoarea sa sabie, pentru a se pune la adpost de teama pe care i-o inspir automat un trimis naripat al destinului. Instrumentul cu care sngerosul nger pzea zidurile Paradisului de eventualii vizitatori inoportuni o dat aflat n posesia sa, Iosua nu mai are nici o reinere sau team i i ocup locul n rai (idee care busculeaz, n mod curios, teza predestinrii sufletelor). Urmeaz o trguial n toat regula, n urma creia pclitul nger al morii i recapt sabia, dar numai cu preul promisiunii c nu va mai lua vieile oamenilor cu atta lips de discernmnt64. Textul, cu a sa tematic luxuriant i n acelai timp, lips de unitate, este semnificativ din mai multe puncte de vedere. Pe lng faptul c anticipeaz filonul predestinaionist, Apocalipsa lui Iosua A repune n discuie criteriile de selecionare a oamenilor n cele dou regimuri post temporale. Astfel, retorica ce leag cu fermitate destinul post mortem al omului de conduita religios moral pe care acesta o aplica n timpul vieii nu i gsete, n nici un caz, o aplicaie n acest text, salvarea paradiziac aprnd aici ca rezultat al unei negocieri activate, n cmp literar, de strategiile discursive ale unei naiviti factuale i dialogale ncnttoare. Incontestabil textul cel mai afectat de caracterul popular dintre cele prezentate de Moses Gaster, Apocalipsa lui Iosua A poate fi privit i ca o anticipare timpurie a romanului picaresc. Tot n aceast scriere apare o relaie, semnalat de Gaster, dar preluat n foarte puine cazuri65, privitoare la tema coborrii lui Iisus n Infern66, relaie esenial pentru c are rolul de a contrazice afirmaiile specialitilor n literatura evreiasc i cretin timpurie, conform crora nu se nregistreaz nici un pasaj literar referitor la aspectul coborrii lui Iisus n Infern pn n secolul al IV-lea, n cea de a patra formul de la Sirmium a lui Marcu din Aretusa67. n Apocalipsa lui Iosua A nu se specific numele lui Iisus, dar se ofer aici o perspectiv asupra ateptrilor populare, n ceea ce privete posibilitatea venirii dezrobitoare a unui Mntuitor n aa zisele limburi68.62 63

Ibidem,VIII XXV, p. 574 578; Moise B, I IV, VI VIII, p. 588 589, 590; VI, V, p. 606. Iosua ben Levi A, I, p. 591. 64 Ibidem, I VII, p. 591 592. 65 J. A. Tvedtnes, M. Ropper, The Messiah Opens the Gates of Sheol, n Meridiane Magazine, 20 aprilie 2001, acolo unde este citat M. Gaster, ca cel care a atras atenia pentru prima oar asupra acestei relaii. 66 M. Gaster, Hebrew Vision [...], Iosua ben Levi A, XX, p. 595. 67 Eroarea o comite i G. Minois, n op. cit., p. 67.

16

Pentru a completa tabloul apocalipticii evreieti, este necesar apelul la cteva dintre textele identificate n manuscrisele descoperite, ncepnd cu anul 1947, la Quamram. n una dintre cele mai interesante scrieri de la Marea Moart, Manualul Disciplinei, redactat n secolul I a. Chr., scenariul propus dezvolt, aa cum au afirmat-o unii specialiti ai domeniului, printre care i Dupont-Sommer69, n cea mai mare msur, (printre textele iudaismului), idei ce pun n lumin amploarea influenei mazdeismului, religia Iranului antic, asupra gndirii religioase ebraice. n primul rnd, este vorba despre ideea cvasi-gnostic de a concepe o lupt permanent i fundamental ntre Dumnezeu i Satan, o lupt/opoziie ce nsoeste evoluia vremurilor biblice, a lumii, a istoriei i le transcede pe toate. Aplicaia evreiasc, ce const n zugrvirea luptei dintre armatele Luminii i cele ale ntunericului, este una care denot o recepionare clar a ideilor mazdeismului. Dei pasajele din Manualul Disciplinei trimit la o posibil relaionare a temei dintre imperiul lui Dumnezeu i cel al lui Belial cu aceea gnostic, a dualismului spirit- materie, Millar Burrows explic, foarte convingtor, c ea se aeaz, mai degrab, n proximitatea ideii mazdeismului asupra unui rzboi cosmic ntre Ormuzd i Ahriman70. Cu toat argumentaia savantului american, gnosticismul acestui text nu poate fi negat att de uor: Pentru c Dumnezeu a aezat cele dou spirite (Rul i Binele, n.a.) n egal msur, pn la sfritul timpului, a statornicit ntre prile lor o etern vrajb. Faptele greelii sunt abominabile pentru adevr i toate cile adevrului sunt abominabile pentru adevr i toate cile adevrului sunt abominabile pentru greeal. i o rivalitate geloas opune judecile lor, pentru c nu merg (nicidecum) mpreun71. De o cert inspiraie iranian sufer o serie de texte, n care se integreaz scrieri precum Cartea lui Daniel, Crile lui Enoh sau Testamentele celor Doisprezece Patriarhi. O alt scriere de la Marea Moart, Rzboiul Fiilor Luminii, datat n secolul al II - lea a. Chr., se refer la aceeai tem a btliei dintre forele Binelui (Luminii) cu cele ale Rului (ntunericului), numai c aici, tema evenimentului belicos iese din tiparele metaforicului i capt proporii de real. Armata Fiilor Luminii se nfrunt cu cea a lui Belial, iar primele ase ntlniri se termin la egalitate, fiecare repurtnd cte trei victorii. Pentru c ntotdeauna trebuie s existe un ctigtor (strategiile de departajare i de clasificare pe care fotbalul modern le nglobeaz contureaz un exemplu foarte nimerit n acest privin), numrul perfect apte este asigurat de victoria final a armatei Luminii 72. Acestui rzboi sfnt, care este mai degrab unul escatologic dect istoric, dei este descoperit n planul istoriei (detaliile luptei trimit la descrierea armatelor asiriene), i urmeaz pacea venic pentru fiii lui Israel: Mihail (arhanghelul, n.a.) va aduce ntregului Israel lumina n veselie, pacea i binecuvntarea de la Dumnezeu [...]. Dreptatea se va bucura n cele mai nalte culmi i toi fiii adevrului su vor fi fericii n eterna cunoatere73. Aceleai chestiuni sunt subliniate de un fragment descoperit, n 1949, ntre foile aflate n prima peter de la Quamram. Este vorba despre un poem apocaliptic, nc insuficient cercetat sistematic, care anun victoria Fiilor Luminii asupra celor ai ntunericului i captivitatea venic a ngerilor ri. Milenarismul, ale crui rdcini pot fi identificate i ele n iudaism74, cunoate aici o dezvoltare special. Dreptatea va fi umplut de cunoatere, acestui registru opunndu-se cel, de nedorit, al nemernicilor fii ai ntunericului, care vor fi distrui pe vecie75.

68

Tema coborrii lui Hristos n Iad a fost popularizat de Evanghelia lui Nicodim (Faptele lui Pilat), redactat n secolele IV V p. Chr. Vezi textul integral n F. Amiot, La Bible apocryphe. vangiles apocryphes, Paris, 1952, p. 146 155. 69 A. Dopont - Sommer, Le Manuel de Discipline dcouvert prs de la Mer Morte, n Comptes rendues des sances de lAcadmie des Inscriptions et Belles- Lettres, 1951, p. 189-200, apud M. Burrows, op. cit., p. 298. 70 Ibidem, p. 298 299. 71 Manualul Disciplinei, II, cf. ibidem, p. 429. 72 Rzboiul Fiilor Luminii mpotriva Fiilor ntunericului, VIII XII, cf. ibidem, p. 452-455. 73 Ibidem, p. 456. 74 Pentru originile iudaice ale milenarismului, vezi interesantul studiu al lui H. Ulfgard, Biblical and Para-Biblical Origins of Millennarianism, n Rligiologique, 20, Fall 1999, p. 25 49. 75 M.Burrows, op. cit., p. 307.

17

Teme care vor fi preluate i utilizate abundent de escatologia apocalipselor celui de-al doilea Templu i de cea cretin, se ntlnesc in nuce n scrieri precum Psalmii (Imnele), Faptele graiei sau n aa zisul Document de la Damas. n acesta din urm, apar meniuni cu privire la perioada mniei, a perversitii, a sacerdoiului fiilor lui Madoc, a distrugerii rii i la timpul transgresiunii (salvrii) lui Israel. Ca i n Psalmii (Imnele) Faptele graiei, periodicitatea ce impune iniial existena unor timpuri de restrite, subliniaz, n final, o etap n care domnia rului va fi strpit i nlocuit cu cea a binelui76. Pe lng o concepie specific asupra angeologiei i demonologiei, care primete contururi din sfera religiei iraniene77, comunitatea, controversat nc, a esenienilor de la Marea Moart78, nregimenteaz, n cadrul temelor de succes ale literaturii sale, pe aceea a vieii eterne posttribulaionale, n ceea ce privete att rsplata alocat Fiilor Luminii, ct i pedeapsa pe care o vor suferi Fiii ntunericului79. M-am oprit i asupra literaturii de provenien esenian, pentru a restaura cteva detalii ale unui tablou (lumea iudaic i resorturile apocalipticismului) care este prezentat adesea ntr-o coloratur unitar80, ce nedreptete variatele manifestri ale spiritului iudaic. Prezentarea principalelor Apocalipse ebraice, crora, este drept, le-am rpit din caracterul literar datorit modului lapidar al expunerii, este urmat de consideraii privind legturile ce se creeaz ntre acestea i atmosfera literar a nceputurilor cretinismului. Am privilegiat, n acest capitol, aspectele majore ale literaturii apocaliptice iudaice care se refer la cea cretin. Acest situaie mi reflect convingerea c extraordinara nflorire a textelor cu fundal apocaliptic i escatologic din primele secole de cretinism i din Evul Mediu oriental i occidental nu face altceva dect s se plieze tematic peste cadrele existente ale iudaismului i ale literaturii intertestamentare i s le augmenteze. Exist o vie dezbatere cu privire la relaia dintre literatura vetero-testamentar, neotestamentar i cea post-scripturistic cretin, dezbatere ce adun attea voci i diferenieri, nct nu este cazul s o dezvolt aici. Se pot aminti, totui, cteva viraje pe care apocaliptica cretin (a Noului Testament, mai ales) le execut fa de cea iudaic. n primul rnd, trebuie s fie subliniat cu necesitate reorientarea primeia n ceea ce privete sectorul temporal vizat. Dac apocaliptica evreiasc intea in integrum spre viitor, cea cretin lrgete orizontul scriiturii prin convingerea c mplinirea escatologic a i nceput, prin evenimentele marcate de destinul terestru al lui Iisus Hristos. Marcat de travaliul ntre deja i nu nc, literatura neo-testamentar este centrat pe persoana lui Hristos-Omul81. Aceste remarci nu depesc examenul critic, totui, dect dac sunt privite nuanat. Astfel, ele se raporteaz n principal la textele Noului Testament. n ceea ce privete literatura apocaliptic i escatologic cretin de factur apocrif i popular, literatur pe care acest tez se76 77

Ibidem, p. 308. Detalii interesante se afl n A. Chouraqui, La Vie quotidienne des hommes de la Bible,Paris, 1978, p. 304 308.O alt privire interesant, dintr-o perspectiv mai sobr, arondat tonului teologic, este de depistat n D. Rops, La Vie quotidienne en Palestine au temps de Jsus,Paris, 1961. 78 Comunitatea esenian de la Quamram, dei socotit a fi sectar, a avut o serie de credine i de practici ce o apropiau de viaa i de convingerile primilor cretini. Celibatari n general, ei predicau ascetismul, se considerau fiii Luminii, avnd un statut uor superiorizat n cadrul poporului ales, aderau la Lege i la profei, credeau n doctrina Legmntului, aveau o concepie dualist asupra lumii, care ar fi fost guvernat de Dumnezeu i de Belial, spiritul rului. Forma lor de mesianism este una curioas, esenienii ateptnd cel puin doi Mesia, unul al lui Aaron, cellalt al lui Israel. Am ntlnit prezumia c, n aceast privin, este vorba despre reprezentarea Regelui i a Marelui Preot al viitorului. Vezi M. Burrows, op. cit., p. 301- 304; G. Monois, op. cit., p. 65; D. Rops, op. cit., p. 478 487. 79 Psalmii (Imnele) Faptele graiei, VII, IV, 8-37, n Burrows, op. cit., p. 463 465. 80 Iniiativa savantului A. Chouraqui de zugrvi viaa cotidian a oamenilor Bibliei, ipostaziai n personajul fictiv Jol, dei ludabil pentru efort i pentru erudiia deosebit, sufer, totui, de unilateralitate, dac ne gndim c autorul i a luat ca surse aproape exclusive, textele canonului scripturistic al Vechiului Testament. Vezi A. Chouraqui, op. cit., n special prologul, Ils vives parmi nous, p. 9- 31. 81 J. D. Douglas, op. cit. , p. 61. Vezi tot articolul Apocaliptic, p. 59 61.

18

strduiete s o neleag, ea folosete un arsenal de teme i de motive cu ascendente ct se poate de clare n iudaismul popular i n literatura intertestamentar. Escatologia Vechiului Testament a devenit, ntr-o manier mai mult deductibil dect evident, o realitate cu propensiuni asupra prezentului pentru Noul Testament. Dei exist relaii scripturistice care critic iluzia c mplinirea destinului umanitii este complet (sunt blamai, astfel, oamenii care au rtcit de la adevr, zicnd c nvierea s-a petrecut i rstoarn credina altora), zilele de pe urm, pe care le-au anunat profeii, au sosit deja pentru o serie de scriitori neo-testamentari82. Iisus este prezentat de ctre Pavel n culorile Omului escatologic absolut, El fiind ultimul Adam (1 Cor.,15,45). Venirea Fiului Omului pe norii cerului este vzut, n mare msur, ca iminent n Noul Testament: Cci Fiul Omului va s vin ntru slava Tatlui Su, cu ngerii Si; i atunci va rsplti fiecruia dup faptele sale. Adevr v griesc vou: Sunt mii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea pn ce nu vor vedea pe Fiul Omului, venind n mpria Sa (Matei, 24, 27-30)83. Parusia, acest semn incontestabil al sfritului (Matei, 24, 27-30), este precedat de artarea unor profei cu nfiare mesianic, dar fals (II Tes., 2, 9; Matei, 24, 11, 23-24; Apoc., 13, 5-8) i de anti-epifania Procletului, ultimul Antihrist84. Victoria Mielului i a armatelor Binelui (Apoc. 19, 19-20; Matei 13, 42) va preceda Judecii de Apoi (Evrei, 9, 27; Apoc. 20, 11-15; Matei, 25, 31-46), n urma creia drepii i pctoii vor fi repartizai n rai (Matei 25, 34; Ioan 14, 2; I Petru 1,4, 9;3, 9; Apoc. 21,7), respectiv n iad (Matei 25, 41; Luca 13, 27; Apoc. 20, 10). Bernard McGinn concepea corpul de texte apocaliptice ebraice ca pe un factor ce a generat un anumit tip de spirit: Prin spirit apocaliptic neleg o anumit viziune asupra naturii i a elului istoriei, care a devenit evident pentru prima dat n genul de srieri numit revelaii mediate sau apocalipse ale iudaismului celui de-al doilea Templu, dar care nu a fost n nici un caz limitat la acest gen de literatur, nici n iudaism, nici n cretinism85. Viziunea apocaliptic a istoriei este structurat n conformitate cu un model divin predeterminat de criz, judecat i reabilitare. Sentimentul ca sim al crizei, evideniat de proliferarea relelor, att naturale, ct i morale, a generat convingerea c judecata divin ce va s vin va nsemna deplina justificare a celor drepi i pedepsirea celor ri86. Ernst Ksemann vedea n literatura apocaliptic ebraic mama ntregii literaturi cretine: Nu este greit s percepem spiritul apocaliptic cretin ca pe ntregii teologii cretine, atta timp ct nu limitm aceasta la o singur form de credin apocaliptic sau excludem influena altor motive religioase n formarea cretintii din primul secol87. Vom vedea, n cele ce urmeaz, cteva din caracteristicile primordiale ale celor mai importante apocalipse cretine timpurii, Apocalipsa lui Petru i Apocalipsa lui Pavel. Cea dea doua este, n ceea ce m privete, mult mai important dect prima. Dar aceasta, mai veche fiind, a nrurit-o pe prima. Apocalipsa lui Petru dateaz, cu aproximaie, de pe la mijlocul secolului al II - lea p. Chr. Apocalipsa lui Pavel a fost scris, cel trziu, n secolul al III - lea. Aceasta conine mai multe teme, i ebraice, ct i general - orientale: cltoria la cazane, cltoria iniiatic, motivul ngerului sftuitor, tema oriental a podului, tema ebraic, mai veche, a odihnei sptmnale din infern (mitigatio poenarum)88. ntre apocalipsele cretine i cele evreieti exist att continuitate, ct i ruptur. Continuitate pentru c sunt concepute cam dup acelai tipar tematic i pentru c se afl n acelai context religios. Dealtfel, este o opinie mprtit de un grup larg de exegei, pentru primele secole ale erei cretine este mai exact s se vorbeasc despre iudeo-cretinism dect82 83

Vezi Fapte, 2, 17; Evrei, 1, 2; 6, 5; I Petru, 1,20; I Ioan, 2, 18. Vezi i Matei, 24, 33; Rom.,13, 11, passim; I Cor.,7, 29; Iacov, 5, 8 passim; I Petru, 4, 7; Apoc., 1,1; 22, 7, 10, 20. 84 O prezentare util a imaginii lui Antihrist n Noul Testament, gsim, printre altele, la B. McGinn, Antichrist: Two thousand Years of the Human Fascination with Evil,New York, 1979, p. 45. 85 B. McGinn, op. cit., p. 76. 86 Idem, Vision of the End: Apocalyptic Traditions in the Midle Ages, New York, 1979, p. 45. 87 E. Ksemann, The Beginnings of Christian Theology, n Apocalypticism: Journal for Theology and Church, vol. VI, New York, 1961, apud B. McGinn, op. cit., p. 77. 88 Pentru aceste dou Apocalipse, vezi F. Amiot, La Bible apocrife. vangiles apocryphes, Paris, 1952.

19

despre dou religii separate. ns, totodat, literatura apocaliptic cretin se distaneaz de apocalipsele evreieti, deoarece prezena sau absena lui Iisus, atitudinile opuse despre Mesia, diferenierea crescnd a mediilor i consolidarea blocului doctrinar cretin, mai ales n primele patru secole p. Chr., sunt disocieri aproape iremediabile. De notat este c Apocalipsa lui Pavel, de exemplu, a fost o surs de prim mn pentru autorul Divinei Comedii. Influena apocalipselor evreieti asupra celor cretine timpurii, dar i atracia pe care acestea din urm au exercitat-o asupra literaturii cretine, n general, au fost remarcabile89. Putem exemplifica aici cu un segment literar destul de consistent n spaiul romnesc. Este vorba de bogata literatur apocaliptic i escatologic de aici, cu o putere extraordinar de circulaie.

Capitolul II

IMAGINARUL APOCALIPTICPREMISE PENTRU O DISCUIENu cred n materialism, n aceast societate de consum, acest capitalism, aceast monstruozitate n plin desfurare aici Cred89

Este interesant, pentru latura prezent a discuiei, studiul lui A. Timotin, Croyances et visions eschatologiques dans le sud-est de lEurope. Introduction, n Archaevs, IV,2000, p. 227 - 236.

20

cu adevrat n ceea ce numesc va veni o zi. i ntr-o zi va veni. Hm, probabil c nu va veni, pentru c ei ne-au distrus-o mereu, timp de mii de ani ne-au distrus-o. Nu va veni i, totui, eu cred n ea. Pentru c, dac nu cred n ea, atunci nici nu mai pot continua s scriu. INGEBORG BACHMANN, 1973 Tout ce qui arrive est adorable. LEON BLOY, 1897 Lumea de dincolo, dac este cu adevrat dincolo, absolut dincolo de ntregul dincoace, nu reprezint la drept vorbind un viitor; i, n consecin, ar trebui s exclud att sperana mercenar a Paradisului ct i spaima interesat a Infernului: cci Paradisul nu e dect o lume pmntean subliminal, dup cum Infernul e o lume pmntean monstruos de strmb i diform. VLADIMIR JANKLVITCH, 1977

Precizrile etimologice, determinrile semantice, specializrile terminologice i diversele orientri pe care le-am tratat, ntr-o vdit ncercare de sistematizare, n capitolul anterior reprezint, desigur, chestiuni importante dac se are n vedere multiplicitatea sectoarelor tematice i a rutelor de investigaie pe care le comport aria studiilor apocaliptice. Fragmentarea ce se practic, cu juste raiuni, n acest sens i pierde ns orice utilitate atunci cnd se vizeaz identificarea, decriptarea i interpretarea imaginarului apocaliptic. Dei caracterul su plurifaetat este indeniabil, el nglobnd o multitudine de demersuri mentale ce se raporteaz la o plaj referenial ale crei extreme sunt mitul/motivul Paradisului pierdut i zugrvirea lumii de apoi, imaginarul apocaliptic nu poate fi perceput dect unitar. Izgonirea din Rai reclam necesitatea unui Mntuitor, ntruparea sa concretiznd ateptarea mesianic i punnd bazele unei noi ateptri, milenariste; sfritul lumii, eshaton-ul, include ideea judecii de apoi, care trimite invariabil la cele dou moduri de existen post-terestre ale Lumii de apoi. Am creionat n linii mari bazele de la care imaginarul apocaliptic i iniiaz broderia. Manifestrile sale, se va vedea mai jos, sunt cu mult mai bogate. De altfel, obiectivrile sale nu se reduc la suma tuturor elementelor cunoscute, deoarece acestea sunt departe de a se fi epuizat. Potenialitile acestui tip de imaginar nu s-au activat n ntregime fie i pentru simplul motiv c, de exemplu, nu are n vedere doar sfritul vzut ca punct culminant al istoriei teandrice, ci chiar ideea de sfrit. Sfrit al lumii, sfrit al istoriei, sfrit al civilizaiei, sfrit al frazei, sfrit al omului, sfrit al unui album de muzic progressive, iat cteva teme ale domeniului inepuizabil al sfritului, ale crui resorturi sunt vitale pentru nsi raiunea noastr de a fi. Determinrile terminologice care se pot atribui tipului de imaginar pe care l-am amintit mai sus sunt multiple. Astfel, se poate vorbi despre un imaginar al sfritului, unul al morii, al judecii, despre un imaginar milenarist sau despre unul al vieii de apoi. Acestea pot fi divizate, la rndul lor n subsisteme cu reguli proprii de constituire i funcionare. De exemplu, imaginarul vieii de apoi nglobeaz un imaginar infernal i unul paradiziac. Ar fi, pe de o parte, o ntreprindere costisitoare (ca dimensiuni) s tratez separat aceste tipuri de imaginar i, pe de alt parte, una uor hazardat/eronat prin fragmentarea practicat.

21

Cercetrile aplicate separat fiecrui tip de imaginar amintit au utilitatea lor, dac se ine cont de faptul c pot asigura, pentru fiecare dintre ele, un dosar ct mai relevant/complet. Nota negativ ce se poate da acestora const n independena alocat imaginarelor referitoare la aspectele evocate, n insularizarea lor. Or, aceast insularizare se face vinovat de tierea nefireasc a legturilor certe care exist ntre percepiilor asupra morii, judecii, vieii de apoi etc. Pentru a evita deturnrile amintite, propun folosirea sintagmei imaginar apocaliptic, o formul menit s concentreze diferitele faete ale escatologiei i milenarismului ntr-o tratare integrativ, care s pun, totui, n eviden aspectele principale i auxiliare, variabilele ce dinamizeaz o structur realmente nchegat, precum i interogaiile care au rolul de a relativiza o privire aparent btut n cuie, foarte sigur pe sine. Dificultile unei priviri unitare asupra subiectului sunt reliefate mai ales atunci cnd analiza de fa contientizeaz pluralitatea mediilor n care temele apocaliptice se nasc i sunt vehiculate i dezvoltate. Malcolm Bull subliniaz, pe aceast linie, existena a patru categorii de gndire: superior-religioas, superior-laic, popular-religioas i popular-laic. n opinia sa, ansele de a le recupera trsturile reale i de a localiza punctele n care acestea difer sau se aseamn in de a identifica ideologic aceste teorii pe continuul dintre laic-religios, precum i sociologic, pe axa dintre cultura superioar i inferioar90. Surprinznd diferenele formale, aparent de nerestaurat, care exist ntre canalul teleologic i cel escatologic n peisajul filosofiilor istoriei, nu nseamn neaprat trasarea unor granie ferme ntre acestea, existnd argumente care pledeaz pentru apropierea dintre ele. Astfel, apocalipsa popular laic (ilustrat, de exemplu de muzica i de filmul contemporan91 n.n.) este aproape o inversiune a escatologiei superior-religioase , o retoric n care damnaii par a-i celebra propria damnaiune. Ca atare, poate fi asumat din nou, att de criticii superior laici, ct i populari-religioi, ai teleologiei pentru a sublinia ideea cldu c toat lumea beneficiaz de progres92.

Structurile imaginarului apocaliptic. Dinamica i logica sa internn ciuda existenei unor lucrri ce se exerseaz n direcia degajrii analitice a regulilor/principiilor dup care imaginarul n general (deci i cel apocaliptic) funcioneaz93, privirea de fa construiete, plecnd de la premisa c ceea ce este mai propriu dect orice imaginarului este atmosfera incontient, inexpugnabil analitic, n care acesta se exercit. Vznd imaginarul sfritului, n mod corect, n lumina binomului invariant arhetipal versiuni identificabile istoric, Lucian Boia greete atunci cnd afirm c n timp ce arhetipul clarific o aspiraie fundamental a fiinei umane, diversele sale versiuni permit ptrunderea n adncimea sistemelor de civilizaie94. Afirmaia de mai sus, luat mpreun cu maniera n care este tratat subiectul, una majoritar istoric (istoricizant) uureaz nelegerea msurii n care manifestrile imaginarului sfritului sunt suprapuse motorului de funcionare al structurii imaginarului. Aceast strategie de abordare face posibil un optimism al cercetrii care se manifest n direcia siguranei cu care sunt trasate regulile de constituire i structurile imaginarului n general. Rezervele cu care privesc aceast uurin analitic prind contur n imediata vecintate a constatrii c nu imaginarul n sine este inventariat i structurat, ci manifestrile sale istorice, aplicaiile vivificate de aciunea sa. Substana imaginarului, regulile sale i modul n care se ivete i se exercit sunt, aadar incalificabile i inanalizabile. Ceea ce se poate determina este un anumit tip de gndire/comportament conturat pe scena istoriei datorit aciunii/paternitii acestui imaginar. Utile sunt, n aceast direcie,90

M. Bull, Punnd capetele cap la cap, n M. Bull (ed.), Teoria Apocalipsei i sfriturile lumii, Bucureti, 1999, p. 11. 91 Pentru aceste apecte, vezi S. Connor, Cultura posmodern. O introducere n teoriile contemporane, Bucureti, Meridiane, 1999, pp. 181-268. 92 M. Bull, op. cit., p. 15. 93 Un exemplu bun n acest sens l constituie lucrarea excelent a lui G. Durand, Structurile antropologice ale imaginarului, Bucureti,1977. O alt ilustrare o procur cartea lui L. Boia, Pentru o istorie a imaginarului, Bucureti, 2000. 94 L. Boia, op. cit., p. 101.

22

constatrile lui Jean-Jacques Wunenburger, care, ntr-o lucrare de mare calitate, vede imaginarul ca pe o realitate incontrolabil, pus n pericol de mprumutarea unor reele mai mult sau mai puin clare ale gndirii logice. Utopia, cci acesta este subiectul explicit al operei sale, este vzut ca o criz a imaginarului, din care se poate iei prin restaurarea distorsiunii dintre real i ideal, aceast gaur neagr n care imaginaia nu poate dect i proiecteze experiena incontrolabil a visurilor sale lipsite de scop95. Premisele fiind expuse, nu-mi rmne dect s adaug c ceea ce voi numi n continuare structuri ale imaginarului, ine de manifestrile sale n timp, iar nu de esena imaginarului nsui. Pornind de la acestea, voi sublinia cteva din particularitile imaginarului apocaliptic. De o importan aparte se vdete a fi distincia operabil ntre literatura apocaliptic i imaginarul apocaliptic. O anumit parte a literaturii apocaliptice, mai ales cea biblic, i datoreaz existena unor chenare religioase prin excelen (cazul teologiei apocaliptice a Apostolului Pavel96) sau unor condiii istorice greu de suportat (cazul literaturii apocaliptice evreieti de dinaintea perioadei celui de-al doilea Templu97) i, prin urmare, comport o anumit distanare de ceea ce ine n mod intim de imaginarul apocaliptic. De asemenea, textele patristice i doctrinare referitoare la problema Apocalipsei i a timpurilor de pe urm nu sugereaz neaprat materializarea unui imaginar apocaliptic, ci, mai degrab, o reflexie teologic asupra temei, conturat n prezena convingerii c este absolut necesar precizarea unor coninuturi doctrinare ct mai fidele adevrului revelat, convingere care are i un rol pedagogic asupra convingerilor religioase ale membrilor Bisericii. Literatura apocaliptic apocrif i popular poate fi vzut, fr rezerve, ca fiind consecina unui tip de gndire tributar imaginarului, cci, pe lng baza de la care se pornete - textele de baz, Cartea lui Daniel i Apocalipsa lui Ioan sfritul, judecata i lumea de apoi sunt nzestrate cu un mobilier mult mai bogat dect cel oferit n versiunile escatologice clasice/oficiale/canonice. O problem se ridic, este adevrat, atunci cnd ntr-un anumit mediu (cel al culturii populare romneti) se reproduc/traduc texte care au circulat n alte spaii (n cazul acesta n lumea slav, bizantin i occidental), fr ca cei responsabili de aceast activitate cultural s adauge pasaje/idei care s in n mod specific de gndirea lor. Se poate vorbi n acest caz de existena unui imaginar apocaliptic? Lucrurile sunt destul de nuanate n aceast privin. S-ar putea spune c mediul apocaliptic popular romnesc este, mai degrab dect unul n care fierbe un anumit imaginar apocaliptic, un receptor/recuperator al imaginarului apocaliptic trasat n alte spaii. Pe de alt parte, nsi preferina copitilor romni pentru textele apocaliptice i escatologice, preferin ce a cunoscut o veritabil explozie a produciei literare apocaliptice n perioada cuprins ntre sfritul secolului al XVIII-lea i a doua jumtate a secolului urmtor98, este de natur s ofere relaii preioase n ceea ce privete bornele sensibile ale unui mod de gndire ce poate fi vzut fr echivoc ca apocaliptic. tim c i tcerea este un amnunt important pentru analiza istoric. Tcerea mediului popular romnesc sau lipsa broderiilor pe marginea textelor copiate pot s fie privite ca secvene culturale ale unui spaiu animat de un puternic conservatorism. Precaritatea imaginarului apocaliptic din spaiul romnesc este, ns, surmontat prin produciile picturale, mai ales prin cele ce se regsesc pe pereii interiori i exteriori ai bisericilor99.

95 96

J.-J. Wunenburger, Utopia sau criza imaginarului, Cluj-Napoca, 2001, p. 101. J. C. Beker, Paul The Apostle, , mai ales p. 135-149. 97 Detalii la C. Rowland, Peste cari au venit sfriturile veacurilor: Apocalipsa i interpretarea Noului Testament, n M. Bull (ed.), op. cit., p. 50-71. Sugestii pentru ndeprtarea de percepia conform creia condiiile istorice dificile sunt de luat n primul rnd drept cauzalitate a spiritului apocaliptic ofer B. McGinn, The State of Apocalyptic Studies, prelegere inut la Congresul de la Oslo, din anul 200. Studiul poate fi citit la adresa http://www.oslo.2000.uio.no/program/papers/m2b/m2b-mcginn.pdf.98

Vezi D. Barbu, Scrisoare pe nisip. Timpul i privirea n civilizaia romneasc a secolului al XVIIIlea, Bucureti, 1996, p. 132, 134-135.

23

Literatura apocaliptic poate fi determinat nu numai ca i corpus sistematic doctrinar sau literar, ea poate fi creditat cu degajarea unei atmosfere apocaliptice. De faptul din urm sunt responsabile caracteristicile ideologice ale genului apocaliptic, aa cum se observ dintr-un studiu semnat de Cristian Bdili. n primul rnd este vorba despre dihotomia vrstelor. Se are n vedere existena a dou momente: cel prezent, a crui vrst este caracterizat prin perisabilitate i precaritate i cel viitor, care are toate atributele durabilitii. Astfel, mpria Cerurilor, vrsta viitoare este caracterizat de venicie, atemporalitate, trinicie, soliditate. A doua caracteristic marcheaz oponena a dou atitudini simultane: pesimism generat de prezentul imund/optimism legat de mreia vieii de apoi. Orizontul su temporal este cel mai larg cu putin iar evenimentele sale nu se limiteaz la sfera terestr, ci includ, pe lng aceasta, cerul i lumea de dedesubt. n fine, ultima caracteristic amintit de autor este determinismul genului apocaliptic, ceea ce presupune faptul c Dumnezeu conduce lumea dup un plan infailibil, plan care nu a ajuns nc i nu va ajunge la urechile opiniei publice. Descriind fiecare etap a istoriei, autorii apocalipselor urmresc, printr-o strategie simpl, dar eficace, sublinierea mplinirii planului divin. Dac aceste evenimente s-au ntmplat, n deplin conformitate cu planul divin, atunci i sfritul lumii i viaa de apoi se prezint ca realiti indeniabile i implacabile 100. O interpretare diferit asupra componentelor de baz ale apocalipticii, vzut ca o micare a gndirii, diferit de cea anterioar, care aparine lui Philipp Vielhauer, ne este furnizat de Klaus Kohn. Acesta amintete urmtoarele caracterisitici: 1. O ateptare urgent a vieii de apoi, care presupune teama de a nu fi martorii unei catastrofe totale a omenirii n viitorul apropiat. 2. Sfritul apare ca un vast dezastru cosmic. 3. Timpul acestei lumi este divizat ntr-o secvenialitate strict. 4. Postularea confruntrii angelico-demonice, spre a explica punctul culminant al cursului evenimentelor istorice i mplinirea vremurilor din urm. 5. Salvarea paradiziac se concretizeaz ca realitate n urma catastrofei i este destinat celor care au rmas credincioi Mielului. 6. Tranziia spre salvarea final se face n termenii unui act pornit de la tronul lui Dumnezeu, ceea ce presupune vederea de pe pmnt a mpriei Cerurilor. 7. Introducerea frecvent a unui mediator cu funcii regale. 8. Cuvntul cheie glorie este atribuit i timpurilor n care elementele cereti interfereaz cu cele pmnteti i ordinii atemporale post-terestre. Direciile principale ce se concretizeaz n cadrul imaginarului apocaliptic se contureaz n funcie de orientarea ctre marile teme apocaliptice: sfritul, mileniul, viaa de apoi, teme care contureaz tot attea sisteme imaginare, cu reale tendine de individualizare. Studiind chestiunile care implic arhitectura intern a arhetipului vieii de apoi, nu se poate nega faptul c credina ntr-o lume care succede distrugerii celei pe care o populm i o experiem este una ce se nscrie printre coordonatele eseniale ale umanitii, reuind s nchege o structur arhetipal i de o mare putere101. Michel Hulin arat care sunt axele de reprezentri ale acestui sistem imaginar: amplasarea lumii de apoi (proximitate sau ndeprtare); modaliti de existen (pur spiritual sau reintegrare corporal); destin individualizat sau rencarnri succesive; justiie (separarea damnailor de alei) sau iertare (reconcilierea final a tuturor)102. Dei nu a existat de la nceputurile literaturii apocaliptice i escatologice, care, propos, sunt fixate de Norman Cohn n a doua jumtate a mileniului al II-lea a.Chr., mai precis n zoroatrismul iranian103 (opinie care contrazice numeroase abordri99

Vezi, printre altele, C. Pillat, Quelques aspects de thme du lApocalypse dans la peinture de la Valachie du XVIII-e sicle, RRHA, X/2, 1973, pp. 165-172. 100 J.C. Beker, op. cit., p. 135-136 101 C. Bdili, apte cltorii apocaliptice n jurul insulei Patmos, studiu introductiv la Apocalipsa lui Ioan n tradiia iudeo-cretin, p. 61-65. 102 L. Boia, op. cit., p. 101. 103 N. Cohn, Cum s-a svrit timpul, n M. Bull (ed.), op. cit., p. 31-49.

24

ale domeniului, care se preocup n general de tripleta iudaism-cretinism-islamism), polarizarea vieii de apoi i registrul dual marcat de paradis i de infern reprezint o trstur esenial a gndirii apocaliptice104. Aceasta cu toate c credinele n rai i n iad au cunoscut n contextul evoluiei istorice variaii de intensitate i schimbri sensibile de percepie, culminnd cu un veto din ce n ce mai extins aloca


Recommended